14.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 744

VN: tijdens coronacrisis meer geweld tegen vluchtelingenvrouwen

0

Vluchtelingen- en migrantenvrouwen maken nu extra kans om slachtoffer te worden van geweld, waarschuwt VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

Door de lockdowns zitten veel vluchtelingenvrouwen opgesloten met de mannen die hen misbruiken. Ook kunnen zij niet voorzien in hun levensonderhoud, waardoor minderjarige vrouwen meer kans lopen te worden uitgehuwelijkt en sommige vrouwen noodgedwongen kiezen voor ‘overlevingsseks’.

Veel landen hebben de grenzen dichtgegooid, net als voorzieningen als safe shelters. Daardoor krijgen vluchtelingen- en migrantenvrouwen in nood minder snel hulp, meldt UNHCR. Om vrouwen in nood toch te helpen, zorgt UNHCR voor een noodfonds.

Landelijk Platform Slavernijverleden: Nederlandse coronabeleid is te wit

83

Volgens het Landelijk Platform Slavernijverleden loopt de Afro-Nederlandse gemeenschap onevenredig veel risico om zwaar geraakt te worden door de coronacrisis.

Het platform heeft zijn grieven opgeschreven in een rapport voor het Hoog Commissariaat voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties.

De Nederlandse regering, de media, het onderwijs en de gezondheidszorg zouden zich laten leiden door alleen een ‘wit perspectief’. ‘De slogan ‘Wie men niet ziet hoort men niet’ is in deze periode meer dan van toepassing.’

De media bedienen zich voornamelijk van witte experts en professionals, vindt het Landelijk Platform Slavernijverleden. Ook zijn de voorbeelden die worden getoond van ‘goede praktijken’ bijna allemaal vanuit een ‘wit perspectief’.

‘Zelden worden goede voorbeelden getoond die zijn ondernomen binnen de gemeenschappen van meer dan de Nederlandse cultuur, maar ook uit de landen die vanwege het Nederlands koloniaal verleden dichterbij de Nederlandse cultuur staan.’

Een ander kritiekpunt is dat de overheid en de media wel aandacht geven aan hoe christenen en moslims met de coronacrisis omgaan, maar dat de Caribische Winti-spiritualiteit van deze aandacht wordt uitgesloten.

Verder komen hard getroffen Afro-Nederlandse ondernemers niet of nauwelijks aan bod, aldus het platform. ‘De focus voor wat betreft de ‘pijn’ is op nationaal niveau niet of nauwelijks op deze doelgroep gericht.’

Tevens vreest het platform dat niet-witte leerlingen – nu de examens zijn komen te vervallen – lagere schooladviezen krijgen. Onderwijspersoneel zou racistisch zijn en zwarte en islamitische leerlingen structureel onderadviseren.

Het Platform Nederlands Slavernijverleden baseerde het rapport op de observaties van 46 personen, waaronder twaalf Afro-Nederlanders in de zorg. Volgens deze zorgprofessionals hanteren ziekenhuizen nog steeds discriminatoire criteria bij het vaststellen van een bepaald ziektebeeld.

Het platform vreest voor ’toestanden waarbij ‘witte’ artsen, ethici, instellingen, instituten, politici criteria gaan vaststellen wie in aanmerking komt voor medische zorg’.

‘Iemand met een ‘zwarte’ huidskleur zal niet rood of spierwit aankleuren om de diagnose vast te stellen die hoort bij een bepaald ziektebeeld. Bij een persoon met een ‘zwarte’ huidskleur zal dan gauw worden gesteld, dat het ‘kennelijk tussen de oren zit.’

Witte professionals zouden zich ook vaak laten leiden door het vooroordeel dat zwarte mensen een hogere pijngrens hebben. Dit vooroordeel stamt volgens het platform nog uit de tijd van de trans-Atlantische slavernij.

Het rapport zegt tevens te vrezen dat ongedocumenteerde asielzoekers vanwege het quarantainebeleid van de Nederlandse overheid ‘bewust of onbewust strategisch ‘weggemoffeld’ kunnen worden’.

Het Landelijk Platform Slavernijverleden zegt ook voor de rechten van Afro-Nederlandse verzorgers in de verzorgingshuizen op te komen. Het platform neemt in het rapport alvast een voorschot op het aankomende Sinterklaasfeest.

‘Bijna alle respondenten melden dat 4 en 5 december belangrijke data zijn in verzorgingshuizen. Het geloof in een Sinterklaas vergezeld van een zwarte Piet is nog niet uitgebannen. Gemeld is dat verzorgers van Afrikaanse afkomst vrij nemen. Eén respondent meldt dat in het huis waar zij werkt zwarte Piet is uitgebannen.’

Kinderen van de corona-rekening: ‘Kwetsbare leerlingen lijden de meeste schade’

0

Dat de schooldeuren dicht zijn is vooral nadelig voor kinderen van ouders met een smalle beurs, waar geen laptop of internetverbinding is of nauwelijks Nederlands wordt gesproken. Experts pleiten voor het openen van zomerscholen om achterstanden in te kunnen halen. ‘Gebruik die zomertijd goed.’

Mariëtte Lusse is lector Samenwerken met ouders bij de Hogeschool Rotterdam. Ze vult sinds een paar jaar de zogeheten ‘Gereedschapskist voor beter samenwerken met ouders’. Deze gereedschapskist biedt houvast voor het behandelen van relevante onderwerpen met ouders met schoolgaande kinderen.

Vanwege de coronacrisis is er nu een ‘Gereedschapskist kwetsbare leerlingen en thuisonderwijs’ bij gekomen, met adviezen om deze periode een beetje redelijk door te komen. Denk aan vindplaatsen van tips voor ouders die ineens ook leraar zijn of plekken waar je gratis luisterboeken voor kinderen kunt vinden (een ‘luisterbieb-app’). Ook wordt er aandacht besteed aan kinderen die opgroeien in gezinnen waar problemen zijn, hoe je daar als school mee om moet gaan en welke organisaties hulp bieden op diverse terreinen.

Lusse is bang dat door de schoolsluiting de kansenongelijkheid toeneemt. ‘Kinderen missen de structuur, hun vrienden en ouders zijn belast met de taak hun kind thuis te moeten helpen bij het leren. Een deel van de leerlingen is kwetsbaar omdat er thuis geen laptop is, geen toegang tot internet, hun ouders zich minder in staat voelen om hen te begeleiden bij schoolwerk of structuur te bieden, of omdat ze leven in een gezin waar spanningen snel hoog oplopen. Zeker nu.’

Deze kwetsbare kinderen komen niet aan leren toe en kampen met sociaalemotionele problematiek, aldus Lusse. Scholen en gemeenten zetten zich in om al deze kinderen in beeld te krijgen en zo goed mogelijk te begeleiden. Ze zien kinderen in schrijnende omstandigheden. ‘Een directeur van een school voor speciaal onderwijs vertelde mij dat er in sommige gezinnen paniek is en de signalen van onveiligheid heftiger worden.’

Het is volgens Lusse goed om straks, als de scholen weer open gaan, extra in deze kinderen te investeren. ‘Niet alleen door aandacht te hebben voor taal en rekenen. Maar ook voor hun bredere ontwikkeling, door hen een positieve en stimulerende omgeving te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door in de zomervakantie leuke zomerscholen aan te bieden.’

Laptops

Ook de Stichting Leren voor de Toekomst zet zich in voor kwetsbare kinderen. De stichting verzorgt betaalbare huiswerkbegeleiding en bijlessen voor leerlingen vanaf groep 4 van de basisschool en op middelbare scholen. Sabrine Charki is actief binnen de stichting en is invalskracht en locatieleider in Utrecht-Overvecht. Ze is het aanspreekpunt voor begeleiders en ouders en weet dus wat er leeft.

Charki schat dat 85 procent van de leerlingen uit ‘minimagezinnen’ komen. ‘In ieder geval onder het minimumloon. Zulke gezinnen komen in aanmerking voor hulp uit een potje van de gemeente.’ Ze vertelt ook dat veel gezinnen geen laptop in huis hebben. ‘Soms kunnen de leerlingen een filmpje van ons of van school op hun telefoon bekijken. Als er ook geen telefoon in huis is die deze mogelijkheid biedt, dan is er echt sprake van een probleem.’

De Stichting Leren voor de Toekomst heeft vijftien laptops uitgeleend, maar dat is niet voldoende. Daarom ijvert zij voor donaties om deze leerlingen te kunnen helpen. Het gaat regelmatig om schrijnende situaties. Vooral voor leerlingen van de basisschool is deze achterstand schadelijk, aldus Charki. ‘Sommige leerlingen van de middelbare school hebben al een taalachterstand, maar basisschoolleerlingen zijn bezig met taalvorming.’

Ook de zwakkere leerlingen zullen volgens Charki de meeste schade ondervinden. ‘Het is geen optie om álle leerlingen te laten doubleren. Er komt straks een nieuwe aanwas en er zijn al te weinig leerkrachten.’

‘Een deel van de leerlingen is kwetsbaar omdat er thuis geen laptop is’

Charki deelt de zorgen van Ilias el Hadioui, socioloog en lid van de Onderwijsraad. In het AD stelde El Hadioui dat de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen door de sluiting van de scholen geschaad kan worden. Charki: ‘De sociale ontwikkeling van veel kinderen staat stil, ook omdat ze geïsoleerd raken. Hun sociale vaardigheden gaan achteruit, want ze missen het samenwerken. Alleen als we live gaan, kunnen ze even gezamenlijk onderwijs volgen. Ze vinden het fijn om elkaar te zien.’

Zomerscholen vormen een mogelijke oplossing, denkt Charki. ‘Gebruik die zomertijd goed. Dit zal niet voor alle leerlingen leuk zijn. Daarnaast lopen scholen tegen vakantieplannen van ouders op.’

Veel ouders geven overigens zelf al aan dit jaar tijdens de grote vakantie thuis te blijven, zegt Charki. ‘Ze willen graag dat hun kind onderwijs krijgt, zeker als ze zelf de Nederlandse taal niet goed beheersen. Ik weet zeker dat veel ouders open zullen staan voor een zomerschool.’

Onderwijs als grondrecht

Wat doet de politiek? We spraken met Co Engberts, fractievoorzitter PvdA Rotterdam. Ook hij maakt zich zorgen over dat veel leerlingen thuis geen laptop of internetaansluiting hebben en dat sommige ouders niet in staat zijn om hun kinderen structuur te bieden. Hij vindt dat zijn gemeente tekort schiet.

‘Er wordt heel erg gekeken naar weldoeners, zoals de Stichting De Verre Bergen Rotterdam. En er zijn oproepen gedaan om een laptop aan kinderen te schenken die er geen hebben. Deze initiatieven zijn op zich prachtig natuurlijk, maar kinderen uit arme gezinnen zouden hiervan niet afhankelijk mogen zijn.’

Onderwijs is een grondrecht met goede randvoorwaarden, beargumenteert Engberts. ‘We kennen niet alleen de leerplicht, maar ook het recht op onderwijs. De overheid moet dit faciliteren door middel van schoolgebouwen en leerkrachten. Als dat niet kan, dan moeten er andere randvoorwaarden komen. Dit is een noodsituatie. Dan mag je niet voor 100 procent leunen op weldoeners. De overheid moet in deze situatie bijspringen.’

Engberts wijst erop dat de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman (PvdA) wél bijspringt. ‘In Rotterdam wachten we af en springen dán pas bij. Dat kan niet, vooral niet voor leerlingen waar thuis weinig geld is, weinig sturing plaatsvindt en waar niet of nauwelijks Nederlands wordt gesproken. De budgetten van de scholen waarop kinderen in deze situatie vaak zitten zijn niet oneindig. Ook is er vaak geen ouderfonds. Daarbovenop zijn dit de scholen die bij uitstek kampen met een lerarentekort. De werkdruk is groot, áls er al een leraar is.’

Hij merkt op dat de betrokkenheid per school verschilt. ‘Er zijn scholen die er echt bovenop zitten om hun leerlingen in de gaten te houden, juist in deze periode.’ Wat Engberts ook prettig vindt, is dat er hotspots komen voor kinderen die thuis geen internet hebben. ‘Het is heel mooi, maar we zijn wel al bijna een maand verder. Rotterdam heeft te traag op het probleem gereageerd.’

De Rotterdamse PvdA wil de zomerscholen graag terug. ‘Wat wij ook graag willen, is meer betrokkenheid van de ouders. Op tijd naar bed, helpen bij het voorlezen, een kind laten meerekenen bij de supermarkt, enzovoort. Zomerscholen kunnen hierbij een rol spelen.’

‘Apartheid’ in India: hindoes in ziekenhuis gescheiden van moslims

0

In een openbaar ziekenhuis in de Indiase staat Gujarat worden islamitische coronapatiënten van hindoeïstische patiënten gescheiden. Critici beschuldigen het ziekenhuis van apartheid.

De hoofdarts van dit ziekenhuis in Ahmedabad, de grootste stad in Gujarat, verdedigt dit beleid tegenover de Indiase krant Indian Express:

‘Over het algemeen zijn er aparte afdelingen voor mannelijke en vrouwelijke patiënten. Maar hier hebben we aparte afdelingen gemaakt voor hindoe- en moslimpatiënten. Het is een beslissing van de regering en u kan het hen vragen.’

In Gujarat is de nationalistische BJP van Narendra Modi aan de macht. Modi was van 2001 tot 2014 de belangrijkste minister van de deelstaatregering van Gujarat, voordat hij minister-president van India werd.

De Arabische nieuwszender al Jazeera heeft deelstaatminister voor volksgezondheid aan de tand gevoeld over de religieuze segregatie in het staatsziekenhuis in Ahmedabad. Die gooide meteen de telefoon op de haak. Al Jazeera sprak ook met de Indiase socioloog Ghanashyam Shah.

‘Gujarat kennende, ben ik niet verbaasd dat dit is gebeurd’, zegt Shah. ‘Het is heel voor de hand liggend. De nepnieuwspropaganda rond moslims die het virus verspreiden, heerst waarschijnlijk in heel India. Maar ik kan zien dat het zichtbaar is in Gujarat.’

Veel Indiase moslims hebben het idee dat zij tot zondebok worden gemaakt. Naar aanleiding van berichten in hindoe-nationalistische media over een groot islamitisch festival in New Delhi werd de hashtag #coronajihad trending op social media.

De staat Gujarat heeft een beruchte reputatie als het gaat om moslimhaat. In 2002 was Ahmedabad een van de belangrijkste epicentra van religieus geweld in Gujarat. Toen werden bijna tweeduizend moslims gedood, tientallen vrouwen verkracht en verloren duizenden anderen hun woning.

Kamervragen omdat Marokko repatriëring Nederlanders weigert: ‘Onacceptabel!’

2

Door de coronacrisis zitten nog altijd ruim drieduizend Nederlanders vast in Marokko. Kamerleden pikken dit niet en hebben vragen ingediend.

Gisteren werd bekend dat Marokko de repatriëring dwarsboomt omdat het land niet gediend is van de ‘bevoogdende’ toon van Nederland, dat eist dat ook Nederlanders met een dubbel paspoort teruggehaald kunnen worden.

‘Het zijn ook onze onderdanen’, aldus een anonieme Marokkaanse topambtenaar over deze Marokkaanse Nederlanders in de staatsgezinde krant Hespress. Daar komt nog bovenop dat de diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Marokko al lange tijd slecht zijn.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma noemt het ‘onacceptabel’ dat nog steeds zoveel Nederlanders in Marokko vastzitten en heeft Kamervragen ingediend. Hij wil weten of andere landen net zoveel hinder ondervinden en of Nederland samenwerking met hen zoekt.

Tevens vraagt Sjoerdsma zich af of buitenlandminister Stef Blok van plan is om drukmiddelen in te zetten tegen Marokko. Sadet Karabulut (SP) is benieuwd of deze druk ook in EU-verband kan worden opgevoerd, zo blijkt uit vragen die ook zij heeft gesteld aan minister Blok.

CBS: statushouders volgen vaker een opleiding – en op steeds hoger niveau

1

Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) volgt een groeiende groep voormalige asielzoekers een opleiding. De meesten zitten op het mbo.

Het CBS volgde meerdere statushouders die in 2015 een verblijfsvergunning kregen. Vier op de tien statushouders volgden in de maand oktober 2019 onderwijs. Hun aantal is in drie jaar tijd met een derde toegenomen.

De meeste statushouders zijn tussen de vijf en achttien jaar oud en dus leerplichtig. Maar veel statushouders hebben de middelbare school inmiddels doorlopen en zitten nu op het mbo.

De laatste jaren doen ze steeds vaker mbo-opleidingen van een hoger niveau. In oktober 2016 volgde een kwart van de statushouders die op het mbo zaten een opleiding van niveau 2 of hoger. Drie jaar later deed twee derde dit.

Biculturele ondernemers in coronatijd: ‘Lenen van familie? Een zwaktebod’

1

De Kanttekening sprak met biculturele ondernemers bij wie de inkomsten in één klap zijn weggevaagd. Hoe ervaren zij de coronacrisis? En zijn zij eerder geneigd om terug te vallen op de familie dan op de staat?

Midden op de Hoefkade in de Haagse Schilderswijk heeft de 34-jarige Moustapha Barbouch al elf jaar zijn reisbureau (foto). Rif Reizen is gespecialiseerd in de verkoop van vliegtickets met bestemmingen over de gehele wereld en in het bijzonder naar Marokko. Sinds de intelligente lockdown is de zaak gesloten en werkt Moustapha vanuit huis.

‘Nou ja, werken… zoveel werk is er nu niet meer. De reisbranche ligt op z’n gat. Het begon toen de premier een maand geleden adviseerde om niet naar het buitenland af te reizen.’

De meeste klanten van Rif Reizen zijn Noord-Afrikanen en Europeanen die zakelijke reizen binnen Europa boeken, zoals Polen en Bulgaren. ‘Ja, ik zit midden in de Schilderswijk, dus mijn klanten zijn heel divers. Aan het begin van de coronacrisis had ik nog wel de Europeanen die naar hun eigen land terugkeerden, maar je zag dat ook bij die groep elke dag de boekingen minder werden. Nu ligt alles stil.’

Het is een gigantische financiële strop. Barbouch heeft aangeklopt bij de overheid voor hulp. ‘Ik heb een aanvraag ingediend voor dat eenmalige bedrag van 4.000 euro omdat mijn maandelijkse vaste lasten voor de zaak ongeveer 1.500 euro bedragen. Daarnaast ga ik, omdat ik een eenmanszaak heb, deze week ook een beroep doen op de zzp-steun om mijn bedrijf te kunnen doorzetten. Deze uitkering vult het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet worden terugbetaald.’

‘Het ziet er niet naar uit dat we over een maand weer zorgeloos kunnen reizen’

Zijn familie laat hij met rust. ‘Hun financiële hulp heb ik niet nodig, omdat ik nog wel kan leven van mijn reserves. Daarnaast: ik heb gewoon recht op hulp van de overheid.’ Ook speelt trots een rol, vertelt Barbouch.

‘Ik heb ooit de keuze gemaakt om voor mijzelf te beginnen. Niemand anders maakte die keuze voor mij. Verschillende familieleden hebben hun hulp wel aangeboden, maar ik neem dat niet aan. Meestal is het andersom en ben ik degene die anderen helpt.’

Barbouch ziet de toekomst niet rooskleurig in. Hij weet zeker dat de overheid de komende maanden de strenge maatregelen zal handhaven.

‘Als je ondernemer bent, dan ben je je bewust van de risico’s. In mijn branche moet je als kleine ondernemer snel kunnen schakelen wanneer het niet goed gaat. De grote bedrijven hebben andere opties, zoals een faillissement aanvragen. Wij moeten snel kunnen beslissen over alternatieven. Het ziet er niet naar uit dat we over een maand weer zorgeloos kunnen reizen. Ik ben bang dat dit nog heel lang gaat duren. Daarom ben ik alvast aan het nadenken over een eventuele andere soort onderneming.’

Geld van een oom

Tuan* runt al jarenlang loempiakramen in verschillende steden en ziet steeds minder mensen op straat. Iedereen in de familie helpt mee: thuis in de keuken, op straat met de verkoop en met de administratie.

‘Bij ons is het normaal dat iedereen een steentje bijdraagt. Het is een echte familiezaak. Sinds de coronacrisis hebben we het erg moeilijk, omdat mensen minder op straat zijn en er dus ook minder loempia’s worden verkocht. Het doet echt pijn om te zien hoe stil en leeg het is op straat, waar normaal duizenden mensen voorbij mijn kraam lopen. Je wordt er niet vrolijk van.’

De familie helpt elkaar in deze barre tijden, ook financieel. ‘Andere familieleden die ook ondernemer zijn helpen ons nu. Omdat dat bij ons normaal is. Mijn oom heeft mij geld geleend; daarmee kan ik wel een paar maanden vooruit.’

‘Pijnlijk om te zien hoe stil het is op straat’

Tuan heeft nog geen tijd gehad om te onderzoeken of hij van de Nederlandse overheid hulp kan krijgen. ‘Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er niet zo mee bezig ben. Ik vind andere zaken nu even belangrijker. Dat mijn familie gezond blijft, bijvoorbeeld – en dat mijn dochter haar studie kan afmaken.’

Vijfenveertig jaar geleden vluchtte Tuan als kind, samen met zijn familie, van Vietnam naar Nederland. Hij relativeert de economische problemen. ‘Vrijheid, gezondheid en veiligheid vind ik de belangrijkste zaken in het leven. Want als die er niet zijn, kun je je kinderen geen toekomst bieden.’

Te trots

Dat deze crisis er ook voor kan zorgen dat je als ondernemer het niet meer ziet zitten, bewijst het besluit van de Rotterdamse Mehmet* om zijn Turkse shoarma- en kebabzaak in de verkoop te zetten.

‘Ik had een bloeiende zaak met veel afhaal en bezorging. Maar toen de horecazaken dicht moesten, werd men creatief en gingen restaurants en zelfs kroegen ook maaltijden bezorgen. Ik kreeg elke dag minder klanten. En als je niet de enige kebabzaak bent in de wijde omgeving maar in een gebied zit waar om de vijftig meter een concurrent zit, dan gaat het extra hard.’

Mehmet ziet de afgelopen jaren steeds meer Turkse ondernemers van Turkije naar Nederland verhuizen om aan de onzekere financieel-economische situatie daar te ontsnappen. ‘Ook grote bedrijven. De meeste ondernemers in Nederland met een niet-Nederlandse nationaliteit zijn Turks. En het ondernemen zit bij ons in het bloed. Wij willen liever niet voor een ander werken.’

Toch wil Mehmet al een tijdje af van de familiezaak waar hij samen met zijn vrouw en kinderen al zijn energie in heeft geïnvesteerd. Hij zakt nu steeds dieper in de schulden. De crisis is voor hem de aanleiding om de zaak te verkopen. Het liefst wil hij weer in loondienst gaan.

‘Dit kan niemand lang volhouden’

Hulp van familie durft hij niet te vragen. ‘Dat is bij ons echt not done. Ik ben degene die mensen onderhoudt, zoals mijn broer in Turkije die ook eenzelfde soort zaak heeft.’

In Turkije hebben mensen het momenteel erg zwaar, vertelt Mehmet. Iedereen moet verplicht thuisblijven, maar velen waren afhankelijk van dat klein beetje geld wat ze buitenshuis verdienden. Kleine ondernemingen, zoals straatkarretjes of winkeltjes, zijn het hardst getroffen.

‘Mijn broer heeft het nu ook erg moeilijk. Ik probeer hem toch hier en daar en waar mogelijk financieel te ondersteunen, ondanks mijn situatie. Ik ben de oudere broer en heb een verantwoordelijkheid om de rest te helpen, niet andersom.’

Hij geeft aan dat hij te trots is om zijn hand op te steken bij zijn familie. ‘Het zou dan laten zien dat ik gefaald heb. Ik zou me kapot schamen. De familie helpt elkaar wel op andere manieren: meer praktisch, zoals in de zaak staan. Kijk, dat is wel normaal – zelfs bijna een verplichting. Als de nood hoog is, staat iedereen paraat om in te springen.’

Mehmet heeft een aanvraag ingediend bij de gemeente om de vaste lasten als de huur te kunnen blijven betalen, maar hij hoopt dat de zaak snel verkocht zal worden. ‘De afgelopen twee maanden heb ik de omzet met wel 60 procent zien dalen. Dit kan niemand lang volhouden. Ik ben daarom ook erg blij dat de Nederlandse overheid bijspringt. Dat is ook nodig.’

Een zwaktebod

Ook Ihsan Radwan (25) doet geen beroep op hulp van de familie. De 25-jarige Rotterdamse met Egyptische roots heeft Industrial Design Engineering gestudeerd, waarin je leert met technisch inzicht, creativiteit en gevoel voor consumentengedrag producten te ontwerpen of te verbeteren. Een jaar geleden startte ze haar eigen onderneming, die nu ook geraakt is door de crisis.

‘Ik heb een winkeltje met op de begane grond een kledingdrukkerij en op de eerste verdieping een fotostudio, waar mensen een fotoshoot kunnen krijgen of gewoonweg pasfoto’s kunnen laten maken. De kledingdrukkerij fabriceert voornamelijk bedrukte kleding op aanvraag. Mijn vader is kleermaker geweest, dus dat heb ik van kinds af aan meegekregen.’

De winkel van Ihsan is momenteel gesloten. Ook zij werkt sinds de lockdown vanuit huis, waar zij op een slimme manier iets positiefs uit de crisis heeft weten te halen.

‘Ik ben best actief op social media, vooral op Instagram en Snapchat, en heb een groot bereik. Toen de crisis erger werd, begon ik bedrukte mondkapjes te maken en liet ze zien op mijn accounts. Ik kreeg meteen ontzettend veel reacties en aanvragen. Het werd een hype. Dus nu zit ik vooral thuis achter de naaimachine en heb ik toch wel inkomsten.’

‘Overheidssteun is een recht in moeilijke tijden’

Het zijn geen medische mondkapjes die Ihsan maakt. Ze is daar ook heel duidelijk in naar haar klanten toe. ‘Maar voor kinderen is het bijvoorbeeld wel leuk, omdat ze bedrukt zijn. En het helpt enigszins bij het niet aanraken van de mond. Het is vooral een kwestie van awareness. Wanneer mensen anderen zien met mondkapjes op, worden ze zich nog meer bewust van het feit dat er iets ernstigs gaande is.’

Ihsan heeft ze nog niet aangeklopt bij de overheid: het loopt nu nog wel lekker met de mondkapjes. Toch denkt ze dat dit een tijdelijke hype is en het binnen een paar weken voorbij is. ‘Als dat het geval is, dan ga ik voor de komende twee maanden gebruik maken van overheidssteun.’

Haar familie laat ze met rust. ‘Als je ondernemer bent, dan ga je automatisch uit van je eigen kracht en wil je zelfstandig zijn. Je hebt er vanaf het begin over nagedacht over hoe je het wilt aanpakken en wat je aankunt. Overheidssteun is een recht in moeilijke tijden. Er wordt goed gekeken naar wie er aanspraak op heeft. Geld lenen van mijn familie zie ik als een zwaktebod.’

Zij vindt juist dat zij haar familie moet helpen, in plaats van andersom. ‘Mijn broer en zus zijn ook zelfstandigen. Iedereen is met zichzelf en de eigen sores bezig. Mijn broer heeft een scooterzaak en heeft het nu erg moeilijk.’

*Gefingeerd. Echte naam bij de redactie bekend.

 

Meer dan in vreugde zijn wij als mensheid verenigd in leed

0

Gisteren las ik op Instagram een verhaal van een influencer. Pardon, ik bedoel content creator. Zo worden ze tegenwoordig liever genoemd. Zo breng ik mijn quarantainedagen steeds vaker door. Wanneer de behoefte om mijn geest te verlammen dringend wordt, scroll ik op Instagram, en bekijk ik de foto’s en lees ik de verhalen van content creators.

Menig Instagramgebruiker zal wel gewend zijn aan de doorsnee content creator, die de beste kiekjes plaatst waarin hij het beste leven leidt. Een leven waar ik, als plain Jane, alleen maar van kan dromen – hoewel het vast ook voor content creators moeilijker is om in coronatijd hun beste leven te leiden, laat staan dit beste leven tentoon te stellen.

Het zal ze volgers kosten wanneer zij, ondanks de aangescherpte maatregelen en druk van social distancing, toch nog allerlei reizen maken naar prachtige oorden. Het valt mij dan ook gelijk op wanneer een content creator geen zwaar tot in de puntjes gephotoshopte momentopname plaatst van het goede leven, en in plaats daarvan een persoonlijk verhaal deelt over leed, verdriet en innerlijke strijd.

Zo ook Instagramster Eslimah uit Qatar, die haar honderdduizenden volgers vertelde over de bevalling van haar doodgeboren eerste kind in de hoogtijdagen van de coronacrisis. Op het moment dat ze in het ziekenhuis arriveerde, konden de artsen het hart van haar kind niet meer horen kloppen.

Ze moest de intense pijn van de bevalling doorstaan, zonder dat ze aan het einde van de ellendige rit naar huis een bundle of joy in haar armen mocht koesteren. Een hartverscheurend verhaal, dat mij tot tranen heeft gebracht. Een ervaring die je geen enkele persoon toewenst, vriend noch vijand.

Een goed verhaal kan je kijk op het leven veranderen

Door mijn tranen heen besefte ik dat er een kracht schuilt achter het delen van persoonlijke verhalen. Niet dat ik het eerder niet wist, maar na het lezen van het verhaal van Eslimah was het echt tot mij doorgedrongen: meer dan in vreugde zijn wij als mensheid verenigd in leed. En dat leed komt heel dichtbij wanneer je inlevingsvermogen wordt getriggerd.

Zodoende was zij voor mij geen content creator meer. Ze is een moeder, net als ik. Een mens dat pijn lijdt als elk ander. Ze had net zo goed een vriendin of een zus van mij kunnen zijn.

Het zegt veel over mij dat ik de persoon achter het Instagramprofiel pas kon zien nadat zij een pijnlijke ervaring had gedeeld. Dat haar leed mij meer aanspreekt dan alle (al dan niet) in scène gezette vreugdemomentjes bij elkaar.

Haar verhaal zal mij in elk geval altijd bijblijven. Dat is de kracht van verhalen. Een goed verhaal kan je kijk op het leven veranderen. Troost en hoop bieden, je geest verruimen in plaats van verlammen.

Daarom pleit ik voor het vertellen en waarnemen van echte verhalen. Leed of geen leed. Vooral nu merk ik dat ik daar veel behoefte aan heb. Verhalen die ons verenigen in gedeelde hoop, in een tijd van onzekerheid en uitzichtloosheid. Opdat de verhalen worden gehoord en het leed wordt erkend. Zodat we daarmee goede luisteraars worden en de pareltjes kunnen onderscheiden van stront in een wereld vol content creators.

Egyptische ramadan-fatwa: ‘Vasten versterkt immuniteit tegen corona’

2

Nu de ramadan voor de deur staat, buigen sommige islamgeleerden zich over de vraag wat de coronapandemie betekent voor het vasten.

Zo vaardigden prominente Britse islamgeleerden een fatwa uit die het dokters, verpleegkundigen en ander medisch personeel toestaat het vasten uit te stellen. Het vasten staat mogelijk hun functioneren in het ziekenhuis in de weg, beargumenteren zij.

Twee weken geleden werd bekend dat in Egypte het vasten mogelijk zou worden opgeschort. Geleerden van de Azhar Universiteit in Caïro, een belangrijke soennitische instelling, overwogen om een fatwa tegen het vasten af te vaardigen. Want is het verstandig om te vasten in tijden van corona?

‘We wachten om te kijken wat het Egyptische ministerie van Volksgezondheid en de artsen zullen beslissen’, zei de fatwa-raad aan de Azhar Universiteit toen. ‘Dit betekent dat we ook wachten op de beslissingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, red).’

Een ander gezaghebbend islamitisch instituut in Egypte is Dar al-Ifta, een overheidsorgaan dat dienst doet als centrum voor educatie, islamitisch recht en het uitvaardigen van fatwa’s. Inmiddels heeft ook Dar-al-Ifta zich gebogen over dit vraagstuk.

Het instituut zegt te hebben gesproken met een ‘medische commissie’, die in consensus uitsprak dat ‘vasten de immuniteit tegen dit virus versterkt’.

Een opmerkelijke uitspraak: aangezien COVID-19 een nieuw virus is, bestaat onder wetenschappers de algemene indruk dat geen mens immuun hiervoor kan zijn. Ook vinden onderzoekers steeds meer aanwijzingen dat je corona meerdere keren kunt krijgen.

Inmiddels zijn er wereldwijd minstens twee miljoen mensen geïnfecteerd geraakt met het virus, waarvan meer dan 130.000 zijn overleden.

Gevangen schrijver Ahmet Altan vreest ‘corona-bosbrand’ in Turkse cellen

0

Turkse politieke gevangenen zijn bang dat het coronavirus de cellen binnendringt en veel slachtoffers zal maken, aldus het Arabische medium the National.

Het Turkse parlement heeft eerder deze week besloten om vanwege de coronacrisis 90.000 gevangenen vrij te laten. Voor politieke gevangenen geldt deze amnestieregeling niet.

Dit betekent dat veel vermeende Gülen-sympathisanten, PKK-aanhangers, journalisten en Koerdische burgemeesters in de gevangenis moeten blijven zitten. Hetzelfde geldt voor prominenten als voormalig HDP-voorzitter Selahattin Demirtas, filantroop Osman Kavala en schrijver Ahmet Altan.

Die laatste waarschuwt nu: ‘Als het virus de gevangenis binnenkomt, dan zal het zich verspreiden als een bosbrand.’

Dit zegt Altan tegen the National, dat ook zijn familie sprak. Zij maken zich grote zorgen om Altans gezondheid, te meer omdat hij als 70-jarige in de risicogroep zit.

Een andere 70—jarige, drugsdealer Mehmet Yeter, was drie weken geleden de eerste Turkse gevangene die omkwam door corona. Nog tenminste twee andere gevangenen zijn inmiddels gestorven aan het longvirus.

Dat een corona-uitbraak voor massale sterfte zorgen in de gevangenissen, daarvoor waarschuwde de Turkse oppositiepoliticus Ömer Faruk Gergerlioglu (HDP) eerder in de Kanttekening.

‘De omstandigheden in Turkse gevangenissen zijn al verschrikkelijk, maar het moment kan bijna niet slechter gekozen zijn.’

Politiek commentator Yavuz Aydin schetst een eventuele uitbraak in de gevangenissen zelfs als een verkapt vonnis: het coronavirus kan in feite gelijkstaan aan ‘de doodstraf.’

Schrijver Ahmet Altan werd in 2016 voor het eerst opgepakt. Hij zou de coup van 15 juli dat jaar tegen Erdogan zou hebben ondersteund, maar dat achtte de rechter eind vorig jaar onbewezen. Hij kwam daarop vrij, maar na een week werd hij opnieuw opgepakt.

Altan was hoofdredacteur van de inmiddels opgeheven oppositiekrant Taraf. Over zijn tijd in de gevangenis schreef hij het boek Ik zal de wereld nooit meer zien.