13.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 506

Koerd ‘door Turken uit heli gegooid’, maar wordt zelf vervolgd voor ‘terreur’

0

Osman Siban, een Koerdische man die beweert vorig jaar door Turkse soldaten uit een helikopter te zijn gegooid, wordt door het Turkse Openbaar Ministerie vervolgd vanwege ‘terrorisme’. Dit meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

De dorpeling Siban (51) wordt verdacht van ‘betrokkenheid in activiteiten voor terroristische PKK-milities, zoals de transport van goederen naar rurale gebieden’.

Siban en een andere Koerd, Servet Turgut (55), werden in september vorig jaar opgepakt in de overwegend Koerdische provincie Van. Daar was toen een operatie van het Turkse leger gaande. Familieleden troffen de vermiste dorpelingen pas na twee dagen zwaargewond aan in het ziekenhuis.

Ooggetuigen verklaarden dat Siban en Turgut vanuit een helikopter zijn gegooid. Een medisch rapport bevestigde dat de verwondingen te maken hebben met ‘een val vanuit grote hoogte.’ Soldaten hebben verklaard dat de mannen van een klif zijn gevallen.

Turgut is na twintig dagen in het ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden. Hij had twee schedelfracturen, elf gebroken ribben en scheuren in zijn longen. Verder waren zijn beide jukbeenderen gebroken en waren er breuken in zijn vingers, armen, benen en voeten. Ook Siban belandde zwaargewond in het ziekenhuis (foto).

Vanuit de pro-Koerdische partij HDP wordt sinds vorig jaar herhaaldelijk om een parlementair onderzoek geëist naar de daders.

Libanon laat Amerikaanse journaliste vrij na actie mensenrechtenactivisten

0

De Libanese autoriteiten hebben de Amerikaanse correspondent Nada Homsi vrijgelaten, enkele uren nadat Amnesty International en Human Rights Watch (HRW) haar vrijlating hadden geëist, bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera. Homsi heeft drie weken gevangen gezeten.

Volgens Amnesty en HRW werd Homsi op 16 november aangehouden in Beiroet, nadat haar huis werd binnengevallen door de autoriteiten. Ze hadden geen gerechtelijk bevel om Homsi te arresteren en de journaliste werd bovendien de toegang tot een advocaat ontzegd.

Beide mensenrechtenorganisaties besloten om in actie te komen. Homsi’s advocaat vertelt dat Nada thuis is en de beslissing om haar het land uit te zetten is ingetrokken. Ook al haar papieren en documenten zijn haar teruggegeven.

Homsi werkt als freelancer onder andere voor de Amerikaanse National Public Radio.

Homsi werd aangeklaagd voor drugsbezit, nadat de algemene veiligheidsdienst een kleine hoeveelheid cannabis bij haar thuis vond.

Ze werd zes dagen vastgehouden zonder dat ze een advocaat mocht spreken. Dit, terwijl volgens de Libanese wet een persoon maximaal 96 uur zonder aanklachten kan worden vastgehouden en daarna moet worden vrijgelaten als er geen aanklacht is ingediend.

Volgens de mensenrechtenorganisaties vond Homsi’s arrestatie en detentie plaats te midden van een grootschaliger hardhandig optreden tegen journalisten in Libanon. Veiligheidsdiensten vallen regelmatig journalisten aan die hun werk doen, vooral tijdens berichtgeving over protesten.

‘Strikt ecologisch gezien passen in Nederland maar 1 of 2 miljoen mensen’

0

De gevolgen van de mens op de planeet worden steeds duidelijker. Onvermoeid wordt er nagedacht over oplossingen om onze milieu-impact te verkleinen. Windmolens, consuminderen, niet meer vliegen – van alles passeert de revue. Volgens Stichting OverBevolking is de remedie veel eenvoudiger: simpelweg minder mensen.

Het is geen populaire boodschap die Stichting OverBevolking verkondigt: in Nederland – en op de rest van de wereld – leven te veel mensen. ‘Strikt ecologisch gezien zou Nederland maar één of twee miljoen mensen kunnen hebben’, vertelt Jan van Weeren (75), secretaris van het genootschap. ‘Maar die aantallen kunnen fluctueren. Op het moment dat we vreselijk vergroenen kunnen er veel meer mensen bij.’

Dat Van Weeren het over vergroenen heeft, is opvallend. Stichting OverBevolking ging tot voor kort door het leven als De Club Van Tien Miljoen. Oprichter en geestelijk vader van De Club, Paul Gerbrands, gaf te kennen het klimaatstandpunt van Forum voor Democratie te delen. Ofwel: er is geen sprake van een ‘man-made’ klimaatcrisis, het klimaat verandert altijd.

Gerbrands trad in 2019 af en de naam werd veranderd naar Stichting OverBevolking. Sindsdien wordt er volgens Van Weeren niet alleen gehamerd op het ‘bevolkingsoverschot’, maar speelt de ‘ecologische voetafdruk’ een prominente rol in het gedachtegoed. Een autarkisch of klimaatneutraal Nederland is het streven – maar dat kán niet met zo veel mensen in het land. Geboortebeperking wordt gepredikt, het lamleggen van immigratie ook. Daardoor wordt de organisatie al snel in een rechts hoekje geduwd, merkt Van Weeren. Dat vindt hij niet terecht.

Het lamleggen van immigratie is toch ook een rechts idee?

‘Zo kan je het beschouwen. Je kan ook zeggen dat iedere migrant in Nederland, of het nu een expat is of iemand uit het voormalige Oostblok werkzaam in een slachthuis, de ecologische voetafdruk van Nederland vergroot. Ze blijven hier wonen, en laten familie overkomen. Daardoor krijg je dus ieder jaar een bevolkingsgroei van ongeveer 100.000 personen. Dat is een stad van het formaat Alkmaar of Leeuwarden. En zij gaan net zo leven als wij. Dat betekent een enorme toename van onze ecologische voetafdruk.’

Ik denk dat een Poolse arbeidsmigrant die in een slachthuis werkt niet dezelfde levensstandaard heeft als u of ik.

‘Nee, maar hij streeft er wel naar.’

Poolse arbeidsmigranten worden vaak naar Nederland gehaald om werk te doen dat de gemiddelde Nederlander niet wil doen. Is het niet juist dat we te veel consumeren?

‘Doordat we in aantal toenemen, is het een beetje dweilen met de kraan open. Maar ik geef zeker toe dat als wij ons consumptiepatroon terugdringen, we op de goede weg zijn. Dat betekent wel een zodanige vermindering, ook als we onze klimaatdoelen willen halen, dat we toch een beetje in een maatschappij van Tibetaanse monniken terechtkomen. De auto minder gebruiken, geen vliegreisjes meer maken, minder vlees eten. Helaas red je het daarmee niet. Je moet zó drastisch teruggaan in je consumptiepatroon; veel mensen willen dat offer niet brengen.’

Minder mensen zijn daarom volgens jullie de oplossing. Als je dat concretiseert: hoe zorg je daarvoor?

‘In de eerste plaats moet je ervoor zorgen dat de bevolking van een land met een bevolkingsoverschot niet toeneemt door immigratie. Je moet streng toezien op mensen die je binnenlaat, niet je oren laten hangen naar het grootkapitaal, dat nieuwe consumenten wil hebben. Je zal moeten accepteren dat het samengaat met economische krimp. De tweede stap is zorgen dat er minder kinderen worden geboren. Op het moment dat jij een kind krijgt, dan krijg je kinderbijslag. Je wordt financieel en fiscaal ondersteund. Je kan dus zeggen dat de regering dit niet zou moeten aanmoedigen in tijden van overschot.’

Dus de kinderbijslag afschaffen?

‘Of het wat nuanceren. Dat je bij één kind kinderbijslag krijgt, bij twee niet, en bij een derde kind moet je een milieubelasting gaan betalen. Want je gaat iemand op de wereld zetten die onder deze omstandigheden een zware wissel trekt op de toekomst en de duurzaamheid van ons land.’

Is dat niet een rampzalig idee? Er is sprake van vergrijzing en dan komen er ook nog eens minder mensen bij. Het zijn jonge generaties die dan enorm zware lasten moeten dragen.

‘Dat is niet zo’n probleem. Je hebt in iedere maatschappij te maken met mensen die voor het inkomen zorgen en mensen die daarvan afhankelijk zijn. Op het moment dat je veel jongeren hebt, zoals in Afrikaanse landen, dan heb je dus veel afhankelijken die moeten worden onderhouden. Bij ons is het omgekeerd. Wij hebben veel ouderen die onderhouden moeten worden, en maar weinig kinderen waar we voor moeten zorgen. Je kunt allerlei scenario’s maken voor demografische ontwikkeling, maar het aantal mensen dat van andere mensen afhankelijk is, dat is een vrij constante verhouding.’

Door de babyboom is dat toch heel erg aan het verschuiven? Steeds meer mensen hebben zorg nodig.

‘Als je kijkt naar 2050, dan zit je op het toppunt van de babyboom – daarna nivelleert het weer. Het is een tijdelijke bubbel.’

Maar voor de ouderenzorg heb je jonge mensen nodig. Als er daar te weinig van zijn, heb je dan geen migratie nodig om het recht te trekken?

‘Dat is niet het geval. Het belangrijkste is dat we het ecologisch evenwicht benaderen. Dat betekent moeten roeien met de riemen die we hebben, niet in paniek grijpen naar immigratie om op de korte termijn arbeidskrachten te werven. Die immigranten worden op een gegeven moment ook een keer oud, dan krijg je dus weer een piek.’

‘Als je de zaak duurzaam wilt houden, moet je zorgen dat de mensen die nu arm zijn, arm blijven’

Volgens voorspellingen zijn er aan het eind van deze eeuw waarschijnlijk een miljard Afrikanen bijgekomen. Is teruggaan naar tien miljoen mensen in Nederland niet klein bier?

‘Dat is zeker zo. Er wordt gezegd: als we de zaak eerlijker verdelen, dan zouden er in Afrika minder kinderen geboren worden, want die hoeven minder op het land te werken. Er zijn dan andere middelen van bestaan. Het probleem is dat er maar weinig mensen in welvaart leven op aarde. Dat zijn er maar een half miljard: die hebben een behoorlijk inkomen, die kunnen autorijden of een vliegreisje maken. De rest heeft het minder, dat zijn zeven miljard mensen. Maar als die zeven miljard mensen meer gaan besteden, meer welvaart bereiken, dan gaan zij een enorme druk op de aarde leggen. Dus als je de zaak duurzaam wilt houden, dan moet je ervoor zorgen dat de mensen die nu arm zijn, arm blijven.’

Meent u dat?

‘Op een andere manier is het niet te regelen. Want consumptie, hoe groen ook, gaat altijd gepaard met milieuvervuiling en uitstoot.’

Dit is niet wat ik vooraf verwachtte te horen: arme mensen moeten arm blijven.

‘Als je gaat voor een duurzame aarde, dan is dat bij de huidige bevolkingsaantallen de enige oplossing.’

Is het niet eerlijker om de uitstoot per capita wereldwijd te nivelleren en in te zetten op een groene wereld?

‘Uit onderzoek bleek dat zelfs als de hele wereld genivelleerd wordt naar het welvaartsniveau van Egypte of Indonesië, we niet zo kunnen doorgaan. Zelfs als je gaat nivelleren en het Westen heel erg teruggaat ten gunste van mensen die het minder hebben, zit je nog met te veel mensen op aarde. Op het moment dat je hier dingen wilt veranderen, dan krijg je zo veel weerstand – dat lukt gewoon niet. Als je dat dus niet accepteert, dan zit je dus met de conclusie dat arme mensen gewoon arm moeten blijven.’

Hoe zit het met anticonceptie in uw pleidooi?

‘Je hebt van die mooie eufemismen, zoals toegankelijkheid van voorbehoedsmiddelen. Veel vrouwen hebben geen toegang tot moderne anticonceptie. Het is een eufemisme voor een cultuur die gewoon verbiedt dat vrouwen zelf het voortouw nemen en bepalen hoeveel kinderen ze willen. Je hebt te maken met sterk patriarchale culturen en misvattingen: als je de pil slikt, word je dik of ongezond. Je kunt wel zorgen dat moderne anticonceptiva beschikbaar zijn, dat is een ding, maar je zult veel aan voorlichting moeten doen om misvattingen te ontkrachten. En aan de andere kant zul je die patriarchale cultuur moeten doorbreken, dat de man bepaalt hoeveel kinderen er komen en dat zijn aanzien afhangt van hoeveel kinderen hij op de wereld heeft gezet.’

Is dat ook hoe u bevolkingsgroei in Afrika zou tegenhouden?

‘Je moet daar leiders meekrijgen, dat is een voorwaarde. Je kunt daar wel een of ander kliniekje neerzetten en proberen mensen daar naartoe te krijgen en dan eventueel met een beloning anticonceptiva laten gebruiken. Dat werkt niet. Je zult op een gegeven moment een lokale leider moeten hebben die er iets in ziet en zich ervoor inzet. Dan gaat de bevolking mee, dan hebben voorlichting en dat soort zaken effect. Als je dus die samenwerking niet krijgt, dan is het vaak verspilde moeite.’

Is dat niet gewoon neokolonialisme, andere landen anticonceptie aanpraten?

‘Het is alleen maar in hun eigen belang. Op het moment dat zij verder niks doen aan het vruchtbaarheidscijfer, dan zal de situatie steeds ellendiger worden. En dan grijpt op een geven moment moedertje natuur in, of je wordt volstrekt afhankelijk van voedselhulp om te overleven. Overbevolking in die landen is natuurlijk heel anders dan bij ons. Hier is het gewoon gebrek aan ruimte en woningen, maar daar is het een kwestie van overleven. Op het moment dat je daar te veel jongeren hebt en geen middelen van bestaan, dan krijg je oorlogen en uiteindelijk mondt dat uit in massale sterfte door gebrek aan voedsel en water.’

‘Mensenrechten en een ruimhartig asielbeleid laten prevaleren boven de bevolkings-, klimaat- en milieucrisis: daar is geen ruimte meer voor’

Denkt u niet dat uw gedachtegoed xenofobie en racisme aanwakkert?

‘Ik denk dat je daar juist afstand van moet nemen.’

Dat snap ik, maar denkt u niet dat dit soort retoriek ervoor zorgt dat de ‘Ander’ als het probleem gezien gaat worden? Terwijl dat volgens mij niet terecht is.

‘Dat is tot op zekere hoogte zo. Ik denk niet dat als je dit in een groter perspectief bekijkt, dat het iets met racisme of iets dergelijks te maken heeft. Dat is natuurlijk wel zo op het moment dat het kleinschaliger wordt. Hier in Nederland komt de overbelasting door arbeidsmigratie, niet door vluchtelingen. Vluchtelingen vallen in het niet met de voetafdruk die andere immigranten toevoegen. Op het moment dat je het woord ‘immigratie’ neemt, dan denkt iedereen meteen aan arme handophouders uit andere landen, die ons socialezekerheidsstelsel gaan belasten. Dat is een automatische schakelaar die omgaat, daardoor krijgt het een verkeerde lading. Omdat je het in een te kleinschalig perspectief ziet.’

Wat moet je met vluchtelingen doen als je de bevolkingsaantallen hier wilt terugdringen?

‘Ik denk niet dat je ze kunt opnemen. Een vluchteling die bedreigd wordt, die doet een stapje opzij en gaat ergens wonen waar die geen last heeft van oorlogsgeweld. Op dit moment hebben we te maken met vluchtelingen die enorme afstanden afleggen – niet om aan geweld en ellende te ontkomen, maar om een beter bestaan te krijgen. Toen Duitsland België binnenviel in de Eerste Wereldoorlog, toen kwamen een heleboel Belgen de grens over, want hier waren ze veilig. Ze waren op neutraal gebied. Nu is het alsof die Belgen naar de Bahama’s zouden zijn gegaan. Er worden enorme afstanden afgelegd, niet zozeer om zichzelf in veiligheid te brengen maar om een nieuw bestaan te beginnen.’

Is die drang naar een beter leven niet heel menselijk? De slogan van uw stichting is ‘Meer mens met minder mensen’, dat klinkt heel humaan. Die barmhartigheid mis ik vandaag.

‘Het is een luxe die we ons niet meer kunnen permitteren; mensenrechten en een ruimhartig asielbeleid laten prevaleren boven de bevolkings-, klimaat- en milieucrisis waar we nu in verkeren. Daar is geen ruimte meer voor.’

Is dit alles voor u niet makkelijk praten? U bent een gepensioneerde, welgestelde witte meneer. De problemen die u aanhaalt hebben gevolgen voor jongere generaties en immigranten.

‘Natuurlijk, zeker. Ik ben zeer geprivilegieerd. Maar dat betekent niet dat wat ik zeg daardoor gekleurd is, of dat het niet een algemene geldigheid kan hebben.’

Turkse aanklager wil opstandige ex-admiraals opsluiten na kritische brief

0

De openbaar aanklager in Turkije eist celstraffen van drie tot twaalf jaar voor 103 gepensioneerde admiraals. Zij worden vervolgd voor het ‘plegen van strafbare feiten tegen de staat en constitutionele orde’.

Vorig jaar ondertekenden de ex-admiraals een document waarin ze gezamenlijk hun steun aan de Montreux-conventie verklaarden, een 85-jaar oud verdrag met reglementen over het gebruik van de Turkse zeewateren.

Het statement van de admiralen volgde op de goedkeuring van Ankara voor plannen om een nieuw kanaal door Istanbul aan te leggen, wat volgens de oud-generaals een schending zou kunnen betekenen van de Montreux-conventie.

Ook werd de AKP in het document beticht van het ‘islamiseren’ van het leger. De aanwijzing daartoe: een bezoek naar de leider van een ‘extreem religieuze sekte’ door een actieve admiraal.

De Turkse president Erdogan heeft de admiralen beschuldigd van het ‘beramen van een coup’.

Libische rechtbank: krijgsheer Haftar mag zich kandideren als president

0

Khalifa Haftar mag zich alsnog kandideren als president voor de Libische presidentsverkiezingen. Dit heeft een rechtbank in de Libische hoofdstad Tripoli uitgesproken. Krijgsheer Haftar strijdt tegen de door de Verenigde Naties erkende Libische regering, die in Tripoli zetelt.

Het hof van beroep in Tripoli vernietigde een eerdere uitspraak, waarbij Haftar werd uitgesloten van deelname aan de presidentsverkiezingen van 24 december. Haftar mag zich nu wel kandidaat stellen.

In Libië woedt nu meer dan tien jaar een burgeroorlog. Haftar, die door Egypte en Frankrijk wordt ondersteund, voert oorlog tegen de door de Verenigde Naties erkende regering van Libië, die tevens ondersteund wordt door Turkije.

Haftar probeerde vorig jaar Tripoli te veroveren, maar tevergeefs; hij moest juist verder terugtrekken met zijn leger. Hij is een controversiële figuur en als leider van het rebellenleger verantwoordelijk voor mensenrechtenschendingen.

Studie: 7 op 10 Marokkanen ziet migratie naar Europa wel zitten

0

Zeven op de tien jonge Marokkanen is ervan overtuigd gelukkiger te worden als zij naar Europa zouden emigreren.

Dat blijkt uit een studie van het Marokkaanse onderzoeksinstituut Nationaal Observatorium voor Sociale Ontwikkeling in samenwerking met het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties .

Jonge Marokkanen willen emigreren vanwege de sociaaleconomische problemen waarmee zij kampen, vooral de werkloosheid.

Elk jaar proberen duizenden migranten uit Sub-Sahara Afrika via Marokko de oversteek naar Europa te maken. Ook veel jonge Marokkanen proberen dit.

Haagse rechtbank gaat Israëlische minister niet vervolgen voor doden

0

Het Haagse Hof van Beroep oordeelde gisteren dat de Israëlische defensieminister Benny Gantz niet vervolgd kan worden in Nederland voor de dood van zes Palestijnen bij een luchtaanval op Gaza in 2014.

De rechtszaak was aangespannen door de Palestijns-Nederlandse Ismail Zaida, die daarbij drie broers, een schoonzus, een jonge neef en een vriend verloor.

De zaak van Ziada werd in januari 2020 al geseponeerd door een lagere rechtbank in Den Haag die oordeelde dat het beginsel van universele jurisdictie – dat landen in staat stelt om oorlogsmisdaden en marteling te vervolgen, ongeacht waar ze zijn gepleegd – niet kunnen worden toegepast in civiele zaken. De zaak tegen Gantz en voormalig luchtmachtcommandant Amir Eshel kon niet doorgaan omdat de mannen ‘functionele immuniteit van jurisdictie hebben’, oordeelde de rechter destijds.

Gisteren oordeelde het Haagse Hof van Beroep dat de lagere rechtbank terecht heeft geoordeeld dat Benny Gantz – destijds een hoge militaire officier – en Amir Eshel immuniteit hadden omdat ze het Israëlische regeringsbeleid uitvoerden. Wel zei de rechtbank niet blind te zijn voor het verdriet en de pijn van de eiser.

Benny Gantz is blij met de uitspraak, zo laat hij weten. De minister van Defensie zegt dat hij er al zeker van was dat hij en Israël in overeenstemming met het internationaal recht hadden gehandeld. ‘Ik ben erg blij dat nu andere mensen hetzelfde hebben gezegd.’

Ziada’s advocaat, Liesbeth Zegveld, zegt dat haar cliënt nog moest beslissen of ze in beroep zou gaan, maar suggereerde dat de vooruitzichten om de uitspraak ongedaan te maken klein waren. ‘De kans dat het Nederlandse Hooggerechtshof het Israëlische leger ter verantwoording zal roepen is klein.’

Amersfoort: GL-raadslid doet aangifte tegen collega om ‘racistische bagger’

0

GroenLinks-raadslid Youssef el Messaoudi uit Amersfoort doet aangifte tegen zijn collega Hans van Wegen van de Burger Partij Amersfoort. Hij beticht Van Wegen van racisme. In een mail aan El Messaoudi schreef Van Wegen dat bij GroenLinks-politicus ‘het autoritaire DNA uit het Middellandse Zeegebied’ zit ‘ingebakken’.

Van Wegens uitlatingen, die door El Messaoudi op Twitter werden gedeeld, roepen verontwaardiging op bij GroenLinks. ‘Wat Hans van Wegen doet, kan niet’, zegt Dillian Hos, voorzitter van GroenLinks Amersfoort. Partijleider Jesse Klaver noemt de uitspraken van Van Wegen ‘bagger’.

Van Wegen was boos omdat El Messaoudi afwijzend reageerde op het verzoek van de Burger Partij Amersfoort om vragen over het lachgasverbod te behandelen. ‘Opnieuw laat je zien hoe geweldig in-democratisch JIJ (GroenLinks) bent’, schreef Van Wegen aan El-Messaoudi. ‘Mind You, Amersfoort ligt aan de Noord Zee, en niet aan de Middellandse Zee.’

Daarna stuurde Van Wegen nog een email: ‘Klopt, je hebt een Nederlands paspoort enz, maar in je DNA zit nog steeds /kei-hard ingebakken/ het zeer autoritaire Middellandse Zee-gedrag, waardoor je weigert vragen van andere niet-coalitiepartijen bij het lachgasdebat te betrekken.’

Boze brieven naar Tellegen (VVD) na uitval tegen ‘vrouw van kleur’ Simons

0

De uitbrander van ondervoorzitter Ockje Tellegen (VVD) richting Sylvana Simons (BIJ1) in de Emancipatie-commissie van de Tweede Kamer krijgt zeker nog een staartje. Simons heeft al een klacht ingediend. En in een boze brief doen burgers, op initiatief van BIJ1-lid Erik Stronks, per e-mail hun beklag. ‘Neem vrouwen van kleur serieus.’

Maandag gingen beelden viraal van een boze Tellegen, die Simons de les leest nadat het BIJ1-Kamerlid aangaf tijdens de commissievergadering geïntimideerd te worden door PVV-collega Harm Beertema. Simons had Caroline van der Plas (BBB) onderbroken om direct een punt van orde te maken, maar Tellegen vond dat zij op haar beurt moest wachten totdat haar het woord werd gegeven.

Naast bijval krijgt Tellegen ook veel kritiek op social media. Velen vinden haar uitbrander te fors. Sommigen betichten haar zelfs van racisme.

Een punt van orde ‘zeker wanneer het intimidatie betreft’ heeft altijd voorrang, staat in de brief. Maar dat gebeurde volgens de ondertekenaars van de brief niet.

‘U miskent niet alleen haar recht om een punt van orde in te brengen, u leest haar ook op onbeschofte wijze de les, met een energie die ik u nog niet heb zien gebruiken tegen openlijk racistische en fascistische collega’s van radicaal rechtse partijen.’

De ondertekenaars verwachten niets van ‘de racistische volksvertegenwoordiger Beertema van de PVV’, maar zijn wel benieuwd naar de reactie van een ‘liberaal politica’ als Tellegen.

Ze willen dat Tellegen ‘vrouwen van kleur serieus neemt wanneer zij een punt van orde inbrengen’ en ‘een zerotolerancebeleid voert ten opzichte van racistische en/of fascistoïde intimidatie’.

Amsterdam moet de deur sluiten voor het CIDI, vindt BIJ1. Terecht?

0

Moet Amsterdam het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), dat opkomt voor Joden in Nederland en voor Israël, in de ban doen? BIJ1 vindt van wel. Het CIDI reageert ontstemd: ‘Ze willen ons cancelen omdat we een andere mening hebben.’

‘De samenwerking met CIDI wordt per direct verbroken’, schrijft BIJ1 Amsterdam in haar concept-verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dit, omdat het CIDI desinformatie over ‘het koloniale beleid van Israël’ zou verspreiden. Het CIDI hanteert bovendien een definitie van antisemitisme die bepaalde kritiek op Israël uitsluit, zegt BIJ1.

De partij refereert naar de definitie van de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA). De IHRA noemt antisemitisme ‘haat tegen Joden (…) gericht op Joodse of niet-Joodse individuen en/of hun eigendommen, op Joodse gemeenschapsinstellingen en religieuze voorzieningen’. De IHRA noemt elf voorbeelden, waarvan zeven betrekking hebben op Israël.

BIJ1 pleit voor de Jerusalem Declaration-definitie, die kritiek op Israël en antisemitisme wél van elkaar zou onderscheiden: ‘Antisemitisme is discriminatie, vooroordelen, vijandigheid of geweld tegen Joden als Joden (of Joodse instellingen als Joods).’ De verklaring geeft ook voorbeelden van uitingen ten opzicht van Israël die wel of juist niet antisemitisch zijn.

CIDI-directeur Hanna Luden herkent zich niet in het beeld dat BIJ1 schetst van de organisatie. ‘We werken samen met de gemeente Amsterdam, omdat het een openbare instelling is en omdat we dingen aankaarten. We hebben geen formele of informele samenwerkingsovereenkomst’, zegt Luden.

De CIDI-directeur proeft achter de kritiek van BIJ1 iets anders. ‘Ik krijg het gevoel dat ze geloven in een machtige Joodse lobby, die achter de schermen veel invloed uitoefent. BIJ1 heeft het zeer op het CIDI gemunt. Ze willen ons cancelen omdat we een andere mening hebben. Dat cancelen vind ik zorgelijk, en ook het meest gevaarlijke aan het hele verhaal. We doen ons werk omdat we de belangen van de Joodse gemeenschap behartigen. Dan benaderen we ook de gemeente Amsterdam. Daar is niets mysterieus aan. Iedereen, ook BIJ1 is altijd welkom om inhoudelijk kritiek te leveren.’

Een woordvoerder van BIJ1 Amsterdam reageert: ‘Amsterdam ziet het CIDI als dé autoriteit op het gebied van antisemitisme, en haalt stelselmatig onderzoeken van het CIDI aan. Ook werken het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) en het CIDI nauw met elkaar samen.’

Maar deugen de CIDI-rapporten over antisemitisme dan niet, volgens BIJ1 Amsterdam?

‘Deels kloppen die rapporten natuurlijk wel. Maar wij beschouwen Israëlkritiek niet als antisemitisme. Het CIDI wil mensen de mond snoeren. Dat Luden onze kritiek op het CIDI in verband brengt met een geloof in een machtige Joodse lobby is een vorm van karaktermoord. We hebben uiteraard geen probleem met Joodse invloed in het bestrijden van antisemitisme, wel met een organisatie die vooral de belangen van de apartheidsstaat Israël behartigt.’

‘Wij beschouwen Israëlkritiek niet als antisemitisme. Het CIDI wil mensen de mond snoeren’

En hoe zit het met de IHRA-definitie? ‘In het Amsterdams Joods Akkoord, waar bijna alle partijen in de gemeenteraad voor hebben gestemd, is de IHRA-definitie indirect verwerkt’, vertelt een woordvoerder van BIJ1 Amsterdam. ‘Dat vinden wij problematisch en daarom stemden wij toentertijd tegen.’

Het gaat volgens BIJ1 niet zozeer om de ‘nogal vage’ IHRA-definitie, maar om de voorbeelden die vervolgens worden gegeven. ‘Daarin staan maar liefst zeven voorbeelden van Israëlkritiek. Sommige daarvan worden ten onrechte als antisemitisch aangemerkt.’

Neem vergelijkingen tussen nazi-Duitsland en Israël en tussen de onderdrukking van Palestijnen nu en Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. BIJ1: ‘Over de smakelijkheid van zulke vergelijkingen valt uiteraard te twisten, maar dit is geen antisemitisme.’

Luden ziet dit anders. Ze beschouwt de kritiek van BIJ1 als een afleidingsmanoeuvre, om het maar niet over bepaalde vormen van antisemitisme te hebben. ‘De IHRA-werkdefinitie is voor mij niet heilig. Als er een betere definitie van antisemitisme is, dan hanteren we die. De IHRA-werkdefinitie heeft als grote voordeel dat deze gedragen wordt door heel veel landen en organisaties en richtlijnen kent voor gebruik, en ook een procedure voor verbetering. De voorbeelden zijn ‘voorbeelden’ om er een gevoel en richting bij te geven, het oordeel blijft bij de mensen.’

En wat vindt Luden dan van de Jerusalem Declaration, die als BIJ1 wordt voorgesteld als alternatief? ‘Deze verklaring kent net als de IHRA-definitie goede elementen en problemen. Ook de Jerusalem Declaration geeft voorbeelden, onder andere over Israël. Maar het belangrijkste is: deze verklaring zegt een ‘middel voor het interpreteren van de IHRA-definitie’ te zijn.’

Volgens Luden is het belangrijkste dat beide definities niet gepolitiseerd worden. ‘Het zijn geen juridisch bindende definities, maar werkdefinities. Ze zijn niet bedoeld om in de rechtspraak gebruikt te worden, maar om te helpen bij de bepaling of iets antisemitisch is of niet. Het gaat CIDI om het bestrijden van antisemitisme, van antisemitische beelden en vooroordelen. Mijns inziens kunnen allen die kritiek willen uitoefenen op Israël het zo doen zonder mensen te kwetsen. BIJ1 vindt bijvoorbeeld de vergelijking met de nazi’s en de Holocaust niet antisemitisch, maar begrijpt wel dat zulke vergelijkingen kwetsend zijn. Dan zeg ik: respecteer het feit dat Joden dit kwetsend vinden en doe het niet.’

Dodenherdenking op de schop?

BIJ1 wil ook dat de Dodenherdenking van 4 mei anders wordt. Die is nu volgens het concept-programma ‘in de basis racistisch en onvolledig’, omdat er geen verantwoordelijkheid wordt genomen voor ‘Nederlands oorlogsgeweld en medeplichtigheid aan internationale terreur’. Want ‘nog steeds worden Indonesische, Surinaamse, Koreaanse, Iraakse (…) slachtoffers van Nederland (of door Nederland ondersteund) oorlogsgeweld niet herdacht’.

Deze passage vindt CIDI-directeur Luden eveneens kwetsend. ‘Onder het mom van inclusiviteit wil BIJ1 alles uithollen. Je mag best de Indonesische slachtoffers herdenken die vielen in 1945-1950, de slachtoffers van de trans-Atlantische slavenhandel en slachtoffers van andere tragedies, maar graag niet op 4 mei. Daar schiet niemand iets mee op. Het bevordert geen begrip tussen de verschillende bevolkingsgroepen, laat staan kennis van de geschiedenis.’

Luden krijgt, zo concludeert ze, een ‘naar gevoel’ bij het programma van BIJ1. ‘Het is mooi dat de partij zich zegt in te zetten voor allemaal minderheden, maar ‘toevallig’ vallen wij Joden bij BIJ1 altijd buiten de boot.’ Luden noemt dat het BIJ1-programma allemaal groepen benoemt die herdacht moeten worden tijdens de Dodenherdenking, maar waarin de Joden, Sinti en Roma onbenoemd blijven.

‘Mooi dat BIJ1 zich zegt in te zetten voor allemaal minderheden, maar ‘toevallig’ vallen wij Joden altijd buiten de boot’

‘Wij zijn uiteraard voor het herdenken van de Joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog’, zegt BIJ1 Amsterdam. ‘Maar een Dodenherdenking moet ook een moment zijn van kritische zelfreflectie, waarin we ook stilstaan bij het leed dat Nederland heeft veroorzaakt.’

We moeten een eerlijk verhaal over de geschiedenis vertellen, vindt BIJ1. ‘Dus dat Nederlanders van kleur en communisten oververtegenwoordigd waren in het verzet tegen de nazi’s. Maar ook dat de NSB’ers vlak na de oorlog al gauw gerehabiliteerd werden, terwijl de Joodse overlevenden van de oorlog na hun terugkeer uit de concentratiekampen niet bepaald met open armen werden ontvangen. Bovendien kreeg de Jodenvervolging pas in de jaren zestig een plek in de nationale herdenking op de Dam. Het beeld dat witte Nederlanders goed waren, klopt daarom niet.’

Antisemitisme is een probleem dat BIJ1 wel degelijk onderkent, besluit de woordvoerder van BIJ1 Amsterdam, maar: ‘Als je antisemitisme écht wil bestrijden, dan moet je niet Israël gaan verdedigen maar kijken naar extreemrechts, waar het echte antisemitisme vandaan komt.’ De BIJ1-woordvoerder ontkent niet dat er zoiets ‘links antisemitisme’ bestaat, maar ‘we moeten vooral samen met onze Joodse landgenoten een sterk en solidair links blok zijn tegen het gevaarlijke antisemitisme van extreemrechts’.