10.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 600

Vrijzinnige Turkse theoloog vlucht naar Duitsland

0

Voormalig hoogleraar Mustafa Öztürk is naar Duitsland gevlucht. De theoloog voelde zich niet meer veilig in Turkije, waar hij vanwege zijn opvattingen sterk onder vuur was komen te liggen.

‘Ik wens een goede geestelijke gezondheid voor iedereen in dit nationale psychiatrische gesticht’, schrijft Öztürk op Instagram.

Öztürk haalde vorig jaar de Turkse krantenkoppen omdat hij de letterlijke betekenis van de Koran in twijfel trekt. Critici beschuldigden Öztürk ervan de openbaring van Mohammed te ontkennen. Dit bracht de theoloog ertoe in december zijn ontslag aan de universiteit van Istanbul in te dienen.

De Turkse geestelijke Fatih Nurullah zou voortaan zijn studenten begeleiden bij het schrijven van hun scriptie, zei Öztürk bij wijze van grap. Nurullah, de leider van een islamitische orde in Ussaki, wordt beschuldigd van seksueel misbruik van een kind.

Öztürk is een groot fan van Mustafa Kemal Atatürk, de stichter van het moderne Turkije.

Hogeschool fluit journalistiekdocent terug na tweets over Wilders en Baudet

0

Een docent Journalistiek is door Hogeschool Saxion op zijn vingers getikt over zijn gedrag op Twitter.

Docent Harry Kiekebosch schreef op Twitter dat er maar eens een einde moest komen aan de bewaking van PVV-leider Geert Wilders. ‘Deze docent journalistiek wil mij dus dood. Walgelijk’, twitterde Wilders.

Over de veelbesproken Baudet-roast van Martijn Koning bij Jinek zei de docent: ‘Je kunt toch niet te ver gaan met dit soort minderwaardige mensen? Niet te ver gaan is juist het gevaar.’

De uitdrukking ‘minderwaardig mens’ heeft een extra gevoelige lading, omdat Marcel van Dam Pim Fortuyn ooit zo had genoemd op televisie.

‘Saxion keurt deze uitspraken af’, aldus een woordvoerder van de school. De docent krijgt een pittig gesprek met de directie.

Volgens een woordvoerder van Saxion mag Kiekebosch dan wel op persoonlijke titel twitteren, maar ‘medewerkers moeten beseffen dat dit kan worden vermengd met Saxion’, zegt hij tegen RTV Oost. ‘We keuren deze uitspraken dan ook af, ondanks dat we voor vrijheid van meningsuiting zijn.’

Baudet ‘grapt’ op FvD-bijeenkomst over activisten ‘op hun bek slaan’

0

Activisten verstoorden gisteren een FvD-bijeenkomst in Utrecht met lawaai. Baudet zei daarop in een toespraak het jammer te vinden ‘dat we niet normaal Antifa’s op hun bek hebben kunnen slaan. Weet je, ‘t is gewoon echt raar.’

Tijdens de bijeenkomst hekelde Baudet de lockdown. Voor zo’n tweehonderd toehoorders besprak hij het niet ‘op hun bek hebben kunnen slaan’ van activisten in een rijtje met andere zaken die door corona niet meer kunnen, zoals het niet kunnen gaan naar restaurants en cafés.

De beelden zorgen voor ophef op sociale media. ‘Voor een parlementariër is dit natuurlijk onverdedigbaar’, twittert NRC-columnist Tom Jan Meeus.

‘En dan weglopen als een cabaretier je een spiegel voor je ranzige politiek houdt’, fulmineert journalist en Fries PvdA-Statenlid Jaap Stalenburg op hetzelfde medium.

‘Dit is hoe rechtsextremistisch geweld eruit ziet’, vindt BIJ-kandidaat Rebekka Timmer. Dit hoort niet thuis in onze samenleving, laat staan in onze politiek.’

Andere twitteraars vinden dat Baudets ‘oproep tot geweld’ vergelijkbaar is met de zaak rond Akwasi, die vorig jaar tijdens een Black Lives Matter-demonstratie ‘ironisch’ zei Zwarte Piet te willen slaan.

Sommige twitteraars verdedigen Baudet. Het was slechts een grapje, zeggen zij, te merken aan zijn toon en glimlach op zijn gezicht toen hij het zei.

Van de politie moesten de activisten stoppen met lawaai maken, waarna zij hier ‘na enige dwang’ stilletjes gehoor aan gaven.

Ook familie Koerdische GroenLinks-kandidate met de dood bedreigd

0

Niet alleen GroenLinks-Kamerkandidaat Serpil Ates zelf, maar ook haar familie wordt bedreigd vanuit Turks-nationalistische hoek. Maar Ates laat zich er niet door uit het veld slaan. ‘Ik buig niet. Ik word niet angstig. Ik zal keihard doorgaan.’

Ates is soms het mikpunt van Turks-nationalistische media in Nederland en Turkije, omdat ze opkomt voor de mensenrechten in Turkije, in het bijzonder van die van Koerden, Alevieten, Armeniërs, Arameeërs en Assyriërs. De politica vindt dat die bevolkingsgroepen zelfbeschikkingsrecht moeten krijgen. Ze krijgt ‘duizenden bedreigingen’.

Dit weekend verspreidde GroenLinks een campagnefilmpje, waarin ook haar broer een rol speelt. Zondag werd hij bedreigd via social media: ‘Morgen kom ik je vermoorden’, zei een social mediagebruiker, met daarbij een afbeelding van een wapen.

Ates en haar broer zeggen niet onder de indruk te zijn van deze bedreigingen, die volgens haar uit de hoek van Erdogans AKP komen. ‘Ze hebben mij niet bang gekregen met hun bedreigingen. Ik zal me blijven uitspreken over mensenrechten’, zegt Ates tegen Omroep West.

Ates heeft geen aangifte gedaan bij de politie. Ze zegt tegen Omroep West wel andere stappen te overwegen. ‘Wij zouden eens met alle bedreigde politici samen in actie moeten komen. En bijvoorbeeld naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens moeten gaan. Want wat er nu gebeurt kan echt niet en mogen we ook nooit normaal gaan vinden.’

De politica is op dit moment raadslid in Den Haag. Ze staat 24e op de kandidatenlijst van GroenLinks.

Gevlucht naar Nederland, maar nog steeds niet vrij

0

‘Heeft u misschien tijd om een keer met mij te praten over mijn community?’ Ik ken Ram Karki als een zeer gastvrije restauranthouder bij wie ik in het verleden regelmatig een hapje ging eten. Ik had hem al een paar jaar niet gezien of gesproken. Ik was daarom ook nieuwsgierig naar wat hem op het hart lag. Tijdens ons gesprek vertelde hij mij dat hij deel uitmaakt van de groep etnische Nepalezen – een onderdrukte minderheidsgroep in Bhutan – en als politieke vluchteling in 2003 naar Nederland kwam. Dat wist ik niet.

Nepalezen in Bhutan onderscheiden zich qua taal en religie van Bhutanezen: de etnische Nepalezen zijn hindoes en de Bhutanezen boeddhisten. Nepalezen mogen in de publieke ruimte hun eigen traditionele kleding niet dragen en de eigen taal niet spreken. In 1985 werden zij wettelijk van het staatsburgerschap uitgesloten, behalve als zij schriftelijk konden aantonen dat zij sinds 1958 in het land woonden. Iets wat voor de vele eenvoudige en vaak analfabetische landarbeiders onmogelijk was.

In 1992 werden ‘illegale’ gezinnen gedwongen ‘vrijwillige vertrekcertificaten’ te ondertekenen en werden zij van hun land verdreven met weinig of geen compensatie. Sommige Nepalezen werden als ‘anti-nationalistisch’ beschouwd en lastiggevallen, gevangengezet en gefolterd. In de daarop volgende exodus werd Bhutan gezuiverd van bijna 100.000 Nepalezen. Zij verblijven nu in vluchtelingenkampen in Nepal, in erbarmelijke omstandigheden.

Het hervestigingsprogramma van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR zoekt naar een nieuwe woonplek voor kwetsbare vluchtelingen. Het programma wordt ondersteund door 34 landen. Elk aangesloten land nodigt jaarlijks een aantal vluchtelingen uit om zich te vestigen. Voor Nederland is dit aantal vijfhonderd per jaar. De startpositie van zo’n ‘gast’ is dus een heel anders dan die van de vluchteling die zelf voor Nederland heeft ‘gekozen’. De ‘gast’ wordt geaccepteerd op humanitaire gronden. Alleen de meest kwetsbare vluchtelingen komen daarvoor in aanmerking. Dit wordt getoetst door de IND, de COA en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo geschiedde dit proces ook in 2007 voor de Nepalees-Bhutanees vluchtelingen in de Nepalese kampen.

Meneer Karki vertelt mij dat het anno 2021 goed gaat met een groot deel van de uitgenodigde Nepalees-Bhutanese vluchtelingen. Vrijwel alle uitgenodigde vluchtelingen zijn genaturaliseerd, maar een groep van 25 ouderen, die niet kan lezen en schrijven, lukt het niet om het inburgeringexamen te behalen. Dat is een harde voorwaarde voor naturalisatie. Vrijstelling krijgen is onmogelijk, want: regel is regel. De instanties zien geen probleem, omdat deze ouderen een vaste verblijfsvergunning hebben waarmee ze in Nederland kunnen wonen en werken.

Deze vluchtelingen zijn niet alleen stateloos, maar ook beroofd van fundamentele mensenrechten

De paradox: staatlozen worden op humanitaire gronden uitgenodigd, maar moeten voldoen aan criteria die gelden voor reguliere vluchtelingen en statushouders. Cruciaal is het behalen van het inburgeringsexamen. Daarvoor moet je kunnen lezen en schrijven. Hierdoor vallen analfabeten buiten de boot. Zodoende komen alleen de sociaal sterkeren in aanmerking voor het Nederlands staatsburgerschap. Een beleid dat in de literatuur bekend staat als betting on the strong.

Het beleid richt zich op menselijk kapitaal, dat vooral wordt afgelezen aan opleiding en arbeidservaring. Onze vluchtelingenbeleid schuurt tegen het UNHCR-programma, waarin ook on- en laaggeschoolden zijn opgenomen. Humanitaire gronden zijn vervangen door economische gronden. De kwetsbaarheid waar ze op waren geselecteerd is nu hun valkuil geworden.

Zonder naturalisatie blijft deze groep ouderen staatloos. Met alleen een verblijfsvergunning en zonder paspoort kunnen zij niet reizen. Zij zijn in Nederland opgesloten en nog steeds niet vrij. Zij kunnen geen familie opzoeken in het buitenland, of gewoon op vakantie gaan. Ook hun behoefte om ergens bij te willen horen, om Nederlander te zijn, komt niet in beeld. Terwijl we toch zo graag willen dat ‘allochtonen’ moeten integreren. Deze statushouders zijn niet alleen stateloos, maar ook beroofd van fundamentele mensenrechten.

Meneer Karki attendeert gemeentes en politici al jaren op hun situatie, maar wordt in de wacht gezet of van het kastje naar de muur gestuurd. De problematiek is niet beperkt tot de 25 Nepalese Bhutanezen, maar omvat iedereen die het inburgeringsexamen niet haalt.

Terwijl we anno maart 2021 na een jaar corona snakken naar vakantie om weer kennissen, vrienden, familie in het buitenland op te zoeken, wordt zulke vrijheid onthouden aan de zwaksten onder de vluchtelingen en statushouders. Het ‘humane, vrije Westen’ is voor hen een leeg begrip.

Kaags papisme is nu eenmaal moslimvriendelijker dan Segers’ calvinisme

0

Paus Franciscus vredig op de foto samen met de sjiitische grootayatollah Al-Sistani in Irak, zoals anderhalve week geleden het geval was – wat zou het katholieke deel van Wilders’ aanhang daarvan vinden? En de SGP, gezien haar wens om de islam in Nederland de facto te verbieden? Of zou die hierin juist een bevestiging vinden van de opdracht in haar beginselprogramma om alle valse afgoderij te weren, waartoe door de opstellers toen zeker nog eveneens de katholieke variant van het christendom gerekend werd?

‘Liever Turks dan paaps’, zo luidde ooit de calvinistische strijdleus tegen Spanje – maar wat als ‘de Turken’ en de papen elkaar plots vinden in Ur, tussen de brokstukken van de legendarische geboorteplaats van Abraham? Heet het dan dat katholicisme en islamisme één pot nat zijn?

Een ding is duidelijk: een steile calvinist zou hier in Ur toch niet zo snel naast een moslim hebben gestaan.

Neem de beide Nederlandse lijsttrekkers met veel Midden-Oosten-ervaring, Sigrid Kaag van D66 en Gert-Jan Segers van de ChristenUnie. De katholiek Kaag kwam er als diplomaat, en keerde met een Palestijn als echtgenoot naar Nederland terug. De gereformeerde Segers kwam er als zendeling, en dat is wat anders dan een diplomaat. Een zendeling zendt. Een ontvangsttoestel ontbreekt vaak. Tot een huwelijk leidde zijn verblijf in Caïro dan ook niet. Het bevestigde Segers slechts in de diepe kloof die naar zijn mening tussen christendom en islam bestaat.

Ik denk niet dat dat verschil geheel toevallig is. Daar zijn twee redenen voor, of eigenlijk zelfs drie.

Ten eerste is het katholicisme in de praktijk in zijn denken veel flexibeler dan het calvinisme. Voor de overtuigde calvinist is er maar één bron van waarheid: het Woord van de Bijbel. Er staat wat er staat – hoe mistig dat soms ook is. Als het, gemeten aan de hedendaagse normen, erg pijnlijk is wat er staat – dat godslastering met steniging moet worden gestraft, ofzo (Leviticus 24:16) – dan leidt dat tot veel gekerm en gekronkel. Mooie voorbeelden van zulk gekronkel zagen we recent weer in het Nieuwsuur-interview met SGP-voorman Kees van der Staaij.

De katholiek Kaag kwam als diplomaat in het Midden-Oosten, de gereformeerde Segers als zendeling – en dat is wat anders dan een diplomaat

Voor katholieken telt niet slechts het evangelie, maar ook tweeduizend jaar traditie vol kerkvaders, pausen en heiligen die ook allemaal iets leerzaams hebben gedaan en gezegd. Dat biedt uitwijkmogelijkheden, als de oude leer op het moderne leven botst. De Schepping in zes dagen? Het Vaticaan heeft het er gewoon niet meer over, terwijl men op de Veluwe over Darwins evolutieleer nog steeds steunt en kreunt. 

Credo quia absurdum – ‘ik geloof het, omdat het absurd is’, aldus de Latijnse bezweringsspreuk van de oude kerkvader Tertullianus: ook dat is zo’n favoriete katholieke vluchtheuvel zodra het voor het verstand ingewikkeld wordt. Een calvinist pretendeert steeds rechtlijnig logisch te denken. Helaas: de Bijbel laat dat niet altijd toe.

Die katholieke flexibiliteit uit zich ook op cultureel vlak. Nog steeds supranationaal georganiseerd, in tegenstelling tot de nationaal georganiseerde protestantse en oosters-orthodoxe kerken, is de katholieke kerk ook in cultureel opzicht veel eclectischer. Zij heeft alle eeuwen door heel veel ‘heidense’ opvattingen in zich opgezogen, zich aan lokale gebruiken aangepast, om het kersteningsproces te vergemakkelijken. Aan Venus of Mars gewijde Romeinse tempels werden in aan Maria of Petrus gewijde kerken veranderd – de bekeerden konden zo gewoon onder nieuw gesternte naar hun oude vertrouwde heilige plek blijven komen.

Reden twee voor het verschil tussen Kaag en Segers: katholieken zijn door die culturele flexibiliteit – er leiden vele wegen naar Rome – ook vaak een stukje diplomatieker. Dat botte Hollandse ‘Ik zeg wat ik vind’ (door de Hollander zelf als ‘eerlijkheid’ geroemd) is niet zo hun ding. Dat is in het Midden-Oosten met al z’n trauma’s en gevoeligheden wel zo handig.

Ten slotte: de katholieken leggen meer nadruk op het Nieuwe Testament, de calvinisten op het Oude. Daaruit vloeit voor de laatsten een grote verbondenheid met het jodendom voort. Dat betekent dat katholieken veel kritischer ten opzichte van Israël staan – vergelijk naast Kaag ook oud-premier Dries van Agt en voormalig minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek met Segers. Voor het kunnen slaan van een pauselijke brug naar moslims is dat geen irrelevant punt.

Israël probeert juist ook de Palestijnen aan vaccinaties te helpen

0

Terwijl eerstewereldland Israël voorop loopt in de vaccinatierace, hebben de Palestijnse gebieden hun eigen vaccinatieprogramma’s die minder vlot verlopen. Al gauw werd hiervan gemaakt: ‘Terwijl Israël haar bevolking vaccineert, verwaarloost het de Palestijnen.’

Maar Israël probeert juist ook de Palestijnen aan vaccinaties te helpen, zonder te rekenen op enige erkenning. De twee volken leven zij aan zij, en als de Palestijnen nog niet van corona af zijn, is Israël dat ook niet.

In Israël is ruim 20 procent van de bevolking Arabier. Een meerderheid van hen noemt zich Palestijn. Als Israëlische burgers hebben zij dezelfde toegang tot medische zorg en vaccinatie. Palestijnen in heel Jeruzalem zijn Israëlische ingezetenen, en vallen onder het Israëlische vaccinatieprogramma. Ook bij hen is de vaccinatiebereidheid minder hoog

De Palestijnse Autoriteit (PA), mensenrechtenorganisaties en verschillende media beweren dat Israël volgens de Vierde Geneefse Conventie verplicht zou zijn alle Palestijnen, ook zij die onder de verantwoordelijkheid van de Palestijnse Autoriteit vallen, te vaccineren. De Oslo-akkoorden – het specifieke verdrag tussen Israël en de Palestijnen – gaan echter volgens internationaal recht vóór de Geneefse Conventies.

Het lijkt alsof het Palestijnse leiderschap eerder prioriteit geeft aan onderlinge strijd en strijd tegen Israël dan aan de gezondheid van de bevolking

Volgens de Oslo-akkoorden is de Palestijnse Autoriteit (PA) als autonome macht, verantwoordelijk voor gezondheidszorg van de Palestijnen in de Westelijke Jordaanoever en Gaza. De akkoorden schrijven voor dat Jeruzalem en Ramallah bij epidemieën samen moeten werken. Een jaar geleden, aan het begin van de pandemie, werkte Israël goed samen met de PA en zelfs Hamas – de de facto machthebber in de Gazastrook – tegen corona, zo erkende ook de VN.

Toch stopte de PA alle samenwerking met Israël in mei 2020. Nog steeds heeft de PA Israël nadrukkelijk niet om hulp gevraagd met vaccineren, noch toestemming gegeven het Israëlische vaccinprogramma naar Palestijnse dorpen en steden uit te breiden. President Abbas verklaarde zélf miljoenen vaccins besteld te hebben om de eigen bevolking te vaccineren. Ook zou het WHO-programma COVAX twintig procent van de Palestijnse bevolking vaccineren.

Pas in januari 2021 stelde de PA Israël verantwoordelijk voor vaccinatie van alle Palestijnen, en diende een klacht in bij de VN. Israël leverde voor het eerst openlijk duizenden doses Moderna-vaccin aan de PA op 1 februari 2021. Deze vaccins werden gelijk toegediend aan Palestijns zorgpersoneel en politici, maar ze zijn nooit erkend door de PA. Voor die tijd zijn enkele duizenden vaccinaties in het geheim geleverd, zowel aan de PA als aan Gaza.

In Palestijnse gebieden is er nauwelijks opslagruimte geschikt om de vaccins van Pfizer en Moderna te bewaren. Begin februari kwamen de eerste 10.000 doses Russische Sputnik-vaccins aan in Ramallah. Nog honderdduizenden Sputnik-vaccins zijn door Rusland beloofd, en men verwacht een levering van honderdduizenden AstraZeneca-vaccins. Deze vaccins zijn goedkoper en houdbaar in een gewone koelkast, dus veel geschikter voor de doeleinden van de PA. De circa 100.000 Palestijnen uit de Westelijke Jordaanoever die in Israël en de Israëlische nederzettingen werken kunnen bij een overgangslocatie geprikt worden. Deze – Israëlische – priklocatie wordt goed bezocht.

In Gaza zwaait terreurorganisatie Hamas de scepter. Hamas voert oorlog tegen Israël, maar heeft sinds de Palestijnse burgeroorlog ook slechte banden met de Palestijnse Autoriteit, die volgens internationaal recht de soeverein in het gebied is. De bevolking woont dicht op elkaar, kent weinig vrijheden maar wel veel werkloosheid, en leeft in isolatie vanwege de strenge Israëlische en Egyptische grenscontroles en beperkingen. De humanitaire situatie is schrijnend, maar de beperkte middelen worden ingezet voor oorlog tegen Israël.

De Verenigde Arabische Emiraten, die eerder de banden aanhaalden met Israël, stuurde vrachtwagens met vaccins naar Gaza. De PA stuurde zonder afstemming een vrachtwagen vaccins naar Gaza, die toen op voorspelbaar oponthoud stuitte. Via Israël is een levering vaccins uit Rusland naar Gaza bezorgd. Velen in Israël vinden dat Hamas juist nu onder zware druk moet worden gezet om een einde te maken aan een in 2014 ontstaan menselijk drama: de lichamen van twee gesneuvelde Israëlische soldaten en twee Israëlische burgers die in Gaza gevangen worden gehouden.

Het lijkt alsof het Palestijnse leiderschap eerder prioriteit geeft aan onderlinge strijd en strijd tegen Israël dan aan de gezondheid van de bevolking.

Turkse minister onder vuur na schenden coronamaatregelen

0

De Turkse minister Süleyman Soylu (Binnenlandse Zaken) heeft zich niet aan de eigen coronamaatregelen gehouden tijdens de begrafenis van zijn moeder. Dit zorgt voor ophef bij dissidente Turkse media en op social media.

Op de beelden zijn mensen te zien die dicht op elkaar staan tijdens de ceremonie voor de moeder van de minister, op de binnenplaats van een moskee in Istanbul.

Op de begrafenis waren veel leden van de regerende AK-partij aanwezig, waaronder naast Soylu (foto, rechts) ook president Erdogan.

Gezondheidsfunctionarissen in Turkije waarschuwen dat in provincies met een ‘zeer hoog’ infectierisico, zoals Istanbul, begrafenisstoeten niet meer dan dertig mensen mogen tellen.

Het is niet de eerste keer dat AKP-politici de strenge coronamaatregelen aan hun laars lappen. Verschillende hoge ambtenaren en politici, waaronder president Erdogan, zijn bekritiseerd vanwege het voorzitten van bijeenkomsten, het organiseren van vergaderingen op drukke plaatsen en het houden van  feesten binnenshuis. Op al deze feiten staat in Turkije een boete.

Binnen D66 zijn niet alleen vrouwen onveilig, maar ook leden ‘met een kleurtje’

0

Al dertien jaar ben ik lid van D66: actief, meedenkend en betrokken. Ik werd al op jonge leeftijd lid van de Jonge Democraten, de jongerenorganisatie van D66. Daarna heb ik mij ingezet als raadslid namens D66 in Gouda. Maar de laatste tijd voel ik steeds meer afstand tot de partij waar ik mij jarenlang vol passie voor heb ingezet.

D66 was de partij van democratische waarden: meer inspraak, discussie en bovenal tegenmacht. Maar de Nieuwsuur-uitzending van dinsdag 9 maart, waar het Dordtse raadslid Osman Bosuguy sprak over zijn ervaringen met de discriminatie binnen de partijcultuur, triggerde mij om mijn kijk op inclusie binnen D66 op te schrijven.

Mijn gevoel van vervreemding begon met een paar merkwaardige en achteraf bezien nare ervaringen die ik meemaakte in de vereniging.

Zoals dat ik werd gereduceerd tot foldermateriaal tijdens campagnes, lokaal en landelijk, zodat partijgenoten het diversiteitslijstje af konden vinken. Fractiegenoten beweerden dat ik ertoe deed om de allochtone stem aan te trekken. Ik hoefde geen inhoud uit te beelden.

Een ander voorbeeld is dat een D66-Statenlid mij in een persoonlijk bericht verweet ‘te agressief’ te hebben gereageerd in een lokale mobiliteitskwestie die toen speelde. Daarbij doelde hij op wat slechts mijn toewijding voor de wijkbewoners betrof. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Eén zeer opmerkelijke ervaring was op een D66-Europadag in De Balie in Amsterdam, een paar jaar terug.

Ik kan het mij nog goed herinneren. Na een zware werkdag vertrok ik met een grote tas naar Amsterdam. Eenmaal daar trok ik naar achterin in de zaal. Daar moest ik van een notabene seniore partijprominent aanhoren dat hij mijn tas iets ‘te’ verdacht vond. Waarom die niet afgenomen is bij de ingang, vanwege de veiligheid?

Ik stond met open mond aan te horen dat mensen hier ‘normaal’ een aktetas of herentas bij zich droegen. Je weet wel, nette mensen.

Dit vergeet ik dus nooit meer: de lichtelijke insinuatie dat ik wellicht één of andere terrorist was die klaar stond om het Europa-feestje van D66 te gaan verpesten. Dit voelde als een dolksteek.

Na enig verweer vertrok ik. Pijn en verdriet voerden de boventoon. Later hierop terugkijkend, moet mijn verschijning voor ‘wit D66’ een aberratie zijn geweest.

Leden moeten door een hoepel springen en zich confirmeren aan de dominante, witte D66-normen

De energie en tijd die je steekt in een partij omdat je gelooft in haar idealen, worden tenietgedaan door het sentiment dat je er niet echt helemaal bij hoort. Dat je alleen maar mag meedoen omdat je een leuk kleurtje hebt, zogenoemde window-dressing en diversity-washing, om woorden als inclusie, acceptatie en culturele sensitiviteit te gratificeren. D66 heeft in werkelijkheid een partijcultuur die verre is van inclusief.

Ondanks alle gesprekspogingen die ik mee heb mogen maken, van 2016 tot 2019, met de D66-partijtop, met de D66-commissie Diversiteit, met het bestuur van de Jonge Democraten, in grote en kleine settingen, leek de partijcultuur niet te veranderen voor leden ‘met een kleurtje’.

Uiteraard is er de grote angst om buiten de boot te vallen bij het vertonen van te veel tegenspraak rondom dit onderwerp. Mijn ervaring is dat feedback, ook al is het constructief, niet met al te veel gejuich wordt ontvangen. Wat uiteraard ironisch is, aangezien D66 bij de gratie van tegenspraak en tegenmacht is ontstaan.

Het is daarom merkwaardig dat het onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport van het Bureau Integriteit BING alleen spreekt over een onveilig partijklimaat voor vrouwen. Ik durf namelijk met alle stelligheid te verklaren dat dit onveilige partijklimaat zich niet alleen beperkt bij vrouwelijke D66-leden, maar verder strekt naar biculturele D66-leden.

Er zijn binnen de partij legio verhalen en lelijke ervaringen. Dit zijn geen incidenten. Er is sprake van een structureel probleem. Het spreekt voor zich dat dit onveilige partijklimaat volstrekt niet rijmt met het georeer over inclusie, diversiteit en culturele sensitiviteit van D66.

D66 anno ‘nu’ lijkt in dit opzichte op een veredeld studentencorps. Leden moeten door een hoepel springen en zich confirmeren aan de dominante, witte D66-normen. Er is geen ruimte voor afwijking. Dit creëert bij een corpsvereniging zoals D66 een onveilige omgeving.

Het doet mij pijn om dit te zeggen, maar D66 is een verschrikkelijk witte partij. Zolang ‘wit D66’ niet genoeg werkt aan een werkelijke inclusieve partijcultuur blijft diversiteit een farce. Dan zal D66 een onveilig verenigingsklimaat in stand houden voor biculturele Nederlanders. Dan blijven de idealen van inspraak, discussie en bovenal tegenmacht een illusie.

Nieuw: stemwijzer van en voor mensen van kleur

0

Het diversiteitsinitiatief Kleur de Kamer heeft een stemwijzer gelanceerd.

De stellingen gaan onder meer over anoniem solliciteren, discriminatiecursussen voor ambtenaren, Zwarte Piet, het boerkaverbod, etnisch profileren, Keti Koti (de afschaffing van slavernij) als nationale feestdag, slavernij-excuses en een diversiteitsquotum in alle bestuurlijke lagen van de overheid.

Na het invullen van de vragen krijgen invullers van de stemwijzer de partijen te zien die het beste bij hen zouden passen. Per partij kunnen ze dan bekijken welke kandidaten van kleur deze herbergen.

Initatiefnemer Kleur de Kamer, een verbond van twintig maatschappelijke organisaties, wil dat zoveel mogelijk kandidaten van kleur via voorkeurstemmen in het parlement worden gekozen. Woordvoerder is Ian van der Kooye, ex-campagnestrateeg voor BIJ1 en Denk.

‘Zorgwekkend is het gebrek aan diversiteit op de verkiesbare plekken. Hierdoor mist Nederland bruggenbouwers tussen de verschillende culturen’, aldus Kleur de Kamer.

Van de zittende partijen zijn PVV, FvD, SGP, Partij voor de Dieren en 50Plus niet meegenomen in deze stemwijzer.