12.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 213

Ook Afghaanse vrouwen de straten op

0

De protesten in Iran lijken vrouwen in buurland Afghanistan te hebben geïnspireerd. Ook daar gaan vrouwen de straat op, meldt nieuwssite al Monitor.

De protesten centreren zich vooral rondom sjiitische Hazara-vrouwen, die worden gediscrimineerd door het radicaal-soennitische Taliban-regime. Eind september waren ze het doelwit van een bloedige terreuraanslag, waarbij 53 Hazara-meisjes op school omkwamen.

Ook studenten mengen zich steeds meer in het protest, die lijken te worden geïnspireerd door – vooralsnog veel massalere – protesten in Iran.

‘De Iraanse protesten hebben zeer veel symbolische waarde voor Afghaanse vrouwen’, zegt een vrouwelijke Afghaanse activist (26) tegen de website Arab News.

Sinds de machtsovername van de Taliban vorig jaar zijn vrouwen veel beperkingen opgelegd, zoals uitsluiting in het onderwijs. In die zin herkennen de Afghaanse vrouwen zich in de onderdrukte Iraanse vrouwen, meldt Human Rights.

‘Meisjesscholen sluiten is zelfs voor de meest conservatieve families in Afghanistan te ver gegaan’, zegt de Afghaans-Zwitserse analist Torek Farhadi. ‘Afghaanse vrouwen kunnen leven met de verplichte hoofddoek, maar kunnen niet zonder onderwijs.’

Turkije pakt opnieuw Koerdische journalisten op

0

De Turkse politie heeft twaalf Koerdische journalisten opgepakt in verschillende steden. De operatie is volgens critici onderdeel van een grootschalige campagne tegen Koerdische media die over mensenrechtenschendingen schrijven.

Onder de gearresteerden is Diren Yurtsever, de hoofdredacteur van de Koerdische website Mezopotamya News, en zeven andere journalisten van vrouwenwebsite JINNEWS. Ze zijn allemaal naar een ‘terroristendetentiecentrum’ in Ankara gebracht.

‘Ze kwamen tierend en scheldend binnen bij de redactie met machinegeweren’, zegt Dilan Babat van JINNEWS tegen al Monitor. ‘Al hun spullen zijn meegenomen, van laptops tot smartphones’, aldus Babat.

De veiligheidsdiensten in Ankara zeggen dat de journalisten ‘propaganda’ maken voor de Koerdische militante beweging PKK en ‘haat en verdeeldheid zaaien onder het volk’.

In juni waren al zestien Koerdische journalisten opgepakt. Zij wachten nog op een officiële aanklacht, maar ook zij worden door de staat in verband gebracht met de PKK, die ook op de terrorismelijst staat van de VS en EU.

Intussen zijn ook ruim 650 mensen aangehouden op verdenking van het ontplooien van ‘financiële activiteiten’ voor de in Turkije de verboden Gülenbeweging. Daarvan zijn nu 219 gearresteerd, meldt de Turkse nieuwssite Turkish Minute.

Boze ex-premier Pakistan kondigt opnieuw mars naar Islamabad aan

0

De Pakistaanse ex-premier Imran Khan kondigt aan vrijdag een mars te organiseren naar de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Hij is nog altijd boos omdat hij eerder dit jaar werd afgezet en pleit voor vervroegde verkiezingen.

‘Ik marcheer om de regering onder druk te zetten om onmiddellijk verkiezingen aan te kondigen’, zei Khan gisteren.

Vorige week vonden er kleinschalige protesten plaats in Pakistan, nadat het hoogste verkiezingstribunaal van Pakistan Khan uit het parlement zette vanwege ‘corruptie’.

In april werd Khan door het Pakistaanse parlement afgezet als premier. Daarna organiseerde hij protesten door het hele land, waaronder ook een eerste mars naar Islamabad, waarin hij opriep tot vervroegde verkiezingen. De nieuwe Pakistaanse regering wil echter pas volgend najaar verkiezingen organiseren.

Polarisatie-expert Paul Dekker: ‘We haten andere mensen niet meer dan vroeger’

0

In het publieke debat lijken tegenstellingen op de spits te worden gedreven. Antivaxxers en boze boeren die op complotten en politici jagen, een Forum-politicus die journalisten ‘rioolratten’ noemt, een Ongehoord Nederland-presentatrice die het ‘n-woord’ bezigt en, aan de andere kant van het spectrum, activisten die het kapitalisme omver willen werpen en kranten oproepen ‘foute’ journalisten te ontslaan. In hoeverre is zulke polarisatie schadelijk? Waarom lijken meningen steeds minder los verkrijgbaar? En wat zijn de beste strategieën om polarisatie tegen te gaan? We vroegen het aan Paul Dekker, hoogleraar Civil Society aan de Tilburg University. Onlangs verscheen de door hem geredigeerde bundel Politieke polarisatie in Nederland.

Beeld: Het Wereldvenster

Veel mensen hebben het idee dat de polarisatie in de samenleving toeneemt. Waarom denken zij dit?

‘Wisten we dat maar. Er is wel een pessimistische bias. Mensen hebben hun antenne beter afgestemd op zaken die verkeerd gaan. Dat is ook evolutionair verklaarbaar. We hebben meer oog voor dreigingen dan voor wat er goed gaat, zo kunnen we overleven. Maar deze focus op wat er slecht gaat, leidt ook tot een pessimistische maatschappijvisie. Daarnaast wordt het negatieve gevoel versterkt door de media, die ook eerder kijken naar wat er allemaal verkeerd gaat in de samenleving.’

Klopt hun perceptie? Neemt de polarisatie in de samenleving toe?

‘Het hangt heel erg af van waar je naar kijkt. Opvattingen van de Nederlandse bevolking zijn over de hele linie niet gepolariseerder geraakt. Dit blijkt uit data over opinies, die we bekeken hebben vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het blijkt dan zeker geen algemeen patroon, dat mensen gepolariseerder over zaken denken.

‘Over sommige onderwerpen gaat men meer van mening verschillen, over andere juist minder en vaak verandert er niet veel. Hetzelfde geldt als je kijkt naar verschillen tussen bevolkingsgroepen zoals mannen en vrouwen, tussen jongeren en ouderen en tussen hoog- en laagopgeleiden. Dan zie je dat opvattingen soms verder uit elkaar zijn gaan lopen. Maar in het algemeen is het niet zo dat er meer polarisatie is.

‘De affectieve polarisatie bijvoorbeeld – welke gevoelens heb je tegenover mensen met een andere mening of uit een andere groep? – is in Nederland niet toegenomen. We zijn andere mensen niet meer gaan haten dan vroeger. De laatste tijd is er wel meer polarisatie tussen politieke partijen, maar dat is recentelijk – en het is nog maar de vraag of deze polarisatie ook een trend is.’

Zorgen mensen die zich zorgen maken over polarisatie er ook voor dat de polarisatie afneemt?

‘Dat is niet zo duidelijk. In de Verenigde Staten is hier wel onderzoek naar gedaan. Daarbij blijkt dat sommigen op zoek gaan naar verbindingen en het gelijk van de eigen groep gaan relativeren. Maar er zijn ook mensen die als gevolg van de sterke maatschappelijke tegenstellingen hebben besloten zich uit de discussie terug te trekken, omdat ze polarisatie onaangenaam vinden. In de VS worden sommige mensen zelfs letterlijk ziek van de polarisatie.’

Is de polarisatie in de VS sterker dan in Nederland?

‘Je kunt gerust zeggen: heel veel sterker. Bij veel mensen, ook sociologen, leeft het idee dat Amerika ons voorland is. Daar gebeurt alles eerder dan hier. Maar is dat wel zo? Dat er in de VS meer polarisatie voorkomt dan hier heeft alles te maken met het tweepartijenstelsel. Niet dat Amerikanen politiek zo belangrijk vinden, maar aan de vraag of je Democraat bent of Republikein wordt alles opgehangen. De tegenstelling tussen stad en platteland, of je in een Tesla rijdt of een SUV. Dat is in Europa veel minder het geval.’

Maar wij hebben toch D66 en GroenLinks als de partijen voor de hoogopgeleiden uit de Randstad, versus PVV en Forum voor Democratie als partijen voor laagopgeleiden uit de provincie? Je ziet dit toch ook aan hun consumptiepatroon? Een vegan salade van de Marqt versus een broodje frikandel uit de muur, gechargeerd gezegd.

‘De kloof tussen enerzijds D66 en GroenLinks en anderzijds PVV en FvD groeit, maar er zijn ook veel andere partijen in Nederland. In de VS zijn de tegenstellingen veel groter. Daar trouwen mensen ook niet met mensen van de andere partij en moeten ze er ook niet aan denken dat hun kinderen dat zouden doen, zo blijkt uit onderzoek. Ze hebben vaak ook een heel stereotiepe voorstelling van de andere kant. Democraten zijn linkse activistische types, in de ogen van Republikeinen, en Republikeinen zijn in de ogen van Democraten stumperds met MAGA-petjes (Make America Great Again, red.) op.’

Kan polarisatie ook een positieve kracht zijn?

‘Er wordt gesteld, vooral binnen de politiek, dat het nuttig kan zijn om tegenstellingen scherper aan te zetten. Het is een enerzijds-anderzijds-verhaal. Als toeschouwers in slaap vallen bij een lauw debat, dan is het goed om de tegenstellingen te benadrukken, om het publiek bij de publieke zaak te betrekken. Daarna komen de nuances vanzelf. Ook kan polariseren nuttig zijn om een bepaald onrecht te adresseren. Dit speelt bij multiculturele kwesties. Woede helpt dan, om te zeggen dat er écht iets aan de hand is. En het kan nodig zijn om tot goede oplossingen te komen. Ten slotte kan polariseren helpen om de andere kant te dwingen om met betere argumenten te komen.’

Zou u bijvoorbeeld het gepolariseerde debat over Zwarte Piet geslaagd kunnen noemen?

‘Ik denk het eigenlijk wel. Ik denk niet dat je zo ver was gekomen als er heel genuanceerde debatten hadden plaatsgevonden. Tegelijkertijd is er wel een risico: mensen van de tegenpartij kunnen zich gaan ingegraven. Ze zijn dan minder bereid om te luisteren. Maar toch denk ik dat het debat goed is geweest, dat de emoties hoog op zijn gelopen. Dat was nodig om mensen bewuster te maken.’

‘PVV en FvD bejegenen continu de ander met wantrouwen. En dan wordt het problematisch’

De laatste vijf jaar zijn er ter linker- en rechterzijde partijen bijgekomen – FvD, BIJ1, JA21, BBB, BVNL – die, elk op hun eigen manier, systeemkritiek uiten en ‘de andere kant’ – ‘woke’ of juist ‘racisten’ – aanvallen. Deze partijen kanaliseren bepaalde geluiden in de samenleving over gelijkheid, migratie en diversiteit. Maar wakkeren ze, met de Tweede Kamer als prominent platform, de onwenselijke polarisatie ook niet verder aan?

‘Dit is een hele relevante, maar ook hele ingewikkelde vraag. Je ziet vaak dat partijen nogal extreem beginnen, om bepaalde voor hen belangrijke onderwerpen te agenderen. Maar na verloop van tijd worden ze gematigder. Ze groeien in het stelsel, worden daar onderdeel van.

‘Het gaat volgens mij niet om de tegenstelling racisten versus antiracisten, maar om die van ‘wij’ tegen ‘de rest’. In zijn bijdrage aan onze bundel Politieke polarisatie in Nederland schrijft UvA-politicoloog Tom van der Meer dat PVV en FvD het wantrouwen tegen de mainstream, tegen het stelsel, echt cultiveren. Ze integreren niet, ze zijn niet bereid om compromissen te sluiten. PVV en FvD zijn continu bezig de ander met wantrouwen te bejegenen. En dan wordt het problematisch. Dan is politiek niet meer productief, gaat het om het voortdurend aanwakkeren van woede. FvD is helemaal niet geïnteresseerd in oplossingen. Het is altijd fout. De PVV stelt zich op een vergelijkbare manier op.

‘In vergelijking met deze partijen zijn BIJ1 en BBB niet zo radicaal. Zij benoemen ook wat wel goed gaat. Ook JA21 is veel meer uit op het compromis, om binnen het systeem veranderingen te bewerkstelligen.’

Meningen lijken niet meer los verkrijgbaar te zijn. Fanatieke voorstanders van Zwarte Piet zijn tegen de Europese Unie en het World Economic Forum, terwijl fanatieke tegenstanders van Zwarte Piet Nederland tekeer gaan tegen het kapitalisme en het zogenoemde patriarchaat. Hoe verklaart u dit als socioloog?

‘Zo gepolariseerd als je het nu stelt, is het in de werkelijkheid natuurlijk niet. Een heel gelovig christenmens kan tegen Zwarte Piet zijn, uit menselijk medeleven, maar tegelijkertijd de status quo verdedigen op andere terreinen, zoals ten aanzien van transgenderemancipatie.

‘Toch zie je vaak dat mensen een set van standpunten hebben. Veel mensen willen graag bij een groep horen en hebben daarom die set van standpunten. Maar dit heeft ook inhoudelijke redenen. Sommige standpunten hangen inhoudelijk met elkaar samen. Mensen die iets hebben met het klimaat hebben vaak ook iets met ontwikkelingssamenwerking. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de wereld, niet alleen voor de eigen groep.

‘Belangrijk is ook het aanbod van politieke partijen. Mensen nemen standpunten van een politieke partij over. Je kiest bijvoorbeeld voor de PvdA vanwege sociale zekerheid, en vervolgens adopteer je de standpunten van de partij over ontwikkelingssamenwerking en EU.’

Wanneer wordt polarisatie echt schadelijk voor de samenleving?

‘Polarisatie kan echt schadelijk worden op een paar manieren. Allereerst als de affectieve polarisatie te sterk wordt. Als je hele negatieve oordelen hebt over andere groep, als je niet meer met hen wil praten, als ze je vervullen met weerzin, als je hen fundamenteel moreel afwijst, dan is dat niet goed. Als iemand een andere mening heeft, is die ander niet meteen een slecht mens. Maar als je dit niet meer wil zien, de andere kant dehumaniseert en als de vijand ziet, dan komt dat de onderlinge verhoudingen in de samenleving niet ten goede.

‘Polarisatie kan ook problematisch worden als de ideologische polarisatie te ver is doorgeslagen. Bijvoorbeeld als iemand zegt dat hij voor meer Europese samenwerking is. En dat de tegenstander hem dan allemaal andere standpunten in de schoenen schuift over andere zaken, die hij misschien helemaal niet heeft. Dat is niet gezond.’

Polarisatie associëren we tegenwoordig met de rechts-populistische partijen PVV en Forum voor Democratie, maar in de jaren zeventig was polarisatie vooral een linkse hobby. De PvdA koos voor de polarisatiestrategie, om de christendemocratische middenpartijen te breken. Waarom is dit zo veranderd?

‘In de jaren zeventig was polarisatie een doelbewuste strategie van links. Het was misschien niet zo’n gelukkige strategie van links, want de PvdA won in 1977 de verkiezingen maar verloor de kabinetsformatie – maar dat is een discussie voor historici. Ik denk ook dat de polarisatie nu vooral van rechts komt. Een conservatieve Amerikaan zou zeggen dat dit komt omdat links cultureel dominant geworden is, de toon zet op de universiteiten en in de media. Daartegen komt rechts nu in verzet. Er is inderdaad een belangrijke verschuiving geweest van traditionele waarden naar postmaterialistische waarden. Een sociaaleconomisch rechtse partij als de VVD heeft deze nieuwe waarden ook omarmd. De partijen die deze nieuwe postmaterialistische waarden bestrijden, zijn nu de uitdagende partijen geworden.

‘Toch is dit niet een sluitend antwoord op je vraag. Belangrijk is ook dat destijds links op een andere manier polariseerde, meer binnen de politiek. In de jaren zeventig was het trouwens niet alleen links dat polariseerde, dat deed VVD-leider Hans Wiegel bijvoorbeeld ook, en met veel succes. Maar premier Joop den Uyl en Hans Wiegel konden het persoonlijk goed met elkaar vinden. Tegenwoordig liggen de persoonlijke verhoudingen een stuk gecompliceerder. Als je de andere kant voor landverrader uitmaakt, dan is dat wat anders dan dat je hem voor Sinterklaas uitmaakt (zoals Wiegel Den Uyl noemde om diens linkse standpunten, red.).’

De standpunten van links en rechts veranderen ook. Vroeger waren progressieve partijen voor meer inspraak en democratie, maar nu is democratisering – denk aan het referendum – vooral een populistisch dingetje – terwijl D66 180 graden lijkt te zijn gedraaid. En vroeger gingen progressieven tekeer tegen religie, vooral tegen het christendom,  maar nu doet rechts dit – vooral tegen de islam. Hoe verklaart u deze verschuiving?

‘Om met het eerste te beginnen: progressieve partijen wilden in de jaren zeventig meer democratie, om de mensen meer zeggenschap te geven en om de democratie te verdiepen. Maar het referendum is niet zozeer een verdieping van de democratie gebleken, maar het corrigeren van een niet te vertrouwen politieke elite. Links was voor het referendum, maar toen het volk anders stemde – eerst bij het referendum over de Europese Grondwet in 2005 en daarna bij het Oekraïnereferendum in 2016 – raakte links teleurgesteld. Het volk was toch niet zo prettig progressief als links hoopte.

‘Bij religie zit het een beetje anders. Hier zit ook een inhoudelijke verschuiving achter. Rechts verdedigde het traditionele christendom tegen secularisering, maar ziet de islam niet als ‘onze’ traditie. Links wilde Nederland emanciperen van de kerk, maar ziet moslims als een gemarginaliseerde minderheid waarvoor je juist op moet komen.’

Wat is nu de belangrijkste scheidslijn in de Nederlandse samenleving die mensen tegenover elkaar zet?

‘Dat verschilt nogal per onderwerp. Als het gaat over politieke opvattingen in de breedte, dan is de tegenstelling in opleidingsniveau heel belangrijk. Die tegenstelling is belangrijker dan inkomensverschillen, genderverschillen, verschillen in leeftijd of de tegenstelling tussen stad en platteland.

‘Bij opvattingen over de verzorgingsstaat en sociale zekerheid is het leeftijdsverschil belangrijk. Jongeren vinden milieu belangrijker, terwijl ouderen meer hechten aan de oude sociaaldemocratische opvattingen en aan de verzorgingsstaat zoals ze die kenden. Jongeren stemmen vaker D66 of GroenLinks, ouderen vaker PvdA of SP.’

‘Polarisatie zit heel diep in ieder mens. Politici moeten hier goed en verstandig mee omgaan’

Wie zijn de belangrijkste aanjagers van polarisatie?

‘Je kunt niet één groep aanwijzen. Maar als je kijkt naar politieke discussies, dan zie je dat polarisatie veelal top-down is. Politici zeggen iets, vervolgens brengen media dit polariserend. Zij – politici en de media – zijn de aanjagers hier.

‘Een psycholoog kan echter zeggen dat polarisatie ingebakken zit in onze menselijke psyche. Als mensen zich bedreigd voelen, dan gaan ze de ander als schuldige aanwijzen, de eigen groep beschermen. Politici zijn in die optiek slechts de uitvoerders. Maar polarisatie zit heel diep in ieder mens, aldus psychologen. We zijn geneigd om verschillen te benadrukken. Maar het is de verantwoordelijkheid van politici om hier goed en verstandig mee om te gaan. Welke tegenstelling ga je benadrukken? Die tussen arm en rijk? Of die tussen verschillende culturen of etniciteiten? Dat is de keuze van politici. Mensen zijn gevoelig voor polarisatie, maar wat er gepolariseerd wordt, dat komt vooral van boven.’

En hoe zit het dan met algoritmes? In hoeverre versterken die de polarisatie in de samenleving?

‘Algoritmes zijn een mechanisme om voorkeuren te bestendigen, om meer van hetzelfde aan te bieden en zo onze aandacht vast te houden. Maar dit werkt alleen polarisatieversterkend voor mensen die geïnteresseerd zijn in politieke strijdpunten. Bovendien moet je hier een beetje vatbaar voor zijn. Algoritmes worden meestal niet politiek maar commercieel gestuurd. Er zit een verdienmodel achter. Slechts een kleine groep Nederlanders zwemt in die zogenoemde ‘fabeltjesfuik’ en zijn gevoelig voor complottheorieën. 80 procent van de Nederlanders vertrouwt het NOS-journaal. De polarisatie in Nederland is niet zo sterk als die in de VS.’

Wat kunnen en moeten media, social media, burgers en de politiek doen tegen onwenselijke polarisatie? 

‘Hier zijn verschillende strategieën voor. Het is belangrijk om rust in de discussie te krijgen. De feitelijke polarisatie in Nederland valt wel mee. Het ontploft hier echt niet door toenemend extremisme. De Zwarte Piet-discussie bijvoorbeeld laat zien: mensen die voor Zwarte Piet zijn, dat zijn echt niet allemaal overtuigde racisten.’

Wat zijn zij dan wel?

‘Bij de meesten zal het hoogstens onbedoeld en ongewenst racisme zijn. Dat vormt een basis voor verandering. Die heeft, denk ik, ook bij veel mensen plaatsgevonden door de discussies in de afgelopen jaren. Opvattingen van mensen zijn vaak veel genuanceerder en tegenstrijdiger dan politieke tegenstellingen doen vermoeden. Een ander voorbeeld: hoe Nederlanders over asielzoekers denken. Mensen die voor een menswaardige behandeling van vluchtelingen zijn, willen echt niet dat iedereen uit Afrika maar naar Nederland moet komen, terwijl mensen die zo hun vragen hebben over de ‘asielstroom’ echt niet allemaal vreemdelingenhaters zijn. Helaas bestaan er over en weer stereotiepe beelden van elkaar, die worden versterkt als je niet met elkaar in discussie gaat. Een discussie is juist goed, om andere ervaringen en andere denktrends te begrijpen. Tegenstanders hebben ook goede redenen om te vinden wat ze vinden. Het zijn geen immorele gekken.

‘Het internet wordt vaak aangewezen als oorzaak, de reden waarom het fout gaat. Mensen halen nepnieuws van internet, schelden elkaar uit op Twitter. Maar het internet kan ons ook helpen om het beter te doen. We kunnen ook veel betrouwbare informatie vinden op het internet. En we kunnen er ook op een constructieve manier met elkaar het gesprek aangaan, zo laat een hoofdstuk in onze bundel zien.’

Maar met een constructieve dialoog alleen kom je er toch niet?

‘Een belangrijke drive van ons mensen is onzekerheid. Bij meer onzekerheid in de samenleving, bijvoorbeeld vanwege de coronapandemie of de oorlog in Oekraïne en de hogere gasprijzen, is er meer aanleiding voor polarisatie, meer onderling wantrouwen. Een belangrijke oplossing om de ongezonde polarisatie in onze samenleving tegen te gaan, is te zorgen voor meer basiszekerheid voor mensen. Dan krijgen we allicht een vriendelijkere maatschappij. Maar ik besef dat dit nogal makkelijk gezegd is en heel moeilijk om te realiseren.’

Omstreden influencer Andrew Tate bekeerd tot islam

0

De wereldberoemde, controversiële influencer Andrew Tate (35) heeft zich bekeerd tot de islam.

‘Elke christen die gelooft in het goede en de ware strijd tegen kwaad begrijpt, moet zich bekeren’, schrijft deze ‘alpha-man’, ‘pimp’ en ‘messias’, zoals hij zichzelf graag noemt, op het extreemrechtse sociale medium Gettr.

Naast zijn carrière in kickboksen werd de Amerikaans-Britse Tate in 2016 bekend door aan de Britse variant van Big Brother mee te doen. Terwijl hij meedeed, lekte een video uit waarop Tate een vrouw met een riem slaat, waardoor hij na zes dagen alweer uit de show werd verwijderd.

Hij verwierf een grote fanbase op social media, maar is inmiddels van de meeste platforms afgegooid vanwege homofobe, racistische en met name vrouwonvriendelijke berichten. Ook van TikTok, waar zijn filmpjes meer dan tien miljard keer waren bekeken.

Andrew Tate zegt in zijn vele video’s onder meer dat vrouwen thuis horen te zijn, niet kunnen autorijden en eigendom zijn van de man. Hij vindt ook dat slachtoffers van verkrachting hun ‘verantwoordelijkheid moeten dragen’ en gaat uit met vrouwen van achttien jaar omdat hij ‘een afdruk’ op hen wil kunnen maken.

Sommige islamitische social mediagebruikers juichen Tates bekering toe. Anderen zijn kritisch. Een twitteraar zegt: ‘Tate verloor al zijn social mediaplatforms en ‘bekeert’ zich nu tot de islam. Tate weet dat moslims veel aandacht zouden hebben voor zijn bekering en ziet een makkelijk te manipuleren doelwit. Tate wil als koning behandeld worden en heeft zijn publiek gevonden.’

Canadees medisch tijdschrift erkent: wij hielden racisme in stand

0

Een vooraanstaand Canadees medisch tijdschrift heeft erkend dat het medeplichtig is geweest aan het verspreiden van vooroordelen over zwarte mensen.

Het tijdschrift Canadian Medical Association Journal (CMAJ) had sinds zijn oprichting in 1911 te weinig zwarte onderzoekers in dienst, zegt het nu zelf.

‘Apartheid, kolonisatie, dwangarbeid, imperialisme en slavernij hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de wetenschap’, betoogde Nature, het meest prominente wetenschappelijke tijdschrift ter wereld, deze zomer al. De effecten zouden terug te zien zijn in de wetenschap via rassentheorieën en rassenongelijkheid in de wetenschap zelf.

Nature deed toen een vergelijkbare schuldbekentenis als CMAJ, dat net als Nature belooft voortaan meer werk van zwarte onderzoekers en artsen te publiceren. CMAJ heeft nu voor het eerst een editie uitgebracht over misstanden in de zorg waarbij zwarte patiënten slachtoffer worden van discriminatie.

Israël over Nablus: ‘Iedereen die ons kwaad doet, eindigt in cel of graf’

0

Na de Israëlische inval deze ochtend in Nablus, waarbij vijf Palestijnen werden gedood, reageren Israëlische hoogwaardigheidsbekleders onverbiddelijk: het was hun verdiende loon. Dit meldt de Israëlische krant the Times of Israel.

Tijdens de inval door Israëlische militairen in de stad Nablus op de Westelijke Jordaanoever ontstonden hevige gevechten. Hierbij kwamen de leider van de militante groep ‘Het Hol van de Leeuw’ en nog vier Palestijnen om. Ook vielen er twintig gewonden.

Op dit moment laaien de spanningen op de Westelijke Jordaanoever weer op, net als dit voorjaar. Israël wil zijn controle op het gebied verstevigen en doodde er al ruim 120 Palestijnen, vooral bij invallen om militante Palestijnen te arresteren. Die invallen zijn fors opgevoerd nadat in het voorjaar negentien Israëliërs omkwamen bij aanslagen.

Defensieminster Gantz bezocht vandaag de Westoever: ‘Iedereen die Israëlische burgers kwaad probeert te doen, zal in de gevangenis of in een graf belanden. Er zullen geen veilige havens zijn voor terroristen en we zullen overal zijn waar nodig is om onze missie te vervullen.’

Premier Yair Lapid, die gisteren nog bezoek kreeg van premier Mark Rutte (foto), reageert op een soortgelijke manier. Ook zegt hij dat ‘iedereen die Israëliers aanvalt, moet weten dat het slecht zal gaan aflopen.’

Intussen noemt de leider van de Arabische partij in het Israëlische parlement de inval van vanochtend ‘een oorlogsmisdaad en terrorisme’. Een woordvoerder van de Palestijnse Autoriteit zegt dat Israël de volledige verantwoordelijkheid moet dragen voor de clashes.

Israël weert Marokkanen van Westelijke Jordaanoever

0

Israël, dat de Westelijke Jordaanoever bezet, heeft nieuwe strikte regels aangekondigd voor dat gebied. Marokkanen vormen een van de groepen buitenlanders die niet welkom zijn de komende twee jaar, ook niet als ze daarnaast nog een andere nationaliteit bezitten.

Andere landen die onder de regel vallen zijn Egypte, Jordanië, Bahrein en Zuid-Soedan.

Op dit moment laaien de spanningen op de Westelijke Jordaanoever weer op, net als dit voorjaar. Israël wil zijn controle op het gebied verstevigen en doodde er al ruim 120 Palestijnen, vooral bij invallen om militante Palestijnen te arresteren. Die invallen zijn fors opgevoerd nadat in het voorjaar negentien Israëliërs omkwamen bij aanslagen. Vanochtend nog doodde Israël vijf Palestijnen, waaronder de leider van een militante groep, in Nablus.

De reisbeperking voor Marokkanen is opmerkelijk. Marokko normaliseerde in 2020 nog de betrekkingen met Israël, in ruil voor de erkenning van de soevereiniteit over de Westelijke Sahara door de Verenigde Staten. Wel feliciteerde Marokko in 2021 Hamas vanwege diens ‘overwinning’, na een reeks van beschietingen tussen Hamas en Israël.

Toen de Israëlisch-Palestijnse spanningen dit voorjaar opnieuw oplaaiden, hield Marokko zich wat meer op de vlakte. Marokko veroordeelde Israël wel, maar zonder het land te noemen. Marokko maakt bovendien hardhandig een einde aan pro-Palestina-demonstraties in eigen land.

Afgelopen zaterdag, op een conferentie van de Organisatie voor Islamitische Samenwerking, herhaalde Marokko zijn steun voor Palestina en de rechten van Palestijnen om een onafhankelijk staat te zijn met Oost-Jeruzalem als hoofdstad.

Influencer spoelt ‘waardeloos’ Turks geld door de wc, wordt gearresteerd

0

Een Turkse influencer is gisteren aangehouden omdat ze in een TikTok-video 100 Turkse lira door de wc had gespoeld.

Mika Can Raun, een trans persoon, is een bekende figuur op Turkse social media met veel volgers op TikTok (130.000) en Instagram (700.000).

Ze spoelde honderd Turkse lira door het toilet, omgerekend ruim vijf euro, om te illustreren hoe weinig waarde de lira door de aanhoudende inflatie nog heeft.

Maar de autoriteiten vatten haar actie op als het ‘beledigen van de symbolen van de soevereiniteit van de staat’.

Niet lang na haar aanhouding is ze vrijgelaten.

In Nederland en andere Europese landen viert de inflatie hoogtij, maar in Turkije is deze tien keer zo hoog en al veel langer gaande.

Het ‘islamdebat’ lijkt soms 2002 te echoën – toch zijn we al veel verder

0

Debat-déjà vu. Wie de afgelopen weken de veenbrand van het ‘islamdebat’ zag opvlammen, waande zich weer ongeveer in 2002.

Een woelige week begon toen onze columnist rabbijn Lody van de Kamp een brief van burgemeester Femke Halsema las, een uitnodiging voor overleg gericht aan ‘alle moskeebesturen’ van Amsterdam. Ze wilde hen een selectieve verklaring laten tekenen die geweld tegen LHBTIQ+’ers veroordeelt.

Van de Kamp schreef op 15 oktober, twee dagen voor de ontmoeting, een vlammende column op de Kanttekening:

‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Twee dagen later blies Halsema de ontmoeting af. Moskeeën waren boos over de uitnodiging, want die was alleen aan moskeebesturen gericht. Maar de burgemeester ontkende dat ze discrimineerde: ze beweerde dat andere geloofsgemeenschappen ook benaderd werden.

De Amsterdamse kerkenraad kreeg de avond voor de publicatie van Van de Kamps column een ‘informele uitnodiging’ op een ‘heel laat moment’, bevestigde de raad aan het Parool. Opmerkelijk: de Kanttekening had luttele uren voor deze ‘uitnodiging’ de gemeente gevraagd of ook andere geloven of niet-islamitische organisaties zouden worden uitgenodigd.

Ofwel: paniek in de Stopera. Ondoordacht beleid van de gemeente. Weg coördinatie, weg vertrouwen vanuit moskeeën, moslims en een deel van de samenleving. En koren op de molen van extremisten. Die kunnen weer zeggen: ‘Zie je wel, ze vertrouwen ons niet.’

En dan is er nog het oplaaiende hijab-debat, naar aanleiding van de gebeurtenissen in Iran. In een Kanttekening-stuk hekelden moslima’s een artikel dat eerder in de Volkskrant verscheen onder de kop ‘Hoofddoekdwang in Holland’. Een van onze geïnterviewden – met hoofdoek – zei: ‘De islam kent geen dwang.’

Zo zie ik dat ook. Maar we moeten vooral als moslimgemeenschap onze ogen niet sluiten voor de verhalen zoals opgetekend in de Volkskrant: echte vrouwen, die echte ervaringen van hijabdwang vertellen. En we moeten juist als moslims opkomen voor de keuzevrijheid van deze vrouwen. Want dwang is tegen de essentie van de islam.

We zien het als onze taak om tegenover zo’n Volkskrant-stuk een ander geluid, dat vaak niet weergegeven wordt, wél een podium te geven. Overigens sluit het een het ander niet uit. Ja, hoofddoekdwang bestaat. Maar zoveel moslima’s dragen de hijab wel degelijk vrijwillig.

Mijn familie kent vrouwen met en zonder hoofddoek. Ze beslissen het zelf. Niemand in mijn familie veroordeelt vrouwen zonder hoofddoek. Misschien voor sommige Nederlanders niet te begrijpen, maar zo zit het, net als bij alle moslimfamilies in mijn omgeving. Het is niet zo zwart-wit als velen denken. Sommige moslima’s strijden hier zelfs voor hun vrijheid om de hoofdoek juist wél te kunnen dragen.

Want veel Nederlanders – christelijk of atheïstisch – hebben niets met de hoofddoek. De islam is hen vreemd, de hoofddoek valt nu eenmaal op en ze vinden dit niet meer kunnen. Artikelen over ‘hoofddoekdwang’ bevestigt hen in dit negatieve beeld.

Ik snap wel dat sommige Nederlanders hierdoor negatief over de hijab gaan denken. Hier valt bijna niet tegenop te boksen. Toch doet de Kanttekening dus een poging. Zodat ook een andere kant zichtbaar wordt.

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien

Er werden trouwens, naast het overleg tussen Halsema en de moskeeën, nóg meer zaken afgelast. Zie ook een nieuwe regenboogband-campagne van de KNVB, gepland in november. Met dank aan alle ophef rond aanvoerders Orkun Kökcü (Feyenoord) en Redouan el Yaakoubi (Excelsior), die weigerden deze band te dragen. Ook een Koranverbranding door Pegida in Rotterdam ging niet door.

Tja, Pegida. Demonstreren mag, maar ‘provocerende handelingen’ mogen niet, zo werd Pegida van tevoren verteld. Brandstichten in de openbare ruimte? Ook niet. Dus werd Pegida-voorman Edwin Wagensveld opgepakt toen hij alsnog een Koran wilde verbranden. Ten overstaan van tientallen tegendemonstranten, op een winderig Stationsplein.

Wat, als het aan Pegida had gelegen, een epische clash tussen zogenaamd onverenigbare culturen had moeten worden, werd een sneue vertoning. Op enkele tientallen tegendemonstranten na ging heel multicultureel Rotterdam door met het leven. Mensen die gewoon hun leven willen leiden en zich weinig aantrekken van de ophef van de week.

Zo ook veel moslims, in heel Nederland. Zij zijn helemaal niet bezig met Pegida of Kökcü, maar met carrière maken of juist, net als zoveel Nederlanders, zich wanhopig aan het afvragen: hoe gaan wij de eindjes nog aan elkaar knopen, met die inflatie?

Laten we de zaken, zeker in deze verhitte tijden, in proportie blijven zien. Het samenleven schuurt en er is debat, maar dit proces gaat de goede kant op. Moslims emanciperen zich en nemen, steeds zichtbaarder, hun plek in. We leven allang niet meer in 2002.