Nederland en Canada hebben Syrië officieel beschuldigd van marteling van tienduizenden burgers bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag. Het is de eerste zaak rond de Syrische burgeroorlog die door een internationaal hof wordt behandeld. Zo meldt de nieuwssite MSN.
De aanklagers hebben getuigenissen ingebracht die een schrikwekkend beeld schetsen van hoe er in Syrië met gevangenen wordt omgegaan. Ze spreken van ´groepsverkrachtingen´, ´verminkingen´ en ´hevige lijfstraffen´.
Syrië zelf was niet vertegenwoordigd bij de zitting en noemt de beschuldigingen ´desinformatie en leugens´.
Zaken bij het ICJ kunnen jaren duren, maar het hof kan ook bindende voorlopige maatregelen nemen. Volgens de vertegenwoordiger van Nederland, René Lefeber, is er geen tijd te verliezen. ´Mensen in Syrië die nu vastzitten of het risico lopen te worden opgepakt, kunnen het zich niet veroorloven nog langer te wachten.´ De hoorzitting gaat woensdag verder.
Nederland nam eind 2020 de eerste stappen om de zaak tegen Syrië aan te spannen. Canada sloot zich aan in maart 2021. Syrië heeft het VN-verdrag ondertekend dat martelen verbiedt.
De Europese voetbalbond heeft besloten dat Turkije en Italië het Europees Kampioenschap voetbal in 2032 mag organiseren. Dat gebeurde nadat Turkije zijn solo-kandidatuur voor het EK van 2028 had ingetrokken. Zo meldt de NOS.
Voor Turkije is de organisatie van het EK een primeur. Nog nooit heeft het land een Europees eindtoernooi mogen organiseren. Wel heeft Turkije al vijf keer meegedaan, met in 2008 een plek in de halve finale. Italië heeft al twee keer het Europese eindtoernooi voor voetbal georganiseerd en is twee keer kampioen geworden.
De keuze voor Turkije als mede-organisator is overigens geen ‘islamitische primeur’, aangezien Azerbeidzjan al in 2020 samen met 10 andere landen mede-organisator was. Vanwege de coronapandemie werd dit EK in 2021 gespeeld. Het toernooi werd gewonnen door Italië.
De route van een aangekondigde Mars voor Palestina zondag in Amsterdam is na ophef op sociale media gewijzigd. De mars zou aanvankelijk om 14 uur starten op de Dam en eindigen op het Jonas Daniël Meijerplein, dat in de oude Joodse buurt van de stad ligt. Deze routekeuze veroorzaakte veel reacties, waarna de organisatie liet weten de route te wijzigen. Vanochtend bericht de Telegraaf dat het eindpunt nu het Westerpark zal zijn.
In de aankondiging van de mars staat: “Nederland is al tientallen jaren stil als het gaat om de handhaving van het internationaal recht voor Palestina. Wij zullen niet zwijgen.” De mars zou oorspronkelijk eindigen op het Jonas Daniël Meijerplein, waar onder andere de Portugese synagoge en het Joods Museum zijn gevestigd.
De Stichting Plant een Olijfboom, een van de organisatoren van de mars, liet de Amsterdamse stadszender AT5 weten dat ze zich niet volledig bewust waren van de gevoeligheid van de oorspronkelijke eindlocatie. Een woordvoerder benadrukte dat de keuze niet provocerend bedoeld was.
De gemeente Amsterdam heeft gisteren de Israëlische vlag weer laten zakken en de internationale vredesvlag gehesen op het stadhuis als ‘steunbetuiging aan alle slachtoffers aan Israëlische en Palestijnse zijde, en aan alle Amsterdammers die meeleven of in angst en onzekerheid verkeren”. Dat schrijft de gemeente op X. De vlag zal de hele week blijven hangen als teken van medeleven en solidariteit. Het hijsen van de Israëlische vlag heeft in verschillende gemeentes geleid tot discussies.
Ik zou dezer dagen geen moslimpoliticus in Nederland willen zijn. De brute terreuraanval van Hamas op onschuldige Israëlische burgers en de ‘ongeëvenaarde aanval’ van Israël op Gaza hebben grote invloed op hoe politici van kleur worden behandeld. Kijk maar hoe Ahmed Aboutaleb wordt verguisd, omdat hij geen Israëlische vlag wil hijsen. Hier kun je de klok op gelijkzetten in een pro-Israëlisch land als Nederland.
Met andere woorden: als je tot op drie cijfers achter de komma afwijkt van de mantra dat ‘Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen’ krijg je de wind van voren van de Afshin Ellians van deze wereld. Hij complimenteert Jesse Klaver op sociale media, omdat de GroenLinks-voorman zich ook achter Israël heeft geschaard. ‘Nu de rest van GroenLinks’, plakt Ellian nog op die vleeskeuring. Het is ook nooit genoeg.
Ook de leider van de gezamenlijke GroenLinks-PvdA-lijst Verenigd Links, Frans Timmermans, is er als de kippen bij om de kant van Israël te kiezen. Zulke reacties komen vaker voor. Wat Hamas doet wordt veroordeeld als ‘afschuwelijk’, ‘barbaars’ en ‘beestachtig’. En natuurlijk is het beestachtig, barbaars en afschuwelijk wat er is gebeurd. Niets maar dan ook niets kan deze daden legitimeren, ook het decennialange geweld van Israël rechtvaardigt het doden van onschuldige kinderen, vrouwen en bejaarden niet. Maar ook het evenzeer barbaarse geweld en de terroristische onderdrukking door de staat Israël heeft geen enkele grond. Helaas worden in westerse media de terroristische daden van Israël niet als zodanig gekwalificeerd. Het is jammer en teleurstellend dat de collectieve afstraffing van Palestijnse kinderen, vrouwen en bejaarden niet als Israëlische staatsterreur wordt gezien. Waarom niet? Tellen alleen de Israëlische doden?
Mensen worden op sociale media de maat genomen, juist door mensen die na 9/11 een carrière hebben gebouwd op islamofobie. Mensen die zelf dus nooit afstand hebben genomen van Israëlische staatsterreur.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed in Nederland, behalve als moslims en politici van kleur zich daarvan bedienen. Neem BIJ1-lijstrekker Edson Olf. ‘Decennia kolonisatie, verdrijving, ontheemding, moord, apartheid zijn de aanleiding van dit conflict’, schrijft hij op X. ‘NL en EU hebben hier actieve schuld aan door internationaal recht niet te garanderen en onrecht te laten voortbestaan. Ik wens vrede, compassie en mededogen, en een vrij Palestina.’ Daarover kun je van mening verschillen, maar hij wordt voor rotte vis uitgemaakt door de usual suspects.
Mensen worden op sociale media de maat genomen
Laten we even de feiten erbij pakken. Dit jaar, 2023, was al voor de geweldsescalatie van vorige week met meer dan tweehonderd burgerslachtoffers ‘het dodelijkste jaar’ voor Palestijnen, inclusief kinderen, op de Westelijke Jordaanoever. Als je spreekt over de huidige terreur van Hamas dan is het noodzakelijk dat je ook kijkt naar de context van de Israëlische straffeloosheid tegenover onschuldige Palestijnen.
Een relevante vergelijking: als je Koerdische aanslagen in Turkije wil begrijpen, zoals in Ankara vorige week, dan is het eveneens noodzakelijk om willekeurige bombardementen van de Turkse staatsterreur in Noord-Syrië en Irak erbij te pakken. Geweld ontstaat nooit zomaar. En als je alleen ‘au’ zegt wanneer mensen met wie jij je identificeert het doelwit zijn, dan ben je onderdeel van het probleem. Dit geldt dus voor Turken die piepen bij PKK-aanslagen, maar evenzeer voor mensen die alleen emoties voelen wanneer Israël wordt aangevallen.
Interessant is verder hoe media zich laten meeslepen en gijzelen. Kijk maar naar de eerste pagina van NOS Teletekst om beter te begrijpen wat ik bedoel. De helft van het nieuws gaat over Israël. Er zijn een extra NOS-journaals op NPO1.
‘Alsof Nederland is aangevallen’ app ik naar broeders, om naar wat lucht te happen vanwege de institutionele druk die ik in mijn buik voel. ‘Heb je de memo gemist, we staan nu aan de kant van de bezetter’, appt een vriend cynisch terug. In onze safe spaces zijn we eventjes vrij, totdat we ons weer moeten voegen naar de witte, institutionele blik, die van ons wil dat we afstand nemen van de terreur van Hamas en verder onze smoel houden. Alsof we dat niet doen wanneer we dat niet expliciet doen. Je bent verdacht totdat je afstand neemt. En daarna eigenlijk nog steeds. Het moet elke dag gebeuren, op commando. Sorry, maar we leven niet meer in 2001. Want hoe zit het met de mensen die nooit afstand nemen van Israëlische staatsterreur?
Deze ongelijke behandeling, ook dat er Israëlische vlaggen worden gehesen en geen Palestijnse vlaggen, maakt mij ongelukkig en verdrietig. Tellen moslimslachtoffers niet?
Shit, ik heb weer buikpijn. Juist, omdat ik mij genoodzaakt voel om deze column te schrijven en weet wat hijgerigheid veroorzaakt. Nog meer polarisatie en segregatie, waarmee we wederom een buitenlands conflict importeren naar Nederland. Is dat echt wat we willen hier? Laten we de monologen voor eigen parochie voor ons houden en een dialoog voeren met elkaar. Peace in the Middle-East.
Het blijft opmerkelijk, hoe ook veel intelligente mensen zich in zulke gevallen genoodzaakt zien om terug te vallen op onjuiste clichés. Minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf, afgelopen zondagochtend in het tv-programma Buitenhof gevraagd te reageren op het door Hamas aangerichte bloedbad: de hele wereld staat nu achter Israël.
Nee – dat is dus niet zo. En het wordt tijd dat het Westen zich eindelijk eens afvraagt, hoe dat komt. Net als bij Poetins agressieoorlog tegen Oekraïne, die elders in de wereld ook vaak wat lauwe reacties oproept. Zoals gewoon al het bekijken van het achtuurjournaal de avond tevoren Dijkgraaf had kunnen leren: niet alleen het regime in Iran sprak zijn instemming uit, ook veel Palestijnen en Arabieren deden dat.
In de ogen van velen hunner is dit gewoon een koekje van eigen deeg. In een variant op de uitspraak van Zelensky, vanwege het gegeven dat inmiddels ook de Russen zélf de gevolgen van Poetins agressie beginnen te bespeuren: Hamas heeft de oorlog gewoon bij Israël thuisgebracht.
En het klinkt hard, maar geheel ongelijk hebben die Palestijnen en Arabieren daarmee niet. Ik leef mee met de familie van de slachtoffers van moord en ontvoering, maar al veel minder met de Israëlische samenleving – nu in een soort paniektoestand verkerend – als geheel, en zeker niet met de Israëlische regering en de Israëlische staat.
Ook de Nederlandse regering valt weer terug in de vertrouwde groef
Het is ronduit verbijsterend dat een land, zijn bevolking en de door haar gekozen regering – en daarop is dus ook die bevolking aanspreekbaar – meent dat je meer dan een halve eeuw een buurvolk ongestraft kunt discrimineren, arresteren, koeioneren, terroriseren, voor het minste of geringste al van hun grond beroven, verjagen en wat niet al, zonder dat dat zich op een gegeven moment tegen je keert.
Dat je, je wentelend in een zelfgenoegzame cocon van vermeende onschendbaarheid, meent dat je dat allemaal gewoon kunt doen. Dat je op een paar kilometer van het door jouw regering opgerichte ijzeren gordijn vrolijk feest kunt vieren zonder dat de opgekropte frustratie van twee miljoen mensen, samengepropt en opgesloten in een getto van tweemaal de omvang van Texel, ooit tot een bloederige uitbarsting komt.
Anders dan in het geval van Oekraïne is dit niet een conflict waarin het gelijk evident aan ‘onze’ kant ligt – integendeel. Met een extreemrechtse regering, waarvan enkele leden openlijk de totale verdrijving van alle Palestijnen uit de bezette gebieden bepleiten, is Netanyahu werkelijk de laatste om zich over een bloedige bejegening door de bloedsbroeders van de door hemzélf met etnische zuivering bedreigde Palestijnen te beklagen.
Wie dit niet onder ogen ziet, ziet niets. De totale ontsporing van Israël, de sluipende illegale annexatie van Palestijns gebied – niet minder illegaal dan die van de Krim en de Donbass door Poetin – heeft al die jaren in Amerika en Europa nooit tot meer geleid dan enig handenwringen en een verontrust ‘doe-dat-toch-vooral-niet’.
Met de recent in gang gezette interne afbraak van de rechtsstaat is dat handenwringen hooguit toegenomen. Daarbij is het wrang dat daartegen wél Israëlische burgers massaal de straat op zijn gegaan. Maar tegen de vertrapping van de rechten van hun Arabische medeburgers doen ze niets.
Ook de Nederlandse regering valt weer terug in de vertrouwde groef. Zowel premier Rutte als zijn eerste minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal – tijdens zijn kortstondige bewind vooral opgevallen als minister zonder verstand van zaken – kwamen niet verder dan dat we nu ‘onverkort achter Israël moeten staan’.
Dat is hoogst onverstandig – en ik doe dat dus ook niet. Dat geldt ook voor de gemakzuchtige oproep tot kalmte zonder ook bij de oorzaken van het conflict en de eenzijdige machtsbalans en dus dodenbalans – tegenover één Israëlisch slachtoffer staan al jarenlang gemiddeld honderd Palestijnse – stil te staan. Dat dreigt men zo weer eens naar sint-juttemis door te schuiven, zodat het fundamentele onrecht dat aan het conflict ten grondslag ligt opnieuw bestendigd wordt.
Zo’n oproep tot kalmte is gemakkelijk als je de bovenliggende partij vormt, en dan door het traineren van elke duurzame oplossing eindeloos kunt vasthouden aan de voor jou voordelige status quo. Die Israëlische luxe hebben de Palestijnen niet.
Leden van GroenLinks en PvdA hebben twee Israëlkritische amendementen weggestemd tijdens de digitale stemronde. Beide voorstellen worden daarom niet behandeld op het GroenLinks-PvdA-congres komende zaterdag in Rotterdam.
De programmacommissie van GroenLinks-PvdA heeft enkele weken geleden een conceptverkiezingsprogramma opgesteld. Als leden kritiek hebben op een bepaalde passage, of een bepaalde passage willen aanvullen, kunnen ze daarvoor amendementen indienen.
PvdA-lid Edwin van ’t Pad en de Wageningse GroenLinks-groep Werkgroep48 hebben daarop kritische amendementen over Israël ingediend. De twee meest vergaande amendementen zijn nu tijdens de digitale stemronde verworpen.
Het gaat om het amendement 1235, ‘Israël-Palestina’, waarin de Israëlische apartheid wordt benoemd en de tweestatenoplossing wordt geschrapt, en amendement 2441 ‘Israël–Palestina’, waarin het gebruik van de omstreden IHRA-definitie, die volgens critici Israëlkritiek vereenzelvigt met antisemitisme, wordt afgewezen.
Het partijbestuur had deze twee amendementen van een negatief stemadvies voorzien. Tijdens de digitale stemming kregen ze onvoldoende stemmen. Ze worden daarom op het partijcongres van aankomende zaterdag ook niet meer besproken.
Twee amendementen, die minder ver gingen, haalden het wel. Het gaat om amendement 2423, ‘Mensenrechten in Palestina tellen ook; apartheid en annexatie moeten gestopt worden’, en amendement 2508, ‘Israël en – Palestina’. Deze twee amendementen kregen een positief stemadvies van het bestuur en ruim voldoende stemmen tijdens de digitale stemronde. Om die reden zijn beide amendementen nu hamerstukken geworden. Mocht een partijlid zaterdag echter van mening zijn dat hier toch over gestemd moet worden, dan kan hij hierover stemming aanvragen op het congres.
Amendement 2423 is enigszins misleidend. In de titel van het amendement en in de toelichting wordt apartheid benoemd, maar in de voorgestelde tekst gebeurt dat niet. Het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA noemt de Israëlische bezetting en onderdrukking van Palestina dus nog steeds geen apartheid.
De amendementen die het niet gehaald hebben
Amendement 1235, over paragraaf: 6.2.10 van het verkiezingsprogramma. Tussen aanhalingstekens is wat amendement 1235 wilde schrappen, cursief is wat amendement 1235 wilde toevoegen:
In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige [tweestaten] oplossing op basis van het internationaal recht en VN-resoluties. We erkennen dat er sprake is van apartheid, annexatie en voortdurende schending van mensenrechten met name van de Palestijnse bevolking. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen.
Amendement 2441, over dezelfde paragraaf. Cursief is wat dit amendement wilde toevoegen:
In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing op basis van het internationaal recht en VN-resoluties. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen. We verzetten ons tegen de IHRA-definitie die kritiek op Israel vereenzelvigt met antisemitisme.
De amendementen die het wél gehaald hebben
Aan het verkiezingsprogramma worden nu twee teksten (cursief) over Israël en Palestina toegevoegd:
Amendement 2423, over wederom paragraaf: 6.2.10 van het verkiezingsprogramma:
In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing. Alle vormen van geweld – ook het disproportionele staatsgeweld – veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van illegale Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan.
Dit doen we door de relatie met Israël afhankelijk te maken van respect voor internationaal recht, zoals de EU-Israël associatieovereenkomst voorschrijft. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden door kolonisten in de bezette gebieden hier verhandeld worden en bepleiten een verbod op economische relaties met illegale nederzettingen. Nederland levert een actieve bijdrage bij de VN en aan het Internationaal Gerechtshof in de lopende zaak aangaande de legaliteit van de bezetting. Bij het niet-naleven van VN resoluties en het verder schenden van mensenrechten, neemt Nederland de nodige maatregelen zoals het opschorten van de EU-Israël associatieovereenkomst en het stopzetten van militaire samenwerking. Nederland roept de Israëlische regering op om een einde te maken aan de militaire detentie van kinderen. Waar de Internationale Gemeenschap nog steeds pleit voor een onafhankelijke Palestijnse Staat, laat diezelfde gemeenschap nog steeds toe dat deze steeds meer onmogelijk wordt gemaakt door de Israelische nederzettingenpolitiek. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratisch bestel in Israël en de Palestijnse Gebieden, waarbij gelijke rechten van alle bevolkingsgroepen worden gewaarborgd. Nederland dringt er bij het Israelische en Palestijnse leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren waarbij deze gelijke rechten worden gewaarborgd.
Amendement 2508, over opnieuw dezelfde paragraaf:
In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland roept de Israëlische regering op om een einde te maken aan de militaire detentie van kinderen. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen.
Omdat de blik van de wereld nu op Israël en Palestina is gericht, dreigen Afghanen, die afgelopen weekend slachtoffer werden van een verschrikkelijke aardbeving, te worden vergeten.
Afgelopen zaterdag heeft een verwoestende aardbeving in Afghanistan aan meer dan tweeduizend mensen het leven geëist.
De aardbeving, met een kracht 6,3 op de schaal van Richter, richtte een bloedbad aan. Daarna volgden enkele zware naschokken. Het epicentrum van de aardbeving lag ongeveer veertig kilometer ten noorden van de Afghaanse stad Herat, schrijft NOS.
De Taliban, die sinds augustus 2021 weer over Afghanistan heersen, spreken van ‘een grote tragedie’. De aardbeving heeft niet alleen veel mensenlevens gekost, maar er zijn ook vele huizen verwoest. Er is dringende behoefte aan drinkwater, kleding, medicijnen, tenten en voedsel, aldus de Taliban. Maar het getroffen gebied is moeilijk te bereiken omdat de wegen in Afghanistan slecht zijn, vanwege alle oorlogen die sinds 1979 het land hebben geteisterd.
Hulporganisaties en ngo’s willen dat de internationale gemeenschap in actie komt, maar slechts weinig landen – Pakistan en China – hebben op deze oproep gereageerd, mede vanwege de impopulariteit van de Taliban in het buitenland.
De Rode Maan, zo heet het Rode Kruis in islamitische landen, is aan de slag, evenals Artsen Zonder Grenzen en Unicef. Volgens kinderrechtenorganisatie Save the Children is de omvang van de ramp echt gruwelijk, bericht de nieuwssite MSN. ‘Het aantal slachtoffers van deze tragedie is echt verontrustend – en dat aantal zal nog stijgen omdat er nog steeds mensen vastzitten in het puin van hun huizen in Herat’, aldus Arshad Malik, directeur Afghanistan van de organisatie. ‘Dit is een crisis bovenop een crisis. Zelfs vóór deze ramp leden kinderen al onder een verwoestend gebrek aan voedsel.’
De Europese Commissie wil de financiële hulp aan de Palestijnen toch niet stopzetten, schrijft NU.nl. Gisteren zei Eurocommissaris Oliver Varhely dit te gaan doen, maar hier kwam veel kritiek op.
De Hongaarse, pro-Israëlische Eurocommissaris berichtte gisteren op X dat de Europese Commissie ‘alle betalingen onmiddellijk opschort’, alle projecten kritisch onder de loep neemt en dat alle nieuwe projecten die geld kosten, worden bevroren.
Maar critici zeiden dat de gewone Palestijnen hier hard door geraakt worden. Ook kon Varhely dit niet zomaar besluiten, omdat de EU-lidstaten hier nog een zegje over moeten kunnen doen. Zij komen vandaag in de middag pas bij elkaar. Vlak nadat de Hongaar zijn controversiële uitspraken deed liet Eurocommissaris Jenez Lenarcic weten dat de humanitaire hulp aan de Palestijnen sowieso wel gegeven blijft worden. Varhely had het onderscheid tussen gewone hulp en humanitaire hulp helemaal niet gemaakt.
Joseph Borrell, hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, de EU-minister van Buitenlandse Zaken, is blij met deze gang van zaken. ‘De geplande betalingen worden niet opgeschort’, want dit zou ‘het hele Palestijnse volk straffen’, wat de belangen van de EU in de regio alleen maar zou schaden.
Chris de Ploeg heeft een bijzondere reis van drie weken achter de rug. Hij bezocht het dorp in Zuid-Turkije, waar de Armeense familie van zijn moeder tot de genocide in 1915 woonde.
Chris de Ploeg (1994) is de zoon van een Armeense moeder en een Nederlandse vader. Deze zomer bezocht hij samen met zijn ouders en zijn broer de regio Cilicië in Zuid-Turkije. In deze bergachtige streek woonden de voorouders van zijn moeder. Tot de Armeense genocide in 1915 hier een wreed einde aan maakte. Talloze familieleden werden vermoord.
Voor De Ploeg is zijn Armeense achtergrond de laatste jaren belangrijker geworden, na jaren van ongemak over Turkije en terughoudendheid over zijn Armeense identiteit. Al heeft hij wel degelijk een Armeense opvoeding gehad, zegt De Ploeg, inclusief de Armeense zondagschool waar hij een hekel aan had. ‘Daar wilden ze ons ‘Armeens voor dummies’ leren, terwijl mijn moeder tot mijn zesde alleen maar Armeens met ons sprak. Ik spreek vloeiend Armeens, het is mijn moedertaal.’
Er bestaan twee Armeense talen.In Armenië, Rusland en Iran wordt Oost-Armeens gesproken. West-Armeens is de taal van de Armenen in Turkije, Libanon, Syrië en de diaspora in Europa. Wat spreek jij?
‘Ja, West-Armeens. Ik kwam er sowieso pas vrij laat achter dat er ook zoiets was als Oost-Armeens. Als kind was ik niet met die dingen bezig. Voor mij was Armeens gewoon een taal waarmee ik met mijn familie kon praten. Dat deed ik ook en ik had altijd een warme band met mijn Armeense familie. In die zin heb ik me altijd sterk Armeens gevoeld. Ik heb ergens nog een oud voetbalshirt liggen in de kleuren van Armenië. Dat had ik in de brugklas vaak aan.’
En toch was er een afstand tot je Armeense achtergrond?
‘Meer een terughoudendheid om er heel actief mee bezig te zijn. Ik denk dat het gemengde huwelijk van mijn moeder met mijn vader een rol speelt. Mijn vader is Nederlands. Om het nog ingewikkelder te maken, hij is half-Joods. Sefardisch-joods. Daardoor heb ik altijd een bepaald ongemak gehad met Armeens nationalisme en dan vooral met de conservatieve gezinscultuur, zoals dat je met een Armeen moet trouwen. Al is mijn vader uiteindelijk wel warm geaccepteerd door de familie. Maar er zijn traditionele opvattingen die ik als kind al niet prettig vond. Zo was er een Armeense priester die mijn ouders niet wilde trouwen omdat mijn vader atheïst was. Bij mijn neven thuis speelde dat nog sterker. Hun ouders – die beiden Armeens zijn – wilden echt dat ze met een Armeense thuis zouden komen. Die opvattingen zijn er tot op zeker hoogte nog steeds.’
Nemrut (Beeld: Chris de Ploeg)
Toch groeide het Armeense gevoel de laatste jaren bij je. Hoe ging dat?
‘Ja, ik begon meer over de Armeense geschiedenis te lezen en wat meer door te vragen bij mijn moeder over familieverhalen. Ik ben actief in de antiracismebeweging, waar het veel over dekolonisatie gaat. Op een gegeven moment dacht ik, hoe zat het bij ons voor de genocide plaatsvond? Wat is de langere geschiedenis van de Armeniërs? Zo hoorde ik bijvoorbeeld de verhalen over de mythische Aralezes. Gevleugelde honden die de wonden van gevallen strijders likten om ze weer tot leven te wekken.’
‘Weinig Nederlanders weten dat de Turkse volkeren pas zo’n duizend jaar geleden vanuit Centraal-Azië naar Anatolië migreerden. De oorspronkelijke bewoners van wat ik liever de Armeense hooglanden noem – een gebied dat nu voor het grootste deel onder Turkije valt – waren de Armeniërs. Onze voorouders woonden daar, zo blijkt uit dna-onderzoek, al minstens achtduizend jaar. Waarschijnlijk zelfs nog langer. Zo weten we dat de tempel Portasar bijna twaalfduizend jaar geleden is gebouwd in de Armeense hooglanden. In die zin waren de Turken kolonisten, die tegen het einde van de dertiende eeuw het Ottomaanse rijk stichten.’
‘Onder heerschappij van de Ottomanen hadden de Armenen wel problemen, maar er was er nooit sprake van genocide. Ik zie die massamoord als het resultaat van het groeiende kolonialisme, kapitalisme en nationalisme van de negentiende en twintigste eeuw – ideologieën en technieken die werden overgenomen uit Europa.’
‘In de 20ste eeuw escaleerde dat verder. De Jong-Turken, die uiteindelijk overgingen op regelrechte genocide tegen de Armenen, waren medegeïnspireerd door het sociaal-darwinisme. Ze hadden ideeën als ‘het sterkste volk overleeft’ en dat het uitsterven van ‘zwakkere volkeren’ onvermijdelijk is. De Turkse elite is grotendeels rijk geworden door de gestolen bezittingen van Armenen, zoals de onderzoeker Halil Karaveli laat zien in zijn boek Why Turkey is Authoritarian. Turkse nationalisten wilden een ‘nationale economie’ opbouwen, zonder Armeniërs en andere christenen, maar wel met hun kapitaal.
Was je deze zomer voor de eerste keer in Turkije?
‘Nee, maar wel voor het eerst in Cilicië. Sterker nog, dit is de eerste keer sinds de genocide dat er überhaupt iemand van onze familie is teruggegaan. Niemand durfde, ondanks dat ze bijna allemaal in Turkije zijn opgegroeid. We zijn vanuit Istanbul met de auto eerst naar Cappadocië gegaan. Van daaruit naar Göksun, waar mijn overgrootvader was geboren, en toen naar Zeytun, waar hij is opgegroeid.’
Wat waren de mooiste en vervelendste momenten van de reis?
‘Het mooiste moment was, vreemd genoeg, ook meteen het meest ongemakkelijke. We kwamen aan in Zeytun, het dorp van mijn opa. Het was met afstand het mooiste dorp dat ik heb gezien. Een rivier die door een spleet in de berg stroomt. Het geluid van constant stromend water. Het was er zo groen met verderop meren. De huisjes waren als een soort terrassen in de vallei gebouwd. Het uitzicht over de vallei was zo mooi.’
Het heet nu toch geen Zeytun meer?
‘Ja, dus daar begint het ongemak dus. Het heet nu Süleymanli, vernoemd naar een Ottomaanse bevelhebber, die gesneuveld zou zijn in de strijd tegen de Armeniërs. In Zeytun is historisch gezien veel verzet geweest. Daardoor komt het dorp ook in veel Armeense liederen voor. Het ongemak begon al toen we via Google Maps nummers belden om een hotel te zoeken. De mensen die opnamen vroegen wat we kwamen doen. Omdat het gewoon een dorp is waar verder nooit wat gebeurt. Die nummers bleken ook niet te kloppen. Er was daar niks.’
En toen?
‘We gingen twijfelen. Moesten we eerlijk zijn of niet? Uiteindelijk waren we wel blij dat we niet in het dorp sliepen. Want het voelde toch niet helemaal veilig. In je achterhoofd speelde constant dat de genocide wordt ontkend door Turkije. Straks dachten ze daar dat we onze huizen kwamen claimen. Onderweg vroeg een ober van een wegrestaurant waar we naartoe gingen. ‘Er is toch niks in Sülemanli’, zei hij. En toen: ‘Ah, nee, er is wel iets. Ga je naar de Bloederige Brug kijken?’
Wat is dat?
‘Er is daar een brug die bekend is omdat Ottomaanse soldaten – ‘onze helden’, zei hij – er vermoord zouden zijn door Armeniërs. Dat was aan de voet van het dorp Süleymanli. Pakweg vijftig meter daarvoor, stonden we letterlijk tegenover gewapende Turkse soldaten in uniform. Ik heb geen idee wat ze daar precies deden. We hebben ze niet gesproken en zijn er gewoon langsgereden.’
Dat lijkt me ook de beste optie.
‘Maar goed, toen kwamen we bij het dorp. Daar gingen we even wandelen. Dat was op zich al heel bijzonder. Gewoon de natuur, bergen bekijken, de ruimte proeven. Het klinkt misschien gek omdat we er nooit eerder waren geweest, maar ik, mijn moeder en mijn broer hadden allemaal het gevoel van thuiskomen. Gewoon door de geuren, de bergen. Er is iets dat toch in je lichaam zit ofzo, dat ervoor zorgt dat het daar als thuis voelt.’
‘Als je ons mist, kijk dan naar de wolken, dat zijn de brieven die we sturen’
Chris de Ploeg vertelt dat zijn moeder, die ook Turks spreekt, in principe als intermediair optrad. En dat ze met één groep Turken echt een gesprek heeft gehad. Zij vroegen meteen: wat kom je hier doen?
‘Ik merkte meteen aan haar lichaamstaal en stemverheffing dat het een pittig gesprek was. De energie ging omhoog. Mijn moeder heeft gezegd dat haar opa uit het dorp komt, en daarna zijn we naar boven gegaan naar een uitzichtpunt. Makkelijk om te vinden, daar hangt altijd een Turkse vlag. Even later nodigde diezelfde groep ons uit om een kop koffie te drinken. Gewoon op straat, weet je wel, voor hun deur. Ik ben wel blij dat we dat gesprek hebben kunnen voeren.’
En werd het gevoelig?
‘Het interessante was, de mannen nodigden ons uit. Maar er zaten ook vrouwen bij en we begonnen met hen te praten. Ik weet niet waarom, maar er was een groot genderverschil in hoe mensen reageerden.’
Wat bedoel je?
‘Ik vond de mannen heel onbeschoft. Mijn moeder heeft gezegd waar het op staat en het verhaal van mijn overgrootvader verteld. Hij was zeventien tijdens de Balkanoorlogen [die begonnen in 1912 en zouden uiteindelijk uitmonden in de Eerste Wereldoorlog]. Zijn broer was opgeroepen voor het leger maar die had net een baby gekregen. Toen heeft mijn overgrootvader gezegd: ‘Ik ga in jouw plaats, want jij moet je kind zien opgroeien.’ Hij is toen onder zijn naam het leger ingegaan. Bij het Dardanellenoffensief in 1915 raakte hij gewond aan zijn voet. Hij wilde terug naar zijn dorp om daar te herstellen. Zijn kolonel, die hem wel mocht omdat hij een goede sergeant was, heeft tegen hem gezegd: ‘Ga niet terug, er is niks voor jou daar.’ Hij gaf hem een adres in Istanbul. Daar begon hij opnieuw met zijn leven, onder een Turkse achternaam. Die naam heeft mijn moeder nog steeds.’
Heftig.
‘Het enige wat hij nog had, was een laatste brief van zijn moeder. Daarin stond het volgende: ‘Er zijn mannen met wapens, we weten niet waar ze ons naartoe brengen. Als je ons mist, kijk dan naar de wolken, dat zijn de brieven die we sturen.’ Wat ik hoorde over mijn overgrootvader is dat hij vaak in Istanbul voor de deur zat en naar de wolken keek. Met tranen in zijn ogen.’
Hoe reageerden die oude Turkse mannen op dit verhaal?
Hun reactie was: ‘Ja, maar de Armenen waren bandieten, ze hebben het over zichzelf afgeroepen.’ Ze vertelden ook een bizar verhaal over de reden waarom een groot deel van het dorp was afgebrand. Zogenaamd probeerden ze met vuur een bijenplaag te verdrijven. En toen, oeps, was het halve dorp weg. Het boeiende is dat de vrouwen heel anders reageerden, met veel meer begrip en een luisterend oor. Zij hadden Griekse roots. Blijkbaar geldt dat voor de meeste bewoners daar. Zij komen uit families die gedwongen uit Griekenland zijn gedeporteerd. Dat gebeurde rond 1923, toen Atatürk en de Grieken akkoord waren over een gigantische bevolkingsuitruil. De Grieken wilden van hun moslims af en de Turken van hun christenen. De mensen zelf hadden daar niets over te zeggen, ook al woonden ze vaak al generaties lang in Turkije of Griekenland.
‘Het enige wat hij nog had, was een laatste brief van zijn moeder’
Een van de vrouwen vertelde dat haar grootouders midden in de nacht werden opgehaald. Ze hadden niet eens tijd om spullen te pakken. Sommigen mensen die op de boot naar Turkije overleden, werden overboord gegooid. Die gebeurtenissen waren geen genocide, maar zorgen wel voor wederzijds begrip. Voor ons was dat contact heel waardevol. Het was een opluchting dat het niet de nazaten van onze moordenaars waren die in het dorp wonen. En ja, die mannen papagaaien gewoon wat ze ooit van hogerhand, van de staat of op tv, hebben gehoord.’
Heb je gevonden waar je naar zocht?
‘Het ging mij om verbinding met mijn wortels. Dat is gelukt, voor zover dat kan met zo’n verleden. We hebben ook andere gebieden bezocht met overblijfselen van de Armeense cultuur, maar ook van de Grieken en de Assyriërs, in de steden Urfa, Portasar, Mardin en op andere plekken. Dat vond ik ook moeilijk. De autorit van Zeytun naar Urfa duurde zo lang. Dan ga je automatisch denken aan de Armeniërs die diezelfde route in 1915 in de verschroeiende hitte moesten lopen in dodenmarsen. Dat zorgde voor heftige emoties. Zeker bij mijn moeder, die mijn overgrootvader heeft gekend, en een halve dag onwel is geworden door die gedachte. Ook bij mijn vader was het trouwens merkbaar. Tijdens zo’n reis proef en voel je de geschiedenis van je volk. Die ervaringen gaan dieper in je lichaam en geest zitten.’
Ga je nog een keer terug?
‘Ja, sterker nog, ik wist eigenlijk meteen toen ik daar was: ik wil hier wonen. Dat is mooi, maar als je wat langer over die gedachte nadenkt, dan sluipt het ongemakkelijke gevoel er weer in en kom je tot de conclusie dat dat heel moeilijk ligt.’
Armeniërs die willen terugkeren, dat ligt politiek gevoelig inderdaad.
‘Ja, in Turkije wordt de genocide niet erkend. Er is zelfs actieve ontkenning. Dat is best heftig, want je voelt je daardoor constant onveilig, ondanks alle Armeense schooltjes in Istanbul. De geschiedenis bespreken zoals wij nu doen, dat kan daar niet. Toen we de oude school van mijn moeder bezochten, zagen we in elk klaslokaal een portret van Atatürk hangen. Dat is verplicht, vertelden ze dan. Pijnlijk. Atatürk was weliswaar niet direct betrokken bij de Armeense genocide – hij vocht toen aan het front, net als mijn overgrootvader – maar hij was wel lid van de Jonge Turken die de genocide uitvoerden. Hij nam daarna genocideplegers op in zijn regering en zorgde ervoor dat Armeense vluchtelingen nooit konden terugkeren. En dan hebben we het nog niet gehad over de deportatie van de Grieken door Atatürk, zijn harde onderdrukking van de Koerden, de militaire dictatuur, enzovoort. Toen we de oude Armeense lerares van mijn moeder tegenkwamen, en ze hoorde dat mijn broer en ik activisten en journalisten zijn, schudde ze direct haar hoofd. ‘Niet hier’, zei ze. Dat is gewoon heel jammer.
‘De geschiedenis bespreken zoals wij nu doen, dat kan daar niet’
Ik moet ook benadrukken, politiek is het ingewikkeld, maar je van mens tot mens verbinden met de lokale bevolking, dat was makkelijk. Alle Turken en Koerden die we hebben ontmoet waren heel gastvrij. Ook in het aardbevingsgebied. Ondanks dat zoveel mensen bijna alles hadden verloren. Velen vertelden ook over de Armeense vrienden die ze vroeger hadden. Soms was er zelfs een uiting van verlies of verdriet dat ons volk is verdwenen. Waarom dat was gebeurd, ja dat lag moeilijker. Dan werd er vaak iets diplomatieks gezegd van: ‘Ik weet het niet.’ Of ze haalden hun schouders op en antwoordden: ‘Politiek.’
Wat zou je willen doen om dat te veranderen?
‘Pfff, ik moet het allemaal een beetje laten bezinken. Maar er is wel een zaadje bij mij geplant. Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, maar dat komt nog wel.’
Marokko, dat streeft naar volledige diplomatieke betrekkingen met Israël onder de zogenaamde “Abraham-akkoorden”, heeft “diepe bezorgdheid” geuit en de aanvallen op burgers “waar dan ook” veroordeeld. Het land heeft, als huidige voorzitter van de Arabische Liga, een spoedvergadering van de ministeriële raad van de Arabische Liga aangevraagd om de situatie te bespreken en mogelijke manieren te onderzoeken om de gewelddadige escalatie te stoppen.
Ondertussen heeft de de islamistische beweging Al Adl wa l-‘ihsanelaten weten dat de Al-Aqsa Flood Operation van Hamas heeft aangetoond dat verzet de enige optie is om het land te bevrijden en heilige plaatsen te beschermen. Ze beschouwen het Oslo-proces, vredesinitiatieven en normalisatie als methoden om de bezetting te legitimeren en misdaden tegen het Palestijnse volk goed te keuren. De groep roept op tot mobilisatie en volledige steun aan verzetsgroepen.
Ook het Marokkaanse Front voor Steun aan Palestina en tegen Normalisatie heeft opgeroepen tot het stopzetten van de normalisatie met Israël en het opzeggen van alle resulterende overeenkomsten en relaties.
De zogenaamde ‘Abraham-akkoorden’ zijn een reeks historische overeenkomsten die in 2020 werden gesloten tussen Israël en meerdere Arabische landen, met bemiddeling van de Verenigde Staten. Deze akkoorden hebben tot doel de diplomatieke betrekkingen, economische samenwerking en normalisatie van relaties tussen Israël en verschillende Arabische naties te bevorderen. In december 2020 kwamen Israël en Marokko overeen hun betrekkingen te normaliseren, waarbij de Verenigde Staten de aanspraak van Marokko op de Westelijke Sahara erkenden.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.