17.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 646

‘Ik hou van Nederland. Maar de toeslagenaffaire kan écht niet’

0

De Europese Commissie moet kijken naar de mogelijkheid om een inbreukprocedure aan te spannen tegen Nederland vanwege de toeslagenaffaire. Dat betoogde D66-Europarlementariër Samira Rafaela begin deze maand in een brief aan de Europese Commissie, mede ondertekend door antidiscriminatieorganisaties De Goede Zaak, S.P.E.A.K. en Controle Alt Delete. Rafaela wil dat de Eurocommissie bekijkt of het ‘institutioneel racisme’ in de toeslagenaffaire ‘een potentiële schending van EU-wetgeving’ is. ‘Ik wil dat Nederland op de vingers wordt getikt en de consequenties ervaart’, zei ze tegen het Parool. We spraken haar over haar jeugd, de islam, D66, racisme, haar werk in Europa en uiteraard de toeslagenaffaire.

U beticht de Nederlandse overheid van ‘institutioneel racisme’. Waar baseert u uw oordeel op? Het rapport-Donner en het rapport-Van Dam, die deze kwestie onder de loep namen, reppen hier met geen woord over.

‘Die vraag wordt mij vaker gesteld. Die twijfel vind ik niet de goede houding. Je moet institutioneel racisme niet stelselmatig ontkennen, want dan kom je niet tot de kern van het probleem. De Belastingdienst heeft zelf toegeven aan etnisch profileren te doen. Ze hielden lijstjes bij van mensen met een dubbele nationaliteit. Bovendien hebben sommige medewerkers van de Belastingdienst zich op een racistische wijze uitgelaten over niet-witte mensen. Er werd gesproken over ‘zwartjes’ en een ‘nest Antillianen’. Als je dan nog de vraag stelt of dit wel of geen racisme is, dan wil je de olifant in de kamer gewoon niet zien. Overigens ben ik niet de enige die rept over ‘institutioneel racisme’. Maatschappelijke organisaties, experts, advocaten, ze gebruiken deze term ook. Je kunt beter de vraag stellen: ‘Waarom spraken het rapport-Donner en het rapport-Van Dam niet over ‘institutioneel racisme’?’ Ze hebben het wel over het schenden van de grondbeginselen van de rechtsstaat. Ik vind het ergerlijk dat sommige mensen vallen over de term ‘institutioneel racisme’. We moet nu geen semantische discussie voeren, maar werken aan echte oplossingen.’

Wat wilt u precies bereiken met die strafprocedure? Het kabinet heeft al excuses betuigd en er zijn in Nederland twee commissies geweest. Er wordt gecompenseerd. Nederland heeft al een vraag om onderzoek naar Raad van Europa gestuurd naar aanleiding van de toeslagenaffaire. Waarom dan toch dit breekijzer gebruiken?

Het Parool gebruikte het woord ‘strafprocedure’, terwijl het feitelijk om een inbreukprocedure gaat. De krant heeft ervoor gekozen om het te benadrukken en vast te houden aan dit begrip. De inbreukprocedure moet er toe leiden dat wetgeving aangepast wordt, want nu is er EU-wetgeving geschonden. Mijn doel is niet om Nederland een dikke boete te geven, Nederland financieel te straffen. Daar hebben de financieel gedupeerde ouders bovendien ook helemaal niets aan. Ik wil dat Nederland zich houdt aan EU-wetgeving, zodat Nederland in de toekomst niet dezelfde fouten zal maken.’

Is dit middel niet te zwaar? Die inbreukprocedure wordt immers ook gevoerd tegen landen als Hongarije en Polen, waar de rechtsstaat hevig onder druk staat. Nederland valt daar toch niet mee te vergelijken?

‘Een ontwikkeld land als Nederland, dat waarden als goed bestuur en integriteit hoog in het vaandel heeft staan, heeft gefaald. Ik hou van Nederland, het land waar ik geboren en getogen ben. Maar de toeslagenaffaire kan écht niet. We moeten het goede voorbeeld geven. Het is zonde om al het moois wat we bereikt hebben, en het cultureel kapitaal dat we hebben kapot te maken door institutioneel racisme. De wettelijke basis van de inbreukprocedure is inderdaad hetzelfde als bij Hongarije en Polen. Natuurlijk snap ik dat het niet leuk is om met deze landen te worden vergeleken. Maar als je niet in dit rijtje wil komen, zorg er dan voor dat je het goede voorbeeld geeft. We moeten ook kritisch naar onszelf kijken.’

Volgens het Parool heeft u uw partijgenoten in verlegenheid gebracht, want D66 zit in de coalitie. Is dit voor u geen extra overweging geweest? De krant schreef ook dat de D66-partijtop door u niet is ingelicht over uw actie. Hoe reageerde men hierop?

‘De insteek van het Parool begrijp ik echt niet. Ze waren op zoek naar politieke sensatie die er niet is. Maar dit gaat over duizenden ouders die als gevolg van de overheid in de schulden zijn beland. Laten we het daar over hebben. Staatssecretaris van Financiën Alexandra van Huffelen van D66 zei dat het goed was dat Europa meekijkt. Hier gaat het om.’

Maar hoe reageerde de partijtop op uw brief om een inbreukprocedure te starten tegen Nederland? Ik kan mij voorstellen dat deze best wel verregaande actie nogal gevoelig ligt.

Het Parool is op zoek geweest naar sensatie, over de ruggen van duizenden toeslagenslachtoffers. Het gaat mij ook om goede ethische journalistiek. Bovendien, ik ben geen Kamerlid maar Europarlementariër. Ik bekijk de toeslagenaffaire vanuit een Europees perspectief. Bovendien heb ik dit ook gedaan in mijn rol als co-president van ARDI, de antiracismegroep in het Europees Parlement. Het is logisch voor mij dat ik het op deze manier aanvlieg.’

‘Er werd gesproken over ‘zwartjes’ en een ‘nest Antillianen’. Als je dan nog de vraag stelt of dit wel of geen racisme is, dan wil je de olifant in de kamer gewoon niet zien’

U bent geboren en getogen in Uitgeest, Noord-Holland. Heeft u zelf, als vrouw van kleur, veel te maken gehad met discriminatie?

‘Helaas heb ik hier wel mee te maken gehad. Uitgeest is een mooi dorpje, heel groen. Er wonen, zeker toen, weinig mensen van kleur. Ik viel op. In het dorp. Op school. En ja, dan krijg je soms ook discriminerende opmerkingen van leeftijdsgenoten naar je hoofd geslingerd. En je hebt er ook last van op de arbeidsmarkt. Zo ben ik weleens niet geloofd als het ging om mijn motivatiebrief voor een stage. Ze geloofden niet dat iemand met mijn naam zelf zo’n brief kon schrijven. En ik heb weleens moeten aantonen dat mijn werkstuk van mijzelf was omdat er boven stond geschreven: ‘Kan zijn dat ze dit niet zelf heeft geschreven.’ Ook hier werd dus getwijfeld.’

U noemt zichzelf een liberale, feministische moslima. Wat betekent de islam eigenlijk voor u?

‘Met de islam ben ik bezig op een hele vrijzinnige manier. Mijn vader, die van Ghanees-Nigeriaanse afkomst is, was een traditioneel praktiserende moslim. Vanuit zijn geloof heeft hij mij zijn waarden meegegeven. Hij was iemand die altijd open stond voor kritische vragen. En die had ik al als kind. Hij leerde mij om eigen keuzes te maken, en ook om mensen in hun waarde laten. Vanuit mijn moederskant heb ik vergelijkbare waarden meegekregen.’

U studeerde bestuurskunde in Leiden en studeerde af op een scriptie over de oorzaken van radicalisering en terrorisme. Heeft u hier later nog wat mee gedaan, in de rest van uw carrière?

’Na mijn studie ging ik eerst voor de gemeente Amsterdam werken en daarna kreeg ik een baan bij de nationale politie. Daar kwam mijn expertise heel goed van pas. Voor mijn masterscriptie – waarvoor ik de Baskische terreurorganisatie ETA en het Verzetsleger van de Heer in Oeganda onderzocht – focuste ik mij op de oorzaken van radicalisering. Die volgen uit maatschappelijke spanningen. Radicalisering kan getriggerd worden door raciale en sociaaleconomische ongelijkheid. Bijvoorbeeld sociale onrechtvaardigheid, of dat de culturele identiteit van minderheidsgroepen niet wordt gerespecteerd. Deze kennis heb ik meegenomen. Eerst naar de politie waar ik mij met het diversiteitsvraagstuk heb beziggehouden, en vervolgens naar het Europees Parlement. Ik ben overtuigd van het belang van een inclusieve samenleving. Ook vanuit het perspectief van veiligheid.’

Waarom werd u lid van D66, en niet bijvoorbeeld van GroenLinks, PvdA of een andere partij?

‘Om heel eerlijk te zijn, heb ik nooit aan die andere partijen gedacht. Van huis uit waren we progressief. In 2010 mocht ik voor het eerst stemmen. Mijn stem ging naar D66. Dat de partij opkwam voor mensenrechten sprak mij aan. Maar ik stemde ook D66 in reactie op de opkomst van het populisme.’

Dus eigenlijk bent u vanwege Alexander Pechtold D66’er geworden, vanwege zijn kritiek op de PVV?

‘Dat klopt wel een beetje. Pechtold heeft mij wel over de streep getrokken, de debatten tussen hem en Geert Wilders. Pechtold was de enige politicus die Wilders van repliek diende.’

‘Ook D66 heeft uitdagingen wat betreft inclusie. Maar gelukkig heb ik veel steun gekregen vanuit de partij’

Hoe inclusief is D66 zelf? Is dat niet vooral een partij voor witte hoogopgeleiden?

‘Zo heb ik dat niet ervaren tot mijn kandidaatstelling. Ik kreeg de derde plek op de D66-lijst voor de Europese verkiezingen. D66 verloor helaas een van haar drie zetels in het Europees Parlement, maar ik ben via veel voorkeurstemmen toch verkozen.’

Maar was er niet ook kritiek, misschien omdat je zo jong was, nog niet zo bekend?

‘Er waren wel vragen. Wie is zij? Waarom staat zij zo hoog op de lijst? NRC heeft in 2019 ook een stuk geschreven hierover, waarbij ze mij de vraag stelden wat ik van die kritiek vond. Dat vond ik, om mij even eufemistisch uit te drukken, niet zo chill. Ook D66 heeft uitdagingen wat betreft inclusie. Maar gelukkig heb ik veel steun gekregen vanuit de partij. D66’ers vonden het een goed idee dat iemand met een diverse achtergrond in het Europees Parlement wilde komen. Ze waardeerden mijn manier van campagne voeren, vonden mij verfrissend. Nog steeds krijg ik vrijwel elke week positieve berichten van D66-sympathisanten die blij zijn met mijn geluid en het werk dat ik in Brussel en Straatsburg doe. Er is bij kiezers van kleur een sterke behoefte aan representatie, dat zij vertegenwoordigd worden door mensen die op hen lijken.’

En daar gaat het volgens u om, representatie?

‘Ja, ik ben een groot voorstander van diverse lijsten. Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Representatie is een recht, het recht van mensen om zich vertegenwoordigd te voelen. Ik heb weinig met drogredenen als ‘die mensen van kleur zijn er niet’ of ‘ze zijn zo moeilijk te vinden’. Serieus, hou hiermee op. Dit is beledigend. We leven nu in 2021. Er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle politici van kleur. Ik ben niet uniek. Er zijn genoeg Samira’s in the making. Kijk naar Amerika, waar je nu vicepresident Kamala Harris hebt, en eerder president Barack Obama. Het kan. Maar je moet mensen van kleur wel die kans gunnen. Je moet ze niet gaan dwarsbomen, maar ze gaan helpen. En als politici van kleur publiekelijk worden aangevallen dan moet je voor hen in de bres springen.’

GroenLinks-kandidaat Kauthar Bouchallikht lag onlangs zwaar onder vuur, vanwege vermeende banden met de Moslimbroederschap, maar ook omdat ze een hoofddoek draagt. Heeft u te maken gehad met soortgelijke aanvallen?

‘Regelmatig krijg ook ik vervelende opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd, ja. Als mensen hele nare opmerkingen maken, dan maak ik er screenshots van. Je ziet niet meteen aan mij dat ik een moslimidentiteit heb, maar als mensen mij opzoeken via Google en dan lezen ze dat ik moslim ben, dan vallen ze mij ook hierop aan. Net als Kauthar heb ik ook te maken met islamofobie.’

Maar heeft u er ook echt veel last van? Of denkt u: ‘Laat die toetsenbordenridders lekker in hun racistische sop gaar koken?’

‘Het kost soms heel veel energie. Soms heb ik echt twee dagen nodig om mij weer op te laden. Racisme is op zichzelf heel agressief, heel intens. Ook al wil je er niets van aantrekken, het vreet energie. Ik kijk zo min mogelijk naar nare comments. Ik begrijp niet dat mensen zo doen. Maar tegelijkertijd moet je dit niet bagatelliseren. Iemand noemde mij in een comment ‘Annie’ – van de musical – en plaatste er een afbeelding bij met explosieven. Echt heel naargeestig. Als het offline was gebeurd, dan vraag ik me af of ze me hadden geadviseerd dat ik mijn appartement binnen had mogen treden. Maar het is ‘maar’ een comment. We zijn die racistische haat normaal gaan vinden, maar het is natuurlijk niet normaal. Ik ben daarom ook heel blij dat Twitter en Facebook extreemrechtse haat aanpakken, en haatzaaiers worden verwijderd van social media.’

‘Net als Kauthar heb ik ook te maken met islamofobie’

U zit nu ruim anderhalf jaar in het Europees Parlement. Voor onze lezers: kunt u kort en krachtig vertellen wat u doet en wat uw belangrijkste wapenfeiten tot nu toe zijn?

‘Ik doe een heleboel en kan hier heel lang over uitweiden, maar voor de lezers zal ik een poging wagen, om het kort en krachtig te houden. Ik ben de coördinator voor de commissie vrouwenrechten van de liberale fractie Renew Europe, vice-coördinator internationale handel, ook ben ik lid van de commissie sociale zaken en werkgelegenheid, en plaatsvervangend lid van de commissie Mensenrechten en zit ik in een commissie voor Latijns-Amerika. Voor de commissie Internationale Handel heb ik veel gedaan. Onlangs is het mij gelukt om mijn visie over gendergelijkheid in verdragen over internationale handel het officiële standpunt van Renew Europe te laten worden. Want handel moet volgens mij bijdragen aan een betere wereld. Ook zet ik mij in voor meer vrouwen in topfuncties, via de online petitie women on board. Verder heb ik een bijdrage geleverd aan een Europees actieplan tegen racisme. De aanbevelingen van onze fractie worden meegenomen in dit plan. En ten slotte heb ik samen met een Franse collega een motie ingediend over noodmaatregelen voor de overzeese gebiedsdelen van de EU, die door de coronacrisis zwaar zijn getroffen. Het Europees Parlement heeft voor onze motie gestemd, maar het is wachten of de Europese Commissie ook instemt met ons plan voor een noodfonds.’

En bent u inmiddels al een beetje wegwijs geworden in het Brusselse wereldje?

‘Het werk heb ik inmiddels goed onder de knie. Ik word serieus genomen. Anderen zeiden tegen mij dat het minimaal een jaar duurt om je goed in te werken in alle dossiers, en om goed in de modus te komen. Dat klopt wel. Ik zit nu in the flow, en weet welke handige trucjes ik moet toepassen. Brussel is echt heel groot, en als je als nieuweling binnenkomt weet je nog niet alles. Het duurt even voordat je de dossiers onder de knie krijgt, ook de historie van oudere dossiers. Want die gaan natuurlijk al wat langer mee. Toch leer ik elke dag weer nieuwe dingen.’

Beeld: Samira Rafaela

En nu wordt u inmiddels ook serieus genomen als politica, zegt u.

‘Vaak wel, niet altijd. Vandaag loop ik in jeans en op sportschoenen, omdat ik niet altijd zin heb om mij formeel te kleden. Sommige mensen denken dan dat ik trainee ben. Maar ik had vanochtend geen zin om een mantelpak aan te doen. Ook ben ik tijdens een formele ontmoeting per ongeluk voor een assistent aangezien, en mijn fractiemedewerker voor Europarlementariër. Maar toen had ik wel mijn mantelpak aan.’

VS: Biden steunt onderzoek naar herstelbetalingen

0

De Amerikaanse president Joe Biden steunt een onderzoek naar herstelbetalingen voor de slavernij, meldt het internationale persbureau Reuters.

Een woordvoerder van het Witte Huis zegt dat Biden ‘uitgebreide actie wil ondernemen om het systemische racisme dat vandaag de dag nog steeds bestaat aan te pakken’.

Een wetsvoorstel voor een studie naar ‘slavernij en discriminatie in de koloniën en de VS van 1619 tot heden’ en ‘passende oplossingen’ dat al dertig jaar geleden werd ingediend, werd gisteren voor het eerst door een subcommissie in het Congres besproken.

De voorzitter van die commissie zegt dat de tijd nu rijp is, vanwege de oprukkende Black Lives Matter-beweging en omdat Afro-Amerikanen onevenredig zwaar worden getroffen door corona.

Vorig jaar zei Biden in the Washington Post dat ‘we moeten erkennen dat de Amerikaanse droom niet kan worden verwezenlijkt zonder de erfzonde van de slavernij en de eeuwenlange campagne van geweld, angst en trauma’s die zwarte mensen in dit land hebben moeten doorstaan aan de kaak te stellen’.

In het verleden hebben de Verenigde Staten onder meer herstelbetalingen uitgekeerd aan Japanse Amerikanen die tijdens de Tweede Wereldoorlog waren geïnterneerd in kampen, omdat ze na Pearl Harbor ten onrechte als (potentiële) landverraders werden beschouwd.

Voorstanders van herstelbetalingen voor slavernij vinden dat de onbetaalde arbeid van zwarte mensen tot 1865 gecompenseerd moet worden, evenals de honderd jaar raciale segregatie die daarop volgde.

Toch omhelst Biden tot nu toe niet openlijk het idee van herstelbetalingen aan de nakomelingen van tot slaaf gemaakten. Dit zou de federale overheid naar schatting duizenden miljarden dollars zal kosten.

Tussen de regeltjes door

0

Ze zitten beiden in het derde jaar van hun opleiding voor maatschappelijk werker en voeren een pittige discussie.

‘In mijn stage bij schuld- en hulpverlening heb ik gezien dat het best werkt. Ik hoef zelf helemaal geen Afghaanse of Ethiopische achtergrond te hebben om te kunnen begrijpen hoe dat gezin kan ontsporen, en hoe ik ze kan helpen hun zaakjes weer op de rails te krijgen. Wij kennen onze protocollen. We hebben geleerd hoe je de problemen moet analyseren en welke middelen je hebt om de cliënten te helpen, zodat ze weer verdere stappen kunnen gaan maken. En als we elkaar niet verstaan, dan is er een tolk beschikbaar’.

‘Mijn ervaring is heel anders. Juist omdat ik dezelfde achtergrond heb als mijn cliënt – ik loop stage bij jeugdzorg – voel ik direct een soort vertrouwen. De dochter voelde zich bij mij veel gemakkelijker dan bij mijn coach, die een totaal andere achtergrond heeft. In ons vakgebied zijn het echt niet alleen de handboeken, de regeltjes, de instructies en de protocollen waarmee we de ellende kunnen opruimen. Het gaat vaak over het jezelf kunnen inleven in de problemen. Helemaal wanneer een specifieke religieuze, sociale of immigratieachtergrond bestaat.’

Het gesprek kwam op gang na het bekijken van de documentaire Naziha’s Lente (2015) van documentairemaker Gülsah Dogan. De alleenstaande Marokkaans-Nederlandse Naziha is moeder van negen jongens en één meisje. Haar gezin wordt gezien als een ‘Marokkaans probleemgezin’. Ze leeft al jaren gescheiden van haar dertig jaar oudere man. Ze vecht, kost wat kost, om haar kinderen op het rechte pad te houden.

Bij het gezin van Naziha zijn in de loop van die jaren tientallen hulpverleners over de vloer gekomen. Stapels dossiers zijn volgeschreven. Toch blijken instellingen als jeugdzorg en de politie het niet te kunnen redden. Dit alles ondanks de inspanningen van moeder Naziha.

Naziha wordt uitgenodigd haar casus te vertellen tijdens een bijeenkomst over de decentralisatie van de Jeugdzorg. Het beeld van die bijeenkomst geeft weer waar de discussie van de twee studenten over gaat. Alle aanwezigen zijn ongetwijfeld professionals. Allemaal mensen die gepokt en gemazeld zijn door het vaak ingewikkelde werk met jongeren die aan hen zijn toevertrouwd. Toch valt mij meteen op dat er iets ontbreekt aan het gehoor van Naziha.

Hulpverlening zonder affiniteit met het leven en de achtergrond van de cliënt draagt het levensgrote risico te mislukken

Tussen de hulpverleners zit niemand die een vergelijkbare achtergrond heeft als de gezinsleden van Naziha. Terwijl in de casus duidelijk wordt gesproken over de ‘Marokkaans-Nederlandse’ moeder en de familie wordt beschreven als een ‘Marokkaans probleemgezin’.

Het doet mij heel erg denken aan die masterclasses voor officieren van justitie, rechters en anderen werkzaam in de magistratuur, over handhaving en strafrecht met betrekking tot jongeren met een migratieachtergrond. Vaak ontbreken op die bijeenkomsten professionals met diezelfde achtergrond.

Het jodendom kent een uitgebreide religieuze wet- en regelgeving die keurig staat gerangschikt in vier dikke wetboeken. Het hele leven vanaf geboorte tot graf, de gebedsdienst in de synagoge, het huwelijksleven, wat er wel en wat niet gekookt mag worden: het is allemaal terug te vinden in die vier delen. Maar het joodse leven kent nog één extra wetboek dat niet op schrift is gesteld. En dat deel is misschien wel het allerbelangrijkste.

Dat vijfde deel zit tussen de oren. Het is die extra antenne die wij nodig hebben om aan te voelen wat noodzakelijk is, daar waar de regelgeving of de protocollen net even niet in voorzien.

Hulpverlening, ondersteuning en begeleiding op maatschappelijk terrein door de instanties lukt vaak wel. Maar in heel veel gevallen is daar dan toch net nog die extra antenne nodig, die aanvoelt wat er in werkelijkheid ontbreekt of mis is. Dat zijn die extra signalen die alleen maar door de doelgroep zelf worden opgevangen, maar die de andere professionals ontgaan. En dan gaat het toch nog mis.

Naziha’s Lente houdt onze samenleving een spiegel voor. Hulpverlening zonder affiniteit met het leven en de achtergrond van de cliënt draagt het levensgrote risico te mislukken.

Onderzoek: ruim 1 op 3 Nederlanders denkt negatief over moslims

0

Ruim een derde van de Nederlanders is negatief over moslims. Dit blijkt uit onderzoek door Hope Not Hate, een Britse NGO die zich inzet tegen discriminatie, onder 12.000 inwoners in acht Europese landen.

38 procent van de ondervraagde Nederlanders geeft aan negatief over moslims te denken. Slechts 18 procent van de Nederlanders denkt positief over moslims, aldus het rapport. De grootste groep geeft aan niet negatief of positief over moslims te denken.

Nederland benadert met deze cijfers het Europese gemiddelde, net als Duitsland, Frankrijk en Italië. In het Verenigd Koninkrijk zijn mensen veel minder negatief over moslims: 26 procent, terwijl in Hongarije meer dan de helft van de bevolking dat is.

Dit laatste heeft volgens het onderzoek te maken met de anti-migrantenretoriek van premier Viktor Orbán. In Hongarije is maar 0,4 procent van de bevolking moslim, een veel lager percentage dan in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

In Hongarije gelooft bijna de helft van de bevolking zelfs dat de ‘elites’ samenzweren tegen Europa door zo veel mogelijk immigranten naar binnen te laten. In Nederland gelooft ‘slechts’ 19 procent van de bevolking in deze theorie.

Hope Not Hate ziet dat uiterst rechtse actiegroepen in Nederland via provocerende acties aandacht van de media proberen te generen: bijvoorbeeld door het grillen van varkensvlees voor een moskee (door Pegida) en het bezetten van moskeedaken (door Identitair Verzet). Toch is de dreiging die vanuit deze groepen uitgaat klein, aldus het rapport. ‘Activistische groeperingen van uiterst rechts zijn klein, slecht georganiseerd en ruziën met elkaar.’

Het rapport uit zijn zorgen over Thierry Baudet van Forum voor Democratie, die zich volgens Hope Not Hate associeert met extreemrechts gedachtegoed en extreemrechtse mensen. Hetzelfde geldt voor Pegida-voorman Edwin Wagensveld, journalist Joost Niemöller en het anonieme account ‘Vizier Op Links’. Zij zijn de invloedrijkste twitteraars van uiterst rechts, aldus het rapport.

Spanje: radicaal-rechtse partij Vox vervolgd voor ‘islamofobe’ campagne

0

In Spanje is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de radicaal-rechtse partij Vox. Dit, na klachten uit de islamitische gemeenschap.

Islamitische organisaties in Catalonië stellen dat de social mediacampagne van Vox vol moslimhaat zit. Berichten werden voorzien met de hashtag #StopIslamization en Vox plaatste een video waarin een terroristische aanslag in 2017 werd gelinkt aan moslims in Catalonië.

Eerder deze maand schorste Twitter het account van Vox, vanwege ‘hate speech’ tegen moslims.

De Spaanse aanklager opende ook een onderzoek naar een groep neonazi’s. Afgelopen zaterdag herdachten zij de gevallenen van de Blauwe Divisie, Spaanse vrijwilligers die tijdens de Tweede Wereldoorlog zij-aan-zij vochten met de Duitse Wehrmacht tegen de Russen. Op video’s is te horen hoe een vrouw een vurige toespraak houdt en  verwijst naar ‘de Jood’ als ‘de vijand’.

Verwarde Veenendaaler vandaliseert kerk en moskee, OM eist celstraf

0

Een 26-jarige vandaal uit Veenendaal heeft twee maanden cel tegen hem horen eisen nadat hij een moskee en een kerk heeft vernield. De man had nog meer op zijn geweten, aldus de Gelderlander.

Het begon met het vernielen van de ruiten van de Nasser-moskee, daarna gooide hij ook de ruiten van de Vredeskerk in. Hiervoor werd hij al enkele dagen opgesloten. De man ‘bevuilde’ toen zijn cel en mishandelde een agent.

Drie weken laten werd hij opnieuw opgepakt, nadat hij middels het gooien van een halter een siersteen vernielde bij zijn buurman. Toen hij werd meegenomen door agenten, bedreigde hij hen met bloed en ontlasting.

De officier van justitie eist nu twee maanden cel, waarvan de helft voorwaardelijk met streng toezicht. Omdat hij al een maand in voorarrest heeft gezeten, hoeft hij niet opnieuw de cel in.

De verdachte, die niet op de zitting aanwezig was, maakte volgens het Openbaar Ministerie een verwarde indruk. Hij staat nu onder begeleiding van een psychiater. Het OM eist ook begeleid wonen voor de verdachte.

Volgens de rechtbank maakt de Veenendaaler vandaal geen onderscheid tussen de verschillende religies. De verdachte heeft inmiddels zijn excuses betuigd en zegt dat hij zich diep schaamt voor zijn daden.

Mensenrechten in Nederland: vooral belangrijk als ‘de ander’ schuldig is

0

‘Dankzij de slavernij zijn deze mensen hier in, naar mijn idee, een betere wereld,’ zegt een geënquêteerde ‘autochtone ChristenUnie-kiezer’ in een peiling die Trouw liet doen over het Nederlandse slavernijverleden. Een ‘autochtone PVV-aanhanger’ voegt daar het volgende aan toe: ‘Ze moeten ons dankbaar zijn dat we hun voorouders als slaven verhandelden, anders zaten ze nu nog met honger in donker Afrika’.

Volgens Trouw is dit ‘een veelgehoorde reactie’ in een onderzoek van de krant, waaruit nogmaals blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders geen excuses wil aanbieden voor het slavernijverleden.

‘Van de Nederlanders zonder migratieachtergrond vindt 62 procent excuses niet nodig’, schrijft de krant. ‘Onder Nederlanders met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond vindt juist 70 procent dat dit wel moet gebeuren. Als je kijkt naar politieke voorkeur, dan zijn alleen kiezers van GroenLinks (70 procent) en D66 (53 procent) in meerderheid voor het aanbieden van excuses. Bij CDA’ers en VVD’ers is dat 18 en 20 procent’.

Tja. Hoewel ik niet verrast ben door deze resultaten, blijven de hardvochtige opmerkingen over de slavernij choquerend om te lezen. Dankbaarheid voor slavernij? De zweep op de tong voor diegene die dat beweert, zou je bijna zeggen – puur alleen maar om te kijken hoe lang ze de ‘d’ van dankbaarheid nog kunnen spellen.

Wat wel interessant is: het bericht kwam een paar dagen nadat bekend werd dat er een meerderheid is in de Tweede Kamer voor de motie van Joël Voordewind (CU) om de Armeense Genocide ‘volmondig te erkennen’. VVD-Kamerlid Sven Koopmans zegt daar het volgende over: ‘Als het gaat om de erkenning van de Armeense Genocide, doet de VVD altijd mee. Het kabinet heeft er ook heel wat aan gedaan. Er is bijvoorbeeld een ambassade geopend in Armenië.’

Ja, ja. Het lijkt erop dat hoe rechtser de partij is, hoe hypocrieter ook het standpunt over historische misdaden tegen de menselijkheid. Alleen bij GroenLinks en D66 is een meerderheid van de kiezers voor excuses voor het Nederlandse slavernijverleden én is hun partij voor de erkenning van de Armeense Genocide.

Hoe rechtser de partij, hoe hypocrieter het standpunt over historische misdaden

Aan de andere kant bleek ook uit het Trouw-onderzoek dat een meerderheid onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders voorstander is van excuses voor het slavernijverleden. Oké broeder, het mes van het verleden snijdt aan twee kanten. Hoe zouden Turkse en Marokkaanse Nederlanders staan tegenover de erkenning van de Armeense Genocide?

Hoogstwaarschijnlijk zou een Turkse variant van de VVD’er Koopmans (lees: Tunahan Kuzu) het volgende zeggen: ‘Als het gaat over het Nederlandse slavernijverleden, dan doen we altijd mee. Maar over het Ottomaanse slavernijverleden en genocides tegen Armeniërs, Assyriërs, Koerden en alevieten, ja, dat ligt gevoelig, te polariserend.’

Mensenrechten lijken in Nederland alleen maar belangrijk als ‘de ander’ iets heeft misdaan. FvD-kandidaat Andreas Bakir bijvoorbeeld, van de Aramese Suryoyo-gemeenschap, die erkenning zoekt voor christelijke massamoorden in het Midden-Oosten, maar ondertussen in appjes zijn anti-zwart racisme botviert bij Forum voor Democratie: ‘Ik haat n*gers niet, ze hoeven niet dood ofzo. Ik heb wel een voorkeur of mag dat ook niet meer? Ik heb geen last van de n*gers in Afrika, als ze maar daar blijven.’

Bakir, Kuzu, Baudet en Wilders: ze zijn allemaal van hetzelfde fascistische laken een pak. Het zijn politici die selectief shoppen in de geschiedenis, en dus misbruik maken van dat historisch leed. Hiermee wakkeren deze demagogen juist nationalistische gevoelens aan bij de overkant – nota bene gevoelens die dat leed hebben veroorzaakt – en blijft ware erkenning en gerechtigheid uit. Stem ze weg op 17 maart.

Vrouwen in Gaza: alleen reizen na toestemming mannelijk familielid

0

Van een shariarechtbank in de door Hamas geregeerde Gazastrook mogen vrouwen niet langer zelfstandig reizen.

Ze moeten hiervoor eerst toestemming krijgen van een mannelijke voogd, gewoonlijk de vader of een ander ouder mannelijk familielid. De toestemming moet bij de rechtbank worden geregistreerd, maar de man hoeft de vrouw niet te vergezellen op de reis.

De uitspraak lijkt op de zogenaamde voogdijwetten die lang bestonden in het ultraconservatieve Saoedi-Arabië, waar vrouwen werden behandeld als minderjarigen die de toestemming van een echtgenoot, vader of zelfs een zoon nodig hadden om een paspoort aan te vragen en naar het buitenland te reizen. Het koninkrijk heeft die beperkingen in 2019 echter versoepeld.

De beslissing leidt tot veel ophef op social medoa. De Palestijnse Volkspartij, een kleine linkse groepering, roept Hamas op om het besluit terug te draaien. Volgens vrouwenrechtenactivist Zainab al-Ghunaimi is de uitspraak in strijd met de Palestijnse wet, die gelijke rechten toekent aan volwassenen, en gaan de mensenrechten in de Gazastrook hard achteruit.

De Gazastrook wordt door Israël en Egypte van de buitenwereld afgesloten, waardoor het kleine gebied volgens pro-Palestijnse activisten de grootste openluchtgevangenis ter wereld is. De inwoners van Gaza hebben het zwaar, helemaal nu tijdens de coronacrisis.

In Israël zijn nu veel mensen gevaccineerd, maar volgens mensenrechtenorganisaties krijgen Palestijnen geen vaccins. Gisteren beschuldigde de Palestijnse Autoriteit op de Westbank Israël er nog van het transport van coronavaccins naar de Gazastrook tegen te houden.

Frankrijk verbiedt extreemrechtse actiegroep Génération Identitaire

0

De Franse overheid gaat de extreemrechtse actiegroep Génération Identitaire op korte termijn ontbinden. Génération Identitaire is verwant aan de Nederlandse organisatie Identitair Verzet.

Verschillende organisaties en politieke partijen drongen al langere tijd aan op een verbod, een geluid dat alleen maar sterker werd na een recente actie van de extreemrechtse groepering om migranten tegen te houden in de Pyreneeën. Eerder voerde Génération Identitaire een soortgelijke actie uit in de Franse Alpen.

Vorig jaar november verbood Frankrijk al de extreemrechtse Turkse Grijze Wolven-organisatie, na incidenten waarbij Armeens-Franse burgers werden belaagd. Ook verbood de Franse overheid het Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk en de islamitische NGO BarakaCity, allebei in de nasleep van de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty.

Génération Identitaire is volgens Camus een radicale beweging, maar heeft zich nooit schuldig gemaakt aan terroristische activiteiten, zegt de Franse politicoloog Jean-Yves Camus in de conservatieve krant le Figaro. ‘De gevaarlijkheid van Génération Identitaire is duidelijk niet te vergelijken met die van radicale islamisten, die veruit de belangrijkste veiligheidsdreiging in Frankrijk blijven.’

Génération Identitaire is de moederorganisatie van de pan-Europese ‘Identitaire’ beweging, die ijvert voor het behoud van nationale identiteit en traditionele, christelijke waarden. De beweging is extreemrechts en anti-islam. In Nederland beklommen activisten van Identitair Verzet moskeeën, om daar met spandoeken tegen de ‘islamisering van het Avondland’ te protesteren.

Nida-leider: NCTV-nota met opzet gelekt zodat Rutte verkiezingen wint

0

Nida-leider Nourdin el Ouali heeft in een Facebook-vlog gereageerd op de gelekte vertrouwelijke nota van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). Hij gelooft dat de nota ‘met kwade opzet is gelekt’.

Volgens de interne NCTV-nota voert de Turkse president Erdogan een bewuste islamiseringsstrategie uit, waarbij ook salafistische en jihadistische organisaties worden gesteund. Een deel van de Turks-Nederlandse gemeenschap is gevoelig voor ‘ongewenste beïnvloeding’ uit Turkije, aldus de nota.

In zijn reactie spreekt Ouali over een ‘zogenaamd gelekt stuk’, dat volgens hem elke onderbouwing mist. ‘Wat een kwakzalverij. Wat een prutsers. Wat een kwaadaardig stuk is dat, zeg.’

In de nota staan volgens de Nida-leider allemaal ‘containerbegrippen’, zoals ‘islamisme’, ‘salafisme’ en ‘oprukkende politieke islam’. Die zullen genoeg moslimhaat aanwakkeren ‘voor de komende tien, twintig jaar.’

De Nida-voorman stoort zich aan de suggestie van de NCTV dat een speech van de Turkse president Erdogan in reactie op de aanslag tegen moslims in Christchurch, Nieuw-Zeeland mogelijk Gökmen T. inspireerde tot zijn tramaanslag in Utrecht. Erdogan plaatste deze aanslag, aldus NCTV, ‘in een context van oorlog tussen moslims en christenen’.

Maar Ouali dankt ‘bashkan’ (Turks voor leider, president, red.) Erdogan juist voor deze ‘goede speech’. De Turkse president maakt zich volgens de Nida-leider ‘superterecht’ zorgen over de volgens hem penibele positie van moslims in Europa.

Ouali is ervan overtuigd dat dit ‘kwaadaardige stuk’ van de NCTV bewust is gelekt, zo vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen. De Nida-leider gelooft dat minister-president Mark Rutte (VVD), als ‘politieke baas’ van de NCTV, de verkiezingen wil beïnvloeden door Erdogan ‘uit de kast’ te halen.

Ouali brengt het jaar 2017 in herinnering, toen Nederland vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen in een diplomatiek conflict met Turkije verzeild raakte. Het wordt algemeen aangenomen dat de felle opstelling van Mark Rutte de VVD toen geen electorale windeieren heeft gelegd.

Ouali gelooft dat de Nederlandse regering ‘over de ruggen van Nederlandse moslims’ – en ‘Turken in het bijzonder’ – probeert de verkiezingen te manipuleren, zodat Rutte weer kan winnen.

‘Soms zijn het de Marokkanen, dan de Turken. Maar we laten ons niet gek maken. Eén familie. Het is verkiezingstijd. Met kwade opzet is dit gewoon gelekt. (…) Jullie spelen met vuur.’

In hetzelfde licht ziet hij het feit dat de Tweede Kamer nu debatteert over de erkenning van de Armeense Genocide door de Nederlandse regering. Dit is volgens hem een verkiezingstruc om ‘Turken’ en moslims zwart te maken voor electoraal gewin.

Vorige week kwam Nida in het nieuws, toen het een petitie om het beledigen van de profeet Mohammed strafbaar te stellen overhandigde aan de Tweede Kamer.

Zelf probeert Nida, een ‘door de islam geïnspireerde partij’, bij de verkiezingen van 17 maart in de Tweede Kamer te komen. Tot nu toe behaalt de partij nog geen zetels in de peilingen.