6.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 744

VS haalt uit naar China: ‘Decennialange repressie van religieuzen’

0
De Amerikaanse vicepresident Mike Pence heeft hard uitgehaald naar China, dat al tientallen jaren religieuze minderheden de kop in probeert te drukken.

Het communistische China vervolgt volgens Pence verschillende groepen gelovigen. Hij noemt Oeigoerse moslims, Tibetaanse boeddhisten en christenen. Pence zegt dat deze religieuze onderdrukking al decennialang aan de gang is. Het is, aldus Pence, een gevolg van de totalitaire ideologie van China, die als doel heeft om communistische denkbeelden aan de bevolking op te leggen.

Vooral over de situatie van moslims in de westelijke provincie Xinjiang maakt Pence zich zorgen. Daar zijn meer dan een miljoen moslims opgesloten in interneringskampen, waar ze worden gehersenspoeld met als doel om het islamitische geloof uit te bannen, aldus Pence.

Pence, zelf een evangelisch christen, is echter optimistisch over het christendom. Ondanks de onderdrukking van christenen groeit het christendom volgens Pence in China ‘sneller dan we waar dan ook op aarde ooit hebben gezien’: van ‘minder dan een half miljoen christenen’ vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen de Communistische Partij aan de macht kwam, tot ‘130 miljoen Chinese christenen’ nu.

Turkse ex-premier: ‘Ik moest opstappen zodat coup-scenario door kon gaan’

0
In een zeldzaam interview heeft Ahmet Davutoglu, tot mei 2016 de Turkse minister-president onder president Erdogan, een boekje opengedaan over de redenen waarom hij toentertijd gedwongen werd te vertrekken. Dit meldt de Turkse krant Karar Gazetesi, die doorgaans op de hand is van de oud-premier.

Het was al bekend dat Davutoglu een fel tegenstander was van Erdogans plannen voor een presidentieel systeem, dat in 2017 na een referendum werd ingevoerd. Ook zette Davutoglu in april een kritisch manifest over Erdogans AKP op Facebook, waarin hij recente beleidskeuzes en Erdogans coalitieverbond met de ultranationalistische MHP bekritiseert.

Maar in het Facebook-programma BiDeBunuİzle, van de Turkse journalist Yavuz Oğhan, gaat Davutoglu nog een stap verder.

In de uitzending beweert Davutoglu dat hij in mei 2016 moest aftreden ‘zodat bepaalde scenario’s konden worden gerealiseerd, zoals de couppoging van 15 juli (2016, twee maanden na Davutoglu’s vertrek, red.) en verkiezingen die elke 8-9 maanden moesten worden gehouden’.

Ook stelt de oud-premier dat ‘Erdogan en de regering Syrië wilden binnenvallen, maar Gülenisten binnen de strijdkrachten zich daartegen hebben verzet’.

In augustus 2016, slechts een maand na de couppoging van 15 juli dat jaar, staken de eerste Turkse regimenten de Syrische grens over om te vechten tegen IS en Koerdische strijders, onder wat ‘Operatie Eufraatschild’ zou gaan heten.

Davutoglu lijkt met zijn betoog gaten te willen schieten in het coup-narratief van president Erdogan.

Erdogan houdt tot op heden vol dat hij de coup, volgens hem gepleegd op bevel van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, niet zag aankomen. Maar Davutoglu’s woorden impliceren dat de president de coup wel degelijk alvast in zijn agenda zou hebben gezet, en dat het wegruimen van obstakels om Syrië binnen te vallen onderdeel van dit plan zou zijn. Meteen na de coup in 2016 begon Erdogan met het zuiveren van Gülenistische elementen in – onder meer – het leger.

Over Davutoglu gaan in de Turkse pers geruchten dat hij een nieuwe partij zou willen opzetten, waarmee hij wil wedijveren met de AKP. Ahmet Babacan, oud-vicepremier onder Erdogan, deed twee weken geleden afstand van zijn AKP-lidmaatschap, wat door velen wordt gezien als eerste stap naar zo’n partij. Maar Davutoglu zegt dit als laatste optie te zien. Vooralsnog wil hij zijn kritische geluid binnen de AKP zelf naar voren blijven brengen.

Kort na het interview tussen Davutoglu en journalist Oğhan heeft de – door de Russische staat gesponsorde – tv-zender ‘Voice of Russia’ laten weten haar contract met Oğhan, die daar een eigen programma had, te beëindigen.

‘In Turkije blijft geen goede daad onbestraft, gisteren interviewden we Davutoglu en vandaag is ons programma beëindigd’ schrijft Oğhan op Twitter.

Update: inmiddels heeft Karar Gazetesi haar berichtgeving (screenshot) over Davutoglu’s coup-opmerking weer ingetrokken. Het links-liberale medium Dokuz8Haber, dat hier ook over heeft bericht, heeft haar verslag wel laten staan.

Excuses en herstelbetalingen voor de slavernij?

5
Moet Nederland excuses maken voor de slavernij en herstelbetalingen doen? Wij vroegen het aan onze dK-panelleden.

Salma Karim (25), CEO en graphic designer

‘Ik vind het een beetje dubbel. Nederland als land moet wel excuses aanbieden. Maar de mensen die nu in Nederland leven niet. Die hebben geen schuld aan wat er toen gebeurd is. Dus dan kan de minister-president iets zeggen als: ‘Het spijt ons dat wij zo’n cultuur hadden destijds.’ Verontschuldigingen zijn wel op hun plaats, want als je kijkt naar de boeken van vroeger – ook kinderboeken – dan zie je hoe heftig de slavernij was en ook het racisme waarmee het werd gelegitimeerd, ook later nog.

Een schadevergoeding vind ik echter wat overdreven. Ondanks het racisme dat nog steeds bestaat, heeft iedereen in Nederland toch wel gelijke kansen om te studeren en om zelf uit de armoede te komen. Ik vind het ook overdreven om te zeggen dat je het hier in Nederland niet redt omdat je arm bent. In principe kun je hier gewoon de dingen doen die je wil. Dus excuses ja, maar dan gewoon vanuit het gevoel, niet vanuit het idee om geld te geven. Als ik alleen al kijk naar de Zwarte Piet-discussie en de ongelofelijke moeite die het kost voor veel witte Nederlanders om afstand van deze racistische figuur te nemen, dan denk ik dat het nog wel even duurt voordat die excuses voor de slavernij komen.

‘Nederland als land moet excuses aanbieden. Maar mensen die nu in Nederland leven niet’

Als ik kijk naar de slavernij door de Arabieren? Oef. De Arabische landen gaan sowieso geen excuses aanbieden. De mensen daar voelen zich te goed om toe te geven dat ze ook maar iets fout hebben gedaan. Bovendien werken ze daar eigenlijk nog steeds met slaven uit Afrika en Azië, al krijgen die mensen dan misschien formeel wel betaald.

Zelf zou ik geen enkele moeite hebben om mijn excuses aan te bieden als ik zou weten dat mijn eigen voorouders iets te maken zouden hebben gehad met de slavenhandel. Ook al heb ik zelf niks gedaan.’

Stefano Stoffel (56), ZZP’er, bestuurder en columnist

‘Eerlijk gezegd bekijk ik de slavernij vooral vanuit historisch perspectief. En aan de hand van wat ik heb gelezen en geleerd denk ik dat excuses en herstelbetalingen helemaal terecht zijn. Het lastige is wel: de mensen die het echt hebben meegemaakt leven niet meer. Maar men zou er ook voor kunnen kiezen om de nabestaanden extra geld te geven om zichzelf te empoweren via onderwijs, werk en een startkapitaal voor een onderneming. Help de nazaten van de tot slaaf gemaakten om zelfstandig te worden en om psychische klachten binnen de gemeenschap, die veroorzaakt zijn door de slavernij en door racisme, beter onder de aandacht te brengen.

Psycholoog Glenn Helberg heeft het daar ook over. De problemen van de Afro-Nederlandse gemeenschap zijn erg lastig om aan te pakken, omdat we door de eeuwen heen onderling tegen elkaar zijn opgezet. En veel nazaten van de tot slaaf gemaakten in Nederland zijn zo ver-Europeaniseerd dat ze de oorsprong van onze problematiek niet helemaal goed zien. Er gaat heel veel goed hoor, maar er is nog heel veel achterstand binnen de gemeenschap: armoede, werkloosheid en onvoldoende vertegenwoordigers in de belangrijkste staatsorganen. Deze ongelijkheid komt voort uit eeuwenlange, kunstmatig in stand gehouden uitbuiting en discriminatie tijdens en na de slavernij.

‘Help de nazaten van de tot slaaf gemaakten om zelfstandig te worden’

Wat mij betreft zijn herstelbetalingen terecht, maar de invulling hiervan kan op veel manieren gebeuren. Dit is sowieso een historische zaak die goed onderzocht moet worden. De toenmalige witte slavenhouders zijn immers rijk geworden over de rug van zwarte slaven. De nazaten van tot slaaf gemaakten hebben al veel kunnen bereiken, maar vergeleken met andere minderheden doen ze het nog slecht. Dat komt door de slavernij. We moeten daarom kansen pakken en mogelijkheden creëren.’

Ashish Mahabier (48), vrachtwagenchauffeur

‘Excuses en herstelbetalingen voor de slavernij vind ik een lastig vraagstuk. Het is allemaal heel lang geleden gebeurd. En de mensen van nu kunnen niks meer veranderen aan wat er toen is gebeurd. Dus je zou kunnen zeggen dat we beter kunnen doorgaan met onze levens. Toch denk ik dat excuses wel op hun plaats zijn. Slavernij is namelijk echt onmenselijk.

Ik weet niet in hoeverre de nazaten van de slavenhandelaars nu nog rijk zijn. Maar als je kijkt naar Nederland en Suriname en het verschil in welvaart, zou je toch wel zeggen dat we de Surinamers enigszins tegemoet moeten komen. Nederland heeft Suriname destijds flink uitgebuit, voor maar liefst driehonderd jaar, en na de dekolonisatie zijn de Surinamers aan hun lot overgelaten. OK, er gaat ontwikkelingsgeld heen, maar dat helpt niet echt.

‘Nederland heeft Suriname flink uitgebuit en na de dekolonisatie aan zijn lot overgelaten’

Binnen de Hindoestaanse gemeenschap leeft de slavernijgeschiedenis trouwens helemaal niet. Dat komt waarschijnlijk omdat Hindoestanen niet als slaven tewerkgesteld werden. Wij werden vanaf 1868 als contractarbeiders naar Suriname gehaald. Het land moest opgebouwd worden en er waren landbouwers nodig. Met beloftes over eigen land in Suriname en veel geld na een paar jaar werken, werd mijn overgrootvader naar Suriname gelokt. Hij woonde en werkte toen eigenlijk al in Nederlands-Indië – ook als landbouwer – en ging uiteindelijk via Calcutta naar Suriname. Volgens mij waren er een stuk of drie grote schepen met Hindoestanen die naar Zuid-Amerika en de Caraïben gingen. Vijf jaar werken en dan rijk terug, dat was het idee, maar daar is nooit iets van terechtgekomen. De Hindoestaanse contractarbeiders moesten heel hard werken op de plantages van de Nederlanders. Ook werden ze soms geslagen met de zweep, al waren ze officieel geen slaven.

Mijn Afro-Surinaamse vrienden hier in Nederland praten eigenlijk helemaal niet over de slavernij of over excuses. Althans, niet met mij. Ik denk dan dat ze hier niet zo mee bezig zijn. Maar ze staan wel ieder jaar stil bij Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863, dus het leeft wel.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Het slavernijverleden. Tja, naar mijn gevoel komt deze discussie steeds heviger terug. Dan ebt het weer weg, om vervolgens weer de kop op te duiken. Ik denk eigenlijk dat we in Nederland meer tijd nodig hebben, voordat de hedendaagse impact van de slavernij echt gaat bezinken. Je zou kunnen zeggen dat het bemoedigend is dat er tegenwoordig niemand meer rondloopt die vindt dat de slavernij goed was. Maar de vraag is: hoe gaan we het verleden verwerken op een manier die voor iedereen bevredigend is?

Zelf vind ik excuses maken een krachtige, moedige daad. Of het nu politieke excuses zijn, tussen vrienden, of tussen partners. Excuses voor de slavernij vind ik ook zeker een goede zaak. Maar of dit ook gepaard moete gaan met herstelbetalingen, daar twijfel ik over. Zelf vind ik een financiële compensatie voor de nakomelingen van slaven niet echt nodig.

‘Te veel mensen zien het nog als een zwakte om toe te geven dat men vroeger fout zat’

Als je naar het bredere plaatje van de slavernij kijkt, dan moet natuurlijk iedereen excuses maken. Nederland, maar ook de Arabische landen en uiteindelijk zelfs ook de Afrikaanse stammen die slaven hebben gevangen. Ik geloof dat die excuses er ooit zullen komen, maar niet op korte termijn. Anders was het allang gebeurd. Er is tijd nodig. Te veel mensen zien het nog als een zwakte om toe te geven dat men vroeger fout zat.’

Lourdes Boasman (69), gepensioneerd en taalvrijwilliger

‘Op Aruba, mijn geboorte-eiland, was er ook slavernij, hoewel niet in dezelfde mate als bijvoorbeeld op Curaçao of Bonaire. Het eiland was dor, er groeide niets. Geen goede plek voor grote plantages. Er werd wat goud gevonden, maar die vindplaatsen waren snel uitgeput. Op Bonaire had je de zoutpannen, een ware goudmijn. Curaçao was te droog voor landbouw en veeteelt. Toch besloten de Nederlanders om te blijven, vanwege de goede strategische ligging van het eiland.

Herinnering aan onrecht leidt vaak tot haat, vooral als het aangedane onrecht groot is. Het mag echter niet zo zijn dat blijvend in wrok wordt omgekeken naar het verleden. Dat geldt voor de Tweede Wereldoorlog en ook voor slavenhandel. Belangrijk is wel, dat het niet wordt vergeten. Het aanbieden van welgemeende excuses door de Nederlandse Staat is daarom belangrijk, maar hoeft wat mij betreft niet meer dan een formaliteit te zijn. Er hoeven geen financiële gevolgen aan te worden verbonden. Het gaat om de erkenning, niet om financieel gewin.

‘Het gaat om de erkenning, niet om financieel gewin’

Belangrijker is dat de duistere kant van slavernij blootgelegd wordt, en dat kan alleen door educatie. Het jaarlijks herdenken van de afschaffing van slavernij op 1 juli, Keti Koti, is uitermate belangrijk. Ik kan mij zelfs voorstellen dat het gekoppeld wordt aan Bevrijdingsdag. Het is wenselijk dat in het onderwijs gehamerd wordt op de gruwelijkheden van de slavernij en de gevolgen ervan voor de nazaten van de slaven. We mogen deze geschiedenis nooit vergeten.

Eigenlijk is de afschaffing van de slavernij net zo belangrijk geweest, zo niet belangrijker, als het einde van de Tweede Wereldoorlog. Maar waar de meeste mensen de namen van Hitler, Churchill of Roosevelt nog kennen, zijn de namen van Tula en Carpata bij het grote publiek onbekend. Dit zijn de grote vrijheidsstrijders op de Antillen. Wij moeten op school ook over deze mensen leren. Educatie!

Helaas komt slavernij nog steeds voor in de wereld. Dwangarbeid, vrouwenhandel, noem maar op. Kijk naar Boko Haram, of naar wat in Saoedi-Arabië gebeurt met vrouwen uit Sri Lanka, India en de Filipijnen. Slavernij is, evenals racisme, een winstgevend gebeuren. Maar niet voor de slachtoffers, natuurlijk.’

VS: antisemiet veroordeeld voor ‘hate crime’ om aanval op man die niet Joods bleek

0
De Turks-Amerikaanse Izmir Koch uit Dayton (Ohio) is veroordeeld tot 30 maanden cel, omdat hij een man heeft aangevallen waarvan hij dacht dat hij Joods was.

Vlak voor een restaurant in Cincinnati vroeg Koch (34) aan willekeurige mensen of ze Joods waren. Het slachtoffer was niet Joods, maar antwoordde bevestigend.

Daarop sloeg Koch hem, waarbij hij verwondingen aan zijn ribben en een botfractuur aan zijn oogkas veroorzaakte.

Hoewel het slachtoffer dus geen Jood bleek te zijn, werd Koch toch veroordeeld voor het plegen van een haatmisdaad. De FBI zegt daar tevreden over te zijn: straffen moeten passen bij de impact op minderheden van dit soort gewelddadige aanvallen tegen een specifieke religieuze voorkeur of achtergrond, stelt zij.

Studie: immigratie leidt tot terrorisme – maar alleen vanuit extreemrechtse hoek

0
Immigratie in westerse landen leidt tot meer terrorisme. Maar niet omdat de deze immigranten terroristen zijn, stelt de Amerikaanse politicoloog Richard McAlexander (Columbia University) in een onderzoek.

De politicoloog behandelt in zijn studie de relatie tussen immigratie in acht West-Europese landen zoals Nederland, België en Frankrijk. Hieruit blijkt een sterk patroon tussen immigratieniveaus en het aantal terroristische aanslagen – niet door immigranten, maar door extreemrechts.

McAlexander: ‘Immigranten plegen geen terreur in West-Europa. Wel lijkt het erop dat autochtonen tot terreur overgaan vanuit vijandigheid tegen immigranten.’ Hij noemt als voorbeelden Christchurch-terrorist Brenton Tarrant, die in maart 51 moslims doodschoot, en de moordenaar van de Duitse CDU-politicus Walter Lübcke, die werd gedood vanwege zijn pro-vluchtelingenstandpunt.

Opvallend is dat deze relatie sterker wordt wanneer de immigranten uit islamitische landen komen. Zijn de immigranten afkomstig vanuit Europese landen, dan is er geen sprake van een stijging van extreemrechts terrorisme.

Politieke retoriek gericht tegen immigranten kan een oorzaak zijn van het extreemrechtse geweld, stelt McAlexander.

Moet Maxima wel goede maatjes met Bin Salman zijn?

0

Hij stal de show op de groepsfoto van de G20-top, begin deze maand in Japan. Niet alleen omdat hij pontificaal in het midden stond, maar ook omdat zijn witte gewaad scherp afstak tegen het zwart en donkerblauw van alle andere aanwezigen, de in felrood gehulde Theresa May vlak achter hem en de in lichtblauw geklede Angela Merkel aan de uiterste rechterrand: de Saoedische kroonprins Bin Salman, moordenaar in het klein (Khashoggi) en in het groot (Jemen).

‘Autocraten op hun gemak in Osaka’, zo kopte NRC haar verslag. En zo was het. Vrolijk wuivend en grijnzend keken alle aanwezige regeringsleiders, democratische en autocratische keurig gemixt, in de camera. Twee deden dat niet: de onbeschaamde autocraat Bin Salman en de verkapte autocraat Donald Trump. De laatste gaf op de in NRC gepubliceerde foto net de eerste een hand. Ongetwijfeld dacht hij daarbij eerder aan een vette wapendeal dan aan een vermoorde journalist. ‘Hij is een vriend van me’, aldus Trump. Dat geloof ik graag.

Met zo’n leider van het ‘Vrije Westen’ heeft de vrijheid geen vijanden meer nodig. Sowieso lijkt Trump zich meer op zijn gemak te voelen bij sterke mannen als Poetin en Kim dan bij May en Merkel. Zulke sterke mannen houden immers thuis de pers eronder, en dat maakt Trump zonder twijfel jaloers. Hem lukt dat immers alsmaar niet, en dat moet voor de man die gewend is altijd zijn zin te krijgen, zeer frustrerend zijn. Wat hem intussen wel lukt, is de Britse ambassadeur naar huis bullebakken, en aanstaand premier Boris Johnson gedroeg zich, door daar niet tegenin te durven gaan, reeds als de toekomstige vazal van Amerika, een rol die Groot-Brittannië ongetwijfeld zal spelen na de Brexit.

Maar niet alleen Trump had een gezellig onderonsje met de bloeddorstige Saoedische kroonprins. Dat gold ook voor de Nederlandse koningin Maxima. Royalty onder elkaar? Zoveel vorstelijke collega’s van de Oranjes lopen er ten slotte ook niet meer op deze aarde rond, afgezien van het handvol in de noordwesthoek van Europa. Daarbuiten kom je, als we de keizer van Japan buiten beschouwing laten, al snel bij dubieuze types terecht. De heersers van Thailand en Brunei bijvoorbeeld. Of die Arabische oliesjeiks. Met sommigen daarvan gaan de Oranjes tamelijk intiem om.

Maxima was er op zich ditmaal niet namens het koningshuis of Nederland, maar namens de VN, als speciaal gezant voor inclusieve financiering van projecten. Dat was ook de verdedigingslijn die Stef Blok koos, toen over deze ontmoeting met Bin Salman in de Tweede Kamer een storm van verontwaardiging opstak. Praten met iemand die daarbij kan helpen en praten met iemand die een journalist heeft laten vermoorden, zijn twee verschillende dingen, ook al betreft het helaas dezelfde persoon. Dat de VN net twee dagen voor de ontmoeting een rapport liet verschijnen, waarin onomwonden werd geconstateerd dat de kroonprins achter deze moord zat, was niet relevant.

Hoe naïef kun je zijn?

De moord op Khashoggi was voor het kabinet geen reden om de ontmoeting af te blazen. Blok: ‘Nee, want dan hadden we alsnog politiek vermengd met het onderwerp van financiële inclusiviteit.’ Hoe naïef kun je zijn? Blok kan dat in elk geval zeer. Dat zagen we al eerder, bij zijn loslippigheid-in-niet-zo-klein-gezelschap over de multiculturele samenleving vorig jaar.

Nederlandse politici houden er wel vaker wat schaapachtige gedachten over de neveneffecten van publieke optredens op na. Ze gaan alleen ‘voor een specifieke zaak’ heet het dan, en ze willen zich dan niet door andere dingen laten afleiden die succes met hun dingetje eventueel in de weg zouden kunnen staan. Net het soort marskramers waar, op een veel grotere schaal, Trump zo dol op is. Voor het bredere plaatje zijn ze blind. Denk aan Sigrid Kaag en Henny Plesschaert die zich meteen in hoofddoeken hulden toen ze in Teheran op bezoek gingen, om maar geen aanstoot aan die ayatollahs te geven. Extra wrang omdat in Iran juist op dat moment vrouwen met gevaar voor vrijheid en lichaam – en niet met slechts het gevaar van een mislukt gesprek – de straat opgingen om het recht om níet een hoofddoek te hoeven dragen te bevechten.

Speciaal als het het koningshuis betreft, loopt Den Haag op eieren – niet om het koningshuis voor een blamage te behoeden, maar om het vooral niet zelf voor de kop te stoten. Toen Beatrix in het begin van de eeuw niet van zins was haar ‘particuliere’ jaarlijkse skivakantie in het Oostenrijkse Lech een keer af te blazen, alleen omdat de Europese Unie de nieuwe Oostenrijkse regering vanwege deelname van de rechtsradicale FPÖ van Jörg Haider in quarantaine had gezet, verkondigde CDA-fractieleider Jaap de Hoop Scheffer: als de koningin zegt dat iets privé is, dan is iets privé.

Wat een koningin in zulke omstandigheden privé meent te doen is echter nooit alleen maar privé. Het wordt, omdat het nu eenmaal ook het staatshoofd betreft van een van de landen die qualitate qua bij dit conflict tussen Brussel en Wenen betrokken is, onvermijdelijk politiek, of de betrokkene dat nu leuk vindt of niet. Zowel wegblijven als gaan was daarmee een politiek statement. En inderdaad wist Haider Beatrix’ skivakantie propagandistisch handig uit te buiten: zo geïsoleerd als die eurocraten in Brussel beweren, staat Oostenrijk helemaal niet.

Ook met Maxima’s bezoek aan Bin Salman wordt zo een boodschap afgegeven: ach, die kwestie-Khashoggi is zo onoverkomelijk nog niet – om van Jemen maar te zwijgen. En dat op een moment dat kritische journalisten en publicisten wereldwijd steeds vaker gevaar lopen door hen onwelgevallige regimes uit de weg te worden geruimd. Met een Amerikaanse president die elke ontmaskering van zijn leugens als nepnieuws afdoet, en daarin niet veel van Poetin of Xi verschilt, neemt dat risico alleen maar verder toe. Van hem moet een veilige vrije pers het niet hebben.

Eén van de oudste moskeeën ter wereld opgegraven in Israël

0
Archeologen hebben in Israël één van ’s werelds oudste moskeeën opgegraven, die gebouwd werd in de tijd dat de islam Palestina bereikte.

De ruïnes van de moskee zijn gevonden in het bedoeïenenstadje Rahat, dat in de Negev-woestijn ligt. De archeologen denken dat de moskee in de zevende of achtste eeuw is gebouwd, in de begintijd van de islam.

Dat er in deze tijd in de islamitische centra Mekka en Jeruzalem grote moskeeën stonden is bekend. Maar wetenschappers wisten nog dat er in de periferie ook kleine moskeeën werden neergezet, wat de ontdekking van de moskee in Rahat bijzonder maakt.

De moskee heeft de vorm van een vierkant, is zo groot als een kleine garage waar maar één auto in geparkeerd kan worden en heeft een open dak.

In 636 na Christus veroverden de Arabieren Palestina en Syrië op het christelijke Byzantijnse Rijk. Dit gebeurde na de slag bij Jarmuk, een zijrivier van de Jordaan.

VS vraagt Saoedi-Arabië om vrijlating ‘godslasterende’ blogger

0
Mike Pence, de vicepresident van de Verenigde Staten, heeft Saoedi-Arabië verzocht om Raif Badawi vrij te laten.

Deze kritische blogger werd in 2013 veroordeeld tot 600 zweepslagen en zeven jaargevangenisstraf, voor het ‘beledigen van de islam’. Badawi is de oprichter van de website ‘Vrije Saoedische Liberalen’, waarop hij kritiek uitte op de politieke rol van de islam en religieuze leiders in Saoedi-Arabië. In 2015 werd de straf in hoger beroep verhoogd naar duizend zweepslagen, tien jaar gevangenisstraf en een boete van 226.000 euro.

Dat de Verenigde Staten zich nu druk maken over Badawi is bijzonder, omdat het Witte Huis Saoedi-Arabië publiekelijk heeft laten wegkomen met de moord op journalist Jamal Khashoggi. De journalist werd vorig jaar in Istanbul in het pand van de Saoedische ambassade vermoord. Begin deze maand bracht de VN een rapport uit, waarin ze stelt dat kroonprins Mohammad bin Salman hierachter zit.

Behalve voor Badawi komt Pence ook op voor religieuze dissidenten in Eritrea, Mauritanië en Pakistan. In Eritrea gaat het om de 90-jarige, christelijke geestelijke Abune Antonios, in Mauritanië om blogger Mohamed Cheikh Ould Mkhaitir, die in de gevangenis zit omdat hij de islam vaarwel heeft gezegd, en in Pakistan om Junair Hafeez, die van godslastering wordt beschuldigd. Pence wil dat deze vier religieuze dissidenten zo snel mogelijk zullen worden vrijgelaten.

Opkomend extreemrechts geweld, een veelkoppig monster

0
Extreemrechts geweld lijkt een steeds groter probleem te worden. Begin dit jaar werd de wereld opgeschrikt door de aanslag in Christchurch in Nieuw-Zeeland, waar 51 moslims werden vermoord. Eind april pleegde een extreemrechtse schutter een aanslag op een synagoge in San Diego in Californië, waarbij een vrouw omkwam en meerdere geworden vielen. En in juni vermoordde een rechtsextremist de Duitse CDU-politicus Walter Lübcke. Kunnen we sociale media, als broeinest van extreemrechtse radicalisering, hiervan de schuld geven?

De schutter van Christchurch, Brenton Tarrant, radicaliseerde via het internet. Hij was actief op diverse alt-rechtse internetsites, waaronder Gab.ai en 8chan, en kondigde op het laatste platform zijn aanslag aan. Tarrant gelooft in de omvolkingsthese, namelijk dat het ‘witte ras’ als gevolg van ‘massamigratie’ zal verdwijnen. John T. Earnest, de verdachte van de aanslag op San Diego, gelooft ook in deze complottheorie en meent dat de Joden hiervoor verantwoordelijk zijn. Lübcke, ten slotte, werd vermoord omdat hij een ruimhartig asielbeleid voorstond. Vanwege dit standpunt juichten extreemrechtse sociale mediagebruikers zijn dood toe.

Wat is de link tussen sociale media en radicalisering? Hoe zit het met de voedingsbodem onder radicalisering? Welke rol spelen complottheorieën? De Kanttekening sprak hierover met vier experts: nepnieuwsdeskundige Peter Burger van de Universiteit Leiden; complottheoriedeskundige Jelle van Buuren, verbonden aan dezelfde instelling; politicoloog Sarah de Lange, expert op het gebied van extreemrechts, en ten slotte met Lena Frischlich, verbonden aan de universiteit van Münster en gespecialiseerd in de rol van sociale media bij de radicalisering van extreemrechts en jihadisten.

Leidt hate speech op social media tot hate crimes?

Volgens de Leidse nepnieuwsonderzoeker Peter Burger zijn er maar heel weinig mensen die daadwerkelijk geweld gebruiken. Het verband tussen sociale media en geweld is heel moeilijk te onderzoeken, vertelt hij. ‘Wel is er onderzoek gedaan naar de correlatie tussen de hetze tegen migranten op sociale media en daadwerkelijk geweld tegen migranten. Er was een correlatie, geen causaal verband, tussen de hoeveelheid Facebookberichten van de anti-migratiepartij Alternative für Deutschland in bepaalde plaatsen en de ontwikkeling van geweld tegen migranten in die plaatsen. Op deze methode is wel veel kritiek gekomen, onder andere in The Atlantic.’

‘Sociale media kunnen fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt’

Er worden op sociale media veel nare berichten geplaatst. Ook oproepen tot geweld. Maar de groep die geweld gebruikt, die is heel klein. Burger: ‘Natuurlijk kun je wijzen op terroristen die hun actie op sociale media hebben gezet, of op sociale media nare berichten hebben geplaatst. Maar iedereen onder de zestig is bekend met sociale media. Dat aanslagplegers sociale media gebruiken ligt voor de hand, maar dit betekent niet automatisch dat sociale media dit veroorzaken.’

De Duitse onderzoekster Lena Frischlich onderschrijft deze analyse. ‘Er zijn verschillende factoren die sommige mensen ertoe bewegen om te kiezen voor terroristisch geweld. Tussen sociale media en geweld bestaat geen één-op-één-relatie. Wel kunnen sociale media fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt. Ook tussen hate speech en hate crime is er geen één-op-één-relatie te trekken.’

UvA-politicoloog Sarah de Lange vertelt dat er wel een verband is tussen rechtse narratieven in de reguliere media en geweld. Onderzoek heeft aangetoond dat als er in de media veel ruimte wordt gegeven aan het anti-vluchtelingensentiment, geweld tegen vluchtelingen toeneemt. In Nederland is hier nog geen onderzoek naar gedaan, maar wel in Duitsland, Zweden, Finland en de Verenigde Staten. ‘Op basis van die onderzoeksresultaten is het duidelijk dat er sprake is van een correlatie, maar over het onderliggende mechanisme – hoe de media-aandacht tot meer geweld leidt – weten we nog minder. Het is dus nog te vroeg voor grote conclusies.’

‘Maar ook als deze taal niet direct leidt tot geweld, tot rellen of een aanslag, is hate speech niet bepaald bevorderlijk voor het maatschappelijk klimaat en de sociale cohesie’, aldus Burger. ‘Veel mensen zijn blijkbaar boos, verontwaardigd en bang. Ze maken hun bedreigingen expliciet of hun bedreigingen op sociale media expliciet. ‘Gooi ze het land uit.’ ‘De gaskamer.’ Daarmee help je samenleving niet echt, eufemistisch gesproken.’ Er zijn ook een heleboel nep-video’s die door PVV-politici gedeeld worden, zegt Burger. ‘De verspreiders van deze beelden denken dat dit nieuws is, maar het gaat om beelden van langer geleden, met een heel andere context. De feiten zijn hier ondergeschikt aan het frame, namelijk dat de moslims het weer hebben gedaan.’

‘‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims’

Voedingsbodem voor radicalisering

Volgens Frichlisch gebruiken extremisten een ‘verdedigingsframe’ om hun geweld te legitimeren. ‘Ze beschouwen zichzelf niet als de agressoren, maar als degenen die iets belangrijks verdedigen. Bij extreemrechts is dat het eigen ‘erfgoed’; bij extreemlinks zijn dat minderheden en bij jihadisten is dat de islam.’

Geweldplegers laten zich ook vaak leiden door angst. De Duitse populistische partij Alternative für Deutschland speelt een kwalijke rol als het gaat om het verspreiden van angst, vertelt Frischlich. ‘Toen op oudejaarsavond 2015 een grote groep vrouwen werd aangerand in Keulen, werd dit door AfD gebruikt in politieke campagnes. ‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims. Als er angst wordt gezaaid, dan kunnen sommige mensen overgaan tot het gebruik van geweld. De moord op Lübcke, maar ook op de Poolse burgemeester Pawel Adamowicz en de Britse Labour-politica Jo Cox, werden begaan door daders die hun land wilden beschermen tegen asielzoekers en ‘slechte’ politici. Je ziet ook dat complottheorieën een belangrijke rol spelen bij het verspreiden van angst.’

Peter Burger stelt dat een gevoel van onrecht een belangrijke voedingsbodem is voor radicalisering, wat hij ontleend heeft aan radicaliseringsonderzoeker Kees van den Bos. ‘Dit gevoel leeft sterk bij jihadisten, bij extreemlinks en bij extreemrechts. Ze hebben heel erg het idee dat hun groep tekort wordt gedaan. Volgens extreemrechts spelen de elites onder een hoedje met de EU en ze halen massaal moslims en vluchtelingen binnen.’ En dan is er nog een eindeloze stroom berichten over moord en verkrachting, uiteraard met moslims of asielzoekers als dader.’ Het valt Burger op dat het steeds meer geaccepteerd raakt om geweldsbeelden als propaganda te gebruiken. ‘Ik associeerde beelden van verminkte lichamen en dode kinderen met Palestijnse activisten. Maar dit is nu ook in ons discours ingeslopen. Dat is zorgelijk.’

Stickers over ‘islamisering’ en ‘bevolkingsuitwisseling’ van de Duitse extreemrechtse beweging Identitäre Bewegung (Foto: YouTube)

Complotdenken en conspirituality

Complottheorieën spelen ook een rol bij radicalisering. De Leidse onderzoeker Jelle van Buuren legt uit dat complottheorieën geen recent fenomeen zijn, maar al veel langer bestaan. Hij noemt als voorbeeld de Protocollen van de Wijzen van Zion, het beruchte antisemitische schotschrift uit 1903, waarin gesteld wordt dat de Joden uit zijn op de wereldmacht. Maar complottheorieën zijn nu weer terug van nooit helemaal weggeweest.

Volgens Van Buuren is hier geen eenduidige verklaring voor. ‘Complottheorieën bouwen voort op wantrouwen, maar versterken vervolgens dit wantrouwen. De laatste tien à twintig jaar is er meer wantrouwen gekomen tegen de instituties. De EU, de farmaceutische industrie, de media, de politiek, de wetenschap. De wereld wordt steeds complexer en sneller, er zijn veel veranderingen. Dit leidt tot onzekerheid bij veel mensen. Zij verlangen terug naar eenduidig verhaal, met een wij en zij, een meta-narratief.’

Volgens Van Buuren is het complotdenken een vorm van geloof. Hij heeft daar ook een speciale term voor: conspirituality. ‘Er zitten veel spirituele elementen in complot, denk aan het geloof dat het einde der tijden is aangebroken. Deze apocalyptische manier van denken is heel erg religieus. Je ziet dit terug bij jihadisten, maar ook christelijke fundamentalisten en de alt-right. Die laatste groep gelooft dat een burgeroorlog onvermijdelijk is, dat het witte ras op het punt staat om te verdwijnen. En dat is de schuld van een sinistere samenzwering tussen links en de islam.’ Het ligt natuurlijk veel ingewikkelder in de werkelijkheid, legt van Buuren uit, maar de alt-right heeft een aantrekkelijk pasklaar antwoord op ingewikkelde dynamische processen. ‘De alt-rechtse complottheorieën sluiten goed aan bij het al bestaande rechts-populistische narratief, waar het gaat om de slechte elite die het volk loopt te belazeren.’

Complottheorieën zijn volgens Van Buuren echt overal te vinden, niet alleen bij rechts. Complottheorieën kunnen onschuldig zijn, maar vaak gaat het om het aanwijzen van de zondebok. ‘Dit leidt vaak tot demonisering. De ander is niet een tegenstander, maar een vijand die zich door kwaadaardige motieven laat leiden. Er zijn verschillende zondebokken in de geschiedenis, maar antisemitisme is hardnekkig in veel complottheorieën. Je ziet dit terug bij extreemrechts, extreemlinks en bij jihadisten. Rechtsextremisme en jihadisme zijn sowieso antisemitisch, en bij extreemlinks gaat het om kapitaal dat met Joodse bankiers geassocieerd wordt.’

Natuurlijk is er ook een relatie tussen complotdenken en geweld, maar die is niet eenduidig, stelt Van Buuren. ‘Niet alle complotdenkers zijn potentiële geweldplegers, maar in gewelddadige, extremistische ideologieën zit altijd een complotelement. Geweld heeft echter meerdere oorzaken en vindt alleen plaats onder bepaalde condities. Het meest gevaarlijke aan complotdenken is, zoals ik al zei, het zondebokaspect. Het dehumaniseren van de tegenstander neemt een drempel tot het gebruik van geweld weg. Denk aan Rwanda, waar de Tuti’s werden gedemoniseerd voordat ze werden vermoord, en natuurlijk aan de Joden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.’

‘Bij rechts heb je meer samenzweringstheorieën, meer nepnieuws’

Hoe gevaarlijk is extreemrechts in Nederland?

Het is opvallend dat veel terroristisch geweld in Europa en de Verenigde Staten tegenwoordig uit extreemrechtse hoek komt. Hoe gevaarlijk is extreemrechts eigenlijk? En in hoeverre wordt extreemrechts gepromoot door politieke partijen en buitenparlementaire actiegroepen?

Politicoloog Sarah de Lange maakt als wetenschapper een scherp onderscheid tussen radicaal rechts en extreemrechts. ‘Extreemrechts accepteert de democratie niet, radicaal rechts doet dat wel, maar is tegen pluralisme, tegen de liberale democratie. In tegenstelling tot extreemrechts is radicaal rechts niet antidemocratisch, dat men de democratische spelregels afwijst. En radicaal rechts wijst ook politiek geweld af.’

Het Forum voor Democratie en de PVV zijn volgens De Lange daarom ook niet extreemrechts. De buitenparlementaire actiegroep Pegida is volgens haar een grensgeval. ‘Pegida-voorman Edwin Wagensveld heeft meegedaan aan paramilitaire activiteiten in Bulgarije. En de manier waarop Pegida met het demonstratierecht omgaat is ook op het randje.’ Actiegroep Identitair Verzet is wel extreemrechts, zegt De Lange. ‘Deze activisten stellen dat geweld een legitiem middel is en geloven dat de rassenoorlog eraan komt. Leden van Identitair Verzet gaan naar Frankrijk voor paramilitaire training.’

Volgens De Lange valt het in Nederland wat betreft het gevaar van extreemrechts wel mee, in vergelijking met de situatie in het buitenland. ‘In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is het een stuk ernstiger. In Duitsland zijn er laatst ook rechtsextremisten opgepakt die in het leger en de politie zijn geïnfiltreerd, het zogenoemde Hannibal-netwerk.’

Is deplatforming, het niet meer bieden van podia aan (rechts-)extremistische geluiden, misschien een middel om radicalisering en geweld tegen te gaan? Volgens De Lange is dit een te normatieve vraag. ‘Hier is geen onderzoek naar geweest, dus we weten niet of dit helpt. Ik vind het meer een vraag voor de politiek en de samenleving. Moeten we antidemocratische stemmen in het debat wel ruimte geven?’

Leden van de extreemrechtse jeugdbeweging Génération Identitaire uit Frankrijk (Foto: YouTube)

Hoe gepolariseerd is Nederland?

Extreemrechts roept een sterke tegenreactie op. Op sociale media is het tegenwoordig bon ton om geweld tegen ‘nazi’s’ te bepleiten. ‘Punch a Nazi’ is een populair thema, in de Verenigde Staten maar ook in Nederland, en werd ook gebruikt om het geweld tegen Pegida-voorman Wagensveld te verdedigen. Radicaliseert links ook? En wordt Nederland daardoor steeds meer gepolariseerd?

‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken’

De Lange stelt dat mobilisatie tegenmobilisatie oproept. Als extreemrechts sterker wordt, dan worden tegenkrachten dit ook. ‘Wat we nu zien, vooral op sociale media, is wat in de politicologie ‘affectieve polarisatie’ wordt genoemd. Politieke tegenstanders worden niet langer als tegenstander gezien, maar als morele vijanden.’ Volgens De Lange is er echter altijd ruimte voor depolarisatie. ‘Misschien moet het midden meer ruimte krijgen, de mensen die een tussenpositie innemen. Maar in de media krijgen de flanken vooral aandacht.’ Van Buuren noemt deze ontwikkeling ‘het mainstreamen van de fringe’. In de Verenigde Staten is volgens hem het denken in termen van complotten en een dreigende burgeroorlog tegenwoordig veel meer mainstream geworden.

Met de polarisatie in Nederland valt het wel mee, gelooft Burger. ‘In de Verenigde Staten zijn de maatschappelijke tegenstellingen tussen links en rechts veel groter.’ Burger benadrukt daarnaast dat samenzweringstheorieën en nepnieuws meer voorkomen bij extreemrechts dan bij extreemlinks. ‘Hyperpartijdige media als Breitbart, Infowars, de Dagelijkse Standaard, Voice of Europe en het antisemitische Fenixx, die heb je niet bij links.’

Frischlich vertelt dat polarisatie van alle kanten komt, maar dat mensen geneigd zijn om eerst en vooral op de polarisatie bij de andere partij te wijzen. ‘Linkse mensen zullen sneller op het gevaar van extreemrechts wijzen dan op het gevaar van extreemlinks. Moslims zullen ook eerder naar extreemrechts verwijzen, terwijl rechtse mensen banger zijn voor het gevaar van extreemlinks en voor het jihadisme. Op dit moment roert extreemrechts zich online het meest, maar dat is een momentopname. Studies wijzen bovendien uit dat de meeste mensen gewoon in vrede willen leven.’

Frischlich legt uit dat tijdens het polarisatieproces steeds meer waarden ononderhandelbaar worden. ‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken. Sowieso worden online discussies vaker ongenuanceerder gevoerd dan op straat. Dat komt omdat mensen elkaar niet zien, de emoties van de ander niet zien en zich dan principiëler voordoen dan dat ze zijn.’ Maar Twitter, waar veel discussies worden gevoerd, is niet representatief voor de samenleving, stelt zij. ‘Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zit op Twitter en deze mensen zijn veel meer uitgesproken.’

We moeten het gevaar van polarisatie dus niet overschatten. Niettemin is extremisme een probleem, helemaal als het wel tot geweld leidt. Frischlich: ‘In Duitsland hebben we lange tijd rechtsextremisme genegeerd, onderschat. In de jaren negentig was er een opleving van rechtsextreem geweld en daarna leek het een lange tijd rustig, maar moslims en Joden weten dat dit geweld nooit helemaal is verdwenen, ook al zien autochtone Duitsers dit niet altijd.’

‘Turkije wil Koerden in Syrië aanvallen, maar durft het niet’

0
Er zijn berichten over grote Turkse troepenconcentraties aan de grens met Syrië. Volgens de Turkse journalist Ergun Babahan ligt een Turkse aanval op de Rojava, de door Koerden gedomineerde autonome regio in Noord-Syrië, mogelijk in het verschiet. Dit schrijft hij op de onafhankelijke nieuwssite Ahval News.

Een recentelijke Turkse aanschaf van Russische raketten heeft tot problemen met NAVO-bondgenoot Amerika geleid. Woensdag besloten de Verenigde Staten Turkije uit het gezamenlijke straaljagerprogramma te zetten. Amerika is niet blij dat Erdogan het goed kan vinden met de Russische president Poetin. Een invasie van Noord-Syrië zal echter tot nog meer verwijdering tussen de NAVO-bondgenoten leiden, zegt Babahan.

Turkije beschouwt de Koerdische YPG-milities die de Rojava besturen als terroristen, die heulen met de PKK. Erdogan heeft ook meerdere malen aangeven dat hij in Noord-Syrië een bufferzone wil creëren, om zo de Turkse grens beter te beschermen. De troepenopbouw aan de Syrische grens duidt er volgens Babahan op dat het Turkse leger een operatie aan het voorbereiden is.

Oorlog met de YPG brengt de Verenigde Staten in een lastig parket, omdat de YPG en de Amerikanen bondgenoten zijn en hebben samengewerkt om IS te verslaan.

De Koerdische YPG-strijders hebben de Amerikanen gewaarschuwd dat als er een Turkse aanval komt ze Deir al-Zor en Raqqa moeten verlaten, twee Syrische steden die ze hebben veroverd op IS. Dit zou betekenen dat IS de kans krijgt om zich te hergroeperen, iets dat Amerika ten koste van alles wil voorkomen.

De Verenigde Staten zullen hierom druk op Erdogan uitoefenen om zijn leger aan de Turkse kant van de grens te houden, denkt Babahan. Ook verwacht hij dat Turkije daarom toch af zal zien van een daadwerkelijke aanval, hoewel het Turkse leger druk op de Koerden in de Rojava zal blijven uitoefenen.