14.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 701

De nieuwe ethische revolutie in Nederland

3

Er hangt iets in de Nederlandse lucht. Een nieuwe ethische revolutie, om precies te zijn. Meer dan 50.000 mensen hebben de afgelopen maand in Nederland, ondanks de coronarealiteit, deelgenomen aan demonstraties tegen racisme na de moord op George Floyd. Afgelopen weken bleek dat tientallen gemeenten in Nederland geen Zwarte Piet meer willen tijdens de Sinterklaas-intocht.

Dit sluit aan bij de veranderende stemming in onze samenleving. De meerderheid van Nederland is van mening veranderd over Zwarte Piet, net als minister-president Mark Rutte. Het Sinterklaasplezier mag niet meer ten koste gaan van de pijn van zwarte Nederlanders en hun kinderen. Het is een kwestie van beschaving.

En deze week werd de nieuwe canon van de Nederlandse geschiedenis gepresenteerd. Deze legt nadrukkelijk de vinger op de zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis. Zo werd de Surinaamse antikoloniale schrijver en verzetsheld Anton de Kom (1898 – 1945) in de canon opgenomen. Bovendien nam de Tweede Kamer deze week een motie aan, waarin de regering wordt verzocht om binnen het curriculum van het lager en voorgezet onderwijs ook aandacht te besteden aan het koloniale verleden en discriminatie.

Ondertussen zag ik een rechtse politicus in een filmpje op Twitter huilen, een politicus die Marokkaans-Nederlanders tot zondebok heeft gemaakt. De Nederlandse cultuur wordt kapot gemaakt en Nederlanders worden ten onrecht voor racist uitgemaakt, brulde hij.

Zijn conservatieve collega deed zijn best om foute historische helden te eren, door bloemen bij standbeelden neer te leggen. Toen de prominente journalist Simone Weimans hem op de nationale radio kritische vragen stelde, koos de conservatieve politicus ervoor om de studio uit te lopen. Ondertussen ontbreekt het zijn vriendje Johan Derksen aan moed om toe te geven dat hij een racistische grap heeft gemaakt en dat het hem spijt.

Sommigen verhalen laten zich makkelijk vertellen. Dat geldt ook voor het publieke debat over onze omgang met het slavernijverleden. Het is een debat dat gekenmerkt wordt door twee botsende stromingen. De conservatieve stroming heeft zijn blik op het verleden gericht en is van mening dat wij aan zelfhaat doen als wij foute helden uit het verleden geen standbeeldje gunnen. Daartegenover de progressieve stroming, die stelt dat wij de zwarte bladzijden in onze geschiedenis moeten benoemen en onze publieke ruimte inclusief moeten maken.

Het begrip ‘de politiek van erkenning’ wordt vaak gebruikt om deze symbolische en ideologische strijd te duiden. De progressieve stroming wil dat we de fouten van ons verleden en de pijn van minderheden erkennen, terwijl de conservatieve stroming van mening is dat je racistische grappen op televisie mag maken.

Conservatieven lijken niet door te hebben of toe geven dat Nederland enorm is veranderd, en dat de overgrote meerderheid van Nederland is meeveranderd

Het hoeft geen betoog dat degene die zijn blik gericht heeft op het verleden bij voorbaat oog verliest voor het heden en de toekomst. Conservatieve politici en de ontspoorde televisiepersoonlijkheid hebben een mythisch beeld van het zeventiende-eeuwse Nederland, waar het normaal was om mensen als minderwaardig te behandelen vanwege hun zwarte lichamen. Ze lijken niet door te hebben of toe geven dat Nederland enorm is veranderd, en dat de overgrote meerderheid van Nederland is meeveranderd.

Ergens heb ik het met de conservatieven te doen. Maar ik wil niet te lang bij hen stilstaan. Ik vier liever de ethische revolutie die zich nu voltrekt op onze Nederlandse bodem. Laten we die goed benutten om een inclusieve samenleving en een inclusieve publieke ruimte op te bouwen.

 

Haags onderzoek: moslimpartijen profiteren van stemmen per volmacht

0

Vooral islamitische partijen profiteren van stemmen per volmacht. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep West. Op plekken waar veel werd gestemd per volmacht kregen moslimpartijen bij de Haagse raadsverkiezingen van 2018 soms wel zes keer zo veel stemmen binnen als normaal.

Stemmen per volmacht is onder vuur komen te liggen, nadat NRC de partij van ex-PVV’er Richard de Mos in verband bracht met stembusfraude. Atilla Akyol, de Turks-Nederlandse lijstduwer op de lijst van Hart voor Den Haag/Groep de Mos zou 150 euro betalen aan iedereen die twintig stempassen leverde.

Critici zeggen dat stemmen per volmacht een Turkse, islamitische gewoonte is. Ouderen geven hun kinderen vaak de volmacht om voor hen te stemmen. Dit klopt, stelt Omroep West nu. Islam Democraten, Nida en de Partij voor de Eenheid kregen vijf tot zes keer zo veel stemmen binnen bij stembureaus waar veel met volmacht werd gestemd.

Volgens Omroep West bewijst dit niet dat Hart voor Den Haag/Groep de Mos zich niet schuldig heeft gemaakt aan stemfraude, maar wel dat per volmacht stemmen een fenomeen is dat vooral voorkomt in buurten met veel islamitische inwoners.

Adeel Mahmood van Nida verdedigt zijn partij door te stellen dat Nida actief campagne voert om het lage opkomstpercentage in islamitische buurten op te krikken. Moslims die normaal niet stemmen geven volmacht aan hun familieleden, die dan dikwijls stemmen op een islamitische partij.

Kamercommissie: Ankara houdt via Diyanet grip op Turkse Nederlanders

0

Vandaag publiceerde de ‘Parlementaire ondervragingscommissie ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen’ haar langverwachte rapport.

Turkije is één van deze ‘onvrije landen’. Het beleid vanuit Turkije ‘is erop gericht hun visie op de islam in Nederland te bestendigen via de Diyanetmoskeeën’, schrijft de commissie. Diyanet is het Turkse presidium voor Godsdienstzaken en kent in Nederland de dochterorganisatie Islamitische Stichting Nederland (ISN).

Ongeveer een derde – 148 – van alle moskeeën in Nederland zijn via ISN verbonden aan Diyanet. Via Diyanet, dat zijn imams richting Nederland stuurt en betaalt om in de ISN-moskeeën te preken, houdt Turkije een politieke greep op Turkse Nederlanders, concludeert de commissie.

‘Nederlanders met een Turkse achtergrond, die in Turkije tot een minderheid behoren – zoals Koerden, alevieten of Gülensympathisanten – kunnen te maken hebben met angst, intimidatie en bedreiging’, stelt de commissie. ‘Deze getuigen hebben verklaard dat Diyanet/ISN een rol speelt in het aanwakkeren van angst, intimidatie en zelfs bedreigingen binnen Turks-Nederlandse gemeenschappen.’

Over de klopjacht tegen Gülenisten na de mislukte staatsgreep van juli 2016, waarvan de Gülenbeweging de schuld kreeg, kraakt het rapport een aantal harde noten. Op basis van een Kanttekening-artikel (februari 2020) over de reikwijdte van Diyanet in Nederland vermeldt de commissie:

‘Zo waren er Diyanet-moskeeën waar Gülensympathisanten geweerd werden, riepen Diyanet-imams in Nederland via twitter op om Gülensympathisanten aan te geven bij de overheid en gaf de toenmalige voorzitter van ISN een lijst met namen van Gülensympathisanten door aan Diyanet in Turkije. Uit een hoorzitting in het Turkse parlement uit 2016 blijkt dat in 38 landen, waaronder Nederland, Diyanet medewerkers hebben meegewerkt aan het verzamelen van inlichtingen.’

Hoeveel geld er vanuit Diyanet komt is volgens de commissie onduidelijk. De commissie vermeldt dat dit feit geldt voor alle geldstromen waarmee islamitische landen ‘ongewenste invloed’ uitoefenen. Het rapport noemt verplichte publicatie van de jaarrekening en een totaalverbod op buitenlandse financiering als middelen om transparantie te bevorderen.

Behalve Diyanet oefenen ook salafisten, gefinancierd vanuit de Golfstaten, en de Moslimbroederschap invloed uit op Nederlandse moskeeën en islamitische gelovigen, concludeert de commissie verder.

De commissie noemt in dit verband de Blauwe Moskee in Amsterdam, waar Yassin Elforkani hoofdimam is. De Blauwe Moskee wordt sinds geruime tijd door tegenstanders in verband gebracht met de Moslimbroederschap. Elforkani ontkent iedere band met deze organisatie.

De Kamercommissie baseert zich in haar rapport meerdere keren op artikelen uit de Kanttekening. Zij haalt een interview (september 2019) aan met Ahmed Marcourch, vroeger PvdA-Kamerlid en nu burgemeester in Arnhem, waarin hij pleit voor een verbod op salafisme.

Een feitenrelaas over geldstromen en bestuurlijke invloed vanuit de de Al Maktoum Foundation, verbonden aan het koningshuis van Dubai, richting de Rotterdamse Essalam-moskee baseert de commissie deels op een ander Kanttekening-artikel (oktober 2019).

Vlak na de verhoren in februari zei het kabinet een totaalverbod op buitenlandse financiering uit ‘onvrije landen’ te willen. Omdat dit volgens experts juridisch complex is, zijn er in de Kamer nog geen voorstellen daartoe gedaan.

Waarom de hijab mij geen perfecte moslima maakte

1

Op zondag 14 juni besloot ik mijn hijab af te doen, die ik zes jaar lang met liefde en vol overtuiging heb gedragen. ‘Waarom?’, vraagt mijn omgeving zich af. Sommigen vragen het hardop aan mij, terwijl anderen dat doen met scheve blikken.

‘Wat is er gebeurd?’

‘Wat vindt je man ervan?’ (Zucht…)

‘Van anderen had ik het kunnen verwachten, maar van jou echt niet.’

‘En je gaf juist het goede voorbeeld van een hoogopgeleide, hardwerkende, gesluierde moslima die haar doelen nastreeft met islam hoog in het vaandel.’

Het lijkt misschien alsof ik deze beslissing zomaar heb genomen. Alsof er geen lang proces aan vooraf is gegaan van wikken en wegen, voor- en nadelen herzien, en mij afvragen waarom ik mij als moslimvrouw ook alweer ben gaan sluieren, voordat ik tot de drastische conclusie kwam om niet langer als hijabi door het leven te gaan. En drastisch is het zeker, als ik kijk naar de emoties die het oproept.

Wat ik besef, is dat sommigen mij dit niet vragen omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in mij en mijn beweegredenen. Ze willen mij redden. Maar waarvan precies? Willen zij mij redden van het hellevuur? Of willen zij mij redden als ‘vertegenwoordiger’ van hoe moslimvrouwen zich volgens hen dienen te gedragen?

De beslissing om mijn hijab af te doen kwam in elk geval niet uit de lucht vallen. Ik worstelde een jaar lang met de sluier op mijn hoofd – een stukje stof dat zoveel stof doet opwaaien. Het stukje stof dat mij zou onderscheiden van de niet-gelovige en de ‘iets minder vrome’ gelovige.

Ik worstelde een jaar lang met de sluier op mijn hoofd – een stukje stof dat zoveel stof doet opwaaien

Het is niet de veelal door anderen opgelegde do’s en don’ts voor een gesluierde moslimvrouw – waar ik mij overigens op geen enkele wijze aan heb gehouden –, die mij hebben bewogen de hoofddoek af te doen. Klassieke voorbeelden daarvan: moslimvrouwen mogen niet luid zijn en ze moeten zoveel mogelijk thuis blijven, pandemie of geen pandemie. Ook is het niet omdat ik mij niet kan houden aan de andere geboden en verboden die Allah aan Zijn dienaren heeft duidelijk gemaakt in de heilige Koran.

Het is omdat ik mijn intenties de hoofddoek te dragen opnieuw wil ontdekken. Ik weet waarom ik het droeg, maar die redenen gaan nu – in deze fase van mijn leven – niet meer voor mij op. Er moet meer zijn aan het dragen van de hoofddoek dan alleen het bewaken van mijn kuisheid, het uitdragen van mijn islamitische identiteit, en een wandelend Koranvers zijn. Het dragen van een hijab moet voor mij ook meer zijn dan een vorm van teenage rebellion of wat voor soort rebellie dan ook, zoals dat – eerlijk is eerlijk – destijds voor mij was.

De mate waarin ik mij bedek moet daarnaast geen maatstaf zijn voor hoe vroom, hoe godsbewust of hoe liefdevol ik ben tegenover mijn God en Zijn schepping. Hiermee zeg ik niet dat ‘geloof iets is dat alleen in het hart zit’. Hatelijk wanneer mensen dat tegen mij zeiden toen ik besloot de hijab op te doen.

Ik zeg ook niet dat ik de juiste beslissing heb gemaakt. Geenszins ben ik uit op het voeren van discussies met mensen over de hijab als verplichting of mensen die nu in mij – sans hijab – een ‘bevrijde vrouw’ zien.

Ook ben ik niet op zoek naar rechtvaardiging en is het niemands taak mij te ‘redden’. Net zoals het ook niemands taak was mij te ‘verlossen van onderdrukking’ toen ik de hijab besloot te dragen. Ik heb een beslissing gemaakt die ik noodzakelijk acht om op mezelf te kunnen reflecteren, om op mijn spiritualiteit te bouwen en om mijn geloof nieuw leven in te blazen.

In de Koran wordt vaak benoemd dat er tekenen zijn van God voor een volk dat nadenkt. En dat is precies wat ik in alle rust ga doen. Nadenken. Of je het me gunt of niet.

Prominente Black Lives Matter-activist wil ‘witte Jezus’ in de ban doen

3

Black Lives Matter-activist Shaun King vindt dat je standbeelden met een ‘witte Jezus’ moet neerhalen. Witte mensen kunnen het niet aan om een man van kleur als middelpunt van hun geloof te hebben, twitterde King richting ruim een miljoen volgers.

Volgens Shaun King is de echte Jezus een persoon van kleur. Witte mensen, die ‘zwarte mensen kochten en verkochten, verkrachtten en lieten doodwerken’, kunnen simpelweg niet geloven in een Jezus van kleur en daarom hebben ze hem wit gemaakt, aldus King.

King zegt niet tegen Jezus zelf te zijn, maar tegen de ‘witte’ representatie van Jezus. Hij vindt dat standbeelden van een witte Jezus moeten worden neergehaald, net als gebrandschilderde glazen en fresco’s met de witte Jezus. Niet alleen in de Verenigde Staten zou deze beeldenstorm moeten plaatsvinden, maar ook in Europa.

Volgens King zijn afbeeldingen van een witte Jezus, een witte Maria en witte discipelen ‘werktuigen van witte superioriteit’ en ‘racistische propaganda’: ‘Ze moeten allemaal neergehaald worden’.

Turkije: oppositiepoliticus blijft in de cel, ondanks uitspraak rechter

0

Oppositiepoliticus Selahattin Demirtas moet in de gevangenis blijven. De Turkse autoriteiten negeren daarmee een uitspraak van het Constitutionele Hof, dat bevolen had om de oud-leider van de pro-Koerdische HDP-partij vrij te laten.

Dit meldt de onafhankelijke Turkse nieuwssite Ahval. Het Turkse Constitutionele Hof oordeelde vorige week dat het lange verblijf van de HDP-politicus in de cel zijn recht op vrijheid schendt.

Demirtas werd in ovember 2016 gearresteerd, samen met twaalf andere HDP-afgevaardigden. Ze zouden banden hebben met de PKK, die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat.

Hoewel verschillende rechtbanken in Turkije en het Europees Hof van de Rechten van de Mens geëist hebben dat Demirtas vrijgelaten moet worden, blijft hij achter slot en grendel in een gevangenis in Edirne, in het Europese deel van Turkije.

Volgens zijn advocaat Ramazan Demir is Demirtas om politieke redenen opgesloten. Iedereen, behalve Erdogan en zijn AKP, zijn volgens Demir voor de vrijlating van Demirtas.

Mensenrechtenadvocaat Erdal Dogan beaamt dit. ‘Het landschap dat we nu zien is meer politiek dan juridisch’, zegt hij.

Gisteren werd ook bekend dat Canan Kaftancioglu van de links-seculiere oppositiepartij CHP in hoger beroep tot ruim negen jaar celstraf is veroordeeld. Dit, vanwege ‘het maken van terroristische propaganda’, ‘mensen aanzetten tot anonimiteit en haat’ en ‘het beledigen van de president’.

Kaftancioglu is een belangrijke lokale CHP-politica uit Istanbul, mede verantwoordelijk voor de CHP-overwinning van vorig jaar in Istanbul op de AKP.

Utrechtse moskeekoepel wil dat moskeeën ook na 1 juli dicht blijven

1

De Utrechtse moskeekoepel Samenwerkingsverband Moskeeën Utrecht en Omgeving (SMUO) vindt dat de gebedshuizen ook na 1 juli dicht moeten blijven.

De koepel vreest dat het naleven van coronamaatregelen onmogelijk is te controleren. Dit schrijft het Algemeen Dagblad.

Vanaf 1 juli mogen moskeeën weer open van de overheid, mits er niet meer dan mensen tegelijk naar binnen gaan. Moskeeën zijn echter vrij in hoe ze dit gaan implementeren.

SMUO adviseert nu om de moskeeën tot nader orde dicht houden. Dit is ‘mede ingegeven door de aansprakelijkheid jegens werknemers, vrijwilligers en moskeebezoekers bij het niet naleven/correct opvolgen van de richtlijnen’, aldus het bestuur.

Er zijn vijftien moskeeën bij SMUO aangesloten, onder andere de moskeeën van De Bilt, Driebergen, Houten, Nieuwegein, Woerden en Zeist.

Kick Out Zwarte Piet: ‘Gesprek Rutte met antiracisten is PR-stunt’

1

Gisteren nodigde Mark Rutte Black Lives Matter-betogers uit voor een gesprek. Maar Kick Out Zwarte Piet, een van de organisatoren van de protesten in Nederland, weigert met de premier te praten: ‘Rutte verkiest een persmoment boven beleid tegen anti-zwart racisme.’

Het gesprek zou vandaag moeten plaatsvinden. Omdat Black Lives Matter geen formele actiegroep is, stuurde Rutte geen formele uitnodiging. Dit schoot de mensen achter Kick Out Zwarte Piet, die veel protestbijeenkomsten hebben georganiseerd, in het verkeerde keelgat. Wel liet Rutte via de media weten met vertegenwoordigers in gesprek te willen gaan.

Ook is Kick Out Zwarte Piet het oneens met de opzet en de inhoud van het gesprek. Rutte wil met deelnemers van de demonstraties in gesprek gaan over ‘hoe het gesprek over racisme in de samenleving op een goede manier gevoerd kan worden’. KOZP wil hierover niet spreken, maar over ‘hoe er beleid ontwikkeld kan worden om geïnstitutionaliseerd racisme te bestrijden’.

Kick Out Zwarte Piet: ‘Onze kritiek op de huidige gang van zaken is enerzijds de samenstelling van de groep genodigden, anderzijds de manier waarop het gesprek tot stand is gekomen. De premier bepaalt de agenda en de voorwaarden voor een gesprek, en daarnaast ook wie hij ontvangt.’

Volgens de actiegroep is Mark Rutte bezig met een PR-stunt in de aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021 en ‘heerst bij velen de indruk dat premier Rutte niet om de levens van zwarte mensen geeft’.

Kick Out Zwarte Piet vindt bijval bij de partij BIJ1 van Sylvana Simons. ‘De enige reden dat Rutte nu wil praten, is omdat dit politiek handig is.’ Sterker nog, zegt BIJ1: ‘Rutte heeft een geschiedenis met racistisch beleid en pijnlijke uitspraken.’ In een recente gastcolumn op de Kanttekening zet partijleider Simons uiteen wat zij hiermee bedoelt.

Journalist Chris Aalberts (onder meer voor de Kanttekening) is kritisch over het feit dat KOZP het gesprek niet wil aangaan:

Op familiebezoek in Marokko of Turkije? Voor velen nog even niet

1

Veel Nederlanders met een biculturele achtergrond gaan dit jaar niet op familiebezoek naar bijvoorbeeld Turkije of Marokko. Door de coronacrisis durven of mogen ze nog niet. Hoe voelt dat? We vroegen het, op anderhalve meter afstand, aan voorbijgangers in hartje Rotterdam.

Veel mensen zijn bezorgd over hun ouders in het buitenland. Damla (22) kon tot recent haar oma en opa in Turkije niet bezoeken. Sinds vorig weekend mogen Nederlanders weer naar Turkije, maar Damla durft het nog niet aan. ‘Het is voor hun eigen bestwil. Of nu even een jaartje hen niet zien of heel, heel lang niet, omdat ze er niet meer zijn.’

‘Mijn grootmoeder in Marokko is 85 en het gaat niet zo goed met haar. Ik ben bang dat ik haar nooit meer zie én dat ik niet bij de begrafenis kan zijn,’ zegt Esmaa*, een jonge Marokkaans-Nederlandse vrouw. Marokko kent een noodtoestand en een bijbehorend vliegverbod tot in ieder geval 10 juli.

Kawtar, een generatiegenoot van Esmaa*: ‘Mijn oma dementeert. Ze wordt onrustig van videobellen, want dat snapt ze niet meer. Als ze mensen lang niet ziet, dan vergeet ze hen. Ik ben bang dat ze me niet meer herkent als ik niet snel naar Marokko kan reizen. Hoe langer we wegblijven, hoe groter de kans dat ze niet meer weet wie we zijn. Heel verdrietig, ook voor haar.’

Het idee dat je iemand kunt besmetten en jezelf dit niet kunt vergeven, speelt nogal binnen de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, vertelt opiniepeiler Aziz el Kaddouri van het Opiniehuis. Hij heeft er al velen over gehoord, maar het is niet de enige reden waarom mensen niet naar Marokko durven als het na 10 juli eventueel weer mondjesmaat mag.

‘Stel je voor dat er een tweede besmettingsgolf komt. Wat dan? Weer een lockdown? Dat vormt een risico voor oudere mensen, maar ook voor jongeren. Qua afstand is Marokko ver weg. Je moet vliegen, of met de auto en de boot. Hoe moet dat met je werk, je financiële verplichtingen? Voor veel mensen in Marokko was de lockdown een complete verrassing.’

Nederland was ongeveer twee weken eerder op slot gegaan. ‘In Marokko had je meer vrijheden. Daarom zijn sommige mensen willens en wetens snel naar dit land afgereisd.’ Maar El Kaddouri vindt dat je dit deze reizigers niet moet nadragen. ‘Iedereen heeft recht op repatriëring. Wie terug wil, moet terug kunnen komen.’

De situatie in Marokko

Sinds medio maart zaten tenminste drieduizend Nederlanders, waaronder velen met een Marokkaanse achtergrond, vast in Marokko. Pas in eind april landde de eerste repatriatievlucht vanuit Marokko in Nederland, waarna andere vluchten mondjesmaat volgden.

‘Maar mijn vader zit in de risicogroep. Wat gebeurt er als hij ziek wordt in Marokko?’

Volgens El Kaddouri vinden veel Marokkanen de stroeve communicatie tussen de Nederlandse en Marokkaanse regering frustrerend. De onderhandelingen over het repatriëren van reizigers verliepen niet goed, iets waarvan de regeringen elkaar de schuld geven. Nederland zou autochtone Nederlanders bevoordelen in de snelheid waarmee mensen gerepatrieerd worden, stelde Marokko.

El Kaddouri: ‘Het blijft gissen, waardoor het nu in de lucht blijft hangen. Een heleboel mensen durven zich niet uit te spreken. Denk aan de mensen die hier onder te lijden hebben. Geef hen uitsluitsel.’

De medische zorg in Marokko is vergeleken met Nederland relatief slecht. Daarom is ook El Khaddouri bezorgd over zijn vader, die in Nederland woont. ‘Mijn vader is begin tachtig. Net als veel leeftijdgenoten wil hij naar zijn familie in Marokko. Daar is bovendien meer bewegingsvrijheid. Maar mijn vader zit in de risicogroep. Wat gebeurt er als hij daar ziek wordt? Dan is het einde verhaal. Daarom laten we hem niet vertrekken.’

Jaarlijks vieren veel Marokkaanse Nederlanders hun vakantie in het land van herkomst. Veel ondernemers en dagloners zijn van die inkomsten afhankelijk. De Marokkaanse Nederlander Abdessamad (41) heeft een haat-liefde verhouding met deze badgasten.

‘Als dit jaar de badgasten wegblijven, dan is dat een enorme klap voor de lokale economie van Marokko. Maar veel vakantiegangers geven niet om het land of om de mensen die er wonen. Ze beschouwen zichzelf als consument. Zij betalen en krijgen daar een mooie vakantie voor terug. Ze maken zich niet druk om mensenrechten, arbeidsvoorwaarden, schade aan natuur of milieu of wat dan ook.’

Wel of geen vakantie of familiebezoek in Marokko? Het is volgens Abdessamad een duivels dilemma. Geen toerisme is de economische ondergang voor veel mensen, maar je familie roekeloos bezoeken of vakantie vieren zonder inachtneming van de RIVM-richtlijnen kan dodelijke gevolgen hebben.

‘Volgens mij kun je een slimme lockdown verzinnen en slim op vakantie gaan. Helaas is de ketting zo sterk als de zwakste schakel. Als tien mensen zich keurig aan de regels houden en één niet, dan zijn ze alle tien potentiële dragers van het virus, met alle gevolgen van dien.’

Bonaire en Curaçao

Niet alleen mensen met familie in Marokko of Turkije worden getroffen door de reisbeperkingen, maar ook vele andere nieuwe Nederlanders. Otty (49 jaar) kan niet naar zijn familie op Curaçao, vertelt hij.

‘Het doet pijn, maar de gezondheidszorg op Curaçao is beperkt. Vliegen blijft spannend, want in een vliegtuig zit je dicht op elkaar. Ik wil absoluut niet op mijn geweten hebben dat ik op Curaçao iemand besmet.’ De Caraïbische eilanden hebben aangekondigd per 1 juli pas weer vluchten van en naar EU-landen toe te laten.

‘Vliegen blijft spannend, want in een vliegtuig zit je dicht op elkaar’

Moos (68 jaar) heeft ons gesprek gehoord. Zijn dochter zit vast op Bonaire. ‘Eerst werd er gezegd dat ze op 4 juni terug zou mogen komen. Daarna werd het begin juli en nu wordt er over augustus gepraat.’

Gelukkig had Moos’ dochter vorig jaar een huisje op Bonaire gekocht. ‘Ze heeft daar vrienden. Bovendien kan ze blijven werken, want ze werkt bij de gemeente Amsterdam en indien mogelijk moet ze toch al vanuit huis werken.’

De Rijksoverheid beveelt alle Nederlanders aan om het reisadvies te checken voor het vakantieland dat zij op het oog hebben. ‘Bij een opleving van het coronavirus kunnen landen opnieuw strenge maatregelen nemen’, schrijft het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie zegt geen Nederlandse toeristen te zullen repatriëren. ‘Als ergens een grote corona-uitbraak is, kan een land of regio zo maar weer op slot gaan. Of u dit risico wilt nemen, is een keuze die u zelf maakt.’

*Gefingeerd. Naam bij de redactie bekend.

Hoe maatschappelijk betrokken zijn Turks-Nederlandse ondernemers?

0

Bijna 10 procent van de Turkse Nederlanders is ondernemer en verdient zo een eigen boterham. In Amsterdam is dat zelfs 25 procent – meer dan bij ‘autochtone’ Amsterdammers en tegenover 2 procent van de Marokkaanse Amsterdammers. We kunnen dus wel stellen dat er iets bestaat als de ‘Turkse ondernemersgeest’. Maar hoe zit het met hun maatschappelijke betrokkenheid?

Onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid (2019) laat zien dat de binding van Turkse Nederlanders met Nederland dubbel is; ze voelen zich zowel Turks als Nederlands. In hoeverre zijn Turks-Nederlandse ondernemers bereid maatschappelijk verantwoord te ondernemen en vanuit filantropische overwegingen bij te dragen aan een mooier Nederland?

Ik zal eerst uitleggen wat ik bedoel met ‘filantropie’. Simpel gesteld: het vrijwillig bijdragen aan het algemeen maatschappelijk belang of nut. Het Nederlandse bedrijfsleven geeft in totaal jaarlijks zo’n twee miljard euro uit aan filantropie. In de vorm van het sponsoren van een goed doel (met een tegenprestatie) of het doneren van een deel van de bedrijfsomzet in de vorm van een gift (zonder tegenprestatie). Bedrijven hebben verschillende redenen om te investeren in een beter Nederland. Deze redenen variëren van het willen oppoetsen van het bedrijfsimago tot een oprechte idealistische overtuiging.

Filantropie smaakt het lekkerst als het recht uit het hart komt

Voor goede doelenorganisaties zijn deze financiële bijdragen vanuit het bedrijfsleven van wezenlijk belang om projecten mee te kunnen financieren waarmee de beoogde ‘maatschappelijke impact’, zoals dat in jargon heet, te realiseren. Sommige goede doelen zouden zelfs volledig omvallen als een aantal bedrijven zich zou terugtrekken als financier.

Nu het multiculturele Nederland verkleurt en er steeds meer biculturele ondernemers opstaan, is het interessant om te zien of de mate van ‘bedrijfsfilantropie’ in stand blijft. Met name bij Turks-Nederlandse ondernemers is dat interessant. Turkse Nederlanders vormen de grootste groep biculturele Nederlanders en zijn dus veel vaker actief als ondernemer dan anderen. Tegelijkertijd ervaren Turkse Nederlanders een binding met twee landen, waardoor het ook mogelijk is dat deze ondernemers zich liever in Turkije dan in Nederland filantropisch opstellen.

Ik laat het graag aan wetenschappers en onderzoekers over dit onderwerp nader te bestuderen. Ondertussen richt ik me als directeur-bestuurder van een goed doel, Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton, op de dagelijkse praktijk. En in die praktijk rondom buiten spelende kinderen in Nederland ben ik erg blij met een specifieke Turks-Nederlandse ondernemer: Suleyman Gogüs.

Suleyman is een dertiger, vader, echtgenoot en oprichter van vier ondernemingen met in totaal 150 medewerkers. Ik leerde hem in 2015 kennen toen hij finalist was bij ‘The Other Businessman’, een verkiezing voor de beste multiculturele ondernemer van Nederland. Zelf mocht ik toen finalist zijn voor ‘The Other Manager’ en sindsdien hebben we als ex-finalisten contact onderhouden.

Suleyman is onder meer verantwoordelijk voor Sensa Zorg, een interculturele zorginstelling. Vanuit Sensa Zorg wil Suleyman bijdragen aan de natuurlijke omgeving van cliënten (en alle Nederlanders), omdat een groene, natuurlijke omgeving bevorderlijk is voor de gezondheid van de mens. Zo heeft hij geïnvesteerd in een minibos met een inclusieve natuurspeeltuin voor jong en oud, voor kinderen met en zonder beperking. Wie kan er tegen zo’n nobel doel zijn?

Als initiatiefnemer investeert Sensa Zorg samen met enkele andere (grotendeels) Turks-Nederlandse ondernemers € 48.000 in dit project. Daarnaast is Sensa een actie gestart om nog eens € 30.000 te verzamelen.

Ik hoop van harte dat Suleyman Gogüs niet een uitzondering blijkt te zijn onder Turks-Nederlandse ondernemers. Vanuit visie, overtuiging en oprechte maatschappelijke betrokkenheid investeren in een beter Nederland: een good practice die navolging verdient. En eerlijk gezegd niet alleen van Turks-Nederlandse ondernemers, maar van en door iedere ondernemer die daartoe financieel in staat is.

Het is immers de samenleving die bijdraagt aan het economische succes van een onderneming en dan mag je als ondernemer diezelfde samenleving ook iets teruggeven. Zonder verplichting, want filantropie smaakt het lekkerst als het recht uit het hart komt. Welke ondernemer stapt er in de voetsporen van Suleyman?