17.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 503

Tweede Kamer: hoofddoek bij boa’s niet toestaan

0

Moslima’s die als gemeentelijk handhaver werken, mogen van de Tweede Kamer geen hoofddoek dragen. Een PVV-motie die oproept tot een verbod ‘dan wel anderszins tegengaan’ van de hijab werd vanmiddag aangenomen.

Naast de PVV steunde ook coalitiepartij VVD de motie, evenals SP, SGP, JA21, Forum voor Democratie, Groep Van Haga, BBB en Pieter Omtzigt.

In november nam de gemeenteraad van Utrecht nog een motie aan die het boa’s toeliet om met een keppel of hoofddoek hun beroep uit te oefenen. Deze maatregel stond voor de zomer gepland, maar hier dreigt Den Haag dus een stokje voor te steken.

Vorige maand zei justitieminister Fred Grapperhaus nog dat de kwestie rond hoofddoekjes en boa’s een lokale kwestie is. Dat is nu niet langer het geval.

In navolging van het Utrechtse besluit werd de kwestie rond hoofddoekjes en boa’s in verschillende andere grote steden onderdeel van debat. Met deze motie probeerde de PVV die geest weer terug in de fles te krijgen.

De Kamer nam ook nog een motie aan van VVD en BBB die de regering oproept om, net als bij de politie, landelijke regels voor boa’s op te stellen waarbij een ‘neutrale uitstraling van het uniform’ het uitgangspunt is.

In Amsterdam overwoog de politietop in 2017 om islamitische agentes een hoofddoek toe te staan als onderdeel van het politieuniform. Deze plannen leidden tot veel ophef, waarna de plannen weer terug in de la werden gestopt.

In veel westerse landen kunnen islamitische wetshandhavers wel een hoofddoek dragen. Het gaat onder meer om de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Ierland. Ook in Israël is het toegestaan.

Tweede Kamer: Ljowa (7) mag in Nederland blijven

0

De zevenjarige Ljowa Shahbazyan dreigde te worden uitgezet naar Armenië, maar de Tweede Kamer stemde vanmiddag voor een motie om de kinderpardonregeling iets aan te passen. Dit betekent dat Ljowa en circa tien andere kinderen kunnen blijven.

Het gezin van de Amersfoortse Ljowa, zijn ouders, broertje en zusje was elf jaar geleden naar Nederland gekomen. De kinderen zijn hier geboren. Zijn ouders wisten niet dat ze een asielprocedure voor hem moesten opstarten. Volgens de staatssecretaris had hij daarom geen recht op een verblijfsvergunning op grond van de huidige kinderpardonregeling.

Het kinderpardon biedt mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een verblijfsvergunning, als de kinderen tenminste vijf jaar in ons land wonen zonder zicht op een verblijfsvergunning. Het pardon voorzag nog niet in situaties zoals die van Ljowa.

Enkele partijen, onder aanvoering van SP-Kamerlid Jasper van Dijk, wilden daarom de kinderpardonregeling aanpassen zodat Ljowa en zijn familie in Nederland kunnen blijven. De VVD en de andere rechtse fracties stemden tegen aanpassing van de wet, maar tevergeefs: Ljowa mag blijven.

Gisteren nog overhandigde Ljowa samen met zijn klasgenoten achtduizend handtekeningen aan leden van de Tweede Kamer in Den Haag.

Franse leraar gearresteerd na verhitte discussie over katholicisme en islam

0

Een docent van een katholieke middelbare school in de Franse stad Angers is aangeklaagd wegens onder meer het ‘aanzetten tot raciale of religieuze discriminatie’ en ‘morele intimidatie’, melden Franse media.

Hij zou een islamitische leerling hebben uitgenodigd om van religie te veranderen en hebben gezegd dat katholieke instellingen hadden moeten doorgaan met het onderwijzen van alleen katholieke studenten.

‘Sinds Vercingétorix (de Gallische leider die in opstand kwam tegen Rome en verslagen werd door Julius Caesar, red.) is Frankrijk een katholiek en wit land’, zou hij ook hebben gezegd.

Hierna diende een leerling een klacht in. Docent Frédéric Mortier beweert naderhand dat hij een grapje maakte, maar dat zijn leerlingen dat grapje niet goed begrepen. Wel gaf de leraar toe niet de juiste toon te hebben gebruikt.

Mortier is gearresteerd door de politie en onder gerechtelijk toezicht geplaatst. Het is hem nu verboden om les te geven. De leraar vindt de reactie van de overheid zwaar overdreven.

‘Ik doceer rechten en rechtsgeschiedenis, vakken die sterk gerelateerd zijn aan het katholicisme en het christendom. Een student vertelde mij dat er geen religie is in Frankrijk, dat de enige religie die bestaat het secularisme is. Ik herinnerde hem aan het feit dat we ons in een katholieke school bevinden, dat priesters en zusters ooit in mijn plaats lesgaven en dat de studenten katholiek waren. En (…) dat als moslims het willen, ze zich bij ons kunnen voegen.’

Op 4 mei zal Mortier, tevens burgemeester van het stadje Longué-Jumelles en lid van de conservatieve partij Les Républicains, voor de rechter moeten verschijnen.

Rotterdam trekt extra geld uit voor beveiliging moskeeën

0

De gemeente Rotterdam trekt volgend jaar zo’n negentigduizend euro uit om moskeeën in de stad beter te beveiligen, meldt Dagblad 010

Het stadsbestuur honoreert een door Denk aangevraagde subsidie, die het mogelijk maakt dat moskeeën eenmalig een aanvraag kunnen doen om hun beveiligingsmaatregelen te bekostigen. Voor elke aanvraag bestaat een maximumbedrag van tienduizend euro.

Denk diende het subsidieverzoek in tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota 2021, in het kader van de Koers van de Stad. Alle partijen in de Rotterdamse gemeenteraad mochten toen een subsidieverzoek indienen.

Ook de gemeente Amsterdam heeft de afgelopen twee jaar 53 moskeeën en andere islamitische instellingen beter beveiligd. Hiervoor heeft de gemeente 1,1 miljoen euro uitgetrokken. Deze aanvullende veiligheidsmaatregelen waren een antwoord op de bedreigingen en vandalisme waar Amsterdamse moskeeën mee te maken kregen en krijgen.

150 miljoen voor Rembrandt, en dat in coronatijd?

0

Het schilderij ‘De Vaandeldrager’ van Rembrandt heeft wel even voor ophef gezorgd. Ons land neemt het doek over van de nazaten van de bekende Joodse bankiersfamilie Rothschild voor het bedrag van 175 miljoen euro, waarvan 150 miljoen door de staat zelf wordt opgehoest.

Onze demissionair minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) probeerde in een interview op Radio 1 deze aankoop te verantwoorden. En dat viel haar niet gemakkelijk, juist tijdens de grote-coronamisère waarin heel veel mensen in de cultuursector het financiële loodje moeten leggen.

De minister benadrukte dat de aankoop voor ons land ontzettend belangrijk is, omdat het schilderij ‘werelderfgoed’ is. Dit roept bij mij de vraag op waarom het schilderij dan echt terug moet naar Nederland. Werelderfgoed behoort aan de wereld. Zoals heel veel stukken van beroemde Nederlandse meesters in talloze musea of bij particulieren verspreid over de aardbol hangen.

Moeten alle schilderijen van Johannes Vermeer, Jan Steen en Vincent van Gogh nu ook terug naar ons kleine kikkerlandje? Als dat de bedoeling is, zie ik een nieuwe financiële crisis op de Hollandse kunstwereld afkomen. Want wat uit de lengte komt kan niet in de breedte worden uitgegeven.

Het aankoopbedrag valt natuurlijk ook niet mee. Maar goed, waar armoedzaaiers als Rembrandt met hun schilderwerk vaak niet konden rondkomen, gaan tegenwoordig hun producten voor heel veel geld over de toonbank. ‘De Vaandeldrager’ is geen uitzondering. Wat dat betreft is deze vaandeldrager ook een geldloper geworden.

Veel kunstenaars hebben door corona hun atelier moeten verruilen voor de spreekkamer bij de uitkeringsinstantie. Dit, in de hoop dat zij op die manier nog geld krijgen om het hoofd boven water te houden. De TOZO-regeling bood velen van hen geen soelaas en bestaat zelfs al niet meer. In ieder geval tegenover deze groep is een aankoop van 150 miljoen euro nu moeilijk te verkopen.

Voor hun gevoelens zegt de minister ’begrip te hebben’. Dat is dan mooi. Maar met begrip komt er geen brood op de plank van deze mensen, die in goede tijden voor onze samenleving zoveel betekenen op het gebied van kunst en cultuur.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, ook deze man met zijn vaandel

De minister vertelt dat het doek door de aankoop ter beschikking komt ‘aan de gehele Nederlandse samenleving’. Maar daar is nogal wat op af te dingen.

Een half miljoen landgenoten onder de armoedegrens kunnen zich amper een tramkaartje veroorloven om naar het Rijksmuseum in Amsterdam te gaan, waar het doek zal komen te hangen. Laat staan dat zij twintig euro per persoon kunnen uitgeven om dat museum binnen te komen.

En dan zijn er nog al die anderen die in de schuldsanering zitten, slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire of zelf hun toko zijn kwijtgeraakt door de coronacrisis. Wie is die ‘gehele Nederlandse samenleving’ die de minister bedoelt?

Onze excellentie, demissionair als zij is, met toch nog honderdvijftig miljoen in de achterzak voor dit koopje, weet kennelijk niet hoe onze samenleving er op dit moment uitziet en wie zij vertegenwoordigt.

De tragiek, naast deze affaire, is dat onze Staat der Nederlanden sowieso ooit een armoedige reputatie heeft opgebouwd waar het kunstaankopen betreft. Heel veel van de kunstroofzaken waar onze musea nog steeds mee mogen pronken, zijn tot op heden nooit afgewikkeld. Maar goed, laten we dat sombere verhaal er maar even buiten laten. Anders wordt het verhaal van ‘De Vaandeldrager’ nog pijnlijker.

Voor troepen geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus ook voor deze man voorop met zijn vaandel. Zo gauw onze mensen in de kunstsector weer volop aan de slag kunnen, sturen we onze minister opnieuw naar de Rothschilds om te kijken of het doek nog te koop is. Nu, fatsoenlijk als we zijn, even pas op de plaats.

Azarkan: ‘Ik ging helemaal niet coronapositief naar de Kamer’

0

Denk-leider Farid Azarkan heeft in maart de coronaregels geschonden door na een positieve test tóch naar de installatie van de nieuwe Tweede Kamer te gaan, meldde Nieuwsuur eerder vandaag. Maar deze ‘scoop’ van Nieuwsuur-journalist Nynke de Zoeten klopt niet, beweert Azarkan zelf.

‘Dit is vals’, twittert Azarkan aan De Zoeten. ‘Ik heb na uitslag een uur overleg gehad met medici omdat ik totaal geen klachten had en me kiplekker voelde. Ik heb je ook verteld dat ik me daarna 2 keer heb laten testen. 2x negatief. Azarkan was dus helemaal niet positief naar de Kamer.’

‘Waarom deze rancuneuze journalist van Nieuwsuur dan toch valse riooljournalistiek brengt?’, speculeert zijn Denk-kompaan Tunahan Kuzu op Twitter. ‘Zou het te maken kunnen hebben met de kritische houding van Denk ten opzichte van het coronabeleid van Rutte en De Jonge? Of heeft Nieuwsuur een appeltje te schillen met Azarkan?

Azarkan vervolgt richting De Zoeten: ‘Ik heb jou ook gewezen op de veiligheids- en privacyrisico’s in een toch al gepolariseerd debat. Ik ben geschrokken van de hijgerigheid om onjuiste medische gegevens openbaar te maken. Nu de bedreigingen binnenstromen dwing je me te reageren.’

Hij deelt op Twitter een bedreiging, waarin de Marokkaans-Nederlandse politicus voor ‘smerige TURK’ en ‘aspirant moordenaar’ wordt uitgemaakt.

Nieuwsuur-journalist Milena Holdert reageert op Twitter sarcastisch op Azarkans verhaal: Overleg gehad ‘met medici’, aha. Nee dan is het natuurlijk prima, dat mogen burgers ook: overleggen met niet nader genoemde medici en dan een positieve coronauitslag negeren.’

Holdert besluit: ‘Oh en hij had bovendien ‘totaal geen klachten’: pre- of asymptomatische besmetting bestaat blijkbaar niet.’

Kritiek op nieuwe ‘West Side Story’-film: ‘Nog steeds racistisch’

0

De nieuwe Spielberg-verfilming van Broadwaymusical West Side Story is ‘minder racistisch dan het origineel, maar dat is niet voldoende’. Dat zegt de Amerikaanse schrijver Luisita Lopez Torregrosa bij de zender NBC. ‘Onwetendheid, banaliteit en geweld definiëren de Puerto Ricaanse karakters ook deze keer.’

West Side Story verhaalt over twee rivaliserende jeugdbendes uit New York, waaronder ook een met een Puerto Ricaanse achtergrond. Tony en Maria, allebei gelieerd aan een andere bende, worden verliefd op elkaar en beginnen aan een verboden romance.

Vroeger op school plaagden haar medeleerlingen Torregrosa, die zelf ook een Puerto Ricaanse afkomst heeft; ze vroegen haar om ‘dansmoves zoals Anita en Maria’ uit West Side Story, dat in de jaren zestig ook al was verfilmd.

‘Ik was verschrikt, maar lachte het weg’, zegt ze daarover. ‘Ik was niet Maria of Anita. En de gangsterleden (…) waren niet zoals de jongens waarmee ik was opgegroeid in Puerto Rico.’

Torregrosa zag een eendimensionaal en stereotype beeld van Puerto Ricanen, dat ‘een blijvertje’ werd, zegt ze. ‘Een schandalig, maar intens en hardnekkig beeld.’

En dan nu de nieuwe uitgave van Steven Spielberg (foto). Torregrosa: ‘Er is zeker inspanning geleverd om een multidimensionale verbeelding van Puerto Ricanen neer te zetten. Door meer dialoog.’

Maar volgens Torregrosa is dat niet goed gelukt. Alleen de hoofdpersonen Maria en Valentina zijn sympathieke figuren in de film. ‘Zij laten zien wat het is Puerto Ricaanse te zijn in een wereld vol met armoede en discriminatie.’

De Puerto Ricaanse vrouwen zijn in de Hollywood-verbeelding van Spielberg altijd maagdelijk of oversekst, schrijft Torregrosa, en de mannen gewelddadig. ‘En elke Puerto Ricaan op tv is een fenomenale danser.’

Turkije arresteert populaire straatreporters

0

De Turkse politie heeft de populaire YouTube-straatreporters Arif Kocabiyik, Hasan Köksoy, Mehmet Koyuncu en Turan Kural van hun bed gelicht. Dit schrijft de Turkse nieuwssite Karar.

In hun video’s kwamen Turkse burgers aan het woord over met name de verslechterende economie in het land. De economische crisis lijkt de electorale achilleshiel van Erdogan te worden, nu burgers met duizenden tegelijk de straat op gaan en de Turkse president en zijn AKP in rap tempo dalen in de peilingen.

De opkomst van deze straat-kanalen is een alternatieve reactie tegen het nagenoeg ontbreken van onafhankelijke media in Turkije. Hun kanalen trekken miljoenen kijkers. De Kanttekening sprak hier eerder dit jaar over met straatreporter Koyuncu (foto, rechts), die nu dus is gearresteerd.

De arrestaties volgden een dag nadat de Turkse president Erdogan sociale media als een ‘bedreiging voor de democratie’ had weggezet. ‘Het is belangrijk om het publiek te informeren tegen desinformatie en propaganda in het kader van de waarheid’, zei hij.

Vorig jaar besliste het parlement dat sociale media platforms met meer dan een miljoen leden verplicht zijn hun juridische vertegenwoordiging en dataopslag in Turkije te vestigen. Sindsdien hebben bedrijven als Facebook, YouTube en Twitter kantoren in Turkije. Volgens critici maakt deze stap het Turkije makkelijker om ongewenst commentaar te criminaliseren.

De vervolgde journalist Can Dündar spreekt op Twitter zijn steun uit voor de opgepakte straatreporters. ‘De vlag van de journalist is zijn pen, camera en de microfoon. (…) Het zal moeilijk worden (voor de regering, red.) om deze standvastigheid de kop in te drukken.’

Dündar verwees in zijn tweet ook naar Tugba Köksoy, de vrouw van één van de opgepakte journalisten, en die het werk van haar man Hasan Köksoy overnam na zijn arrestatie. ‘Tot mijn man is vrijgelaten ga ik door met video’s maken, laat ze mij maar arresteren!’

India: moslims in voorstad New Delhi mogen niet meer op straat bidden

0

Radicale hindoes in Gurgaon, een voorstad van de Indiase hoofdstad New Delhi, hebben aan het langste eind getrokken. Er is besloten een eerdere overeenkomst in te trekken, die moslims toestond om te bidden op door de overheid toegewezen plekken.

De afgelopen weken protesteerden hindoe-extremisten tegen moslims die bidden in de daarvoor bestemde ruimtes in Gurgaon. Bij verschillende gelegenheden werden moslims die wilden bidden zelfs bedreigd.

In 2018, in reactie op enkele schermutselingen tussen hindoe-extremisten en moslims, besloot de deelstaatregering dat moslims alleen mochten bidden op aan hun toegewezen plekken. Maar aan deze godsvrede hebben hindoe-nationalisten nu een einde gemaakt.

Vorige maand besloot de deelstaatregering dat moslims op acht van de bijna veertig aangewezen openbare plekken niet meer mochten bidden. Nu heeft de eerste minister van Haryana besloten dat moslims alleen nog maar thuis en in de moskee mogen bidden.

Moslims in Gurgaon baden tot voor kort op openbare plekken, omdat ze zeggen over te weinig moskeeën te beschikken. De autoriteiten zouden hen beletten er meer te bouwen.

Rechtse Franse presidentskandidaat Zemmour op campagne in Armenië

0

Éric Zemmour werd zaterdag op het vliegveld van de Armeense hoofdstad Yerevan vijandig ontvangen door demonstranten. Zij protesteerden tegen de radicaal-rechtse presidentskandidaat, die hoopt de Armeense gemeenschap in Frankrijk achter zich te krijgen.

Ongeveer twintig demonstranten begroetten Zemmour door ‘racisme’ te roepen en te zwaaiden met borden waarop stond: ‘Niet welkom, Éric Zemmour.’

De demonstranten waren Fransen en Armeniërs. ‘We zijn er om de Armeniërs te informeren over wie Éric Zemmour is. Hij is een zeer gevaarlijke man, een fascist’, aldus een 25-jarige Francaise tegen le Point.

Zemmour is in Armenië met als doel om meer stemmen te krijgen van de Armeense gemeenschap in Frankrijk. Er wonen meer dan 600.000 Armeniërs in Frankrijk. Zemmour is tot dinsdag in Armenië.

Ook is Zemmours bezoek ideologisch. Vrijdag verklaarde de radicaal-rechtse presidentskandidaat dat hij Armenië had uitgekozen voor zijn eerste campagnereis omdat het een oud, christelijk land is, een zogenoemde bakermat van de westerse beschaving.

Zemmour bracht de Armeense Genocide in herinnering, die aan ongeveer anderhalf miljoen Armeniërs het leven heeft gekost. Ook noemde hij de recente oorlog tussen Armenië en Azerbeidzjan, die mede dankzij Turkse militaire steun door Azerbeidzjan gewonnen werd. Volgens Zemmour bevindt Armenië zich in het hart van een beschavingsoorlog tussen christendom en islam.

Zemmour is niet de eerste radicaal-rechtse politicus die Armenië om dezelfde reden omarmt. Ook Geert Wilders maakt zich hard voor de Armeense zaak. Vorig jaar oktober kreeg de PVV-politicus een chatsjkar, een Armeense kruissteen, uitgereikt als dank voor zijn politieke steun voor Armenië. De steen werd uitgereikt door de voorzitter van de Armeense Kerk in Almelo.