23.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 195

Zinloos geweld, zinloze bekeringsijver

0

Ik wil het hebben over de Slag bij Beverwijk. Nee, dat was geen gewelddadig treffen uit de Tachtigjarige Oorlog tussen de Spanjaarden en de volgelingen van Willem van Oranje, vierhonderd jaar geleden. Dit treffen vond in 1997 plaats, tussen supporters van Ajax en Feyenoord op een weiland aan de A9, in de buurt van Beverwijk. Onder die naam ging deze knokpartij de geschiedenis in.

Het lukte de politie niet om te voorkomen dat de rivalen elkaar te lijf gingen met messen, honkbalknuppels, ijzeren staven, stroomstootwapens, klauwhamers en ander wapentuig. De veldslag leidde tot de dood van Carlo Picornie, een lid van de harde kern van Ajax. Hij overleed ter plekke aan messteken en hersenletsel.

Enkele dagen na deze gewelddadige gebeurtenis, nu ruim vijfentwintig jaar geleden, las ik over een bijzonder christelijk initiatief in Nederland. Mensen zamelden geld in om joden in het verre Israël te kunnen bekeren tot het christendom.

De Joodse gemeenschap waardeert christelijke bekeringspogingen sowieso niet. En met de gewelddadige zondagmiddagactiviteiten van voetbalsupporters in mijn achterhoofd vroeg ik mij destijds meteen af of de kerk over het hoofd zag dat Nederland zelf een heel zinnig zendingsgebied is. Als je toch zo nodig mensen wilt bekeren, doe het dan allereerst in de eigen achtertuin. Bijvoorbeeld op dat grasveldje bij Beverwijk. Daar heb je geen joden en geen Israël voor nodig.

‘Door het bekeren van joden komt de zegen van God over de hele wereld’

Ik schreef hierover een artikel in een van de landelijke christelijke kranten. Onmiddellijk werd ik in een lange brief van repliek gediend door een christelijke dominee. De rabbijn, dat was ik dus, ‘begrijpt er helemaal niets van’, stelde hij. ‘Door het bekeren van joden komt de zegen van God over de hele wereld.’ Ik vroeg mijzelf af: wie is degene die dingen niet begrijpt? Is het de rabbijn, of de misschien toch de dominee?

L’histoire se répète, de geschiedenis herhaalt zich, want recent kwam ik weer zo’n christelijk initiatief tegen. Intussen sluiten steeds meer kerken de deuren. Zelfs binnen de strengere christelijke geloofsgemeenschappen maakt men zich anno 2023 ernstig zorgen over de talloze kinderen die het geloof van hun ouders de rug toekeren.

Maar in mijn brievenbus ligt een uitnodiging voor een dag van bezinning. Georganiseerd door die diezelfde kerkelijke gemeenschap die ook vijfentwintig jaar geleden al joden wilde bekeren. Opnieuw wordt geld ingezameld, zodat de christelijke Bijbel vertaald kan worden in het Hebreeuws, de taal van de joden. Het dopen van joden lijkt wederom belangrijker te zijn dan het overtuigen van de eigen kinderen van de christelijke waarheden, waar ze zo prat op gaan.

Soms zou ik die andersgelovigen wel een spiegel voor willen houden. Zoiets in de trant van ‘dominee blijf bij je leest’.  Anderen proberen te bekeren, terwijl je je eigen winkeltje langzaam failliet ziet gaan, dat werkt niet.

Maar ik heb het allang opgegeven deze christelijke leiders te proberen te overtuigen van mijn gelijk. Ook 2023 jaar na Jezus Christus zijn er nog steeds christelijke medeburgers die maar niet van het onzalige geloof af te brengen zijn dat het bekeren van joden een zinvolle bezigheid is.

Ze gaan hun gang maar. Die gesloten kerkdeuren en hun eigen dwalende jeugd zouden voldoende spiegel moeten zijn.

In plaats van elkaar van het eigen gelijk te overtuigen, zouden gelovigen beter samen kunnen optrekken in onze seculiere samenleving. Het geloof in de Almachtige, of dat nu beleden wordt door joden, christenen of moslims, is de boodschap die de wereld om ons heen zou moeten horen om het allemaal een beetje leefbaar te houden. Met of zonder rellende voetbalsupporters, of ander maatschappelijk ongerief.

Cursus zelfverdediging moet Amerikaanse moslima beschermen tegen geweld

0

In de Amerikaanse staat Colorado neemt het geweld tegen moslims toe. Een plaatselijk islamitisch centrum biedt moslimvrouwen een training in zelfverdediging aan.

De cursus bestaat uit een fysieke training, aangevuld met tips over de beste manier om je te beschermen in gewelddadige situaties. De cursus is in het leven geroepen vanwege de toenemende misdaad en anti-moslimincidenten in het gebied, bericht de Indonesische krant Republika.

De stad Aurora, waar de cursus wordt gegeven, staat bekend als de meest multiculturele van de staat Colorado en heeft een grote islamitische gemeenschap.

Volgens de Amerikaanse organisatie Council on American-Islamic Relations is sinds 2021 het aantal anti-moslim incidenten in de VS met 28 procent toegenomen. Maar niet alle gevallen worden gemeld en het vertrouwen van Amerikaanse moslims in de staat neemt sinds de aanslagen op 11 september 2001 af.

Tijdens de training wordt de deelneemsters onder meer geleerd de hoofddoek niet te strak te dragen voor het geval er aan getrokken wordt. Ook worden ze geschoold in taekwondo-technieken.

Bij1 en PvdA willen ‘actie’ op nazileus Erasmusbrug

0

PvdA-raadslid Sarah Reitema en de gemeentefractie van Bij1 roepen het Rotterdamse college op tot ‘actie’ na de racistische leuzen op de Erasmusbrug met nieuwjaar.

‘Dat neonazisme helaas een opleving krijgt, dat wisten we al, maar dat iemand zoveel moeite doet om op die brug, op dit belangrijke tijdstip te projecteren, is volgens mij best een klus om te doen,’ zegt Reitema in een PvdA-filmpje met de Erasmusbrug op de achtergrond.

Het racistische incident verbaast Reitema en ze ziet het als ‘topje van de ijsberg’. ‘Het is een teken dat er serieuze haatgevoelens zijn in de stad en daar moeten we keihard tegen optreden.’

De Twitterposts van Reitema van de afgelopen dagen getuigen dat het haar hoog zit. ‘Nie wieder!’, schreef ze op Twitter en haalde haar Duitse achtergrond erbij: ‘Als raadslid en met mijn Duitse achtergrond verzet ik mij met alle macht tegen nazisme, fascisme en racisme van elke vorm. Neonazi-taal en antisemitische teksten geprojecteerd op onze brug in Rotterdam. Misselijkmakend en onacceptabel!’

Italië neemt hulpboten in beslag

0

De nieuwe Italiaanse regering van premier Giorgia Meloni wil boten die op de Middellandse Zee vluchtelingen helpen ‘minimaal’ voor twee maanden ‘confisqueren’. Zo meldt de Turkse nieuwssite Onlar.

Meloni zegt ‘standvastig‘ te zijn en ‘geen stap terug’ te doen wat betreft illegale immigratie. ‘Dit zal de veerdienst voor migrantensmokkelaars platleggen’, aldus Meloni. Volgens de Italiaanse regering vergemakkelijken de hulpschepen het werk van ‘mensensmokkelaars’. De hulporganisaties stellen dat ze mensen in nood helpen.

Onzin, vindt Meloni. ‘De tijden van illegale migratie en mensensmokkel zijn voorbij. Een Italië dat systematisch wegkijkt voor mensen die de wet overtreden bestaat niet meer’, aldus Meloni op haar Instagram-account.

Volgens de eerste vrouw van het land is het innemen van de boten door de Italiaanse overheid niet in strijd met internationale regelgeving. NGO-boten moeten bij het bieden van noodhulp gelijk terugkeren naar het vaste land, niet wachten ‘totdat de boot vol zit met migranten’.

Parijse herdenking trekt duizenden Koerden

0

Duizenden Koerden uit heel Europa kwamen gisteren naar de Franse hoofdstad voor de begrafenis van drie Koerden. Ze verdenken Turkije van betrokkenheid bij de aanslag.

De aanslag vond plaats op vrijdag 23 december bij het Koerdische culturele centrum Ahmet Kaya in Parijs. De verdachte is William Malet, een 69-jarige Fransman met mogelijk xenofobe motieven.

Volgens het Franse Openbaar Ministerie is bij de verdachte sprake van ‘pathologische haat’ tegen ‘buitenlanders’ en gaf de man toe dat hij ‘migranten wilde vermoorden’. Malet zat een jaar gevangenisstraf uit voor een aanval met zwaard in een migrantenkamp en was net weer op vrije voeten.

Veel Koerden weigeren te geloven dat Malet alleen handelde en verdenken Turkije van betrokkenheid. De Koerdische Arbeiderspartij PKK, die in Turkije, de Europese Unie en de Verenigde Staten op de terreurlijst staat, voert al jarenlang een gewapende strijd voor een vrij Koerdistan in het zuidoosten van Turkije.

De doodskisten van twee mannen en een vrouw waren tijdens de uitvaart gewikkeld in de vlaggen van de PKK en van het door de Koerden gecontroleerde Rojava-gebied in Noordoost-Syrië, dat door Turkije en door pro-Turkse jihadisten wordt belaagd.

Volgens Turkije grijpt de PKK de moord op de drie aan voor ‘anti-Turkse propaganda’. De Turkse regering wil dat Frankrijk PKK-propaganda verbiedt. Op maandag 26 december riep Turkije de Franse ambassadeur op het matje vanwege deze ‘propaganda’, en omdat Franse regeringsfunctionarissen en sommige politici hadden deelgenomen aan demonstraties die door Koerdische groeperingen werden georganiseerd.

Schrijver Cengiz Aktar: ‘De oppositie zal de verkiezingen in Turkije verliezen’

0

De Turkse schrijver en politicoloog Cengiz Aktar heeft harde kritiek op de Turkse oppositie. Het enige alternatief voor Erdogan is volgens hem de pro-Koerdische HDP. De Kanttekening spreekt met hem over de huidige politieke situatie in Turkije.

In een recent interview uit de Turkse schrijver en politicoloog Cengiz Aktar harde kritiek op de Turkse oppositie. Hij richt zijn pijlen in het bijzonder op de seculiere CHP-partij, die verdeeld is over welke presidentskandidaat het dit jaar moet opnemen tegen de zittende president Recep Tayyip Erdogan. ‘Over zes maanden zijn er verkiezingen en er is nog steeds geen kandidaat, dit slaat nergens op’, vindt hij.

Aktar is pessimistisch over de kansen van de oppositie. Hij ziet dat Rusland, Iran en de Golfstaten verder willen met president Erdogan en dat het Westen evenmin tegen Erdogan is. Hij noemt verder de ‘Koerdofobie’ van de oppositie en stelt dat de Koerden ‘de enige groep in Turkije zijn die zich echt verzet’ tegen het regime. ‘Witte Turken (seculiere Turken, red.) doen niets, ze zijn tevreden met hun leven, daar is geen verzet’, vindt Aktar.

Waarom verzetten de ‘witte Turken’ zich niet echt tegen het regime?

‘Zij horen bij de oppositie, maar komen niet in verzet omdat ze geen achterstelling en onderdrukking kennen, zoals de Koerden. De Koerdische kwestie gaat terug tot de oprichting van de Turkse natiestaat door de ‘witte Turken’ (in 1923, red.). In deze seculiere staat was, anders dan in het multiculturele Ottomaanse rijk, voor Koerden geen plek. Dit is nog steeds niet opgelost. In 1984 nam de PKK de wapens op (tegen de Turkse staat, red.), omdat Koerden het beu waren door de Turkse staat systematisch als tweederangs burgers te worden behandeld. Er ontstond een soort burgerlijke onrust, die chronisch werd.’

Is er volgens u vandaag nog steeds onrust onder de bevolking?  

‘Niet tussen Turken en Koerden, wel tussen de Turkse staat en Koerden. Ze zeggen wel dat elke Koerd wel een andere Koerd kent die actief is voor de PKK. Er heerst een permanente burgerlijke onrust in het zuidoosten van Turkije, waar voornamelijk Koerden wonen. In het Westen en in de rest van Turkije kennen ze een dergelijke onrust niet. Ze willen het ook niet weten. Ze zijn tevreden met hun leven.’

Diverse seculiere, Turkse-nationalistische en islamitische oppositiepartijen vormen op dit moment de ‘Tafel van Zes’ en sluiten de pro-Koerdische HDP uit. Wat vindt u daarvan?

‘Ik zie de Tafel van Zes als de nationalistische oppositie. Als het om de Koerden of buitenlandse kwesties gaat, staat deze oppositie aan de kant van het regime van Erdogan. Het enige wat de Tafel van Zes bindt is dat ze Erdogan kwijt willen en tegen de Koerden zijn. En daarom zullen ze verliezen.’

U klinkt teleurgesteld. Wat is de grootste fout van de oppositie geweest?

‘De Turkse kiezer is niet dom. Turken rekenen en kijken wat de oppositie te bieden heeft. Ze geloven er gewoon niet in. Er is een politieke vervreemding in Turkije gaande. Stel je twintigers voor, geboren in een tijd dat de AKP aan de macht was. Volgend jaar mogen zij voor het eerst stemmen in een dictatoriaal regime. Ze verwachten iets anders, iets dat hen perspectief geeft, een energie die Erdogan kan verslaan. De oppositie maakt dat totaal niet waar. Ze hebben amper een programma. Het economische programma bestaat uit niet meer dan het volgende: ‘Wat geeft Erdogan jullie nu? 100 lira? Wij geven jullie 150 lira.’ Maar hoe dan? Met welk geld? De oppositiepartijen hebben totaal geen geloofwaardigheid. En dat is hun grootste handicap.’

‘Jongeren vertrekken omdat ze niet meer in Turkije geloven.’

Waar ligt de toekomst van Turkije?

‘Niet bij de Tafel van Zes, dat is zeker. Er is geen verschil tussen hen en het regime. Jongeren verlaten het land. Zij zien ook dat wat er in Turkije gebeurt – corruptie, economische malaise en onvrijheid – niet vol te houden is. Turkije heeft geen olie – zoals het Iraanse regime – waar de Turken op kunnen rekenen. De enige natuurlijke hulpbron die Turkije heeft zijn de hersenen van de jonge generatie. En juist zij verlaten het land omdat ze niet meer in Turkije geloven.’

Maar is er dan geen politieke partij die verandering kan brengen?

‘De enige politieke formatie die echt een alternatief zou kunnen zijn voor Erdogan is de pro-Koerdische HDP. Maar het is niet realistisch dat zij meer dan tien tot twaalf procent van de stemmen krijgt. Bovendien zit haar politieke leider Selahattin Demirtas al meer dan zes jaar in de gevangenis. Daar zit hij juist omdat hij een geloofwaardig alternatief vormt voor het racistische Turkse systeem.’

Ik hoor wel eens dat je in Turkije alleen verkiezingen kunt winnen als je racistisch bent.

‘Ja, we mogen nooit vergeten dat de Turkse natie gebaseerd is op de vernietiging van niet-moslims en andere minderheden. Het is een racistische en uitsluitende samenleving, met een geschiedenis van genociden en pogroms. De Turkse natie is een fictie, die alleen werkt voor de machthebbers in het land. Iedereen daarbuiten zal vroeg of laat onder het regime lijden.’

Studenten floreren buiten eigen culturele bubbel

0

Studenten brengen het grootste deel van hun tijd aan de universiteit door met studerenden die op hen lijken. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Een meer gemengde studententijd blijkt echter voordeliger.

De Amerikaanse Kellog School of Management onderzocht op Noord-Amerikaanse universiteiten met wie studenten omgingen. Zwarte, inheemse en Latijns-Amerikaanse studenten brengen minder dan een derde van hun tijd aan de universiteit door met witte en Aziatische studenten. Witte en Aziatische studenten hadden ook meer contact met de eigen etnische groep maar minder dan zwarte, inheemse en latino-studenten.

Volgens de onderzoekers zijn interculturele ontmoetingen belangrijk voor studieresultaten en welbevinden. Bij studenten uit lagere sociale klassen en van zwarte, inheemse en latino-afkomst nemen cijfergemiddelde en thuisgevoel toe bij contactvariatie. Bij blanke en Aziatische studenten zorgt contact buiten de eigen groep voor meer waardering van diversiteit en voor complexiteit van denken.

‘Voor studenten die als eerste van hun familie naar de universiteit gaan, en niet bekend zijn met de hogere middenklasse, is het normaal om je in het hoger onderwijs buitenstaander te voelen,’ zegt Nicole Stephens, hoogleraar management en organisaties aan de Kellogg School tegen website Kellogg Insight. Onderzoek toont aan dat deze gevoelens voor stress kunnen zorgen en studieprestaties kunnen belemmeren. Als deze studenten zich meer thuis voelen, zullen prestaties vanzelf verbeteren.

 

Verzoenende houding Israël jegens Rusland stoort Segers

0

Gert-Jan Segers (ChristenUnie) heeft kritiek op de nieuwe Israëlische houding tegenover Rusland. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Eli Cohen wil ‘minder praten’ over de oorlog in Oekraïne en in gesprek gaan met zijn Russische collega Lavrov.

De Russische president Vladimir Poetin is blij met de nieuwe Israëlische regering van Benjamin Netanyahu, bericht de Arabische zender Al Jazeera afgelopen vrijdag. ‘Ik hoop dat de nieuwe regering de versterking van de Russisch-Israëlische samenwerking op alle gebieden zal voortzetten, in het belang van vrede en veiligheid in het Midden-Oosten,’ aldus Poetin eind vorige week.

De nieuwe Israëlische regering, met ultrarechtse en religieus-zionistische partijen, is omstreden in het buitenland. ChristenUnie-voorman Segers, die zichzelf vriend van Israël noemt, vindt de beleidswijziging richting Rusland onbegrijpelijk.

‘Dit is een onbegrijpelijke, zeer teleurstellende keus twittert Segers. ‘Israël plaatst zich zo tegenover vrije landen als de VS en Nederland die Israëls bestaansrecht altijd hebben verdedigd. En naast aartsvijand Iran dat met drones nu Oekraïners doodt.’

Israëlaanhangers reageren geprikkeld op Segers’ kritiek. Volgens Ronny Naftaniel, oud-directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël, is Cohens boodschap genuanceerder. De humanitaire hulp van Israël aan Oekraïne stop niet. De banden met de Verenigde Staten en de strijd tegen Iran hebben de prioriteit van de nieuwe minister, aldus Naftaniel.

Ook op diverse sociale media is kritisch gereageerd op Segers’ kritische houding. CDA-lid Erik Tilanus: ‘Gert-Jan, nu één oog open gegaan is ten aanzien van de ontsporing van Israël is het wellicht ook tijd om het andere oog te openen, zodat je kan zien hoe het land de Palestijnen knecht, zoals de Joden ooit in Egypte geknecht werden’.

CDA-secretaris Tilanus van het Ledenberaad Midden-Oosten, licht telefonisch toe dat Segers en zijn partij het Bijbelse ‘beloofde land’ verwarren met de staat Israël, maar je kunt die niet gelijkstellen aan het 21e-eeuwse Israël.’

‘Alleen als de Israëlische regering nog verder radicaliseert, verandert de ChristenUnie misschien van mening. Gelukkig zijn de ChristenUnie-jongeren tegenwoordig wel kritischer over Israël.’

Tilanus denkt dat de steun voor Israël eerder bij het CDA en de VVD zal afnemen. ‘Het is mogelijk dat zij zullen schuiven, vanwege de radicale Israëlische regering.’

 

Hollywood wederom sowhite en male

0

Hollywood blijft een mannelijk witte industrie. In de slipstream van de hashtag #OscarSoWhite wordt duidelijk dat er weinig verbetert qua diversiteit. In de Amerikaanse filmindustrie waren het afgelopen jaar weer minder vrouwen en mensen van kleur werkzaam.

Het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone bekeek recent onderzoek naar inclusiviteit in de Amerikaanse filmindustrie. Conclusie: bij grote filmproducties neemt het aantal vrouwen en mensen met een bi-culturele achtergrond af in vergelijking met vorig jaar.

Opmerkelijk in een tijd waarin Hollywood onder het vergrootglas ligt als het gaat om gelijkheid en diversiteit. Sinds 2015 volgt de hashtag #OscarSoWhite de nominaties van de filmprijzen. In dat jaar alsook in 2016 waren alle genomineerde acteurs wit.

In 2020 kondigde de Academy of Motion Picture Arts and Sciences een nieuwe diversiteitsrichtlijn aan. ‘De normen hadden betrekking op thema’s op het scherm, creatief leiderschap, toegang tot de industrie en publieksontwikkeling, en vereisten de inclusie van vrouwen, mensen van kleur, LGBTQ + -mensen en mensen met cognitieve of fysieke handicaps of die doof of slechthorend zijn,’ aldus Rolling Stone.

Rebekka Timmer wil links links houden. ‘De liberale democratie is een fopdemocratie’

0

BIJ1 heeft een zwaar jaar achter de rug. De partij van Sylvana Simons kampte met de naweeën van een conflict rond kunstenaar en anti-zwarte piet-activist Quinsy Gario, in juni stapte Jursica Mills op als landelijk voorzitter en er was ruzie in de belangrijkste afdeling van de partij, die in Amsterdam. De nieuwe partijvoorzitter Rebekka Timmer probeert de boel bij elkaar te houden. Hoe heeft ze het jaar 2022 ervaren?

Op zich wil Rebekka Timmer (1999) best praten over de ruzies bij BIJ1, maar ze vindt dat de media zich niet daar alleen maar op moeten richten. De partijvoorzitter kraakt direct harde noten over de journalistiek.

‘De journalistiek is soms te veel uit op sensatie in plaats van de politieke inhoud.’ Hierdoor missen wel eens het grote plaatje, aldus Timmer. ‘Thierry Baudet is groot gemaakt door de media omdat hij zo excentriek is, met zijn piano en Latijnse citaten. Dat hij een racist is, werd lange tijd genegeerd. Nu lopen de media achter Caroline van der Plas aan, terwijl op haar Boer Burger Beweging ook veel aan te merken is.’

Timmer benadrukt het belang van persvrijheid. ‘Maar ik vind wel dat we sensatiejournalistiek kritisch mogen bevragen. Journalisten hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. In de breedte van het medialandschap draait het steeds meer om ophef, voor de kijkcijfers en de clicks.’

‘Toxisch gedrag’

Aan ophef was er bij BIJ1 geen gebrek. Een heet hangijzer was in 2021 de rel rond Quinsy Gario, die bij de Tweede Kamerverkiezingen van dat jaar op nummer twee van de kandidatenlijst stond. Partijgenoten verweten hem ‘toxisch gedrag’. Uiteindelijk besloot Gario zijn lidmaatschap op te zeggen.

Timmer is niet trots op hoe het bestuur de kwestie heeft aangepakt. ‘We kregen veel signalen binnen over Gario en moesten daar als bestuur iets mee doen’, vertelt ze. ‘We hebben de klachten laten onderzoeken door een extern bureau, dat objectief naar de kwestie moest kijken. Ook in het vervolgtraject hebben we gefaald tegenover Quinsy Gario, alsook tegenover die mensen die de signalen over hem hadden ingediend.’

Werd deze kwestie niet verergerd doordat het rapport over Quinsy Gario geheim is? Nu weet vrijwel niemand wat de klachten precies zijn. Timmer antwoordt dat mensen BIJ1 een gebrek aan transparantie mogen verwijten. Tegelijk laat ze weten dat haar handen gebonden zijn. Het rapport kan vooralsnog niet openbaar worden gemaakt. Timmer wil desgevraagd niet zeggen waarom. Wel wil ze nog een onafhankelijke evaluatieonderzoek laten doen naar de gang van zaken rond Gario’s vertrek. BIJ1 wil hier lering uit trekken, zegt ze.

Persoonlijke kritiek

Vervolgens ontstond er ophef rond het aftreden van partijvoorzitter Jursica Mills in juni 2022. Ook dat hield verband met de kwestie-Gario. Ze verweet BIJ1 een ‘onveilige en toxische sfeer’. In gesprek met de Kanttekening noemde Mills onder andere ‘de vijandige manier waarop mensen elkaar aanspreken bij een meningsverschil’ en dat er bij BIJ1 vaak ‘over mensen wordt gesproken in plaats van met mensen’.

‘We moeten ons realiseren dat de Nederlandse samenleving racistisch, islamofoob, seksistisch en transfoob is’

Timmer ziet dit anders. ‘Mills en ik verschillen van elkaar in die zin, dat ik van mening ben dat er in de partij ideologische discussies mogen worden gevoerd. Dat is de basis van een linkse partij en daarvoor moeten we meer platformen inrichten binnen de partij. Het is vervelend als kritiek te persoonlijk wordt. Dat vond Mills begrijpelijkerwijs heel lastig.’ Dat is geen verwijt aan het adres van Mills, benadrukt Timmer. ‘Er was een hoop kritiek op het partijbestuur, en ik snap dat het moeilijk is om daar goed mee om te gaan. Ik wil meer ideologische discussie, maar wel op z’n manier, dat we het gevoel vasthouden dat wij allen de partij maken.’

Volgens Timmer is het niet zo dat BIJ1’ers elkaar constant de maat nemen en daarom altijd ruzie maken. ‘We zijn een jonge partij, die leden van diverse pluimage aantrekt. Ze hebben allemaal hun eigen stokpaardjes. Palestina, het klimaat, de strijd tegen transfobie, enzovoort. Door een podium te scheppen voor belangrijke discussies en intersectionaliteit in te bedden in de manier waarop we die discussies voeren, verenigen we onze krachten.’

‘Wij-gevoel’

BIJ1 heeft de plicht om ‘representatie goed te definiëren’, zegt Timmer. Ze baseert zich daarbij op de zwarte burgerrechtenactiviste Angela Davis: ‘Zij stelde eens dat diversiteit slechts een marketingstrategie is. Leefbaar Rotterdam heeft ook niet-witte vertegenwoordigers en een vrouwelijke directeur bevrijdt andere vrouwen niet van economische onderdrukking. Representatie gaat dus verder dan diversiteit en moet gepaard gaan met een goede ideologische analyse. Anders is het enkel tokenisme.’ Ook bij BIJ1 prevaleerde diversiteit soms boven representatie, aldus Timmer. ‘Zo ontstaat het gevoel bij mensen dat ze overgeslagen worden.’ Dat moet dus anders.

Timmer vindt dat BIJ1 moet investeren in een ‘wij-gevoel’. ‘BIJ1 is een partij die staat voor radicale liefde: we moeten hard zijn tegen de systemen die we bevechten. Maar we moeten ons goed realiseren dat we binnen de beweging aan elkaar zijn overgeleverd. We hebben een droom waarvoor we samen strijden.’

Timmer vertelt dat BIJ1 een hechte familie is, waar mensen elkaar ook helpen. ‘Het persoonlijke is bij ons ook echt politiek.’ BIJ1 heeft wat dit betreft wel iets van een kerk, beaamt ze lachend, ‘maar we zijn beslist geen sekte, want je kunt gewoon weg bij ons als je het hier niet leuk vindt. We sluiten ons bovendien niet af van de boze buitenwereld. We hebben goede contacten met de Partij voor de Dieren bijvoorbeeld, en met de klimaatactiegroep Extinction Rebellion.’

‘Wij durven wel te dromen. Wij geloven nog wel in het socialisme’

Afrofobie

In Amsterdam kregen raadsleden Carla Kabamba en Nilab Ahmadi een hoogoplopend conflict met elkaar, nadat fractievoorzitter Jazie Veldhuyzen vanwege een burn-out zijn raadswerk niet meer kon doen. Uiteindelijk besloot Kabamba uit de BIJ1-fractie te stappen, en nam haar zetel mee. Dinah Bons werd de nieuwe fractievoorzitter van BIJ1 in de hoofdstad.

Het conflict bij BIJ1 in Amsterdam ging over persoonlijke loyaliteiten, aldus Timmer. ‘Kabamba, Ahmadi en Bons, waren heel capabel, maar het besluit over de tijdelijke vervanging van fractievoorzitter Veldhuyzen diende in gezamenlijkheid tussen de raadsleden te worden genomen.’

Volgens Jürgen Oliveira, die opstapte als voorzitter van BIJ1 Amsterdam, hadden mensen uit het kamp-Ahmadi een anti-Kabamba-appgroep opgericht. Hier heeft Timmer echter niets meegekregen, vertelt ze.  ‘Wel hadden veel kandidaten tijdens de gemeenteraadsverkiezingen hun eigen campagneteam.’

Kabamba en Oliveira beschuldigden hun tegenstanders van anti-zwart racisme en van afrofobie. Tegenover hen stonden Ahmadi en haar medestanders, die de tegenpartij juist van islamofobie, seksisme en transfobie betichtten. Timmer houdt zich op de vlakte: ‘Ik wil niet oordelen over andermans ervaringen. Kortom, er zit een waarheid in al die claims.’

Ze legt uit: ‘We moeten ons realiseren dat de Nederlandse samenleving én racistisch, én islamofoob, seksistisch en transfoob is. We zijn hierdoor geconditioneerd en brengen dat ook mee de partij in. Hierin zit voor BIJ1 de uitdaging. Een partij als de VVD heeft niet tot doel het raciaal-kapitalistische patriarchaat grondig onder handen te nemen. En GroenLinks en D66 doen vooral aan windowdressing. Zij denken niet na over de bestrijding van zulke machtsstructuren bij henzelf.’ Tegelijkertijd gelooft Timmer ook dat je niet alles kunt toeschrijven aan machtsstructuren. Soms is er volgens haar ook een simpele verklaring, bijvoorbeeld onderlinge onenigheid en gebrek aan zelfreflectie.

Revolutionaire toekomst

Ondanks alle ruzies gingen er ook veel dingen goed bij BIJ1, benadrukt Timmer. ‘Rond de Kamerverkiezingen van 2021 hadden we tussen de 2500 en 3000 leden. Nu zijn het er zo’n 7000. We zijn meer dan verdubbeld.’

Timmer wil de partij verder uitbouwen. ‘We zijn vertegenwoordigd in de Tweede Kamer en in enkele gemeenteraden. Maar we willen ook zichtbaarder zijn op straat, investeren in onze afdelingen, leren van onze successen, leren van elkaar.’ Dit heeft als gevolg dat BIJ1 de Provinciale Statenverkiezingen van maart volgend jaar aan zich voorbij laat gaan: ‘Onze prioriteit ligt nu bij het opbouwen van de partij.’

Belangrijk is in dit verband de scholing van een partijkader, vervolgt Timmer. ‘We hebben als BIJ1 een unieke positie. We moeten de leidersrol op links pakken. Links heeft de socialistische droom uit het oog verloren en rommelt slechts in de marges van bestaande systemen. Wij hebben wel een antwoord op het kapitalisme. Wij durven wel te dromen. Wij geloven nog wel in het socialisme.’

‘Ik kreeg de meeste voorkeursstemmen uit Staphorst, haha’

BIJ1 heeft een wetenschappelijk bureau, de Clemencia-Redmond Stichting, dat ‘kennisbureau’ wordt genoemd en moet helpen bij ideologische scholing. ‘We geloven dat er meerdere vormen van kennis bestaan dan alleen wetenschappelijke. Zo is onze partij bijvoorbeeld bij uitstek gebouwd op ervaringskennis.’

BIJ1 wil volgens Timmer niet alleen een partij zijn van en voor de Randstad, maar wel een partij van de steden. ‘Ook in de provincie doen we het goed – niet alleen in universiteitssteden zoals Groningen, maar ook in bijvoorbeeld Zwolle en Leeuwarden.’ Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 kreeg BIJ1 stemmen uit alle Nederlandse gemeenten: ‘Er waren zelfs mensen uit Staphorst en Urk die op ons hebben gestemd. Ik kreeg de meeste voorkeursstemmen uit Staphorst, haha.’

Regeringsbootje

Het doel van BIJ1 is niet om macht te verwerven, maar om invloed uit te oefenen, stelt Timmer. Voor de partij zijn electorale successen een middel, maar niet het doel. Timmer laat zich hierbij inspireren door de Duitse communiste en feministe Rosa Luxemburg, die in 1919 werd vermoord: ‘Zij zei dat ook. We zijn er om links links te houden.’

Timmer gelooft dan ook niet dat BIJ1 snel in het regeringsbootje zal stappen. ‘We sluiten niet alleen fascistische partijen als FvD en PVV uit, maar ook liberale partijen als VVD en D66, die het kapitalisme omarmen. Wij willen revolutionaire verandering.’

‘We vinden dat een politieke theorie zich niet uitsluitend mag lenen voor elitaire discussies.’

Toch betekent dit niet dat BIJ1 extreemlinks is: ‘We zijn radicaal links, niet extremistisch. Ik zal niet, zoals Gideon van Meijeren (van Forum voor Democratie, red.), filosoferen over het bestormen van het parlement. Angela Davis zei: ‘Radical simply means grasping things at the root.’ We willen zaken aanpakken bij de wortel – radix in het Latijn, waar het woord radicaal van is afgeleid. Revolutie kun je ook bevrijding noemen. We geloven dat een andere wereld mogelijk is, dat racisme en kapitalisme kunnen worden uitgebannen. Wel is dit een zaak van lange adem.’

Pragmatisch intersectioneel socialisme

Is BIJ1 ‘democratisch socialistisch’, zoals de radicaal-linkse Amerikaanse politici Alexandria Ocasio-Cortez en Bernie Sanders zich noemen? ‘Ik herken mij ten dele in wat deze politici voorstaan, maar ik hou niet zo van labels. Misschien kun je opschrijven dat we voor een ‘pragmatisch intersectioneel socialisme’ staan. We zijn pragmatisch, want we vinden dat een politieke theorie zich niet uitsluitend mag lenen voor elitaire discussies. Tegelijkertijd leidt focussen op de praktijk zonder oog voor de theorie tot sociaaldemocratisch linkspopulisme, en komt theorie zonder werkbare praktijk neer op zolderkamersocialisme. En we zijn intersectioneel, omdat we weten dat vrouwen, personen van kleur, mensen met een beperking, transgender personen en andere gemarginaliseerde groepen extra benadeeld worden door het kapitalisme.’

En mocht BIJ1 aan de macht komen, worden dan de productiemiddelen gecollectiviseerd en het privébezit afschaft, zoals Marx dat in de negentiende eeuw al voor ogen zag? ‘Jazeker’, bevestigt Timmer. ‘Wij staan voor radicale democratisering van de economie.’

En hoe zit het met de liberale democratie, waar BIJ1-ideoloog Willem Schinkel tegen ageert? ‘We zijn niet tegen de parlementaire democratie, wel tegen liberale democratie’, antwoordt Timmer. ‘Over veel zaken mag je als burger niet beslissen. Het grootkapitaal heeft een veel te dikke vinger in de pap. Bedrijven nationaliseren vind ik daarom wel een goed idee. De economie is nu in handen van een kleine groep, die alles beslist. De liberale democratie is een fopdemocratie. Het grootkapitaal regeert de westerse wereld. De ultieme vrijheid ligt bij diegenen die het geld hebben. Daarom is een werkend mens nooit echt vrij.’

‘Socialist tot in de kist’ – wie is Rebekka Timmer?

Rebekka Timmer is van Indonesisch-Nederlandse afkomst en groeide op in een gebroken gezin. Haar ouders scheidden toen ze twee was. ‘We hadden het bepaald niet breed’, vertelt ze. ‘Mijn moeder was chronisch ziek en moest voor mij en mijn zusje zorgen. In 2010, ik was tien, wilde ik lid van de Socialistische Partij worden. Zij kwamen op voor mensen die buiten de boot vielen. Bij de SP vonden ze dat nog wat te vroeg, dus ik kreeg wat kaarten en een strandbal in de vorm van een tomaat. Een jaar later probeerde ik het weer. Mijn latere politieke mentor Bianca Verweij, die nog steeds gemeenteraadslid is voor de SP in Hilversum, nam mij toen onder haar hoede. Samen bezochten we veel demonstraties.’

Rebekka was veertien toen haar moeder overleed. Daardoor kwam ze in zware problemen op het gymnasium. ‘Voor de vakken die ik leuk vond, zoals Latijn, haalde ik hele hoge cijfers, maar bij veel lessen kwam ik gewoon niet opdagen, en ik gebruikte drugs.’
Rebekka – ‘ik ben socialist tot in de kist’ – Timmer is naar eigen zeggen ‘ideologisch grootgebracht’ bij de Internationale Socialisten, een links-revolutionaire actiegroep. Ze besloot echter voor de SP de gemeenteraad in te gaan. Ze wilde niet alleen maar ‘intellectueel bezig wilde zijn’, zoals bij de Internationale Socialisten gebruikelijk was, maar ook het verschil maken voor de mensen op straat. ‘Mijn moeder had niets van Karl Marx gesnapt. Theorie is leuk, maar je moet er ook iets mee doen in de praktijk. Ik ben geen zolderkamermarxist.’

Omdat de koers van de SP in haar ogen te rechts was, besloot Timmer in 2018 haar lidmaatschap op te zeggen. Ze werd actief voor BIJ1 van Sylvana Simons en kwam daar – mede dankzij haar jarenlange politieke ervaring – al snel bovendrijven. Ze werd lid van het hoofdbestuur, vervolgens fractiemedewerker van Simons en daarna partijvoorzitter. De nieuwe partij De Socialisten – een linkse afsplitsing van de SP die actief is in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht – heeft Rebekka’s sympathie, vertelt ze. Maar ze nuanceert: ‘We voeren nog geen gesprekken over een eventuele fusie met BIJ1.’ Wel vindt ze dat de partijen hun samenwerking moeten intensiveren. ‘Als radicaal links moet je de handen ineenslaan.’