8.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 464

De Bezige Bij lanceert Revolusi.nl, waar je Indonesië-verhalen kunt delen

0

Vanwege de aandacht in Nederland voor het onlangs gepubliceerde Indonesië-onderzoek heeft uitgeverij De Bezige Bij de website Revolusi.nl gelanceerd. Daarop kunnen verhalen over Indonesië worden gedeeld.

De Vlaamse schrijver David van Reybrouck, die in 2020 het populair-wetenschappelijke boek Revolusi uitbracht, is de initiatiefnemer van de website. Hij sprak voor zijn boek bijna tweehonderd getuigen van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949). Veel verhalen zijn niet in zijn boek terecht komen, maar wel het vertellen waard, zegt hij.

‘Toen ik aan Revolusi werkte, was het een voorrecht om al die getuigen te mogen spreken. Tegelijk besefte ik dat er nog zoveel verhalen onbekend zijn. Ik hoop echt dat deze site een aantal nieuwe stemmen en perspectieven zichtbaar mag maken. De vele lezersbrieven die ik kreeg bevatten alvast schatten aan informatie.’

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om nieuwe verhalen te delen. Inzendingen kunnen desgewenst ook anoniem worden opgenomen. Aangrijpende getuigenissen, taboes in de familie, ongeopende kisten met correspondentie en foto’s op zolder, maar ook vragen over de kolonisatie van Indonesië krijgen een plekje op Revolusi.nl.

Op dit moment draait ook de tentoonstelling Revolusi! Indonesië onafhankelijk in het Rijksmuseum. Ook deze tentoonstelling gaat over de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog.

Iran ontslaat ambassadeur in Engeland na ‘onislamitisch’ feestje

0

Mohsen Baharvand, de Iraanse ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk, is teruggeroepen door Teheran. De reden: in een video van een receptie op de ambassade zijn enkele vrouwen te zien zonder islamitische hoofdbedekking.

Tijdens het evenement, waarop de 43e verjaardag van de Iraanse Revolutie van 1979 werd herdacht, speelde onder meer een vrouw piano terwijl ze geen hijab droeg, schrijft de Britse krant the Guardian.

Een Iraniër uit Londen deelde een video (beeld) van het evenement op Twitter. Daarop werd Baharvand teruggeroepen naar Iran. De receptie, die twee weken geleden plaatsvond, zou in strijd zijn met de normen en waarden van de Iraanse Revolutie.

Baharvand werd ambassadeur in 2021. Hij was voorheen een jaar plaatsvervangend minister van Buitenlandse Zaken voor internationale en juridische zaken. Op beide posten werd hij benoemd onder de vorige regering van president Hassan Rouhani.

Rotterdamse straat vernoemd naar Tula, leider Curacaose slavenopstand

0

Na drie jaar wachten is de Tulastraat dan eindelijk gerealiseerd. De straat is vernoemd naar Tula, de leider van de Curacaose slavenopstand van 1795, en ligt achter Zuidplein bij het Zuiderpark in Rotterdam.

Na Utrecht en Amsterdam is Rotterdam de derde stad in Nederland met een straat die herinnert aan Tula. Initiatiefnemer Simao Miguel, die de Gemeente Rotterdam voorstelde om een straat naar Tula te noemde, is tevreden, zo schrijft hij op Facebook.

‘In 2019 stelde ik een straatnaam voor ter ere van Curaçaose verzetsheld Tula. 2022 is de Tulastraat een feit. Blijf geloven in jouw dromen.’

De activist roept zijn Facebookvrienden en -volgers op ook een Tulastraat te realiseren in hun gemeenten.

In 1795 kwamen de slaafgemaakten van Curacao in opstand tegen het Nederlandse gezag. De Bataafse Republiek moest in navolging van Frankrijk ook de slavernij afschaffen, vond Tula. Door verraad mislukte de opstand en werd Tula geradbraakt en onthoofd.

In de Nederlandse geschiedschrijving werd Tula lange tijd verzwegen, maar in de volksverhalen van Curacao werd Tula een held. Hij kreeg er standbeelden en er is een ‘Ruta Tula’: een route langs de plekken waar Tula kwam tijdens zijn opstand. Ook kwam er een Tula Museum. In 2010 werd hij uitgeroepen tot de nationale held van het eiland. Drie jaar later kwam er een Engelstalige speelfilm over hem uit.

Krim: Tataarse moslimminderheid roept wereld op tot verzet tegen Russen

0

Een vooraanstaande groep van Krim-Tataren roept de wereld op solidair te zijn met de Oekraïners en Oekraïne te steunen tegen de militaire invasie door Rusland. Dit meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

Het Wereldcongres van Krim-Tataren heeft gisteren in een verklaring de Russische invasie ‘een daad van bandieterij’ genoemd. De Tataarse diasporagemeenschap en de internationale gemeenschap zou ‘op welke manier dan ook’ moeten ‘strijden tegen deze immorele aanval van Rusland’.

De Krim-Tataren zijn een gemarginaliseerde moslimminderheid op de Krim en een aan de Turken verwant volk. Veel Krim-Tataren leven nu als diasporagemeenschap in Turkije en Centraal-Azië, mede vanwege de al langer gaande Russische bezetting van de Krim. Vorig jaar veroordeelde Amnesty International in een rapport het schenden van basale mensenrechten, zoals het verbieden van taalonderwijs in de Tataarse moedertaal.

In de oproep richten de Krim-Tataren zich ook naar ‘normale Russen’. Zij moeten van het Kremlin ‘eisen’ de oorlog ‘onmiddellijk te stoppen’.

Sinds de oorlog in Oekraïne begon, zijn al tweeduizend Russische anti-oorlogsactivisten opgepakt door de autoriteiten. Ook is de toegang tot sociale media zoals Facebook beperkt door Rusland. Het Kremlin beschouwt alle protest tegen de oorlog als een criminele daad van ‘verraad’.

Niet-westerse journalisten hekelen ‘racistische Oekraïne-verslaggeving’

0

Terwijl de oorlog in Oekraïne de vijfde dag ingaat, is er op sociale media ophef over uitspraken door sommige westerse verslaggevers.

‘Met alle respect: Oekraïne is geen Irak of Afghanistan, dit is een relatief beschaafd en relatief Europees land (…) waar je dit niet zou verwachten’, zei verslaggever Charlie D’Agata van de Amerikaanse zender CBS in Kiev.

En zijn Amerikaanse NBC-collega Kelly Cobiella van NBC beschreef de reden van de warme ontvangst van Oekraïense vluchtelingen in Polen als volgt: ‘Dit zijn geen vluchtelingen uit Syrië, dit zijn witte, christelijke vluchtelingen die op ons lijken.’

Veel twitteraars, voornamelijk met een niet-westerse achtergrond, reppen over ‘racistische verslaglegging’. Het narratief van D’Agata en Cobiella: Oekraïners lijken ‘op ons’ en daarom zou deze oorlog ‘nu zo schokkend zijn’, stellen deze twitteraars vast. Het zou de dehumanisering van niet-witte, niet-Europese mensen aanwakkeren.

Vergelijkbare woorden werden door meer westerse journalisten gebruikt. Zoals dat Oekraïne ‘geen derdewereldland [is], dit is Europa’, werd de ander ‘emotioneel’, omdat ‘blonde Europeanen met blauwe ogen worden gedood’ en een ander dat ‘Oekraïne een Europees land is, waar mensen Netflixen en op Instagram zitten’.

Inmiddels heeft de Arabische en Midden-Oosterse Journalisten Vereniging (AMEJA) een statement naar buiten gebracht waarin alle nieuwsorganisaties worden oproepen bedachtzaam te zijn tegen ‘impliciete en expliciete vooroordelen’.

‘Alleen al de laatste paar dagen hebben we vele voorbeelden van racistische verslaglegging waargenomen die meer belang lijkt te hechten aan deze oorlogsslachtoffers boven andere slachtoffers van oorlog,’ aldus AMEJA.

De Amerikaanse journalist D’Agata heeft inmiddels excuses gemaakt voor zijn woorden: ‘Ik heb op een manier gepraat waar ik spijt van heb. Wat ik probeer te benadrukken is dat de oorlog die nu in Oekraïne woedt het land zelf niet eerder heeft meegemaakt in recente jaren’.

Zwarte vluchtelingen uit Oekraïne klagen over racisme voor Poolse grens

0

Dit weekend verschenen berichten van zwarte mensen die voor de grens met Polen worden tegengehouden. Dit, terwijl Polen zegt een ruimhartig opvangbeleid te voeren ten opzichte van vluchtelingen uit Oekraïne.

Zo ging op Twitter een video viral, met daarop een groep zwarte studenten uit Oekraïne die wordt tegengehouden door Poolse grenswachters. Witte vluchtelingen uit Oekraïne zouden volgens de maker van de video kunnen doorlopen, terwijl de zwarte studenten worden geïntimideerd. ‘Sommige mensen slapen hier al twee dagen in de kou, anderen zijn teruggekeerd naar Lviv’, schreef de maker van de video.

Volgens de Vlaamse krant de Morgen gaat het hier niet om een incident. De BBC vertelde het verhaal van een zwarte studente, die zeven uur lang werd tegengehouden door militairen omdat witte Oekraïners eerst de grens over mochten steken.

Ondertussen ontkent de Poolse regering dat er sprake is van racisme bij de grenscontroles. ‘Vluchtelingen van de oorlog uit Oekraïne mogen de grens oversteken, ongeacht hun nationaliteit.’ Volgens de Morgen mag dit misschien dan wel het officiële beleid zijn, maar sluit dit niet uit dat er in de praktijk racisme plaatsvindt.

Ook zouden Oekraïense burgers zwarte mensen ervan weerhouden de grens over te steken, zo vertelt de zwarte student Samuel George aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. George reed van Kiev naar de Poolse grens. Vlakbij de Poolse grens kreeg hij een klein ongeluk met een voertuig waarin Oekraïners zaten. Zij pakten zijn geld af en hielden hem tegen om verder te rijden.

‘Het zijn geen ambtenaren, politie of militairen. Het zijn normale burgers die ons, Afrikanen, ervan weerhielden om naar de grens te rijden. Ze lieten Oekraïners door, maar ons niet.’ George moet nu in de vrieskou proberen lopend de grens over te gaan.

Via de hashtag #AfricansinUkraine roepen social mediagebruikers op tot een menswaardige behandeling van zwarte vluchtelingen uit Oekraïne. Ook BIJ1, de partij van Sylvana Simons, is verontwaardigd.

‘Er komen vreselijke beelden voorbij waarop te zien is hoe zwarte mensen worden tegengehouden, terwijl ze vluchten voor het geweld in Oekraïne’, schrijft BIJ1 op Twitter. ‘Helaas worden gemarginaliseerde groepen altijd het hardst geraakt door oorlog. Ook nu worden zij geconfronteerd met onderdrukking.’ Volgens BIJ1 ‘zijn het mensen van kleur, de arbeidersklasse, vrouwen en de LHBTIQA+-gemeenschap die altijd de hoogste prijs betalen’.

Mohamed Talhaoui (PvdA): ‘Utrecht is een mensenrechtenstad, maar niemand weet dat’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een diversere volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de gemeenteraden. Vandaag: Mohamed Talhaoui (39), de nummer drie van de PvdA in Utrecht. Hij maakt zich sinds 2016 sterk voor de Riffijnen. Dat jaar waren er opstanden in de Rif na de gewelddadige dood van visverkoper Mohsin Fikri. De decennialange achterstelling van de Riffijnen in Marokko kwam tot een uitbarsting.

‘Negen maanden lang ging men dagelijks vreedzaam de straat op. De Riffijnen hebben basiseisen, niets geks: een functionerende regio, werk, een ziekenhuis en normale wegen. Bij elk probleem wat je daar als burger hebt, ben je overgeleverd aan de goden. Er zijn cijfers over het aantal artsen in Marokko. Dan zie je een enorm verschil tussen de Rif en het Westen van Marokko, waar wel wordt geïnvesteerd. De verhouding is één staat tot driehonderd. Er is een oneindige ongelijkheid. Twee Belgische journalisten zijn onlangs na twee weken het land uitgevlucht. Niemand in de Rif wilde met ze praten, want er heerst een enorme angst.’

Wat kun je daar vanuit Nederland aan doen?

‘Wij volgen hier de ontwikkelingen. Dit is de regio waar onze ouders vandaan komen. Ze zijn van daaruit geëmigreerd, precies om deze reden. Ik ben hier geboren en getogen. Het gevoel van onrecht wordt overgedragen op de volgende generatie. Marokko is een staat die zijn eigen burgers verwaarloost en in de Rif actief benadeelt. Het is essentieel voor mensen in de Rif om geld van familieleden uit het buitenland te ontvangen. Ze betalen in de Rif belasting maar krijgen er bijna niets voor terug, behalve repressie. Er zijn daar meer soldaten dan artsen. Dat onrecht kaart ik aan.

‘Eind 2016 ben ik me actief hierbij gaan betrekken. Toen kwam ik erachter dat de situatie in de Rif in Nederland en de EU totaal onbekend is. Ik ben me actief gaan inzetten om te strijden tegen onrecht in het algemeen en in de Rif in het bijzonder. We waren met een grote groep activisten in Europa, maar kregen geen gehoor. We wilden de media geïnteresseerd krijgen, want dan raken politici ook geïnteresseerd. Heel veel Riffijnen zitten bij linkse partijen en proberen zo het verschil te maken. Ik ben zelf al vijftien jaar lid van de PvdA. De partij deed hier lange tijd niets mee, maar een paar jaar geleden is Kati Piri (destijds Europarlementariër, nu Tweede Kamerlid, red.) zich hard gaan maken voor de Rif.’

Wat merken ze in de Rif van het activisme hier?

‘De activisten die daar gevangen zitten hebben een stem gekregen via de mensen hier in Nederland. De Riffijnen volgen alles wat hier wordt gezegd. In de Rif wordt het nieuws van sociale media gehaald en niet van staatsmedia. Wat hier op politiek niveau is bereikt, is enorm. Voor het eerst in de geschiedenis staat de Rif in het programma van de PvdA. Dit is een van de gebieden die speciale aandacht moet krijgen. Nadat Kati Piri en Lilanne Ploumen de rechtszaak van Nasser Zefzafi (de leider van de Hirakbeweging in de Rif, red.) in Casablanca hebben bijgewoond zijn ook Sadet Karabulut (oud-Kamerlid SP, red.) en Lilian Marijnissen in de Rif geweest. We hebben een minister van Buitenlandse Zaken die zich als enige in Europa heeft uitgesproken.

‘Er is door deze opstand een emancipatie in Nederland op gang gekomen. Mensen zien dat politieke partijen opkomen voor hun belangen. De PvdA en Kati Piri hebben bij de Europese verkiezingen enorm gewonnen vanwege deze strijd. De Riffijnen stemden weer PvdA, niet voor de sociaaleconomische strijd, maar vanwege de solidariteit met de Rif. We hebben nog nooit zoveel mensen gezien die actief waren om Kati herkozen te krijgen. Het is daarna wel weer ingezakt. Mensen hebben natuurlijk high hopes, dan valt het tegen dat de Europese Commissie zich niet heeft uitgesproken. De EU heeft het laten liggen.’

Heeft dit ook iets met de politiek in Utrecht te maken?

‘We moeten overal mensenrechten centraal stellen, ook in Utrecht. We zijn een mensenrechtenstad, maar bijna niemand weet dat. De PvdA vindt het belangrijk dat mensen dezelfde kansen hebben. We zien dat dat op dit moment niet het geval is: op de woningmarkt, de arbeidsmarkt, eigenlijk overal.

‘Ik zie dat Marokkaanse Nederlanders zich steeds meer verbinden aan Utrecht en Nederland’

‘We strijden ook hier voor mensenrechten, want die gelden voor alle mensen, overal en altijd. Het is de basis van onze democratische rechtstaat en grondwet. Ik zie om mij heen dat Marokkaanse Nederlanders zich steeds meer verbinden aan Utrecht en Nederland. Dat zien we bijvoorbeeld met de komst van een islamitische begraafplaats in Utrecht, dat is echt een kentering in het denken. Het besef dat we hier geboren én begraven worden is gegroeid. Dat betekent ook dat ze lijnen met Marokko doorknippen die hen beïnvloeden op een manier die er sowieso niet hadden mogen zijn. Dat gaat over de lange arm van Rabat die integratie tegenwerkt. Dat heeft al tig keren in de Kanttekening gestaan. Je bent een Utrechter, we moeten staan voor mensenrechten en solidariteit, die je ook voor jezelf wilt. Of het nou daar is of hier.’

Wat is lokaal je grootste speerpunt?

‘Mijn belangrijkste zorg is dat kinderen in armoede leven en met honger naar school gaan. Wij willen dat schoolgebouwen beter worden gebruikt, dat er van acht tot acht activiteiten zijn: zang, gitaarles, debatles en algemene vorming. Dat vermindert de ongelijkheid. Onderwijs is meer dan het lesgeven door de leraar. We willen basisbanen in het onderwijs, zodat er meer hulp komt bij activiteiten en ondersteuning van docenten. Leraren komen vaak van elders. Parkeren kost henzelf of hun school soms wel tienduizend euro per jaar. Wij willen dat scholen daar vrijstellingen voor krijgen, zodat de school dat geld kan besteden aan dingen die we belangrijker vinden. Zo kan het onderwijs verbeteren voor de meest kwetsbare kinderen.

‘Voor mij is de rechtsstaat de kern. Ik werk al vijftien jaar in het onderwijs. Ik merk dat zaken als de rechtsstaat, de onafhankelijke rechtspraak, de parlementaire democratie en de vrije pers zowat onbekend zijn bij leerlingen. Het tekort aan democratisch en historisch besef is immens. Het gaat erom dat dit veel meer in het onderwijs naar voren komt. We beginnen met het uitbouwen van de alliantie van Mensenrechtenstad Utrecht: zo kunnen we zorgen voor meer buitenschoolse activiteiten. Er moet structureel aandacht voor komen op scholen, omdat leerlingen soms geen idee hebben in wat voor land ze leven. Soms zijn leerlingen in het buitenland geweest, maar hebben ze geen idee in wat voor land ze zijn geweest. Ze hebben het idee dat autocratische staten hetzelfde zijn als de Nederlandse rechtstaat.’

Gaat dit alleen over kinderen in achterstandswijken?

‘Nee, dit gaat niet over bepaalde wijken of over kleur. We hebben het over kinderen op alle scholen. Je kunt dit niet op één bepaalde plek aanwijzen. Ook op de elitaire scholen van Utrecht is het tekort aan democratisch en historisch besef enorm. Gelukkig is er bij veel burgers en sociale organisaties in Utrecht het groeiende besef, mede door de opkomst van de extreemrechtse partijen, dat we samen moeten werken aan een inclusief Utrecht. Dat is de belangrijkste opgave voor de komende tijd.’

 

Salo Muller: ‘Het antisemitisme nu is onmiskenbaar’

Discriminatie, als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

De ouders van Salo Muller (1936) werden in Auschwitz vermoord. Hij zat op negen adressen ondergedoken. Na de oorlog werd hij fysiotherapeut bij het succesvolle Ajax van Johan Cruyff. Hij dwong schadevergoedingen af voor de deportaties waaraan de Nederlandse Spoorwegen geld hadden verdiend en hij schreef Tot vanavond en lief zijn hoor!, een bestseller over zijn oorlogsjaren. Dit voorjaar komt zijn biografie uit bij uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Wat begreep u als kind van het gedachtegoed achter de ellende die u overkwam?

‘Mijn moeder en mijn vader waren opgepakt. Ik kreeg een ster, ging van adres naar adres, mocht vaak niet met de andere kinderen en met hun speelgoed spelen en werd ook nog geslagen. Ja, ik begreep dat Hitler er was en dat hij een hekel had aan Joden, om het maar even eufemistisch te zeggen, maar als jongetje van zes weet niet je wat racisme is. Ik miste vooral mijn ouders ontzettend en ik was eenzaam, een loner.’

Na de oorlog was het antisemitisme in Nederland niet verdwenen natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat u dat als extra pijnlijk hebt ervaren.

‘Ja, er waren steeds weer incidenten en ik kan me ze haarscherp herinneren. Dat ik voor de ballotagecommissie van roeivereniging De Amstel stond en niet werd toegelaten met de woorden: ‘Jij kan beter naar Poseidon. Daar ben je meer op je plaats.’ Poseidon was Joods namelijk, voor de oorlog opgericht omdat Joden niet welkom waren bij de roeiverenigingen in de stad.

‘Ik herinner me ook de tandarts uit Utrecht die tegen me zei: ‘Dat had je in de oorlog niet geflikt’, toen ik uitlegde dat ik hem wat korter moest behandelen, omdat hij te laat was gekomen en het heel druk was. Dat John Rolink, de clubarts van Ajax , tegen me zei, ‘Ah jongen, je hebt zeker een smousenbuik’, toen ik met buikpijn bij hem kwam voordat we in Turkije moesten spelen. En natuurlijk de spreekkoren als ik het veld liep. Het ‘kankerjood’, en ‘vuile tyfusjood’. Als je er over begon, was het verhaal: niet zo bedoeld, hoort erbij, maak je niet druk. Ik heb dat anders ervaren. Ik heb eigenlijk mijn hele leven het gevoel gehad dat het makkelijker was geweest, dat er meer deuren waren open gegaan als ik niet Joods was geweest.’

Is het de laatste jaren meer of minder geworden?

‘Dries van Agt en veel medestanders zeggen of insinueren dat Israël een apartheidsstaat is. Ik zeg: ‘Als er één democratisch land in die regio is, dan is het Israël wel.’ Dat anti-Israëlgevoel was er decennialang helemaal niet in Nederland, maar het komt op en het antisemitisme daarmee ook. Mijn kinderen kregen elk jaar een rekening voor de beveiliging van de Joodse scholen waarop mijn kleinkinderen zaten. De synagogen hebben nu in 2022 mannen met stenguns voor de deur staan. Het antisemitisme nu is onmiskenbaar.’

Merkt u dat u zelf ook vaker wordt gedecimeerd?

‘Nee. Ik ben een beetje bekend in Nederland, dat scheelt. Dan gaan mensen sowieso anders met je om.’

En uw naasten, kinderen, kleinkinderen?

‘Mijn zoon heeft een donker uiterlijk en werd wel eens geweigerd bij clubs in Amsterdam. Hoe ga je om met dat soort dingen? Mijn vader had de sleutel van ons huis in de Molenbeekstraat in Amsterdam aan de buren gegeven. Of ze op de spullen wilden passen. Toen mijn tante na de oorlog bij hen aanbelde, stonden onze meubels in hun woonkamer en zag ze de jas van mijn vader aan de kapstok hangen. Terugkrijgen zat er niet in. Zo ging dat vaak. Veel mensen hebben dat meegemaakt. Wat ik wil zeggen is, tachtig procent van de mensen is niet fout, maar ook niet echt goed. Dus ik zeg tegen mijn zoon: ‘Ja, als je om half twee voor een club staat, kan het best zijn dat het vol is.’ Het kan ook discriminatie zijn, maar stap niet in de slachtofferrol. Leef je leven.’

‘Mensen kun je vertrouwen, de mensheid niet’

Bent u hoopvol over de toekomt?

‘Ik zie het zo: mensen kun je vertrouwen maar de mensheid niet. En waar de ongelijkheid toeneemt ontstaat het venijn. Je ziet de ander een pak bij Oger kopen, terwijl jij naar C&A gaat, en je zegt: ‘Ik gun het je van harte’, maar je denkt wat anders. En er komen steeds meer miljonairs bij, terwijl er ook steeds meer mensen naar de voedselbank moeten. Daar zit het probleem. Ongelijkheid wordt in onze wereld vooral in geld uitgedrukt – verdelen we dat beter, dan wordt alles beter.’

Turkije: we kunnen Russische schepen niet weren uit de Bosporus

0

Turkije kan Russische schepen de toegang tot de Bosporus niet ontzeggen. Dat zegt Turkije zelf, meldt het ANP. De Bosporus is de zeestraat bij Istanbul die de de Middellandse Zee verbindt met de Zwarte Zee, waar ook Oekraïne aan ligt.

Oekraïne had Turkije gevraagd om Russische marineschepen toegang te weigeren. Dan kunnen die in ieder geval niet meedoen aan de invasie van Oekraïne. In een internationaal verdrag uit 1936 is vastgelegd dat Turkije het recht heeft om dit te doen.

Maar die regel geldt nu niet, zegt de Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu. Volgens hem kan Turkije ze alleen tegenhouden als ze de andere kant op varen – dus van de Zwarte Zee naar de Middellandse Zee.

Als NAVO-lid steunt Turkije Oekraïne, waar het ook drones aan verkoopt. Tevens kijkt Turkije met een scherp oog naar de Krim. Daar wonen islamitische Tataren, die etnisch verwant zijn aan de Turken en een Turkse taal spreken. Wel probeert Ankara zo goed als mogelijk de banden met Rusland te behouden.

Erdogan uitte vandaag scherpe kritiek op de Europese Unie en de NAVO. Die geven Oekraïne veel advies en veroordelen Rusland, maar doen verder niet zoveel, vindt hij. Vandaag praten Turkije en de andere NAVO-landen over de situatie in Oekraïne.

Zeven nationaliteiten: nieuwe editie ‘Heel Holland Bakt’ diverser dan ooit

0

Het televisieprogramma Heel Holland Bakt wordt diverser dan ooit. In totaal zullen er zeven nationaliteiten meedoen aan de komende editie van het kookprogramma van Omroep Max.

De 33-jarige Siham Massrour (foto) uit Gouda is één van de deelnemers aan de nieuwe editie van Heel Holland Bakt. De Marokkaans-Nederlandse Massrour zal met negen anderen strijden om de titel ‘beste thuisbakker van Nederland’. Een meerderheid van de tien deelnemers heeft een biculturele achtergrond.

Heel Holland Bakt, gepresenteerd door André van Duijn, zal vanaf 12 maart te zien zijn op de NPO. Er kijken meestal ongeveer 2 miljoen mensen naar het programma.