17.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 564

Essay | Toch nog even over de wapenhandel, de Taliban en uw verzekeraar

0

Voordat ik toekom aan mijn voornaamste rationele punt in deze bijdrage, eerst even de irrationele oorzaak ervan.

‘U.S. AIR FORCE 1109’ stond er op het vliegtuig. Erachteraan rende een stoet mensen. Vooral mannen, viel mij helaas op. Dat deden ze uit pure wanhoop, om zo vanaf Hamid Karzai International Airport in Kabul mee te kunnen vliegen naar een veiliger gebied. Enkelen was het gelukt, maar zij vielen op grote hoogte van het vliegtuig af, met de onvermijdelijke dood tot gevolg. Ze waren zo wanhopig, zo bang, dat het hen waarschijnlijk niets kon schelen om zo aan hun einde te komen. Hoe dan ook: ze wilden alles liever dan het verschrikkelijke lot dat hen te wachten stond als ze zouden blijven. Net zoals de mensen die op 11 september 2001 uit de brandende Twin Towers sprongen. Een perverse ironie.

Ik merk dat ik het niet goed trek, die beelden, het besef van de misdaden tegen de menselijkheid die zich er nu afspelen en zullen blijven gaan afspelen.

Daarbovenop kreeg ik een allergische reactie toen ik in alle ratio afgelopen dinsdag het Tweede Kamerdebat probeerde te volgen. Dat ging over de vraag of er naast Afghaanse tolken misschien ook andere mensen mee konden worden genomen naar Nederland, zoals beveiligers, koks, juridische medewerkers, journalisten en ontwikkelingswerkers die het Nederlandse leger in Uruzgan en Kunduz hebben ondersteund. En of deze mensen dan ook een visum zouden mogen krijgen. Nou, ze zijn er na een veel te lang spoeddebat een soort van uitgekomen om toch ook andere ondersteuners mee te willen nemen. Iets wat België al sneller heeft kunnen besluiten.

Of het allemaal lukt, is natuurlijk een tweede. Maar hé, wat hebben we toch weer een stukje toneelstrijd mogen meemaken, hè? En dat terwijl één van de grootste zorgen tijdens het Kamerdebat was dat we als land het risico liepen internationale geloofwaardigheid te verliezen. Hou op met me. Die geloofwaardigheid hebben we sowieso al wel verloren, omdat er überhaupt een debat hierover heeft moeten plaatsvinden. Al die cruciale levensuren zijn hierdoor letterlijk verspild.

Toegegeven, ik zal de politieke complexiteit ervan allemaal wel niet zo goed realiseren. Maar als het audiovisueel duidelijk wordt dat er bruut geweld en leed plaatsvindt, dan had er wat mij betreft een Europees leger moeten klaarstaan om een reddingsmissie op grote schaal op gang te brengen. Zoals dat ook gebeurt met overstromingen, bosbranden en aardbevingen.

Om mijn eigen onthutsing en woede over de gang van zaken rondom de verschrikkelijkheden in Afghanistan en het getreuzel van onze politici te kanaliseren, besloot ik mijzelf te richten op één van de structurele oorzaken van de bliksemoverwinning van de Taliban: de internationale politieke en economische gemeenschap.

Vlak na hun overwinning lieten de Taliban weten dat zij graag erkend willen worden door de internationale gemeenschap. Zij willen op internationaal politiek-economisch niveau een serieuze partij zijn en verlangen naar soevereiniteit. Dat komt onder andere tot uiting in de bereidheid deel te nemen aan een vredesoverleg in Qatar – een Arabisch emiraat dat als een bondgenoot van de Taliban wordt gezien. Daarnaast willen de Taliban ook economische banden aanhalen om niet meer op heroïnehandel te hoeven teren, maar op hun (meer) legale handel. ‘Wat een hypocriete bende eikels’, dacht ik. Maar ja, juist hypocrisie is nu net hetgeen waardoor de Taliban zijn ontstaan en wisten op te bloeien.

Vorige week kwam een scherpe NRC-column uit de pen van Midden-Oostendeskundige Carolien Roelants voorbij, waarin ze uitlegt dat de Taliban dankzij de wapenhandel uit de jaren tachtig zo hebben kunnen floreren.

‘[D]e Afghaanse catastrofe van vandaag begon niet met de Amerikaanse invasie van Afghanistan in 2001 in reactie op de aanslagen van 9/11, maar met de Sovjetbezetting en die onstuitbare wapenstroom van de jaren tachtig.’

Ze merkt op dat de wapens werden verdeeld door Pakistan, dat waarschijnlijk de meest radicale islamitische rebellengroepen daarbij bevoordeelde. Dat zijn de rebellengroepen waaruit uiteindelijk de Taliban is ontstaan, want tja, ‘hoe radicaler, hoe beter de vechters immers’ en Amerika deed er niks aan. Het gaf leven aan ‘Frankensteins monster’, waarmee Roelants de Pakistaanse premier Benazir Bhutto citeert, die in 2007 door islamistische extremisten werd vermoord.

Daar waar Roelants de vinger op de zere plek legt, druk ik die nog even door. De internationale politieke, economische gemeenschap waartoe de Taliban willen behoren, kan in zekere zin als een schaduwnetwerk van naties en organisaties gezien worden. Het zijn actoren die allemaal voortkomen uit, investeren in en winnen of verliezen door de mondiale wapenhandel. Wapens brengen geld in het laatje. Heel veel geld. Amerika en Rusland vooral, maar ook Nederland, profiteren rijkelijk van de wapenhandel die sinds vorig jaar aan het pieken is. Moderne vuurwapens die via Amerika geleverd zijn aan het voormalig Afghaanse leger zijn na de twintig jaar durende mislukte ‘democratische heropbouw’ van Afghanistan letterlijk opgepikt door de Taliban.

En zo is de vicieuze cirkel rond: Amerika steunde met wapens de radicaal-islamitische strijdgroepen in Pakistan die in de jaren tachtig de strijd aanbonden met de Sovjet-Unie, die in 1979 Afghanistan was binnengevallen; begin jaren negentig werd in Pakistan de Taliban opgericht, die in korte tijd de macht wisten over te nemen in het chaotische Afghanistan; Amerika laat de Taliban vervolgens hun gang gaan waardoor die op hun beurt de terreurgroep Al-Qaida faciliteren konden; Al-Qaida is verantwoordelijk voor 9/11, waarop Amerika weer met een invasie reageerde. Bedenk eens hoeveel wapens, kogels en ontwikkeling op het gebied van wapentechnologie daarmee gepaard zijn gegaan? Hoeveel geld dat wel niet heeft opgeleverd? Dit soort vicieuze, structurele cirkels zijn profijtelijke markten om structureel in te investeren en te beleggen. Tel uit je winst!

Eén van de meest perverse oorzaken van conflicten en oorlog en alle noodlottige vluchtelingen die zij voortbrengen: de rol van de amorele, structurele wapenhandel in de internationale gemeenschap

De wapenhandel speelt dus een grote rol in Afghanistan, en eigenlijk overal daar waar conflict en oorlog heersen. Er wordt op die manier veel geld verdiend aan oorlogen waarover wij publiekelijk vaak afschuw roepen, zoals paus Franciscus.

En dan boen ik nu de wapenhandelsgeest uit de fles: wij dragen er zelf in grote getale aan bij.

De wapenhandel bestaat slechts doordat er gehandeld wórdt, omdat eraan te verdienen valt. Ook door in de handel te beleggen. Zo zijn er verschillende keren onderzoeken gedaan naar de rol van ‘foute’ Nederlandse banken, pensioenfondsen en verzekeraars die (nog) beleggen in de wapenhandel. Het bleek dat nogal wat verzekeraars de verzekeringspremie die wij betalen onder andere in ‘foute’ bedrijven investeren, doordat hun vermogensbeheerder geld belegt dat dan weer rendement moet opleveren.

De grote verzekeraars hebben vrij vaak geen (duidelijk) beleid voor investeringen en samenwerkingen met bedrijven die handelen in wapens en/of wapensystemen met staten of conflictgebieden in de periferie. Hoewel verzekeraars bedrijven lijken uit te sluiten die betrokken zouden zijn bij, bijvoorbeeld, de productie van clusterbommen of chemische wapens, is dat niet duidelijk ten aanzien van kleine handvuurwapens of (semi-)automatische vuurwapens, zoals de Kalasjnikov of AK-47. Terwijl dat nu de wapens zijn die bekend staan als ‘the real weapons of mass destruction’.

‘Oké, heftig. Maar wat moeten we dan met deze informatie, mijnheer Eski?’ Goed, een paar tips.

Allereerst een tip voor de linkse politiek: gezien uw felle strijd om humanitaire visa voor iedereen die nu op de vlucht is geslagen voor de Taliban, wees veel strijdlustiger om het beleggen in de wapenhandel strenger te maken. Richt uw pijlen op het structurele geweld van de wapenhandelsgeest.

En dan een tip voor de rechtse politiek: gezien uw angst voor vluchtelingen uit Afghanistan – al dan niet met ‘terroristische motieven’ –, wees veel angstiger voor beleggingen in de wapenhandel, en richt ook uw pijlen op het structurele geweld van de wapenhandelsgeest.

En ten slotte een tip voor iedereen, van links naar rechts: als het handelen in wapens moeilijker wordt door meer restricties, dan levert deze handel minder geld op en sterft deze handel een langzame dood.

Een bijvangst op korte termijn is dat er anno 2021 eindelijk een gedeelde Nederlandse politieke visie op iets is – en misschien zelfs wel de formatie kan bespoedigen! De bijvangst op langere termijn, en veel belangrijker, is het begin dat gemaakt wordt met het beëindigen van één van de meest perverse oorzaken van conflicten en oorlog en alle noodlottige vluchtelingen die zij voortbrengen: de amorele, structurele wapenhandel waarvan de internationale gemeenschap profiteert.

U en ik, namelijk de bank-, pensioen- en verzekeringsconsument, zouden bewuster moeten gaan nadenken. Waar willen we ons geld neerzetten? Waar willen we ons appeltje voor de dorst laten groeien? En door wie willen we verzekerd worden?

Terug naar politiek van de kansel

0

Vroeger was het niet uitzonderlijk dat een voorganger van een gebedshuis aan kerkleden vertelde op welke partij zij tijdens de verkiezingen moesten stemmen. Wij noemden dat ‘politiek van de kansel’.

In de katholieke provincies wilde, zo gauw de stemhokjes weer werden ingericht, de kapelaan nog wel eens op de voordeur kloppen. Hij drong er dan namens de bisschop op aan de stem toch vooral te geven aan de kandidaat van de Katholieke Volkspartij, een van de drie voorlopers van het huidige CDA. Protestantse dominees deden ook aan kanselpolitiek. Denk aan een bevindelijk-gereformeerde predikant die ooit zonder enige terughoudendheid beweerde dat als Abraham in onze tijd had geleefd, deze zonder meer SGP zou hebben gestemd.

En het waren niet alleen de christenen. In de eerste helft van de vorige eeuw verhieven rabbijnen hun stem in de synagogen om het volk te weerhouden hun stem aan de socialisten of – ‘nog erger’ – aan de communisten te geven. Politieke steun aan die richtingen zou allemaal tot nog meer geestelijk verval leiden dan toen toch al het geval was.

Deze religieuze aansturing van politieke keuzes was gebruikelijk binnen heel godsdienstig Nederland, maar leidde toch ook tot geharrewar. In veel kerken werd het de geestelijkheid verboden zich met de politieke ideeën van de gemeenteleden te bemoeien. Sommige kerkbladen weigerden advertentieruimte te verkopen voor politieke doeleinden. Juist door de bemoeienissen van de rabbijnen keerden nog meer geloofsgenoten zich af van het gezag van de geestelijk leiders.

In de jaren tachtig, tijdens de maatschappelijke discussies over de plaatsing van kernwapens in Nederland, stonden veel gelovigen lijnrecht tegenover elkaar. Soms werd het goed-christen-zijn afgemeten aan het voor of tegen raketten met kernkoppen stemmen.

In de periode dat ik als rabbijn verbonden was aan een van mijn gemeenten koos ik ervoor om geen politiek van de kansel te bedrijven. Ik meende wel zo een beetje de politieke voorkeuren van mijn synagogegangers te kennen. Een deel stemde liberaal. De voorkeur van een kleiner deel ging uit naar het socialisme. Zij gaven hun stem aan links. En dan was er het meer religieus-conservatieve deel dat nog weleens het rode potlood wilde gebruiken voor de kleine christelijke partijen, die toen bekend stonden als ‘klein rechts’.

Niet lang voor de eeuwwisseling nam ik afscheid van mijn gemeentewerk als rabbijn. Rabbijn-zijn kent vele andere invullingen. Dat moment greep ik aan om zelf ook een politieke keuze kenbaar te maken. De uitnodiging van het CDA om mij in te gaan zetten voor die partij greep ik met beide handen aan. Dit was het: politiek bedrijven binnen een brede volkspartij vanuit religieuze grondbeginselen.

Inmiddels kijk ik al op een heel andere manier aan tegen een wel of niet geloofsmatig stemadvies. Religie is bijna totaal verdrongen van het maatschappelijke podium. Het politieke spectrum laat zich bij het maken van keuzes alleen nog maar aansturen door economische, klimatologische, parlementair-opportunistische of autochtone prioriteiten. De mens, de medemens, de doelstelling waarom de wereld is geschapen, wordt bijna het ondergeschoven kind van waarom het werkelijk draait in deze wereld. Marktwerking weegt zwaarder dan het welzijn van de bejaarde, de inzetbaarheid van de arts of de zorgcapaciteit van het ziekenhuis.

Tijd om aanwijzingen tot het maken van politieke keuzes terug te brengen binnen de muren van de gebedshuizen

Wat vind ik in 2021 van het religieus aansturen van het stemgedrag van de kudden door de geestelijke herder? Het is tijd om aanwijzingen tot het maken van politieke keuzes terug te brengen binnen de muren van de gebedshuizen. Dan heb ik het natuurlijk wel over keuzes binnen de kaders van onze parlementaire democratie, waarbij onze grondwet heilig en onaantastbaar is

Met de Bijbel, de Koran of de Thora op tafel zouden Haagse besluiten over het vluchtelingenbeleid, over de Groningse gaswinningsschade, het afwikkelen van de toeslagenaffaire en het integratiebeleid totaal anders zijn gelopen. En dit zijn slechts enkele voorbeelden van beleid waarbij de religieuze stem verdrongen is. Laat in deze tijd gelovig Nederland haar stem maar verheffen. Beschouw vanaf de kansel niet langer alleen de Bijbel, de Koran of de Thora. Nee, neem ook de verkiezingsprogramma’s mee.

Zaterdag: wake voor Afghanistan in Rotterdam

0

De actiegroep Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen organiseert morgen van twee uur tot vier uur ‘s-middags een wake, om op deze manier aandacht te vragen voor het lot van Afghaanse vluchtelingen.

Afgelopen weekend namen de Taliban de macht in Afghanistan over. Veel Afghanen die voor de regering en de NAVO-troepen hebben gewerkt vrezen nu voor hun leven.

Rotterdam Verwelkomt Vluchtelingen wil dat alle Afghanen zich ingezet hebben voor Nederland zo snel mogelijk naar ons land worden gebracht, inclusief hun gezinnen.

Ook vinden ze dat ongedocumenteerde en uitgeprocedeerde Afghanen niet mogen worden teruggestuurd naar Afghanistan. Afghanistan moet op de lijst van onveilige landen komen te staan, zodat mensen uit Afghanistan die naar Nederland vluchten in aanmerking komen voor asiel.

De bijeenkomst wordt georganiseerd op het grasveld naast de Markthal bij station Blaak. Naast sprekers met een Afghaanse achtergrond en enkele lokale politici zal ook Eduard Nazarski, oud-directeur van Amnesty Nederland, het woord voeren.

Werknemers Kraft Heinz eisen 30 miljoen dollar in racismezaak

0

Drie zwarte werknemers zijn een rechtszaak begonnen tegen de Kraft Heinz Foods Company. De fabrikant, onder meer bekend als producent van ketchup, zou zich schuldig gemaakt hebben aan racisme in een zuivelfabriek in Tulare in Californië. De drie eisen 30 miljoen dollar schadevergoeding.

Voormalige werknemers Alex Horn, Lance Aytman en Keith Hooker beweren tussen 2012 en 2018 te maken kreeg met discriminatie, waaronder doodsbedreigingen, consequent gebruik van racistische opmerkingen en de vernieling van hun persoonlijke eigendommen.

Toen ze deze klachten aan het management kenbaar maakten werden ze gedwongen hun baan op te zeggen, waarbij Heinz hun contracten illegaal zou hebben beëindigd. Ze zeiden dat ze het management ‘herhaaldelijk’ hadden gevraagd om deze vermeende incidenten te onderzoeken.

‘Kraft Heinz wordt wereldwijd gezien als een 100 procent Amerikaans, gezinsvriendelijk merk. Helaas symboliseert het bedrijf voor onze cliënten virulent racisme, intimidatie en intolerantie, gezien wat ze hebben meegemaakt in de Tulare-fabriek’, verklaart hun advocaat.

Hun advocaat stelt ook dat witte werknemers discriminerende woorden en stereotypen in gesprekken mochten gebruiken. Horn vertelt dat hij het woord ‘nigger’ op een briefje in zijn kluisje vond, en dat er hakenkruizen op de kluisjes van zwarte medewerkers waren getekend. Uiteindelijk werden er zelfs doodsbedreigingen op de kluisjes van zwarte werknemers geschreven, aldus Horn.

Omdat ze hadden geklaagd over discriminatie kregen de drie geen promotie in het bedrijf. Toen ze daarover klaagden bij het management werd er met ontslag gedreigd.

Volgens de fabrikant, in Nederland vooral bekend van merken als Brinta, De Ruijter, Venz, Honig, Karvan Cévitam en Roosvicee, zijn er na 2018 geen racistische incidenten meer geweest in de Tulare-fabriek.

‘Kraft Heinz is trots op het creëren van diverse en inclusieve werkplekken, en we hebben een nultolerantiebeleid voor discriminatie of intimidatie van welke aard dan ook’, verklaart het bedrijf aan Newsweek.

‘Telkens wanneer een dergelijke ernstige beschuldiging wordt geuit, ondernemen we onmiddellijk en snel actie, inclusief het uitvoeren van een grondig onderzoek en het implementeren van corrigerende maatregelen als gedrag wordt geconstateerd dat in strijd is met onze waarden.’

Heinz wijst erop dat de beschuldigingen enkele jaren oud zijn en er een intern onderzoek is geweest naar wat er precies is gebeurd in de Tulare-fabriek. Over de eis van 30 miljoen dollar schadevergoeding laat het bedrijf zich niet uit.

Turkije verdedigt arrestatie linkse studenten: ‘LHBT’ers zijn onrein’

0

Eerder dit jaar werden studenten van de Bogazici-universiteit in Istanbul opgepakt, omdat ze de islam zouden hebben beledigd met een kunstwerk dat de Kaäba van Mekka combineert met de regenboogvlag. Terecht, aldus het Turkse ministerie van Justitie: homoseksualiteit is ‘haram’.

Zeven studenten van de prestigieuze Bogazici-universiteit in Turkije stonden in maart voor een rechter in Istanbul. Ze zouden zich in januari schuldig hebben gemaakt aan ‘openlijk beledigen van religieuze waarden’, vanwege een kunstwerk dat de Kaäba in Mekka afbeeldt, de meest heilige plek in de islam. Het kunstwerk toont ook LHBT-vlaggen in de hoeken van het canvas.

Het werk was een anonieme inzending voor een tentoonstelling die de studenten organiseerden tijdens hun protest (foto). De studenten wilden dat de nieuwe rector zou opstappen, die door Turkse president Erdogan was benoemd, omdat hij een loyalist is van de Turkse regeringspartij AKP.

Een van de studenten die tijdens de tentoonstelling werden vastgehouden, diende een individueel verzoek in bij het Turkse Grondwettelijk Hof. Hij zei dat zijn recht op persoonlijke vrijheid en veiligheid was geschonden.

Het ministerie van Justitie antwoordt nu dat deze beschuldigingen ongegrond zijn. In zijn aanklacht merkt de hoofdofficier van Istanbul ook op dat LHBT-vlaggen ‘symbolen zijn van homoseksualiteit en andere dergelijke seksuele geaardheden, die in de islamitische religieuze literatuur als verboden en haram worden beschouwd’.

Een van de advocaten van de studenten zegt dat de aanklacht verwijzingen naar de sharia bevat en daarmee in strijd is met de Turkse grondwet. Daarin staat namelijk dat Turkije een seculiere staat is zonder officiële religie.

Webshop Etsy onder vuur na verkoop T-shirt ‘Kabul Skydiving Club’

0

Twitteraars uiten kritiek op de wereldwijd bekende webshop Etsy vanwege de verkoop van T-shirts die de spot drijven met Afghaanse vluchtelingen die van een vliegtuig vallen.

Het shirt toont silhouetten van twee mensen die van een vliegtuig vallen, samen met het bijschrift ‘Kabul Skydiving Club’.

Deze week was op social media te zien hoe Afghaanse vluchtelingen op de luchthaven van Kabul op een Amerikaans transportvliegtuig klimmen. Nadat het vliegtuig opstijgt, vallen twee verstekelingen hun dood tegemoet, is op een van de video’s te zien.

Twitteraars reageren fel. ‘Ziekmakend’, schrijft bijvoorbeeld de Pakistaanse journalist Aniqa Nisar.

Ook de Afghaans-Nederlandse journalist Sangar Paykhar van de podcast Afghan Eye twittert verontwaardigd. ‘Hé Etsy! Waarom verkoop je t-shirts die Afghanen belachelijk maken die stierven toen ze van een vliegtuig afvallen in Kabul?’

Hoewel het shirt niet van Etsy zelf is, bood het platform dit wel aan. Etsy heeft nog geen verklaring uitgebracht. Wel zijn de shirts niet langer te koop op de website. Op andere websites zijn de shirts nog steeds te bestellen.

Zo staat op de website TShirtAtLowPrice het shirt nog steeds online, met daarbij de beschrijving van ‘het vliegtuig dat in de lucht vliegt en plotseling vallen er twee mensen uit, het Kabul Skydiving Club-shirt wordt officieel een fenomeen en gaat daarna viraal op internet!’ (…) Het shirt is oorspronkelijk niet grappig, het heeft wel zijn eigen betekenis op het politieke vlak, maar uiteindelijk hangt het ervan af hoe je erover denkt!’

‘Westerse journalisten zijn heel ideologisch bezig over Afghanistan’

0

De Afghaans-Nederlandse freelance journalist en Afghanistan-deskundige Sangar Paykhar kreeg de afgelopen week duizenden nieuwe volgers op Twitter, vanwege de gebeurtenissen in zijn geboorteland waar de Taliban weer de macht hebben gegrepen. In zijn Engelstalige podcast Afghan Eye biedt Paykhar een alternatief narratief voor hoe de mainstream media Afghanistan afschilderen. ‘Wij stellen de stereotypen over Afghanen aan de kaak en moslims in het algemeen, die in de oorlog tegen het terrorisme zijn geïnstrumentaliseerd’, schrijft Paykhar op zijn website. De Kanttekening sprak met Paykhar over de situatie in Afghanistan.

De situatie in Afghanistan is nu nogal chaotisch, als ik afga op de beelden in de media. Hoe gaat het met je familie in Afghanistan? 

‘Een dag na de verovering van Kabul door de Taliban heb ik met hen gesproken. Iedereen is nu veilig. Alleen een aangetrouwd ver familielid is zondag om het leven gekomen bij het vliegveld. Hij is die maandag ook begraven. Hij was onderweg van de ene woonwijk in Kabul naar een andere, omdat er veel werd geplunderd in de wijk waar hij woonde. Vanwege de chaos moest hij echter omreizen via een route langs het vliegveld. Hij is daar gedood door een verdwaalde kogel. De Amerikaanse troepen die de orde bij het vliegveld moesten bewaken hadden waarschuwingsschoten afgevuurd, om de menigte die naar het buitenland wil vluchten in bedwang te houden. Een van die kogels raakte hem per ongeluk.’

Gecondoleerd. Wat vreselijk om te horen. Ook met deze tragische gebeurtenis in ons achterhoofd, hoe kijk jij eigenlijk aan tegen de twintigjarige militaire aanwezigheid van Amerika en haar bondgenoten in Afghanistan?

‘Heel kritisch natuurlijk. Afghanistan is in 2001 binnengevallen vanwege de terroristische aanslagen van 11 september, maar de Afghanen waren niet verantwoordelijk voor 9/11. De Taliban ook niet. De Afghanen hebben niet om een militaire bezetting gevraagd. Die beslissing is gevallen in Washington. De militaire interventie heeft voor veel ellende gezorgd. Afghanistan werd platgebombardeerd door NAVO-vliegtuigen. En dankzij de interventie kwamen foute krijgsheren aan de macht, die van de Amerikanen wapens en voertuigen kregen waarmee ze andere Afghanen konden onderdrukken. En de Afghaanse regering, die alleen dankzij de NAVO-steun in het zadel kon blijven, was door en door corrupt en schond op grove wijze de mensenrechten, met martelingen van dissidenten en dergelijke.’

Dat het Afghaanse regime als een kaartenhuis in elkaar stortte en de Taliban zo snel de macht kon grijpen, daarover verbaas jij je niet?

‘Nee, helemaal niet. Ze hadden nauwelijks legitimiteit. In Afghanistan wonen ongeveer 35 miljoen mensen. Maar bij de laatste verkiezingen kreeg de president slechts 600.000 stemmen. De meeste Afghanen stemden niet. Omdat ze wisten dat de regering een marionet van het Westen was. Ook in Kabul, waar de stembureaus goed werden beveiligd, was de opkomst zeer laag. Maar dit soort verhalen hoor je niet in de westerse media, die erg biased zijn.’

Wat doen westerse media verkeerd volgens jou?

‘Veel westerse journalisten bekijken de wereld vanuit een seculiere, progressieve, westerse bril. Ze laten zich leiden door een progressief oriëntalisme, met een wereldbeeld dat heel zwart-wit is. Progressieve moslims zijn goed, conservatieve moslims zijn slecht. Daarom brengen ze ook alleen die moslims in beeld die hun progressieve verhaal bevestigen. Vrouwenrechtenactivisten, leden van de sjiitische Hazara-minderheid, enzovoort.

‘Westerse journalisten brengen alleen die moslims in beeld die hun progressieve verhaal bevestigen’

‘Deze blik is niet alleen eenzijdig, maar ook hypocriet. Westerse luchtaanvallen hebben complete dorpen verwoest. Hierbij zijn ook vrouwen en kinderen omgekomen. Hoor je westerse journalisten over deze vrouwen? Nee. En hoor je westerse journalisten over de Afghaanse vrouwen die verkracht worden door pro-westerse milities? Ook niet. Ze brengen alleen die vrouwen in beeld die hun narratief ondersteunen, zoals ik al zei. Westerse journalisten zijn in feite heel ideologisch bezig, maar ze zijn hier onvoldoende van bewust. Ze moeten zich hier bewust van worden, om zo een realistischer verhaal over Afghanistan, over het Midden-Oosten ook, te kunnen schrijven.’

Maar toch proberen er nu tienduizenden Afghanen het land te ontvluchten. Die angst voor de Taliban, die leeft blijkbaar ook bij een deel van de Afghaanse bevolking. Of zie ik dat verkeerd?

‘De mensen die Afghanistan willen ontvluchten doen dat deels uit economische motieven, omdat met het vertrek van de Amerikanen veel banen niet meer bestaan en zij werkloos zijn geworden. Maar ze laten zich denk ik ook te veel beïnvloeden door de spookverhalen in de media, waarin de Taliban als barbaarse monsters worden afgeschilderd. Dat beeld klopt niet. De Taliban zijn nu veel gematigder dan in 2001. De Taliban zijn bovendien geen IS. Dat zijn ze ook nooit geweest.’

De Taliban hebben in het verleden duizenden Hazara’s vermoord. Dat zou je toch etnische zuiveringen kunnen noemen?

‘Die moorden zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar het doel van de Taliban was en is niet om de Hazara’s uit te roeien. De Taliban had eind jaren negentig bijna heel Afghanistan in handen. Ze hadden alle Hazara-mannen kunnen vermoorden en de vrouwen als seksslavinnen kunnen verkopen. Wat IS met de Jezidi’s heeft gedaan. Maar dat is niet gebeurd. De Taliban zijn islamitisch en conservatief, maar het is geen extremistische, genocidale beweging. De Taliban tolereren sjiitische moslims. Ze vinden dat sjiieten ketters zijn, maar in Kabul konden de sjiieten afgelopen woensdag in alle vrijheid Asjoera (waarop sjiieten stilstaan bij de dood van imam Hoessein in 680, red.) herdenken.’

Dat komt omdat de Taliban nu liever niet willen worden geconfronteerd met negatieve publiciteit, nietwaar?

‘Nee, het is fundamenteler. De Taliban zijn geen pacifisten. Ze gebruiken geweld. Ze blazen dingen op. Ze plegen aanslagen. Maar ze doen ook sommige dingen niet. De Taliban gaan niet zomaar hele bevolkingsgroepen uitmoorden. IS vindt dat alle Jezidi’s en sjiieten uitgemoord moeten worden. De aanslagen op sjiieten in Afghanistan worden door IS-aanhangers gepleegd, maar de Taliban staan vijandig tegenover IS.’

Niettemin hebben de Taliban toentertijd wel onderdak verleend aan Osama Bin Laden en al Qaida.

‘Osama Bin Laden heeft in de jaren tachtig meegevochten in de oorlog tegen de Sovjet-Unie met de moedjahedien. Hij had onroerend goed in Afghanistan, hij was miljonair, en zei ook Afghanistan te willen helpen. Hoewel er binnen de Taliban stemmen opgingen om Bin Laden aan de VS uit te leveren na 9/11, hebben ze besloten om dit toch maar niet te doen. Dat deden ze niet omdat de betrokkenheid van Bin Laden niet voldoende bewezen zou zijn, maar ook omdat de VS geen islamitisch land zijn en ze niet zomaar een moslim aan een niet-islamitisch land wilden uitleveren. De Taliban stelden om die reden voor om zelf een proces tegen Bin Laden te voeren, als de VS met bewijzen zouden komen. De VS wilden hiermee echter niet akkoord gaan. Daarom zijn de VS Afghanistan eind 2001 binnengevallen.’

Je zei net ook dat de Taliban vijandig staan tegenover IS. Waarom eigenlijk?

‘De Taliban is echt geworteld in de Afghaanse samenleving. Dat verklaart hun succesvolle offensief ook. Toen ze hoorden dat de Amerikanen zouden vertrekken, gingen ze praten met plaatselijke leger- en politiecommandanten om hen ertoe te bewegen de wapens neer te leggen, zodat er geen bloedvergieten zou komen. De Taliban zijn daarnaast ook heel diverse beweging, die uit verschillende groepen bestaat. Het is een misvatting dat het allemaal Pashtuns zijn (de grootste etnische groep in Afghanistan, red.), en ook de beleving van de islam verschilt sterk per groep. IS daarentegen is nauwelijks geworteld in de Afghaanse samenleving, is veel extremer, en bestaat uit radicale salafisten die de vier soennitisch-islamitische rechtsscholen afwijzen. Bij de Taliban erkennen ze deze rechtsscholen wel. Er zitten ook soefi’s bij de Taliban.’

‘De Taliban zijn nu veel gematigder dan in 2001. De Taliban zijn bovendien geen IS. Dat zijn ze ook nooit geweest’

Eerder in ons gesprek zei je dat de Taliban gematigder zijn geworden. Waaruit blijkt dat, volgens jou?

‘Allereerst uit het feit dat iedereen in Afghanistan de oorlog, die nu al 43 jaar duurt, meer dan zat is. Een Talibancommandant sprak op een internationale conferentie met een groep Afghaanse dissidenten, die tegen de Afghaanse regering waren maar niet bij de Taliban zaten. Een van de dissidenten opperde toen om alle leden van de regering te executeren, als die kans zich zou voordoen. De commandant antwoordde toen dat ze dan ook hun families moesten vermoorden en hun kinderen, en daarna hun kinderen enzovoort, omdat familieleden anders wraak zouden nemen. Dat wilde hij niet. Hij wilde een einde aan de vicieuze cirkel van moord en wraak. Daarom gingen de Taliban ook eerst praten met de leger- en politiecommandanten, omdat ze het eeuwige geweld zo moe zijn.’

Wat is eigenlijk het doel van de Taliban?

‘Ze willen erkend worden door het buitenland. Ze hebben echt geleerd van de fouten in 2001, toen ze de VS een excuus gaven om Afghanistan binnen te vallen. Daarom beschieten ze, ondanks het feit dat ze Kabul hebben veroverd, de internationale luchthaven niet. Omdat ze dan de Amerikanen een excuus geven om keihard terug te slaan.

‘De Taliban willen Afghanistan, dat door 43 jaren oorlog verschrikkelijk verwoest is, weer opbouwen. De erkenning door buitenlandse mogendheden maakt de weg vrij voor buitenlandse investeringen, zodat de economie weer aantrekt. Op dit moment hebben heel veel Afghanen hun baan verloren omdat de VS zich terugtrekken. Een groot deel van de Afghaanse economie was ingericht op de bezetting. Dat deel van de economie is nu ingestort. In de jaren tachtig was de Afghaanse economie erg afhankelijk van de Sovjet-Unie. Toen de Sovjets vertrokken, stortte een groot deel van de economie in, raakten veel mensen werkloos, was er veel armoede en woedde er een hongersnood in het land. Dat mag niet nog een keer gebeuren. Daarom doen de Taliban hun uiterste best om door de internationale gemeenschap te worden geaccepteerd. Ook omdat hun eigen bestaan hiervan afhangt. Nu hebben de meeste Afghanen de machtsovername van de Taliban geaccepteerd. Maar als mensen doodgaan van de honger, raken de Taliban hun legitimiteit kwijt.

‘De Taliban zijn islamitisch en conservatief, maar het is geen extremistische, genocidale beweging’

‘De Taliban hebben zelf ook alle belang bij een amnestieregeling, want al die mensen die voor de Afghaanse regering en voor de Amerikanen hebben gewerkt, bezitten skills die heel erg nodig zijn om de economie draaiende te houden. Denk aan mensen die buitenlandse talen spreken. Of mensen die ervaring hebben met NGO’s en weten hoe je subsidies bij hen los kunt krijgen.’

Een van de nieuwe investeerders in Afghanistan is China. Waarom gaan de Taliban nu zo amicaal met China om, terwijl China volgens steeds meer mensen verantwoordelijk is voor een genocide op de Oeigoerse moslims in Xinjiang? Hangen ze hiermee niet hun islamitische principes aan de wilgen?

‘Dit is inderdaad een lastig punt. China is geen vriend van de Taliban, weet ik van een van mijn Taliban-contacten in Afghanistan. De Taliban moeten aan Realpolitik doen en vuile handen maken, omdat ze hun land willen opbouwen. Hiervoor moeten ze offers maken. De Taliban is solidair met de Oeigoeren in China en met de Kashmiri in India, maar wil China noch India tegen zich in het harnas jagen omdat dat niet opportuun is.’

Een ander land dat graag goede betrekkingen wil hebben met de Taliban is Turkije. Denk je dat Turkije veel invloed zal krijgen in Afghanistan?

‘Nee. Want Turkije is helemaal niet zo populair onder de Taliban, omdat Turkije lid is van de NAVO en vanwege de slechte behandeling en discriminatie van Afghaanse vluchtelingen in Turkije.’

Over die vluchtelingen gesproken: op Twitter zag ik een lokale VVD-politicus beweren dat de Taliban mogelijk stiekem strijders onder de Afghaanse vluchtelingen zal plaatsen, die dan aanslagen in Europa kunnen plegen. Is dit scenario realistisch?

‘Absoluut niet. De Taliban hadden ook voor hun machtsovername grote delen van Afghanistan feitelijk in handen, en hadden allang terroristen naar Europa kunnen sturen. Maar Afghaanse vluchtelingen hebben nauwelijks aanslagen gepleegd. Drie jaar geleden had je die Afghaanse vluchteling die twee mensen neerstak op Amsterdam Centraal Station, maar hij was een IS-aanhanger, geen aanhanger van de Taliban. Nu zijn er wel Taliban-aanhangers in Europa. Maar zij houden zich bezig met de situatie in Afghanistan, niet met de situatie hier.’

Afghanistan stond dit jaar, vóór de machtsovername van de Taliban, op plek 122 van de persvrijheidsindex van Reporters Without Borders. Geen goed cijfer, maar beter dan buurland Pakistan (145) en Turkije (153). Hoe staan de Taliban tegenover de persvrijheid? Kunnen journalisten straks nog wel hun werk doen in Afghanistan?

‘Als ik nu zou besluiten om naar Afghanistan te gaan als journalist, dan is dat geen enkel probleem. De Taliban willen namelijk heel graag de wereld overtuigen van het feit dat ze geen barbaren zijn, dus zijn buitenlandse journalisten welkom. Ik denk dat de situatie vóór de Taliban misschien wel slechter was. Ik ken journalisten die gevlucht zijn omdat ze gezocht werden door het Afghaanse regime. En ik ken ook verhaal van een kritische journalist die in de gevangenis werd gemarteld. Over deze repressie hoor je westerse media nauwelijks.

‘Als ik nu zou besluiten om naar Afghanistan te gaan als journalist, dan is dat geen enkel probleem’

‘Inderdaad hebben de Taliban in het verleden journalisten ontvoerd, opgepakt en vermoord. Maar het beleid van de Taliban is nu dat de media moeten blijven in Afghanistan, en in relatieve vrijheid mogen opereren.’

Ik neem aan dat de Taliban niet zitten te wachten op kritische verhalen, of op journalisten die kritisch zijn over de islam.

‘Kritiek op de islam mag inderdaad niet. En Afghaanse tv-zenders zijn nu ook gestopt – enkele maanden geleden al trouwens – met programma’s waarin vrouwen optreden wiens gezichten zijn volgespoten met botox. Dat kan nu niet meer. Het wordt islamitischer. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat geen enkel regime zit te wachten op kritische verhalen. De Taliban niet, maar het democratische Amerika dat Julian Assange en Edward Snowden vervolgt ook niet.’

Indonesische ambassadeur: ‘Wees trots op je Indonesische identiteit’

0

‘Eenheid in diversiteit’ luidt de wapenspreuk van Indonesië, dat op 17 augustus zijn 76-jarige bestaan als onafhankelijke staat vierde. De Indonesische ambassadeur in Nederland herinnert Indonesiërs en Indonesische Nederlanders aan deze boodschap. ‘Wees trots op de verschillen die Indonesië rijk maken, en behoud je Indonesische identiteit’, adviseert ambassadeur Mayerfas.

Voor hij in oktober 2020 werd aangesteld als de nieuwe Indonesische ambassadeur was Mayerfas werkzaam als secretaris-generaal van het Indonesische ministerie van Buitenlandse Zaken. Eerder was hij de Indonesische ambassadeur in Vietnam, en bouwde hij zijn diplomatieke carrière op in Canada, Zwitserland, de Verenigde Staten en China. Zijn ambassadeurschap in Nederland begon in een abnormale periode.

‘Het is toch wel vreemd om tijdens een pandemie een ander land te leren kennen en al zijn gebruiken. De coronamaatregelen hebben het aantal contactmomenten met de Nederlandse delegaties enorm beperkt. Desondanks merk ik dat we met online meetings in staat zijn om elkaar te leren kennen, en de diplomatieke band tussen Nederland en Indonesië verder op te bouwen.’

Dat Nederland als ex-kolonisator van Indonesië 17 augustus 1945 tot op heden nog steeds niet erkent als de dag waarop Indonesië onafhankelijk werd, ziet hij niet als een probleem. ‘Indonesië heeft zich op 17 augustus onafhankelijk verklaard. Wie dat wel of niet erkent moet diegene zelf weten. Elk land heeft een eigen manier van kijken naar haar geschiedenis. De manier waarop Indonesië zijn verleden bekijkt is anders dan hoe Nederland dat doet. Maar dat betekent niet dat deze verschillende visies niet naast elkaar kunnen bestaan’, zegt Mayerfas.

‘Indonesië heeft zich op 17 augustus onafhankelijk verklaard. Wie dat wel of niet erkent moet diegene zelf weten’

Wel merkt hij dat er pogingen worden gedaan om de verschillende visies op de koloniale geschiedenis van Nederland in Indonesië te verenigen. Als voorbeeld noemt hij de onlangs verschenen Nederlandse speelfilm De Oost, waarin ook het Indonesische perspectief op de onafhankelijkheidsstrijd van 1945-1949 werd belicht.

De film laat zien hoe Indonesische dorpelingen standrechtelijk werden geëxecuteerd door de Nederlandse kapitein Raymond Westerling. In Nederland heeft de film tot veel ophef geleid met name bij oud-veteranen die het beeld van Westerling in deze film niet herkennen. Zo spande de Federatie Indische Nederlanders een kort geding tegen de filmmakers, omdat De Oost volgens hen een brede en eenzijdige interpretatie vertoont van de vaderlandse geschiedenis. Het beeld van Westerling als moordenaar komt volgens Indonesiërs echter wel overeen met wat er in de Indonesische geschiedenisboeken staat beschreven over de beruchte kapitein.

Het naast elkaar leggen van de verschillende visies op de geschiedenis ziet hij daarom als een goede ontwikkeling. ‘Er moet nog veel aan het licht komen voordat er wederzijds begrip ontstaat in de manier waarop we kijken naar het verleden. Het is ook moeilijk om de Nederlandse geschiedvertelling te vergelijken met de Indonesische’, gaat hij verder.

‘Voor Indonesië is 17 augustus een ontzettend belangrijke, historische dag. Voor mij persoonlijk was dat hét moment waarop wij Indonesiërs eindelijk zelf konden bepalen wat er met ons land kon gebeuren, en dat we eindelijk eigenaren werden van het land van onze ouders en voorouders. 17 augustus maakt mij daarom trots op Indonesië. Voor Nederland was dat misschien een periode die niet herinnerd hoeft te worden, omdat het de Nederlandse nationale geest negatief beïnvloedt. Dat is goed mogelijk.’

Nog steeds tolerant

Voor Indonesiërs is het vanzelfsprekend om te leven in een land waar grote verschillen tussen mensen bestaan, stelt Mayerfas. Zo staat Indonesië volgens hem bekend om zijn tolerantie tegenover andersdenkenden en andersgelovigen, en zijn ‘tolerante islam’. Ondanks berichtgeving over de radicale islam die in Indonesië oprukt, ziet de Indonesische ambassadeur het positief in.

‘Ik ontken niet dat er een zekere mate van extremisme en intolerantie bestaat. Net zoals in elk ander land en elk ander geloof ook een vorm van extremisme en intolerantie bestaat’, zegt Mayerfas, zelf een moslim. ‘Maar Indonesië blijft het meest democratische land waar de bevolking overwegend islamitisch is. Je kunt dit vergelijken met andere zogezegde ‘moslimlanden’. In Indonesië leven de verschillende visies op de islam samen naast elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het straatbeeld: gesluierde vrouwen die samenlopen met vrouwen die ervoor kiezen zichzelf niet te bedekken. Ze laten elkaar in hun waarde.’

Met uitzondering van de Indonesische provincie Atjeh – die de sharia hanteert – worden islamitische geloofsregels niet aan de Indonesische bevolking opgelegd, en is iedereen vrij om zelf invulling te geven aan hoe die wel of niet gelooft, aldus Mayerfas.

‘Indonesië blijft het meest democratische land waar de bevolking overwegend islamitisch is’

Hij merkt wel dat een deel van de islamitische bevolking in Indonesië zich zorgen maakt om de ontwikkelingen rondom de islam in het Westen. Via social media wordt nieuws gedeeld over onder meer Frankrijk, waar gesproken werd over een verbod op het dragen van een hoofddoek voor moslimvrouwen onder de achttien jaar. Ook weten sommige moslims in Indonesië van de recente uitspraak van het Europees Hof, dat toestaat hoofddoeken op de werkvloer te verbieden als dat niet overeenkomt met hun organisatiebeleid.

‘Sommige moslims in Indonesië merken dat de islam geproblematiseerd wordt in het Westen, en trekken zich dit persoonlijk aan. Zij vinden dat moslimvrouwen niet als gelijke worden behandeld om de keuze die zij zelf hebben gemaakt voor het dragen van de hijab’, zegt Mayerfas. ‘Maar hoe zij kijken naar de ontwikkelingen in het Westen staat niet los van hoe zij zelf het geloof belijden. Je hebt in Indonesië bijvoorbeeld moslims die vinden dat andersgelovigen de ramadan moeten respecteren door niet in het openbaar te eten of zelfs mee te vasten. Maar er zijn ook moslims die zich niets aantrekken van wat andere moslims en niet-moslims doen. De tweede groep blijkt nog steeds de grootste te zijn in Indonesië.’

Mede hierdoor concludeert de ambassadeur dat tolerantie bij Indonesiërs nog altijd hoog in het vaandel staat. ‘Dat is ook mijn boodschap aan Indonesiërs en Indonesische Nederlanders naar aanleiding van de Indonesische Onafhankelijkheidsdag op 17 augustus’, zegt hij. ‘Wees trots op je Indonesische identiteit van eenheid in verscheidenheid, en zorg ervoor dat je de tolerantie tegenover andersdenkenden behoudt, ongeacht wie er tegenover je staat.’

Turken: ‘nee’ tegen meer vluchtelingen

0

Slechts één op de tien Turken zegt dat de landsgrenzen moeten worden opengesteld voor meer vluchtelingen. Dit blijkt uit onderzoek van Konsensus, een Turks peilingbureau.

Slechts 9 procent van de respondenten vindt dat Turkije meer vluchtelingen op moet vangen, aldus de Turkse nieuwswebsite Diken. Van de 1.500 deelnemers zegt 67 procent dat de grenzen gesloten moeten blijven. 23 procent van de respondenten was het gedeeltelijk eens met de stelling.

Op dit moment leven in Turkije ongeveer 3,7 miljoen Syriërs. Ankara heeft gewerkt aan het terugdringen van de migratiestromen naar Europa volgens de vluchtelingendeal uit 2016. In deze overeenkomst met de Europese Unie krijgt Turkije in ruil daarvoor miljarden euro’s aan hulp voor de vestiging en integratie van vluchtelingen en migranten in Turkije.

De enquête van Konsensus is in juli afgenomen, voor de val van de Afghaanse hoofdstad Kabul. De Taliban kregen afgelopen zondag met de verovering van Kabul de controle over heel Afghanistan. De daaruit voortvloeiende chaos heeft geleid tot bezorgdheid over een nieuwe golf vluchtelingen die naar het Westen trekt.

Vorige week presenteerde Amerika een actieplan voor Afghaanse vluchtelingen met banden met Washington en hun familieleden. In dit plan wordt Turkije genoemd als een mogelijke herplaatsingsbestemming voor de dissidenten. Ankara heeft tot dusver een dergelijk plan verworpen, omdat het zou leiden tot een nieuwe massale komst van migranten.

Turkije zit niet te wachten op nieuwe migranten. Naast Syrische vluchtelingen kende Turkije vóór de machtsovername van de Taliban naar schatting tweehonderd tot- zeshonderdduizend Afghaanse vluchtelingen. Het land is bezig een muur (foto) langs de grens met buurland Iran, waarvandaan de Afghaanse vluchtelingen binnenkomen, af te ronden. Ook wil Turkije met bondgenoot Pakistan werken aan de stabilisatie van de situatie in Afghanistan om zo een nieuwe vluchtelingenstroom een halt toe te roepen.

Zaterdag werd bekend dat Turkije dit jaar vijftigduizend illegale migranten uit het land heeft gezet. Onder deze groep bevonden zich zo’n 13.000 Afghanen.

Taliban: moslimgeleerden beslissen over rol vrouwen in maatschappij

0

Over de rol die vrouwen mogen spelen straks in Afghanistan zal worden beslist door een raad van islamitische geleerden, zegt een hooggeplaatste woordvoerder van de Taliban. Die zegt of vrouwen mogen werken, naar school mogen gaan en hoe ze zich moeten kleden.

‘Onze ulema (geleerden) zullen beslissen of meisjes naar school mogen of niet’, zegt Taliban-leider Waheedullah Hashimi tegen het internationale persagentschap Reuters. De uelma zullen ook beslissen of vrouwen een hijab, een abaya of boerka moeten dragen, geeft Hashimi aan.

De hijab is een hoofddoek en de abaya een gewaad dat het gezicht onbedekt laat, terwijl de boerka een allesomvattend gewaad is.

De belangrijkste woordvoerder van de Taliban, Zabihullah Mujahid, zei dinsdag op een persconferentie in Kabul dat vrouwen mogen werken en studeren en ‘zeer actief zullen zijn in de samenleving, maar binnen het kader van de islam’.

Ook in de periode 1996-2001 was de Taliban aan de macht in Afghanistan. In die tijd mochten meisjes niet naar school en moesten vrouwen een boerka dragen als ze naar buiten wilden – en dan alleen onder begeleiding van een mannelijk familielid. Vrouwen die de regels overtraden, werden soms vernederd en in het openbaar geslagen door de religieuze politie van de Taliban.

‘De mensen in Afghanistan zijn voor 99,99 procent moslim en geloven in de islam’, aldus Hashimi. ‘Als je in wetten gelooft, moet je die wet zeker toepassen. We hebben een raad, een zeer prominente raad van ulema. Zij zullen beslissen wat te doen.’