18.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 229

Iraanse vrouwen hebben niets aan gelijkhebberige Nederlanders

0

Hoe kan het toch dat de dappere Iraanse vrouwen in Nederland nauwelijks steun krijgen, maar dat Nederlanders wel met elkaar overhoop liggen over de hoofddoek?

Het is al wekenlang onrustig in Iran. Veel mensen zijn de straat opgegaan na de dood van een jonge Koerdisch-Iraanse vrouw – Masha Amini – die door Irans religieuze zedenpolitie vermoord werd omdat ze haar haar niet goed had bedekt. In Iran treden deze zedeloze zeloten geregeld hard op, met name tegen vrouwen, als mensen zich niet aan de religieuze voorschriften en wetten houden.

Maar het gaat in Iran om veel meer dan om vrouwenonderdrukking alleen. De burgers van Iran worden onderdrukt door een wreed theocratisch regime, dat de vrijheid smoort en de mensenrechten schendt. Politieke tegenstanders belanden in de gevangenis of aan de galg. Iran voert jaarlijks honderden executies uit, alleen in China worden er jaarlijks meer mensen terechtgesteld. In 2009 kwamen de Iraniërs ook in opstand tegen hun theocratische tirannen, maar tevergeefs.

Een van de symbolen van de huidige protestbeweging is het afdoen van de hoofddoek – tezamen met het afknippen van een lok van het haar om solidariteit te betonen. Iraanse vrouwen gooien massaal hun hoofddoek af om zo te protesteren tegen de onderdrukking door het regime, dat vrouwen immers verplicht om een hoofddoek te dragen.

Hier in Nederland is de hoofddoek ook geregeld onderwerp van discussie. En de Iraanse protesten hebben tot een nieuw hoofdstuk in deze discussie geleid. Op Twitter, op andere social media, in opiniestukken en in columns raken voor- en tegenstanders met elkaar in de clinch over dit stukje stof.

Voorstanders van de hoofddoek – waaronder Trouw-columniste Emine Ugur, die zelf een hoofddoek draagt, en Volkskrant-columniste Asha ten Broeke – stellen dat de werkelijke strijd om vrijheid gaat. In Iran zijn vrouwen niet vrij om hun hoofddoek af te doen, maar in Nederland is er een boerkaverbod, mogen vrouwen met een hoofddoek niet bij de politie werken en pleiten partijen als de PVV zelfs voor een hoofddoekverbod.

Tegenstanders van de hoofddoek – waaronder Frankrijk-correspondent Kleis Jager van Trouw en Telegraaf-journalist Wierd Duk – zien de hoofddoek daarentegen als hét symbool van vrouwenonderdrukking. Moslima’s zouden extra solidair met Iraanse vrouwen kunnen zijn, vinden tegenstanders, door dit moment aan te grijpen om de hoofddoek ook hier in Nederland af te werpen.

Er iets bijzonders aan de hand. Beide partijen staan ideologisch gezien lijnrecht tegenover elkaar, maar tegelijkertijd grijpen beide groepen de tragische gebeurtenissen in Iran aan om hier in Nederland hun grote gelijk te halen.

Sommige hoofddoekdraagsters en andere stemmen uit islamitische hoek maken nu een manke vergelijking tussen de situatie in Iran en die in Nederland. Deze vergelijking is onterecht, want Iran is een theocratische dictatuur en Nederland is een parlementaire democratie. De onvrijheid in Iran is niet te vergelijken met de grote vrijheid die mensen – ook moslims – hier in Nederland hebben.

Daarnaast stellen deze hoofddoekdraagsters dat het dragen van een hoofddoek een vrije keuze is in de islam. Ze gaan voorbij aan het feit dat hijab – een term die staat voor meer dan voor de bedekking van het haar alleen – wel degelijk een voorschrift uit de Koran is, met als bedoeling te voorkomen dat vrouwen mannen in de verleiding brengen. Het is een patriarchaal voorschrift dus, dat in islamitische theocratieën tot wet is verheven en waarmee vrouwen onderdrukt worden. De protesten in Iran tegen de hoofddoekplicht kunnen daarom niet los worden gezien van de islam.

De protesten in Iran tegen de hoofddoekplicht kunnen niet los worden gezien van de islam

Tegenstanders van de hoofddoek, die Emine Ugur hard hebben aangevallen op social media, gaan voorbij aan het feit dat het de Iraanse demonstraten om veel meer te doen is dan om de hoofdoek alleen. Want Iraniërs gaan de straat op tegen theocratie, tegen mensenrechtenschendingen, tegen het juk van onvrijheid dat de ayatollahs aan het Iraanse volk hebben opgelegd.

Maar deze nuances zijn aan de Nederlanders die elkaar nu in de haren vliegen niet besteed. In plaats van dat ze elkaar vinden in solidariteit met de dappere Iraniërs gaan ze een stammenstrijd met elkaar aan, om te kijken wie het morele gelijk aan zijn of haar zijde heeft.

Het hoeft geen betoog dat Iraanse vrouwen helemaal niets hebben aan deze gelijkhebberige Nederlanders. Maar daar hebben deze zanikende zeloten geen boodschap aan. Ze willen immers alleen hun eigen boodschap horen.

Spanje: uiterste rechtse partij Vox krijgt steun van Donald Trump

0

De uiterst rechtse Spaanse partij Vox speelde op een partijbijeenkomst een videoboodschap af van een wel heel bekende rechtse prominent: Donald Trump. 

Te zien was hoe Trump in een vliegtuig zit en tegelijkertijd het ‘geweldige werk’ van Vox prijst. Hij zegt ook dat Spanje een geweldig land, dat geweldig zal moeten blijven door ‘de grenzen te bewaken’, meldt de website Euronews.

Vox-leider Santiago Abascal reageerde blij op de boodschap van Trump. Hij noemt de voormalige Amerikaanse president een ‘ziener in de strijd voor soevereine naties en een ziener in het gevecht om onze grenzen te beschermen.’

Volgens een commissie van het Amerikaanse congres orkestreerde Trump vorig jaar een couppoging door zijn aanhangers het Capitool te laten bestormen. Maar volgens Abascal is Trump het slachtoffer van van ‘het machtigste establishment ter wereld en de grootste media-aanval die ooit leider heeft te maken gehad in de recente herinnering’.

Vox, in 2013 opgericht, is onder meer tegen abortus, euthanasie, de gay pride en het toelaten van niet-westerse migranten. De rechtervleugel van Vox bestaat uit Franco-aanhangers die met weemoed terugdenken aan de tijd van zijn fascistische dictatuur (1939-1975).

‘Duitslands eigen George Floyd’ stierf na politie-inval, broer eist opheldering

0

Afgelopen donderdag overleed de 64-jarige Kupa Ilunga Medard Mutombo in Berlijn. Een maand geleden gebruikte de politie geweld tegen deze zwarte psychiatrische patiënt, om hem daarna naar het ziekenhuis over te brengen. Het voorval wordt in Duitse media vergeleken met de dood van George Floyd.

Op een persconferentie riep de broer van de overledene, Mutombo Mansamba, gisteren op om alles tot op de bodem uit te zoeken en de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen.

Kupa Ilunga Medard Mutombo leed aan schizofrenie en woonde in een tehuis voor geesteszieken in Berlijn. In de ochtend van 14 september werd hij, in aanwezigheid van politieagenten, naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij afgelopen donderdag.

De leidinggevende van het ziekenhuis vergeleek zijn dood met die van de Afro-Amerikaan George Floyd. Politieagent Derk Chauvin knielde minutenlang met zijn volledige lichaamsgewicht op de nek van Floyd, die daardoor niet kon ademen. De dood van Floyd leidde tot de wereldwijde Black Lives Matter-protesten.

Maar de Berlijnse politie beweert dat Kupa Ilunga Medard Mutombo zich hevig verzette, sloeg en schopte en verzet bleef bieden toen hij handboeien om had – totdat hij in elkaar zakte.

Volgens zijn broer Mutombo Masamba klopt de lezing van de politie niet. Zijn broer was helemaal niet agressief, zegt hij, op basis van informatie van de verzorger van zijn broer die bij het incident aanwezig was. Tegelijkertijd gebruikte de politie ‘enorme brute kracht’. Hij zou in paniek geraakt zijn toen hij de agenten in uniform zag, en sloot daarop de deur van zijn kamer. Dat zou voor de agenten reden zijn geweest om geweld te gebruiken.

De politie liegt, zegt ook het Berlijnse slachtoffercentrum Reachout. Dat spreekt simpelweg van ‘moord’. De motieven: racisme en omdat geesteszieke patiënten zouden worden beschouwd als mensen zonder rechten. De politie zou geweld tegen patiënten rechtvaardigen, omdat patiënten wel vaker agressief gedrag zouden vertonen.

Tegen het Turkse staatspersbureau Anadolu zegt Reachout dat politiegeweld tegen zwarte mensen en andere Duitsers van kleur structureel is. Maar veel gevallen van politiegeweld zouden niet worden gemeld, onderzocht en bestraft. Het zou gaan om 169 doden in twintig jaar. Geen van de betrokken politieagenten werd beschuldigd van moord of doodslag. ‘Ze worden nauwelijks aangeklaagd.’

Maar tot nu toe zijn er nog geen concrete aanwijzingen dat de betrokken agenten zich in deze casus hebben laten leiden door racistische motieven, schrijft de Berliner Morgenpost. Ook Mutombo Masamba is voorzichtig. ‘Zo wil ik het niet inkleuren’, zei hij gisteren. Hij vindt ook dat de politie als geheel niet als racistisch mag worden afgeschilderd.

Het lichaam is in beslag genomen door het parket voor autopsie. De politie doet nu ook onderzoek naar de betrokken agenten.

‘We moeten wachten op het rapport’, vindt Mansamba’s advocaat. De resultaten van de autopsie zijn nog niet bekend gemaakt. ‘We hopen dat het volledig wordt opgehelderd. Het zou echter beter zijn als een onafhankelijke instantie en niet de politie zelf onderzoek doen naar de gebeurtenis.’

Video: vluchtelingenpop Amal op de foto met Anne Frank in Amsterdam

0

Na een tocht van meer dan negenduizend kilometer kwam de pop ‘Little Amal’ gistermiddag aan in Amsterdam. Met de levensgrote pop – die een Syrisch vluchtelingmeisje voorstelt, op zoek naar haar moeder – vragen de bedenkers wereldwijd aandacht voor de situatie van vluchtelingen.

Achter Little Amal liep een flink groep mensen met haar mee, van de Dam naar het Anne Frank Huis (foto), waar ze met het beeldje van Anne Frank op de foto ging:

‘Ik vind haar heel mooi’, tekent het Parool op uit de mond van een jong meisje. ‘Ik loop mee zodat Little Amal zich niet alleen hoeft te voelen.’

De reis van Little Amal begon vorig jaar in de Turkse stad Gaziantep, dicht bij de grens met Syrië. Inmiddels heeft de pop een reis van dertien landen en ruim tachtig dorpen achter de rug. Ze is langs New York, Londen, Parijs en nu Amsterdam gereisd.

Het idee voor Amal, Arabisch voor ‘hoop’, komt van Zuid-Afrikaanse theatergezelschap Handspring Puppet Company. De pop wordt bestuurd door drie personen, waarvan een in de torso en twee die via de buitenkant haar armen besturen.

Erdogan spreekt Poetin woensdag in Kazachstan

0

De Turkse president Erdogan ontmoet morgen zijn Russische collega Vladimir Poetin in de marge van een regionale top in Kazachstan, meldt het ANP.

De twee zagen elkaar vorige maand nog aan de zijlijn van een regionale top in Oezbekistan. Erdogan probeert Poetin en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky bij elkaar te krijgen voor nieuwe vredesonderhandelingen, al lijken beide leiders daar door de steeds verdere escalatie van het conflict tussen hun landen geen interesse in te hebben.

Turkije probeert sinds de Russische invasie in Oekraïne een bemiddelende rol te vervullen. Ankara onderhoudt goede banden met zowel Rusland als Oekraïne. Ankara steunt Oekraïne in de oorlog, maar doet niet mee met de sancties tegen Rusland. Eerder kwam met hulp van Turkije en de Verenigde Naties een graandeal tussen de strijdende partijen tot stand.

De Kazachse hoofdstad Astana staat woensdag en donderdag in het teken van een bijeenkomst van de overleggroep CICA, waar 26 Aziatische landen en Egypte lid van zijn.

Haagse zwembaden mogen boerkini niet langer weigeren

0

Zwembaden in Den Haag mogen niet langer meisjes en vrouwen in boerkini weigeren. De gemeente heeft de richtlijnen aangepast na klachten van een islamitische moeder, wiens dochter meerdere keren aan de deur werd geweigerd. Dit bericht AD Den Haag.

D66-raadslid Yousef Assad nam contact op met de vrouw en besloot vervolgens om aan de bel te trekken. De gemeente besloot vervolgens de richtlijnen zo aan te passen, dat boerkini’s per definitie toegestaan zijn.

PVV-raadslid Sebastian Kruis is verbolgen over het besluit, ook omdat de gemeenteraad niet van te voren werd geïnformeerd. ‘Volgens mij is het helemaal geen goed idee om kinderen te laten zwemmen in bedekkende kleding’, zegt hij. ‘Als je daar aan toe gaat geven, wordt dit straks gemeengoed. Zwemmen in boerkini past niet in een stad als Den Haag.’

Seksisme in de speeltuin

0

Soms zie ik vrouwen met een zwarte hoofddoek rondjes lopen. Vaak met een donkere vest tot hun enkels en een flesje water in hun hand. Rondom de speeltuin waar ik als kind haast dagelijks kwam, net buiten de Haagse Schilderswijk. In groepjes van drie of vier. Het oogt als snelwandelen, maar het is voor hun doen hardlopen. Ook mijn moeder gaat weleens met een paar vriendinnen sporten, zoals ze het zelf dan noemt.

In die speeltuin zitten ’s zomers de houten banken vol. Aan de ene kant zitten de Turks-Nederlandse moeders die zonnebloempitten openkraken met hun voortanden. Aan de andere kant zitten de Marokkaans-Nederlandse moeders. De meesten hebben thuis al gekookt. De pater familias – als-ie nog onderdeel van het gezin is – en de kinderen kunnen dan bij thuiskomst meteen aan de gedekte tafel plaatsnemen.

Af en toe duikt een moeder even weg om te roken, uit het zicht van de kinderen, achter het huisje van de toezichthouders – allemaal mannen, van diverse pluimage, vaak met een fysiek gebrek. Ik, aanvankelijk opgegroeid met een gewelddadige – en daarna zonder – vader, heb van die toezichthouders geleerd waarover mannen onderling met elkaar spreken.

Moeders op het pleintje, witte vrouwen die hun viervoeter uitlieten en andere dames die langs de speeltuin liepen: ze waren bij de toezichthouders altijd onderwerp van gesprek. En als er weer ‘een kippetje’ langsliep, wenkten ze naar elkaar, zodat ze haar op tijd konden aanschouwen.

De vrouwen die rondjes lopen om de speeltuin vielen me vroeger al op. Zo vaak zag ik het namelijk niet, vrouwen die sporten in de buitenruimte. Al leerden medewerkers van een buurthuis, als de kinderen naar school waren gebracht, een handjevol vrouwen fietsen op het voetbalveld. Sommigen waren nieuw in Nederland, anderen woonden hier al een aantal jaar.

Speelplaatsen zijn voor moeders en peuters, maar bovenal voor de tienerjongens. Buiten spelen en sporten is iets voor jongens, blijkbaar.

Spelen en sporten is iets voor jongens, blijkbaar

Voor de meiden was er wel een voetbalcompetitie in een sportzaal, waar de jongens buiten de deur werden gehouden door de begeleidster. Bijna iedereen was bang voor haar. Ik neem het haar niet kwalijk, maar die begeleidster ging nooit de stenen voetbalvelden op om ons daar weg te jagen. Achter de gesloten deuren van de zaal hadden de meisjes ademruimte en voelden ze zich veilig.

Sommige mannen, maar ook moeders deinzen er niet voor terug om religie in te zetten. Vrouwen moeten zich bedekken, hun haar niet tonen, geen strakke kleding dragen, niet hun stem verheffen, vanaf hun puberteit geen danslessen meer volgen. Want, zo zeggen ze: ‘Het lichaam, de haren en stem van de vrouw werken voor de man erotiserend.’

Het waren door de jaren heen niet alleen een aantal van onze ‘eigen’ mannen, maar ook die van de gemeente, de jeugdwerkers en zelfs de buurtkerk die de scheve verhouding tussen meisjes en jongens in stand hielden.

Kerkleden, die een paar jaar lang naar onze speelpleintjes kwamen, voetbalden met de jongens en mannen op het stenen voetbalveld. De vrouwelijke kerkvrijwilligers gingen in gesprek met de moeders en volleybalden met de meisjes op het grasveldje. Aan de rand van de speeltuin. Hiermee werd het rollenpatroon nog maar eens bevestigd.

Sommige vriendinnen vertelden dat ze in bepaalde delen van de buurt niet alleen durven te komen. Dat ze soms zelfs met een sleutel in de hand lopen. De schellen vielen me van de ogen. Door de verhalen van deze vriendinnen zag ik in dat de verhouding tussen mannen en vrouwen scheef is.

Tegelijkertijd is er ook dit verhaal: een collega van mij die juist géén hoofddoek mocht dragen, omdat haar ouders bang waren dat hun dochter minder kansen zou hebben op de arbeidsmarkt en beschimpt zou worden op straat. Want ook zij kennen de verhalen van moslima’s die een hoofddoek dragen.

Het besef dat het alledaagse – dat wat je om je heen ziet, de gesprekken die je hoort, de meninkjes en wereld- en mensbeelden die door je bloedvaten stromen – niet klopt, voelt als geweld. Laat staan hoe het moet voelen voor veel van die meisjes en vrouwen uit de buurt, collega’s en vriendinnen die het seksisme ervaren.

Nieuwe Russische legerchef staat bekend als ‘vernietiger van Aleppo’

0

Zaterdag is de nieuwe Russische bevelhebber Sergei Surovikin officieel aangetreden. Wie is deze ‘vernietiger van Aleppo’?

Met het aantreden van Surovikin kunnen luchtbombardementen op civiele doelwitten het ‘nieuwe normaal’ worden in West-Oekraïne. In het oosten was dat al het geval, maar dan vooral met artilleriebeschietingen. De Oekraïense hoofdstad Kiev werd vandaag opgeschrikt door een aantal lukrake bombardementen waarbij burgerdoden vielen.

Surovikin is berucht voor zijn rol in de Syrische oorlog. Hij brak het verzet tegen het Assad-regime, dat door Rusland wordt gesteund, in Aleppo door vernietigende luchtbombardementen uit te voeren. De bombardementen leidden tot duizenden burgerslachtoffers en een grote vluchtelingenstroom naar Europa.

‘Surovikin weet hoe te vechten met bommenwerpers en raketten; dat is wat hij doet’, aldus Kyrylo Budanov, het hoofd van de militaire inlichtingendienst van Oekraïne, in juni.

Van ‘de vernietiger van Aleppo’ zoals the Financial Times Surovikin beschrijft, is overigens bekend dat hij ook erg bruut zou zijn tegenover eigen personeel. Hij zou een kolonel tot ‘zelfmoord’ hebben gedreven, aldus de Belgische krant het Laatste Nieuws.

Poetin heeft Surovikin zaterdag aangesteld, op de dag dat er een explosie plaatsvond op de dure Krimbrug, die een landroute tussen Rusland en de geannexeerde Krim tot stand bracht. De aanslag op de Krimbrug werd luidkeels gevierd op de wereld, van westerse kroeggangers tot Syrische rebellen.

‘Oekraïne straft Iran opnieuw: zet Iraanse studenten het land uit’

0

Oekraïne zet Iraanse studenten het land uit, meldt de nieuwssite Middle East Eye, omdat Iran kamikazedrones levert aan zijn bondgenoot Rusland.

Middle East Eye sprak Iraanse studenten in Oekraïne die geen verlenging van hun studentenvisa krijgen. Een student Geneeskunde: ‘De immigratieambtenaar keek me aan en zei dat ik word afgewezen omdat mijn land drones aan Rusland heeft verkocht.’

De studenten wordt bevolen het land binnen tien dagen te verlaten. Sommige studenten zijn volgens hun medestudenten meegenomen naar de nationale veiligheidsafdeling voor ondervraging.

Oekraïne is not amused met de levering van de drones, die volgens Oekraïense commandanten flinke schade toebrengen. President Volodymyr Zelenski (foto) sprak zich uit tegen Iran die de soevereiniteit van Oekraïne zou aantasten.

Het land besloot enkele weken geleden de diplomatieke betrekkingen met Iran af te schalen, de ambassadeur uit te wijze en het aantal medewerkers van de Iraanse diplomatieke dienst in Kiev te reduceren.

EU financierde ‘islamofobie-rapport’ van medewerker Iraanse staats-tv

0

De Europese Unie is medefinancier van een rapport over ‘islamofobie’ in Nederland en andere Europese landen van de van antisemitisme beschuldigde sociologieprofessor David Miller, die voor een Iraanse staatszender werkt.

Het recent verschenen rapport slaat de noodklok over ‘islamofobie’ in de Europese media, waaronder de Nederlandse. Media zouden stereotypes en moslimhaat versterken en bovendien het anti-terrorisme-narratief van de staat overnemen, wat zou wijzen op een ‘actieve structurele relatie’ tussen de staat en de media.

De Brit David Miller (foto, links), hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Bath, is co-auteur van het rapport, dat onder de vlag van zijn bedrijf Spinwatch is uitgebracht.

Hij werd vorig jaar ontslagen door de Universiteit van Bristol. Miller zei dat Israël ‘zijn wil aan de hele wereld wil opleggen’ en dat een collectief van Joodse studenten die kritiek op hem hadden ‘door de staat Israël werd geleid’. Op de zender Press TV, een propagandakanaal van Israëls aartsvijand Iran, herhaalde de professor zijn kritiek op ‘zionistisch extremisme’.

Voor Press TV produceert en presenteert Miller zelf het programma Palestine Declassified, waarin ‘zionisten’ er op reguliere basis flink van langs krijgen.

Dit programma ontkent dat Mahsa Amini, de jonge vrouw wiens dood aan de basis staat van de protesten in Iran, overleden is na mishandeling door de Iraanse politie omdat zij haar hoofddoek niet ‘correct’ droeg.

Tevens stelt Palestine Declassified dat de protesten zijn aangewakkerd door Amerika, waarachter, op zijn beurt, ‘in deze kwestie het zionistische regime (Israël, red.)’ zou staan:

‘Israël financiert belangrijke Amerikaanse lobbygroepen die aandringen op meer sancties tegen Iran.’ Deze lobbygroepen zijn volgens Palestine Declassified ‘in feite activa van de zogenaamde ‘staat Israël’’.

Het YouTube-kanaal van Palestine Declassified is verwijderd vanwege het overschrijden van YouTubes huisregels.

De website Global Influence Operations Report van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Steven Merley, die Millers rapport ontdekte, noemt het Engelstalige Press TV ‘een door de Iraanse staat gefinancierde omroep en beïnvloedingsoperatie, gericht op een westers publiek’.

Millers rapport ‘Islamofobia and the European media’ is co-gefinancierd door de Europese Commissie via het ‘Rights, Equality and Citizenship Programme’ dat van 2014 tot 2020 liep, zo vermeldt het rapport zelf. De Europese subsidie werd dus toegekend voordat Miller vorig jaar zijn vermeend antisemitische uitspraken deed, ontslagen werd en voor de Iraanse tv gingen werken.