10.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 232

Russen vluchten massaal naar Turkije en Armenië

0

Vele Russen pakken hun biezen na de afkondiging van de gedeeltelijke mobilisatie. Vluchten naar Turkije en Armenië – waar Russen naartoe kunnen reizen zonder visum – zijn volgeboekt, meldt RTL Nieuws.

Volgens Turkish Airlines zijn vluchten voor een enkele reis vanaf Moskou naar Istanbul, Ankara en Antalya voor de komende drie dagen uitverkocht. De goedkoopste vluchten van Moskou naar Istanbul kosten nu zo’n 1.300 euro.

Volgens gegevens van de Russische luchtvaartsite Aviasales zijn ook directe vluchten van Moskou naar de Armeense hoofdstad Yerevan uitverkocht, net als tickets naar de Georgische hoofdstad Tbilisi en naar Kazachstan en Azerbeidzjan.

Russische mannen zijn bezorgd dat ze moeten vechten in Oekraïne. Door de gedeeltelijke mobilisatie kan Rusland honderdduizenden reservisten oproepen voor de strijd in Oekraïne. Het is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog dat Rusland overgaat tot een mobilisatie.

Met de Queen werd ook het Empire begraven

0

Dat deze maand de Britse koningin is overleden en begraven, is u vermoedelijk niet ontgaan. En evenmin dat men over dat hele proces bijna twee weken heeft gedaan. De halve wereld aan staatshoofden was in Westminster Abbey aanwezig, alleen Poetin mocht niet komen, wat door het Moskou als blasfemie is betiteld – de Russische dictator staat voor Kremlin inmiddels kennelijk gelijk aan God.

De Nederlandse Oranje-afvaardiging zat in de kerk prominent vooraan, waar Biden en Macron met een plaatsje halverwege genoegen moesten nemen. Dat is niet omdat Nederland zo geweldig belangrijk is, maar omdat bij dit soort archaïsche rituelen blauw bloed – hoe verdund intussen bij Amalia door de uiterst burgerlijke afkomst van haar moeder ook – voorrang heeft.

Keizer, koning, admiraal, zoals het bekende kinderliedje wil – daarin komen presidenten en soortgelijke banale lui zonder tot Karel de Grote terug te voeren stamboom niet voor. Die mogen achteraan sluiten in de rij, ook al is Amerika nog altijd een wereldmacht, en Nederland al sinds ruim driehonderd jaar niet meer.

In vroeger eeuwen telde die juiste volgorde zeer nauw, en dat kon tot menig diplomatiek conflict aanleiding geven. In middeleeuws Europa trad de paus, als geestelijk leider, dan als een soort scheidsrechter op: bovenaan kwam de keizer van het Heilige Roomse Rijk, dat wat nu grofweg als Duitsland bekend staat, maar toen veel groter was en ook de Alpenregio en Noord-Italië omvatte. Die zakte vervolgens, naarmate zijn macht en rijk afbrokkelde, en door Luthers Reformatie ook nog eens godsdienstig verdeeld raakte, geleidelijk naar plaats drie: achter de inmiddels machtiger koningen van Frankrijk en Spanje. In het diplomatieke verkeer werden alle soevereine monarchen overigens steeds meer als elkaars gelijken beschouwd.

Maar nog toen Madrid daarom bij de vredesconferentie te Nijmegen in 1679 een ovale onder­handelingstafel voorstelde, verzette Wenen zich hevig vanwege deze doorzichtige poging ‘om de algemene gelijkheid van de koningen met Zijne Keizerlijke Majesteit’ in te voeren. Bij een ovale tafel zit immers, anders dan bij een rechte, niemand aan het hoofd.

Voor de Britten geldt eigenlijk nog steeds dat bij zo’n rechthoekige tafel dan eigenlijk automatisch hún monarch aan het hoofd zou moeten zitten. Het hele illusionaire Brexit-visioen van een ‘Britannia rules the waves again’ is daarop gebaseerd. Hun Queen was gewoon The Queen. Dat andere landen er toevallig soms ook eentje hebben – de Denen sinds 1972, de Nederlanders van 1890 tot 2013 – was secundair.

Dat moest natuurlijk ook met deze groots uitgevallen staatsbegrafenis tot uitdrukking gebracht worden: het Britse wereldrijk bestaat nog steeds, ook al heet het nu Gemenebest. Maar in feite werd dat wereldrijk hier met Elizabeth definitief ten grave gedragen. Het was bij haar aantreden zeventig jaar terug al niet meer wat het ooit was – het Indiase subcontinent ontbrak al – en is nadien alleen maar verder afgebrokkeld.

En nu, na haar overlijden, stelt men zich in al die ‘buitengewesten’, van Canada tot Nieuw-Zeeland, steeds luider de vraag, of men nog wel een staatshoofd wil dat aan het andere uiteinde van de aardbol resideert. Dat overal opborrelende republikeinse sentiment is nog sterker in die landen waar niet, zoals in de genoemde twee en Australië, de nazaten van de blanke Britse kolonisten getalsmatig domineren, maar waar dat voor de oorspronkelijke gekleurde bevolking geldt.

Die kijkt in de regel, begrijpelijk, met heel wat minder nostalgie op het gewezen British Empire terug. En dat geldt ook voor de voormalige koloniën die zich in de afgelopen zeventig jaar van dat Britse juk hebben bevrijd, niet altijd zonder dat Londen getracht had met wapengeweld die bevrijding te voorkomen. Voor deze landen staat Londen voor white supremacy, om even een moderne term te gebruiken, en dat maakt ook de Windsors in hun ogen besmet.

Voor de voormalige koloniën staat Londen voor white supremacy, en dat maakt de Windsors in hun ogen besmet

Elizabeth valt, gezien de sinds de Glorious Revolution van 1688 steeds verder ingeperkte monarchale macht, persoonlijk niet zoveel aan te rekenen. En voor zover bekend heeft zij zich – anders dan haar gemaal – ook nooit aan racistische uitlatingen bezondigd. Maar ze was wel hét symbool van het Britse koloniale systeem. En dat zij bij de afbraak voorop liep, kan niemand beweren. Vorsten lopen bij democratische vooruitgang nu eenmaal zelden voorop. Ook onze eigen Oranjes niet.

Zorgen over opkomst hindoe-nationalisme in VK

0

De rellen in het Britse Leicester tussen moslims en hindoes kwamen voor velen als een schok. Het Indiase hindoe-nationalisme heeft ook het Verenigd Koninkrijk bereikt. Dit meldt de website Middle East Eye

In Leicester zijn al enkele weken grote spanningen tussen moslims en hindoes. Op 28 augustus kwamen de spanningen tot een uitbarsting, nadat India Pakistan had verslagen in een cricketwedstrijd. Een menigte die ‘Dood aan Pakistan’ scandeerde liep door de straten Leicester, en viel een Sikh aan en een politieagent.

Enkele dagen later zouden volgens social media verschillende mannen een hindoe-wijk in Leicester binnen hebben bestormd en eigendommen vernield. Op zaterdag 17 september marcheerden ongeveer 200 hindoes door een moslimwijk, waar ze ‘Jai Shri Ram’ scandeerden, ‘Gegroet Heer Ram’, een hindu religieuze groet die door de hindoe-nationalisten als een strijdkreet wordt gebruikt. De menigte viel ook islamitische omstanders aan. Moslimmannen confronteerden de hindoe-menigte, waarop de politie beide groepen uit elkaar hield. Afgelopen weekend werd een hindoetempel in Leicester gevandaliseerd en werd een hindoe vlag verbrand door fanatiekelingen. Gisteren protesteerden ongeveer 200 gemaskerde mannen voor een hindoetempel in Smethwick en riepen ‘Allah Hu Akbar.’

Volgens columnist Peter Oborne, die samen met geschiedenisstudent Imran Mulla een opiniestuk voor Middle East Eye schreef, suggereren veel media ten onrechte dat beide partijen evenveel schuld hebben. Maar je kunt de rellen in Leicester niet los van de opkomst van het hindoe-nationalisme in het VK zien, stellen ze.  Dit is ook de mening van Ook Faisal Hanif, media-analist bij het Center for Media Monitoring. Volgens hem versluieren termen als ‘rellen’ en ‘gemeenschapsgeweld’ wat er werkelijk in Leicester aan de hand is. Britse media trekken geen partij, terwijl moslims de echte slachtoffers zijn.

Volgens Oborne en Mulla sluit de regerende Britse Conservatieve Partij de ogen voor het hindoe-nationalistische gevaar. De reden is politiek opportunisme. ‘In de afgelopen jaren is de Conservatieve Partij een onuitgesproken electorale alliantie aangegaan met de regerende BJP van India.’ De Bharatiya Janata-partij is de hindoe-nationalistische partij van de Indiase premier Narendra Modi, die sinds 2014 aan de macht is.

 

Moslimlanden schipperen tussen Westen en Rusland

0

Gisteren veroordeelden Duitsland en Frankrijk het Russische imperialisme tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, terwijl Qatar, Senegal en Turkije opriepen tot onmiddellijke vredesbesprekingen.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz was hard over de Russische invasie van Oekraïne. ‘Dit is imperialisme, duidelijk en simpel’, zei hij. ‘Poetin zal zijn oorlog en zijn imperialistische ambities alleen opgeven als hij beseft dat hij niet kan winnen.’ De Franse president Emmanuel Macron zei in een toespraak dat geen enkel land neutraal mag blijven, als het gaat om het veroordelen van de Russische invasie van Oekraïne.

Moslimlanden denken hier toch anders over. Macky Sall, de president van Senegal en de huidige voorzitter van de Afrikaanse Unie, zei dat Afrika genoeg heeft geleden onder de last van de geschiedenis, en geen voedingsbodem wil zijn voor een nieuwe Koude Oorlog. ‘We roepen op tot de-escalatie en stopzetting van de vijandelijkheden in Oekraïne’, zei hij. ‘Onderhandelingen en discussies zijn de beste instrumenten die we hebben om vrede te bevorderen.’

Emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani van Qatar beaamde dit. ‘We zijn ons volledig bewust van de complexiteit van het Russisch-Oekraïense conflict en de internationale dimensie ervan, niettemin roepen we op tot een staakt-het-vuren en het onmiddellijk nastreven van een vreedzame oplossing voor het conflict.’

De Turkse president Erdogan brak ook een lans voor vredesonderhandelingen. Hij zei dat Turkije zich zal blijven inspannen om ervoor te zorgen dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne wordt beëindigd, met een overeenkomst die ‘gebaseerd is op de territoriale integriteit en onafhankelijkheid van Oekraïne’.

Poetin zelf was niet aanwezig op de VN-bijeenkomst. Ook de Chinese president Xi Jinping liet de vergadering aan zich voorbij gaan. Beide wereldleiders stuurden hun ministers van Buitenlandse Zaken.

Erdogan: ‘Griekenland verandert Egeïsche Zee in vluchtelingen-kerkhof’

0

De Turkse president Erdogan heeft flink uitgehaald naar Griekenland tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. ‘Ze hebben met pushbacks de Egeïsche Zee veranderd in een kerkhof voor vluchtelingen’, zei hij volgens de Turkse krant Sabah.

‘Terwijl Turkije nieuwe gevallen van Alan Kurdi (het Koerdische kind dat in 2015 dood aanspoelde op een Turks strand, red.) wil voorkomen, gaat Griekenland door met het terugduwen van migranten’, zei Erdogan refererend naar twee kinderen die ten gevolge van een Griekse pushback zouden zijn overleden vorige week.

De vluchtelingenkwestie leidt al enige tijd tot spanningen tussen Turkije en Griekenland. Ankara beschuldigt de Europese Unie voor het veronachtzamen van de mensenrechtenschendingen door Griekenland, aldus Sabah.

De buitenlandwoordvoerder van de EU Josep Borell dringt op zijn beurt in een brief Turkije erop aan de spanningen met Griekenland niet te escaleren, aldus de Turkse nieuwssite Duvar.

‘Een toename in vijandige retoriek tegen Griekenland en het Griekse volk is het tegenovergestelde van escaleren’, vindt Borell. Ook wijst hij op Turkse schendingen van het Griekse luchtruim en dat de Griekse soevereiniteit over de Egeïsche landen door Turkije wordt betwist.

21 september: Europese Dag tegen Islamofobie

0

Sinds 2015 is 21 september de Europese Dag tegen Islamofobie. De islamitische studentenorganisatie FEMYSO organiseert vandaag een conferentie, waarbij de slachtoffers van islamofobie in Europa worden herdacht. Enes Bayrakli en Farid Hafez, mederedacteuren van het European Islamophobia Report, eisen een Europese Coördinator Islamofobiestrijding.

Sinds 2015 organiseert Europa elk jaar op 21 september de Europese Dag tegen Islamofobie. FEMYSO, een internationale islamitische studentenorganisatie die door de Europese Commissie financieel wordt ondersteund, organiseert vandaag een conferentie over islamofobie. Doel is om ‘het bewustzijn te vergroten en vervolgacties te bevorderen’, want ‘de geleidelijke toename van islamofobie op alle niveaus heeft ertoe geleid dat de aspiraties van jonge Europese moslims diep worden geraakt en op dit moment ontbreekt een duidelijke en effectieve Europese strategie om dit probleem aan te pakken’.

Enes Bayrakli en Farid Hafez, mederedacteuren van het European Islamophobia Report, dat sinds 2015 elk jaar wordt gepubliceerd, stellen in een opinieartikel op EU Observer dat islamofobie in Europa steeds erger wordt. Het is veelzeggend volgens hen dat Frankrijk in maart dit jaar kritiek leverde op de instelling van een Internationale Dag Tegen Islamofobie, die vanaf dit jaar op 15 maart zal worden gehouden.

‘Hoewel de Fransen zich uiteindelijk niet tegen de resolutie hebben verzet, toont het aan dat er grote krachten zijn binnen Europa, en vooral landen als Frankrijk, die minder investeren in de strijd tegen islamofobie, en  – zoals opnieuw het voorbeeld van Frankrijk laat zien – islamofobie meer normaliseren.’ Bayrakli  en Hafez maken zich grote zorgen over de opkomst van extreemrechtse partijen in Europa, zoals de FPÖ in Oostenrijk en Fratelli d’Italia (Broeders van Italië) van Giorgia Meloni. En ook is er nog steeds geen Europese coördinator islamofobiebestrijding. ‘Wat Europese instellingen moeten doen, is islamofobie serieus nemen en dienovereenkomstig maatregelen nemen om het te bestrijden.’

Pakistan, de belangrijkste initiatiefnemer van de Internationale Dag Tegen Islamofobie, wil dat de Verenigde Naties ook een aparte coördinator islamofobie krijgen. In de islamitische republiek Pakistan staat op het beledigen van de profeet Mohammed de doodstraf.

Australië: inheemse rugbyspelers klagen over discriminatie door coach

0

De Australian Football League stelt een onderzoek in naar de klachten van Aboriginal-spelers, die beweren te zijn weggepest door een coach. Dit meldt de nieuwszender BBC

Aboriginal-spelers van de Hawthorn Football Club uit Melbourne werden naar verluidt verteld dat ze moesten kiezen tussen hun carrière of hun gezin. Eén speler zou zelfs zijn verteld dat zijn partner maar een abortus moest ondergaan.

‘Ik werd toen gemanipuleerd en overtuigd om mijn simkaart uit mijn telefoon te verwijderen, zodat er geen verder contact was tussen mijn familie en mij’, vertelt de speler. ‘Ze vertelden me dat ik vanaf die avond bij een van de andere coaches zou gaan wonen.’

Een andere speler vertelde dat de Football Club op dezelfde manier reageerde, toen ze hoorden dat zijn partner zwanger was. Hij werd gedwongen om het contact met haar te verbreken. Ze kreeg later een miskraam.

Een derde speler vertelde dat de club probeerde te voorkomen dat zijn familie ook naar Melbourne zou verhuizen.

Chris Fagan, de coach die zich aan deze intimidatie en discriminatie zou hebben schuldig gemaakt, heeft aangekondigd te zullen opstappen.

Kritiek op Simons: op de foto met ‘fasjo’ Van Haga?

0

De politiek leider van BIJ1 Sylvana Simons is tijdens Prinsjesdag glimlachend op de foto gegaan met haar collega Wybren van Haga van Tweede kamer fractie Groep van Haga. Op sociale media wordt het kiekje met de ex-FvD’er haar niet in dank afgenomen.

Ook Sylvana Simons maakte traditiegetrouw op Prinsjesdag een politiek statement met haar ‘reflecterende aluminiumpak’.

‘Het is Prinsjesdag. In tijden waar de crises zich blijven opstapelen en het vertrouwen in de politiek lager is dan ooit, is het belangrijk dat de overheid zichzelf een spiegel voorhoudt,’, aldus het officiële Twitteraccount van BIJ1.

Echter laten veel aanhangers van Bij1 zich gefrustreerd uit op sociale media. De foto van Simons en Van Haga zorgt volgens hen voor een deuk in het vertrouwen in de politiek.

‘We wisten dat BIJ1 zoals alle anderen die het daarvoor geprobeerd hebben niet het systeem zouden veranderen, maar opgeslokt zouden worden door het systeem zelf. Maar dit is wel érg snel gegaan zeg,’ volgens één van de Twitteraars. Een andere tweet van een verontwaardigde vrouw: ‘Wat is dit? Please zeg niet dat je kameraadschappelijk met fasjos (fascisten, red.) doet’.

Maar ook Van Haga krijgt kritiek. Een aanhanger van Forum van Democratie ziet in de foto ‘het gelijk van Thierry Baudet’ . In de politiek zou het allemaal draaien om  ‘gespeelde verontwaardiging’.

‘Als Nederland geen actie had ondernomen, had ik niet meer geleefd’

Elke maand spreekt de Kanttekening vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: de Afghaanse Abdul Hameed Noshin (37). Kort nadat de Taliban in 2021 aan de macht kwamen, vluchtte hij met zijn gezin naar Nederland. Hij werkt nu als vrijwilliger bij een kringloopwinkel in het Gelderse Twello.

Het was half augustus toen de Afghaanse Abdul Hameed Noshin hoorde dat het Taliban-leger de macht in zijn stad Kabul weer overnamen. De laatste keer dat de Taliban aan de macht waren in Afghanistan – tot 2001 – leed het land onder dagelijkse aanslagen, intimidatie van burgers en onderdrukking.

‘Mijn familie en ik waren echt bang dat ze ons zouden vermoorden. We hebben de Nederlandse ambassade in Kabul gevraagd om ons te evacueren en naar Nederland te brengen’, zegt Noshin.

Toen de troepen van de Taliban in 2001 Afghanistan verlieten, werkte Noshin op het militaire kantoor in Kabul. Hij werkte in het leger tot zijn 22ste jaar. Met de komst van het ​​nieuw regime was er veel behoefte aan geschoolde mensen. Het was de droom van Noshin om voor de internationale organisaties te werken, zodat hij steun en gerechtigheid zou kunnen bieden aan de mensen die in Afghanistan wonen. Met het nieuwe regime kon hij eindelijk aan een nieuwe start werken.

‘Ik begon mijn studie aan de Tabish-universiteit in Kabul. Na een paar jaar behaalde ik mijn bachelor in rechten en politiek. En toen ik eindelijk afstudeerde, kon ik het leger verlaten en aan de slag gaan met internationale organisaties.’

Terwijl Noshin begon te werken als chauffeur voor de politiemissie van de Europese Unie, kreeg hij eindelijk de kans om een ​​betere en veiligere toekomst op te bouwen voor hem en zijn gezin. Noshin woonde met zijn vrouw en vijf kinderen in Kabul. ‘Met mijn werk als chauffeur kon ik mijn gezin financieel onderhouden en een goede opleiding voor mijn kinderen betalen. Werken met de EU-politiemissie was ook veiliger voor mij, omdat ik dan Kabul niet hoefde te verlaten. Buiten Kabul reizen is erg gevaarlijk, want je zou kunnen worden gepakt door Taliban-officieren.’

Hij vervolgt: ‘Voordat ik met mijn bachelor begon, toen ik 22 was, vroegen de Taliban me om bij hun leger te komen. Maar ik weigerde. Ze proberen veel jonge Afghaanse mannen te rekruteren. Maar ondanks mijn jonge leeftijd wist ik heel goed dat de acties van de Taliban tegen mijn religie, de islam, zijn. Ze vechten niet voor de islam, ze vechten om een ​​slecht imago van de islam aan de mensen te laten zien. Ze doen veel verkeerde dingen, zoals geweld tegen burgers plegen. Maar de islam is juist een vreedzame religie. Toen ik weigerde me bij de Taliban aan te sluiten, dreigden ze me te vermoorden.’

Een lange en erbarmelijke reis

Zijn baan bij de EU gaven hem en zijn gezin de kans om naar Nederland te vluchten. ‘Nederland maakt deel uit van de EU, en collega’s uit Nederland hoorden over de verschrikkelijke situatie in Afghanistan. Ze hadden de Nederlandse regering gevraagd om de mensen in Afghanistan die voor de politiemissie van de EU werken te helpen. We waren erg blij toen we een e-mail ontvingen waarin stond dat ze mij en mijn familie gingen evacueren.’

Maar de reis van hun huis in Kabul naar het vliegveld verliep niet zonder problemen. Overal in Kabul waren Taliban-controleposten. De Taliban zochten naar Afghanen die werkten voor het leger en internationale organisaties – zoals Noshin deed voor de EU. ‘We waren erg bang om deze controleposten te passeren.’

Zijn meest angstaanjagende moment tijdens het reizen naar het vliegveld was toen hij zijn oudste zoon verloor. ‘Ik vluchtte samen met mijn moeder, mijn vrouw en mijn vijf kinderen. Toen mijn jongste kind ziek was, ging ik naar de winkels op zoek naar medicijnen. Mijn oudste zoon, die toen veertien jaar was, kwam me zoeken, maar toen konden we hem niet meer vinden. Wij werden nerveus: misschien was hij ontvoerd? Ik kon niet alle plaatsen doorzoeken, omdat de Taliban naar mij op zoek waren. We vroegen de mensen om ons te helpen en mijn zoon terug te vinden. Gelukkig vonden we hem vlakbij de winkel.’

Het duurde drie dagen om de tien kilometer van zijn huis naar het vliegveld te passeren, vanwege de vele controleposten. Ze kwamen aan op het vliegveld, toonden de e-mail aan de militairen en het bewijs van de werkgever van Noshin.

‘Ze accepteerden mijn verzoek om geëvacueerd te worden naar Nederland. We voelden ons echt gelukkig en dankbaar tegenover God, dankbaar voor Nederland en de mensen in Nederland. Het was zo moedig dat ze ons kwamen helpen. Als Nederland geen actie had ondernomen, hadden mijn familie en ik nu niet meer geleefd.’

Nadat hun documenten waren goedgekeurd, vlogen met een militair vliegtuig van Kabul naar Islamabad. ‘In Islamabad hebben we anderhalf uur op de grond gezeten, omdat er geen stoelen waren. Na het ellenlange wachten kwamen we aan op een speciale slaapplek en ze boden ons eten aan. We moesten een nacht in Islamabad blijven, ze gaven ons wat dekens en kussens, daarna kwamen we met het vliegtuig van Pakistan naar Nederland.’

Toen Noshin en zijn gezin in Amsterdam aankwamen, voelde alles anders: ‘Het is een veilig en fijn land. De mensen waren erg aardig, gaven ons wat te eten. Ze brachten ons naar Harskamp (vlakbij Ede, red.), ​​een militair kamp dat werd gebruik om vluchtelingen op te vangen. We deden een coronatest en moesten vijf dagen in quarantaine blijven. Na vijftien dagen kwam de IND ons onderzoeken. Na een maand kregen we eindelijk onze vijfjarige verblijfsvergunning. Ik zal de vriendelijkheid van het personeel nooit vergeten.’

Maar de reis was nog niet klaar. En net als veel Afghaanse families moesten Noshin en zijn familie maandenlang in kampen verblijven. Onder erbarmelijke omstandigheden. ‘We werden overgebracht naar een kamp in de buurt van Nijmegen, in Heumensoord. Er waren grote tenten voor gezinnen, ongeveer twaalf gezinnen werden in elke tent geplaatst. Dat betekent dat ongeveer 72 mensen in één tent woonden.’

‘We woonden maandenlang met z’n 72’en in één tent’

Dit duurde vier maanden. ‘Hoewel het veilig was, voelden we binnen in de tent te veel wind. Vooral tijdens de winter kon het erg winderig en koud worden. En omdat er veel families in zo een kleine ruimte verbleven, hoorden we veel lawaai van de andere mensen die bij ons woonden. Elke dag hoorden we kinderen huilen, mensen van andere families praten. We hadden totaal geen privacy.’

Omdat de kinderen het Nederlandse eten niet gewend waren, deden ze een speciaal verzoek om eten van buiten het kamp mee te nemen. Maar dat mochten ze niet doen, vertelt Noshin, ook al konden de kinderen niet al het voedsel eten dat werd verstrekt. ‘De kinderen hadden honger, maar hadden geen andere optie dan het voedsel accepteren en hopen dat de kinderen het zouden opeten. Als we voedsel van buiten het kamp zouden proberen te verzamelen, zouden ze ons slechte beoordeling geven. En daardoor zouden we misschien geen asiel krijgen.’

Het was niet echt een fijne plek, zegt Noshin. ‘Het kamp moest ons van gezondheidszorg voorzien. Maar er waren slechts drie verpleegkundigen voor duizend mensen. Tijdens de nacht was er niemand van de verpleegkundigen. Een keer viel een vrouw in het toilet, waarschijnlijk door hoge bloeddruk, en het duurde twee uur voordat de ambulance arriveerde.’

Noshin vertelt goede herinneringen te hebben aan de mensen in Nijmegen. ‘Ze hoorden over de noodopvang en besloten goederen zoals kleding in te zamelen en aan ons te doneren. Soms nodigden ze een aantal Afghaanse families uit voor lunch en diner. We vergeten nooit hoe vriendelijk en gastvrij zij waren.’

Voelt als een ander Afghaans dorp

Na vier maanden gingen hij en zijn gezin naar een noodkamp in de buurt van de luchthaven van Enschede. Hier werd de situatie er niet beter op. Noshin: ‘Ik weet nog dat mijn moeder in de badkamer viel en veel pijn had. Omdat we bang waren dat ze haar enkel zou hebben gebroken, heb ik het personeel van het kamp vaak gevraagd om haar naar het ziekenhuis te brengen. Maar ze zeiden dat het snel goed zou komen en gaven haar wat paracetamol.’

Pas veertig dagen later, toen Noshin eindelijk zijn huis in Twello had ontvangen, kregen ze de kans om het ziekenhuis te bezoeken. ‘Daar kwamen ze erachter dat het gebroken was.’

In totaal duurde het zes maanden vanaf aankomst in Nederland voordat ze hun eigen huis kregen. ‘De mensen in Nederland zijn zo aardig. Ze gedragen zich vriendelijk. Als ik iets nodig heb, proberen ze me te helpen. Twello is een fijne plek om te wonen en met aardige mensen is alles goed.’

Sinds Noshin zijn eigen huis heeft, voelt hij zich alsof hij weer terug is in Afghanistan, vanwege de vriendelijkheid van de mensen. ‘De Nederlandse cultuur heeft alles om mensen tevreden te stellen. Het voelt alsof ik in een ander Afghaans dorp woon, alleen met een andere taal. Het is echt leuk voor mij en mijn familie.’

Hij is net begonnen als vrijwilliger in een tweedehandswinkel om sneller de Nederlandse taal te leren en zijn nieuwe leven hier op te bouwen. Ook is hij vrijwilliger bij de Nederlandse NGO Afghanistan War Victims’ Voices, een organisatie die mensenrechtenschendingen meldt bij het Internationaal Gerechtshof. Om de cultuur te leren, sloot hij zich aan bij de Afghaanse gemeenschap in Apeldoorn. Op dit moment helpt hij andere Afghaanse families die zich hebben gevestigd in de omgeving van Twello, Apeldoorn, Vaassen en Deventer. ‘We hebben ons cultureel centrum in Apeldoorn. Nu is het mijn dagelijkse taak om gezinnen te helpen die een eigen huis hebben in de buurt.’

Noshin wenst dat zijn kinderen hier veilig kunnen opgroeien en studeren. En dat ze wat voor Nederland terugdoen. De Nederlandse gastvrijheid werkt wel anders dan de Afghaanse, merkt hij. ‘In de Afghaanse cultuur, als je een gast ontvangt, maak je een eettafel. Je hoeft bij ons nooit te vragen om mee te eten. Maar bij Nederlandse gezinnen moet je vragen of je mee mag eten en een afspraak maken.’ Hij glimlacht.

Studie: 4 op 5 Marokkaanse Nederlanders heeft ‘dubbele identiteit’

0

Verreweg de meeste Marokkaans-Nederlandse jongeren voelen zich dermate verbonden met Marokko, dat ze spreken over een ‘dubbele identiteit’. Dat concludeert nieuw onderzoek in opdracht van de Marokkaanse overheid.

Het onderzoek werd gehouden door de Raad van de Marokkaanse Gemeenschap in het Buitenland (CCME), een Marokkaanse overheidsinstelling, in samenwerking met peilinginstituut Ipsos. Zij ondervroegen ruim 1.100 Marokkaanse Europeanen tussen de 18 en 35 jaar in zes landen.

Het onderzoek concludeert dat een grote meerderheid van de Marokkaans-Europese jongeren de culturele en religieuze gewoonten uit Marokko probeert te behouden en zich niet volledig geïntegreerd voelt.

84 procent van de Marokkaanse Nederlanders zegt er zo’n ‘dubbele identiteit’ op na te houden. In Frankrijk (80 procent, in België (79), Spanje (70) Duitsland (67) en Italië (62) ligt dat percentage lager.

82 procent van de Marokkaanse Nederlanders zegt in Nederland beschouwd te worden als een buitenlander. Maar dat gevoel is, eenmaal op bezoek in Marokko, niet weg. 91 procent zegt dat gevoel namelijk ook te krijgen vanuit Marokkanen als ze op bezoek zijn in Marokko.