17.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 406

Protest in Wijk Bij Duurstede tegen komst asielzoekers: ‘Gaat helemaal mis’

0

Inwoners van Wijk bij Duurstede willen morgen demonsteren tegen de komst van honderd asielzoekers naar de gemeente. Burgemeester Iris Meerts (PvdA) is geschrokken van de ‘heftige reacties’ op social media.

Afgelopen weekend namen honderd mannen uit Ter Apel intrek in een sporthal in de gemeente. Het besluit om de asielzoekers op te vangen in Wijk bij Duurstede op te vangen viel zaterdag plotseling. Veel buurtbewoners waren onaangenaam verrast.

Wijkenaar Piet Alberts heeft de demonstratie aangekondigd. Hij spreekt over ‘gelukszoekers’ en ‘mannen uit een barbaarse cultuur die nooit respect voor vrouwen is bijgebracht’. ‘Onze vrouwen en dochters kunnen simpelweg niet meer veilig over straat, onze kinderen kunnen niet meer veilig sporten en we gaan hier zonder twijfel veel overlast aan ondervinden.’

Volgens Alberts gaat het er, nu de asielzoekers er nog maar net zijn, al ‘helemaal mis’. ‘Meisjes worden geïntimideerd en lastiggevallen, er wordt geprobeerd om in te breken, er is al gevochten in de Hoogstraat en eentje is er al opgepakt door de politie.’

Burgemeester Meerts zegt begrip te hebben voor de zorgen die er onder sommige mensen leeft, maar vraagt hen om geduld en mildheid voor de vluchtelingen die nu worden opgevangen, vertelt ze aan RTV Utrecht.

Zaterdag organiseerde de gemeente een informatiebijeenkomst om het beleid uit te leggen, komende week moet er nog zo’n bijeenkomst plaatsvinden, aldus de burgemeester. ‘Mijn grootste zorg ligt bij de houding van sommige Wijkenaren, dat is een veiligheidsrisico.’

Het voeren van gesprekken met ‘bezorgde burgers’ helpt, zegt de burgemeester. ‘Zaterdag heb ik gesprekken met mensen gehad die zich heftig uitten op social media. Op één iemand na stelde mensen hun mening bij. Iemand kwam later op de dag zelfs 150 flesjes water brengen omdat hij vond dat hij iets goed te maken had.’

Artsenvrees over basiszorg op nieuwe azc-locaties: dreigt Ter Apel 2.0?

0

Artsen maken zich zorgen over de basiszorg voor asielzoekers. De situatie in Ter Apel, waar vorige week een baby overleed, doet twijfels rijzen of het op nieuwe locaties beter geregeld is.

Inmiddels is een deel van de asielzoekers uit Ter Apel overgebracht naar diverse noodlocaties in het land. Toch zegt Huisarts Steven van de Vijver, een van initiatiefnemers van SOSMoria, aan het artsenmedium Medisch Contact te vrezen dat het overheidsbeleid weinig zal veranderen en de omstandigheden en hygiëne ook daar erbarmelijk zullen zijn.

‘Ik vrees namelijk dat er een onderliggende oorzaak achter dit wanbeleid zit om onvolledige medische zorg te bieden. Overal wordt op beknibbeld en bezuinigd onder het mom van het voorkomen van een aanzuigende werking op vluchtelingen.’

Van de Vijver schreef met gynaecoloog Sanne van der Kooij, ook betrokken bij SOSMoria, in een brief dat de mensenrechten en de eed van Hippocrates stelselmatig geschonden worden in Ter Apel, waarin ze een kopie zien van het beruchte migrantenkamp Moria op het eiland Lesbos.

Ook andere artsen maken zich zorgen. In een manifest naar aanleiding van het overlijden van de drie maanden oude baby uiten zeven artsen hun zorgen over de ‘zeer erbarmelijke’ leefomstandigheden in Ter Apel. Ze vinden dat Nederland moet opkomen voor het welzijn van vluchtelingenkinderen.

Eind vorige week deed een groep van 22 artsen, hoogleraren en zorgmedewerkers al een oproep om een veilige en adequate opvang voor vluchtelingen te faciliteren. In een welvarend land als Nederland hoeven er geen keuzes worden gemaakt tussen de Nederlandse burger en de vluchteling, schrijven ze. Inmiddels ondertekenden ruim negenhonderd mensen, onder wie veel artsen, hun brief.

Pro-Palestijnse rapper Lowkey: ‘Tweestatenoplossing is geen optie’

0

De Irakees-Britse rapper Lowkey (artiestennaam van Kareem Dennis) was vorige week in Nederland voor een optreden op het ‘antikolonialistische’ Arts of Resistance Festival in de Melkweg in Amsterdam. Lowkey (36) zet zich in voor de Palestijnse zaak, via zijn teksten – zoals in het uit 2009 stammende Long Live Palestine -, optredens en campagnes. Maar pro-Israëlische tegenstanders beschuldigen hem van antisemitisme. Sommigen eisen zelfs dat zijn muziek van Spotify wordt verwijderd. We vroegen hem naar zijn strijd voor Palestijnse rechten.

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor deze strijd?

‘Mijn vader is Brits, mijn moeder heeft een Irakese achtergrond. Palestina en Irak hebben een eeuwenlange historische relatie. Mijn familie in Irak heeft in 1948 Palestijnse vluchtelingen geholpen, die slachtoffer waren van de Nakba (de etnische zuivering op de Palestijnen door zionistische milities, red.). Mijn betrokkenheid met Palestina zit dus in mijn bloed. Daarnaast gaat het hier om een universeel probleem. De wijze waarop Israël als koloniale macht de Palestijnen onderdrukt, lijkt heel erg op de wijze waarop de Engelsen, de Fransen en de Nederlanders hun koloniën vroeger hebben onderdrukt. Volkeren die vroeger zijn gekoloniseerd door westerse machten identificeren zich daarom met de Palestijnse kwestie. Het leeft breed, over de hele wereld.’

Zijn mensen die zich met Palestina identificeren niet vooral moslim en links?

‘Wellicht. Maar mensen sympathiseren niet alleen met Palestina omdat ze een geloofsband voelen met hun Palestijnse broeders of zusters, of omdat ze een betere wereld willen. We moeten Palestina bekijken vanuit het perspectief van de dekolonisatie. Het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen wordt niet gerespecteerd. Andere onderdrukte volken voelen daarom die connectie met de Palestijnen.’

In 2009 reisde je naar de Westelijke Jordaanoever om geld in te zamelen voor de wederopbouw van de Gazastrook. De Israëlische autoriteiten hebben je het toen behoorlijk lastig gemaakt. Wat is er precies gebeurd?

‘Ze hebben mij vastgehouden toen ik probeerde de Palestijnen te bezoeken. Dat was overigens niet heel onverwacht. Ik ben toen ondervraagd, wat trouwens – dat wil ik benadrukken – helemaal niet zo bijzonder is. Dit overkomt anderen ook; Palestijnen op dagelijkse basis. Na een tijdje ben ik vrijgelaten, gelukkig, maar niet veel later werd ik weer opgepakt. Dat hadden de Israëlische autoriteiten misschien beter niet kunnen doen: er is toen een petitie gestart om mij vrij te laten, die internationaal veel aandacht trok. Ik ben toen vrij snel opnieuw vrijgelaten.’

Wat doe je op dit moment voor de Palestijnen?

‘Ik maak nieuwe nummers over Palestina. Daarnaast voer ik acties in het Verenigd Koninkrijk tegen Britse bedrijven die producten maken die gebruikt worden door het Israëlische leger. Ze werken op deze manier mee aan het continueren van de apartheid.’

‘Het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen wordt niet gerespecteerd’

Veel pro-Palestijnse activisten zijn tegen een tweestatenoplossing. Ben jij dat ook?

‘De tweestatenoplossing is inderdaad geen optie, want Israël wil helemaal geen Palestijnse staat. De Westelijke Jordaanoever is bezet en Israël blijft maar illegale nederzettingen bouwen. Als je als Palestijn wilt reizen door de Westbank, moet je langs allemaal Israëlische controleposten. Enzovoort. De Palestijnse Autoriteit is nauwelijks onafhankelijk. Daarom is een tweestatenoplossing nu niet realistisch meer. Israël controleert alles.’

Wil je dan een éénstaatoplossing? Eén Palestina?

‘Daar heb ik geen mening over. Ik ben geen Palestijn. Ik ben niet degene die hierover beslissen mag. De Palestijnen moeten zelf kunnen bepalen in welke staat ze willen leven.’

Eerder dit jaar wilde de pro-Israëlische ‘We Believe in Israel’-campagne jou cancelen op Spotify, vanwege ‘problematische content’. Vanwege je song Long Live Palestine II, bijvoorbeeld. Dat nummer stelt dat Israëliërs die Palestijnse baby’s vermoorden hopelijk worden gebombardeerd met witte fosfor en kanker krijgen, en dat Israël niet koosjer is volgens het jodendom. En je associeert Joden, volgens critici, met geld en duistere lobby’s. Wat vind je van deze kritiek?

‘Hier moet ik even wat rechtzetten. De passage die je noemt komt uit de song Long Live Palestine II, en dat nummer heb ik niet geschreven (de betreffende tekst in het nummer wordt ook niet door hemzelf uitgesproken, maar door een mede-rapper, red.). Maar dat maakt lobbyisten die mij als antisemiet willen wegzetten niet uit. We Believe in Israel is een hele foute club, waar de Israëlische lobby achter zit. Deze lobbygroep heeft ook links met wapenfabrikanten. De pro-Israëllobby probeert critici van Israël te framen als antisemieten. Daar zijn ze – helaas – vaak heel succesvol in.’

Ik las ook dat je heel kritisch bent over de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, omdat hij aan de macht geholpen zou zijn door een rijke Joodse oligarch. Ben je niet bang dat je het je pro-Israëlische critici makkelijk maakt, door te wijzen op iets wat lijkt op een Joods complot? Je kunt nu makkelijk worden weggezet als een antisemiet.

‘Het is geen antisemitische complottheorie. Igor Kolomoiski, de oligarch die Zelensky heeft gefinancierd, is een Israëlisch staatsburger. Hij financierde ook het beruchte extreemrechtse Azov-bataljon. Gerenommeerde internationale media, waaronder the Daily Beast, hebben hierover geschreven. Ik verzin geen complotten. Alles wat ik zei is waar.’

Je zei het in een interview bij het Iraanse Press TV. Waarom leen je je voor deze propagandazender van een theocratische dictatuur die zich schuldig maakt aan ernstige mensenrechtenschendingen? Neem de onderdrukking van de Arabische, soennitische minderheid in het land.

‘Je kritiek vind ik onterecht. Ik ben ook op al Jazeera geweest, terwijl dit de staatszender is van Qatar. Ook ben ik op de BBC geweest, terwijl de directeur van de BBC geld heeft gedoneerd aan de Conservatieve Partij.’

Je kunt het Iraanse regime toch niet op één lijn stellen met de conservatieve regering van Boris Johnson? In Iran worden jaarlijks honderden mensen opgehangen. Iran is geen rechtsstaat, kent geen vrijheid van meningsuiting. Het Verenigd Koninkrijk is, ondanks alle fouten en gebreken, wel een democratische rechtsstaat.

‘Is dat wel zo? De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Priti Patel, heeft ingestemd met de uitlevering van de Australische WikiLeaks-oprichter Julian Assange aan de Verenigde Staten. Ik zie hierin geen principieel verschil tussen het VK en Iran. Maar is wel een ander belangrijk verschil: Iran is geen imperialistische macht. Het VK en de VS zijn dat wel. Iran is slachtoffer van het westerse imperialisme, de westerse sancties. Die moeten dan ook stoppen.’

‘Iran is slachtoffer van het westerse imperialisme’

Je steunde de radicaal-linkse parlementariër Jeremy Corbyn als leider van Labour. Hij was erg populair onder linkse activisten, vanwege zijn steun voor Palestina. Sta je nu nog steeds achter Labour, nu de partij onder leiding van Keir Starmer meer naar het politieke midden is opgeschoven?  

‘Labour heb ik nooit gesteund. Ik steunde Corbyn wel. Labour is nu een totalitaire partij geworden, een totalitair systeem. Mensen worden uit de partij gegooid omdat ze niet pro-Starmer zijn. Labour gelooft niet in de vrijheid van meningsuiting.’

Je bedoelt linkse activisten die ervan worden beschuldigd antisemitische uitlatingen te hebben gedaan, nietwaar? Toen Corbyn nog Labour-leider was, spraken critici van een antisemitismecrisis bij de partij.

‘Slechts een heel klein deel van de Labourleden wordt antisemitisme voor de voeten geworpen, dat noem ik geen antisemitismecrisis. Bovendien worden er onder Starmer nu bovengemiddeld veel mensen met een Joodse achtergrond uit Labour gegooid. Onder de vlag van antisemitismebestrijding zijn zij geroyeerd. Dát is antisemitisme.’

Deze geroyeerde Joodse leden waren vast heel kritisch over Israël?

‘Ja. Ik ken natuurlijk niet van alle geroyeerde leden hun verhaal, maar inderdaad: kritiek op Israël wordt niet gewaardeerd, ook niet als Joodse leden deze kritiek uitspreken.’

Comedian: crisis Ter Apel is racistische afleiding van falen overheid

0

Op TikTok beschuldigt comedian Saeed Siyad de Nederlandse overheid van racistische afleiding van het eigen falen via de crisis bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. ‘De Nederlandse overheid, o, die zijn motherfuckers man’, zegt Siyad, zelf gevlucht uit Somalië, in een populaire video.

@s.siyad_ Waarom doen ze het? 🤫 #nederland #nederlands #terapel #vluchtelingen #oekraine #kabinet #muslim #nederlandsetiktokkers #discrimination #somalier #syria🇸🇾 #eritrea #sudan #afganistan #dutch ♬ origineel geluid – Saeed Siyad

‘In Ter Apel zitten duizenden mensen elke dag gewoon te creperen,’ begint het filmpje en imiteert hij de asielzoekers (‘Aah, we hebben eten nodig, we hebben dorst’) en daarna de Nederlandse overheid (‘Nee, nee, nee, het is vol, motherfuckers’).

Na een cynisch lachje brengt hij in herinnering dat dat niet geldt voor de Oekraïners: ‘Inmiddels hebben ze al een ton Oekraïners door het systeem gehaald. Die hebben al een baan, huis, chicks en bijna kinderen al, vette dikke buik..’

Dan komt zijn verklaring voor ‘de buitenlanders’ die bij de azc’s aan het ‘creperen zijn’:

‘Simpel man. De overheid heeft een pispaal nodig. En wij vluchtelingen (wijzend naar zichzelf, red), zwart en moslims, zijn de pispaal. Ze haten ons. Ze haten moslims, iedereen die ‘Allah-u Akbar’ zegt én ze haten alles wat kaulo (erg, red.) zwart is.’

En nu de Nederlandse ‘bijna geen geld meer’ heeft, ‘hebben ze een groep vluchtelingen buiten gezet, als een soort lokaas, zo van: ‘Kijk, die daar, die moet je hebben, val ze aan.’’

Tot slot maakt hij zich boos om ‘die ignorante Nederlanders’ die met spandoeken naar Ter Apel gaan om te demonstreren tegen de asielinstroom. ‘Ben je een echte man en vrouw, ga dan naar fucking Den Haag.’

Brits onderzoek: niet-witte patiënten wachten langer op kankeruitslag

0

Britse kankerpatiënten met een Afro- of Aziatische achtergrond moeten langer wachten op hun diagnose dan witte mensen. Het verschil kan bij sommige soorten kanker oplopen tot wel zes weken, blijkt uit nieuw onderzoek.

Als een wit persoon in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst met symptomen naar de huisarts gaat, duurt het gemiddeld 55 dagen voordat de diagnose vanuit het ziekenhuis er is.

Maar Britten met een Aziatische (60 dagen) en zwarte achtergrond (61 dagen) moeten gemiddeld langer wachten, blijkt uit een analyse van 126.000 kankergevallen door de universiteit van Exeter.

Als een diagnose langer op zich laat wachten, dan betekent dit dat er minder behandelingsopties zijn. Hierdoor worden de overlevingskansen worden verkleind.

Sommige verschillen in wachttijden voor specifieke vormen van kanker zijn enorm groot. Zo krijgen witte mensen na 53 dagen een diagnose voor slokdarmkanker, tegenover honderd dagen voor Aziatische mensen: zes weken later.

De Britse overheid en de National Health Service hebben herhaaldelijk gezegd discriminatie en ongelijkheid in de zorg te willen aanpakken. Deskundigen zeggen nu dat serieuze actie nodig is.

Zweedse minister: PKK-steun linkse politici stoort NAVO-onderhandelingen

0

Het contact met Turkije over Zweedse NAVO-toetreding is bemoeilijkt door een incident uit juli, waarbij linkse Zweedse politici demonstreerden met PKK-vlaggen. Dat onthult de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken.

De Zweedse regering was al niet blij met deze actie door drie leden van de Linkse Partij, een soort Nederlandse SP. De regering meldde vlak na de gebeurtenis in juli dat de Zweedse regering de Koerdische beweging PKK ziet als een terreurorganisatie, net zoals dat in Turkije, de Europese Unie en Amerika gebeurt.

Minister Ann Linde van Buitenlandse Zaken (foto) benadrukt nu tegen de Zweedse krant Aftonbladet dat deze actie van deze linkse politici ‘erg ongepast’ was. Ze vergelijkt steun aan de PKK zelfs met steun aan IS.

De minister zegt er ook bij dat dit voorval het nogal altijd voortdurende contact met Turkije over een Zweeds NAVO-lidmaatschap niet makkelijker maakt, te meer omdat de Turkse kranten het incident breed hebben uitgemeten.

Zweden en Finland willen vanwege de Russische dreiging graag NAVO-lid worden. Maar NAVO-lid Turkije lag dwars, omdat Zweden te vriendelijk zou zijn voor de Koerdische PKK, die in Turkije, de Europese Unie en de Verenigde Staten op de terreurlijst staat.

Hoewel er al een formeel akkoord lig tussen Zweden en Turkije, dreigt de Turkije dat NAVO-lidmaatschap nog geen geklaarde klus is. Het Turkse parlement kan nog steeds dwarsliggen als de ‘veiligheidszorgen’ van Turkije niet worden weggenomen.

Omstreden Marokkaanse imam stopt als hoofd internationale moslimunie

0

De Marokkaanse imam Ahmed Raissouni stapt op als hoofd van de Internationale Unie van Moslimgeleerden. Onlangs beweerde Raissouni dat Mauritanië historisch gezien bij Marokko hoort, wat voor veel ophef zorgde.

De Marokkaanse geleerde benadrukte zijn recht op vrijheid van meningsuiting.

Eerder deze maand haalde Raissouni internationale krantenkoppen. Mauritanië zou als land een vergissing zijn en zou integraal onderdeel moeten zijn van Marokko, net zoals voor de kolonisatie van Marokko door Frankrijk en Spanje.

Raissouni’s opmerking viel in Mauritanië erg slecht. Ook de regering van het land veroordeelde de uitspraken van de Marokkaanse imam. Ook de Internationale Unie van Moslimgeleerden nam afstand van zijn opvattingen.

Daarop zei Raissouni dat hij de soevereiniteit van Mauritanië niet wilde ondermijnen, omdat ‘dit de realiteit is die wereldwijd en door de landen in de regio erkend wordt’.

Oproep aan Hoekstra: ‘Bescherm NGO’s tegen Israëlische terreur’

0

The Rights Forum, een Nederlandse NGO die zich inzet voor de Palestijnen, roept minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) op om Palestijnse NGO’s te beschermen tegen ‘Israëlische terreur’.

Israël is al maanden in een propagandastrijd verwikkeld met een aantal Palestijnse NGO’s. Volgens Israël hebben deze NGO’s banden met het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina, een terreurorganisatie. Maar de NGO’s ontkennen dit. Zij stellen dat Israël bezig is met een lastercampagne, met als doel om het maatschappelijk middenveld in Palestina kapot te maken.

Toen de Palestijnse NGO’s door Israël op de terreurlijst werden gezet, bevroor Nederland de subsidies aan deze organisaties. Maar na onderzoek concludeerde het ministerie van Buitenlandse Zaken dat er geen enkel bewijs was voor terreurbanden, wat minister Hoekstra eerder dit jaar herhaalde toen hij Israël en de Palestijnse gebieden bezocht. Hij bezocht ook de door Israel vervolgde NGO Al Haq. Israël was hier verbolgen over en eiste van de Nederlandse ambassadeur tekst en uitleg.

Eerder deze maand koos Israël de vlucht naar voren: het sloot de kantoren van zeven Palestijnse NGO’s, wederom vanwege vermeende banden met het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina.

Vorige week riep The Rights Forum, samen met 23 andere Nederlandse NGO’s, de internationale gemeenschap, Den Haag in het bijzonder, op om maatregelen te nemen om de Palestijnse samenleving te beschermen. The Rights Forum richt zich nu ook specifiek tot Wopke Hoekstra. Die had gezegd ‘bezorgd’ te zijn over de Israëlische maatregelen, maar dat is volgens The Rights Forum niet genoeg. De organisatie verwacht nu concrete maatregelen van de minister.

Turkije: ‘Griekenland had Turkse jets in vizier’

0

Turkije beticht NAVO-bondgenoot Griekenland ervan Turkse militaire vliegtuigen in het vizier te hebben gehad. Zo’n ‘radar-lock’ wordt in NAVO-verband als een ‘daad van vijandigheid’ beschouwd, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera

Volgens Turkije hebben de Grieken het Russische raketsysteem S-300 op Kreta gebruikt om Turkse jets op verkenningsmissie over de Middellandse Zee te ‘intimideren’.

De Turken achten dat ‘onverenigbaar met de geest van het NAVO-bondgenootschap’. Beide landen zijn lid van de NAVO.

‘Ondanks deze vijandige actie hebben onze jets hun missie volbracht en zijn ze veilig teruggekeerd naar hun basis’, aldus het Turkse ministerie van Defensie.

Deze beschuldiging is de nieuwste claim van Turkije over het buurland, dat vaker Turkse vliegtuigen tot mogelijk doelwit zou maken.

Het Griekse ministerie van Defensie wuift alle beschuldigingen weg: ‘Het Griekse S-300-raketsysteem heeft nooit Turkse F-16’s vergrendeld.’

Turkije heeft de Griekse militaire vertegenwoordiger op het matje geroepen en een klacht ingediend bij de NAVO.

Griekenland en Turkije liggen decennia in de clinch over een veelheid aan kwesties. Zo liepen de spanningen in 2020 op over gasboringen in de Middellandse Zee. Ook beticht Turkije Griekenland van het schenden van internationale verdragen door het ‘militariseren van de eilanden’ op de Egeïsche Zee. Griekenland zegt dat te doen tegen een ‘potentiële aanval vanuit Turkije’s grote militaire vloot’. En de Turkse president Erdogan brak onlangs de dialoog met Griekenland af, omdat dat land lobbyde tegen Amerikaanse wapenverkopen aan Turkije.

Na het wegduwen van God zouden we het zelf wel eventjes regelen. Nee, dus

0

Op een studiedag van docenten in het voorgezet onderwijs mocht ik een bijdrage geven over de lesprogramma’s op de orthodox-joodse scholen, in deze tijd van secularisatie onder met name jongeren. Hoe houden wij onze kinderen bij het geloof?

Aan de docenten vertel ik over de noodzaak dat de religieuze praktijk op school nauw aansluit bij de religieuze beleving van thuis. Dat voorkomt veel vragen en onzekerheid bij jongeren. Zij weten dan thuis én op school precies waar zij aan toe zijn.

Ik beschrijf het rigide studieprogramma op de gemiddelde orthodox-joodse school, zowel hier in Nederland maar ook in het buitenland, waar vergelijkbare grote orthodox-joodse gemeenschappen wonen. De dag vangt aan met het ochtendgebed, lang voordat de schoolbel afgaat bij andere scholen. De leerlingen komen pas thuis na de vele uren godsdienstonderwijs dat naast het reguliere curriculum worden onderwezen. Dan hebben hun minder religieuze leeftijdsgenoten allang allerlei plezierige buitenschoolse activiteiten achter de rug.

Mijn verhaal besluit ik met een opsomming van de kledingeisen die bij deze levensstijl horen. De jongens, vanzelfsprekend, de gehele dag (en nacht) met keppeltjes op, hun witte schouwdraden op de hoeken van hun kleding. De meisjes hebben mouwen tot over de ellebogen en natuurlijk geen pantalon, maar altijd een rok. En nog meer van deze regels.

Eén van de docenten in mijn gehoor staat op. ‘Rabbijn Van de Kamp, hoe is dit in uw scholen in vredesnaam mogelijk? U heeft toch ook púbers? Met al die pubers bij ons is het geen doen meer. Soms weet ik werkelijk niet meer wat we moeten doen.’

Nu is het mijn beurt om verbaasd te zijn. ‘U bent toch docent in het VO?’

‘Ja’, beaamt de dame, ‘dat zijn de leerlingen waar wij mee werken.’

‘Als dat de situatie is, dan begrijp ik niet helemaal uw zorgen’, antwoord ik. ‘Deze kinderen in deze leeftijdscategorie zijn aan u toevertrouwd. Dit is uw specialisme. Hoe kunt u zich dan afvragen hoe u hen in vredesnaam de onderwijszorg kunt bieden die zij nodig hebben?’

Haar handelingsverlegenheid verbaast mij. De dokter loopt ’s ochtends ook niet zijn praktijk binnen met de verzuchting: ‘Nee, weer allemaal zieke mensen!’ – toch?

Er zijn inmiddels zoveel crises, dat we afgestompt raken bij het horen van het woord ‘crisis’

Ooit kende ook de bredere samenleving iets van een Hoger Gezag. Er was Iets dat de wereld aanstuurde en ons bij de les hield: ‘De wereld is niet maakbaar.’ Maar met het wegduwen van het G’ddelijke uit onze samenleving ontstond gaandeweg het idee dat we het zelf wel allemaal konden regelen.

Maar is onze wereld wel maakbaar? Nee, dus. Zodoende moest onze poging van het zelf aansturen al gauw ruimte maken voor een handelingsverlegenheid die haaks staat op onze veronderstelde grote kennis van zaken en de wetenschappelijke ontwikkelingen. Wat overblijft, is dat de samenleving wordt meegesleept van de ene crisis naar de andere.

Wat is hierin nu eigenlijk de taak van onze regering? Voldoet de regering al aan haar opdracht wanneer zij niet veel meer doet dan de burgers op sleeptouw nemen in dit proces, wat je een constant crisismanagement kunt noemen? Of moet ze zorgen dat het dagelijks leven van burgers zo regulier mogelijk verloopt, in goede én in slechte tijden?

MH-17, vluchtelingencrisis, stikstof, corona, wooncrisis, Oekraïne, energiecrisis, inflatie en nu de azc-crisis: er zijn inmiddels zoveel crises, dat we afgestompt raken bij het horen van het woord ‘crisis’. Dat woord doet niet veel meer. Het wordt dan ook tijd dat we alles dat op ons afkomt terugplaatsen binnen het kader van wat gewoon voorkomt op onze planeet. Toen en nu. Gewoon, net als bij die dokter.

Zieke mensen in de wachtkamer, dat is de gewoonste zaak van de wereld. Daar is geen speciaal crisisbeheer voor nodig.