14.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 200

Suikerklontjes

0

‘Gecondoleerd, sterkte.’ Dat is zowat het enige dat ik weet over de omgang met naasten van een Nederlandse overledene. Het zal wel iets met het calvinisme te maken hebben. Ook de rouw wordt bescheiden gehouden. Begrafenissen zijn in besloten kring. Alleen als je uitgenodigd bent ga je naar de begrafenis.

Bij ons gaat dat anders. Bij het vernemen van het overlijden ga je als je de overledene of naasten wat van nabij kent naar hun huis. Het huis raakt dan al snel vol. Of een moskee in de buurt wordt dan omgedoopt tot rouwlocatie, of een buurtcafé dat afgehuurd wordt , of er wordt een tent voor het huis geplaatst.

De begrafenis is veelal na het eerstvolgende middaggebed in de moskee waar de overledene een band mee had. Het stoffelijk overschot wordt vlak na overlijden opgehaald door mensen van het begrafenisfonds. Voor de dienst doen ze samen met directe familieleden de rituele wassing en wikkelen ze de overledene in een wit gewaad. Zo wordt de overledene naar het middaggebed gebracht. Als formaliteiten dat niet toelaten schuift het proces naar de volgende dag.

De begrafenis is veelal na het eerstvolgende middaggebed

De gesloten kist wordt voor de moskee geplaatst. Mensen sluiten zich daarachter aan. De imam houdt voor de moskee een korte preek over de vergankelijkheid van het leven en er volgt een korte gezamenlijke gebedsdienst. De kist wordt op de schouders genomen. Iedereen probeert mee te helpen met dragen. De kist wordt in de begrafenisauto geplaatst en naar de begraafplaats gebracht of naar het moederland gevlogen om daar begraven te worden.

Na de begrafenis wordt er nog tot drie dagen gerouwd bij het huis van de overledene. Iedereen die ook maar enigszins een band met de familie heeft, legt een bezoek af. Na deze officiële rouw volgen de bezoeken van bekenden die verder weg wonen of die dan verhinderd zijn. Dat proces kan tot enkele maanden duren.

Ik kan me herinneren dat bij het overlijden van mijn opa er veel bezoek naar mijn ouderlijk huis kwam. Streekgenoten brachten een tas mee met twee pakjes suikerklontjes en twee pakjes thee. Lange jaren heb ik dit niet begrepen. Nu zie ik het wel. Voor Europa haar poorten voor onze streek opende was er armoede. Thee en suiker waren nodig om zoveel gasten te kunnen ontvangen. Dit ritueel hadden mijn goedgelovige streekgenoten naar Nederland meegenomen.

Sanae Orchi: ‘Door yoga weet ik beter wie ik ben’

0

Sanae Orchi geeft les in Afrikaanse yoga en leerde zelf ook veel. ‘Het was bijna een hobby, zoeken naar dingen over mijzelf die ik nog niet wist.’

‘Het grappige is dat ik tijdens mijn jeugd weleens yoga heb uitgeprobeerd. Dat was samen met mijn allereerste vriendje, vertelt Sanae Orchi (34). ‘Zijn moeder was yogalerares. Maar ik was jong en zag het als een soort rek- en strekoefening.’

De passie voor yoga ontstond pas tien jaar later, toen de zus van Orchi een bikram yogaschool begon. Ze zocht cursisten voor de eerste klasjes. ‘Mijn lichaam en geest werden uitgedaagd tijdens die yogalessen’, zegt Orchi.

‘Bikram yoga wordt in een warme ruimte met een hoge luchtvochtigheid gegeven. Tijdens de oefeningen werd ik geconfronteerd met mijn eigen gedachtes. ‘Oh, het is te warm.’ Of: ‘Ik kan dit niet meer aan.’ Of: ‘Waarom zou ik dit eigenlijk moeten doen?’ Dit zijn, zo leerde ik later, allemaal uitingen van het ego. Yoga is een vorm van mindfulness. Je traint niet alleen je lichaam, maar ook de mentale en emotionele lagen van jezelf. Angst, schaamte, schuldgevoel, wrok en verdriet zijn emoties – energieën – die niet kunnen stromen.

Tijdens yoga tril je die energieën los en kunnen weggestopte emoties, zoals schaamte, weer bovenkomen. Ik ben tijdens de yogales weleens in huilen uitgebarsten of in gedachten teruggegaan naar een gebeurtenis van vroeger.’

Voor de buitenwereld leidde je een succesvol leven. Je werkte als tv-presentator en je hebt een eigen kledinglijn.

‘Ja. Mensen hebben dus geen idee van wat er binnen in mij gaande is. Zij zien alleen de buitenkant. Sterker nog, ik zag zelf ook alleen die buitenkant. Ik heb jarenlang een gevoel van leegte onderdrukt. Dat probeerde ik op te vullen met dingen van buitenaf. Een reisje boeken, een nieuwe relatie.

‘Ik voelde mij vanaf mijn 25ste zo leeg en ongelukkig. Ik besloot alles op te geven. Mijn werk, mijn relatie en zelfs enkele vrienden heb ik gedag gezegd. Ik bleef over met mezelf en een aantal vragen. Waarom leef ik eigenlijk? Geloof ik in God? Waar kom ik vandaan? Ik besloot op zoek te gaan naar antwoorden en focuste mij op mijn binnenwereld. Ik probeerde verschillende soorten yoga uit, maar ook vormen van meditaties en medicinale planten.

 ‘Bidden volgens de islamitische traditie is ook een vorm van meditatie’

‘Het was het begin van een spirituele reis waarbij ik veel leerde over mijn onderdrukte gevoelens, ideeën en verlangens. Ik dacht: ‘Wauw, als dit allemaal in mij zit, wat zit er dan nog meer?’ Het was bijna een nieuwe hobby, zoeken naar dingen over mijzelf die ik nog niet wist.’

Je geeft les in Afrikaanse yoga. Is yoga niet vooral een Indiase traditie?

‘De smai tawi-yoga uit Afrika is ouder dan de yoga die voortkomt uit het hindoeïsme en boeddhisme. Duizenden jaren geleden werd er in Egypte al aan meditatie en yoga gedaan. Het Egypte van toen omvatte een groter gebied dan nu.

Je hebt een islamitische achtergrond. Is het voor moslims toegestaan om aan yoga te doen?

‘Ik houd mij niet bezig met halal en haram, regels en verboden. Islam is spiritualiteit, net als het christendom en jodendom. In religies is spiritualiteit georganiseerd. Er zijn bepaalde kaders bedacht waarbinnen spirituele groei het beste kan plaatsvinden. Maar wat als jouw groei juist buiten die kaders verloopt? Is dat dan slecht? Dat denk ik niet.

‘Bidden volgens de islamitische traditie is ook een vorm van meditatie. Bepaalde lichaamshoudingen zijn vrijwel identiek aan yogaoefeningen. Dat is niet gek, als je bedenkt dat deze traditie gericht is op spirituele groei. Ik denk dat je alleen voor jezelf kunt bepalen of iets halal of haram is. Alles wat voor jou helpt bij jouw gezondheid en spirituele groei is in mijn ogen ‘goed’ of ‘toegestaan’. En alles wat je spirituele groei tegenhoudt is ‘haram’, oftewel ‘niet geadviseerd’.

‘Iedereen is uniek en wat voor jou werkt, kan op mij een averechts effect hebben en andersom. Het is mijn doel als mens om spiritueel te groeien. Ik vind mijn inspiratie hiervoor in verschillende tradities, niet alleen de islamitische.’

Geef je ook een Marokkaanse twist aan jouw yogalessen?

‘Je laat mij erg nadenken over wat het betekent om Marokkaans te zijn. Hoe zou ik yoga Marokkaans kunnen maken? Wat betekent dat dan? We hebben allemaal een lichaam en een geest. We hebben allemaal dezelfde basisemoties, en thema’s waarin we uitgedaagd worden. Of je nu Turks, Marokkaans, Surinaams of Indiaas bent.

‘Er zijn talloze manieren om je lichaam en geest in beweging te zetten. Je afkomst doet er niet toe. Je hebt een lichaam, je ademhaling en je gaat ervoor. De deelnemers aan mijn lessen zijn overwegend allochtoon. Weliswaar gemengd, dus met verschillende culturele achtergronden, maar weinig van autochtone komaf. Toen ik zelf met yoga begon, was het publiek overwegend autochtoon.’

Hoe maak jij jouw lessen zo inclusief mogelijk?

‘Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik echt kijk naar de mens zelf, voorbij achtergrond, cultuur, religie of geslacht. Ik zie in ieder mens dezelfde kern, een dans tussen mannelijke en vrouwelijk energie. Mijn lessen zijn vaak een mengelmoes van allerlei tradities: van Afrikaanse Smai Tawi en Chinese Qigong tot aan ademtechnieken van Wim Hof. Ik gebruik wat werkt en mix, omdat overal wijsheid in zit. In de kern komen de tradities overeen.

‘Dit geldt trouwens ook voor verschillen tussen mensen. Ik bedoel, ooit is het begonnen met twee mensen. Uiterlijke verschillen zijn ontstaan doordat mensen zich zijn gaan verspreiden over de wereld. Arabieren hebben lange wimpers omdat ze een woestijnvolk zijn. Lange wimpers, zoals ik die heb, zijn handig om je te beschermen tegen zand. Kamelen hebben ook lange wimpers. Mensen passen zich aan hun omgeving aan. Daarom krijgen we bepaalde kleuren en kenmerken. Op de Noordpool zijn beren wit en in het zuiden zijn ze bruin. Maar de spirit is dezelfde. Ik probeer altijd tegenpolen met elkaar te verbinden. Oost en west. Hoofd en lichaam. Overal vind je een puzzelstukje. Als je die allemaal bij elkaar legt dan is de puzzel compleet.

‘Als ik terugdenk aan de vragen die je stelt, dan denk ik dat veel vragen voortkomen uit de behoefte om te labelen. Dat is heel menselijk. In hokjes plaatsen, geeft houvast. Dit is hindoeïsme. Dat is islamitisch. Dat is Marokkaans. Maar een label werkt ook beperkend. Iets is altijd meer dan alleen de naam we eraan geven. Pas als we labels loslaten, zien we het grotere plaatje.’

Hoe gaat het nu met dat gevoel van leegte?

‘Nu weet ik beter wie ik ben. Hoe ik in mekaar steek, wat mijn behoeftes zijn en hoe ik mezelf hierin kan voorzien. Het verschil tussen toen en nu is dat ik toen meer op de automatische piloot stond en leegtes in mijn binnenwereld probeerde op te vullen met dingen uit de buitenwereld. Als ik nu naar erkenning van een ander verlang, weet ik dat er een stukje in mezelf is dat verlangt naar erkenning van mezelf. Liefde buiten mezelf zoeken is vooral een signaal dat ik mezelf meer mag liefhebben. Die leegte, die ik soms nog wel eens ervaar, zie ik nu vooral als een innerlijke roep om te kijken naar wat ik nodig heb en hoe ik mezelf dat kan geven.

‘De meeste mensen die een leegte voelen gaan shoppen, gamen, een serie kijken, afspreken met een ander, een nieuwe relatie zoeken, een vakantie boeken, harder werken of nog meer eten. Maar als je een leegte voelt probeer er dan naar te luisteren. Wat wil dit gevoel je vertellen? Waar komt het vandaan? Wat heb je nodig? Het is vaak iets uit het verleden en zal blijven opduiken, totdat je het recht in de ogen kijkt. Wanneer we ruimte geven aan die innerlijke leegte dan volgt de bevrijdende beweging naar spirituele groei.’

Moskee wil zorgcomplex voor islamitische ouderen

0

De Ulumoskee in Bergen op Zoom wil naast het gebedshuis een zorgcomplex bouwen voor islamitische ouderen, bericht BN De Stem.

Reguliere zorginstellingen voldoen niet altijd aan de behoeften van islamitische ouderen, aldus bestuurslid Sahin Ergec. ‘Ze doen zeker hun best en het zijn prima woonzorgcomplexen. Maar onze ouderen komen toch uit een andere cultuur. Zo helpt het bij dementerenden bijvoorbeeld om liedjes van vroeger te luisteren. Bij moslimouderen werkt het dan niet om iets van Frans Bauer te zingen.’

Het zijn op dit moment alleen nog maar plannen, maar de Ulumoskee heeft al wel een sfeerimpressie gemaakt hoe het ouderencomplex er straks uit komt te zien. De bedoeling is dat er meerdere woonlagen komen, maar het is nog niet bekend hoeveel etages het pand zal tellen. Inmiddels is de Ulumoskee ook met de gemeente in gesprek over het plan. De gemeente reageerde positief, zegt Ergec, maar er moet een lange juridische procedure worden doorlopen, die wel een paar jaar zal duren.

Martin Bosma wil Kamervoorzitter worden, maar wie is hij?

0

Het gerucht gaat dat de omstreden PVV-parlementariër Martin Bosma Kamervoorzitter wil worden. Vandaag stelt de Tweede Kamer een profielschets vast, daarna kunnen kandidaten solliciteren.

Bosma (1964) wordt gewaardeerd als ondervoorzitter van de Tweede Kamer en kan goed debatten leiden. Maar hij is Kamerlid van de extreemrechtse PVV en heeft controversiële standpunten, onder andere over de islam en omvolking. Daarom werd hij in 2012, 2016 en 2021 geen Kamervoorzitter.

Bosma is woordvoerder media en cultuur voor de PVV. In die hoedanigheid levert hij veel kritiek op de NPO, door hem de ‘staatsomroep’ genoemd. Volgens Bosma is de NPO veel te links en bedrijft de publieke omroep ook islamitische propaganda. Zo stelde hij in 2010 Kamervragen over ‘islampropaganda’ in de kinderprogramma’s van de NPO, naar aanleiding van een peuterprogramma over Eid al Fitr.

Bosma wordt gezien als de ideoloog van de PVV en heeft veel speeches van Geert Wilders geschreven. Ook is hij de auteur van twee controversiële boeken. In De schijn-élite van de valse munters legt Bosma de schuld van alles wat er mis is in Nederland bij de geest van 1968 en de linkse intellectuele elite; in Minderheid in eigen land hekelt Bosma het Zuid-Afrika van na de apartheid en beweert hij dat witte mensen in Nederland dankzij de nieuwkomers ook een minderheid in ‘eigen land’ zullen worden.

Turkse oppositiepartijen gaan afzonderlijk verkiezingen in

0

De Turks-nationalistische oppositiepartij IYI wil los van de seculiere oppositiepartij CHP meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 31 maart volgend jaar. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Dit kan slecht uitpakken voor de oppositie. Voor de regerende AKP is het met een verdeelde oppositie makkelijker om de grote steden Istanbul en Ankara te heroveren. In 2019 verloor de islamistische AKP die nog, na meer dan twee decennia Ankara en Istanbul te hebben bestierd, aan de seculiere CHP.

De woordvoerder van IYI Kürsad Zorlu heeft verklaard de lokale verkiezingen ‘onafhankelijk’ te zullen ingaan. ‘Niemand moet enige twijfels hebben, we zijn nog steeds tegen de regering die ons land naar de duisternis leidt. Toch kiezen we voor een derde weg en nemen hiermee de oproep van het volk om te waken voor onze nationale gevoeligheden serieus’, aldus Zorlu.

Het boterde al langer niet tussen de nationalistische IYI (afsplitsing van de extreemrechtse Grijze Wolven) en de seculiere CHP. Enkele maanden voor de landelijke verkiezingen dit jaar dreigde er al een schisma, die toen op het nippertje werd voorkomen. Het bleek verloren moeite, de coalitie van AKP en MHP (Grijze Wolven) won de verkiezingen. De nationalisten van IYI vinden dat de seculiere CHP te veel luistert naar Koerden en andere minderheden, zoals de alevieten.

El Ghazi begint rechtszaak tegen Duitse voetbalclub Mainz

0

Het conflict tussen de Marokkaans-Nederlandse voetballer Anwar el Ghazi en zijn Duitse voetbalclub Mainz over de Gaza-oorlog, krijgt een juridisch staartje. De voetballer begint een rechtszaak tegen zijn werkgever, die hem ontsloeg na pro-Palestijnse posts op sociale media. Zo meldt NOS.

De rechtszaak staat niet op zichzelf. De zaak kan een precedentwerking hebben omdat de Gaza-oorlog in heel Europa tot spanningen binnen voetbalclubs heeft geleid.

Wat prevaleert volgens de rechter, de vrijheid van meningsuiting van de voetballer of de wens van de voetbalclub om niet in diskrediet te worden gebracht?

El Ghazi werd geschorst omdat hij op sociale media de omstreden slagzin ‘From the river to the sea, Palestine will be free’ had geschreven. Het ministerie van Binnenlandse Zaken in Duitsland, waar Israëlkritiek vanwege de Holocaust heel gevoelig ligt, associeert die woorden met ‘terreur’ van Hamas. Naast de institutionele druk op voetbalspelers die pro-Palestijnse uitspraken doen, is er ook veel online-steun en solidariteit

Naast Anwar el Ghazi (Mainz 05) kwamen ook Noussair Mazraoui (Bayern München) en de Algerijnse Youcef Atal (OGC Nice) in de problemen nadat ze op Instagram berichten over de oorlog tussen Israël en Hamas hadden geplaatst.

Uiteindelijk mocht Mazraoui in de selectie blijven nadat hij zijn intenties had uitgelegd aan de clubleiding. Atal werd voor zeven wedstrijden geschorst. El Ghazi ondervond een ander lot en moest vertrekken bij Mainz, na aanhoudende onenigheid tussen hem en de club over zijn uitspraken.

De PVV hoort niet in de regering thuis

0

We kregen de afgelopen weken al een voorproefje van wat de PVV aan de macht betekent. Verkapte dreigementen aan het adres van pers en politieke tegenstanders als zij het zouden wagen deelname van de Wilderspartij aan de regering te blijven bekritiseren.

Niets: ‘premier van alle Nederlanders’. We zagen een partijleider die pretendeert zich reuze constructief op te stellen, maar intussen het xenofobe vuurtje blijft opstoken door zich in Kijkduin te vertonen. Het PVV-partijprogramma maakt ook duidelijk, wie de PVV onder ‘alle Nederlanders’ verstaat. Uiteindelijk alleen degenen die Wilders’ ideologie onderschrijven. Uitgesloten is daarentegen vrijwel iedereen met buitenlandse wortels, waaronder één miljoen moslims.

‘Het volk’ heeft gesproken, het heeft de PVV de grootste gemaakt en ‘wil’ dus een coalitie met Wilders. En wee degene die zich daar niet bij neerlegt. Zij die dat niet willen, behoren gewoon niet tot het volk. Zij zijn ‘de elite’ die het volk zijn rechtmatige leider ontzegt. Het is, en ik zeg dat niet snel, de taal van het fascisme.

Er bestaat geen ‘mildere’ Wilders. Er bestaat alleen een Wilders die zich, nu hij de macht ruikt, eventjes milder voordoet om die macht ook te krijgen. Vergeet daarbij één ding niet: wie zij werkelijk zijn, maken zulke lieden duidelijk als zij hun aanhang met leugens ophitsen, niet als zij aan de onderhandelingstafel aanschuiven.

Het is, en ik zeg dat niet snel, de taal van het fascisme

Wilders’ woordvoerder Sebastiaan Kruis – zelf adoptiefimport uit Colombia – twitterde naar aanleiding van protestdemonstraties tegen de Israëlische terreurbombardementen: ‘Den Haag de-islamiseren i.p.v. de haat faciliteren. Huis voor huis, straat voor straat, wijk voor wijk Den Haag weer vrij maken van deze geïmporteerde haatideologie. Keuze is simpel: aanpassen of wegwezen.’

Tachtig jaar geleden heette zoiets een razzia. De NSB, waarvan de zogeheten prinsenvlag door de PVV is omhelsd, deed daar indertijd gretig aan mee. ‘Mussert of Moskou’, was de leus waarmee die partij zich in de jaren dertig tegen ‘de elite’ keerde. Dat is dan inmiddels ‘Mussert en Moskou’, gezien het feit dat Wilders zich in het verleden door Poetin heeft laten fêteren en zich in ruil daarvoor tegen militaire steun aan Oekraïne keert.

Dat Nederland zo diep is gezonken, dat het nu als eerste West-Europese land een rechts-extremistische partij de grootste heeft gemaakt, heeft uiteraard meerdere oorzaken. Het cynische nihilisme en het electorale opportunisme van de VVD heb ik in mijn vorige column al genoemd.

Daaraan valt dan ook nog het door deze partij jarenlang voorgestane perverse neoliberale beleid toe te voegen. De vermarkting van de hele samenleving – waardoor onder meer de grote tekorten aan (betaalbare) woningen zijn ontstaan. Hiervan krijgen nu – ook dankzij diezelfde VVD – vluchtelingen de schuld. Het geldt trouwens voor meer door haar geïnitieerde zaken, waarvan men in de villawijken profiteert en waarvoor men in de volkswijken de prijs betaalt.

Maar een tweede belangrijke factor is de ‘normalisering’ van de PVV in het parlement. Dat we het kennelijk normaal moeten vinden dat een dergelijk abjecte partij gewoon meedraait en, in de vorm van Martin Bosma, al jaren een vicevoorzitter van de Tweede Kamer levert. En dat hij nu, op grond van anciënniteit en ervaring, vanwege de PVV-zege, serieus in de running schijnt te zijn voor het Kamervoorzitterschap zelf. Ja, want hij is zo’n goede technischer voorzitter, heet het dan.

Alsof een Kamervoorzitter niet ook het gezicht is, niet in de laatste plaats ook het morele gezicht, van het parlement naar buiten toe. Alsof Bosma niet de vertegenwoordiger is van een partij, waarvan de leider de Kamer voor een nepparlement heeft uitgemaakt en voortdurend de bestaande democratische rechtsorde en rechtstaat – waarvan dat parlement de belichaming vormt – met zijn ongrondwettige oproepen tot discriminatie ondermijnt.

Wilders wordt door de andere parlementariërs teveel gezien als een collega, eentje die het bovendien door bedreigingen persoonlijk moeilijk heeft. In plaats van als de vijand die hij is, omdat Wilders zich zelf als vijand van de bestaande democratische rechtsorde opstelt.

Dat men dat niet breed beseft, maakt duidelijk hoezeer elk moreel benul uit de Nederlandse politiek is weggevloeid. Dit is ook mede door toedoen van het visie- en daarmee ook moraalloze beleid van Rutte. En daarom verschuilt men zich, nu vooral ter rechterzijde, achter ‘de juiste procedures’.

Unicef wil dat ‘oorlog tegen kinderen’ stopt

0

UNICEF waarschuwt voor het Israëlische geweld in Gaza, dat volgens de hulporganisatie vooral moeders en hun kinderen treft.

Volgens de VN-kinderrechtenorganisatie zijn de Israëlische aanvallen in het zuiden van de Gazastrook net zo wreed als die in het noorden, waar de situatie al hartverscheurend was.

UNICEF-woordvoerder James Elder maakt zich grote zorgen. ‘De aanvallen in het zuiden van Gaza zijn net zo wreed als wat het noorden heeft doorstaan. Het wordt erger voor kinderen en moeders’, schrijft hij op X. Hij wil dat er een einde komt aan ‘de oorlog tegen kinderen’. Als je zwijgt hierover ben je medeplichtig aan het Israëlische geweld, zegt hij ook.

Israël voert nu meer dan acht weken bloedige lucht- en grondaanvallen uit op de Gazastrook, waarbij al meer dan 15.000 doden zijn gevallen, waaronder meer dan 6.000 kinderen. Meer dan 40.000 Palestijnse burgers zijn gewond geraak. Israël neemt wraak voor de Palestijnse tegenaanval van 7 oktober, waarbij zo’n 1.200 Israëliërs omkwamen.

Voor donderdag hebben demonstranten weer sit-ins op stations aangekondigd om te protesteren tegen het Israëlische geweld in Gaza.

Citaat NOS-hoofdredacteur ‘uit de context gehaald’

0

Giselle van Cann, hoofdredacteur van NOS N­ieuws, kreeg gister kritiek vanwege een citaat op X dat ‘iedere terrorist ook een vrijheidsstrijder’ is. Volgens Van Cann is haar uitspraak uit de context gehaald, bericht Metro Nieuws.

Op zaterdag 2 december was Van Cann in gesprek met Coen Verbraak in het radioprogramma ‘De Publieke Tribune’. Toen Verbraak haar vroeg naar de dilemma’s waarmee zij als hoofdredacteur worstelt, vertelde Van Cann over welke woorden je moet gebruiken als je de oorlog in de Gazastrook verslaat. ‘In gespannen situaties, en dat is een oorlog per definitie, zijn dat dilemma’s waar je op een redactie heel veel over discussieert. Daar maak je een keuze in.’

Zorgvuldigheid is heel belangrijk, volgens Van Cann. ‘Hoe noem je wat? Heb je het over gevangenen versus gijzelaars? Daar krijgen we veel ‘feedback’ op, laat ik het zo zeggen.’ Daarna zei ze, ter illustratie van haar pleidooi, dat ‘iedere terrorist ook een vrijheidsstrijder is’.

Over die laatste uitspraak is nu veel commotie ontstaan. Tijdens de uitzending zaterdag zelf niet, maar wel daarna toen NPO Radio 1 haar uitspraken op X uitlichtte. ‘Iedere terrorist is ook een vrijheidsstrijder’, aldus Giselle van Cann, hoofdredacteur van NOS Nieuws’, stond er te lezen in het bericht dat maandag op X werd geplaatst en in enkele uren tijd bijna 400.000 keer werd bekeken. Criticasters meenden dat Van Cann hiermee het geweld van Hamas op 7 oktober zou vergoelijken.

NPO Radio 1 besloot de reacties op het bericht uit te zetten, vanwege de storm van verontwaardiging die de uit de context gelichte uitspraken van Van Cann hadden opgeroepen. ‘De reacties onder deze tweet zijn beledigend, opruiend en dragen daarmee niet bij aan een constructieve dialoog over dit onderwerp. Daarom sluiten wij de mogelijkheid om op dit bericht te reageren.’ Later werd het bericht zelfs verwijderd, omdat het niet goed gekozen zou zijn. ‘Het is uit context gehaald en geen juiste weergave van het genuanceerde gesprek van afgelopen zaterdag’, aldus NPO 1.

Sommige accounts op X, waaronder Joods.nl, hebben het gewraakte videofragment bewaard, omdat dit zou bewijzen hoe vooringenomen de NOS zou zijn. Criticasters ter rechterzijde vinden de NOS-verslaglegging over de Gazaoorlog te pro-Palestijns; criticasters ter linkerzijde daarentegen vinden de NOS te pro-Israël.

Zweden gaat gebukt onder bendegeweld

0

Zweden gaat gebukt onder het geweld van criminele bendes. Er werden dit jaar tot nu toe 50 mensen vermoord en er waren meer dan 140 bomexplosies. Vorig jaar werden 60 mensen vermoord, een record. Zo meldt de Engelse staatszender BBC.

In augustus werd het lichaam van een 13-jarige jongen gevonden in de voorstad Bro, op een half uur rijden van Stockholm. Al sinds het begin van dit jaar zijn er meerdere schietpartijen en bomaanslagen geweest in huizen en appartementsgebouwen.

‘Het is verschrikkelijk’, zegt de 42-jarige Anna Petterson, moeder van drie kinderen, over het geweld in de Zweedse samenleving. ‘We hebben het er continu over en we zijn er bang voor’, voegt ze daaraan toe.

Zweden is al een aantal jaar de ‘Europese hotspot’ voor bendegerelateerd geweld. Eerst gebeurde dat voornamelijk in armoedige, kwetsbare migrantenbuurten van de grote steden. Nu worden ook familieleden, bekenden en bedrijven die in contact staan met criminele bendes in de welvarende voorsteden tot doelwit gemaakt.

De politie denkt dat veel criminele groepen worden aangestuurd door maffiabazen in Turkije en Servië.

‘Wat begon als een wapengeweld tussen jonge gangsters die hun territorium verdedigden, is veranderd in een vicieuze cirkel van nog meer geweld en wapenhandel’, vertelt de onderzoeker Nils Duquet aan BBC.  ‘De jongelingen zijn volwassen geworden en het gaat niet meer alleen om straatcriminaliteit, maar ze zijn verbonden aan georganiseerde criminelen.’