19.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 593

Mishandeling asielzoeker houdt gemoederen bezig in Harderwijk

0

De Harderwijkse politie heeft een vrouw (55) en twee mannen (24 en 52) aangehouden op verdenking van het mishandelen van een asielzoeker. 

Op Instagram, waarop hij een video postte die inmiddels bijna driehonderdduizend keer is bekeken, deed de asielzoeker vlak na de mishandeling zijn verhaal. Zijn zus was zojuist overleden, zegt hij in het filmpje, dus wilde hij even alleen zijn. Hij liep naar het park en ontmoette twee fietsende meisjes. Ze stopten plots en begonnen hem racistisch uit te schelden.

‘Ik was erg geschokt en vroeg hen: ‘Waarom doe je dit?’ Ze zeiden tegen me: ‘Fuck you.’ En ze renden naar hun vader aan de andere kant van het park, dus ik probeer hun vader te bereiken om hem te laten weten wat zijn kinderen hebben gedaan.’

Daarop zei de vader: ‘Ga weg, neger’, aldus de asielzoeker. ‘Ik vertelde hem dat hij zich gedraagt ​​​​als een gek.’ De asielzoeker probeerde op zijn fiets te stappen om te vertrekken. Toen kwamen er mensen naar hem toe en begonnen op hem in te slaan. Een omstander belde de politie. ‘Die heeft mij uiteindelijk gered.’

In de buurt gaat een soortgelijk verhaal rond, al meldt de Stentor dat de details hier en daar verschillen. ‘Ik heb het zelf niet gezien, maar ik begrijp dat de asielzoeker ruzie kreeg met twee jonge meisjes’, vertelt een bewoner. ‘Hij reageerde agressief, waarna de vader en twee anderen hem aanvielen.’

‘De verklaringen lopen uiteen wat betreft de aanleiding voor de openlijke geweldpleging’, meldt de politie. De drie verdachten zijn na hun verhoor weer vrijgesteld. De zaak wordt naar Justitie gestuurd, dus de kans is bestaat dat ze ook in de rechtbank hun verhaal mogen doen.

Op Instagram krijgt de asielzoeker veel steunbetuigingen, ook van mensen uit Harderwijk. ‘Ik schaam me voor sommige mensen in mijn stad’, zegt er een. ‘Stuur maar een berichtje als je iets nodig hebt’, zegt een ander.

Eerst bewustwording, dan pas een nationale dag en excuses

0

Keti Koti, de jaarlijkse herdenking en viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli, ligt achter ons. En daarmee zal de roep om 1 juli tot nationale feestdag te maken ook wel weer wat afnemen. Net zoals de vraag om excuses voor het aandeel dat ook Nederland heeft gehad in deze mensonterende misdaad tegen de menselijkheid.

Het boek Herengracht 502 ligt voor mij. Historicus dr. Leo Balai beschrijft hierin de geschiedenis van dit Amsterdamse grachtenpand. Vanaf het moment dat de eerste bewoner zijn intrek nam tot ver na het officiële afschaffen van de slavenhandel is dit huis gebrandmerkt als onlosmakelijk verbonden met de slavenhandel en koloniale misdaden. Vanaf 1927 functioneert het als de officiële ambtswoning voor de burgermeester van onze hoofdstad.

Leo promoveerde eerder in 2011 met zijn onderzoek naar het slavenschip De Leusden. In 1738 werden bij aankomst van dit schip in Suriname 664 gevangen slaven vermoord. In 2013 verscheen ook zijn boek Geschiedenis van de Amsterdamse Slavenhandel.

Een gesprek met Leo, het lezen van zijn boeken, en zijn enorme kennis van deze geschiedenis maken het verlangen naar 1 juli als nationale feestdag en excuses voor de slavernij alleszins begrijpelijk. De nazaten van slaven en allen die zich met hen verbonden voelen moeten hun wensen hierover ook duidelijk kenbaar blijven maken. Niet alleen rond 1 juli, maar het hele jaar door.

Met alleen maar een pennenstreek of een druk op de ja-knop wordt de diepgang van deze misdaad hopeloos tekort gedaan

Voel ik mijzelf hier ook bij betrokken? Ja. Maar met handtekeningacties moet je niet bij mij aankomen, net zomin als met de keuzevraag ‘Ja’ of ‘Nee’ bij een referendum. En dat geldt niet alleen over de slavernij. Ieder maatschappelijk, politiek of sociaal vraagstuk roept altijd om een grotere diepgang dan een eenvoudige bevestiging of afwijzing. Met alleen maar een pennenstreek of een druk op de ja-knop wordt deze diepgang hopeloos tekort gedaan. Zulke besluiten worden genomen op basis van gebrek aan inzicht en kennis. De Britse burgers aan de andere kant van de Noordzee weten daar alles van, na hun Brexit-avontuur.

Wat betekent 1 juli als nationale feestdag? Nationale feestdagen kennen wij al heel lang. Ooit vierde Nederland Kerstmis, Pasen en Pinksteren. Behalve voor die groepen in de samenleving die nog iets hebben met een kerkgang bestaan die nationale feestdagen nauwelijks nog. Ja, die dagen zijn we vrij. Maar dan zonder enige betekenis of inhoud. Tenzij we de gang naar Ikea of Walibi als iets diepers kunnen duiden.

En zo is het ook met die excuses. De welgemeende boodschap van de Amsterdamse burgemeester werd in dankbaarheid aanvaard. En nadat ze deze hartverwarmende woorden bij het Slavernijmonument had uitgesproken, keerde zij terug naar dat andere monument: Herengracht 502. Haar ambtswoning, met muren die dag in dag uit diezelfde in bloed gedrenkte geschiedenis vertellen. Maar de stank van verschroeide huid bij het brandmerken van de verkochte slaven is door de wind van de historie verdreven. De om de hals en de polsen schurende ijzeren ketenen hebben hun weg naar de vitrines in de musea al lang gevonden. De van hun moederschoot weggerukte slavenkinderen zijn in de geschiedenis van uiteengereten gezinnen opgegaan. Het bloed van de door de haaien verscheurde lichamen van slaven die de barbaarse Atlantische overtocht niet overleefden is opgeslokt door de diepten van de wereldzeeën.

Pas als wij als gehele samenleving dit soort gruwelen, enkel gevoed door hebzucht, goed tot ons door laten dringen, wordt het tijd voor een nationale feestdag en is het moment voor excuses daar.

Vindt u dat 1 juli al wel moet worden toegevoegd aan ons rijtje nationale feestdagen? Vindt u dat het moment van excuses nu al wel is gekomen? Het zij zo. U gaat daar over.

Mijn visie is dat we daar de werkelijke diepgang van deze misdaad tegen de menselijkheid hopeloos mee tekort doen. Maar goed, ik ga hier niet over.

Turkije: dissident vrijgesproken, mag niet uit cel – en zoon wordt opgepakt

0

De zoon van de Turkse oppositiepoliticus Ömer Faruk Gergerioglu is opgepakt toen hij wachtte voor de gevangenis van Ankara op de vrijlating van zijn vader. Dit melden Turkse media.

Vader Gergerioglu (foto), lid van de pro-Koerdische HDP, is vrijdag vrijgesproken door het Constitutioneel Hof, maar is nog steeds niet vrijgelaten uit de gevangenis.

Hij was op 2 april gearresteerd en werd veroordeeld wegens ‘propaganda voor de PKK’, officieel vanwege berichten die hij vijf jaar geleden op social media had geplaatst. Ook werd hij om diezelfde reden geroyeerd als lid van het Turkse parlement.

Sinds zijn vrijspraak is de zaak-Gergerioglu in een opmerkelijke fase belandt: het hof heeft de lagere rechtbank nog niet op de hoogte gesteld om officiële procedures in gang te zetten die moeten leiden tot de politicus.

De advocaten van Gergerlioglu gaan vandaag in beroep bij de rechtbank om een ​​officiële kennisgeving van de uitspraak te eisen. Ze willen de zaak voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens brengen als de parlementaire status van Gergerioglu niet wordt hersteld.

De HDP van Gergerioglu is de op één na grootste oppositiepartij van Turkije. De partij hangt nu een verbod boven het hoofd, omdat de regering haar beschuldigt van banden met de PKK, een gewapende Koerdische groepering die door Turkije, de VS en de EU op de lijst van terroristische organisaties is geplaatst.

HDP-politici worden keihard aangepakt door de regering. Zo werden voormalige HDP-leiders Selahattin Demirtas en Figen Yüksekdag in 2016 gearresteerd op beschuldiging van terrorisme. Zij zitten nog steeds achter de tralies.

Franse imamacademie beklad: ‘Arabieren, rot op!’

0

Een imamopleidingsinstituut in de Zuid-Franse stad Martigues is dit weekend beklad met graffiti. De minister van Binnenlandse Zaken heeft beloofd om de daders in de kraag te vatten.

Op de gevel van het Dar Ennour Instituut, waar momenteel achttien toekomstige imams worden opgeleid, staan teksten als ‘Arabieren rot op!!!’ en ‘Moslim = varken’.

Ook zijn namen van ‘doden van de Republiek’ aangebracht, waarmee de vandalen slachtoffers van aanslagen door islamitische extremisten bedoelt, zoals de redactie van Charlie Hebdo en Samuel Paty.

Sinds geschiedenisleraar Paty, die zijn leerlingen een Mohammed-cartoon door Charlie Hebdo liet zien, werd onthoofd, zijn de spanningen in Frankrijk toegenomen.

De Grote Moskee van Parijs, waar de imamopleiding aan is gelieerd, maakt zich zorgen over de toename van haatmisdrijven tegen moskeeën en wil dat de overheid beveiligingsmaatregelen trekt.

De burgemeester van de stad veroordeelt ‘deze domme en zinloze acties ten zeerste. Ik wil u eraan herinneren dat in onze stad en in onze Republiek geen plaats is voor beledigingen of bedreiging’. Zondag wordt er in Martigues een solidariteitsmars georganiseerd.

Het is de vierde vandalisme-aanval tegen een Frans-islamitisch gebouw in een half jaar tijd. In februari werd een moskee in Straatsburg, die nog in aanbouw is en de grootste moskee van Europa moet worden, beklad. Twee maanden later waren een islamitisch centrum in Rennes en de een moskee in Nantes doelwit van vandalen.

Ook Dordrecht doet Zwarte Piet in de ban

0

Dordrecht heeft Zwarte Piet afgezworen. Tijdens de komende Sinterklaasintocht zal de Sint geassisteerd worden door roetveegpieten.

De Stichting Intocht Sint Nicolaas Dordrecht zegt tegen RTV Rijnmond te hebben gemerkt dat de roetveegpiet ‘maatschappelijk geadopteerd’ begint te worden. Een meerderheid onder de eigen achterban zou een niet-zwarte piet inmiddels prima vinden.

In 2019 demonstreerde Kick Out Zwarte Piet in Dordrecht. Zo’n vijftig tegendemonstranten stonden daar toen tegenover, die vonden dat Piet zwart moest blijven. Zo’n traumatische ervaring moet een volgende keer voorkomen worden aldus de Sinterklaasvereniging.

Dordrecht valt in een patroon waarin steeds meer steden, in navolging van Amsterdam en de Black Lives Matter-protesten van 2020, Zwarte Piet afschaffen. Vorig jaar gingen bijvoorbeeld Rotterdam, Nijmegen, Utrecht, Amersfoort en Haarlem Dordrecht al voor, evenals Alphen aan de Rijn, Zaanstad, Weesp en Eindhoven.

‘FvD islamiseert?’: Baudet verdedigt seksescheiding op islamitische school

0

Een nieuw te bouwen islamitische middelbare school wil jongens en meisjes gescheiden gaan onderwijzen. Opmerkelijk: de oprichting van zo’n school krijgt steun uit radicaal-rechtse hoek.

‘Een achterlijk idee.’ Zo noemt de VVD het plan van het Ghazali College, dat zal neerstrijken in Heemskerk of Beverwijk, om jongens en meisjes gescheiden les te geven. De partij zal hierover Kamervragen stellen aan onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie). In reactie daarop neemt FvD-leider Thierry Baudet het voor het Ghazali College op.

‘Domme liberalen met hun quasi-totalitair egalitarisme’, twittert Baudet. ‘Waarom zou je geen gescheiden onderwijs mogen hebben?’

In het eigen partijprogramma schrijft FvD nog dat islamitisch onderwijs ‘op gespannen voet’ kan staan ‘met Nederlandse waarden en tradities’. De partij zegt in het programma dat islamitisch onderwijs moet voldoen aan een set ‘Nederlandse waarden’, waaronder ‘Alle mensen zijn fundamenteel gelijkwaardig, ongeacht geslacht, ras of seksuele gerichtheid’.

Wel zegt FvD ook de vrijheid van onderwijs te onderschrijven. Dat blijkt ook uit het feit dat Baudet sinds enkele maanden een voorstander is van ‘Forumland’: een eigen zuil met naast eigen media en een eigen cryptomunt ook eigen scholen.

Baudets pleidooi voor het recht op gescheiden onderwijs zorgt voor gefronsde wenkbrauwen bij oud-medestander Bart Nijman van GeenStijl. ‘Huh. FvD islamiseert?’, twittert hij.

Een andere twitteraar verdedigt Baudets standpunt tegenover Nijman: gescheiden lesgeven zou een uiting zijn van ’traditionele waarden’ – niet van ‘islamisering’.

Financieel journalist Arno Wellens gelooft dat Baudet niet meent wat hij zegt, maar dat het ironisch bedoeld is. Iedereen veroordeelde de afgelopen tijd Hongarije vanwege antihomo-wetgeving, maar zweeg over seksesegregatie op deze islamitische school in oprichting, aldus Wellens. Baudet  zou deze ‘totaal dubbele moraal’ aan de kaak willen stellen.

Heel Holland rehabiliteert

0

We waren er al over aan het nadenken, de post-lockdown-samenleving. Maar nu komt het ook echt dichtbij en vertrekken we uit de lockdown-gevangenis, de maatschappij in. Dat vereist een maatschappelijke rehabilitatie die meer moeite en tijd zal vereisen dan dat we nu beseffen.

De lockdown van vorig jaar werd wel eens vergeleken met een gevangenis. Iedereen zat ‘in de nor’, als het ware. De metaforische kracht van de pandemische wereld als gevangenis, beleefd vanachter het ‘tralies’ van het telefoonscherm, moet niet onderschat worden, zo wordt gewaarschuwd. Vanuit die metaforiek kunnen we komen tot het beeld van een overheid met vergaande crisisbevoegdheden, die diep ingrijpen in onze privacy. Maar, en dat is dan weer positief: we kunnen metaforisch van een moeilijke situatie iets behapbaars maken.

Zo vergelijk ik het feit dat ik binnenkort volledig gevaccineerd zal zijn met een scène uit de film The Shawshank Redemption. Daarin weet de hoofdrolspeler al tijgerend door een kilometerslange rioleringspijp uiteindelijk te ontsnappen uit het onschuldig gevangen moeten zitten. Want dat hebben we, in alle onschuld vastgezeten, door zoveel mogelijk binnen te moeten blijven. En dan die tweewekelijkse ‘Mark & Hugo persco’s.’ Verschrikkelijk. Wachten, weer teleurgesteld raken, toch weer niet versoepelen, dan weer wel. Oh nee, toch weer terugdraaien. Ga zo maar door.

Het is eigenlijk vooral de mentale gevangenis van continue onzekerheid waaraan we hebben moeten wennen, en de sterk verminderde fysieke interactie. Dat is als een totale institutie on speed onze (geestes)realiteit gaan bepalen. Zelfs in de taal is die institutionalisering van de totale lockdown te merken. Van ‘anderhalvemeterpolitie’ tot ‘Zoomborrel’ (slechtste idee ooit). Het staat allemaal opgenomen in het Groot Nederlands Coronadictee, wat getuigt van uiterst snelle gewenning.

Het ontwennen van de anticoronamaatregelen is voor mij geen drama, integendeel. Eindelijk hoef ik dat gore mondkapje niet meer te dragen in de supermarkt. Lekker hoor, straks hoef ik alleen nog maar een Fisherman’s Friend te pakken voordat ik de trein instap. Fijn!

Het mentaal ontwennen is echter andere koek. Want in diezelfde trein moet ik wennen aan ineens weer ‘heel veel’ prikkels. Prikkels die er voor de pandemie ook al waren, maar tijdelijk bestolen waren. Ofwel, die vrijheid is ons afgenomen. Het weer fysiek registreren van mensen, in diepte-perspectief en niet plat in Zoom, wat meer verlangt van het brein, die vaardigheid is verzwakt. Collega’s die ineens weer langskomen voor een praatje, wat je niet meer onder controle hebt (en voorheen niet hoefde).

Het einde van de lockdown betekent niet dat de lockdown uit ons mentale systeem is verdwenen

Kortom, die vrijheid van spontaan gesprekken hebben, is veel van ons ontnomen, waarvoor we volledige controle over interactie terugkregen. Nu moeten we die controle weer gaan loslaten. Dat voelt ook weer als iets van ons wordt afgepakt. Of jezelf weer in werkoutfit hijsen iedere ochtend. Bah. Nou ja, gelukkig niet iedere dag, want iedereen geeft zich qua meer thuiswerken wel over aan het nieuwe normaal.

We willen het oude normaal terug, maar niet helemaal. We lijken op gedetineerden die een beetje bang zijn geworden voor de buitenwereld. Misschien zoals een ander personage uit The Shawshank Redemption, een gedetineerde die na zijn vrijlating niet kon aarden in de gewone mensenmaatschappij en uiteindelijk zelfmoord pleegde door zichzelf te verhangen.

Als we willen aarden in een maatschappij die weer wat normaal is geworden, moeten we ons lockdown-trauma op een gezonde wijze verwerken. Want doen we dat niet, dan gaat die sociale boete erg hard gevoeld worden. Een gedetineerde kan uit de gevangenis worden gehaald, maar de gevangenis niet zo snel uit de gedetineerde. Het einde van de lockdown betekent niet dat de lockdown uit ons mentale systeem is verdwenen. Wij zijn eruit, maar de mindset zit er nog. Dat gaat tijd kosten.

Vandaar, nu we bijna door die mentale riolering heengetijgerd zijn, en terwijl je straks vurig die fysieke erfenis van de coronakilo’s eraf traint, bedenk dan vooral wat er dadelijk weer mentaal kan, mag en écht moet, en geef jezelf de tijd. Laten we wel beginnen met het erkennen dat we die mentale rehabilitatie nodig hebben. Het zou een gezonde eerste stap zijn in de richting van een nieuw oud normaal.

Frankrijk onderzoekt Zara en andere modeconcerns om textiel uit Xinjiang

0

Tegen vier grote modeconcerns, waaronder Zara, is een onderzoek gestart door Franse aanklagers. Mogelijk maken deze bedrijven gebruik van katoen uit de westelijke Chinese regio Xinjiang.

China wordt ervan beschuldigd islamitische Oeigoeren in te zetten als dwangarbeiders bij de katoenproductie. De Oeigoeren worden onderdrukt door opsluiting en hersenspoeling in Chinese ‘heropvoedingskampen’, gedwongen sterilisaties en martelingen, aldus mensenrechtenactivisten en -experts.

In april dit jaar dienden Franse actiegroepen samen met een Oeigoerse vrouw, die in zo’n heropvoedingskamp heeft gezeten, een aanklacht in tegen modeketens die katoen uit Xinjiang zouden hebben gebruikt. Ze worden onderzocht op ‘medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid’.

De Amerikaanse regering en de parlementen van Nederland, Groot-Brittannië en Canada stellen dat China zich schuldig maakt aan genocide tegen de Oeigoeren.

‘Marokko gaat officiële ambassade in Tel Aviv openen’

0

Marokko zal zijn ‘verbindingskantoor’ (foto) in het Israëlische Tel Aviv binnenkort omvormen tot een officiële ambassade, meldt het Amerikaanse nieuwscentrum Axios.

De opening van een ambassade in Tel Aviv maakt deel uit van de plannen van Marokko om de diplomatieke betrekkingen met Israël te verbeteren.

Volgens bronnen van Axios is een ambassade in Tel Aviv misschien wel de eerste concrete stap met dank aan de Amerikaanse president Joe Biden om de normalisatie uit het Trump-tijdperk tussen Israël en de Arabische wereld te bevorderen. Biden staat volledig achter het normaliseren van de diplomatieke betrekkingen van Arabische landen met Israël, meldt Morocco World News.

In ruil voor de normalisering van de betrekkingen met Israël erkennen de Verenigde Staten de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara, die sinds 1975 door het koninkrijk wordt bezet. Dit was de prijs die Trump moest betalen om de deal doorgang te doen laten vinden.

Brett McGurk, de belangrijkste adviseur van Biden in het Midden-Oosten, sprak enkele dagen terug aan de telefoon met de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken. McGurk bevestigde dat de regering-Biden niet van plan is de stap van Trump terug te draaien, zeiden bronnen tegen Axios. Spanje heeft de VS vorige maand gevraagd om deze erkenning terug te draaien.

Ophef: wooncorporatie noemt luchtjes ‘multiculturele wereldkeuken’ overlast

0

WoonFriesland maakt zich schuldig aan racisme, aldus activisten op Twitter. De Friese woningbouwcorporatie geeft bewoners tips hoe ze met ‘kookluchtjes’ uit de ‘multiculturele wereldkeuken’ kunnen omgaan.

‘Een multiculturele samenleving levert een ‘wereldkeuken’ op met ontelbare gerechten en even zoveel etensluchtjes’, staat op site van WoonFriesland. ‘Omdat smaken verschillen vraagt dit om een soepele, tolerante houding. En in veel gevallen kan een goede afzuigkamp de lucht aardig klaren.’

Deze passage schiet activisten op Twitter in het verkeerde keelgat. ‘wtf is dit voor stukje racisme op jullie site??? weet je wat pas stinkt? spruitjes. weet je wie die eten? WITTE MENSEN’, schrijft het Twitteraccount AarbeiSL boos.

‘Goedemorgen, Het is jammer dat je deze tekst zo opvat’, antwoordt WoonFriesland. ‘De Nederlandse keuken valt ook onder de wereld keuken. Ik ben het met je eens dat spruitjes niet lekker ruiken. Vandaar ook dat er in de tekst wordt gewezen op tolerantie en het belang van een goede afzuigkap.’

AardbeiSL neemt hier geen genoegen mee. ‘Je suggereert met deze tekst dat een multiculturele samenleving zorgt voor overlast (in dit geval door geurtjes) en dat is verkapt racisme. Niks meer niks minder.’

Anderen bemoeien zich ook met de discussie. Een BIJ1-aanhangster vindt dat de Hollandse pot juist stinkt, met die ‘muffe geur van kapotgekookte groenten en aardappels’. AarbeidSL beaamt dit. ‘Mijn buurt is heel erg multicultureel maar van de etensluchten hier krijg ik juist vet vaak honger, hollands eten is t eten dat stinkt.’