12.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 580

Man vrijgesproken van brandstichting moskee Gouda: ‘Te weinig bewijs’

0

Een 41-jarige dakloze man is door de rechter vrijgesproken van het in brand zetten van een Goudse moskee in aanbouw. Er is te weinig ‘rechtstreeks bewijs’ voor de betrokkenheid van Johannes R.

De brand, die plaatsvond op 3 april, zorgde voor maatschappelijke onrust. Juist in die periode kregen verschillende moskeeën in Nederland dreigbrieven op de mat. Maar al snel sloot het Openbaar Ministerie terroristische motieven uit. De precieze oorzaak van de brand is nog steeds onbekend. Er zijn geen jerrycans of andere materialen om brand mee te stichten gevonden.

De dakloze R. liep op de avond van de brand in de buurt van de moskee en rook volgens een getuige naar brand. Toch is er volgens de rechter te weinig ‘rechtstreeks bewijs’ dat R. verantwoordelijk is voor de brand. Dit komt onder andere door de te onduidelijke camerabeelden.

‘Ik heb niets tegen moslims’, vertelde R. twee weken terug in de Haagse rechtbank. ‘En ik had ook geen reden om warmte te zoeken, of überhaupt iets in brand te steken.’

De verdachte moest op 3 april buiten slapen, omdat hij was geschorst door het Leger Des Heils. ‘De avondklok gold en ik wilde niet in de binnenstad blijven vanwege de kans op een boete.’ Hij zegt zich niets van het voorval te herinneren vanwege een epileptische aanval diezelfde nacht.

Mogen islam en democratie samengaan?

0

Gaan islam en democratie samen? Mogen zij wel samengaan? Die vraag geeft regelmatig aanleiding tot opwinding. Voor de woke-side van de samenleving komt al het stellen van die vraag bijna op racisme neer. En voor extreemrechtse politici als Wilders en Baudet getuigt al het stellen van die vraag van grote domheid en naïviteit. Natuurlijk niet!

Natuurlijk niet: dat was en is ook het antwoord van Al-Qaida, IS en de Taliban. In dat opzicht zijn islamitische extremisten in het Oosten het geheel met nationalistische extremisten in het Westen eens. Het eerste wat de Taliban dan ook na hun machtsovername in Afghanistan gedaan hebben, is de democratie voor afgeschaft verklaren.

Niet dat slechts gewoon in de praktijk doen, zoals dictatoren van het slag Poetin, maar dat ook luid verkondigen. Waar Poetin nog een democratische façade ophoudt, omdat ‘democratie’ nu eenmaal sterk de internationale morele norm is, hebben de Taliban daar lak aan. In hun opvatting komen alle wetten van Boven en liggen daarmee voor alle eeuwigheid in de sharia vast. Verkiezingen zijn haram.

Zij gaan uit van de onveranderlijkheid daarvan, verwerpen elk idee van vooruitgang, en wensen precies zo te leven als in de dagen van de Profeet. Dat blijkt overigens – consequent zijn is moeilijk – geen hindernis te zijn om gewoon van duivelse westerse vindingen als geweren, bommen en radiomicrofoons gebruik te maken, in plaats van zich tot speren en de dorpsomroeper te beperken.

Afghanistan vormt in die extreme vorm een uitzondering. In Iran – eveneens een theocratie – heeft men daarentegen na 1979 toch een systeem met verkiezingen opgetuigd, waarbij er dan wel, door vrijzinniger geesten van de kandidatenlijst te schrappen, zorgvuldig over gewaakt wordt dat de uitkomst in het straatje van de ayatollahs past.

Als er iets is dat de autocraten daarginds vrezen, is het een succesvolle democratie in een ander Arabisch land

Terug naar de beginvraag: mogen islam en democratie samengaan? Ik had die kop expres zo geformuleerd. Dat was niet alleen omdat dat van de Taliban niet mag, omdat dat met Allahs wil in strijd zou zijn, of omdat dat van Wilders niet ‘mag’, omdat een geslaagde democratie in een moslimland zijn xenofobe munitie deels onbruikbaar zou maken.

Ik kwam op die kop vanwege de jongste ontwikkelingen in Libanon en Tunesië. Dat waren de twee Arabische landen waarbinnen de ontwikkeling van een democratie het meest kansrijk leek, omdat zij over een relatief hoog opgeleide bevolking (dus een middenklasse) beschikken, nationale eer (en dus het leger) minder telt, en de politiek niet door religieuze fundamentalisten wordt gedomineerd.

Libanon is een pluriform, zij het sterk langs etnische en religieuze lijnen verdeeld land. Het kent relatief eerlijk verlopende verkiezingen (ik heb nooit iets over grootscheepse manipulaties gelezen), maar desondanks snelt het nu richting economische afgrond. Na de burgeroorlog ontstond er tussen de drie grootste groeperingen een soort machtsbalans om de vrede te bewaren, waardoor intern cliëntelisme de toon zet. Enkele families delen sinds jaar en dag de lakens uit, en frustreren nu elk gerechtelijk onderzoek naar de explosieramp van 2020.

Een jongere generatie van alle gezindten is die corrupte machthebbers en de oude scheidslijnen beu, en daartegen zelfs massaal de straat opgegaan. Alleen: het helpt niets. Bedenk: het parlement dat als een verzameling dieven wordt weggezet, is wel door diezelfde burgers gekozen. In het stemhokje geven velen uiteindelijk dus kennelijk toch de voorkeur aan iemand van hun oude club.

In Tunesië, dat na 2011 zo veelbelovend leek, hebben we nu na een staatsgreep de facto weer te maken met een dictator. Probleem 1: de politieke partijen waren er niet in geslaagd veel aan de sociale ellende te verbeteren, en zo blijft het nepotisme bij de elite – voorrang aan het eigen kroost bij de verdeling van lucratieve baantjes – in stand. Daarom rouwen veel Tunesiërs niet om die staatsgreep.

Probleem 2: achter die staatsgreep zit vermoedelijk veel steun vanuit de Golf. Als er iets is dat de autocraten daarginds vrezen, is het een succesvolle democratie in een ander Arabisch land. Democratie in het Europese Spanje: dat is niet zo’n bedreiging, want in een andere wereld. Maar islam en democratie mogen van die oliesjeiks niet samengaan, want dan eisen hun eigen onderdanen dat straks ook.

Turkse oppositie voert campagne voor afschaffen presidentieel stelsel

0

De Turkse oppositiepartijen CHP en IYI willen na de verkiezingen van 2023 weer terug naar het aloude parlementaire systeem. Dit meldt de Turkse website Duvar.

Meral Aksener (foto, rechts), de leider van de seculier-nationalistische oppositiepartij IYI, wil zich niet kandidaat stellen als presidentskandidaat, maar als premierskandidaat.

Aksener wordt gesteund door Kemal Kilicdaroglu (foto links). Hij is de voorman van de eveneens seculiere CHP, de grootste oppositiepartij in Turkije. Hij noemt het ‘uiterst waardevol’ als Aksener premier zou worden.

CHP en IYI werken samen in de Nationale Alliantie, samen met twee kleinere partijen. Doel van deze alliantie is om met een gemeenschappelijke presidentskandidaat te komen, die het in 2023 zal opnemen tegen president Erdogan.

De pro-Koerdische partij HDP heeft zich niet aangesloten bij de Nationale Alliantie, vanwege meningsverschillen over de Koerdische kwestie. Kilicdaroglu zegt HDP-steun voor democratie en terugkeer naar het parlementaire systeem waardevol te zullen vinden.

Amnesty beticht Taliban van doden 13 Hazara’s, waaronder 17-jarig meisje

0

De Taliban hebben op 30 augustus dertien leden van de sjiitische Hazara-minderheid vermoord, waaronder een zeventienjarige meisje. Dit zegt mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

De moorden vonden volgens Amnesty plaats in het dorp Kahor, in het midden van Afghanistan. Elf personen waren voormalige leden van de Afghaanse Nationale Verdedigings- en Veiligheidskrachten, de andere twee waren burgers.

Negen militairen werden standrechtelijk geëxecuteerd nadat ze zich hadden overgegeven, twee burgers werden vermoord toen ze probeerden te vluchten, stelt Amnesty.

Het verifiëren van de mensenrechtenschendingen is een stuk lastiger geworden na de machtsovername van de Taliban, omdat de mobiele telefoondienst in veel regio’s is stopgezet.

Volgens Amnesty tonen de Taliban hun ware gezicht met deze moorden: ‘Deze koelbloedige executies zijn een verder bewijs dat de Taliban dezelfde gruwelijke misstanden begaan als waar ze berucht om waren toen ze eerder de macht in Afghanistan hadden.’

‘Ze schenden herhaaldelijk de rechten van mensen die ze als hun tegenstanders beschouwen, en doden zelfs mensen die zich al hebben overgegeven. De Taliban zeggen dat ze zich niet richten op voormalige werknemers van de vorige regering, maar deze moorden tonen het tegendeel.’

Kort na de val van Kabul documenteerde Amnesty hoe Taliban-strijders negen Hazara-mannen vermoordden, nadat de islamistische strijdgroep de macht over de provincie Ghanzi had overgenomen.

D66, GroenLinks en ChristenUnie willen studie slavernijverleden Delft

0

D66, GroenLinks en de ChristenUnie in de gemeenteraad van Delft willen een onderzoek naar slavernijverleden van deze stad. Bert van der Woerd van de ChristenUnie gelooft dat de meeste Delftenaren hier niet eens van weten, zegt hij tegen AD Delft.

Er hoeven geen straatnamen van de muur en beeltenissen van VOC-panden af worden gehaald. ‘Het is absoluut niet de bedoeling om onze geschiedenis omver te gooien’, zegt D66-raadslid Melanie Oderwald. Maar ze vind het belangrijk om te bekijken ‘hoe die zwarte bladzijde van de geschiedenis heeft doorgewerkt op de samenleving en racisme van nu’.

GroenLinks-raadslid Cheraldine Osepa had grote moeite met de viering van het ‘Delftse Gouden Eeuwjaar’ van twee jaar geleden. ‘De term ‘Delfts Goud’ in relatie tot de Gouden Eeuw had wat mij betreft ook best ‘Delfts Fout’ mogen zijn. Al die stickers en vlaggetjes over de Gouden Eeuw in Delft hebben me bijzonder gestoord’, zegt ze.

Eerder werd in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht diepgaand onderzoek verricht naar het eigen slavernijverleden. Onderzoek naar het Utrechtse slavernijverleden onthulde dat feministische icoon Belle van Zuylen een aanzienlijk aandeel van haar rijkdom dankte aan de slavernij.

Taakstraf geëist tegen ‘slapende’ beveiligers joodse school Amsterdam

0

Tegen twee voormalige beveiligers van de orthodox-joodse school Cheider in Amsterdam is een taakstraf van veertig uur geëist, meldt de Amsterdamse omroep AT5. De wachtcommandanten waren tijdens het bewaken van de school in slaap gevallen of keken op hun telefoon.

Een 26-jarige man uit Woerden en een 21-jarige man uit Poortugaal verschenen gisteren voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem. Collega’s vertelden dat ze het tweetal slapend in hun voertuig aantroffen.

De twee beweerden dat ze vanwege het slechte weer in de auto zaten. Een van hen keek even op zijn telefoon keek en de ander was kort in slaap was gevallen, zeggen ze, maar ze zouden om de beurt wel alert zijn geweest.

Vanwege hun nalatigheid werden de twee ontslagen. Maar vanwege de ernst van de zaak is ook aangifte tegen hen gedaan. Na de aanslag op het Joodse Museum in Brussel in 2014 worden Joodse scholen als het Cheider streng bewaakt uit angst voor een terroristische aanslag. De marechaussee houdt elke dag de school in de gaten en controleren ze prullenbakken en auto’s in de omgeving.

Op 18 oktober doet de rechter een uitspraak.

Ik leerde dat een essentiële handeling ontbreekt in mijn leven: spelen

0

Afgelopen zomervakantie kreeg ik de unieke kans om een verdiepend project te volgen. Hier heb ik totaal geen spijt van, omdat ik hierdoor juist heel veel heb kunnen leren. Ook over mijzelf en over wat ik doe met mijn werk als crossmediale maker.

Het was geweldig om hard aan de slag te gaan en te voelen dat ik echt iets had bereikt in mijn beroepsleven. Maar tegelijkertijd had ik het gevoel dat er iets ontbrak. Midden in de drukte begon het me langzaam te dagen: succesvol zijn betekent voor mij niet almaar doorwerken. En unieke kansen bestaan niet, of zijn in ieder geval niet zo uniek zoals ze worden verkocht.

‘Hard werken’ en ‘unieke kansen’ zijn in wezen voorgehouden worsten die beslist minder smaken wanneer je ze dan eindelijk eens proeft. Sowieso zijn ‘hard werken’ en ‘unieke kansen’ niet de enige ingrediënten voor een prettig en creatief maakproces.

Door drukte verlangde ik terug naar mijn kind-zijn. Naar de tijd toen ik nog onbezonnen door de wereld fladderde en niks afwist van gemoedstoestanden zoals stress en piekeren.

In Brene Brown’s De moed van imperfectie las ik over het belang van spelen. De ondertitel van hoofdstuk zeven luidt: ‘Laat uitputting als statussymbool en productiviteit als maatstaf voor eigenwaarde los.’ Ouch!

Brown gaat in haar boek op zoek naar de betekenis van een bezield leven. Ze is een wetenschapper – gefascineerd door mensen en gedrag – die er heilig in gelooft dat ervaringen en emoties ook data zijn.

Op een gegeven moment zegt ze tegen een collega: ‘Die bezielde mensen besteden nogal wat tijd aan maar een beetje rondklooien.’

Collega: ‘Je bedoelt hobby’s?’

Brown: ‘Ja hobby’s, maar dan minder georganiseerd’.

En daar, in die zin, realiseerde ik me datgene wat ik gemist had. Ik heb geen hobby’s waar ik niet de beste van de beste in hoef te zijn. Ik heb geen hobby’s die ik enkel en alleen doe voor mijn plezier.

Het gebrek aan tijd voor spelen is niet het enige dat plezier in de weg staat. Dat het moeilijk kan zijn om als maker van kleur ook werk te maken óver plezier leerde ik deze zomer tijdens een gesprek met producer en schrijver Massih Hutak.

Begin vorige maand interviewde ik hem tijdens het Leiden Short Festival. Het panelgesprek ging over de kracht van visuele storytelling in de journalistiek. Hutak vertelde over zijn nummer Zomerstroom, dat gaat over plezier en een fijne zomer. Ironisch genoeg precies wat ik dus had gemist. Geen zoet verhaal voor mij, zoals we horen in het lied. Aan de andere kant herken ik wel de struggle om dingen te maken die over blijdschap gaan.

Ergens in mijn gedachteproces plaats ik leed vóór plezier, en maak ik het eerste belangrijker dan het laatste

Als maker van kleur voel ik een sterke verantwoordelijkheid om mijn stem te gebruiken voor het goede. En dat goede betekent voor mij de dingen die er echt toe doen. Ergens in dat gedachteproces plaats ik leed vóór plezier, en maak ik het eerste belangrijker dan het laatste.

De druk die makers als ik ervaren kan ik het best omschrijven als een intern verantwoordelijkheidsgevoel, een gevoel dat gevoed wordt door de beroepsmatige verwachtingen van buitenaf. Je hebt nu eindelijk dat podium bereikt – gebruik je stem dan ook voor het allerbelangrijkste, fluistert het stemmetje in mijn hoofd.

En dat stemmetje wordt gevoed door het sociale weefsel waar ik als mediamaker onderdeel van ben. Als mij het podium geboden wordt, dan moet het wel gaan over zware onderwerpen als representatie en onderdrukking.

De lens waarmee het werk van makers als ik word bekeken is daardoor heel minuscuul. En we weten allemaal dat de call for justice niet snel genoeg gerealiseerd wordt.

Maar het kan dus ook langs elkaar bestaan: werk maken puur voor het plezier én over plezier, en werk maken voor radicale gelijkwaardigheid. Ik vraag me af wie ons ooit anders heeft doen laten geloven.

Geïnspireerd door de woorden van Brown stap ik een dag na het lezen de hobbywinkel binnen en koop ik drie grote witte canvas doeken. Ook koop ik een collectie verftubes. Goed schilderen kan ik niet, maar plezier heb ik er wel in.

‘Erdogan misschien wel te ziek om mee te doen met volgende verkiezingen’

0

Er komen steeds meer signalen binnen dat de Turkse president Erdogan te ziek is voor de aankomende verkiezingen in 2023. Dit schrijft Midden-Oostenexpert Steven Cook voor het Amerikaanse tijdschrift Foreign Policy.

Een aantal video’s uit dit jaar doen vragen rijzen over Erdogan’s gezondheid, vertelt de Amerikaanse politicoloog.

Zo lijkt een wankele Erdogan in een filmpje de hulp van zijn vrouw en assistent nodig te hebben om de trap af te lopen. Ook zien we hem wiebelend en met moeite vooruitkomend op de Anitkabir, het mausoleum van Mustafa Kemal Atatürk. Op een andere video de Turkse president tijdens een toespraak bijna flauw te vallen en te slissen.

Cook zegt ook verhalen te horen over een steeds vergeetachtigere Erdogan, die ook ademproblemen zou hebben, verward zou zijn en vaak zou moeten braken. Althans, dat zijn verhalen die de ronde doen. Het kan ook roddelpraat zijn van mensen buiten de kring van Erdogan, aldus Cook.

Op veel andere video’s lijkt alles perfect in orde met Erdogan. Bij een recent interview voor het Amerikaanse tv-programma Face the Nation ziet hij niet er weliswaar niet meer zo krachtig uit, maar hij is dan ook 67, relativeert Cook.

Toch vindt Cook dat de werkelijke toestand rond Erdogans gezondheid te veel in nevelen is gehuld. En daarbij aansluitend de vraag wie hem eventueel zal opvolgen, mocht hij het niet meer halen.

 

‘Wit-suprematistische aanslag’ op Franse moskee en school verijdeld

0

Een negentienjarige Franse man is in de kraag gevat door de Franse veiligheidsdiensten op verdenking van het beramen van een aanslag op zijn voormalige middelbare school en een moskee.

De verdachte, die zichzelf een ‘witte en nationalistische strijder’ noemt, wilde de aanslag in april 2022 plegen.

De Franse Openbaar Ministerie verdenkt hem van ‘criminele en terroristische associaties’ en is door de anti-terreurrechter in voorlopige hechtenis geplaatst. Bij een huiszoeking zijn drie wapens, ongeveer twintig messen en een notebloc gevonden met de titel ‘Mein Kampf’.

‘Het moet erger dan Columbine worden’ staat daarin genoteerd, refererend naar het bloedbad op een Amerikaanse High School in 1999. Verder zweert hij trouw aan Adolf Hitler, roemt hij de Noorse terrorist Anders Breivik, die in 2011 een aanslag pleegde met 77 dodelijke slachtoffers, en maakt hij allerlei suprematistische, seksistische en racistische opmerkingen.

Ook claimt de negentienjarige dat hij zelf seksueel is mishandeld op jonge leeftijd en door zijn klasgenoten werd geïntimideerd. Daarmee suggereert hij dat dit hoofdzakelijk de reden is voor het beramen van de aanslag op zijn voormalige school en moskee.

Hij had daarnaast een lijst gemaakt van ongeveer dertig personen op wie hij ‘wraak’ wilde nemen.

De veiligheidsdiensten kwamen hem op het spoor vanwege het contact dat hij onderhield met een achttienjarige vrouw op het sociale netwerk Telegram. Deze vrouw is begin april veroordeeld voor het plannen van een aanslag op een kerk en zit sindsdien vast.

EU-antiracismeclub waarschuwt voor ‘extreemrechtse term ‘woke islamism”

0

Het Europees Netwerk tegen Racisme (ENAR), een verband van Europese NGO’s die tegen racisme strijden, hekelt de theorie rond ‘woke islamism’. Volgens ENAR is dit begrip een ‘wapen’ van ‘extreemrechts’.

ENAR verzet zich ‘tegen elk narratief waarin sommige maatschappelijke organisaties en activisten worden beschreven als onzichtbare ‘islamisten’ die bereid zijn een ‘woke’ agenda te gebruiken voor hun ‘verborgen’ en intolerante politieke doelstellingen’, zegt voorzitter Karen Taylor.

Nederlandse lidorganisaties van ENAR zijn onder meer Muslims for Progressive Values Nederland, de zwarte beweging New Urban Collective en het Overlegorgaan Caribische Nederlanders. ENAR ontvangt wordt voor twee derde gefinancieerd vanuit de Europese Unie en voor een kleiner deel door de Open Society Foundations van George Soros.

ENAR komt op voor islamitische organisaties zoals de Europese moslimjongerenorganisatie FEMYSO, die voor de rechten voor moslims opkomt. Tegenstanders van FEMYSO beschuldigen de organisatie van banden met de fundamentalistische Moslimbroederschap. Zij zeggen dat de progressieve – ‘woke’ – taal van FEMYSO een islamistische agenda moet verhullen.

FEMYOSO is volgens oud-journalist Carel Brendel de jeugdorganisatie van de Moslimbroederschap, die ‘islamitisch separatisme’ bevordert en ‘op de langere termijn mogelijk gevaarlijker voor de democratie kan zijn dan het salafisme’.

Kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks lag in 2020-2021 maandenlang onder vuur, omdat zij vanwege haar vicevoorzitterschap bij FEMYSO ook een ‘woke islamist’ zou zijn.

Volgens ENAR-voorzitter Taylor worden met ‘deze vooroordelen’ angst en verdeeldheid binnen Europa gezaaid, met als doel om een deel van de samenleving uit te sluiten. ‘Het is onze missie om mythen uit te dagen en stereotypen over moslimgemeenschappen tegen te gaan, totdat we raciale gelijkheid bereiken.’

ENAR hekelt ook de ontbinding van het Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) en de islamitische liefdadigheidsinstelling BakaraCity door de Franse staat. ‘Organisaties zijn aangevallen en ontbonden door regeringen ondanks een compleet gebrek aan bewijs. Het stilzwijgen over deze schendingen laat zien hoe diepgewortelde raciale vooroordelen in de samenleving zijn en hoe ze worden gebruikt om deze schendingen te rechtvaardigen.’