11.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 564

‘FvD islamiseert?’: Baudet verdedigt seksescheiding op islamitische school

0

Een nieuw te bouwen islamitische middelbare school wil jongens en meisjes gescheiden gaan onderwijzen. Opmerkelijk: de oprichting van zo’n school krijgt steun uit radicaal-rechtse hoek.

‘Een achterlijk idee.’ Zo noemt de VVD het plan van het Ghazali College, dat zal neerstrijken in Heemskerk of Beverwijk, om jongens en meisjes gescheiden les te geven. De partij zal hierover Kamervragen stellen aan onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie). In reactie daarop neemt FvD-leider Thierry Baudet het voor het Ghazali College op.

‘Domme liberalen met hun quasi-totalitair egalitarisme’, twittert Baudet. ‘Waarom zou je geen gescheiden onderwijs mogen hebben?’

In het eigen partijprogramma schrijft FvD nog dat islamitisch onderwijs ‘op gespannen voet’ kan staan ‘met Nederlandse waarden en tradities’. De partij zegt in het programma dat islamitisch onderwijs moet voldoen aan een set ‘Nederlandse waarden’, waaronder ‘Alle mensen zijn fundamenteel gelijkwaardig, ongeacht geslacht, ras of seksuele gerichtheid’.

Wel zegt FvD ook de vrijheid van onderwijs te onderschrijven. Dat blijkt ook uit het feit dat Baudet sinds enkele maanden een voorstander is van ‘Forumland’: een eigen zuil met naast eigen media en een eigen cryptomunt ook eigen scholen.

Baudets pleidooi voor het recht op gescheiden onderwijs zorgt voor gefronsde wenkbrauwen bij oud-medestander Bart Nijman van GeenStijl. ‘Huh. FvD islamiseert?’, twittert hij.

Een andere twitteraar verdedigt Baudets standpunt tegenover Nijman: gescheiden lesgeven zou een uiting zijn van ’traditionele waarden’ – niet van ‘islamisering’.

Financieel journalist Arno Wellens gelooft dat Baudet niet meent wat hij zegt, maar dat het ironisch bedoeld is. Iedereen veroordeelde de afgelopen tijd Hongarije vanwege antihomo-wetgeving, maar zweeg over seksesegregatie op deze islamitische school in oprichting, aldus Wellens. Baudet  zou deze ‘totaal dubbele moraal’ aan de kaak willen stellen.

Heel Holland rehabiliteert

0

We waren er al over aan het nadenken, de post-lockdown-samenleving. Maar nu komt het ook echt dichtbij en vertrekken we uit de lockdown-gevangenis, de maatschappij in. Dat vereist een maatschappelijke rehabilitatie die meer moeite en tijd zal vereisen dan dat we nu beseffen.

De lockdown van vorig jaar werd wel eens vergeleken met een gevangenis. Iedereen zat ‘in de nor’, als het ware. De metaforische kracht van de pandemische wereld als gevangenis, beleefd vanachter het ‘tralies’ van het telefoonscherm, moet niet onderschat worden, zo wordt gewaarschuwd. Vanuit die metaforiek kunnen we komen tot het beeld van een overheid met vergaande crisisbevoegdheden, die diep ingrijpen in onze privacy. Maar, en dat is dan weer positief: we kunnen metaforisch van een moeilijke situatie iets behapbaars maken.

Zo vergelijk ik het feit dat ik binnenkort volledig gevaccineerd zal zijn met een scène uit de film The Shawshank Redemption. Daarin weet de hoofdrolspeler al tijgerend door een kilometerslange rioleringspijp uiteindelijk te ontsnappen uit het onschuldig gevangen moeten zitten. Want dat hebben we, in alle onschuld vastgezeten, door zoveel mogelijk binnen te moeten blijven. En dan die tweewekelijkse ‘Mark & Hugo persco’s.’ Verschrikkelijk. Wachten, weer teleurgesteld raken, toch weer niet versoepelen, dan weer wel. Oh nee, toch weer terugdraaien. Ga zo maar door.

Het is eigenlijk vooral de mentale gevangenis van continue onzekerheid waaraan we hebben moeten wennen, en de sterk verminderde fysieke interactie. Dat is als een totale institutie on speed onze (geestes)realiteit gaan bepalen. Zelfs in de taal is die institutionalisering van de totale lockdown te merken. Van ‘anderhalvemeterpolitie’ tot ‘Zoomborrel’ (slechtste idee ooit). Het staat allemaal opgenomen in het Groot Nederlands Coronadictee, wat getuigt van uiterst snelle gewenning.

Het ontwennen van de anticoronamaatregelen is voor mij geen drama, integendeel. Eindelijk hoef ik dat gore mondkapje niet meer te dragen in de supermarkt. Lekker hoor, straks hoef ik alleen nog maar een Fisherman’s Friend te pakken voordat ik de trein instap. Fijn!

Het mentaal ontwennen is echter andere koek. Want in diezelfde trein moet ik wennen aan ineens weer ‘heel veel’ prikkels. Prikkels die er voor de pandemie ook al waren, maar tijdelijk bestolen waren. Ofwel, die vrijheid is ons afgenomen. Het weer fysiek registreren van mensen, in diepte-perspectief en niet plat in Zoom, wat meer verlangt van het brein, die vaardigheid is verzwakt. Collega’s die ineens weer langskomen voor een praatje, wat je niet meer onder controle hebt (en voorheen niet hoefde).

Het einde van de lockdown betekent niet dat de lockdown uit ons mentale systeem is verdwenen

Kortom, die vrijheid van spontaan gesprekken hebben, is veel van ons ontnomen, waarvoor we volledige controle over interactie terugkregen. Nu moeten we die controle weer gaan loslaten. Dat voelt ook weer als iets van ons wordt afgepakt. Of jezelf weer in werkoutfit hijsen iedere ochtend. Bah. Nou ja, gelukkig niet iedere dag, want iedereen geeft zich qua meer thuiswerken wel over aan het nieuwe normaal.

We willen het oude normaal terug, maar niet helemaal. We lijken op gedetineerden die een beetje bang zijn geworden voor de buitenwereld. Misschien zoals een ander personage uit The Shawshank Redemption, een gedetineerde die na zijn vrijlating niet kon aarden in de gewone mensenmaatschappij en uiteindelijk zelfmoord pleegde door zichzelf te verhangen.

Als we willen aarden in een maatschappij die weer wat normaal is geworden, moeten we ons lockdown-trauma op een gezonde wijze verwerken. Want doen we dat niet, dan gaat die sociale boete erg hard gevoeld worden. Een gedetineerde kan uit de gevangenis worden gehaald, maar de gevangenis niet zo snel uit de gedetineerde. Het einde van de lockdown betekent niet dat de lockdown uit ons mentale systeem is verdwenen. Wij zijn eruit, maar de mindset zit er nog. Dat gaat tijd kosten.

Vandaar, nu we bijna door die mentale riolering heengetijgerd zijn, en terwijl je straks vurig die fysieke erfenis van de coronakilo’s eraf traint, bedenk dan vooral wat er dadelijk weer mentaal kan, mag en écht moet, en geef jezelf de tijd. Laten we wel beginnen met het erkennen dat we die mentale rehabilitatie nodig hebben. Het zou een gezonde eerste stap zijn in de richting van een nieuw oud normaal.

Frankrijk onderzoekt Zara en andere modeconcerns om textiel uit Xinjiang

0

Tegen vier grote modeconcerns, waaronder Zara, is een onderzoek gestart door Franse aanklagers. Mogelijk maken deze bedrijven gebruik van katoen uit de westelijke Chinese regio Xinjiang.

China wordt ervan beschuldigd islamitische Oeigoeren in te zetten als dwangarbeiders bij de katoenproductie. De Oeigoeren worden onderdrukt door opsluiting en hersenspoeling in Chinese ‘heropvoedingskampen’, gedwongen sterilisaties en martelingen, aldus mensenrechtenactivisten en -experts.

In april dit jaar dienden Franse actiegroepen samen met een Oeigoerse vrouw, die in zo’n heropvoedingskamp heeft gezeten, een aanklacht in tegen modeketens die katoen uit Xinjiang zouden hebben gebruikt. Ze worden onderzocht op ‘medeplichtigheid aan misdaden tegen de menselijkheid’.

De Amerikaanse regering en de parlementen van Nederland, Groot-Brittannië en Canada stellen dat China zich schuldig maakt aan genocide tegen de Oeigoeren.

‘Marokko gaat officiële ambassade in Tel Aviv openen’

0

Marokko zal zijn ‘verbindingskantoor’ (foto) in het Israëlische Tel Aviv binnenkort omvormen tot een officiële ambassade, meldt het Amerikaanse nieuwscentrum Axios.

De opening van een ambassade in Tel Aviv maakt deel uit van de plannen van Marokko om de diplomatieke betrekkingen met Israël te verbeteren.

Volgens bronnen van Axios is een ambassade in Tel Aviv misschien wel de eerste concrete stap met dank aan de Amerikaanse president Joe Biden om de normalisatie uit het Trump-tijdperk tussen Israël en de Arabische wereld te bevorderen. Biden staat volledig achter het normaliseren van de diplomatieke betrekkingen van Arabische landen met Israël, meldt Morocco World News.

In ruil voor de normalisering van de betrekkingen met Israël erkennen de Verenigde Staten de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara, die sinds 1975 door het koninkrijk wordt bezet. Dit was de prijs die Trump moest betalen om de deal doorgang te doen laten vinden.

Brett McGurk, de belangrijkste adviseur van Biden in het Midden-Oosten, sprak enkele dagen terug aan de telefoon met de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken. McGurk bevestigde dat de regering-Biden niet van plan is de stap van Trump terug te draaien, zeiden bronnen tegen Axios. Spanje heeft de VS vorige maand gevraagd om deze erkenning terug te draaien.

Ophef: wooncorporatie noemt luchtjes ‘multiculturele wereldkeuken’ overlast

0

WoonFriesland maakt zich schuldig aan racisme, aldus activisten op Twitter. De Friese woningbouwcorporatie geeft bewoners tips hoe ze met ‘kookluchtjes’ uit de ‘multiculturele wereldkeuken’ kunnen omgaan.

‘Een multiculturele samenleving levert een ‘wereldkeuken’ op met ontelbare gerechten en even zoveel etensluchtjes’, staat op site van WoonFriesland. ‘Omdat smaken verschillen vraagt dit om een soepele, tolerante houding. En in veel gevallen kan een goede afzuigkamp de lucht aardig klaren.’

Deze passage schiet activisten op Twitter in het verkeerde keelgat. ‘wtf is dit voor stukje racisme op jullie site??? weet je wat pas stinkt? spruitjes. weet je wie die eten? WITTE MENSEN’, schrijft het Twitteraccount AarbeiSL boos.

‘Goedemorgen, Het is jammer dat je deze tekst zo opvat’, antwoordt WoonFriesland. ‘De Nederlandse keuken valt ook onder de wereld keuken. Ik ben het met je eens dat spruitjes niet lekker ruiken. Vandaar ook dat er in de tekst wordt gewezen op tolerantie en het belang van een goede afzuigkap.’

AardbeiSL neemt hier geen genoegen mee. ‘Je suggereert met deze tekst dat een multiculturele samenleving zorgt voor overlast (in dit geval door geurtjes) en dat is verkapt racisme. Niks meer niks minder.’

Anderen bemoeien zich ook met de discussie. Een BIJ1-aanhangster vindt dat de Hollandse pot juist stinkt, met die ‘muffe geur van kapotgekookte groenten en aardappels’. AarbeidSL beaamt dit. ‘Mijn buurt is heel erg multicultureel maar van de etensluchten hier krijg ik juist vet vaak honger, hollands eten is t eten dat stinkt.’

Turkije spreekt Nederlandse journalist vrij van maken ’terreurpropaganda’

0

Een Turkse rechtbank heeft de Nederlandse journaliste Fréderike Geerdink vrijgesproken, meldt de Turkse website Medya News. Hiermee komt een einde aan een juridische strijd van zes jaar.

De journaliste deed voor Nederlandse platforms als NRC en de Groene Amsterdammer bijna tien jaar verslag van de Koerdische kwestie. Ook de PKK, die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat, kwam ruim aan bod. Ze zou zich daarmee schuldig maken aan ‘het voeren van propaganda voor een terroristische organisatie’, maar is hier nu voor vrijgesproken.

Geerdink werd in januari 2015 gearresteerd en stond in april 2015 terecht. In september dat jaar werd ze definitief Turkije uitgezet. Er is op dit moment een procedure aan de gang om haar Turkse inreisverbod te annuleren.

Geerdink zorgde in mei voor ophef op Twitter, toen ze in het Turks kersvers staatssecretaris Dilan Yesilgöz-Zegerius (VVD) aanviel. ‘Het is een walgelijke, racistische vrouw’, schreef Geerdink onder meer.

‘Na slavernij-excuses Halsema, nu tijd voor volgende stap: reparaties’

0

Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden (NiNsee) is blij met de excuses van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de slavernij, maar vindt dat het nu ook tijd is voor de volgende stap: ‘reparaties’.

‘Die wettelijke verankering van excuses, het herstel, reparaties, dat lijkt me eigenlijk de eerste stap’, zegt NiNsee-voorzitter Linda Nooitmeer tegen de Amsterdamse omroep AT5. Ze denkt hierbij niet aan individuele herstelbetalingen, maar aan investeringen in de zwarte gemeenschap in Nederland.

‘Ik kom vaak in de Bijlmer en ik zie elke dag een stroom mensen vanuit waar dan ook in Nederland naar de grote kantoorgebouwen gaan. Tegelijkertijd is er een groep mensen, ook van Afrikaanse afkomst, die in de Bijlmer leeft. Kinderen, die het best wel moeilijk hebben.’

Emancipatiewethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) wil ook dat de excuses van Halsema consequenties hebben. Hij wil dat ‘we met elkaar gaan kijken hoe we met de doorwerking van dit verleden aan de slag kunnen’, zegt hij. ‘Dat is denk ik een hele belangrijke vervolgstap voor de rest van het jaar.’ Het woord ‘herstelbetalingen’ nam de wethouder niet in zijn mond.

De zwarte partij Ubuntu Connected Front, die tevergeefs meedeed aan de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart, eiste in haar programma 40.000 euro voor elke nazaat in Nederland van een tot slaaf gemaakte, als voorschot.

CDA nam de verkeerde afslag

Negen zetels. Zo klein was het CDA in de EenVandaag-peiling van dinsdag. Een historisch dieptepunt. Democratische logica: weinig mensen zullen het CDA missen in het centrum van de macht, mocht de partij definitief een kleine partij worden.

Maar de neergang van het CDA is zonde als je bedenkt dat het van oudsher een belangrijke positie vervulde in ons politieke en maatschappelijke landschap. Een brede middenpartij die groepen Nederlanders met elkaar verbond op basis van christelijke beginselen. Het is extra zonde als je bedenkt dat het CDA dit allemaal had kunnen voorkomen.

Het afgelopen decennium was er een van verdere secularisering, individualisering, liberalisering, verrechtsing, veroudering en diversifiëring van onze samenleving. Trends die niet in het voordeel van het CDA werken. Trends ook waar de partij op had moeten anticiperen of reageren. De oplossing lag in verbreding, diversifiëring en verduurzaming, het midden opnieuw definiëren. Wat het werd: platte verrechtsing.

In 2010, toen Jan-Peter Balkenende het onderspit delfde, kwam het CDA in een identiteitscrisis. Het kon vanuit christelijke waarden een alternatief ontwikkelen voor de opstomende Geert Wilders. Maar nee: het CDA werkte met de PVV samen. Na dit korte huwelijk bleef het CDA flirten met populistisch gedachtegoed: denk aan het gehamer van toenmalig partijleider Sybrand Buma op de ‘joods-christelijke cultuur’ van Nederland. Of neem de latere samenwerking met Forum voor Democratie in Brabant.

Nog zo’n bepalend moment: 2014, als Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk breken met de PvdA na een conflict met minister Lodewijk Asscher. Die wilde onderzoek doen naar Turkse religieuze organisaties omdat deze niet transparant zouden zijn en de integratie zouden tegenwerken. Een verkeerd signaal richting een groot deel van het Turks-Nederlandse en moslim-electoraat.

Op dat moment had het CDA, als ‘verbindende’ christelijke partij, voor moslims kunnen opkomen. Het gebeurde niet. Sterker nog: het CDA steunde Asscher. Veel moslims voelden zich door deze partijen gecriminaliseerd. Denk kon een electoraal succes worden. En het integratiedebat polariseerde niet-zo-vrolijk verder.

De oplossing lag in verbreding, diversifiëring en verduurzaming, het midden opnieuw definiëren. Wat het werd: platte verrechtsing

De verbinding tussen protestants-katholiek, platteland–stad en moslims–niet-moslims hield geen stand bij het CDA. Het CDA heeft een sterke leider nodig om de vele bloedgroepen bij elkaar te houden.

Aanvankelijk was het CDA als christendemocratische partij een politieke groepering waar ook moslims zich thuis voelden. In tegenstelling tot de kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP is het CDA in theorie open voor iedereen. Echt inclusief werd het CDA echter nooit. In 2013 verscheen het rapport Gedeelde waarden: Moslims in het CDA, waarin werd geconcludeerd dat moslims en christenen veelal dezelfde waarden koesteren. Maar het rapport belandde in een la met de vele andere rapporten uit het afgelopen decennium.

Het CDA koos voor de conservatieve, populistische koers van Buma. In zijn geruchtmakende H.J. Schoo-lezing uit 2017 nam hij het op voor de ‘boze burger’, die volgens hem de ‘gewone Nederlander’ was. Islamitische Nederlanders weken af van deze norm. Volgens Buma was de hoop dat moslimmigranten uiteindelijk hier een ‘verlichte islam’ zouden gaan aanhangen ‘ijdel gebleken’. Daarbij vond hij dat we ‘onze cultuur, onze tradities’ niet mochten laten verwateren. Ze moesten juist worden versterkt.

In 2017 zegde rabbijn en Kanttekening-columnist Lody van de Kamp zijn CDA-lidmaatschap op. Hij stelde dat die partij moslims uitsluit. ‘Joden weten wat beperkt, gediscrimineerd en gestigmatiseerd worden is. Hoe sommige Nederlanders, vooral moslims, zich nu voelen is voor mij heel herkenbaar’, zei hij daarover tegen de Kanttekening.

Ook een andere Kanttekening-columnist, bestuurder Dave Ensberg-Kleijkers, zegde onlangs zijn CDA-lidmaatschap op. Hij verwoordde wat de linkervleugel al langer dwarszat op multicultureel gebied. Over vluchtelingen in Moria: ‘Kinderen worden door ratten gebeten. Vrouwen moeten na een keizersnede direct terug naar de tent, lopen een infectieziekte op. (…) Als je er als christendemocraat niet voor deze mensen wilt zijn (…) waarvoor dan wel?’ En over de Brabantse samenwerking met FvD: ‘Dat je gaat samenwerken met een partij waarvan de leider zegt dat mijn dochter een exponent is van homeopathische verdunning. Waarom doe je dit?’

Het CDA had vanuit christelijke waarden een belangrijke en betekenisvolle rol in het culturele midden kunnen spelen, maar verkwanselde die in ruil voor rechtse stemmen. De partij gokte erop dat het binnenkort afgelopen zou zijn met de hegemonie van Mark Rutte, en Wopke Hoekstra dan als vanzelf het stokje zou kunnen overnemen. Ook dat gebeurde niet. Het is juist deze, mede door het CDA geschapen, polarisatie die de partij nu parten speelt.

En dat terwijl het CDA dichtbij huis zo’n makkelijk voorbeeld had om van af te kunnen kijken: Angela Merkels CDU, een van de weinige christendemocratische partijen in Europa waar de electorale neergang (nog) niet is ingezet. Enkele benodigdheden: niet samenwerken met, maar krachtig optreden tegen radicaal-rechts. En misschien wat meer ‘Wir schaffen das’ en minder Moria-deals.

Koloniale vooruitgang in Afghanistan

Deze zomer vertrekken, na bijna twintig jaar, de laatste Amerikanen uit Afghanistan, en in hun kielzog blazen ook de laatste Nederlanders de aftocht. Missie volbracht? Het hangt ervan af wat de missie was.

Bij de komst van de Amerikanen was hun legitimatie vrij simpel, en hun doel heette ook vrij beperkt te zijn. Al-Qaida had een terreuraanslag van ongekende proporties op New York gepleegd, en de toenmalige Afghaanse machthebbers, de Taliban, hadden dat, door aan Al Qaida-leider Osama bin Laden onderdak te verlenen, de facto gefaciliteerd.

Als het de missie was om aan dat gevaar een einde te maken, dan is de missie geslaagd. Al Qaida is in het Midden-Oosten in de tussentijd volledig door de opkomst (en – voorlopige? – ondergang) van IS overschaduwd, en Bin Laden is door toedoen van een Amerikaans moordcommando nu al weer tien jaar dood.

Die vond zijn einde bovendien niet in Afghanistan, maar in Pakistan – een Amerikaanse ‘bondgenoot’ die voortdurend dubbel spel speelde (speelt?), waarbij Washington een andere kant op keek.

En wat Afghanistan betreft, hadden de Taliban al snel laten weten dat zij, anders dan IS, geen grootse plannen hebben buiten hun eigen land, laat staan op een ander continent.

Na de dood van Bin Laden op 2 mei 2011 hadden de Amerikanen dus kunnen vertrekken. Dat ze dat niet hebben gedaan, valt niet los te zien van een verschuiving van het einddoel die al vele jaren eerder had plaats gevonden, in samenhang met de – valselijk met 9/11 beargumenteerde – inval in Irak: het brengen van duurzame democratische vooruitgang en stabiliteit.

Rust en orde duurzaam maken: dat vergt tijd, want die fanatieke Taliban geven niet zomaar op

Duurzame vooruitgang en stabiliteit in het Midden-Oosten brengen, als westerse macht van buitenaf: dat is wel een dingetje. Er hebben in het verleden politici met bescheidener plannen rondgelopen die óók niet zijn gelukt.

Jaren geleden liep ik eens op een Clingendael-conferentie Bram Stemerdink tegen het lijf, ooit minister van Defensie in het kabinet-Den Uyl (voor de jongeren onder ons: dat was een premier van Nederland in de dagen van Johan Cruyff).

Stemerdink vertelde mij dat hij net een boek las over oorlogvoering in Afghanistan – die van de Engelsen anderhalve eeuw geleden wel te verstaan. Er was sindsdien geen spat veranderd. Hij herkende bijzonder veel terug. En de Engelse pogingen op het eind van de 19de eeuw waren even hopeloos als de Amerikaanse in het begin van de 21ste. Zoals de Taliban zelf zeggen: ‘Jullie hebben de horloges – wij hebben de tijd.’

De orde en vooruitgang – meisjes die eindelijk ook naar school gaan – die het Westen beweerd te hebben gebracht: hoe bestendig is die? De Taliban rukken nu al weer steeds verder op, aangemoedigd door de wetenschap straks het rijk alleen te hebben. Tegen hen is het officiële Afghaanse leger geen partij, en dat weten zij.

Waarom dan nu nog vrede sluiten met de regering in Kabul – zoals, in ruil voor hun vertrek, de ‘afspraak’ met de Amerikanen was -, als je die straks toch moeiteloos terzijde kan schuiven? Er is niet veel helderziendheid voor nodig om te voorzien dat straks 1. de Taliban opstomen naar Kabul, en 2. van alle ‘democratische verworvenheden’ dan niets meer over blijft.

En het waren toch mede die democratische verworvenheden, waarmee Den Haag werd overgehaald met Nederlandse deelname in te stemmen.

Dat leidt tot een interessante paradox. Wie wil dat die verworvenheden blijvend zijn, zal moeten blijven – niet voor een paar jaar, maar voor een halve eeuw, zo niet langer. Rust en orde duurzaam maken: dat vergt tijd, want die fanatieke Taliban geven niet zomaar op. Die hebben immers alle tijd.

Maar waarin belanden we dan? In een proces waarbij ‘we’ nooit weg kunnen, omdat dan de vooruitgang verloren gaat? Waaraan herinnert u dat? Hoorde ik iemand ‘Pacificatie van Atjeh’ zeggen? Inderdaad: zoiets noemen we kolonialisme, en kijken dan heel vies.

Atjeh: dat is ook zo’n regio waar moslimfundamentalisten toen en nu de sharia koesteren. En laten nu juist degenen die vinden dat we in Afghanistan niet weg kunnen omdat anders vrouwen weer onder het fundamentalistische juk door moeten, meestal dezelfden zijn die vinden dat Nederland zich voor zijn koloniale verleden in Azië moet schamen.

Utrecht: man mag niet meer vloggen over ‘corrupte’ moskee

0

Een moskeebezoeker mag van de rechter geen Youtube-filmpjes meer maken waarin hij de ‘corrupte’ Imam Maalik-moskee in Utrecht Overvecht hekelt. De voorzieningsrechter van de rechtbank Midden-Nederland besloot dit gisteren in een kort geding, schrijft AD Utrecht.

De moskeebezoeker heeft een YouTube-kanaal met meer dan 27.000 volgers. Hij plaatste in 2019 en 2020 video’s met harde beschuldigingen aan het adres van de Imam Maalik-moskee, die corrupt zou zijn en zich schuldig zou maken aan financieel wanbeheer.

Stichting Moslim Jongeren ging in gesprek met de man, waarop de situatie leek te zijn gede-escaleerd. Maar kort daarna ontbrandde het conflict weer in alle hevigheid los. De man werd samen met zijn neef uit de moskee gezet nadat ze bestuursleden zouden hebben bedreigd. Ook had de man een camera van de moskee vernield, waarop de moskee besloot hem een toegangsverbod voor onbepaalde tijd op te leggen.

De man besloot dit toegangsverbod te negeren en bezocht toch de moskee, waarop er aangifte tegen hem werd gedaan. De zaak werd geseponeerd omdat de moskee geen toegangsverbod voor onbepaalde tijd had mogen opleggen.

Vervolgens besloot de man een nieuwe reeks video’s te maken, waarin hij de Imam Maalik moskee opnieuw bekritiseerde. Volgens het moskeebestuur zijn de beweringen die in deze acht video’s worden gedaan pertinent onjuist.

Kijkers van de video’s hebben de moskee bedreigd. ‘We kunnen allemaal wapens regelen (…) ik blijf jullie moeders terroriseren’, schreef een reaguurder.

De voorzieningsrechter zegt nu dat de man voor een periode van een jaar geen negatieve uitlatingen mag doen over het bestuur en de vrijwilligers van de stichting en de moskee. Elke keer als hij deze regel overtreedt moet hij een dwangsom van duizend betalen. De video’s die hij al gemaakt heeft hoeft hij echter niet te verwijderen. Het staat de stichting wel vrij om een toegangsverbod tot de moskee te handhaven.