16.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 618

Afghaanse schoolmeisjes mogen niet meer zingen in het openbaar

0

Het Afghaanse ministerie van Onderwijs verbiedt schoolmeisjes ouder dan twaalf jaar te zingen in het openbaar, melden Afghaanse media.

Er komt een uitzondering voor evenementen waarbij alle aanwezigen vrouw zijn, aldus het ministerie.

Het nieuws komt in een tijd waarin de Afghaanse regering vreest dat de Taliban opnieuw de macht in het land gaat overnemen, nu de groep onderhandelt over een vredesakkoord met de Verenigde Staten.

Een regeringswoordvoerder zegt dat het besluit is genomen na suggesties van leerlingen en ouders. Mannelijke zangleraren zullen ook geen les meer mogen geven aan schoolmeisjes.

Het leidt tot verontwaardiging op sociale media. ‘Het ziet er niet goed uit voor de Republiek als ze dezelfde waarden gaan nastreven als de Taliban’, twittert de Afghaanse journaliste Ruchi Kumar.

Klachten over Zwolse moskee om gebedsoproep, VVD wil ingrijpen

0

De nieuwe Zwolse moskee Masdjied-E-Awliya (foto) laat sinds sinds vrijdag elke dag meerdere malen de islamitische gebedsoproep horen. Bewoners storen zich aan het lawaai, schrijft het AD

‘Het is 2021, Nederland is een multicultureel land’, zegt de imam van de moskee tegen het AD. ‘Wij houden rekening met iedereen. Ook met de buurt, door de oproep voor het vroegste ochtendgebed over te slaan. Maar dan moet de buurt ook rekening met ons houden.’

VVD-Kamerlid Bente Becker is het daar niet mee eens. ‘Onze vrijheden zijn er niet om zonder overleg met de buren dagelijks vier keer gebedsoproepen door de straten te laten schallen. Daarom willen VVD en VVD Zwolle dat gemeenten kunnen ingrijpen als gebedsoproepen zorgen voor overlast’, twittert ze.

Dit strookt met het verkiezingsprogramma van de VVD, waarin wordt gepleit voor meer mogelijkheden voor gemeenten om gebedsoproepen te verbieden als deze ‘ongewenste effecten hebben voor de openbare orde, polarisatie versterken of integratie tegengaan’.

Sommige twitteraars reageren als een wesp gestoken op VVD-parlementariër Becker, die zich schuldig zou maken aan ‘PVV-corvee’. ‘Zakken jullie wat in de peilingen dat dit in de strijd gegooid moet worden?’, vraagt een twitteraar zich af. Vanavond gaan VVD-leider Mark Rutte en Geert Wilders, tweede in de peilingen, in debat tegen elkaar op NPO1.

Boete voor bedreiger van moslimpoliticus Arnoud van Doorn

0

Een man uit het Friese dorpje De Westereen is gisteren tot een voorwaardelijke geldboete van 400 euro veroordeeld, omdat hij vorig jaar de islamitische politicus Arnoud van Doorn bedreigd heeft. Dit schrijft de Leeuwarder Courant.

‘Ik komme jou gratis op de IS-manier jou help, of hoe jullie geitenverkrachters dat ook zeggen’, twitterde hij aan Arnoud van Doorn. En: ‘Jouw tijd zit erop, je kan binnenkort 76 krijsende varkens bevredigen.’

De 55-jarige verdachte ontkent dat hij een hekel aan moslims heeft. Hij was toentertijd overal boos op, zei hij.

Zijn activiteiten op Twitter heeft de verdachte drastisch teruggeschroefd. In zijn oordeel hield de rechtbank rekening met het feit dat de verdachte vorig jaar met zwarte psychische problemen kampte.

De geldboete is voorwaardelijk. Gaat de Fries tussen nu en twee jaar opnieuw de fout in, dan moet hij die boete daadwerkelijk betalen.

Arnoud Van Doorn maakte eerst carrière bij de Haagse PVV. In 2011 werd hij uit de raadsfractie gezet omdat hij geld uit het fractiebudget had gebruikt voor privédoeleinden. ‘Maar ik heb het geld altijd direct weer teruggestort’, verdedigde hij zich toen.

Van Doorn bekeerde zich tot de islam en sloot zich aan bij de islamitische Partij van de Eenheid, die hij vertegenwoordigt in de raad van Den Haag. In 2014 werd hij veroordeeld voor verboden wapenbezit, wietverkoop en schending van een raadsgeheim.

Met de Partij van de Eenheid doet Van Doorn nu mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Maar net als Nida, die andere islamitische partij, scoort de Partij van de Eenheid consequent nul zetels in de peilingen.

Raoul Boucke (D66): ‘Raar dat niemand met Surinaamse roots in de Kamer zit’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een meer representatieve en diverse volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag Raoul Boucke: hij greep in 2019 nog nipt naast een zetel in het Europees Parlement. Dit jaar staat hij voor D66 op de tiende plaats.

Wat betekent diversiteit voor jou?

‘Diversiteit ben ik in mijn eentje al. Ik ben in Suriname geboren en opgegroeid. De oma van mijn moeder was een zwarte vrouw. Haar man was van Schotse afkomst. De grootvader van mijn vader was een Chinees en hij was getrouwd met een half-Nederlandse vrouw. Zij hebben hun oudste kind terug naar China gestuurd om voor hun oma te zorgen. Dat is een greep uit mijn familie: dat is wie ik ben. Toen ik zes was, werd ik op school weleens geplaagd vanwege de kleur van mijn ogen, want die komt in Suriname niet zo vaak voor. Mijn vader zei: ‘Als ze je weer vragen ‘Wat ben je nou?’, dan zeg je: ‘Ik ben een echte Surinamer, want ik heb alles in me wat hier rondloopt.’’ Dat is me altijd bijgebleven.

‘De culturele en sociale diversiteit in Suriname is enorm. Het is een soort samenraapsel. De meeste mensen zijn er niet vrijwillig naar toegegaan, hè? De Afrikanen zijn ernaartoe gesleept, maar ook mensen uit India en China. Veel voorouders gingen ook naar Suriname omdat ze in Europa niets te eten hadden. In Suriname zie je de waarde van diversiteit. Zo viert men er alle religieuze feestdagen. Binnenkort komt Holika Phagwa, het feest van de hindoes van de overwinning van het goede op het kwade. Al die feestdagen hebben iets verbindends. Dat is er lange tijd niet geweest, want de machthebbers van toen hebben groepen juist heel erg gescheiden gehouden, ieder in een eigen district.’

Welke meerwaarde heeft diversiteit volgens jou?

‘In 1993 kwam ik naar Nederland om te gaan studeren in Delft. Toen heb ik geleerd: als je diversiteit goed weet te organiseren, heb je er echt iets aan. Dan krijg je innovatie. Verschillende gezichtspunten bij elkaar brengen en elkaar de ruimte geven om die ideeën verder te brengen. Daar geloof ik niet alleen in, dat zie ik ook. Dat heb ik in Delft gezien, maar ook in Europa, toen ik jarenlang in Brussel werkte. Je kunt verder komen maar dan moet je in verbinding met elkaar zijn, anders gaat talent verloren. Dat geldt ook voor de politiek, dat je de diversiteit die we in de Nederlandse samenleving hebben terugziet. Daar is winst te behalen.’

Wat is die winst in de politiek dan precies?

‘Die winst is voor een deel zichtbaarheid, dat mensen iemand zien die op hen lijkt, maar dat is niet het belangrijkste. Het gaat er ook om dat mensen die een deel van de samenleving goed kennen ook aan het woord komen op het juiste podium. Je kunt diversiteit cultureel benaderen, maar het gaat ook over leeftijd, onderwijsniveau, gender en andere dingen. Ik ben klimaat- en energie-expert, maar ik ken ook de Surinaamse gemeenschap. Ik weet wat de gevoeligheden zijn: waar moet je op letten als je verbinding wilt maken? Ik vind het belangrijk dat dat in de Tweede Kamer komt.

‘Er is nu bijvoorbeeld discussie over het AOW-gat. Mensen van Surinaamse afkomst krijgen een lagere uitkering. Over de periode dat ze in Suriname woonden hebben ze geen recht op AOW, zo wordt gezegd. Ze hebben echter wel in het Koninkrijk gewoond. De situatie van die mensen heeft een juridische kant, maar het heeft ook een morele kant. Dat hebben maar weinig mensen door. De Surinamers waren voor de onafhankelijkheid heel Koninkrijksgezind. Een deel van hen heeft nu ergens geen recht op terwijl ze wel onderdeel waren van het Koninkrijk. Je moet dat wel door hebben als je met die mensen in gesprek bent.

‘Visumvrij reizen tussen Suriname en Nederland moet gewoon mogelijk worden’

‘Ook op de inhoud valt er heel veel te halen uit de relatie tussen Suriname en Nederland. Hier hebben we schaarste aan oppervlak en barsten we uit onze voegen. In Suriname is dat andersom: 93 procent van het land is bedekt met regenwoud. Dat wil iedereen natuurlijk in stand houden. De VN heeft al een multilateraal mechanisme om een prijs op dat oerwoud te zetten. Zo zeggen zij: behoud de bossen en doe aan duurzame bosbouw. Maar daar is wel bepaalde kennis en innovatie voor nodig. Nederland zou hierin kunnen ondersteunen. Daar liggen kansen over en weer.’

Zijn er meer voorbeelden?

‘Rondom de onafhankelijkheid kwam een enorme stroom mensen uit Suriname deze kant op. Daarom is er lange tijd heel restrictief beleid gevoerd rond visa. Dat zit heel diep bij Surinamers. Dit zijn volken die hele nauwe banden en een geschiedenis met elkaar hebben en samen een Koninkrijk vormden. Ik weet vrij goed welke gevoelens daarachter zitten. De bestaande visumplicht doet geen recht aan onze nauwe banden. Visumvrij reizen tussen Suriname en Nederland moet gewoon mogelijk worden.

‘Als ik kijk naar de situatie nu, is de stroom van destijds sowieso opgehouden. Hier wonen nu meer dan 350.000 mensen van Surinaamse komaf die regelmatig op en neer willen. Er zijn veel Nederlanders die Suriname een warm hart toedragen. Er is veel behoefte aan reizen: er is familiebezoek over en weer. Voor iemand van Surinaamse komaf in Nederland zoals ik speelt een deel van het leven zich nog daar af, omdat de familie daar woont.’

Wat vind je ervan dat er momenteel niemand met Surinaamse roots in de Tweede Kamer zit?

‘We hebben in Nederland nog een wereld te winnen. Dit is een gemis voor de Nederlandse samenleving. Deze mensen leveren een bijdrage aan ons land. Ik vind het raar dat niemand uit die groep in de Tweede Kamer zit. De gemeenschap bemoeit zich misschien niet erg vaak met de politiek, maar politieke partijen stonden ook minder open voor mensen die niet tot het establishment behoren. Dat is wel aan het veranderen. Bij D66 was de lijst voor de Europese verkiezingen heel divers en de huidige Tweede Kamerlijst is dat ook. Dat gaat niet vanzelf: mensen moeten ook hun vinger opsteken. Empowerment is daarom belangrijk en zichtbaarheid ook. Daarom ben ik zelf ook actief geworden.’

De tragiek van de proteststem

0

Voor eenieder die het wil een eigen proteststem. Het is een adagium dat het Nederlandse parlementaire stelsel de laatste twintig jaar kenmerkt. Met de VVD als uitzondering zien wij een electorale implosie van de traditionele volkspartijen, terwijl protestpartijen als paddenstoelen uit de grond schieten. Naast de SP, 50Plus, de PVV en de Partij voor de Dieren werd Nederland bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen verrijkt met Forum voor Democratie en Denk als nieuwe spelers. Peilingen wijzen erop dat het nu al drukke politieke landschap na 17 maart met nieuwe protestpartijen wordt aangevuld. Volt, BIJ1, JA21 en Code Oranje zullen naar alle waarschijnlijkheid in het parlement belanden.

Het is een goede zaak dat ons parlementaire stelsel het mogelijk maakt voor protestpartijen om met relatief weinig middelen Kamerzetels te bemachtigen. Hierdoor bereiken specifieke zorgen uit de samenleving de politieke agenda. Protestpartijen houden daarnaast de traditionele volkspartijen scherp. Door de aanwezigheid van de PVV in de Tweede Kamer zijn partijen zoals het CDA en de VVD verder naar rechts geschoven op het gebied van immigratie, terwijl het ontstaan van Denk linkse partijen heeft uitgedaagd om een heldere visie te ontwikkelen op het gebied van anti-discriminatie. Je kunt verwachten dat de komst van BIJ1 en Volt in de Tweede Kamer GroenLinks en D66 slapeloze nachten zal bezorgen.

Toch is het belangrijk om de kiezer te informeren over de tragiek van de proteststem. In de politieke discussie wordt de opkomst van veel protestpartijen als problematisch gezien voor de bestuurbaarheid van het land. Door de implosie van de grote partijen en de versplintering van het politieke landschap wordt het lastig om coalities te vormen, stellen politieke commentatoren. Dit is een legitieme kritiek, maar je kunt zowel de proteststemmer als de protestpartijen deze verspintering niet kwalijk nemen. Zolang volkspartijen geen perspectief bieden, zullen er nieuwe protestpartijen blijven komen.

Maar de protestpartij is per definitie gedoemd te mislukken. Historisch gezien slagen protestpartijen erin een stem te geven aan specifieke zorgen en emoties uit de samenleving. Toch slagen de meeste protestpartijen er niet in om die emoties in beleid te vertalen. De protestpartij wordt dan de positie van de schreeuwer aan de zijlijn, die het aan moed ontbreekt om de arena te betreden. Kijk maar naar FvD en PVV, twee partijen die uitstekend het rechts-populistische geluid vertalen, maar nu al door de meeste serieuze partijen worden uitgesloten door hun radicalisme.

De meeste protestpartijen slagen er niet in om emoties in beleid te vertalen

Waar protestpartijen wel uitstekend in slagen, is het op termijn verliezen van hun oorspronkelijke identiteit. Zo zijn Tunahan Kuzu van Denk en Thierry Baudet van FvD ontsteld over het feit dat de NPO het nieuwe televisieprogramma Gewoon Bloot gaat uitzenden. Met dit educatieve programma hopen de makers het vertekende beeld over het naakte lichaam te bestrijden.

Wat dit protest tegen het televisieprogramma te maken heeft met de oorspronkelijke missie van zowel Denk als FvD blijft een raadsel. Wat ook een groot mysterie blijft: dat Denk het zo belangrijk vindt dat de maximumsnelheid op de snelweg naar 130 wordt teruggebracht, terwijl Forum voor Democratie de ene na de andere complottheorie over de coronacrisis de wereld in slingert.

Het gebrek aan consistentie bij zowel Denk als FvD illustreert een dilemma van de meeste protestpartijen: verbreden of verdiepen. Bij verdiepen kiezen protestpartijen ervoor om one-issue-partijen te blijven en daarmee het protestgeluid uit de samenleving te accentueren in het publieke debat en in het parlement. Vaker blijven ze dan buitenspel staan. Bij verbreding kiezen protestpartijen ervoor om naast hun oorspronkelijke thema’s ook andere onderwerpen te agenderen, waardoor ze hun oorspronkelijke missie en electoraat uit het oog verliezen.

Op termijn lijden de meeste protestpartijen aan machtsbehoud, strijd tussen ego’s en gezichtsverlies. Kortom, de proteststem kiest per definitie tussen twee kwalen: aan de zijlijn blijven, of bedrogen worden. Wees daarvan bewust in het stemhokje, maar luister naar uw hart. Het is een feest dat u mag stemmen, en u uw stem als protest kunt gebruiken.

Nigeria: christelijke scholen gesloten vanwege weren hoofddoek

0

De Nigeriaanse staat Kwara heeft besloten tien christelijke scholen te sluiten, omdat ze moslimleerlingen met een hijab weigeren. Christenen zijn boos over dit besluit.

In Kwara, een overwegend islamitische staat in het westen van Nigeria, staan tien christelijke zendingsscholen die ook moslimleerlingen toelieten. Moslimmeisjes moesten echter wel hun hoofddoek afdoen.

Nadat een video verscheen waarop sommige leerlingen in uniform en hijab de toegang tot het schoolterrein van een Baptistenschool (foto) wordt ontzegd, gingen zijn moslims de straat op.

De regering van Kwara, bevreesd voor religieuze rellen tussen moslims en christenen, besloot daarop om de scholen tijdelijk te sluiten. Nu worden de scholen voor onbepaalde tijd gesloten.

De Christelijke Vereniging van Nigeria is boos op dit besluit. Kwara zou hiermee christenen discrimineren.

Frankrijk: van ‘islamofobie’ betichte docenten onder politiebescherming

0

Twee docenten van de universiteit van Grenoble in Frankrijk staan nu onder politiebescherming, nadat ze door boze islamitische en linkse studenten van ‘islamofobie’ zijn beschuldigd.

Zes dagen geleden werden de namen van de docenten op het universiteitsgebouw geplakt: ‘Fascisten in onze collegezalen. Islamofobie is dodelijk.’

De kwestie leidt in Frankrijk tot grote spanningen, want vorig jaar oktober werd de van islamofobie beschuldigde geschiedenisleraar Samuel Paty door een moslimextremist vermoord.

Minister van Binnenlandse Zaken Gérald Darmanin maakte eergisteren bekend dat er beschermende maatregelen zijn getroffen voor de twee leerkrachten.

Er wordt een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de studenten die de namen van de twee docenten op het universiteitsgebouw hebben geplakt, vanwege ‘openbare vernedering’ en ‘belediging’.

De verhoudingen op de universiteit zijn inmiddels zeer gepolariseerd. Gisteren organiseerden linkse studenten een demonstratie tegen moslimhaat op de campus.

Nieuwe Tweede Kamer krijgt ruimte voor gebed

0

Omdat het parlementsgebouw verbouwd gaat worden, is er ruimte vrijgekomen. Die zal deels worden ingenomen door een plek om te bidden en te bezinnen.

‘Van ziekenhuizen tot aan universiteiten zijn gebedsruimtes te vinden, maar waarom niet in het hart van onze democratie?’ Dat schrijft Denk-parlementariër Selcuk Öztürk op Facebook. ‘In de bouw begeleiding commissie heb ik een voorstel gedaan voor het realiseren van stilte ruimtes in de nieuwe Tweede Kamer. Dat voorstel is overgenomen in de plannen.’

Vandaag heeft Öztürk, als dank voor zijn bijdrage van de afgelopen vier jaar, het boek Interieurs van het Binnenhof ontvangen. Hij poseert daarmee trots voor de camera (foto).

Het is niet de eerste gebedsruimte in de Tweede Kamer. In 2017 opende een stiltecentrum, maar in de fractievertrekken van het CDA en op initiatief van diezelfde partij.

De renovatie van de Tweede Kamer is naar verwachting klaar over vijf jaar.

Nida-leider spreekt steun uit voor Riffijnse protestbeweging in Marokko

0

Nourdin el Ouali, lijsttrekker van de ‘islamitisch geïnspireerde’ partij Nida, heeft op Facebook zijn steun uitgesproken voor de Riffijnse protestbeweging in Marokko.

Hij vertelt dat zijn familie uit Noord-Marokko komt en hekelt dat de Rif wordt achtergesteld door de Marokkaanse regering. Om die reden ontstond in 2016 de Hirak-protestbeweging, die na enkele maanden in de kop werd gedrukt en waarvan de leiders in de cel zijn beland. El Ouali zegt dat zij door de Marokkaanse regering ‘buitenproportioneel hard zijn gestraft’.

‘Ik steun 100 procent elke strijd die zich inzet voor basisrechten, zoals toegang tot onderwijs, toegang tot zorg, werkgelegenheid, economische ontwikkeling. Dit zijn basiszaken, waar iedereen die daarvoor opstaat ook alle steun verdient.’

Ouali vindt het onterecht dat de Hirak-beweging door tegenstanders wordt genoemd als separatistische beweging. Hij is zelf ook tegenstander van een onafhankelijke Rif.

De Nida-leider vertelt dat Nida zich als partij nog niet voor Hirak heeft uitgesproken, omdat het nog geen landelijke partij is met vertegenwoordiging is in de Tweede Kamer. Dat probeert het wel te worden: de partij doet mee aan de verkiezingen, al staat het in de peilingen nog consequent op nul zetels.

Ouali zegt verder over Nida dat ‘we consequent, zonder aanzien des persoons, altijd zullen staan naast mensen die opkomen voor rechtvaardigheid en mensenrechten.’

Vorige maand hekelde Ouali in een interview het recente debat in de Tweede Kamer over de erkenning van de Armeense Genocide. Dit was volgens hem een verkiezingstruc om ‘Turken en moslims zwart te maken voor electoraal gewin’.

Ook prees Ouali in dat interview ‘bashkan’ (Turks voor leider, president, red.) Erdogan voor zijn ‘supergoede speech’ na de extreemrechtse aanslag op moslims in Nieuw-Zeeland. Deze speech was volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid mogelijk van invloed op Gökmen T., die vlak daarna de tramaanslag in Utrecht pleegde.

In het programma van Nida wordt de staatsgreep tegen de Turkse president bekritiseerd, maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor het oppakken van vermeende Gülen-sympathisanten en Koerden of het ontmantelen van de democratie, persvrijheid en rechtsstaat in Turkije.

Tayfun Balcik onderzocht moslims op tv en concludeert: het zijn er te weinig

0

Historicus, publicist en Kanttekening-columnist Tayfun Balcik is bezorgd over de plek van moslims in de media. In eerder onderzoek naar Nederlandse kranten noteerde hij dat moslims vooral negatief in het nieuws komen, maar zelf weinig aan het woord komen. In een nieuw onderzoek zag hij dit ook gebeuren bij tv-programma’s. In juni-augustus 2020 bekeek hij er elke dag vijf: Goedemorgen Nederland, EenVandaag, het NOS Journaal, Nieuwsuur en Op1.

Hoogzomer, en dan vier maanden lang elke dag urenlang tv-kijken…

‘Ik zat waar ik nu ook zit, op mijn zolderkamertje in Amsterdam. Een periode was het 37, 38 graden, toen ging ik echt helemaal kapot. Ik zat enkel in mijn onderbroek en overhemd, and that’s it. Aan de andere kant: ik maakte wel de Black Lives Matter-discussie op tv mee.’

De Black Lives Matter-protesten leverden veel positieve berichten over moslims op tv, concludeer je. Maar die protesten gingen over anti-zwart racisme, niet over moslims.

‘Black Lives Matter gaat over institutionele uitsluiting, over buitengesloten worden. Dat is waar veel moslims natuurlijk over kunnen meepraten. We hebben zelfs een partij die wil ‘de-islamiseren’. Je zag moslims die door de protesten werden geïnspireerd en er zelf aan meededen. Zo vertelde Nida-leider Nourdin el Ouali op 3 juni in Op1 over het protest in Rotterdam. Moslims hebben geprofiteerd van pro-diverse berichtgeving tijdens de protesten.’

Wel komen moslims nog vooral negatief op tv, noteer je. Té negatief, zeg je ook. Maar het gaat hier over serieuze, inhoudelijke programma’s. Daar worden dus per definitie problemen besproken – zoals criminaliteit en terreur – of zaken die onderdeel zijn van maatschappelijk debat, zoals de islam. Geldt hier ook niet: goed nieuws is geen nieuws?

‘Natuurlijk: als de bus op tijd rijdt, dan hoeft dat geen nieuws te zijn. Maar als een wit persoon vergelijkbaar geweld gebruikt, dan zie je dat de media daar veel voorzichtigere etiketten aan plakken. Bijvoorbeeld: tijdens de Black Lives Matter-protesten in Amerika waren heel wat Trumpaanhangers op demonstranten ingereden, alleen werd het woord ‘terreur’ niet gebruikt. Er waren daar ook zogenaamde ‘burgermilities’. Als dat Syrische moslims waren die hun buurt beschermden, noemden we hen ‘jihadistische milities’.

‘Ander voorbeeld: bij de rellen van vorige zomer in Utrecht, Rotterdam en andere plekken ging het op tv over ‘Marokkanen’ en ‘de Marokkaanse cultuur’, dat hun ouders geen gezag zouden hebben, dat bij overtredingen door hun kinderen hun uitkeringen zelfs gekort moesten worden. Op dat moment waren ook uit de hand gelopen demonstraties van ‘viruswappies’, maar ‘de witte cultuur’ werd niet geproblematiseerd. Ook werd niet beweerd dat de ouders van autochtone mensen moesten worden aangesproken, dat hun uitkeringen gekort moesten worden.’

‘Als een wit persoon vergelijkbaar geweld gebruikt, dan zie je dat de media daar veel voorzichtigere etiketten aan plakken’

Bij dat laatste voorbeeld gaat het niet om een aanduiding door de programma’s zelf, maar om wat bepaalde stemmen in het debat zeggen. Daar zit toch een verschil in?

‘Ja, maar het is ook aan de redacties in hoeverre ze bepaalde opinies de ruimte geven. Sommige meningen verschijnen helemaal niet in de media. We zijn een rechtsstaat, waarin we minderheden beschermen tegen de willekeur of onderdrukking van de meerderheid.’

In tv-programma’s wordt volgens jou op tv ook vaak een ‘wij-zij-denken’ verkondigd, waarbij dan een scheiding wordt gemaakt tussen moslims en niet-moslims.

‘Dat kan op een hele botte manier, van ‘Wij van het liberale, vrije Westen versus de achterlijke, fundamentalistische islam’ – dat hoor je vooral als Forum voor Democratie of de SGP aan het woord komen. Maar je hoort vaak ook het frame: ‘Wij, Nederlanders versus allochtonen die nog moeten integreren en onze waarden moeten onderschrijven’. Dat is polariserend, verdelend en een herinnering dat ik, als migrantenzoon, toch niet van hier zou zijn. Dit, terwijl Nederland het enige is dat ik ken. Als je mij als ‘allochtoon’ in de hoek zet, gebruik je een definitie van mij waar ik zelf niet voor gekozen heb.’

De term ‘allochtoon’ gebruiken presentatoren op de NPO toch allang niet meer?

‘Het gaat niet per se om de term. In een gesprek in Goedemorgen Nederland tussen Thierry Baudet en CBS-econoom Peter Hein van Mulligen had Baudet het over ‘allochtonen’ in de criminaliteit, waarbij hij Van Mulligen verweet: ‘Jullie tellen verkeerd, want jullie rekenen de derde generatie ook als Nederlanders.’ Vrij racistisch, om mensen tot zo lang nog in het allochtonenvakje te willen stoppen. Maar de presentatrice zei er helemaal niks van. Autochtonen worden nooit in een integratieframe geplaatst, terwijl die ook misdaden plegen.’

Autochtonen zijn ook niet oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.

‘Wat zegt dat nou over integratie? Veel Marokkanen zijn dan beter geïntegreerd dan autochtonen in het criminele milieu. En ik kan tig dingen verzinnen waarin witte mensen wel oververtegenwoordigd zijn: fraude, gesjoemel in het bancaire systeem, enzovoort. Maar dat wordt ook nooit in termen van integratie besproken.’

Ligt hier dan een taak voor de media: juist minder verdeeldheid kweken?

‘Gelijke monniken, gelijke kappen. Als je op een bepaalde manier over moslims en andere minderheden praat en dat niet doet bij andere groepen, dan wakker je wij-zij-denken aan. Je ziet ook bij EenVandaag, NOS en Nieuwsuur dat dit minder gebeurt, omdat die redacties diverser zijn dan bij Op1 en Goedemorgen Nederland.’

‘Op tv wordt gewoon heel veel over moslims gezegd. Dan kun je het niet maken om moslims geen onderdeel te laten zijn van hoe het nieuws tot stand komt

86 procent van de Nederlanders heeft geen migratieachtergrond, 95 procent is geen moslim. Moeten redacties echt zoveel werk verzetten om een kleine groep te cateren?

‘Op tv wordt gewoon heel veel over moslims gezegd. Dan kun je het niet maken om moslims geen onderdeel te laten zijn van hoe het nieuws tot stand komt. Als je als journalist geen moslim bent, moet je veel meer werk verzetten om die groep te begrijpen. Hoor- en wederhoor, goed onderzoek: journalistieke waardes die zonder moslims dan niet mogelijk zijn. Je kan toch ook geen item maken over menstruatiearmoede met alleen maar mannen?’

Dan een recente casus waar ik jouw mening over wil weten. GroenLinks-kandidate Kauthar Bouchallikht werd het middelpunt van media-ophef toen bleek dat zij heeft gewerkt voor de Europese moslimjongerenorganisatie FEMYSO, die door sommige onderzoekers als jeugdorganisatie van de Moslimbroederschap wordt aangeduid.

‘Het is goed dat media allerlei dingen willen weten over kandidaten, ook waar ze actief zijn geweest. Maar dat moeten ze niet alleen bij moslimkandidaten doen. En de manier waarop Kauthar door de media is aangepakt, slaat nergens op. Want wat is nou het probleem? Ik vind het problematisch dat zij de hele tijd afstand moet nemen van een club waar zij nooit lid van is geweest. Wat weten we nou eigenlijk van de Moslimbroederschap? En wat heeft zij nu daadwerkelijk gedaan waarvoor zij afstand moet nemen? Het is pure guilt by association.’

Toen Thierry Baudet in 2017 met een notoire racist had gedineerd, vroegen media hem ook of hij afstand van deze persoon wilde doen. Was dat dan ook guilt by association?

‘Die vergelijking past totaal niet. Als je kijkt naar wat Baudet allemaal heeft gezegd, met wie hij heeft gesproken… En met wie heeft Kauthar dan gesproken? Hebben we namen, tijdstippen? Ja, er doken foto’s op van dat ze in 2014 stond te demonstreren voor Gaza, vlakbij iemand met een spandoek waarop antisemitische leuzen stonden. Goed, daarvan kon ze wel een beetje afstand nemen. Maar die demonstratie ging over misdaden die Israël toen op grove wijze heeft begaan. Er waren tweeduizend mensen gestorven en zestig Israëliërs. De vraag moet niet zijn: wat deed Kauthar daar? De vraag moet zijn: waar was jíȷ́ tijdens die demonstratie?’

Dan een andere casus die interessant is in het kader van jouw onderzoek. Onlangs mocht de jonge Turks-Nederlandse schrijfster Lale Gül bij Op1 vertellen over haar roman, waarin ze de voor haar traumatische islamitische opvoeding van zich afschreef.

‘Ik vind het dapper hoe zij zich probeert te ontworstelen uit een milieu met conservatieve denkbeelden. Dat ze al die bedreigingen krijgt – vaak op een seksistische manier – slaat helemaal nergens op. Maar hoe zij uiting geeft aan dat gevoel van ongenoegen, is heel problematisch. Dat ze op social media flirtte met FvD en moslima’s ‘broedkippen’ noemde. Op1 had haar daarmee moeten confronteren. Zo wordt islamitische onverdraagzaamheid geproblematiseerd, maar racistische onverdraagzaamheid gelaten voor wat het is.’

Op Twitter nam ze laatst wel afstand van die uitspraken, nadat ze op dat sociale medium met deze uitspraken werd geconfronteerd.

‘En geconfronteerd door wie? Door mensen die slachtoffer zijn van dat denken: moslims en andere minderheden. Je ziet ook hier: witte redacties zijn geen slachtoffer van racisme, dus voor hen is het geen prioriteit in hun redactionele keuzes. Later zei ze in het Parool: ‘Ik zal altijd stemmen op een immigratiekritische partij.’ Je kunt als journalist dan tenminste vragen: ‘Maar je hebt hier zelf zoveel kansen gekregen. Vind je dat dan niet een beetje krom?’ Of, wat harder: ‘Als je immigratie een probleem vindt, waarom ga je dan zelf niet weg – zodat je een bijdrage levert aan de door jou gewenste immigratiecijfers?’ Maar dat gebeurde niet.’

Op tv zie je vaak ook andere Turkse Nederlanders met kritiek op de multiculturele samenleving, zoals VVD’er Dilan Yesilgöz, publicist Aylin Bilic en presentatrice Fidan Ekiz. Ook met dat feit heb je in je onderzoek nog een appeltje te schillen.

‘Het zijn dan toch weer van die ‘zelfkritische allochtonen’ die de hele tijd te ruimte krijgen. Dat is al veel langer aan de gang, zoals vroeger ook met Ayaan Hirsi Ali gebeurde. Op zich is het prima dat zij deze ruimte krijgen, maar hoe zit dan het met de andere kant? Met moslima’s die worden bespuugd, waarvan hun hijab van hun hoofd worden getrokken? Die zou je dan ook een plek moeten geven. Je ziet dat media vooral mensen neerzetten die vooral hun eigen mening verkondigen – maar dan met een kleurtje. Tja, dan heb je het niet goed begrepen.’