20.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 318

Boot met vluchtelingen zinkt in Middellandse Zee: veertien doden

0

Tenminste veertien bootvluchtelingen uit sub-Sahara Afrika zijn woensdag verdronken, toen hun boot zonk voor de kust van Tunesië. Daarnaast konden 54 andere vluchtelingen worden gered. De vluchtelingen hoopten Europa te bereiken.

De tragedie vindt plaats in een tijd dat het leven voor vluchtelingen uit sub-Sahara Afrika in Tunesië slechter is geworden. Eind vorige maand zei president Kais Saied, de autoritaire leider van het land, dat migratie vanuit sub-Sahara Afrika het doel heeft de nationale Arabische en islamitische identiteit van Tunesië te veranderen.

Deze controversiële opmerkingen, die door mensenrechtenorganisaties zijn veroordeeld, hebben geleid tot wat door belangengroepen is beschreven als een racistische reactie. Mensen uit landen ten zuiden van de Sahara en tegen zwarte Tunesiërs worden nu zwaarder gediscrimineerd. Zo is de extreemrechtse Tunesische Nationale Partij een nieuwe campagne gestart, waarin wordt opgeroepen tot de uitwijzing van Afrikaanse immigranten ten zuiden van de Sahara.

Europese regeringen, met name Italië, hebben Tunesië onder druk gezet om de vluchtelingenstroom te stoppen. De Tunesische kustwacht onderschept regelmatig boten met vluchtelingen in zijn territoriale wateren.

Marokko rolt cel Islamitische Staat op

0

De Marokkaanse autoriteiten hebben een cel van de terreurorganisatie Islamitische Staat opgerold. Dit bericht Morocco World News.

Het Centraal Bureau voor Gerechtelijk Onderzoek (BCIJ) arresteerde in samenwerking met de speciale troepen van de Algemene Directie voor Territoriale Surveillance (DGST) drie verdachten tegelijk. De operaties vonden plaats in Souk El Arbaa, een stad in de provincie Khenifra, en in Tetouan en Larache, in het noorden van Marokko.

De veiligheidstroepen troffen wapens met lemmeten aan, IS-propagandamateriaal en papieren met informatie over IS-activisten in de Sahel-regio. Ook nam de politie digitaal materiaal in de slag.

De verdachten zijn tussen de 19 en 29 jaar oud. Ze zouden van plan zijn geweest om enkele terroristische activiteiten te ondernemen in Marokko, voordat ze naar de Sahel-regio zouden vluchten.

BCIJ zal verder onderzoek doen, ook naar eventuele handlangers van de verdachten.

Denk steunt campagne BBB, ook met het oog op de Eerste Kamer

0

In Overijssel sluit de politieke partij Denk zich aan bij de campagne van de Boer Burger Beweging (BBB). ‘We hopen iedereen, als ze gaan, te overtuigen voor de BBB te kiezen’, laat de rechts-populistische boerenbeweging weten.

Denk doet in Overijssel zelf niet mee aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten, die woensdag gehouden worden. In het Algemeen Dagblad vertelt de partij dat ze ‘raakvlakken’ ziet met de BBB. Kaya gaat zelf niet flyeren voor die laatste partij, maar zal de campagne van de nieuwe beweging van boegbeeld Caroline van der Plas wel steunen.

De BBB heeft zelf intussen haar verkiezingsfolder in het Turks vertaald. ‘Beide partijen staan voor familiewaarden’, licht BBB-partijvoorzitter Erik Stegink de bijzondere samenwerking toe.

Hij vertelt dat de samenwerking voor beide partijen mogelijk voordelen kan bieden in de verkiezingen voor de Eerste Kamer. Die Kamer wordt gekozen door de leden van de Provinciale Staten. Als Denk niet slaagt in haar streven één zetel te verwerven in de Senaat, kan die partij mogelijk wel de BBB aan een extra zetel helpen, hoopt Stegink.

Ahmadiyya verkondigen ‘vrede’ en ‘ware islam’, maar worden toch streng vervolgd

0

Op een regenachtige donderdag bezoekt de Kanttekening in het Vreedehuis een bijeenkomst van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap. Daar in Den Haag, vlakbij het Vredespaleis, organiseren ze een discussie en expositie over de Koran. Wie zijn deze gelovigen? En hoe reageren witte Nederlanders op hun boodschap dat de ware islam vrede is?

Voordat we het Vreedehuis binnenstappen, eerst even over de ahmadiyya zelf. De gemeenschap omvat in Nederland tegenwoordig ongeveer drieduizend mensen. Ze geloven dat de stichter van hun geloofsgemeenschap, Mirza Ghulam Ahmad (1835-1908), de Messias is die een ‘duizendjarig vrederijk’ heeft gebracht. Zowel de islam als het christendom hebben teksten die wijzen op de komst van zo’n rijk in de verre of nabije toekomst. Ahmadiyya verkondigen aan de hand hiervan hun idee van een ‘ware islam’, die vrede is. Doel is dat anderen een positiever beeld krijgen van de islam, maar ook dat het vrederijk dichterbij komt.

Vervolgde groep

Soennitische en sjiitische moslims zijn het over veel zaken oneens, maar niet over de ahmadiyya: deze beweging is in hun ogen afvallig. Dat komt vooral doordat de ahmadiyya Mirza Ghulam Ahmad, die later werd geboren dan Mohammed, zien als een profeet. En dat mag niet, vinden soennieten en sjiieten, want Mohammed geldt in de mainstream islam als de laatste profeet. Ahmadiyya lossen dit theologisch op door Mohammed te zien als de laatste ‘wetgevende profeet’. Mirza Ghulam Ahmad is volgens hen een niet-wetgevende profeet en komt ook niet met een nieuw geloof. Dat onderscheidt de ahmadiyya van bijvoorbeeld de bahá’í, een religie die in de negentiende eeuw in Iran ontstond. De bahá’ís beschouwen hun religie als een apart geloof, niet als islamitisch. De ahmadiyya beschouwen zich daarentegen als moslims, hoewel ze dus door anderen niet als moslims worden erkend.

In de Islamitische Republiek Pakistan zijn ahmadiyya derderangs burgers. Soennitische moslims zijn eersterangs burgers. Sjiieten, christenen, hindoes en sikhs komen op de tweede plaats, ook al ondervinden zij discriminatie en vervolging. Maar de positie van ahmadiyya is nog slechter, omdat zij – in de ogen van orthodoxe soennieten – afvalligen zijn. En religieuze mensen vinden ‘ketters’, mensen die in hun ogen het geloof verdraaien, maar het tegelijk als zuiver presenteren, vaak verwerpelijker dan aanhangers van een totaal andere religie.

‘Wilders citeert de Koran uit context, zodat de boodschap gewelddadig overkomt’

In 1974 besloot Pakistan ahmadiyya tot niet-moslims te verklaren. Premier Zulfikar Ali Bhutto deed dit om fundamentalistische moslims gunstig te stemmen. Tien jaar later voerde de fundamentalistische dictator Muhammad Zia-ul-Haq Verordening 20 in. Deze wet verbood het voor ahmadiyya om zich moslim te noemen. Deden ze dit wel, dan riskeerden ze gevangenisstraf. Ook de beruchte blasfemiewet, die de doodstraf oplegt aan mensen die de profeet zouden beledigen, is veelvuldig gebruikt om de ahmadiyya te bestrijden. Ten slotte mochten ahmadiyya niet meer stemmen, behalve als ze een verklaring ondertekenen waarin staat dat hun messias een bedrieger en een leugenaar is. Ahmadiyya kunnen dus alleen stemmen als ze hun geloof verloochenen.

Om die reden zijn veel ahmadiyya naar het buitenland gevlucht. Zo woont de kalief van de Ahmadiyya Moslim Gemeenschap sinds 1984 in Londen, omdat zijn leven in Pakistan niet meer zeker is.

Geen dwang in islam

Enkele aanwezige twintigers op de bijeenkomst in het Vredeshuis in Den Haag spreken geen Nederlands. Ze blijken vluchtelingen uit Pakistan te zijn en hebben inmiddels in Nederland een verblijfsvergunning gekregen. De meesten spreken gelukkig wel Engels.

Op de presentatie – een verhaal over de ‘ware boodschap’ van de Koran – zijn ongeveer dertig mensen afgekomen, vooral gepensioneerde witte mensen. Safeer Siddiqui – imam van de ahmadiyyamoskee in Almere – vertelt over de activiteiten van de ahmadiyya in Nederland. Ze ruimen vuurwerk op na Oud en Nieuw, om Nederland schoon te houden. Ze delen gratis Korans uit onder de hashtag #Koranvooriedereen. Ze doneren bloed en delen maaltijden uit aan arme mensen. En last but not least: de ahmadiyya organiseren verschillende bijeenkomsten voor andersdenkenden, om met hen de dialoog aan te gaan en hun vredesboodschap te verspreiden.

(beeld: Ewout Klei)

Soms leiden de activiteiten van de ahmadiyya tot bijzondere gesprekken, vertelt de imam. Zo kreeg hij een telefoontje van een 85-jarige man uit Sneek, die onder de indruk was van de mooie activiteiten die de ahmadiyya deden. ‘Ik wist niet, dat er ook goede moslims zijn’, vertelde de man. In zijn beeld was de islam een slechte religie. Siddiqui meent dat dit komt doordat sommige moslims de islam verkeerd uitleggen. Daarom komt hij ‘de ware islam’ vertellen.

Wat volgt is een uiteenzetting van een aantal Koranteksten, die het vredelievende karakter van de islam moeten onderstrepen. Ook de beroemde tekst dat er geen dwang is in de islam komt voorbij:

‘Er is geen dwang in de godsdienst. Waarlijk, de rechte leiding is duidelijk onderscheiden van de dwaling, en hij die (…) in Allah gelooft: hij heeft zeker het stevigste houvast gegrepen, dat niet breken kan.’ (2:256)

Verder laat Siddiqui een YouTube-filmpje zien waarin wijlen Fred Leemhuis, die de Koran in het Nederland vertaald heeft, inhoudelijk de vloer aanveegt met de film Fitna van Geert Wilders. De PVV-politicus citeert Koranpassages uit de context, zodat de boodschap gewelddadig overkomt. De werkelijkheid is veel genuanceerder, aldus Leemhuis. Siddiqui benadrukt nogmaals tegenover het publiek dat de islam vrede is.

‘Liefde gaat winnen’

Dan is het tijd voor discussie. Een kale Surinaams-Nederlandse man, die voordat hij de bijeenkomst bezocht zijn huiswerk goed heeft gedaan, vraagt Siddiqui hoe het komt dat de gemeenschap zo klein is. Er zijn bijna twee miljard moslims in de wereld en slechts tien miljoen daarvan, nog geen een procent, is ahmadiyya. Is dit wel de ware islam? Siddiqui antwoordt dat de Ahmaddiya Moslim Gemeenschap snel groeit. Volgens hem zijn er vijfhonderdduizend nieuwe bekeerlingen per jaar. Hij voegt toe dat de omvang van een gemeenschap niets zegt over de waarheid of onwaarheid van de boodschap. ‘Jezus had ook slechts twaalf discipelen, in het begin.’

Imams Naeem Ahmad Warriach (links) en Safeer Siddiqui (rechts). (beeld: Ewout Klei)

Daarna komen vragen van oudere witte mensen in de zaal die – netjes geformuleerd – nogal wat onwetendheid verraden. Een dame begint een verhaal over hoofddoeken, en waarom ze het slecht vindt dat kinderen van negen gedwongen worden om een hoofddoek te dragen. Ze wil weten wat de islam daarvan vindt. Siddiqui antwoordt dat het dragen van de hoofddoek voor vrouwen verplicht is in de islam. Dat heeft te maken heeft met kuisheid, vertelt hij, maar het is aan de vrouw om zelf te kiezen een hoofddoek te dragen. Mannen mogen vrouwen daartoe niet dwingen.

Een man wil weten wat de islam van de Taliban vindt. Imam Naeem Ahmad Warriach van de Mobarak Moskee in Den Haag – in 1955 gebouwd en daarmee de oudste moskee van Nederland – antwoordt dat de Taliban de ware boodschap van de islam niet begrijpen, omdat de islam voor vrede staat. Siddiqui vult aan: ‘Als je de Koran volledig leest dan kom je tot één conclusie: de islam is vrede. Ik geloof dat liefde het uiteindelijk gaat winnen van haat en desinformatie.’

In ‘Girls girls girls’ vertellen migrantenvrouwen over opgroeien in Nederland

0

Hoe is het om als migrantenmeisje op te groeien in Nederland? Daarover verscheen vijfentwintig jaar geleden de documentaireserie Girls Girls Girls. Regisseur Soulaima El Khaldi maakte dit jaar een vervolg. Daarin blikken dezelfde vrouwen – die nu begin vijftig zijn – terug.

Als tiener zag Soulaima El Khaldi (43) de oorspronkelijke documentaire Girls Girls Girls. Daarin vertelde een groep vrouwen van in de twintig, allemaal met een migratieachtergrond, over hun leven. De docu ging over de problemen die ze tegenkwamen en het voortdurende schipperen tussen de cultuur van thuis en die van de buitenwereld.

Thuis op de bank maakte deze serie grote indruk op El Khaldi, die zelf een Marokkaanse achtergrond heeft. ‘Vrouwen van kleur die de ruimte op tv kregen voor hun wereldbeeld, dat had ik nooit eerder gezien. Ze vertelden over hun opvoeding en de invloed daarvan op keuzes. Over ambities en relaties, de ervaringen op kantoor.’

Vijfentwintig jaar later maakte El Khaldi, inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle tv-maker, een vervolg. Ze zocht vier van de vrouwen uit de originele serie op en vroeg hen om terug te kijken op hun leven. Hoe was het om volwassen te worden in Nederland?

In de nieuwe afleveringen interviewt El Khaldi voormalig PvdA-gemeenteraadslid Amma Asante, oud- advocaat Gülsen Alkan, theaterprogrammeur Marjorie Boston en voormalig politieagent Inge Verton. El Khaldi: ‘Veel wil ik er niet over verklappen, je moet zelf gaan kijken. Maar de diversiteit van deze vrouwen en de terugblik op hun leven, maken de serie uniek. Het geeft een mooi gelaagd beeld van wat je meemaakt als vrouw van kleur in Nederland.’

Waarom maakte de serie destijds zoveel indruk op je? Herkende jij jezelf in de vrouwen?

‘Ja, absoluut. Het was een verademing. Ze waren zo’n tien jaar ouder dan ik, in de jaren zeventig geboren en dus van een andere generatie, maar ik herkende zoveel. De micro-agressie vanuit de samenleving. Ik maakte het ook mee maar kon mijn vinger er niet op leggen. Toen ik ze erover hoorde vertellen, dacht ik: ‘Zie je wel, ik ben niet gek.’ Het is gewoon vervelend om de hele tijd te horen waar je echt vandaan komt en dat je zo goed Nederlands spreekt. En zij vonden het ook verwarrend. De verwachtingen van je ouders en die van de maatschappij en hoe in de media over je afkomst wordt gesproken. Alle dingen waar ik als meisje van kleur ook tegenaan liep, zaten in de documentaire.’

Wat zijn verwachtingen die ouders kunnen hebben?

‘In de Marokkaanse gemeenschap: dat je een man vindt en gaat trouwen. Of dat je een keurig meisje bent of succesvol wordt en het heel goed doet op school. Een verschil tussen wit en gekleurd Nederland is een migratieverhaal. De migratie die je familie heeft meegemaakt, kan zwaar op je schouders liggen. Je weet dat er opofferingen zijn geweest. Ouders of grootouders hebben een hele wereld achter zich gelaten voor een beter leven hier. Dat geldt voor vluchtelingen en gastarbeiders. En ook voor Antillianen en Surinamers, zij voelden zich wellicht meer verbonden met Nederland, maar zij zijn ook uit hun vertrouwde omgeving weggetrokken. Witte Nederlanders dragen deze last of tweede cultuur niet met zich mee.’

Stel, je voelt die last, wat betekent dat dan als meisje?

‘Een van de vrouwen die we opnieuw hebben opgezocht is Gülsen Alkan. Ze komt uit een traditioneel Turks gastarbeidersgezin. In de oude serie vertelde ze over de verwachtingen van haar ouders. Dus niet heel liberaal of vrijgevochten zijn, dat hoort niet bij een islamitisch meisje. Dat zijn verwachtingen waartegen je thuis moet vechten, maar ze wilde haar ouders ook niet teleurstellen en gaat schipperen. Tegelijkertijd vindt de buitenwereld dat je niet liberaal genoeg bent. Je kunt het niet goed doen, je verliest het altijd.’

‘Het is zonde om je energie te verspillen aan mensen die jou niet kunnen of willen begrijpen’

Heb jij dat zelf ook ervaren?

‘Op een andere manier. Ik kom uit een eenoudergezin, mijn moeder was al vroeg gescheiden. Dat was in de Marokkaanse gemeenschap toen nog helemaal niet gangbaar. We stonden daardoor een beetje buiten de gemeenschap. Maar ik kende die gespletenheid ook.

De Marokkaanse gemeenschap verwacht een keurig meisje dat niet te laat thuis is en, nog liever, thuis blijft. De Nederlandse maatschappij verwacht dat je precies doet wat jij wilt en niet te veel rekening houdt met je ouders. Want als je achttien bent, dan ben je volwassen. Dat is in veel andere gemeenschappen niet zo. Dan blijf je nog heel lang kind van je ouders en dan houd je rekening met hen. De wij-cultuur versus de ik-cultuur.’

Nu, een paar stappen verder in de tijd: wat vertellen die vrouwen nu, anno 2023?

‘Ze zijn nu allemaal rond de vijftig en hebben verschillende carrières doorlopen. Ze zijn geen vriendinnen van elkaar, maar trekken in grote lijnen dezelfde conclusie. Ze vinden dat ze te veel tijd hebben verspild aan het uitleggen aan de buitenwereld van hoe het zit in hun cultuur. Ze wilden begrip kweken en zochten toenadering, tot collega’s die vaak ook wit waren, soms zelfs tot de media.
Ze dachten: ‘Als ik mijn witte collega’s maar dit uitleg over moslims, of dat over zwarte mensen of zwarte piet, dan komt er vanzelf een moment dat ze mij begrijpen. Maar dat moment kwam nooit.’

Dat is een pessimistische uitkomst.

‘Dat is maar hoe je het bekijkt. Ik vond het een opluchting. Ze bedoelen niet dat ze geen antwoord meer willen geven op vragen over hun afkomst, maar ze verlangen niet meer naar acceptatie. Ze willen zich niet meer verdedigen. Dat biedt ruimte. Alle energie die je steekt in anderen overtuigen, die steek je dan niet in jezelf.’

Moesten ze ook binnen hun eigen gemeenschap overtuigen?

‘Ja sommigen wel. Maar het is een rekensom. Je leven is in Nederland, je zit op school en je werkt in Nederland, dat neemt een groot deel van je leven in beslag. Binnen je gemeenschap moet je soms ook overtuigen en keuzes uitleggen, maar die wereld is niet zo groot.’

Zijn ze verdrietig dat er nog steeds geen begrip is?

‘Nee, ze zijn ouder geworden en hun naïviteit kwijt. Ze hebben een fase gehad waarbij ze de wereld wilden verbeteren, maar daar zijn ze wel overheen. Dat is niet verdrietig, maar realistisch. Dat geeft heel veel ruimte aan de jongere generaties.

Het mooie van de serie is dat ook hun dochters meedoen, tieners en twintigers. Wij waren eenlingen, die het opnamen tegen de wereld. Maar door sociale media hebben ze platforms, en veel meer kennis over deze onderwerpen dan hun moeders hadden. Dat geeft ze moed, want ze staan er niet alleen voor. Het is heel moeilijk om alles in je eentje te moeten aankaarten. De generatie van hun moeders streed tegen het beeld wat Nederland van zichzelf had; hier is geen racisme, wij zijn zo tolerant. Nederland is een mooi land, begrijp mij niet verkeerd. Ik zou nergens anders willen wonen, maar dat betekent niet dat er geen werk meer te verzetten is.’

Hebben de vrouwen bereikt wat ze wilden bereiken?

‘Nee dat denk ik niet. Ze hebben hun verwachtingen bijgesteld in de loop der jaren. Het was soms trekken aan een dood paard. Amma Asante zat lang bij de PvdA. Ze had daar verwachtingen van, een socialistische partij met begrip voor iedereen. Maar ook daar zeiden ze: ‘Niet zoveel over racisme praten, dat verkleint je kansen.’

Gülsen Alkan was advocaat op een wit kantoor. Ze kreeg veel vragen naar haar hoofd geslingerd, vaak hele persoonlijke vragen: ‘Mag je wel dit? Mag je wel een vriendje?’ Die vragen zouden ze andersom nooit beantwoorden. Het heeft iets verhevens. Vroeger gaf je daar dan heel netjes antwoord op. Maar op een gegeven ontdek je dat het geen oprechte interesse is, maar een beetje koekeloeren bij de ander.’

Is ze daarom geen advocaat meer?

‘Dat kwam door een combinatie van factoren. Maar deze sfeer heeft hier wel aan bijgedragen. Het is heel vermoeiend om in je eentje in zo’n omgeving te zijn. Er was geen ‘safe space’, zoals we dat nu noemen.

Een andere vrouw Inge Verton, was politieagent en is nu masseuse. Ze heeft een Antilliaanse moeder en een Nederlandse vader. Ze houdt zich niet meer bezig met racisme omdat ze dat niet meer toelaat, zegt ze. Ze kijkt naar systemen. Het is niet oké hoe wij de wereld inrichten. Het gaat haar om het grotere plaatje.

Dan is er nog theatermaakster Marjorie Boston. Haar toneelstukken gingen vijfentwintig jaar geleden al over dit soort onderwerpen. Ze was een van de eersten die dit deed. Zij loopt aan tegen institutioneel racisme. Wie bepaalt bijvoorbeeld welke toneelstukken geld krijgen? Er is een mooie scène in mijn serie, waarin ze in gesprek gaat met de Amsterdamse wethouder van cultuur, Touria Meliani. Wat is kunst? Wie bepaalt wat kunst is? De witte blik bepaalt wat kunst is. De ‘urban culture’ waar Boston voor staat is ook Nederlandse cultuur geworden, maar wordt nog gezien als sub-cultuurtje binnen de podiumkunsten.’

Wat heb jij geleerd van deze vrouwen?

‘Dat je niet bezig moet zijn met de buitenwereld overtuigen, maar juist gelijkgestemden moet zoeken of mensen die voor jou openstaan. Het is zonde om je energie te verspillen aan mensen die jou niet kunnen of willen begrijpen. Het is niet de doelstelling om door anderen geaccepteerd te worden. Dat klinkt nu vanzelfsprekend maar het is lang belangrijk geweest.
Integratie was vroeger het sleutelwoord. Je moest erbij horen. En dat moest volgens Nederlandse maatstaven. Terwijl je er ook bij hoort als je je gewoon met jezelf bezighoudt, als je gewoon jezelf wilt zijn.’

Vanaf 3 juli wordt Girls Girls Girls uitgezonden op de NPO. De serie is online al te zien via NPO Start.

Koerdische leider Demirtas aan Turks oppositieblok: laat ook ons meepraten

0

Hoe gaan jullie ons, Koerden, overtuigen te stemmen op de oppositie tegen Erdogan? Die vraag legt de Koerdische leider Selahattin Demirtas op tafel. De linkse, Koerdische partij HDP maakt geen deel uit van het oppositieblok dat in mei met een gezamenlijke kandidaat aan de presidentsverkiezingen deelneemt.

‘Ik schrijf u als kiezer van de HDP en wens u vooreerst succes met de moeilijke taak die u op zich heeft genomen in een historische periode’, aldus Demirtas in een emotionele oproep. Hij zit sinds 2016 in de gevangenis.

Vanuit gevangenschap richtte hij zich specifiek tot Meral Aksener, leider van de Goede Partij (IYI), om vervolgens meteen ter zake te komen: ‘Hoe bent u van plan om mij te overtuigen?’ Demirtas herinnert Aksener eraan dat de HDP ‘net als de Goede Partij’ haar legitimiteit heeft verworven vanuit de kiezer. De HDP (56 zetels) is daarin volgens Demirtas zelfs succesvoller dan IYI (37 zetels).

‘Terwijl een groot deel van de bevolking de hoopgevende slogan ‘Overwinning door samenwerking’ scandeert, moet ik van uw partij zeggen dat ze met verklaringen en benaderingen komen die niet in overeenstemming zijn met dit doel’, zegt Demirtas. Hij verwijt Aksener dat zij de HDP geen plek gunt aan de onderhandelingstafel.

Akseners IYI is een van de partijen die deelnemen aan de Tafel van Zes, het grootste oppositieblok tegen Erdogans AKP. Dat blok presenteerde maandag Kemal Kilicdaroglu als gezamenlijke presidentskandidaat. Demirtas geeft aan dat hij in ruil voor zijn steun graag invloed uit wil oefenen op de agenda van Kilicdaroglu, maar dat onder anderen Aksener dit niet toelaat.

Intussen heeft de Hoge Kiesraad in Turkije haar onderzoek in de getroffen gebieden afgerond en vastgesteld dat er ‘op de dag van de verkiezingen gestemd kan worden’, zo meldt Ensonhaber. De tekortkomingen in het rampgebied zouden dan inmiddels zijn ‘opgelost’. De verwoestende aardbeving heeft in Turkije aan meer dan 50.000 mensen het leven gekost, in elf steden waar naar schatting negen miljoen kiezers wonen (ongeveer 96 zetels). Ook hier zullen op 15 mei dus gewoon verkiezingen plaatsvinden.

Hoe inclusief was de Feminist March nu echt?

Zondag vond in Amsterdam voor het eerst de zogeheten Feminist March plaats, opvolger van de jaarlijkse Women’s March, die in 2017 in de Verenigde Staten ontstond als reactie op de ‘verbale’ handtastelijkheden jegens vrouwen van Donald Trump.

De Nederlandse organisatie had, aldus de Volkskrant, tot die naamswijziging besloten opdat niet alleen feministische vrouwen, maar iedereen die hun ideeën over bevrijding onderschreef, mee kon doen. Algehele inclusiviteit was het parool. Het gaat ‘gewoon’ om de strijd tegen het blanke patriciaat. Directeur June ten Have stelt dat zodoende alle onderdrukking met elkaar samenhangt: genderongelijkheid, racisme, homofobie en andere soorten discriminatie gaan vaak hand in hand.

Maar gaat de bestrijding van al deze vormen van onderdrukking óók hand in hand? Of botst de ene bevrijdingsstrijd weleens met de andere? Hoe verdraagzaam zijn de onder die patriarchale onverdraagzaamheid lijdende minderheden jegens elkaar?

Afgaande op het Volkskrant-verslag werden tijdens de inclusief bedoelde demonstratie meteen al wat haarscheurtjes zichtbaar. Ik noteer:

No feminism without trans-women, stond op een spandoek – tegenwoordig moet ook in Amsterdam kennelijk alles in het Engels, alsof niet de verstokte heteroman om de hoek, maar die ver weg op de Amerikaanse prairie bereikt moet worden.

Sex work = work, aldus een tweede.

De uitspraak dat feminisme voor witte vrouwen geen feminisme is, werd op gejuich onthaald.

En de non-binaire queer-activist van kleur die het publiek over racisme en transfobie toesprak, sloot het vurige betoog af met ‘mensen, vergeet dit nooit: Palestine will be free’.

Om met dat laatste te beginnen: aan de gerechtvaardigdheid van het streven dat aan de Israëlische onderdrukking een eind dient te komen, wil ik niets afdoen. Alleen weet ik niet of het concrete resultaat – een soeverein Palestina – dan wel zo onverdeeld gunstig voor non-binaire queer-activisten uitpakt.

Botst de ene bevrijdingsstrijd weleens met de andere?

Zeker niet als Hamas straks de toon zet; daar hebben ze beslist niet zoveel op met alles wat een scherpe scheiding tussen de seksen doorbreekt. Het paradoxale is zo dat een Palestijnse queer-activist in het seculiere Tel Aviv van het onderdrukkende Israël weleens meer ruimte zou kunnen hebben om zichzelf te zijn, dan in een door conservatieve moslims geregeerd vrij Palestina.

Dan het derde punt: de kwestie van feminisme en kleur. In een beweging waarvan het optreden ‘een brij vormt van een strijd tegen alles wat slecht is’, aldus oerfeministe Jolande Withuis, wil nog weleens wat aan onderdrukking ondersneeuwen, omdat ook binnen onderdrukte minderheden onderdrukking kan bestaan. Zij refereert aan zwarte vrouwen die niets durven te zeggen over seksueel geweld door zwarte mannen, omdat dat aan de zwarte emancipatiestrijd afbreuk doet.

‘Giftige mannelijkheid’: dat is niet alleen een puntje in de kringen van het studentencorps of de bitterballentafel in Bloemendaal. Denk aan het gedoe in BIJ1 tussen Sylvana Simons en Quinsy Gario, aan wiens adres de wildste beschuldigingen over weinig inclusief gedrag over tafel vlogen – en waarvan we overigens nog steeds het fijne niet mogen weten.

Dan punt twee: dat sekswerk ook werk is. Zodra een spreker met op een t-shirt de tekst ‘whore-love’ de stigmatisering van sekswerkers aankaartte, liep meteen een aantal gehoofddoekte moslima’s weg. Een dergelijke ‘bevrijding’ was voor hen beslist met hun geloofsmoraal in strijd. Over die kwestie woedt overigens al veel langer in Nederland een debat, en niet alleen tussen ‘zedige’ christenen en ‘onzedige’ heidenen. Ook felle feministen zijn verdeeld: voor de een vormt betaalde seks de ultieme bevrijding, voor de ander de ultieme vernedering.

En er bestaat nog meer verdeeldheid, zo heeft vooral het afgelopen jaar geleerd, inzake het allereerste punt – of iedere transvrouw wel als vrouw beschouwd mag worden. Want ook in dat debat houdt de onderlinge verdraagzaamheid niet over, omdat men over het concrete einddoel in de ‘strijd tegen het patriarchaat’ verdeeld is tot op het bot.

Zoals een deelneemster zondag, nadat in de toespraken zo’n beetje alle (deels tegenstrijdige) vormen van onderdrukking en bevrijding voorbijgekomen waren, opmerkte: ‘Nu wordt het wel heel ingewikkeld.’

Weinig interesse Kamerleden in Palestijnse noodkreet: alleen CDA en VVD komen

0

Drie Palestijnse christenen spraken woensdag met leden van de Tweede Kamer. Daarbij uitten ze felle kritiek op de onteigening van Palestijnse huizen door Israël. Een echt gesprek tussen de Palestijnen en de politici wilde echter niet ontstaan. Op CDA en VVD na schitterden andere partijen door afwezigheid.

Geen DENK dus, bij deze ontmoeting. Ook de trouw pro-Israëlische ChristenUnie en SGP lieten verstek gaan. Van de linkse partijen, die doorgaans zeer betrokken zijn bij de Palestijnen, gaf alleen Tom van der Lee van GroenLinks aan bij de ontmoeting te willen zijn. Maar hij was verhinderd.

Mustafa Amhaouch (CDA) en Rudmer Heerema (VVD) stelden zich tijdens de ontmoeting geïnteresseerd en luisterend op. Dat schuurt met de heldere oproep van de Palestijnse delegatie. Nederland moet zich duidelijker uitspreken, vinden zij: ‘Israël luistert wel naar het advies van een vriend.’

Alarmerende situatie

Dankzij de nieuwe ultrarechtse regering van Israël is de positie van zowel christelijke als islamitische Palestijnen penibeler dan ooit. De ellende begon in 1948 tijdens de Nakba, toen Israël honderdduizenden Palestijnen van huis en haard verdreef. Waaronder veel christenen, zegt Bassim Khoury, die in het verleden minister was van de Palestijnse Autoriteit: ‘In 1948 was 12 tot 15 procent van de bevolking in Palestina christelijk, nu is dat amper 1 procent.’

Khoury wil dat Nederland met een ‘fact finding mission’ onderzoekt hoe het komt dat Palestijnse christenen zo in de verdrukking zijn. Hij vindt dat onderzoekers dan kritisch mogen kijken naar de Palestijnse Autoriteit, maar vooral ook naar Israël, dat in zijn ogen de ware boosdoener is. Joodse extremisten hebben recentelijk een katholieke kerk, een protestantse begraafplaats en een Armeens klooster aangevallen, vertelt hij. ‘De situatie is alarmerend.’

De oud-minister vreest dat Palestijnse christenen door de toenemende polarisatie tussen Israëliërs en Palestijnen, tussen hamer en aambeeld zullen belanden. ‘Christenen hebben altijd een middenpositie ingenomen. Zij komen nu in de verdrukking. Net als gematigde Joden en moslims.’ Daarom moet Nederland, als traditionele vriend van Israël, in actie komen. ‘We zijn hier in Den Haag, de stad van vrede en recht. Ik wil dat Nederland Israël eraan herinnert het internationaal recht te respecteren.’

Sloop van Palestijnse huizen

Een ander lid van de Palestijnse delegatie is mensenrechtenadvocate Shadin Nassar, de dochter van de pacifistisch-christelijke Daoud Nassar. De familie Nassar runt nabij Bethlehem Tent of Nations, een vredesboerderij waar veel buitenlandse vrijwilligers meewerken. Deze boerderij dreigt door de Israëlische staat onteigend te worden. ‘We worden omringd door Israëlische nederzettingen’, vertelt ze. ‘Het is belangrijk dat wij christenen aanwezig blijven in dit land.’

Faris Arouri, directeur van het Jerusalem Human Rights Consortium, hekelt de onteigeningen van Palestijnse huizen door de Israëlische staat. ‘Deze systemische verdrijvingen van Palestijnen zijn in strijd met de Oslo-akkoorden’, vertelt hij, verwijzend naar de vredesovereenkomst uit 1993 tussen Israël en de Palestijnse bevrijdingsbeweging PLO. ‘Die akkoorden beloofden een Palestijnse staat. Israël heeft hier geen boodschap aan.’

‘Christenen komen nu in de verdrukking, net als gematigde Joden en moslims’

De nieuwe regering van premier Benjamin Netanyahu, die eind december 2022 aantrad, heeft voor een radicalisering van het Israëlische beleid gezorgd. Normaal zijn ongeveer driehonderd tot vijfhonderd sloopbevelen per jaar, die Palestijnse advocaten voor de rechter moeten aanvechten. Maar dit jaar staat de teller al boven de tweehonderd sloopbevelen. ‘Als het in dit tempo doorgaat, dan worden het er dit jaar twaalfhonderd. Een verhoging van driehonderd procent.’ Dit tempo kunnen Palestijnse advocaten niet aan. Ze kunnen niet meer tegen alle sloopbevelen juridische bezwaren aantekenen.

Pro-Israël

CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch wil van de Palestijnse delegatie weten waarom zij juist haar hoop vestigt op Nederland. Bassim Khoudry antwoordt dat ons land misschien wel de beste vriend van Israël in de Europese Unie is. ‘We kunnen ook naar een ander EU-land stappen, maar daar luistert Israël minder snel naar.’ Faris Arouri meent dat Nederland, door te pleiten voor een ‘fact finding mission’,  andere EU-landen over de streep kan trekken zich eveneens uit te spreken.

Faris Arouri, Shadin Nassar, Rudmer Heerema (VVD), Bassim Khoury en Mustafa Amhaouch in de Tweede Kamer. (Beeld: Ewout Klei)

Zowel het CDA als de VVD, die bij de ontmoeting aanwezig waren, zijn van oudsher vrienden van Israël. En dat blijkt in de praktijk: bij alle geweld van Israëlische zijde in de laatste maanden, gaat CDA-minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra niet verder dan een plichtmatig uitspreken van zijn ‘bezorgheid’ en het benadrukken van het belang van een twee-statenoplossing, die volgens de meeste Palestijnen echter al lang dood en begraven is vanwege de Israëlische kolonisatiepolitiek.

Overigens sprak de Palestijnse delegatie eerder met ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen en met Tineke Huizinga, lijsttrekker van de die partij voor de Eerste Kamerverkiezingen. De ChristenUnie en de SGP voeren regelmatig actie voor vervolgde christenen, maar opkomen voor Palestijnse christenen ligt gevoelig bij hun achterbannen, die zeer pro-Israël zijn. Het meest vocaal hierin is de protestants-christelijke organisatie Christenen voor Israël, die vorige week tegenover de Kanttekening verdedigde dat Israël voor Palestijnen die veroordeeld zijn voor ‘terroristische misdrijven’ de doodstraf wil invoeren.

De Palestijnse delegatie blijft enkele dagen in ons land. Er zijn gesprekken met christelijke kerken, politici en organisaties gepland, en ook met leden van de Amsterdamse gemeenteraad.

Terreurverdachte na 21 jaar vrijgelaten uit Guantánamo

0

De Verenigde Staten hebben Ghassan al Sharbi gerepatrieerd, een Saoedische ingenieur die 21 jaar lang zonder vorm van proces heeft vastgezeten op de Amerikaanse legerbasis in Guantánamo Bay. Al Sharbi wordt ervan verdacht betrokken te zijn bij de terreurorganisatie Al Qaida.

De 48-jarige Ghassan al Sharbi werd 21 jaar geleden opgepakt in Pakistan. Hoewel hij ervan verdacht werd betrokken te zijn bij de terroristische aanslagen van 11 september 2001 op het World Trade Centre in New York is hij nooit formeel aangeklaagd. De Amerikaanse autoriteiten hebben nu besloten om de man vrij te laten en naar zijn vaderland Saoedi-Arabië te sturen, omdat hij niet langer wordt gezien als een gevaar voor de nationale veiligheid.

Al Sharbri studeerde luchtvaarttechniek aan een universiteit in Arizona en woonde een vliegles bij samen met twee andere Saoediërs, die kapers van Al Qaida bleken te zijn. Al Sharbi werd in 2002 in Pakistan gearresteerd, naar verluidt in hechtenis gemarteld en uiteindelijk naar de militaire gevangenis van Guantánamo gestuurd. Terwijl het Amerikaanse leger overwoog hem en verschillende anderen aan te klagen, lieten ze de aanklacht uiteindelijk in 2008 vallen. Niettemin bleef Al Sharbi gevangen zitten, omdat hij een gevaar zou vormen voor de nationale veiligheid.

Twee Pakistaanse broers – Abdul, 55, en Mohammed Rabbani, 53 – werden vorige maand vrijgelaten en keerden terug naar huis na twintig jaar vastgehouden te zijn in Guantánamo Bay.

Mensenrechtenorganisaties roepen al lang op tot sluiting van het gevangenkamp Guantánamo.

Iraanse protesten belangrijk item op internationale vrouwendag

0

Op Internationale Vrouwendag 2023, vandaag, is de vrijheidsstrijd van Iraanse vrouwen een belangrijk item. De slogan ‘vrouw, leven, vrijheid’ wordt over de hele wereld gescandeerd en veelvuldig op sociale media gedeeld.  

‘Op deze dag denk ik aan alle dappere vrouwen en meisjes die voor rechtvaardigheid strijden en eisen, met name in Iran’ zegt Caroline Lucas, een Britse politica van de Groene Partij. Ze voegt daaraan toe dat de Iraanse vrouwen dit doen, terwijl ze worden geconfronteerd met ‘kidnapping, marteling, opsluiting en verkrachting’. Niemand is vrij, totdat we allemaal vrij zijn, aldus Lucas.

Ook de Iraans-Canadese mensenrechtenactivist Azram Jangravi pusht de boodschap van de vrouwenstrijd in Iran, is te lezen in een interview voor de National Observer. In 2018 klom Jangravi op een elektrische transformator en zwaaide met haar hoofddoek naar het publiek, bewust van het feit dat ze daardoor ernstig in problemen kon komen.

‘Ik zag systematisch geweld tegen vrouwen, seksuele aanranding en onrechtvaardigheid. Een 13-jarige meisje werd verkracht, maar het regime deed niks om deze onrechtvaardigheid aan te pakken’, zegt Jangravi die uiteindelijk geluk had. Ze wist via een mensensmokkelaar het land te ontvluchten.