10.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 506

Bijlmer na ophef geschrapt uit film ‘De Tatta’s’, maar lucht nog niet geklaard

0

De aankondiging van De Tatta’s, een film over een verarmd Goois gezin dat in de Bijlmer komt wonen, zette kwaad bloed bij sommigen vanwege ‘stigmatisering’ van de Amsterdamse wijk. Distributeur Independent Films besloot om de film dan maar in een fictieve plaats te laten afspelen. Maar dat stemt nog niet iedereen tevreden.

De film gaat over een welgesteld gezin uit het Gooi dat door een risicovolle investering hun fortuin kwijtraakt en daarna ‘noodgedwongen’ in de Bijlmer moet gaan wonen. De filmbeschrijving vermeldt dat het gezin vervolgens moet gaan ‘integreren’ in de wijk.

Oud-Kamerlid (PvdA) en Kanttekening-columnist Amma Asante, die in de Bijlmer is geboren, reageerde zwaar teleurgesteld: ‘Ga weg met je vooroordelen en stigma’s uit het jaar 0′, twitterde ze. ‘Het is 2022 for Christ’s sake. Mensen uit het Gooi zijn geen haar beter dan mensen uit de Bijlmer.’

Ook cabaretier Soundos el Ahmadi schreef op Instagram geïrriteerd te zijn over de film: ‘In de Bijlmer wonen is geen beproeving. En al helemaal geen straf als het ‘slecht’ met je gaat.’

Klaas de Jager van Independent Films reageerde geschrokken op alle ophef: ‘Ik begrijp dat als je uit de Bijlmer komt je er niet blij mee bent. Het is nooit leuk als de plek waar je vandaan komt een beetje belachelijk wordt gemaakt.’

De ‘oplossing’: het Gooi en de Bijlmer verdwijnen. Er komen fictieve plaatsen voor in de plaats. Maar voor sommige twitteraars maakt dat niet bijster veel uit.

Wat scheelt het qua stereotyperingen als je alleen de woorden ‘Gooi’ en ‘Bijlmer’ niet meer gebruikt, redeneren sommigen

Zo voorspelt cultuurwetenschapper Dick Zijp op sarcastische wijze: ‘De nieuwe film De Tatta’s zal zich afspelen op een geheel fictieve plek met flats in honingraatpatroon en veel inwoners met niet-westerse migratieachtergrond.’

Anderen reageren om een hele andere reden negatief op het bericht dat de film wordt ‘verhuisd’. ‘Humor en zelfspot, iemand?’, vraagt de Amsterdamse JA21-fractievoorzitter Annabel Nanninga zich af. ‘Twee huilstruiken klagen en de hele film wordt aangepast, man man man.’

O, en hoe zit het eigenlijk met dat woord ‘tatta’s’? Is dat ook niet een scheldwoord voor witte mensen?, vragen weer anderen zich af.’ Al met al genoeg tekenen dat de film, die eind dit jaar uitkomt, later alsnog de nodig stof zal doen opwaaien.

Zeldzaam: VS spreekt zich uit over mensenrechtenschendingen in India

0

De Amerikaanse regering houdt de mensenrechtenschendingen in India goed in de gaten, aldus minister Antony Blinken (Buitenlandse Zaken) tijdens een gezamenlijke persconferentie met twee Indiase ministers.

Biden doelt op ‘enkele recente ontwikkelingen in India, waaronder een toename van de mensenrechtenschendingen door sommige regerings-, politie- en gevangenisfunctionarissen’, zo zei hij in Washington.

De op de persconferentie aanwezige Indiase ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie gingen verder niet in op de mensenrechtenschendingen

Blinkens uitspraken zijn een zeldzaamheid voor de Verenigde Staten, dat India als partner niet. Zijn opmerkingen komen enkele dagen nadat de Amerikaanse Congresvrouw Ihan Omar de stilte rond de groeiende moslimhaat in India bevroeg.

De situatie voor religieuze minderheden in India is alarmerend, zeggen mensenrechtenorganisaties. Zij wijzen dikwijls naar de opkomst van premier Narendra Modi en zijn hindoe-nationalistische partij BJP, die in 2014 aan de macht kwamen.

Volgens Human Rights Watch (HRW) maken Modi en de BJP zich schuldig aan institutionele discriminatie tegen de moslimminderheid in India, waartegen het aantal fysieke en verbale aanvallen toeneemt. Ook zegt HRW dat fanatieke hindoe-nationalisten de overheidsorganen infiltreren, wat de situatie voor moslims nog onveiliger maakt.

De laatste tijd lijken deze hindoe-nationalisten steeds meer aan invloed te winnen. In de deelstaat Karnataka geldt sinds kort een hoofddoekverbod op scholen. En onlangs riep een partijbestuurder van de BJP op om halal producten te boycotten, omdat zulke producten onderdeel zouden zijn van een heuse ‘economische jihad’ door islamitische Indiërs.

Afgelopen dagen geleden nog werden in de Indiase deelstaat Madhya Pradesh een moskee in brand gestoken en huizen van moslims verwoest. Enkele maanden terug riepen radicale hindoeleiders op om moslims te doden.

Ook christenen zijn in India steeds vaker het doelwit van geweld. Daders beroepen zich dikwijls op de anti-bekeringswetten die christenen zouden schenden.

Deutsche Bank sluit rekeningen Erdogan-tegenstanders

0

Deutsche Bank heeft zonder opgaaf van reden de bankrekeningen van drie tegenstanders van Erdogan gesloten. Dit meldt de Duitse krant die Welt.

Deutsche Bank zegt het recht te bezitten om dit zonder opgaaf van reden te doen. Mogelijk zijn de rekeningen gesloten vanwege risico-calculaties die zijn gebaseerd op informatie uit Ankara, dat dissidenten als terroristen bestempelt.

De drie rekeninghouders zijn allemaal Turkse Duitser en lid van de Gülenbeweging. Dat is een religieuze beweging die door Turkije verantwoordelijk wordt gehouden voor de mislukte staatsgreep van 2016.

De getroffenen ontdekten dat een notitie over hen was geplaatst in een internationale financiële database die rekeninghouders linkt aan onder meer witwassen, wapenhandel en terrorisme. Tenminste één van de drie Gülen-sympathisanten staat beschreven als lid van een terroristische organisatie. Mogelijk heeft Deutsche Bank deze informatie gebruikt.

De rekeningen van sommige Erdogan-tegenstanders zijn al gesloten door grote banken in andere landen, zoals Groot-Brittannië en Nieuw-Zeeland.

Kabul: verkoop hijabs 50 procent gestegen na machtsovername Taliban

0

Volgens winkeleigenaren in Kabul is de verkoop van hijabs met 50 procent gestegen, sinds de machtsovername van de Taliban in augustus. Dit meldt het Afghaanse persbureau Pajhwok.

Sinds de Taliban weer aan de macht is, is de hoofddoek weer verplicht in Afghanistan.

De bewegingsruimte voor vrouwen in Afghanistan wordt steeds meer beperkt door de Taliban. Vrouwen moeten op reis worden vergezeld door een mannelijke begeleider, berichtte al Jazeera vorige week nog. Taxichauffeurs mogen geen vrouwelijke passagiers vervoeren zonder mannelijke begeleider hoofddoek. Ook mogen vrouwen niet zelf meer naar het ziekenhuis. Volgens de Taliban gaat het niet om beperkingen voor vrouwen, maar om ‘de bescherming van hun eer’.

Franse moslims stemden massaal op radicaal-linkse Mélenchon

0

Franse moslims stemden in de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen massaal op de radicaal-linkse Jean-Luc Mélenchon. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van het Franse medium la Croix.

Mélenchon, die met 22 procent van de stemmen net niet de tweede ronde haalde, trok 69 procent van de islamitische stemmen.

De tweestrijd zal gaan tussen zittend president Emmanuel Macron, die in de eerste rond 27,8 procent van de stemmen kreeg, en de radicaal-rechtse politica Marine Le Pen, (23,1 procent).

Le Pen is voor het overgrote deel van de moslims geen optie. Zij kreeg 7 procent van de islamitische stemmen. Ook Emmanuel Macron kreeg maar weinig islamitische stemmers: 14 procent.

Macron is onder moslims niet erg geliefd vanwege zijn strijd tegen ‘islamitisch seperatisme’, waarbij hij neit schroomt om ‘radicale’ moskeeen en organisaties te sluiten. Hoewel de president zegt de radicale islam te bestrijden, zien veel moslims de strijd van Macron als een strijd tegen de islam.

Ook in Utrecht mag Pegida geen barbecue organiseren voor de moskee

0

Anti-islambeweging Pegida van Edwin Wagensveld mag geen varkensbarbecue organiseren voor de Utrechtse Ulu-moskee, meldt AD Utrecht. Burgemeester Sharon Dijksma is bang voor ‘wanordelijkheden’. Eerder deze maand werden geplande barbecues in Schiedam en Eindhoven verboden.

Pegida wilde donderdag een demonstratie in Utrecht organiseren op het plein bij de Ulu-moskee en daar stukjes varkensvlees op de barbecue gooien. Denk vroeg Dijksma de demonstratie te verbieden, omdat Pegida de openbare orde zou willen verstoren en de moslimgemeenschap beledigen. ‘In Utrecht is geen plek voor haat.’

In het verleden hebben demonstraties van Pegida in Utrecht tot escalaties geleid. In 2019 pleegden tegendemonstranten een groot aantal vernielingen in de wijk Zuilen. Een jaar later werd een demonstratie van Pegida bij de moskee afgebroken omdat er stenen werden gegooid naar Pegida-aanhangers.

De Utrechtse burgemeester Dijksma kijkt of Pegida op een andere plek kan demonstreren. Maar Pegida-voorman Edwin Wagensveld heeft daar geen trek in.

‘Bij een Sinterklaasintocht mag gedemonstreerd worden tegen Zwarte Piet. Waarom zouden wij dan niet bij een moskee mogen verzamelen? Iedereen heeft een grote mond over Rusland, dat mensen daar niet mogen demonstreren. Die kant gaan wij ook op.’

Op Facebook schrijft Pegida dat de organisatie zich heeft aangemeld voor twaalf demonstraties in steden en dorpen in Nederland, in de periode van 5 tot en met 16 april.

De demonstratie vanavond in Amsterdam bij de El Tawheed-moskee gaat volgens de organisatie wel ‘gewoon’ door. De partij Denk had burgemeester Femke Halsema om een verbod gevraagd.

‘Opgroeien als Jemeniet in Saoedi-Arabië, niemand geeft dan om je’

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Moussa*(31). Hoewel hij geboren en getogen is in Saoedi-Arabië, kreeg hij vanwege zijn Jemenitische ouders niet de Saoedische nationaliteit. Nadat in Jemen de oorlog uitbrak, dreigden hij en zijn familie daarheen gedeporteerd te worden.

Als tiener droomde de Jemenitische Moussa van een carrière als professioneel bokser. Volgens zijn trainer had hij er het talent voor. ‘Hij zei dat hij mij graag onder zijn hoede wilde nemen om mij klaar te stomen voor grote competities. Maar toen ontdekte hij dat ik niet de Saoedische, maar de Jemenitische nationaliteit had. Om die reden trok hij zijn aanbod in’, vertelt hij. ‘Op dat moment wist ik dat ik ‘anders’ was. Ik werd toen voor het eerst geconfronteerd met de beperkingen die de Saoedische regering oplegt aan mensen met mijn achtergrond.’

Wat veel mensen niet weten, is dat Saoedi-Arabië je niet automatisch de Saoedische nationaliteit verleent als je in het land geboren bent. ‘Dat is het verschil tussen jou en mij, zeg ik dan wanneer ik Nederlanders mijn levensverhaal vertel. Als ik bijvoorbeeld in Nederland vader zou worden, dan kan ik een proces starten om mijn kind de Nederlandse nationaliteit te geven. Maar dat geldt niet in landen als Saoedi-Arabië, en zeker niet wanneer je ouders in Jemen zijn geboren. Je krijgt dan geheid te maken met discriminatie, niemand geeft om je.’

Vanwege zijn Jemenitisch paspoort kreeg Moussa in Saoedi-Arabië ook geen toegang tot de universiteit. Hij besloot daarom naar de Filipijnen te reizen om een universitaire opleiding te volgen tot netwerkbeveiligingsingenieur. ‘Ik wilde altijd al naar de Filipijnen, dus lag het voor de hand voor mij om erheen te gaan en te studeren. Het was vergeleken met andere landen vrij gemakkelijk voor mij om een studentenvisum aan te vragen voor de Filipijnen – en zo geschiedde’, zegt Moussa. ‘In 2017 behaalde ik mijn diploma, en reisde ik terug naar Saoedi-Arabië omdat mijn studentenvisum was verlopen.’

De oorlog in Jemen was al drie jaar aan de gang op het moment dat Moussa terugkeerde. Voor Jemenieten werd het bijna onmogelijk gemaakt om in Saoedi-Arabië te blijven leven, vertelt hij.

‘De Saoedische regering legde ons zelfs nog meer beperkingen op. Studenten met een Jemenitisch paspoort mochten al niet aan een universiteit studeren, maar toen de oorlog in Jemen begon, mochten we ook niet meer werken. Zelfs met een universitair diploma op zak kon ik in Saoedi-Arabië niet aan werk komen.’

Uiteindelijk besloot Moussa om zijn vader te helpen die als automonteur in een garage werkt. ‘Dat soort werk mochten Jemenieten wel blijven doen, omdat het ‘vies’ werk is en Arabische mensen dat niet wilden doen vanwege de hitte.’

Moussa wist dat hij niet langer in Saoedi-Arabië kon blijven. Toch bleef hij voor zijn familie. ‘Mijn vader werd rond die tijd ernstig ziek. Hij had al langer last van hartfalen, en dat speelde weer op. We brachten hem naar het ziekenhuis, en daar ontdekten ze dat hij kanker had. Het was een verschrikkelijke tijd voor mij en mijn familie.’

Vanwege de beperkingen die de Saoedische regering oplegde, werden de ziekenhuiskosten maar deels vergoed. Een groot deel van de behandelingen die zijn vader moest ondergaan, moest hij uit eigen zak betalen. Daardoor besloot hij in samenspraak met zijn vader om Saoedi-Arabië te verlaten op zoek naar werk.

‘Ik deed verschillende aanvragen voor een werkvisum. Eerst de Verenigde Staten, maar dat werd geweigerd. Toen Canada, maar ook daarvoor werd ik geweigerd. Toen kwam ik in contact met een advocaat uit Chili, die mij vertelde dat het gemakkelijk zou zijn voor mij om daar een werkvisum te krijgen. Dus vertrok ik naar Santiago. Hij zou dat voor mij regelen. Maar wat bleek? Die advocaat had gelogen. Ik moest hem drieduizend dollar betalen voor een werkvisum, maar hij kwam terug met een toeristenvisum voor tien dagen. Ik kon dat visum uiteindelijk maar tot drie maanden verlengen. Daarna moest ik weer terug naar Saoedi-Arabië.’

Voor Moussa was het onmogelijk om terug te keren, omdat hij door de Saoedische regering naar Jemen zou worden gestuurd. ‘Dat is het land waar mijn ouders zijn geboren. Ik ben er nog nooit in mijn leven geweest, en toch zou ik erheen worden gestuurd vanwege mijn Jemenitisch paspoort. Ik weet waar de Saoedische regering toe in staat is en hoe zij mensen martelen – en vervolgens terugsturen naar Jemen om hen te laten sterven. In Jemen hebben ze alles verwoest, en de regeringsambtenaren van Jemen zitten lekker in een hotel in Saoedi-Arabië te leven, terwijl ze mensen als ik en mijn familie willen terugsturen naar oorlogsgebied. Mijn moeder en oudere zus verblijven nu nog ‘illegaal’ in Saoedi-Arabië, maar mijn jongere zus en haar kind hebben ze al opgepakt en naar Jemen gestuurd.’

Door het verlopen van zijn visum in Chili werd Moussa in 2019 gedwongen om alsnog een vliegticket te boeken richting Saoedi-Arabië. Zijn vlucht vertrok vanuit Santiago en maakte een tussenstop in Amsterdam voordat het verder zou gaan naar Djedda.

‘Toen ik in Schiphol landde en uit het vliegtuig stapte, stonden douaneambtenaren mij al op te wachten vanwege mijn Jemenitisch paspoort. Ze wilden weten wat ik hier kwam doen, en namen mij mee naar een aparte ruimte om mij te ondervragen. Toen vertelde ik dat ik een asielaanvraag wilde indienen in Nederland’, gaat Moussa verder. ‘Ze brachten mij naar een soort detentiecentrum nabij Schiphol. Daar moest ik acht dagen blijven voordat ze me konden verplaatsen naar een asielzoekerscentrum in Leersum (provincie Utrecht, red.).’

‘Ik mocht van de IND geen afscheid van mijn vader nemen. Dat maakte mij kapot’

In afwachting van zijn asielaanvraag in het azc ontving hij bericht over het overlijden van zijn vader. ‘De mensen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND, red.) wisten dat mijn vader in kritieke toestand verkeerde, en dat hij niet lang meer te leven had. Dat had ik ze verteld. Maar toch mocht ik niet gaan omdat mijn asielaanvraag nog in behandeling was, zo is de regel. Ze konden voor het overlijden van mijn vader geen uitzonderingen maken, niet eens voor een paar dagen. Ik kon geen afscheid van hem nemen. Dat maakte mij kapot.’

Tot twee keer toe werd zijn asielaanvraag geweigerd omdat hij uit Saoedi-Arabië kwam. ‘De IND was ervan overtuigd dat ik de Saoedische nationaliteit had, waardoor ze mijn aanvraag tot twee keer toe hadden geweigerd. Ik moest uiteindelijk aan een familielid vragen om een van mijn oude paspoorten naar Nederland te sturen, zodat ik ze kon bewijzen dat ik toch echt de Jemenitische nationaliteit heb. Pas nadat zij mijn oude paspoort hebben gezien, werd mijn aanvraag uiteindelijk goedgekeurd’, zegt Moussa. ‘Het is te bizar voor woorden. Welke IND weet nu niet dat je niet zomaar een Saoedisch paspoort kan krijgen? Dan doe je je werk toch niet goed?’

Na acht maanden in het azc te hebben gewoond werd Moussa dan eindelijk een verblijfsvergunning verleend. Hij woont nu in een studio in Amsterdam-Oost en heeft een bijbaantje als kickbokstrainer. ‘Daardoor kan ik toch nog een beetje mijn jongensdroom waarmaken, al is het niet op professioneel niveau, en doe ik wat ik het liefst doe: kickboksen.’

Sinds kort volgt hij een leertraject bij een internationaal bedrijf om zijn beroep als netwerkbeveiligingsingenieur te kunnen uitoefenen. ‘Tot zover is het traject nog niet helemaal duidelijk. Ik weet niet of ik hierna een baan heb bij dit bedrijf, dus daarom ben ik nog steeds op zoek naar werk.’ Daarnaast leert Moussa de Nederlandse taal door met vrienden af te spreken en het nieuws te volgen.

De oorlog in Oekraïne grijpt hem enorm aan. ‘Ik merk dat de Oekraïense vluchtelingen veel hulp en een warm welkom krijgen van de Nederlanders. Dat gun ik ze enorm. Ik weet hoe verschrikkelijk het is om je land te moeten verlaten, omdat je daar niets meer hebt. Ik zou alleen willen dat ze mensen zoals ik ook eenzelfde gratie zouden verlenen.’

*Achternaam bij de redactie bekend. Vanwege de gevoeligheid van Moussa’s verhaal en de reële dreiging voor zijn familie die nog in Saoedi-Arabië verblijft, wenst hij zijn volledige naam geheim te houden. 

Video: Israëlische soldaat schiet Palestijnse vrouw van dichtbij dood

0

Beelden van hoe op de bezette Westelijke Jordaanoever een Palestijnse vrouw van dichtbij wordt doodgeschoten, lokken veel reacties uit op social media.

Een video laat zien dat de vrouw, de 47-jarige Ghada Sabatin, nabij Bethlehem met één hand omhoog naar de soldaten afloopt. Ze wordt van dichtbij neergeschoten, waarbij ze uiteindelijk ineenzakt. Een omstander probeert later een karton op het lichaam te plaatsen.


Volgens het Israëlische leger naderde de vrouw, die ongewapend bleek, op ‘een verdachte manier’ de soldaten. Ze zou eerst waarschuwingen en een waarschuwingsschot hebben genegeerd.

Haaretz meldt dat de Israëlische strijdkrachten haar eerste hulp hebben aangeboden, voordat ze naar het ziekenhuis werd geëvacueerd en daar is gestorven. Vanuit Palestijnse zijde wordt dit betwist: de Israëliërs zouden haar op de grond dood hebben laten bloeden. Het Israëlische leger heeft een onderzoek naar het voorval gestart.

Sabatin was een alleenstaande moeder van zes kinderen.

Het Israëlisch-Palestijnse conflict is de laatste twee weken weer opgelaaid. Bij meerdere aanslagen door Palestijnen in korte tijd kwamen veertien mensen om.

De Israëlische premier Naftali Bennet spreekt van een golf van terreur. Tegelijkertijd wijst de Palestijnse Autoriteit op Israëlische ‘provocaties’: Israël doet invallen in Palestijnse steden onder het mom van het voorkomen van verdere aanslagen. Bijvoorbeeld in de stad Jenin, waar twee aanslagplegers vandaan kwamen. Bij invallen daar kwamen meerdere Palestijnen om.

‘Spanje wil meer migranten terugbrengen naar Marokko’

0

Spanje is van plan de komende weken ‘aanzienlijk’ meer migranten terug te sturen die via Marokko de Canarische Eilanden hebben bereikt, meldt het Spaanse medium Europa Press.

Europa Press schrijft dat de Spaanse regering van plan is nieuwe vluchten te organiseren, om zo irreguliere migranten terug te brengen naar Casablanca en Agadir.

Het medium baseert zich op een anonieme Spaanse regeringsbron, die stelt dat het aantal migranten dat zal worden teruggestuurd ‘aanzienlijk zal toenemen’ de komende weken.

Volgens Europa Press is het besluit om illegale migranten terug te sturen een gevolg van de verbeterde bilaterale betrekkingen tussen Spanje en Marokko. Spanje heeft onlangs de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara goedgekeurd, waardoor Rabat weer bereid is om met Spanje samen te werken.

De Spaanse politie stelt dat 40 procent van de illegale migranten die de afgelopen maanden Spanje bereikten, is binnengekomen via Marokko. 30 procent bereikte Spanje via Algerije, 30 procent via landen ten zuiden van de Sahara.

Nieuw: Marokkaanse kunst in Cobra Museum, met Benali als conservator

0

De Marokkaans-Nederlandse schrijver Abdelkader Benali wordt gastconservator in het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen. Voor de tentoonstelling Het Andere Verhaal zijn de werken van veertig Marokkaanse kunstenaars naar Nederland gebracht.

Doel van de tentoonstelling is om een beeld te geven van de ontwikkeling van de moderne kunst in Marokko van 1956, het jaar dat het koninkrijk onafhankelijk werd, en nu.

Benali neemt de bezoeker mee op reis rondom thema’s als dekolonisatie, spiritualiteit, gender en migratie, aldus het Cobra Museum. Doel is om een ‘ander’ Marokko te laten zien.

Marokkaanse kunst bood Franse kunstenaars als Henri Matisse en Eugène Delacroix inspiratie. Marokkaanse kunstenaars werden op hun beurt geïnspireerd door westerse kunst: de Duitse Bauhausbeweging en de Amerikaanse Popart. De Marokkaanse kunstpionier Jilali Gharbaoui liet zich inspireren door de Nederlandse Cobra-kunstenaar Karel Appel. Zij ontmoetten elkaar in 1962.

Bij de tentoonstelling verschijnt een nieuw boek van Abdelkader Benali: een onderzoek naar 75 jaar Marokkaanse moderne kunst.

Tijdens de ramadan, die dit jaar de gehele maand april beslaat, wil het Cobra Museum tevens de iftar verzorgen. De iftar is de maaltijd waarmee dagelijks na zonsondergang het vasten wordt verbroken.

De tentoonstelling is vanaf aankomende vrijdag tot 18 september te zien.