11.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 508

Kamervragen BIJ1 over aanval op KOZP-activisten: ‘Wat deed de politie?’

0

BIJ1 stelt Kamervragen over het geweld tegen demonstranten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) in Volendam. Demonstranten werden zaterdag bekogeld met eieren, oliebollen, visafval en vuurwerk.

BIJ1 is niet te spreken over het politieoptreden tijdens de demonstratie. De partij wil weten wat er is gebeurd om de KOZP-demonstranten te beschermen:

‘Wat heeft de politie gedaan om het geweld te voorkomen dan wel te stoppen? En wat was de motivatie voor de politie om in te grijpen zoals er is ingegrepen?’

In een video is te zien dat de politie toekijkt terwijl Volendammers oliebollen gooien naar de demonstranten. In een andere video komt de politie één keer tussenbeide nadat de demonstranten zijn geïntimideerd en fysiek zijn aangevallen. Daarna worden de demonstranten weggeleid naar de bus.

KOZP is ook kritisch op de politie: ‘De politie leek meer begrip te hebben voor de gewelddadige Volendammers dan voor de vreedzame demonstranten die hun grondwettelijke demonstratierecht aan het uitoefenen waren.’

BIJ1 vraagt ook hoeveel geweldplegers er zijn gearresteerd en of ze überhaupt worden gezocht.

De demonstratie werd niet alleen fysiek aangevallen. Ook viel de demonstranten racistische taal ten deel. Zangeres Patricia Foort maakte een korte samenvatting van de reacties die zij vond onder de livestream van KOZP:

‘N*ger* *apen* *jammer dat jullie geen slaven meer zijn’ ‘kk op naar je eigen land’ ‘zwarte Pieten’ ‘Volgende keer vermoorden we jullie’ *n*gerin’.

Niet klagen maar dragen

0

Na vijftien jaar op de wachtlijst kreeg columnist Tayfun Balcik een eigen sociale huurwoning in Amsterdam, schreef hij vorige week – een woning in Geuzenveld, aan de rand van de stad. Hij wordt, net als zoveel andere biculturele Nederlanders, de stad uitgedrukt door witte stadplanners, schreef hij ook. In deze gastbijdrage reageert historicus Marcel Rijken kritisch op zijn verhaal. ‘Dát heeft dus niets met biculturaliteit te maken.’

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe huis in Amsterdam Geuzenveld, Tayfun. Het is je gegund. En wat naar om te horen dat je vijftien jaar moest wachten op een sociale huurwoning. Je woede over sociale onrechtvaardigheid snap ik. Maar het is flauw om met een beschuldigende vinger te wijzen naar witte mensen.

Ik zal je mijn verhaal vertellen. Een verhaal van een witte man. Ik heb ook geschiedenis gestudeerd. De afronding van mijn scriptie is inmiddels een levensproject gebleken waarnaar op verjaardagen nog nauwelijks gevraagd wordt. Inmiddels ben ik een veertiger en getrouwd. Net als mijn witte vrouw, die ik via mijn studentennetwerk ontmoette, ben ik beland in een van die vele baantjes die nodig zijn, maar weinig opvallend blijven. Samen hoogopgeleid, samen ongeschoold werk. Maar we zijn tevreden. We hebben weinig stress. En verdienen voldoende om de schoorsteen te laten roken.

We zijn cultuurmensen, mijn vrouw en ik. We bezoeken musea. Vanuit Dordrecht valt dat niet altijd mee. Tot anderhalf jaar geleden woonden wij in een sociale huurflat in een Dordtse buitenwijk. Op z’n snelst en op z’n duurst was ik in één uur en 45 minuten bij het Rijksmuseum in Amsterdam. Voor Groningen, Enschede of Maastricht moeten we de tijd nemen. Drie uur heen en drie uur terug.

Nu wonen we in Vlissingen. We hadden door geluk opeens kapitaal, en zochten naar een betaalbare koopwoning. Binnen Dordrecht liep onze zoektocht dood. Ondertussen hadden we een verslaafde buurman met hoorbaar psychische problemen gekregen en kon onze rust op elk moment verstoord worden door boem-boem-muziek van boven. De onderburen hadden een vrolijk schreeuwend kindje, en nummer twee was op komst.

Het werd Vlissingen. Voor wat we ervoor kregen eigenlijk een verbazingwekkend lage koopprijs. Dat vinden wij na renovatie en anderhalf jaar woonplezier nog steeds. Wat we wonnen was woongenot en een fijne kust. Helaas was cultuur, waar we zo veel van houden, nu nog verder weg.

Maar we laten ons niet kisten. Voor ons begint de Randstad nu anderhalf uur later. In drieënhalf uur kunnen we in het Rijksmuseum zitten. Dat doen we dus ook. We vermaken ons in de trein met het luisteren naar muziek of podcasts. Ons werk hielden we in Dordrecht en Rotterdam aan, totdat we vergelijkbaar werk in Zeeland vonden.

Beste Tayfun, je schrijft dat je voor veel geld een kleine huurwoning in een wat minder aantrekkelijke buurt in Amsterdam betrokken hebt. Binnen 25 minuten ben je in Amsterdam Centraal. Je woont tussen ‘Turken en Marokkanen’. Welnu, ik woonde tot anderhalf jaar geleden tussen alles wat van over de aardbol naar Nederland kwam.

‘Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd’ schrijf je. Misschien is het eerlijker om het alleen over minima te hebben, want rijke biculturelen worden de stad niet uitgejaagd. En heb je wel eens gehoord van die dorpsjongens die geen huis meer in hun dorp kunnen krijgen, omdat rijke mensen uit de stad er zijn gaan wonen? Dát heeft dus niets met biculturaliteit te maken.

‘Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd’ schrijf je. Misschien is het eerlijker om het alleen over minima te hebben

Dat er krapte is op de Amsterdamse woningmarkt lijkt me nogal wiedes. Amsterdam is immers de culturele hoofdstad van Nederland, het financiële hart van Nederland, de stad van de grachtengordel en de Zuidas. Geen wonder dat mensen met geld graag in Amsterdam willen wonen. Geen wonder dat Amsterdam heel duur is geworden.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken. Maar voor het bescheiden bedrag waarvoor wij ons huis in Vlissingen kochten, kan je prima in Den Helder een huis kopen. Of je huurt er iets. En binnen een uur en vijftien minuten sta je op Amsterdam Centraal.

Ten slotte nog een ode aan de fiets. Je schrijft dat je bezweet aankomt op het Leidseplein of Rembrandtplein voor de bios, een debat of een ander cultureel evenement. Dit, omdat je nu in plaats van een kwartiertje een half uur moet fietsen. Omhels je rijwiel, Tayfun. Fietsen maakt vrij. Dat hebben wij in Zeeland wel geleerd. Heerlijk gewoon.

Onze voormalige premier Jan Peter Balkenende, een Zeeuw, sprak eens over een (VOC-)mentaliteit die in het verdomhoekje is geraakt. De huidige burgemeester van Amsterdam vond dit een schande, maar ik denk dat je je hier best door kunt laten inspireren. Kom op, vent! Niet klagen maar dragen!

Of is dat typisch Zeeuws?

Brussel: moslima’s winnen rechtszaak, mogen weer naar college mét hijab

0

Een Belgische rechtbank heeft moslima’s die met hoofddoek naar college willen in het gelijk gesteld: de Brusselse hogeschool Francisco Ferrer moet het hijabverbod dat zij eerder had ingesteld weer terugdraaien.

Gisteren gingen studentes met hoofddoek weer voor het eerst naar school (foto), aldus het islamitische studentencollectief Collectief Les 100 Diplômées.

Vorig jaar demonstreerden zo’n 1.200 jongeren in Brussel tegen het hoofddoekverbod op de school. Honderden studentes zouden hun studies moeten opgeven, was toen de vrees.

De nieuwe gerechtelijke uitspraak is de laatste in een lange reeks van uitspraken waarin het ‘verbieden van zichtbare religieuze en levensbeschouwelijke kentekens’, zoals dat in België wordt genoemd, centraal staat. Op veel Belgische scholen is de hoofddoek al jaren verboden.

Inwoners St. Eustatius beginnen eigen onderzoek naar slavernijverleden

0

In de Nederlandse gemeente St. Eustatius gaan nazaten van tot slaaf gemaakten op zoek naar het slavernijverleden van hun voorouders. Ze doen dit onder meer om familienamen in de koloniale archieven te verbinden met de huidige bewoners van het eiland in de Caribische Zee.

Volgens Afro Magazine is het project deel van de activiteiten van de politieke partij Ubuntu Connected Front (UFC) om de begraafplaats Golden Rock te beschermen. UFC protesteert nu enkele maanden tegen de graafactiviteiten bij deze begraafplaats, die als doel hebben om zand te winnen en het vliegveld uit te breiden.

UCF Caribbean heeft nu, samen met verschillende mensen en organisaties, de ‘St. Eustatius African Burial Ground Alliance’ opgericht. Het Family Heritage Project, om in de archieven genealogisch onderzoek te doen, wordt door deze alliantie uitgevoerd.

‘We vragen nu de medewerking aan mensen met Afrikaanse roots op St. Eustatius’, zegt Kenneth Cuvalay van UFC. ‘Iedereen die ooit een stamboom heeft gemaakt of heeft geprobeerd te maken, en die vrijwel zeker weet dat zijn of haar Afrikaanse voorouders op St. Eustatius hebben gewoond, kan meedoen. Mondelinge overgeleverde verhalen over mensen die rond 1863 leefden zouden mogelijk kunnen helpen. Vrijwilligers zijn welkom om te helpen bij het lezen van de vele archiefstukken om identificerende gegevens van tot slaaf gemaakte mensen te vinden.’

Ubuntu Front Connected is een Nederlandse politieke partij die in 2017 is opgericht en opkomt voor Afro-Nederlanders. In 2018 probeerde UFC tevergeefs een zetel te bemachtigen in de Rotterdamse gemeenteraad. In 2021 deed de partij tevergeefs mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. In St. Eustatius behaalde de partij wel een meerderheid van de stemmen.

Indonesië: Afghaanse vluchteling steekt zichzelf in brand

0

Een Afghaanse vluchteling heeft zichzelf tijdens een demonstratie in de Indonesische stad Medan in brand gestoken. Hij protesteerde tegen het trage beleid van de overheid, die vluchtelingen in het ongewisse laat.

‘Ik heb geprobeerd hem te redden en met hem te praten’, vertelt een vriend van de 22-jarige Ahmad Shad aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. ‘Ik zei: ‘Doe dit alsjeblieft niet’.

Maar plotseling goot hij benzine over zijn kleren en haalde er twee aanstekers uit, één in elke hand. ‘Ik probeerde met hem te praten en zei hem geduld te hebben, maar hij luisterde niet.’

Shah ligt nu met derdegraads brandwonden zwaargewond in het ziekenhuis.

Hij reisde in 2016 als tiener naar Indonesië en wacht nu al vijf jaar op zijn definitieve hervestiging in een ander land. De onzekerheid, in combinatie met langdurige gezondheidsproblemen, zorgde ervoor dat hij in een depressie belandde en wanhopig werd, vertellen zijn vrienden aan al Jazeera.

Shah heeft zo’n twintig seconden in brand gestaan. Naar verluidt werd hij meteen aan de overkant van de straat naar een privéziekenhuis gebracht, maar diezelfde dag nog naar een openbaar ziekenhuis verplaatst door de overheid, die niet voor zijn medische zorg wil betalen.

Sinds 2016 zijn in Indonesië zeker dertien Afghaanse vluchtelingen omgekomen door zelfmoord. Ze wachtten al zes tot elf jaar op hervestiging.

Net als veel andere landen in Zuidoost-Azië is Indonesië geen ondertekenaar van het Vluchtelingenverdrag van 1951 of het daaropvolgende Vluchtelingenprotocol van 1967, dat permanente hervestiging in een gastland mogelijk maakt.

Dit betekent dat vluchtelingen slechts tijdelijk mogen blijven in afwachting van hervestiging elders, meestal in landen als de Verenigde Staten of Canada.

Denk jij aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand anders? Bel 0800-0113 of chat via 113.nl.

Rapport: Israël verzuimde gedegen onderzoek na doden 200 Palestijnen

0

Israël verzuimde gedegen onderzoek te doen naar de protesten in Gaza in 2018, die dankzij Israëlische kogels tot meer dan tweehonderd Palestijnse doden en duizenden gewonden hebben geleid. Dat concludeert de Israëlische NGO B’tselem in een rapport, in samenwerking met het Palestinian Centre for Human Rights.

In 2018 verzamelden zich elke week duizenden Gazanen voor de grens met Israël, vaak nadat ze door Hamas met bussen waren vervoerd, tegen de blokkade van de grens waardoor Gaza vrij geïsoleerd staat van de buitenwereld.

Demonstranten verbrandden banden, gooiden stenen en brandbommen en probeerden het hek te doorbreken. Israël zette sluipschutters in, naar eigen zeggen om te voorkomen dat duizenden Palestijnen – of zelfs ‘gewapende Hamas-agenten’ – Israël zouden binnenstormen.

Het Israëlische leger stelt dat vermeende misbruiken grondig zijn onderzocht en er soldaten verantwoordelijk zijn gehouden. Maar volgens B’tselem is er ‘nooit bedoeld om gerechtigheid voor de slachtoffers te verkrijgen of soldaten af te schrikken van soortgelijke acties.’

B’tselem telt tot nu toe slechts één aanklacht tegen een Israëlische soldaat, die een veertienjarige Palestijn doodschoot. Deze soldaat kreeg ook maar een maand taakstraf, aldus het rapport.

B’teselem: ‘Hun enige doel was om internationale kritiek het zwijgen op te leggen, zodat Israël zijn beleid ongewijzigd kon blijven uitvoeren, en om interventie van het Internationaal Strafhof af te wenden door een papierspoor te produceren dat zogenaamd aantoont dat Israël onderzoek doet.’

Volgens The Rights Forum, een Nederlandse NGO die opkomt voor de Palestijnen, is het Israëlische leger hier deels in geslaagd. Ook Nederland heeft zich nog altijd niet heeft uitgesproken over de gebeurtenissen van 2018, terwijl de Tweede Kamer hier bij herhaling wel om gevraagd heeft.

Stef Blok, de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, schreef in mei 2018 aan de Kamer dat ‘gezien het hoge aantal slachtoffers’ Nederland Israël zou manen een onderzoek in te stellen overeenkomstig internationale standaarden. Hij verwachtte een dergelijk onderzoek ‘in de zomer [van 2018]’ beschikbaar te hebben.

B’tselem concludeert nu, zoals The Rights Forum eerder deed, dat aan geen enkele van deze voorwaarden is voldaan: en ‘dat de staat zijn onderzoeksplicht niet is nagekomen’.

Het Internationaal Strafhof, dat niet door Israël wordt erkend, doet ondertussen ook onderzoek naar de gebeurtenissen van 2018.

Onlangs beantwoordde buitenlandminister Ben Knapen Kamervragen van Tunahan Kuzu over dit onderwerp. Maar de vraag of het Israëlische onderzoek ‘onafhankelijk, onpartijdig, prompt en gedegen’ was bleef onbeantwoord. Volgens The Rights Forum lijkt Israël op deze manier weer weg te komen met grove mensenrechtenschendingen tegen Palestijnen.

Waarom wel of niet vaccineren? We vroegen het ons panel

0

Biculturele Nederlanders blijven, als groep genomen, achter in de vaccinatiecijfers. Dus vroegen wij ons biculturele panel: ken jij ook mensen die niet gevaccineerd zijn? Wat zijn hun redenen? O – en ben je zelf gevaccineerd?

Anushka Soekhradj (28), sociaal werker

‘Nee, ik ben niet gevaccineerd. Om meerdere redenen. Allereerst omdat we onvoldoende kennis hebben over de bijwerkingen op langere termijn. Ik wacht daarom af hoe de werking van het vaccin zich bij anderen ontwikkelt. Daarnaast is het voor mij een beetje een principe. Er komt toch een stukje dwang bij kijken, dat mensen steeds meer gedwongen worden om zich toch te vaccineren. Daar heb ik moeite mee. Dat mijn kinderen straks bijvoorbeeld niet meer naar school kunnen, omdat ze niet zijn gevaccineerd. Nu hoeven kinderen zich niet te laten vaccineren, maar straks misschien wel.

‘Onlangs is mijn opa overleden, na het krijgen van de derde prik. Dit bevestigde mijn idee dat zo’n cocktail ook schadelijk is voor ons immuunsysteem, met name voor de risicogroepen. Mijn broertje heeft zich in tegenstelling tot mij wel laten vaccineren, maar hij wil nu geen boosterprik meer.

‘Er komt toch een stukje dwang bij kijken’

‘Van Thierry Baudet ben ik geen fan vanwege zijn eerdere controversiële uitspraken, maar hij is oprecht tegen vaccinaties en tegen de coronamaatregelen. Daarom weet hij ook de snelgroeiende minderheid voor zich te winnen. Het coronavirus onderschat ik trouwens niet, maar de farmaceutische industrie heeft er een belang bij dat wij ons laten vaccineren.

‘Ten slotte klinkt het hard, maar er is sprake van overbevolking en dit is misschien een natuurlijke manier van de aarde zelf om op te ruimen, een soort grote schoonmaak. Als mijn tijd is gekomen, word ik vanzelf opgeruimd en ik ga dat proces niet bespoedigen of vertragen met een vaccinatie.’

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam, zangeres

‘Natuurlijk ben ik gevaccineerd. Mijn moeder en haar man zijn dat gelukkig ook. De meeste van mijn broers en zussen hebben zich echter niet laten vaccineren, omdat ze het vaccin niet vertrouwen. Ze vinden dat het te snel is gegaan. Normaal duurt het twee, drie jaar voordat een vaccin op de markt komt. Maar een goede vriend van mij, een neuroloog, legde mij uit dat in een onderzoeksperiode er een bepaalde hoeveelheid mensen getest moet zijn. Door de urgentie van het vinden van een vaccin, zijn er in een kortere tijd veel meer mensen meegenomen in de onderzoeken. Daarom heb je nu veel sneller betrouwbare resultaten over de effecten van het vaccin. Ik ben heel blij met deze vriendschap, want ik mag hem alle vragen stellen. Hij is goed van alles wat met het coronavirus te maken heeft op de hoogte en leest ook wetenschappelijke artikelen.

‘Vroeger deden mensen helemaal niet moeilijk over vaccinaties. Je liet je vaccineren als je op reis wilde naar India, om maar een voorbeeld te noemen. Maar nu opeens zijn veel mensen kritisch. Ze blazen de negatieve effecten op, bijvoorbeeld de bijwerkingen van het vaccin, terwijl bijna elk medicijn bijwerkingen heeft. Ook beroepen ze zich op vage bronnen en letten te veel op individuele verhalen, terwijl we naar het grote plaatje moeten kijken. Het vaccin wérkt.

‘Ik vind veel vaccinatieweigeraars niet consequent’

‘Toch geloof ik niet in dwang. Mensen moeten zelf kiezen. Maar ik vind veel vaccinatieweigeraars niet consequent. Ze willen zich niet laten vaccineren, maar willen wel met een neppe QR-test naar een festival of club. Met het risico dat ze anderen besmetten of zichzelf. Dat snap ik echt niet.’

Abdessamad Taheri (43), manager arbeidsontwikkeling

‘Ja, ook ik ben gevaccineerd. Volledig. Mijn sociale omgeving is heel verdeeld over dit onderwerp. Onlangs ben ik uit de familie-app gestapt, omdat er allemaal complottheorieën over corona en over vaccins werden gedeeld. Er is veel wantrouwen. Richting de overheid, de farmaceutische industrie en richting deskundigen. Toen ik op Facebook zei dat ik gevaccineerd was, kreeg ik een heleboel kritiek over mij heen. Mijn ouders hebben gelukkig wel een prik genomen, mede dankzij mijn aandringen, maar veel andere familieleden niet.

‘Het is ook lastig om jongeren te overtuigen. Nee, zij gaan niet dood aan corona. Maar ze moeten zich laten vaccineren en zich aan de maatregelen houden voor de ouderen, die wel aan de ziekte kunnen overlijden.’

‘Een van mijn beste vrienden werd lid van FvD’

‘Thierry Baudet is populair onder Marokkaanse Nederlanders, ondanks zijn racisme. Een van mijn beste vrienden is lid geworden van Forum voor Democratie. Ik zei tegen hem: ‘Baudet houdt niet van jou, want jij bent een gelovige moslim.’ Maar hij is gevoelig voor de complottheorieën. Dit wantrouwen was er al trouwens. Het coronavirus werkt als een katalysator. FvD, maar ook Denk, proberen goedkoop te scoren door te parasiteren op de onvrede van mensen die balen van het virus.’

‘Natuurlijk hoop ik niet op een nieuwe lockdown. Maar ik vrees dat er geen andere oplossing is om de besmettingen tegen te gaan. We gaan vrees ik een gure winter tegemoet.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Ik merk dat ongevaccineerde biculturele Nederlanders in mijn omgeving vaak de pandemie-aanpak van Nederland vergelijken met die in andere landen. Soms maken ze vergelijkingen met hun herkomstland of het geboorteland van hun ouders. Ze horen dat mensen daar geen of weinig druk ervaren om het vaccin te nemen, en er vanuit hun overheid geen beperkingen worden opgelegd: ze kunnen nog prima reizen, uit eten en winkelen. Dan merk ik dat ze minder begrip hebben voor de coronamaatregelen in Nederland, die nu weer aangescherpt zijn.

‘Verder denk ik dat vaccinatiebereidheid ook te maken heeft met factoren die cultureel bepaald zijn. In sommige culturen zijn mensen geneigd om meer risico’s te nemen dan in andere culturen. Dat heeft te maken met de mate waarmee verschillende culturen omgaan met onzekerheden. Het gevoel van op je gemak voelen bij onzekerheid is in die zin cultureel bepaald.

‘In sommige culturen is men geneigd meer risico te nemen’

‘Ik ben opgegroeid binnen een Indonesisch-Nederlandse cultuur. Mijn familie zegt vaak tegen mij dat ik te Nederlands ben, omdat ik me graag aan de regels houd. Het feit dat ze het naleven van regels koppelen aan het Nederlands-zijn, zegt ook iets over wat het voor hen betekent om Indonesisch en om Nederlands te zijn. In Indonesische culturen gaat men over het algemeen wat losser met de regels om. Wat betreft corona zijn zij wel voorzichtig, maar er heerst daar minder een drang om uit voorzichtigheid allerlei risico’s te gaan vermijden.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Het is ingewikkeld. Ik ben zelf hoogopgeleid en woon niet in een sociaaleconomisch achtergestelde wijk, maar ben onlangs pas gevaccineerd. Ik denk niet dat je de vaccinatiebereidheid per se kunt linken aan migratieachtergrond, sociaaleconomische status of religie. Dus ik weet niet of die getallen überhaupt wat zeggen als het om Turkse of Marokkaanse Nederlanders gaat.

‘Bij deze twee groepen kan geloof overigens wel een rol spelen. En daar heb je twee vertakkingen in. De een praat over het lot, of ‘kadr’: als je door corona moet overlijden, dan overlijd je zo. En de andere stroming zegt: Allah heeft je de middelen gegeven om je te beschermen – dus doe dat dan ook. Daar zit wel een scheiding.

‘Ik sta meer aan de kant van dat je jezelf moet beschermen. Je laat je zelf ook opereren als je een tumor hebt. Aan de andere kant: ik ben zelf gevaccineerd, maar dat wil nog niet zeggen dat ik overtuigd ben van het vaccin. Er zijn in vergelijking met vorig jaar nu zoveel mensen gevaccineerd, en dan nog hebben we zoveel besmettingen… dus qua logica ben ik er niet uit.

‘Je laat je zelf ook opereren als je een tumor hebt’

‘Overigens ging het vorig jaar nog over het opbouwen van ‘groepsimmuniteit’, zoals onze demissionair premier Mark Rutte zei. Ik denk dat mensen hierdoor denken: ‘Als je een of twee keer besmet bent, dan kan je het virus waarschijnlijk aan – je hebt het overleefd. Waarom zou ik mij dan nog laten vaccineren?’ Ik acht deze redenering waarom mensen zich niet laten vaccineren waarschijnlijker dan andere oorzaken.’

Oranje gloed door Nederland

0

Afgelopen vrijdag gebeurde er iets dat ik niet zag aankomen. Tijdens de massaal bekeken coronapersconferentie noemde premier Mark Rutte de ‘Orange the World’-campagne. Hiermee wordt wereldwijd, ook in Nederland, aandacht gevraagd voor het stoppen van geweld tegen vrouwen. Rutte riep op om oog te hebben voor slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling, die extra kwetsbaar kunnen zijn in deze coronatijd. ‘Blijf op elkaar letten en vraag eens hoe het gaat’.

Ja, aandacht hiervoor is keihard nodig. Huiselijk geweld is het grootste geweldprobleem in onze samenleving. De cijfers over geweld tegen vrouwen zijn schokkend. Om de tien dagen sterft een vrouw in Nederland aan de gevolgen van geweld en de dader is vaak een (ex-)partner. We hebben het over femicide: de moord op vrouwen omdat ze vrouw zijn. Dit was niet alleen dit jaar zo, maar ook het jaar ervoor. Het is geen ver-van-ons-bed-show. Dit zijn cijfers over Nederland, over onze steden en dorpen, over mensen in je nabije kring.

En toch, ondanks deze schokkende cijfers zie ik een oranje hoopvolle gloed door ons land stromen. Niet alleen door de oproep van Rutte. Ik zie voorzichtige winstpunten en nieuwe ontwikkelingen die een aantal jaren geleden nog ondenkbaar waren.

Een tv-uitzending op prime time volledig gewijd aan het stoppen van geweld tegen vrouwen en de aanpak van huiselijk geweld. Onlangs gebeurde het bij talkshow M. Met volop ruimte voor de verhalen van ervaringsdeskundigen en nabestaanden. Anonieme statistieken kregen zo een gezicht.

Ook te gast was Ester Wijnen, auteur van het pas verschenen boek Jij bent het probleem. Zij vertelde hoe mooi haar relatie aanvankelijk begon, maar hoe snel dit veranderde in iets giftigs – en hoe moeilijk het vervolgens was om daaruit te komen. In die fysieke en mentale dynamiek raakte ze ervan overtuigd dat het echt allemaal haar eigen schuld was.

Eminem en Rihanna rapten en zongen het al treffend in Love The Way You Lie (2010): ‘On the first page of our story, the future seemed so bright. Then this thing turned out so evil, I don’t know why I’m still surprised.’

Door het breed delen van de verhalen van overlevers zoals Wijnen zullen mensen wel drie keer nadenken voordat ze de funeste vraag stellen: ‘Waarom ben je niet gewoon bij hem weggegaan?’

Met haar aanwezigheid in het programma maakt Wijnen meteen een taboe bespreekbaar: ook hoogopgeleide, goedgebekte vrouwen kunnen te maken krijgen met geweld en daardoor hulp nodig hebben. Hier vragen velen van hen in de praktijk echter niet snel om, door bijvoorbeeld die andere kwalijke vraag: ‘Hoe kan een vrouw als jou dat nou overkomen?’

Het woord ‘femicide’ wordt steeds gangbaarder in Nederland

In Rotterdam was ik voor Orange the World bij een bijeenkomst met middelbare scholieren, die intensief over deze problematiek discussieerden. Ik zag niet alleen meiden, maar ook veel jongens zich openlijk uitspreken en ideeën bedenken voor de aanpak. Dat we het hier niet over een vrouwenprobleem hebben, maar een probleem van ons allemaal, was vanaf de start van de discussie vanzelfsprekend. Ze opperden een sticker voor in het openbaar vervoer met daarop een duidelijke instructie dat het verboden is om iemand lastig te vallen. Ze benadrukten het belang van ingrijpen van omstanders. Ze spraken over dominante rolpatronen waar zij zichzelf ook gevangen door kunnen voelen.

Ook femicide kwam voorbij. Een woord dat steeds meer gangbaar wordt om ook de Nederlandse context mee te beschrijven. Steeds minder mensen kijken je fronsend aan omdat ze het woord niet kennen.

In 2020 verscheen mijn roman De Kier, een ode aan overlevers van huiselijk geweld en verborgen vrouwen in de grote stad. Het belangrijkste personage is een verborgen vrouw en slachtoffer van huiselijk en seksueel geweld. Zij is fictief, maar wel gebaseerd op vele sterke overlevers die ik heb gesproken: luide, stille, hoogopgeleide, praktisch opgeleide, werkende, niet-werkende, vrouwen. Hun ervaringen komen samen in het personage Asha.

En dat is voor mij de grootste winst: dat we collectief steeds meer beseffen dat geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld overal voorkomt, geen kleur en geen religie kent. Het laatste wat helpt is om te blijven hangen in clichébeelden over de kenmerken van slachtoffers en stigmatiserende ideeën over waar dit geweld wel of niet zou voorkomen. We hebben te maken met een schaduwpandemie.

Toeslagenouders starten kerst-crowdfunding

0

Slachtoffers van het toeslagenschandaal in Almere zijn zelf een donatiecampagne gestart om de gedupeerden een hart onder de riem te steken met een kerstpakket.

‘Heel veel blije gezinnen, blije kinderen deze kerst’, zo bedankt toeslagenmoeder Derya Selvi degenen die al hebben gedoneerd. Ze sluit haar twitterbericht af met een hartje.

‘Zolang de belastingdienst onze zaken niet oplost, zorgen wij zelf voor elkaar’, zei ze eerder in een andere tweet.

Het kabinet-Rutte III is vanwege de toeslagenschandaal vorig jaar afgetreden, maar de nasleep en de afwikkeling van de affaire duurt maar voort. Zo verschijnen er berichten over ‘zwarte lijsten’, kinderen die uit huis zijn geplaatst en een compensatie die traag verloopt.

Onlangs gaf ook de Raad van State toe dat er meer rechtsbescherming had moeten zijn. Toch schoot diezelfde raad de beschuldiging van discriminatie door de Autoriteit Persoonsgegevens in het verkeerde keelgat. ‘Een ernstige beschuldiging die niet onderbouwd is. Feitelijk onjuist en uiterst onzorgvuldig’.

Een bedrag naar keuze kan via iDEAL gedoneerd worden voor het kerstpakket.

Er is ondertussen ook een tikkie gestart voor de 1.115 kinderen die uit huis zijn geplaatst van toeslagenouders.

Baudet zoekt asielopties om heen te kunnen ‘vluchten’ bij vaccinatieplicht

0

Thierry Baudet, leider van Forum voor Democratie, filosofeert hardop over asielmogelijkheden. Dit, omdat hij zegt te vrezen dat hij straks samen met andere niet-gevaccineerden moet vluchten vanwege het vaccinatiebeleid van de regering en de EU.

Het is ‘tijd om na te denken over een vluchtplan’, twittert Baudet. Hij is bang dat niet alleen in Nederland, maar in de gehele EU een vaccinatieplicht zal gelden. Volgens Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, is een debat over zo’n Europabrede vaccinatieplicht nodig om weerstand te kunnen bieden aan de coronapandemie.

Baudet: ‘Zijn er nog geen landen die ons, ongevaccineerden – dwz: kritische, onafhankelijke geesten, zelfstandige figuren, prima burgers kortom – asiel hebben aangeboden? Landen die NIET meedoen aan de totalitaire machtsgreep?’

Sommige twitteraars reageren sarcastisch op Baudets tweet, omdat FvD een partij is die zich altijd uitspreekt tegen de ‘massa-immigratie’. ‘Ik verheug me al op de pushback’, schrijft publicist Peter Breedveld, doelend op het illegaal terugduwen van migranten naar Turkije door Griekenland.

Als een andere twitteraar vraagt of er ergens nog een onbewoond eiland in de Stille Oceaan over is, waar Baudet misschien heen kan gaan, antwoordt Breedveld ‘Mururoa’, een eiland in Frans Polynesië waar Frankrijk in de jaren zestig en negentig van de vorige eeuw kernproeven heeft gedaan.

Een andere twitteraar stelt Madagaskar voor, refererend naar toen Baudet een half jaar geleden voorstelde om vluchtelingen naar een eiland te deporteren, ‘Madagascar ofzoiets.’ Veel twitteraars vielen daarover omdat de nazi’s in juni 1940 met een plan kwamen om de Europese Joden naar het Madagaskar te deporteren. Baudet beweerde echter te doelen op de tekenfilm Madagascar.