12.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 480

FvD Haarlem uitgesloten na app-ophef rond Anne Frank en Brenton Tarrant

0

PvdA, CDA, SP, GroenLinks en D66 in Haarlem willen onder geen beding met Forum voor Democratie in een coalitie, meldt NH Nieuws.

Dit benadrukken ze na recente ophef over uitlatingen van de Haarlemse FvD-lijsttrekker Moriah Hartman (foto, vierde van links). In een appgroep van de FvD-jongeren schreef Hartman dat het dagboek van Anne Frank ‘overschat’ wordt.

Nummer 2 Iem al Biyati (foto, tweede van rechts) deelde in zo’n appgroep een link naar een nummer dat werd afgespeeld door de extreemrechtse terrorist Brenton Tarrant, tijdens een livestream op weg naar een van de moskeeën waar hij in 2019 een aanslag zou plegen. Ze doet dit nu af als ‘tienerhumor’.

Dat Hartman en Biyati de gewraakte berichten schreven, bleek al in 2020. Ophef over antisemitische appjes leidde toen tot het vertrek van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga, die vervolgens JA21 oprichtten. Maar nu deze ophef opnieuw in Haarlem speelt door de kandidatuur van de twee jonge FvD-vrouwen, voelen partijen zich genoodzaakt te uiten.

‘Wij zullen geen deel uitmaken van een coalitie met FvD, mochten zij in de Haarlemse gemeenteraad komen’, aldus PvdA-lijsttrekker Floor Roduner. ‘Bedreigingen, racisme en antisemitisme zijn onacceptabel en niet onderhandelbaar.’

Ook CDA, SP, GroenLinks en D66 sluiten FvD uit. ‘Het is complete waanzin, we gaan niet met hen in een coalitie, dat staat vast’, zegt SP-raadslid Anne Feite Bloem.

De VVD wil FvD niet op voorhand uitsluiten. Lijsttrekker Peter van Kessel zegt dat eerst de kiezers aan het woord gelaten moeten worden. Toch acht hij samenwerking met FvD ‘zeer onwaarschijnlijk’ te vinden, ‘nu we inmiddels een beeld hebben van het verleden van de Haarlemse FvD’ers’.

Oud FvD-Kamerlid Wybren van Haga, die nu de partij BVNL in de Tweede Kamer leidt en met deze partij ook meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen in Haarlem, wil FvD ook niet bij voorbaat uitsluiten, zegt hij. ‘Laten we gewoon lekker campagne voeren en de kiezer aan het woord laten. Zij beslissen het, niet de partijen.’ Hij noemt de uitlatingen van PvdA-lijsttrekker Roduner ‘zonde’.

Ook Assad erkent afvallige republieken Donetsk en Loehansk

0

De Syrische president Bashar al-Assad is het eerste buitenlandse staatshoofd dat, in navolging van Rusland, de onafhankelijkheid van de pro-Russische separatistische republieken Donetsk en Loehansk in het oosten van Oekraïne erkent. Dit meldt onder meer de Arabische nieuwszender al Jazeera.

De Syrische minister van Buitenlandse Zaken zegt dat de regering van Assad ‘zal samenwerken’ met de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk en de Volksrepubliek Loehansk .

De Russische dreiging escaleerde gisteren, toen de Russische president Vladimir Poetin zei de twee republieken te erkennen. Vannacht stuurde hij een Russische troepenmacht naar de gebieden in het kader van een zogeheten ‘vredesmissie’.

In Syrië is nu tien jaar een bloedige burgeroorlog aan de gang. President Assad is er dankzij Russische en Iraanse steun in geslaagd om in het zadel te blijven.

Volgens de nieuwssite al Monitor zijn de Russische troepen in Syrië de afgelopen maanden steeds assertiever geworden. Mogelijk leidt een oorlog in Oekraïne ook tot oplopende spanningen in Syrië, aldus de website.

Blijkt de politiek toch geen troetelberenland, zelfs niet met Volt erbij

0

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur en dan vraag je je af hoe goed partijen hun kandidaten checken. Hebben partijen enig idee wie er bij hen op de lijst staan en de komende jaren voor hen in de gemeenteraad komen? Bij één partij wisten we al dat dat onderzoek niet zoveel voorstelt: GroenLinks. We denken terug aan Deniz Karaman, die in 2018 op de zesde plaats van de Amsterdamse kandidatenlijst stond. Ruimschoots verkiesbaar.

Karaman is alweer een tijdje weg als raadslid. Na nog geen twee jaar stopte hij ermee. Het beviel hem prima samen te werken met andere raadsleden, maar hij had moeite met het benadrukken van verschillen met andere partijen. Hij meldde in een verklaring:

‘Zodra ik in de setting van de ‘politieke arena’ kwam verdween de positieve energie en overheerste er een zwaar gevoel. (…) Verschillen worden daar juist benadrukt met als doel om Amsterdammers te laten zien waar elke partij voor staat. (…) Het vergroten van verschillen is iets dat niet bij mijn persoonlijkheid past.’

Vraagje aan GroenLinks: hoe kun je nou op een kandidatenlijst voor een politiek orgaan gaan staan en denken dat het werk niet zal draaien om het uitvergroten van verschillen? Dan heb je je echt geen seconde verdiept in hoe de politieke cultuur eruitziet, heb je nooit bij de gemeenteraad op de publieke tribune gezeten en heeft GroenLinks daar al helemaal niet naar gevraagd.

Inmiddels blijken de ideeën van Karaman helemaal niet zo raar. Er zit een nieuwe partij in de Tweede Kamer die van deze nogal onrealistische visioenen de kernfilosofie heeft gemaakt: Volt. De partij doet in maart in tien gemeenten mee aan de lokale verkiezingen. De afgelopen weken interviewde ik voor Joop uit elk van die gemeenten de nummer twee. Wat blijkt? Vrijwel al deze kandidaten zeggen dingen die ook Deniz Karaman ooit dacht: dat politiek draait om constructief samenwerken, gezamenlijk oplossingen vinden en vooral niet om verschillen benadrukken.

Volt dweept bijvoorbeeld met het idee van een dagelijkse warme schoollunch voor alle basisschoolkinderen. Met zo’n lunch weten we zeker dat ook kinderen die in armoede opgroeien tenminste een keer per dag goed te eten krijgen. In de wereld van Volt geldt zo’n idee als vernieuwend, constructief, positief en oplossingsgericht. Geen kandidaat komt op het idee dat Volt een miljoenenproject aankondigt dat heel lastig te organiseren valt, waar ontzettend veel geld mee gemoeid is en waarvan velen zullen zeggen: ‘Dat kan de gemeente helemaal niet betalen.’ Zelfs als politici die lunch in theorie ook wel zouden willen.

Lokale Volt-kandidaten zijn inmiddels in lichte paniek, denk ik

Ik vroeg meerdere Volt-kandidaten of ze het verhaal van Deniz Karaman kennen. Ze hadden nog nooit van hem gehoord. Hoe ze de discussies met lokale rechts-populistische fracties, de PVV of Forum voor Democratie voor zich zien? Niemand kon er iets zinnigs over zeggen, terwijl iedere buitenstaander weet wat er gaat gebeuren: die lunches komen er niet, samenwerken wil men vaak niet en Volt moet zich gaan onderscheiden van soortgelijke partijen als D66, GroenLinks en PvdA. Dat zal in de praktijk niet meevallen.

Volt bouwde een partij met het idee dat de politiek helemaal anders moet: positiever en constructiever, niet zo gepolariseerd en vooral gericht op samenwerking. Iedere leek kan zien dat al die lokale kandidaten straks van een koude kermis thuiskomen, als ze met hun schoollunches door rechtse fracties in hun gezicht worden uitgelachen. Dan blijkt dat de partij haar huiswerk niet heeft gedaan en mensen met de verkeerde verwachtingen naar de gemeenteraad heeft gestuurd.

Lokale kandidaten zijn inmiddels in lichte paniek, denk ik. Niet omdat ik ze in deze interviews een andere visie op politiek voorschotelde, maar omdat de landelijke partij – die doet alsof Volt betere en hoogstaandere principes heeft dan de rest – een wespennest blijkt te zijn. Je hoort die kandidaten denken: ‘Zou dat lokaal ook zo gaan?’ Misschien had Volt de eigen politici wat beter moeten voorbereiden op de harde realiteit.

Verkrachting: vergeten oorlogsmisdaad in Indonesië

0

Nederlandse militairen maakten zich tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) niet alleen schuldig aan executies, martelingen en plunderingen, maar ook aan verkrachtingen. Verkrachting in oorlogsgebied werd na de Eerste Wereldoorlog al als oorlogsmisdaad aangemerkt, maar de Nederlandse krijgsraad was voortdurend op zoek naar omstandigheden om de straf te verzachten.

In 1948 werd een vrouw uit Tanggoel op Java verkracht door een Nederlandse soldaat. De krijgsraad oordeelde: zes maanden gevangenisstraf. ‘Beklaagde leed ten tijde van het delict aan licht psychische alteratie als gevolg van een aanrijding met een trein; voorts een zeer gunstige beoordeling van zijn commandant.’ In datzelfde jaar werd in Dessa Baloeng een meisje van elf jaar door een militair ‘in een leegstaande goedang’ – opslagplaats – verkracht. De straf? Elf maanden, met aftrek van voorarrest.

Een verkrachtingszaak die de Nederlandse krijgsraad zeer hoog opnam, betrof een meisje van tien jaar uit Soekorwirjo in 1948. De soldaat werd veroordeeld tot een jaar en vier maanden gevangenisstraf. Toevoeging van de krijgsraad: ‘Ook in de dessa (dorp) wordt het violeren van jeugdige meisjes als een plundering van eer beschouwd.’ Blijkbaar was het nodig duidelijk te maken dat verkrachting universeel een misdaad is.

Genoemde voorbeelden staan in de ‘Excessennota’ van historicus Cees Fasseur uit 1969, met daarin een twintigtal gevallen van gemelde en behandelde verkrachtingen. Op een totaal van 200.000 soldaten een verdacht laag aantal. Verder wordt nergens ook maar met enige compassie over de slachtoffers geschreven. Of hoe verkrachting hun levens moet hebben beïnvloed. Enige vorm van genoegdoening, excuses, of compensatie werd blijkbaar niet noodzakelijk gevonden.

Journaliste Christina Lamb betoogde vorig jaar in Trouw dat verkrachting altijd als bijzaak wordt gezien in een oorlog. Dit, terwijl meisjes en vrouwen naderhand vaak als paria’s worden behandeld. Het recente rapport over ‘het extreme geweld’ van de Nederlandse soldaten in Indonesië toont dat ook verkrachtingen door het Koninklijk Nederlands Indisch Leger en de Koninklijke Landmacht stelselmatig waren. Toch sneeuwde verkrachting onder, in tegenstelling tot executies, martelingen, plunderingen die Nederland tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog had begaan, in het nieuws over dit rapport.

Het zou de nog levende veteranen die zich aan verkrachting schuldig hebben gemaakt sieren als ze alsnog hun diepe persoonlijke spijt betuigen

Veteranen repten helemaal niet van verkrachtingen, schreef historicus Gert Oostindie in zijn boek Soldaat in Indonesië 1945-1950 (2015). Nederlandse militairen gaven toe dat ze regelmatig seks hadden met Indonesische vrouwen, maar uitsluitend tegen betaling. Zo lezen we dat ‘het toch echt alleen maar de Indonesische rebellen waren die verkrachtten’. Overigens klaagden de mannen wel over de vele geslachtsziekten die ze opliepen.

Oostindie wijdt uiteindelijk slechts één pagina aan zes gevallen van verkrachting. Daaronder ook een groepsverkrachting in Katjen door twintig militairen – waaronder zich ook hoge officieren bevonden – die een twaalfjarig meisje hadden verkracht. Deze groepsverkrachting is niet in de ‘Excessennota’ terug te vinden, wat wederom aantoont hoe beperkt deze was.

In deze nota staan drie gevallen van twaalfjarige meisjes die zijn verkracht. De daders zijn zeer licht bestraft, met uitzondering van een soldaat die ook het zoontje van het slachtoffer vermoordde. De verzachtende omstandigheden buitelen over elkaar heen. Zo was ‘beklaagde’s ongelukkige gezinsleven, waardoor het hem dikwijls aan kracht ontbreekt zichzelf onder controle te houden’ een overweging voor strafvermindering. En: ‘Was net terug uit voorste lijn, heeft een schoon strafboek en verricht zijn dienst goed.’ De meeste militairen konden gewoon weer in het leger terugkeren.

Ook werden zaken geseponeerd bij gebrek aan bewijs, waaronder die van plundering, moord, vernieling en verkrachting in een geïmproviseerd plaatselijk ziekenhuis in Peniwen, Oost-Java. Toen het Comité Nederlandse Ereschulden van Jeffry Pondaag in 2014 de kwestie voor de rechter bracht met het slachtoffer van groepsverkrachting, mevrouw Tremini, bleek dat er genoeg bewijsmateriaal was. Tremini ontving in 2016 het luttele bedrag van 7.500 euro. Advocaat Liesbeth Zegveld had 50.000 geëist.

Tremini is de enige vrouw aan wie, zij het ontiegelijk krenterig, recht is gedaan. Ze vertelde in de rechtbank hoe ze zich schaamde en hoe moeilijk het was haar leven weer op te pakken.

Het zou de nog levende veteranen die zich aan verkrachting schuldig hebben gemaakt sieren als ze alsnog hun diepe persoonlijke spijt betuigen voor hun misdaden. Het nieuwe historisch onderzoek toont de stelselmatigheid van de verkrachtingen aan. We zullen nooit weten hoeveel vrouwen en meisjes verkracht zijn, maar als symbool van het onrecht dienen de namen van de dorpjes uit de ‘Excessennota’ waar dit plaatsvond en waarvan we nu weten dat het een veelvoud hiervan moet zijn geweest: Peniwen, Soemedang, Soekaboemi, Poerwokerto, Lawang, Passar Minggoe, Banjoemas, Soekowirjo, Djember, Soenga, Soerabaja, Tjembalang, Grendoeng, Krawang, Makassar, Dessa Baloeng, Wonosob en Pemotan.

Nieuw-Zeeland: meisjes filmen hoe ze moslima (17) slaan en hijab aftrekken

0

De Nieuw-Zeelandse moslima Hoda al-Jammaa (17) zat nietsvermoedend met haar vrienden op school te keuvelen, toen drie niet-islamitische meisjes ruzie zochten, haar hoofddoek aftrokken en op haar begonnen in te slaan. De daders hebben het geweld ook gefilmd, meldt Radio New Zealand.

Zeheeft er een hersenschudding en verwondingen aan haar hoofd aan overgehouden. Volgens de directrice is het niet de eerste keer dat een moslimmeisje slachtoffer wordt van anti-islamitisch geweld op school.

‘Er waren al signalen, bijvoorbeeld scheldpartijen. Onze klachten bij de politie zijn niet serieus genomen. Dit had voorkomen kunnen worden en is een schandvlek’, zegt ze. Twee van de daders zouden inmiddels van school gestuurd zijn.

Er is een petitie tegen gestart die ‘gerechtigheid voor Hoda en haar vrienden’ opeist en haat en xenofobie aan de kaak stelt. De petitie is al meer dan 50.000 keer getekend.

In Nieuw-Zeeland zijn na de terroristische aanslag in 2019 in Christchurch veel inspanningen geweest om de tolerantie op te krikken. Maar drie jaar na de aanslag is het momentum weg, aldus Radio New Zealand.

VS: centrumlinkse Democraten verenigen zich tegen ‘woke’-invloeden

0

Centrumlinkse Democraten hebben Shield Pac gelanceerd. Dit is een platform dat zich verzet tegen de groeiende invloed van ‘The Squad’, zoals de radicaal-linkse Democraten rondom Afgevaardigden Alexandria Ocasio-Cortez en Ilhan Omar worden genoemd. Volgens Shield Pac speelt de ‘woke’-invloed van The Squad de Republikeinen in de kaart.

Shield Pac wil naar eigen zeggen een ‘beschermend schild bouwen’ tegen de polariserende ‘culture wars’. Als de Democraten weer een gematigde koers varen, dan maken ze volgens Shield Pac meer kans om swing-districten te winnen. Dat zijn districten waar soms de Democraten winnen, en soms de Republikeinen. Als de radicaal-linkse politiek van The Squad de overhand krijgt dan maken de Republikeinen meer kans om in deze districten te winnen.

Shield Pac komt voort uit The Third Way, een centrumlinkse Amerikaanse denktank. Volgens Matt Bennett, medeoprichter van The Third Way en initiatiefnemer van Shield Pac, zorgt de ‘woke’-agenda van The Squad – waaronder het bezuinigen op de politie en het willen omver trekken van ‘foute’ standbeelden  – ervoor dat de Democraten te links imago krijgen. Zo zou het moeilijker worden om in het Huis van Afgevaardigden en in de Senaat hun meerderheid te behouden.

Eén van de adviseurs van Shield PAC is de Afro-Amerikaanse politica Jackie Gordon. Zij stelt zich dit jaar kandidaat voor het Huis van Afgevaardigden.

De gemarginaliseerde Krim-Tataren, speelbal in Russisch-Turkse geopolitiek

0

De afgelopen weken deden verschillende wereldleiders in het Kremlin en in Kiev verwoede pogingen om de crisis rondom Oekraïne en Rusland te beteugelen. Belangrijk, maar spelen de westerse leiders Rusland ook niet in de kaart, door mee te gaan in een beeld dat de bezetting van de Donbas en de annexatie van de Krim neerzet als fait accompli? Het gaat nu immers over Ruslands veiligheidseisen en een potentiële invasie van Rusland tot in Oekraïne, maar allang niet meer over de Krim en de Donbas. Slecht nieuws voor Oekraïners, maar ook voor de 250.000 islamitische Krim-Tataren: een aan de Turken etnisch verwante groep op de Krim, die ernstig wordt gemarginaliseerd en om wie het Westen zich toch al niet bekommerde.

De Krim-Tartaren: een geschiedenis

De Krim kent een lange historie. Rusland heeft dus geen alleenrecht op de geschiedenis van de Krim. De Krim betekent ‘heuvel’ en Griekse kolonisten begonnen vanaf de zesde eeuw voor Christus deze heuvel te gebruiken om onder andere wijn te kunnen verbouwen en handel te drijven. Aan het einde van de Middeleeuwen ontstond er een onafhankelijk gebied op de Krim waar de Krim-Tataren heersten. Zij waren afstammelingen van de Mongoolse veroveraars die zich tot de islam hadden bekeerd. De Krim-Tataren waren nomaden die meermaals rooftochten pleegden; zelfs Kiev en Moskou bleven zulke plundertochten van deze landpiraten niet bespaard. Net als de Mongoolse hordes hadden de Krim-Tataren zich georganiseerd in clans. Ze eisten van dorpen en steden een tribuut – een reguliere afdracht in geld en goederen -, anders zouden ze gaan plunderen.

De Krim-Tataren zochten in de zestiende eeuw bescherming bij het islamitische Ottomaanse Rijk om de groeiende macht van Moskou te weerstaan. Maar de Russische tsaren werden steeds machtiger. In de jaren 1770 veranderde de machtsbalans definitief: in 1774 moest het Ottomaanse Rijk zijn gezag over de Krim opgeven bij het verdrag van Kücük Kaynarca en werd het schiereiland officieel onafhankelijk. Die onafhankelijkheid bestond echter voornamelijk op papier. Toen de Krim-Tataren een pro-Ottomaanse leider kozen, viel het Russische leger de Krim aan. Catherina de Grote annexeerde in 1783 het schiereiland en zette een pro-Russische kandidaat op zijn stoel. De geestelijkheid werd in de Russisch aristocratie geïncorporeerd, waardoor sommige rechten van de Krim-Tataren in de praktijk verdwenen.

Hoewel Rusland beloofde om alle historische rechten van de Krim-Tataren na te leven, had een deel van de Krim-Tataren hier geen vertrouwen in. Ruim honderdduizend Krim-Tataren vluchtten in de periode 1783-1914 naar het Ottomaanse rijk. Ook islamitische bewoners in de Kaukasus, die in de negentiende eeuw door Rusland werd veroverd, vluchtten naar het Ottomaanse Rijk.

De Krim als spil tussen Rusland en Turkije

De Krim vormt in feite de rode draad in de Russisch-Turkse betrekkingen. In 1853 tot 1856 vond de Krimoorlog plaats, een belangrijk moment voor de Russische geschiedenis en de verhoudingen met het Westen. Rusland wiep zich op als de beschermheer van de oosters-orthodoxe en oriëntaalse christenen in het Ottomaanse Rijk. In 1853 vielen de Russen het Ottomaanse Rijk binnen, omdat de rechten van de christenen onvoldoende beschermd zouden worden. Al snel was duidelijk dat er sprake was van een Russisch overwicht. De westerse mogendheden waren bevreesd voor Russische expansie richting Constantinopel, het huidige Istanbul, terwijl Rusland in feite een heilige oorlog voerde om de christelijke geloofsgenoten te beschermen.

 

Frankrijk en het Britse Rijk waren bang voor een te sterk Rusland en besloten de Ottomanen te hulp te schieten. Dankzij de Franse en Britse hulp leed Rusland een gevoelige nederlaag op de Krim, wat ertoe leidde dat het ontgoochelde Rusland zich voor drie decennia terugtrok uit de Europese machtspolitiek. Rusland voelde zich vernederd door het Westen, maar ook verraden.

Dit trauma leeft nog steeds bij de Russen. De Krim is een zinnebeeld voor Ruslands wantrouwen tegenover het Westen. Een symbolisch beeld toen president Vladimir Poetin en de Franse president Emmanuel Macron samen aan de lange tafel zaten in het Kremlin: het prominent zichtbare portret van tsaar Alexander II. Hij was de tsaar die Rusland na de verloren Krimoorlog weer liet opkrabbelen – precies wat Poetin ook wil.

De culturele identiteit van de Krim-Tataren maakt een Russisch-historische claim op de Krim lastiger om te legitimeren. Daarom zijn ze een doorn in het oog van Russische ultranationalisten

Het Turks-Russische conflict om de Krim speelde ook in de twintigste eeuw een belangrijke rol. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werden honderdduizenden Krim-Tataren naar werkkampen verstuurd. Officieel werden ze collectief gestraft vanwege de collaboratie van groepen Krim-Tataren met nazi-Duitsland, dat van 1942 tot 1944 de Krim bezette, maar de altijd paranoïde Stalin vreesde ook dat de Krim-Tataren zouden samenzweren met Turkije.

Tijdens grootschalige deportaties werden de Krim-Tataren gedeporteerd naar verschillende republieken in de Sovjet-Unie, om zo mogelijke opstanden te voorkomen. Hierbij kwamen tienduizenden Krim-Tartaren om het leven. Pas na de val van de Sovjet-Unie in 1991 keerden zo’n 250.000 Krim-Tataren terug naar de Krim. Het werd een allesbehalve warm welkom. Russen en Oekraïners woonden hier immers al decennia en wilden hun huizen niet zomaar afstaan aan deze ‘nieuwkomers’. Ook in het onafhankelijke Oekraïne verkreeg kreeg de Tataarse minderheid slechts beperkte erkenning en steun.

Een doorn in het Russische oog

Turkije heeft een historisch-culturele affiniteit met de Krim-Tataren, vanwege de islamitische godsdienst, de Turkse etnische verwantschap en omdat de Krim-Tataren eeuwenlang bondgenoten waren van het Ottomaanse Rijk. Sinds de annexatie van de Krim in 2014 zijn duizenden Krim-Tataren naar Turkije gevlucht, omdat ze zich door de Russische bezetters gemarginaliseerd voelen. Het is een echo van de culturele marginalisatie sinds 1783, toen Catherina de Grote het gebied inlijfde.

De Russische machthebbers hebben televisiestations voor de achterban van Krim-Tataren uit de lucht gehaald en culturele centra verboden, waaronder Tartaarse taalscholen. Bijna alle mensenrechtenactivisten op de Krim zijn veroordeeld tot jarenlange celstraffen op beschuldiging van terreuractiviteiten. In mei 2021 sprak Amnesty International zich in een vernietigend rapport uit over het schenden van basale mensenrechten, zoals het verbieden van taalonderwijs in de moedertaal voor Krim-Tataren. Hoewel Turkije geen organisaties kent waar je de Krim-Tartaarse taal kunt leren, biedt Turkije als islamitische en Turkse natie een sterke culturele aantrekkingskracht op de Krim-Tartaren. Ook daarom is Turkije een belangrijke speler rond de oorlog in Oekraïne.

De culturele identiteit van de Krim-Tataren maakt een Russisch-historische claim op de Krim lastiger om te legitimeren. Daarom zijn ze een doorn in het oog van Russische ultranationalisten. Deze Euraziaten, waarvan de extreemrechtse denker Aleksandr Doegin een bekende vertegenwoordiger is, stellen dat Ruslands Euraziatische identiteit uniek is. Daarmee zou Rusland superieur zijn aan de Aziatische en islamitische cultuur, evenals aan het volgens hen in verval geraakte Westen.

Om Ruslands claim op de Krim te versterken, zijn Tataarse scholen en taallessen die de identiteit van de Krim-Tartaren versterken er verboden. Rusland probeert de Tartaarse identiteit sluipenderwijs te verdrijven om de Russische greep op het schiereiland te versterken.

Turkse steun?

Hierdoor krijgt Turkije te maken met opnieuw een toestroom van Krim-Tataren. Maar Turkije onderhoudt een ambigue houding tegenover de islamitische minderheid uit Oekraïne.

Dat zag je al in 2014, toen de Turkse woordvoerder van Buitenlandse Zaken de annexatie van de Krim veroordeelde. Hij greep deze gelegenheid aan om steun te betuigen aan de Krim-Tartaren. Ook stelde hij de pijn te voelen van de Krim-Tartaren en alle Kaukasische volkeren die zwaar hebben geleden onder de Stalinistische deportaties. Toch zei het onderzoekscentrum voor Krim-Tartaren in New York teleurgesteld te zijn in Turkije, omdat het vooral bij mooie woorden was gebleven. De Verenigde Staten en de Europese Unie hadden, in tegenstelling tot Turkije, Rusland zware sancties opgelegd. Daarom riep een leider van de Krim-Tartaren Erdogan op om deze sancties aan Rusland over te nemen. Tevergeefs: de handel tussen Turkije en Rusland intensiveerde zelfs na de annexatie van de Krim.

In Turkije wint de koopman het van de dominee. Dit is illustratief voor Turkije’s houding tegenover de Krim-Tartaren, die ook nu weer opspeelt. De Oekraïense president Zelensky bedankte Erdogan begin deze maand nog voor het op de kaart zetten van het lot van de Krim-Tartaren, evenals voor het benadrukken dat de Krim Oekraïens is. Turkije is echter niet bereid om haar bilaterale relatie met Rusland hiervoor op te geven. Turkije veroordeelt de annexatie van de Krim en de mensenrechtenschendingen, maar volgt niet de aangekondigde economische sancties van het Westen bij een Russische inval. Het blijft weer bij mooie woorden.

In Turkije wint de koopman het van de dominee. Dit is illustratief voor Turkije’s houding tegenover de Krim-Tartaren, die ook nu weer opspeelt

Een groot aantal Krim-Tartaren wordt zonder problemen in Turkije opgevangen en hun rechten in Turkije worden gerespecteerd. Turkije probeert internationaal de aandacht op hen te vestigen en heeft kleine overwinningen behaald, zoals het vrij krijgen van sommige dissidenten die op de Krim waren vastgezet. Maar Turkije is niet bereid is om haar economische belangen voor hen op te offeren. Lokale leiders van de Krim-Tartaren in Turkije roepen zelfs hun mensen op om niet deel te nemen aan demonstraties in, omdat dit hen tot doelwit van Turkse nationalisten kan maken.

Onschatbare waarde voor de NAVO

Ondanks dat de economische samenwerking vrij goed is, voert Ankara wél een militaire en geopolitieke containment-politiek tegen Rusland. Turkije probeert de invloed van Rusland in de dammen waar de voormalige Sovjetunie en het voormalige Ottomaanse Rijk samenkwamen.  Turkije vervult daarmee een belangrijke geopolitieke rol voor de NAVO door het indammen van Rusland. Dit is iets wat de Europese Unie niet kan doen, vanwege de verdeeldheid. Daarom kan een regionale macht als Turkije dat beter doen dan de Verenigde Staten of de Europese Unie.  Bij het conflict in Nagorno-Karabach wist Turkije de Russische invloed te temperen. Dit gebeurde vooral door de Turkse verkoop van drones. De Turkse drones konden vrij eenvoudig de Armeense luchtmacht neutraliseren en daarmee wist Turkije zijn invloed te doen gelden op de Kaukasus ten koste van Rusland.

Deze Turkse drones worden nu ook verkocht aan Oekraïne. Sinds oktober 2021 worden ze actief ingezet door het Oekraïense leger, liet bijvoorbeeld militair-analist Rob Lee zien. Daardoor een gevaarlijkere tegenstander is geworden. Turkije heeft een belangrijke stem in de NAVO over de veiligheidsstrategie rondom Oekraïne. Dit wordt door geopolitieke analisten aan talkshows te weinig benadrukt. Turkije is samen met Polen een van de weinige landen die openlijk voor een NAVO-lidmaatschap voor Oekraïne pleit, ondanks dat Frankrijk en Duitsland in 2008 hun veto hiertegen uitspraken. Turkije bleef bovendien achter zijn standpunt staan na de Russische verovering van de Krim, in tegenstelling tot de andere NAVO-landen.

Een jaar geleden vreesden analisten dat Turkije uit de NAVO zou stappen en een alliantie met Rusland zou aangaan. Dit getuigt van geopolitiek analfabetisme, zoals Beatrice de Graaf toen zo schitterend verwoordde. Turkije voert een beleid dat haaks staat op de belangen van Rusland in Oekraïne, op de Kaukasus, en in Syrië: Rusland steunt de regering, Turkije de rebellen).

Europa is niet assertief en kijkt altijd eerst naar Washington voordat er wordt gehandeld. Turkije is uit een ander hout gesneden en bestrijdt de Russische dreiging proactief. Als islamitische natie kan Turkije bovendien als brug fungeren, bijvoorbeeld door de banden met Oman, Qatar en de Arabische Emiraten aan te halen, en ja, ook door ruimte te bieden aan gevluchte Krim-Tataren die aan onze Westerse aandacht hebben weten te ontsnappen.

India: regeringspartij deelt tekening van moslims aan galg, Twitter grijpt in

0

Een Twitteraccount van de Indiase regeringspartij BJP deelde dit weekend een tekening van moslims die worden opgehangen. Twitter heeft de tweet van de BJP verwijderd, omdat die in strijd is met de Twitterregels.

Het gaat om het account van de BJP-afdeling in de Indiase deelstaat Gujarat. Op deze cartoon is te zien dat een groep moslimmannen wordt opgehangen.

Vrijdag veroordeelde een Indiase rechtbank 38 mensen ter dood, vanwege een serie aanslagen in 2008 in de Indiase stad Ahmedabad in Gujarat. Daarbij kwamen 56 mensen om het leven en raakten ruim tweehonderd mensen gewond. Elf verdachten kregen een levenslange gevangenisstraf opgelegd.

‘Alleen de waarheid overwint’, luidt het bijschrift bij de cartoon. ‘Geen genade voor de plegers van terreur.’

Duitse mensenrechtenprijs voor gevangen Turkse filantroop Kavala

0

De Turkse filantroop en miljonair Osman Kavala, die sinds 2017 gevangen zit, heeft een Duitse mensenrechtenprijs gekregen.

Het gaat om de Tonhalle Mensenrechtenprijs, die sinds 2016 wordt uitgereikt aan een vereniging of persoon die een belangrijke bijdrage heeft geleverd op het gebied van mensenrechten en burgerlijke vrijheden.

‘Het is duidelijk dat iemand die opkomt voor mensenrechten en burgerrechten wordt gestraft en het zwijgen wordt opgelegd’, aldus Adam Fischer, een vooraanstaande Duitse dirigent die de prijs elk jaar mag uitreiken. Volgens hem is de gevangenschap van Kavala een schokkend voorbeeld van politieke inmenging in de rechterlijke macht.

De prijsuitreiking vindt op 19 maart plaats in de concertzaal van Düsseldorf. Omdat Kavala de prijs niet kan ophalen zal de Turks-Duitse politicus Cem Özdemir, de Turks-Duitse minister van Landbouw, in zijn plaats de prijs in ontvangst nemen.

Osman Kavala (64) is zakenman en oprichter van enkele organisaties die pleiten voor dialoog tussen gemeenschappen en democratische hervormingen in Turkije. Hij wordt vastgehouden wegens beschuldigingen van betrokkenheid bij massale protesten in 2013 en de mislukte coup in 2016, maar is nog nergens voor veroordeeld.

In 2019 oordeelde het Europees Hof voor de Rechten van de Mens dat het opsluiten van Kavala een politieke beslissing was.  Het hof riep Turkije op hem onmiddellijk vrij te laten. Turkije heeft dit, ondanks herhaaldelijke verzoeken, geweigerd.

Ook de Raad van Europa heeft felle kritiek op het vasthouden van Kavala en is begin februari een inbreukprocedure tegen Turkije gestart. Mogelijk zal het land worden geschorst als lid van de Raad van de Raad van Europa.

Ophef om Marokkaanse Nederlander op FvD-lijst: ‘Wat doe je, broer?!’

0

De Marokkaans-Nederlandse Fouad el Masoudi deed gisteren een aankondiging: hij staat derde op de kandidatenlijst van Forum voor Democratie in het Drentse Hoogeveen. Een coming-out die veel emoties losmaakt op social media.

De rechtenstudent kondigde ‘met trots’ aan dat hij op de lijst van FvD staat en er naar uitkijkt ‘om de gevestigde politieke cultuur flink op te schudden’.

Opschudding op sociale media kan El Masoudi in ieder geval in zijn zak steken. De ondertoon van vele reacties is: hoe kan een Marokkaanse Nederlander zich nou kandidaat stellen voor een partij die wordt geassocieerd met vreemdelingenhaat en racisme?

De Amsterdamse Denk-lijstrekker Sheher Khan tweet wat El Masoudi eigenlijk in zijn aankondiging zou zeggen: ‘Met trots kondig ik aan dat ik mijn eigen graf aan het graven ben.’

‘Wat doe je broer?’, vraagt de eveneens Marokkaans-Nederlandse NRC-redacteur Lotfi el Hamidi zich af. En theoloog Stefan Paas twittert ironisch: ‘De strategie van FvD tegen de omvolking begrijp ik nog niet helemaal.’

De Indonesisch-Nederlandse activist Christa Noëlla Wongsodikromo is minder verbaasd: ‘De tijd verstrijkt. Al die ‘allochtonen’ worden in nl geboren en de assimilatie met witheid zorgt voor een betere positie in deze individualistische maatschappij.’

Het komt dan ook vaker voor dat Nederlanders met een migratieachtergrond zich bij FvD aansluiten. Zo staan de Turkse Nederlanders Baran Cangir en Tanay Bilgin op respectievelijk nummer zes in Enschede en nummer drie in Amsterdam.

Bilgin neemt het op voor partijgenoot: ‘Deze kandidaat krijgt nu alle haat van wokelinks over zich heen. Want een Marokkaan bij FVD, dat mag niet. Als mensen doorkrijgen dat FVD toch geen racistische partij is, krijgen wokelinkse partijen een probleem. Want dan levert willekeurig gekrijs geen zetels meer op.’