16.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 618

Nieuwe studie: racisme kan leiden tot psychoses

0

Structureel racisme kan leiden tot psychoses, aldus een studie door een team van twintig wetenschappers in het American Journal of Psychiatry.

Volgens hen is het aantal psychoses bij zwarte Amerikanen en Latino’s groter dan bij witte Amerikanen in dezelfde sociaaleconomische positie. Dat komt omdat niet-witte Amerikanen ook nog eens raciale discriminatie ervaren, aldus de onderzoekers.

Door al uitgekomen wetenschappelijke literatuur aan elkaar te linken komen de wetenschappers tot de volgende conclusie: het ervaren van racisme zorgt voor ‘individuele en collectieve trauma’s’ en meer stress, waardoor de kans op psychoses toeneemt.

De kinderen van mensen die racisme ervaren en gestrest zijn krijgen hier ook last van, aldus de onderzoekers. Ook angst voor gentrificatie zou leiden tot een grotere kans op psychoses bij arme Afro-Amerikanen en Latino’s.

De onderzoekers vinden dat het racisme-aspect bij psychoses niet langer door hun vakbroeders- en zusters genegeerd mag worden, ook gezien zwarte mensen en Latino’s door de Amerikaanse maatschappij extra benadeeld zouden worden.

Eerder onderzoek wees al uit dat racisme dodelijk kan zijn, door de stress die mensen ervaren.

Ook werd eerder bekend dat Afro-Amerikanen structureel zijn ondervertegenwoordigd in kankeronderzoeken, waardoor kanker onder donkere mensen minder effectief kan worden bestreden.

Burgemeester Istanbul aangeklaagd na ‘beledigen’ Ottomaanse sultan

0

Turkse aanklagers zijn een strafrechtelijk onderzoek begonnen tegen burgemeester Ekrem Imamoglu van Istanbul, omdat hij de Ottomaanse sultan Mehmet de Veroveraar (1432-1481) zou hebben beledigd.

De burgemeester hield vorig jaar, tijdens de 567ste herdenking van de verovering van Istanbul, zijn handen op zijn rug toen hij de graftombe van de sultan bezocht. De aanklagers vinden deze houding respectloos.

De burgemeester is dikwijls slachtoffer van juridische aanvallen van de zijde van de regering, die gedomineerd wordt door de islamistische AKP van president Erdogan. Imamoglu is lid van de seculiere CHP, de grootste oppositiepartij van het land. Hij won in 2019 de burgemeestersverkiezingen in Istanbul, waar de AKP bijna twintig jaar lang de scepter zwaaide.

Sultan Mehmet II veroverde in 1453 Istanbul, toen nog Constantinopel geheten, op het Byzantijnse Rijk en maakte van deze stad de hoofdstad van zijn eigen imperium. De Hagia Sophia veranderde toen van een christelijke kathedraal in een islamitische moskee.

Erdogan koestert grote bewondering voor het Ottomaanse verleden en besloot vorig jaar om de Hagia Sophia – in 1935 in een museum veranderd – weer te transformeren in een moskee. Het ‘beledigen’ van Mehmet II wordt door Erdogan en de AKP gezien als een aanval op de Ottomaanse identiteit van Turkije.

Eend Mark als symbool voor Nederlandse toestanden

Amerikaanse toestanden, Belgische toestanden, Italiaanse toestanden. Het zijn bekende Nederlandse termen om wantoestanden in het buitenland te duiden. Zijn die toestanden ook mogelijk in ons land? Never, nooit! In het zelfbeeld van Nederlanders is er weinig aan te merken op hun samenleving en cultuur. Niet dat er geen problemen zijn, maar die ontstaan niet op Nederlandse bodem. Ze komen altijd uit het buitenland: de Europese Unie, de Verenigde Staten, immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten, en ja, zelfs het slechte weer hier wordt veroorzaakt door depressies afkomstig uit Ierland.

Kortom: wat er ook gebeurt in Nederland, altijd waant dit kleine volkje zich moreel onaantastbaar. En deze onaantastbaarheid straalt Nederland met grote vanzelfsprekendheid en een sterk gevoel van culturele superioriteit uit.

Ik heb Nederland in verschillende publicaties ‘het Paradijs van Oranje’ genoemd. En dat was niet gekscherend bedoeld. Nederland is in menig opzicht een paradijs. In zijn roman Waar die andere God woont noemt de van oorsprong Portugese schrijver Rentes de Carvalho enkele kenmerken die horen bij het Oranje Paradijs. Zo kun je er in Nederland op vertrouwen dat er elke dag water uit de kraan komt, dat de elektriciteit niet uitvalt, dat er (vrijwel) geen aardbevingen of overstromingen zijn, dat het onderwijs, de gezondheidszorg en het bestuur niet zullen instorten, en last but not least dat elke burger recht heeft op een minimumbestaan. Dat was in 1972. Gelden die zekerheden nog steeds?

In de afgelopen decennia zijn tal van zaken naar voren gekomen die niet passen in de paradijselijke voorstelling van Nederland. Denk aan hardnekkige armoede, aftakelende onwil om vluchtelingen op te nemen en aanhoudende discriminatie in tal van leefdomeinen. Denk ook aan politiegeweld, een toenemende invloed van de onderwereld op het openbaar bestuur, een steeds beter georganiseerde criminaliteit, rellende jongeren, ondermaatse basisschoolleraren en een bestuurlijk onvermogen dat steeds zichtbaarder wordt. En vergeet niet ambtelijke corruptie en machtsmisbruik, publieke belediging van allochtonen, ongebreidelde persvrijheid die ook de vrijheid van discrimineren inhoudt, en een verruwing van de sociale en politieke omgangsvormen. Dit is maar een kleine opsomming van misstanden en wantoestanden, die goed gedocumenteerd zijn door parlementaire onderzoekscommissies en in universitaire onderzoeksrapporten.

Toch beklijft het allemaal niet. Een goed voorbeeld hiervan is Mark Rutte, onze goedlachse, amicale, meer-dan-tien-jaar-zittende bijna joviale premier. Het maakt niet uit wat hij verkeerd doet, het glijdt van hem af. Gooi een emmer drek over een eend, dan schudt het beest zich even, en de eend is weer glanzend schoon. Dat hebben die eenden natuurlijk van Rutte afgekeken.

Gooi een emmer drek over een eend, dan schudt het beest zich even, en de eend is weer glanzend schoon

Toen de minister-president tijdens de heisa rondom de toeslagenaffaire werd gemaand om, zoals enkele politici voor hem, af te treden, antwoordde Rutte dat het aan de kiezers was om daar een oordeel over te vellen. Dat kiezersoordeel was echter niet voorbehouden aan zijn afgetreden collega’s, maar nog opmerkelijker was dat de kiezers Rutte beloonden met een extra zetel voor de VVD. De coalitiepartijen behielden hun parlementaire meerderheid waardoor Rutte in het zadel blijft zitten. Je kunt je afvragen of het kiezersoordeel voortvloeide uit de vanzelfsprekende culturele superioriteit van witte Nederlanders, of omdat de toeslagenaffaire teveel met Nederlanders van kleur werd geassocieerd.

Ik denk beide. Want ze liggen in elkaars verlengde. Het gezegde is bekend: ‘God schiep hemel en aarde, Nederlanders schiepen Nederland.’ We weten natuurlijk dat God en zijn engelen allemaal wit zijn en dat mensen van kleur een lagere plaats in de paradijselijke hiërarchie innemen.

Maar de Rutte-attitude is niet beperkt tot kwesties waarin biculturele Nederlanders betrokken zijn. Zijn vaak tekortschietende herinnering, zijn arrogantie om te bepalen wat de Tweede Kamer mag weten en wat niet, de vele blunders tijdens de bestrijding van de coronacrisis, het gemak waarmee Rutte excuses maakt en verder gaat, de milde kritiek op Rutte in de media en de meegaandheid van zijn coalitiepartners laten zien dat Rutte feitelijk model staat voor de archetypische Nederlander.

Een liegende Trump kon worden weggezet als een gek, maar Rutte kan je hooguit eendengedrag verwijten. Het mag in Nederland nog zo erg worden, we spelen altijd de vermoorde onschuld, zoals de Vlaamse journalist Steven Foer in zijn Onder Hollanders treffend beschreef. Met als gevolg dat het politieke eendengedrag ondertussen een meerderheid van de Nederlanders kenmerkt.

Wij Nederlanders hebben een handje van om te doen alsof we leven in Paradijs Oranje, maar de Nederlandse toestanden bestaan al een hele tijd. Rutte past daarom in een politieke traditie.

Oeigoeren vernietigend China deelt ramadan-pakketten uit aan Marokko

0

De nieuwe ambassadeur van China in Marokko, Li Changlin, wil meteen laten zien dat hij de bevolking goedgezind is: hij deelt voedselpakketten uit aan arme gezinnen tijdens de ramadan.

De Chinese ambassade is een samenwerking aangegaan met de Marokkaanse liefdadigheidsinstelling Al Rayane. Ambassadeur Li zal naar eigen zeggen toezien op de distributie, zodat de pakketten toekomen aan de armste gezinnen waar ze voor bedoeld zijn.

De ambassadeur wil ‘een gebaar van solidariteit en troost maken naar deze families tijdens deze heilige maand ramadan’, zeker in tijden van corona.

Marokko is hard getroffen door het virus, waar veel mensen door de lockdowns zonder werk zijn komen te zitten. Het koninkrijk probeert nu zoveel mogelijk mensen in te enten met vaccins van onder andere het Chinese bedrijf Sinopharm, om zo snel weer uit de crisis te komen.

Li is een doorgewinterde diplomaat die al sinds de jaren tachtig voor Chinese regering werkt. Hij was onder meer ambtenaar bij het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken en ambassadeur in het Afrikaanse land Burundi.

Ondertussen houden China en Marokko zich stil over de onderdrukking van de islamitische Oeigoeren in de Chinese provincie Xinjiang, die niet aan de ramadan durven mee te doen omdat ze vrezen dat ze dan in een concentratiekamp worden opgesloten.

Meer dan een miljoen mensen worden naar schatting vastgehouden in deze detentiecentra. Ook vinden er gedwongen sterilisaties plaats, worden moslims gedwongen om varkensvlees te eten en worden moskeeën gesloopt.

De Amerikaanse regering-Trump en de parlementen van Nederland, Groot-Brittannië en Canada hebben inmiddels erkend dat China genocide pleegt op de Oeigoeren.

In maart sprak een internationale set van deskundigen in een mensenrechtenrapport van ‘een intentie om de Oeigoeren als groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen’.

Marokko en andere landen spreken zich vaak uit over onderdrukking ten aanzien van islamitische Palestijnen, Rohingya of moslims in Europa, maar niet over de islamitische Oeigoeren. De Arabische Liga en het daarbij aangesloten Marokko hebben zelfs enkele keren hun expliciete goedkeuring verleend aan de Oeigoeren-politiek van China, onder het mom van wat China zelf ook altijd beweert: namelijk dat China het terrorisme, separatisme en extremisme aanpakt onder de Oeigoeren.

Het besluit van moslimlanden om zich achter China te scharen is keiharde Realpolitik, zei Bernard Haykel, hoogleraar Midden-Oostenstudies aan de universiteit van Princeton, eerder tegen de Kanttekening:

‘Het is overduidelijk dat de overheden een dubbele standaard hanteren door wel op te komen voor de Rohingya-moslims in Myanmar, maar niet voor de Oeigoeren. Ook binnen eigen gelederen is deze hypocrisie geen geheim, maar de kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. Natuurlijk is er sympathie voor de Oeigoerse moslims, maar niemand is bereid zijn waardevolle relatie met China ervoor op het spel te zetten.’

Duitsland hekelt apartheidsaanklacht Human Rights Watch tegen Israël

0

De Duitse regering heeft kritiek op het laatste rapport van mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW), waarin Israël een apartheidsstaat wordt genoemd vanwege discriminatie jegens de Palestijnen.

Volgens de Duitse regeringswoordvoerder Steffen Seibert wordt het HRW-standpunt dat Israël zich schuldig maakt aan apartheidspolitiek ‘uitdrukkelijk niet (…) onderschreven door de federale regering’. Hij reageerde op een vraag van een journalist over het HRW-rapport. ‘Wij denken niet dat dit een correcte beoordeling is’, voegde Seibert eraan toe.

Vorige week bracht HRW een 213 bladzijden tellend rapport uit waarin het Israël beschuldigt van apartheid en vervolging van het Palestijnse volk in de bezette gebieden.

In het rapport stelt de in New York gevestigde NGO dat de staat Israël in zijn wetgeving de Israëlische Joden bevoorrecht, terwijl de rechten van de Palestijnen worden geschonden.

BIJ1-parlementariër Sylvana Simons greep het HRW-rapport aan om Israël stevig te bekritiseren in de Tweede Kamer. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) was het daar niet mee eens: ‘BIJ1 neemt ongefundeerde beschuldigingen van HRW aan Israël over’, stelde de pro-Israëlische belangenorganisatie gisteren.

Israël zelf noemt de beschuldigingen ‘belachelijk’ en stelt dat HRW al jaren naar een internationale boycot van Israël streeft. Het land noemt dat het rapport is geschreven door de Irakees-Amerikaanse Omar Shakir, die in 2019 door Israël het land uit werd gezet omdat hij de BDS-beweging (Boycot, Desinvesteren en Sancties) zou steunen die Israël wil boycotten. Shakir ontkende deze aantijging toentertijd.

OM nam in 2020 meer discriminatiefeiten in behandeling

0

In 2020 kreeg het Openbaar Ministerie maar liefst 409 feiten binnen waarbij een verdenking van discriminatie speelde. Dat zijn er 65 meer dan in het jaar ervoor. Dit schrijft het Openbaar Ministerie in een persbericht.

In 157 feiten ging het om specifieke discriminatiefeiten, bij de andere 252 feiten ging het om delicten als mishandeling, openlijke geweldpleging, eenvoudige belediging, bedreiging, opruiing, vernieling, brandstichting of doodslag, waarbij een discriminatieaspect als motief of aanleiding heeft gespeeld, of is gebruikt om het delict indringender te plegen.

Net zoals eerdere jaren had het merendeel van de specifieke discriminatiefeiten betrekking op groepsbelediging (74 procent).

De meeste specifieke discriminatiefeiten werden in 2020 gemeld in het parket Amsterdam, aldus het rapport Cijfers in Beeld 2020. Discriminatiecijfers Openbaar Ministerie. In 2019 ging het om 18 feiten. Dit steeg naar 49 feiten in 2020. Ook in Limburg steeg het aantal feiten flink, van 6 in 2019 naar 20 in 2020.

Als discriminatiegrond werd ‘ras’ het meest geregistreerd (57 procent). De meeste discriminatie vond plaats op het internet (30 procent), gevolgd door de straat/openbare gelegenheid (26 procent).

De cijfers in het rapport geven niet weer hoeveel discriminatie-incidenten zich in 2020 in Nederland daadwerkelijk hebben voorgedaan, aldus het OM. Enkel de vormen van discriminatie die strafbaar gesteld zijn in het Wetboek van Strafrecht worden behandeld door het OM. Bovendien komt niet alles wat strafbaar is terecht bij het OM. Zo wordt er lang niet altijd aangifte van discriminatie gedaan. Ook gebeurt het wel eens dat er geen verdachte wordt gevonden of dat er sprake is van onvoldoende bewijs. Deze factoren verklaren onder meer waarom het aantal feiten dat bij het OM is binnengekomen altijd lager ligt dan het aantal meldingen en aangiften bij de politie.

CDA Oegstgeest houdt vast aan aparte looproutes voor statushouders

0

De CDA-fractie in de gemeenteraad van Oegstgeest blijft vasthouden aan controversiële ‘looproutes’ voor statushouders. Het CDA wil liever niet dat zij door een dure villawijk lopen, want dat vinden de bewoners niet fijn.

Het CDA stemde in met de komst van 175 statushouders, die woonruimte krijgen in het zogenoemde Hoefijzergebouw. Maar om de bewoners van de villawijk tegemoet te komen, diende het CDA een motie in ‘om verkeersbewegingen van statushouders en spoedzoekers door de wijk zoveel mogelijk te voorkomen’. Als ze naar de winkelstraat willen lopen, moeten ze ‘gestimuleerd’ worden om het wijkje heen te lopen.

Deze motie leidde op Twitter tot veel commotie. Onder meer ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers en BIJ1-voorvrouw Sylvana Simons leverden felle kritiek op het CDA.

CDA-fractievoorzitter Eibertjan van Blitterswijk blijft echter aan zijn motie vasthouden, bericht Omroep West. ‘We proberen juist naar eer en geweten mensen die in nood zijn een dak boven het hoofd te geven. Daarvoor is wel een draagvlak nodig en dus willen we tegelijkertijd de zorgen van de omwonenden serieus nemen’, zegt hij.

Van Blitterswijk benadrukt dat het CDA geen voorstander is voor een verbod voor statushouders om door bepaalde wijken te lopen. ‘Van een verbod voor een bepaalde groep is geen sprake. Het is aan de wethouder om in overleg met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) te kijken hoe er rekening met de buurt kan worden gehouden.’

Dalend Holocaust-besef: ‘‘Joden hebben veel geld’, hoor ik leerlingen zeggen’

0

Bij een groeiende groep Nederlanders ontbreekt het besef over de Jodenvervolging en de Holocaust, met de recente rel rond een Volkskrant-cartoon over Maurice de Hond als pijnlijke herinnering.

Op de cartoon was De Hond te zien als marionettenspeler met een grote neus, dikke lippen en met een blik die weinig goeds in de zin verraadt. De cartoon verwijst naar een Volkskrant-artikel over de Deventer moordzaak van 1999. Daarin wordt verteld hoe De Hond destijds de theorie in de media pushte dat de veroordeelde Ernest Louwes niet de dader kon zijn.

De stijlfiguur van de marionettenspeler wordt vaak gebruikt in antisemitische cartoons van George Soros, de Hongaars-Amerikaanse miljardair en filantroop van Joodse afkomst. Ook de nazi’s gebruikten de stijlfiguur van de marionettenspeler: Winston Churchill, Jozef Stalin en Franklin Delano Roosevelt zouden slechts marionettenpoppen zijn van het ‘wereldjodendom’.

Dus hoe heeft de cartoon van De Hond, wiens ouders Auschwitz hebben overleefd, in de krant kunnen komen? Hoofdredacteur Pieter Klok ging diep door het stof. Volgens hem was de cartoon er in het weekend doorheen geglipt, omdat er dan minder mensen op de redactie werken.

‘En de mensen die het wél hebben gezien, waren zich niet bewust van de gevoeligheden. Een vreselijke blunder’, vertelde hij tegen NRC. Cartoonist Joost Halbertsma zei zich ook van geen kwaad bewust te zijn geweest. ‘Dit is een fout van mij, het historisch besef van de Joodse poppenspeler in nazipropaganda had ik niet paraat’, zei hij tegen diezelfde krant.

Veel Joodse Nederlanders, waaronder ook belangenorganisatie Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), vielen over de cartoon. Het incident deed denken aan een artikel van de NOS over de Joodse filantroop George Soros uit 2018. De titel luidde ‘George Soros: invloedrijke bemoeial met tentakels ver in de wereldpolitiek’. Nazi-retoriek, merkten veel commentatoren toen op. Dat het onbedoeld was maakte het niet minder erg, aldus critici.

Volgens het CIDI doet de intentie van de auteur er zelfs helemaal niet toe. Sommige antisemitische stereotypes zijn zó diep geworteld in de samenleving, aldus het CIDI, dat deze ook onbewust omhoog kunnen borrelen. Wat ons daarom rest is dit soort cartoons ‘breed en ten stelligste’ veroordelen, opdat het niet nog een keer gebeurt.

Ook Parool-columniste Natascha van Weezel heeft zich enorm gestoord aan de cartoon over Maurice de Hond. ‘Mede vanwege mijn Joodse achtergrond ben ik enorm op dit soort kwesties gebrand’, zegt ze tegen de Kanttekening. ‘Ik zat bij het Radio1-programma Spraakmakers, toen een journalist opeens met het weekendkatern van de Volkskrant kwam zwaaien, met die cartoon van De Hond erop. Ik schrok. Het was een hele onaangename cartoon.’

Van Weezel gelooft niet dat de Volkskrant antisemitisch is – alleen hele rechtse Joodse mensen geloven dat omdat de krant te kritisch zou zijn over Israël, aldus de columniste – maar ze vindt het wel een hele domme fout. ‘Mijn angst is: ‘Weten de mensen straks nog wel dat dit fout is, dat zo’n cartoon met antisemitische symboliek dus echt niet kan?’’

Historicus Bas Kromhout, gespecialiseerd in de geschiedenis van de NSB en Nederland in de Tweede Wereldoorlog, maakt zich ook zorgen. ‘Als historicus ben ik haast elke dag bezig met het thema antisemitisme en die foute symboliek zag ik meteen. De mensen die heel kritisch op de Volkskrant-cartoon reageerden, hebben die historische kennis ook. Maar bij een groeiende groep Nederlanders ontbreekt dit besef.’

‘Onze multiculturele samenleving kent veel verschillende culturele codes. Dat we op elkaars tenen staan is onvermijdelijk’

Kromhout denkt niet dat er bij de Volkskrant antisemitische redacteuren en journalisten werken. Het heeft, zo vermoedt Kromhout, met een generatiekloof te maken.

‘Als ik even ongenuanceerd generaliseer: oudere generaties zijn gevoeliger met betrekking tot het onderwerp antisemitisme; jongere generaties hebben hun antenne scherper afgesteld als het gaat om homodiscriminatie, moslimhaat en racisme tegen zwarte mensen. Nederland is een multiculturele samenleving met veel verschillende codes en taboes. Dat er dan ongelukken gebeuren en ophef ontstaat, is niet te voorkomen. Toch is het belangrijk dat we bewust worden van elkaars gevoeligheden, culturele codes en taboes, zodat je je bewust bent wat bepaalde beelden en bepaalde woorden en uitdrukkingen kunnen oproepen.’

Dat de jongere generaties misschien gevoeliger zijn voor moslimhaat en racisme, maar zich minder bewust zijn van antisemitisme, noemt Van Weezel ‘een interessante stelling’. In de progressieve Amsterdamse kringen waarin ze zich dikwijls begeeft worden Joden niet zelden als ‘wit’ en ‘geprivilegieerd’ bestempeld. Ze staan, net als de ‘witte man’, aan de kant van de onderdrukkers. Van Weezel heeft moeite met deze gedachtegang. Antisemitisme is volgens haar een reëel probleem dat je niet met dit soort theorieën kunt bagatelliseren.

‘Ik voel mij helemaal niet ‘wit’. Ik ben de laatste die moslimhaat of racisme tegen zwarte mensen zal ontkennen, maar ik vind dat er ook aandacht moet zijn voor antisemitisme. Want dat is er gewoon in onze samenleving. In sommige linkse kringen is er weinig aandacht voor antisemitisme, omdat dit onderwerp door rechts gekaapt zou zijn, maar ik vind dat we dit probleem moeten erkennen en niet mogen politiseren.’

Van Weezel geeft namens het Comité 4 en 5 mei regelmatig gastcolleges op middelbare scholen en mbo’s. Ze komt veel antisemitische vooroordelen tegen, vertelt ze.

‘Niet alleen van Turkse en Marokkaanse leerlingen die heel erg tegen Israël zijn, en de Joden daarvoor collectief de schuld geven, maar ook van autochtone leerlingen. ‘Joden hebben veel geld’, hoor ik leerlingen dan zeggen. Of: ‘Joden hebben veel invloed in de media.’ Maar ook: ‘Joden zijn heel intelligent.’ Dat laatste lijkt misschien een compliment, maar het past wel bij het idee dat Joden buitenproportioneel veel invloed in de wereld hebben, en achter de schermen aan de touwtjes trekken. Ik ben niet heel blij met dit ‘compliment’.’

Kromhout twijfelt of meer aandacht voor de Jodenvervolging en de Holocaust in de geschiedenislessen wel de juiste oplossing is.

‘Als historicus ben ik – vanzelfsprekend – voor veel geschiedenisonderwijs. Maar ik denk ook: het is te gemakkelijk wanneer we na elk incident moord en brand schreeuwen en eisen dat er meer aandacht voor de Holocaust moet komen tijdens de geschiedenislessen. Nogmaals: onze multiculturele samenleving kent veel verschillende culturele codes. Dat we op elkaars tenen staan is onvermijdelijk. Daarnaast: het curriculum besteedt al relatief veel aandacht aan de Jodenvervolging en de Holocaust. Meer aandacht hiervoor zal ten koste gaan van andere onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de slavernij. Dat willen we ook niet.’

En de journalisten en redacteuren van de Volkskrant dan? Kromhout: ‘Zij zouden een extra cursus geschiedenis goed kunnen gebruiken.’

Mijn verdriet of het jouwe?

Half april bereikt mij altijd het eerste telefoontje. ‘Rabbijn, komt u binnenkort weer eens langs?’ De meidagen komen er aan en Fleurtje heeft het daar altijd moeilijk mee. Al dat verdriet van vroeger drijft deze tijd van het jaar weer naar boven. Drie dagen later: het volgende telefoontje. ‘Rabbijn, weet u al wanneer u komt?’

Dit was zo een van die adressen waar ik mijn pastorale huisbezoekjes aflegde vóór, tijdens en na die meidagen.

Fleurtje heeft nooit afscheid kunnen nemen van ‘die oorlog’. Tot aan haar dood lagen de plakboeken vol met krantenartikelen, foto’s, brieven en tekeningen verspreid over de tafel in de woonkamer. Niet alleen tijdens deze weken in het voorjaar. Nee, ze lagen er altijd. Het hele jaar door. En dan was er ook nog het notitieblok waar nauwkeurig werd bijgehouden op welke dag, hoe laat, op welke zender de volgende uitzending of film wordt uitgezonden over de oorlog. Fleurtjes hele leven, ook toen het al meer dan een halve eeuw erna was, draaide om het verdriet.

Twee minuten stilte is twee eeuwen te weinig om ieder dat aan leed te gunnen waar terecht aanspraak op wordt gemaakt

Haar linkerhand werd gesierd door een grote gouden zegelring. ‘Gekregen van een Russische officier toen hij mij na de bevrijding bij de poort van Birkenau uitzwaaide.’

Saar komt binnen. ‘Mama, het is gelukt’. Fleurtjes oudste dochter zwaait heftig met een grote envelop voor haar moeders gezicht.

‘Wat bedoel je Saar, wat is gelukt?’

‘Ik ben erkend. Echt waar!’

‘Wat erkend? Waar heb je het over?’

Saar kijkt haar moeder stomverbaasd aan. ‘Mam, weet je dat echt niet? Het ministerie heeft mij erkend. Ik ben nu officieel ‘Tweede Generatie’.’

Moeder springt op en probeert de envelop uit de handen van haar dochter te grissen. ‘Geef hier die brief. In de kachel ermee! Niks geen Tweede Generatie!’

Ik doe een stap terug. Dit is wel een heel onaangename confrontatie om als vreemde getuige van te zijn.

‘Wat Tweede Generatie?! Ga jij geld opstrijken voor mijn verdriet?’ Moeder grijpt een van haar plakboeken en gooit dat op de grond voor de voeten van dochter Saar. ‘Hier! Hebben ze jou in een veewagen gestopt? Heb jij tussen de lijken in Bergen-Belsen gezeten?! Ellendeling, jij was nog niet eens geboren! En nu strijk jij de centen op? Hier, hier, kijk dan naar deze brieven uit het kamp! Is dit jouw verdriet, of is dit mijn verdriet?!’

‘Ma, doe niet zo stom! Alleen jij mag pijn hebben? Is die oorlog dan alleen van jou?’

Stilletjes loop ik de gang op, sluit de voordeur achter mij en laat moeder en dochter verder alleen. Het leed dat moeder heeft doorgemaakt laat duidelijk geen ruimte voor de schade die dat ook teweeg heeft gebracht bij dochterlief. En dochterlief kan vanuit haar emotionele schade het onbegrip van moeder niet bevatten. Zo een ruzie terwijl de oorlogsschade bij een tweede generatie inmiddels duidelijk is erkend.

Nog heel lang zingen die woorden in mijn hoofd na. Nou ja, zingen. Het geschreeuw blijft mij heel lang bij. Fleurtjes woorden: ‘Is dit jouw verdriet of is dit mijn verdriet?!’ En Saars weerwoord: ‘Alleen jij mag pijn hebben? Is die oorlog dan alleen van jou?’

Heel lang na deze confrontatie hebben moeder en dochter geen woord met elkaar gewisseld. Was het boosheid, was het jaloezie? Het waren twee werelden die binnen één generatie juist door al dat niet te hanteren verdriet volkomen uit elkaar waren gegroeid.

Wat zich daar op die ochtend op tweehoog in de huiskamer afspeelde, zien we natuurlijk in de buitenwereld deze tijd van het jaar ook. Oorlogen, vervolgingen, strijd en overleven kennen zoveel partijen, dat het echt ondoenlijk is om ieder van hen de ruimte te geven. Twee minuten stilte is twee eeuwen te weinig om ieder dat aan leed te gunnen waar terecht aanspraak op wordt gemaakt. Laten we dát vooral vandaag niet vergeten.

Britse Labour-politicus: Franse president Macron triggert ‘islamofobie’

0

De Britse Labour-parlementariër Afzal Khan beschuldigt de Franse president Emmanuel Macron in een brief van het aanwakkeren van ‘islamofobie’.

‘Ik schrijf u als Brits moslimparlementslid met grote bezorgdheid over de groeiende islamofobie in Frankrijk, die in sommige gevallen wettelijk wordt versterkt’, schrijft Khan. Hij is vicevoorzitter van parlementscommissie die gaat over zaken die Britse moslims aangaan.

Khan doelt op de omstreden ‘anti-seperatismewet’. Dit wetsvoorstel is een bundeling van voorstellen, die als doel hebben om ‘staatsondermijnende’ activiteiten de kop in te drukken. Zo komt een organisatie pas in aanmerking voor subsidie als deze zich committeert aan de ‘waarden van de Republiek’. Ook kan Frankrijk makkelijker ‘radicale’ organisaties ontbinden.

Volgens critici en mensenrechtenorganisaties discrimineert deze wet moslims, en dan vooral vrouwelijke moslims. Het nieuwe wetsvoorstel is vorige week door de overwegend rechtse Senaat aangevuld met verboden op de boerkini in openbare zwembaden en op het dragen van de hoofddoek voor minderjarigen in de openbare ruimte.

Dit ‘dreigt religieuze haat tegen moslims en de aanwakkering van verachtelijke islamofobie aan te moedigen’, aldus Khan. Hij maakt zich ook druk om het voorstel voor ouders om zichtbare religieuze symbolen te dragen wanneer zij hun kinderen vergezellen op schoolreisjes, het dragen van de ‘boerkini’, en een verbod op gebeden in universiteitsgebouwen en het tonen van buitenlandse vlaggen bij bruiloften.’

Het wetsvoorstel moet nog langs het nationale parlement, waar de kans bestaat dat scherpe randjes als het boerkini- en hijabverbod voor minderjarigen er weer uit worden gestemd. In het parlement zwaait, anders dan in de overwegend rechtse senaat, de centrumpartij La République En Marche! van president Emmanuel Macron bij meerderheid de scepter. Toch vreest Khan dat dat Frankrijk zich op een gevaarlijke weg bevindt die haar zes miljoen mosliminwoners van zich dreigt te vervreemden.

‘In de geest van vrijheid, gelijkheid en broederschap dring ik er bij u op aan de kwestie van de islamofobie in Frankrijk aan te pakken om vrijheid en gelijkheid voor alle Franse burgers te waarborgen’, besluit Khan.

De regering-Macron heeft sinds de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty, die is onthoofd na het tonen van Mohammed-cartoons, de strijd opgevoerd tegen het islamisme. Maar volgens critici is dit een hersenschim van de regering. Het echte gevaar volgens hen: het ‘islamofobe’ regeringsbeleid, dat tevens tot meer discriminatie tegen moslims zou leiden.

Sommige Franse prominenten, waaronder veel moslims, protesteren daarom tegen de aankomende ‘anti-seperatismewet’. Ook mensenrechtenorganisatie Amnesty International is kritisch over het wetsvoorstel.

‘Keer op keer hebben we gezien hoe de Franse autoriteiten het vage en slecht gedefinieerde concept van ‘radicalisering’ of ‘radicale islam’ gebruiken om het opleggen van maatregelen zonder geldige reden te rechtvaardigen, wat dreigt te leiden tot discriminatie bij de toepassing ervan tegen moslims en andere minderheidsgroepen,’ zegt Amnesty. ‘Aan deze stigmatisering moet een einde komen.’