21.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 759

Egyptische oppositieleider kondigt revolutie aan en publiceert programma

1

Mohamed Ali, leider van de Egyptische oppositie, zegt dat een revolutie aanstaande is. Dit verklaart hij tegenover de Kanttekening. ‘President Sisi moet weg en Egypte moet een parlementaire democratie worden’, aldus Ali.

In september vorig jaar gingen honderdduizenden mensen in Egypte de straat op. Dit deden zij naar aanleiding van een reeks Youtube-video’s van Ali, daarvoor bekend als acteur en miljonair, waarin hij Sisi beschuldigt van corruptie. De protesten werden hard neergeslagen en duizenden Egyptenaren belandden in de cel.

‘Op dit moment is het weer rustig in Egypte’, stelt Ali tegen de Kanttekening. ‘Maar op 25 januari staat er iets te gebeuren. Dan begint de revolutie.’ Op die datum is het precies negen jaar geleden dat de Egyptische Revolutie startte, waarna Hosni Mubarak al vrij snel aftrad als president.

Ali lijkt er niet mee te zitten dat hij zijn plan voor een nieuwe revolte alvast aan de Kanttekening heeft verklapt. ‘De regering weet inderdaad dát we iets gaan doen, maar ze weten niet wat we precies gaan doen’. Zelf is Ali allerminst zeker of de ‘revolutie’ zal slagen. ‘To be or not be’, zegt hij. ‘Het is een gok.’

Op dit moment is Ali, die als balling in Spanje woont, in Nederland. Hier bracht hij een bezoek aan de Tweede Kamer en ontmoette hij SP-Kamerlid Sadet Karabulut.

Speciaal voor lezers in het Westen heeft Ali het politieke programma dat hij met de rest van de Egyptische oppositie sloot – eerder al, namelijk op 28 december – in het Engels laten vertalen. De Kanttekening heeft de eerste hand hierop weten te leggen.

In dit Egyptian Accordance Document spreken de partijen zich uit voor de liberale democratie, inclusief onafhankelijke rechtspraak, de vrijheid van minderheden, vrouwenrechten en de scheiding tussen kerk en staat. Opmerkelijk is dat volgens Ali ook de islamistische Moslimbroederschap zich aan dit liberale programma heeft gecommitteerd.

Het Egyptian Accordance Document stelt daarnaast dat Egypte een democratische rechtsstaat moet worden, waarin de rechten van minderheden moeten worden beschermd. Ook wil hij de corruptie aanpakken, de levensstandaard van Egyptenaren verhogen en pleit hij ervoor om alle politieke gevangenen vrij te laten.

Daarnaast moet ook de macht van het leger drastisch worden ingeperkt, aldus het document. Het leger mag zich alleen nog bezighouden met de landsverdediging en zich niet langer mengen in het politieke, economische en sociale leven.

Of Ali zelf ook betrokken wil zijn bij de uitvoering van dit programma in een eventueel post-Sisi-tijdperk, daar laat Ali in de Kanttekening geen gras over groeien: mocht het Egyptische volk het willen, dan wordt hij de nieuwe president.

‘Maar first things first’, aldus Ali. ‘Eerst moeten er parlementsverkiezingen worden gehouden. We moeten een ander systeem krijgen, een parlementaire democratie. Egypte moet niet een presidentieel systeem hebben waarin één man alle macht heeft.’

De Nederlandse Rif-beweging: radicaler dan de Rif-activisten in Marokko?

0

Een bezoek van SP-Kamerleden Lilian Marijnissen en Sadet Karabulut aan Marokko blies de Rif-kwestie vorige week nieuw leven in. Onder Marokkaanse Nederlanders groeide de steun voor de zaak de afgelopen jaren uit tot een geheel eigen beweging.

SP-parlementariërs Marijnissen en Karabulut bezochten de noord-Marokkaanse stad Al Hoceima en bezochten daar het ouderlijk huis van Nasser Zefzafi, de leider van de Riffijnse protestbeweging. Zefzafi zit op dit moment in Marokko een gevangenisstraf van twintig jaar uit vanwege zijn rol in de Rif-protesten in 2016 en 2017.

‘Het was een betekenisvol bezoek’, zegt de Riffijns-Nederlandse mensenrechtenactiviste Hossnia el Yahyaoui. ‘De aandacht voor de situatie in de Rif begint weg te zakken en door dit bezoek wordt er opnieuw aandacht gevraagd.’

Ook de Rijffijns-Nederlandse activist Amazigh Ayaou* hecht grote waarde aan dit gebaar van solidariteit met de Rif-beweging. Toch zet hij vraagtekens bij onderdelen van het programma van de Nederlandse politici.

‘Karabulut en Marijnissen gingen bijvoorbeeld aan tafel met politieke partijen waar Riffijnse activisten zich juist van afzetten. Deze partijen behartigen de belangen van de koning en niet van het volk.’

De Nederlandse politici mochten het Rif-gebied weliswaar in, maar voor journalisten is de Rif door de onrust van de afgelopen jaren off-limits geworden. Ook voor Marokkaanse Nederlanders met roots en familie in de Rif wordt het steeds lastiger het gebied zonder risico te bezoeken. Dat komt onder meer door de steun die veel Marokkaanse Nederlanders aan de Rif-activisten betuigen.

Toen de protesten drie jaar geleden begonnen, sloot een grote groep Riffijnse Nederlanders zich bij de Marokkaanse activisten aan. Ze vormden al snel hun eigen Rif-beweging binnen de Nederlandse grenzen, maar met dezelfde doelen: meer voorzieningen zoals scholen en ziekenhuizen, een oplossing voor de hoge werkloosheid en minder corruptie.

‘Waar alle Riffijnen het over eens zijn, is dat de Marokkaanse staat hun vijand is’

‘In het begin had iedereen dezelfde doelen’, zegt El Yahyaoui over de Nederlandse Rif-activisten. ‘Maar naarmate de volksbeweging vorderde en activisten inzagen dat de Marokkaanse overheid geen gehoor zou geven aan de beweging, zijn mensen andere eisen gaan stellen, zoals autonomie. Sommige Rif-activisten eisen zelfs complete onafhankelijkheid.’

Volgens Amazigh Ayaou zijn de eisen in grote lijnen wel hetzelfde gebleven onder alle Rif-activisten. ‘Zoals alle andere volkeren zijn de Riffijnse activisten het niet altijd met elkaar eens over de doelen. Maar waar alle Riffijnen het over eens zijn, is dat de Marokkaanse staat hun vijand is. De overheid is al decennialang bezig met het uitroeien van deze mensen en hun identiteit.’

Ayaou richtte in 2018 Nederlandstalige nieuwswebsite Arif News op, om het Nederlandse publiek op de hoogte te houden van de situatie in de Rif. Hij sprak al eerder met de Kanttekening over zijn website en de risico’s die daarbij komen kijken. Ook Ayaou vreest dat hij opgepakt zal worden als hij de Rif bezoekt.

Zijn de Nederlandse Rif-activisten nóg activistischer?

Nederlandse Rif-activisten lijken soms radicaler dan hun Marokkaanse medestanders. Zo menen zij dat Nederlandse journalisten in Marokko vaak aan de kant van de overheid staan. Ook zouden ze bij acties de Marokkaanse vlag verbranden – iets dat activistenleider Zefzafi zelf bekritiseert – en zien ze Marokkaanse Nederlanders die zich niet voor hun zaak uitspreken als verraders.

Maar volgens El Yahyaoui en Ayaou zijn de Nederlandse activisten niet extremer. Ze geven aan dat dit slechts zo lijkt door de vrijheid van meningsuiting in Nederland: die geeft hen meer mogelijkheden om zich openlijk uit te spreken.

‘Riffijnse Marokkanen kunnen niet ongestraft een vlag verbranden of iets dergelijks. Zodra zij iets doen dat het disfunctioneren van de Marokkaanse overheid zou aan tonen, dan heeft dat arrestaties, martelingen en verkrachtingen als gevolg’, zegt El Yahyaoui. Op dit moment zitten er nog ongeveer zestig Marokkaanse Rif-activisten in de gevangenis.

‘Als ik kijk naar de berichten die ik kreeg, lijken sommige Riffijnse Nederlanders wel geradicaliseerd’

Nederlandse berichtgeving over de Rif

Willemijn de Koning werkte drie jaar als correspondent in Marokko, onder andere voor de NOS. Toen De Koning begon met berichten over de Rif-beweging, kreeg zij regelmatig forse kritiek van Riffijnse Nederlanders. ‘Ze noemden me een hoer, zeiden dat ik een meisje van de koning was of dat ik door de Marokkaanse overheid werd betaald’, zegt De Koning.

Hoewel de reacties volgens De Koning disproportioneel waren, begreep de journaliste een deel van de kritiek op haar berichtgeving wel. ‘Ik heb wel eens een foutje gemaakt. Dat ik het bijvoorbeeld had over een Berbers dialect, terwijl het een taal is. Maar er werd altijd vanuit gegaan dat er een kwade bedoeling achter zat. En dat is niet zo.’

In de Rif werd De Koning tijdens een protest aangevallen door een groep jongens. Dit gebeurde nadat de journaliste werd aangezien voor politieagent. ‘Er heerst veel paranoia onder Riffijnen, maar daar zijn ook goede redenen voor. Zo waren er bijvoorbeeld aanwijzingen dat de overheid mensen betaalde om onrust in het gebied te stoken. Natuurlijk word je daar nerveus van.’ De jongens boden later hun excuses aan.

Op een aantal incidenten na kreeg de Koning vanuit Marokkaanse Riffijnen nauwelijks kritiek. ‘De meeste Riffijnen zijn erg bereid met journalisten te praten en hen te helpen. Zij weten ook dat internationale media-aandacht kan helpen bij het bereiken van hun doelen.’

Onder andere de doelen en het vertrouwen in de media zijn volgens De Koning grote verschillen tussen de Nederlandse en Marokkaanse Rif-beweging. ‘De Riffijnen die ik op straat sprak wilden helemaal geen aparte staat. Zij wilden universiteiten, ziekenhuizen, een betere infrastructuur, maar niemand noemde zelfstandigheid als eis. Dat idee is ontstaan door de Nederlandse en Belgische activisten. Als ik kijk naar de berichten die ik kreeg, lijken sommige Riffijnse Nederlanders wel geradicaliseerd.’

‘De Riffijnen die ik op straat sprak wilden helemaal geen aparte staat’

Uiteindelijk werd een deel van de berichten die De Koning ontving zo dreigend, dat ze aangifte deed bij de politie. De politie besloot er uiteindelijk geen zaak van te maken. Dat maakt haar leven terug in Nederland niet makkelijker: ‘Ik ga niet zo snel meer naar bepaalde evenementen. Zoals het Amazigh nieuwjaar, dat durf ik dan bijvoorbeeld niet.’

Ondanks de kritiek die de voormalig correspondent omschrijft, zijn activisten El Yahyaoui en Ayaou grotendeels tevreden over de berichtgeving van Nederlandse media. ‘Er was inderdaad een periode in het verleden waarin de NOS regelmatig Marokkaanse propaganda berichtten. Bijvoorbeeld toen PvdA-Parlementariërs Lilianne Ploumen en Kati Piri de Rif niet in mochten. De NOS legde toen de schuld bij lokale autoriteiten, terwijl die totaal geen macht hebben. Maar buiten dat doen Nederlandse media heel goed werk’, zegt Ayaou.

El Yahyaoui sluit zich daarbij aan: ‘In Nederland wordt zonder twijfel het meest uitgebreid aandacht besteed aan de Riffijnse kwestie. In andere landen is dat minimaal. Als er als iets wordt bericht, dan is dat vaak in het voordeel van het Marokkaanse regime.’

Echte naam Jamal Ayaou. Amazigh betekent letterlijk ‘vrij mens’ en is de verzamelnaam van Marokko’s oorspronkelijke bevolkingsgroepen.

‘25 januari begint de revolutie.’ Mohamed Ali wil democratie in Egypte

17

Sisi’s grootste vijand is in Nederland. Kanttekening-journalist Ewout Klei sprak met Mohamed Ali en zijn plannen met Egypte. ‘Sisi moet weg en Egypte moet een parlementaire democratie worden.’ 

Mohamed Ali (41) is behalve zakenman en acteur ook de grootste vijand van de Egyptische president Abdel Fattah el-Sisi. Met zijn Youtube-video’s, waarin hij Sisi van corruptie beschuldigt, bereikt Ali in Egypte een miljoenenpubliek. In september vorig jaar gingen honderdduizenden mensen de staat op om te demonstreren tegen Sisi’s repressieve regime, nadat Ali de Egyptenaren hiertoe had opgeroepen. De Egyptische dissidentenvoorman is nu voor enkele dagen in ons land. Zijn doel: Nederlandse politici en het Nederlandse publiek informeren over zijn zaak.

Dat Mohamed Ali naar Nederland is gekomen is te danken aan een stichting die zich inzet voor politieke gevangenen in Egypte. ‘Het is een verschrikkelijke corrupte toestand in Egypte’, vertelt een van de mensen van de stichting, terwijl we naar het Haagse restaurantje lopen waar het interview met Mohamed Ali zal plaatsvinden. ‘Niet alleen Sisi zelf is heel erg corrupt, wat Mohamed Ali ook in zijn video’s aankaart, maar het leger heeft een groot deel van de Egyptische economie in handen. We willen van dit systeem af.’

Mohamed Ali profiteerde een tijdlang van het systeem dat hij nu bestrijdt. Als aannemer wist hij belangrijke overheidsorders binnen te slepen. Maar juist doordat hij dit werk deed kwam Ali erachter hoe corrupt de Egyptische overheid is. En de Egyptische overheid is ook geen betrouwbare zakenpartner: voor bepaalde geleverde diensten heeft Ali nog steeds zijn geld niet gekregen. ‘Ik krijg 300 miljoen Egyptische pond van ze’, vertelt hij mij als we ons geïnstalleerd hebben aan een tafeltje. Omgerekend is dit ongeveer 15 miljoen euro.

Hoewel zijn initiële motivatie eigenbelang was – ‘Ik wilde gewoon mijn geld terug’ – kwam hij tot het besef dat het hele Egyptische systeem niet deugde. Sisi laat voor miljarden een groot paleis voor zichzelf bouwen, terwijl miljoenen Egyptenaren in armoede leven, zegt Ali in zijn Youtube-filmpjes waarin hij de president bekritiseert. Omdat hij daarin ook onthullingen deed over hoe corrupt het regime in werkelijkheid zou zijn, gingen die video’s viral. Sisi noemde Ali’s beschuldigingen ‘leugens en laster’ – met als effect dat nog veel meer Egyptenaren in de boodschap van Ali gingen geloven.

Sisi, die sinds zijn coup van 2013 aan de macht is, is vanwege zijn repressieve politiek buitengewoon impopulair in Egypte. En de slechte economische toestand waarin het land zich nu bevindt maakt hem alleen nog maar nog gehater bij de Egyptenaren. Hoewel ze wisten dat de politie keihard zou optreden, besloten veel mensen op 20 september vorig jaar de straat op te gaan om tegen Sisi, zijn regime en de corruptie te protesteren.

Al vrij gauw waren de protesten op straat goeddeels de kop ingedrukt. De mensenrechtenorganisatie Egyptian Commission for Rights and Freedom telde toen drieduizend gedetineerden, waarvan driekwart al was berecht. Slechts 57 mensen waren op dat moment vrijgelaten. Ongeveer honderd mensen zijn opgegeven als ‘vermist’.

‘Op dit moment is het weer rustig in Egypte’, vertelt Ali als ik hem vraag hoe het nu gaat met de protestbeweging. ‘Maar op 25 januari staat er iets te gebeuren. Dan begint de revolutie.’

Die datum is bewust gekozen. Op 25 januari 2011 begon de Egyptische Revolutie tegen Hosni Mubarak. Op 11 februari trad Mubarak af als president en ging Egypte experimenteren met democratie. Dit experiment hielp de Moslimbroederschap aan de macht, de islamistische partij die in het Westen diep wordt gewantrouwd. De militaire staatsgreep van Sisi maakte op 3 juli 2013 een einde aan de macht van de Moslimbroederschap. Daarmee werd de status quo van voor de revolutie – minus Mubarak zelf – goeddeels hersteld.

‘De regering weet inderdaad dat we iets gaan doen, maar ze weten niet wat we precies gaan doen’

Democratie

Mohamed Ali legt uit dat hij het heel anders wil doen. ‘Het probleem van 2011 was dat we toen geen vervolgplan hadden. Dat hebben we nu wel. De oppositiepartijen, ook de Moslimbroederschap, hebben zich aan ons manifest verbonden. We willen dat Egypte een parlementaire democratie wordt.’

In gesprek met de Britse journalist Robert Fisk vertelde Ali in december vorig jaar dat hij geen voorstander was van de Moslimbroederschap. Maar tegenover mij nuanceert hij dit standpunt. ‘Voor de Moslimbroederschap moet zeker ruimte zijn in Egypte. Maar ik wil geen islamitische staat, geen Iran. Egypte moet een seculiere democratie worden.’

Maar is Ali niet naïef? De Moslimbroederschap staat nou niet bepaald bekend om haar commitment aan de democratie en wordt in het Westen met achterdocht bejegend. ‘De Moslimbroederschap heeft zich ook aan ons manifest gecommitteerd’, antwoordt Ali. ‘Veel mensen in Egypte steunen de Moslimbroederschap. Ik wil de beweging dan ook niet verbieden. Maar ze moeten functioneren in een democratisch systeem, ze moeten Egypte geen theocratisch systeem opleggen.’

Ali vertelt dat hij voor een seculiere democratie is, waarin de vrijheid van meningsuiting en godsdienst zullen worden gewaarborgd. ‘Wij zijn voor de rechten van minderheden. Christenen zijn ook Egyptenaren. Net als de mensen in Zuid-Egypte en in de Sinaï, die ook door het huidige regime achtergesteld worden.’

Als ik Ali vraag of ook de doodstraf afgeschaft moet worden als Egypte een liberale democratie wordt, reageert hij terughoudend. ‘Hier moet het parlement over gaan.’ Een van de heren van de stichting vertelt dat onder Mubarak en Morsi de doodstraf in Egypte weliswaar bestond, maar zelden werd uitgevoerd. ‘Onder Sisi’s bewind worden nu veel meer mensen geëxecuteerd, ook politieke tegenstanders van het regime’, zegt hij. ‘Dat moet stoppen.’ Ali knikt, wanneer de tolk dit voor hem in het Arabisch vertaald.

Aan Robert Fisk vertelde Mohamed Ali ook dat hij geen politieke ambities had, maar Sisi’s rol wel voor één dag op zich zou willen nemen. Ik confronteer hem met dit niet zo serieuze antwoord. Wat als het Egyptische volk Ali echt heel graag als president wil hebben? Zegt hij dan nog steeds nee?

‘Nee, ik zal het dan wel doen’, antwoordt de zakenman. ‘Maar first things first. Eerst moeten er parlementsverkiezingen worden gehouden. We moeten een ander systeem krijgen, een parlementaire democratie. Egypte moet niet een presidentieel systeem hebben waarin één man alle macht heeft.’

‘To be or not to be’

Het is nog lang niet zeker of zijn geplande opstand van 25 januari zal gaan slagen. Ik vraag Ali of hij niet bang is dat de Egyptische regering allemaal tegenmaatregelen aan het voorbereiden is, omdat Sisi en de zijnen weten dat ze mogelijk aan de vooravond staan van een nieuwe Egyptische Revolutie.

‘De regering weet inderdaad dát we iets gaan doen, maar ze weten niet wat we precies gaan doen’, antwoordt hij raadselachtig. Of de revolutie daarmee zal slagen? Daar is hij niet zeker van. ‘To be or not be’, zegt hij. ‘Het is een gok.’

Beeld Martin Luther King duikt op in Amsterdam – zonder toestemming gemeente

2

De Nederlands-Amerikaanse kunstenares Airco Caravan (echte naam: Maria Koning) plaatste gisteren een 1 meter 20 hoog bronzen beeld van Martin Luther King in het naar hem vernoemde park in Amsterdam. Maar de gemeente weet van niets. Dit schrijft het Parool.

In 2018, vijftig jaar na de moord op de beroemde burgerrechtenactivist, verspreidde Airco Caravan vijftig kleinere exemplaren van haar standbeeld over Amsterdam en de rest van de wereld. Ze noemde dit ‘guerrilla pop-up expo’.

Nu heeft ze een groot beeld van King in het park geplaatst. Het heeft haar 13.000 euro gekost, exclusief alle tijd die ze hierin gestoken heeft.

Aanvankelijk was het haar bedoeling om het standbeeld er te krijgen in samenwerking met het stadsdeel Zuid, maar de gemeentelijke kunstcommissie stak hier een stokje voor. De commissie wilde dat Airco Caravan een tijdelijk kunstproject zou uitvoeren voor het Martin Luther King-park.

De kunstenares hoopt dat het standbeeld in het park mag blijven staan, al staat het er nu feitelijk illegaal. Vanuit de landelijke politiek lijkt er in ieder geval steun te zijn. PvdA-Kamerlid Lilianne Ploumen deelde op Facebook enthousiast het nieuwsbericht uit het Parool.

Martin Luther King was hét gezicht van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. In 1965 kreeg King van de Vrije Universiteit Amsterdam een eredoctoraat. Tweeënhalf jaar later, op 4 april 1968, werd King vermoord door een witte racist in Memphis.

Over de betekenis van King voor zwarte activisten van nu schreef Ewout Klei voor de Kanttekening een achtergrondverhaal.

Denk wordt ook actief in Den Haag

1

Denk, de partij van Kamerleden Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk, wil nu ook in Den Haag een lokale afdeling opzetten. Dit meldt Omroep West.

Het wordt dringen om de islamitische kiezer voor Denk, want op dit moment zitten er al drie islamitische partijen in de Haagse gemeenteraad: de Islam Democraten, Nida en de Partij van de Eenheid.

De Islam Democraten staan open voor samenwerking met Denk, zegt fractieleider Rahsin Cetinkaya. Adeel Mahmood van Nida rept daar niet over, maar heet Denk welkom in Den Haag. Arnoud van Doorn van de PvdE is kritischer: ‘Het wordt wel een beetje veel, vier partijen die in dezelfde vijver vissen. Ze zijn welkom wat ons betreft, maar het voegt niet veel toe in een toch al verdeelde stad.’

Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 kozen 20.000 mensen in Den Haag voor Denk. Een jaar later haalde Denk in dertien gemeenteraden in totaal 24 zetels. In Den Haag kwam Denk nog niet met een eigen lijst uit, omdat er in de stad al drie islamitische partijen bestonden.

In 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Mogelijk doet Denk dan dus wel mee in Den Haag.

Turkije heft Wikipedia-verbod op

0

Wikipedia is sinds gisteren weer beschikbaar voor Turkse gebruikers, na een verbod van bijna drie jaar.

Het Turkse Hooggerechtshof oordeelde in december dat het blokkeren van Wikipedia in strijd is met de vrijheid van expressie. De Wikimedia Foundation, de non-profit organisatie die Wikipedia host, was tegen het Turkse verbod in beroep gegaan.

Tweeënhalf jaar geleden blokkeerde Turkije Wikipedia. Aanleiding was content waarin gesteld wordt dat Turkije IS en andere terreurorganisaties steunt. Volgens de Turkse regering was Wikipedia met een lastercampagne tegen het land bezig.

Samen met China was Turkije het enige land ter wereld dat een totaalverbod op Wikipedia kende.

 

 

Zie de mens

1

Aan het eind van 2015, op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis, waren er evenveel vrijwilligers als vluchtelingen. Het resultaat: duizenden vrijwilligers op de wachtlijst, omdat er te veel vrijwilligers waren. Volgens voorstanders van een ruimhartig migratiebeleid was dit hét bewijs dat er voldoende draagvlak in de Nederlandse samenleving was voor de opvang van meer vluchtelingen.

Cijfers stelden hen in het gelijk. Een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2018 laat zien dat maar liefst 77 procent van de Nederlanders vindt dat vluchtelingen moeten worden opgevangen.

Toch heerst er anno 2020 een negatieve houding tegenover vluchtelingen en migranten. Niet alleen in woorden, maar ook in beleid. Dat komt omdat de menselijke maat uit het migratiedebat is verdwenen. Daardoor wordt er in abstracte termen over vluchtelingen en migranten gesproken. Migratie wordt als een technisch vraagstuk gezien, terwijl het over mensen van vlees en bloed gaat.

Het gaat om mensen als Alan Kurdi, het driejarige Syrische jongetje dat verdronk en aanspoelde op het strand. Volgens analisten heeft deze iconische foto tienduizenden mensen in beweging gebracht. In plaats van een abstract begrip zagen zij een mens, iemand die net zo goed hun kind of neefje had kunnen zijn.

In een recent interview met NRC stelde vicepremier Hugo de Jonge dat Nederland een ‘voorspelbaar vluchtelingenbeleid’ moet invoeren. Met andere woorden: hij wil een quotum, waarbij Nederland maximaal zoveel vluchtelingen opvangt en niet meer.

Ondertussen pleit de Rotterdamse VVD-wethouder Bert Wijbenga ook voor een quotum, maar dan op lokale niveau. Rotterdam kan volgens hem maximaal 640 mensen per jaar aan. Op persoonlijke titel zei hij tegen NRC: ‘Als iemand mij zegt: het is asociaal dat jij een grens stelt, dan zeg ik: het is asociaal géén grens te stellen. Want dan zeg je eigenlijk dat het allemaal wel kan en dat het wel goed komt.’

Migratie wordt als een technisch vraagstuk gezien, terwijl het over mensen van vlees en bloed gaat

Wijbenga’s partijgenoten willen een stap verder gaan. Het moet vluchtelingen onmogelijk gemaakt worden om überhaupt asiel in Nederland aan te vragen. ‘Wij willen niet meer dat het asielsysteem gebaseerd is op rechten, maar veel meer op regels’, verklaarde staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Ankie Broekers-Knol in de Telegraaf.

Dat is een boodschap die ook op de steun van VVD-Kamerlid Bente Becker kan rekenen: ‘Sommige mensen hebben recht op internationale bescherming, maar wij willen af van het automatisme dat die opvang in Europa moet’, verklaarde zij tegenover NRC.

Becker toonde zich, net als de meeste rechtse politici, tegenstander van het VN-vluchtelingenverdrag. Echte vluchtelingen moeten dus in de regio worden opgevangen. Precies zoals VVD-Europarlementariër Malik Azmani het voor ogen heeft. Hij is coauteur van een kritisch rapport over de vluchtelingenproblematiek, waarin onder andere gepleit wordt voor opvang in de regio. Ondertussen groeit de instabiliteit aan de randen van Europa en is al meer dan 80 procent van vluchtelingen ‘in de regio’ opgevangen.

De vluchtelingenstroom is, in vergelijking met 2015, drastisch afgenomen. Degenen die wel naar Europa vluchten nemen routes die steeds dodelijker worden. Terwijl mensen sterven bij hun wanhopige poging Europa binnen te komen, blijven onze politici in abstracte termen over deze mensen praten. Maar abstracte taal dehumaniseert. We moeten weer de mens achter ‘de vluchteling’ zien.

We weten dat het Syrische jongetje Alan Kurdi heette. Maar hoe heetten die mensen die de voorpagina van de krant niet haalden?

Controverse in Marokko nadat acteur zichzelf atheïst noemt

3

De Marokkaanse acteur Walid Walhi heeft voor veel ophef gezorgd. Twee jaar geleden bekeerde de moslim zich tot het christendom, maar nu heeft hij bekendgemaakt dat hij helemaal niet meer in God gelooft.

In een video op Youtube verklaart Walhi dat hij geen spijt heeft van zijn besluit om te stoppen met het geloof in God.

‘Ik bekeerde met tot het christendom in augustus 2018, maar niets is veranderd. Ik besluit daarom om atheïst te worden, want Mohammed, Jezus en zelfs God bestaan niet en zijn helaas alleen mythen.’

Deze openhartige verklaring zorgt voor enorm veel ophef in het koninkrijk. Marokko zou een strafrechtelijke onderzoek naar Walhi moeten instellen: zijn gedrag is onaanvaardbaar in een islamitisch land, vinden veel Facebookgebruikers en twitteraars in Marokko.

Turkse ex-topspits is nu taxichauffeur: ‘Erdogan heeft alles afgepakt’

0

De voormalige Turkse topvoetballer Hakan Sükür is alles kwijt. Om rond te kunnen komen is hij tegenwoordig taxichauffeur voor Uber.

Sükür speelde als spits voor onder andere Internazionale, Blackburn Rovers en Galatasaray en was een held in eigen land. Maar toen hij in 2013 bedankte als lid van de AKP van president Erdogan, vanwege een meningsverschil met de president, kregen hij en zijn familie met pesterijen en regelrechte haat te maken.

De winkel van zijn vrouw werd bekogeld, Sükür werd met de dood bedreigd en nadat hij Turkije ontvluchtte werd zijn vader in de gevangenis gegooid. Tevens werden al zijn bezittingen geconfisqueerd.

Sükür vertelt aan de Duitse krant die Welt voor het eerst zijn verhaal. ‘Ik heb niks meer over. Erdogan heeft alles afgepakt. Mijn recht op vrijheid, vrijheid van meningsuiting en het recht om te werken.’

Volgens Erdogan zou Sükür, die zichzelf een sympathisant van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen noemt, betrokken zijn bij de mislukte coup tegen de Turkse president van juli 2016.

Sinds drie jaar voert Turkije een klopjacht tegen de beweging achter Gülen. Erdogan houdt hem verantwoordelijk voor de staatsgreep.

Microsoft-CEO veroordeelt ‘anti-moslimwet’ India

0

Microsoft-CEO Satya Nadella heeft felle kritiek op de Citizenship Amendment Act (CAA) van India. Door de CAA worden moslim-migranten gediscrimineerd, zeggen critici al langer. Volgens Nadella gaat deze wet in tegen de geest van seculiere grondwet van India.

Vorige maand nam het Indiase parlement de CAA aan, die het migranten uit moslimlanden makkelijker moet maken om Indiaas burger te worden. Dit geldt niet voor islamitische immigranten, die in de ogen van de nationalistische regering van premier Narendra Modi ongewenst zijn.

Tegen de CAA worden over het hele land protesteren georganiseerd, waar de Indiase politie keihard tegen optreedt. Er zijn nu meer dan twintig doden gevallen.

Microsoft-CEO Nadella: ‘Mijn hoop is een India waar een immigrant de kans kan grijpen om een succesvolle start-up op te zetten of een multinational te leiden, waarvan de Indiase samenleving en economie erg zullen profiteren.’

De Microsoft-topman is geboren in de Indiase stad Hyderabad, een grote stad in het zuiden van India waar een enorm complex van Microsoft is gevestigd. Nadella is trots op zijn roots: ‘We vierden het Suikerfeest, kerstmis en Diwali (het hindoeïstische ‘lichtfeest’, red.)’, deze drie feesten zijn belangrijk voor ons.’