-0.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 760

Ahmadiyya-jeugd begint voorlichtingscampagne ‘De Ware Islam’

0

Nederlandse Ahmadiyya-jongeren zijn een campagne begonnen over ‘de ware islam’. Hiermee willen ze naar eigen zeggen vooroordelen wegnemen die er over de islam bestaan.

De campagne moet Nederlanders ‘voorzien van een eenduidig en normatief beeld van de ware Islamitische leerstelling en om Nederlandse moslims te verenigen op het juiste begrip van de Islam dat Profeet Mohammed (vzmh) onderwees’, schrijven de Ahmadiyya-jongeren op hun website.

‘Tegelijkertijd wordt getracht om de Islam te onderscheiden van extremisme en aan te tonen dat extremisten een volstrekt verkeerd beeld hebben over begrippen als jihad, vrijheid van meningsuiting en mensenrechten. Wij nodigen moslims en niet-moslims uit om elf Islamitische grondbeginselen te steunen en samen een blok te vormen tegen de extremisten.’

Onder de ‘elf islamitische grondbeginselen’ waar de Ahmadiyya over reppen vallen onder meer: ‘Gelooft in de niet-gewelddadige jihad’, ‘Gelooft in de gelijkheid en emancipatie van de vrouw’, ‘Gelooft in loyaliteit van het land waar men woont’ en ‘Gelooft dat afvalligheid geen straf kent’.

De Ahmadiyya Moslim Gemeenschap gelooft dat de stichter van deze beweging – Mirza Ghulam Ahmad (1835-1908) – de Messias en de Mahdi is, wiens komst door de profeet Mohammed is voorspeld. Omdat de Ahmadiyya geloven dat Mirza Ghulam Ahmad ook een profeet is, worden ze door mainstream moslims als afvalligen gezien. Vooral in Pakistan zijn Ahmadiyya slachtoffer van geloofsvervolging.

Volgens de Ahmadiyya heeft de Mahdi voor een duizendjarig vrederijk gezorgd. In die tijd leven wij nu ook. Hoewel de wereld nog niet verlost is van oorlog en leed, komt de vrede steeds dichterbij, geloven de Ahmadiyya.

Een ander belangrijk theologisch verschil met orthodoxe moslims is dat Ahmadiyya de Koran op een heel andere manier lezen. Teksten in de Koran die oproepen tot geweld tegen ongelovigen en andersgelovigen komen tussen haakjes te staan. De ware boodschap van de islam is volgens Ahmadiyya vrede. Dat betekent dat teksten die daarmee niet in overeenstemming lijken te zijn in het licht van die vredesboodschap moeten worden geïnterpreteerd.

In Nederland wonen zo’n 1.500 Ahmadiyya. De eerste moskee in Nederland, de Mobarak Moskee in Den Haag uit 1955, is een Ahmadiyya-moskee.

Pakistaanse christen krijgt doodvonnis wegens ‘godslasterlijke’ sms’jes

0

De 37-jarige Asif Pervaiz, die sinds 2013 in de gevangenis zit in Pakistan, is ter dood veroordeeld vanwege ‘blasfemische sms’jes’.

De christelijke Pervaiz zou de sms’jes hebben gestuurd naar zijn baas op het werk. De rechtbank in Lahore verwierp de argumenten van de verdediging – die volhield dat hij zich niet aan blasfemie schuldig had gemaakt – en veroordeelde hem tot de doodstraf.

Pervaiz beweert dat hij in een discussie met zijn baas was verwikkeld, die hem probeerde te bekeren tot de islam. Nadat hij weigerde om zich tot de islam te bekeren werd hij door zijn baas van godslastering beschuldigd, aldus de verdediging.

De advocaat van de baas ontkende echter dat zijn cliënt probeerde Pervaiz te bekeren en hield vol dat Pervaiz godslasterlijke berichten had gestuurd.

‘Hij heeft achteraf voor deze verdediging gekozen, omdat hij geen andere duidelijke verdediging had’, zegt de advocaat van de baas tegen de Arabische  nieuwszender al Jazeera. ‘Daarom beschuldigde hij hem ervan dat hij probeerde hem te bekeren.’

Chaudhry zei dat er andere christelijke werknemers in de fabriek waren, maar geen van hen heeft de baas ervan beschuldigd hen te bekeren tot de islam.

De strikte blasfemiewetten in Pakistan stellen dat iemand die zich schuldig maakt aan het beledigen van de profeet Mohammed automatisch ter dood moet worden veroordeeld.

Volgens de Amerikaanse overheidscommissie voor Internationale Religieuze Vrijheid zitten momenteel minstens tachtig mensen in de gevangenis vanwege het misdrijf van blasfemie. Minstens de helft hangt een levenslange gevangenisstraf of de doodstraf boven het hoofd. De meeste aangeklaagden zijn moslim, in een land waar 98 procent van de bevolking islamitisch is.

Toch treffen de blasfemiewetten leden van minderheden als christenen en hindoes onevenredig hard. Eind 2018 werd Asia Bibi, een christelijke vrouw, die was veroordeeld omdat ze Mohammed zou hebben beledigd, in hoger beroep vrijgesproken. Ze vluchtte vorig jaar naar Canada, omdat fundamentalistische moslims haar dood willen hebben.

Pakistan heeft tot nu toe nog niemand die op grond van de strenge blasfemiewetten ter dood is veroordeeld daadwerkelijk geëxecuteerd. Wel zijn er sinds 1990 tenminste 77 mensen die van blasfemie werden beschuldigd vermoord, aldus al Jazeera.

Arabische solidariteit is een fictie

0

Het werd medio augustus als een historische doorbraak gebracht: het herstel van de diplomatieke betrekkingen tussen Israël en de Verenigde Arabische Emiraten. In ruil voor aflasting of opschorting – de gehanteerde terminologie verschilde naar gelang de hoofdstad – van de Israëlische annexatie van grote delen van de Westelijke Jordaanoever, normaliseren de VAE de relatie met West-Jeruzalem.

Begrijpelijk dat Trump, nooit door valse bescheidenheid om grote woorden verlegen, dit als een geweldige follow-up van zijn eigen ‘vredesplan’ voor het Midden-Oosten presenteert. Het valt niet te ontkennen dat zowel hij als Netanyahu die thuis goed kunnen gebruiken – Trump in zijn herverkiezingscampagne, Netanyahu om de aandacht van voor hem dreigende rechtsvervolging af te leiden.

Kind van de rekening zijn de Palestijnen die, voorspelbaar, woedend hebben gereageerd, maar de facto volslagen machteloos zijn. De fraaie woorden van solidariteit met hun zaak, regelmatig door Arabische machthebbers uitgesproken, blijken opnieuw niets in te houden.

Laten we er maar geen doekjes om winden: de Palestijnen hebben de slag om een eigen land definitief verloren. Precies zoals de Koerden, de Tibetanen en tal van andere volkeren die door een militair krachtiger staat stelselmatig van hun rechten worden beroofd. De Palestijnen kunnen pruttelen wat ze willen – het zal ze niet helpen, bij gebrek aan machtige bondgenoten die echt bereid zijn hun nek uit te steken.

In Europa bestaat best sympathie voor hun zaak, maar tot concrete sancties tegen Israël leidt dit nooit. Daarvoor zit zowel het schuldgevoel vanwege de Holocaust als het idee van verwantschap te diep; ook in Nederland strandt elke poging Israëlische mensenrechtenschendingen te bestraffen steeds op veto’s van de rechtse partijen.

Omdat Amerika Israël helemaal de hand boven het hoofd houdt, kan Israël bovendien Europa negeren en buiten elke vredesonderhandeling houden. Die Amerikaanse steun is onder Trump weliswaar extremer dan ook, maar zal ook met een president Biden niet fundamenteel veranderen. De sympathie van het Amerikaanse electoraat ligt, ook met dank aan alle negatieve Arabische Hollywoodclichés, eenduidig aan Israëlische zijde, niet alleen in evangelische kring.

De niet van antisemitisme gespeende taal van Hamas draagt daar vervolgens extra aan bij. Wat dat betreft hebben de Palestijnen, als het gaat om het winnen van de Amerikaanse hearts and minds, hun retoriek niet op orde; zo genoot Saddam Hussein groot aanzien in hun kring. Niet onbegrijpelijk, omdat deze zich, als aartsvijand van Washington, als een van de weinig Arabische dictatoren vierkant achter hen schaarde. Alleen: geweldig behulpzaam was dat na Saddams ondergang natuurlijk niet.

Laten we er maar geen doekjes om winden: de Palestijnen hebben de slag om een eigen land definitief verloren

De VAE hebben door hun opzienbarende openlijke stap – achter de schermen bestonden al langer intensieve contacten – nu eieren voor hun geld gekozen. Want hun geld: daar gaat het deze miljardairsjeiks allereerst om. Hun inschatting is dezelfde als zojuist mijnerzijds geformuleerd: dankzij de Amerikaanse onwil en het Europese onvermogen om de Palestijnen recht te doen, zal Israël nog voor lange jaren onbetwist de bovenliggende partij zijn. En if you can’t beat them, join them.

De grote bedreiging is in Arabische ogen bovendien niet Israël, maar Iran. Enerzijds om religieuze redenen: de tegenstelling tussen soennieten en sjiieten die niet alleen Irak verscheurt, maar ook in het Syrische conflict een rol speelt. Voor felle soennieten zijn sjiieten – en omgekeerd geldt dat ook – vaak erger dan ongelovigen. Niets solidaire oemma van alle moslims wereldwijd: dat is een fictie. Net als christenen vroeger vechten ze bij voorkeur elkaar de tent uit – ketters zijn vanouds erger dan ongelovigen.

En de andere reden om Iran als grote bedreiging te zien is voor al die stinkrijke sjeiks een financiële. Van solidariteit met arme moslims – denk aan ruimhartige ondersteuning van de vele miljoenen vluchtelingen – geven zij zelden blijk; hooguit sturen ze salafistische predikers.

Bovenal is Iran een republiek, met een – hoe gebrekkig dat ook gaat – gekozen president. Voor de absolutistische erfmonarchieën op het Arabische schiereiland, wier rijkdom mede is gebaseerd op het feit dat zij geen enkele inspraak dulden, vormt een dergelijk alternatief voor hun eigen archaïsche stelsel ideologische bedreiging nummer één.

Denk wil meer opvangplekken voor dakloze EU-arbeidsmigranten

0

De fractie van Denk in de Rotterdamse gemeenteraad zal donderdag tijdens de raadsvergadering een motie indienen voor meer opvangplekken voor dakloze arbeidsmigranten uit de Europese Unie.

Indiener Natasha Mohamed-Hoesein vindt dit hard nodig, ook om op deze manier overlast te verminderen, schrijft Dagblad 010. Denk wil bovendien een structurele oplossing voor arbeidsmigranten die in Nederland willen blijven.

Vanwege de coronacrisis zijn veel arbeidsmigranten hun baan kwijtgeraakt. Ook in Rotterdam. Daarom wil Denk ambtelijke ondersteuning voor de gedupeerden. Vroeger werd dit in Rotterdam gedaan door Tilly, een ambtenaar die via de Pauluskerk, vlak bij Rotterdam Centraal Station, dag en nacht klaar stond voor arbeidsmigranten, bijvoorbeeld door het regelen van de juiste papieren.

De Rotterdamse oppositiepartijen Nida, 50Plus en de Partij voor de Dieren steunen Denk bij het verzoek aan het stadbestuur om te onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om ambtenaren in te zetten die net als Tilly arbeidsmigranten bijstaan.

In Den Haag is, als gevolg van de coronacrisis, het terugkeerproject Perspektyva opgericht voor arbeidsmigranten uit Midden- en Oost-Europa die dakloos zijn of dakloos dreigen te worden.

Turkije arresteert gevluchte anti-hijabactiviste, uitlevering Iran dreigt

0

De Iraanse activiste Maryam Shariatmadari is opgepakt door de Turkse autoriteiten. Ze wordt uitgeleverd aan Iran, meldt de Israëlische krant the Jerusalem Post. In Iran wacht haar mogelijk de doodstraf.

Maryam Shariatmadari is een feministische activiste die geprotesteerd heeft tegen het verplicht dragen van de hijab. Het streng-islamitische sjiitische regime in Teheran vindt haar een gevaar voor de staat. In 2018 werd Shariatmadari door de Iraanse autoriteiten gearresteerd en gemarteld.

Het oppakken van Shariatmadari door de Turkse autoriteiten leidt op Twitter tot commotie onder Iraanse Amerikanen.

‘Maryam Shariatmadari is een vooraanstaande Iran-activist die moedig de wetten trotseerde die de hijab verplicht stellen. Voor haar burgerlijke ongehoorzaamheid werd ze op de grond en in de kerker gesmeten. Ze vluchtte naar Turkije, maar nu heeft Erdogan haar gearresteerd en wil haar terugsturen – ze zou wel eens geëxecuteerd kunnen worden’, twittert activiste Mariam Memarsadeghi.

De Nationale Unie voor Democratie in Iran (NUFDI), een NGO van Iraanse Amerikanen, tweet: ‘De Iraanse vrouwenrechtenactiviste en politieke vluchtelinge Maryam Shariatmadari is vastgehouden door de Turkse autoriteiten en wordt geconfronteerd met deportatie naar Iran, waar ze zal worden opgesloten, en mogelijk gemarteld en geëxecuteerd.’

Volgens NUFDI zegt Shariatmadari dat ze ‘zonder reden’ is opgepakt in de zuidwestelijke stad Denizli. ‘Ze hebben een paar mensen uitgekozen om te deporteren’, aldus Shariatmadari volgens NUFDI.

In 2019 executeerde Iran 253 mensen, waaronder zestien vrouwen. Sinds het aantreden van president Hassan Rouhani in 2013 zijn er meer dan honderd vrouwen opgehangen.

Vandaag staat een meeting gepland tussen Rouhani en Erdogan, die zal plaatsvinden via video.

UPDATE: Het internetmedium Middle East Eye bericht op basis van anonieme Turkse overheidsbronnen dat Shariatmadari was gearresteerd omdat haar verblijfsvergunning was verlopen. Ze wordt niet gedeporteerd naar Iran, aldus Middle East Eye.

Disney gehekeld om opnames ‘Mulan’ in Chinese provincie Xinjiang

0

De afgelopen vrijdag uitgebrachte Disney-film Mulan – een live action remake van de tekenfilm uit 1998 – ligt onder vuur: er werd gefilmd in de Chinese provincie Xinjiang, het gebied waar de Chinese overheid de Oeigoerse moslims onderdrukt.

De film, geregisseerd door Niki Caro, gaat over een jonge vrouw die zich als man verkleedt, om in plaats van haar vader te vechten in het keizerlijke Chinese leger.

Voordat de film werd uitgebracht was Mulan al controversieel, omdat Liu Yifei, de actrice die Mulan speelt, het politieoptreden in Hong Kong tegen de pro-democratische demonstranten had verdedigd. Maar nu blijkt Disney ook nog eens in Xinjiang te hebben gefilmd, en daar te hebben samengewerkt met acht overheidsinstanties.

In de aftiteling krijgen deze instanties een speciaal bedankje van Disney. Een van deze instanties is de publiciteitsafdeling van de Communistische Partij in de Chinese provincie Xinjiang, een communistische propagandaorganisatie.

Een andere instantie is het Openbare Veiligheidsbureau in Turpan, een stad in het oosten van Xinjiang. Daar zijn verschillende zogenoemde heropvoedingskampen gevestigd, waar Oeigoerse moslims gevangen worden gehouden.

Disney is ‘een internationale organisatie die winst maakt in de schaduw van concentratiekampen’, aldus Chinadeskundige Adrian Zenz tegen de Britse zender BBC.

Naar schatting ruim een miljoen islamitische Oeigoeren zitten vast in heropvoedingskampen in de westelijke provincie Xinjiang, waar ze worden onderworpen aan een streng regime.

Voormalige gevangenen vertellen dat ze gedwongen werden om varkensvlees te eten – een zonde volgens de islam – ‘politieke lessen’ te volgen en communistische liederen te zingen. Het doel is dat ze hun islamitische achtergrond vergeten en in ‘gehoorzame Chinese burgers’ veranderen.

Terwijl hun mannen en vaders in deze gevangenissen zitten, krijgen Oeigoerse gezinnen elke twee maanden een week lang bezoek van een ambtenaar, berichtte Radio Free Asia eind 2019De ambenaren monitoren hoe deze gezinnen leven en wat hun politieke standpunten zijn. Ook scholen de ambtenaren hen bij in de Chinese taal en de gewenste politieke zienswijzen.

In de thuisbezoeken die vallen onder dit zogeheten ‘Pair Up and Become Family’-programma zouden Oeigoerse gezinnen gedwongen varkensvlees worden te eten en alcohol – ook haram – te drinken. Oeigoerenvrouwen zouden tevens verplicht het bed met mannelijke staatsambtenaren delen.

Tevens sloopt China moskeeen en verbiedt het baarden, onthulde de BBC vorig jaar. De Britse zender rept over ‘culturele genocide.’

Ook probeert via China via gedwongen sterilisaties en abortussen de Oeigoerse bevolking te beperken, meldde het internationale persbureau Associated Press onlangs. Sommige experts spreken daarom van ‘demografische genocide’.

De Nederlandse NGO China Alarm organiseert morgenavond om 19.00 uur een internationaal webinar over gedwongen orgaanroof in China. Oeigoeren, maar ook leden van de in China verboden Falun Gong-beweging, zijn dikwijls slachtoffer van orgaanroof. Een van de deelnemers aan dit webinar is CDA-Kamerlid Martijn van Helvert, die zich voor de Oeigoeren inzet. Het webinar is te volgen via het Youtube-kanaal van China Alarm.

Jongerenwerker: ‘Het zijn rellen, geen Marokkanenrellen’

0

Bij de rellen afgelopen zomer in de Haagse Schilderswijk, het Utrechtse Kanaleneiland en Overvecht waren jongeren van verschillende etnische achtergronden, religies en opleidingsniveaus betrokken. Toch is er binnen de politiek vooral aandacht voor de jongeren met een migratieachtergrond. Onterecht, vindt Yassine Abarkane, jongerenwerker in de Schilderswijk.

Yassine Abarkane (30) is geboren en getogen in de Schilderswijk in Den Haag. Tegenwoordig werkt hij als jongerenwerker bij het Stagehuis Schilderswijk. Abarkane heeft meerdere rellen in de Schilderswijk meegemaakt. Hij kent de wijk goed, heeft door zijn werk connecties bij zowel de politie als bij drugsdealers en kent een aantal van de jongens die afgelopen zomer de brandkranen openzetten en agenten bekogelden met stenen.

Rellen zijn een terugkerend fenomeen binnen de Schilderswijk. Vaak ziet Abarkane de rellen aankomen, maar dit jaar was het anders. ‘Meestal is er een aanleiding’, vertelt de Hagenees. ‘Maar deze zomer speelde er niets. Er was geen voetbalwedstrijd met Marokko of Turkije, het was geen Oud en Nieuw en er was ook geen incident zoals in 2015.’ Abarkane doelt op de dood van Mitch Henriquez. Deze ongewapende man van Arubaanse afkomst overleed dat jaar als gevolg van politiegeweld bij zijn aanhouding in het Zuiderpark in Den Haag.

Aan de rellen van deze zomer in Den Haag en Utrecht deden ook jongeren met een migratieachtergrond mee. Daarmee is de discussie rond het ‘Marokkanenprobleem’ ook weer opgewaaid. ‘Onzin’, zegt Abarkane. ‘Dit soort rellen zijn er altijd al geweest, niet pas sinds mensen met een Marokkaanse achtergrond in de Schilderswijk zijn gaan wonen.’

De cultuur van de Schilderswijk

Volgens Abarkane heeft de achtergrond van de jongeren daarom niets te maken met de reden van de rellen. De jongerenwerker denkt dat het eerder ligt aan de cultuur van de wijk. ‘Op de een of andere manier hoort het er een beetje bij. De vlam schiet hier sneller in de pan. Dat is onze geschiedenis, net zoals de brandstapels in Scheveningen. Ik wil rellen geen traditie noemen, maar de Schilderswijk is een soort podium en het is hier sneller mogelijk.’

Ook moeten we volgens Abarkane niet de hele Schilderswijk veroordelen omdat een aantal jongeren is gaan rellen. ‘De meerderheid relt niet.’ Het ligt volgens hem eerder aan de gastvrijheid in de wijk. De wijk is zo divers dat niemand er opvalt. En dat betekent ook dat niemand in de gaten wordt gehouden. ‘Als iemand hier loopt te klooien, dan zal niemand daar een vraag over stellen.’

Abarkane sprak kort na de rellen met jongeren die erbij aanwezig waren. ‘Ze zeggen dat ze een kans zochten om zich te uiten, omdat ze soms vies worden aangekeken of voor niets worden aangehouden, maar ik geloof niet dat dat de echte reden was. Volgens mij was er niet zoveel aan de hand, maar is het uit de hand gelopen toen er ook mensen van buiten de wijk bijkwamen.’

Leo Lucassen, directeur van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, is het met Abarkane eens dat de migratieachtergrond van jongeren weinig met de rellen te maken heeft. In zijn column voor RTL Z noemt hij als voorbeeld de Gooise jeugd die eerder dit jaar de Belgische badplaats Knokke-Heist onveilig maakte. ‘Dit soort problemen, inclusief de rellen, zijn helemaal niet nieuw, noch voorbehouden aan jongeren met een migratieachtergrond’, schrijft Lucassen.

Ook verwijst Lucassen naar een artikel in het Algemeen Dagblad op 2 januari 1960 over de traditionele nieuwjaarsrellen in de Schilderswijk: ‘Het nieuwe jaar was nauwelijks vijf uur oud toen de beruchte Schildersbuurt er uitzag als na een burgeroorlog.’ Ook toen kwamen rellen voor in de Schilderswijk, en was de meerderheid van de jongeren wit.

De verklaring voor de rellen was toen simpelweg de jeugdigheid en verveeldheid van de jongeren, niet hun wit-Hollandse of Marokkaanse achtergrond. Volgens Lucassen veranderde dat in de loop van de jaren negentig. ‘Ineens zie je dat politici, en ook linkse partijen zoals de PvdA overlastgevend gedrag beschrijven als een Marokkanenprobleem en incidenten in culturele termen duiden. Denk bijvoorbeeld aan Diederik Samsom die het in 2011 had over Marokkanen die een etnisch monopolie zouden hebben op overlast.’

Volgens Lucassen is Marokkanenbashen al twintig jaar een nationale sport. Zeker na de moord op politicus Pim Fortuyn bekijken politici en mainstream media dit soort vraagstukken door een etnische lens. De hoogleraar is van mening dat het voor politici vaak makkelijker is om naar de etnische achtergrond te kijken dan te zoeken naar andere verklaringen. ‘Als het door een Marokkaanse achtergrond komt, is de oplossing heel makkelijk: zorgen dat die lui het land niet binnenkomen. Je hebt een duidelijke zondebok en je hoeft dan niet verder te investeren in anti-discriminatie, beter onderwijs en wijkagenten.’

‘Ik moet pleisters plakken op wat de politiek bij jongeren kapot heeft gemaakt’

De politiek gooit alleen maar olie op het vuur, meent Abarkane. ‘Stel je voor dat je nu terug naar school moet. Je hebt een Marokkaanse achtergrond en hoort de hele tijd dat het allemaal aan jou ligt, dat jij alles verkeerd doet. Dat is traumatisch voor een kind. We hebben een probleem met het Marokkanenprobleem.’

Abarkane weet nog goed wanneer hij zich als kind bewust werd van zijn achtergrond. ‘Tot groep 7 was er niets aan de hand. Ik was een moslim, maar dat maakte niet uit.’ Dankzij de aanslagen van 9/11 veranderde alles voor de jonge Hagenees. ‘Moslims hadden het gedaan en alle moslims werden ineens als een groep gezien. Ik begon me toen pas te realiseren wat mijn religie in de praktijk betekende. Voor mij betekende het dat ik moest leren schakelen tussen verschillende werelden. Iedereen doet dat natuurlijk wel eens: je bent anders op je werk dan thuis met je vrienden. Ik was een kind van arbeidsmigranten. Hoe ik mij gedroeg thuis, op school, in de moskee of in de sportvereniging verschilde.’

Abarkane zou daar rekening mee houden in de opvoeding van zijn eigen kinderen. ‘Ik neem mijn ouders niets kwalijk. Ik heb een fantastische opvoeding gehad, maar ik zou het wel anders doen. Ik zou mijn kinderen bijbrengen wat de normen en waarden van deze tijd zijn en van verschillende culturen. Ik moet schakelen tussen die werelden en kan dat nu heel goed, maar ik zou willen dat ik dat eerder had meegekregen.’

Maar opvoeding komt volgens Abarkane niet alleen van thuis uit. Dat gebeurt ook op straat en op school. ‘Iedereen is overal aan het opvoeden.’ En dus ook politieke partijen. ‘Als jij constant wordt gestigmatiseerd, vooral op cruciale leeftijden tussen de twaalf en twintig, dan ga je je er ook naar gedragen. Dan denk je: waarom zou ik nog mijn best doen? Waarom moet ik twintig keer solliciteren terwijl mijn witte leeftijdsgenoot dat niet hoeft? Waarom moet ik altijd twee keer zo hard mijn best doen?’

Extreme maatregelen

Het CDA in Den Haag kwam na de rellen met een voorstel om de subsidies en uitkeringen van familieleden van relschoppers stop te zetten. ‘Als de ouders geen normen en waarden kunnen overbrengen aan hun kinderen, moeten we hen misschien met de harde hand herinneren aan de normen en waarden die gelden in onze samenleving’, pleitte gemeenteraadslid Kavish Partiman.

‘Die gezinnen zijn vaak al arm en kwetsbaar en die maak je dan nog armer en nog kwetsbaarder waardoor zij nog minder in staat zijn hun kinderen goed op te voeden’, zegt Lucassen. ‘Daarnaast kan het juridisch ook helemaal niet. Het is allemaal symboolpolitiek. Deze keer kwam het CDA ermee, maar ook de SP is er niet immuun voor.’

Abarkane maakt zich boos over dit soort voorstellen. ‘Je kunt die ouders beter ondersteunen en aan de juiste instanties koppelen.’ Abarkane maakt zich als jongerenwerker hard voor de wijk, hij gelooft in de toekomst van de wijk, maar denkt ook dat de politiek zijn werk moeilijker maakt: ‘We kunnen niet de hele wereld redden, maar wel een verschil maken en de politiek maakt dat moeilijker. Ik zou die jongeren praktische skills kunnen leren, maar in plaats daarvan ben ik bezig met hen overtuigen dat die Marokkaanse achtergrond niet uitmaakt, dat die niet slecht is. Ik moet pleisters plakken op wat de politiek bij jongeren kapot heeft gemaakt.’

Turkse buitenlandminister: kritiek Oostenrijk op Turkije is ‘islamofobie’

0

Mevlüt Cavusoglu, de minister van Buitenlandse Zaken van Turkije, heeft felle kritiek geleverd op de Oostenrijkse kanselier Sebastian Kurz. Volgens Kurz moet de Europese Unie de rug recht houden tegen Erdogan. Cavusoglu noemt de uitlatingen van Kurz ‘islamofoob’.

‘De grootste bedreiging voor de EU en haar waarden is de verwrongen ideologie die wordt vertegenwoordigd door Sebastian Kurz’, zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken op Twitter. ‘Deze lelijke politiek, gebaseerd op xenofobie, racisme en islamofobie, is de zieke mindset van onze tijd.’

Afgelopen woensdag beschuldigde Kurz de Turkse president Erdogan ervan vluchtelingen aan de Griekse grens in te zetten als ‘wapen’ tegen de EU. Europa moet hier niet aan toegeven, aldus Kurz.

Tevens riep de kanselier op tot solidariteit met Griekenland en een goede bescherming van de buitengrenzen van de EU. De achtergrond hiervan is het geschil tussen Ankara en Athene over gasreserves in het oostelijke Middellandse Zeegebied.

In 2016 bereikten de EU en Turkije een deal, waarbij Turkije miljarden euro’s ontving in ruil voor het tegenhouden van grote groepen vluchtelingen en migranten die Europa binnenkwamen. Toen het Syrische regime begin dit jaar zijn offensief begon op Idlib, waar verschillende door Ankara gesteunde jihadistische milities gevestigd zijn, opende Turkije de grenzen om vluchtelingen Europa binnen te laten stromen. Dit wordt door analisten gezien als een manier om de EU ertoe te brengen druk uit te oefenen op Damascus om het offensief te stoppen.

Alexander Schallenberg, de Oostenrijke minister van Buitenlandse Zaken, verdedigde zondag Kurz tegen de felle kritiek van Cavusoglu. ‘Oostenrijk zal klare taal blijven spreken wanneer Turkije het internationaal recht schendt, de mensenrechten, de vrijheid van de media en de rechtsstaat schendt of vluchtelingen en migranten gebruikt als drukmiddel’, aldus Schallenberg.

Islam geen staatsgodsdienst meer in Soedan

0

De islam is geen staatsgodsdienst meer in Soedan. De Soedanese overgangsregering is dit overeengekomen in een deal met diverse rebellenbewegingen, schrijft het Amerikaanse persbureau Bloomberg.

‘De grondwet zou gebaseerd moeten zijn op een scheiding tussen religie en staat’, staat in de tekst van de overeenkomst. En: ‘De staat zal geen staatsreligie instellen.’

Tijdens de dertigjarige dictatuur van Omar al-Bashir was Soedan een streng-islamitische staat, die in de jaren negentig aan terrorist Osama bin Laden onderdak verleende. De regering in Khartoem voerde bovendien een bloedige oorlog met de christelijke rebellen in het zuiden, maar ook met islamitische rebellen in Darfur. Hierbij vielen honderdduizenden doden.

In 2011 werd het zuiden van Soedan onafhankelijk. Hoewel Soedan na de afscheiding van Zuid-Soedan een stabieler land leek te worden, bleek dat schijn. De oorlog in Darfur werd voortgezet. En vanwege zijn beruchte reputatie was dictator Al-Bashir de paria van Afrika geworden.

In april 2019 besloot het leger Omar al-Bashir af te zetten, nadat demonstraties het land wekenlang lam hadden gelegd. De overgangsregering voert nu een gematigdere politiek.

Behalve dat Soedan ophoudt een islamitische staat te zijn, krijgen de rebellen 35 procent van de ministersposten in handen en 75 van de 300 zetels in het parlement, aldus de overeenkomst die in de Ethiopische hoofdstad Addis Ababa werd getekend.

Rotterdam: moskeeën niet in overtreding bij collectief gebed

1

Volgens het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders zijn moskeeën niet in overtreding als zij het collectieve gebed laten doorgaan. Wel roept burgemeester Ahmed Aboutaleb islamitische gebedshuizen dringend op dit tijdens de coronacrisis niet te doen, schrijft Dagblad 010.

Locoburgemeester Bert Wijbenga schreef dit in antwoord op raadsvragen van Maurice Meeuwissen. Het PVV-raadslid stelde dat de Kocatepe Moskee in de Afrikaanderwijk de oproep van de burgemeester om tijdens het Offerfeest thuis te blijven aan de laars lapte en vroeg of Wijbenga hiermee bekend was.

‘Tijdens het collectieve gebed gelden de regels dat binnen maximaal 250 personen aanwezig mogen zijn, er 1,5 meter afstand gehouden moet worden en dat personen moeten zitten’, antwoordde de locoburgemeester. ‘Als aan die maatregelen wordt voldaan, wordt er niet tegen een collectief gebed opgetreden. De naleving is gecontroleerd via steekproeven en dit heeft niet tot handhaving geleid.’

Het PVV-raadslid vroeg ook of Wijbenga de mening van de PVV deelde ‘dat islamaanhangers en islamorganisaties met de dag meer lak aan onze wetten en regels hebben’. Het antwoord van Wijbenga hierop was kort en krachtig: ‘Nee.’