11.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 594

Politie: antisemitisme geen aannemelijk motief overval Zahavi

0

De Amsterdamse politie gaat er vooralsnog niet uit van een antisemitisch motief van de gewapende overval op de woning van de Israëlische PSV-voetballer Eran Zahavi. Dit meldt de Amsterdamse zender AT5.

Afgelopen zondagmiddag werd het huis van de PSV-spits in Buitenveldert overvallen, waarbij zijn vrouw en kinderen werden vastgebonden en tape op hun mond werd geplakt. Zijn vrouw werd bovendien bedreigd met een vuurwapen.

Gisteren vroeg de VVD-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad of er aanwijzingen waren die duiden op antisemitische motieven. Het gerucht ging dat de haren van Zahavi’s vrouw zouden zijn afgeknipt tijdens de gijzeling. De politie ontkent noch bevestigt dit gerucht, omdat het onderzoek nog loopt. Wel zegt de woordvoerder van de politie dat Jodenhaat niet het meest aannemelijke motief is.

‘Wat precies het motief is geweest onderzoeken we. Het onderzoek is nog in het begin stadium. Op dit moment houden we alle scenario’s open, maar die van antisemitisme is niet het meest aannemelijke scenario. We willen het nog niet helemaal uitsluiten, maar wij denken eerder aan andere motieven.’

Hoewel het een traumatische ervaring was, hebben de vrouw en kinderen hebben geen letsel opgelopen als gevolg van de overval. De verdachten hebben geld en persoonlijke eigendommen gestolen.

De Joods voetballer reageerde op Instagram in het Hebreeuws op de overval. Hij noemde het een ‘zeer onplezierige gebeurtenis’, die ‘veel verder gaat dan een normale inbraak en diefstal’.

‘Te negatief’, of juist ’te Nederlands’: film ‘De Oost’ raakt aan diepe wonden

Vanaf 13 mei is De Oost te zien op streamingdienst Amazon Prime. De veelbesproken speelfilm werpt een blik op een voor het grote Nederlandse publiek weinig besproken geschiedenis: de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd van 1945-1949. Een eerste aanzet om het Indonesische perspectief te belichten op een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis? We vroegen het aan ingewijden die de film – net als de Kanttekening – eerder mochten zien.

De Oost vertelt het verhaal van de jonge Nederlandse soldaat Johan de Vries – een rol van Martijn Lakemeier -, die zich vrijwillig heeft aangemeld voor het Koninklijk Nederlands Indische Leger (KNIL). In 1946 komt hij aan in Indonesië, nadat Soekarno op 17 augustus 1945 de Indonesische onafhankelijkheid had uitgeroepen. Terwijl Nederland nog herstellende was van de diepe wonden van vijf jaar Duitse bezetting, werden 100.000 soldaten naar Indonesië gestuurd om ‘de orde te herstellen’.

Al snel ontmoet Johan Raymond Westerling, bijgenaamd ‘de Turk’. In de film wordt hij gespeeld door de Marokkaans-Nederlandse acteur Marwan Kenzari. De Vries raakte gecharmeerd van de beruchte kapitein, die ‘terroristische elementen’ onder de Indonesische bevolking met harde hand wist neer te slaan. Westerling en zijn ‘Depot Speciale Troepen’ (DST) zouden uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de massa-executies van honderden Indonesische burgers op Zuid-Sulawesi. 

Voor het eerst in beeld

De film vertoont een harde realiteit, vindt Jeffry Pondaag, voorzitter van de Stichting Comité Nederlandse Ereschulden (K.U.K.B). Met zijn stichting ondersteunt hij Indonesische nabestaanden in rechtszaken tegen de Nederlandse staat voor de misdaden die Nederlandse militairen hebben gepleegd tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd in de jaren 1945-1949. In Nederlandse geschiedenisboeken staat deze strijd officieel nog bekend als de ‘politionele acties’. Veel van de nabestaanden en slachtoffers die Pondaag bijstaat, hebben tijdens deze periode dierbaren verloren door toedoen van Westerlings hardhandige optreden op Zuid-Sulawesi.

‘Tijdens de rechtszaken vertelden Indonesische nabestaanden wat hun familieleden is overkomen en waar zij getuige van moesten zijn.’ De nabestaanden klagen de Nederlandse staat aan voor onder meer standrechtelijke executies, menselijke tweegevechten en onthoofdingen. ‘Nu zijn die verhalen voor het eerst in beeld gebracht. Dat laat wel een indruk achter’, zegt Pondaag na afloop van een voorvertoning van de film, waar hij door filmproducent Sander Verdonk voor werd uitgenodigd.

‘We hebben een eigen vertelling gemaakt op basis van historische feiten’, legt Verdonk uit. ‘Het laatste deel van de film is minder ernstig in beeld gebracht dan het werkelijk is geweest. In het derde dorp zijn meer dan driehonderd mensen geëxecuteerd.’

Hij wijst op de grafische scènes waarin Westerling zijn troepen beval om kampongs binnen te vallen, plat te branden en de inwoners in het gareel te houden. Met behulp van militaire inlichtingen had hij lijsten met namen samengesteld van Indonesische burgers die van terreurdaden verdacht werden. Hij riep die namen een voor een op. De opgeroepen verdachte verscheen voor Westerling, er werd naar zijn naam gevraagd, waarna hij dit bevestigde en van Westerling een kogel door het hoofd kreeg.

‘In de film zagen we dat de Nederlandse soldaten de massagraven van deze standrechtelijke executies moesten graven. Dat klopt niet’, zegt Pondaag, die bij de totstandkoming van De Oost werd benaderd door de filmcrew ter inzage van de historische feiten. Volgens Pondaag moesten de inwoners op de lijst van Westerling hun eigen graf graven voordat zij werden doodgeschoten, waarna Indonesische ooggetuigen de massagraven moesten dichten.

Multi-perspectiviteit

‘Los van de vraag of je wel of geen voorkennis hebt van de koloniale geschiedenis vind ik dit een goede film’, zegt Henry Timisela, directeur van het Moluks Historisch Museum. ‘Het laat vooral de multi-perspectiviteit van de koloniale geschiedenis zien. Dat ondersteunen wij als museum van harte.’

Westerlings DST bestond naast Nederlandse soldaten ook uit Molukse KNIL-militairen. In De Oost werd de Molukse trouw aan de Nederlandse vlag belichaamd door het personage Samuel Manuhio, een Molukse KNIL-soldaat die werd gespeeld door de Moluks Nederlandse acteur Joenoes Polnaija. Toen Samuel werd gevraagd of hij het niet vreemd vond dat hij zijn eigen mensen moest doden, antwoordde hij dat hij de Indonesische bevolking niet als zijn gelijke ziet.

‘Destijds waren er Molukse mannen die ervoor hadden gekozen om onder de Nederlandse vlag te vechten. Maar er zijn ook Molukkers die voor de Indonesische republiek hebben gevochten tegen de Nederlanders’, zegt Timisela. ‘Dat zijn verhalen die wij als instituut ook willen uitbrengen. Wat dat betreft staan wij er neutraal in.’

Hij begrijpt wel dat de film confronterend kan zijn voor met name Molukse Nederlanders, met grootouders die voor het KNIL hebben gevochten. Zo maakte de jongere broer van Timisela’s grootmoeder deel uit van Westerlings DST. ‘Dat neemt niet weg dat, naar mijn weten, de film op historische feiten is gebaseerd. Feiten en fictie lopen door elkaar heen, maar de executies hebben daadwerkelijk op die manier plaatsgevonden. Ook daarom is het belangrijk om de verschillende perspectieven in deze geschiedenis te belichten. Dit is de juiste stap richting collectieve traumagenezing’, aldus Timisela.

Confronterend

‘Wat ik in de film zag, dat is wat mijn opa heeft gedaan’, zegt historica en auteur Marjolein van Pagee, die de dezelfde voorvertoning bijwoonde als Jeffry Pondaag. Ook voor haar was de film confronterend. ‘Ik had de film alleen veel sterker gevonden als de hoofdpersonage een soldaat was die geen gewetenswroeging kreeg’, zegt Van Pagee. Zij wijst op het feit dat de jonge soldaat in de film aan de methodes van Westerling begon te twijfelen. Dat liet hij ook blijken door het op te nemen voor een Indonesische burger, wat hem door Westerling niet in dank werd afgenomen.

‘Ik heb met veel oud-veteranen gesproken. Zij hadden totaal geen gewetenswroeging voor hun daden’

‘Ik heb met veel oud-veteranen gesproken die daar waren. Zij hadden totaal geen gewetenswroeging voor hun daden’, vervolgt Van Pagee. ‘Het valt mij op dat in vertellingen van de Nederlandse geschiedenis het altijd gaat om een hoofdpersoon die spijt krijgt – en dus heel menselijk is.’

Volgens filmproducent Sander Verdonk heeft regisseur Jim Taihuttu voor een hoofdpersoon gekozen die een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. ‘Een blanke soldaat zou makkelijker gevolgd worden door het Nederlandse publiek met weinig voorkennis van deze geschiedenis’, reageert hij op Van Pagee. Het perspectief van de hoofdpersonage moet de kijker daarnaast langzaam maar zeker meenemen in de banaliteit en de zinloosheid van deze oorlog, aldus Verdonk.

‘Een blanke soldaat zou makkelijker gevolgd worden door het Nederlandse publiek met weinig voorkennis van deze geschiedenis’

‘Stel nu dat we voor een hoofdpersoon hadden gekozen zonder gewetenswroeging. Wat voor film zouden we dan zien?’, vraagt hij aan de historica. Van Pagee: ‘Dan zou het gaan over hoe het kan dat iemand geen gewetenswroeging krijgt over zulke verschrikkelijke daden. Dat is dus wat in de werkelijkheid is gebeurd. En waarom kan dat? Vanwege de ideologie waarmee iemand op oorlogspad wordt gestuurd.’

Kort geding

Nog voor de lancering van De Oost was er veel kritiek op de keuzes die Taihuttu heeft gemaakt voor zijn vertelling van deze geschiedenis. In de trailer, die vorig jaar in september verscheen, was te zien dat de Nederlandse soldaten in Westerlings DST zwarte uniformen droegen. In de film draagt de omstreden kapitein een snor, die volgens de Federatie Indische Nederlanders (FIN) teveel doet denken aan die van Adolf Hitler. FIN-voorzitter Hans Moll noemde De Oost na het zien van de trailer een ‘puur anti-Nederlandse propagandafilm’.

De Indische organisatie heeft een kort geding aangespannen tegen de filmmakers. Er moet een disclaimer worden geplaatst, die het fictieve karakter van de film benadrukt. Er wordt al een disclaimer vertoond, maar die krijgen we pas te zien na de aftiteling. FIN is van mening dat deze disclaimer veel eerder en veel prominenter in beeld moet komen. De uitspraak van het kort geding volgt vandaag.

De federatie stelt bovendien dat Nederlandse militairen niet naar de voormalige kolonie werden gestuurd ‘om de Indonesische vrijheidsstrijd neer te slaan’, zoals de film doet beweren, maar om een eind te maken aan de Bersiap. Tijdens deze gewelddadige periode tussen 1945 en 1946 hebben Indonesische verzetsstrijders duizenden (Indische) Nederlanders gemarteld en vermoord vanwege hun Nederlandse en Europese etniciteit. Ook Chinezen, Molukkers en Japanners werden vermoord.

‘Als wij die disclaimer zouden moeten plaatsen zou dat een aantasting zijn van de vrijheid van meningsuiting’, zegt Verdonk tegen NU.nl. Bovendien zou Nederland hebben besloten om militair in te grijpen vanwege het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid door Soekarno en Hatta, en niet vanwege Bersiap. ‘De disclaimer die zij willen is daarmee historisch incorrect’, aldus de filmproducent. 

Ongenuanceerd

‘Ik ben het volledig eens met FIN’, zegt Hein Scheffer, voorzitter van het Veteranen Platform. Naar aanleiding van een voorvertoning van de film hebben de oud-strijders een statement uitgebracht waarin staat dat De Oost een ‘eenzijdig en ongenuanceerde benadering hanteert van het militaire optreden in de voormalige kolonie.’

‘In de film worden hoofdzakelijk negatieve punten van de Nederlandse soldaten naar voren gebracht. Dan heb ik het over hoerenloperij, drank en vechtpartijen. Alleen dat belichten is ongenuanceerd’, zegt Scheffer.

Volgens hem zouden de Nederlandse soldaten ook de Indonesische bevolking hebben geholpen, en was het hardhandige optreden van Westerling er ook om Indonesische opstandelingen te bestraffen die buitensporig geweld gebruikten en misbruik maakten van hun eigen bevolking. Daarnaast werden de geweldplegingen die de opstandelingen toepasten weinig in beeld gebracht, stelt hij. Zo werden aan het begin van de film een dorpsleider en zijn echtgenote vertoond, die zouden zijn onthoofd door Indonesische rebellen. De onthoofding zelf werd niet in beeld gebracht, in tegenstelling tot het geweld van de Nederlandse troepen tegen de Indonesische bevolking.

‘De film toont hoofdzakelijk negatieve punten van de Nederlandse soldaten: hoerenloperij, drank en vechtpartijen. Alleen dat belichten is ongenuanceerd’

Het Veteranen Platform heeft met name kritiek op het lespakket ‘De wereld van De Oost’, dat de makers op basis van de film ontwikkelen voor (middelbare) scholen. ‘Filmmakers hebben de artistieke vrijheid om een eigen interpretatie op de geschiedenis los te laten, en als die disclaimer er prominenter aan het begin van de film komt, dan is de film voor ons meer acceptabel. Maar de film vormt de basis van het lesmateriaal dat ze ontwikkelen’, zegt Scheffer. ‘Er zijn een heleboel elementen die je kunt gebruiken uit ons koloniaal verleden om onze jeugd bewustwording bij te brengen.’

Als voorbeeld noemt Scheffer de plantages waar handelsgewassen werden verbouwd. Dit zorgde volgens hem voor voorspoed en welzijn voor de Nederlands-Indische bevolking. ‘Om onze schooljeugd bewustzijn bij te brengen over het koloniale verleden door de politionele acties uit te lichten en wat Westerling had gedaan, dat vind ik niet gepast.’

Misdaden

Ondanks de commotie rondom de film is producent Sander Verdonk ervan overtuigd dat het een goede eerste aanzet is om verschillende perspectieven op het koloniale verleden te belichten. ‘Een goede oorlogsfilm is altijd een anti-oorlogsfilm. Ik ben altijd verslaafd geweest aan geschiedenis. Het verbaasde mij zeer toen ik dankzij regisseur Jim Taihuttu besefte hoeveel er verzwegen is.’

Verdonk wijst ook op de vele boeken en documentaires, die het grote publiek maar niet weten te bereiken. ‘Daardoor was er behoefte om een – wat korter door de bocht – populair-culturele uiting te maken over deze koloniale geschiedenis. Wij willen laten zien dat daar heftige dingen zijn gebeurd. Tegelijkertijd willen we een manier vinden om het publiek daarin mee te krijgen met een hoofdpersonage die niets heroïsch doet. Maar hopelijk wel iets heeft gedaan wat we nu allemaal zouden doen.’

‘Dat vraag ik mij dus af’, reageert Francisca Pattipilohy op Verdonk tijdens een nabespreking van de film. De 95-jarige Pattipilohy is jaren actief geweest in de zwarte- migranten-, en vluchtelingenvrouwenbeweging, en heeft de voormalige kolonie doorleefd. Volgens Pattipilohy zou het Nederlandse leger in Indonesië vijfduizend militairen hebben verloren tussen 1945-1949. Het Indonesische leger verloor naar schatting tussen de vijftig- en honderdduizend mannen.

‘Het is Nederland dat de misdaden pleegde tegenover de Indonesische bevolking, niet de soldaten’

‘Er wordt niets gezegd over de honderdduizenden Indonesische burgers wiens levens zijn beroofd. Dit weet het Nederlandse volk ook niet. Wat kan deze film hieraan bijdragen?’, vraagt zij zich hardop af. ‘Waar ik nu zo bang voor ben, is dat na het zien van deze film de soldaten worden beschuldigd van de misdaden die zij hebben gepleegd. Het is Nederland dat de misdaden pleegde tegenover de Indonesische bevolking, niet de soldaten. Zij hebben van Nederland het foute beeld gekregen dat ze iets goeds deden voor hun land. Het is zo jammer dat dat niet meer naar voren werd gebracht in de film.’

‘Je zou toch de koning moeten uitnodigen om De Oost te zien’, zegt Jeffry Pondaag tegen Sander Verdonk. ‘Dan ziet hij waar hij zich voor heeft verontschuldigd tegenover Indonesië. En als hij de film niet wilt zien, kun je daarover berichten.’

UPDATE: Er komt geen disclaimer vóór de film. In het kort geding over de disclaimer oordeelde de rechter dinsdagmiddag dat de producent als aangeklaagde ‘niet aan veroordeling kan voldoen’. De rechten zijn al verkocht aan Amazon en dus is die verantwoordelijk, niet de producent. FIN laat de Kanttekening weten de uitspraak ’teleurstellend’ te vinden en zich nog te beraden of er verdere stappen komen.

Gevraagd: meer bluswater tegen de veenbrand die moslimhaat heet

0

Elke twee à drie jaar komt de Monitor Moslimdiscriminatie uit, die uitgebreid moslimdiscriminatie in Nederland bespreekt en hier ook de beschikbare cijfers over geeft. Afgelopen weekend verscheen de vierde rapportage, samengesteld door onderzoekers Ewoud Butter, Roemer van Oordt en Ineke van der Valk.

Discriminatie van moslims vindt plaats in de openbare ruimte, op school, op de arbeidsmarkt en het internet, maar ook in de media en politiek. Eerder onderzoek naar ervaren discriminatie, onder meer door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), laat zien dat veel moslims in Nederland discriminatie voelen: ongeveer twee derde van de Marokkaanse Nederlanders en de helft van de Turkse Nederlanders.

De nieuwste Monitor Moslimdiscriminatie, die de periode 2017-2020 behandelt, is gebaseerd op een literatuurstudie, diepte-interviews, groepsgesprekken, een rapport van Meld Islamofobie en een onderzoek naar moslimdiscriminatie in Utrecht. Ook staat in de monitor een eigen onderzoek naar discriminatie van moslims op de arbeidsmarkt, waaraan 315 respondenten deelnamen.

Beeld: Ewoud Butter

De Kanttekening sprak met Butter, hoofdredacteur van de website Republiek Allochtonië, over de huidige stand van zaken van moslimdiscriminatie in Nederland.

Er waren in de periode 2017-2020 minder incidenten van moslimdiscriminatie dan in 2015-2016, las ik in de monitor. Er waren in 2015, alles bij elkaar opgeteld, maar liefst 1.151 meldingen, tegenover ‘slechts’ 410 in 2018. Hoe komt dit?

‘Een algemene trend is dat als er terroristische aanslagen in Europa of verhitte discussies zijn er ook meer anti-islamitische acties komen. Ook de vluchtelingencrisis zorgde voor het aanwakkeren van moslimhaat. In 2015 had je de aanslagen in Parijs op Charlie Hebdo in Frankrijk, een jaar later vond de vluchtelingencrisis plaats. Toen waren er veel publieke uitingen van moslimhaat. Dat lijkt nu minder, maar het is als een veenbrand: het kan zo weer terugkomen als er nieuwe aanslagen komen, of een nieuwe vluchtelingencrisis.’

De afgelopen maanden vond er opeens een piek in anti-islamitische hate crimes plaats. Moskeeën kregen bedreigingen binnen en in Almere ging het zelfs om doodsbedreigingen. Heb je hier een verklaring voor?

‘Lastig. We hebben nu nog geen goed beeld van de incidenten van 2021. Misschien komt het door de moord op Samuel Paty in Frankrijk in oktober vorig jaar, of de recente ophef in Nederland over GroenLinks-politica Kauthar Bouchallikht en schrijfster Lale Gül, of misschien iets anders. Ik kan hier nog geen harde dingen over zeggen.’

In het rapport zoomen jullie in op discriminatie van moslims op de arbeidsmarkt. Moslims worden niet alleen gediscrimineerd tijdens de sollicitatieprocedure, maar krijgen ook minder gauw een contractverlenging of lopen een promotie mis, las ik in de monitor. Maar, ik speel even de advocaat van de duivel, is discriminatie niet ontzettend lastig te bewijzen?

‘Het is inderdaad heel lastig om goed te bewijzen. Daarom hebben we gekeken naar ervaringen. Veel respondenten die mee hebben gedaan aan ons onderzoek voelden dat ze werden afgewezen omdat ze moslim zijn of omdat mensen denken dat ze moslim zijn. Als je bij een sollicitatie wordt afgewezen omdat je ‘niet bij het team’ past, dan kan dat misschien door moslimhaat komen – dat kun je niet aantonen -, maar moslimsollicitanten kregen ook te maken met expliciete vormen van moslimhaat. Anderen werden geconfronteerd met subtiele vormen van uitsluiting, bijvoorbeeld wanneer ze vragen en opmerkingen kregen die niets met hun functie en alles met hun geloof te maken hebben.’

Waar moet ik dan aan denken?

‘Ze kregen bijvoorbeeld de vraag voor de voeten geworpen: ‘Wat vind je van homo’s?’ Of: ‘Hoe kijk je aan tegen vrouwenonderdrukking?’ Of: ‘Wat is je mening over IS of over de Turkse president Erdogan?’ Vragen die niet aan andere sollicitanten werden gesteld. Dit soort vragen worden ervaren als een vorm van microagressie. Er wordt vaak subtiel of minder subtiel benadrukt dat moslims er eigenlijk niet bij horen. Dit kan een enorme impact hebben.’

Maar openlijke discriminatie, bijvoorbeeld: ‘Je hebt hier niets te zoeken want je draagt een hoofddoek’, dat hoor je zelden, toch?

‘Het gebeurt wel, maar vaker verschuilen bedrijven zich met een smoes achter hun klanten. Dan zeggen ze: ‘Onze klanten kunnen slecht reageren op vrouwen die een hoofddoek dragen.’ Terwijl ze misschien zelf moeite met de hoofddoek hebben.’

En klopt mijn vooroordeel dat moslimdiscriminatie op de arbeidsmarkt vooral een probleem is voor laaggeschoolde kandidaten, minder een probleem is voor hbo-kandidaten en nauwelijks voor kandidaten met een universitaire achtergrond?

‘Dat weet ik niet. Onze enquête is niet helemaal representatief, want die is vooral ingevuld door hoogopgeleide moslims die discriminatie ervaren. Uit eerder onderzoek bleek ook dat juist hoogopgeleiden vaker discriminatie ervaren. De ‘integratieparadox’ werd dat vroeger genoemd, dat mensen die meer zijn geïntegreerd in de Nederlandse samenleving meer discriminatie ervaren. Maar ik sluit niet uit dat je misschien gelijk hebt en discriminatie voor laaggeschoolde moslims een groter probleem is dan uit onderzoek blijkt.’

In het rapport schrijven jullie dat de politie moslimhaat niet meer apart registreert. Waarom doet de politie dit niet meer? En waarom zou dat wel moeten volgens jullie?

‘Toen vorig jaar de jaarlijkse discriminatiecijfers verschenen, ontdekte ik dat de politie gestopt was met het apart registreren van moslimdiscriminatie als subcategorie van discriminatie op grond van geloof. Ik heb daar toen op Republiek Allochtonië een blog over geschreven. Er zijn vervolgens Kamervragen over gesteld en ook raadsvragen in Amsterdam en Rotterdam, maar de minister en de burgemeesters lieten weten dat het ging om een ‘andere werkwijze’. Er zou geen ‘politieke agenda’ achter zitten. Dat vind ik te kort door de bocht. Natuurlijk is het niet meer apart registreren van moslimdiscriminatie een politieke keuze.

‘Wellicht heeft het ook te maken met bezuinigingen, maar duidelijk is in ieder geval dat de aanpak van moslimdiscriminatie nu geen prioriteit heeft. Het is beleid van het landelijke politiekorps, maar het Rotterdamse college antwoordde na vragen van Denk dat ze de politie zou laten weten dat gedegen registratie van discriminatie cruciaal is. Het Amsterdamse college vond het – na vragen van Denk, PvdA en GroenLinks – niet nodig verder actie te ondernemen. Dat was opmerkelijk, omdat de Amsterdamse raad in 2015 naar aanleiding van een vorige editie van de Monitor Moslimdiscriminatie nog een motie van VVD en D66 had aangenomen waarin nota bene expliciet werd opgeroepen moslimdiscriminatie apart te registreren. Ook door de politie.’

In hoeverre is er eigenlijk een relatie tussen anti-islamitische retoriek in de politiek – denk aan wat Geert Wilders allemaal roept – en moslimdiscriminatie op de arbeidsmarkt, op internet en op straat?

‘Er is geen een-op-een-relatie, maar het resoneert wel. Mede dankzij Wilders en de zijnen is er in Nederland een maatschappelijk klimaat ontstaan waarin het expliciet uitsluiten van moslims of het maken van grappen en botte opmerkingen over hen voor weinig ophef zorgen. We hebben een partij in de Tweede Kamer die al jaren voorstellen doet die moslims uitsluiten van elementaire grondrechten. Dat is ernstig.’

‘Mede dankzij Wilders is er een maatschappelijk klimaat ontstaan waarin het expliciet uitsluiten van moslims voor weinig ophef zorgt’

Maar in bepaalde kringen is harde kritiek op de islam not done. De stelling dat het Nederlandse maatschappelijke klimaat anti-islamitisch is klopt niet, in de zin van dat het veel genuanceerder ligt.

‘Kritiek op de islam of mensen aanspreken op hun geloof is prima, maar mensen uitsluiten op grond van hun geloof niet. Maar het klopt dat de berichtgeving in bijvoorbeeld kwaliteitsmedia genuanceerder is. Het hangt er heel erg vanaf in welke kringen je je begeeft. Maar maatschappijbreed kun je wel stellen dat er bijvoorbeeld op antisemitisme een veel groter taboe ligt dan op moslimhaat.’

In hoeverre kun je antisemitisme en moslimhaat eigenlijk met elkaar vergelijken? Je hoort vanuit linkse of islamitische hoek wel eens dat moslims de nieuwe Joden zijn, of dat de discriminatie van moslims lijkt op de discriminatie van de Joden in de jaren dertig van de vorige eeuw.

‘Er zijn absoluut vergelijkingen te trekken tussen antisemitisme en moslimhaat. Het gaat allebei om vormen van xenofobie, vormen van racisme, stigmatisering en complottheorieën. Tegelijkertijd is de historische context heel anders. Daarom zal ik zelf de vergelijking niet zo snel trekken.

‘Een vriend van mij, een atheïst uit Irak, krijgt vanwege zijn naam en zijn baard steeds weer de vraag of hij vrouwen wel een hand geeft’

‘Moslimhaat moeten we niet bagatelliseren. Moslimhaat is geen religiekritiek, kritiek op de islamitische religie. Het gaat hier duidelijk om haat tegen moslims en vermeende moslims: ex-moslims en sikhs uit India krijgen bijvoorbeeld met moslimdiscriminatie te maken omdat ze er ‘islamitisch’ uitzien. Een vriend van mij, een atheïst die gevlucht is uit Irak, wordt voor moslim aangezien vanwege zijn naam en zijn baard. Hij krijgt steeds weer de vraag of hij vrouwen wel een hand geeft.’

Krijgt de strijd tegen moslimhaat de wind in de zeilen, nu er zoveel aandacht is voor racisme dankzij de Black Lives Matter-beweging? Of valt dat juist tegen?

‘Dankzij Black Lives Matter is er wel meer aandacht voor discriminatie. Toch krijg ik niet de indruk dat er nu meer aandacht is voor moslimdiscriminatie. Dat is evenveel gebleven. Aandacht voor anti-zwart racisme is er nu gelukkig wel meer. Dat was tot vorig jaar nihil.’

Er is dit jaar een Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding gekomen. Moet zo’n coördinator er ook komen voor moslimhaat?

‘Er komt waarschijnlijk een nationale coördinator voor discriminatiebestrijding in het algemeen, waar ook de bestrijding van moslimhaat onder valt.’

Ligt dat onder linkse mensen en moslims niet gevoelig? Omdat je nu misschien de indruk kan krijgen dat Joden worden voorgetrokken omdat zij een aparte coördinator hebben, en moslims en Afro-Nederlanders niet?

‘Dat is niet wat ik hoor. Ik hoor juist dat mensen het goed vinden dat er een nationaal coördinator antisemitismebestrijding is, maar dat ze daarnaast ook aandacht willen voor racisme en moslimhaat.’

Welke concrete stappen moet Nederland nu zetten om moslimhaat effectief tegen te gaan?

‘Veel maatregelen liggen in het verlengde van de algemene aanpak van discriminatie. Er moet meer bewustwording worden gecreëerd, meer geld naar de politie en Openbaar Ministerie om moslimdiscriminatie aan te pakken, ook moet moslimhaat weer erkend worden als aparte discriminatiegrond. Daarnaast is het belangrijk dat de islamitische gemeenschap meer in het besluitvormingsproces betrokken wordt. Verder, en dat is meer algemeen, moeten de media, de overheid en de politie meer divers en meer inclusief worden, zodat moslimdiscriminatie en stigmatisering sneller wordt herkend, eerder wordt erkend, effectiever wordt bestreden.

‘Belangrijk in dit verband is ook het besef dat de islamitische gemeenschap in Nederland heel divers is. Qua etnische achtergrond, qua religiebeleving, qua sociaaleconomische achtergrond en opleiding, enzovoort. Dit zie je echter nauwelijks terug in de Nederlandse media. In de beeldbank van het ANP bijvoorbeeld staan veel foto’s van moslima’s. Maar dit zijn vooral foto’s van vrouwen met een hoofddoek die boodschappen doen. In de beeldvorming zijn moslima’s passieve wezens, geen actieve burgers. Zulke foto’s houden vooroordelen wel in stand.’

Marokkaanse YouTuber na vrijlating uit cel: 30 kilo lichter, 1 hartaanval verder

0

Marokkaans YouTube-fenomeen Chafik Omerani, die filmpjes maakt onder de naam ‘3robi F Merican’, is vrijgelaten uit de gevangenis. Hij is 33 kilo lichter geworden, als gevolg van een hongerstaking, en heeft een hartaanval overleefd.

De YouTuber kreeg drie maanden gevangenisstraf opgelegd omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan laster tegen Marokkaanse instellingen en ambtenaren.

In zijn video’s zet Omerani zich onder meer af tegen het detineren van politieke gevangenen in Marokko. Ook beweert hij dat Marokko informeel nog steeds in handen is van Frankrijk, dat tot 1956 kolonisator was van het koninkrijk.

In protest tegen zijn opsluiting ging Omerani 89 dagen in hongerstaking, en dronk tien dagen zelfs geen water.

De Youtuber, die in de Verenigde Staten woont, werd afgelopen februari gearresteerd op het vliegveld van Rabat. Hij kreeg drie maanden gevangenisstraf en een boete van 3.700 euro opgelegd.

Eerder zei Omerani in een video bedreigd te zijn door de Marokkaanse veiligheidsdiensten: ‘Als je het land binnenkomt laten we jou doen, dit keer zal je niet ontkomen.’

Tijdens zijn proces zei hij dat hij een Amerikaan was, geen Marokkaan. ‘Je hebt ook de Marokkaanse nationaliteit’, antwoordde de rechter. Waarop de Youtuber zei: ‘Mijn enige zonde, waardoor ik hier voor u sta, is dat ik in Marokko ben geboren.’

Nu hij is vrijgelaten, zegt Omerani dat hij gewoon door zal gaan met kritische video’s maken.

Marokko pakt kritische journalisten keihard aan, officieel niet op grond van hun journalistieke werk. Zo werd in 2019 journaliste Hajar Raissouni opgepakt voor ‘buitenechtelijke seks’ en abortus. Haar oom en journalist Soulaiman Raissouni zit in voorarrest vanwege ‘aanranding’. Journalist Omar Radi hangt tien jaar celstraf boven het hoofd voor ‘spionage en verkrachting’. Ook is journalist Maati Monjib begin 2021 tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege ‘witwassing’.

Pegida wil varken eten voor moskee in Amsterdam op laatste dag ramadan

0

De anti-islamitische beweging Pegida organiseert op woensdag een ‘spontane’ barbecue voor de El Tawheed-moskee in Amsterdam. 

‘Wij verzorgen de speklapjes’, schrijft Pegida op social media. Het eten van varkensvlees is volgens de islam haram en daarmee verboden.

Woensdag is de laatste dag van de ramadan, de islamitische vastenmaand waarin moslims voor zonsondergang überhaupt niet mogen eten. De actie staat gepland om zeven uur.

In eerdere jaren wilde Pegida in verschillende gemeenten varkensvlees grillen voor moskeeën, maar dit ging steeds niet door vanwege veiligheidsredenen.

Pegida veroorzaakte de afgelopen jaren wel vaker reuring met protestacties voor moskeeën. Leider Edwin Wagensveld werd meerdere keren gearresteerd, onder meer omdat hij een varkensmuts droeg. Afgelopen maart demonstreerde hij nog tegen de beëdiging van het islamitische GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht.

Pegida is in 2014 in de Saksische hoofdstad Dresden ontstaan. Afgelopen weekend classificeerde de veiligheidsdienst van Saksen Pegida als ongrondwettelijke beweging met ‘bewezen extremistische tendensen’. De beweging is ‘een scharnierpunt tussen extremisten en niet-extremisten’ en zal de vrije democratische samenleving op den duur bedreigen’.

Turkije wil aanpak ’terreurstaat’ Israël: ‘Redden Jeruzalem is moslimplicht’

0

De Turkse president Erdogan nodigt de ‘hele wereld uit, vooral de islamitische landen, om effectief op te treden tegen de aanvallen van Israël op de Al Aqsa-moskee, Jeruzalem en Palestijnse huizen’.

Het is al weken onrustig in Jeruzalem, waar Palestijnen slaags raken met Israëlische extremisten en de politie. Honderden Palestijnen en tientallen Israëlische politieagenten raakten hierbij gewond.

In deze ramadanmaand komen veel Palestijnen bijeen in de Oude Stad, waar de Tempelberg en de Al Aqsa-moskee zich bevinden. Dit weekend was het ook onrustig in en rond deze moskee, waar Palestijnen met stenen gooiden en de politie traangas en flitsgranaten inzetten (foto, links).

De oorspronkelijke aanleiding voor het geweld is dat enkele Palestijnen dreigen hun huizen kwijt te raken, omdat Israëlische kolonisten de grond waarop die staan opeisen. Het Israëlische Hooggerechtshof houdt hierover vandaag een hoorzitting.

Het beschermen van de eer van Jeruzalem is ‘de plicht van iedere moslim’, twittert Erdogan. De Israëlische ‘aanvallen’ op de Al Aqsa-moskee en op Palestijnse huizen zijn volgens Erdogan een aanval op ‘ons’.

Volgens Erdogan ben je, als je het optreden van Israël niet expliciet veroordeelt, medeplichtig aan ‘de tirannie die op Palestijnse grond gaande is’.

Erdogan noemde Israël gisteren een ‘terreurstaat’, nadat de Israëlische politie met rubberen kogels op Palestijnse demonstranten schoot.

Veel islamitische landen, waaronder Bangladesh, Pakistan en Bosnië, hebben het optreden van Israël veroordeeld. Jordanië en Egypte hebben hun Israëlische ambassadeur ontboden.

Marokko reageerde ook afkeurend op de gebeurtenissen in Jeruzalem, zonder Israël expliciet te noemen. Dat komt omdat Marokko in ruil voor de Amerikaanse erkenning van Marokkaanse soevereiniteit over de Westelijke Sahara de betrekkingen met Israël heeft genormaliseerd, schrijft de Riffijns-Nederlandse website Arif News.

Israël werd ook veroordeeld door Europese politici, waaronder de Schotse leider Nicola Sturgeon. Zij noemt het Israëlische optreden in de Al Aqsa-moskee ‘volkomen onverdedigbaar’.

Halsema: geen onderzoek naar Koranlessen moskee Lale Gül

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema wil geen onderzoek naar koranlessen in de Turks-Nederlandse Mevlana-moskee. Deze moskee kwam in opspraak als gevolg van de autobiografische roman Ik ga leven van ex-moslima Lale Gül.

In haar boek schrijft Gül dat ze bij de Koranlessen in deze moskee leerde dat vrouwenbesnijdenis past binnen de islam, vrouwen mannen moeten gehoorzamen en mannen hun vrouw een ‘corrigerende tik’ mogen uitdelen. Ook zou de imam Nederland hebben afgeschilderd als een ‘verderfelijk homoparadijs’, waar vrouwen ‘als loslopend vee bij Jan en alleman in bed’ belanden.

Gül wilde de moskee in kwestie niet noemen, schrijft het Parool, maar uit navraag in de Turks-islamitische gemeenschap in Amsterdam blijkt het om de Mevlana-moskee in Bos en Lommer te gaan.

De Amsterdamse Mevlana-moskee wordt beheerd door Milli Görüs. Deze beweging is opgericht door Necmettin Erbakan, de islamistische leermeester van de Turkse president Erdogan. Milli Görüs kent zo’n veertig aangesloten organisaties in Nederland, bijna allemaal moskeeën.

Burgemeester Femke Halsema zegt geen aanleiding te hebben om met de moskee in gesprek te gaan, laat staan een onderzoek. Ze wil alleen reageren op ‘concrete signalen’ over misstanden, zegt ze, niet op een roman.

VVD-parlementariër Bente Becker en het Amsterdamse CDA-raadslid Diederik Boomsma vinden Halsema’s reactie te slap. ‘Ze zou in ieder geval in gesprek moeten, om te weten wat er speelt,’ zegt Boomsma. Ik ga leven ‘roept vragen op over de koranlessen’. Becker: ‘Dit is op z’n minst aanleiding voor onderzoek.’

Een woordvoerder van de Mevlana-moskee zegt zich niet te herkennen in het beeld dat Gül in haar roman schetst. ‘Theoretisch kunnen bepaalde zaken zijn voorgevallen, maar het lijkt me heel stug.’

De hoogste tijd voor een islamitische renaissance

0

Moslims moeten hun blikveld verruimen en vrij en onbevangen naar de islam durven kijken. De ramadan als maand van bezinning biedt hun daarvoor de ruimte. Uitgerekend nu kunnen zij zich afvragen waarom niet-moslims op allerlei terreinen, met name op het gebied van technologie en wetenschap, vooruitgang boeken en zij niet. Wie dat doet komt, net als ik, tot de conclusie dat het de hoogste tijd is voor een islamitische renaissance.

Een verklaring voor dit achterblijven, is dat de islam zich onvoldoende vertaalt naar de moderne tijd. Die vertaling is absoluut noodzakelijk en zeker mogelijk. De belangrijkste randvoorwaarde daarbij is de vrijheid van gedachte. Helaas staat die ook hier onder druk. Maar dat mag geen rem zijn voor moslims om kritisch na te gaan in hoeverre hun interpretatie en beoefening van de islam in lijn zijn met de voorwaarden en vereisten van deze tijd.

Sommige aspecten van de islam kunnen nooit of te nimmer veranderen, andere zijn aan de huidige tijd en omstandigheden aan te passen. Ik mis eigentijdse denkers en onderzoekers die de balans weten te vinden tussen dat wat onwrikbaar vaststaat en dat wat herzien dient te worden. Broodnodig zijn de mensen die de islam in moderne termen kunnen presenteren.

Als we teruggaan in de tijd en kijken naar de eerste vijf eeuwen van de islam, te beginnen in het jaar 632 – de periode na de profeet Mohammed –, dan zien we dat er juist toen veel van zulke mensen waren. Er heerste een grote vrijheid van denken. In een dergelijk klimaat kunnen wijze geleerden en denkers verschijnen, en dat gebeurde ook. Er ontstond een renaissance van de islam, een glansrijke periode, vergelijkbaar met dat wat Europa en Noord-Amerika vandaag de dag doormaken.

In de hedendaagse wetenschap gelden uitsluitend empirische bewijzen en feiten. Er is geen of nauwelijks plaats voor het geloof, noch voor immateriële of spirituele aspecten. Moslims hebben weinig interesse in zo’n manier van wetenschap bedrijven. En dat is een forse belemmering voor de vooruitgang van de vele moslimgemeenschappen.

Want waar zijn toch die islamitische geleerden? Waar zijn de mannen en vrouwen die voor een nieuwe islamitische renaissance kunnen zorgen?

Broodnodig zijn de mensen die de islam in moderne termen kunnen presenteren

Hoe ik zo’n renaissance voor mij zie? Als een periode waarin de menselijke waarden herontdekt worden. Als een periode waarin de mensen zich weer tot universele ethische waarden wenden. Als een periode waarin despotische regimes en tirannieke bestuurders ter discussie worden gesteld, en misschien zelfs aan de kant gezet. Als een periode waarin de mensen proberen door te stoten naar een open en inclusieve samenleving, waarin iedereen meetelt en meedoet.

Er zijn nog meer voorwaarden waaraan deze renaissance moet voldoen: de opleving van kunst en wetenschap, een nauwkeurige bestudering van het leven en de kosmos, de ontwikkeling en verbreiding van liefde voor de waarheid, een passie voor onderzoek en het met nieuwe charme verwoorden van de onmisbaarheid van religie – en dat alles op een manier die relevant is in de hedendaagse context.

Vraag ik te veel? Misschien. Maar toch moet mij nóg iets van het hart. Sommigen rukken de islamitische bronnen uit hun verband en maken die vervolgens dienstbaar aan geperverteerde ideologieën. Anders gezegd: aan niets en niemand ontziende geweldpleging. Dat moeten moslims actief bestrijden. Zij moeten zonder aarzelen tegenwicht bieden aan onbeschaafdheid en geweld.

Samen met vele anderen hoop ik dat er spoedig bevoegde en bekwame mensen een intellectuele wederopbouw van de islam realiseren. Dat zij zich met een sterk verantwoordelijkheidsbesef specialiseren in verschillende takken van de wetenschap. Dan ontstaat een nieuwe islamitische renaissance. De moderne tijd verlangt er hartstochtelijk naar.

Influencer Youness Ouaali: ‘zionist’ Hitler ‘beloond’ met leven in Argentinië

0

Volgens de controversiële influencer Youness Ouaali leidde Adolf Hitler na de Tweede Wereldoorlog ‘een heerlijk en rustig leven’ in Argentinië.

De Marokkaans-Nederlandse Ouaali reageerde gisteren op de rellen bij de Al Aqsa-moskee in Jeruzalem, waar tientallen Palestijnen gewond raakten toen ze slaags raakten met de Israëlische oproerpolitie. Moslims wereldwijd zijn woedend op Israël en gaan massaal de straat op. Ook in Amsterdam wordt vandaag een anti-Israëlische demonstratie georganiseerd.

‘Leefde Hitler nog maar voor die nare joden waar blijft de eenheid van de moslims’, schreef Instagramgebruiker ‘ally_gray45’ in reactie op een bericht van Ouaali over de rellen in Jeruzalem. Ouaali, die ruim 86.000 volgers op Instagram heeft, reageerde:

‘Hitler was 1 van de grootste zionisten. Door hem is de illegale staat Israël nog sneller gaan ontstaan en groeien. Kijk maar naar hoe hij na W02 een heerlijk en rustig leven heeft geleid in Argentinië. Beloond voor zijn zionistische werk.’

Beeld: Instagram

Ouaali’s lezing van Hitlers ‘verblijf’ in Argentinië, een bekende theorie onder complotdenkers, wordt weersproken door de geschiedschrijving. Op 30 april 1945 pleegde Hitler zelfmoord in zijn bunker in Berlijn, samen met zijn partner Eva Braun. Naar alle waarschijnlijkheid nam Hitler een cyanidepil in en schoot hij zichzelf hierna met een pistool door het hoofd. Daarna staken medewerkers hun lichamen in brand.

Ouaali’s post komt in een tijd waarin het bij een groeiende groep Nederlanders ontbreekt aan besef over de Jodenvervolging en de Holocaust, met de recente rel rond een Volkskrant-cartoon over Maurice de Hond als pijnlijke herinnering.

De gewraakte post is verwijderd door Instagram, inclusief de reacties erop. Ouaali noemt dit ‘ziek’: ‘Kritiek op zionisten is verboden tegenwoordig’.

Beeld: Instagram

Instagram duldt ‘geen enkele kritiek richting hun broeders en zusters!’, aldus Ouaali.

Dat het hem niet slechts om Israël gaat, maar om Joden, blijkt uit het feit dat Ouaali een bericht heeft geliked van gebruiker ‘mounirb’, die onomwonden schrijft: ‘De bazen van insta zijn joden.’

Beeld: Instagram

De omstreden influencer Ouaali is vooral berucht omdat hij op Instagram jonge moslimmeisjes aan de kaak stelt, omdat zij zich volgens hem onzedig gedragen. Eerder raakte Ouaali in opspraak nadat hij had opgeroepen om Israëlische toeristen ‘total loss’ te slaan. Hij werd in 2020 veroordeeld voor seks met een zwakbegaafd meisje van vijftien jaar.

Marokko overhoop met Duitsland en Spanje om Westelijke Sahara

0

Marokko ligt met Spanje en met Duitsland in de clinch over de Westelijke Sahara. Marokko claimt soevereiniteit over de voormalige Spaanse kolonie, die sinds 1975 door Marokko wordt bezet.

Eergisteren ging een bespreking tussen de Marokkaanse minister van Buitenlandse Zaken Nasser Bourita en zijn Spaanse collega niet door. Marokko besloot de ontmoeting te annuleren omdat staatsvijand Brahim Ghali (foto, midden) in een Spaans ziekenhuis tegen het coronavirus vecht, terwijl Spanje hem niet heeft gearresteerd.

Gali is de leider van de gewapende Polisario-beweging, dat een gedeelte van de Westelijke Sahara bezit en strijdt voor onafhankelijkheid. Maar volgens Marokko is Polisario een criminele en separatistische beweging.

Wanneer Ghali weer bij bewustzijn is, kan hij een reeks aanklachten tegemoet zien wegens vermeende marteling, terrorisme, moord, ontvoering en aanvallen op vissersboten. Spanje heeft al toegezegd zulke rechtszaken niet te zullen blokkeren.

Ook heeft Marokko de Marokkaanse ambassadeur in Duitsland teruggeroepen. Buitenlandminister Nasser Bourita (foto, rechts) hekelt onder meer de Duitse wapenleveranties aan Algerije, dat Polisario steunt.

Duitsland heeft kritiek op de recente Amerikaanse beslissing om de soevereiniteit van Marokko over de Westelijke Sahara te erkennen, in ruil voor de erkenning van Israël door Marokko. Ook dit schoot Marokko in het verkeerde keelgat.

Rabat beschuldigt Duitsland van ‘antagonistisch activisme’. Eerder had Marokko alle contacten met Duitsland al een keer opgeschort.

Ook biedt Duitsland asiel aan anti-regeringsactivist Mohamed Hajib. Deze staatsvijand van Marokko wordt door Rabat van terrorisme beschuldigd. Hajib zegt geen terrorist te zijn en beschuldigt de Marokkaanse overheid ervan hem te hebben gemarteld, wat de Marokkaanse autoriteiten op hun beurt weer ontkennen.