12.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 577

Facebook-werknemers tegen leiding: ‘Pro-Palestina-posts te vaak gedeletet’

0

Bijna tweehonderd Facebook-medewerkers stellen dat het sociale mediaplatform te vaak pro-Palestijnse berichten verwijdert. Dit staat te lezen in een interne brief, die in bezit is van de Financial Times.

De ondertekenaars dringen er bij de leiding van Facebook op aan nieuwe maatregelen in te voeren die ervoor zorgen dat pro-Palestijnse berichten niet worden verwijderd. Dat zou vorige maand, tijdens het Israëlisch-Palestijnse conflict, te vaak gebeurd zijn.

Zo labelde Facebook berichten waarin Palestijnse gebruikers woorden als ‘martelaar’ en ‘verzet’ gebruikten automatisch als oproepen tot geweld.

Het medium verwijderde ook een tijdlang berichten over het geweld in en rond de Al Aqsa-moskee, omdat het deze heilige plek per ongeluk had gelabeld als terroristische organisatie. Inmiddels heeft Facebook hier al excuses voor aangebonden.

De medewerkers willen bovendien een interne taskforce opzetten om potentiële vooroordelen te onderzoeken en aan te pakken. Ook willen ze dat Facebook meer mensen met Palestijnse roots aanneemt.

Sinds vorige maand klagen Palestijnse activisten over Facebook omdat het platform diverse accounts van Palestijnen zouden censureren. Ze zijn daarom een campagne gestart waarin ze Facebookgebruikers oproepen om de Facebook-app een recensie van één ster te geven.

Google schuift hoofd Diversiteit opzij om blog over ‘onverzadigbare’ Joden

0

Mediagigant Google heeft Kamau Bobb aan de kant geschoven als hoofd van de afdeling Diversiteit, nadat een blog van hem uit 2007 opdook waarin hij schrijft dat Joden ‘een onverzadigbare honger naar oorlog’ hebben. Bobb is overgeplaatst naar een andere afdeling.

The Washington Free Beacon, een conservatieve Amerikaanse website, haalde de gewraakte blog uit 2007 boven water, getiteld ‘Als ik een Jood was’.

‘Als ik een Jood was dan zou ik mij zorgen maken over mijn onverzadigbare honger naar oorlog en moord uit zelfverdediging’, aldus Bobb in zijn nu verwijderde blogbericht. ‘Als ik vandaag een Jood was, zou mijn gevoel gekweld zijn. Ik zou het steeds moeilijker vinden om de lange periodes van onderdrukking, die het Joodse volk heeft doorstaan, te rijmen met de onverzadigbare honger naar wraakzuchtig geweld die Israël (…) nu heeft verworven.’

Het bericht verscheen eind 2007, toen Israël zware aanvallen uitvoerde tegen de sjiitische strijdgroep Hezbollah uit Libanon.

Bobb: ‘Ik weet niet hoe ik die identiteit zou kunnen rijmen met het gedrag van fundamentalistische joodse extremisten of van Israël als natie. De details zouden me in verwarring brengen. Ik zou degenen niet begrijpen die suggereren dat het bombarderen van Libanon, het afslachten van Libanezen en het grotendeels verwoesten van Beiroet als vergelding voor de gevangenneming van een paar soldaten gerechtvaardigd is.’

Nadat the Washington Free Beacon over de gewraakte blog schreef, waarbij Bobb uitgebreid werd geciteerd, twitterden verschillende Joodse lobby-organisaties, waaronder het Simon Weisenthal Center en Stop Antisemitism, dat de Google-topman ontslagen zou moeten worden. Google besloot dat niet te doen, maar hem weg te promoveren naar een andere functie. Bobb gaf bijna drie jaar leiding aan de afdeling Diversiteit.

Taakstraf voor IND’er die valse verblijfvergunningen uitgaf

0

Een voormalige medewerker van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uit Rotterdam heeft een taakstraf van 150 uur opgelegd gekregen. Dit bericht RTV Rijnmond.

De 32-jarige Marokkaans-Nederlandse man regelde in de jaren 2016-2017 vergunningen voor Marokkanen die illegaal in Nederland verbleven. Hij had geen tekenbevoegdheid, maar deed alsof hij dit wel had. Vanwege de drukte bij de IND door de komst van veel Syrische vluchtelingen werden zijn dossiers niet gecontroleerd door een senior medewerker.

De rechter gelooft gelooft dat de man onder druk werd gezet om valse verblijfsvergunningen af te geven. De man beweerde eerder dat hij werd gechanteerd door de ‘mocromaffia’, die zou gedreigd hebben privé-informatie over hem te openbaren.

Het Openbaar Ministerie eiste tweehonderd uur taakstraf, een voorwaardelijke gevangenisstraf van vijf maanden en een verbod om ooit nog bij de overheid te werken. Zijn straf valt dus relatief mee. De rechter geeft hiervoor als reden dat hij nog geen strafblad had en ‘intelligent genoeg [is] om de gevolgen van zijn gedrag te overzien’.

Ook Biden zal niet snel vrede tussen Israël en de Palestijnen kunnen sluiten

Israël verkeert in een impasse: alleen de gemeenschappelijke afkeer van Netanyahu heeft tot een coalitie geleid die de extremen verenigt, en bij elk belangrijk vraagstuk meteen door interne verdeeldheid wordt verlamd. Tot zover de Israëlische democratie.

Palestina verkeert in een impasse: Hamas en Abbas kunnen nog steeds niet samen door één deur, Abbas heeft uit angst voor een zege van Hamas opnieuw nieuwe verkiezingen in zijn staatshelft voor onbepaalde tijd uitgesteld, terwijl er in de andere helft nooit verkiezingen zijn gehouden. Tot zover de Palestijnse democratie.

Amerika verkeert eveneens in een impasse. Joe Biden moet werken met een 50/50-verhouding in de senaat, en dat betekent dat hij voor de ene helft van zijn plannen ambitieus aangewezen is op de doorslaggevende stem van vicepresident Kamala Harris, en voor de andere helft op allerlei omleidingsroutes, die keer op keer dood zouden kunnen lopen.

Daarmee verkeert ook het Palestijns-Israëlische conflict in een impasse, want dat splijt ook de Amerikaanse politiek. Of beter gezegd: dat splijt de Democratische Partij. De Republikeinen staan in dit conflict eigenlijk eensgezind onvoorwaardelijk achter Israël. En zolang dat de leverantie van Saoedische olie niet in gevaar brengt, dan wel die aan relevantie inboet, zal dat zo blijven. Zeker voor de oerchristelijke vleugel van deze partij is Israël onaantastbaar.

De Democraten zijn van oudsher de voorkeurspartij van joodse Amerikaanse kiezers, waarvan een deel overigens wel geleidelijk wat kritischer ten opzichte van Israël is komen te staan. Niet alleen vanwege de bezetting en de nederzettingen, ook omdat Israël als gevolg van interne demografische ontwikkelingen steeds minder westers wordt en theocratische trekken krijgt.

Toch kunnen de Democraten zich niet veroorloven Israël te zeer van zich te vervreemden, omdat zij dan ook teveel joodse kiezers van zich zouden vervreemden. Tegelijk moeten zij het electoraal steeds sterker hebben van niet-westerse etnische minderheden, voor wie die traditionele Amerikaanse band met Israël niet vanzelfsprekend is.

In hun kring bestaat er – voor een deel van die kiezers ongetwijfeld ook op grond van religieuze verwantschap – veel meer sympathie voor de Palestijnse underdog. De linkervleugel van de Democraten begint nu, na het jongste bloedbad dat in een veelvoud aan Palestijnse burgerslachtoffers resulteerde, al over Bidens stilzwijgen te morren.

Het Palestijns-Israëlische conflict splijt ook de Amerikaanse politiek. Of beter gezegd: de Democratische Partij

Scherper zien zij dat de democratie, waar Israël in een dictatoriale omgeving prat op gaat, niet voor alle ingezetenen van het land is weggelegd, en dat er met de alsmaar groeiende nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever een apartheidsstaat wordt gecreëerd, waarbinnen voor de Palestijnen slechts wat schamele restjes overblijven.

Dat is wel het trilemma van Israël: het kan niet én een democratisch karakter hebben én een joodse staat zijn én het hele Heilige Land omvatten. Omvat het dat laatste, dan is het ofwel exclusief joods, maar dan niet democratisch, ofwel democratisch, maar dan niet joods.

Voor een democratische én joodse staat zal Israël een groot deel van het thans beheerste grondgebied moeten opgeven: kortom een tweestatenoplossing moeten accepteren. De facts on the ground wijzen in een andere richting: één staat met de Palestijnen hooguit als tweederangs burgers.

Ongeacht wat Biden persoonlijk denkt of vindt, moet het Witte Huis op eieren lopen om niet ofwel de pro-Palestijnse linkervleugel van zijn partij, ofwel het meer pro-Israëlische deel van zijn electoraat tegen zich in het harnas te jagen, en daardoor bij de stembus te verliezen. Waar het Midden-Oosten vanwege de opkomst van China sowieso minder prioriteit heeft gekregen, zal hij niet snel het initiatief nemen.

En Europa? Dat is even verdeeld. Vanwege de Holocaust kan Duitsland, als machtigste land, Israël niet te scherp veroordelen. En zolang Amerika Israëls optreden tolereert kan Israël Europa negeren.

Wat Israël niet kan negeren zijn de interne spanningen, die nu voor het eerst ook tot grootschalige binnenlandse botsingen tussen joodse en niet-joodse burgers van Israël hebben geleid. Misschien dat dat eindelijk bij de meerderheid van de Israëli’s het besef doet indalen dat men zo niet voort kan gaan. Maar ook dan is vrede nog zeer ver weg.

Palestijnse dichter fileert Kamerleden: ‘Beschamend dat u deze vraag stelt!’

0

De Kamercommissie Buitenlandse Zaken sprak vanmiddag via een videoverbinding met Palestijnse vertegenwoordigers over de veelbesproken huisuitzettingen in Oost-Jeruzalem. En dat leverde opmerkelijke clashes op.

De commissie ‘ontving’ onder meer dichter Mohammed el Kurd, wiens familie uit huis gezet dreigt te worden in de wijk Sjeikh Jarrah en al een deel van het huis af moest staan aan Israëliërs.

‘De afgelopen maanden slapen we met onze schoenen aan, omdat we niet weten wanneer Israëlische bezetters onze woningen zullen binnenvallen, en wij weg moeten omdat ze onze huizen willen platbranden.’

Steeds meer Palestijnen in Sjeikh Jarrah worden hun huis uitgezet, vertelde hij, en worden met de dood bedreigd wanneer ze ertegen protesteren.

El Kurd beschreef hoe een 95-jarige buurman een traangasgranaat in zijn huiskamer vond, die door Israëlische soldaten naar binnen zou zijn gegooid. ‘De Israëlische bezetters zullen er alles aan doen om van ons leven een nachtmerrie te maken.’

Journalisten en hulporganisaties zouden de wijk niet mogen betreden. Palestijnen in Sjeikh Jarrah worden volgens El Kurd voortdurend in de gaten gehouden en ondervraagd, waardoor het lastig wordt voor hen om naar hun huizen te gaan. Ouderen en kinderen zouden continu vrezen voor hun leven.

Ruben Brekelmans (VVD) wilde van El Kurd weten of de recente huisuitzettingen in Sheikh Jarrah te maken hebben met dat er al een tijdje geen huur meer werd betaald. El Kurd merkte op dat de huizen waar het om gaat in de jaren vijftig waren opgezet door de Jordaanse regering en de Verenigde Naties als huisvestingsproject voor Palestijnse vluchtelingen. Hij voer fel uit tegen Brekelmans:

‘Als parlementslid zou u moeten weten waar u over spreekt en dat u de juiste informatie hebt, maar dat hebt u niet. We hebben in Sjeikh Jarrah nog nooit huur moeten betalen, want om huur te moeten betalen heb je een verhuurder nodig, en die was en is er niet. De Jordaanse regering bouwde de huizen voor Palestijnse families. Van hen hebben wij wetsgeldige documenten die aantonen dat deze huizen ons toebehoren, maar het Israëlische rechtssysteem heeft deze documenten ongeldig verklaard om de bezetters voorrang te geven in ons gebied. Het is beschamend dat u mij deze vraag stelt, en ik druk u op het hart om u eerst te verdiepen in de zaak voordat u mij zulke onwetende vragen stelt.’

Ook Gert-Jan Segers (ChristenUnie) moest het ontgelden, nadat hij vroeg of er ook Joden in Sjeikh Jarrah wonen en of zij ook het recht hebben om te leven in een ‘multicultureel’ Oost-Jeruzalem.

El Kurd noemde zijn vraag ‘racistisch, gezien het feit dat Palestijnen niet degenen zijn die Joodse wijken bezetten, binnenvallen, beschieten en volgooien met traangas. Wij zijn niet degenen die meewerken aan een systeem dat de Joodse populatie voorgoed wil verbannen. Dus, als u mij nu vraagt over een multiculturele stad alsof ik de kracht of zeggenschap heb om dit ook maar te overwegen, dan leidt u ons af van wat er echt gaande is: een gedwongen etnische zuivering van Palestijnen. Onthoud dit alstublieft, en herinner uzelf aan de oneven machtsverhoudingen tussen het Israëlische staatsapparaat en het Palestijnse volk.’

De Palestijnse activist Zakaria Odeh meldde dat de huisuitzettingen nog lang niet klaar zijn, omdat de Israëlische regering in Sjeikh Jarrah en in twee andere gebieden in Oost-Jeruzalem een woonproject van 250 huizen voor Joodse Israëliërs wil bouwen. ‘Oost-Jeruzalem is een bezet gebied, en volgens de Geneefse Conventie overtreedt Israël nu internationale rechten door deze illegale bezetting voort te zetten.’

Wat nu moet Nederland doen? Rawan Sulaiman, hoofd van de Palestijnse Missie in Nederland, betreurde dat Nederland in de VN-mensenrechtenraad niet stemde voor de oprichting van een internationale commissie om misdaden van Israël in Palestijns gebied, inclusief Oost-Jeruzalem, te onderzoeken.

‘Er moet een duidelijk signaal komen van Nederland, en andere Europese landen, om een eind te maken aan de illegale bezetting.’

El Kurd bepleitte een boycot van Israëlische producten en ‘het verbannen van de Israëlische ambassade en alle andere diplomatieke, politieke en economische relaties zouden effect hebben om hen een signaal te geven dat dit niet zo langer door kan’.

Odeh riep de Nederlandse regering op het bezetten van Palestijns gebied te veroordelen, Israël aansprakelijk te stellen voor oorlogsmisdaden en de Palestijnse staat te erkennen.

El Kurd: ‘Het allerminste dat jullie kunnen doen is het veroordelen van de etnische zuivering door de Israëlische bezetting.’

VN-rapporteurs veroordelen Israëlische knokploegen

0

De VN-rapporteur voor minderhedenkwesties veroordeelt de aanvallen in Israël door extreemrechtse Joodse knokploegen tegen Palestijnen en Israëlische Arabieren, waaronder door kolonisten.

De knokploegen waren al langer een bekend fenomeen, maar gingen afgelopen maand wereldwijd viral vanwege de gebeurtenissen in Oost-Jeruzalem.

In de wijk Sjeik Jarrah en rond de Al Aqsa-moskee vonden grootschalige rellen plaats nadat vier Palestijnse gezinnen uit hun huizen dreigden te worden gezet. Ondertussen hielden extreemrechtse knokploegen uit Israël huis in dit overwegend Palestijnse deel van de stad (foto).

Ook beschermde de Israëlische politie haar Palestijnse burgers te weinig en traden de Israëlische veiligheidstroepen vaak te hard op tegen Palestijnen, zegt VN-rapporteur Fernand de Varennes.

‘Gezien de ernst van de situatie roep ik de regering van Israël op om ondubbelzinnig alle daden van geweld, haat en discriminatie jegens de Palestijnse burgers van Israël krachtig te veroordelen.’

De verklaring van De Varennes wordt onderschreven door de VN-rapporteurs voor het recht op vreedzame vergadering en vereniging en mensenrechten in de Palestijnse gebieden.

Israël kent een Arabische minderheid van 1,5 miljoen zielen, 20 procent van de bevolking. Arabische Israëliërs lijden al tientallen jaren onder discriminatie en uitsluiting, aldus De Varennes. Zo zorgt de afwezigheid van schuilkelders in Arabische Bedoeïendorpen in Israël voor onveiligheidsgevoelens onder deze groepen.

Ondertussen is in Israëls belangrijkste bondgenoot een lichte verschuiving zichtbaar in de publieke opinie ten aanzien van Israël. Twee jaar geleden, voor de Black Lives Matter-beweging en de laatste schermutselingen tussen Israël en Hamas, steunde de helft van de Democratische linkervleugel nog Israël, aldus het Amerikaanse peilstation Gallup. Dat is nu nog maar 33 procent.

Dit schoolhoofd uit Kirgizië is ontvoerd door Turkije, vreest zijn familie

0

De oprichter en voorzitter van een Turks-Kirgizisch scholennetwerk is sinds maandag vermist in Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. Zijn familie denkt dat hij is ontvoerd door de Turkse geheime dienst.

Eerder deze week maakte Turkije bekend Selahaddin Gülen te hebben opgepakt, vermoedelijk in zijn verblijfplaats Kenia. Dat is de neef van Fethullah Gülen, de in Amerika woonachtige islamitische geestelijke die volgens Turkije achter de mislukte coup van 2016 zit. Het Turks-Kirgiziche schoolhoofd Orhan Inandi is ook een Gülen-symphatisant.

Inandi verliet maandagavond rond acht uur zijn huis voor een ontmoeting in een nabijgelegen café, schrijft de Turkse website Turkish Minute. Daarna heeft niemand meer iets van hem vernomen.

De Toyota Lexus van het schoolhoofd werd gevonden op acht kilometer van zijn huis. De deuren van de auto stonden open en de banden waren lek. Zijn familie bracht de Kirgizische politie onmiddellijk op de hoogte van de verdwijning en eiste een dringend onderzoek naar zijn verblijfplaats.

‘Zijn jas en twee telefoons lagen in de auto. Hoewel ik geen ooggetuigen heb, vermoed ik dat hij is ontvoerd en naar Turkije is gebracht, en ik maak me zorgen om zijn veiligheid’, aldus de vrouw van Inandi.

Mensen die dicht bij de familie staan zeiden dat er een privéjet stond te wachten op de internationale luchthaven in Bishkek, die niet op de lijnvluchten stond vermeld. De luchthaven zeg echter dat het vliegtuigje er al sinds 1 april stond en sindsdien Kirgizië niet meer heeft verlaten.

Inandi richtte het Sapat-netwerk van onderwijsinstellingen op, dat sinds 1992 actief is in Kirgizië. Het scholennetwerk wordt sinds 2017 beheerd door de Kirgizische Republiek. Onder de school vallen zestien middelbare scholen, drie basisscholen, een internationale universiteit en een internationale school.

Scholieren en ouders van de Sapat-scholen verzamelden zich bij de Turkse ambassade. Ze droegen borden bij zich in het Russisch en Kirgizisch met de tekst: ‘Waar is meneer Inandi?’ Twitteraars gebruiken de hashtag #WhereisOrhanInandi. Turkse media bevestigen niet dat Inandi ontvoerd is.

In Turkije zitten duizenden vermeende Gülen-sympathisanten in de gevangenis. 80.000 Turken zijn aangeklaagd wegens ‘poging tot staatsgreep’ en/of ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. 150.000 ambtenaren zijn ontslagen of geschorst, net als 21.000 militairen. Turkije heeft tientallen vermeende Gülen-sympathisanten uit het buitenland gekidnapt, vooral uit Afrika en de Balkan.

De Turkse overheid voert nog altijd een klopjacht uit op vermeende Gülen-sympathisanten. Zo zijn eind mei ruim tachtig mensen opgepakt in de westelijke provincie Canakkale. Volgens de met Gülen sympathiserende website Bold Medya werden zij tijdens hun dagenlange ondervraging gemarteld met een wipgalg. Hangend aan het trektouw van de wipgalg worden de handen omhoog getrokken, langs de rug tot over het hoofd, met ontwrichting van de schouders als gevolg.

FNV op de bres voor onthoofde Turkse vakbond: ‘EU moet zich uitspreken’

0

Vakbond FNV reageert geschokt op het nieuws dat vorige week acht kritische Turkse vakbondsbestuurders zijn gearresteerd. .

Hun arrestatie zou gepaard zijn geweest met gewelddadig en intimiderend optreden van de politie tegen de bestuurders en hun familieleden.

Volgens FNV lijkt hun arrestatie onderdeel van een bredere strategie, waarbij vakbondsrechten in Turkije steeds verder onder druk komen te staan.

Ook zouden president Erdogan hiermee de aandacht willen afleiden van de echte problemen waar de Turkse gezondheidszorg mee kampt: de coronapandemie en de daaraan gekoppelde stijgende sterftecijfers van mensen die in de gezondheidszorg werken. Dit zijn allemaal kwesties waar de vakbondsleiders aandacht voor hebben gevraagd

FNV-voorzitter Tuur Elzinga roept in een brief Erdogan op alle aanklachten tegen de acht in te trekken en alle geratificeerde internationale arbeids- en mensenrechtenverdragen te respecteren.

Elzinga wil bovendien dat EU-buitenlandvertegenwoordiger Joseph Borrell ‘de Europese democratische waarden naleeft en zich uitspreekt over deze onrechtvaardige gebeurtenis. Vakbondswerk en politiek activisme zijn geen misdaden’.

Marokko’s staatsvijand nummer één ontkomt aan vervolging in Spanje

0

Polisario-leider Brahim Ghali is ontkomen aan rechtsvervolging in Spanje. Marokko is woedend dat Spanje hem heeft laten gaan.

Polisario strijdt voor onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara, dat sinds 1975 grotendeels door Marokko wordt bezet. Ghali (71) is besmet met het coronavirus en werd behandeld in een ziekenhuis in Spanje, maar wordt door Marokko beschuldigd van genocide en foltering.

Om Spanje onder druk te zetten, heeft het koninkrijk onlangs duizenden migranten naar de Spaanse enclave Ceuta laten vluchten. Dit kan Marokko nog een keer doen, want gisteren besloot de Spaanse rechter om Ghali niet te vervolgen.

Spanje stuurde eerder deze week vliegtuig terug uit Algerije, dat Ghali steunt en wilde terughalen uit Spanje. Spanje leek daardoor het conflict met Marokko niet erger te willen maken. Toch vertrok Ghali gisteravond alsnog naar Algerije, waar hij inmiddels is aangekomen.

Marokko wil de Westelijke Sahara graag in bezit houden, ook vanwege de grote fosfaatreserves in het gebied. Volgens economen zal de prijs van fosfaat de komende decennia hoger worden, wat goed is voor de Marokkaanse economie.

Interculturele relaties: drie koppels over de obstakels en het midden vinden

1

Twee geloven op één kussen, slaapt daar de duivel tussen? Drie stellen vertellen over de versmelting van hun leefwerelden.

Eva, die half Spaans is, heeft een kindje samen met Mehmet. Ze waren collega’s en vrienden. Mehmet werkte op de IT-afdeling bij ING en Eva gaf cursussen. Nadat ze een nieuwe baan kreeg zag Eva Mehmet niet meer. Maar toen ze verhuisde van Tilburg naar een appartement in Amsterdam kwam ze Mehmet onverwacht weer tegen op straat: ‘We liepen toevallig door dezelfde straat, dat heeft zo moeten zijn.’

‘Ik had de tram gepakt naar het huis van mijn ouders, waardoor ik nog een stukje moest lopen. Normaal pak ik namelijk de bus. Op straat hoorde ik opeens de stem van Eva: ‘Wat doe jij hier?’ Ik vroeg meteen: ‘Wat doe jij hier?’ Als ik de bus had gepakt, was ik haar helemaal niet tegengekomen.’

Eva en Mehmet spraken af om een keer samen uit eten te gaan, maar het kwam er niet van. Pas na een maand belde Eva eindelijk. ‘Mijn ouders zijn heel modern, maar die probeerden me toch te koppelen’, vertelt Mehmet.

‘Ik was al in de dertig en dat werd wel een dingetje. Ik woonde op mezelf en dat zagen mijn ouders niet graag. Het was net of er iets was met mij, of ik niet helemaal goed was. Mijn zus is tien jaar jonger, zij was al lang onder de pannen en had al twee kinderen – maar van mij kwamen ze maar niet af. Ze probeerden blind dates voor mij te regelen met Turkse vrouwen. Dat bedoelden ze niet kwaad, maar ik wilde dat gewoon niet.’

Met Eva was er een vrouw voor Mehmet gevonden. Dan komen de hot topics aan bod. Wil je kinderen? Voor welke voetbalclub ben je? Eva en Mehmet hadden allebei een kinderwens.

‘Dat hij Turks en moslim is wist ik, dat interesseerde me niet zoveel. Maar ik ben een echte Eindhovense en fervent PSV-fan en hij komt uit Amsterdam. Ik was bang een Ajax-fan aan de haak te hebben geslagen. Maar gelukkig was dat niet zo. Hij bleek voor Fenerbahce te zijn…’

Ze vonden een compromis: In Turkije zijn ze beiden voor Fenerbahce, in Nederland voor PSV. Eva: ‘Ik heb mij in de afgelopen jaren wel eens in het foeilelijke paars-geel moeten hijsen, voor een kampioenswedstrijd bij de supportersclub hier in Amsterdam.’

Mehmet is moslim van huis uit, maar vindt zichzelf een parttime gelovige. Eva is rooms-katholiek. Mehmet vindt dat geen probleem. ‘Het gaat om dezelfde God, dezelfde profeten en hetzelfde geloof. Ik zie de Thora als het eerste Testament, de Bijbel als het tweede en de Koran als het derde. Het gaat om de overeenkomsten. We geloven in dezelfde God, we leren dezelfde dingen uit deze boeken om ons goed te gedragen en lief te zijn voor elkaar.’

Mehmet en Eva wilden dan ook in de kerk trouwen. Dat werd de Sint Nicolaaskerk met een oecumenische dienst, waar ze speciaal toestemming voor kregen van het Bisdom Amsterdam-Haarlem. In de katholieke kerk hadden ze namelijk geen protocol voor een huwelijk tussen een katholiek en een moslim.

‘Hij krijgt cadeautjes met Sinterklaas, maar hij viert ook het Suikerfeest’

‘We wilden er ook een imam bij hebben. Dat was nog wel even lastig, maar we hebben er een gevonden’, vertelt Eva. Toen ze een zoontje kreeg werd die gedoopt in de katholieke kerk. Daar was geen discussie over. ‘Omdat ik zijn vader ben, is hij automatisch ook moslim’, legt Mehmet uit. Er waren mensen die het prima vonden dat ze dit deden, maar anderen vonden het ongepast.

Dat Mehmet niet met een moslima trouwde, was voor sommigen moeilijk te bevatten. ‘Ik kreeg steeds vragen of ik geen Turkse kon vinden en aan Eva werd gevraagd wanneer ze een hoofddoek zou gaan dragen. Voor mij spelen deze zaken niet. Ons geloof delen we en dat is het belangrijkste. In welke kerk je dat doet vind ik minder belangrijk. Zolang je maar een band hebt met de levende God.’

Mehmet, Eva en hun zoontje gaan elk jaar op vakantie naar Spanje en Turkije. Hun zoontje spreekt de talen daardoor ook. Ze voeden hem bicultureel op. Met Sint Maarten gaat hij langs de deuren en hij krijgt cadeautjes met Sinterklaas, maar hij viert ook het Suikerfeest.

Nederlands leren met de Bijbel

Elizabeth Swart (76) is al 44 jaar gelukkig getrouwd met Zamir Dekel (68). Hij is joods en komt oorspronkelijk uit Irak, maar emigreerde naar Israël. Ze kwamen elkaar tegen in Nederland, toen Zamir Elizabeth tegen het lijf liep tijdens het uitgaan. Zamir vroeg haar al heel snel ten huwelijk. ‘Ze zei toen geen ‘ja’, daarom ben ik teruggegaan naar Israël. Ik liet een brief achter waarin stond dat ik pas zou terugkomen als ze met mij wilde trouwen.’

Elizabeth ontdekte al snel dat het leven zonder Zamir een stuk minder leuk was. ‘Ik smeekte hem om terug te komen, maar toen moest hij eerst geld verdienen om de reis van Israël naar Nederland te betalen.’ Elizabeth was wat wantrouwig. Ze had al een zoon van elf jaar uit een eerdere relatie. Daarbij was ze zelf 31 en Zamir 23 jaar. ‘Ik miste hem heel erg toen hij weg was en merkte toen pas hoe goed we bij elkaar pasten. Toen hij terugkwam zijn we getrouwd.’

Daar was niet iedereen het mee eens. ‘Zijn ouders waren tegen ons huwelijk’, vertelt Elizabeth. ‘We zijn in de Bijlmer in een kleine gemeentesecretarie getrouwd. Je had daar toen alleen een klein winkelcentrum en daar zijn we getrouwd, met alleen enkele vrienden als aanwezigen.’

Voor Zamir was het erg wennen. Hij kreeg er een nieuw vaderland bij en bovendien een zoon van elf. Maar het werkte. ‘We waren altijd met zijn drieën tegen de wereld’, vertelt Elizabeth. ‘Zamir deed meteen met alles mee, ook met Sinterklaas en alles. Geen enkel probleem, hij paste zich heel goed aan.’

De taal was wel een probleem, maar ook hier werd een creatieve oplossing voor gevonden. Elizabeth pakte de Bijbel erbij, want de verhalen daaruit kennen joden ook. Zamir: ‘Ik herkende namen en de verhalen uit het Oude Testament, dat hielp mij om Nederlands te leren. We zijn niet gelovig, maar de Bijbel was een handig hulpmiddel.’

Het kostte aanvankelijk wel veel tijd om Zamir te ‘heropvoeden’. ‘Hij schrokte zijn eten en drinken naar binnen en was altijd op zijn hoede. Ik heb hem echt moeten leren en laten zien dat het hier rustiger kan, dat zoveel haast hier niet nodig is, want hier kan niet ieder moment een bom ontploffen.’

Zamirs broers hebben ook weleens bij Elizabeth en Zamir gelogeerd. ‘Het duurde maanden voordat zij dat opgefokte kwijtraakten, maar daarna kwamen ze ook helemaal tot rust’, vertelt Elizabeth.

‘Ik herkende namen en de verhalen uit het Oude Testament, dat hielp mij om Nederlands te leren’

‘Ik miste mijn familie in Israël niet echt’, vertelt Zamir. ‘Ik leef hier, met mijn nieuwe familie. Het is jammer dat we geen kinderen meer hebben gekregen, maar de zoon van Elizabeth zie ik echt als mijn zoon.’

Waar Zamir wel aan moest wennen was het huishouden. ‘Maar toen Elizabeth mij uitlegde dat we allebei werkten en daarom ook samen wat in de huishouding moesten doen, vond ik dat ook wel heel logisch.’ ‘Hij kan alles!’, roept Elizabeth tussendoor. ‘Koken, wassen, alles.’

Zamir was diamantslijper in Israël. Daarom begon hij in Nederland als bedrijfsleider bij een juwelier. ‘Toen de Bijlmerbajes geopend werd gingen we naar een open dag. Ze zochten personeel en Zamir kon daar meteen aan de slag als bewaarder.’

Zamir en Elizabeth zijn 44 jaar samen. Ze hebben nu ook kleinkinderen en een achterkleinkind. ‘Toen ik een tijdje in het ziekenhuis in Amsterdam lag, kwam Zamir twee keer per dag uit Hoorn naar mij toe om eten te brengen. Ik vond dat ziekenhuiseten helemaal niks en dat wist Zamir. Waar vind je nog zo’n man?’

Wildvreemden en wilde eenden

De 61-jarige Peter woont samen met Eti, die 33 is en uit Indonesië komt. Ze wonen de helft van het jaar in België, de andere helft in Indonesië. Hoewel ze qua leeftijd bijna dertig jaar van elkaar verschillen, zijn ze gelukkig.

Peter: ‘Toen de familie van Eti mij voor de eerste keer van het vliegveld kwam halen hadden ze een wandelstok voor ‘de oude man’ meegenomen, maar ze konden zelf hartelijk om hun vergissing lachen.’

Peter was nog getrouwd toen hij besloot om met zijn gezin naar Bali te emigreren. ‘Ik was toen nog mede-eigenaar van een trainings- en adviesbureau en daar had ik genoeg van. Mijn aandelen verkocht ik en we emigreerden met het hele gezin. Toen we eenmaal op Bali woonden bleek dat mijn vrouw en ik te zeer uit elkaar waren gegroeid. We besloten te scheiden. Ik heb mijn ex goed verzorgd achter gelaten, maar het was niet ideaal.’

Inmiddels was hij Eti tegengekomen, die als serveerster werkte en daarnaast nog de zorg voor haar broertjes had. ‘Een kennis van mij zocht iemand om voor zijn gehandicapte vrouw te zorgen. Dat was wel iets voor Eti, maar het duurde nog een tijd voor hij weer terug zou zijn op Bali. Zo hielden Eti en ik contact. Een paar maanden later waren we een setje.’

De taal was voor Peter nooit een probleem. ‘Toen ik 27 was, deed ik een cursus Bahasa Indonesia op de Volksuniversiteit, omdat ik zes weken door Indonesië wilde trekken. Mijn basiskennis haalde weer op toen ik naar Bali ging. Nu is het mijn tweede moedertaal.’

Eti heeft wel moeite met het Nederlands. Peter: ‘Het is ook een moeilijke taal. Daarnaast zijn we drie maanden in België, dan weer drie maanden in Indonesië, drie maanden België enzovoorts, ieder jaar weer. Eti werkt niet, dus het is voor haar niet echt nodig om de Nederlandse taal te beheersen.’

De Indonesische cultuur is heel anders dan de Nederlandse. Familie is voor Indonesiërs veel belangrijker. Daarom kwam Eti’s familie Peter ook van het vliegveld halen. Eti: ‘Mijn familie wilde wel weten of ik echt van hem hield, of dat het mij alleen om het geld te doen was. Maar ik houd echt van Peter.’

‘Wat is een glimlach hier duur’

Een groep mannen had grote moeite met de relatie tussen Peter en Eti. Ze wilden Eti ter plekke dwingen om met Peter te trouwen, wat een grote schande voor Eti’s familie zou betekenen: dan zou ze bekend staan als ‘hoer’.

Peter: ‘Maar voordat de groep versterking had opgeroepen, was ik verdwenen en even later Eti ook. Het was wel beangstigend en niet iets waarmee ik haar familie wilde opzadelen. Daarom heb ik me bekeerd tot de islam en ben ik officieel met Eti getrouwd.’

Eti liep in Europa tegen grote cultuurverschillen aan. Peter: ‘De eerste keer in België stonden we in de supermarkt in de rij voor een kassa. Er stonden twee vrouwen voor ons. Eti vroeg mij waarom ze niet met elkaar spraken. Ik zei haar dat ze elkaar waarschijnlijk niet kenden. ‘Maar zo leren ze elkaar ook nooit kennen’, antwoordde ze. Zo gaat dat in Indonesië. Daar spreken wildvreemden je gewoon aan op straat.’

Eti: ‘Ik vroeg Peter of we niet weer eens naar de buren moesten in België. Peter belde om een afspraak te maken, we konden pas over vier weken komen. Ik vond dat heel raar.’ Eti vertelt dat het leven in Indonesië een stuk relaxter is en dat mensen vaker lachen. ‘Wat is een glimlach hier duur.’

Peter legt uit: ‘In Indonesië bespreken mensen echt alles met elkaar, zeker met vriendinnen. Die weten dan ook tot op de centimeter nauwkeurig hoe alles zit. Dat kennen wij hier helemaal niet, maar in Indonesië zijn mensen veel opener naar elkaar.’

In Indonesië is ook een andere eetcultuur. ‘Daar eten ze op een kleed op de grond, van een groot bananenblad, en ze pakken het met hun handen.’ In Indonesië is vlees heel duur, Eti vertelt dat ze vroeger alleen tijdens het Suikerfeest vlees at. Peter vertelt lachend: ‘Toen er een eend bij ons in de tuin landde in België, riep Eti meteen om het geweer.’ In Indonesië zijn wilde eenden zo zeldzaam dat als er eentje opeens opduikt, hij meteen in de kookpan belandt.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de Kanttekening op 6 december 2019.