11.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 570

Wapenstilstand of niet, NGO’s zetten door voor de Palestijnse zaak

0

De wapenstilstand belet activisten in Nederland niet in het voortzetten van de strijd voor de Palestijnen. We spraken twee verschillende NGO’s, elk met een eigen werkwijze en visie.

Terwijl de rook van de laatste bombardementen nog optrok, meldden media meer dan 200 doden en 1.500 gewonden aan Palestijnse zijde. Volgens de Palestijnse Autoriteit gaat het om veel burgerdoden, waaronder 67 kinderen. De Verenigde Naties gaven aan dat ruim 100.000 Gazanen hun huizen moesten verlaten. Met de heftige beelden van de bombardementen op het netvlies gingen tienduizenden wereldwijd de straat op voor de Palestijnen. Thomas Hofland zal dat blijven doen, ook nu een staakt-het-vuren is ingegaan.

‘De wapenstilstand tussen Israël en Palestina is geen oplossing’, zegt hij. ‘De enige oplossing voor deze jarenlange strijd is de bevrijding van de Palestijnen, van de rivier tot aan de zee, en het recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen die door Israëlische kolonisten uit hun land zijn verdreven.’

Hofland is de coördinator van Samidoun Nederland, een internationaal solidariteitsnetwerk van studenten en activisten dat de vrijlating van Palestijnse gevangenen in Israël beoogt. ‘Zolang dat geen realiteit is, is er geen oplossing. Zolang er geen gerechtigdheid is, zal er ook geen vrede zijn.’

Het netwerk van Samidoun ontstond in 2011, tijdens de Palestijnse hongerstaking in Israëlische gevangenissen en waaide over naar onder meer Libanon, Amerika, Canada, en Duitsland. Samidoun is sinds 2019 ook actief in Nederland.

Hofland: ‘Veel mensen weten dat er Palestijnse gevangenen zijn in Israël, maar de rol van deze gevangenen binnen het Palestijns verzet wordt onderbelicht. Mensen vinden het zielig dat deze Palestijnen in Israëlische gevangenissen belanden, maar wie zijn deze gevangenen? Een groot deel daarvan zijn leiders van Palestijnse verzetsbewegingen, en dat willen we kenbaar maken.’

Om die reden organiseerde Samidoun onlangs een internationale actieweek voor de bevrijding van Ahmad Sa’adat en alle andere Palestijnse gevangenen. De door Israël gevangengenomen Sa’adat, die in 2008 tot dertig jaar gevangenisstraf werd veroordeeld, leidde het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP). Deze extreemlinkse groepering staat op de terreurlijst van de Europese Unie en is door Israël bestempeld als een ‘verboden organisatie’, net als andere Palestijnse militante organisaties.

‘Israël sluit Palestijnen op om hun vrijheid af te nemen en hun mogelijkheid tot verzet zoveel mogelijk te beperken’, zegt Hofland. Momenteel zijn er naar schatting tussen de 4.500 en 5.000 Palestijnse gevangenen in Israël. Dit aantal is volgens hem niet up-to-date, aangezien honderden Palestijnen zijn gearresteerd na de recente huisuitzettingen van Palestijnse gezinnen in Oost-Jeruzalem.

Hofland: ‘Een van de belangrijkste aspecten van Palestijns gevangenschap is administratieve detentie, een wet die stamt uit de Britse koloniale tijd in Palestina. Het zorgt ervoor dat Israël Palestijnen kan opsluiten zonder enig proces, bewijs of rechtsgang.’

Zo kan een militair commando van het Israëlische leger aangeven welke Palestijnen opgesloten moeten worden gedurende zes maanden. ‘Niemand weet dan precies waarom die persoon gevangen is genomen, en na die zes maanden kan Israël de detentietijd verlengen met nog eens zes maanden zonder juridisch proces. Zo zitten honderden Palestijnen jaren vast zonder rechtsgang en enig uitzicht op vrijlating.’

Volgens Hofland passen de Israëlische autoriteiten verschillende martelmethodes toe op de Palestijnse gevangenen. Van fysiek geweld tot psychische onderdrukkingstechnieken, waarbij Palestijnen tot dertig dagen vastzitten in een ondervragingscentrum en urenlang worden ondervraagd.

‘Het gaat ook om kinderen. Wat dat betreft maakt Israël geen onderscheid. Als een kind een steen gooit naar Israëlische militairen kunnen ze hem laten opsluiten’, zegt Hofland. Eenmaal in de gevangenis, kunnen hun ouders hen niet bezoeken, omdat zij eerst langs allerlei checkpoints moeten gaan en toestemming moeten krijgen van de Israëlische autoriteiten, wat zelden wordt gegeven.

Blokkade en bezetting

Ook zet Samidoun zich in voor Palestijnse vluchtelingen. Zo financierde het onlangs een ambulancewagen voor een Palestijns vluchtelingenkamp in Libanon. ‘Er was daar geen ambulance, terwijl er duizenden mensen wonen en ziek kunnen worden’, zegt Hofland. Door geld in te zamelen waren de lokale activisten binnen het netwerk erin geslaagd een oude bus om te bouwen tot een ambulance. Daarnaast organiseert Samidoun geldinzamelingen om ziekenhuizen in Gaza financieel te ondersteunen.

‘Als je in Gaza contact hebt met de lokale bevolking en hulporganisaties, dan is het mogelijk om financiële hulp te sturen, ondanks de blokkades van de Israëlische regering. De vraag is hoe de Palestijnen met dat geld aan de nodige spullen kunnen komen, omdat Israël de toegang tot geneesmiddelen, bouwmaterialen en voedsel in Gaza blokkeert’, zegt Hofland.

Na veertien jaar belegering waren er al grote tekorten in de Gazastrook, maar na de recente verwoestingen is de nood ongekend hoog. Dat stelt Esther van der Most, coordinator van Stichting Plant een Olijfboom. Na het offensief haalde de stichting meer dan 13.000 euro op aan medische noodhulp.

‘De bezetting is voor niemand goed, en daar moet een einde aan komen’

Plant een Olijfboom steunt geweldloos verzet van Palestijnse boeren middels de aanplant van olijfbomen bij Palestijnse gezinnen op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza. Voor 20 euro kan iedereen die dat wil een olijfboom sponsoren. In 2015 werd de stichting opgericht, als opvolger van een campagne die sinds 2004 bestond.

‘Voorheen waren we al blij als er gemiddeld 1.500 olijfbomen aangeplant konden worden. Steeds meer mensen zoeken actief naar manieren om Palestijnen concreet te steunen. Dit jaar zijn er al meer dan 27.000 olijfbomen gesponsord, die in het regenachtige seizoen weer aangeplant kunnen worden’, zegt Van der Most.

‘Het is een signaal van solidariteit en hoop. Mensen hier laten Palestijnen zo weten dat zij niet alleen staan in hun strijd voor rechtvaardigheid en tegen de voortgaande bezetting en kolonisatie van hun land. Daarnaast is het is ook een concrete manier om Palestijns land te beschermen tegen onteigening’, legt Van der Most uit. ‘Israël gebruikt een wet uit de jaren zeventig, waarin staat dat een land dat drie jaar lang niet beplant of gecultiveerd wordt door Israël kan worden verklaard tot staatseigendom. Dat betekent dat het land dan exclusief voor Israëliërs toegankelijk wordt, en niet langer gebruikt kan worden door de Palestijnse eigenaar.’ Velden waarop de bomen staan lijken door Israëlische kolonisten meer met rust gelaten te worden, zegt ze.

Veel gebieden binnen de Westelijke Jordaanoever – inclusief Oost-Jeruzalem, dat volgens de VN de Palestijnen toebehoort – staan onder druk te worden ingenomen. Er wonen naar schatting ruim 600.000 kolonisten in de Israëlische nederzettingen.

Van der Most: ‘De Palestijnen hebben minder rechten dan de Israëlische burgers. Stel, je wilt als Palestijnse christen naar de Heilig Grafkerk in Jeruzalem, dan moet je daarvoor toestemming krijgen van de Israëlische autoriteiten. Dat geldt ook voor Palestijnse moslims die naar de Al Aqsa-moskee willen.’

Dat Human Rights Watch in een nieuw rapport spreekt over Israël als apartheidsstaat, ziet ze als vooruitgang. ‘Er zijn verschillende stemmen, waaronder de Israëlische mensenrechtenorganisatie B’tselem die dat eerder hebben gezegd, maar dat werd altijd afgedaan als antisemitisme. Met dit rapport is er nu onderbouwing. Concrete voorbeelden zetten helder uiteen waarom Israël zich schuldig maakt aan misdaden tegen de menselijkheid in de vorm van apartheid en vervolging.’ 

Bestaansrecht

Van der Most bepleit een einde aan de Israëlische bezetting en gelijke rechten voor alle burgers. ‘Mensen die uit hun vaderland worden verdreven hebben recht op terugkeer. Dat is in internationale wetgeving vastgelegd. Wat we zien is dat iedereen met de Joodse etniciteit het recht heeft om zich in Israël te vestigen. Mensen uit Europese landen zonder enige binding met dat gebied hebben meer rechten om daar te wonen dan de Palestijnen die daar verdreven zijn en al jaren in vluchtelingenkampen in de regio, Gaza of de Westoever leven. De bezetting is voor niemand goed, en daar moet een einde aan komen.’

De oplossing? ‘Dat is niet aan ons en pas een vraag nadat de bezetting is beëindigd’, zegt Van der Most. ‘In een staat die is opgericht op basis van etniciteit of religie blijft altijd ongelijkheid. Om die basis te behouden kan er geen andere meerderheid ontstaan, en is een democratie praktisch niet uitvoerbaar. Er moet een rechtvaardige vrede komen. En of dat nou één, twee of tien staten zijn, maakt niet uit, zolang alle burgers maar gelijke rechten hebben en er een rechtvaardig antwoord komt op al het aangedane onrecht. Hoe de mensen in het gebied dat verder willen noemen of invullen is het eerste agendapunt zodra de bezetting is beëindigd.’

Dat ziet Hofland anders. ‘Israël heeft geen bestaansrecht’, stelt hij onomwonden. ‘Het is een koloniaal regime, en het gaat om een politiek probleem dat niet opgelost kan worden door resoluties aan te nemen. Palestina moet vrij zijn, net zoals Algerije toentertijd bevrijd is van Frankrijk en Indonesië van Nederland als kolonisator.’ Daarmee doelt hij niet op een etnische zuivering van Israëliërs of Joden, maar dat het gebied dat nu Israël is het Palestijnse gezag toebehoort. ‘Als je voor de bevrijding van Palestina bent, heeft dat niets te maken met Jodenhaat. Het heeft alles te maken met een strijd voor rechtvaardigheid en bevrijding.’

‘Met elke oorlog die de Israëliërs voeren verliezen ze steun. Met elke verzetsactie door de Palestijnen groeit de steun voor hen’

Israël, met zijn militaire macht en onafgebroken steun van de VS en de EU, is echter vele malen sterker dan de Palestijnen. ‘Israël dient de belangen van de EU en de VS. Het land Israël is gecreëerd als een koloniale outpost van het Westen in het Midden Oosten. We hoeven daarom niet veel van de EU en de VS te verwachten. Zij zijn niet onze bondgenoten in de strijd voor bevrijding’, zegt Hofland. ‘Maar de mensen zullen niet opgeven. Daarom ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is. Het is al jaren een strijd en dat zal doorgaan totdat Palestina daadwerkelijk vrij is en recht op terugkeer van Palestijnse vluchtelingen is gegarandeerd.’

Hij merkt een kanteling in hoe uitgesproken de protesten zijn. Op 15 mei, de herdenking van de Nakba, zag hij 10.000 pro-Palestijnse demonstranten in Berlijn. Dat was de grootste demonstratie ooit voor Palestina in Duitsland, stelt hij.

‘Er hangt verandering in de lucht. Met elke oorlog die de Israëliërs voeren verliezen ze steun. Met elke verzetsactie door de Palestijnen groeit de steun voor hen. Dat hebben we de afgelopen weken wel gemerkt.’

Staatspersbureau Turkije komt met speciale ‘islamofobie’-afdeling

0

Het Turkse staatspersbureau Anadolu gaat een afdeling oprichten die zich zal richten op het rapporteren van moslimhaat.

‘We vergelijken het met antisemitisme, dat tegen de Semieten is’, aldus directeur Serdar Karagoz. ‘We zullen islamofobe trends volgens en deze aan onze abonnees presenteren in de vorm van een speciaal nieuwspakket.’

De directeur benadrukt dat de strijd tegen islamofobie niet slechts een strijd is voor moslims, maar ook een strijd tegen de huidige internationale orde die door het Westen zou worden gedomineerd en waarin moslimhaat welig zou kunnen tieren.

Sinds oktober vorig jaar voert Anadolu een strijd tegen islamofobie in West-Europese landen, met name Frankrijk. Volgens het nieuwsagentschap laat Frankrijk zich leiden door ‘staatsislamofobie’. Het wetsvoorstel tegen ‘separatisme’, waarmee Frankrijk naar eigen zeggen de radicale islam wil aanpakken, is in werkelijkheid een blijk van moslimhaat, aldus Anadolu en andere Turkse staatsmedia.

Eerder maakte de Turkse regering bekend dat Turkije nu ook ‘islamofobie’-rapporten over Westerse landen gaat uitbrengen, aangezien Europa en Amerika dit omgekeerd ook doen over de mensenrechten in het land.

Utrecht: radicalisering neemt versneld toe, eigen aanpak gaat onder de loep

0

De gemeente Utrecht gaat de eigen radicaliseringsaanpak kritisch tegen het licht houden. Dit schrijft burgemeester Sharon Dijksma aan de gemeenteraad, naar aanleiding van een rapport over de tramaanslag in Utrecht dat gisteravond verscheen.

Volgens het rapport hadden politie, het Openbaar Ministerie en de Dienst Justitiële Inrichting meer kunnen doen om het risico op een aanslag door Gökmen T. te verkleinen. Het rapport stelt niet dat de aanslag in 2019 dan voorkomen had kunnen worden, maar T. was voor zijn aanslag meerdere malen in aanraking met justitie gekomen.

Radicalisering gaat allang niet meer alleen om moslimextremisme, maar ook om andere vormen van extremisme zoals rechtextremisme. Er zijn nu meer mensen in Utrecht die in de gaten moeten worden gehouden. Daarnaast moeten politie, justitie, GGZ en verschillende maatschappelijke instellingen bredere kennis krijgen over de problematiek, om alle risico’s zo klein mogelijk te maken.

Volgens Dijksma wordt radicalisering een steeds groter probleem. ‘De coronacrisis heeft als een katalysator gezorgd voor een toename van complotdenken en anti-overheidssentiment. De ontstane polarisatie kan een voedingsbodem zijn voor radicalisering’, stelt de burgemeester.

In februari dit jaar luidde de gemeente Utrecht hierover al de noodklok, omdat er dubbel zo veel signalen over radicalisering binnenkwamen dan normaal. Mensen die boos zijn op de overheid vanwege het coronabeleid zijn gevoeliger voor complottheorieën en voelen zich sneller aangetrokken tot (met name rechts)extremistisch gedachtegoed.

De-oriëntaliseer de Turkse vrouw

0

Vrouwen worden in film en theater nog te vaak geportretteerd als aanvulling op de mannelijke rollen. Al in 1985 ontwikkelde striptekenaar Alison Bechdel de ‘Bechdel-test’, waarmee films getest worden op seksisme. In 2020 slaagde slechts de helft van de Oscarwinnende films voor deze test.

Hoe zit dat met de beeldvorming van de Turkse vrouw? In een land waar de rechten van vrouwen en non-binaire femmes dagelijks onder druk staan, een land dat zich onlangs terugtrok uit de Istanbul Conventie, waar men zelf nota bene enkele jaren geleden het voortouw in nam, doet de beeldvorming die dagelijks miljoenen woonkamers binnenstroomt er ontzettend toe.

Turkse televisieseries staan wereldwijd op nummer twee in de filmdistributie. De sector heeft hiermee de potentie om sociale structuren internationaal aan de kaak te stellen. Het publiek mag dan smullen van de intieme affaires en twee uur durende afleveringen, maar de series houden ons ook een spiegel voor van wat er mis is in de maatschappij. Giftige mannelijkheid, stereotypering van vrouwen en de romantisering van geweld en genderongelijkheid zijn van grote invloed op het collectieve beeld dat er bestaat over deze materie.

Deze beeldvorming is tweeledig, want ook in Nederland wordt de Turkse vrouw, als ze al te zien is in de reguliere media, eenzijdig afgebeeld. We aanschouwen haar louter als de ‘progressieve vrouw’ of de nauwelijks Nederlands sprekende vrouw. Wat mist in beide gevallen is een inclusief portret van deze vrouwen.

Hoog tijd om hierover in gesprek te gaan met Nederlands Turkse regisseurs en actrices, vond ik. Vrijdag 21 mei was het zo ver. Ik organiseerde de talkshow ‘Waarachtige portretten van de Turkse vrouw in film en theater’ in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Ook in Nederland wordt de Turkse vrouw, als ze al te zien is in de reguliere media, eenzijdig afgebeeld

Het oriëntalistische Nederlandse beeld van ‘de Turkse vrouw’ is al meer dan honderd jaar oud. Historicus en journalist Sueda Isik, een van mij gasten, deed recentelijk onderzoek naar notities uit reisverslagen van Nederlandse mannen die tussen 1877 en 1909 afreisden naar Turkije. Wat zij vond, noem ik ‘oriëntalisme van het eerste uur’.

Zo stelde kunstschilder Marius Bauer het volgende: ‘In de wijk Fenerbahce kun je de mooiste vrouwen zien, de vrouwen die wij ons verbeelden als we denken aan duizend en een nacht. Deze vrouwen hebben dunne sluiers op. Laat hun sluiers zo dun mogelijk zijn, en laat de lelijke vrouwen sluiers dragen die heel dik zijn.’

Ook voormalig premier Abraham Kuyper zei over de vrouwen in Turkije: ‘De vrouwen hier zijn onderdrukt. Ze hebben geen eigen leven.’ Volgens Isik concludeerde Kuyper dat na enkele dagen in Istanbul te zijn geweest. Het enge is: zijn idee over de Turkse vrouw is meer dan honderd jaar later in veel kringen nog onveranderd.

Vrouwen kunnen dit beeld veranderen door betere representatie. In de korte film BES van de Turks-Nederlandse regisseur Ayla Cekin Satijn staat een Turks-Nederlandse queervrouw centraal. Haar verhaal is geïnspireerd op Ayla’s eigen leven. Zij is Turks en queer, maar dacht jarenlang dat deze identiteiten niet naast elkaar konden bestaan.

Als ze voor haar queerkant koos, dan betekende dit lange tijd dat ze zich in voornamelijk witte omgevingen manoeuvreerde. Haar Turkse identiteit raakte ze daardoor voor haar gevoel kwijt. ‘Het is belangrijk voor de generaties na ons, dat zij zien dat je in je volledigheid mag bestaan’, zei ze die avond in de Zwijger.

Ook Yeliz Dogan is bezig met het inclusief maken van het vrouwelijke perspectief. In haar nieuwste theatervoorstelling Gouden Bergen – die zij samen met theatermakers Ferhat Kaplan en Nina-Elisa Euson maakt – wordt het leven van de eerste generatie contractarbeidersvrouwen geschetst. Hiervoor dook Yeliz haar eigen familiegeschiedenis in.

‘Het was wel gek om naar die verhalen te vragen’, zei ze tegen mij. ‘Ik interviewde mijn ooms en tantes over mijn oma. Ik stond voor het eerst stil bij hoe het voor haar geweest moet zijn: zomaar naar Nederland reizen, omdat je man daar gaat werken en dan jezelf sterk houden in een land dat je niet kent. Ga het maar eens doen.’ Ze vindt het heel belangrijk om het verhaal van haar oma te vertellen: ‘Als ik het nu niet doe, dan gaat dit verhaal verloren. Dat zou ik heel erg vinden.’

De producties van deze jonge makers geven mij hoop. Een inclusief beeld over de Turkse vrouw in de Nederlandse film en theaterwereld komt eraan. En dat werd hoog tijd.

Prominente theoloog: moslims worden gedreven door satanische krachten

0

Volgens de in evangelische kringen prominente theoloog Willem Ouweneel worden moslims gedreven door satanische krachten.

In een opinieartikel op de evangelische site CIP reageert Ouweneel op een polemiek tussen Dirk van Genderen, oud-redacteur van de EO-gids, en de gereformeerde theoloog Stefan Paas. Van Genderen verdedigde op CIP het recht op zelfverdediging van Israël. Hij ziet het Israëlisch-Palestijnse conflict als ‘geestelijke strijd’ tussen goede en duistere krachten. Paas hekelde deze ‘christenzionistische’ opstelling, waarin de staat Israël boven alle kritiek verheven zou zijn.

Ouweneel kiest partij voor Dirk van Genderen, maar vindt dat de voormalige EO-redacteur niet ver genoeg gaat. ‘Je kunt het terrorisme van Hamas, waarbij opzettelijk onschuldige burgers gedood worden, zeker ‘satanisch’ noemen; maar dan moet je daar ook de islam bij betrekken’, aldus de evangelische theoloog.

Hij vervolgt: ‘Naar de mens gesproken: als er geen islam was geweest, zou er allang vrede tussen de Joden en de Palestijnen tot stand zijn gebracht. Maar echte moslims geloven dat Palestina sinds de zevende eeuw ‘land van Allah’ is, waarvan geen duimbreed ooit aan Joden kan worden geschonken. Daarom willen Hamas en andere terroristische islamitische groeperingen ook nooit vrede met Israël. Het enige wat ze willen, is de vernietiging van de staat Israël en van het ‘zionisme’.’

Volgens Ouweneel lijkt het misschien dan wel dat Fatah, dat de Westelijke Jordaanoever bestuurt, gematigder is dan Hamas, dat de Gazastrook bestuurt, maar is slechts dat schijn. Fatah erkent wel het feitelijke bestaan van Israël, maar zou niet het bestaansrecht van Israël binnen Palestina erkennen.

‘Je zou willen dat alle politieke bemiddelaars eindelijk eens dóór kregen dat echte moslims geen vrede met Israël willen en dat ook niet kunnen willen. Zij worden gedreven door diepreligieuze (ja, inderdaad, satanische) krachten.’

De evangelische theoloog gelooft daarom dat er geen oplossing voor de problematiek in het Midden-Oosten is. ‘Wat Stefan ‘christenzionisme’ noemt, is de enige stroming die ik ken, die dit dóór heeft.  (…)  Het heeft alles te maken met kennis van de islam. Alleen Jezus zal deze tegenmacht kunnen overwinnen, en dat ook doen.’

Ouweneel (1944) is een vooraanstaande theoloog in evangelisch Nederland en auteur van meer dan 130 populair-wetenschappelijke boeken, onder meer over creationisme en gebedsgenezing. De evangelische professor was in 1998 lijstduwer van de RPF, de christelijke partij die uiteindelijk opging in de ChristenUnie. Voor die partij was hij in 2003 ook lijstduwer.

Efteling vraagt bezoekers: moet het Sprookjesbos inclusiever?

0

Pretpark de Efteling in Kaatsheuvel wil weten van bezoekers of er ook vraag is naar nieuwe sprookjes waarin minderheden centraal staan. Dit meldt pretparken-nieuwssite Looopings. 

‘Een nieuw sprookje zou een minderheid in de schijnwerpers moeten zitten’ is een van de opvallendste stellingen uit een enquête die naar Efteling-bezoekers is gestuurd. Respondenten kunnen aangeven in hoeverre ze het eens zijn met deze stelling.

Het Sprookjesbos werd in 1952 geopend. In bijna alle sprookjes staan witte personages centraal.

De laatste jaren kwam de Efteling in het nieuws toen antiracistische activisten hun pijlen richtten op de attractie Monsieur Cannibale, waarin bezoekers ronddraaien in de kookpotten van een halfnaakte zwarte menseneter met een pollepel door zijn neus. Volgens de activisten is deze attractie stereotyperend racistisch.

Hetzelfde zou gelden voor de attractie Carnaval Festival, waarbij de bezoekers vanuit een karretje een reis maakt door de wereld. Enkele omstreden poppen, die op een stereotype manier Chinezen afbeeldden, zijn enkele jaren terug veranderd.

Moskee bedreigd na mishandeling gevluchte LHBT’er in Veenendaal

0

De voorzitter van de Turks-Nederlandse Ihlas-moskee in Veenendaal krijgt dreigtelefoontjes. Dit meldt het AD Utrecht.

‘Deze persoon heeft meerdere keren dreigend aangegeven dat de moskee zal worden aangepakt’, aldus het bestuur. ‘Verder gaf hij aan een varkenskop met bloed naar de moskee te hebben gegooid. Gelukkig bleek dit niet waar te zijn.’

De bedreigingen kwamen nadat de media hadden bericht over de 28-jarige Ali, die werd mishandeld omdat hij homoseksueel is. Ali, een vluchteling uit Azerbeidzjan, woont vlakbij de Ihlas-moskee.

‘Sommige nieuwsberichten verwijzen in hun artikel naar de Ihlas-moskee. Hierdoor wordt er een beeld geschetst alsof de moskee verantwoordelijk is voor deze laffe behandeling richting Ali’, schrijft het moskeebestuur.

Tweede Kamer: Azerbeidzjan moet zich uit Armeens gebied terugtrekken

0

De Tweede Kamer verzoekt de regering zijn best te doen om de Europese Raad van regeringsleiders aan te laten sluiten bij een recente oproep van Emmanuel Macron. Onlangs maande de Franse president Azerbeidzjan om zijn troepen op Armeens grondgebied onmiddellijk terug te trekken.

Een motie van Gert Jan Segers (ChristenUnie) en Kees van der Staaij (SGP) behaalde een meerderheid. Volgens Armenië zijn in het zuiden Azerbeidzjaanse troepen het land binnengedrongen. Azerbeidzjan ontkent en spreekt van een provocatie van Armenië.

Ook de Verenigde Staten en Rusland hebben Azerbeidzjan gewaarschuwd voor het handhaven van het vredespact met Armenië.

Het gaat om gebied rond het grensmeer Sev. Dat ligt vlakbij de betwiste regio Nagorno-Karabach, Nagorno-Karabach, dat eind vorig jaar deels in Azerbeidzjaanse handen viel na een wekenlange oorlog met het Armenië. In 1988-1992 bezette Armenië na een bloedige oorlog het gebied.

Op Twitter krijgt Segers veel boze reacties van Azerbeidzjaanse Nederlanders. Zij wijzen hem op de Armeense oorlogsmisdaden in de oorlog van 1988-1992. Ook pro-Palestijnse twitteraars zijn boos op Segers. Dit komt doordat de ChristenUnie-politicus het islamitische Azerbeidzjan als agressor aanwijst, maar in het Israëlisch-Palestijnse conflict weigert Israël als agressor aan te wijzen.

De ChristenUnie komt vaker op voor het overwegend christelijke Armenië. Zo maakten voormalig ChristenUnie-parlementariërs Leen van Dijke en Joël Voordewind zich hard voor erkenning van de Armeense Genocide, die inmiddels is omarmd door de Tweede Kamer.

‘Belachelijk’, ‘hopeloos’, ‘trash’: het dK-panel fileert Ruttes Israël-steun

0

Toen het Israëlisch-Palestijnse conflict nog in volle gang was, tweette premier Mark Rutte te staan voor ‘het recht van Israël op zelfverdediging binnen de grenzen van het internationaal recht en proportionaliteit’. Dit, terwijl hij de raketbeschietingen door Hamas veroordeelde. Wat vindt het dK-panel van zijn opstelling?

Pritam Soekhradj (18), student

‘Eigenlijk doet Mark Rutte wat hij altijd doet. Hij zegt, met een heleboel woorden, helemaal niks. Hij tweet dat Israël zichzelf mag verdedigen. Ja, prima – dat vind ik ook. Maar zelfverdediging van Israël is helemaal niet aan de orde. Het is niet waar de agressie is begonnen. Niet waar de escalatie is begonnen.

‘De escalatie van de situatie begon eind april met het beperken van de toegang tot de Tempelberg door het Joodse leger, terwijl moslims er wilden bidden voor de ramadan, maar vooral ook met de gedwongen huisuitzettingen van Palestijnse gezinnen in Oost-Jeruzalem. Over dit laatste spreekt Rutte zich helemaal niet uit. Dat doet hij niet omdat hij denkt dat dat het beste is voor Nederland. Hij wil geen ruzie met Israël, maar hij wil ook niet de huidige Israëlische politiek expliciet goedkeuren. Dus praat hij niet over wat er echt aan de hand is.

‘Zelfverdediging van Israël is helemaal niet aan de orde’

‘Of ik daar teleurgesteld in ben? Nee. Dit zijn we namelijk gewend van Rutte. Hij vult altijd lucht zonder iets te zeggen. Dat weet iedereen inmiddels, behalve misschien de mensen die nog altijd vol goede moed op de VVD blijven stemmen.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Ja, ik ben teleurgesteld in Rutte. Voor mij is het conflict in Israël geen land- of religiekwestie. Het is oorlog. Er gaan mensen en kinderen dood. En niemand durft iets te zeggen. Je hoeft geen moslim of Palestijn te zijn om tegen deze gruwelijke daden te protesteren, mens zijn is voldoende. Dat Rutte zegt: ‘Het is zelfverdediging’… Tja, het is zijn mening – maar als minister-president mag je jezelf wel iets beter informeren over de situatie aldaar.

‘Het is een politiek van cynisme. Israël is een bondgenoot van Nederland – en als onze bondgenoten misdaden plegen is het zelfverdediging. Als andere landen hetzelfde doen moeten ze voor het Internationaal Gerechtshof worden gedaagd. In een Tweede Kamerdebat liet Rutte zich wel ontvallen dat Israël het internationale recht schendt, maar dat we het conflict wel ‘moeten sussen’.

‘Als onze bondgenoten misdaden plegen is het zelfverdediging’

‘Ik mis een krachtige veroordeling. Ik vind dat typisch Rutte – en in die zin geen verrassing – maar er gaan wat mij betreft teveel mensen dood om er lichtzinnig over te doen.’

Lourdes Boasman (69), gepensioneerd en taalvrijwilliger

‘Het is evident dat Israël zelfbeschikkingsrecht heeft, en het recht heeft om zichzelf te beschermen tegen dreigingen van buitenaf. Het geweld dient te stoppen, daar zal een ieder het mee eens kunnen zijn. Maar de reactie van Rutte is absoluut niet voldoende.

‘Nederland, als staat, heeft altijd een pro-Israëlstandpunt ingenomen. Daar is op zich begrip voor op te brengen. Maar dan doel ik op de conflicten die het land had in het verleden, toen zijn Arabische buren de staat Israël van de kaart probeerden te vegen. Sindsdien is er veel veranderd. Israël is een powerhouse in het Midden-Oosten, en het had allang stappen richting vrede kunnen maken. Ook Israëls belangrijkste bondgenoot, de Verenigde Staten, schiet enorm tekort. Het vredesproces van de vorige Amerikaanse regering was ronduit belachelijk. De zogenaamde nederzettingenpolitiek had natuurlijk allang een halt moeten worden toegeroepen.

‘De ogen gesloten voor de rechten van het palestijnse volk’

‘Het niet benoemen van de bezettingspolitiek van Israël is meten met twee maten: als Rusland bepaalde gebieden van Oekraïne annexeert dan is het Westen verontwaardigd. Maar als Israël hetzelfde doet op de Westbank wordt het land niet teruggefloten, maar beloond met de verhuizing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem. Het is een vredesproces waar alle voordelen voor Israël zijn, en geen enkele concessie aan de Palestijnen wordt gedaan. Door zijn reactie doet Rutte het voorkomen alsof de Nederlandse staat de ogen sluit voor de rechten van het Palestijnse volk.’

Salma Karim (27), CEO en graphic designer

‘Rutte is trash. Dat wisten we al. Eerst met zijn bullshit over Zwarte Piet en het jezelf invechten tegen racisme, daarna met de toeslagenaffaire. Nu, met zijn tweet over het conflict tussen Israël en Palestina, heeft hij alleen maar duidelijker gemaakt waar hij voor staat. Die tweet waarin hij aangeeft dat hij achter Israël staat, terwijl iedereen kan zien waar de echte schade wordt geleden en wie schade toebrengt – het is voor mij gewoon echt niet te doen.

‘De Palestijnen hebben niks: geen leger, geen bunkers, hun land is afgenomen, en niemand doet iets voor hen. Ruttes houding in het conflict is geen teleurstelling, maar meer een bevestiging van wat ik al dacht. Nederland is het schoothondje van de VS en Israël – en buiten Sylvana Simons en Denk durft niemand er iets van te zeggen.

‘Nederland is het schoothondje van de VS en Israël’

‘Een oplossing voor de situatie? Het is een conflict dat is ontstaan omdat Israël onevenredig veel en vruchtbaar land heeft ingepikt en toegewezen gekregen in wat ooit Palestina was – en daar eigenlijk gewoon nog steeds mee doorgaat tot op de dag van vandaag. Israël moet gewoon geen Palestijnen meer uit hun huizen zetten en illegaal land afpakken. Dat kan gewoon niet. Zolang Israël dat ongestraft kan doen – en dat doet het – blijft het conflict bestaan.’

Chris Polanen (56), schrijver, dierenarts

‘Ja, volkomen belachelijk die tweet. Rutte spreekt namens Nederland alsof ons land volkomen voor Israël is. Het maakt duidelijk dat hij in zijn eigen realiteit leeft. Nou ja, dat hebben we al vaker gezien, maar nu dus ook met betrekking tot dit conflict. Israël als het slachtoffer neerzetten en Palestijnen als de dader – zo zonder enige nuancering – dat is echt hopeloos. Dat is eigenlijk het enige woord ervoor. Als je niet al helemaal teleurgesteld was in Rutte, dan was dit wel de druppel.

‘Een oplossing voor het conflict vergt bereidheid van Israël om in te binden. Daar is echter nieuw leiderschap voor nodig in Israël, en daarnaast ook  druk en bemiddeling van buitenaf. Het vredesproces heeft een lange adem nodig. De buitenwereld heeft veel te lang weggekeken van de situatie en het onrecht wat de Palestijnen wordt aangedaan.

‘Rutte leeft in zijn eigen realiteit’

‘Gelukkig begint dat nu eindelijk te veranderen – al kan de staat Israël natuurlijk ongestraft nederzettingen bouwen, Palestijnen uit hun huizen zetten en bommen gooien op Gaza. Dit moet ook veranderen natuurlijk, maar de vraag is wanneer dit verandert, en hoe.’

Ook Grijze Wolven zijn mensen

0

Pas als de dood aan de deur klopt, merk je weer hoe breekbaar en vergankelijk het leven is. Dan worden we nogmaals geconfronteerd met het feit dat we in dit leven slechts passagiers zijn. Altijd maar onderweg, van hier naar daar, druk bezig, totdat de trein ruw ontspoort bij een vroege dood.

Jazeker, de dood is het eindstation voor ons allemaal. Maar als God zijn of haar ‘geliefde dienaars’ te snel tot zich neemt, dan is het leven wrang, ellendig en oneerlijk tegelijk. Wat voor zin heeft het allemaal, denk ik, als je er in één klap niet meer bent?

Mijn oom heeft zijn vrouw, en mijn neven hun moeder verloren. Mijn jonge achternichten zullen opgroeien zonder de liefde van hun oma. Ik denk dat ze in materiële zin weinig tekort zullen komen, maar niks kan de leegte van hun baba-anne (vaders moeder) vullen. Het is alsof je opgroeit zonder toegang tot de stamboom, je geschiedenis, de bron van jouw familie, zonder een alternatieve autoriteit en raadgever wanneer je bijvoorbeeld ruzie met je ouders hebt.

Hoewel aangetrouwd, was mijn tante Filiz één van de vrouwen in Turkije met wie ik vrijuit kon spreken. Dat heb ik ook vaak met haar gedaan. Ze vertelde over de prille relatie van mijn ouders. Dingen waar ze zelf nooit over spraken, behalve dan in de vorm van eeuwig durende ruzies, gescheld en stiltes. Ze vertelde ook over de cassettebandjes die mijn vader in den vreemde voor mijn moeder opnam, waarin hij de saz bespeelde met lovesongs van Mahzuni, de volkszanger. En over hoe raar het eigenlijk was dat een nieuw getrouwd stel door de gastarbeid in Duitsland en Nederland elkaar moest missen.

‘Als je moeder niet zo van je vader had gehouden, dan was het al lang voorbij. Er kwamen bijna elke dag nieuwe kandidaten langs voor haar’, zei ze op het balkon van hun mooie huis in Ankara. Met een glimlach voegde ze daar aan toe dat mijn moeder voor iemand anders had moeten gaan. ‘Dan hadden jij en ik dit gesprek niet gevoerd’, gaf ik proestend van het lachen aan.

Mijn familieleden zijn niet de monsters die anderen van hen maken

Ik liep het afgelopen decennium wel steeds meer op eieren. Ideologisch waren we uit elkaar gegroeid. Maar onze band bleef hecht. Ik heb al vaker gemeld dat mijn politieke roots in de Grijze Wolven-beweging zit. Mijn oom bracht ons als kind op vakantie naar de congressen van de nationalistische MHP. Op oude foto’s zie je veel handen in de lucht, met de wijsvinger en pink omhoog, de middel- en ringvinger op de duim. Als de kop van een wolf, angst inboezemend voor de tegenstanders van ‘de Turkse natie’. De anti-Turkse demonisering van de Grijze Wolven in Europa bekijk ik dan ook altijd met een zekere scepsis. Al helemaal nu blijkt hoe hypocriet klagers over Turks nationalisme zich schaamteloos vereenzelvigen met Israëlisch nationalisme en zionisme. Mijn familieleden zijn niet de monsters die anderen van hen maken.

Ook mijn overleden tante was een loyale aanhanger van het Turkse nationalisme. Trots was ze op haar zoon die in de laatste verkiezingen zelfs kandidaat-gemeenteraadslid voor de MHP was. Toen ik dat op Facebook zag, dacht ik nog: ‘Kan ik dit wel liken? Doe ik mee aan de politieke onderdrukking van Koerden, Armeniërs en andersdenkenden als ik dit een facebook-likeje geef?’ Uiteindelijk heb ik het toch gedaan.

Ik voelde me schuldig en trots tegelijk. Nog steeds eigenlijk. Het is bijna niet uit te leggen met mijn activisme van de afgelopen jaren, gericht op de Turks-Koerdisch-Armeense dialoog. Maar ergens heb ik het idee dat het contact moet blijven. Ook omdat ik vind dat die partij bestaansrecht heeft, want zoals alle andere partijen in Turkije vertolken zij een realiteit. Een nationalistische realiteit waar ik afstand van heb genomen.

Maar wat is ‘afstand nemen’ als bijna de gehele familie zich als één blok achter ‘het Turkse volk’ schaart? Het vrije gesprek aangaan is dan één van de opties. Een vrijheid die mijn tante, haar zoons en mijn oom mij altijd hebben geboden. Ook al waren we het niet meer met elkaar eens. May she rest in peace.