8.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 455

Turkse coalitie wijzigt kiesdrempel – om zelf te kunnen overleven

0

Ruim een jaar voor de verkiezingen heeft de regeringscoalitie in Turkije de kiesdrempel voor politieke partijen verlaagd van tien naar zeven procent. Ook hoeven individuele partijen nu de kiesdrempel van zeven procent niet meer op ‘eigen kracht’ te halen.

Hiermee gaat de wens van de regerende coalitie van Erdogans AKP en diens ultranationalistische coalitiepartner MHP in vervulling. De hoge kiesdrempel van 10 procent dreigde voor de MHP een onneembare horde te worden.

Daar hoeft de MHP nu geen zorgen meer over te maken vanwege een lijstverbinding met de AKP. Bij de algemene verkiezingen van 2018 behaalde de AKP-MHP-alliantie een kleine meerderheid (54 procent) van de stemmen.

De hoge kiesdrempel werd na de geslaagde militaire staatsgreep van 1980 ingevoerd, om te voorkomen dat radicaal-linkse en Koerdische splinterpartijen in het parlement zouden komen.

Pas bij ‘Het Jaar van Fortuyn’ heb ik zitten janken om Pim

0

‘Was het een moslim?’, vraagt PvdA-lijstrekker Ad Melkert geschokt aan zijn adviseur Gerdi Verbeet toen zij het bericht bracht dat Pim Fortuyn is neergeschoten. ‘Nee, het was een blanke man’, antwoordt zij. De interactie over het geloof van de dader duurt niet eens vijf seconden in de nieuwe, ontroerende NPO-dramaserie Het Jaar van Fortuyn. Toch is dat moment cruciaal.

Bijna heel Nederland wilde weten of Fortuyns moordenaar een moslim was of niet net zoals we na elke aanslag willen weten of de dader moslim was en ‘Allahu Akbar’ riep. Op 6 mei 2002 was het dus geen moslim ‘maar een blanke man’. De linkse milieuactivist Volkert van der Graaf, om precies te zijn. ‘Nee, het was een blanke man’ verraadt (ook al is het een vermoedelijk fictieve quote uit een gedramatiseerde serie) veel over de crux van de discussie rondom Fortuyn, waar het in de serie ook om draait: was Fortuyn een racist of niet?

Professor Pim vond uiteraard zelf van niet, want ‘de islam is geen ras’. Dat klopt. De islam is een geloof. Maar zo simpel ligt het niet. Wanneer iemand vraagt of de dader een moslim is, krijgt Melkert namelijk niet te horen dat de dader christen, jood of atheïst is.

‘Het was een blanke man’, zegt Gerdi Verbeet, alsof het een wetmatigheid is dat ‘blank’ en ‘moslim’ totaal niet bij elkaar horen. Ze reproduceert daarbij wat Fortuyn en anderen hebben gedaan: het ‘racialiseren’ van het islamitische geloof als de religie van mensen van kleur. Moslims zijn de ander, mensen die niet-westers zijn.

Fortuyn was niet zo gesteld op moslims, maar – niet onbelangrijk – hij hekelde ook expliciet de Turken en Marokkanen in zijn stad Rotterdam. Daarmee haalde hij het argument onderuit dat hij alleen maar ‘kritiek op een geloof’ had, zoals bij een geruchtmakend Volkskrant-interview waar hij de islam ‘een achterlijke cultuur’ vond. Hij maakte inwoners van Nederland met toevallig een Turkse, Marokkaanse of islamitische achtergrond tot een zondebok en zag hen als een vijfde colonne’: potentiële landverraders die in het post-9/11-tijdperk een bedreiging vormden voor de westerse wereld.

In een video, die gemaakt is bij campagneleider Kay van de Linde thuis, zegt Fortuyn uitzinnig dat het ‘vijf voor twaalf is’. De superioriteitsgevoelens van een witte man spatten ervan af. Je mag hier als moslim, Turk of Marokkaan wel blijven wonen, ‘maar u past u aan’. Of Pim Fortuyn zichzelf aan de multiculturele samenleving moet aanpassen, komt totaal niet aan de orde.

En daarna: ‘Godverdomme, in mijn stad: Marokkaanse jongens, Turkse jongens. Die niet die Turken en niet die Marokkanen beroven, maar u en mij (witte mannen, red.), ouwe vrouwtjes. En de politie doet godverdomme niks. Die zeggen: ‘Als je dat zegt, discrimineert u.’ En dat verwoord ik van het Nederlandse volk. En ik sta ervoor. Ik stá ervoor. Mag het niet? Oké.’

Alweer een scherpe scheiding tussen ‘wij’, het Nederlandse volk, en ‘zij’, de Turken, Marokkanen en moslims. In een interview met Harry Mens, dat ik toentertijd live op de bank heb gezien, zegt hij ook: ‘Als het je hier niet bevalt, dan ga je toch lekker terug?’ Ik kan nog goed herinneren dat ik me onwel voelde. Want hoezo terug? Ik ben hier toch geboren?!

We zijn als natie nog steeds getraumatiseerd om Pim; we hebben heling nodig

Pim Fortuyn raakt een gevoelige snaar. Ook bij mij. Als antiracist ben ik nog steeds van mening dat hij juridisch gedisciplineerd had moeten worden voor groepsbelediging en het aanzetten tot haat en discriminatie. Dus uiteindelijk met woorden en sancties van de rechter. De eigenrichting van Volkert van der Graaf is het ergste dat de multiculturele samenleving, waar Pim Fortuyn een onaangepast onderdeel van was, kon overkomen. Daarna is het alleen nog maar erger geworden.

Ik heb pas bij deze serie zitten janken om Pim en het verdriet dat zijn vrienden en tegenstanders hebben gevoeld. Het Jaar van Fortuyn bracht me in hun woonkamers, hun tranen en hun lijden. Allemaal dingen die ik als zestienjarige jochie in gesegregeerd Amsterdam Nieuw-West niet van dichtbij heb kunnen meemaken.

We zijn als natie nog steeds getraumatiseerd om Pim; we hebben heling nodig. Moge de serie Het Jaar van Fortuyn en twintigste herdenking van onze landgenoot Pim dat brengen.

Nieuwste anti-moslim-complottheorie in India: de ‘economische jihad’

0

Halal vlees als wapen? Volgens een bestuurder van de hindoe-nationalistische regeringspartij BJP in India worden halal producten ingezet in een ‘economische jihad’, waarbij moslims de Indiase markt van de hindoemeerderheid willen afpakken. Zijn boycot-oproep vindt weerklank bij hindoe-nationalistische groeperingen en individuen.

Niet alleen halal vlees wordt als een bedreiging gezien. Zelfs cosmeticaproducten met een halal-certificaat moeten worden verboden, aldus hindoe-nationalisten op social media.

In India zijn moslims al langer onderhevig aan allerlei complottheorieën. Zo bestaat er een theorie rond een zogenoemde ‘spuugjihad’ (moslims die in het eten van hindoes spugen om hen ziek te maken), een ‘liefdesjihad’ (moslimmannen die hindoe-meisjes verleiden om ze tot de islam te bekeren) en een ‘drugsjihad’ (moslims die hindoes aan de drugs willen helpen).

In de Indiase deelstaat Karnataka lijkt de ‘halal-jihad’-theorie voor de meeste escalatie te zorgen. Regionale hindoe-nationalistische groeperingen beweren dat het geld dat er wordt verdiend aan halal vlees gebruikt wordt voor terrorisme.

Verscheidene hotels en restaurants in Karnataka hebben al het halal-certificaat van hun menu verwijderd. Ook worden moslims er verboden om een kraam rondom sommige hindoetempels te openen. In Karnataka was tevbens een geweldsincident tegen moslims die halal vlees verkopen.

Het klimaat voor moslims in Karnataka is voor Indiase begrippen sowieso al bovengemiddeld guur. Recentelijk werd in dezelfde deelstaat een verbod op de hijab op scholen ingevoerd.

Critici schetsen inmiddels parallellen met nazi-praktijken waarbij geen producten mochten worden gekocht bij Joden. Sommige mensenrechtenactivisten vrezen al langer voor een daadwerkelijke genocide op de tweehonderdmiljoen tellende moslimminderheid in India.

Moslims in India worden sinds het aan de macht komen van premier Nerandra Modi en zijn BJP-partij steeds meer gemarginaliseerd en aangevallen, zowel fysiek als verbaal. Zo riepen eind vorig jaar hindoe-extremistische leiders op tot het doden van moslims.

‘Turkije overweegt dialoog met Syrië’

0

De Turkse regering overweegt weer een dialoog aan te gaan met het regime van de Syrische dictator Bashar al-Assad. Dit beweren anonieme bronnen in de Turkse krant Hürriyet.

Turkije zou via een dialoog met Assad de invloed van de Syrisch-Koerdische YPG, die tegen IS en pro-Turkse jihadisten streed en nu een autonome regio in Noordoost-Syrië bestieren, willen inperken. Turkije ziet de YPG als een aan de PKK gelieerde terroristische organisatie.

Volgens Hürriyet zou een dialoog met Assad ook kunnen leiden tot de terugkeer van zeker de helft van de meer dan drie miljoen Syrische vluchtelingen die nu in Turkije wonen.

De anonieme bronnen beweren dat Rusland tot dusver nieuwe betrekkingen tussen Ankara en Damascus hebben tegengehouden. Maar nu Rusland bezig is met de oorlog in Oekraïne, zou er ruimte zijn ontstaan om de Turks-Syrische betrekkingen te herstellen.

Turkije is de laatste tijd druk bezig om de betrekkingen met andere landen te verbeteren, onder meer met Israël, Armenië en Saoedi-Arabië.

Amnesty: Saoedi’s dreigen Oeigoers meisje (13) naar China te deporteren

0

Volgens Amnesty International dreigt Saudi-Arabië vier islamitische Oeigoeren, waaronder een dertienjarig meisje, naar China te deporteren. Het meisje en haar moeder werden donderdag opgepakt, meldt de mensenrechtenorganisatie.

Volgens Amnesty zou uitzetting ‘een schandalige schending van het internationaal recht’ zijn. ‘Als ze worden teruggestuurd naar China, worden deze mensen geconfronteerd met willekeurige detentie, marteling, gedwongen culturele assimilatie en politieke indoctrinatie in interneringskampen. Volgens het internationaal recht hebben regeringen de plicht om geen Oeigoeren naar China te deporteren.’

Naar schatting miljoenen islamitische Oeigoeren zitten in Chinese heropvoedingskampen, die tot doel hebben de Oeigoerse identiteit en de islam te wissen. Steeds meer experts en parlementen spreken van genocide, ook omdat China bezig is met gedwongen anticonceptie onder Oeigoeren.

Volgens het internationaal recht hoeft Saoedi-Arabië niemand terug te sturen naar een land waar diegene een reëel risico loopt op vervolging.

Andere landen moeten nu druk op Saoedi-Arabië uitoefenen om uitzetting te voorkomen, aldus Amnesty.

VluchtelingenWerk: Oekraïners beter af dan asielzoekers uit andere landen

0

Volgens VluchtelingenWerk hebben Oekraïners in de noodopvang het ‘best oké’ vergeleken met asielzoekers uit bijvoorbeeld Syrië en Afghanistan, die een soberdere plek krijgen aangewezen.

Zo meldt VluchtelingenWerk dat Syriërs en Afghanen in Leeuwarden zich ‘s nachts moeten zien te redden in een gehorige goederenhal. Hier slapen ook baby’s en kinderen. In een noodopvang in Enschede moeten Afghaanse gezinnen in één kamer slapen en zijn er weinig toiletten en badkamers. Een groot contrast met de opvang van Oekraïners, voor wie in korte tijd hotelkamers, cruiseschepen en panden tot opvanglocatie zijn omgevormd.

Er staan wel grotere en minder luxe opvanglocaties klaar voor Oekraïners, maar die worden pas in gebruik genomen ‘als er ineens heel veel mensen tegelijk hier naartoe komen’, aldus VluchtelingenWerk.

Eerder spraken Syrische Nederlanders in de Kanttekening al uit dat ze zijn achtergesteld in vergelijking met vluchtelingen uit Oekraïne. Ook de protesten waar asielzoekers uit het Midden-Oosten in 2015 op stuitten, blijft bij de Oekraïners tot dusver bespaard.

Veel Nederlanders en bedrijven nemen nu direct het initiatief om de Oekraïners te helpen. Ook VluchtelingenWerk organiseert, samen met het Rode Kruis en de organisatie Takecarebnb, opvang voor duizenden Oekraïners vanuit de noodlocaties bij Nederlandse gastgezinnen. Het is nog niet duidelijk wanneer de eerste vluchtelingen daar terechtkunnen.

Intussen beweert VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR dat álle noodopvang in Nederland, ook die voor asielzoekers, moet worden verbeterd.

Duitse man opgepakt op verdenking van moord op vluchteling in 1991

0

Duitsland heeft een rechtsextremist opgepakt die ervan verdacht wordt in 1991 een azc in brand te hebben gestoken. Hierbij vielen toen een dode en twee gewonden.

De nu 49-jarige Peter S. wordt beschuldigd van moord, poging tot moord en brandstichting met de dood tot gevolg. In januari dit jaar kondigden Duitse onderzoekers aan dat ze nieuwe aanwijzingen hadden gevonden in de dertig jaar oude cold case. De dader zou een rechtsextremist zijn.

Bij de aanslag op een azc in de westelijke deelstaat Saarland kwam de toen 27-jarige Ghanese vluchteling Samuel Yeboah om het leven. Twee andere bewoners raakten gewond nadat ze uit het raam sprongen.

Professor Genocidestudies: Poetin moet naar Internationaal Strafhof

0

De Russische president Vladimir Poetin zou voor oorlogsmisdaden berecht moeten worden door het Internationaal Strafhof in Den Haag. Dat zegt hoogleraar Genocidestudies Ugur Ümit Üngör (Universiteit van Amsterdam).

Üngör gelooft alleen niet dat Poetin daadwerkelijk voor een oorlogstribunaal zal verschijnen. Niemand hem zal kunnen arresteren, zegt hij in de Amsterdamse universiteitskrant Folia. ‘Hij is ongrijpbaar, blijft nog een aantal jaren president en zal zich dan terugtrekken om plaats te maken voor de volgende misdadiger.’

De misdaad in Boetsja, waar het Russische leger naar verluidt meer dan driehonderd onschuldige Oekraïense burgers heeft vermoord, heeft volgens Üngör genocidale aspecten, maar het is geen genocide. Dat is alleen zo als de moord een proces is dat maanden of jaren duurt, zegt hij.

Op social media wordt her en der al de vergelijking gemaakt tussen Boetsja en de genocide in Srebrenica van 1995. Maar die vlieger gaat volgens de hoogleraar niet op.

‘De massamoord op de Bosniërs in Srebrenica was ten eerste van een veel grotere omvang (achtduizend doden, red.) dan wat nu is gebeurd in Boetsja. De massamoord in Srebrenica werd bovendien gepleegd onder de ogen van VN-soldaten. In Boetsja hebben veel minder ogen de slachting gezien dan in Srebrenica.’

Poetins Kruistocht

Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn velen in het Westen gewend het begrip ‘heilige oorlog’ met radicale moslims te identificeren: denk aan de jihad van IS. De Kruistochten, waarvan de deelnemers door een gelijk geloofsvuur bezield werden, liggen immers alweer ruim zeven eeuwen terug.

Maar Rusland herinnert er met zijn vernietigingsoorlog in Oekraïne vandaag weer aan dat ook aan het christendom het idee van een heilige oorlog niet vreemd is. In het moderne West-Europa, met zijn (overigens buiten Frankrijk zelden echt heel rigide doorgevoerde) scheiding van kerk en staat, en zeker in het zo sterk seculiere Nederland, dreigen we het politieke belang van godsdienst wel eens te vergeten.

Dat geldt zeker voor de Balkan en Rusland. Daar vallen kerk en staat nog sterk samen, en gedraagt de kerk zich veelal als belangrijke steunpilaar van de staat, die belangrijke daden van de regering religieus legitimeert, tot grof oorlogsgeweld aan toe. Dat zien we nu in Moskou, waar de Russisch-Orthodoxe Kerk bij monde van patriarch Kirill zich onverkort achter Poetins agressie heeft geschaard.

De strijd van Rusland tegen Oekraïne is door Kirill tot een zegenrijke godsdienstoorlog tegen het decadente Westen gebombardeerd. Omdat veel Oekraïense orthodoxe gelovigen, tot dusverre onder Moskou ressorterend, over de zegenrijkheid van Poetins bommen iets anders denken, staat een volgende kerkscheuring voor de deur.

Zeker: ook na 11 september waren er in de VS een paar oververhitte radicale dominees die verklaarden dat de instorting van die twee Torens van Babel op het puntje van Manhattan een goddelijke straf waren voor Amerikaans zedenverval. Maar geen van de traditionele kerkgenootschappen heeft zich toen achter die zienswijze geschaard.

De strijd van Rusland is door de patriarch tot een zegenrijke godsdienstoorlog gebombardeerd

Kirill staat met zijn kritiekloze houding jegens het regime in het Kremlin in een lange traditie: de Russisch-Orthodoxe Kerk heeft altijd met de Russische machthebbers gecollaboreerd. Alleen in de hoogtijdagen van het communistische atheïsme was dit een paar decennia lang niet het geval, omdat de Sovjetmachthebbers toen zélf eventjes weinig van kerkelijke steun wilden weten. Maar onder Poetin is de oude symbiose weer helemaal hersteld – naar het schijnt is Kirill zelfs ooit begonnen als KGB-agent.

Het vormt een groot contrast met de rol van de katholieke kerk in Polen, die voor 1989 juist als belangrijke steunpilaar voor de oppositie tegen het regime heeft gefungeerd, als onafhankelijk morele kracht. Dat valt niet los te zien van het internationale karakter van de Rooms-Katholieke Kerk. Daarin onderscheidt deze zich ook van de meeste protestantse kerken, die nationaal zijn georganiseerd, bij de Lutheranen en Anglicanen traditioneel zelfs met de monarch aan het hoofd. Niet toevallig bood onder Hitler in Duitsland de Lutherse Kerk minder theologische weerstand tegen de nazi’s dan de Katholieke.

Die versmelting gaat in de orthodoxe helft van Europa nog veel verder, waar de kerk eveneens een nationaal karakter draagt. Niet alleen in Rusland, ook in Roemenië, Bulgarije, Servië en Griekenland zijn de banden van de nationale orthodoxe kerk met de nationale staat bijzonder nauw. Ook daar bestaat een traditie van bijna onvoorwaardelijke collaboratie, waarbij de kerk zelfs aan vrijwel elke vorm van staatsgeweld haar zegen verleent. Ook bij de misdaden tegen de islamitische Bosniërs van Karadzic en Mladic zwegen de christelijke autoriteiten en dragen zij er zelfs toe bij, dat die in Servië nog steeds als helden worden vereerd.

Dat verschil tussen West en Oost heeft zeer oude historische wortels, die nog veel verder teruggaan dan het Schisma van 1054 tussen Rome en Constantinopel, de kerkelijke breuk tussen de katholieke en de orthodoxe Christenheid, tussen het ‘Latijnse’ Europa dat vanuit Rome, en het ‘Byzantijnse’ Europa dat vanuit Constantinopel gekerstend is. Het gaat terug op de opdeling van het Romeinse Rijk in 395, waarbij het West-Romeinse Rijk al in 476 in de Grote Volksverhuizing ten onder ging en het Oost-Romeinse (Byzantijnse) Rijk het daarentegen tot 1453 uit wist te zingen.

Gevolg van die instorting van het wereldlijk gezag in het Westen was dat de Katholieke Kerk zich tot een zelfstandige internationale institutie kon ontwikkelen. Geen West-Europese vorst is er nadien ooit in geslaagd om de paus duurzaam aan zich te onderwerpen. In het Byzantijnse oosten bleef de kerk daarentegen volledig aan de keizer ondergeschikt, en deze verhouding werd later door alle nationale orthodoxe kerken, na de Ottomaanse verovering van Constantinopel ontstaan, gekopieerd. Daarom gedraagt patriarch Kirill zich zo Byzantijns.

Politieke crisis in Pakistan: wat is er aan de hand?

0

Pakistan is in een zware politieke crisis beland. Premier Imran Khan heeft een motie van wantrouwen omzeild en het parlement laten ontbinden, maar de oppositie vecht dit nu aan bij de hoogste rechter.

Gisteren heeft de Pakistaanse president Arif Alvi het parlement ontbonden, op advies van premier Khan (foto). Er komen nu nieuwe verkiezingen aan, die binnen drie maanden moeten plaatsvinden.

Twee dagen eerder blokkeerde de vicevoorzitter van het parlement een motie van wantrouwen tegen Khan, met het argument dat die motie in strijd zou zijn met de grondwet. Khan zou die motie hebben verloren, omdat enkele partijgenoten van zijn partij  naar de oppositie waren overgelopen en zijn coalitiepartner de steun aan de premier had ingetrokken. Eerder al had Khan de steun van de islamisten verloren.

De oppositie accepteert de ontbinding van het parlement niet en vecht dit nu aan bij het Pakistaanse Hooggerechtshof. ‘Ik twijfel er niet aan dat de rechtbank de beslissingen van de regering als ongrondwettig zou verklaren’, zegt de Pakistaanse advocaat Khawja Haris tegen de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Bilawal Bhutto Zardari, leider van de progressieve oppositiepartij PPP en zoon van de in 2007 door moslimextremisten vermoordde Benazir Bhutto, zei dat zijn partij klaar staat voor nieuwe verkiezingen, maar geen schending van de regels en de grondwet toe kan staan.

Premier Khan ligt al maanden onder vuur, vanwege de economische problemen waarmee Pakistan kampt: veel schulden en een hoge inflatie. Volgens analisten heeft hij behalve de steun van het parlement nu ook de steun van het leger verloren, dat in Pakistan een stevige vinger in de pap heeft.

Khan beschuldigt de Verenigde Staten ondertussen van een complot, dat als doel heeft hem en zijn regering omver te werpen. Gisteren zei hij op de nationale televisie dat een poging van een ‘buitenlandse macht’ om hem ten val te brengen was mislukt.

Volgens al Jazeera is Shehbaz Sharif, de broer van oud-premier Nawaz Sharif, de belangrijkste kandidaat om Khan te vervangen. Nawaz Sharif is verboden om zich ooit nog kandidaat te stellen en woont nu in ballingschap in het Verenigd Koninkrijk. De 70-jarige Shehbaz Sharif is voormalig eerste minister van de Pakistaanse deelstaat Punjab en voorzitter van de conservatieve Moslimliga, de belangrijkste oppositiepartij van het land.