15.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 211

‘Ik wil een voorbeeld voor andere vrouwelijke nieuwkomers zijn’

Elke maand spreekt de Kanttekening vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: de Turkse Sevde Yildirim (31). Zij vertrok op 22-jarige leeftijd vanuit Turkije naar China om als kinderjuf te gaan werken. Omdat terugkeer naar Turkije onveilig bleek te zijn voor haar partner, kozen zij en haar man ervoor om in 2018 in Nederland asiel aan te vragen. Inmiddels heeft zij haar eigen kunstatelier, waar zij workshops geeft aan deelnemers.

In de moderne Rotterdamse wijk Feijenoord, aan de rand van de Nieuwe Maas, is het atelier Mosaic Art Studio van Sevde Yildirim gevestigd. Bij binnenkomst vallen gelijk de kleurrijke lampen aan het plafond en in de stellingen op. Op de tafels liggen schalen met keurig gesorteerde kralen en steentjes. Yildirim: ‘Hiermee maken de deelnemers van mijn workshops de lampen. Ik vind het leuk om de deelnemers nieuwe ervaringen op te laten doen. En ik leer op mijn beurt ook weer veel van hén.’

Haar passie voor kunst heeft zij pas enkele jaren geleden ontdekt. ‘Ik vond het altijd al heel leuk om met kinderen te werken en leerde voor kleuterjuf. Maar in mijn laatste jaar  realiseerde ik mij dat ik toch liever de Koreaanse taal en cultuur wilde leren. Bij mijn oma keek ik altijd Koreaanse dramaseries en ik was hier dol op. Ik voelde me er zelfs een beetje Aziatisch door.’ Ze glimlacht, schenkt een kop thee in en brengt een schaaltje met Turkse lekkernijen: baklava en een sesamkoekje.

Op haar 22ste stond ze op het punt om naar Zuid-Korea te gaan, om daar de taal te bestuderen. Maar uiteindelijk koos zij ervoor om naar China te gaan. ‘Mijn vader vond het best eng dat ik, als jonge vrouw en zonder familie, zou gaan verhuizen naar een vreemd land. Maar gelukkig bleek dat hij een kennis had in China. En omdat hij merkte dat ik heel graag een nieuwe uitdaging aan wilde gaan en gedreven was om een Aziatische taal te gaan leren, heeft hij kunnen regelen dat ik samen met een paar vriendinnen naar China mocht reizen.’

Met haar vriendinnen van de universiteit, die al wat ervaring hadden opgedaan met de Chinese taal, maakte Yildirim de reis via Rusland naar China. ‘Eenmaal aangekomen in Shanghai voelde alles gelijk heel anders’, vertelt Sevde. ‘De geur, de lucht – er was veel smog – de mensen, en vooral: de taal. Veel mensen in Shanghai spraken geen Engels, dus ik kon de eerste paar maanden niet zonder mijn vriendinnen die al aardig wat Chinees konden spreken. Hierdoor voelde ik me heel afhankelijk. Maar omdat ik heel graag de Chinese taal wilde beheersen, koos ik ervoor om de helft van de week een cursus Chinees te volgen en de andere helft als docente Engels. De mooiste momenten beleefde ik samen met een vriendin die ik had leren kennen omdat ze ook als juf werkte op dezelfde school. We hielden allebei van Koreaanse dramaseries.’

Sevde woonde in een wijk waar veel Turkse inwoners verbleven. Ze vond het moeilijk om zich volledig thuis te voelen in de Chinese samenleving. Hoewel ze haar best deed zoveel mogelijk te integreren in de Chinese cultuur, werd ze vanwege haar Turkse uiterlijk en door haar hoofddoek vaak als buitenlander behandeld.

‘De Chinese mensen zijn niet gewend om iemand met mijn uiterlijk te zien. Daarom namen ze vaak, zonder te vragen, een foto van mij. In het begin kon ik hiervoor begrip opbrengen, maar na een jaar begon het me te irriteren.’

‘Ook zag ik dat sommige Chinezen een beetje bang werden als ze naar mijn hoofddoek keken. Veel Chinezen weten niet beter dan dat moslims een probleem vormen. Ik werd niet gediscrimineerd, maar het was voor hen moeilijk te begrijpen dat ik geen vlees mag eten dat niet halal is en dat ik geen alcohol drink.’

In China ontmoette Sevde haar echtgenoot. ‘Ik werd door mijn vriendinnen aan hem gekoppeld. Ik was toen 25 jaar. Ik was meteen in hem geïnteresseerd, omdat hij een barmhartig mens is die graag andere mensen helpt. Dat vind ik heel mooi. Hij woonde zelf al acht jaar in China en kon mij veel over de cultuur leren. We kozen ervoor om samen verder te gaan in het leven en vierden onze bruiloft in China.’

Maar een jaar na het huwelijk bleek het niet mogelijk te zijn om het Turkse paspoort van haar echtgenoot te verlengen, wat betekende dat hij ook niet langer in China mocht verblijven. Teruggaan naar Turkije was ook geen optie, want haar man liep risico om te worden gearresteerd. Hij was journalist en had kritiek op de Turkse regering van president Erdogan. Ze kregen asiel in Nederland.

Na tien dagen in een gesloten asielzoekerscentrum vlakbij Schiphol te hebben gezeten, werden Sevde en haar echtgenoot naar een open asielzoekerscentrum in Rotterdam verplaatst. Ze waren blij in een veilig land te wonen, maar Sevde voelde zich een beetje nutteloos.

‘We bleven in een soort gevangenis vlakbij Schiphol, hier was het best eng, maar gelukkig was ik samen met mijn man. In Rotterdam woonden we met meerdere Turkse gezinnen in een huis. Ik kon heel weinig contact hebben met Nederlandse mensen en ik had ook niet de mogelijkheid om de Nederlandse taal te leren, of om ook maar een cursus te volgen. Je bent eigenlijk helemaal niks. Dat was mijn gevoel. Terwijl ik juist het talent heb ontwikkeld om nieuwe talen te leren en ik in de Nederlandse cultuur wilde integreren.’

Toen ze na zes maanden eindelijk een verblijfsvergunning kregen, konden Sevde en haar man stap voor stap hun leven opbouwen. ‘Nadat we ons huis hadden ingericht meldde ik mij gelijk aan bij de bibliotheek Oostland. Ik kon niet wachten om de taal te leren en om in contact te komen met Nederlandse mensen. Ik heb een jaar gewerkt als administratief medewerker bij de bibliotheek. Ik was heel blij om een taalmaatje te leren kennen. Zij hielp ons in alle situaties. In Nederland moesten we, in vergelijking met China en Turkije, veel meer dingen zelf regelen. En dat was in het begin nogal moeilijk. Men kent hier veel meer regels.’

Toen in maart 2020 de coronacrisis uitbrak, moest ze vanuit huis werken en had ze behoefte aan een nieuwe hobby. Al gauw ontdekte ze haar nieuwe passie: borduren en mozaïek. Door YouTube-filmpjes te bestuderen leerde ze om deze kunst onder de knie te krijgen.

‘Het maken van handgemaakte spullen maakt mij rustig’, vertelt Sevdi. ‘Toen ik met kinderen werkte, vond ik het al heel leuk om te knutselen. Maar kinderjuf zijn bleek toch niet zo mijn passie. Ik droomde er stiekem van om handgemaakte kunst te verkopen. En om ooit een eigen atelier te hebben. We hebben een kennis in Hong Kong. Hij heeft een atelier met de naam Mosaic Art Studio. Via Instagram hebben we inspiratie opgedaan. Deze kennis is een vriend van mijn man, en hij had vier jaar geleden zijn studio opgericht. We mochten van hem een franchise kopen.’

Het oprichten van een eigen studio in Nederland bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan. ‘We leefden allebei van een uitkering en konden daardoor geen pand huren. Ook hadden we te weinig kennis hoe een eigen onderneming te starten.’

Toch besloten Sevde en haar echtgenoot door te zetten. Zij meldde zich aan voor een kunstopleiding voor mensen met een migratieachtergrond en haar man volgde een cursus in ondernemerschap.

Beeld: Shawintala Banwarie

‘Uiteindelijk vonden we, met veel moeite, een plek voor mijn studio. Dankzij Stichting Mano, een organisatie die nieuwkomers met een onderneming steunt, konden we een mooie locatie vinden. We zijn hier heel erg blij mee, want toen we zelf op zoek gingen werden we telkens afgewezen of kregen we geen reactie.’

Het werk als kunstenares geeft Sevde een boel plezier, maar ook de kans om meer met Nederlandse mensen te communiceren. ‘Ik heb hier in Nederland eindelijk de kans gekregen om mijzelf te ontwikkelen. Ik krijg tijdens het geven van workshops vaak complimenten, dat ik goed de Nederlandse taal beheers. Ik vind Nederlanders heel positief. Zij lachen altijd, als ik iets verkeerds doe dan moedigen zij mij aan. Ik voel geen druk, ze helpen mij juist. Het mooiste compliment dat ik heb gekregen? Dat ik in korte tijd zo goed de taal heb geleerd, en de vraag hoe ik zo een mooi werk heb kunnen starten.’

Wat wel even wennen aan Nederland is: dat alles op afspraak gaat. ‘Zelfs als ik even met de buren wat thee wil gaan drinken, moet ik een afspraak maken via een briefje. Er is weinig ruimte voor spontaniteit. Als mensen mij als vrouw met een hoofddoek zien, dan denken ze gauw dat ik niet werk. Of dat ik mijn man niet mocht leren kennen voordat we getrouwd waren, als een soort uithuwelijken.’ Sevde vindt dit maar raar.

‘Nederlandse mensen zijn heel open, maar soms wordt er alleen naar mijn hoofddoek gekeken.’ Dat vindt Sevde een nogal beperkte blik. ‘Want ik ben ook een mens, en ik kan ook heel veel doen en leren. Ik probeer een voorbeeld te zijn voor andere vrouwelijke  nieuwkomers in Nederland.’

‘Nederlanders zijn heel open, maar soms kijken ze alleen maar naar mijn hoofddoek’

Sommige ouderen vragen Sevde soms wat zij hier in Nederland kom doen. ‘Ik word een beetje verdrietig van zulke opmerkingen’, vertelt ze. ‘Zij hebben een bepaald idee bij vrouwelijke vluchtelingen, maar meestal – als ik op een vriendelijke manier het gesprek aanga – blijkt dat ze toch van gedachte veranderen. Eén vrouw vertelde mij bijvoorbeeld dat ik heel mooi werk doe, dat ik anders ben dan andere vluchtelingen. Dat geeft me weer een goed gevoel.’

‘Hier durf ik meer, omdat mensen jou echt willen helpen en mij aanmoedigen om iets moois voor mijzelf te beginnen. Ik heb zelfs een vriendschap opgebouwd met een vrouw die aan mijn workshop deelnam. Ze was heel spontaan en gaf me haar adres om een keer thuis langs te komen.’ Sevde vertelt, vol blijdschap, dat dit het mooiste is wat ze tot nu toe heeft meegemaakt tijdens haar werk.

Schotse politica onthult waarom ze geen hijab meer draagt: moslimhaat

0

Fyeza Ikhlaq, raadslid in het Schotse Glasgow, heeft tijdens een debat over haatmisdrijven indruk gemaakt door te delen waarom ze geen hijab meer draagt. 

Ze vertelde dat haar hijab van haar hoofd is getrokken, werd bespuugd en kreeg te horen dat ze ‘naar huis’ moest gaan. Dit gebeurde allemaal na de bomaanslagen in London van 2005, die door de moslimextremistische groepering Al Qaida werd opgeëist.

‘Het dragen van de hijab zou de keuze van een vrouw moeten zijn’, zei Ikhlaq volgens de krant Glasgow Times, ‘maar al dit wangedrag heeft ertoe geleid dat ik mijn hoofdoek afdeed.’

‘Glasgow is een van de meest gastvrije en vriendelijke steden ter wereld en dat hebben we bewezen, maar we hebben een groot probleem met islamofobie en ik hoop dat we het probleem samen kunnen aanpakken.’

Ikhlaq is raadslid voor de linkse Scottish National Party, de grootste partij van het land.

Tijdens de vergadering kwamen de raad unaniem met een beslissing om een definitie van ‘islamofobie’ aan te nemen. Namelijk:

‘Het aanzetten tot of rechtvaardigen van het doden of schaden van moslims in de naam van een racistische / fascistische ideologie, evenals het maken van ontmenselijkende, demoniserende of stereotiepe beschuldigingen over moslims en hen als groep ervan te beschuldigen verantwoordelijk te zijn voor echt of ingebeeld wangedrag.’

EU-post tegen moslimhaat nog steeds vacant: ‘Strijd ligt al een jaar stil’

0

Een Europese instelling die moslimhaat dient te bestrijden, zit nu al een jaar zonder coördinator. Terwijl de centra tegen antisemitisme en racisme ‘overuren draaien’, is de beschuldiging van ‘veronachtzaming van moslimhaat’ al gevallen.

De termijn van de laatste EU-coördinator tegen moslimhaat liep tot de zomer van 2021, meldt de nieuwssite EUobserver. Die had toen seminars met ambtenaren en academici, schreef rapporten en had een mediacampagne voor bewustwording over Europese moslimhaat.

Het was de bedoeling dat de coördinator tegen moslimhaat hetzelfde zou als de coördinatoren tegen antisemitisme en racisme. EUobserver: ‘Maar terwijl die twee posten overuren lijken te draaien in hun missie, ligt de EU-strijd tegen moslimhaat een jaar stil.’

De Europese Commissie lijkt ook geen urgentie te voelen om daar verandering in te brengen. Vragen over waarom het zo lang duurt om een nieuwe coördinator aan te stellen krijgen het vaste repliek dat ‘men er mee bezig’ is.

‘De interne procedures zijn gaande’, aldus een woordvoerder van de Commissie.

De Commissie benadrukt dat het niet benoemen van een speciale gezant niet automatisch betekent dat ambtenaren van de Commissie de verspreiding van haatzaaiende taal tegen moslims niet bestrijden.

Tot islam bekeerde ex-PVV’er: spijt van angst zaaien

0

Voormalig PVV-Tweede Kamerlid Joram van Klaveren heeft spijt van ‘het zaaien van angst’ in zijn tijd bij de PVV. Dat zegt hij in een interview met RTL Nieuws.

‘Ik heb spijt van het kwetsen van moslims en het polariseren richting de islam, maar ik kan het niet terugdraaien’, zegt Van Klaveren (foto, midden).

‘Ik heb jarenlang meegedaan aan het zaaien van angst. Ik ben daar medeverantwoordelijk voor.’

In 2014 verliet van Klaveren de partij na een toename van radicale boodschappen door de PVV. Het scanderen van ‘minder Marokkanen’ was de druppel die de emmer liet overlopen. Hij verliet de PVV en kwam na de verkiezingen van 2017 niet meer terug in de Kamer.

Vanaf dat moment kon de van oudsher gereformeerde Van Klaveren zich volledig richten op op het schrijven van een boek over ‘het gevaar van de islam’. Maar tijdens zijn zoektocht raakte van Klaveren ervan overtuigd dat Mohammed een ware profeet is.

‘Ik zag hem niet meer als een ‘warlord’, zoals hij in veel westerse islamboeken wordt beschreven. Ik zag hem nu voor het eerst als vader, als docent en als mens. Na een proces van 3,5 jaar kon ik er niet meer omheen: Mohammed was, net als Mozes en Jezus, een profeet van God.’

Eind 2018 bekeerde van Klaveren zich tot de islam. Hij werkt voor een organisatie die virtualrealitybrillen aanbiedt waarmee je een reis door de islamgeschiedenis kunt maken.

Prijs voor Omtzigt en Leijten om inzet toeslagendrama, Azarkan ‘genegeerd’

0

SP-Kamerlid Renske Leijten en Kamerlid Pieter Omtzigt ontvingen afgelopen vrijdag de Clara Meijer-Wichmann Penning. Maar Denk-leider Farid Azarkan, die zich ook veel met de kwestie heeft bemoeid, bleef met lege handen staan. Zelf gooit Azarkan het op discriminatie.

Leijten en Omtzigt kregen de prijs, uitgereikt door de Nederlandse Liga voor de Rechten van de Mens, samen met toeslagenouder Chermaine Leysner. Dit, vanwege hun ‘buitengewone’ inzet waarmee ze de toeslagenaffaire blootlegden.

Maar Azarkan zit er dus niet bij. ‘Ik denk dat ik de verkeerde afkomst heb’, zegt Azarkan op Twitter. Hij krijgt bijval van veel twitteraars.

Volgens de Leidse classicus Miko Flohr riekt dit naar dat ‘dezelfde belangrijke prestatie bij sommigen harder wordt geprezen dan bij anderen’.

Ook voormalig GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi is ontstemd. Azarkans bijdrage wordt stelselmatig ontkend, zegt hij, ‘ironisch genoeg typerend voor die hele affaire’.

Sommige twitteraars vallen SP’er Leijten aan, die vorig jaar door een BIJ1-medewerker voor racist werd uitgemaakt omdat ze het racistische aspect van de toeslagenaffaire niet zou willen erkennen.

Anderen richten hun pijlen op Omtzigt, omdat hij tien jaar terug als CDA’er meewerkte aan het optuigen van een strengere belastingcontrole na de onthulling van de zogeheten ‘Bulgarenfraude’.

Dit jaar erkende het kabinet dat een deel van de Belastingdienst zich schuldig heeft gemaakt aan institutioneel racisme. De dienst hanteerde een zwarte lijst met namen van mensen met een hoger frauderisico, waarbij het keek naar persoonskenmerken, nationaliteit en leeftijd. Mensen met een niet-westers uiterlijk werden strenger gecontroleerd, en in een interne e-mail werd gesproken over ‘weer een frauderende asielzoeker’. Dankzij de zwarte lijsten kregen gedupeerden grote schulden en financiële en emotionele problemen.

Aantal racistische Twitterberichten geëxplodeerd na overname Musk

0

Racistische Twittergebruikers juichen de overname van Twitter door miljardair Elon Musk toe. Een georganiseerde groep ‘trollen’ – anonieme gebruikers die enkel willen provoceren – lapt de Twitterregels tegen haatzaaien nu doelbewust aan zijn laars en stuurt tienduizenden racistische berichten, meldt Twitter zelf.

Elon Musk kocht vorige week Twitter voor het bedrag van 44 miljard dollar. Radicaal-rechtse social mediagebruikers juichen zijn overname toe, omdat Musk gelooft in een absolute vrijheid van meningsuiting. Ze hopen dat Twitter nu minder streng zal modereren.

Binnen twaalf uur na Musks overname steeg het aantal berichten waarin het ‘n-woord’ werd genoemd met 500 procent, aldus het Amerikaanse Network Contagion Research Institute, dat ‘cybersociale bedreigingen’ volgt. Dit weekend gaf Twitter in een serie tweets de schuld aan een georganiseerde trollenactie. Het zou gaan om een kleine 300 accounts en meer dan 50.000 tweets.

Volgens Twitter is het beleid niet veranderd en zal haat geen plaats krijgen op het platform. Musk zelf zei vrijdag ook dat het moderatiebeleid van Twitter vooralsnog hetzelfde blijft.

Wel besloot Musk afgelopen donderdag en enkele topmedewerkers te ontslaan en een nieuwe content-moderatieraad te vormen met ‘zeer uiteenlopende standpunten’. Maar voor die tijd zal het bedrijf geen grote contentbeslissingen nemen of accounts herinvoeren. Zo is het account van de voormalige Amerikaanse president Donald Trump nog steeds geschorst.

Inmiddels hebben veel prominente Nederlandse opiniemakers, wetenschappers en journalisten een account geopend op het sociale medium Mastodon, waar streng wordt gemodereerd. Berichten op Mastodon mogen maximaal 500 tekens bedragen; op Twitter geldt een maximum van 280 tekens.

Erdogan wil nieuwe grondwet: meer ruimte voor hijab, minder voor LHBT

0

Nu de Turkse republiek haar honderdjarige bestaan nadert, grijpt de Turkse president Erdogan de ‘nieuwe eeuw van Turkije’ aan om ‘meer ruimte voor de hoofddoek’ te claimen – en juist minder voor de LHBTIQ+-gemeenschap. In een nieuwe grondwet moeten ‘familiewaarden’ beschermd worden.

‘De volgende eeuw zal de Turkse eeuw worden’, zei Erdogan dit weekend in een speech op de 99ste verjaardag van de Turkse republiek, die altijd uitbundig wordt gevierd – vooral in de seculiere hoek van het politieke spectrum.

Erdogan geeft met zijn plannen een nieuwe twist aan de politieke vieringen. Hij wil constitutionele waarborgen voor de hoofddoek, die lange tijd volgens vele streng-seculieren juist als onverenigbaar werd gezien met de republiek.

Ook zet hij de zogenoemde ‘familiewaarden’ in tegen ‘perverse bedreigingen’ vanuit de LHBTIQ+-gemeenschap.

Bij de conservatieve achterban van de president is de LHBTIQ+-gemeenschap de nieuwe en favoriete gebeten hond. Zo vond in Ankara een tweede anti-homomars in korte tijd plaats. Daar werd onder meer ‘Allah-u Akbar’ gescandeerd en waren borden tegen ‘perverse globale bewegingen’ te zien, meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Erdogan is bijna twintig jaar aan de macht, maar grijpt het honderdjarige bestaan van de republiek aan om ‘een nieuwe start te maken’. De nieuwe grondwet zal de ‘rechtsstaat, pluralisme, rechtsspraak en gelijkheid’ versterken, aldus Erdogan.

Martijn de Koning: ‘Moslims te vaak op het menu in plaats van aan tafel’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we met dit fenomeen om? Gaat het de goede of de slechte kant op? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

Martijn de Koning is antropoloog en doceert aan de afdeling Islam, Politiek en Samenleving van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is een van de Nederlandse experts op het gebied van haat tegen moslims en radicalisering van moslims in Europa.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: heeft u zelf pijnlijke momenten meegemaakt met of rond moslims?

‘Ik reis veel door islamitische landen en maak voor het overgrote deel hartelijkheid en gastvrijheid mee. Ook als men weet dat ik een ‘ongelovige’ ben.’

Als islamonderzoeker moet u toch het één en ander van dichtbij voorbij hebben zien komen?

‘Ja, vooral vanuit de tweede linie. Dus niet tegen mij gericht.

‘Wat je altijd weer ziet gebeuren, is dat moslims worden aangesproken op de daden van andere moslims op andere plekken in de wereld. Ik herinner me nog altijd – ook omdat het zo typerend is – dat ik op een schoolplein een leraar aan een Marokkaans meisje hoorde vragen: ‘Waar staat in de Koran dat je een flatgebouw mag binnen vliegen?’ Een beetje een rare vraag, als je het gebrek aan vliegtuigen toen de islam ontstond even meeneemt.

‘Dat soort zaken, dus. Plus de omgekeerde variant: het voortdurend benadrukken dat moslims ook maar gewone mensen zijn, dat er ook goede moslims zijn. Daar werd vaak niet aan getwijfeld, eigenlijk. ‘Ik heb niets tegen jou persoonlijk, jij bent prima maar de islam…’, enzovoort.’

Die acceptatie, maar dan énkel op persoonlijk niveau, heeft u daar een verklaring voor?

‘Je kunt het een klassieker noemen, die opgaat voor mensen van kleur, Roma, Joden… ‘De Joden beramen een complot met wereldmacht als doel, maar… de Jood die naast me woont is superaardig.’ Dat, dus. Het is eigenlijk vrij logisch. Als je iemand leert kennen, meemaakt in sociale situaties, dan moet je vaststellen dat er méér facetten aan haar of hem zijn dan jouw beeld van waar zijn groep of religie voor zou staan. Het punt is alleen dat de vooroordelen en de stereotypering daarmee vaak niet ontkracht worden. Want die buurman wordt gezien als de uitzondering, terwijl het negatieve beeld wordt gezien als kenmerkend voor de groep.’

Zijn er volgens u problemen met moslims, als groep in Nederland?

‘Ja, die zijn er. Er zijn problemen met gedragingen en opvattingen van sommige moslims. Net als bij andere Nederlanders.’

Bijvoorbeeld als het gaat om positie van de vrouw en homo’s?

‘Ja.’

‘Ja, er zijn problemen met gedragingen en opvattingen van sommige moslims – net als bij andere Nederlanders’

We leven in een tijd waarin sommige mensen om de hete brij heen draaien, terwijl anderen zich laten leiden door de ‘Het moet maar eens gezegd worden’-mentaliteit die onder meer wordt aangejaagd door Geert Wilders.

‘Het verhaal van Wilders gaat alleen over problemen die mensen met moslims hebben. Dat loont voor hem. Dit levert hen media-aandacht en dus stemmen op. Maar het helpt bar weinig bij het oplossen van de genoemde problemen en als het gaat over het tegengaan van discriminatie. Het is een aloude politieke truc. De claim is dat het de zaken open legt, maar het vertroebelt de discussie juist.’

In welk opzicht?

‘Ik kwam laatst, iets te laat, terecht in een Tweede Kamerdebat over discriminatie en anti-islamsentimenten. Ik dacht dat ik in het verkeerde debat zat. Het ging alleen maar over problemen die mensen met de islam hebben. Dat is een van de obstakels op het moment. Het is wat je voortdurend ziet gebeuren: ‘Ja, maar moslims discrimineren ook. Kijk eens naar wat er allemaal fout is bij…’ Het helpt niet.’

Wat helpt wél volgens u? Dat is zo’n beetje de kernvraag van deze interviewserie.

‘Het helpt om de discussie helder te houden. Dat is echt essentieel.

‘Wat dat betreft spreekt het gedachtengoed van S.P.E.A.K. mij erg aan. Dit collectief van moslimvrouwen zet zich in tegen racisme, islamofobie en uitsluiting, en brengt thema’s waar nodig los van elkaar naar voren. Hebben we het over discriminatie en islamofobie, dan moet het dáár ook over gaan, niet over iets anders. Gaat het over problemen in en met moslimgemeenschappen? Dan moeten we het dáárover hebben. En bij grote voorkeur met de mensen uit die gemeenschappen zelf. Nu staan ze veel te vaak wel op het menu, maar zitten ze zelf niet aan tafel.’

Indiase diaspora over Rishi Sunak: ‘Hij geeft ons toch een stukje hoop’

‘Eindelijk iemand van onze achtergrond’ en ‘Deze man is superrijk en geprivilegieerd’. De Indiase diaspora in Nederland, bestaande uit Indiase en Surinaams-Hindostaanse Nederlanders, denkt verdeeld over Rishi Sunak.

Sunak is sinds vorige week de eerste Britse premier van kleur, met roots in India, en is praktiserend hindoe. ‘Ik was best wel flabbergasted toen ik het nieuws hoorde’, reageert de Amsterdamse Steven Singh (41). Singh werkt bij een Indiase groothandelaar, is aanhanger van het sikhisme en heeft Indiase en Surinaams-Hindostaanse roots. ‘Eindelijk mag iemand van kleur in de Britse politiek zich minister-president noemen.’

Hij had het niet verwacht. ‘We moeten niet vergeten dat India nog niet zo lang geleden viel onder het Brits koloniale rijk. Met alles wat de Britse kolonisten wereldwijd hebben gedaan, zou je niet denken dat hun land nu zou worden geleid door iemand van kleur. Veel Indiase en Hindostaanse familieleden en vrienden zijn heel blij met Sunak. Eindelijk iemand van onze achtergrond die het hoogste ambt mag bekleden in de politiek. Het geeft ons toch een bepaald trots gevoel.’

Singh vindt het bijzonder dat Sunak tot de rechtse Conservatieve Partij behoort, die de migratie drastisch wil inperken. ‘Toen zijn Indiase ouders naar het Verenigd Koninkrijk migreerden, verwelkomden de Britten deze migranten omdat van hen werd verwacht dat ze het land verder zouden gaan opbouwen. Maar tegenwoordig worden migranten gezien als een soort last. Ik vermoed dat de ouders van Sunak daarom een privilege hebben genoten.’

Gemengde gevoelens

Ook de Utrechtse Nazima Bagkari-Shaikh (48) was trots toen ze het nieuws over Sunak hoorde. Bagkari-Shaikh heeft roots in India, Pakistan en Suriname. Ze is moslima en is voorzitter van een stichting die ongedocumenteerde mensen steunt. Ondanks haar blijdschap zet ze vraagtekens bij de politieke keuzes van Sunak: ‘Deze man is superrijk en geprivilegieerd. Wat gaat hij doen voor de Zuid-Aziatische gemeenschap in zijn land?’

‘Sunak helpt de diaspora pas als hij het klassenverschil verkleint’

Sunak is getrouwd met de dochter van een miljardair en komt zelf uit een rijke migrantenfamilie, benadrukt ze. ‘Met de worstelingen van mensen uit de Zuid-Aziatische gemeenschap, zoals klassenverschillen en racisme, is de nieuwe Britse premier helemaal niet bekend. Sunak kan pas echt de diaspora helpen wanneer hij het klassenverschil in de Britse samenleving kleiner maakt en de lonen verbetert.’

Hetzelfde gevoel had ze toen Kamala Harris, die deels Indiase roots heeft, in 2020 de Amerikaanse vicepresident werd. ‘En om het even door te trekken naar Nederland: we kunnen de hoop hebben om ook hier eindelijk een premier van kleur te krijgen. Maar heb je dan gestemd op iemand vanwege de roots en de erkenning, of omdat je hoopt dat die persoon ook werkelijk wat voor onze gemeenschap gaat betekenen?’

Verkondigt ‘witte praatjes’

De Surinaams-Hindostaanse Sarita Bajnath (44) uit Amsterdam vond het symbolisch mooi dat op de dag van het hindoeïstische lichtjesfeest Diwali een hindoe premier werd. Bajnath is opgegroeid als hindoe en is werkzaam op het gebied van privileges, veiligheid en inclusie. ‘Ook gezien de Britse koloniale geschiedenis is het bijzonder dat nu iemand met Indiase wortels het hoogste ambt bekleed.’

Maar inhoudelijk houdt zij haar hart vast. ‘Sunak vertegenwoordigt vooral de rijken en wil de grenzen sluiten voor nieuwe migranten. Hoe komt dan het stukje gelijkwaardigheid terug in zijn eigen beleid?’

‘Sunak is twee keer zo rijk als prins Charles’, vervolgt Bajnath. ‘Hij kan als persoon van kleur wel racisme meemaken maar omdat hij uit een hoge sociaaleconomische klasse komt, vraag ik mij af wat hij werkelijk zou kunnen betekenen voor de gemiddelde Britse burger van kleur die slachtoffer is van institutioneel racisme.’

Bajnath ziet ook parallellen met Nederland, waar ‘veel mensen van kleur uiteindelijk toch het witte narratief napraten’ en de belangen van de witte mensen vooropstellen. ‘Dan kunnen we wel gaan streven naar representatie van mensen van kleur, maar daardoor zal er geen verandering zijn. Ik zie daarom zijn leiderschap niet heel positief in. Ik heb weinig hoop op gelijkwaardigheid, en heb niet het idee dat Sunak staat voor een eerlijkere economie.’

Net als bij Obama

Sunak zal voor hindoes in het VK en in Nederland een inspiratie vormen om ook de politiek in de gaan, denkt de Surinaams-Hindostaanse Hagenaar Vinesh Lalta (38), Statenlid D66 Zuid-Holland.

‘Ik was enorm trots toen ik het nieuws hoorde. Het voelde eigenlijk een beetje hetzelfde als toen Barack Obama president werd. Maar nu kwam het dichterbij, omdat het in het VK is en vanwege onze gedeelte roots. Als het daar mogelijk is, dan zou het in Nederland en in de rest van de wereld toch ook kunnen?’

Lalta zegt ervan overtuigd te zijn dat hindoes een toegevoegde waarde kunnen hebben in de politiek. ‘Door onze religieuze boodschap uit te dragen kunnen wij iets betekenen; namelijk door respect voor elkaar, natuur en dieren te tonen. Neem het hindoefestival Holi: door op elkaar kleurrijke poeder te gooien, vervagen de onderlinge verschillen en tonen we dat iedereen gelijkwaardig is. Nu Sunak aan de macht is, en daarnaast steeds meer hindoes en andere migranten belangrijke posities bekleden, kunnen we eindelijk onze universele boodschap uitdragen.’

Lalta is geen fan van de Conservatieve Partij, die hij te conservatief en te elitair vindt. ‘Ik vergelijk de politiek van Sunak een beetje met die van de VVD. Dat kan er nog mee door. Partijen als PVV en Forum voor Democratie niet. Als Sunak namens zo’n partij premier was geworden, van UKIP (een eurosceptische partij, red.) bijvoorbeeld, zou ik mij wel schamen.’

Hoop en zelfvertrouwen

Ondanks zijn conservatisme geeft Sunak hoop en inspiratie aan de Indiase diaspora, zegt Amsterdammer Singh. ‘Dankzij hem leren we dat we onszelf eindelijk kunnen vertegenwoordigen, niet in een hoekje hoeven te schuilen. Voordat Sunak premier werd, hadden we weinig hoop dat de Indiase diaspora ook aanwezig zou zijn in de maatschappij. Onze maatschappelijke betrokkenheid was weinig zichtbaar. We schermden onszelf af omdat we een multiculturele achtergrond hebben en dachten dat we er niet tussen zouden passen.’

Het premierschap van Sunak heeft zeker impact, wil Singh maar zeggen. ‘Steeds meer mensen met een Indiase achtergrond willen nu laten zien dat ze ook iets voor de samenleving willen betekenen. Dit is ook van deze tijd. Het is nu ‘onze’ maatschappij, en niet meer alleen van de autochtone bevolking. Ik hoop dat we binnen twee jaar met trots kunnen zeggen dat Indiase roots de Britse samenleving vooruit hebben geholpen.’

‘Dankzij hem leren we dat we onszelf kunnen vertegenwoordigen’

Een premier met Indiase roots? Hindostanen en andere migranten in Nederland dachten heel lang dat dit niet kon, zegt D66-Statenlid Lalta. ‘Door de kolonisatie is ons zelfvertrouwen beschadigd. Sunak laat zien dat dit plafond doorbroken kan worden. We hoeven misschien niet allemaal premier te worden, maar we kunnen de beste worden in ons eigen werkveld. Sunaks premierschap geeft ook mij, als hindoe met politieke ambities, een boost van hoop, zelfvertrouwen en positieve energie. Vanaf nu kunnen we met z’n allen (de Indiase diaspora en de autochtone bevolking, red.) vooruit en meer samenwerken.’

De Utrechtse Bagkari-Shaikh is sceptischer. ‘Het Britse kolonialisme heeft nog steeds wel impact. Er is nog steeds weinig aandacht voor de genocide gedurende de partitie tussen India en Pakistan in 1947. De Kohinoor, de Indiase diamant, is nog in de kroon van Elizabeth in het Verenigd Koninkrijk; dat doet nog steeds pijn. Ik vraag mij daarom af of we mensen solidair krijgen met de Zuid-Aziatische diaspora.’

Indiase tv-zender beboet na linken hijab aan al Qaida

0

De Indiase nieuwszender News18 heeft van de Indiase autoriteiten een boete gekregen van omgerekend zo’n 600 euro. De reden: manipulatieve en onjuiste berichtgeving over een groep vrouwelijke islamitische scholieren.

In april vertelde de nieuwslezer dat een groep islamitische scholieren (foto) in de Indiase staat Karnataka niet de hijab meer mochten dragen op school en hen daardoor de toegang tot hun examens werd geweigerd, wat op zich juist was.

Maar de nieuwslezer verwees ook naar de meisjes als de ‘hijabi-gang‘ en zei, onjuist, dat ze tot rellen waren overgegaan. De nieuwszender maakte in haar berichtgeving ook een link met Al Qaida, met verwijzingen als #AlQaedaGangExposed.

Het incident leidde tot veel ophef in India. In India waait sinds de hindoe-nationalistische partij BJP aan de macht is, nu zo’n acht jaar, een gure wind voor veel moslims. Zij worden steeds vaker het doelwit van geweld, bedreigingen en (wettelijke) uitsluiting.