18.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 221

Oom van schrijfster Meral Simsek in hongerstaking voor een eerlijk proces

0

De Koerdische activiste en schrijfster Meral Simsek ontvluchtte in 2021 Turkije en woont in Berlijn. Ze voert actie voor haar oom Mahmut Kardas. Hij is een oud-strijder van de PKK, de gewapende Koerdische organisatie die op de terreurlijst staat van Turkije, de Europese Unie en de Verenigde Staten. Op 19 september veroordeelde een Turkse rechtbank hem tot levenslang voor moord, maar Kardas beweert onschuldig te zijn. Uit protest tegen het oneerlijke proces en het feit dat hij slecht wordt behandeld is hij nu in hongerstaking gegaan.

Hoe gaat het met je?

‘Hoe kan ik zijn? Zoals altijd gaan we door moeilijke tijden.’

Je oom is in hongerstaking gegaan. Waarom doet hij dat?

‘Mijn oom is vorig jaar opgepakt voor de moord op een dorpswachter. Op 21 september heeft hij een levenslange gevangenisstraf gekregen, plus 14 jaar. Er is totaal geen bewijs, er zijn getuigen gehoord. Hij wil een eerlijk proces.’

Hoe kan dat zo gebeuren?

‘Ze hebben zijn verleden als lid van de organisatie gebruikt om hem te veroordelen voor een moord waar hij niks mee te maken heeft. Hij heeft daarvoor dus al 17 jaar in de gevangenis gezeten.’

Meral Simsek

Wanneer je lid van een organisatie zegt, welke organisatie bedoel je dan?

‘De PKK, hij was een guerrillastrijder.´

En toen hij in 2022 werd opgepakt was hij nog steeds een PKK-strijder?

´Nee, ik moet het hele verhaal vertellen. Drie jaar nadat mijn oom Mahmut Kardas uit de gevangenis kwam, is mijn oudere oom Mehmet Ali Kardas vermoord. Dat was in 2007. De dader is officieel onbekend, maar hij zou door dorpswachters zijn vermoord. Die dorpswachters hebben toen ook een jong meisje vermoord en huizen in onze dorpen platgebrand. Niemand werd gearresteerd. En dit ging uiteraard niet zonder wraakgevoelens bij jonge leden van mijn familie. Zij hebben toen teruggeslagen door iemand van de dorpswachters te doden. Mijn familieleden zijn opgepakt en zitten hun gevangenisstraffen uit.´

Die dorpswachters, zij zijn ook Koerden toch?

´Ja, ze werken samen met de Turkse staat. Door deze dorpswachters is dus mijn oom Mahmut aangegeven. Alsof hij de moord op die dorpswachter zou hebben gepleegd. Dit terwijl er al familieleden waren die de straf op zich hebben genomen en hun straf uitzitten. Mijn oom was sindsdien op de vlucht, hopend dat zijn onschuld naar boven zou komen. Vorig jaar is hij dus gearresteerd.´

‘De getuigen zijn niet gehoord, er zijn geen politierapporten gebruikt, geen enkel verzoek van mijn oom en zijn advocaten is toegekend’

´Er is geen enkele gerechtelijke procedure gevolgd. De getuigen zijn niet gehoord, er zijn geen politierapporten gebruikt, geen enkel verzoek van mijn oom en zijn advocaten is toegekend. Zijn strafblad als PKK-strijder werd in de aanklacht opgenomen, om hem een genadeloze straf van levenslang op te leggen. Mijn oom is toen in hongerstaking gegaan. Hij wil dat zijn zaak opnieuw wordt onderzocht.´

Heb je je oom al die tijd, ook toen hij gezocht werd, wel kunnen spreken?

´Nee, ik had zelf ook allerlei aanklachten aan mijn broek hangen. Ik werd ook gezocht, vanwege mijn schrijfsels. Contact met mij zou hem in problemen kunnen brengen. Maar ik krijg via zijn vrouw wel te horen dat hij het moeilijk heeft. Toen hij uit de gevangenis kwam in 2004 was hij al erg ziek. Hij heeft een longaandoening.´

Hoe is het nu met hem?

´Vandaag is de zesentwintigste dag dat hij niks heeft gegeten of gedronken. Hij krijgt wel dagelijks verplicht vitamine B-12 toegediend, waardoor enige vocht in zijn lichaam komt. De afbraak van proteïne is echter al begonnen.  Hij is nog wel bij bewustzijn, maar heeft extreem veel kilo’s verloren. Hij blijft doorgaan met zijn hongerstaking. Zijn vrouw zegt dat hij bloed kotst vanwege zijn longziekte. Mensen kunnen bij een hongerstaking al na drie dagen een hartstilstand krijgen, afhankelijk van de leeftijd en lichaamskracht. Hij wil alleen maar dat zijn zaak door juristen en aanklagers opnieuw wordt onderzocht. Hij zegt niet eens dat hij vrijheid wil. Hij zegt: kijk naar het rechtsproces, en dan zal men zien dat ik onschuldig ben. We weten ook niet of hij onder medisch toezicht staat, wat normaliter wel gebeurt bij mensen die in hongerstaking gaan.´

Meral Simsek

Hoe kijk jij tegen het feit aan dat hij zo’n zelfdestructieve methode gebruikt?

´Natuurlijk ben ik er op tegen dat mensen kiezen voor deze methodes, ik ben altijd voorstander van het leven, maar als een persoon uit wanhoop de dood verkiest om zijn recht te halen dan moet dat wel te denken geven. Daarom sta ik toch achter mijn oom. Ik wil zijn stem zijn. De wereld moet kijken naar zijn zaak. Dit is een rechteloze situatie en de man staat op het punt te sterven voor gerechtigheid. Dit geldt niet alleen voor mijn oom, er zijn duizenden onschuldige mensen in Turkse gevangenissen. Koerden, maar ook vele mensen die na de couppoging [van juli 2016, red.] zijn opgepakt. Allemaal zonder bewijs. Je vernietigt mensenlevens op deze manier. Tijdens zijn rechtszitting deed hij ook een oproep naar alle mensenrechtenorganisaties, hij zei expliciet: hoor mijn wanhoopskreet, ik wil hulp.’

Er is geen enkel bewijs tegen je oom?

‘Nee, niks. Ze halen oude koeien uit de sloot. Ze wijzen naar zijn gepolitiseerde Koerdische identiteit. Dus vanwege zijn verleden, zou hij vast diegene zijn die deze dorpswachter heeft vermoord, denkt de staat.’

Kan het niet zijn dat je oom wordt gegijzeld, zodat de echte moordenaars op die dorpswachter naar voren komen?

‘Dat weet ik niet, zijn neven zitten al vast.’

Hoe is het met jou eigenlijk?

´Ja, ik ben dus na die mislukte vluchtpoging via de Berlijnse afdeling van PEN [een organisatie die zich voor vervolgde schrijvers inzet, red.] op een veilige manier naar Duitsland gebracht. Ik krijg van hen een beurs en woon nu al vijftien maanden in Berlijn.’

‘Veel van mijn familieleden zitten om dezelfde redenen vast of zijn er niet meer. Allemaal omdat ze Koerden zijn, helaas’

Hoe voelt dat?

‘Ik ben nu ver van mijn land. Ik ben hier omdat ik een Koerd ben, en omdat ik als Koerd geen toegang heb tot een eerlijk proces. Veel van mijn familieleden zitten om dezelfde redenen vast of zijn er niet meer. Allemaal omdat ze Koerden zijn, helaas. En ik, als Koerdische schrijfster omdat ik hun ellendige Koerdische levens opschrijf.’

Nu ben je in Europa.

‘Ja, maar de pijn blijft. Mijn hele familie, al mijn dierbaren, mijn volk is daar. En ze worden nog steeds onderdrukt. Daarom voel ik me niet bevrijd ofzo, want ik ben verdrietig over mijn volk. En ik lijd met hen mee.’

Toch zul je nu ergens anders moeten integreren.

‘Ja, dat is heel moeilijk. Een nieuw land, een nieuwe taal, een nieuw leven. Ik voel me net een pasgeboren kind, dat haar moeder is verloren bij de geboorte. De moeder die een kind alles leert, is er niet. Dat gebeurt er wanneer je je eigen land verlaat. Dan gaat de moeder dood en blijf je als kind alleen op straat achter. We zijn ontworteld. Van ons taal, van onze gronden. Dit zijn mijn gevoelens.’

Wat geeft je in deze zware tijden houvast?

‘De strijd om door te gaan. Het leven zelf, hoe moeilijk het ook is. Ik ben mijn vrienden en instituties erg dankbaar die mij, en andere vluchtelingen helpen. Zonder deze netwerken, zou het veel zwaarder zijn.’

 

Van der Burg ‘ontboden’ in ter Apel: ‘Ik heb weinig kunnen bereiken’

0

Staatssecretaris Eric van der Burg (VVD) heeft begrip voor de woede over ‘overlastgevende derdelanders’ en geeft bij het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel toe dat hij ‘weinig heeft kunnen bereiken’. Zo meldt de Volkskrant.

‘De gemeenteraad van Westerwolde is gewoon boos’, zegt de staatssecretaris en heeft er begrip voor dat ‘het geduld op is’.

Hij werd door de gemeente officieus op het matje geroepen. ‘Zeg maar gerust dat we hem hebben ontboden’, zegt zijn lokale VVD-fractievoorzitter Klaas Buigel in Westerwolde. ‘De overlast blijft. Er verandert gewoon niks’, aldus Buigel.

Hoewel deze zomer het ‘buiten slapen’ van vorig jaar kon worden voorkomen, is het de afgelopen weken weer ‘passen en meten’ om iedereen onderdak te bieden, schrijft de Volkskrant. ‘Een tweede aanmeldcentrum om Ter Apel werkelijk lucht te geven, is er nog steeds niet.’

De spreidingswet, waarmee een betere verdeling van opvangplekken over het land kan worden afgedwongen, werd deze week door de Tweede Kamer aangenomen. Maar of de Eerste Kamer ook groen licht geeft, is zeer de vraag. Bovendien pleegt Van der Burgs eigen VVD obstructie door tegen de spreidingswet te stemmen.

‘Ik heb het ermee te doen dat mijn partij het op dit punt met mij oneens is’, zegt Van der Burg. Hetzelfde geldt voor de BBB. De partij wil de druk op Ter Apel best verlichten, zei Caroline van der Plas. ‘Maar we willen niet dat heel Nederland Ter Apel wordt.’

Rotterdamse raadsleden lopen weg vanwege motie over Jodenhaat

0

Ophef aan de Coolsingel. Raadsleden van verschillende partijen wilden gisteren niet stemmen over een motie over Jodenhaat, omdat ze geen partij wilden kiezen in het Israëlisch-Palestijnse conflict. Denk en BIJ1 stemden tegen.

De motie ‘Veroordeel steun aan Jodenhaat’ werd ingediend door de partijen ChristenUnie, VVD en Leefbaar Rotterdam. Ze veroordeelden daarin de pro-Palestijnse demonstratie in het centrum van Rotterdam, die werd georganiseerd kort na de aanval van Hamas op Israël. Dit zou een antisemitische demonstratie zijn geweest.

Denk en BIJ1, die de demonstratie hadden gesteund, stemden tegen de motie. Maar GroenLinks, PvdA, D66, Partij voor de Dieren, SP én 50Plus wilden niet stemmen over een motie, omdat ze geen partij wilden kiezen in het Israëlisch-Palestijnse conflict, en verlieten daarop de raadszaal.

Leefbaar Rotterdam riep eerder burgemeester Ahmed Aboutaleb op een Israëlische vlag uit te hangen aan het stadhuis, om zo solidariteit met Israël te betuigen. De burgemeester weigerde dit, tot irritatie van de rechtse en christelijke partijen. Wel gaf de burgemeester toestemming voor de pro-Palestijnse demonstratie. Die demonstratie zou, aldus de motie van ChristenUnie, VVD en Leefbaar, ‘walgelijk’ zijn.

Burgemeester Aboutaleb was niet aanwezig tijdens het emotionele debat van gisteren. Hij is op werkbezoek in Marokko.

Vrees voor ongeregeldheden bij demonstraties voor Palestina en Israël

0

‘Ik weet niet eens hoeveel vrienden ik heb verloren’, zegt een van de vele bezoekers van de pro-Israëlische demonstratie op de Dam gister tegen de Amsterdamse stadszender AT5. ‘Het was gewoon een walgelijke afslachting en ik slaap er niet meer van. Dus ik moet hier zijn’, vervolgt een ander.

De steunbetuiging voor de slachtoffers van de terreuraanslag in Israël werd door honderden, zo niet duizend, demonstranten bezocht, meldt het Parool.

Er werden bloemen en posters neergelegd voor de Israëlische slachtoffers. ‘Het is belangrijk om samen te komen’, zegt een jongeman. ‘We moeten samen huilen, maar ook laten zien dat we sterk zijn. We zijn hier voor Israël, maar ook voor iedereen die gelooft in vrijheid.’

De demonstratie verliep zonder grote ongeregeldheden, meldt AT5. De politie was uit voorzorg met onder meer de zogeheten ‘Vredeseenheid’ goed vertegenwoordigd. Dat zijn agenten die in gesprek gaan met demonstranten.

Intussen staat er ook een pro-Palestijnse demonstratie (‘Samen voor Palestina’) in de planning op zondag. Het OM maakt zorgen over deze bijeenkomst vanwege een mogelijke ‘terreurverheerlijking van Hamas’. Ook demissionair premier Mark Rutte is er niet gerust op. Volgens hem mogen vreedzame Palestijnen altijd demonstreren om hun zorgen over de situatie in de Gazastrook te uiten. Maar, zei hij dinsdag in de Tweede Kamer, ‘als dat zou ontaarden in steun voor Hamas, voor terroristische organisaties, antisemitische leuzen, dan ben ik ervan overtuigd dat onze burgemeesters zullen optreden.’

Tien Afrikaanse helden die je moet kennen

0

De maand oktober is Black History Month. Inmiddels zijn veel Nederlandse lezers zo educated dat ze weten wie Martin Luther King en Rosa Parks zijn, maar veel belangrijke personen uit de Afrikaanse geschiedenis zitten nog niet op het netvlies. Over deze minder bekende en onbekende historische helden en heldinnen gaat dit artikel.

#1 Haile Selassie

Haile Selassie (1892-1975), ter wereld gekomen als Tafari Markonnen, was de laatste keizer van Ethiopië. Hij moderniseerde zijn land – vooral door de bouw van ziekenhuizen en scholen. Toen fascistisch Italië in 1935 Ethiopië binnenviel, met als doel om het land te koloniseren, leidde de kiezer de verdediging. In 1936 moest hij vluchten, maar hij keerde vijf jaar later terug als overwinnaar.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Haile Selassie een belangrijk symbool van Afrikaans zelfvertrouwen. In 1963 was hij medeoprichter en eerste voorzitter van de Unie voor Afrikaanse Eenheid, de voorloper van de Afrikaanse Unie. In het buitenland was de keizer mateloos populair. De Rastafari-beweging beschouwt Haile Selassie als God, die de zwarte mensen zal verlossen.

Haile Selassie. Bron: Wikimedia Commons

In Ethiopië zelf was de keizer niet alom geliefd, vanwege zijn autoritaire beleid en zijn onvermogen om effectief op te treden tegen de verschrikkelijke hongersnood van 1973, die aan honderdduizenden mensen het leven kostte. Haile Selassie werd in 1974 afgezet door communistische militairen, de Derg, die hem een jaar later vermoordden. Maar volgens de Rastafari-beweging leeft de keizer nog steeds, want God kan niet sterven. Jah Live, God leeft, zong Bob Marley toen hij het nieuws van Haile Selassies dood hoorde.

Tegenwoordig is de keizer nog steeds een controversieel figuur. In 2020, op het hoogtepunt van de Black Lives Matter-protesten, vernielden Oromo-activisten een standpunt van Haile Selassie in Londen, omdat hij de Oromo-minderheid in Ethiopië discrimineerde.

#2 Steve Biko

Activist Steve Biko (1946-1977) werd na zijn brute dood symbool van het zwarte verzet tegen het Zuid-Afrikaanse apartheidsbewind.

Biko werd tijdens zijn studie in Durban politiek actief en groeide uit tot een van de meest vocale strijders tegen apartheid. Hij was in 1968 medeoprichter van de South African Student’s Organisation (SASO), die zwarte studenten meer zelfbewustzijn wilde geven en een enorm succes werd. Vier jaar later kwam er een overkoepelende organisatie, de Black Peoples Convention (BPC), waar Biko voorzitter van werd. Het apartheidsregime begon Biko als een risico te zien en wilde hem tot zwijgen brengen.

Steve Biko. Beeld: Wikimedia Commons

Biko werd tussen 1975 en 1977 vier keer opgepakt. De laatste keer was in augustus 1977. De politie verhoorde hem hardhandig. Op 7 september constateerden artsen verwondingen aan Biko’s hoofd, maar ze wilden niet checken of er misschien iets ernstigs aan de hand was. Vijf dagen later raakte Biko bewusteloos. Hij werd naakt in de achterbak van een Land Rover gelegd en naar een ziekenhuis in Pretoria gebracht, een reis van twaalf uur. Enkele uren na aankomst overleed Biko, 30 jaar oud. Na zijn overlijden werd Biko een martelaar voor de strijd tegen de apartheid.

#3 Mansa Musa

De rijkste man aller tijden was Mansa Musa, van 1312 tot 1337 koning (Mansa) van Mali.

Mansa Musa was een overtuigde moslim, die de islam promootte in zijn koninkrijk. Hij stichtte moskeeën, islamitische scholen en universiteiten. Ook veroverde hij meer dan twintig steden, waaronder Timboektoe. Zijn rijkdom dankte hij aan de zouthandel. Ook beheerste Mali de handelsroutes over de Sahara.

Mansa Musa. Beeld: Wikimedia Commons

In 1324 maakte hij de hadj naar Mekka. Hij ging met een hele grote groep bedienden op bedevaart en nam ook meer dan tachtig kamelen mee, die beladen waren met goud. Dat deelde Mansa Musa uit in de landen waar hij langs kwam. De armen vonden het geweldig, maar onbedoeld zorgde de koning voor een hyperinflatie in Egypte. Het duurde zeker tien jaar voordat de goudprijs zich had hersteld.

Volgens CelebrityNetWorth zou Mansa Musa een vermogen hebben van 400 miljard dollar (377 miljard euro). Hij scoort daarmee hoger dan de schatrijke Rothschildfamilie (350 miljard dollar), Elon Musk (341 miljard dollar) en John D. Rockenfeller (340 miljard dollar).

#4 Yaa Asantewaa

Koningin Yaa Asantewaa (1840-1921) leidde in 1900 de Ashanti in een opstand tegen het Britse Rijk, die bekend staat als de Oorlog om de Gouden Stoel.

Toen de Britten de huidige Ghana veroverden kwamen ze in conflict met de Ashanti. De Britse gouverneur-generaal wilde dat de Ashanti de Gouden Stoel, het symbool van de macht van de koning, zouden overhandigen, maar hier stak koningin-moeder Yaa Asantewaa een stokje voor. Ze zei tegen de stamhouden dat ze zich als echte mannen moesten gedragen en niet moesten buigen voor het Britse Rijk. ‘Als jullie, de opperhoofden van Asante, je als lafaards gaan gedragen en niet gaan vechten, moeten jullie je lendendoeken inruilen voor mijn ondergoed (Montu mo danta mma me na monnye me tam).’

Yaa Asantewaa

De Ashanti verloren de oorlog en hun land werd een Brits protectoraat. Yaa Asantewaa  werd verbannen naar de Seychellen. Wel mochten de Ashanti hun Gouden Stoel houden. Tegenwoordig wordt Yaa Asantewaa gevierd als de nationale heldin van Ghana en als een rolmodel voor vrouwen.

#5 Patrice Lumumba

De Congolose politicus Patrice Lumumba (1925-1961) streed voor de onafhankelijkheid van Congo en werd in 1960 de eerste gekozen premier van het land. Begin 1961, tijdens het hoogtepunt van de Congocrisis, werd hij standrechtelijk geëxecuteerd.

In 1958 bezocht Lumumba de Wereldtentoonstelling in Brussel, samen met een groep andere Congolese évolués.  Ze ontdekten dat België niet zo superieur was als de Belgen zelf dachten en de zucht naar onafhankelijkheid werd sterker. Terug in Congo richtte Lumumba de Mouvement National Congolais (MNC) op, die streefde naar een snelle onafhankelijkheid van Congo, met behoud van eenheid van het land. De MNC won in mei 1960 de eerste democratische verkiezingen van het op dat moment bijna onafhankelijke Congo, maar Lumumba werd geen president: dat werd zijn concurrent Joseph Kasavubu. Toen Congo op 30 juni formeel onafhankelijk werd nam Lumumba ongevraagd het woord en bekritiseerde hij de wrede koloniale politiek van België, waar dwangarbeid en lijfstraffen schering en inslag waren. België zou hem deze stunt niet vergeven.

Patrice Lumumba. Bron: Wikimedia Commons

Op 11 juli riep de provincie Katanga de onafhankelijkheid uit en enkele dagen later volgde Kasaï. Ze werden daarin gesteund door België. Lumumba vroeg de Sovjet-Unie om hulp. Westerse landen spoorden Kasavubu aan om Lumumba te ontslaan, wat hij ook deed. In september pleegde Joseph Mobutu een staatsgreep. Lumumba werd onder huisarrest geplaats. Hij ontsnapte, maar werd in december gevangen genomen en op 17 januari naar een ‘veilige’ gevangenis verplaatst in Katanga. De leiders in Katanga, die Lumumba haatten, executeerden hem vervolgens. Het lijk is nooit gevonden. Mogelijk hebben ze dat opgelost in zwavelzuur. Er zijn sterke aanwijzingen dat België en de Amerikaanse inlichtingendienst CIA bij Lumumba’s dood betrokken zijn.

#6 Dedan Kimathi

Op 18 februari 1957 hingen de Britse autoriteiten in Kenia Dedan Kimathi (1920-1957) op, de militaire en spirituele leider van de Mau Mau-opstand.

De Mau Mau waren begin jaren vijftig in opstand gekomen tegen de Britse koloniale machthebbers, maar slaagden er niet in om een krachtig blok te vormen. De Britten pasten een uitgekiende verdeel-en-heers-tactiek toe, waardoor de rebellen nooit de meerderheid van de Keniaanse bevolking achter zich kregen. De Britten beschouwden de Mau Mau als gevaarlijke en gewelddadige wilden, waarmee niet te praten viel.

Standbeeld van Dedan Kimathi in Nairobi. Bron: Wikimedia Commons

Kimathi was echter goed opgeleid. Hij rondde de lagere en middelbare school af en schreef graag, voor en tijdens de Mau Mau-opstand. Kimathi werd begin jaren vijftig een van de leiders van de opstand en deed zijn best om de militaire organisatie te verbeteren. In oktober 1956 werd hij door het Britse leger gevangen genomen en voor de rechter gebracht. Een jury, bestaande uit zwarte Kenianen, veroordeelde hem ter dood. Hij mocht niet in beroep gaan en werd in de vroege ochtend van 18 februari opgehangen. Met zijn dood eindigde ook de Mau Mau-beweging, die haar beste militaire leider kwijt was. Kenia werd in 1963 onafhankelijk op Britse voorwaarden.

Kimathi werd jarenlang verguisd. Pas in 2003 besloot de Keniaanse regering de offers van de Mau Mau, in het bijzonder Kimathi, te erkennen. Op 18 februari 2007, precies vijftig jaar na zijn executie, kreeg hij een standbeeld in de hoofdstad Nairobi.

#7 De Amazones van Dahomey

De Agojie waren vrouwelijke elitekrijgers. Ze vochten voor de koning van Dahomey, in het huidige Benin. Ze worden ook wel de Amazones van Dahomey genoemd, naar de Amazones uit de Griekse mythologie.

Dahomey. Bron: Wikimedia Commons

In 1890 en wederom in 1894 trokken de Agojie ten strijde tegen de Fransen, die Benin wilden koloniseren. De eerste oorlog wist Dahomey te winnen. Franse militairen waren terughoudend als het ging om het doden van vrouwen, wat leidde tot veel Franse doden. De tweede oorlog won Frankrijk. In de Franse propaganda werden de Agojie als wilden weggezet, maar de soldaten van het Franse Vreemdelingenlegioen bewonderden hun dapperheid.

De vrouwelijke krijgers zijn bekend geworden bij het hedendaagse publiek vanwege de film The Woman King uit 2022, waarin hun verhaal is geromantiseerd.

#8 Noni Jabavu

De Zuid-Afrikaanse schrijfster Noni Jabavu (1919-2008) was de eerste Afrikaanse vrouw die redacteur werd van een Brits literair tijdschrift, toen ze in 1961 ging werken bij The New Strand. Ook was ze de eerste zwarte Zuid-Afrikaanse vrouw die memoires publiceerde en een van de eerste Afrikaanse vrouwen die een literaire carrière in het buitenland nastreefde.

Noni Jabavu. Bron: South African History Online

Jabavu studeerde in Engeland en woonde een tijdlang in Londen. Ze ging werken voor de BBC en trouwde met een witte man, de Engelse filmregisseur Michael Cadbury Crosfield. Haar huwelijk werd in het racistische Zuid-Afrika niet erkend, omdat dit inging tegen de zogenoemde Immorality Act. Daarom reisde en woonde ze ook in andere Afrikaanse landen, Mozambique, Zimbabwe en Oeganda.

In 1960 verscheen haar eerste boek, Drawn in Colour, waarin ze vertelde zich loyaal te voelen aan twee culturen: de Engelse en die van haar Bantu-volk. Ook schreef ze over haar vaderland Zuid-Afrika. Maar een uitgesproken anti-apartheidsactiviste was ze niet.

#9 Amanirenas

Misschien was Amanirenas wel de eerste zwarte vrouw die zich verzette tegen westerse kolonisatie. In de jaren 25-22 voor Christus voerde de kandake (koningin) van Kush, in het huidige Soedan, oorlog met de Romeinen.

Amanirenas. Beeld: Wikimedia Commons

Amanirenas zou volgens de Griekse historicus Strabo blind zijn aan één oog. Nadat de Romeinen, die zich enkele jaren eerder meester hadden gemaakt van Egypte, probeerden Kush te veroveren vonden ze Amanirenas tegenover zich. Zij versloeg het Romeinse leger en nam vervolgens enkele Zuid-Egyptische steden in, waaronder Elephantine. Ze vernietigde daarbij de beelden van keizer Augustus. Het hoofd van een van deze beelden werd begraven onder de trappen van een tempel in Meroë, de hoofdstad van Kush, en is daarom intact gebleven. Dat hoofd wordt nu, ironie, tentoongesteld in het British Museum, van dat andere wereldrijk dat er wel in slaagde om Soedan te veroveren.

De enige schriftelijke bron die ons vertelt over Amanirenas is Strabo. Kush heeft wel schriftelijke bronnen achtergelaten, maar het Meroïsche schrift (vernoemd naar Meroë) is nog steeds niet ontcijferd.

#10 Zindzi Mandela

Zindzi Mandela-Hlongwane was de jongste en derde dochter van Nelson Mandela, de eerste democratische president van Zuid-Afrika, en Winnie Mandela. Ze was slechts achttien maanden toen haar vader naar de gevangenis werd gestuurd, waar hij pas in 1990 uit zouden worden vrijgelaten.

Zindzi schreef gedichten, die in 1978 werden uitgebracht in de bundel Black as I am. Nobelprijswinnaar Heinrich Böll vertaalde deze dichtbundel later in het Duits.

Zindzi Mandela. Bron: Wikimedia Commons

Ze studeerde rechten in Kaapstad en haalde in 1985 haar bachelorsdiploma. Dat jaar las ze ook de verklaring van haar vader voor, die weigerde om het op een akkoordje te gooien met president Botha, en daarom in de gevangenis bleef zitten.

In 2014 werd ze de Zuid-Afrikaanse ambassadeur van Denemarken, wat ze zou blijven tot haar vroege dood in 2020.

In 2019 zette ze enkele gepeperde berichten op Twitter, waarin ze onder andere haar sympathie uitsprak voor de controversiële Zuid-Afrikaanse politicus Julius Malema. De Zuid-Afrikaanse regering besloot haar te straffen door haar ambassadeur van Liberia te maken, een land dat lager in de internationale pikorde staat, maar voordat ze naar Liberia zou vertrekken overleed Zindzi op 59-jarige leeftijd aan de gevolgen van corona.

EU wil meer migranten om vergrijzing tegen te gaan

0

In november zal de Europese Commissie met een plan komen om migranten naar Europa te halen. Bedrijven moeten makkelijker mensen van buiten de EU kunnen aantrekken, om zo openstaande vacatures te vervullen.

Dagblad Trouw vindt het apart. Veel EU-landen verzetten zich tegen de komst van migranten, die via de Egeïsche Zee en de Middellandse Zee de Europese Unie proberen binnen te komen. Maar de EU wil wel meer kennismigranten aantrekken, en migranten die straks gaan werken in de zorg en andere sectoren waar arbeidstekorten zijn.

De EU heeft te maken met een sterke vergrijzing. In de zorg zijn daardoor veel meer mensen nodig. Ongeveer 54 miljoen mensen gaan de komende jaren bovendien met pensioen, wat ernstige gevolgen heeft voor de arbeidsproductiviteit als hun posities niet worden vervuld straks.

De Europese Commissie is van plan om een website te openen, waarop bedrijven hun vacatures kunnen plaatsen. De Europese Commissie hoopt via een ‘talent mobiliteitsplan’ dat werknemers van buiten de EU met de juiste kwalificaties snel aan werk geholpen kunnen worden.

Het welzijn van alle burgers

0

Mensen identificeren zich vaak sterk met een politieke groep of ideologie. We horen bij een groep. Dit kan leiden tot een ‘wij versus zij’-mentaliteit, waarbij het moeilijk is om samenwerking te zoeken met groepen die politiek, ideologisch of etnisch anders zijn. In een tijd waarin polarisatie en politieke verharding de norm lijken, is het belangrijk om de essentie van een ‘gelijkwaardige’ samenwerking over partijgrenzen heen te begrijpen. Het is een noodzakelijk ingrediënt voor een gezonde democratie en een welvarende samenleving.

De polarisatie wordt voor een groot deel veroorzaakt door het obsessieve accent op ideologische verschillen en het gebrek aan bereidheid om op een gelijkwaardige manier over de partijgrenzen heen samen te werken. Het streven naar gelijkwaardigheid gaat verder dan louter formele gelijke rechten. Het omvat ook de erkenning van de verschillende behoeften en uitdagingen waarmee mensen kunnen worden geconfronteerd. En daarnaast het nemen van maatregelen om ervoor te zorgen dat iedereen daadwerkelijk gelijke kansen heeft om te participeren in de samenleving en zijn of haar potentieel te vervullen. Dit kan betrekking hebben op het elimineren van structurele ongelijkheden, het bevorderen van diversiteit en inclusie en het creëren van een samenleving waarin iedereen als volwaardig lid wordt beschouwd. Politici lijken vaak vast te zitten in hun eigen ideologische loopgraven, waardoor het moeilijk is om compromissen te sluiten en constructieve oplossingen te vinden. Dit leidt tot politieke stagnatie en frustratie onder de bevolking.

Daarnaast moeten we ook als burgers een rol spelen in het verminderen van polarisatie. Dit betekent luisteren naar andere standpunten, respect tonen voor diversiteit en het afwijzen van extremisme en fascistische en racistische politieke krachten. We moeten in het politieke debat weer ruimte maken voor nuance en redelijkheid. Als we blijven vasthouden aan starre overtuigingen, ellebogenwerk en weigeren om naar anderen te luisteren, zullen we nooit vooruitgang boeken in de strijd tegen racisme en discriminatie.

Racisme en discriminatie zijn diepgewortelde problemen die voortkomen uit culturele, sociale en historische factoren. Deze verschillen kunnen leiden tot wantrouwen, misverstanden en vooroordelen tussen groepen. Daarnaast kunnen taal- en communicatiebarrières het begrip tussen verschillende bevolkingsgroepen belemmeren. Misverstanden en gebrek aan effectieve communicatie kunnen gelijkwaardig samenwerking bemoeilijken.

In de strijd tegen racisme en discriminatie moeten we onze verschillen overstijgen

Gezien de vele schandalen die de afgelopen jaren aan het licht zijn gekomen – denk aan het toeslagenschandaal, het stiekem bespioneren van moskeeën en racisme bij de politie – is het duidelijk dat we een andere benadering nodig hebben, een benadering die partijverschillen overstijgt en zich richt op het algemeen belang. In de strijd tegen racisme en discriminatie moeten we onze verschillen overstijgen en gelijkwaardig samenwerken.

Waar het om draait is dat er, ondanks alle verschillen, altijd een gemeenschappelijk doel is: het welzijn van alle burgers. Mits alle burgers de erkenning en de acceptatie krijgen. Het gedrag en de retoriek van politieke leiders kunnen de polarisatie tussen bevolkingsgroepen versterken. Als leiders geen pogingen doen om bruggen te slaan en in plaats daarvan verdeeldheid zaaien, kan dit de sociale cohesie ondermijnen. Sociaaleconomische ongelijkheid kan ook een diepgaand negatief effect hebben op het vermogen van verschillende bevolkingsgroepen om met elkaar samen te werken. Groepen met een verschillende sociaaleconomische status hebben uiteenlopende belangen en prioriteiten, waardoor het moeilijk is om consensus te bereiken.

De kwestie van racisme maakt samenwerking urgent. Want racisme en andere vormen van discriminatie slaan diepe wonden in onze maatschappij. Actie is nodig. Dit vereist eenheid en een gelijkwaardige samenwerking van alle politieke en maatschappelijke krachten.

Laten we niet vergeten dat er altijd gedeelde belangen en waarden zijn, zelfs tussen politieke tegenstanders. Onze gemeenschappelijke grond, zoals het streven naar economische groei, sociale rechtvaardigheid en veiligheid, moet, met antiracisme, de basis vormen voor samenwerking. Politici moeten de kunst van het compromis herontdekken en zich richten op pragmatische oplossingen die ten goede komen aan iedereen.

Het is waar dat partij overstijgende samenwerking moeilijker te realiseren is wanneer er grote verschillen zijn tussen bevolkingsgroepen. Maar het is niet onmogelijk, zolang er geduld is, begrip, empathie en de wil. Maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en de media kunnen ook een rol spelen bij het verminderen van verdeeldheid en het bevorderen van inclusie en samenwerking tussen diverse groepen.

In de strijd tegen racisme en discriminatie moeten we onze verschillen overstijgen. Alleen door gelijkwaardig samen te werken kunnen we echte vooruitgang boeken en een samenleving creëren waarin iedereen gelijke kansen en rechten heeft, ongeacht onze achtergronden. Zoals ook geschreven staat in artikel 1 van ‘onze’ grondwet.

Het is tijd om de verdeeldheid achter ons te laten en te werken aan een toekomst waarin racisme en discriminatie tot het verleden behoren. We hebben de sleutel tot verandering in handen. Nu moeten we de sleutel alleen nog durven om te draaien.

Wanhopige burgers in Gaza kunnen geen kant op

0

Terwijl Israëlische bommen onophoudelijk neerdalen op Gaza, staan Palestijnen doodsangsten uit. Ze kunnen nergens naartoe. Zo meldt de nieuwssite Middle East Eye.

In een van de vele video’s die uit Gaza binnenstromen zoeken ontredderde Palestijnen onder het puin naar gewonden en de lichamen van dierbaren. Een horrorscène uit het vluchtelingenkamp Al-Shati, op de zesde opeenvolgende dag van Israëlische vergeldingsbombardementen, nadat Hamas een bloedbad aanrichtte in Israël.

Er zijn ten minste tien burgers omgekomen in het vluchtelingenkamp, nadat Israëlische straaljagers vier raketten hebben afgeschoten op burgerdoelen, aldus Palestijnse media.

Ondertussen heeft Israël alle toevoer van water, eten, brandstoffen en elektriciteit naar Gaza afgesloten. Terwijl de dode lichamen van Palestijnen op straat worden opgestapeld, werken de vriezers in het mortuarium niet meer, meldt Middle East Eye. Ook de vele ziekenhuizen kunnen niet meer functioneren.

Volgens Palestijnen zijn deze bombardementen ‘het ergste wat zij ooit hebben meegemaakt’. Hele wijken zijn door Israël met de grond gelijk gemaakt, zeggen zij tegen Middle East Eye. Families verzamelen zich in scholen en ziekenhuizen. De autoriteiten in Gaza waarschuwen dat er een potentieel risico is op de uitbraak van ziektes, vanwege het gemis van schoon water.

Voormalig CIDI-directeur wil Johan Derksen cancellen

0

Oud-directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) Ronny Naftaniel wil dat Talpa voetbalcommentator Johan Derksen in de ban doet, vanwege zijn controversiële uitspraken over Joden.

Naftaniel is woedend over de uitlatingen die Derksen over Joden deed in de SBS6-talkshow Vandaag Inside, na de bloedige aanval van Hamas.

‘Natuurlijk is het erg, maar we moeten ook niet vergeten dat de Joden er wel een beetje om gevraagd hebben, want die Palestijnen zijn echt als honden behandeld’, zei Derksen. Ook vond de populaire voetbalcommentator dat Nederland veel te snel dat kant van Israël had gekozen in het conflict. ‘Ik vind dat we slaafs achter de Joodse gemeenschap aanlopen terwijl er in Nederland ook een hele grote Palestijnse gemeenschap is.’

Omdat Derksen generaliserend over Joden sprak kunnen zijn uitspraken als antisemitisch worden opgevat. Derksen raakte eerder in opspraak vanwege een bizar incident met een kaars en zijn grappen over transgenderisme die als kwetsend worden ervaren. Andere tv-kijkers zijn blij met de nieuwste uitlatingen van Derksen, omdat hij als één van de weinige rechtse tv-persoonlijkheden opkomt voor de Palestijnen.

Na de ophef zei Derksen dat hij zich ongelukkig had uitgedrukt en beter ‘Israëlische regering’ had kunnen zeggen dan ‘Joden’. Naftaniel neemt hier echter geen genoegen mee. ‘Ik vind dit terugnemen onvoldoende.’ Opmerkingen dat de Joden schuldig zijn aan hun eigen ellende zijn volgens Naftaniel ‘diep ingesleten’ in ‘het antisemitisch gedachtegoed’.

Annabel Nanninga (JA21) vertrekt uit Amsterdam

0

JA21-politica Annabel Nanninga verlaat per 1 november de Amsterdamse politiek, bericht AT5. Ze hoopt op 22 november in de Tweede Kamer te worden verkozen.

Vanwege het aankomende reces was gisteren de laatste dag dat Nanninga een raadsvergadering bijwoonde. Nanninga (1977) zit sinds 2018 in de Amsterdamse gemeenteraad, eerst voor Forum voor Democratie en daarna voor JA21, de partij die is vernoemd naar beide partijleiders: Joost Eerdmans en Annabel Nanninga. Daarnaast is Nanninga lid van de Eerste Kamer en zat ze tot 2023 voor JA21 in de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Het is maar zeer de vraag of Nanninga in de Tweede Kamer wordt verkozen, want het gaat de laatste maanden slecht met haar partij JA21. Er stapten diverse vertegenwoordigers op, waaronder Tweede Kamerlid Nicki Pouw, Europarlementariër Rob Roos, oud-senator en waterschapsbestuurder Bob van Parerer en de Utrechtse Statenleden Michiel Fiscalini en Stefan Berlijn.

Volgens JA21-watcher Chris Aalberts, die eerder een boek over Forum voor Democratie schreef, hebben Eerdmans en Nanninga met hun ondemocratische optreden waarbij ze alleen hun vriendjes bevoordelen, talloze mensen van zich vervreemd: Kamerleden, Europarlementariërs, Statenleden, waterschapsbestuurders en ook vrijwilligers. En nu er met BBB een nieuwe concurrent op rechts zich aandient, implodeert de partij.

Nanninga is een geboren en getogen Amsterdammer. Ze maakte vanaf 2012 naam als rechtse opiniemaker, onder andere bij GeenStijl, WNL, PowNed en Veronica Magazine. In 2014 richtte ze met publicist Joshua Livestro de opiniewebsite Jalta op, die ze al snel weer verliet. In 2018 ging ze de politiek in, eerst voor FvD, daarna voor haar eigen partij JA21.