10.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 632

Hoe islam(on)vriendelijk is België? We vroegen het deze Vlaamse denkers

0

Ook in België speelt een verwoed islamdebat. Een gesprek met twee Vlaamse filosofen met zeer uiteenlopende visies, en heel soms een gedeelde mening. ‘Vlaams Belang is een partij van mannen in een mooi maatpak geworden, maar nog altijd doorweven met neonazistische mensen en ideeën.’

‘Diegenen die buiten de lijntjes kleuren, aanvaarden we niet’, klonk het vorige week ferm uit de mond van de Belgische minister van Binnenlandse Zaken. Aanleiding: een Turkse imam die publiekelijk afgaf op homoseksualiteit moet het land verlaten. Net als Frankrijk lijkt België de strijd op te voeren tegen ‘ongewenste’ elementen binnen de islam. Zo wil de minister van Justitie ‘schoon schip’ maken in de Grote Moskee van Brussel, omdat deze geïnfiltreerd zou zijn door Marokkaanse spionnen. Ook begon België een eigen imamopleiding, om het land ‘te beschermen tegen buitenlandse invloeden’.

De traditionele Franse discussies over de scheiding tussen kerk en staat, maar ook het Franse verbod op de hijab in het onderwijs en een recent verbod op ‘radicale’ organisaties hebben grote invloed op het Belgische islamdebat. Zo riep een parlementslid van de N-VA, de grootste partij van België, vorige maand op om de subsidie aan het Collectief Tegen Islamofobie in België stop te zetten, niet lang nadat bekend werd dat de regering-Macron de gelijknamige zusterorganisatie in Frankrijk wilde verbieden. En Franstalige onderwijsinstellingen in België mogen hoofddeksels en -doeken weren, zei het Brusselse Grondwettelijk Hof vorig jaar, waarmee het hof de weg openliet voor scholen om – net als in Frankrijk – de hijab te verbieden.

Veel moslims en andere critici vinden deze hang naar het Franse model doorslaan: zij voeren actie om de islam meer lucht te geven in de openbare ruimte. ‘#HijabisFightBack’, zo klonk het wekenlang na de beslissing van het Grondwettelijk Hof, zowel online als op straat. Onlangs behaalden zij een grote overwinning: de scholenkoepel voor openbaar onderwijs in het Franstalige deel van België heeft nu besloten om het hoofddoekverbod dat zij hanteerde juist af te schaffen.

Is er nu genoeg ruimte voor de islam in België? Of moet het land juist nog meer de kant op van een scheiding tussen kerk en staat naar Franse snit, waarbij religie uit het publieke domein is verbannen? De Kanttekening vroeg het aan twee uitgesproken Vlamingen die zich volop in het islamdebat roeren. Zo spraken we met politiek filosoof Dirk Verhofstadt (1955), kernlid van de liberale denktank Liberales en tot voor kort professor aan de Universiteit van Gent. Aan de andere kant van de ring: de jonge filosoof Othman el Hammouchi (1999), die onder meer publiceert in het Vlaamse opinietijdschrift Knack en de krant de Tijd.

Het Belgische Grondwettelijk Hof oordeelde vorig jaar dat Franstalige onderwijsinstellingen in België het recht hebben om het dragen van de hoofddoek te verbieden. Is dat terecht?

Dirk Verhofstadt: ‘Ik vind van wel. Ik ben een groot voorstander van de neutrale, seculiere staat. Religies verdienen geen voorkeursbehandeling, geen uitzonderingspositie, geen publieke financiering. Een neutrale overheid heeft dan ook veel consequenties. Rechters en politieagenten, en andere gezagdragers van de staat, mogen geen opvallende religieuze symbolen dragen. Ook op openbare scholen moeten opvallende religieuze symbolen worden verboden. Ik zou alleen niet al te erg willen focussen op de hoofddoek.

‘Ik heb uiteraard geen moeite met hoofddoeken in de publieke ruimte, maar je kunt op school wel vragen om een hoofddoek, keppeltje of opvallend christelijk symbool af te doen. Dat heeft ook te maken met het doel van een school. Scholen moeten jongeren niet vormen tot gelovigen, maar tot kritische burgers die eenmaal volwassen hun eigen keuzes kunnen maken. Scholen moeten de best wetenschappelijke kennis overbrengen, geen religieuze overtuigingen. Om die reden ben ik ook tegen godsdienstonderwijs op openbare scholen, trouwens. Kinderen moet je de waarden van de rechtsstaat doorgeven. De vrijheid van meningsuiting, het recht op zelfbeschikking, de gelijkheid tussen man en vrouw, enzovoort. En dat betekent dat opvallende religieuze symbolen niet op school thuishoren.’

Othman el Hammouchi: ‘Natuurlijk ben ik een voorstander van het recht om ook op school een hoofddoek te dragen. Maar belangrijker voor deze discussie is om het besluit van het Belgische Grondwettelijk Hof in een bredere historische context te plaatsen.

‘Het hof werpt zich nu op als de verdediger van de fundamentele grondrechten van België, maar is ooit begonnen als een arbitragehof. Pas in de laatste decennia heeft het hof ook de functie van een grondwettelijk hof, naar analogie van de Angelsaksische hooggerechtshoven. Het Belgische hof is echter zeer terughoudend en zal niet gauw de wetgever terugfluiten. Dit is een groot verschil met het Amerikaanse Hooggerechtshof, dat verregaande uitspraken doet en zich opwerpt als de derde macht binnen de staat. Je hebt daar veel meer een constitutionele cultuur. De grondrechten zijn in de VS veel beter beschermd.’

Sinds 2011 kent België een verbod op gezichtsbedekkende kleding. In Nederland is er veel verzet tegen het in 2019 ingestelde boerkaverbod. Gaat dit verbod niet in tegen de persoonlijke vrijheid?

Dirk Verhofstadt: ‘In een opiniestuk noemde ik de boerka ooit het equivalent van de Jodenster. Net als de Jodenster is de boerka opgedrongen door anderen – mannen – die zichzelf superieur achten. De boerka is het uiterlijke kenmerk van inferioriteit, net als de Jodenster. Boerka’s wissen net als de Jodenster de individuele identiteit van mensen uit. Vrouwen worden zo beschouwd en behandeld als onreine wezens, zoals de nazi’s met de Joden deden. Daarnaast zijn boerka’s private gevangenissen, want je kunt de wereld alleen maar zien door een gaas. Wat dat in de praktijk betekent, zien we bij de Taliban in Afghanistan.

‘De boerka is het uiterlijke kenmerk van inferioriteit, net als de Jodenster’

‘Omdat je het gelaat mensen niet kan zien, en ook niet kan weten of er misschien een potentieel gevaarlijk iemand onder de boerka verstopt zit, vind ik een boerkaverbod aanvaardbaar. Mensen die tegen het boerkaverbod zijn, komen vaak uit de zogenaamd progressieve hoek. Zij waren vroeger heel kritisch over de misstanden en voorrechten van de Katholieke Kerk, zoals kruisbeelden in rechtbanken, maar zwijgen in alle talen over misstanden en voorrechten van de islam. Daar erger ik mij aan. Volgens de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zijn alle mensen gelijk. De boerka, genitale verminkingen, gedwongen huwelijken en verstotingen staan daar haaks op. Maar dat negeren de zogenaamde progressieven. Als je de boerka accepteert, ondergraaf je de notie dat mannen en vrouwen gelijk zijn en verdedig je in feite het patriarchaat.’

Othman el Hammouchi: ‘Het boerkaverbod is inderdaad in strijd met de persoonlijke vrijheid van mensen. In Nederland is er ook veel meer verzet tegen dit onzalige verbod. Dat komt omdat links België laïcistisch is, en religie als inherent anti-emancipatoir ziet. Ze hebben schroom om voor vrouwen op te komen die een boerka dragen.

‘Daarnaast: moslims staan helemaal beneden op het lijstje van minderheden die beschermd moeten worden. Het gaat altijd om andere minderheden: homo’s, lesbiennes, transgenders, slachtoffers van racisme. Als het om moslimhaat gaat, wordt het opeens stiller. Dan laat links België blijken dat het beschermen van de islamitische minderheid geen prioriteit heeft. Je ziet dit trouwens ook op Europees niveau. We zijn heel kritisch – en terecht – over de LHBT-vrije zones in Polen en homodiscriminatie in Hongarije, maar over de repressie van moslims in Frankrijk horen we de EU nauwelijks. Dat terwijl er organisaties verboden zijn per ministerieel besluit, er kwam geen rechter aan te pas. Amnesty International heeft hier terecht kritiek op.

‘Helaas zien we deze dubbele standaarden telkens terugkomen. Het Amerikaanse tijdschrift Foreign Policy stelde onlangs terecht dat je moslims in de islamitische wereld niet kunt overtuigen minderheden te respecteren, als Europese landen de vrijheden van moslims voortdurend schenden.’

In Frankrijk heb je het principe van laïcité, een strikte scheiding van kerk en staat. In hoeverre laat het nog steeds ontzettend katholieke België zich hierdoor leiden?

Dirk Verhofstadt: België neemt een tussenpositie in tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waar je als islamitische politieagente een hoofddoek kunt dragen. Zo gaat er overheidsgeld naar religieuze diensten die zondag op televisie worden uitgezonden op de publieke omroepen. Dat vind ik echt verkeerd. Ik vind dat we fundamentele principes moeten handhaven. Er mag geen uitzondering worden gemaakt voor religies. We moeten de burgerlijke wet tegen alle aanvallen en inbreuken op onze rechtsstaat door geloofsgemeenschappen beschermen. Het gaat mij om het individuele recht op vrijheid, het recht op zelfbeschikking. Dat is belangrijker dan groepsrechten. Bij geloofsgemeenschappen echter willen ze groepsrechten afdwingen.’

Othman el Hammouchi: ‘Frankrijk is ook een heel katholiek land, hoor. Toen ze enkele jaren geleden het homohuwelijk wilden invoeren gingen meer dan een miljoen Fransen naar Parijs om te protesteren. Dat vind ik best een hoog aantal. Je moet bedenken dat laïcité vooral een aangelegenheid is van de Parijse elite. Op het platteland en in Zuid-Frankrijk is men heel katholiek.

‘Een bekend Belgisch gezegde luidt: ‘Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel.’ Je ziet dat bijna alle publieke intellectuelen en politici volkomen op de Franse leest geschoeid zijn. Ze zijn erg goed thuis in Franse mediawereld, ze spiegelen aan Frankrijk. Dit zie je vooral in het Franstalige deel van België. De liberalen in Wallonië verzetten tegen het afbouwen van de laïcité en willen dat het hoofddoekverbod in het hoger onderwijs gehandhaafd blijft.’

En moet België zich meer door laïcité laten leiden? Of meer een pluralistisch model overnemen, zoals bijvoorbeeld Groot-Brittannië dat heeft?

Othman el Hammouchi: ‘Mijn persoonlijke mening, in brede liberale zin, is dat het pluralisme een beter model is. In het etatistische Franse model wordt persoonlijke vrijheid ondergeschikt gemaakt aan de staat. Het abstracte model van burgerschap dat Frankrijk hanteert is niet geschikt voor een land waar 10 procent van de bevolking moslim is en nog een veel groter percentage ‘allochtoon’. Niet de staat maar het individu moet centraal staan. We moeten de persoonlijke vrijheid van mensen koesteren. Frankrijk zal op lange termijn, het duurt natuurlijk nog wel eventjes, inzien dat het laïcistische, etatistische model niet houdbaar is. Het is volkomen ongeschikt voor een modern land.’

‘Een bekend Belgisch gezegde luidt: ‘Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel’’

Dirk Verhofstadt: ‘Ik ben een groot voorstander van de laïcité en vind dat we meer die kant moeten opgaan. Nog steeds heeft het katholicisme te veel publieke invloed, en nu heb je ook de orthodoxe islam die aan invloed wint. Maar laat ik even heel duidelijk zijn: ik richt mijn pijlen niet op dé islam, maar op de fundamentalisten, zoals salafisten, die zich tegen de Verlichtingswaarden keren.

‘We hebben een lange periode gehad van toenemende secularisering. Velen dachten toen: iedereen wordt uiteindelijk wel seculier. Maar hierdoor zijn veel liberalen in slaap gesust. De opkomst van de islam, zeker de radicale varianten, bedreigen de seculiere erfenis. Veel zogenoemde progressieven zijn hier echter blind voor, ook al noemen ze zichzelf atheïst. Ik beschouw mij – net als Richard Dawkins, Sam Harris, Daniel Dennett en wijlen Christopher Hitchens – als een ‘nieuwe atheïst’. Dit atheïsme is militanter. Wij snijden de pijnpunten aan. Als de neutraliteit van de staat wordt geschonden, de vrijheid van meningsuiting of het recht op zelfbeschikking wordt bedreigd, dan gaan wij de barricades op.’

Waarin verschilt de kritiek van seculiere denkers op de islam van die van Vlaams Belang-aanhangers als Wim en Sam van Rooy, om twee uitsproken islamcritici te noemen?

Dirk Verhofstadt: ‘In het verleden waren er nogal wat liberalen die geen kritiek durfden te leveren op de islam, omdat ze bang waren om gelijkgesteld te worden met extreemrechts. Nu zie je deze houding alleen nog bij zelfbenoemde progressieven. Ik bestrijd extreemrechts uiteraard, ik verzet mij daartegen in al mijn vezels. Het grote verschil tussen seculiere islamcritici en extreemrechts is dat die laatste groep generaliseert, alle moslims op één grote hoop gooit, mensen stigmatiseert. Ik richt mij als liberaal op het individu. Belangrijk is ook dat wij erkennen dat de overgrote meerderheid van de moslims in België de principes van onze rechtsstaat omarmt. Alleen een kleine minderheid radicalen, zoals onder meer salafisten doet dat niet. Daarom ben ik ook voor een verbod op salafistische organisaties.’

Othman el Hammouchi: ‘Wim en Sam van Rooy beschouw ik niet als ‘islamcritici’. Hun retoriek is heel haatdragend. Je moet die haatspraak niet legitimeren door dit ‘kritiek’ te noemen. We noemen de homohaat in Polen ook geen ‘LHBT-kritiek’. Er is een groot verschil tussen seculiere denkers als Dirk Verhofstadt en Maarten Boudry en lieden als vader en zoon Van Rooy. Bij de Van Rooys gaat het echt om haat tegen moslims, haat tegen etnische bevolkingsgroepen ook. Sam van Rooy zei ooit dat hij alle Afrikanen, moslims en anderen die ‘onze levensstijl’ niet respecteren wil deporteren. ‘Islamkritiek’ is de manier om zijn racisme meer aanvaardbaar te maken.

‘Seculiere islamcritici hebben dat ouderwetse racisme niet als achterliggende idee. Toch denk ik dat hun kritiek niet minder problematisch is. Want ze willen in naam van hun seculiere idealen mensen beperken in hun persoonlijke vrijheid. Natuurlijk mogen ze kritiek op de islam hebben, als ze maar aanvaarden dat mensen mogen leven op de manier zoals ze dat willen.

‘Ik heb respect voor mensen die intellectuele kritiek hebben op het geloof in het algemeen, op bijvoorbeeld de historiciteit van de bronnen van de islam of het bestaan van God. Maar dat heb ik niet voor mensen die de islam op een vulgaire manier bekritiseren, met inhoudelijk onjuiste argumenten. En veel ‘intellectuele’ kritiek op de islam vind ik, om eerlijk te zeggen, nogal vulgair. Er wordt bijvoorbeeld heel simplistisch beweerd dat ‘de’ islam intrinsiek LHBT’ers wil vervolgen. Deze ‘critici’ weten bijvoorbeeld niet dat westerse landen het Ottomaanse Rijk maar decadent vonden, met hun harems en badhuizen. Of dat de soldaten van Napoleon in Egypte werden verkracht door de Mammelukken. Zo zijn er tal van voorbeelden. Maar de zogenoemde ‘nieuwe atheïsten’ kennen de islamitische wereld hiervoor onvoldoende.’

Moslima’s protesteren tegen het hijabverbod in Belgische hogescholen, juni 2020 (Beeld: Risaala)

In België ligt een cordon sanitaire om de extreemrechtse partij Vlaams Belang. Wat vindt u daarvan?

Dirk Verhofstadt: ‘Het cordon sanitaire is niet meer wat het geweest is. Zo brengt de Vlaamse televisie regelmatig politici van Vlaams Belang in beeld. Ook heeft N-VA twee maanden lang met Vlaams Belang onderhandeld om te komen tot een Vlaams regeerakkoord. N-VA-leider Bart de Wever zei ooit treffend dat er tussen zijn partij en Vlaams Belang een Chinese Muur bestaat, maar dat is nu een dun papiertje geworden. Vlaams Belang is meer salonfähig gemaakt, meer aanvaardbaar, en daar hebben N-VA-ers als Bart De Wever en Theo Francken een verpletterende verantwoordelijkheid voor.

‘Ik heb nooit een probleem gehad met het cordon sanitaire. Mensen mogen op Vlaams Belang stemmen, maar je mag als partij ook besluiten om niet met andere partijen waarmee je het faliekant oneens bent samen te werken. Vlaams Belang probeert zich deftig voor te doen: het is een partij van mannen in een mooi maatpak geworden. Maar Vlaams Belang is nog altijd doorweven met neonazistische mensen en ideeën. Zo is partijleider Filip Dewinter op de foto gegaan met de leider van de Griekse neonazistische partij Gouden Dageraad, een man die nu in de gevangenis zit. Een gemeenteraadslid van Vlaams Belang legde bloemen neer op het graf van een bekende SS’er. En Dries van Langenhove van de extremistische groep Schild en Vrienden spreekt over ‘omvolking’, een nazistische complottheorie, en poseert gewillig met een wapen.’

Othman el Hammouchi: ‘De bezorgdheid van stemmers op Vlaams Belang is dat er mensen zijn met een andere kleur, dat die bestaan en in vrijheid leven. Antisemitisme in nazi-Duitsland kun je dan ook zien als ‘bezorgdheid’ over Joden. Maar het fenomeen Vlaams Belang laat nog iets anders zien. Aan de ene kant heb je mensen die vinden dat het cordon sanitaire verkeerd is, omdat het uitsluiten van Vlaams Belang ondemocratisch zou zijn. En aan de andere kant heb je mensen die zeggen dat Vlaams Belang zelf ondemocratisch is, omdat de partij de rechtsstaat omver wil werpen. Die laatste opvatting gaat uit van het misverstand dat democratie en rechtsstaat niet los van elkaar verkrijgbaar zouden zijn. Dat is in strijd met de werkelijkheid. Bij liberalen bestaat een hardnekkige weigering om de fundamentele schaduwzijden van de democratie te zien. De democratie is eigenlijk verre van liberaal. Er zijn namelijk veel burgers die onze fundamentele vrijheden willen opheffen. Ik vind vrijheid echter belangrijker dan democratie.’

Frankrijk voert na de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty een strijd tegen ‘islamistisch separatisme’ en heeft enkele moskeeën, het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk en de NGO BarakaCity in de ban gedaan. Moet een overheid islamistische organisaties, salafistisch of gelieerd aan de Moslimbroederschap, kunnen verbieden?

Dirk Verhofstadt: ‘Als het aan mij ligt worden salafistische organisaties verboden. Ik beroep mij hierbij op de filosoof Karl Popper: als we tolerant blijven voor intoleranten, dan maken de intoleranten de tolerantie kapot. Daarom moeten we intolerantie actief bestrijden. Het proefschrift Weerbare democratie van de Leidse rechtsfilosoof Bastiaan Rijpkema vind ik in dit verband heel inspirerend. Hij vindt dat een democratie zichzelf moet beschermen tegen antidemocratische organisaties.

‘We moeten salafistische organisaties verbieden. Als we tolerant blijven voor intoleranten, dan maken de intoleranten de tolerantie kapot’

We moeten de financiering van salafistische organisaties door de Golfstaten en Saoedi-Arabië verbieden en de handel met deze landen stoppen. Dit is ook in het belang van moslims zelf, die niet moeten worden blootgesteld aan deze haat en het gevaar lopen om te worden gehersenspoeld, te worden geradicaliseerd. Of organisaties die aan de Moslimbroederschap gelieerd zijn moeten worden verboden of niet, dat moet ik nog goed onderzoeken. Ik denk wel dat er veel overeenkomsten zijn tussen deze organisaties en salafistische organisaties, in het bijzonder omdat ze de goddelijke wet boven de burgerlijke wet plaatsen.’

Othman el Hammouchi: ‘Organisaties die zich schuldig maken aan strafbare feiten moeten kunnen worden verboden, maar we kunnen geen organisaties verbieden die we niet leuk vinden. Als je dat wel wilt doen, verschil je niet van landen als Polen, Hongarije en Turkije. Zolang organisaties zich aan de wet houden, moeten ze gewoon hun ding kunnen doen. Ik ben ook niet voor een verbod op foute Vlaams-nationalistische organisaties met een duister collaborateursverleden. Of voor een verbod op Vlaams Belang of Schild en Vrienden. Hooguit kun je bepaalde partijen uitsluiten van deelname aan de verkiezingen. Maar dat is wat anders dan een verbod op de organisatie zelf. Ik vind dat de staat onder onze voeten moet zijn, niet boven onze hoofden.

‘Het salafisme is een stroming die inhoudelijk behoorlijk complex is. Veel mensen hebben de neiging om alles wat ze stom vinden aan de islam van het etiket ‘salafisme’ of ‘Moslimbroederschap’ te voorzien, terwijl het in veel gevallen gaat om gebruiken en praktijken die normaal zijn in de orthodoxe islam of ook voorkomen bij andere religieuze stromingen. Mensen plakken anderen etiketten op met als doel ze weg te zetten. Mensen noemen mij soms een ‘Moslimbroeder’, terwijl ik moeilijk verder zou kunnen staan van hun denken. Dat is een manier om een inhoudelijke discussie met mij uit de weg te gaan.’

Hoe onderscheidt u orthodoxie van fundamentalisme?

Othman el Hammouchi: ‘De betekenis van de begrippen ‘orthodoxie’ en ‘fundamentalisme’ is niet altijd even duidelijk. Fundamentalisten worden geassocieerd met geweld, maar tegelijkertijd worden a-politieke salafisten ook fundamentalisten genoemd. Ik zie fundamentalisme als orthodoxie die zich via de staat wil opleggen aan iedereen. Als moslim deel ik orthodoxe geloofspraktijken, maar wil mijn geloofsopvattingen niet opleggen aan de rest. We kunnen, opnieuw, weer iets leren van de Verenigde Staten. Daar heb je de Amish, een conservatief-protestantse geloofsgemeenschap die leeft zoals men in de zeventiende eeuw leefde. Zulke gemeenschappen kunnen naast andere bestaan zonder dat ze elkaar haten. Of neem Londen, waar je in de metro transgendervrouwen en vrouwen in een boerka kan tegenkomen. Dat vind ik prachtig, dat mensen ondanks grote verschillen van opvatting toch samen met elkaar kunnen leven.’

‘Veel mensen hebben de neiging om alles wat ze stom vinden aan de islam van het etiket ‘salafisme’ of ‘Moslimbroederschap’ te voorzien’

Dirk Verhofstadt: ‘Ik maak mensen niet belachelijk omdat ze een bepaalde geloofsovertuiging hebben en ben fel tegen het discrimineren van moslims en andere gelovigen. Ik heb alleen kritiek op geweld dat in naam van een religie of levensbeschouwing gepleegd wordt op andersdenkenden. In mijn boek In naam van God heb ik een dagboek bijgehouden van alle aanslagen die in 2017 zijn gepleegd in naam van God. Ik moest daar zelfs uit selecteren, want op veel dagen vonden meerdere aanslagen plaats. Ik wilde de lezers confronteren met het feit hoe vaak er in religies geweld gebruikt wordt. Tegelijkertijd wil ik nogmaals benadrukken dat het hier om een kleine minderheid van het globaal aantal gelovigen gaat. De meerderheid van de gelovigen in België, Frankrijk en Nederland aanvaarden de principes van de rechtsstaat.’

Sommige aanhangers van het laïcité-principe vinden dat we de godsdienstvrijheid maar beter kunnen afschaffen, omdat gelovigen dit grondrecht zouden misbruiken.

Dirk Verhofstadt: ‘Daar ben ik zeker niet voor. Godsdienstvrijheid is een heel belangrijk principe. We hebben elkaar in het verleden te vaak de hersenen ingeslagen over het geloof, daarom is het belangrijk dat dit grondrecht er gekomen is. Maar ook ben ik van mening dat het principe van godsdienstvrijheid niet misbruikt mag worden om jezelf en je eigen groep van bepaalde privileges te voorzien. Je bent niet vrijgesteld van de rechten en plichten die je hebt in deze democratische rechtsstaat.

‘Naar mijn overtuiging leiden religies en bepaalde overtuigingen niet tot een meer harmonieuze samenleving. Daarom zou atheïsme een betere basis voor de moraal kunnen zijn. Dat betekent niet dat iedereen een atheïst moet zijn of dat religie moet worden uitgebannen, maar religie is iets voor de privésfeer, iets dat je niet mag opleggen aan anderen. Ik heb ook tien seculiere geboden geformuleerd. Ik vind deze geboden, waarin de mens en niet een God centraal staat, veel hoogstaander dan de tien geboden van de Katholieke Kerk. Als iedereen deze seculiere geboden zou aanvaarden, dan krijgen we een betere harmonieuzere samenleving. Dit is geen utopische luchtfietserij. Dat de slavernij werd afgeschaft, vrouwen dezelfde rechten kregen als mannen, homo’s dezelfde rechten als hetero’s, dat hebben we niet aan religie te danken, maar aan het seculiere en universele principe dat alle mensen gelijkwaardig zijn.’

Othman el Hammouchi: ‘’Misbruik’ is een geladen term. Wat critici eigenlijk bedoelen is dat ze het oneens zijn met bepaalde religieuze gebruiken. Het recht om een hoofddoek te dragen wordt gezien als misbruik van godsdienstvrijheid door sommige fanatici. Dat is te vergelijken met praktijken in Bangladesh, waar atheïsten de gevangenis ingaan omdat ze misbruik zouden maken van de vrijheid van meningsuiting. Terwijl die atheïsten gewoon de gevangenis ingaan omdat de autoriteiten atheïsme verkeerd vinden.

‘Vrijheid is één en ondeelbaar. En vrijheid betekent je ding doen, zolang je de ander niet schaadt. In Europa kun je – op grond van allerlei redenen – de grondrechten beperken. Want bepaalde grondrechten zouden ‘botsen’. Dat is onzin. Het werkelijke doel om grondrechten te beperken is het ‘vermijden van sociale frictie’. Dan is het ene grondrecht opeens belangrijker dan het andere. Daarom ook moet de godsdienstvrijheid als apart grondrecht blijven bestaan, zodat de vrijheden van gelovigen niet nog verder onder druk komen te staan.

‘In de Angelsaksische landen debatteren mensen op een heel andere manier. Een boerka is daar totaal geen issue, want niemand heeft last van de boerka. Het gaat om leven en laten leven. Daar kunnen we hier – op het Europese continent – wel iets van leren, vind ik.’

Alleen samen doorbreken we de stilte

0

In aanloop naar de verkiezingen geeft de Kanttekening wekelijks een podium aan biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Joan Nunnely, ondernemer en adviseur op het gebied van teamontwikkeling. Zij is kandidaat nummer 33 voor D66.

De protesten, rellen en plunderingen kwamen voor veel gezagsdragers als een complete verrassing. Hoe kon het dat de vlam van de ene op de andere dag in de pan sloeg en dat een lavastroom van geweld door de straten vloeide? Vertwijfeld keken politie en politici naar de bonte stoet aan demonstranten en relschoppers, verzuchtend dat elke grens was overschreden.

Natuurlijk zaten er raddraaiers tussen en is geweld en vernietiging van andermans spullen altijd onacceptabel. Maar het is ook een groep mensen waarvan de sluimerende onvrede al weken zichtbaar was in de samenleving en op de social mediakanalen. De één kwam rellen omdat de voetbalclub al maanden zonder publiek speelt en de wedstrijdspanning in het dagelijks leven ontbreekt, de ander is het gejengel van jongere broertjes en zusjes beu terwijl de school is gesloten.

Mensen die dag in, dag uit te maken hebben met de gevolgen van de coronacrisis kwamen plots samen om het door hen verfoeide gezag tot de orde te roepen. Zonder succes, want de rellen zijn de kop ingedrukt, maar het is belangrijk om naar de oorzaken te kijken. Het gaat om een bont palet aan frustraties. Mensen voelen zich niet gehoord, niet vertegenwoordigd door de politiek. Al jaren zien ze hun wereld veranderen, maar de vooruitgang lijkt aan hen voorbij te gaan.

Wat dat betreft is een gemakkelijke parallel te trekken naar de wereldwijde Black Lives Matter-protesten. Ook daar lag de kern in decennialang opgebouwde frustratie over onrecht, discriminatie en zich jarenlang niet gehoord voelen.

Ook in de zwarte gemeenschap hoor ik veel ontevredenheid over de politiek en het mantra dat stemmen toch niks uitmaakt. Ik ben het daar niet mee eens. Natuurlijk is het zo dat de wereld niet met een vingerknip verandert als we een keer gaan stemmen. Maar dat de politiek en representatie van verschillende groepen beter wordt als je stemt, bewijzen de recente verkiezingen in de Verenigde Staten.

We moeten deze keer wél het rode potlood ter hand nemen en onze eigen toekomst kleur geven

Het waren de Democraten Joe Biden en Kamala Harris die samen de zwarte gemeenschap in beweging wisten te krijgen en er met vereende krachten voor zorgden dat Donald Trump, ondanks 74 miljoen stemmen, naar een van zijn golfresorts werd teruggestuurd. Ook in Nederland staan we na de Black Lives Matter-protesten aan de vooravond van een ware ommekeer. Maar om die ommekeer te realiseren, moeten we wel gaan stemmen. Kandidaten met een biculturele achtergrond zijn er op de lijsten van bijna elke partij. Daarom is het zaak dat we deze keer wél het rode potlood ter hand nemen en onze eigen toekomst kleur geven.

Het is zaak slim met ons stemrecht om te gaan en onze kansen om te zetten in zichtbare zetels in de Tweede Kamer. Initiatieven om ons daarin een handje te helpen zijn er voldoende. Zo zet onder meer Kleur de Kamer de biculturele kandidaten in de schijnwerpers en zet Stem op een Zwarte Vrouw onze zusters in het zonnetje. Het is belangrijk dat we 17 maart slim stemmen en zo via voorkeurstemmen zoveel mogelijk biculturele kandidaten in de Kamer krijgen.

Van groot belang is dat veel mensen de weg naar de stembus weten te vinden. Daarin moeten we elkaar echt stimuleren en elk cynisme wegnemen. Want politiek is heel simpel: het is niet meer dan koppen tellen en de juiste verbinding en samenwerking zoeken. Slecht georganiseerde groepen worden veelal gemarginaliseerd. Zij komen als laatste aan de beurt als er overeenkomsten gesloten moeten worden in de politiek.

Er zijn, afhankelijk van de opkomst, rond de 18.000 voorkeursstemmen nodig om iemand die laag op de lijst staat in de Tweede Kamer te verkiezen. De black community in Nederland bestaat uit honderdduizenden mensen. U kunt met uw stem echt voor verandering zorgen.

Regering Indonesië fluit scholen terug: hoofddoekplicht in strijd met de wet

0

Indonesië verbiedt scholen in het hele land om meisjes en vrouwen te verplichten een hoofddoek om te doen.

Het is aan het individu om te kiezen voor de hoofddoek, aldus de regering van het grootste moslimland ter wereld.

Het regeringsbesluit komt na ophef over de eis van een school in West-Sumatra, waar alle vrouwelijke studenten – ook niet-moslims – een hijab moesten dragen.

‘Dit is een individueel recht. Leraren, studenten – met toestemming van de ouders – hebben het recht om te kiezen. Het is niet de beslissing van de school’, aldus de minister van Onderwijs en Cultuur. ‘Scholen moeten de Indonesische ideologie van religieus pluralisme bevorderen.’

Scholen moeten zich hier binnen een maand aan conformeren, anders dreigt voor hen minder overheidssubsidie als straf.

Onderzoek: polarisatie goed middel om discriminatie aan te kaarten

0

Volgens onderzoek door de multiculturele website Nieuw Wij is polarisatie in het publieke debat een goed middel om discriminatie aan te kaarten.

Nieuw Wij ondervroeg een diverse groep van 72 deskundigen en professionals die zich inzetten om discriminatie tegen te gaan. Ook onderzocht het platform discussies op Twitter.

De onderzoekers stellen dat er in maatschappelijke discussies veel polarisatie plaatsvindt. Links en rechts worden hierdoor steeds sterker, terwijl het midden zwakker wordt, omdat mensen in het debat gedwongen worden een kant te kiezen.

Maar in discussies over racisme, moslimdiscriminatie en het koloniale verleden van Nederland heeft de polarisatie een positief effect, aldus het rapport, omdat dit voor verandering van bewustzijn zorgt. Meer mensen veranderen van mening en gaan bijvoorbeeld anders aankijken tegen Zwarte Piet.

Het expliciet benoemen en aanpakken van ons ‘witte patriarchale’ systeem, is volgens sommige experts een voorwaarde in de aanpak van discriminatie, aldus Enic Odaci, beleidsadviseur op het gebied van diversiteit.

‘Dat blijkt te schuren en polarisatie is het gevolg. Maar zonder deze polarisatie treedt er geen verandering van bewustzijn op. Bij moslimdiscriminatie zien we een vergelijkbare houding.’

Erdogan linkt studenten aan terreur, ontkent bestaan LHBT-gemeenschap

0

De Turkse president Erdogan heeft gisteren het bestaan van de LHBT-gemeenschap ontkend. Ook vergeleek hij de demonstrerende studenten aan de liberale Bogazici Universiteit met terroristen.

‘We zullen nooit een land worden waar terrorisme overwint. Dat zullen we nooit toestaan’, aldus Erdogan. Hij noemde dat de studenten onlangs de kamer van de nieuwe rector hadden bezet.

Studenten van de liberale Bogazici Universiteit demonstreren al een maand tegen de benoeming van deze nieuwe rector, een prominent binnen Erdogans AKP. Tegen de studenten wordt keihard opgetreden. De Turkse autoriteiten hebben alleen al afgelopen week ruim driehonderd studenten opgepakt.

Dit weekend veroordeelde de regering een kunstwerk van betogers waarop de Ka’aba, het centrale heiligdom in Mekka, werd afgebeeld samen met LHBT-symboliek. In een speech op een provinciaal congres van regeringspartij AKP reageerde Erdogan op de controverse.

Hij zei dat Turkije vooruit marcheert met ‘nationale, spirituele waarden,’ eraan toevoegend dat de jeugd van het land ‘niet LHBT’ is. ‘Er bestaat niet zoiets als LHBT’.

In Turkije is homoseksualiteit toegestaan. Wel is de jaarlijkse Pride in Istanbul sinds vijf jaar verboden.

Turks-Nederlandse site deelt fake news over Koerdische kandidate GroenLinks

0

De Koerdisch-Nederlandse GroenLinks-kandidate Serpil Ates prees in een toespraak PKK-leider Abdullah Öcalan, aldus de Turks-Nederlandse website Turks.nl. Deze bewering is onjuist, blijkt uit beelden van de toespraak.

Eind 2019 demonstreerde Ates tegen de Turkse aanval op het Koerdische gedeelte in Noord-Syrië. Op een filmpje van haar toespraak is te horen dat Ates ‘Biji Berxwedana Rojava’ roept, wat ‘Leve het verzet in Rojava (Noord-Syrië, red.)’ betekent.

Turks.nl maakt hier nu van: ‘Biji Berxwedana Öcalan’ (‘Lang leve het verzet van Öcalan’).

De PPK is een separatistische organisatie die strijd voor een onafhankelijk Koerdistan. De organisatie heeft ook terreuraanslagen gepleegd en staat in Turkije, de EU en de Verenigde Staten op de terreurlijst. Leider Öcalan zit een levenslange celstraf uit.

Ates, zeer ongeliefd in Turks-nationalistische kringen, hekelt de verdraaiing van haar woorden. ‘Ik ben een Koerdische, een Alevitische, een Nederlandse, een activistische, en overstijgend een feministische vrouw! Dit is de meest gehate cocktail voor het extreemrechtse nationalistische Turks.nl’, reageert Ates. Ze meldt ook bedreigd te worden.

‘Jesse Klaver heeft de morele plicht om ook voor haar op de bres te springen’, schrijft Volkskrant-columnist Erdal Balci op Twitter over de nummer 24 van de kandidatenlijst. Klaver deed dat eerder voor zijn kandidaat Kauthar Bouchallikht, nummer 9 op de lijst, toen zij werd aangevallen door onder meer GeenStijl en fanatieke twitteraars om vermeende banden met de Moslimbroederschap.

Turks.nl staat te boek als goedgezind richting de huidige Turkse regering van president Erdogan. De website geldt als een invloedrijk platform onder Turkse Nederlanders, met onder meer 90.000 volgers op Facebook. Ter vergelijking: Trouw heeft op datzelfde platform 57.000 volgers, NRC 198.000.

Terrorisme is niet iets dat uit de lucht komt vallen

0

Sinds 11 september 2001 leeft het Westen met de angst voor terroristen. Dat komt ook tot uiting in media en films waarin de VS en Europa ‘het goede’ voorstellen en moslimterroristen ‘het kwade’. De Indiase filmindustrie daarentegen kenmerkt zich door een alternatieve voorstelling van zaken, waarin moslimterroristen meestal niet worden geportretteerd als slechteriken. Hun motieven en achtergronden komen ook in beeld. Dat gooit de Westerse voorstelling van ‘de goeden tegen de kwaden’ overhoop.

Hoewel er ondertussen veel Hindifilms over dit onderwerp zijn verschenen, zoals bijvoorbeeld Dokha (2007), Wednesday (2008) en Kabul Express (2006), komt deze Indiase voorstelling vooral goed tot uiting in de film New York (2009). Ook bijzonder is dat de hoofdrolspelers, inclusief de onmisbare agent, moslims zijn. De dialogen in deze film zijn niet tussen westerlingen en niet-westerlingen, maar tussen Amerikaanse moslims onderling.

Waar gaat de film over? New York speelt zich, hoe verrassend, af in New York. Sem (John Abrahams) en Maya (Katrina Kaif) zijn twee studenten van Indiase afkomst. Ze zijn zorgeloze en vredelievende allochtonen die zich Amerikaan voelen. Na 2001 wordt Sem, op grond van enkele foto’s van de Twin Towers die hij had gemaakt voor een werkstuk en zijn islamitische naam, door de FBI opgepakt, vernederd en gemarteld, samen met enkele duizenden andere moslims.

Elke rechtsbescherming wordt hem onthouden, evenals contact met de buitenwereld. Negen maanden later wordt hij, gebroken, angstig en ontdaan van alle bravoure die hem kenmerkte, wegens gebrek aan bewijs vrijgelaten. Hij wordt opgewacht door Maya, met wie hij kort daarna trouwt. Ze krijgen samen hun zoon Danyal, die graag honkbal speelt. Maar is Sem nog wel dezelfde?

De film bevat drie belangrijke boodschappen. Ten eerste: terroristen ontstaan niet zomaar, ze worden tot terrorist gemaakt. Dat wordt duidelijk wanneer Sem aan zijn vriend Omar (Neil Mukesh) bekent dat hij leiding geeft aan een slapende cel van moslimterroristen. Hij kwam daartoe door het gevangenschap en de martelingen. Deze achterliggende ervaring laat de mens in de terrorist zien.

Terrorisme heeft sociale en politieke wortels die kunnen groeien

Wat mij betreft is dit de belangrijkste boodschap van de film, simpelweg omdat de achtergrond van terroristen in Westerse weergaves nauwelijks aan de orde komt. Terrorisme is niet iets dat uit de lucht komt vallen: het heeft sociale en politieke wortels die kunnen groeien.

Ten tweede: het Westen heeft fouten gemaakt door onschuldige moslims op te sluiten, te martelen en hun waardigheid te ontnemen, maar dat geeft terroristen nog niet het recht om aanslagen te plegen. De fout van de een kan geen rechtvaardiging zijn voor een fout van de ander.

Sem was geen terrorist toen hij door de FBI werd opgepakt – wat fout was -, maar hij is het ondertussen wel geworden. Daardoor vormt hij nu een gevaar voor de samenleving. Hoe het kwam dat hij terrorist werd, is niet meer belangrijk.

Er is een scène waarin Omar, de vriend van Sem, aan FBI-agent Roshan vraagt: ‘Doet het je niets dat moslims worden onderdrukt?’ Roshan kijkt even weg. ‘Als moslim zie ik het onrecht dat ons wordt aangedaan. Maar veel ervan is ver weg, in de landen waar wij vandaan komen. Hier moet ik de waarden verdedigen die ook moslims beschermen.’ Roshan geeft alle fouten van het Westen die Omar hem voor de voeten werpt volmondig toe, maar benadrukt dat op eigen bodem een gevaar op de loer ligt dat bestreden moet worden.

Tijdens een mislukte actie om het FBI-hoofdkwartier op te blazen komen Sem en zijn vrouw Maya om het leven. Omar neemt de zorg van hun zoon Danyal op zich. Enkele maanden na hun dood zoekt FBI-agent Roshan Omar op tijdens een honkbalwedstrijd waarin Danyal speelt. Danyals ploeg wint de wedstrijd en hij wordt door z’n medespelers op de schouders gedragen. Roshan wijst naar het tafereel. ‘Kijk’, zegt hij tegen Omar, ‘daar zie je de zoon van een moslimvader en terrorist die als kampioen wordt gevierd. Dat is alleen in deze samenleving mogelijk. Dat moeten we beschermen.’

Dit is de derde les van de film: alleen een Westers land biedt je deze kansen en mogelijkheden.

Per saldo helt het oordeel van de filmmaker naar het morele gelijk van het Westen. Maar het bijzondere aan dit type Indiase films is dat de terrorist niet wordt gedemoniseerd. Het is een perspectief op een wereldwijd vraagstuk dat het Westen aan het denken mag zetten.

Turkse minister: niet Gülen, maar Amerika bedacht de coup van 2016

0

De islamitische geestelijke Fethullah Gülen en zijn aanhangers, dikwijls door Turkije aangewezen als schuldigen achter de coup van 2016, fungeerden slechts als marionetten van Amerika. Dat beweert de Turkse minister Süleyman Soylu (Binnenlandse Zaken).

Gülen zelf heeft altijd ontkend iets met de coup te maken te hebben. Toch houdt de regering van president Erdogan sinds 2016 een klopjacht tegen de beweging achter Gülen. Tienduizenden mensen zijn sindsdien ontslagen en in de gevangenis beland.

Het is volgens minister Soylu geen toeval dat Gülen in de Verenigde Staten woont, zegt hij in het Turkse tv-programma Haber Global (foto).

Gülen en zijn sympathisanten hebben ‘de gebeurtenissen van 15 juli (2016, red.) niet gecreëerd’, aldus Soylu. ‘Zij (de Amerikanen, red.) laten je niet met rust.’

De Turkse regering is niet blij met de nieuwe president Joe Biden, die tot 2016 nog vicepresident onder Barack Obama was. Biden vindt Erdogan een autocraat en wil de Turkse oppositie steunen, zodat Erdogan op democratische wijze verslagen kan worden.

Nu Europese en Amerikaanse sancties dreigen, stelt de Turkse regering zich naar buiten wel wat vrediger op. Zo zegt Erdogan de banden met de EU en Israël aan te willen halen. Het is slechts voor de bühne, zei de Israëlische journalist Seth J. Frantzman onlangs op de Kanttekening. ‘Zulke woorden worden vooral verspreid door de Engelstalige Turkse media, die zich richten op niet-Turkse lezers.’

 

Amnesty: meer moslimdiscriminatie door Europese ‘war on terror’

0

De manier waarop Europese landen de strijd tegen terrorisme voeren heeft tot meer moslimdiscriminatie geleid. Dat stellen Amnesty International en Open Society Foundations, de fondsenverstrekkende NGO van miljardair en filantroop George Soros, in een nieuw rapport.

De organisaties zeggen dat we tot een klimaat zijn gekomen moslims slachtoffer zijn van haatzaaiende uitlatingen en aanvallen. Ook worden ze institutioneel gediscrimineerd, stellen de organisaties.

‘In de voortdurende ‘war on terror’ worden moslims etnisch geprofileerd ​​en worden ze onevenredig onderworpen aan toezicht, beperkingen van hun bewegingsvrijheid, arrestatie en uitzetting. Doordat Europese regeringen hun antiterrorismemaatregelen richtten op moslims, versterkten zij de racistische opvatting dat de islam een ‘bedreiging’ is. Daarmee creëerden zij een klimaat waarin haatzaaiende uitlatingen tegen moslims zijn genormaliseerd.’

Amnesty en Open Society Foundations willen dat maatschappelijke organisaties zich meer inspannen voor de mensenrechten van moslims, met name in de context van terrorismebestrijding. In de gids staan tools om discriminatie te herkennen en te kunnen bestrijden.

‘Om effectieve bondgenoten te zijn in de strijd tegen islamofobie, moeten mensenrechtenorganisaties antiterrorismewetten en -beleid die moslims discrimineren kunnen herkennen en aanvechten. Deze gids is een hulpmiddel om die strijd te ondersteunen.’

Amnesty en Open Society Foundations vinden dat EU-landen hun antiterreurwetgeving moeten herzien. Moslimgemeenschappen zouden daarbij ook een stem aan tafel hebben. Dit geldt ook voor de onlangs gepubliceerde EU-agenda voor terrorismebestrijding en wetwijzigingen in Frankrijk en Oostenrijk, die volgens de NGO’s ten onrechte mede gericht zouden zijn op gezagsgetrouwe Europese moslims.

‘We hopen dat organisaties en toezichthouders op basis van deze gids zullen bewijzen dat de huidige antiterrorismemaatregelen systemisch racisme tegen moslims voeden en dat zij zowel contraproductief als ondoeltreffend zijn.’

Twitter schorst radicale Spaanse partij om ‘hate speech’ tegen moslims

0

Twitter heeft het officiële account van de radicaal-rechtse Spaanse partij Vox geschorst. De Spaanse krant el Pais meldt dat de partij de Twitterregels inzake hate speech heeft geschonden.

Volgens het Twitter-account van Vox bestaat slechts 0,2 procent van de bevolking uit moslims, maar zijn moslims de dader bij 93 procent van alle misdrijven. ‘De meesten zijn van de Maghreb’, claimde de partij.

Vorige maand plaatste de partij ook al een reeks anti-islamberichten, gericht tegen moslims in Catalonië. ‘De realiteit is dat onze regio haar identiteit aan het verliezen is.’ #stopislamisering.’

De Spaanse partij Vox is in 2013 opgericht door enkele oud-leden van de Partido Popular, de conservatief-christelijke Volkspartij. De radicaal-rechtse partij beschikt over 24 van de 350 zetels in het Spaanse parlement.

Voix is tegen abortus, tegen niet-westerse migranten en de islam en voor het afschaffen van autonomie van de regio’s. De rechtervleugel van Vox bestaat uit Franco-aanhangers die met weemoed terugdenken aan de tijd van zijn fascistische dictatuur (1939-1975).

Vox heeft openlijk opgeroepen om moskeeën te sluiten en tienduizenden moslims uit Spanje te deporteren. In 2019 pleitte partijleider Santiago Abascal bovendien voor een nieuwe Reconquista, een herovering van Spanje. Hij vergeleek de herovering van Spanje op de Moren tussen de elfde eeuw en 1492 met de plannen van Vox om de moslimmigranten te deporteren.