In de Afro-Nederlandse gemeenschappen gaan er stemmen op om toch vooral bij zwarte ondernemers je spullen te kopen. Het is een vorm van economisch activisme om de Black Lives Matter-beweging een concreet gevolg te geven.
Het Parool sprak met de vijftigjarige ondernemer Brian Ceder. Volgens Ceder worden zwarte ondernemers door hun witte collega’s nooit voor vol aangezien, daarom moeten ze elkaar steunen. ‘Simpel gesteld: als jullie (witte mensen, red.) ons geen gelijkwaardige plek in de samenleving gunnen, waarom zouden wij dan ons geld bij jullie uitgeven?’
Ceder is oprichter van de Black Dutch Entrepreneurs, een collectief van Afro-Nederlandse ondernemers die elkaar steunen. Ze doen zaken met elkaar, aldus Ceder. ‘Het scheelt veel energie om niet te hoeven nadenken over hoe er door je gesprekspartners naar jou als zwarte ondernemer wordt gekeken.’
‘Ik ben van het begin af aan bezig geweest om black owned business om mij heen te verzamelen’, vertelt ook winkelhouder Ellen Brudet. ‘Elk jaar organiseren we een samenzijn. De eerste keer waren er twaalf ondernemers, dit jaar zeventig. Het geeft enorm veel energie om bij elkaar te zijn. Dat heeft te maken met erkenning en herkenning, maar ook met het besef dat we veel voor elkaar kunnen krijgen als we samenwerken.’
Activist en columnist Marvin Hokstam van de website Afro Magazine pleit ook al een tijdje voor het kopen bij ‘Black Owned Businesses’. Hij heeft hiervoor ook een kaart gemaakt van Nederland, waarop je de ‘BOB’ kunt vinden die je zoekt. Het gaat onder meer om kappers, rijscholen, juridische hulp, restaurants, makelaardij, uitgeverijen en huiswerkbegeleiding.
Hokstam vindt dat Afro-Nederlanders het roer moeten omgooien. ‘Jij hebt de macht, met iedere cent in jouw zak, die zij niet hebben. Aan wie je hem uitgeeft bepaal jij. Het is geen racisme wanneer je besluit dat je hem uitgeeft aan bedrijven die jouw gemeenschap dienen, of aan bedrijven die jou niet discrimineren.’
De Haagse oud-wethouder Richard de Mos presenteert binnenkort zijn nieuwe politieke beweging, waarmee hij meedoet aan de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021. De Mos staat voor ombudspolitiek, een stijl van politiek waarbij het raadslid of de wethouder een soort bemiddelaar – ombudsman – is tussen burgers en de overheid. De Mos wil zijn ombudspolitiek, waarmee hij lokaal in de gemeente Den Haag al populair werd, landelijk uitrollen. Chris Aalberts sprak hem over zijn plannen.
Wat gaat je nieuwe beweging inhouden?
‘De politiek die wij willen bedrijven gaat voorbij links-rechts. Politiek moet gaan over oplossingen. Je ziet dat de politiek enorm gepolariseerd is. Dat zeg ik als oud-PVV’er. De PVV wil alle Marokkanen het land uit en GroenLinks wil meer subsidie en meer jongerenwerkers. Er wordt veel geroepen, maar er komt geen oplossing. Dat is slecht voor de wijken, voor Nederland én voor de Marokkaanse gemeenschap. Die mensen lijden echt onder deze situatie. Ik ben voor politiek waarbij je problemen benoemt en oplost. Dat mis ik en de zwijgende meerderheid doet dat ook.
‘De PVV wil alle Marokkanen het land uit en GroenLinks wil meer subsidie en meer jongerenwerkers. Er wordt veel geroepen, maar er komt geen oplossing’
‘In Den Haag hebben wij mensen in de fractie die landelijk PvdA stemmen, anderen stemmen Forum. Ik wil niet weten van welke politieke stroming je bent, maar dat we naar elkaar luisteren en problemen oplossen met de mensen zelf: politiek van onderop. Discussies moeten niet van bovenaf maar van onderaf gestuurd worden. Dat is waar we in de gemeente Den Haag heel geliefd om zijn. Als er ergens iets aan de hand is, gaan we kijken. Ik geloof heilig in burgertoppen en burgerbegrotingen. Andere partijen zijn de feeling met de samenleving vaak helemaal kwijt. Praten ze weleens met bewonersorganisaties? Het antwoord is vaak nee.’
Je gaat dus vooral burgers consulteren. Kan dat altijd?
‘Je kunt dat niet voor elke motie in de Tweede Kamer doen. Bij grote thema’s wel. Er zit veel kennis en ervaring in de samenleving. Twee procent van de bevolking is lid van een partij. Je benut nu heel veel potentieel niet. Dan houdt een partij een ledencongres en dan denkt men daarna wel te weten hoe Nederland in elkaar zit. Wij hebben als Groep De Mos thema-avonden georganiseerd over erfpacht, afval en geweld. Daar zitten heel veel mensen, dat zijn niet allemaal Groep De Mos-stemmers. Ze lopen gewoon tegen een probleem aan.’
Hoe kunnen kiezers vooraf weten waar je voor staat als je eerst burgers wilt consulteren?
‘Dat weet je niet altijd. Wat fout gaat in de Kamer is dat iedereen zijn standpunt heeft en dat gaat voordragen. Dat hebben ze dan gedaan maar daarna luisteren ze niet meer naar de ander. Ik pleit ervoor dat politici naar elkaars inbreng luisteren en ook kunnen zeggen: dat vond ik een goede inbreng, ik heb me laten overtuigen, ik ben dat met je eens. Het debat moet niet alleen gaan over het creëren van tegenstellingen.’
Beeld: Richard de Mos
Het is dus onvoorspelbaar waar je uiteindelijk zelf voor zal staan?
‘We komen met een concept-agenda met richtlijnen. Een richtlijn bij integratie is dat je in Nederland de taal spreekt, anders is het lastig integreren. Dat is de kern: als je hier komt, dan moet je ook meedoen en dan ga je ook werken. Het belangrijkste is iemands gedrag. Ik ben er helemaal niet zo geïnteresseerd in of iemand Achmed of Henk heet. Maar er is tegelijk ook het absorptievermogen van ons land, met name van onze steden, waar het soms gewoon misgaat en de leefbaarheid zwaar onder druk staat door bijvoorbeeld culturele verschillen die met elkaar botsen. We kunnen dan wegkijken, maar dat gaat gewoon mis.’
Moet er dan ook minder migratie komen?
‘Immigratie is nou typisch zo’n onderwerp wat je voor moet leggen aan de bevolking met een referendum. Waarom durven we dat niet? Er komen mensen naar Nederland die ergens buiten de Europese Unie op drift zijn geraakt, om wat voor reden dan ook. Daar kun je beleid op maken. Ik wil die vluchtelingen wel helpen dat ze helemaal niet meer hoeven te vluchten. Is het nu wel humaan op de plek waar ze op dat bootje over de Middellandse Zee stappen? Ga nou eens met de samenleving praten welke oplossingen daarvoor zijn.’
Je bent landelijk bekend van de PVV. Die partij heeft een ander geluid dan dit. Hoe kan dat?
‘Ik ben bij de PVV gegaan in een andere tijd dan nu. Toen was er geen anti-islamprogramma. Ik geloof in de lijn van Wilders toen hij nog VVD’er was en onderscheid maakte tussen de islam en de radicale islam. Haatpredikers uitzetten. Ik ben nog steeds tegen de radicale islam. Ik ben tegen alles wat radicaal is. De radicale islam is wel door Wilders op de agenda gekomen. Er wordt nu wel gesproken over hoe radicale moskeeën aangepakt moeten worden.
‘Ik geloof in de lijn van Wilders toen hij nog VVD’er was en onderscheid maakte tussen de islam en de radicale islam’
‘Nu is de islam voor de PVV een ideologie geworden, maar de normale islam is wat mij betreft een geloof en dat moeten mensen kunnen belijden. Hetzelfde is gebeurd bij Marokkanen. In het begin had Wilders het nog over criminele Marokkanen. Die moet je, vind ik, nog steeds hard aanpakken. Maar dat moet je ook als ze Henk heten. Nu gaat het over alle Marokkanen het land uit. Dat is mijn lijn niet. Misschien heb ik daar wel een ontwikkeling in doorgemaakt. Onze fractievertegenwoordiger Mohamed Balah is moslim. We krijgen in de fractie lekkernijen als de Ramadan is afgelopen.’
Je moest vorig jaar aftreden als wethouder omdat je wordt verdacht van corruptie. Er volgt nog een rechtszaak. Is het dan wel logisch om nu met een nieuwe beweging te komen?
‘Ik was met iets moois bezig als wethouder in Den Haag. Toen kwam die inval van de Rijksrecherche op 1 oktober 2019. Eerst stort je wereld in en denk je: ik stop ermee. Maar na een paar weken van bezinning moet je jezelf weer bij elkaar rapen. Mensen uit mijn omgeving maar ook van buiten Den Haag zeiden: we zouden het goed vinden als je doorgaat. Ombudspolitiek slaat aan. We zijn niet voor niets de grootste geworden in Den Haag.’
Maar de beschuldigingen aan je adres liggen er nog. Kun je niet beter wachten?
‘Dit proces gaat vier of vijf jaar duren. Eigenlijk gaat het Openbaar Ministerie dan voor mij beslissen dat ik jarenlang op mijn handen moet gaan zitten. Kijk hoe lang dit nu al duurt. Ze zijn bij mij op 1 oktober vorig jaar binnengevallen en komen met een keiharde beschuldiging: corruptie, omkoping en schending van het ambtsgeheim. Vervolgens is het negen maanden stil. Ze dikken de beschuldigingen nog een beetje aan. Ik ben inmiddels zogenaamd lid van twee criminele organisaties. Ze verwachten in het vierde kwartaal van 2021 met een zaak te komen, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen.
‘Ik ben natuurlijk al veroordeeld. Trial by media. Ik kan twee dingen doen: ik kan al die jaren wachten en dan stort mijn politieke ambitie in, of ik kan doen waar ik goed in ben. Mensen hadden niet gedacht dat ik meteen terug zou komen in de Haagse gemeenteraad. Ik kan in een hoekje gaan zitten, maar ook keihard terugvechten. Het aantal leden en vrijwilligers van mijn partij is alleen maar toegenomen. We hebben veertig hele diverse aanmeldingen voor de kandidatenlijst van 2022. De mensen in de stad hebben volop vertrouwen in ons. Ook elders in het land wil men zo’n partij wel. Dus gaan we in de randgemeenten meedoen en ook landelijk. Over dat laatste eind deze maand meer.’
De Egyptische presentatrice Radwa el-Sherbiny (foto) zorgde voor veel ophef toen ze zei dat vrouwen met een hijab 10.000 keer beter zijn dan vrouwen die de hijab aan de wilgen hebben gehangen. De Egyptische mediawaakhond doet nu een onderzoek naar haar uitspraak.
Seculiere Egyptenaren zijn woedend en betichten El-Sherbiny van ‘geïnternaliseerde misogynie’. Religieuze Egyptenaren wijzen er echter op dat vrouwen met een hijab gediscrimineerd worden in Egypte en moeilijker aan een baan komen.
Overigens draagt Radwa el-Sherbiny zelf geen hoofddoek. Ze bood later haar excuses aan voor haar uitspraak.
Egypte probeert sinds de staatsgreep van 2013 de Moslimbroeders de kop in te drukken. De Moslimbroeders staan een conservatieve islam voor.
Uit een nieuw VN-rapport blijkt dat pro-Turkse milities in Noord-Syrië zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdrijven.
Het gaat volgens het rapport van de Verenigde Naties om het plunderen van huizen, religieuze gebouwen en archeologische sites, maar er zijn volgens het rapport ook goede redenen om aan te nemen dat pro-Turkse jihadisten zich schuldig hebben gemaakt aan martelingen, verkrachtingen en ontvoeringen.
Het gisteren gepubliceerde rapport gaat in op schendingen van de mensenrechten in Syrië, door zowel het Assad-regime als door de machthebbers in de gebieden die niet onder controle van Damascus staan.
Turkije en de door Turkije gesteunde Syrische facties hebben controle over drie verschillende gebieden in het noorden van Syrië: de noordwestelijke enclave Afrin, Idlib en Ra’s al-Ayn. Volgens het rapport is Turkije verantwoordelijk voor wat er in deze gebieden gebeurt.
De VN-commissie die de zaak onderzocht ‘bevestigde herhaalde patronen van systematische plunderingen en toe-eigening van eigendom, evenals wijdverbreide willekeurige vrijheidsontneming door verschillende Syrische nationale legerbrigades in de regio’s Afrin en Ra’s al-Ayn’, aldus het rapport.
‘Nadat burgerbezit was geplunderd, bezetten strijders van het Syrische Nationale Leger en hun families huizen nadat burgers waren gevlucht, of dwongen uiteindelijk inwoners, voornamelijk van Koerdische afkomst, om hun huizen te ontvluchten, wat de strijders deden door middel van bedreigingen, afpersing, moord, ontvoering, marteling en detentie.’
Turkije viel eind vorig jaar Noord-Syrië binnen, nadat de Turkse president Erdogan van de Amerikaanse president Trump gedaan kreeg dat de laatste Amerikaanse troepen uit Noord-Syrië worden teruggetrokken. Erdogan zegt de ‘terroristen’ van de YPG, de grotendeels Koerdische strijders die Noord-Syrie beheersten, als een bedreiging voor Turkije te zien.
Vorige week bracht journaliste Judith Waintraub (foto) van de Franse krant le Figaro een gesluierde vrouw in verband met de terroristische aanslagen van 9/11. Behalve dat ze van islamofobie en racisme wordt beschuldigd, wordt de journaliste ook met de dood bedreigd.
Weintraub twitterde ’11 septembre’ boven een tweet met een video, waarin een jonge islamitische studente met een hijab aan BFM TV uitlegt hoe ze dankzij haar Instagram-account haar kookrecepten, eenvoudig, goedkoop en zonder oven, deelt met andere studenten.
Ze werd voor racist en islamofoob uitgemaakt door critici, en ook met de dood bedreigd. Over de inhoud van de tweet ging het vervolgens niet meer. Alleen een minister van Emmanuel Macrons partij La République En Marche! waagde het om kritisch zijn op wat Waintraub zei.
‘Ik blijf de tweet van Judith Waintraub schokkend en schandalig vinden, maar’, voegt hij eraan toe, ‘doodsbedreigingen tegen haar horen niet thuis in onze republiek. Ik veroordeel ze. Laten we samen geweld afwijzen.’
Twee weken geleden begon in Frankrijk het proces tegen de verdachten van de aanslag op Charlie Hebdo van 2015. Het satirische blad besloot om die reden de controversiële Mohammed-cartoons weer te publiceren, die ook opnieuw in Franse kranten verschenen. Deze kranten zijn in Marokko uit de handel gehaald.
Het VVD-raadslid Malkis Jajan uit Enschede tweette dit weekend dat racisme voor hem wel meevalt. ‘En ik zie er niet echt doorsnee Nederlands uit’, voegde hij eraan toe, ‘Ik blijf dat herhalen. Want het beeld ontstaat dat iedereen met een ander kleurtje Nederland racistisch vindt. Dat is niet waar. Het is een kleine groep. Die heel hard schreeuwt.’
Goed voor jou Malkis, dacht ik, dat je niet ieder jaar voor Zwarte Piet wordt uitgescholden. O, wacht. Malkis is niet zwart. Dus waar haalt hij het gore lef vandaan om het racisme tegen zwarte mensen te bagatelliseren, waarbij hij bovendien schermt met zijn eigen niet-zwarte uiterlijk?
Nou, dat kan ik wel even uitleggen. Want ik zie er met mijn kale kop, bruine ogen en woeste baard wel ‘doorsnee’ uit. Dat is gelogen, maar even tussendoor: waarom zouden alleen blonde, witte en blauwogige Nederlanders het alleenrecht op doorsnee Nederlanderschap hebben? Het Nederlanderschap is van ons allemaal. En ik vind dat Nederland tot in de haarvaatjes racistisch is. Maar om daarachter te komen moet je wel enige empathie hebben met mensen die lijden onder racisme. Zoals Turken ook moeten luisteren naar minderheden uit Turkije, dus Koerden, alevieten, Armeniërs en niet te vergeten de Suryoye-gemeenschap, waar Jajan overigens zelf ook toe behoort.
Ding dong! Nu heb ik Jajan waar ik hem hebben wil. Zijn christelijke roots in combinatie met zijn ‘allochtonische uiterlijk’, waar hij zelf naar refereerde en daarmee conformistisch witte normen bevestigt: dat Nederland geen racistisch land is, geen vluchtelingen moet opnemen en nog meer bla bla bla.
Waarom zouden alleen blonde, witte en blauwogige Nederlanders het alleenrecht op doorsnee Nederlanderschap hebben?
Je ziet het namelijk vaker: ex-vluchtelingen of andere dankbare allochtonen die hun historische leed meetorsen en afgeven op mensen die hier over racisme en discriminatie klagen. Al helemaal als die klagers tot de dadergroep behoren uit het land van herkomst. Zo weet Jajan in nog een tweet te vermelden dat Denk hypocriet en vals is. ‘Mijn opa vertelde mij verhalen over de genocide in Turkije’ meldt hij.
Dat de Turkse Denk’ers hypocriet en vals zijn, staat als een paal boven water. Maar op hypocrisie heeft Denk geen monopolie in Nederland. De VVD kan er ook wat van. Of de PvdA. En als je alleen maar vanwege een persoonlijk racismeloos leven het leed van andere mensen probeert te cancelen, tja, dan heb je de hele zomer met Black Lives Matter-demonstraties gemist waar duizenden mensen op straat gingen. Over valsheid gesproken.
Maar er is meer. Sorry dat ik het zeg, en met alle respect, maar je bent echt tuig van de richel als je ook de meest kwetsbare mensen op aarde een menselijk leven ontzegt en daarbij je eigen vluchtelingenachtergrond gebruikt. ‘Ik ben een kind van vluchtelingen. Maar we kunnen niet de hele wereld opvangen’, zei Jajan een week geleden.
Die 500 mensen uit Lesbos zijn niet de hele wereld. De EU kan met meer dan 450 miljoen inwoners makkelijk dat hele eiland opnemen. Het is al zo vaak gezegd: Turkije vangt alleen al meer dan 4 miljoen mensen op. Dus wat belet de VVD om nog meer vluchtelingen op te vangen?
Of is het misschien toch hun islamitische achtergrond, waar je bang voor bent? Als dat het namelijk is, dus dat je je eigen historische leed misbruikt en daarbij de poorten van menselijkheid gesloten houdt voor de ander, dan heb je niks geleerd van het verleden.
Rapper Akwasi liet zijn emoties de vrije loop, die ene dag op de Dam. En kennelijk ook tien jaar geleden.
Dit zijn emoties die gepaard gaan met racisme. Racisme dat je jouw menswaardigheid ontneemt. Jou reduceert tot jouw huidskleur en afkomst. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die met racisme te maken hebben een groter kans lopen op psychosociale problemen. Angststoornissen, slapeloosheid, minderwaardigheidscomplexen.
Trouwens: je hoeft er niet voor naar de VS. Ik heb mezelf jarenlang als minderwaardig en lelijk beschouwd. Omdat ik zwart was met platte neus en dikke lippen. Ik hoef geen medelijden, want ik ben er overheen gegroeid en vind mezelf een prachtige vrouw. Daar gaat het niet om.
En dan laat je je op een dag gaan. Alle remmen los. De zelfopgelegde controle en dwang om keurig en netjes te reageren op zoiets onmenselijks als racisme even laten voor wat het is.
De woorden van Akwasi kan ik hooguit als onverstandig bestempelen. En zelfs dat voelt ongemakkelijk en alsof ik hem een trap na geef. Want hij sprak wel namens mij en mijn kinderen en anderen die op mij lijken.
Maar het is onverstandig, omdat in de rede niet de intenties er toedoen maar de beeldvorming. Daar moet je je gewoon van bewust zijn als je een podium en invloed hebt. Hoe boos je ook bent. Hoe oprecht dat ook is.
En hij had kunnen weten welke heksenjacht opgezet zou worden in een samenleving die liever vasthoudt aan een imaginary friend dan nadenken over hoe we een kinderfeest inclusiever kunnen maken. Een samenleving die praten over racisme gezeur vindt. Die zwarte mannen liever typeert als lui, gevaarlijk en gewelddadig en zwarte vrouwen hooguit als seksueel object kan zien en ons roemen om onze ronde billen.
Wij mogen hier zijn bij de gratie van tolerantie, om te vermaken, niet tot last te zijn, niet terug te praten en al helemaal niet voor onszelf op te komen. Tweederangsburgers, meer niet.
Op die ene bewuste dag koos Akwasi ervoor zich hier niets van aan te trekken en zijn emoties de vrije loop te laten. Hij stond daar en schreeuwde het uit. Ik was daarbij. Met mijn dochter. We hoorden het, we keken elkaar aan en deden onze handen voor onze mond. Allebei dachten we: ‘Dat zeg je toch niet?’ Ik deed mijn vingers in de oren van mijn dochter.
Ik vond het wel welletjes. En ook om haar te laten weten dat ze zelf nooit zo mag praten. Maar ook omdat ik wist dat hij keihard gepakt zou worden om deze uitspraken. Dit was als een rode lap op een stier. Koren op de molen. Jezelf voor de leeuwen gooien. Wat daarna gebeurde, daarvan zijn we allemaal getuige.
Met mijn hart begrijp ik hem. Met mijn hoofd complimenteer ik hem met zijn excuses. Die kwamen echter veel te laat. Mensen zien hem liever in de gevangenis verdwijnen. In tegenstelling tot een politicus die het als politieke agenda heeft om een bevolkingsgroep uit Nederland te laten verdwijnen vanwege hun religie en afkomst. En dat al jarenlang via een positie van macht en invloed nastreeft.
Elke verkiezing weer ben ik als de dood voor de uitslag. Wat als…
Maar dat is minder relevant. Ik ben maar een zwarte vrouw. Om te vermaken en mijn bek te houden.
De Amerikaanse journalist Bob Woodward onthulde gisteren een audio-opname waarin Donald Trump in een gesprek met Woodward opschept over zijn goede relaties met ‘slechte en lastige’ leiders als de Turkse president Erdogan.
‘Ik kan het goed vinden met Erdogan, ook al mag dat niet, want iedereen zegt wat voor een vreselijke man het is, maar voor mij komt het goed uit’, zegt Trump in het fragment. ‘Het is grappig, de relaties die ik heb, hoe lastiger en slechter ze zijn, hoe beter ik met ze kan opschieten. Dat zou je me op een dag moeten uitleggen, maar misschien is het niet erg.’
De gerenommeerde journalist Woodward sprak de president verscheidene keren voor zijn Trump-boek Woede, dat vandaag verschijnt.
Nog geen maand geleden prees Trump de autoritaire Turkse president ook. Tijdens de Republikeinse Nationale Conventie sprak Trump over de vrijlating van dominee Andrew Brunson, die twee jaar in de Turkse gevangenis zat vanwege vermeende connecties met de Gülenbeweging. Na een paar gesprekken met Erdogan werd Brunson vrijgelaten. ‘Ik moet zeggen, tegen mijzelf, dat Erdogan erg goed was’, zei Trump hierover.
Voormalig nationaal veiligheidsadviseur John Bolton, die over Donald Trump een kritisch boek schreef, typeerde de verhouding tussen de Amerikaanse en Turkse president als een ‘bromance’.
In een detentiecentrum voor te deporteren immigranten in de Amerikaanse staat Georgia wordt bij vrouwen ongemerkt hun baarmoeder verwijderd. Dat beweert een klokkenluidster die er heeft gewerkt.
Degene die deze praktijken aan het licht heeft gebracht is verpleegster Dawn Wooten, die drie jaar werkte in het centrum. Zij diende gisteren een klacht in tegen het Irwin County Detention Center, dat door een privébedrijf wordt gerund.
Ze beschuldigt het centrum van verwaarlozing, slordige omgang met veiligheidsvoorschriften rond het coronavirus en onhygiënische toestanden. Ook vertelt ze dat immigranten die zich uitspreken tegen de barre omstandigheden in een isoleercel worden gegooid.
Een arts zou zelfs bij veel vrouwen de baarmoeder hebben verwijderd, zonder dat de vrouwen dit wisten. Een vrouwelijke migrant vergelijkt dit met medische experimenten in een concentratiekamp. Het zou vooral gaan om Hispanic vrouwen.
Mensenrechtenadvocaat Azadeh Shahshahani zegt dat het detentiecentrum onmiddellijk moet worden gesloten. Hij zal de getuigenissen gebruiken en in een zaak aan het Amerikaanse Congres en aan de Verenigde Naties voorleggen. Volgens de advocaat is ‘het opleggen van maatregelen om geboorten binnen de groep te voorkomen’ een vorm van genocide.
Gisteren begon de rechtszaak tegen 25 mensen die journaliste en columniste Clarice Gargard hebben beledigd en bedreigd omdat ze ageert tegen Zwarte Piet. Gargard legde een verklaring af die is gepubliceerd door het online medium Lilith.
In haar statement zegt Gargard dat racisme en bedreigingen geen mening zijn, maar regelrechte haat: ‘Je mag het met me oneens zijn, me tegenspreken, je tegen me verzetten zelfs en misschien schrijf ik wel over je. Maar racisme en geweld propageren is geen mening, maar regelrechte haat. En haat en discriminatie afkeuren, is niet iets waar we over kunnen discussiëren. Het zou de vanzelfsprekende norm moeten zijn.’
Gargard kreeg dankzij deze dreigementen ‘een gevoel van onveiligheid en verlies van controle’. ‘Ik ben absoluut geen bang persoon, maar merkte dat ik ineens angstig werd als een vreemde me te lang aankeek in de supermarkt of in de bus aansprak. Het hoeft namelijk maar een keer raak te zijn.’
Volgens Gargard krijgt zij buitenproportioneel veel kritiek omdat ze een zwarte vrouwelijke columniste is. De rechtszaak gaat niet alleen over haar, maar ook over racisme en discriminatie van zwarte mensen in Nederland, zegt zij. Ze beschouwt haar rechtszaak dan ook als een symbolisch verzet tegen racisme en discriminatie in de samenleving.
‘Het liefst ben ik hier niet maar als ik niets had gedaan, zou het betekenen dat ik accepteer dat racisme en discriminatie nou eenmaal onderdeel van de samenleving zijn. En dat weiger ik. Ik hoop dat anderen hier een voorbeeld aan nemen, dat zwarte mensen en mensen van kleur die dagelijks met racisme te maken krijgen zich gesterkt voelen.’
Gargard hoopt dat de mensen die haar beledigd dan wel bedreigd hebben niet ‘genadeloos’ gestraft worden. Ze hoopt dat in de vraag naar schadevergoeding ook rekening wordt gehouden met de draagkracht van de verdachte en hoopt vooral dat mensen kunnen leren van hun gedrag.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.