16.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 616

Prominente Turkse schrijvers steunen demonstrerende studenten Istanbul

0

147 prominente Turkse schrijvers hebben een solidariteitsverklaring uitgegeven richting de studenten aan de Bogazici Universiteit in Istanbul.

Studenten daar protesteren al ruim een maand tegen de nieuwe rector, die door president Erdogan is aangesteld. Ze vrezen dat de vrijheid van meningsuiting aan de universiteit in het geding is. Honderden studenten werden opgepakt. Erdogan vergeleek hen met terroristen.

‘Wij zullen niet buigen voor vervolging en onderdrukking’, stellen de schrijvers in de verklaring. ‘Het bestempelen van studenten als terroristen, de onrechtmatige aanhoudingen en het politiegeweld zijn allemaal nieuwe bewijzen dat ons land al lang geen rechtsstaat meer is.’

Onder meer Nobelprijswinnaar Orhan Pamuk (foto) en Elif Safak, de best verkopende vrouwelijke schrijfster van Turkije, ondertekenden het manifest getiteld ‘Wij zullen niet omlaag kijken’. Een politieagent zei tegen de demonstranten gezegd dat ze naar de grond moesten staren. Dat accepteerden de studenten niet.

Afgelopen zaterdag werd in Amsterdam een solidariteitsdemonstratie georganiseerd, waar onder meer SP-Kamerlid Sadet Karabulut haar steun betuigde aan de demonstranten.

Frans Collectief Tegen Islamofobie vecht eigen verbod aan tegen staat

0

Het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) gaat in hoger beroep  tegen de Franse staat, die de organisatie heeft verboden. Dit schrijft le Monde.

Het verbod was een reactie op de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty, die Charlie Hebdo-cartoons over de profeet Mohammed had laten zien. Minister Gérard Darmanin (Binnenlandse Zaken) beschuldigde CCIF van betrokkenheid bij de hetze tegen Paty voorafgaand aan de moord, omdat twee mensen die kritiek hadden op Paty zich tot deze organisatie hadden gewend.

Het CCIF is in hoger beroep gegaan om het verbod terug te draaien. Dat de minister CCIF wilde verbieden zou politiek gemotiveerd zijn. De nu ontbonden organisatie heeft nooit haat gezaaid of opgeroepen tot het plegen van terroristische aanslagen, stelt CCIF, en zou alleen zijn verboden omdat de organisatie de ‘verkeerde mening’ promoot.

In België werd de ontbinding van het CCIF aangegrepen door Theo Francken van N-VA voor felle kritiek op CCIF’s Belgische zusterorganisatie CCIB. Francken was ‘geschokt’ omdat CCIB van de Belgische overheid 20.000 euro subsidie had gekregen.

Nourdin el Ouali, politiek leider van de islamitische partij Nida, stelde vorig jaar voor dat Nederland aan verboden Franse organisaties ‘een veilig toevluchtsoord’ moest bieden.

Baudet neemt het op voor ‘bloeiende etnostaat’ Israël

0

Thierry Baudet springt in de bres voor ‘die bloeiende etnostaat Israël’, zo schrijft de Forum voor Democratie-lijsttrekker op Facebook. Hij ondertekende een petitie die Nederland oproept om niet langer VN-moties te ondersteunen die Israël negatief uitlichten.

‘Wij willen (…)  géén schijnheilige veroordelingen van die bloeiende etnostaat in het Midden-Oosten, de enige democratie in de Arabische wereld, onze bondgenoot en historisch-religieus verbonden vriend!’, schrijft Baudet.

De term ‘etnostaat’ verwijst naar een etnisch homogene staat. De extreemrechtse alt-rechtse beweging streeft naar een witte etnostaat waarin geen plaats is voor andere rassen, aldus de AIVD.

Eind vorig jaar was FvD negatief in het nieuws vanwege antisemitische appjes. Binnen de alt-right-beweging circuleren veel antisemitische complottheorieën.

Tegelijkertijd zijn sommige kopstukken van de beweging pro-Israël, zoals de Amerikaan Richard Spencer. Hij bewondert juist de enige staat in de wereld die zich Joods noemt. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik een witte zionist ben’, vertelde hij in 2017. Hij noemt de Joodse staat als ‘de belangrijkste en misschien wel meest revolutionaire etnostaat’, waar hij zich door liet inspireren.

Critici van Israël, waaronder de Britse journalist en activist Ben White, noemen Israël ook een etnostaat, maar bedoelen dit juist niet positief. Israël zou een racistische staat zijn, die zich schuldig maakt aan apartheidspolitiek tegenover Arabische Israëli’s en de Palestijnen.

Baudet gebruikt vaker omstreden begrippen. In 2017 en 2019 repte de FvD-leider in speeches over ‘ons boreaal Europa’ en ‘onze boreale wereld’. ‘Boreaal’ slaat op het noorden, waar de Noordse, Germaanse volkeren vandaan komen.

‘Boreaal’ wordt in extreemrechtse kringen, onder meer door de Franse oud-politicus Jean-Marie Le Pen, uitgelegd als verwijzing naar de overtuiging dat Europa van oorsprong enkel door witte mensen bevolkt was en dat dit hersteld en behouden moet worden.

Baudet ontkende dat hij extreemrechtse taal had gebezigd. Hij vond de term gewoon mooi, zij hij, en zou deze ontleend hebben aan de negentiende-eeuwse Franse dichter Charles Baudelaire, die de term ‘aurora borealis’ gebruikte als aanduiding voor landen die beschenen worden door het Noorderlicht, ofwel West-Europa en Noord-Amerika.

Omdenken: afkomst is slechts een deel van je identiteit

0

In aanloop naar de verkiezingen geeft de Kanttekening wekelijks een podium aan biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Sofyan Mbarki, fractievoorzitter PvdA Amsterdam. Hij is kandidaat nummer 16 voor de PvdA.

De toeslagenaffaire was de afgelopen tijd volop in het nieuws. Er blijkt etnisch te zijn geprofileerd. Echter heeft discriminatie door de Belastingdienst in de berichtgeving veel te weinig aandacht gekregen, terwijl ik om mij heen zie dat juist dit aspect bij heel veel mensen tot wantrouwen en cynisme heeft geleid. Ik begrijp deze emotie heel goed.

Want het zijn juist deze mensen die het goed doen op school en hun diploma halen. Die ondernemen, carrière maken en vrijwilligerswerk doen. Kortom: het gaat om mensen die meebouwen mee aan de toekomst van dit land. En toch voelen ze zich nog steeds regelmatig een buitenstaander.

Ik geef een persoonlijk voorbeeld, want dit onderwerp raakt mij persoonlijk.

Ik ben Amsterdammer. Geboren en getogen. Een Amsterdammer met warme herinneringen aan het voetballen voor het Olympisch Stadion, en aan de superdiverse omgeving waarin ik opgroeide in Amsterdam-West. Als vierjarige was ik bovendien verliefd op juf Joke. Dat ik anders ben, dat ik moslim ben, was destijds nooit een reden tot wantrouwen. Er was niemand die destijds tegen mij zei dat de ramadan iets on-Nederlands is. De stad omarmde mij. En het is niet moeilijk om op te bloeien in een stad die je omarmt.

Mijn kinderen groeien hier nu ook op. Ze leren op een Amsterdamse school. Ze voetballen bij een voetbalvereniging en ze spelen met andere Amsterdammertjes buiten. En toch worden zij veel meer gezien en aangesproken als ‘Marokkanen’ dan ik. En niet op een positieve manier. De manier van opgroeien en hoe we naar elkaar kijken, is echt veranderd. Dat is pijnlijk om te constateren als vader, je wilt namelijk dat je kinderen het beter krijgen dan jij.

Tegelijkertijd zie ik ook een hoopvolle ontwikkeling. Afgelopen zomer zijn in mijn stad duizenden mensen de straat op gegaan om hun afkeuring uit te spreken tegen discriminatie en uitsluiting. Ook ik ben naar de Dam gegaan – niet alleen als PvdA-raadslid – maar juist ook als vader ván drie kinderen, en als Nederlander.

Nu gaat het eindelijk om diegenen die discriminatie ervaren

Het racismedebat richtte zich de afgelopen jaren vaak op de intenties van degenen die discrimineerden. Denk aan opmerkingen als ‘Het was maar een grapje’ of ‘Sinterklaas is maar een kinderfeest’. Nu gaat het eindelijk om diegenen die discriminatie ervaren. Dat komt mede omdat er nu een generatie is opgestaan die gelijkwaardigheid opeist. Deze nieuwe generatie spreekt zich niet alleen uit tegen discriminatie en uitsluiting, maar verkondigt ook de boodschap dat ze zich niet willen laten reduceren tot slechts een onderdeel van hun identiteit.

Om deze positieve ontwikkeling voort te zetten, zullen we ook naar de politiek moeten kijken. Helaas is de realiteit dat het marginaliseren van mensen de afgelopen decennia niet voorbehouden is geweest aan één politieke partij. Alle partijen hebben zich op een bepaalde manier bewust of onbewust schuldig gemaakt aan groepsdenken. Of het nu gaat om doelgroepenbeleid om een specifieke groep te ‘helpen’ of doelgroepenbeleid dat heeft geresulteerd in etnisch profileren bij de Belastingdienst.

Wat mij daarnaast ook opvalt, is dat juist partijen die zeggen te willen vechten tegen discriminatie deze trend versterken. We hebben gezien hoe (stemgedragingen van) politici met een Marokkaanse of Turkse achtergrond uitsluitend aan de hand van hun afkomst werden beoordeeld. Dat is niet de verbindende politiek die ik voor ogen heb.

We moeten nu juist toe naar een brede coalitie. Een coalitie met gedeelde progressieve waarden, die zich niet slechts om één gemarginaliseerde groep bekommert, maar opkomt voor iedereen die uitsluiting ervaart. Van uitsluiting om wie je bent, tot uitsluiting door je sociaaleconomische positie. Een coalitie waarin dus niet je afkomst leidend is, maar je ideeën over de Nederlandse samenleving en je betrokkenheid bij de maatschappij.

Op 17 maart gaan we naar de stembus. Hopelijk kijkt de nieuwe Tweede Kamer daarna verder dan naar slechts één klein deel van je identiteit. Ik draag daar graag aan bij. Om dit land voor mijn kinderen nog beter te maken.

Jurist: officiële christelijke feestdagen ‘in strijd met artikel 1 grondwet’

0

Publicist en jurist Ludo Grégoire pleit er in het Parool voor de christelijke feestdagen af te schaffen.

73 procent van de officiële feestdagen is christelijk. Dat komt omdat de feestdagen werden vastgelegd in 1965, toen de grote meerderheid van ons land nog christelijk was. Maar dankzij secularisatie en de komst van de islam en andere religies is Nederland ingrijpend veranderd.

­Grégoire: ‘Deze systemische discriminatie (voorkeurs­behandeling) is in strijd met het gelijkheids­beginsel van Artikel 1 van de Grondwet.’

Ook gaan christelijke feestdagen in tegen de scheiding tussen kerk en staat, vindt de jurist, en doet onze feestdagenregeling geen recht aan onze ‘vele andere Nederlandse identiteitselementen dan religie’.

‘Ik noem: de emancipatie van de vrouw, de vele vormen van non-heteroseksualiteit, de verhouding tot ons verleden, de veranderingen in de bevolkingssamenstelling.’

Grégoire stelt ‘neutrale feestdagen’ voor, zoals de ‘dag van de verjaardag van de aarde’ (1 januari), de ‘dag van gelijkheid’ (21 maart) en de ‘dag van Europa’ (15 september).

De jurist vindt dat christenen hun feestdagen best in privékring mogen vieren, maar hiervoor moeten ze dan verlofdagen opnemen.

Amnesty start handtekeningenactie voor verdwenen Turkse vertaler

0

Amnesty International is een handtekeningenactie gestart voor de Turkse vertaler Huseyin Kücüközyigit, die sinds 29 december wordt vermist. De mensenrechtenorganisatie vermoedt dat hij in het geheim wordt vastgehouden omdat hij een Gülen-sympathisant is.

In 2016, vlak na de mislukte couppoging, verloor Kucukozyigit zijn baan als juridisch adviseur van de premier. Ook loopt er een rechtszaak tegen hem vanwege ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’.

Volgens de Turkse president Erdogan zit de islamitische geestelijke Fethullah Gülen achter de mislukte coup van juli 2016. De Gülenbeweging wordt daarom gezien als een terroristische organisatie. Gülen zelf heeft altijd ontkend iets met de coup te maken te hebben gehad.

Amnesty roept de Turkse openbare aanklager op om onderzoek te doen naar de verblijfplaats van Kücüközyigit en naar de omstandigheden van zijn vermoedelijke gedwongen verdwijning.

In 2019 gebeurden er zes soortgelijke voorvallen, aldus Amnesty. Het ging om zes mannen die plotseling verdwenen en na maanden in handen bleken te zijn van de Turkse autoriteiten. Een van hen vertelde dat hij 271 dagen lang gevangen had gezeten in een kleine ruimte, waar het licht altijd aan was. Hij kreeg heel weinig te eten en mocht lange periodes niet zitten of liggen.

UvA-promovenda: samenwerking tussen scholen en moskeeën gewenst

0

Onderzoekster Semiha Sözeri, die vandaag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam, beveelt in haar promotieonderzoek aan dat scholen met veel islamitische leerlingen meer gaan samenwerken met moskeescholen.

Ze denkt hierbij aan het uitwisselen van lesmethodes. Op deze manier kunnen weekendscholen de integratie verbeteren, schrijft het Parool.

Voor haar onderzoek focuste Sözeri zich op de drie grootste Turks-islamitische organisaties in Nederland die moskeeonderwijs geven: Diyanet, Milli Görüs en Süleymanli.

Er valt nog veel te verbeteren, zegt ze. Moskeedocenten stellen kritische vragen van leerlingen niet op prijs en het lesmateriaal is niet toegesneden op het leven als moslim in een niet-islamitisch land.

De lessen bij Diyanet, dat een derde Nederlandse moskeeën beheert en valt onder de Turkse staat, draaien voor een groot deel om het vormen van een Turkse islamitische identiteit, vertelt Sözeri aan het Parool. Wel is er vooruitgang.

‘Diyanet is bezig met het ontwikkelen van tweetalige lesboeken, die rekening houden met de Nederlandse context’, aldus de onderzoekster. ‘En Milli Görüs gebruikt al lesmateriaal ontwikkeld in West-Europa.’

Sözeri bepleit ook het opzetten van een Nederlandse imamopleiding, om zo invloed uit het buitenland te beperken. Diyanet is hier een uitgesproken tegenstander van.

Volgens Sözeri heeft de Nederlandse overheid onder moslims voor veel achterdocht gezorgd door na de aanslagen van 9/11 te pleiten voor zo’n Nederlandse opleiding.

‘Het kwam van bovenaf in plaats van onderop en dat vergrootte het wantrouwen in de gemeenschap over de initiatieven. Om een nieuwe poging te doen slagen, moet je het vertrouwen herstellen van de gemeenschap in overheidsinitiatieven op dit gebied. Bijvoorbeeld door uitwisselingsprogramma’s van universiteiten met theologische afdelingen uit moslimlanden. Dan kan ruimte ontstaan voor een theologie van de islam met een duidelijke Nederlandse basis.’

Marokko arresteert dissidente YouTuber op vliegveld van Rabat

0

Het koninkrijk Marokko heeft de kritische YouTuber Chafik Omerani gearresteerd. De aanklacht luidt: ‘het beledigen van de constitutionele instellingen’.

Marokko arresteerde de YouTuber zaterdag na aankomst vanuit Amerika, waar hij woonachtig is, op de luchthaven van Rabat in Marokko. Bij een tussenstop in Brussel maakte hij nog een video (foto), waarin hij zich beklaagde omdat hij moest aantonen dat hij een huis in Marokko heeft.

Eerder zei hij in een video bedreigd te zijn door de Marokkaanse veiligheidsdiensten: ‘Als je het land binnenkomt laten we jou doen, dit keer zal je niet ontkomen.’

De Marokkaanse autoriteiten worden op social media van ontvoering beschuldigd. Maar de openbare aanklager zegt dat Omerani werd gezocht wegens vermeende betrokkenheid bij criminele handelingen, waaronder het plaatsen van een reeks video’s ‘die minachtend zijn voor constitutionele instellingen, organen en overheidsfunctionarissen’.

In zijn video’s zet Omerani zich onder meer af tegen het detineren van politieke gevangenen in Marokko. Ook beweert hij dat Marokko informeel nog steeds in handen is van Frankrijk, dat tot 1956 kolonisator was van het koninkrijk.

Marokko pakt kritische journalisten keihard aan, officieel niet op grond van hun journalistieke werk. Zo werd in 2019 journaliste Hajar Raissouni opgepakt voor ‘buitenechtelijke seks’ en abortus. Haar oom en journalist Soulaiman Raissouni zit in voorarrest vanwege ‘aanranding’. Journalist Omar Radi hangt tien jaar celstraf boven het hoofd voor ‘spionage en verkrachting’. Ook is journalist Maati Monjib onlangs tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege ‘witwassing’.

Egypte laat journalist vrij, na vier jaar ‘slapen op vloer in kleine cel’

0

Na vier jaar heeft Egypte journalist Mahmoud Hussein vrijgelaten. Hussein werkte voor de Arabische nieuwszender al Jazeera, die is gevestigd in Qatar.

Het besluit om Hussein vrij te laten kwam nadat Egypte zich recentelijk met Qatar verzoende. Jarenlang verkeerden deze twee landen in een diplomatieke breuk.

De Egyptische journalist werd vastgehouden op beschuldiging van banden met de in Egypte verboden Moslimbroederschap. Deze beschuldiging gebruikt de overheid tegen meer journalisten sinds president Abdul Fatah al-Sisi in 2014 na een coup aan de macht kwam.

Later werd hij beschuldigd van ‘het verspreiden van vals nieuws en het ontvangen van geld van buitenlandse autoriteiten om de reputatie van de staat te schande te maken’, maart er is nooit een formele aanklacht tegen hem ingediend.

Democracy for the Arab World Now (DAWN), een NGO die opkomt voor persvrijheid in de Arabische wereld, stelt dat Husseins kritische berichtgeving over Egypte hem tot doelwit van het regime had gemaakt.

Hussein’s dochter Azzahraa Hussein zegt op Facebook dat haar vader zaterdag laat thuis was gekomen. ‘Vier jaar lang sliep mijn vader op de vloer in een kleine cel, waar hij 22 uur per dag werd opgesloten.’

Al Jazeera noemt Husseins vrijlating ‘een inspirerende mijlpaal op weg naar persvrijheid’.

Ulysse Ellian (VVD): ‘Vrijheid betekent ook: je wapenen tegen onvrijheid’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een meer representatieve en diverse volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Ulysse Ellian. Nu nog fractievoorzitter van de VVD in Almere, maar inmiddels ook kandidaat nummer 22 voor de Tweede Kamer.

Je was een half jaar toen je naar Nederland kwam. Hoe kwam je hier?

’Mijn vader, Afshin Ellian, is in de jaren tachtig gevlucht uit Iran voor het islamitische regime. Hij is toen in Afghanistan terecht gekomen en heeft daar mijn moeder ontmoet. Toen ik werd geboren was Kabul oorlogsgebied en werd de stad bestookt met raketten. Mijn ouders hebben daar veel meegemaakt. Ze zijn als uitgenodigde vluchtelingen in 1989 naar Nederland gekomen. In Nederland gingen ze rechten studeren. Mijn vader studeerde ook filosofie. Hij wilde begrijpen hoe het komt dat het in Iran zo’n ellende is geworden en dat het hier zo vredig is.’

Welke rol speelt dat verhaal van je ouders voor je?

’Dat verhaal heeft me gemaakt tot de politicus die ik nu ben. Ik had als kind nooit goed door wat mijn ouders hadden meegemaakt. Pas later dacht ik: er zit nog een heel verhaal achter. Ik begreep al jong dat mijn familiegeschiedenis anders is dan die van andere mensen. Op de basisschool vertelden andere kinderen dat ze bij oma of opa waren geweest. Ik had al snel door dat ik wel een oma had, maar dat ik die nooit echt zou kennen. Mijn vader kan zijn zus niet even omhelzen, terwijl de kinderen op school in het weekend naar hun oom of tante gingen.

’Ik ben rechten gaan studeren omdat ik wilde begrijpen hoe de samenleving wordt geordend. Ik had toen nog geen idee wat ik met mijn studie wilde doen, dat kwam pas veel later. Mijn ouders hebben me zo opgevoed: wij kunnen je vertellen wat wij hebben meegemaakt, maar dat betekent niet dat jij dat ook moet vinden. Vorm je eigen gedachten. Naarmate ik ouder werd dacht ik: mijn ouders hebben veel meegemaakt om ervoor te zorgen dat ik kan leven zoals ik wil. Zoals ik nu leef is niet vanzelfsprekend: onvrijheid is ontzettend dichtbij.’

Wat merk ik daarvan als ik jou als politicus bezig zie?

’Ik heb persoonlijk een sterke drijfveer. De noties dat vrijheid heel snel kan omslaan in onvrijheid en dat vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat kun je zien als een rode draad in hoe ik me heb opgesteld als fractievoorzitter in Almere. Dat zie je ook in de onderwerpen die ik aan de orde stel: veilig kunnen leven en je eigen keuzes kunnen maken, zonder dat anderen hun mening of hun geloof aan jou opleggen.

’Als volksvertegenwoordiger heb je ook gewoon werk te doen. Ik ben de leider van de coalitie, daar hoort van alles bij. Het betekent ook: bikkelen. We hebben het in Almere niet elke week over integratie. We hebben het ook over huizen bouwen, laadpalen en wel of niet verduurzamen. Ik vind het prachtig mensen te mogen vertegenwoordigen. Het is zo geweldig dat je een bijdrage mag leveren aan de stad waar je woont. Ik kan me altijd ergeren als mensen zeggen: ach, dat is maar de gemeenteraad. Mijn ouders konden niet stemmen op een partij, dat kon niet en dat kan nog steeds niet in die landen.’

Als je een andere achtergrond had gehad, had dat dan verschil gemaakt?

’Die intrinsieke motivatie om volksvertegenwoordiger te worden is voor iedereen anders. Voor sommigen heeft persoonlijke achtergrond wel iets te maken met waarom je de politiek in wilt. Ik breng niet meer mee dan iemand die is opgegroeid in Amsterdam, maar het verhaal is misschien wel anders. Mijn ouders kwamen hier en zagen: wat is dit een mooi vrij land, je mag hier je eigen keuzes maken zolang je je houdt aan de geldende regels. Als we het in de Almeerse gemeenteraad hebben over salafisme of organisaties die in Frankrijk verboden worden vanwege hun banden met terroristen, maar wel in Almere uitgenodigd zouden moeten worden, dan zal je mij heel stevig horen dat dat niet verstandig is of dat salafisme zeer gevaarlijk is.’

’Een ander onderwerp is de participatiewet en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dan merk je bij mij dat ik meer vind dat je mensen die hulp nodig hebben een steuntje in de rug moet geven, maar ik weiger mee te praten met partijen die zeggen dat de overheid per definitie nodig is om mensen er bovenop te helpen. Mijn vader had twintig dollar in zijn zak toen hij naar Nederland kwam. Hij is ver gekomen. Ik en mijn zusje zijn afgestudeerd en we proberen dat weer over te dragen aan anderen.’

Zeg je impliciet dat wij naïef zijn bij bijvoorbeeld het terughalen van IS-bruiden?

‘Vrijheid betekent voor mij ook dat je je moet wapenen tegen onvrijheid. Ik denk inderdaad dat mensen in Nederland naïef zijn over het gevaar van dit soort gedachtegoed. De geestverwanten van die mensen hebben leden van mijn familie geëxecuteerd, dus ik kan je wel vertellen waar die denkwijze toe leidt. Die IS’ers, die zijn de moderne Waffen-SS, die doen de verschrikkelijkste dingen. Als mensen dan zeggen dat we een rechtsstaat zijn en dat die mensen rechten hebben, dan komt het verhaal van mijn vader terug. Dat mooie vrije land gaat je reinste oorlogsmisdadigers terughalen? Ik ga niet zeggen hoe anderen het moeten zien, maar ik probeer wel te voorkomen dat we die figuren hierheen halen.’

‘Die IS’ers, die zijn de moderne Waffen-SS, die doen de verschrikkelijkste dingen’

Wat gaan we ervan merken als je straks in de Tweede Kamer zit?

’Ik zou het vervelend vinden als mensen zeggen: die Ulysse Ellian, dat is de zoon van Afshin Ellian en als je hem spreekt, gaat het alleen maar over de strijd voor vrijheid. Wat ik ook vervelend vind is als mensen zeggen: hij heeft dezelfde mening als zijn vader. Dat is niet zo. Het is heel belangrijk om jezelf te blijven. Ik ben straks in de Tweede Kamer een nieuweling. Ik weet niet welke onderwerpen ik ga doen. Wat ik wil, is zo goed mogelijk uitdragen waar ik voor sta. Ik wil uitdragen dat de vrijheid beschermd moet worden en dat Nederland het land is van kansen.’