18.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 492

Presentator Karim Amghar: ‘Mijn pijn is mijn vuur om dingen te veranderen’

0

We spraken presentator, schrijver, programmamaker en docent Karim Amghar over zijn nieuwe serie Het Verhaal van Abdelkrim en wat hem motiveert. ‘Ik zal blijven strijden tot het huidige systeem aangepast is.’

Gisteravond startte de documentaireserie Het Verhaal van Abdelkrim (NTR). Daarin gaat Amghar op zoek naar zijn Riffijnse Amazighroots. En hoe meer hij onderzoekt, hoe meer hij wordt verrast. Eén man springt eruit: Abdelkrim el Khattabi (1882-1963), de Riffijnse verzetsleider die in de jaren twintig de koloniale Spanjaarden wist te verdrijven tot aan de kust, waarna Spanje – met Franse hulp – hem alsnog versloeg. Toch wordt hij door velen gezien als stichter van het antikolonialisme. Zelfs Che Guevara en Nelson Mandela waren door El Khattabi geïnspireerd.

Beeld: Zouka

Ook Amghar zelf is een inspiratiebron. In zijn eerdere NTR-serie Karim Pakt Zijn Kans, over kansenongelijkheid in het onderwijs, toonde hij twee jaar geleden hoe hij na een verkeerd studieadvies – vmbo-kader – aanvankelijk afgleed. Hij ontwikkelde een laag zelfbeeld, keerde zich af van de maatschappij en radicaliseerde in zijn geloof. Maar dankzij zijn broers, een wijkagent en zijn liefde voor hardlopen kon hij zijn boosheid omzetten in positieve energie.

Je doet veel verschillende dingen. Hoe zou jij jezelf omschrijven?

‘Ja, ik doe een hoop. Ik spendeer 50 procent aan schrijven en het maken van tv- en radioprogramma’s, de andere 50 procent aan onderwijsontwikkeling, het geven van les, workshops, trainingen, masterclasses en keynote speeches. Mijn thema’s: kansenongelijkheid in het onderwijs, radicalisering, polarisatie, diversiteit en inclusie, onderwijsvernieuwing, veiligheid en messengeweld. Ik probeer altijd te verbinden, mensen dichter bij elkaar te brengen. Niet preken voor eigen parochie, ook mensen met een andere visie aan tafel krijgen.

‘Bijna alles in mijn werk heeft te maken met onderwijs. Ik zie dat als het fundament voor een goed werkende samenleving. Dat fundament is nu incompleet. Er missen dingen om de volgende generatie goed voor te bereiden op de uitdagingen in de samenleving. Dit komt mede door een ongelijke verdeling van kansen, waardoor de armen armer worden en de rijken rijker. De middenklasse, zoals jij en ik, blijft lekker doorgaan en ook onze kinderen komen er wel, maar de kinderen van mensen met een lage sociaaleconomische status komen er niet of maken een heel kleine kans. Ik probeer mensen hier bewust van te maken, te laten zien wat de oorzaken zijn en te laten voelen wat de gevolgen zijn. Pas als ze het voelen, komen mensen in beweging. En als ze in beweging willen komen, dan helpen ze aan oplossingen.’

Je gebruikt vaak je persoonlijke situatie in je werk. Hoe belangrijk is dat voor je?

‘Ik zeg altijd dat ik van mijn pijn mijn werk heb gemaakt. En dat mijn pijn mijn vuur is om mooie dingen te doen. Ook de pijn van het overlijden van mijn vader is echt een inspiratiebron geworden, omdat hij heen is gegaan voordat ik was wie ik nu ben. En ik weet dat hij en mijn moeder alles hebben gedaan voor ons, zodat wij kunnen floreren. Mijn moeder zegt nog altijd, als ik haar vraag of ze gelukkig is: ‘Natuurlijk, zolang jullie gelukkig zijn.’ Dan vraag ik door, en zegt zij dat zij gelukkig is als wij succes behalen. Mijn successen zijn ook haar successen. Zonder haar harde werken in een omgeving met weinig te besteden is het haar toch gelukt om ons op deze manier op te voeden. Mijn pijn is mijn vuur om dingen te veranderen.’

Ongelijkheid en goed doen loopt als een rode draad door je werk en wellicht ook in je privéleven. Hoe is dat zo gekomen?

‘Als ik iets goed doe, voel ik mij ook goed. Je maakt meer dopamine aan, alsof je aan het hardlopen bent. Anderen helpen werkt wetenschappelijk gezien ook helend. En ik probeer vanuit mijn religie iedereen te helpen, ongeacht wie je bent, wat je geaardheid is, je kleur, je geloof en of je überhaupt gelooft. Het maakt mij allemaal niet uit. Iedereen verdient gelijke kansen. En ik zal blijven strijden tot het huidige systeem aangepast is.

‘Het is utopisch om te denken dat het hele systeem wordt aangepast, waarbij ieder individu gelijke kansen krijgt. Maar het is wel iets dat ik als eindpunt in mijn hoofd heb en waar ik naartoe werk. Nu doe ik dat via bewustzijn creëren op tv, in mijn artikelen en boeken, in mijn werk als leerkracht, via mijn workshops en mijn adviezen aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. En misschien over een aantal jaren wel als minister of als burgemeester – ik weet het niet.’

Je hebt politieke ambities?

‘Nu zou ik het verschrikkelijk vinden om op die positie te zitten. Maar in de toekomst zou het zeker iets zijn dat ik interessant vind. Omdat ik écht dingen wil veranderen. Misschien dat ik het daarom ook nooit word. Want ik zou hele impopulaire beslissingen nemen. Het hele systeem zou op de schop gaan. Ik zou meteen van de twaalfjarige selectie een veertienjarige selectie maken (kinderen worden nu op hun twaalfde geselecteerd voor het voortgezet onderwijs. In het buitenland is dat enkele jaren later, red.). Dat zou mijn eerste beslissing zijn. Voor welke politieke partij weet ik niet. Ik ben lid van vijf partijen. Niet omdat ik mijn kansen wil vergroten, maar ik weet gewoon niet in welk hokje ik pas.’

Ik spreek je over tien jaar wel. Zit je er dan al? 

‘Ik ben nu 32 jaar. Geef me twaalf jaar, dan kan ik een goed besluit nemen. Ik ben niet zo cocky dat ik al zeg dat ik het word, hè. Maar het is wel mijn ambitie om dingen echt te veranderen.’

Terug naar het nu: vertel eens over je documentaireserie Het Verhaal van Abdelkrim.

‘Ik was aan het hardlopen in Porto, Portugal. Over zee ben je zo in Marokko. Tijdens het hardlopen kwamen de ideeën. Ik dacht: de Hirak (de protestbeweging in de Rif in Noord-Marokko, 2016-2017, red.) is stevig aan het demonstreren – en voor wat eigenlijk? Ze willen drie basale dingen: goede gezondheidszorg, goed onderwijs en werkgelegenheid. Wat gek dat ze dat niet kunnen krijgen.

‘Ik verdiepte me erin en sprak met mijn broers hierover. Een broer zei: ‘Ik weet niet of het zo belangrijk is je kinderen de Amazigh-cultuur en Tamazight-taal mee te geven. Moet je je niet focussen op de dingen die belangrijker zijn, zoals het leren van Engels of Frans? En als je dan toch nog wat wil, doe dan de Arabische taal erbij.’ Een andere broer werd kwaad en zei: ‘We moeten ze het Tamazight juist goed meegeven, dat is heel belangrijk’. Het werd voor mij een zoektocht naar mijn roots. Ik wist er zo weinig over.’

‘Door professionals te spreken, kwamen we er al vroeg achter dat echt iedereen in Noord-Afrika van ooorsprong Amazigh is. En als je dan je Amazigh-cultuur goed wilt leren kennen, moet je één iemand leren kennen: Abdelkrim el Khattabi. Daar had ik wel eens over gehoord, maar weinig. En waarom zo weinig? Daar ben ik naar op zoek gegaan. In Nederland kennen we allerlei helden, zoals Karel Doorman of Piet Hein, maar in Marokko kennen we El Khattabi helemaal niet. Hij zit zo verstopt, hij wordt niet meegenomen in de literatuur.

‘Ik durf te zeggen: Abdelkrim el Khattabi is de stichter van het antikolonialisme’

‘We keken ook naar de – in Marokko bijzondere – positie van de vrouw binnen de Amazigh-cultuur. Zoals naar de Amazigh-vrouwen in het zuiden die in armoede leven, maar onafhankelijk zijn en voor een eigen inkomen zorgen, zonder dat de relatie met de man wordt geschaad. Ze kunnen zowel onafhankelijk zijn, als afhankelijk van elkaar in liefde. Dat gaat heel mooi samen daar. Het is bijna de oplossing voor de genderdiscussie hier. Nederland zou een voorbeeld kunnen nemen aan het zuiden van Marokko en de Atlas (het gebergte in het noorden van Marokko, red.).

‘Ik heb mezelf ook veel beter leren kennen, ik ben gaan herkennen waar bepaalde karaktereigenschappen vandaan komen, waar mijn vuur vandaan komt. Of je nou iets met de Amazigh-cultuur hebt of niet: als je de serie kijkt, leer je de Marokkaanse samenleving in Nederland beter kennen in zijn kracht, in zijn schoonheid en in zijn zwakte. Je krijgt meer respect voor elkaar, meer eigenwaarde. Je ziet de relatie tussen de Amazigh en de Friezen. En je leert helden kennen van Marokko. Ik durf te zeggen: Abdelkrim el Khattabi is de stichter van het antikolonialisme. Hij is de eerste die een Europese mogendheid heeft weten te verdrijven. En we kennen hem niet in Europa. Marokkaanse Nederlanders kennen hem niet echt. Er wordt niet over hem gepraat omdat in Europa een enorme angst heerst rondom die man. Een hele mooie zin uit de documentaire: ‘Hij maakte ze bang toen hij nog leefde en hij maakt ze nog steeds bang nu hij dood is.’’

Hoe vind je naast hardlopen je rust en balans?

‘In religie en mediteren: ademhalingsoefeningen en echt ontspannen. Ik bid vijf keer per dag – voor mij is dat ook een vorm van meditatie – maar ook na het bidden pak ik meestal mijn moment om na te denken en te filosoferen. Dat eindigt soms in een glimlach, soms in een traan en soms in rust. En weet je wat echt heel kalmerend is? Je kind zien slapen. Het komt uit het boek Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt (van de Koreaanse boeddhistische monnik Haemin Sunim, red.).

Wat brengt dit nieuwe jaar je?

‘Ik weet het niet. Ik denk nooit zo kort vooruit… Ik denk eigenlijk altijd ver vooruit. Dus wat betreft dit decennium zou ik zeggen: er moeten meer boeken van mijn hand komen, meer impact. Het onderwijs is veranderd, de mensen zijn geïnspireerd geraakt en er is meer verbinding in de samenleving. Islamofobie, antisemitisme en homofobie moeten aangepakt worden, de kracht van diversiteit is duidelijk. Ik denk dat ik als burgemeester, Kamerlid, of misschien zelfs wel als minister het meeste impact kan maken, maar daarna word ik weer fulltime leerkracht. Klaar!’

Zondag 9 en 16 januari zijn de laatste twee delen van het drieluik Het Verhaal van Abdelkrim (NTR) te zien op NPO2 om 22.41.

Henk Bakboord: ‘De tendens is om op elke straathoek een racist te ontdekken’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we met dit fenomeen om? Gaat het de goede of de slechte kant op? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten. Deze keer: de Joods-Surinaamse Henk Bakboord (1961), docent urban dance en zelfstandig professional in de culturele sector. Regelmatig laat hij een eigenzinnig geluid horen in het racismedebat. Recentelijk verscheen zijn goed ontvangen debuutroman Billenkoek: Avonturen van een stoute Surinamer.

Beeld: Ezo Wolf

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die je zelf hebt meegemaakt?

‘Het Nederland van de jaren zeventig, dat was een heel ander verhaal. Ik woonde in een volksbuurt in Amsterdam, openlijk racisme was behoorlijk gangbaar in die dagen. ‘Zwarte teringlijer, rot op naar je eigen land’, hoorde ik. En ik had een brilletje, dus kreeg ik ook ‘Hé, schele neger’ te horen. En een vriendje zei tegen mij: ‘Je kan niet bij ons spelen, want m’n moeder kent je niet’, terwijl blanke vriendjes die ze ook niet kende wel bij hem mochten spelen. En verder de afdeling ‘zogenaamd leuke geintjes’ die je je moest laten welgevallen, waar je boven moest staan. En veel later, een buurvrouw, een schat van een mens overigens, die vlak voor Sinterklaas een heel verhaal tegen mijn dochter ging ophangen over dat ze – mijn dochter dus – familie in Spanje had die naar ons land zou komen. Je maakt het een en ander mee, maar of dat nou allemaal zo pijnlijk was? Nee, niet echt.’

Leuk is anders en je hoeft, zo blijkt, ook niet lang naar voorbeelden te zoeken…

‘Ik kom uit een gezin van zeven personen. Mijn broers en neven hadden me tijdig voorbereid. Ze vertelden me dat dat kon gebeuren. Dat je in bepaalde buurten een beetje moest oppassen. Geuzenveld, Slotermeer, Plein 40-45, daar woonden toen nog vooral blanke Nederlanders, dat kon je beter mijden. Maar ik heb mijn instelling vooral aan mijn moeder te danken. Laat ik zeggen dat ze nogal tegen jammeren was. Als je zielig deed, dan kon ze daar helemaal niet tegen. Dan kon je een hengst krijgen en dan zei ze: ‘Hier heb je wat om te janken.’ Klinkt hard, maar die mentaliteit heb ik meegekregen en daar ben ik dankbaar voor.’

Dat ‘Hou eens op met dat gezeur’ klinkt door in veel van wat je publiceert. 

‘Ja, ik ga lijnrecht in tegen hoe er nu over de hele linie naar gekeken wordt. En daar maak ik geen vrienden mee. Kijk, racisme is overal: in Nederland, in Suriname, in Marokko, in Turkije. Dus wat ga je daaraan doen? De tendens van nu is om alles tot racisme te herleiden, om op elke hoek van de straat een racist te ontdekken. Ik heb daar geen tijd voor. Ik heb een dochter, ik moet schrijven, dansles geven en ik moet mijn administratie nog doen. Sorry. Bovendien, als je je als slachtoffer opstelt word je ook als zodanig behandeld. En slachtofferschap leidt nooit tot iets positiefs, en op z’n slechtst tot daderschap.’

Dat wil zeggen..?

‘Zoek het er maar op na. Alle terroristen, alle aanslagplegers voeren een overeenkomende rechtvaardiging. ‘Wij worden achtergesteld. Wij worden gediscrimineerd. Juist wij zijn de slachtoffers, en we moeten ons wel verdedigen.’’

‘De openlijke racist wordt in Nederland allang als een idioot beschouwd’

Nog even over dat publieke debat. Noem eens wat namen?

‘Nou’…’

Je zei al dat je er geen vrienden mee maakt, dus…

‘…het zijn te vaak prominente Nederlanders van kleur die meer dan voldoende verdienen, een netwerk hebben om van te watertanden en maar met hun vingers hoeven te knippen om ergens in een talkshow hun zegje te kunnen doen. Akwasi, ik respecteer hem. Maar als je alle kansen hebt genomen die Nederland biedt en als voornaamste verhaal hebt hoe verschrikkelijk het hier is, wat moet kansarme Mo in de Kolenkitbuurt en Sherida in de Bijlmer dan wel niet over hun toekomst denken? Ik zeg: schrijf een boek, laat zien wat er allemaal wel kan. Wees een voorbeeld, leidt de weg. En Sylvana (Simons, red.), ik ken haar van het uitgaansleven van vroeger: ze is een leuk persoon en goede danseres maar… Nou, laat ik het zo zeggen: ik zou wel eens goed gesprek met haar willen voeren nu.’

Dus het valt allemaal wel mee qua discriminatie?

‘De openlijke racist wordt in Nederland allang als een idioot beschouwd. Daarnaast heb je de impliciete racist die het nooit echt helemaal uitspreekt, maar er omheen praat. Die het steeds weer heeft over de uitzonderingen die het verpesten voor de rest. De betuttelracist die wil helpen maar alleen als je je hulpbehoevend opstelt. Allen kun je met open vizier tegemoet treden. Vragen stellen, simpele maar confronterende vragen als: ‘O, ja? Jij ziet dat zo? Wat bedoel je? Hoe weet je dat? Wat stel je daarbij voor?’ Uit ervaring weet ik dat dat heel verhelderend werkt. Maar in het algemeen? Ik zag onlangs op YouTube iets van een Black Lives Matter-event in Groningen. Daar werd gevraagd of de blanke mensen maar even naar achteren konden gaan zodat de gekleurde mensen vooraan konden staan. Ik wist niet wat ik hoorde. Ik zou dat nooit doen. Ik doe niet aan apartheid.’

Amerikaanse moslimraad opgeschrikt door ‘spionagepraktijken’

0

De Raad voor Amerikaans-Islamitische Relaties (CAIR), een islamitische belangengroep, zegt dat het een ‘mol’ binnen de eigen organisatie en een ‘spion’ heeft ontdekt.

De mol zou de onderdirecteur van CAIR het gebied Columbus-Cincinnati zijn. Die wordt nu beschuldigd van het overhandigen van vertrouwelijke informatie aan de de Amerikaanse onderzoeksgroep Investigative Project on Terrorism (IPT), die door de burgerrechtenweging Southern Poverty Law Center wordt aangeduid als anti-moslimgroep.

‘De leden van de gemeenschap waren geschokt en bedroefd toen ze hoorden over deze specifieke situatie, maar veel mensen waren ook niet verrast dat een anti-moslim-haatgroep zich op CAIR richtte en op deze manier spioneerde’, aldus een CAIR-woordvoerder.

Een tweede man zou zichzelf hebben gemeld bij CAIR om bekend te maken dat hij een spion is, betaald door IPT. De man deed vrijwilligerswerk in een moskee in de staat Washington.

In een reactie ontkent IPT zulke spionagepraktijken. De onderzoeksgroep zegt dat het ‘nooit de bredere Amerikaanse moslimgemeenschap heeft gecontroleerd en nooit zal controleren’, maar ‘niet zal aarzelen om radicale islamitische activiteiten op Amerikaanse bodem bloot te leggen en publiekelijk aan de kaak te stellen’.

IPT is door de Amerikaanse overheid weleens uitgenodigd om kennis te delen over radicalisme en terrorisme. Pete Hoekstra, tot vorig jaar de ambassadeur in Nederland onder toenmalig president Donald Trump, was ook verbonden aan IPT.

Toch geen Duitse prijs voor Israëlische ontkenner Srebrenica-genocide

0

Duitsland heeft zijn plan om de Israëlische historicus Gideon Greif te onderscheiden ingetrokken. Dit, na kritiek op Greifs ontkenning van de genocide in Srebrenica.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken was begin dit jaar nog van plan om Greif te betrekken in de Duitse Orde van Verdienste vanwege zijn wetenschappelijke werk op het gebied van de Holocaust.

De Servische Republiek binnen Bosnië-Herzegovina, bestuurd door Bosnische Serviërs, had Greif deze zomer gevraagd een commissie voor te zitten die de gebeurtenissen onderzocht. De commissie concludeerde wat nog altijd gemeengoed is onder Bosnische Serviers: er heeft geen genocide plaatsgevonden.

En dat is tegen het zere been van velen, ook vanuit Joodse organisaties. Zo repte het Joodse Wereldcongres over een ‘schaamteloze manipulatie van de waarheid’ door Greif en zijn commissie. Het Canadese Instituut voor Genocideonderzoek noemt de beslissing van Duitsland een ‘grote overwinning voor waarheid en gerechtigheid’.

In 1995 viel Srebrenica, een Bosnische enclave die onder bescherming van Nederland stond. Ongeveer achtduizend moslimmannen- en jongens werden door Bosnische Serviërs onder leiding van generaal Ratko Mladic van het leven beroofd. De meeste historici zien dit als de ergste daad van genocide in Europa sinds de Holocaust.

Turkse minister noemt Frontex ‘smerigste organisatie in de wereld’

0

Frontex, de grens- en kustwacht van de Europese Unie, is de ‘schande van onze eeuw’ en medewerkers zouden ‘zwarte banden om hun mouwen moeten dragen’. Dat stelt de Turkse minister van Süleyman Soylu (Binnenlandse Zaken) volgens het regeringsgezinde dagblad Sabah.

Soylu doelt op het keiharde migrantenbeleid van Griekenland, dat ongewenste migranten terugduwt over de grens naar Turkije. Soylu: ‘Griekse elementen duwen 83 procent van de irreguliere migranten die hun grenzen bereiken terug.’

Hij vervolgt over Frontex: ‘Het is geen schone instelling. De Europese beschaving en Europa zullen ter verantwoording worden geroepen voor deze instelling. De smerigste instelling ter wereld is Frontex.’

Griekenland en Turkije liggen al jaren in de clinch over de opvang en het heen-en-weer-pingpongen van migranten. Sinds de machtsovername van de Taliban in Afghanistan is deze vraag nog nijpender geworden, omdat er een vluchtelingenstroom op gang is gekomen naar Iran, Turkije en uiteindelijk Europa als eindstation.

De Turkse president Erdogan zei eerder dit jaar dat zijn land, waar de haat en geweld tegen migranten en vluchtelingen snel toeneemt, niet zal fungeren als een ‘opslageenheid voor migranten’ voor Europa. Hij heeft de EU al gewaarschuwd dat een nieuwe vluchtelingencrisis onvermijdelijk lijkt. Griekenland, op zijn beurt, houdt voet bij stuk met zijn harde migratiebeleid. Het land ontkent zelfs de pushbacks.

Onlangs ging de EU, om Turkije te versterken als buffer tegen de instroom van migranten, akkoord met een financieel plan ter waarde van 560 miljoen euro voor Turkije.

Yesilgöz (VVD): 1e minister met Turks-Koerdische vluchtelingenachtergrond

0

Nu de namen voor het nieuwe kabinet Rutte IV uitlekken, is het ook bekend dat Nederland voor het eerst een minister van Turkse en Koerdische afkomst krijgt: VVD’er Dilan Yesilgöz (44), geboren in Ankara, gevlucht uit Turkije en straks bewindvoerder met de portefeuille Justitie.

Haar Turks-Koerdische vader vluchtte in 1981 uit Turkije vanwege zijn politiek-maatschappelijke activiteiten. Drie jaar later sloot Yesilgöz zich met haar moeder en zusje aan bij haar vader in Nederland.

Yesilgöz was eerst lid van SP, GroenLinks en PvdA voordat ze zich bij de VVD aansloot. In de periode 2014-2017 was ze voor die partij gemeenteraadslid in Amsterdam, waar ze zich inzette voor een veiligere stad – met name voor vrouwen en LHBT’ers.

De afgelopen jaren zette ze als VVD-justitiewoordvoerder haar strijd voort in de Kamer. Zo diende ze voorstellen in om advocaten en journalisten beter te beschermen en ‘haatimams’ te weren uit de Schengen-zone. Samen met Gert-Jan Segers (ChristenUnie) schreef ze een aangenomen initiatiefnota voor een integrale aanpak van antisemitisme.

In oktober 2019 vond ze de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie recht tegenover zich, door vast te houden aan het uitgangspunt dat Nederlandse IS’ers in Syrië moeten worden berecht en niet naar Nederland gehaald moeten worden. Uiteindelijk besloot de rechter in enkele gevallen dat sommige vrouwen en kinderen toch terug moesten.

Het afgelopen halfjaar fungeerde Yesilgöz, als gevolg van een grote stoelendans binnen het demissionaire kabinet-Rutte III, als staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat.

Doordat ze de afgelopen jaren een herkenbaar profiel heeft opgebouwd, zijn de reacties op haar ministerschap gemengd.

PVV-leider Geert Wilders twittert dat hij vreest dat Yesilgöz, als VVD’er van Turkse afkomst op Justitie, zijn beveiliging zal opheffen, ‘want het liefst zien ze me natuurlijk onder het gras verdwijnen’. Ook laakt hij het Turkse paspoort van Yesilgöz.

De eveneens Turks-Koerdisch-Nederlandse Keklik Yücel, oud-Kamerlid voor de PvdA, richt zich daarop rechtstreeks tot Wilders: met Yesilgöz ‘weet je dat onze democratische rechtsbeginselen inclusief jouw / onze veiligheid en jouw / onze vrije meningsuiting met overtuiging vanuit de tenen verdedigd zullen worden’. Ook de Turks-Nederlandse schrijver Erdal Balci neemt het op voor de ‘geïntegreerde, seculiere, modernistische’ Yesilgöz.

Niet alleen vanuit radicaal-rechtse hoek klinkt kritiek op Wilders, maar ook vanuit sommige linkse kringen. Yesilgöz heeft dan wel een vluchtelingenachtergrond, maar het blijft een VVD’er. ‘Ik wens alle asielzoekers, migranten, vluchtelingen, moslims en vele andere kwetsbaren in 2022 heel veel sterkte en rechtsbescherming’, twittert de Turks-Nederlandse publicist Enis Odaci.

En advocaat Job Knoester vindt het veelzeggend over de VVD dat ze een niet-jurist als minister van Justitie voordragen. Dit, nadat VVD-ministers en – staatsecretarissen op Justitie onder de kabinetten-Rutte volgens Knoester de afgelopen tien jaar al de nodige schade hebben aangericht. ‘We kunnen niet rustig slapen’, twittert hij.

De Turks-Nederlandse publicist Zihni Özdil, oud-Kamerlid voor GroenLinks, is minder bang: ‘Een Koerdische vluchtelinge die weet wat armoede en onderdrukking is, zal juist vanuit een veel breder maatschappelijk oogpunt gevoel hebben voor het belang van een goed functionerende rechtsstaat.’

Het jaar van de grote vertrouwenscrisis: 2021 in elf verhalen

0

Waar 2020 al de boeken in kon als ‘rampjaar’, daar was 2021 niet veel beter. Zie de toeslagenaffaire, de voortsudderende coronapandemie, de Afghanistan-crisis, de wooncrisis, de recordbrekende formatie… En anders dan in 2020 daalde het overheidsvertrouwen, mede door een stuntelige aanpak van al deze crises, tot een dieptepunt – zeker onder biculturele Nederlanders. Welke schade is er in 2021 aangericht? En hoe kan het vertrouwen worden hersteld? We vroegen het aan elf prominente Nederlanders, met elk een eigen verhaal.


Aziz el Kaddouri, opiniepeiler bij de Etnobarometer

‘Als opiniepeiler onder bicultureel Nederland heb ik altijd ervaren hoe het gesteld is met het vertrouwen in politiek en overheid: deze is altijd belabberd. De algemene tendens leek wel de afgelopen jaren dat het met kleine stapjes vooruit ging. Het leek alsof een deel van Nederland met wortels elders zich steeds meer thuis ging voelen in Nederland. Ondanks de vele barrières gaven velen in onze onderzoeken aan dat ze over het algemeen tevreden zijn met hun verblijf alhier, hun genoten vrijheden, hun toekomstperspectief en het vertrouwen in de overheid. Ondanks uitsluiting, discriminatie en achterstelling hebben biculturele Nederlanders het gevoel dat de rechtsstaat, de overheid en hun verkregen stem in de plaatselijk een landelijke politiek hen een betere positie en bescherming heeft gegeven. Dit bleek ook uit de hogere opkomstcijfers bij de laatste verkiezingen van maart dit jaar.

‘Maar op dit moment keldert het politieke vertrouwen onder biculturele Nederlanders. Ik noem: de tweedeling door de coronamaatregelen, de toeslagenaffaire, de algoritmische datasegregatie, het gepolariseerde politieke speelveld en de undercoveronderzoeken naar radicalisering in moskeeën. Biculturele Nederlanders labelen deze zaken net wat negatiever dan autochtone Nederlanders.

‘Slechts 2 op de 10 biculturelen heeft nog vertrouwen in de politiek’

‘In onze laatste peiling naar het vertrouwen in de politiek gaf slechts 2 op de 10 respondenten met een migratieachtergrond aan nog vertrouwen te hebben in de politiek. En opvallend is de sympathie voor de partijen op de rechterflank, zoals FvD en Groep Van Haga. Kortom: er ligt een zware taak voor een komend kabinet met Denk, BIJ1, FvD én Van Haga om het vertrouwen te herstellen.’


Hizir Cengiz, masterstudent Straf- en strafprocesrecht en publicist

‘Ik kom uit de Schilderswijk in Den Haag. Onder meer in deze buurt is het aantal gevaccineerden veel lager dan het landelijk gemiddelde. Het heeft waarschijnlijk te maken met de samenstelling van de buurt. Mensen die sociaaleconomisch onder aan de ladder staan. Toch was het bevreemdend dat juist in deze buurt, waar veel stamgasten van de huisarts wonen, mensen zich minder laten vaccineren. Er is gewoon veel wantrouwen tegen alles wat uit de politiek komt, en juist veel geloof in complottheorieën.

‘Elke keer zagen we aan de talkshowtafels weer mensen die zeiden dat je je moest vaccineren. Het is ook lastig om aan mensen die wetenschappelijk niet onderlegd zijn, uit te leggen hoe het virus werkt, als je niet eerst uitlegt wat bijvoorbeeld wetenschappelijke consensus en andere fundamenten van de wetenschap zijn. Tel daarbij op dat er ook artsen actief waren die, tegen de wetenschappelijke consensus in, het wantrouwen hebben gevoed – dan heb je een vertrouwensbreuk waar je u tegen zegt. Bovendien irriteerde het me dat mensen die wél een academische studie hebben gedaan of enige wetenschappelijke achtergrond hebben, schaamteloos dachten dat ze het beter wisten.

‘Er is gewoon veel wantrouwen tegen alles wat uit de politiek komt’

‘Jammer dat er geen goed verhaal was vanuit de politiek-wetenschappelijke wereld om al die wilde complotten te ontkrachten. Hoe gaan we ooit hieruit komen? Het is te belachelijk als het aan moet komen op een paar prikbussen met daaromheen een paar mensen met een migratieachtergrond die het verhaal moeten vertellen, omdat politiek Den Haag en de wetenschap falen groepen te bereiken in zo’n fundamentele gezondheidskwestie.’


Quinsy Gario, kunstenaar

‘Toen de vraag kwam om hieraan mee te doen, en te schrijven over ‘vertrouwen’, moest ik even nadenken. Ten eerst omdat ik recentelijk betrokken was bij een vrij ernstige publieke vertrouwensbreuk. En ten tweede omdat ik vorig jaar medeschrijver was van een tekst voor deze reeks aangeleverd door iemand anders (Sylvana Simons, red.). De uitnodiging om toen met die tekst te helpen leek op een kans om een strijdbare collectieve visie te presenteren. Achteraf bleek het een uitnodiging om een script te schrijven voor een rol. Er werd toen werkelijke verandering beloofd, terwijl het nu duidelijk is dat het om een paar baantjes ging.

‘Waarschijnlijk is dat inmiddels ook een gedachte bij veel ambtenaren bij de verschillende ministeries. Met hun kennis worden zij ingezet om de macht te beschermen en niet de samenleving te dienen. De kritische blik die nodig is om dat te doorzien, wordt tevens vertroebeld. In het ene geval door emotionele manipulatie en het misbruiken van een afhankelijkheidspositie. In het andere geval door gaslighting en het misbruiken van een machtspositie. Vertrouwen is een goed dat opgebouwd wordt met daden, en tot nu toe zijn we getuige geweest van ingestudeerde handelingen van achteloos onverschillige wreedheid.

‘We hebben genoeg van weggelakte informatie’

‘De daaruit volgende vertrouwenscrisis kan alleen hersteld worden door het nastreven van macht te doorzien en feiten weer leidend te laten zijn. We hebben genoeg van weggelakte informatie. Alleen door alles op tafel te krijgen verlossen we onszelf van ongeschikte leiders, onbekwaam bestuur en ongekend onrecht. Het is de zeggingskracht van daden die valse beloftes kan ontmaskeren. Ook van het (zogenaamd) demissionair kabinet.’


Achraf el Johari, jongerenburgemeester Amsterdam

‘Ik ben etnisch geprofileerd door de Amsterdamse politie dit jaar, en dat heeft tot een vertrouwensbreuk geleid. Maar eerlijk gezegd ervaar ik al veel langer een vertrouwenscrisis in Nederland. Als je bijvoorbeeld kijkt naar wat de NCTV doet met het bespioneren van moskeeën, of naar de vijandigheid waarmee het islamitische Haga Lyceum wordt bestookt vanuit het Amsterdamse stadsbestuur. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Ik kan helaas niet anders stellen dan dat de Nederlandse overheid islamofoob is.

‘En dat is pijnlijk. Dit raakt mij persoonlijk. We leven in een giftig politiek klimaat dat het resultaat is van Bolkestein, Fortuyn, Wilders, en dat verder na 9/11 meer terrein won. Alsof deze giftigheid inherent is aan de benadering van de Oriënt in het Westen: een oriëntalistische en koloniale kijk op moslims en biculturele Nederlanders in het algemeen, die structureel vernederend is.

‘Ik kan niet anders stellen dan dat de Nederlandse overheid islamofoob is’

‘Ik ben geboren in Amsterdam, in het OLVG. En het enige wat ik wil is dat ik van Nederland kan houden. Dat mijn broertje, zusje, en als ik ooit kinderen krijg, ook zij van Nederland kunnen houden. Maar het is zo’n slopend proces, het slurpt energie om die vorm van algehele emancipatie te bereiken. Ik heb zelf altijd van Nederland gehouden. Maar Nederland heeft bijna alles gedaan om dat met een zekere argwaan te begroeten. Ook in Amsterdam, mijn stad, die ik altijd immuun heb gewaand tegen xenofobie.

‘Niemand is perfect. Ik ook niet. Iedereen heeft gebreken. Een bepaalde intolerantie als gevolg van het misvormen van onze geesten. Maar ik probeer dat elke dag weg te nemen. Ik zie dat stukje zelfreinigend vermogen in Nederland niet terug. De haat is genormaliseerd. Je kan dat bijvoorbeeld ook zien in de situatie rondom Peter R. de Vries. Iedereen loopt nu weg met zijn nalatenschap. Maar wie volgt hem nu daadwerkelijk op?’


Ewoud Butter, politicoloog en zelfstandig onderzoeker

‘Ik ben graag optimistisch. En meestal lukt me dat ook wel, maar het afgelopen jaar viel dat geregeld niet mee: het gestuntel van het kabinet tijdens de coronacrisis, een bestuurlijke crisis die geïllustreerd wordt door het toeslagenschandaal en de ellenlange kabinetsformatie, de klimaat-, de vluchtelingen- en de wooncrisis, racisme, polarisatie en steeds meer groepen die zich niet gezien of gehoord voelen. En dan moet een winter met nieuwe lockdowns nog beginnen.

‘Toch zie ik lichtpunten. Al die crises kunnen het begin van verandering zijn. Ze zorgen ervoor dat de schijnwerpers vol komen te staan op uiteenlopende en structurele misstanden, ze bevorderen de urgentie om snel tot actie over te gaan en ze vergroten het draagvlak voor structurele veranderingen. Het is steeds moeilijker geworden te ontkennen dat de zorg door jarenlange marktwerking en de macht van verzekeraars is uitgekleed, dat het water bijna aan onze voeten staat door de opwarming van de aarde, dat door structurele ongelijkheid op de woningmarkt een dak onbereikbaar is geworden voor grote groepen Nederlanders, dat het Europese vluchtelingenbeleid tot onmenselijke drama’s leidt en dat macht altijd tegenmacht nodig heeft. Tijd voor verandering dus.

‘Al die crises kunnen het begin van verandering zijn’

‘Wat me vooral hoop en vertrouwen geeft, is dat die tegenmacht steeds meer wordt gevormd door de koplopers van een nieuwe generatie. Jongeren die vooropgaan in de klimaat- en emancipatiebewegingen, die niet cynisch aan de kant blijven staan, maar verantwoordelijkheid nemen, die niet alleen aan zichzelf denken, maar die solidariteit tonen en ook de mensenrechten van anderen agenderen. Deze nieuwe generatie heeft de toekomst.’


Annebregt Dijkman, radicaliseringsexpert

‘Soms gebeuren er dingen die zo pijnlijk zijn dat je er maar het beste om lacht, zeker als je de ironie ervan ziet schitteren. Zo lachte ik mijzelf begin dit jaar door de diagnose chronische evenwichtsaandoening heen, terwijl ik mijn nieuwe boek De radicaliseringsindustrie van pionieren naar professionaliseren, presenteerde. Half zwevend, half zittend op een te hoge kruk bij debatcentrum Pakhuis de Zwijger. ‘Goh knap, en je was zo beheerst!’ Ik nam het compliment glimlachend aan. Mijn beheerstheid was het resultaat van angstvallig vastklampen aan mijn tafeltje om maar niet te vallen, maar dat zei ik niet. Pijn is kwetsbaar. Maar kwetsbaarheid verbergen en ironie zijn allebei niet gratis. Het kostte mij dan ook dit hele jaar om mijn balans te zoeken.

‘Blijven glimlachen naar elkaar: ons collectieve kunstwerk voor de lange termijn’

‘Maar toch. Op diezelfde avond gold een avondklok en mocht ik alleen over straat als ik twee verklaringen had. Eén van de rijksoverheid en één van Pakhuis de Zwijger. Op die laatste kruiste ik bij beroep ‘artiest’ aan. Een hokje dat me troostte: ik was officieel een kunstenaar! Maar geldt dat hokje niet voor ons allemaal? Zijn we niet allemaal levenskunstenaars die zich momenteel een weg proberen te communiceren naar anderen? Die nieuw evenwicht, vertrouwen en zekerheid verbeelden, dwars door de warboel van klimaatdreiging, complotmythes, geweld, digitale revolutie, huizencrisis, institutioneel racisme, overdrijving, verbrokkelde politiek, migratie, energiecrisis en corona heen? Als het ons lukt te blijven glimlachen naar elkaar, dan is dat ons collectieve kunstwerk voor de lange termijn. Geweven uit pijn, woede en verdriet: kostbaar én schitterend.’


Melissa Koutouzis, organisator van het woonprotest

‘Stel, ik zou een paar miljoen over hebben. En ik zou dan online opzoeken hoe ik dat het beste kan investeren. Grote kans dat vastgoed en huisjes melken dan op nummer 1 staat.

‘Waarom? Ten eerste kan ik elke maand bij alle pandjes die ik heb opgekocht de huur opvragen, en die huurinkomsten worden niet belast. Top! Ten tweede: ik kan de huur vragen die ik zelf wil, want reguleren, daar doen we niet aan. Gewoon: wat een gek ervoor wil geven. Chill! Drie: mochten enkele huurders op een gegeven moment moeilijk gaan doen, huurverlaging vragen of onderhoud, kan ik ze er na korte tijd gewoon weer uitflikkeren. Go flexcontracten! Ten vierde koop ik een pandje voor mijzelf en kan ik hypotheekrente afschrijven. Daar zit namelijk geen maximum op. Dus ook villabewoners krijgen deze subsidie! Lovely! En ten slotte, mijn huurinkomsten stapelen zich op, dat wordt dan samen met die pandjes mijn vermogen – en vermogen belasten we in Nederland ook nauwelijks. Fabulous!

‘Verzet is nu niet enkel een recht maar een plicht’

‘Conclusie: de grootste facilitator van huisjesmelkers is de Nederlandse overheid en haar perverse woonbeleid. Waarom zouden we vertrouwen hebben in een overheid die dat soort keuzes maakt? Een overheid die een cowboylandschap creëert voor vastgoedheren die snel willen verdienen en ondertussen sociale huur belast met de zogenaamde verhuurdersheffing. Die leidt tot de verkoop, liberalisering en de sloop van sociale huurwoningen, waardoor betaalbaar aanbod flink afneemt en de wooncrisis erger wordt. Zolang de overheid haar grondwettelijke plicht om te voorzien in voldoende en betaalbaar aanbod niet nakomt, is verzet niet enkel een recht maar een plicht. Ook daarom: kraken gaat door!’


Ahmed Abdillahi, bewoner van de Tweebosbuurt

‘23 jaar geleden verhuisde ik naar Rotterdam-Zuid. Ik voel mij 100 procent Rotterdammer, maar mijn liefde voor de stad is door negatieve ervaringen nu enigszins bekoeld. Dat komt door de wijze waarop de politiek en de wooncorporaties omgaan met de bewoners van de Tweebosbuurt. Want nadat alles van bovenaf was beklonken, werd ons medegedeeld dat onze buurt zou worden gesloopt. En dat terwijl zowel de politiek als de woningcorporatie zeiden inspraak van de bewoners belangrijk te vinden.

‘Ook stoor ik mij aan het dominante verhaal dat achterstandswijken moeten wijken, omdat er een concentratie zou zijn van armoede, werkloosheid en bijstandstrekkers. En nu, in het coronatijdperk, is daar het vooroordeel bijgekomen dat mensen in deze wijken zich niet laten vaccineren, terwijl de bewoners een diverse groep vormen. We worden, kortom, met hardnekkige stigma’s geconfronteerd.

‘Van bovenaf werd ons medegedeeld dat onze buurt zou worden gesloopt’

‘Een ander voorbeeld is de Belastingdienst. Ik heb ingezien hoe institutionele vooringenomenheid en vooroordelen werken. Zonder dat ik er erg in had ben ik in het systeem Fraude Signalering Voorziening (FSV) terecht gekomen. De Belastingdienst heeft hier inmiddels excuses voor aangeboden, maar ik wil graag weten hoe ik in dit systeem beland ben.

‘Zo’n 240.000 burgers zijn door de Belastingdienst gedupeerd, waaronder buitenproportioneel veel biculturele Nederlanders zoals ik. Het is een goede zaak dat de toeslagenaffaire veel aandacht krijgt in de media. Ook de racistische kant ervan. De Black Lives Matter-protesten van 2020 zijn niet voor niets geweest.

‘Volgend jaar maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wij, gewone Rotterdammers, gewone Nederlanders, moeten deze thema’s onder de aandacht brengen van de politieke partijen.’


Imane Nadif, raadslid Groenlinks Amsterdam

‘Als raadslid kom je overal in de stad. Ik heb veel gesprekken mogen voeren met organisaties, ondernemers en bewoners, en als er iets is waar iedereen het met elkaar over eens is, is het streven naar een rechtvaardige stad. We hebben gezien dat als we een rechtvaardige stad willen, we alert moeten zijn op de verschillende manieren waarop ongelijke machtsstructuren groepen mensen kunnen benadelen. De overheid is in dienst van de burger en moet daarom mensen met vertrouwen behandelen. Maar het vertrouwen in de overheid is de afgelopen jaren door rechts beleid juist steeds meer afgebroken.

‘Gelukkig zien we dat lokale overheden er alles aandoen om de mensen te helpen, en als lokale politiek zit je er veel dichter op. Als we het vertrouwen willen vergroten, dan ligt het antwoord bij lokaal. We hebben gezien hoe wethouders verantwoordelijkheid hebben genomen om de gezinnen betrokken bij de toeslagenaffaire te helpen, waar Den Haag juist enorm tekortschiet. Gemeenten wachten niet op landelijk beleid om aan de slag te gaan met klimaatverandering en hebben al veel ambitieuze plannen uitgevoerd. De horeca en kunst- en cultuursector zijn hard geraakt in deze tijden van crisis, maar zowel op provinciaal als gemeentelijk niveau is er extra financiële steun aangeboden.

‘Als we het vertrouwen willen vergroten, dan ligt het antwoord bij lokaal’

‘We zien steeds meer verdeling in onze samenleving, maar tegelijkertijd zien we ook steeds meer mensen zich hiertegen verzetten door met elkaar in gesprek te gaan. Als er iets is wat ik geleerd heb de afgelopen tijd, dan is het dat als we het vertrouwen en de verbinding tot elkaar willen vergroten, dit lokaal begint tussen de mensen.’


Ugur Ümit Üngör, hoogleraar Holocaust- en Genocidestudies

‘De vertrouwenscrisis was op verschillende niveaus al vrij ernstig en dat is ook de afgelopen jaar achteruit gegaan. Als je alleen al kijkt naar het vertrouwen in de internationale rechtsorde… dat is misschien wel de grootste vertrouwenscrisis die we meemaken op dit moment, denk ik. Overal op de wereld worden nog steeds vrij ernstige oorlogsmisdaden gepleegd. En daar wordt eigenlijk niks aan gedaan. Dit leidt tot een fundamentele crisis in het vertrouwen dat mensen hebben in de internationale gemeenschap.

‘De toespraak van de Palestijnse activist Mohammed el Kurd onlangs bij de Verenigde Naties, die hij begint met ‘Hello, international community’ is natuurlijk exemplarisch wat betreft het cynisme en sarcasme dat heerst. Maar het is ook wel terecht, omdat er niks gebeurt tegen de schendingen van de mensenrechten daar.

‘En wat betreft humanitaire interventie: daar gaat het ook niet zo lekker mee. Ook gaat het niet goed in de internationale rechtspleging. Mensen die misdaden hebben gepleegd komen niet voor de rechter; die kunnen ‘gewoon’ vrij rondlopen, want de macht regeert. Dat zie je in China, maar ook in Syrië, waar Assad nog steeds aan de macht is na tien jaar het halve land te hebben uitgemoord.

‘Dit alles heeft natuurlijk een enorme impact op hoe mensen kijken naar onrecht en onrechtvaardigheid. Onrechtvaardigheid blijft en ettert voort. Dat wekt wantrouwen, het doet afbreuk aan vertrouwen. Niet alleen in één samenleving, maar mondiaal. Dat Donald Trump zich bijvoorbeeld terugtrok uit het klimaatakkoord, dat is ook zoiets waardoor mensen vertrouwen verliezen.

‘Belangrijk dat nieuwe leiders het wantrouwen niet voeden’

‘Dus op internationaal gebied zijn er ernstige zorgen. Het is belangrijk dat nieuwe leiders dat wantrouwen niet voeden en daar hun politieke carrière op bouwen. Ze moeten juist het tegenovergestelde doen: het vertrouwen terugwinnen van mensen. Dat gaat, zoals het gezegde luidt, te voet.’


Sujet Shams, publicist en schrijver

‘Als ik een blik mag werpen op het afgelopen jaar, dan kan ik behalve het falende coronabeleid van de regering alleen nog maar denken aan de val van Kabul. Natuurlijk hebben wij het als land lastig gehad met deze crisis, maar een crisis elders deed ons toch even stilstaan bij het feit dat het hier nog best oké is.

‘Verbijsterd over de lakse houding van Buitenlandse Zaken’

‘Ik was enigszins verbijsterd over de lakse houding van Buitenlandse Zaken. Het is natuurlijk spijtig dat Sigrid Kaag het in dezen voor het zeggen had, want ik voel me enigszins bezwaard om die vrouw, die van alle kanten al wordt aangevallen, terecht te wijzen, maar het is niet anders. Dat Nederland als klein landje weinig zeggenschap heeft in proxy-oorlogen door zijn NAVO-lidmaatschap, begrijp ik heel goed. Maar dat de val van een hoofdstad in een land waar je al twintig jaar betrokkenheid toont, zo ontzettend desastreus moest verlopen? Ik vind het puur gezichtsverlies.

‘Dit neemt niet weg dat ik verwonderd was over de reacties van mensen op sociale media. Van links tot rechts spraken mensen hun steun uit voor vluchtelingen die de Nederlandse missie, met gevaar voor eigen leven, hebben bijgestaan.’

VS: moslima geweigerd bij schietbaan vanwege hijab

0

De Amerikaanse moslimvrouw Rania Barakat is geweigerd bij een schietbaan in Kansas City omdat ze een hijab droeg.

In een rechtszaak, die dinsdag is aangespannen, beweert de Raad voor Amerikaans-Islamitische Relaties (CAIR), een islamitische belangengroep, dat de schietbaan haar kledingvoorschriften op een discriminerende wijze handhaaft.

Rania Barakat en haar man gingen op 1 januari 2020 naar Frontier Justice om te schieten op de schietbaan. Barakat mocht niet schieten, tenzij ze haar hoofddoek afdeed.

Het echtpaar vertelde de manager dat ze verschillende andere schietbanen zonder problemen hadden gebruikt. De manager had hier geen boodschap aan en zou zich agressief en luidruchtig hebben gedragen, waarop het moslimkoppel de schietbaan verliet.

Frontier Justice reageert dat de kledingvoorschriften ontworpen om mensen te beschermen tegen verbrand koper en niet discriminerend zijn.

Volgens Barakat is Frontier Justice hypocriet, omdat mensen wel hun pet of sjaal mogen ophouden op de schietbaan. De bewering van de schietbaan dat de hijab een veiligheidsprobleem vormt is slechts een excuus om moslima’s te discrimineren, aldus CAIR.

Turkse critici hekelen ‘demoniserende’ overheidscampagne ‘Operatie Alcohol’

0

De afgelopen weken overleden tientallen Turken na consumptie van illegale alcohol. De overheid is daarom de campagne ‘Operatie Alcohol’ begonnen, volgens critici om Turkije meer alcoholvrij te maken.

Vanwege de hoge inflatie, die het importeren van alcohol duurder maakt, en de hoge accijnzen kunnen veel Turken zich geen alcohol meer veroorloven. Daarom wordt er nu veel illegaal gestookt.

De Turkse autoriteiten willen de illegale alcoholproductie en -consumptie keihard de kop indrukken. In enkele dagen nam de politie tienduizenden liter namaaklikeur – voornamelijk wodka, whisky en raki – in beslag.

Critici vermoeden dat de conservatieve regering van president Erdogan deze campagne tegen illegale stokerijen gebruikt om de consumptie van alcohol te demoniseren.

‘Zelfs de naam van de operatie ‘Operatie Alcohol’, is vreemd’, zegt de vereniging voor openbaar alcoholbeleid aan de website Al-Monitor. ‘Waarom noem je het niet Operatie Illegale Alcohol of Operatie Bootleg? Dit is allemaal een poging om de indruk te wekken dat alle alcohol, legaal of illegaal, slecht is en het beste vermeden kan worden.’

Sinds Erdogans AKP in 2002 aan de macht kwam, zijn alcoholreclames verboden en zijn de belastingen op alcohol dermate verhoogd dat de prijs voor een fles raki nu voor vier vijfde uit belastingen bestaat. Volgens de vereniging van alcoholverkopers kan Erdogan beter de belastingen verlagen, zodat alcohol goedkoper wordt en er niet meer illegaal gestookt hoeft te worden.

Maar Erdogan is een fel tegenstander van alcohol. Hij prijst het Ottomaanse Rijk (1299-1922), dat officieel een beleid van geheelonthouding zou hebben gevoerd. Maar volgens Al-Monitor geeft Erdogan een onhistorische voorstelling van zaken en werd er in de tijd van de sultans veel alcohol geconsumeerd.

VS benoemen speciale gezant voor vrouwenrechten in Afghanistan

0

De Verenigde Staten hebben een gezant aangesteld om de rechten van Afghaanse vrouwen te verdedigen, bericht het Franse persbureau AFP.

‘We verlangen naar een vreedzaam, stabiel en veilig Afghanistan, waar alle Afghanen kunnen leven en bloeien in politieke, economische en sociale inclusiviteit’, aldus minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken.

De Taliban, die sinds augustus weer aan de macht zijn in Afghanistan, perken de rechten van vrouwen steeds meer in. Het is voor veel vrouwen verboden om weer aan het werk te gaan. Ook mogen meisjes niet naar de middelbare school. En afgelopen zondag maakte het islamistische bewind bekend dat vrouwen geen lange reizen mogen maken zonder een mannelijke begeleider.

De nieuwe gezant is de Afghaans-Amerikaanse Rina Amiri, die onder voormalig president Barack Obama bij het ministerie van Buitenlandse Zaken werkte.

Vlak voor haar aanstelling twitterde Amiri: ‘Ik vraag mij af hoe degenen die de Taliban hebben goedgepraat door de wereld gerust te stellen dat ze veranderd zijn, verklaren waarom de Taliban het regressieve en draconische beleid tegen vrouwen opnieuw hebben ingevoerd.’