23.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 502

Diversiteit of segregatie? Onmin tussen nieuwe scholen en college Amsterdam

0

Onderwijsonrust in Amsterdam. De Amsterdamse onderwijswethouder Marjolein Moorman (PvdA) vreest voor segregatie in haar stad door de vele bijzondere schoolinitiatieven die hopen op erkenning. Dit zorgt voor onmin bij initiatiefnemers. ‘Onze school is voor alle Amsterdammers, maar de wethouder zegt: ‘segregatie.’’

Moorman voorziet problemen door de nieuwe wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen. Deze wet, die op 1 juni 2021 inging, maakt het mogelijk een school te stichten op basis van belangstelling van ouders. De levensbeschouwelijke inslag van de school maakt nu minder uit. Dit geeft risico’s voor Amsterdam, schreef Moorman in oktober aan (inmiddels ex-) onderwijsminister Arie Slob.

‘Indien alle (zeven, red.) initiatieven het benodigde aantal ouderverklaringen krijgen, kan dit op termijn tot gevolg hebben dat omliggende scholen te maken krijgen met een meer eenzijdig samengestelde leerlingenpopulatie, dan nu het geval is’, schreef de wethouder aan de minister.

De minister moet vóór 1 juni 2022 beslissen of de school mag starten. Moorman adviseerde Slob, die inmiddels is opgevolgd door Dennis Wiersma (VVD), in haar brief alvast over zeven initiatieven. Daar zitten ook één islamitische middelbare school en twee islamitische lagere scholen bij. Op dit moment heeft Amsterdam één islamitische middelbare school – het veelbesproken Cornelius Haga Lyceum – en negen islamitische basisscholen.

Moorman: ‘We zien een groter risico op segregatie in de stad als alleen nog wordt gekeken naar het aantal ouderverklaringen en onvoldoende rekening wordt gehouden met het bestaande aanbod in de stad. Deze ontwikkeling druist in tegen het kansengelijkheidsbeleid dat de gemeente voorstaat en waarbij zij zich juist richt op het tegengaan van segregatie.’

Haar opmerkingen over segregatie zijn bij de initiatiefnemers van de nieuwe scholen niet in goede aarde gevallen, zo leert navraag. ‘Onze school is voor alle Amsterdammers, maar de wethouder zegt: ‘segregatie’’, reageert Gürkan Celik namens de Wereldwijdschool. Dat is een  initiatief van stichting Cosmicus, een aan de Turkse Gülenbeweging gelieerde onderwijsstichting.

De Wereldwijdschool, een campus die de lagere school en de middelbare school combineert, is er juist voor alle Amsterdammers, reageert Celiks mede-initiatiefnemer Ferd Stouten. Hij is tevens bestuurslid bij Cosmicus en was eerder bestuurder bij de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA). ‘De Wereldwijdschool gaat uit van een bepaalde filosofie, namelijk kinderen tot achttien jaar leren wat het betekent om een wereldburger te zijn.’

Celik vermoedt kwade opzet in het spel bij de gemeente. ‘Achter de schermen vindt er iets plaats, wordt gezegd dat deze schoolinitiatieven niet goed zijn. Terwijl de wet juist bedoeld is om de oprichting van nieuwe scholen makkelijker te maken. Er wordt vanuit een bepaald blok ‘nee’ tegen ons initiatief gezegd, zonder dat er naar onze ideeën geluisterd wordt.’

‘Deze angst is ongefundeerd. Islamitisch onderwijs doet het juist heel goed’

Omar Abdelmalek, bestuurder bij de Stichting Islamitisch Basisonderwijs Amsterdam (IBA) en initiatiefnemer van islamitische lagere school De Dadelpalm, vindt het goed dat Moorman haar vrees voor segregatie hardop uitspreekt. ‘Maar deze angst is ongefundeerd. Islamitisch onderwijs doet het juist heel goed.’

Adbelmalek gelooft niet dat de nieuwe onderwijsminister Wiersma een stokje zal steken voor De Dadelpalm. ‘Het ministerie kijkt altijd naar cijfertjes. Islamitische scholen scoren altijd hele goede cijfertjes. Ik verwacht niet dat ‘segregatie’ meespeelt bij de beoordeling van onze aanvraag.’

Marvin Hokstam van Stichting Bigi Bon Scholen, een initiatief dat vooralsnog niet voldoende handtekeningen heeft opgehaald, is verontwaardigd over de woorden van Moorman. ‘Jammer dat het woord ‘segregatie’ gevallen is. Dat is precies waar we niet voor staan.’

De Bigi Bon-school gaat uit van een ‘afrocentrische’ filosofie. Maar die is niet alleen bedoeld voor zwarte leerlingen, benadrukt hij. ‘Het gaat om de achterliggende filosofie, dat we de dominante eurocentrische visie bevragen, een ander verhaal vertellen, een inclusiever verhaal.’

Denk zal Moorman deze woensdag aan de tand voelen over haar brief. Denk-raadslid Numan Yilmaz, die in contact staat met Hokstam en met enkele islamitische schoolinitiatieven: ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat de wethouder voor kansengelijkheid is, maar tegelijkertijd de kinderen en ouders de kans ontneemt om bijzonder onderwijs te volgen. Ze beperkt deze mensen in hun vrijheid en dat vind ik echt kwalijk.’

Volgens Yilmaz is de wethouder door de mand gevallen, gezien ze tijdens de rel rond het Cornelius Haga Lyceum nog aangaf niet tegen islamitisch onderwijs te zijn. ‘Nu is het tegendeel bewezen, dus haar geloofwaardigheid op dit onderwerp staat wat mij betreft op het spel.’

Moormans vrees voor segregatie vindt Yilmaz ‘flauwekul’, want ‘de kinderen die daar op school zitten komen echt uit alle windstreken’. Ook merkt de Denk-politicus op dat het leven van kinderen en jongeren niet slechts uit school bestaat. ‘Ze sporten en spelen buiten, dus ze komen echt in contact met verschillende mensen.’

‘Moormans geloofwaardigheid op dit onderwerp staat op het spel’

Moorman bestrijdt het idee dat ze door haar kritische opmerkingen over ‘segregatie’ in het onderwijs tegen diversiteit zou zijn. Segregatie en diversiteit staan juist haaks op elkaar, aldus haar woordvoerder. En een wildgroei aan nieuwe scholen zou het diverse aanbod in sommige wijken juist minder stabiel maken.

‘Idealiter representeert een school de wijk, waar kinderen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. En daarom is het ook belangrijk om bij alle keuzen die we in beleid maken, de mogelijke effecten op segregatie goed op het netvlies te hebben. Gelukkig wordt dit steeds breder erkend en wordt er ook gekeken vanuit de Rijksoverheid naar kansen en mogelijkheden om onderwijssegregatie tegen te gaan, zodat we de diversiteit kunnen versterken.’

Ook dat Moorman feitelijk tegen islamitische scholen zou zijn, wordt door haar woordvoerder weersproken: ‘De gemeente heeft de afgelopen jaren nieuwe scholen op islamitische en algemeen bijzondere grondslag na toetsing aan de wettelijke eisen op het Plan van Scholen goedgekeurd, wat bijdraagt aan een breed onderwijspalet waar ouders uit kunnen kiezen.’

De woordvoerder zegt dat Yilmaz een onjuiste voorstelling van zaken geeft. ‘De afgelopen jaren zijn er juist drie islamitische scholen bijgekomen.’

De volgende stap is nu aan de Onderwijsinspectie. Die gaat de plannen en de beoogde bestuurders keuren. Moorman adviseert de minister, die uiteindelijk het besluit neemt, maar kan zelf geen aanvragen af- of toewijzen.

Uiteindelijk hebben vijf nieuwe scholen in Amsterdam de handtekeningenronde overleefd, waaronder de drie islamitische en de Wereldwijdschool van Cosmicus. Alle zeven nieuwe schoolinitiatieven hebben een positief of negatief advies – zienswijze – gekregen van Moorman. De woordvoerder wil verder niet op de zienswijzen van Moorman ingaan, omdat deze adviezen geheim zijn. Maar Celik van de Wereldwijdschool en Hokstam van de Bigi Bon School vertellen de Kanttekening dat hun schoolinitiatieven een negatieve zienswijze hebben gekregen van de wethouder.


Voor het college is er eigenlijk geen ruimte voor islamitische scholen, aldus Denk woensdag in de Amsterdamse raad. Denk-woordvoerder Sheher Khan benadrukte dat islamitische scholen goed presteren, maar: ‘Er is altijd wel een reden om deze scholen in de weg te staan.’

CDA-raadslid Diederik Boomsma was ook kritisch op de brief van Moorman. Het college is wel erg afhoudend en defensief richting de minister, vindt hij. ‘Het ademt een top-down bureaucratische visie. (…) Doe niet zo defensief, sta open voor kansen.’

Blijkbaar zijn ouders niet tevreden over het huidige onderwijsaanbod, constateerde Boomsma, die een lans brak voor het recht op onderwijsvrijheid. D66-raadslid Ilana Rooderkerk vond dat je nieuwe schoolinitiatieven geen dingen moet verwijten als oude scholen hun zaakjes niet op orde hebben.

Moorman antwoordde dat ze geen onderscheid maakt tussen islamitische scholen en andere scholen. Er zijn daarnaast nu te veel scholen in Amsterdam, aldus de wethouder. ‘Ik ben verantwoordelijk voor het geheel.’

Moorman heeft kritiek op de nieuwe wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen, omdat de gemeentes niet zijn gehoord toen deze wet werd gemaakt. De gemeenteraad heeft unaniem gekozen om Moorman de minister te laten adviseren en daarvoor verschillende criteria opgesteld. Hierbij wordt de vrijheid van onderwijs gerespecteerd, zei Moorman.

‘Als u eerlijk bent, ziet u dat er geen onderscheid is gemaakt tussen islamitisch onderwijs en ander onderwijs’, zei Moorman tegen Khan. Khan doet volgens haar alsof islamitische schoolinitiatieven een negatief advies kregen omdat het islamitische initiatieven zijn, maar dat is bezijden de waarheid, aldus de wethouder.

Khan: ‘Ik zeg niet dat Moorman tegen islamitisch onderwijs is, maar het effect van haar beleid is hetzelfde, namelijk dat islamitisch onderwijs wordt benadeeld.’

#SaveDonaldGrant: activisten willen executie Afro-Amerikaan tegenhouden

0

Op Twitter zijn activisten een campagne gestart om het leven van de ter dood veroordeelde Afro-Amerikaan Donald Grant te redden: #SaveDonaldGrant.

De 46-jarige Grant zit al twee decennia in de dodencel voor de moord op twee vrouwen in 2001. Volgens zijn advocaat lijdt Grant aan schizofrenie, bipolariteit en hersenschade.

Het kostte de staat Oklohoma vijf jaar om Grant medicatie te geven die hem in staat stelde om terecht te staan. Ondanks zijn psychische aandoeningen werd hij tot de doodstraf veroordeeld. De jury was op het moment van zijn proces niet op de hoogte van een geestesziekte.

Na een moratorium van zes jaar hervatte Oklahoma eind 2021 de uitvoering van de doodstraf. Op 28 oktober werd John Marion Grant, ook een zwarte man, geëxecuteerd via een dodelijke injectie.

Activisten hopen dat zijn leven net als dat van de Afro-Amerikaanse Mattew Reeves wordt gespaard. Reeves, die een IQ van 60 heeft, zou op 27 januari door de staat Alabama worden geëxecuteerd, maar zijn terechtstelling is tegengehouden door een federale rechter.

Afro-Amerikanen zijn oververtegenwoordigd in het aantal doodstraffen. Volgens sommigen speelt hierin een racistisch element mee, wat ook zou meespelen bij de veroordeling van Donald Grant.

Eind vorig jaar probeerde Grant een verzoek tot gratie in te dienen. Hij moest een jury van vijf leden overtuigen van een doorslaggevende rol van zijn geestesgesteldheid en zijn moeilijke jeugd in het plegen van zijn moord. De aanklager wierp tegen: aantekeningen die Grant op het moment van zijn daad maakte, zouden tonen dat hij toen goed bij zinnen was. De jury stemde tegen het verzoek, met vier stemmen tegen één.

De terechtstelling van Donald Grant staat gepland voor 27 januari.

‘Saoedi-Arabië op het punt om Oeigoeren naar China te deporteren’

0

De Saoedische autoriteiten staan op het punt om twee islamitische Oeigoeren te deporteren naar China, waarschuwt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW). In China lopen ze ernstig risico om te worden vastgehouden en gemarteld.

Het zou gaan om de Oeigoerse vluchtelingen Nurmemet Rozi (46) en Hemdullah Abduweli (54). Zij worden vastgehouden in een gevangenis ten noorden van de havenstad Jeddah. Zij zouden al een jaar geleden zijn opgepakt, toen zij er de islamitische pelgrimstocht verrichten.

Rozi zou begin deze maand van de Saudische autoriteiten hebben gehoord dat hij zich ‘mentaal moet voorbereiden’ om binnenkort naar China te worden gedeporteerd.

HRW: ‘Als Saoedi-Arabië deze twee Oeigoerse mannen het land uitzet, dan zal het een duidelijk signaal afgeven dat het zich verbonden heeft met de Chinese regering en haar misdaden tegen de menselijkheid, die gericht zijn tegen Turkse moslims’.

Een naar het buitenland gevluchte Saoedische mensenrechtenactivist twittert: ‘De Saoedische staat wordt door moslims over de hele wereld beschouwd als hoeder en vertegenwoordiger van de islam en zijn heilige plaatsen. In plaats van hun positie te gebruiken om moslims te beschermen, zoals van hen verwacht wordt, richten zij zich op pelgrims om actief deel te nemen aan de genocide tegen Oeigoerse moslims.’

China voert een repressief beleid in de westelijke regio Xinjiang, waar de meeste Oeigoerse moslims wonen. Meer dan een miljoen Oeigoeren en andere moslims worden in zogenoemde heropvoedingskampen vastgehouden, waar ze worden onderworpen aan een streng regime.

Ook maakt China gebruik van Oeigoerse dwangarbeiders en wordt de uitoefening van de islamitische godsdienst onderdrukt. Onlangs is een Oeigoerse vrouw die Koranlessen gaf door de Chinese autoriteiten tot veertien jaar gevangenisstraf veroordeeld, bericht IslamOmroep.

De Verenigde Staten hebben het Chinese beleid tegenover de Oeigoeren als ‘genocide’ bestempeld, evenals het Nederlandse parlement. Dit komt mede door berichten over gedwongen sterilisatie bij Oeigoerse vrouwen.

Palestijnen roepen Nederland op matje na stoppen subsidie landbouw-NGO

0

De Palestijnse Autoriteit heeft de Nederlandse gezant op het matje geroepen. Dit, vanwege het besluit van de vorige Nederlandse regering om de subsidie van landbouworganisatie UAWC stop te zetten.

In een verklaring veroordeelt de Palestijnse Autoriteit het ‘onrechtvaardige en bevooroordeelde’ besluit van Nederland om de financiering van de Union of Agricultural Work Committees (UAWC) stop te zetten. UACW is een van de zes groepen die Israël in oktober heeft verboden vanwege vermeende organisatorische banden met het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), dat in Israël, de EU en de VS op de terreurlijst staat.

Volgens de Palestijnse Autoriteit biedt UAWC essentiële hulp aan Palestijnse boeren. Die worstelen om hun werk nog te kunnen doen, ook in het licht van de steeds maar uitbreidende Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

Het demissionaire kabinet Rutte III besloot vorige week de geldkraan dicht te draaien. Onafhankelijke onderzoekers concludeerden dat UAWC zelf niet betrokken was bij terroristische activiteiten, maar dat tussen 2007 en 2020 34 medewerkers banden hadden met het PFLP. Sommigen zouden actief geweest zijn voor PFLP terwijl ze een leidinggevende functie hadden bij UACW.

UAWC is het niet eens met de Nederlandse beslissing. De organisatie stelt zich niet bezig te houden met de ‘privé politieke activiteiten’ van haar bestuursleden en werknemers.

Volgens PNGO, het netwerk van Palestijnse NGO’s, is het Nederlandse besluit een aanval op de Palestijnse maatschappij. PNGO beschuldigt Nederland van ‘kwade intenties’ en van een ‘schokkend gebrek aan verantwoordelijkheid’. Het netwerk heeft vandaag aangewezen als ‘dag van collectief protest’ en roept organisaties wereldwijd op zich tegen de Nederlandse beslissing uit te spreken.

Volgens The Rights Forum, een Nederlandse pro-Palestijnse organisatie, heeft Rutte III zich door intimidatie van de zogenoemde ‘Israëllobby’ laten dwingen tot het besluit om de geldkraan voor UAWC dicht te draaien. NGO Monitor, het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en de Kamerfracties van PVV, SGP en ChristenUnie voerden een lastercampagne tegen UAWC, aldus The Rights Forum.

Aangifte Indische Nederlanders na schrappen ‘Bersiap’ door Rijksmuseum

0

Het Rijksmuseum gaat bij een aanstaande tentoonstelling over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) de term ‘Bersiap’ niet gebruiken. De Federatie Indische Nederlanders doet aangifte tegen de Indonesische gastcurator Bonnie Triyana.

Historicus Triyana meent dat ‘Bersiap’ een ‘sterk racistische lading’ heeft omdat de term vooral door Nederlanders wordt gebruikt en doelt op ‘primitieve, ongeciviliseerde Indonesiërs als daders van de gewelddadigheden’. Volgens hem is het hele idee dat Nederlanders hebben van deze periode ‘niet geheel vrij van rassenhaat’.

De Federatie Indische Nederlanders is woedend en noemt Triyana een ‘Bersiap-ontkenner’. ‘Ik word hier fysiek onpasselijk van’, reageert FIN-voorzitter Hans Moll. FIN heeft ook aangifte gedaan tegen deze ‘krankzinnige en stuitende vorm van Bersiap-ontkenning’.

‘Bersiap’ is de Indonesische vertaling van ‘Sta paraat!’, een strijdterm die Indonesiërs gebruikten. De term dient als aanduiding voor de gewelddadige tijd in Indonesië vlak na de Japanse overgave, toen nationalistische Indonesische jongeren (Indische) Nederlanders aanvielen, evenals Molukkers, Chinezen, Japanners en van ‘pro-Nederlandse gezindheid’ verdachte Indonesiërs. De schattingen van het aantal doden lopen uiteen tussen de duizenden en enkele tienduizenden.

Ook rechtse politici reageren verontwaardigd. ‘Rijksmuseum = genocideontkenners’, zegt Martin Bosma. En Annabel Nanninga, Amsterdams raadslid van JA21, twittert: ‘Het is dat het onderwerp bersiap bepaald niet grappig is, anders was dit geschiedvervalsende (en uiteraard deels gesubsidieerde) geleuter ronduit lachwekkend.’

Aboutaleb voelt zich misleid door Rijk rond noodopvang: ‘Verbazingwekkend’

0

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb is boos op oud-staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Asiel. Ze had de regio Rotterdam niet mogen dwingen om asielzoekers op te vangen, bleek gisteren.

Gisteren, op haar laatste dag als staatssecretaris, deed VVD’er Broekers-Knol een opmerkelijke bekentenis. Er was geen juridische basis om Alkmaar, Enschede, Gorinchem, Venray en de regio Rotterdam te dwingen dat ze noodopvang voor asielzoekers moesten verzorgen.

Broekers-Knol gebruikte vorig jaar de term ‘aanwijzing’, die de indruk wekte dat de landelijke overheid bevoegd was om gemeenten te dwingen asielzoekers op te vangen.

Gisteren gaf Broekers-Knol toe dat de juridische basis voor het verplicht opvangen van asielzoekers ontbrak: ‘Het betreft geen aanwijzing in juridische zin en de brieven hebben dan ook geen publiekrechtelijk rechtsgevolg.’

Volgens haar is ‘het gebruik van de term aanwijzing ingegeven door de acute noodsituatie waarvan sprake was, mede gezien de internationaalrechtelijke verplichtingen waaraan Nederland zich verbonden heeft.’ Daarbij doelde de bewindsvrouw op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Vluchtelingenverdrag.

‘Verbazingwekkend’, reageert burgemeester Aboutaleb, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, die samenwerkte met het Rijk bij de noodopvang van asielzoekers.

‘Ik las al dat juristen de juridische basis van de aanwijzing betwisten. Het blijkt dus waar te zijn. In het telefoongesprek met mij wekte de staatssecretaris de indruk dat ze een aanwijzing geeft in juridische zin en niet in bestuurlijke zin’, zegt hij tegen RTV Rijnmond. ‘Dit is zo slecht voor de bestuurlijke verhoudingen.’

Toch heeft de burgemeester geen spijt van het feit dat Rotterdam meer asielzoekers heeft opgevangen. ‘Ik heb houvast aan het feit dat we iets goeds aan het doen zijn: het opvangen van mensen in nood. Maar voor de toekomstige verhoudingen tussen Rijk en gemeenten/regio’s is dit zeer schadelijk.’

‘The talk’ met mijn neefje van 10

0

Als oom zie ik het als mijn zorgtaak om soms op de drie jongens (10, 7 en 3) van mijn oudere broer en schoonzus te passen. Vorig jaar, toen ik nog bij mijn ouders woonde, deed ik dat vaak door met mijn neefjes te wandelen. Dan werd het irritatieniveau aan het thuisfront (vooral bij opa) geminimaliseerd, of tenminste uitgesteld totdat de zoveelste ‘buurtverkenning’ met ome Tayfun was afgerond.

Met één kleuter kunnen mijn ouders – boven de 65 en chronisch ziek – nog wel dealen. Maar als ze met twee of drie jongens tegelijk zijn, dan is het binnen de kortste keren totale chaos met gemene vuistslagen, geduw en geschop. Tussen de koters onderling welteverstaan. En ja, witte mensen, soms komt daar ook een corrigerende tik van opa of een preventieve houdgreep van deze oom bij kijken.

Als het verlossende belletje van mijn broer komt, en we realiseren dat het allemaal zo voorbij is, dan worden de kindertjes blijmoedig aangekleed om ze met genoegen het huis uit te flikkeren. Dan is er weer rust in huize Balcik om aangenaam te genieten van de foto’s en video’s die er zijn gemaakt, of te bespreken wat die weer heeft gezegd of gedaan. Maar op het moment zelf is het dus terror! Niet echt iets waar je je ouders mee opzadelt, dunkt mij. En eigenlijk ook jezelf niet, zeg ik als iemand zonder kinderwens, ha!

Maar goed, die zorgtaken als oom dus. Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik de leukste oom ever ben. Zo gaan we ‘op avontuur’ door Amsterdam-West, naar het Rembrandtpark om naar witte mensen en hun honden te kijken. Een zomerse ‘fietsverkenning’ naar het Sloterstrand of Vondelpark om te genieten van al het bloot wat daar zonder gêne wordt uitgestald, inclusief rughaar dat tot aan de haarlijn van de hals reikt.

Met onze rugtassen vol met brood en croissantjes van de Lidl, commandeer ik hen ‘LEVEN IS BEWEGEN!’ te roepen terwijl ze de buurt in marcheren. We gaan naar het voetbalpleintje om kennis te maken en tot verbroedering te komen met onze Marokkaanse buren.

Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik de leukste oom ever ben. Maar oom-zijn is ook een serieuze taak

Soms ontstaan er leuke gesprekken over beginnende of ontkiemende identiteiten. Zo liepen we een paar jaar terug langs een kerstboomverkoper die met de gure gentrificatie-wind is mee komen waaien op het August Allebéplein in Nieuw-West.

‘Wil jij geen kerstboom thuis?’, vraag ik provocerend aan een van mijn neefjes. ‘Wij zijn moslims’, kreeg ik als antwoord. Met een fascinerend gesprek over haram en diversiteit tot gevolg.

Of die ene keer dat ik door mijn neefje werd gedwongen om een veggieburger te nemen bij McDonalds, of dat ik te horen kreeg dat een staatslot ‘gokken’ is en dus haram. ‘Ik ga het uitdelen aan de armen’, bracht ik weinig overtuigend in. Of: ‘Jij slaat je broertje, gebruikt geweld – dat is veel erger!’ Toen stonden we quitte.

Maar oom-zijn is ook een serieuze taak. Ik wilde ze naar de tentoonstelling over slavernij in het Rijksmuseum brengen vorig jaar. Tevergeefs. ‘Te vroeg’, aldus mijn broer. Maar is het werkelijk te vroeg om onze kinderen voor te bereiden op alle racisme, seksisme en homofobie waar ze mee moeten dealen in de samenleving?

Het is in de eerste plaats aan de ouders zelf om hier verantwoordelijkheid over te nemen. Maar toch: ‘It takes a whole village to raise a child.’ Onze kinderen groeien op in een maatschappij die vol zit met problematische gedachten over kleur, religie, gender en geaardheid. En dan ook nog eens in gesegregeerde buurten met veel armoede. Het is belangrijk om hier collectief verantwoordelijkheid voor te nemen.

Daarom probeer ik met de jongens, tussen alle games en huiswerk door, ook deze gesprekjes op gang te brengen.

‘Tayfun amca, ben jij niet een beetje beroemd?’, zei de oudste laatst. ‘Ja, een beetje’, was mijn antwoord. En ik voelde dat het tijd was voor ‘het gesprek’. Dus ik appte hem wat ik onlangs op sociale media schreef:

Stille waters hebben diepe gronden.
Stille allochtonen hebben diepe wonden.

Nederland is hun pijn.
Nederland, zou de oplossing moeten zijn.

Autochtonen noemen zich tegenwoordig inheems.
Allochtonen worden weer verweesd.

Altijd een Nederlander.
Altijd een buitenlander.

Zijn reactie:

Wattt
Tayfun Amca
Wat is dit
Wat

En toen volgde er nog een fascinerend gesprek over je best doen in deze maatschappij.

‘Dalit-kakkerlakken’, moslims in een kamp: jeugd India radicaliseert online

0

Hindoe-nationalistische jongeren in India radicaliseren op internet en maken gebruik van provocerende alt-rechtse memes, zoals Pepe the Frog, om haat tegen moslims en dalits (kastenlozen) te promoten.

Sinds premier Narendra Modi van de hindoe-nationalistische partij BJP in 2019 werd herkozen, is de moslimhaat in India gegroeid. Vorige week nog dook een volgens critici overduidelijk anti-islamitische overheidscampagne op die moslims als terroristen zou framen. En onlangs verscheen een app die moslimvrouwen ‘veilt’.

Ondertussen radicaliseren veel jonge hindoes op het internet, meldt de Indiase website the Wire. Ze vinden de ‘pragmatische’ BJP van Modi te slap. Echte hindoenationalisten zijn volgens deze radicale hindoe-jongeren de ’trads’ – traditioneel -, een woord dat ze lenen van de Westerse alt-right-beweging, een racistische online-cultuur die zich afzet tegen liberale en progressieve waarden.

Dit lenen geldt voor meer woorden en symbolen. Zo zijn volgens Indiase trads ‘gematigde’ hindoe-nationalisten ‘raita’s’, ‘verprutsers’ die weinig verschillen van links en liberaal. Dit lijkt op het gebruik van ‘cuckservatives’, een term waarmee de alt-right gematigde conservatieven bekritiseert. De Indiase trads gebruiken ook Pepe the Frog, de groene alt-right-kikker. Zo laten ze Pepe plassen op slachtoffers van verkrachting, moslima’s of dalit-vrouwen.

Indiase trads gebruiken zelfs nazistisch propagandamateriaal. Een nazi-poster die vrouwen worden oproept om meer witte kinderen te baren, werd veranderd in een hindoe-nationalistische poster waarop het hindoe-gezin wordt gepromoot.

Wel zijn er verschillen met de Westerse alt-right. De alt-right was tijdens het presidentschap van Donald Trump dol op hem, terwijl de Indiase alt-right Modi te gematigd vindt. Ook dat Modi uit een lagere kaste komt, die van de shudra’s (arbeiders), is voor de trads een steen des aanstoots.

‘Humor’ van de trads is provocerend en bevat beelden van geweld, om moslims en dalits te ’triggeren’. Het gaat onder meer om memes met onthoofde moslims, moslims die door een auto worden overreden en moslims en ‘Dalit-kakkerlakken’ die worden vergast in kampen.

Sommige trads verheerlijken het verbranden van weduwen, kastenslavernij en Nathuram Godse, de moordenaar van Mahatma Gandhi. Enkele alt-rechtse hindoes roepen anderen op om wapens te kopen, wat hun westerse tegenhangers in de VS ook doen. Vorige maand nog riepen hindoe-extremisten op tot het doden van moslims.

Volgens the Wire is het gevaar van geweld dan ook groot. Zeker gezien terroristen als Brenton Tarrant, die in 2019 tientallen moslims doodschoot, hun inspiratie opdeden op het alt-right-internet.

Istanbul: menigte vernielt eigendommen Syriërs

0

2022 is pas net begonnen, maar de eerste pogrom tegen Syriërs in Turkije van dit jaar is al een feit. Dat blijkt uit videobeelden op Twitter.

‘Er gaat geen dag voorbij zonder incidenten’, zegt de Turkse man die de aanval op een Syrische winkel in Esenyurt, de arbeidersbuurt van Istanbul, filmt. Te zien is een menigte die uitzinnig stenen gooit en inslaat op gesloten rolluiken. ‘Dit is Turkije, geen Syrië!’ wordt daarbij geschreeuwd.

Het zou gaan om een ‘georganiseerde aanval’. De politie van Istanbul heeft tot nu toe zeven mensen opgepakt.

In Turkije neemt het geweld tegen Syriërs en andere vluchtelingen toe. Zo zijn in november drie Syriërs levend verbrand door een Turkse collega in Izmir. Afgelopen zomer waren in de hoofdstad Ankara ook grootschalige pogroms tegen Syriërs.

De economische crisis in Turkije in combinatie met ophitsende politici maken van ondernemende Syriërs een kwetsbaar doelwit.

Maar niet alleen ondernemers kunnen vervolgd worden. Zo werd in de recente ‘bananen-affaire’ duidelijk dat bijna alle Syriërs met deportatie te maken kunnen krijgen. Jongeren werden beschuldigd van het maken van ‘provocatieve films’, nadat een Turkse man in een straatinterview had geklaagd dat Syriërs bananen kunnen kopen en Turkse mensen vanwege de crisis niet meer.

Paramilities, motor-Russen en Mladic-fans op Bosnisch-Servische ‘feestdag’

0

Gisteren vond in de Republika Srpska, het Bosnisch-Servische deel van Bosnië-Herzegovina, de jaarlijkse Republika Srpska Day plaats, een nationalistische feestdag. Hoewel de dag in 2015 ongrondwettelijk is verklaard, marcheerden paramilitairen door de Bosnisch-Servische hoofdstad Banja Luka.

Na de Balkanoorlog werd Bosnië-Herzegovina een confederatie, waarbinnen veel autonomie kreeg. Deze republiek is geen eigen land, hoewel de Republika Srpska zich vaak wel zo gedraagt door onder meer dit soort ‘feestdagen’ te houden. De Bosnisch-Servische president Milorad Dodik stuurt het laatste half jaar aan op afscheiding.

Op Republika Srpska Day waren paramilitairen te zien, schrijft de Franse krant le Monde: Bosnische politieagenten, die als militairen zijn gekleed, marcheerden samen met de Nachtwolven, een ultranationalistische Russische motorclub die goede banden onderhoudt met president Vladimir Poetin. De Nachtwolven hadden zich voor deze speciale gelegenheid in zwarte uniformen gehuld.

Op de trucks stonden afbeeldingen van christelijke heiligen, waarmee volgens experts de suggestie van een heilige oorlog wordt gewekt. In het Servische nationalisme is de verloren Slag op het Merelveld op 28 juni 1389 een collectief trauma, toen de Serviërs onder leiding van prins Lazar een nederlaag leden tegen de Turken. Bosnische moslims worden met de vijfhonderd jaar lange Turkse bezetting geassocieerd.

Op Republika Srpska Day was ook de veroordeelde oorlogsmisdadiger Vinko Pandurevic aanwezig. Pandurevic was commandant van een paramilitaire eenheid die berucht was vanwege wreedheden tegen Bosnische moslims.

In zijn toespraak vertelde president Dodik over zijn plannen om van de Republika Srpska een eigen staat te maken. Hij bezwoer dat de recente Amerikaanse sancties hem niet zullen tegenouden. ‘Lang leve Republika Srpska’, zei hij, maar ook ‘Lang leve Servië’.

Ondertussen hebben Bosniërs in de diaspora, gealarmeerd over de dreigende situatie in hun land, in 35 steden over de hele wereld protestbijeenkomsten georganiseerd. Ze vrezen dat het weer op een burgeroorlog uit zal lopen, net als dertig jaar geleden.

In 1992 riepen Bosnische Serviërs de Servische Republiek binnen Bosnië-Herzegovina uit. Dit bleek het startschot van de bloedige oorlog in Bosnië, die aan tienduizenden het leven kostte. Daaronder ook ruim 8.000 Bosnische moslimmannen en jongens in Srebrenica, die in de zomer van 1995 door generaal Ratko Mladic en zijn troepen werden vermoord.

Freelance journalist Marjolein Koster zegt dat de nationalistische parade van gisteren slecht werd bezocht en dat de fanatici in de Republika Srpska een minderheid vormen. Wel hoorde ze een klein groepje ‘Ratko Mladic’ scanderen.