12.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 742

Persbreidel in Pakistan: ‘Straks blijven er geen onafhankelijke media over’

1

Op 11 maart arresteerden de Pakistaanse autoriteiten Mir Shakil-ur-Rahman, CEO van de Jang Group en Geo TV, de grootste onafhankelijke televisiezender in Pakistan. Officieel wordt hij verdacht van corruptie, maar journalisten in Pakistan waarschuwen: de regering wil onafhankelijke media het zwijgen opleggen en misbruikt hiervoor de coronacrisis.

De Pakistaanse journalist Khalid Hameed Farooqi woont en werkt in Brussel voor Geo TV, de grootste onafhankelijke televisiezender van Pakistan. Behalve voor de mensenrechten in het Indiase deel van Kashmir maakt Geo TV zich ook hard voor de mensenrechten in Pakistan, waar religieuze minderheden – christenen, hindoes, sjiieten, sikhs, ahmadiyya en anderen – op zijn best als tweederangs burgers worden behandeld. ‘De grondwet en wetten van deze Islamitische Republiek worden uitgelegd in het voordeel van de moslims’, stelt het laatste rapport van mensenrechtenorganisatie Global Human Rights Defence.

‘De onafhankelijke, liberale koers van Geo TV is de Pakistaanse machthebbers al jaren een doorn in het oog’, vertelt Khalid Hameed Farooqi. ‘Journalisten in Pakistan kunnen hun werk niet altijd even goed doen. Als je niet binnen de lijntjes kleurt word je geïntimideerd, in het uiterste geval vermoord.’

Begin maart arresteerden de Pakistaanse autoriteiten CEO Mir Shakil-ur-Rahman van de Jang Group, de eigenaar van Geo TV. Rahman woont in Dubai, maar was vanwege een rechtszaak tegen hem naar Pakistan gereisd om zichzelf te verdedigen. Het gaat om een zaak van meer dan dertig jaar oud. In 1986 zou Rahman zich aan corruptie hebben schuldig gemaakt bij de aankoop van percelen in de oostelijke stad Lahore. In een statement ontkende Geo de beschuldigingen tegen Rahman en verklaarde het dat aan alle belastingen en wettelijke vereisten voor de aankoop van onroerend goed was voldaan.

‘Die corruptiezaak is natuurlijk de stok om ons mee te slaan’, zegt Farooqi. ‘Het gaat de autoriteiten immers helemaal niet om het bestrijden van corruptie, maar om ons een toontje lager te laten zingen. Ze hebben erg veel moeite gedaan om iets vinden dat ons mogelijk compromitteert, een zaak van meer dan dertig jaar geleden. Het Pakistaanse establishment wil geen onafhankelijke media die de macht kritisch bevragen, die kritisch zijn over het leger en de geheime diensten. Als het zo doorgaat, dan zijn er straks helemaal geen onafhankelijke media meer over.’

De Pakistaanse autoriteiten maken nu bovendien misbruik van de coronacrisis om Rahmans wettelijke rechten te ontzeggen, vertelt Farooqi. ‘Het voorarrest is expres verlengd. Hij zou niet vrijgelaten kunnen worden vanwege het virus. Echt een heel slecht smoesje.’

‘Die corruptiezaak is natuurlijk de stok om ons mee te slaan’

Intimidaties

Het verhaal van Farooqi wordt bevestigd door het nieuwste rapport van Reporters Without Borders / Reporters Sans Frontières (RSF). Deze persvrijheidswaakhond brengt elk jaar de World Press Freedom Index uit. Pakistan staat dit jaar op plaats 145, drie plaatsen lager dan in 2019. De Pakistaanse media zijn nu een van de belangrijkste doelwitten geworden van de ‘deep state’ in het land, schrijft de NGO. Het Pakistaanse leger en de militaire inlichtingendienst ISI, die op de achtergrond veel macht hebben en de burgerlijke regering zwaar beïnvloeden, kunnen slecht tegen onafhankelijke journalistiek.

RSF: ‘De distributie van kranten, met name het toonaangevende dagblad Dawn, is onderbroken. Mediakanalen worden bedreigd met het intrekken van advertenties. De signalen van tv-kanalen die de vertegenwoordigers van de oppositie zendtijd gaven, zijn geblokkeerd. Journalisten die het aandurfden onderwerpen aan te snijden die door het leger als verboden werden beschouwd, zijn onderworpen aan door ISI georkestreerde intimidatiecampagnes.’

Ook is het Pakistaanse establishment begonnen met het zuiveren van internet en sociale media. Hiertoe probeert de overheid de ‘regulering’ op het internet op te voeren. Journalisten lopen ondertussen nog steeds een risico, vooral in de westelijke provincies Balochistan en Khyber Pakhtunkhwa, waar rebellengroepen actief zijn. In 2019 zijn vier journalisten en een blogger vermoord. Ook heerst er al meer dan tien jaar een totale straffeloosheid voor geweldpleging tegen journalisten, schrijft RSF.

Volgens RSF is de repressie van de media is enorm toegenomen met het aantreden van minister-president Imran Khan in 2018, iets wat Farooqi beaamt. ‘Khans voorganger Nawaz Sharif heeft ook niets met de vrije pers en deed zijn best om vrije geluiden te smoren, maar Khan maakt zijn werk nu af. Beide premiers zijn afhankelijk van het Pakistaanse establishment, die feitelijk de macht heeft in het land. Veel partijloze ministers in Khans kabinet zaten ook in de regering van Sharif. Pakistan is in feite een oligarchie. Officieel zijn we een democratisch land, maar dat is maar schijn.’

‘We doen feitelijk aan zelfcensuur’

Geo TV is al jarenlang slachtoffer van gerichte intimidatie- en censuurcampagnes van het establishment, geloven veel mensen in Pakistan. ‘Zes jaar geleden werd er een intimidatiecampagne tegen ons gevoerd, nadat journalist Hamid Mir ISI er openlijk van beschuldigde hem te willen vermoorden. Twee jaar geleden werden de uitzendingen van Geo News en alle vier de andere Geo-tv-kanalen gedurende enkele dagen in ten minste 80 procent van het land geblokkeerd. Dit, als straf voor onze al te onafhankelijke berichtgeving. Het leger beheert de netwerkdistributiekanalen in elk district, zij zaten achter deze actie. En in juli 2019 werd een actualiteitenprogramma van Geo News halverwege de uitzending verbroken, tijdens een interview met voormalig president Asif Ali Zardari.’

En is Farooqi zelf ook wel eens geïntimideerd of bedreigd? ‘Omdat ik in Brussel zit heb ik het een stuk makkelijker dan mijn collega’s in Pakistan. Maar ook ik ben object geweest van de toorn van mijn landgenoten. Geo TV heeft zich hard gemaakt voor Asia Bibi, de christelijke vrouw die van blasfemie was beschuldigd en jarenlang in een dodencel heeft gezeten. Omdat ik een christelijke politicus uit het Europees Parlement over de zaak heb geïnterviewd – Peter van Dalen van de ChristenUnie – was ik een landverrader, een zionist, een jood, een Indiër, een westerse spion. Als je niet in de pas loopt word je gedemoniseerd.’

Solidariteit

Volgens de in Lahore woonachtige journalist Fahad Mehsood, redacteur bij de Engelstalige Pakistaanse krant the Nation, hebben de arrestatie en detentie van Mir Shakil-ur-Rahman van Geo nauwelijks tot ophef geleid in Pakistan. ‘Mijn baas was eigenlijk wel blij. Weer een concurrent minder. Er is geen solidariteit. Dat zou eigenlijk wel moeten, want straks pakken de autoriteiten ons aan. Maar kapitalistische overwegingen, we willen onze concurrenten de loef afsteken, prevaleren helaas.’

Mehsoods krant the Nation volgt een hele voorzichtige koers. ‘Sinds 2018 bekritiseren we het leger en de inlichtingendienst niet meer. We doen feitelijk aan zelfcensuur. Ik kan geen kritisch stuk schrijven over het leger of over de inlichtingendienst, want dan grijpt mijn chef in. Als we over het leger of over de inlichtingendienst schrijven, moet dat positief zijn. Onze krant steunt de regering. Vroeger waren we pro-Sharif (de vorige premier, red.), nu zijn we pro-Khan. Maar officieel zijn we geen partijorgaan, maar onafhankelijk.’

‘Het Pakistaanse establishment heeft geen boodschap aan de rechtsstaat’

Hoewel bijna niemand in Pakistan de opgepakte Rahman steunt of durft te steunen, is het buitenland wel solidair met de CEO van Geo, zoals Amnesty International en RSF, advocatenkantoor Doughtly Street van Amal Clooney, de Nederlandse mensenrechtenactiviste Marjan Lucas en de linkse activist en wetenschapper Noam Chomsky. In een petitie schrijven Chomsky en anderen:

‘De arrestatie van Mir Shakil-ur-Rahman, de hoofdredacteur van de Jang / Geo-mediagroep in Pakistan, heeft plaatsgevonden zonder een eerlijk proces of een veroordeling tegen hem.(…) Er is geen reden om hem niet uit de gevangenis te ontslaan, vooral niet in een tijd waarin de wereldwijde coronaviruspandemie regeringen ertoe aanzet niet-gewelddadige gevangenen zonder strafblad vrij te laten, vooral als ze bejaard zijn en gezondheidsproblemen hebben zoals Rahman.’

Morgen verschijnt Rahman voor een speciale rechtbank, die onder de National Accountability Bureau (NAB) valt. Het NAB-hof, dat financiële rechtszaken behandelt die de Pakistaanse staat zouden bedreigen, is geen onafhankelijke rechtbank. Farooqi verwacht dan ook geen eerlijke rechtszaak. ‘Het Pakistaanse establishment heeft geen boodschap aan de rechtsstaat.’

‘Zweden helpt Turkije met vangen PKK-kopstuk’

1

De Turkse geheime dienst heeft een belangrijke PKK-militant opgepakt in Zweden. Turkije kreeg daarbij hulp van de Zweedse autoriteiten, meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Het gaat om Resul Özdemir, bekend onder de codenaam ‘Zibo’. Özdemir wilde asiel in Zweden aanvragen. Hij zou de baas zijn van de PKK-militie in Cizre, een stad aan de grens met Syrië.

‘Zibo’ wordt door de Turkse staat gezocht voor ‘lidmaatschap van de gewapende terroristische organisatie, gewapende plunderingen, propaganda voor een terroristische organisatie en schending van de eenheid van de integriteit van het land’.

Turkije voert al tientallen jaren een oorlog tegen de PKK, ook wel bekend als de Koerdische Arbeiderspartij. De PKK staat in Turkije, maar ook in de Europese Unie en in de Verenigde Staten op de terreurlijst staat.

Hoe moet je vasten in coronatijd? WHO brengt ramadan-richtlijn uit

0

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een speciale ramadan-richtlijn uitgebracht voor moslims die vasten in coronatijd.

De WHO adviseert om veel water te drinken tussen de iftar (avondmaaltijd) en suhoor (ochtendmaaltijd). Ook wordt moslims aangeraden social distancing te respecteren, de moskeeën gesloten te houden en religieuze en bijeenkomsten niet te laten doorgaan.

Er is nog geen onderzoek gedaan naar het risico van vasten in relatie tot een COVID-19-infectie, aldus de WHO op vragen van de Kanttekening. ‘Gezonde mensen moeten kunnen vasten tijdens deze ramadan, net zoals in voorgaande jaren.’

Huisarts Reis Kurt zei eerder op deze site dat moslims in sommige gevallen wel moeten oppassen vanwege corona. ‘De adaptie naar het nieuwe ritme kan bij sommigen moeilijk verlopen. Een gezond gestel of sterke bescherming tegen corona is wel noodzaak om te kunnen vasten. Een zwak gestel geeft virussen de kans om zich snel te vermenigvuldigen.’

Moslims die lijden aan het coronavirus of een andere ziekte wordt het afgeraden om te vasten. De WHO moedigt het aan om familieleden vooral via digitale communicatiemiddelen te contacteren. Contact is goed, maar het is volgens de gezondheidsorganisatie belangrijk om fysieke afstand te bewaren.

Marokko haalt uit: ‘Nederland wilde autochtone burgers eerst terughalen’

2

Marokko beschuldigt Nederland ervan te discrimineren bij de beoogde repatriëring van de duizenden gestrande reizigers. Het is een nieuw hoofdstuk in het diplomatieke getouwtrek tussen de twee landen, die de laatste maanden weken steeds minder goed met elkaar overweg kunnen.

Marokko is in lockdown en houdt sinds 14 maart het luchtruim gesloten. Nederland mocht sindsdien maar één vlucht inzetten naar Marokko. Het land weigert al wekenlang om de drieduizend Nederlanders die er nog zitten, waaronder velen met een Marokkaanse achtergrond, terug te laten keren. Het Marokkaanse luchtruim blijft zeker tot 20 mei dicht.

Marokko zei eerder al niet gediend te zijn van de ‘bevoogdende’ toon van Nederland, dat eist dat ook Nederlanders met een dubbel paspoort teruggehaald kunnen worden. Het koninkrijk beschouwt Marokkaanse Nederlanders als zijn eigen onderdanen.

Nu doet het koninkrijk er nog een schepje bovenop: Nederland discrimineert Marokkaanse burgers met een dubbele nationaliteit, zegt buitenlandminister Nasser Bourita.

Nederland zou hebben geweigerd Nederlanders met een dubbel paspoort toe te laten tot 25 van de 36 repatriatievluchten die er tot nu toe zijn geweest. Met andere woorden: Nederland zou dus de voorkeur geven aan autochtone ingezetenen.

Behalve Nederland en België heeft Marokko geen probleem met andere landen gehad, aldus minister Bourita. Hij stelt dat er sinds het uitbreken van de coronacrisis vijfhonderd repatriëringsvluchten met 80.000 passagiers uit Marokko zijn vertrokken.

De minister zegt het recht op repatriëring ‘natuurlijk’ en ‘onbetwistbaar’ te vinden, maar voegt toe ‘geen haast’ te hebben met het terugbrengen van Nederlanders:

‘De Marokkaan geniet in zijn land van alle rechten en heeft net zoals zijn landgenoten ook verplichtingen. Hij heeft de bescherming of controle van de ambassade van een ander land niet nodig’, aldus Bourita gisteren in het Marokkaanse parlement.

Gisteren meldde het AD dat zondag dan toch een vlucht vanuit Marokko naar Nederland zal vertrekken met daarin ook Marokkaanse Nederlanders. Het gaat enkel om medische noodgevallen. Om alle drieduizend Nederlanders terug te krijgen zijn vele vluchten meer nodig.

De betrekkingen tussen Nederland en Marokko zijn al lange tijd slecht te noemen. Marokko neemt het Nederland kwalijk dat buitenlandminister Stef Blok het harde neerslaan van de Rif-protesten veroordeelde.

Volgens de officiële statistieken telt Marokko 3.692 coronabesmettingen en 155 doden.

Beste Wilders, toon leiderschap, toon inzicht en kom tot bezinning

20

Sinds de uitbraak van het coronavirus voel ik me nog meer met Nederland verbonden. Ik voel de saamhorigheid, de broederschap en de passie. Maar ik heb ook negatieve gevoelens. Ik sta er ambivalent in.

Allereerst die negatieve gevoelens. In deze tijden voel ik mij bedreigd en kwetsbaar. Ik voel mij medeverantwoordelijk voor het indammen van dit virus en het beperken van een crisis. Het is om die redenen dat ik zoveel mogelijk thuis blijf. Dat is ook mijn burgerplicht. Hoewel ik ze mis, bezoek ik zelfs mijn ouders en schoonouders niet meer. Dat doet pijn. Dit doe ik echter doe ik niet voor mijzelf maar voor de ander, de kwetsbare groepen.

Dan die andere kant. Ik voel ik mij in deze tijd dus echt gesteund en verbonden. Een vorm van verbondenheid die ik niet eerder heb gevoeld of ervaren.

Ik ervaar saamhorigheid en verbinding met alle mensen in het algemeen en met mijn landgenoten in het bijzonder. We zijn allemaal Nederlanders die door een virus getroffen zijn. Ik voel mij verbonden, omdat wij als collectief één vijand hebben die we allen willen bestrijden: het corona-virus.  Ik voel mij verbonden, omdat duizenden mensen met vitale beroepen de samenleving waarin ik leef proberen te redden. Ik voel mij verbonden, omdat de regels en maatregelen voor iederéén gelden, ongeacht geloof, uiterlijk of huidskleur. Dat voelt goed.

Toch is het triest hoe sommige mensen, zoals PVV-leider Geert Wilder zelfs in deze roerige tijden wanhopig over de rug van moslims proberen te scoren. In een twitterbericht roept hij op om moskeeën te sluiten en massale iftars te verbieden.

Alsof iemand ooit van plan was om het anders aan te pakken. De moskeeën sloten uit voorzorg de deuren al voordat het kabinet met extra maatregelen kwam. Alle iftars zijn geannuleerd en iedereen houdt zich netjes aan de regels.

Wanneer gaat Wilders beseffen dat liefde, vrede en tolerantie de weg zijn naar elk succes?

Wilders bedrijft gevaarlijke, giftige en valse propaganda en verspreidt nepnieuws. Dit zijn we van hem gewend, maar het is opvallend dat hij juist in deze tijden van crisis – terwijl de samenleving snakt naar saamhorigheid en eenheid – voor haat en verdeeldheid blijft zorgen. Want zowel moslims en niet-moslims verliezen dierbaren aan COVID-19 en verkeren in tijden van angst en onzekerheid. Maar Wilders voelt ook nu nog de noodzaak om verdeeldheid te zaaien onder de mensen.

In zijn tweet roept Wilders de moslims ook op zich te bezinnen op de vraag ‘of dit geen mooi moment zou zijn voor vrijheid te kiezen en de verderfelijke islam te verlaten’. Maar wanneer gaat Wilders zich bezinnen als dat ook in deze moeilijke tijden niet lukt, dat mensen nu geen behoefte hebben aan haat en verdeeldheid? Wanneer komt hij tot het besef dat het verspreiden van haat niets oplevert, ook geen zetels meer.

Wanneer gaat Wilders beseffen dat liefde, vrede en tolerantie de weg zijn naar elk succes? Een succes waar we als samenleving samen voordeel aan hebben. Succes dat geluk en harmonie brengt. Een succes dat Nederland vooruit helpt, ook in deze moeilijke tijden. Wanneer ga ik mij ook met Wilders verbonden voelen?

De handschoen die Wilders naar mij heeft gegooid raap ik op en gooi ik naar hem terug: beste Wilders, toon leiderschap, toon inzicht en kom tot bezinning. Sluit vrede met ons moslims, maar sluit ook vrede met jezelf. Reinig je hart van vooroordelen, van haat en van intolerantie. Lach en het leven zal je toelachen. Verspreid de vrede en je zult innerlijke vrede ervaren.

Moge Allah ons allen behoeden tegen elke vorm van kwaad, haat en verderf.

Activisten gooien mailbom op CDA Brabant om dreigende coalitie met FvD

0

De Eindhovense actiegroep We Are 1 roept via Facebook haar lezers op CDA’ers in Noord-Brabant te bestoken met e-mails en kritische reacties op Facebook en Twitter. De actie is bedoeld als protest tegen de dreigende deelname van Forum voor Democratie aan het provinciebestuur van Noord-Brabant.

De leden van het CDA in Noord-Brabant hebben nog vier dagen om te stemmen over de vraag of ze een coalitie met FvD zien zitten. We Are 1, dat in Eindhoven actie voerde tegen het anti-islamitische Pegida, wil de partij uit het provinciebestuur houden.

FvD is namelijk niet zomaar een partij, schrijft de actiegroep. We Are 1 roept haar lezers op Brabantse CDA-politici, -leden en -afdelingen te bestoken met deze open brief.

‘Uitspraken over een ‘boreaal Europa’, over ‘homeopathische verdunning’ van de bevolking vanwege ‘massa-immigratie’ hebben een racistische insteek. Een partij waarvan de leider dit gedachtegoed uitdraagt, is een partij waarvan de principes haaks staan op het gelijkheidsbeginsel, zoals dat bijvoorbeeld ook in artikel 1 van de Grondwet is geformuleerd.’

Met deelname van Forum voor Democratie aan het provinciebestuur van Noord-Brabant komt het gelijkheidsbeginsel in gevaar, vindt de actiegroep. ‘Partijen voor wie dat grondwettelijk gegarandeerde gelijkheidsbeginsel cruciaal is horen hier geen medewerking aan te verlenen.’

We Are 1 roept haar lezers op Brabantse CDA-politici, -leden en -afdelingen te bestoken met deze open brief.

De coalitieonderhandelingen tussen VVD, CDA en FvD zijn nu ruim twee maanden aan de gang. Vanuit Den Haag reageerden GroenLinks-leider Jesse Klaver en D66-fractievoorzitter Rob Jetten kritisch op deze onderhandelingen. Klaver noemde het ‘onbegrijpelijk’ en ‘onverantwoord’, Jetten riep VVD en CDA op tot een blokkade van het Forum.

Rel in Turkije: oppositie stapt naar hof om politieke gevangenen te bevrijden

0

In Turkije is nationale eenheid ver te zoeken als het gaat om het coronabeleid. Er is niet alleen gesteggel over de officiële corona-cijfers en de maatregelen door Erdogans kabinet, maar ook over een controversiële amnestiewet voor gevangenen.

Vorige week besloot het Turkse parlement om vanwege de coronacrisis 90.000 gevangenen vrij te laten, maar geen politieke gevangenen. De links-seculiere CHP, de grootste oppositiepartij in Turkije, vindt dit discriminerend en vecht dit besluit nu aan bij het constitutioneel hof.

Politieke gevangenen lopen extra gevaar om door het coronavirus besmet te worden en ernstig ziek te worden, zeggen mensenrechtenorganisaties en de Turkse oppositie. Volgens de CHP is de amnestiewet van regeringspartij AKP en haar ultranationalistische coalitiepartner MHP in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Het is nog onduidelijk wanneer het Turkse hof een uitspraak zal doen.

Onder de politieke gevangenen vallen vermeende Gülen-sympathisanten, PKK-aanhangers, journalisten en Koerdische burgemeesters, evenals prominenten als voormalig HDP-voorzitter Selahattin Demirtas (foto, links), filantroop Osman Kavala (foto, rechts) en schrijver Ahmet Altan (foto, midden).

Die laatste waarschuwde vorige week: ‘Als het virus de gevangenis binnenkomt, dan zal het zich verspreiden als een bosbrand.’

Twee weken geleden sprak de Kanttekening de Turkse arts en parlementariër Ömer Faruk Gergerlioglu van de pro-Koerdische HDP. Gergerlioglu voorspelde toen al dat de oppositie naar het constitutionele hof zou stappen als het Turkse parlement deze amnestiewet zou aannemen. Hij vreest voor ‘massale sterfte’ in de gevangenissen:

‘Op afdelingen voor vijf tot tien personen worden 25 tot 30 gevangenen vastgehouden. In sommige gevangenissen verblijven 45 mensen zelfs op een afdeling voor zeven personen. Dit zijn ongelooflijke aantallen. Het is een ramp als de coronapandemie ook uitbreekt in de gevangenissen.’

Politiek commentator Yavuz Aydin schetst een eventuele uitbraak in de gevangenissen zelfs als een verkapt vonnis: het coronavirus kan in feite gelijkstaan aan ‘de doodstraf’.

Officieel telt Turkije nu 98.674 mensen die met het coronavirus besmet zijn geraakt, waarvan 2.376 zouden zijn overleden. Er zijn hoogstwaarschijnlijk veel meer coronadoden dan de officiële cijfers vertellen, stellen the New York Times, enkele Turkse artsen en de Turkse oppositie.

Overheidsrapport: aantal meldingen van discriminatie neemt toe

0

Vorig jaar is het aantal meldingen van discriminatie toegenomen. Dit staat in het overheidsrapport Discriminatiecijfers 2019.

De politie registreerde 5.487 incidenten, 17 procent meer dan in 2018.

Het aantal meldingen bij het meldpunt voor internetdiscriminatie (MiND) steeg met 19 procent naar 692. De verschillende discriminatiebureaus ontvingen in totaal 4.382 meldingen, 1,4 procent meer dan het jaar ervoor.

Het College voor de Rechten van de Mens kreeg 3.529 vragen en meldingen binnen, 11 procent meer dan in 2018. Ook ontving het College voor de rechten van de Mens 541 verzoeken om een oordeel, 6 procent meer dan een jaar eerder.

Bij de antidiscriminatiebureaus, MiND en de politie gingen de meeste meldingen over discriminatie op grond van herkomst. Andere vormen van discriminatie waren op basis van geslacht, leeftijd en seksuele oriëntatie.

De controversiële Nashvilleverklaring, gericht tegen homo- en transseksualiteit en ondertekend door sommige predikanten en SGP-leider Kees van der Staaij, leidde ook tot veel discriminatiemeldingen. Het College voor de Rechten van de Mens ontving er 440 hierover.

Begin maart beoordeelde het Openbaar Ministerie dat de Nashvilleverklaring niet strafbaar is.

De politie registreerde de meeste incidenten in de Randstad, en dan met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Ramadan in tijden van corona: virtueel samen terug naar de kern

0

Door de coronacrisis zal de ramadan dit jaar anders worden beleefd. Vijf moslims vertellen. ‘De omstandigheden bieden kansen om terug te gaan naar de kern: het is geen traditie, geen folklore, maar een kans voor moslims om hun band met God te verbeteren.’

De ramadan begint weer. Van zonsopgang tot zonsondergang onthouden veel moslims zich tijdens deze periode van eten, drinken en geslachtsgemeenschap. Naast het vasten staat de heilige maand in de islamitische kalender ook in het teken van samenzijn: samen het vasten verbreken en bidden in de moskee. Maar door de coronacrisis vervalt de mogelijkheid om in groot gezelschap de rituelen te verrichten.

Voor veel moslims is dit een groot gemis. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om, ondanks de quarantaine, het gevoel van samenzijn in stand te houden.

Islamitische gebedshuizen houden hun deuren gesloten voor grote groepen. Gezamenlijk bidden of lezingen bijwonen in de moskee is dit jaar niet aan de orde. Dit, om te voldoen aan de aangescherpte maatregelen en daarmee verdere verspreiding van COVID-19 te voorkomen. Maar social distancing hoeft niet in de weg te staan van een gezegende ramadan, vinden veel moslims. Zo ook Nourdeen Wildeman, die ‘Dawah tijdens Coronacrisis’ heeft opgericht. Dit initiatief livestreamt dagelijks lezingen van verschillende sprekers, die moslims thuis via Facebook kunnen volgen.

‘Een aanzienlijk deel van de islamitische gemeenschap gaat tijdens de ramadan naar de moskee voor het gebed, de preek of het bijwonen van lezingen’, vertelt Wildeman. ‘Dit doen ze met als doel om hun geloofsbeleving te versterken, hun kennis te vergroten en vanwege de broeder- of zusterschap. Maar nu de moskeeën gesloten zijn, valt dat weg.’

Na zijn bekering, meer dan tien jaar geleden, is Wildeman actief geworden in de dawah. Dit containerbegrip staat voor het in allerlei vormen overdragen van informatie over en uitnodigen tot de islam, zowel naar moslims als anders- of niet-gelovigen. ‘Ik ervaar het als een verplichting voor onze gemeenschap om een nieuwe weg aan te leggen als een andere weg wordt gesloten.’

Virtuele oplossingen

Dat moskeeën en andere gebedshuizen na sluiting vanwege corona zich zouden toeleggen op online-activiteiten lag in de lijn der verwachting, vertelt Wildeman. Een van de moskeeën die online nu flink aan de weg timmert is de vereniging PPME Al Ikhlash in Amsterdam. Naast een Indonesisch cultureel centrum beheert de vereniging een moskeegebouw in Badhoevedorp. Voorzitter Hansyah Iskandar Putera is naar eigen zeggen verantwoordelijk voor het samenbrengen van mensen. Net als Wildeman ziet ook hij kansen in virtuele oplossingen om juist in deze coronatijden het gevoel van samenzijn in stand te houden.

‘Er worden drie mensen aangewezen die gedurende de ramadan in onze moskee in Badhoevedorp verblijven. Ze zullen daar vasten, gebeden verrichten en hun vasten verbreken’, vertelt hij. Een uur voor zonsondergang, het verbreken van het vasten, start het drietal een online programma. Dit bestaat uit het reciteren van de Koran en een lezing. Vervolgens wordt het vasten verbroken, waarna zij het gezamenlijke avondgebed verrichten, uiteraard met anderhalve meter afstand van elkaar.

‘Ook dit wordt via social media live gestreamd’, gaat hij verder. ‘Zo zien de mensen thuis dat er toch nog in de moskee wordt gebeden en er een iftar wordt gehouden. Ondanks de quarantaine kunnen onze leden op die manier de sfeer van ramadan in de moskee nog een beetje proeven.’

‘Moslims beleven een hele speciale sfeer tijdens de ramadan’

Vegetarisch en virtueel

De iftar is een belangrijk moment waarop moslims tijdens de ramadan, vaak omringd met familie en vrienden, de eerste maaltijd nuttigen na het vasten. Dit gebeurt zodra de zon ondergaat. Behalve de iftar in moskeeën worden ook andere evenementen georganiseerd om het vasten gezamenlijk te verbreken.

Een voorbeeld daarvan is de jaarlijkse ‘Ivtar’. Met dit initiatief organiseren Indonesische jongeren sinds 2018 evenementen waarin gezamenlijk het vasten wordt verbroken op een klimaatvriendelijke wijze. Zo zijn moslims en niet-moslims welkom om onder het genot van vegetarisch eten elkaar te leren kennen en kennis op te doen over duurzaamheid, islam en de maatschappij.

‘De naam Ivtar is een woordspeling van het Arabische woord iftar, wat het verbreken van het vasten aanduidt’, zegt Dimple Sokartara (foto), oprichter van Ivtar. ‘De I staat voor Indonesisch, omdat we onze islamitische en Indonesisch-Nederlandse identiteit willen uitdragen. Sommige mensen beseffen onvoldoende dat er buiten Arabische landen ook moslims zijn – zoals bijvoorbeeld in Indonesië, het grootste moslimland ter wereld.’ Met Ivtar wil zij dan ook meer bewustzijn creëren over de grote diversiteit binnen de islam.

De V van Ivtar staat voor Vegetarisch, omdat de jongeren duurzame praktijken hanteren bij het organiseren van de evenementen. ‘Denk hierbij aan het gebruik van biologisch afbreekbare materialen om het eten op te dienen, en het besparen van watergebruik voor de reiniging voor het gebed.’

Maar deze keer staat de V van Ivtar ook voor virtueel, vertelt ze. In plaats van fysieke bijeenkomsten organiseert Ivtar dit jaar twee virtuele bijeenkomsten, waarbij mensen via videobellen worden uitgenodigd om samen het vasten te verbreken. Ook plaatst Ivtar kookvideo’s op Instagram onder de hashtag #whatsforivtar, en delen de initiatiefnemers tips om de ramadan thuis zo duurzaam mogelijk in te vullen.

Bidden op afstand

Hoewel je de ramadan ook op afstand samen kunt beleven, beseffen veel moslims dat het dit jaar toch heel anders is. Ze missen vooral Tarawieh-gebed, dat elke avond van de ramadan gezamenlijk in moskeeën wordt verricht. Dit gebed is een aanbeveling op de verplichte rituelen. Tijdens Tarawieh reciteert de imam – de voorganger in het gebed – de Koran in gedeeltes. Aan het eind van de ramadan heeft de imam met de Tarawieh-gebeden de gehele Koran aan de gemeenschap gereciteerd.

‘Moslims beleven een hele speciale sfeer tijdens de ramadan’, vertelt Ilyas el Yousfi. Hij is imam van de As-Sunnah moskee in Den Haag en lid van de religieuze commissie Samenwerkingsverband Islamitische Organisaties Regio Haaglanden (SIORH).

Het is aanbevolen binnen de islam om de meeste aanbiddingen samen te verrichten, zegt hij. ‘Dan is de motivatie vaak groter. Bij het Tarawieh-gebed staat de gezamenlijkheid dan ook centraal. Men bidt achter de imam, die de Koran heeft bestudeerd en gememoriseerd. Door het sluiten van de moskeeën moeten moslims dit gebed thuis verrichten, alleen of met hun gezin. Dat is lastig wanneer ze weinig kennis hebben van de Koran en de Arabische taal niet machtig zijn.’

Voor deze moslims is het volgens El Yousfi wel mogelijk om de Koran tijdens het gebed bij de hand te houden en van daaruit te reciteren, of de verzen die zij uit het hoofd kennen meerdere malen te reciteren. Als zij de Arabische taal niet machtig zijn, is het toegestaan om de fonetische transcriptie van de Koran hardop te lezen tijdens het gebed. Het is echter niet toegestaan om vanachter een scherm mee te doen met een gebed dat live wordt gestreamd.

‘Een voorwaarde die wordt gesteld voor de salat’ul djema’ah – het gezamenlijke gebed – is dat de gemeenschap fysiek achter de imam bidt en zich dus in dezelfde omgeving bevindt als de imam. Hiermee wordt nadruk gelegd op de verbondenheid met elkaar en met God. Wanneer dit niet het geval is, is het dus niet toegestaan om achter de imam te bidden.’

‘Dit is het juiste moment om terug te gaan naar de kern: het gezin thuis’

Beproeving

El Yousfi vertelt dat de ramadan dit jaar – meer dan anders – een beproeving is. Hij noemt als voorbeeld de bekeerlingen die het geloof niet van huis uit hebben meegekregen en thuis geen familie hebben om samen de ramadan te beleven. Zij zullen zich dit jaar meer eenzaam voelen, zegt hij.

Dit geldt bijvoorbeeld voor Senna Leezenberg, student fotografie en in november tot de islam bekeerd. Als kind was zij geïnspireerd door het soefisme, de mystieke stroming binnen de islam. Islam en soefisme geven vorm in haar verbintenis met God, zegt ze. De meeste mensen in haar sociale omgeving weten nu dat zij moslim is: ze kreeg veel positieve reacties, maar ook waren sommigen in shock. Door haar gezondheid is Leezenberg niet in staat om te vasten.

‘Juist omdat ik niet kan vasten voel ik mij in deze situatie een buitenbeentje in een groep buitenbeentjes’, vertelt ze. ‘Ik heb ook het gevoel dat ik nog niet zo goed weet wat ik wel of niet moet doen tijdens de ramadan. De meeste moslims om mij heen zijn een stuk ouder. Zij hebben thuis een gezin en kunnen met hun familieleden samen vasten. Ik kan dat niet.’

Hoewel ze niet kan meedoen aan het vasten, vindt ze de ramadan een bijzondere tijd. ‘Ik ben begonnen met Koranlessen. Tijdens de ramadan wil ik me daar verder in verdiepen. Er zijn genoeg dingen die je in deze maand kunt doen, als je niet in staat bent om te vasten of om naar de moskee te gaan.’

Terug naar de kern

Hansyah Iskandar Putera van PPME Al Ikhlash kan zich helemaal vinden in de woorden van Leezenberg. ‘Dit is het juiste moment om terug te gaan naar de kern: het gezin thuis’, zegt hij. ‘Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Dat is wat de islam ons leert. Besteed daarom meer tijd aan het gezin en zorg dat de kinderen zich thuis voelen.’

‘Deze quarantaine is misschien hét moment dat moslims moeten beseffen dat ramadan geen gewoonte is, maar een aanbidding’, vult imam El Yousfi aan. ‘Ramadan is de maand waarop de Koran is neergedaald.’ Moslims zouden dit meer moeten gaan beseffen, vindt hij. Tijdens de ramadan staan het bieden van hulp aan behoeftigen en het verbeteren van het gedrag tegenover medemensen centraal, benadrukt de imam.

‘De omstandigheden waarin moslims dit jaar de ramadan beleven, bieden kansen om terug te gaan naar de kern: het is geen traditie, het is geen folklore, maar een kans voor moslims om hun band met God te verbeteren. Ze moeten in de eerste plaats dichter bij God komen, de mensen komen op de tweede plaats.’

Nourdeen Wildeman wil moslims in deze onzekere coronatijden, waarin de ramadan heel anders zal zijn dan anders, een hart onder de riem steken: ‘Veel mensen zoeken bijna wanhopig naar goed nieuws. Ze hopen dat alles snel weer terug is bij het oude. Maar dit zal leiden tot een teleurstelling, en gaat ten koste van de voorbereiding op wat er werkelijk gaat komen. Mijn advies is: accepteer deze situatie volledig, en maak er het beste van.’

Turkije: Erdogan en oppositie clashen om corona-aanpak

0

Morgen begint in Turkije een gedeeltelijke lockdown van vier dagen om het coronavirus tegen te gaan. Maar volgens sommigen is dit lang niet genoeg.

De Istanbulse burgemeester Ekrem Imamoglu (foto) van de links-seculiere CHP-partij wilde eigenlijk een 11 dagen durende avondklok instellen. Zijn standpunt staat haaks op dat van Erdogan en zijn AKP-regering: die zijn voorzichtiger met maatregelen die de economie kunnen beschadigen.

‘Praten over de economie mag voor sommigen irrelevant of inhumaan klinken’, aldus Erdogans woordvoerder, ’maar het is een feit dat het leven op de een of andere manier moet doorgaan.’

Tegen kritische journalisten neemt president Erdogan in ieder geval geen halve maatregelen, schrijft Deutsche Welle.

Erdogan zou tijdens een kabinetsvergadering hebben gezegd dat Turkije naast het coronavirus ook van ‘alle media en politieke virussen’ moet worden verlost. De oppositiemedia zijn bezig met een ‘oorlog tegen hun eigen land’ en dag en beogen het breken van de ‘nationale moraal’, zou de president verder hebben gezegd.

Erdogan lijkt de volledige regie te willen hebben over het corona-nieuws in zijn land. In Turkije zijn hoogstwaarschijnlijk veel meer coronadoden zijn gevallen dan de officiële cijfers vertellen, stelt the New York Times. De krant voegt zich daarmee in een rij met enkele Turkse artsen en de Turkse oppositie.

Officieel telt Turkije nu 95.591 mensen die met het coronavirus besmet zijn geraakt, waarvan 2.259 zouden zijn overleden.