19.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 556

‘Facebook was laks in terugdringen hate speech tegen Indiase moslims’

0

De Indiase tak van Facebook liet steken vallen bij het terugdringen van hate speech en opruiende berichten tegen Indiase moslims. Dat meldt het Amerikaanse persbureau Associated Press, dat interne documenten in bezit heeft.

Hieruit blijkt dat het sociale medium zeker al jaren op de hoogte is van moslimhaat in India, maar niet rechtlijnig hiertegen optrad – vooral wanneer leden van de nationalistische BJP van premier Narendra Modi betrokken zijn.

De gelekte documenten bevatten interne Facebook-rapporten over nepnieuws en hate speech waarbij Indiase moslims het lijdend voorwerp zijn. In sommige gevallen werden zulke berichten ‘aanbevolen’ door de algoritmes. Stafmedewerkers waren bezorgd hierover.

Facebook beschouwt India als een risicoland qua nepnieuws en hate speech. Zowel Hindi als Bengaals moesten prioriteit krijgen bij het modereren. Toch had Facebook onvoldoende moderators die deze talen machtig waren en hate speech en desinformatie in deze talen konden stoppen.

In een reactie laat Facebook weten aanzienlijk te hebben geïnvesteerd in technologie om hate speech in verschillende talen te vinden, waaronder Hindi en Bengaals. Dit zou hebben geleid tot een drastische vermindering van hate speech op Facebook in India: die zou dit jaar met de helft zijn afgenomen.

In India is al jaren sprak van verhevigde verbale en fysieke haat tegen moslims. Onlangs nog dwong een hindoe-nationalistische menigte in Madhya Pradesh, in het midden van India, een moslima gedwongen haar hoofddoek af te doen. De vrouw heeft geen aanklacht tegen haar belagers ingediend. Om die reden heeft de politie twee mannen die waren opgepakt weer vrijgelaten.

De Amerikaanse journalist C.J. Werleman vreest dat het recente geweld tegen moslims in India door hindoe-nationalisten, waaronder de sloop van ‘illegale’ moslimdorpen in de oostelijke Indiase deelstaat Assam, een verdere stap is richting etnische zuivering door de Indiase leiders.

‘Vanaf het moment dat Modi in 2014 aan de macht kwam op basis van een gespierde en dreigende hindoe-nationalistische agenda, luiden mensenrechtenactivisten de alarmbel voor de op handen zijnde moslimgenocide in India en Kashmir’, schrijft de journalist.

De nationalistische regeringspartij BJP maakt er volgens Werleman geen geheim van dat het op termijn de tweehonderd miljoen moslims in het land wil ‘uitroeien en vernietigen’. Ook de NGO Genocide Watch waarschuwde twee jaar geleden dat ‘de voorbereiding op een genocide in India definitief aan de gang is’.

Amsterdam: moskee en gemeente bakkeleien over tijdelijk onderkomen

0

In een brief aan de gemeente schrijft de Amsterdamse moskee Arrayan te vrezen op 1 januari geen onderkomen meer te hebben. Volgens de moskee is de beoogde tijdelijke huisvesting zonder overleg verkocht, meldt het Parool.

De in Amsterdam-Noord gevestigde moskee zoekt sinds 2010 een nieuw onderkomen. Het huidige pand zal binnenkort gesloopt worden voor woningbouw. Het moskeebestuur heeft een nieuwe plek gevonden bij de brandweerkazerne in Noord. De gemeente is nu zeven weken bezig met een haalbaarheidsonderzoek voor deze locatie, terwijl die had toegezegd drie weken nodig te hebben.

Om die reden droeg de moskee een ander pand als tijdelijk onderkomen aan. Volgens de moskee blijkt dit pand nu ineens door de moskee aan een andere partij verkocht. De moskee beschuldigt de gemeente daarom van ‘activistische activiteiten’.

Een gemeentewoordvoerder zegt: ‘Toen we gingen uitzoeken wie de eigenaar was, bleek het al verkocht te zijn. Er was dus geen sprake van een afspraak die is geschonden.’

Er is nu geen zicht meer op een tijdelijk onderkomen en de gemeente maakt vooralsnog geen haast met het haalbaarheidsonderzoek. Daardoor ‘staat het water ons echt aan de lippen’, aldus Arrayan.

Eerder startte de moskee een petitie, die door meer dan 1.700 mensen is ondertekend. ‘Als Vereniging Moskee Arrayan maken wij ons al een kwart eeuw hard voor de bouw van een permanent gebouw! De gemeente werkt hier niet goed aan mee en nu worden wij ook nog eens zonder gepaste vervangende ruimte op straat gezet!!! Dit kan en mag niet gebeuren!!!’

Volgens het Parool speelt op de achtergrond mee dat de Arrayan moskee in Amsterdam-Noord op dit moment kritisch wordt doorgelicht. Vijf jaar geleden berichtte de Telegraaf dat moskeebestuurders geradicaliseerd waren en een terroristische aanslag planden. In 2017 trad een nieuw bestuur aan, maar in 2018 werd de bouwaanvraag van het moskeebestuur afgewezen. Dit kwam onder meer vanwege onduidelijkheid over de herkomst van het beschikbare geld.

Op dit moment loop er een nieuw integriteitsonderzoek naar de moskee. Volgens het Parool is de kans op een positieve uitkomst voor de moskee nu groter. De jaarrekening van de moskee is gecontroleerd door een accountant en het verloop van de besprekingen met de gemeente is te volgen op het Instagramaccount van de moskee.

De moskeevereniging heeft bijna twee miljoen euro in kas. Er is echter een tot twee miljoen euro meer nodig om een nieuwe moskee te realiseren.

‘Turkse diplomaten probeerden besluit Erdogan terug te draaien’

0

Onlangs verklaarde Erdogan tien westerse ambassadeurs onwelkom. Diplomaten van het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken hebben nog geprobeerd dit besluit terug te draaien, bericht Deutsche Welle.

De Turkse president verklaarde deambassadeurs als onwelkom, na hun gezamenlijke verklaring om de Turkse filantroop Osman Kavala vrij te laten. Kavala zit sinds nu meer dan vier jaar vast.

‘Ik heb onze minister van Buitenlandse Zaken gezegd dat we het ons niet kunnen veroorloven om ze in ons land te ontvangen’, zei Erdogan donderdag over de ambassadeurs van Amerika, Canada, Frankrijk, Finland, Denemarken, Duitsland, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen en Zweden.

Het besluit van Erdogan valt slecht bij Turkse diplomaten, aldus Deutsche Welle, omdat dit de internationale positie van Turkije beschadigt.

Ook de Turkse oppositie stoort zich, meldt de Turkse website Duvar. De oppositie eist van Erdogan zich te focussen op ‘echte problemen’ in plaats van ruzie met buitenlandse ambassadeurs. ‘We hebben dit eerder gezien. Maak werk van de economische crisis, aldus de  seculier-nationalistische IYI-partij.

Europese landen reageren negatief op Erdogans besluit. ‘We laten ons niet intimideren’, zegt de voorzitter van het Europees Parlement, David Sassoli, in een tweet. ‘Vrijheid voor Osman Kavala.’

Ambtenaren uit Denemarken en Nederland hebben ook verklaringen afgelegd, waarin ze stellen druk te zullen blijven uitoefenen op Turkije op het gebied van mensenrechten en democratie.

Opvallend is dat Erdogan Kavala voige week een ‘Soros-overblijfsel noemde’: ‘De Turkse tak van Soros noem je ‘Kavala’.’ De Hongaars-Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros financiert progressieve actiegroepen en is daarom door Hongarije tot staatsvijand verklaard. Filantroop Kavala, die zich inzet voor vrouwenrechten en de Armeens-Turkse dialoog, ondermijnt volgens Erdogan Turkije.

Wonen is een mensenrecht, geen marktproduct

0

We leven in een samenleving waar armoede heerst te midden van overvloed en welvaart. Waar vroeger de armoede simpelweg werd verklaard uit een gebrek aan werk, dus de arbeidsmarkt, is er nu sprake van een nieuwe ontwikkeling waarbij ook de woningmarkt leidt tot armoede.

De woonkosten en de energiekosten nemen versneld toe. Dit eist nu haar tol. Een zorgelijke ontwikkeling die veel financieel zwakke gezinnen in de problemen brengt.

De oorzaak ligt in het nabije verleden. Vanaf 2009 is de woningmarkt in toenemende mate geprivatiseerd: zie de afbraak van sociale huurwoningen, zie de verhuurderheffing en de belastingen op sociale huurwoningen. Dat dreef de prijzen van koop- en huurwoningen omhoog. In combinatie met stijgende energieprijzen en achterblijvende lonen ontstaan achterstallige rekeningen, komen deurwaarders langs en worden bewoners in het ergste geval op straat gezet.

De nieuwe armoede door de woningmarkt wordt bevestigd door het hardnekkige voortbestaan van armoede, naast een krapte op de arbeidsmarkt. En wie zijn de nieuwe rijken? Precies: de huizenbezitters.

De ontmanteling van het woningbeleid was een maatregel om de economie uit het slop te halen. Het achterliggende idee: het liberale geloof dat de markt de scheefgroei zou corrigeren. Maar dat is aantoonbare onzin gebleken. De markt bepaalt de prijs op basis van vraag en aanbod. Bij woningschaarste is de hoogste bieder de enige gelukkige. De gewone man is geen partij in deze wedstrijd en betaalt zodoende de grootste prijs door nog meer op achterstand te worden gezet. Ze betalen hogere huren voor steeds kleinere oppervlaktes, moeten noodgedwongen samenwonen of worden in het uiterste geval dakloos.

Laat het zo zijn dat huisvesting en wonen geen privaat ding is. Wonen is een fundamentele levensbehoefte

Rechtse partijen legitimeren het bevoorrechten van rijke geprivilegieerden met een beroep op het zogenoemde trickle-down effect. Dit is het idee dat de rijken een deel van hun rijkdom zullen investeren en banen en hogere lonen zullen genereren, waardoor de economie groeit en de hele samenleving profiteert van de toegenomen welvaart. Hoewel deze trickle-down alleen onder specifieke condities plaatsvindt en eerder tot een tweedeling in de samenleving leidt, is dit domme idee niet dood te krijgen. In landen met een goed sociaal vangnet zie je wel een algehele welvaartsstijging. Samenlevingen die zo’n vangnet missen – denk aan de Verenigde Staten of India – gaan gebukt onder schrijnende armoede.

Stef Blok, oud-minister van Wonen en Rijksdienst, deed eens de uitspraak: ‘Ik ben de eerste VVD’er die een heel ministerie heeft doen verdwijnen!’ Volgens Blok was het woonbeleid af en was het ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer overbodig. Hierdoor lijkt het alsof alleen de VVD verantwoordelijk is voor de teloorgang van de volkshuisvesting. Maar ook de andere regeringspartijen in kabinet Rutte II en Rutte III (PvdA, D66, CDA, ChristenUnie) zijn medeverantwoordelijk.

Laat het zo zijn dat huisvesting en wonen geen privaat ding is. Wonen is een fundamentele levensbehoefte. Het is een mensenrecht. Daarom hebben we een instantie nodig die dit waarborgt.

Als wonen een mensenrecht is en geen marktproduct, dan zal de verdeling ook anders moeten verlopen. Bijvoorbeeld op basis van behoefte en leefsituatie, en niet bepaald door prijzen op de markt. Het is te vergelijken met het elementaire recht op onderwijs en zorg.

Ik bepleit geen uitbreiding van de overheidsbureaucratie. Wel wijs ik erop dat de markt niet de instantie is om basisgoederen te verdelen. De markt, die is voor de sterken in de samenleving, niet voor de armen.

Britse cafébezoeker bespot bediende met hijab, eigenaar disst bezoeker

0

Een café-eigenaar in de Britse stad Sheffield heeft een boze bezoeker een koekje van eigen deeg gegeven. De bezoeker schreef een negatieve internetrecensie omdat hij bediend werd door een vrouw met ‘moslimkleding’.

Café-eigenaar Alex Moore schreef terug: ‘Hoi George. Ik geloof dat je verwijst naar de ‘hijab’, gedragen door moslimvrouwen. Maak je geen zorgen, we brengen geen kosten in rekening voor het aanbieden van basisinformatie aan onwetende mensen.’

Het bericht gaat spottend verder: ‘Het is heel begrijpelijk dat dit kledingstuk je ervaring heeft verpest. Het moet zo moeilijk zijn om je dag door te brengen als je op elk moment onredelijk geconfronteerd kunt worden met een boerka, een kruisbeeldketting of een keppeltje.’

Hij deelde deze reactie ook op zijn social media-kanalen. Die berichten gingen vervolgens viral.

Tell MAMA, een Britse organisatie die zich inzet tegen moslimhaat, bedankte Moore voor zijn ‘daden van solidariteit’.

Tegen de BBC zegt Moore dat hij de lof voor hem en zijn café een beetje overdreven vond, omdat hij gewoon ‘iets normaals deed’.

Moore vertelde ook dat de moslimvrouw die voor hem werkte nogal overstuur was toen hij haar van de recensie vertelde en nu bang is om weer aan het werk te gaan.

‘Ik ben een eigenaar van een klein bedrijf en een van mijn prioriteiten is om onze medewerkers veilig te houden, dus dat heeft mijn eerste voorkeur.’

Turkije arresteert 15 vermeende Mossad-leden

0

Een Turkse rechtbank heeft besloten tot de formele arrestatie van vijftien vermeende leden van de Israëlische inlichtingendienst Mossad.

De vijftien werden op 7 oktober in de kraag gevat door de Turkse inlichtingendienst. De regeringsgezinde krant Daily Sabah schrijft dat de vijftien mannen al een jaar lang in de gaten werden gehouden.

De Mossad zou deze vijftien mannen, alleen met een Arabische achtergrond, betalen voor informatie over studenten en Palestijnen in Turkije. De studenten zouden zowel Turkse staatsburgers zijn als buitenlanders die mogelijk in de defensie-industrie gaan werken.

De banden tussen Israël en Turkije zijn sinds 2010 gespannen, toen een vloot onder leiding van een Turkse NGO probeerde de blokkade van de Gazastrook te doorbreken.

Irak: verliezers verkiezingen betichten VN-chef Hennis van ‘witte coup’

0

Boze Irakezen beschuldigen oud-minister Jeanine Hennis-Plasschaert van een ‘witte coup’, meldt journalist en oud-Irak-correspondent Judith Neurink. De Irakese verkiezingen van 10 oktober zijn door de pro-Iraanse partijen verloren. Hun aanhangers wijzen met een beschuldigende vinger naar het buitenland.

De verliezers hebben hun aanhangers met bussen aangevoerd om in tal van andere plaatsen te demonstreren en zo een hertelling af te dwingen. Het buitenland krijgt de schuld van de nederlaag van de pro-Iraanse partijen.

Vooral Israël, de Verenigde Arabische Emiraten en oud-politica Jeanine Hennis-Plasschaert van de VVD, chef van de VN-missie in Irak, moeten het ontgelden. ‘Ze zou voor de Amerikanen een ‘witte coup’ hebben gepleegd’, bericht Neurink.

Hennis is als VN-waarnemer heel zichtbaar, en is mede daarom de kop van jut geworden voor boze Irakezen. Ze zou partijdig zijn en net zo corrupt als Iraakse politici.

Neurink: ‘Ze is de vijand van de Irakezen genoemd. Er kwam zelfs een Twittercampagne voor haar vertrek, met de Nederlandse hashtag #rotopPlasschaert.’

Volgens Neurink komt dit omdat Hennis met de verschillende partijen in gesprek gaat. Praten met de vijand wordt gezien als partijdigheid. Irakezen jongeren waren woedend toen de Nederlandse oud-minister onlangs met een belangrijke pro-Iraanse leider sprak; nu zijn de pro-Iraanse partijen boos op Hennis.

‘Bij undercoveronderzoek moskeeën zijn geen regels overtreden’

0

Volgens de Utrechtse advocaat Willem Jan Ausma hebben gemeenten die spioneerden in moskeeën niet zonder meer de regels overtreden. ‘Je mag niet zonder reden infiltreren, maar wél als er vermoedens zijn dat er bijvoorbeeld haatzaaien wordt gepredikt.’

NRC onthulde vorige week vrijdag dat onderzoekers van onderzoeksbureau NTA in opdracht van ten minste tien Nederlandse gemeenten undercover islamitische organisaties hebben bezocht. Dit met als doel om gevoelige informatie te verzamelen over bestuurders, imams en docenten.

Het undercoveronderzoek van Nederlandse gemeenten naar moskeeën heeft het vertrouwen van de moslimgemeenschap in de overheid geschaad. Zo spreekt de Rotterdamse moskeekoepel SPIOR over ‘staatsislamofobie’.

Twee moskeeën in Veenendaal geven aan naar de rechter te willen stappen, maar volgens Ausma is er niets mis met de onderzoeksmethode van de gemeente. Het is ‘niet zonder reden gebeurd’, aldus de advocaat tegen RTV Utrecht.

‘Je mag niet zonder reden infiltreren, maar wél als er vermoedens zijn dat er bijvoorbeeld haatzaaien wordt gepredikt. Dan moet je dat controleren en dan is de openbare orde en de veiligheid belangrijker dan de vrijheid van godsdienst.’

Ook zegt de advocaat: ‘De gemeente Veenendaal heeft gezegd: ‘Als wij vragen gaan stellen en dat van te voren aankondigen, dan krijgen we sociaal wenselijke antwoorden, dat is altijd zo.’ Dat wil de gemeente voorkomen.’

Gisteravond voerde de gemeenteraad van Veenendaal een spoeddebat over de zaak. Burgemeester Gert-Jan Kats: ‘Er waren concrete aanwijzingen en daarom wilden we de netwerken in beeld hebben en weten hoe we met die netwerken ervoor konden zorgen dat de polarisatie afnam.’

Volgens de burgemeester is er geen onderzoek in de moskeeën zelf gedaan. Onderzoeksbureau NTA zegt namelijk alleen bij open dagen en braderieën te zijn geweest en online lezingen te hebben bekeken. Kats: ‘Ik neem aan dat ze hebben voldaan aan de opdrachten die wij ze gegeven hebben.’

Raadslid Yasin Makineli van Denk is hierover sceptisch. ‘Alleen de houding van NTA laat al zien dat er fout is gehandeld. Waarom? Ze zeggen zich volgens de privacywet aan alles te hebben gehouden, maar zijn bang het rapport te openbaren. Alleen dat laat al zien dat er iets wordt verborgen.’

Leren wortelen via intercultureel koken: ‘Integratie werkt ook andersom’

0

In stadslandbouwkas de Oude Beer ruikt het rond vijf uur ‘s middags al naar kruiden en specerijen, vermengd met de geur van aarde en planten. De landbouwkas aan de rand van Dordrecht is een verzamelplaats voor allerlei projecten om de lokale voedselvoorziening te verbeteren, zonder gebruik van gif of kunstmest. Het is ook de plek waar de afgelopen tijd buitenlandse groenten en kruiden geplant, verzorgd en geoogst zijn door een groep studenten en mensen die nog niet zo lang in Nederland zijn. Afgelopen vrijdagavond zorgden ze voor eten, bij de opening van de expositie over dit project met de naam ‘Wortel Schieten’.

Nieuwe Nederlanders en studenten uit Dordrecht werden met Wortel Schieten aan elkaar gekoppeld om elkaars cultuur, eetgewoonten en leven te leren kennen. Het is precies het doel van Het Eetschap, de stichting achter het project in de kas: mensen met elkaar verbinden door middel van eten.

‘Iedereen kan meedoen. Op deze manier vindt iedereen aansluiting bij de samenleving’, vertelt Dalila Sayd, directeur en oprichter van Het Eetschap. ‘Samen kunnen de nieuwe Nederlanders en de studenten leren van elkaar.’

Normaal kunnen omwonenden in deze tijd van het jaar vooral paprika’s, pepers en pompoenen kopen in de kas de Oude Beer. Nu staan er ook groenten zoals kousenband, okra en molokhiablad – ofwel mallow. De nieuwe Nederlanders deelden hun recepten bij de opening van de expositie, zodat ook het witte publiek leert hoe je een stoof maakt van bladeren die eruitzien als thee. Met de juiste bereidingswijze krijgen deze dan een heerlijke hartige smaak.

De deelnemers van Wortel Schieten zijn divers. De leeftijden liggen tussen de 20 en 67 jaar en samen met de studenten vertegenwoordigen zij elf eetculturen. Acht van de twaalf biculturele Nederlanders zijn gefotografeerd. Hun portretten hangen nu groot tussen het groen in de kas. Daar lees je bijvoorbeeld het verhaal van de Syrische Wael, die zijn voedsel graag deelt en op die manier communiceert met alle mensen om hem heen. Nieuwkomer Genet had haar eigen restaurant in Eritrea en wil koken als haar beroep behouden. Haar recepten maakten indruk. ‘Een van de studenten belde haar later op om nog eens te vragen naar een recept.’

Als directeur en oprichter is Dalila Sayd degene die het project Wortel Schieten bedacht heeft.  Ze zag dat gesprekken en debatten over een duurzaam voedselsysteem vooral geleid worden door theoretisch opgeleide witte Nederlanders. Dat is jammer, vond ze, want iedereen heeft kennis over eten. Het Eetschap wil er daarom voor zorgen dat iedereen kan bijdragen aan de voedseltransitie.

Sayd wil iedereen bij de samenleving betrekken. Het past haar goed, zegt Eetschap-voorzitter van Veerle Slegers. ‘Haar ervaring als chefkok en haar persoonlijke ervaring als kind in een arm migrantengezin zorgen ervoor dat ze kansen ziet voor mensen  die deze kansen niet altijd krijgen.’ Ook in andere projecten betrekt Sayd alle hoeken van de samenleving, ziet Slegers.

‘Een van de deelnemers is haar eigen bedrijf gestart met het Turkse ‘cigkofte-broodje’, een afgeleide van het Brabantse worstenbroodje’

Wortel Schieten zorgde wel voor uitdagingen. Zo zag Sayd hoe het lastig was voor de jonge mbo-studenten die meededen om contact te leggen met de nieuwe Nederlanders – iets wat beter ging bij de vorige edities van Wortel Schieten, toen hbo-studenten zich vrijwillig konden aanmelden. ‘Ook was het nu een verplicht onderdeel van het curriculum van de koksstudenten en mbo-studenten Food and Facility. De nieuwe Nederlanders kozen er zelf voor om mee te doen, met als reden dat ze in contact wilden komen met anderen. Dat was voor de studenten net anders.’

De eerste twee edities waren in Den Bosch. Daar ontwikkelden de studenten samen met de nieuwe Nederlanders nieuwe plantaardige producten. ‘Zeker in Eritrea is het heel normaal om twee keer per week plantaardig te eten vanwege religieuze redenen’, vertelt Sayd. Tijdens het vasten eten de orthodox christelijke gemeenschap in Eritrea geen vlees, melk of eieren.‘Dat kunnen we in Nederland ook wel gebruiken. Geïnspireerd door de keukens van de deelnemers werden nieuwe eetgewoontes ontwikkeld.’ Daar rolde uiteindelijk zelfs een nieuw bedrijf uit: een van de deelnemers is haar eigen bedrijf gestart met het Turkse ‘cigkofte-broodje’, een afgeleide van het Brabantse worstenbroodje. En dat wordt nu gewoon verkocht bij verschillende cateraars.’

Dat wil Sayd vaker zien. Als het aan haar ligt, belanden ontworpen producten uiteindelijk ook in de supermarkt. Verder hoopt ze dat Wortel Schieten nog veel groter wordt. ‘Ik wil dat het onderdeel wordt van het Nederlandse inburgeringstraject. Zodat mensen niet alleen de Nederlandse taal leren, maar ook meedoen aan een editie van Wortel Schieten. Op die manier kunnen deelnemers leren over elkaars cultuur, want ‘integratie werkt ook andersom’.

Het Eetschap is nu bezig met de voorbereiding van volgende edities van Wortel Schieten. Deze moeten dan plaatsvinden in acht verschillende gemeenten en het wordt gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek. Een vooronderzoek is al van start gegaan. Dat was bedoeld om uit te zoeken hoe de groep Oost-Europese arbeidsmigranten een betere aansluiting vindt binnen de Nederlandse maatschappij. Ook deze mensen wil Sayd betrekken bij de samenleving. ‘Misschien ontwikkelen we dan een voedsellijn met allerlei gefermenteerde of zoetzure groenten, met de specifieke kennis uit deze cultuur’, aldus de directeur.

Bij de opening van de expositie van afgelopen vrijdag benadrukten verschillende sprekers de mooie kanten van diversiteit in de keuken. De Eindhovense Jonneke de Zeeuw – ze noemt zichzelf ‘Mooncake’, naar het Chinese gebakje waarmee Midherfstfestivals gevierd worden – sprak haar ode uit voor alle eetculturen die Nederland rijk is. Oorlogsfotograaf Massoud Hossaini opende de expositie met foto’s en verhalen in de kas. Zelf vluchtte hij in augustus net op tijd uit Afghanistan. ‘Ook hij heeft zijn wortels achtergelaten’, kondigde fotograaf van het project Kees Dijkman hem aan. Hossaini vertelde hoe tussen de groenten in de kas nu de verhalen van de deelnemers te bekijken en te lezen zijn.

De nieuwe Nederlanders die kookten voor het publiek zijn enthousiast over het project. Het zorgde ervoor dat ze in contact kwamen met elkaar, aldus nieuwkomer Genet. Nieuwkomer Fatima vond het een ‘geweldige’ ervaring. Ze zullen het gezelschap van elkaar missen.

Het groepje stond in de schijnwerpers afgelopen vrijdagavond. Bezoekers kwamen verschillende keren naar hen toe om ze te bedanken voor het eten. Met verschillende nieuwe gerechten en een volle buik ging het publiek uiteindelijk weer naar huis. Toen was de zon al helemaal onder, en scheen er alleen nog uit een peertje licht in de kas.

De expositie is tot en met zondag te bezoeken. In december en januari worden de foto’s en verhalen tentoongesteld in het stadskantoor van Dordrecht. 

Racisme bestrijden? Begin bij institutioneel racisme

0

Ik was een jaar of negentien toen ik Rabin Baldewsingh voor het eerst ontmoette. de goedlachse wethouder van de gemeente Den Haag met een vlotte babbel. We stonden samen voor de televisiecamera van Omroep West in de Haagse wijk Moerwijk, waar ik voorzitter was van de Werkgroep Multicultureel Moerwijk.

Baldewsingh had in die dagen een stopwoordje: ‘burgerschap’. In plaats van over ‘integratie’ van nieuwkomers in de Nederlandse samenleving te spreken, sprak hij over verantwoordelijk burgerschap van alle Nederlanders.

Hij stimuleerde dat onder meer met een fonds Burgerschap, een burgerschapsquiz, een burgerschapsbokaal en multiculturele ontmoetingsactiviteiten. Echter was het gebrek aan harde bestrijding van polarisatie, discriminatie en racisme onder Baldewsingh één van de zwakke punten van het Haagse burgerschapsbeleid. De focus lag op het stimuleren van verbinding, saamhorigheid en een actieve inzet van burgers in de Haagse maatschappij.

Om tot actief burgerschap te komen, moeten mensen zich veilig en geaccepteerd voelen. De overheid kan niet van burgers vragen actief bij te dragen aan de maatschappij zonder diezelfde burgers te beschermen tegen uitsluiting, discriminatie, racisme of polarisatie. En al helemaal niet als de overheid zelf degene is die burgers discrimineert of racistisch bejegent.

Niet voor niets zijn deze grondrechten vastgelegd in het eerste artikel van de grondwet. Onder wethouder Baldewsingh ging Den Haag hier te gemakkelijk aan voorbij. Mede daardoor kwam het fonds Burgerschap ook niet volledig uit de verf. Het is vervolgens ook schrijnend dat juist in deze stad in 2016 het antidiscriminatiebureau failliet ging. Ondanks de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, die gemeenten verplicht om burgers de mogelijkheid te bieden ervaren discriminatie te melden bij zo’n bureau, lukte het de derde stad van het land dus niet om hun bureau overeind te houden. Verantwoordelijk wethouder op dat moment: Baldewsingh.

Om tot actief burgerschap te komen, moeten mensen zich veilig en geaccepteerd voelen

Inmiddels is Baldewsingh door het demissionaire kabinet benoemd tot de eerste Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme. Op 15 oktober is hij met deze uitdagende opdracht begonnen. Naast het volledig opzetten van het bureau rondom de coördinator, het maken van plannen en het scherpstellen van de exacte opdracht, zal hij al snel aan de slag moeten met het identificeren van de belangrijkste vormen en oorzaken van discriminatie en racisme.

Bij de toeslagenaffaire was duidelijk sprake van institutioneel racisme. Het gezaghebbende College voor de Rechten van de Mens roept Baldewsingh dan ook op zich mede te richten op het bestrijden van deze vorm van racisme. Tot voor kort was Adriana van Dooijeweert voorzitter van dit college, en was zij onderdeel van de commissie die verantwoordelijk was voor de selectie en voordracht van Baldewsingh als coördinator. Het mag dan ook worden verwacht dat de oproep die haar college nog onder haar verantwoordelijkheid deed, ook onderdeel is geweest van de selectieprocedure. Oftewel: Baldewsingh heeft als opdracht meegekregen om serieus werk te maken van het voorkomen en bestrijden van institutioneel racisme.

Hij kan dan meteen aan de bak bij de Koninklijke Marechaussee. Dit overheidsorgaan controleert mensen mede op basis van huidskleur. Dat vormt onderdeel van hun, verder vage en onduidelijke, risicoprofielen om mogelijke daders van uiteenlopende, potentiële misdaden op te sporen. Deze vorm van ‘etnisch profileren’ is onlangs juridisch getoetst door de rechter en recent oordeelde de rechtbank Den Haag dat dit etnisch profileren is toegestaan. Uiteenlopende mensenrechtenorganisaties zijn, begrijpelijk, woedend en tekenen hoger beroep aan tegen deze uitspraak.

Een extra opvallende uitspraak, omdat kort erna bestuursrechters reflecteerden op hun eigen rol in de Toeslagenaffaire en tot de conclusie kwamen dat ze het belang van burgers in vergelijking met die van de overheid onvoldoende hebben laten meewegen in hun uitspraken. Deze vorm van zelfreflectie is prijzenswaardig, maar wordt ondermijnd door de ruimte die andere rechters bieden aan institutioneel racisme.

Ik wens Baldewsingh als nationaal coördinator veel succes toe in zijn nieuwe job en hoop van harte dat hij heeft geleerd van zijn eerdere ervaringen als ‘burgerschapswethouder’ in Den Haag. Een wezenlijk deel van onze samenleving heeft dagelijks last van discriminatie of racisme, waaronder door de overheid. Een betere, meer inclusieve samenleving begint niet alleen bij individuele burgers en de mate van hun actieve burgerschap. Het begint ook bij een overheid die dezelfde burgers beschermt tegen onrecht en uitsluiting, waaronder door eigen toedoen.