22.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 469

Pakistan: protesten na afzetten Khan, nieuwe premier is al gekozen

0

Nadat het Pakistaanse parlement Imran Khan gisteren heeft afgezet als premier zijn tienduizenden mensen de straat opgegaan om te demonstreren. Ondertussen heeft het parlement al een nieuwe premier gekozen.

In Islamabad en in de zuidelijke havenstad Karachi waren tienduizenden demonstranten op de been, die de afgezette premier steunden. ‘Nooit in onze geschiedenis zijn zulke menigten zo spontaan en in zulke aantallen naar buiten gekomen’, twitterde Khan.

Khan (foto, links) werd gisteren ten val gebracht door een motie van wantrouwen. Hij was impopulair geworden vanwege zijn economische beleid. Om de motie van wantrouwen te voorkomen, had Khan een week eerder het parlement ontbonden en nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Maar het Pakistaanse Hooggerechtshof draaide deze beslissing terug.

Volgens Khan zit er achter zijn afzetting een Amerikaans complot, een beschuldiging die goed valt in Pakistan. De Verenigde Staten ontkennen deze beschuldigingen.

De opvolger van Khan wordt vandaag beëdigd in het parlement. Dat is Shehbaz Sharif (70), voormalig eerste minister van de Pakistaanse deelstaat Punjab en voorzitter van de conservatieve Moslimliga, de belangrijkste oppositiepartij van het land.

Shehbaz Sharif (foto, rechts) is de jongere broer van Nawaz Sharif, die tot 2017 president was en zijn positie moest afstaan omdat hij opdook in de Panama Papers. Nawaz Sharif is verboden om zich ooit nog kandidaat te stellen en woont nu in ballingschap in het Verenigd Koninkrijk.

Relatie Turkije-Hamas krijgt krasje: Ankara veroordeelt aanslag Tel Aviv

0

Hamas is boos op Turkije en Bahrein, nadat beide landen een aanslag in Tel Aviv hebben veroordeeld. Volgens de Palestijnse islamistische groepering was deze aanval ‘een daad van verzet’.

Donderdag werden twee Israëliërs doodgeschoten en verschillende anderen raakten gewond, nadat een Palestijnse man het vuur opende in een drukke bar in Tel Aviv. De dader is inmiddels doodgeschoten door Israëlische veiligheidsdiensten, aldus the Jerusalem Post.

Hamas, de islamistische beweging die de scepter zwaait in de Gazastrook,  noemde deze aanval een ‘natuurlijke en legitieme reactie op de escalatie van de misdaden van de bezetting tegen ons volk, ons land, Jeruzalem en de Al Aqsa-moskee’.

Maar de Turkse ambassade in Israël veroordeelde de aanslag. Het land sprak zijn bezorgdheid uit over de recente toename van aanslagen in Israël en betuigde medeleven aan de nabestaanden. Ook Bahrein veroordeelde de aanval in Tel Aviv.

Hamas reageert verbolgen. Door de aanval te veroordelen, kiezen Turkije en Bahrein volgens Hamas de kant van de Israëlische bezetter en steunen ze de onderdrukking van het Palestijnse volk. Hamas eist dat de landen hun veroordelingen intrekken en hun excuses aanbieden aan de Palestijnen.

De Turkse president Erdogan, die altijd goede banden onderhield met Hamas, heeft de laatste maanden stappen gezet om de betrekkingen met Israël te verbeteren. Onlangs was de Israëlische president op staatsbezoek in Turkije.

Lale Gül hekelt ‘geramadram’ in media: ‘Riekt naar islamofilie’

0

Schrijfster Lale Gül vindt dat de ramadan wel héél positief in de media komt. Een naar ‘islamofilie’ riekende benadering die de werkelijkheid van de islamitische vastenmaand geweld aandoet, schrijft ze in haar Parool-column. En dat leidt tot beroering op social media.

‘De ramadan kent zeker ook een schaduwkant waar de media niet over lijkt te berichten’, zegt ze, zoals ‘de tergende vermoeidheid, de uitdrogende (en ongezonde) dorst, de hoofdpijn en de discussie op scholen of het paasontbijt moet wijken voor de ramadan, omdat dit jaar de heilige dagen ongelukkig samenvallen.’

Ook laakt Gül de ‘verstikkende sociale controle’ onder moslims om te vasten: de ‘ramadanpolitie’. Velen doen slechts alsof ze zich houden aan de ramadan-regels, zoals niet eten en drinken en geen seks hebben, schrijft ze. Ze beschrijft mensen die op ‘een hoekje van de straat’ een broodje naar binnen werken om hun naasten niet voor het hoofd te stoten.

‘Dat jubelverhaal’ door de media kan Gül dus gestolen worden. Bovendien ‘hoor je nooit wat over andere heilige maanden. Wist u bijvoorbeeld dat de katholieke vastentijd begint op Aswoensdag, na de drie dagen van carnaval, en eindigt met Pasen? Nee? Dan hebben we een journalistiek probleem’.

Gül kan op social media rekenen op instemmende geluiden. Bijvoorbeeld van de Antwerpse Vlaams Belang-fractieleider Sam van Rooy, die de aandacht voor de ramadan ‘(zelf)islamisering’ noemt. Toch krijgt Güls column ook veel kritiek.

Zo denkt hoogleraar Leo Lucassen (Universiteit Leiden) dat Gül de aanval inzet tegen een ‘stropop’, ofwel ‘de reddingsboei van de nietszeggende columnist’. Ook blogger Peter Breedveld herkent zich niet in een beeld van een ‘islamofiele’ journalistiek. ‘Dan lees je alleen NieuwWij ofzo.’

Eva Klooster: ‘Wit privilege is overal, als je het wilt zien’

Discriminatie, als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

Eva Klooster (1965) is politicoloog en houdt zich sinds 1991 bezig met onderzoek naar de aanpak van schooluitval, discriminatie en opvoedingsvraagstukken. Ze heeft extensief onderzoek gedaan naar arbeidsmarktkansen van mensen met een migratieachtergrond. In haar boek Hangplek Holland (Meulenhoff, 2013), dat op twee jaar onderzoek in Amsterdam-Oost is gebaseerd, komen vooral de jongeren zelf aan het woord.

Ik stel de vraag aan iedereen, dus ook aan u: wat zijn de meest pijnlijke momenten die u zelf heeft meegemaakt? 

‘Dat zijn afgeleide ervaringen, dingen die ik heb gezien. Wat ik persoonlijk heb meegemaakt is…’

… onvergelijkbaar?

‘Ja.’

Maar toch: wat heeft u, afgezien van uw onderzoek, meegemaakt?

‘Wel, ik ben opgegroeid in Katwoude, het kleinste dorp van Nederland, destijds met honderdvijftig inwoners die vrijwel allemaal werkten in het boerenbedrijf. Mijn vader was journalist en uitgever. En mijn moeder studeerde Pedagogie. Dus iets van er-niet-vanzelf-bij-horen ken ik wel. Maar, zoals ik zei: totaal onvergelijkbaar. Waar ik aan denk nu, is dat we als kinderen meeliepen met de demonstraties tegen de kruisraketten. Er was een zwart meisje bij, het jongere zusje van een vriendin, en zij werd enorm uitgescholden door een volwassene. ‘Terug naar je eigen land’ en dat soort dingen. Ik herinner me de boosheid en het gevoel van onmacht. En verder de bekende voorbeelden, natuurlijk: vrienden die er uitgepikt worden door de politie of de douane, die clubs niet inkomen…’

Welke rol speelt wit privilege in uw leven?

‘Het is overal, als je het wilt zien. Ik fiets door rood en leer dat maar niet af. Maar mijn Marokkaanse collega’s doen dat nooit. Ze kijken wel uit. Wat verder? Nooit gecontroleerd worden op Schiphol. Je geen zorgen maken als je wordt aangehouden met de auto. Ik heb zowel op het MBO als het HBO onderzoek gedaan naar de kans op stageplaatsen. Je ziet dat studenten zonder migratieachtergrond veel hoger scoren op ‘vertrouwen in succesvol solliciteren’. Studenten uit minderheidsgroepen zijn vaak van jongs af aan gewaarschuwd dat ze twee keer meer hun best moeten doen. Iedere afwijzing na een sollicitatie bevestigt die boodschap. Er bestaat een wereld aan zorgen en obstakels die je als wit persoon niet tegenkomt en waar je je makkelijk niet van bewust kunt zijn.’

U heeft zich vanaf uw studie in discriminatie verdiept – de straat inbegrepen. Wat zijn de belangrijkste veranderingen de afgelopen decennia?

‘Toen ik afstudeerde was het allemaal een stuk overzichtelijker. Je had mensen als Hans Janmaat en de Centrumpartij met een extreemrechts gedachtengoed. Daar werd over het algemeen op neergekeken. Ze werden vooral gezien als mensen die niet konden meekomen in de maatschappij, die minder kansen hadden gehad en daarom boos waren. Beetje gek en zielig en nou ook weer niet heel gevaarlijk. Men ging er zeker niet mee in gesprek. In die tijd durfde men niet openlijk te discrimineren, was men bang om voor racist uitgemaakt te worden. Nu is het taboe eraf, de drempel is weg. Je ziet het breed, in alle lagen van de bevolking. Dat heb ik zien veranderen. Ik vind dat heel zorgelijk.’

Waardoor komt het dat de drempel om te discrimineren weg is, volgens u?

‘Het onbehagen is niet serieus genomen en daardoor is het gesprek niet gevoerd, wat tot nog meer verwijdering heeft geleid. Een ander groot – en deels hieraan verwant – probleem is het groeiende gebrek aan vertrouwen in de instituties. Wil je discriminatie – angst,  welbeschouwd – aanpakken, dan moet je vertrouwen creëren op persoonlijk niveau, maar bovenal op het niveau van de overheden, het rechtssysteem, onderwijs, et cetera. Is die basis van vertrouwen er niet, dan is elk beleid om discriminatie aan te pakken bij voorbaat gedoemd. Fouten van het formaat toeslagenaffaire helpen daar natuurlijk niet bij.’

‘We hebben veel te lang geleefd met het idee dat iedereen gelijke kansen heeft, ‘als je maar wilt’’

In Hangplek Holland beschrijft u een groep overwegend Marokkaans-Nederlandse jongeren die elkaar dagelijks ontmoeten onder een appartementencomplex in Amsterdam-Oost. U volgt ze uiteindelijk twee jaar. Een veelheid aan hulpverleners komt voorbij en het uiteindelijke resultaat daarvan is weinig of geen verbetering. In hoeverre ziet u dat als exemplarisch?

‘Laat ik het zo zeggen: die jongens hadden heel weinig vertrouwen in hun eigen toekomst, in de kans dat ze een stage of werk zouden kunnen vinden. En ze geloofden al helemaal niet dat hulpverleners, docenten en politie zich oprecht – dus niet voor het geld – voor hen wilden inzetten. Tegelijkertijd hadden ze wel ondersteuning nodig, vanwege problemen thuis, op school, gevoeligheid voor groepsdruk en het ontbreken van een netwerk. Jongerenwerkers en hulpverleners die erin slaagden hun vertrouwen te winnen, hadden beperkt tijd of werden toch weer wegbezuinigd. En ondertussen was het gentrificatieproces gaande in de buurt, voelden ze zich er steeds minder thuis, en – en dat spraken ze ook uit – voelden ze zich door het Wildersverhaal gediscrimineerd en buitengesloten. Die nieuwe Coffee Company was misschien leuk, maar niet voor hen: de koffie was er te duur – en het koffiehuis waar ze kwamen was weg. Het is een ontwikkeling die je overal in Nederland kunt tegenkomen.’

Waarom is discriminatie in al die jaren niet opgelost?

‘Het begint nu een beetje weg te ebben, maar we hebben in Nederland veel te lang geleefd met het idee dat iedereen gelijke kansen heeft, ‘als je maar wilt’ – en dat discriminatie hier eigenlijk niet bestaat. Daar tegenover staan kasten vol wetenschappelijk onderzoek waarin wordt aangetoond dat die veronderstellingen niet kloppen. Het gaat me steeds meer tegenstaan dat de bewijslast nog altijd bij het onderzoek ligt. Het is bewezen. We kunnen niet eeuwig blijven hangen in het steeds weer opnieuw aantonen.’

Dus wat moet er volgens u gebeuren?

‘Aan de slag met alle kennis. Stop met de focus op meldingen van discriminatie en de vraag: ‘Was dit specifieke geval wel echte discriminatie, is het te bewijzen?’ Grote delen van de Nederlandse bevolking krijgen vanaf de jonge jeugd mee met 1-0 achter te staan. Als je ziet wat dat doet… Ik kom die kinderen tegen en aan het einde van zo’n bijeenkomst gebeurt het dat ze zich aan me vastklampen en vragen: ‘Weet u dan misschien hoe ik aan zo’n soort baan kan komen?’ Het kruipt onder de huid van generatie op generatie, die ondanks steeds betere onderwijsprestaties een laag vertrouwen houdt in de eigen kansen op stage of werk. Dat los je niet op met één ‘Weg-met-de-discriminatie-dag’ per jaar, waarop wat wetenschappers komen praten. Het gaat om heel veel gesprekken, beslissingen en veranderingen op elk niveau. Het moet door het allerhoogste niveau gedragen worden. De wijkagent, de onderwijzer, de jeugd- en jongerenwerker werken nu in wat wel omschreven is als ‘professionele eenzaamheid’. Het moet dagelijkse werkelijkheid en noodzaak zijn, ook voor de top van de ministeries, gemeenten bestuurders van onderwijsinstellingen. Ook van de Belastingdienst. Alleen dan kan er wat veranderen.’

Verdachte doodsteken Brits parlementslid ‘wilde moslims helpen’

0

De Brit die wordt vastgehouden vanwege het doodsteken van het Conservatieve parlementslid David Amess vertelde gisteren aan de rechter dat hij moslims wilde redden. Hij nam het Amess kwalijk dat hij ooit voor Britse luchtaanvallen op Syrië had gestemd.

Verdachte Ali Harbi Ali (26) vertelde dat hij de hoop had om als een martelaar te sterven na de moord. Spijt had hij niet van zijn daad, wel van het feit dat het hem niet gelukt is zich bij IS aan te sluiten.

‘Ik dacht dat als ik me niet bij de IS kon aansluiten, ik zou moeten proberen iets te doen om vanuit hier moslims te helpen’, vertelde hij.

Vorig jaar gaf de verdachte aan dat hij voor de moord op Amess al twee jaar lang met het plan liep om hem te vermoorden, omdat het parlementslid had gestemd voor een luchtaanval in Syrië.

Tussen 2015 en 2018 voerden de Britten, de Amerikanen en de Fransen zulke aanvallen uit op IS-doelwitten in Syrië.

De man stak Amess vorig jaar dood. De rechter confronteerde de verdachte ermee dat het doden van Amess geen verschil uitmaakte voor het doorgaan van de luchtaanvallen op Syrië.

Maar de verdachte antwoordde dat Amess nu in ieder geval niet nóg een keer voor zo’n aanval kan stemmen. Ook ziet de verdachte deze moord als boodschap naar andere politici.

De verdachte noemt zichzelf geen terrorist, zei hij ook. ‘Als ik dat woord voor mezelf zou gebruiken, zou ik verwachten dat de Britse politici die Syrië hebben gebombardeerd, dat woord ook tegen zichzelf zouden gebruiken.’

Congreslid Omar bevraagt stilte VS rond groeiende moslimhaat in India

0

Tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse Congres bekritiseerde de Democratische Afgevaardigde Ilhan Omar de terughoudendheid van de regering-Biden om moslimhaat in India openlijk aan te kaarten.

Volgens Human Rights Watch (HRW) maken premier Modi en zijn partij BJP zich schuldig aan institutionele discriminatie tegen de moslimminderheid in India, waartegen het aantal fysieke en verbale aanvallen toeneemt. Ook zegt HRW dat fanatieke hindoe-nationalisten de overheidsorganen infiltreren, wat de situatie voor moslims nog onveiliger maakt.

De laatste tijd lijken deze hindoe-nationalisten steeds meer aan invloed te winnen. In de deelstaat Karnataka geldt sinds kort een hoofddoekverbod op scholen. En onlangs riep een partijbestuurder van de BJP op om halal producten te boycotten, omdat zulke producten onderdeel zouden zijn van een heuse ‘economische jihad’ door islamitische Indiërs.

In een video die op Twitter is gedeeld door Omar zelf is te zien hoe zij de onderminister Wendy Sherman (Buitenlandse Zaken) ondervraagt: ‘Hoe erg moet de regering-Modi het moslim-zijn in India strafbaar stellen om ons iets te laten zeggen?’

Sherman antwoordde, zonder India specifiek te noemen, dat ze de mensenrechten in het buitenland altijd wel bespreekt, maar achter gesloten deuren. Ook gaf ze aan NGO’s in het buitenland te steunen.

Omar reageerde dat ze hoopt dat de Amerikaanse gewoonte om zich openlijk uit te spreken niet alleen tegen tegenstanders zal gebeuren, maar ook tegen partners zoals India.

Ook in Europa dringen sommige politici en mensenrechtenorganisaties er al langer op aan om iets te doen tegen de onderdrukking van moslims in India. Toch blijft de Europese Unie vooralsnog terughoudend.

Britse ziekenhuisgroep gaat racistische patiënten behandeling weigeren

0

Een Britse ziekenhuisgroep heeft aangekondigd dat het patiënten die personeel racistisch bejegenen in sommige gevallen geen behandeling meer zal geven. Dit meldt de BBC.

De United Lincolnshire Hospitals Trust, die een handvol Britse ziekenhuizen in handen heeft, is het helemaal zat dat ziekenhuismedewerkers van kleur racistische beledigingen naar hun hoofd geslingerd krijgen en zelfs worden bedreigd met geweld.

‘Als u een van ons afwijst, wijst u ons in feite allemaal af’, zegt het ziekenhuis. ‘Om ervoor te zorgen dat ons personeel de best mogelijke zorg aan patiënten kan bieden, moeten we ervoor zorgen dat onze teams worden beschermd tegen racisme.’

Een van de sancties tegen racistische patiënten is dat ze niet meer behandeld zullen worden. ‘Het is vanzelfsprekend dat we levensreddende behandelingen zullen blijven bieden, maar er kunnen gelegenheden zijn waarin we de behandeling weigeren van mensen die zich niet op een eerlijke, fatsoenlijke en respectvolle manier willen gedragen.’

Utrecht: burgemeester wil omstreden moskee weren uit stad

0

Burgemeester Sharon Dijksma (PvdA) van Utrecht wil de omstreden salafistische alFitrah-moskee weren uit de stad, meldt AD Utrecht. Eerder deze week is de moskee teruggekeerd in de Domstad, en is nu gevestigd op bedrijventerrein Oudenrijn.

Er zijn geen wettelijke gronden om de stichting alFitrah te weren uit de stad Utrecht. ‘Maar binnen de wettelijke mogelijkheden doen we wat we kunnen om hen te weren’, zegt Dijksma. ‘We doen wat binnen ons vermogen ligt om te voorkomen dat deze stichting zich weer in de stad vestigt.’

Het bestemmingsplan is vooralsnog het belangrijkste middel om in actie te komen. De activiteiten van alFitrah lijken in strijd te zijn met het bestemmingsplan van het pand op het bedrijventerrein.

De salafistische moskee is een hoofdpijndossier voor de gemeente Utrecht. Zo zou de moskee mensen ontmoedigen zich aan te sluiten bij de Nederlandse samenleving en is er onduidelijkheid over de financiering van de stichting.

Maar volgens imam Suhayb Salam (foto) is er sprake van een hetze. ‘Wij sluiten niemand buiten. En wij sporen mensen aan mee te doen met de maatschappij. Maar wij worden in een hoek gedreven op een manier die niet is gebaseerd op feiten.’

Vorig jaar werd alFitrah door de rechter gedwongen om een voormalig schoolgebouw in Utrecht te verlaten. De pandeigenaar had een kort geding aangespannen tegen alFitrah, dat ondanks toezeggingen nog steeds niet uit het pand was vertrokken.

Turkije: slachting Boetsja bemoeilijkt onderhandelingen Rusland-Oekraïne

0

De massamoord op Oekraïense burgers in Boetsja heeft de sfeer van de vredesonderhandelingen tussen Rusland en Oekraïne verstoord. Dat zegt de Turkse minister van Buitenlandse Zaken.

‘De beelden uit Boetsja, Irpin en andere regio’s zijn onaanvaardbaar. Deze scènes hebben de onderhandelingen overschaduwd’, zei minister Mevlüt Cavusoglu gisteren. Hierdoor is de positieve sfeer overschaduwd.

NAVO-lid Turkije, dat vriendschappelijke banden met zowel Rusland als Oekraïne onderhoudt, treedt op als bemiddelaar in het conflict. Rusland en Oekraïne zijn nu zes weken in oorlog met elkaar, nadat het Russische leger aan een grootscheepse invasie van Oekraïne begon.

Vorige week begonnen de vredesonderhandelingen in Turkije. Er leek vooruitgang te zijn in de gesprekken, maar afgelopen weekend doken de beelden uit Boetsja op. Oekraïne beschuldigt Rusland er nu van honderden burgers te hebben vermoord in de regio rondom Kiev. Rusland ontkent dit.

Cavusoglu drong er gisteren op aan dat de besprekingen tussen Rusland en Oekraïne worden voortgezet. Hij benadrukte dat beide landen ‘warm’ kijken naar Turkije als gastheer van de vredesonderhandelingen. De minister zei ook dat hij tegen zijn Oekraïense collega had verteld dat hij de beelden uit Boetsja ‘beschamend’ vindt..

Amsterdam: Denk wil verbod op demonstratie Pegida bij moskee

0

Denk Amsterdam heeft burgemeester Femke Halsema gevraagd om een aankondigde Pegida-demonstratie bij de El Tawheed-moskee in de hoofdstad te verbieden. De anti-islamitische actiegroep wil aankomende dinsdag voor de moskee een barbecue organiseren.

‘Pegida misbruikt het demonstratierecht voor hun agenda van polarisatie en haat’, aldus Denk-fractievoorzitter Sheher Khan. ‘Daarom verzoek ik de burgemeester om het te verbieden!’

Volgens Khan is het demonstratierecht ‘bijkans heilig’, maar mag dit niet misbruikt worden om te intimideren en haat te verspreiden. ‘Pegida is uit op provocatie, belediging en het verstoren van de openbare orde.’

Pegida wilde ook in Schiedam en in Eindhoven een barbecue organiseren voor de moskee, maar de burgemeesters van beide gemeenten hebben hier een stokje voor gestoken. Wel mocht de anti-islamitische organisatie steeds op een andere plek demonstreren.