10.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 462

Turkse aanklager wil proces tegen verdachten moord Khashoggi stoppen

0

De Turkse officier van justitie wil af van de vervolging van de moordenaars van de Saoedische journalist Jamal Khashoggi in 2018. De officier is van plan de zaak over te dragen aan Saoedi-Arabië, meldt de Turkse pro-regeringskrant Daily Sabah.

De rechtbank wil wel eerst de mening van het ministerie van Justitie over het verzoek van de officier van justitie weten. Volgende week donderdag volgt een hoorzitting hierover.

Een rechtbank in Istanbul heeft 26 Saoediërs onderzocht bij verstek, waaronder twee mannen die dicht bij kroonprins Mohammed bin Salman staan. Maar er is al bijna twee jaar geen vooruitgang geboekt. Volgens Khashoggi’s verloofde Hatice Cengiz is het proces mislukt omdat de Saoedische autoriteiten niet wilden meewerken.

De gruwelijke moord op Khashoggi, die in het Saoedische consulaat in Istanbul in stukjes werd gesneden, verslechterde de op dat moment toch al moeizame betrekkingen tussen Turkije en Saoedi-Arabië. Op dit moment is de Turkse president Erdogan echter bezig om de bilaterale relaties met verschillende landen te verbeteren: met Armenië, Israël en Nederland, maar ook met Saoedi-Arabië.

Turkije vroeg Saoedi-Arabië hun namen bekend te maken, zodat ze in Turkije niet voor een tweede keer zouden worden gestraft. Saoedi-Arabië antwoordde met het verzoek aan Turkije om de zaak over te dragen. De Turkse officier van justitie wil dat verzoek nu dus honoreren.

Studentenstrijd over Israël-Palestina: ‘Onderdrukkers verdienen geen podium’

0

Het Israëlisch-Palestijnse conflict zorgt ook voor verdeeldheid op de academie. Nieuwe rapporten van mensenrechtenorganisaties die spreken over ‘apartheid’ in Israël gooien extra olie op het activistische vuur. Wij spraken met actieve studenten van zowel pro-Palestijnse als pro-Israëlische gezindte, beide ervan overtuigd dat de andere kant fout zit.

Onlangs cancelde de Universiteit Leiden een door Students for Palestine georganiseerd panel over Israël als ‘apartheidsstaat’. Het universiteitsbestuur achtte moderator Dina Zbeidy, een Nederlands-Palestijnse antropologe die ook vindt dat Israël een apartheidsstaat is, niet neutraal genoeg. Studenten en academici zagen hierin de hand van de ‘Israëllobby’. Zo noemde de Palestijns-Nederlandse journalist Mouin Rabbani, één van de leden van het panel, de rector van Universiteit Leiden ‘een nuttige idioot’ van Israël en zijn ‘apologeten’.

‘Op universiteiten lopen studenten die opkomen voor de Palestijnen tegen een muur’, zegt student Itaï van de Wal, die betrokken is bij Utrecht in Solidarity with Palestine. ‘Israel comes first. We moeten altijd rekening houden met het pro-Israël perspectief.’ De Egyptische student Omar Ashour, actief bij Free Palestine Maastricht, vertelt dat universiteiten bij openbare debatbijeenkomsten graag ‘beide partijen’ aan het woord willen laten. Maar dat is raar, vertelt hij.

‘De onderdrukkers verdienen geen podium. Iemand van de Ku Klux Klan zetten we toch ook niet in een panel over Black Lives Matter? Dat zorgt voor een false balance, waarbij onderdrukking wordt gelegitimeerd en ondersteund. Maar waarom moeten we die kant wel een podium geven als het over Palestina gaat? Dat is meten met twee maten.’

De academie doet wel vaker moeilijk, aldus Ashour. ‘Zo wilden studenten in Amsterdam niet zo lang geleden een workshop organiseren over hoe je hummus maakt. Maar dit blokkeerde de Vrije Universiteit, want onze workshop was ‘te politiek’. Andere universiteiten stellen ook opeens extra voorwaarden aan discussies die wij willen organiseren. Voorwaarden die ze niet zouden stellen als het debat niet over Palestina zou gaan, maar over een ander onderwerp. Ze willen dat we geen discussies maar alleen ‘debatten’ organiseren, want blijkbaar staat Israëlische apartheid nog steeds ter discussie – dat, terwijl de grootste mensenrechtenorganisaties inmiddels vaststellen dat Israëls apartheidssysteem een feit is.’

Itaï van de Wal en Omar Ashour hebben bovendien te maken met pogingen tot intimidatie vanuit de kant van de Israëllobby, vertellen ze. ‘Puur en alleen omdat we ons uitspreken voor de Palestijnse zaak,’ zegt Ashour,  ‘zijn we in het vizier van de Israëllobby. Sterker nog, als je niet wordt aangevallen, doe je iets verkeerd. De Israëllobby voert een agressieve pr-campagne. Ze proberen alle kritiek op Israël gelijk te stellen aan antisemitisme. Toch komen steeds meer mensen de feiten onder ogen: namelijk dat Palestijnen te maken hebben met een koloniaal apartheidssysteem.’

Van de Wal: ‘Ook Joden en Joodse organisaties die zich voor de Palestijnen inzetten worden aangevallen. In het Nederlandse discours zijn Joden per definitie zionisten, pro-Israël. Er wordt vergeten dat er ook een significante en groeiende groep Joden is die Israël een racistische apartheidsstaat vindt.’

‘Op universiteiten lopen studenten die opkomen voor de Palestijnen tegen een muur’

Pro-Israëlische studenten vertellen een heel ander verhaal. Zo voelde een Joodse student in Leiden zich niet veilig op de universiteit, vanwege het linkse, pro-Palestijnse activisme van sommige docenten, aldus de website Joodsnieuws.nl. Een andere Joodse student, die studeerde aan de Universiteit van Maastricht, klaagde dat er een hakenkruis was gekerfd in zijn deurpost en dat zijn mezoeza, een koker met een Joodse tekst die naast de deur is bevestigd, was vernield. Hij was één van de vrijwilligers van StandWithUs, een internationale organisatie die zich tegen antisemitisme en voor Israël uitspreekt.

Volgens Alexander Driessen en Elad Zigler van StandWithUs werd de deurpost van de student vernield nadat hij zich expliciet voor Israël had uitgesproken. Ze weten niet wie achter deze actie van vandalisme zitten. Free Palestine Maastricht in ieder geval niet, zegt Omar Ashour. ‘Het incident vond vorig jaar tijdens carnaval plaats, enkele maanden voordat onze groep actief werd.’

Wob-verzoek van The Rights Forum

Waar StandWithUs zich ook boos over maakt, is een Wob-verzoek dat The Rights Forum in februari heeft ingediend. De pro-Palestijnse NGO vraagt om een onderzoek naar de banden van Nederlandse universiteiten met Israëlische universiteiten en pro-Israëlische organisaties, zoals het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW).

Volgens StandWithUs is dit verzoek antisemitisch, omdat banden met expliciet Joodse organisaties zoals het Centraal Joods Overleg en Federatief Joods Nederland ook moeten worden onderzocht, evenals instellingen die het bestrijden van antisemitisme tot doel hebben, namelijk het Simon Wiesenthal Centrum, de Anti-Defamation League, de International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) en de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding.

‘Deze organisaties zijn gericht op het vertegenwoordigen en beschermen van de Joodse gemeenschap. Doordat The Rights Forum hen noemt in een onderzoek naar banden met de Israëlische overheid, wordt geïnsinueerd dat Joodse instellingen per definitie lobbyen voor Israël’, zeggen Alexander Driessen en Elad Zigler. Ook hebben ze er moeite mee dat het Israëlische Rode Kruis Magen David Adom (MDA) op de lijst staat. ‘Het lijkt erop dat deze organisatie alleen in het Wob-verzoek staat omdat het een Israëlische organisatie is.’

Gerard Jonkman van The Rights Forum ziet dit toch anders, vertelt hij. ‘Van docenten en studenten aan de universiteit, waaronder ook Joodse studenten, kregen wij het verzoek om een Wob-verzoek te doen, zodat helder wordt welke institutionele banden er zijn tussen Israëlische en pro-Israëlische instituties enerzijds en Nederlandse universiteiten anderzijds.’

Het is absoluut geen antisemitisch Wob-verzoek, benadrukt Jonkman. ‘Een Ander Joods Geluid (dat kritisch is op Israël, red.) staat er bijvoorbeeld niet tussen, maar de niet-Joodse, pro-Israëlische organisatie Christenen voor Israël wel. Het gaat ons om organisaties en bedrijven die bijdragen aan de bezetting van Palestina. Dat doet ook MDA.’

Itaï van de Wal van Students For Palestine beaamt dit: ‘We willen praten over de relaties die Nederlandse universiteiten hebben met Israëlische universiteiten, die allemaal betrokken zijn bij de bezetting en onderdrukking van Palestina. Nederland is medeplichtig aan Israëls apartheid.’

Omar Ashour: ‘De institutionele banden van Nederlandse universiteiten met Israëlische universiteiten en andere Israëlische en pro-Israëlische organisaties rechtvaardigen de etnische zuivering van Palestijnen. Nederland rechtvaardigt dat.’

Antisemitisme en Israëlkritiek

Alexander Driessen en Elad Zigler van StandWithUs kunnen de strijd tegen antisemitisme en het steunen van Israël niet los van elkaar zien. ‘Israël is een Joods land waarin meer dan de helft van de Joodse wereldbevolking in woont. Dat maakt het volledige loskoppelen van de strijd tegen antisemitisme en het welzijn van Joden in het eeuwenoude thuisland van de Joden een lastige zaak. Israël vertegenwoordigt ook het recht op zelfbeschikking na tweeduizend jaar antisemitische onderdrukking in Europa en het Midden-Oosten.’

Je kan volgens Driessen en Zigler zeker tegen het beleid van Israël zijn zonder dat je antisemitisch bent, maar je kan niet tegen Israëls bestaansrecht zijn zonder de rechten van de Joden te ontkennen. De studenten van StandWithUs vinden ook dat als het Israëlisch-Palestijnse conflict weer eens oplaait, dit leidt tot een enorme opleving van antisemitisme, dat Joden over de hele wereld treft.  Bovendien menen de pro-Israëlische studenten dat antisemitisme vaak wordt verhuld als Israëlkritiek.

‘Vaak wordt eeuwenoude antisemitische retoriek gemoderniseerd tot kritiek op Israël, zoals wanneer Israël wordt beschuldigd van het verkopen van de organen van Palestijnen of wanneer Israëliërs in spotprenten worden getekend met haakneuzen.’

‘Vaak wordt eeuwenoude antisemitische retoriek gemoderniseerd tot kritiek op Israël’

Thierry Baudet van Forum voor Democratie zou zich volgens hen recentelijk schuldig hebben gemaakt aan antisemitisme, toen hij de steun van ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers voor Israël karakteriseerde als ‘steun voor het oude volk’. ‘Deze demonisering, soms dus in de vorm van complottheorieën of ‘gemoderniseerd’ klassiek antisemitisme, laten zien dat deze twee zaken vaak verweven worden. Wij verbinden deze strijd tegen antisemitisme niet aan het steunen van de staat Israël, dat doen de mensen die antisemitische retoriek verweven met hun kritiek op Israël.’

De visie van Itaï van de Wal en Omar Ashour staat hier haaks op. De pro-Palestijnse studenten maken een scherp onderscheid tussen Israëlkritiek en antisemitisme. Dit betekent niet dat ze blind zijn voor antisemitisme, zeggen ze. De serieuze en gevaarlijke vorm van antisemitisme heerst volgens Van der Wal onder extreemrechtse partijen in Europa.

‘Joden worden als gevaarlijk gezien omdat ze on-Europees zouden zijn, niet christelijk zijn, van een ander ras zouden zijn, ander bloed zouden hebben.’ Hij vindt het ironisch dat de achterban van het CIDI lange tijd Forum voor Democratie steunde, voordat de antisemitismebeschuldigingen tegen deze partij zich vanaf 2020 zouden opstapelen. Door zich zo erg te focussen op het zogenaamde ‘antisemitisme’ uit linkse en islamitische hoek, zouden het CIDI en het NIW lange tijd blind zijn geweest voor het ‘echte’ antisemitisme van Baudet en de zijnen.

‘Wij maken deel uit van de brede antiracistische beweging in Nederland en internationaal’, zegt Ashour. ‘Onze strijd is een gedeelde strijd tegen alle vormen van racisme, kolonialisme en imperialisme.’ Van de Wal: ‘En daarom willen we ook spreken over het feit dat Israël een apartheidsstaat is die stoelt op racisme. Palestijnen zeggen dit al jaren en Amnesty International en Human Rights Watch zeggen het nu ook. Dit onrecht kaarten we aan op universiteiten.’


Free Palestine Maastricht en Utrecht in Solidarity with Palestine zijn groepen studenten die zich inzetten voor Palestijnse rechten en de grassroots BDS-campagne, die pleit voor boycot, desinvesteringen en sancties van Israël. De verscheidene studentengroepen die actief zijn in Nederland zijn allemaal autonome groepen: Utrecht in Solidarity with Palestine (Utrecht), Free Palestine Maastricht (Maastricht), Students for Palestine (Den Haag), Studenten voor Rechtvaardigheid in Palestina/Students for Justice in Palestine (Amsterdam) en Decolonize Groningen (Groningen). Samen organiseerden zij dit jaar het Nederlandse programma van de zogeheten ’Israeli Apartheid Week’, die plaatsvond in de week van 21 maart.

StandWithUs is een internationale pro-Israëlische studentenorganisatie, opgericht in Los Angeles in 2001. Directe aanleiding was de Tweede Intifada. Alexander Driessen en Elad Zigler: ‘Nadat de oprichters zagen wat een massa aan misinformatie werd verspreid en hoe de dood van twee dertienjarige jongens werd goedgepraat onder het mom van verzet, zetten zij zich in om daar wat aan te doen. In Nederland werden we opgezet na de een golf aan steekpartijen en dodelijke aanvallen tegen Israëliërs in 2015-2016. We zagen helaas hetzelfde gebeuren zoals in 2001.’ StandWithUs is een vrijwilligersorganisatie, die niet gelinkt is aan welke universiteit dan ook, of een politieke partij of ideologische stroming. Er zijn Joodse en niet-Joodse studenten actief voor.

‘Will Smith zet met Oscar-klap zwarte mensen in negatief daglicht’

0

Will Smith heeft zwarte mensen een slechte dienst bewezen door komiek Chris Rock tijdens de Oscaruitreikingen een klap te verkopen. Dat schrijft Kareem Abdul-Jabbar, een zwarte voormalig basketballer en burgerrechtenactivist. Rock maakte een grap over het kale hoofd van Smiths vrouw.

Sommigen hebben Smiths acties geromantiseerd als die van een liefhebbende echtgenoot die zijn vrouw verdedigt, maar eigenlijk was het het tegenovergestelde, vindt de 74-jarige Abdul-Jabbar.

‘Door Rock te slaan kondigde hij aan dat zijn vrouw niet in staat was zichzelf te verdedigen – tegen woorden. (…) Deze neerbuigende, paternalistische houding infantiliseert vrouwen en reduceert ze tot damsels in distress, die een Grote Sterke Man nodig hebben om hun eer te verdedigen.’

Volgens Abdul-Jabbar heeft Smith het ‘Toxic Bro-ideaal’ weer afgestoft en hangt hij de filosofie van Kobrai Kai – een fictieve karateschool die ‘Strike first, strike hard, no mercy’ promoot – aan.

‘Jonge jongens – vooral zwarte jongens – die kijken naar hun filmidool die niet alleen een andere man slaan vanwege een grap, maar het vervolgens rechtvaardigen als een superheld-achtige beschermer, zijn nu veel meer geneigd om in zijn kinderlijke voetsporen te treden. Misschien wel de meest trieste bevestiging hiervan is de tweet van Smith’s kind Jaden: ‘And that’s how we do it.’

Maar ook de zwarte gemeenschap kreeg een voltreffer van Smith, vindt Abdul-Jabbar. Smith heeft racisten munitie gegeven.

‘Een van de belangrijkste discussiepunten van degenen die het systemische racisme in Amerika steunen, is dat zwarten worden gekarakteriseerd als meer vatbaar voor geweld en minder in staat om hun emoties onder controle te houden.’

Abdul-Jabbar wil niet dat Smith gecanceld wordt vanwege deze ‘grote fout’.  ‘Ik wil gewoon dat dit een waarschuwend verhaal is voor anderen om slecht gedrag niet te romantiseren of te verheerlijken. En ik wil dat Smith is die anderen echt beschermt – door toe te geven hoeveel schade hij anderen heeft aangedaan.’

Ramadan begint bijna: dit is wanneer

0

De eerste vastendag van de heilige islamitische maand ramadan is waarschijnlijk zaterdag 2 april, aldus de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Het begin van de ramadan wordt voor veel moslimlanden vastgesteld door maanwaarnemers in Saoedi-Arabië, die kijken of er al een nieuwe maan is.

Bahrein, Egypte, Koeweit, Oman, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten volgen allemaal de waarneming van de nieuwe maan door Saoedi-Arabië.

Andere moslimlanden, waaronder Indonesië, Marokko en Turkije, hebben onafhankelijke waarnemingen.

Dit jaar zullen islamitische pelgrims in grote aantallen terugkeren naar Saoedi-Arabië voor de heilige plaatsen Mekka en Medina. In 2020 en 2021 golden veel coronabeperkingen, die nu zijn opgeheven.

VK: extreemrechtse cel in kraag gevat

0

Vier leden van een extreemrechtse cel zijn door een Britse rechter veroordeeld voor een reeks strafbare feiten. Dit meldt de BBC. De vier maakten pistoolonderdelen op een 3D-printer en vierden rechts politiek geweld via online berichten.

Daniel Wright (29), Liam Hall (31), Stacey Salmon (29) en Samuel Whibley (29) gebruikten de berichten-app Telegram om terreurhandleidingen uit te wisselen, racistische ideologieën te delen en video’s waarin geweld werd verheerlijkt te plaatsen.

Volgens de aanklager beschreven de vier extreemrechtse andere massamoordenaars – zoals Anders Breivik, die 77 mensen in Noorwegen vermoordde – als ‘heiligen’. Ook vertelde de aanklager de juryleden dat de groep een ‘actieve interesse had in de productie van explosieven en wapens’.

Daniel Wright werd schuldig bevonden aan het verspreiden van een terroristische publicatie, het in bezit hebben van artikelen voor terroristische doeleinden en het verzamelen van informatie die in strijd is met de terreurwet. Hij werd ook schuldig bevonden aan het bezit en het vervaardigen van een vuurwapen via een 3D-printer.

Liam Hall en Stacey Salmon werden vrijgesproken van het bezit van artikelen voor terroristische doeleinden, maar schuldig bevonden aan het bezit en het vervaardigen van een vuurwapen. Samuel Whibley werd schuldig bevonden aan het aanmoedigen van terrorisme en het verspreiden van een terroristische publicatie.

Gouda: politie houdt oude moskee in de gaten die Oekraïners een dak geeft

0

De politie gaat het oude pand van de Assalam-moskee in Gouda extra controleren, omdat er vermoedelijk illegaal Oekraïners worden gehuisvest. Dit meldt het AD Gouda.

‘We zijn bijzonder ontstemd’, zegt een gemeentewoordvoerder. ‘Het bestuur is erop aangesproken dat er geen mensen mogen wonen in dit gebouw. We gaan actief controleren of er geen mensen illegaal wonen in de toekomst.’

Het moskeebestuur, dat het pand in beheer heeft, bevestigt tegenover het AD dat er mensen in het gebouw hebben overnacht. Het waren mannen die bij de moskee kwamen bedelen. ‘Het gaat niet om permanente bewoning, maar om een paar nachtjes.’ Volgens de moskee gaat het in totaal om acht mannen die nog niet erg lang in Gouda verblijven.

‘Vorige week kwamen er vijf mannen uit Spanje met een Marokkaanse achtergrond en nu drie mannen uit Oekraïne. Als we ze moeten weigeren, lopen deze mensen op straat. (…) Het gebeurt wel vaker dat mensen om hulp komen vragen bij de moskee. De moskee is voor iedereen.’

Ministerie van BuZa Rusland rakelt slavernijverleden Nederland op

0

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft op social media het Nederlandse slavernijverleden opgerakeld.

Het Russische ministerie, dat geleid wordt door Sergej Lavrov (foto), bracht deze boodschap eergisteren. Op 28 maart 1658 arriveerde namelijk het Nederlandse slavenschip Amersfoort in de Kaap, vol met tot slaafgemaakten uit Angola.

‘In 1658 brachten de Nederlanders de eerste grote groep slaven naar de Zuid-Afrikaanse regio – een mijlpaal in de tragische geschiedenis van de slavenhandel’, aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken op Twitter en Facebook.

‘Ons land nam nooit deel in het verdelen van Afrika en was niet betrokken in de slavenhandel’, klopt Rusland zichzelf op de borst.

Rusland-deskundige en journalist Hubert Smeets reageert op Twitter – in het Russisch – geprikkeld op deze tweet. Hij wijst het Ministerie van Buitenlandse Zaken op de lijfeigenschap in Rusland, waarbij Russische boeren niet van hun land afmochten. Lijfeigenschap verschilt volgens historici weinig van slavernij.

In 1861 schafte Rusland de lijfeigenschap pas af, twee jaar voor de afschaffing van de slavernij in Suriname en op de Antillen.

Rusland is boos op Nederland vanwege de politieke steun aan Oekraïne. Morgen spreekt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky het Nederlandse parlement toe.

Uit de vergetelheid: de Nederlandse Carina en het bloedbad van Sivas, 1993

0

Op 2 juli 1993 staken islamistische en extreemrechtse demonstranten het Madimak Hotel in Sivas, een stad in centraal Turkije, in brand. In het hotel was het progressieve Pir Sultan Abdal Cultuurfestival aan de gang, met vele kunstenaars en intellectuelen: voornamelijk alevieten, een islamitische minderheid in Turkije. Onder de 35 doden bevond zich ook de Nederlandse antropologiestudent Carina Thuijs. De Turks-Nederlandse historicus Mahmut Erciyas schreef een biografie over haar leven en dood.

Mahmut Erciyas samen met Carina’s moeder, Wil Ditters (Beeld: Mahmut Erciyas)

U schrijft dat Carina Thuijs onder alevitische Turken een beroemdheid is, maar dat in Nederland bijna niemand haar kent. Hoe komt dit?

‘Voor de alevieten is Sivas nog steeds een traumatische gebeurtenis. De 35 dodelijke slachtoffers worden als martelaars geëerd en over hun individuele levens zijn documentaires gemaakt. Hun foto’s hangen in alevitische verenigingslokalen en worden meegedragen tijdens herdenkingen. Carina is een bekend persoon, ook bij de alevitische gemeenschap in Nederland. Maar in Nederland heeft ze inderdaad nooit die aandacht gekregen. Dat heeft meerdere redenen.

‘Belangrijk is allereerst dat we in 1993 in dit land nog geen aandacht hadden voor de dreiging van de gewelddadige varianten van de politieke islam. Pas na de aanslagen van 9/11 in 2001 werden we wakker geschud. Als Carina na 9/11 zou zijn omgekomen, dan was ze nu bekender geweest, durf ik te stellen. Daarnaast was de Turkse context van haar dood nogal ingewikkeld, en dat interesseerde Nederland toen weinig. Ten slotte heeft de alevitische gemeenschap in Nederland weinig media-aandacht voor haar gevraagd, hebben ze de politiek niet onder druk gezet en hebben ze haar te veel voor zichzelf gehouden, als hun martelaar. Ik denk dat de alevitische gemeenschap hierin tekort is geschoten.’

‘Als Carina na 9/11 zou zijn omgekomen, dan was ze nu bekender geweest’

Waarom ging Carina naar Turkije? En wat deed ze op die fatale 2 juli 1993 in Sivas?

‘Carina was maatschappelijk betrokken, maar niet politiek actief. Ze had ook geen bijzondere band met alevieten. Voor haar studie Culturele Antropologie deed ze haar afstudeeronderzoek in Turkije. Ze was op het festival in Sivas omdat twee nichtjes van het gastgezin waar ze logeerde hiernaartoe wilden gaan en Carina veel van cultuur hield. Ze wilde het festival meepikken en de maandag daarop weer naar haar cursus Turks in Ankara.’

Waarom werd het hotel waarin Carina en de alevitische prominenten verbleven in brand gestoken?

‘In 1993 speelde in Turkije de controverse rond de atheïstische romanschrijver Aziz Nesin, die vond dat de omstreden roman De Duivelsverzen van Salman Rushdie in het Turks vertaald moest worden. In Turkije was het boek verboden, net als in vele andere islamitische landen, omdat in dit boek de islam – in het bijzonder de profeet Mohammed – zou worden beledigd. Maar Nesin wilde het boek graag in het Turks vertalen en was hier al mee bezig. Zijn dagblad had al delen van het boek in het Turks gepubliceerd. Nesin stond op een jihadistische dodenlijst. Conservatieve moslims haatten de schrijver, maar ook Turken uit extreem-nationalistische hoek.

‘De organisatoren van het alevitische Pir Sultan Abdal Cultuurfestival in Sivas besloten om Nesin uit te nodigen als spreker, omdat ze hem respecteerden als denker. Daardoor kwamen twee dingen samen: de haat tegen Nesin, die door De Duivelsverzen te willen vertalen de islam zou beledigen, en de haat tegen alevieten, die al eeuwenlang – eerst door het Ottomaanse Rijk, daarna door de Turkse Republiek – werden gediscrimineerd en vervolgd. De woedende menigte in Sivas was uit op bloed: het bloed van Nesin – die het bloedbad trouwens zou overleven – en het bloed van de alevieten. We kennen in Nederland wel de controverse rond het boek De Duivelsverzen, maar we weten niet dat de Rushdie-affaire ook een Nederlands slachtoffer eiste in de persoon van Carina.’

Is De Duivelsverzen uiteindelijk vertaald in het Turks?

‘Naar mijn weten niet, nee.’

Waarom hebben de plaatselijke autoriteiten, ondanks de levensbedreigende situatie, niet ingegrepen en de demonstranten weggejaagd?

‘Dat is een van de vragen die nog steeds niet goed is beantwoord. De beschikbare politiemacht in Sivas heeft geprobeerd om escalatie te voorkomen, maar was niet bij machte om dit te doen. Er waren voor het hotel te weinig agenten. Onder de demonstranten waren ook agenten, maar zij slaagden er niet in om de menigte te kalmeren. De gouverneur van Sivas heeft geprobeerd om versterkingen te regelen, en heeft hiervoor met Binnenlandse Zaken gebeld, en met de generale staf. Maar versterkingen kwamen niet. Hij kreeg nul op het rekest. Wel kreeg de gouverneur instructies: hij mocht onder geen beding geweld gebruiken tegen de demonstranten.

‘Is alles bewust op zijn beloop gelaten? Kreeg de gouverneur expres ‘nee’ te horen? Ik heb een afkeer van wilde complottheorieën, maar vind dat er terechte vragen worden gesteld. Wat als de daders geen islamisten en ultranationalisten waren geweest, maar alevitische, linkse en Koerdische demonstranten? Ik denk dat het leger dan wel had ingegrepen, en hard.’

Waarom reageerde de Turkse politiek zo lauw op het bloedbad in Sivas?

‘Premier Tansu Ciller en president Süleyman Demirel behoorden allebei tot de conservatief-liberale Partij van het Rechte Pad, de DYP. Ze maakten gebruik van de islamitische geschiedenis en symboliek in hun politiek. Ze wilden hun conservatieve electoraat niet voor het hoofd stoten en namen het daarom niet openlijk op voor de alevieten. De schuld van het drama, dat was Aziz Nesin natuurlijk. De sociaaldemocratische partij SHP (die in de jaren tachtig en negentig de oude staatspartij CHP had opgevolgd, maar uiteindelijk in de heropgerichte CHP opging, red.) ging ook mee in het vertoog van de regering. Pas na protesten van alevieten en links besloot deze partij een andere toon aan te slaan.’

Hoe reageerde de Nederlandse overheid en pers op het bloedbad?

‘Heel lauwtjes, in mijn ogen. De Nederlandse pers heeft het nieuws feitelijk gebracht, maar schreef nauwelijks over Carina. Nederlandse journalisten stelden zichzelf niet de vraag: ‘Hebben we geen extra verantwoordelijkheid met betrekking tot de berichtgeving over Sivas, tot de verhalen die we hierover maken, omdat er ook een Nederlands slachtoffer is?’

‘Ook de Nederlandse overheid bleef nalatig. Dat blijkt ook uit de getuigenissen van de familieleden van Carina. Ze voelden nooit de steun van de overheid. Die stelde zich koud en kil op. En elke keer stuurde de overheid een factuur naar de familie, die onder andere moest betalen om ervoor te zorgen dat Carina’s spullen vanuit Turkije naar Nederland werden vervoerd. Ook is Nederland nooit zichtbaar aanwezig geweest tijdens de processen tegen de verdachten. Dit gebeurde pas decennia later, toen toenmalig SP-Kamerlid Sadet Karabulut, zelf ook alevitisch, hierover Kamervragen stelde. Toen heeft de Nederlandse regering waarnemers naar de rechtbank gestuurd. Maar dit was too little too late, mosterd na de maaltijd – en hele slappe mosterd bovendien.’

‘Dit was niet het eerste bloedbad op alevieten, en mogelijk ook niet het laatste’

Moet de Nederlandse overheid excuses en misschien een schadevergoeding aanbieden aan de familie van Carina?

‘Wat ik vooral heb willen doen, is Carina’s levensverhaal niet verloren laten gaan. Met dit boek wilde ik haar uit de anonimiteit halen. Als ik dit verhaal niet zou opschrijven, dan zou ze, vreesde ik, met de tijd verdwijnen uit de herinnering. Dit wilde ik voorkomen. Mijn boek geeft een slachtoffer van het verschrikkelijke bloedbad in Sivas een gezicht, en door mijn onderzoek grondig te doen kom ik ook met correcte informatie. In Turkije, onder alevieten, is er wel over Carina gezegd en geschreven, maar die informatie is niet altijd feitelijk juist.

‘Verder hoop ik dat mijn boek leidt tot een discussie in Nederland, een discussie die hopelijk zal leiden tot een excuus van de Nederlandse overheid, die de familie van Carina niet de steun heeft geboden die ze had moeten bieden. Ik hoop dat Carina’s ouders en haar zus alsnog een gesprek met de Nederlandse overheid krijgen. Maar ik ben maar een individuele historicus. De strijd voor excuses, die moet collectief gevoerd worden.’

Zijn de daders van het bloedbad uiteindelijk ook bestraft?

‘Niet allemaal. De advocaten van de slachtoffers krijgen uiteenlopende gegevens hierover. Er zijn in 1997 maar liefst 33 doodstraffen uitgesproken, maar die werden omgezet tot levenslang nadat Turkije enkele jaren later de doodstraf officieel afschafte. Enkele daders zijn nooit gepakt. Ze doken onder of vluchtten naar het buitenland. De islamistische regering-Erdogan doet weinig moeite om deze verdachten in de kraag te vatten. De advocaten van de verdachten zijn, toen Erdogan aan de macht kwam, beloond met hoge regeringsbaantjes. En toen een groep verdachten werd vrijgesproken, omdat de misdaden waren verjaard, juichte Erdogan openlijk. Onder de nabestaanden leeft daarom het gevoel dat de Turkse overheid niet uit is op recht en rechtvaardigheid.’

Welke rol speelt het bloedbad van Sivas in de Turkse herinnering, in het bijzonder de Turks-soennitische herinnering? Krijgt de tragedie nu überhaupt wel een plek, omdat de islamistische AKP van president Erdogan en de extreemrechtse MHP aan de macht zijn in het land?

‘Ik ben bang dat het bloedbad bij conservatieve soennieten helemaal geen plek krijgt. Als je met elkaar wil samenleven als samenleving, dan moet je ook kritisch durven te zijn op je eigen verleden. Vooral de dominante groep moet dat zijn. Alleen dan kan een dialoog tot stand komen. Maar in Turkije is dat natuurlijk niet zo. Mede daarom worden alevieten, net als Koerden en Armeniërs, nog steeds gediscrimineerd.

‘Sivas blijft een open wond voor alevieten. Het bloedbad is niet het eerste bloedbad op alevieten, en mogelijk ook niet het laatste. Alevieten spreken van een continuüm van lijden. En in dit lijden speelt Sivas een prominente rol.

‘Onder conservatieve soennitische moslims bestaat veel ongemak over Sivas. Deze zwarte bladzijde in de Turkse geschiedenis willen ze het liefst zo snel mogelijk vergeten. Maar dat is niet de weg. Ik hoop dat ze hier een keer kritisch op gaan reflecteren, naar wat er is gebeurd.’

Denkt u werkelijk dat dit kan gaan gebeuren?

‘Niet zolang de AKP de scepter zwaait, inderdaad.’

Beeld: Uitgeverij Hermans

Toen ik uw boek las dacht ik: over dit verhaal zou je eigenlijk een documentaire moeten maken, die volgend jaar – dertig jaar na het bloedbad – uitgezonden zou moeten worden op Nederlandse televisie.

‘Vanuit Turkije krijg ik veel reacties op mijn boek. Ze willen graag dat er een Turkse vertaling van komt. Dat is mijn eerste prioriteit op dit moment. Een Nederlandse documentaire over Carina’s leven zou ik toejuichen, en ik zal ook vanuit mijn hart aan die documentaire meewerken.’

Verdachte dood van Koerdische jongen (15) leidt tot onrust in Turkije

0

In Turkije is veel onrust ontstaan over de dood van een vijftienjarige Koerdische jongen. Hij is gevonden op een plek waar het Turkse leger vlakbij schietoefeningen heeft gehouden, volgens zijn familie met metaaldeeltjes in zijn lichaam.

Het verminkte lichaam van Muharrem Aksem werd vorige week op het platteland nabij de zuidoostelijke stad Sanliurfa aangetroffen. Volgens de districtsgouverneur is Aksem omgekomen vanwege een explosie van een ‘object’ dat hij op het veld trof.

Het lichaam van Aksem werd in gehavende toestand gevonden op het land. Zijn rechterhand lag eraf en er waren vele wonden op zijn gezicht en over het lichaam. De advocaat van de familie zegt dat er uit het lichaam van Aksem twaalf metaaldeeltjes zijn gehaald, maar er zijn geen aanwijzingen dat dit kogels zijn. Nader onderzoek moet meer helderheid hierover verschaffen.

De gouverneur van Sanliurfa bevestigt dat het lichaam is gevonden in een gebied waar schietoefeningen zijn gehouden, maar er zijn volgens hem ‘geen bewijzen’ voor ‘berichten’ dat de jongen tot doelwit is gemaakt bij een schietoefening, zoals sommige Turken nu beweren op social media.

De jongen, met zijn familie werkte op het land als veehouder, heeft op de fatale dag de dieren aan zijn broer gelaten om op zoek te gaan naar een verdwaalde hond. Hij kwam in de buurt van een plek waar het leger schietoefeningen hield. Het incident vond volgens de provinciale politie ongeveer driehonderd meter buiten het officiële schietgebied plaats.

De Orde van Advocaten van Sanliurfa wijst met een beschuldigende vinger naar de schietoefeningen in het gebied, waarbij de veiligheidsvoorschriften zouden zijn overtreden.  ‘Ongecontroleerde schietoefeningen’ zouden tot een ‘schending van het levensrecht’ hebben geleid. De Turkse staat zou hiervoor aansprakelijk zijn.

De pro-Koerdische partij HDP eist een parlementair onderzoek naar de dood van Aksem. De partij verklaart dat er eerder mensen gewond zijn geraakt in hetzelfde schietgebied. De mensen in Sanliurfa maken zich grote zorgen dat deze moord onopgelost blijft, aldus de HDP.

Duitse ophef: critici zien ‘islamisering’ in nieuw logo Keulen zonder de Dom

0

De Duitse stad Keulen heeft een nieuw logo, waarop de torens van de bekende Dom niet meer te zien zijn. Het oude logo zou ouderwets zijn. Sommige Duitsers zijn boos en zien er een islamiseringscomplot in.

De Duitse parlementariër Beatrix von Storch van de radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland is ook verontwaardigd. Ze vreest dat de ‘islamisering’ door het nieuwe logo dichterbij komt.

Von Storch: ‘Niemand verovert ons land. Wij zijn het zelf die vrijwillig onze cultuur uitwissen. Wij produceren een vacuüm dat anderen graag vullen.’ Ze sluit haar tweet af met de vlaggen van Turkije en Saoedi-Arabië, twee islamitische landen die hun versie van de islam ook naar het buitenland, waaronder Duitsland, exporteren. Von Storch vindt het een ‘schande’.

Volgens de invloedrijke Duitse twitteraar – en ex-moslim – Ali Utlu is Keulen de Dom en is de Dom Keulen. Hij vindt het argument dat de Dom ‘ouderwets’ is belachelijk. ‘Zal over tien jaar de Keulse moskee in het logo staan? Wie weet?’

Twee jaar geleden was er ook ophef rond de Dom van Keulen. Sommige supporters van FC Köln uit Keulen waren boos omdat op de nieuwe voetbalshirts een moskee stond afgebeeld, samen met de Dom. FC Köln was niet rouwig om het vertrek van deze fan en twitterde ‘Tot ziens!’