14.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 448

Britse bioscoopketen cancelt ‘anti-soennitische’ film na protesten

0

De Britse bioscoopketen Cineworld heeft alle vertoningen van de film The Lady of Heaven geschrapt na protesten van soennitische moslims.

The Lady of Heaven is een Britse productie en vertelt het verhaal van Fatima, de dochter van de profeet Mohammed. De film is omstreden omdat de profeet Mohammed wordt vertoond – wat volgens soennitische moslims een belediging is – en vanwege de wijze waarop enkele belangrijke figuren uit de vroege islam worden geportretteerd.

Meer dan 120.000 mensen ondertekenden een petitie dat de film niet in Britse bioscopen vertoond mocht worden. Ook demonstreerden boze moslims voor de deuren van bioscopen, onder andere in Birmingham.

Het filmscript van The Lady of Heaven is geschreven door de sjiitische geestelijke Yasser Al-Habib (1979), die in het Verenigd Koninkrijk woont sinds hij uit Koeweit is verbannen.

Volgens critici is Al-Habib een extremist, die haat tegen soennitische moslims wil aanwakkeren. Ook in Iran, het belangrijkste sjiitische land in de wereld, ligt Al-Habib niet goed omdat zijn boodschap te polariserend zou zijn.

In reactie op alle ophef besluit bioscoopketen Cineworld de film niet meer te vertonen, ‘om de veiligheid van ons personeel en onze klanten te waarborgen.’

Demonstranten zouden zich als criminelen en pestkoppen hebben gedragen en het personeel hebben bedreigd, aldus een medewerker van Cineworld tegen de BBC. ‘Dit is niet iets dat getolereerd moet worden in het Verenigd Koninkrijk… Dit is meer dan een enkele film. Vandaag is het The Lady of Heaven, morgen kan het iets dierbaarders voor je zijn.’

De Britse Minister Said Javid (Volksgezondheid) veroordeelt het besluit van Cineworld. ‘Het kan je niet bevallen wat iemand zegt, maar die ander heeft wel het recht om het te zeggen. In dit land geldt vrijheid van meningsuiting en dat is een kernwaarde.”

Het cancelen van de film leidt weer tot gefronste wenkbrauwen bij sommige niet-moslims. Commentator Brendan O’Neill schrijft in het conservatieve Britse magazine the Spectator dat de ophef hem doet denken aan de christelijke ophef over de film Monty Python’s Life of Brian (1979), waarin Jezus wordt beledigd. Maar christenen door linkse commentaren belachelijk werden gemaakt, zwijgt ‘links’ nu omdat het boze moslims betreft, schrijft O’Neill.

De protesterende moslims O’Neill hebben tegelijkertijd goed afgekeken bij de ‘goddeloze wokies’, vindt hij. ‘Radicale moslims die vinden dat ze het recht zouden moeten hebben om cultuur te vernietigen die hun religieuze gevoeligheden schendt, hebben duidelijk het een en ander geleerd van de seculiere cancelbrigade.’

Amerikaanse band Big Thief zegt optredens Israël af na kritiek BDS

0

De Amerikaanse indierockband Big Thief heeft besloten niet op te treden in Israël na kritiek van BDS-activisten. De BDS-campagne (‘Boycot, Desinvesteringen en Sancties’) streeft naar een totale culturele en economische boycot van Israël.

‘Sinds de aankondiging van deze shows in Israël zijn we voortdurend in dialoog met vrienden, familie, BDS-supporters en bondgenoten, Palestijnen en Israëlische burgers die zich inzetten voor de strijd voor gerechtigheid voor Palestijnen’ schrijft Big Thief in een verklaring. De groep zegt ook te geloven in ‘de totale vrijheid en zelfbeschikking voor alle Palestijnen’.

In een eerdere verklaring van vorige week zei de band nog ‘niet dat we weten wie aan de goede kant staat’. Maar nu is de band dan toch veranderd van standpunt.

De bassist van de groep, Max Oleartchik werd geboren in Israël. De groep speelde in 2017 in Tel Aviv. Ze zouden in 2020 terugkeren, maar moesten dit optreden annuleren vanwege de coronapandemie.

Op 6 en 7 juli zou het langverwachte optreden dan toch plaatsvinden, maar dit is nu geannuleerd na kritiek van de BDS-beweging.

Volgens de vader van bassist Oeartchik – Max Oleartchik, zelf bassist in de in Israël bekende band Kaveret – ontvingen zijn zoon en de andere bandleden ‘duizenden bedreigingen’ vanwege de druk die BDS op de band legde. Hij zegt dat zijn zoon Max ‘verpletterd is’ door de afzegging. ‘Hij wilde echt dat het zou gebeuren.’

De Barby, de poptempel in Tel Aviv waar het optreden zou plaatsvinden, bijt in een bericht op social media flink van zich af. De Barby noemt de band ‘een stel zielige muzikanten zonder ruggengraat.’ De muziekzaal wenst Big Thief verder ‘alle ongeluk van de wereld, net zoals jullie deden met jullie fanbase in Israël’.

 

Palestijnse minister in Tweede Kamer: pessimistisch over vrede

0

De Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken was gisteren in de Tweede Kamer, om met Nederlandse parlementariërs te spreken over het vredesproces met Israël. Minister Riad Malki is pessimistisch, meldt het ANP.

Het vredesproces zit vast omdat de Amerikanen dit hebben ‘gegijzeld’, aldus Malki. Van de Amerikaanse president Joe Biden verwacht hij weinig. Vanuit Washington komen er wel persverklaringen, maar geen actie tegen het Israëlische optreden.

Volgens Malki is Israël ‘immuun’ geworden voor kritiek, omdat er geen actie op volgt. Israël kan nu ongestraft de nederzettingen op de Westbank uitbreiden, ziet hij.

De Palestijnen hebben wel meer vertrouwen in de Europese Unie, een van de belangrijkste donateurs van de Palestijnen.

Malki reageerde geïrriteerd op kritische vragen van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma en CDA-Kamerlid Agnes Mulder over wijdverspreide corruptie bij de Palestijnse Autoriteit. Volgens hem wordt de corruptie overdreven en neemt de Palestijnse Autoriteit de aanpak hiervan ‘heel serieus’.

Angst voor ‘arabisering’ voedt Turkse migrantenhaat: ‘En de staat kijkt toe’

0

Haat en geweld tegen de vijf miljoen Syriërs en andere vluchtelingen en migranten neemt toe in Turkije. Experts wijzen op een groeiende angst voor ‘arabisering’, gevoed door met name de seculiere oppositie – maar met een overheid die er weinig tegen doet.

Is Turkije aan het ‘arabiseren’? Als het aan de Turkse makers van het dystopische YouTube-filmpje ’Stille Invasie’ ligt, is het antwoord volmondig ‘ja’. De video (foto) schetst een huiveringwekkend en futuristisch beeld in 2043, waarin angstige Turkse burgers in achterbuurten worden achtervolgd door Syriërs. En waarin de Turkse burgers een treurig lot staan te wachten omdat ze alleen maar als een schoonmaker in het ziekenhuis kunnen werken.

De video toont ook een angstaanjagende tv-scène, waarin te zien is dat de verkiezingen door een Syriër – ‘Ahmed bin Veli’ – worden gewonnen. Hij stelt voor – als woordvoerder van ‘de ware eigenaars van het land’ – de officiële taal te veranderen naar het Arabisch, om zo een volwaardig plekje in de Arabische wereld te kunnen bemachtigen. Aan het eind van het filmpje komt maker Hande Karacasu nog in beeld, die de Turkse jongeren ‘die al vertrokken zijn of weg willen’ de woorden van Mustafa Kemal Atatürk in herinnering brengt:

‘De machthebbers in het land kunnen achteloos, verdwaasd of zelfs verraad plegen voor eigen persoonlijke belangen en het volk in puinzooi achterlaten. Maar, beste kind van de Turkse toekomst, zelfs in zo’n situatie is het je plicht om de Turkse onafhankelijkheid en republiek te beschermen.’

Het filmpje zorgde voor veel onrust in Turkije. De makers werden vanwege ‘opruiing tegen vreemdelingen’ opgepakt, maar zijn alweer vrijgelaten. Aan de andere kant kan ‘Stille Invasie’ ook op instemming rekenen. Het speelt in op Turks-nationalistische gevoelens van Turkse superioriteit en anti-Arabisch racisme. Deze gevoelens nemen ook steeds meer gewelddadige vormen aan, met Turks racisme online en pogroms en lynchpartijen op straat.

Er circuleren meerdere filmpjes op de Turkse social media. Daaronder ook het beruchte filmpje van de zeventigjarige Syrische vrouw Leyla Muhammed, die zittend in de Turkse stad Gaziantep vol op haar gezicht een Turkse voet krijgt geschopt. ‘Ze zou kinderen kidnappen’, claimt de 39-jarige Turkse kopschopper Sakir Cakir, die later hiervoor werd opgepakt.

Het filmpje gaat door merg en been: een oude vrouw die kreunt van de pijn. Haar hand werd het symbool van de wereldwijde #notoracism-campagne.  Duizenden mensen plaatsten eind mei een foto met de hand op de rechteroog – in solidariteit met Leyla Muhammad en vele andere slachtoffers van het toenemende Turkse racisme en geweld tegen Syriërs en andere migranten.

Een groeiende kloof

Voor de Syrisch-Nederlandse promovendus Conflictstudies Ali Aljasem (Universiteit Utrecht) is er een ‘wereld van verschil’ tussen het Turkije van tien jaar geleden en het Turkije van nu. ‘Het wordt steeds erger’, vertelt hij aan de telefoon. Hij heeft na zijn vlucht uit Syrië van 2014 tot begin 2015 in Turkije geleefd en is, zoals velen in die periode, daarna doorgereisd naar Europa.

‘Die twee weken waren heel moeilijk. Met mijn hoogzwangere vrouw zijn we in een bootje gestapt over de Egeïsche zee en hebben de Balkan-route afgelegd.’ Zijn eerste kind is in een asielzoekerscentrum in Nederland geboren.

‘Natuurlijk was er altijd al een kloof tussen het ontvangende land Turkije en de Syriërs. Maar de haat was toen niet zo openlijk en mainstream als nu. Natuurlijk, tijdens verkiezingen speelde de xenofobe retoriek op tegenover Syriërs. Maar het escaleerde nooit in geweld, zoals nu wel dagelijks gebeurt. De meeste Turken hielden zich toen afzijdig ten opzichte van de Syriërs. Er was weinig contact’, aldus Aljasem.

‘Er is een structurele kloof tussen Turken en Syriërs die alleen maar groter wordt’

‘De vulkaan barst nu’, zegt hij. ‘Dit is het fysieke gevolg van jarenlange populistische retoriek. En de Turkse staat laat het gebeuren. Ze zijn passief. Alsof Syriërs geen rechten hebben. Op social media circuleren hashtags (die zich laten vertalen als #SyriërsnaarSyrië, Syriërsrottenop en #ikwilgeenSyriërinmijnland, red.) van pure haat die Turken aanzetten tot geweld. Ook wanneer een misdadiger is opgepakt, gebeurt er weinig. Ze worden meestal gelijk weer vrijgelaten. In Antakya, vlak bij de Syrische grens, en in Istanbul – overal zien we het gebeuren.’

Ideeën over de zogenaamde ‘arabisering van Turkije’ wuift hij weg. ‘Dit doembeeld is een populistische ziekte die de hele wereld beheerst. Niet alleen Turkije. Mensen worden doelbewust gemobiliseerd en andere mensen gedemoniseerd. Het is toch te gek voor woorden… Is er sprake van turkificatie of islamisering in Duitsland en Nederland, alleen maar omdat er migranten hierheen zijn gekomen? Het zijn alleen de Wildersen die dit zeggen.’

Toch lijkt het Turkse volk hier ontvankelijk voor – ook de achterban van de Turkse president Erdogan, die Syriërs toch jarenlang een hart onder de riem heeft gestoken als ‘moslimbroeders’.

Volgens Aljasem is dat idee van ‘moslimbroederschap’ voor ‘publieke consumptie’ gericht. ‘Politieke praat, die nooit correspondeerde met de situatie op de grond. Het bestond niet en bestaat nog steeds niet. Er is een structurele kloof tussen Turken en Syriërs die alleen maar groter wordt. Er is nooit beleid ontwikkeld vanuit het idee van moslimbroederschap of arabisering. Alle beleid ging met de Turkse belangen voorop. Dat zie je overal waar de Turkse staat actief is, in Libië, Noord-Syrië, elders. Syriërs krijgen aan het einde van de dag niks.’

Turkse superioriteit

Volgens professor en koerdoloog Joost Jongerden (Wageningen University) is het idee van de Turkse superioriteit ‘niks nieuws’. ‘Die was al aanwezig bij de opkomst van het Turkse nationalisme met het Comité van Eenheid en Vooruitgang (de politieke partij die in 1908 de macht greep in Turkije en in 1914-1918 verantwoordelijk was voor de Armeense Genocide, red.). Ook in het kemalisme (de seculier-nationalistische cultus rondom de stichter van de Turkse staat, Mustafa Kemal Atatürk, en de Turkse natie) is deze Turks-nationalistische ideologie sterk, vooral tegen de Koerden.’

Jongerden noemt het werk van de panturkist Nihat Atsiz, dat ‘doordrenkt is met Turkse raciale superioriteitgevoelens’. ‘Hoewel deze ideeën breder in Turkije leven, komt het anti-Syrische sentiment vooral vanuit de Turks-seculiere hoek van de CHP, de grootste oppositiepartij van land. Al vanaf het begin van de Syrische oorlog speelden zij daarop in’.

Jongerden wijst op een billboard in de Turkse stad Bolu, waar CHP-burgemeester Tanju Özcan de scepter zwaait, die zich al vaker racistisch tegenover Syriërs heeft uitgelaten. In twee talen, Turks en Arabisch, staat te lezen: ‘We hebben het in de Turkse taal al talloze malen gezegd. Ze begrepen het niet. Nu hebben we het in de taal opgetekend die de machthebbers en de indringers wél begrijpen (Arabisch, red.). Genoeg is genoeg!’

‘Het anti-Syrische sentiment komt vooral vanuit Turks-seculiere hoek’

Volgens Jongerden gebruikt de CHP ‘de Syrische kaart’ tegen Erdogans regeringspartij AKP. ‘Ook met het oog op de verkiezingen. En Erdogan is daar samen met het Turkse publiek niet meer zo ongevoelig voor. Bij de AKP en ook bij de aanhangers van deze partij werden Syriërs aan het begin van de opstand in Syrië in 2011 welkom geheten, maar nooit als volledig erkende vluchtelingen die permanent konden blijven. Ze werden altijd bestempeld als gasten die na de oorlog terug zouden keren.’

Vanaf het jaar 2019 is het tij gekeerd, aldus Jongerden. ‘Ook in de taal van Erdogan, die steeds vaker naar de tijdelijke status van de Syriërs verwijst, en naar hun terugkeer. Het is ook in deze context dat de Turkse president voorstelt een bufferzone te creëren in Rojava (Noord-Syrië, red.), waar hij de Koerden wilt verdrijven en Syriërs wil huisvesten.’

De Turks-Amerikaanse socioloog Güllistan Yarkin (State University of New York) maakt een onderscheid tussen het Turkse racisme dat Syriërs vanaf 2011 ondervinden in Turkije en het racisme dat er na de beruchte Turkije-deal met de Europese Unie bij is gekomen.

‘In het begin vanaf 2011 kwam dit anti-Syrische racisme vooral van de kant van de arbeidersklasse’, vertelt ze. ‘De Syriërs kwamen onder zeer moeilijke omstandigheden in een rampzalige toestand aan. In vele steden kon je hen op straat zien bedelen. Maar ze moesten gelijk aan het werk om brood op de plank te krijgen. Daar hebben Turkse werkgevers van geprofiteerd. Dit raakte vooral de Turkse en Koerdische arbeiders die deze goedkope Syrische arbeiders als een bedreiging zagen. Ze moesten opeens concurreren met mensen die voor veel lagere lonen gingen werken.’

Racisme uit concurrentie-angst

Vanaf 2016, na de Turkije-deal, integreerden Syriërs steeds meer in de Turkse maatschappij en startten zij ook eigen ondernemingen. Daardoor kregen Syrische migranten in toenemende mate te maken met het racisme van de Turkse middenklasse erbij, aldus Yarkin.

‘Het racisme van de Turkse en Koerdische onderklasse is meer economisch. Lagere lonen, hogere huren. Dit raakt hen in de portemonnee. Ze spuwen hun gal op de Syriërs, Afghanen en andere migranten, maar het Turkse grootkapitaal heeft enorm van al die goedkope Syrische arbeidskrachten geprofiteerd.’

Ze wijst op een speech van de minister van Binnenlandse Zaken, Süleyman Soylu, die zei: ‘Als we de Afghanen en Pakistanen terugsturen, wie gaat dan onze schapen hoeden? Wie verricht nu de zware arbeid? Jullie kunnen mij wel vragen dat ze ons geen overlast bezorgen, en dat er geen illegalen zijn in Istanbul. Hier ben ik ook voor. (…) We moeten ook één ding niet vergeten: dit zijn allemaal beproevingen van God voor ons. De Pakistanen hebben tijdens onze onafhankelijkheidsoorlog goud gegeven. De Syriërs (…) komen uit onze eigen grensgebieden.’

Yarkin: ‘Het racisme van de middenklasse is politieker. Ze hebben het over een ‘stille invasie’, en dat het zogenaamde Ottomaanse Arabisme weer terug is, dat de Turkse dominantie zou bedreigen. Een aparte beschuldiging, want in de Ottomaanse periode waren de Turken ook gewoon de baas. Het klopt dus niet eens. Het is allemaal seculiere CHP-retoriek tegen Arabieren, die als meer islamitisch worden gezien. Er zijn maar vier of vijf miljoen Syriërs, hoe kunnen zij een bedreiging zijn voor Turkse dominantie? Dat er een dominante natie zou moeten zijn is sowieso al racistisch. En dodelijk. Onlangs is er een Afghaan vermoord, door iemand die geïnspireerd is door de racistische taal van Ümit Özdag van de Partij voor Victorie (een ultranationalistische splinterpartij die één zetel heeft in het Turkse parlement, red.).’

‘De EU blijft stil’

Promovendus Aljasem vreest dat de Syriërs voor eeuwig in een limbo zullen verblijven. ‘Ze hebben nu alleen een rechteloze beschermingsstatus in Turkije, waardoor ze niet eens een ziektekostenverzekering via hun werkgever kunnen afsluiten. Het zijn inderdaad goedkope arbeidskrachten. Je zou het zelfs neo-slavernij kunnen noemen. Bij het minste of geringste kun je de laan uit gestuurd worden en bij een rechter hoef je dan niet aan te kloppen. Je wordt er gelijk uit gegooid door de politie, en gedwongen om een deportatieverklaring te tekenen.’

Toch plaatst Aljasem de Syrische ellende in perspectief. ‘De bron van alle kwaad is de grote olifant in de kamer: dictator Assad die in Damascus zetelt. Zolang hij daar is, is er geen verbetering in zicht. Maar we moeten niet vergeten dat de Europeanen medeplichtig zijn bij de Syrische situatie in Turkije. De Turkije-deal van maart 2016 is het keerpunt. De grenzen werden afgesloten. Vele schendingen vinden er sindsdien dag in dag uit plaats aan beide kanten. En niemand wordt verantwoordelijk gehouden. We moeten eerlijk zijn: het is niet alleen Turkije. De grenswachten in Turkije schieten om te doden aan de Syrische grens; ze vuren niet eens waarschuwingsschoten. Turkije is een NAVO-land en kan dit allemaal doen met Europees geld. Het is een structureel probleem’.

Socioloog Yarkin beaamt dit. ‘Turkije gebruikt de Syriërs voor EU-fondsen. Ze hebben vele miljarden binnengekregen, terwijl er in Turkije dagelijks mensenrechtenschendingen plaatsvinden om Syrische en andere migranten daar te houden. De EU blijft stil tegen deze Turkse schendingen van het internationale recht. Turkije heeft vele internationale verdragen ondertekend, maar gedraagt zich niet in lijn met die verdragen. Voor Turkije is het slechts inkt op papier.’

‘We moeten niet vergeten dat de Europeanen medeplichtig zijn’

Het toenemende racistische geweld tegen Syriërs en andere migranten in Turkije baart ook Joost Jongerden grote zorgen, vertelt hij. ‘In de jaren negentig was het geweld meer tussen de staat en de PKK. Nu komt het veel meer vanuit de gemeenschappen. Lynchpartijen tegen Syriërs, Koerden en anderen. Het is communautair geweld.’

Aljasem is pessimistisch over de toekomst. ‘Ik kus de hand van diegene die daar een oplossing voor vindt. We moeten hier eerlijk in zijn.’ In Turkije is er namelijk geen rechtsstaat als in Nederland, geeft hij aan, en hebben Syriërs bijna geen rechten.

‘Behalve dan dat ze daar mogen blijven – maar ook dat is heel precair. Als ze iets doen wat de autoriteiten niet zint, niet eens een misdaad ofzo, dan worden ze gedeporteerd. Ook als er een geschil is met Turkse burgers, dan zijn de Turken altijd superieur in zulke situaties.’

Turkije arresteert 21 Koerdische journalisten

0

De Turkse politie heeft 21 Koerdische journalisten gearresteerd in het oostelijke gebied Diyarbakir. De landelijke journalistenvakbond veroordeelt de arrestaties.

De politie is ook de redacties waar de Koerdische journalisten voor werken binnengedrongen. Daarbij zijn computers, externe geheugens, tijdschriften en boeken geconfisqueerd.

Koerdische media hebben de lijst met namen en foto’s van de gearresteerde journalisten gepubliceerd op social media. Ze klagen dat de reguliere Turkse nieuwszenders hier geen aandacht aan besteden.

De arrestaties vinden plaats terwijl een nieuw Turks offensief tegen Koerdische eenheden in Noord-Syrië dreigt. Een advocaat benadrukt dat de gearresteerde journalisten nieuws maken voor kanalen die ook in het buitenland veel worden bekeken.

Erdogan wil in Syrië een operatie starten tegen de Koerdische strijders van de YPG. Het Westen beschouwt de YPG als bondgenoot in de strijd tegen IS, maar Turkije ziet de YPG als verlengstuk van de PKK, die ook in het Westen op de terreurlijst staat.

Amstelveen: geen studenten, wel vluchtelingen onder vliegroute

0

Tientallen Oekraïense vluchtelingen komen straks terecht in tijdelijke woonunits in de Amstelveense kantorenwijk Kronenburg, meldt de Amsterdamse zender AT5. Onlangs mocht er in Kronenburg geen studentencampus komen vanwege de vliegoverlast die daar heerst.

Kronenburg ligt onder een aanvliegroute van luchthaven Schiphol, waardoor er veel geluidsoverlast is van overvliegende vliegtuigen. De Raad van State veegde onlangs nog de plannen van Amstelveen om er een studentencampus te bouwen van tafel.

De raad oordeelde dat de gemeente, vanwege de ligging in het beperkingengebied rond Schiphol, het Rijk om toestemming had moeten vragen voor een studentencampus. Voor woonunits voor Oekraïense vluchtelingen is deze toestemming niet nodig.

‘In de nota van toelichting staat dat de opvang van asielzoekers en groepen vreemdelingen is toegestaan, mits het bestemmingsplan niet wordt gewijzigd naar ‘wonen”, aldus een woordvoerder van de gemeente Amstelveen.

Omdat Oekraïense vluchtelingen in juridische zin niet in Kronenburg ‘wonen’ maar er worden opgevangen, kunnen ze er wel tijdelijk verblijven.

Amsterdam gaat preventief fouilleren, maar wel ‘etnisch proof’

0

De Amsterdamse politie gaat vanaf oktober weer een proef doen met preventief fouilleren. Om etnisch profileren te voorkomen, wordt deze keer gebruik gemaakt een zogenoemde ‘selectiezuil’. Dat meldt de Amsterdamse omroep AT5.

Voorbijgangers worden ‘langs de selectiezuil geleid, die door middel van een geïntegreerd ‘dobbelsteeneffect’ willekeurig aangeeft of de persoon in kwestie al dan niet gefouilleerd moet worden’, schrijft burgemeester Femke Halsema in een brief aan de gemeenteraad.

Achraf el Johari, rechtendocent aan de Hogeschool van Amsterdam, is sceptisch. ‘Let maar op’, twittert hij. ‘De geselecteerde gebieden waarin Halsema preventief fouilleren wil doorvoeren zullen de gebieden zijn met het hoogste percentage biculturelen. No way dat men op de Zuidas gaat fouilleren tegen cokebezit.’

Erdogan: ‘Er zitten terroristen in het Zweedse parlement’

0

De Turkse president Erdogan heeft tijdens een persconferentie gezegd dat er ‘terroristen bivakkeren’ in het Zweedse parlement, meldt de Turkse nieuwssite Arti Gercek. Hij doelt daarbij op parlementariërs met een Koerdische achtergrond.

Erdogan deed zijn uitspraak in de context van de toetredingsonderhandelingen van Zweden en Finland tot de NAVO, waarvoor hij eerst een Turks wensenlijstje ingewilligd wil zien.

‘De NAVO is een veiligheidsorganisatie, geen instelling die terroristen steunt’, aldus Erdogan. Met ‘terroristen’ bedoelt hij Koerden die volgens Erdogan verbonden zijn aan de PKK, die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat.

‘Zolang ze deze terroristen in hun parlementen huizen, zolang terroristische organisaties vrijuit mogen demonstreren in de straten van Stockholm, met posters van hun terroristische leiders onder de bescherming van de Zweedse politie, en zolang hun tv-zenders interviews afnemen van hun terroristische leiders, moeten ze van ons niet verwachten dat we ‘Toe maar, kom bij de NAVO’ zullen zeggen’.

Diplomaten van Zweden en Finland zijn al een maand tevergeefs bezig om de geschillen met Turkije te bespreken. Erdogan geeft vooralsnog geen kik.

Eerder deze week Erdogan eiste het ontslag van de Zweedse defensieminister Peter Hultqvist als voorwaarde voor toetreding. Die zou in 2011 een toespraak hebben gehouden op een ‘PKK-feest’.

Zweden zou volgens Erdogan alle banden met de Koerdische militie YPG in Noord-Syrië moeten verbreken, die Turkije als de Syrische tak van de PKK beschouwt. Voor het Westen is de YPG een cruciale partner in de strijd tegen IS.

‘Heb je nog bruine hoofden voor mij?’ GroenLinks worstelt met diversiteit

Onrust binnen GroenLinks. Het populaire Amsterdamse raadslid Imane Nadif is als fractievoorzitter gepasseerd ten faveure van Zeeger Ernsting. GroenLinks doet vooral voor de bühne aan diversiteit en geeft, als puntje bij paaltje komt, niet thuis. Dat vinden sommige leden die al jaren meelopen. ‘Imane is tegen een muur van witheid gebotst.’

De cijfers van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen liegen er niet om: waar Imane Nadif 12.435 stemmen kreeg, werden aan Zeeger Ernsting slechts 694 stemmen toegekend. Nadif stond bovendien tweede op de GroenLinks-lijst onder Rutger Groot Wassink, die opnieuw wethouder werd. Maar de Amsterdamse fractie koos toch voor Ernsting als nieuwe fractieleider.

‘Uiteindelijk kiezen ze toch weer voor een witte man’, zegt Khadija al Mourabit, die fractiemedewerker was van GroenLinks Amsterdam van december 2018 tot december 2020, teleurgesteld. Ze vindt het ‘heel naar’ voor Imane Nadif, maar ze is er eerlijk gezegd ook ‘helemaal niet door verrast’. GroenLinks bedrijft vooral ‘oppervlakkige diversiteit’, zegt ze.

‘Mooi voor het plaatje. De omarming van kandidaten van kleur is aan het begin echt een honeymoon, maar als je er wat langer zit, dan is het een ander verhaal achter de schermen. Het blijkt doordrongen van bewuste en onbewuste uitsluitingsmechanismen. Heel subtiel ook. Niet zoals bij de politie.’

Zelf heeft Al Mourabit ook met discriminatie te maken gehad, zegt ze. ‘Ik mocht van mijn leidinggevende van het bureau van GroenLinks Amsterdam niet bij de wekelijkse overleggen met een wethouder zijn, terwijl ik een grote portefeuille had die eraan gerelateerd was. Erbij zijn was eigenlijk ook nodig voor mijn werk. Mijn witte mannelijke collega, die een kleine portefeuille had, mocht elke week aanschuiven. Mij hield ze dan hypocriet voor dat ‘het wel goed is als ik een keer ook bij die meeting zou zijn’. Dat meende ze natuurlijk niet, want verder kwam er geen actie vanuit haar dat ik er überhaupt heen kon of mocht.’

‘Uiteindelijk kiezen ze toch weer een witte man’

Vorig jaar deed de uit de Bijlmer afkomstige Simion Blom, raadslid van 2014 tot maart dit jaar, een boekje open over de kloof met partijleden uit Amsterdam Centrum. Blom voelde zich niet serieus genomen, zei hij. Hij was ‘die zwarte’, werd soms uitgelachen of kreeg denigrerend een aai over zijn bol. Al Mourabit kent deze verhalen.

‘Maar Blom heeft niet alles verteld. En hij is zeker niet de enige GroenLinkser van kleur die zo is behandeld. Maar veel mensen durven zich niet uit te spreken, omdat ze hun carrière binnen de partij niet willen beschadigen. Er heerst een giftige cultuur. Je wordt hierdoor onzeker. Je gaat twijfelen aan jezelf.’

Al Mourabit beschrijft de winst van Ernsting als cultural cloning. Hierbij heeft men steeds een (on)bewuste voorkeur voor mensen die op je lijken. Een beproefde en pijnlijke manier waarmee dat wordt gedaan, zegt ze, is het kwaliteitsargument, wat ze heel onredelijk noemt. Ook bij Imane speelde dat ‘kwaliteitsargument’. Het Parool voerde een anonieme GroenLinkser op, die zei dat ze soms botste met fractiegenoten en niet weet te ‘verbinden’.

Die kwaliteitsnorm ‘wordt nog steeds bepaald door witte mannen’, stipt Al Mourabit aan. ‘Imane kon ook als fractievoorzitter aan het werk en dan met de ervaring van Zeeger een goed duo vormen. Hij had zijn ervaring ook als een soort vicevoorzitter kunnen inzetten, als men zich echt wilde committeren aan echte inclusie en de macht delen. Maar dat is niet gebeurd.’

‘Imane is tegen een muur van witheid gebotst’, vervolgt Al Mourabit. ‘De witheid die haar nodig had om de stemmen binnen te slepen, is dezelfde witheid die nu het erop aankomt de macht niet wil delen. Dan vraag ik me echt af waarom je haar op nummer twee hebt gezet. Op deze manier – met anonieme bronnen – wordt echt karaktermoord op haar gepleegd.’

Volgens Al Mourabit is er sprake van een heuse ‘carrousel’ binnen GroenLinks van kandidaten van kleur die de partij betreden, maar ook weer weggaan. ‘Er zijn te veel voorbeelden van mensen die uiteindelijk uitstromen.’

Tokenisme en paternalisme

Fiona Frank plaatst de rel rond Imane Nadif in een bredere context. Frank is van 2014 tot vorig jaar bestuurslid Inclusie van GroenLinks Utrecht geweest en zat in 2021-2022 voor een periode van vijf maanden in de gemeenteraad.

‘Ik ben een soort van informele vertrouwenspersoon geweest voor mensen van kleur in andere afdelingen van GroenLinks’, vertelt Frank. ‘Ze vertelden mij ook verhalen over de vervelende ervaringen die ze hadden opgedaan in de partij. Mensen vertrouwden mij toe dat ze met racisme te maken kregen in de partij, en hiervoor zelfs in therapie moesten. Bij het landelijk bestuur stuitte ik op een muur van onbegrip, als ik deze verhalen deelde. ‘Dit is niet mijn ervaring’, was het antwoord dat ik te horen kreeg van een bestuurslid. Nee, natuurlijk is dat jouw ervaring niet. Jij bent geen persoon van kleur.’

‘Mensen vertrouwden mij toe dat ze met racisme te maken kregen in de partij, en hiervoor zelfs in therapie moesten’

Frank, die een Joods-Indonesische achtergrond heeft, krijgt geen voet aan de grond bij het landelijk bestuur omdat ze ’te kritisch’ is. ‘Ik wilde mij kandideren voor het landelijk bestuur, maar ik mocht mij na twee gesprekken met de kandidatencommissie niet kandideren. Tegen mij werd gezegd: ‘Je reflecteert niet voldoende op de problemen die je persoonlijkheid met zich meebrengt.’ En dankjewel.’

Een soortgelijke vervelende ervaring heeft Al Mourabit gehad, vertelt ze. ‘Je wordt persona non grata als je misstanden aan de kaak stelt.’ Ook kreeg ze als fractiemedewerker van GroenLinks Amsterdam een negatieve evaluatie omdat haar ‘gezichtsuitdrukkingen niet goed waren’, zegt ze.

‘Ik zou ook te lang doen over bepaalde taken. Dit, terwijl witte collega’s daar geen opmerkingen over kregen en ze wat mij betreft ook even lang deden over hun eigen taken. Ik werd ook niet goed begeleid.’ Verder werd haar verteld dat ze op haar houding moest letten, vertelt ze. ‘Het laat gewoon zien hoe bevooroordeeld men kan zijn daar bij GroenLinks Amsterdam. Dat je als persoon van kleur niet mag zijn zoals je gewoon bent.’

Al Mourabit verwijt GroenLinks paternalisme en tokenisme, ofwel het plichtmatig aannemen van mensen uit minderheidsgroepen. Dit zijn verwijten die Frank onderschrijft.

‘In 2017, tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen, vroeg iemand van het landelijk campagneteam mij in een app-berichtje: ‘Heb je nog bruine hoofden voor mij?’ Hij was bezig met een filmpje over onze huis-aan-huizen-campagne. Mensen van kleur waren blijkbaar alleen maar goed voor het plaatje. Ik had daarom geen zin om die persoon verder te helpen’, aldus Frank.

Haar verhaal wordt bevestigd door Hilde Koster, voorzitter van GroenLinks Utrecht. Koster geeft aan dat haar bestuur dit gewraakte appje tijdens een vergadering van GroenLinks Utrecht ter sprake bracht en veroordeelde, vlak nadat Frank haar hierover had verteld.

‘Iemand van het landelijk campagneteam vroeg mij: ‘Heb je nog bruine hoofden voor mij?’’

Fiona Frank vindt GroenLinks paternalistisch en verwijt de partij white saviorism. ‘GroenLinks ziet zichzelf als heel progressief en er zijn heel veel mensen die direct klaar staan om mensen van kleur te helpen. Maar het moet wel op hun manier gebeuren. Als mensen van kleur zelf dingen willen, mondig worden, dan wordt het lastig. GroenLinks is heel goed in het opkomen voor mensen, maar laat die mensen zelf niet aan het woord.’

Als voorbeeld noemt Frank de rel rond GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht, die tijdens de verkiezingscampagne van 2021 onder vuur lag vanwege haar vermeende banden met de Moslimbroederschap. ‘GroenLinks heeft Bouchallikht de kans ontnomen om zichzelf te verdedigen. Ze werd afgeschermd. Natuurlijk, veel kritiek op haar kwam voort uit moslimhaat. Maar er waren ook oprechte vragen. En ze kreeg niet de kans om die vragen te beantwoorden. Hierdoor heeft GroenLinks haar beschadigd.’

Invechtmentaliteit    

Oud-raadslid Serpil Ates, die tot maart dit jaar namens GroenLinks in de Haagse gemeenteraad zat, herkent veel in wat Al Mourabit en Frank zeggen. Wel neemt ze een voorzichtigere positie in.

‘GroenLinks wil heel graag diverser zijn, maar de partij kampt met blinde vlekken die niet worden weggewerkt. Een vrouw van kleur die mondig is en stevig in haar schoenen staat, dat is toch een beetje eng.’

De Koerdisch-Nederlandse Ates vertelt dat vrouwen van kleur geleerd hebben om ‘zich in te vechten’: ‘We moeten ons invechten, voor onszelf opkomen, anders word je gepasseerd.’

‘Invechten’ betekent volgens haar niet dat je grof bent. ‘Het betekent dat je kritisch bevraagt waarom iets wel of niet kan. En dat je niet opgeeft nadat je bent afgewezen. Die houding wordt bij GroenLinks als eng, als lastig ervaren. Dat vind ik niet goed. Je moet als partij juist de ruimte geven aan al deze mensen, die een bagage aan kennis en ervaring met zich meebrengen. Zij stegen op uit hun eigen groep. Zij hebben vanuit die groep iets te vertellen.’

‘Als ik een witte vrouw was geweest…’

Volgens Ates wordt de assertiviteit van vrouwen van kleur niet altijd gewaardeerd binnen GroenLinks. ‘Als je, dankzij je kennis, zegt dat iets niet klopt en kritiek levert, levert dat scheve blikken op.’

Deze dubbele maat speelt veel breder dan alleen bij GroenLinks, geeft ze aan: ‘Als SP-Kamerlid Renske Leijten premier Mark Rutte hard aanpakt, dan vinden we dat allemaal tof. Maar als Sylvana Simons van BIJ1 dit doet, dan wordt ze geframed als een angry black woman. Dat is krom, maar zo werkt het helaas wel.’

Ates heeft binnen GroenLinks zelf ook last van dit beeld van ‘boze vrouw’, vertelt ze. ‘Binnen landelijke kringen sta ik helaas wel een beetje bekend als conflictueus persoon. Ik zou niet-controleerbaar zijn. Ik durf wat te zeggen. Als ik een witte vrouw was geweest, zouden mijn kritiek en mijn moed door de partijtop aangeprezen worden en niet als negatief bestempeld zijn.’

Serpil Ates is vier jaar raadslid geweest. ‘Mijn fractie vond het aanvankelijk een beetje eng wat ik deed. Ik kwam vanuit een andere hoek en deed andere dingen. Ik lever kritiek en zet dat op social media. En ik ben bedreigd (door nationalistisch-Turkse Nederlanders, red.). Uiteindelijk heb ik een goed gesprek gehad met mijn fractiegenoten en snapten ze mij beter. Ze wilden ook dat ik voor een tweede termijn als raadslid zou gaan, maar ik ben toch wat activistischer en dat past niet goed bij het raadslid-zijn.’

Stappen zetten

De op Twitter bekende GroenLinkser Huub Bellemakers was vorig jaar enkele maanden interim-raadslid in Nijmegen. Bellemakers – ‘In de eerste plaats ben ik niet de beste om hierover te praten, als cis witte man’ – is kritisch, maar wijst ook op de dingen die goed gaan.

‘We hebben als GroenLinks stappen gemaakt’, zegt hij. ‘Lijsten zijn diverser geworden en er zijn ook meer mensen van kleur dankzij voorkeurstemmen in gemeenteraden verkozen. Maar tegelijkertijd: we zijn er nog niet. Als je een beetje anders bent, is het moeilijker om aan de top te komen.’

‘We hebben stappen gemaakt, maar zijn er nog niet’

Het verwijt van tokenisme, paternalisme en white saviorism vindt Bellemakers onterecht. ‘Dat is meer iets van de PvdA. Die partij ging bij de moskeeën langs om stemmen te ronselen. GroenLinks deed dit nooit. Wij zijn individualistischer.’

Bellemakers is daarom een uitgesproken tegenstander van een fusie met de PvdA. ‘De PvdA bestaat uit veel oudgedienden die een speldje hebben omdat ze al vijftig jaar partijlid zijn. Het is een partij van oude witte mannen. Ook is hun houding nogal betuttelend richting mensen van kleur toe. De Somalisch-Nederlandse Abdulahi Hussen, nu raadslid van GroenLinks (in Nijmegen, red.), is bij de PvdA weggegaan omdat hij zich daar niet serieus genomen voelde.’

En juist omdat GroenLinks zo lang bezig is met diversiteit is een fusie met de PvdA een stap terug, aldus Bellemakers. ‘Ook omdat die nieuwe partijformatie zich eerst op andere dingen zal gaan richten. Diversiteit heeft dan geen prioriteit.’

Legitimiteitsprobleem

Een progressieve partij als GroenLinks bevindt zich in een spagaat, zegt politicoloog Floris Vermeulen (Universiteit van Amsterdam). ‘Aan de ene kant willen ze stemmen van migrantengemeenschappen, maar aan de andere kant zijn ze bang om witte kiezers te verliezen en krijgen politici met een migratieachtergrond daarom minder ruimte om hun eigen achterban te bedienen. Als ze gekozen zijn krijgen politici van kleur te horen: ‘Je bent er nu voor iedereen, niet voor een specifieke doelgroep.’’

Is het passeren van Imane Nadif als fractievoorzitter in Amsterdam een vorm van kiezersbedrog? ‘Een beetje wel’, antwoordt Vermeulen. ‘Kiezersbedrog is een groot woord, maar het is opmerkelijk dat ze haar hoog op de lijst hebben gezet, en vervolgens aan de kant zetten.’

De politicoloog stipt aan dat Nadif meer stemmen heeft gekregen dan lijsttrekker Rutger Groot Wassink zelf, die nu wethouder is geworden.

‘In Amsterdam-West zijn veel mensen fan van Nadif. Zij zegt dingen die hen aanspreken. Deze kiezers voelen zich niet gehoord. En door haar geen fractievoorzitter te maken – even los van de vraag of hier misschien goede redenen voor zijn – geef je deze kiezers een negatief signaal af: ‘Zie je wel. Weer hetzelfde oude liedje, dat een oudere witte man ons gaat vertellen hoe het moet.’’

‘GroenLinks zegt aan diversiteit te doen, maar als puntje bij paaltje komt word je gepasseerd’

De meerderheid van het Amsterdamse electoraat heeft tegenwoordig een migratieachtergrond, maar het lukt GroenLinks maar niet om diverser te worden, vervolgt Vermeulen. En dat geldt niet alleen voor GroenLinks Amsterdam, maar ook voor andere partijen in de hoofdstad.

‘Lijsten worden diverser, maar mensen met een biculturele achtergrond krijgen geen invloedrijke posities. Het stokt. Er is iets aan de hand. De kritiek van partijen als BIJ1 en Denk hierop is dan ook terecht. GroenLinks is progressief en zegt aan diversiteit te doen, maar als puntje bij paaltje komt word je gepasseerd.’

Volgens Vermeulen is het moeilijk om te onderzoeken wat precies binnen de Amsterdamse partijen gebeurt, omdat partijen in het algemeen hierover niet transparant zijn. ‘Maar het is opvallend dat politici met sterke banden met migrantengemeenschappen – Imane Nadif, Simion Blom – het op een of andere manier moeilijk hebben om carrière te maken binnen de partij. Een uitzondering is Sofyan Mbarki van de PvdA Amsterdam: hij is nu wel wethouder geworden. Terecht ook, want hij is goed geworteld in de stad.’

Politieke partijen hebben volgens Vermeulen een legitimiteitsprobleem als ze mensen van kleur de facto niet vertegenwoordigen. ‘Het is makkelijker om mensen van buiten, witte mensen uit je partijnetwerk, binnen te halen als wethouder. Maar je hebt ook mensen nodig die de stad goed kennen – ook biculturele politici. Diversiteit is belangrijk, ook vanwege de politieke legitimiteit. Het vertrouwen in de politiek onder biculturele kiezers is laag. En de actie om Nadif te passeren heeft – eufemistisch gezegd – niet bepaald bijgedragen aan het versterken van dit vertrouwen.’


Reactie partijvoorzitter Katinka Eikelenboom namens Groenlinks:

‘Als GroenLinks hechten we veel waarde aan diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Wij willen een partij zijn waar iedereen met groene en linkse idealen zich thuis voelt en gehoord wordt. Daar werken we hard aan, maar dat gaat ook met vallen en opstaan. We blijven leren en kritisch naar onszelf kijken.

‘Ik ben helaas niet bekend met de specifieke ervaringen die u ons voorlegt, en voor zover ik weet zijn hier ook geen klachten over ingediend, maar duidelijk is wel dat ze niet passen bij hoe wij als GroenLinks willen zijn. We hebben belangrijke stappen gezet richting een inclusieve partij en we hebben sinds een halfjaar een nieuw diversiteitsbeleid, maar er is ook nog werk aan de winkel.

‘Het afgelopen jaar zijn er grondige verbeteringen doorgevoerd in ons diversiteitsbeleid en de uitvoering daarvan. Er is een nieuw vertrouwensprotocol opgesteld om te zorgen dat iedereen binnen GroenLinks terecht kan bij onafhankelijke en externe vertrouwenspersonen. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan scouting om meer diversiteit op belangrijke posities te krijgen en worden kandidatencommissies hierop getraind. Ook bieden we trainingen aan om te zorgen dat de vereniging niet alleen divers, maar ook inclusief is.’

Eikelenboom reageert ook op de opmerking van GroenLinkser Serpil Ates, die beweerde dat als ze een witte vrouw was geweest, haar kritische houding binnen GroenLinks door de partijtop aangeprezen zou worden in plaats van als negatief bestempeld. Eikelenboom: ‘Mijn reactie hierop is dat in het bestuur van GroenLinks absoluut niet in deze termen over Serpil of wie dan ook wordt gesproken.’


Reactie GroenLinks Amsterdam:

‘Op dit moment is de politiek nog geen goede afspiegeling van de samenleving. GroenLinks zet zich er daarom voor in om de politiek toegankelijk en inclusief te maken. Ook binnen onze partij is nog veel werk te doen. Daarin hebben wij de afgelopen jaren veel stappen gezet. Wij blijven ons inzetten voor verdere verandering richting een brede afspiegeling van onze maatschappij in de politiek.

‘Khadija al Mourabit was van 2019 tot en met 2020 werkzaam bij het fractiebureau van GroenLinks Amsterdam. Deze samenwerking is helaas beëindigd vanwege een arbeidsconflict; een situatie die erg vervelend is voor de betrokkenen, en waar wij vanwege privacyredenen tussen werkgever en werknemer geen verdere uitspraken over kunnen doen. We herkennen ons niet in de geschetste anekdote.

‘De fractie van GroenLinks Amsterdam neemt ferm afstand van de uitspraken van de anonieme bronnen die hier (in het Parool-stuk over de kwestie-Nadif, red.) worden aangehaald. De fractie herkent zich totaal niet in de kwalificaties en verwerpt het geschetste beeld. De manier waarom deze bronnen de keuze van de fractie voor een fractievoorzitter proberen te duiden vindt de fractie onaanvaardbaar.

‘Imane is al vier jaar lang een geweldig raadslid en was erg belangrijk in onze onderhandelingsdelegatie en voor GroenLinks in het algemeen. Ze heeft veel bereikt, is inhoudelijk zeer scherp, heeft een groot hart voor de stad en haar collega’s, en een enorme uitstraling en zichtbaarheid. De gehele fractie heeft daar diep respect voor en ziet het als een eer om de komende vier jaar met elkaar te mogen samenwerken voor een groener en linkser Amsterdam.’


Voor dit artikel zijn ook Imane Nadif en Simion Blom benaderd. Zij gaven aan over deze kwestie niet met media te willen praten.

Via een reisbureau op bedevaart naar Mekka? Dat kan vanaf nu niet meer

0

Enkele weken voor de jaarlijkse pelgrimstocht naar Mekka – de hadj – begint, heeft Saoedi-Arabië bepaald dat pelgrims uit het Westen hun bezoek voortaan via een overheidswebsite moeten boeken in plaats van via reisbureaus.

Potentiële pelgrims zullen nu een plaats voor de jaarlijkse hadj moeten aanvragen en, na goedkeuring via een loting, hun vluchten en hotels rechtstreeks bij de Saoedische regering moeten boeken.

De hadj is één van de vijf pilaren van de islam, waar elke moslim – die het kan betalen – aan moet voldoen. Dit jaar vindt de tocht in juli plaats.

Het is gissen waarom Riyad zo kort voor het begin van het hadj-seizoen de regels heeft gewijzigd. Mogelijk wil Saoedi-Arabië voorkomen dat pelgrims die in 2020 en 2021 zich aanmelden voor de hadj maar door corona niet konden dit jaar niet buiten de boot vallen.

Vanwege de pandemie mochten er in 2020 slechts duizend pelgrims uit Saudi-Arabië op hadj en in 2021 alleen 60.000 volledig gevaccineerde Saudische burgers.

De hadj bestaat uit een serie aan rituelen die in vijf dagen in Mekka worden voltooid, waaronder de rondgang om de Kaäba, het centrale heiligdom binnen de islam.

Bedevaartgangers nemen gewoonlijk maanden de tijd om zich voor te bereiden op de religieuze rituelen die met de hadj gepaard gaan en nemen deel aan seminars om ervoor te zorgen dat de pelgrimstocht correct wordt voltooid.

Saudi-Arabië is volgens de minister van Hadj ‘volledig voorbereid’ op de komst van maximaal één miljoen moslims dit jaar. Wel is de pelgrimstocht van dit jaar beperkt tot gevaccineerde moslims van onder de 65. Moslims die buiten Saudi-Arabië het land in komen, moeten naast een visum ook een negatieve PCR-test overleggen van niet meer dan 72 uur oud.