13.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 617

Wat het nieuwe kabinet ook wordt, een heel ander Israëlbeleid zit er niet in

0

Leidt de veranderde publieke opinie – en wellicht meerdere linkse partijen én Sigrid Kaag (D66) als buitenlandminister in een nieuw kabinet – tot een kritischer Israëlbeleid? De marges zijn smal, zeggen deskundigen. ‘Kaag moet rekening houden met een rechtse Kamer.’

Nederland was altijd het meest pro-Israëlische land in Europa, maar de publieke opinie lijkt te verschuiven. Volgens de Duitse Bertelsmann Stiftung (2020) wordt de Nederlandse publieke opinie kritischer over het Israëlische beleid. Slechts 21,5 procent zegt nog een positief beeld van Israël te hebben, hoewel dit niet meteen meer solidariteit met de Palestijnse zaak tot gevolg heeft. Onder jongeren ligt dit anders: daar lijkt een kentering gaande te zijn.

Vooral op social media en in het kunstzinnige en academische milieu wordt het anti-Israëlgeluid steeds sterker. Op de gebouwen van kunstenaarsinstituten de Rijksakademie en De Ateliers in Amsterdam hingen onlangs spandoeken met de leus ‘From the river to the sea, Palestine will be free’. De studenten wijzen het bestaansrecht van Israël af en willen in plaats daarvan de staat Palestina. Ook ondersteunden meer dan vijfhonderd wetenschappers een oproep om Israëlische universiteiten te boycotten.

Nuance: ook veel wetenschappers zetten hun handtekening níet. Bovendien reageerden de universiteiten kritisch op deze oproep. ‘Dit was niet de weg die universiteiten moeten gaan, zeiden ze. Het beeld dat universiteiten links-activistische bolwerken zijn, die fel anti-Israël zijn, behoeft daarom enige nuance’, zegt historicus Bart Wallet (Universiteit van Amsterdam), kenner van de Joodse geschiedenis van Nederland. ‘Wel is het zo dat de flanken zichtbaarder zijn. Dat zie je ook op social media.’

‘Als je afgaat op de discussies op social media, dan lijkt het alsof de Palestijnse kwestie heel erg leeft onder het Nederlandse publiek. Maar social media zijn natuurlijk niet representatief’, nuanceert ook historicus Peter Malcontent (Universiteit van Utrecht), die in 2018 over het Nederlandse Israëlbeleid het boek Een open zenuw schreef.

Toch ziet de historicus ook dat het onderwerp nu meer leeft. Bij jongeren komt dit door verschillende oorzaken, zegt Malcontent. ‘Allereerst is het een reactie op de vreselijke beelden van geweld die je ziet. Dat roept een emotionele reactie op. Tegelijkertijd heeft meer belangstelling voor de Palestijnse zaak ook te maken met demografische verschuivingen. Er wonen meer moslims in Nederland, die voelen zich religieus en cultureel sterker verbonden met de Palestijnen. Ten derde raakt de Tweede Wereldoorlog als morele ankerpunt steeds meer op de achtergrond. De oudere generaties zijn pro-Israël, vanwege de verschrikkingen van de Holocaust, maar voor de jongere generaties is de Holocaust geen excuus om de daden van Israël maar goed te praten.’

Volgens Wallet is het Israëlisch-Palestijnse conflict ook belangrijk om te kijken of je wel ‘goed’ staat in het bredere maatschappelijke debat. ‘Je standpunt over Israël en Palestina fungeert als cultural code. Politiek-maatschappelijke opvattingen komen in pakketten. Als je voor het klimaat bent, dan ben je ook voor de vluchtelingen en voor Palestina. Dan maakt het helemaal niet uit of je veel weet over het Israëlisch-Palestijnse conflict, maar met een vlaggetje van Palestina op je Twitterprofiel laat je zien dat je aan de juiste kant van de geschiedenis staat. Zoals mensen met een Israëlisch vlaggetje en een Nederlands vlaggetje in hun profiel, en misschien ook een tempeltje en een tractortje erbij, dat ook denken. Mensen met minder uitgesproken opvattingen verbazen zich over deze polarisatie op social media.’

Smalle marges

Nederland en Israël hebben historisch een sterke band en kennen een levendige wederzijdse handel. Tijdens de beschietingen tussen Israël en Gaza in mei tweette minister-president Mark Rutte bovendien dat Nederland het Israëlische ‘recht op zelfbescherming’ steunt. Dit kwam hem op social media op veel lof, maar ook veel kritiek te staan. Zal de veranderde publieke opinie – meer pro-Palestina – zorgen voor een ander Israëlbeleid van een volgende Nederlandse regering? Malcontent denkt niet dat er veel gaat veranderen.

‘Los van de vraag of Kaag minister van Buitenlandse Zaken wordt in het volgende kabinet: ze moet rekening houden met de Tweede Kamer. En ons parlement kent al decennia – behalve in de jaren negentig onder Paars – een rechtse pro-Israëlische meerderheid. Ze heeft dus weinig speelruimte.’

Daarnaast is het Israëlisch-Palestijnse conflict volgens Malcontent niet echt een thema waarmee je je binnen Europa makkelijk kunt profileren. ‘Er is een groep landen die sympathieker staan tegenover Israël en een groep die meer begrip heeft voor het Palestijnse standpunt, denk aan Ierland en Zweden, maar vanwege het gebrek aan consensus over dit onderwerp neemt de Europese Unie een voorzichtig standpunt in.’

Nederland wil niet al te erg afwijken van het Europese standpunt, legt Malcontent uit. ‘Ons land was aanvankelijk nog veel uitgesprokener pro-Israël. Daarom kreeg Nederland in 1973, tijdens de Jom Kippoeroorlog, een (Arabische, red.) olieboycot aan de broek. Om te voorkomen dat we in de toekomst weer geïsoleerd zouden staan, besloot ons land meer in de pas te lopen met de rest van Europa. We konden in 1973 niet anders dan opschuiven. Binnen Europees verband is Nederland, samen met Duitsland, pro-Israël. Maar Nederland stapt pas op de rem als Duitsland dat als eerste heeft gedaan, of als Duitsland daar ook toe bereid is. We willen niet meer buitenspel staan.’

‘Nederland trekt pas aan de rem als Duitsland dat als eerste heeft gedaan, of als Duitsland daar ook toe bereid is’

Wallet: ‘Nederland hanteert al decennia een tweesporenbeleid. Ons land steunt het bestaansrecht van Israël, maar is tegelijkertijd van mening dat er een goede oplossing voor de Palestijnen moet komen. Van dit tweesporenbeleid wordt niet afgeweken. Een linksere regering zal wellicht meer accent leggen op de rechten van de Palestijnen en een rechtsere regering zal meer het bestaansrecht van Israël benadrukken, maar de marge om af te wijken van dit tweesporenbeleid is heel smal.’

Slechts twee partijen in het Nederlandse parlement wijken af van dit tweesporenbeleid, aldus Wallet. ‘Alleen Denk en BIJ1 stellen het bestaansrecht van de staat Israël ter discussie en wijzen de tweestatenoplossing af. Maar dit is in Nederland een nogal marginaal geluid. De consensus, van links tot rechts, is vasthouden aan het tweesporenbeleid.’

Tweesporenbeleid of niet, er is over de decennia heen wel degelijk een verandering merkbaar, aldus Malcontent. ‘Tot eind jaren zeventig waren alle partijen – op de klein-linkse partijen CPN, PPR en PSP na – pro-Israël. Ook de PvdA’, vertelt hij. ‘Maar toen de Arbeiderspartij in Israël in de oppositie terechtkwam werd de PvdA kritischer over Israël en begonnen de sociaaldemocraten meer oog te krijgen voor het lot van de Palestijnen. Ook D66 is kritischer geworden over Israël. De rechtse en christelijke partijen zijn nog steeds zeer pro-Israël, maar de progressieve partijen zijn kritischer geworden. Hoewel PvdA, D66, GroenLinks en SP het bestaansrecht van Israël niet ontkennen.’

Hoewel het idee van een tweestatenoplossing de facto lijkt te zijn mislukt, blijven Nederland en de meeste Nederlandse partijen hier nog aan vasthouden. Malcontent: ‘We geven geld aan de Palestijnen, en tegelijkertijd praten we met Israël. Hiermee houden we de status quo in stand: het corrupte regime van de Palestijnse Autoriteit, die financieel afhankelijk is van de EU, en de Israëlische bezetting van grote delen van de Westbank. De Palestijnse Autoriteit, die haar eigen burgers onderdrukt, kan dankzij de EU in het zadel blijven, en Israël kan – ondanks wat halfhartige protesten van de EU – gewoon doorgaan met het nederzettingenbeleid. Mocht Nederland een alternatief voorstellen voor de tweestatenoplossing, dan kan Nederland dit niet in zijn eentje doen: dit moet binnen de EU gebeuren. En de EU houdt op haar beurt weer rekening met wat de Verenigde Staten doen. Dat maakt het lastig.’

Wallet: ‘De tweestatenoplossing is een blauwdruk van de Oslo-akkoorden uit 1993. Je kunt hiervan afwijken, als beide partijen dat willen. Als Israëlische politici als Benjamin Netanyahu of Naftali Bennett (de nieuwe premier, red.) aan een éénstaatoplossing denken, dan bedoelen ze Groot Israël, en Palestijnen bedoelen daarmee een Palestijnse staat waarin de Palestijnen de dominante factor zijn. Beide oplossingen sluiten elkaar uit. Het nederzettingenbeleid maakt de tweestatenoplossing inderdaad lastiger, maar we moeten het hier maar mee doen, omdat er vooralsnog geen beter alternatief is.’

Een oplossing zoekt Malcontent dan ook binnen de parameters van de tweestatenoplossing. ‘We moeten druk opvoeren op Israël om Palestijnse staatsvorming mogelijk te maken, en druk uitoefenen op de Palestijnse Autoriteit om te democratiseren en minder corrupt te zijn. Want als de Palestijnen democratisch geregeerd gaan worden, sla je daarmee ook een argument van Israël uit handen: namelijk dat er geen Palestijnse staat moet komen omdat de Palestijnen niet democratisch zouden zijn. Op dit moment is er geen noodzaak voor de Palestijnse Autoriteit om te hervormen, democratischer te worden. Het regeringspersoneel krijgt zijn geld toch wel.’

Malcontent benadrukt dat vooral Israël nu profiteert van de huidige impasse. ‘Met een Westbank waar de Palestijnen sinds Oslo slechts gedeeltelijke autonomie hebben, zit Israël altijd goed. Gaat het om economische en sociale aangelegenheden waarvoor Israël financieel niet wil opdraaien, dan wijst het naar de Palestijnse Autoriteit. En in geval van hardhandig militair optreden tegen Palestijnse protesten kan Israël zich erop beroepen dat het daartoe gerechtigd is zolang er geen definitief vredesakkoord bestaat.’

Canada: extremistische hindoegroep steunt man die op moslims inreed

0

Enkele hindoe-extremistische activisten in Canada zijn solidair met de witte terrorist die met zijn auto vier moslims doodreed in London, Ontario.

Het gaat om de hindoe-nationalistische organisatie Canadian Hindu Advocacy. De organisatie, een vehikel van anti-moslimactivist Ron Banerjee, flirt op Twitter zelfs met een toekomstige betoging ter ondersteuning van de witte terrorist Nathaniel Veltman (20).

Op 6 juni reed Velman in London, Ontario met een zwarte pick-up vier islamitische familieleden dood. Enkel en alleen omdat ze moslims waren, denkt de politie. De slachtoffers zijn een 74-jarige vrouw, een 46-jarige man, een 44-jarige vrouw en een 15-jarig meisje. Een 9-jarige jongen overleefde de aanslag, Veltman werd nabij de plaats delict opgepakt. Er zijn berichten dat hij ‘gevechtskleding’ droeg.

Het Twitteraccount van Canadian Hindu Advocacy is het niet eens met het feit dat de moord op de vier Pakistaans-Canadese moslims als terrorisme wordt bestempeld door de Canadese minister-president Justin Trudeau:

‘Trudeau en andere politici noemen het Londense auto-incident vorige week ’terrorisme’, voordat de politie zich erover heeft uitgesproken. Dan volgt de wetshandhaving dat voorbeeld. Wetshandhaving zwicht voor politieke druk. Schandalig.’

De lobbygroep zegt dat Canada is vervallen in een ‘shariastaat’ waarin als je in de buurt van een moslim niest, dit al beschouwd wordt als anti-islamitisch ‘terrorisme’.

Er zou juist ‘geen bewijs zijn dat Veltman handelde uit haat tegen welke groep dan ook’. De Canadian Hindu Advocacy pleit in een tweet van tien juni zelfs voor zijn vrijlating.

De lobbygroep zegt het ook ‘afschuwelijk’ te vinden dat de vier slachtoffers werden gedrapeerd in Canadese vlaggen voor hun begrafenis.

Ron Banerjee en zijn Canadian Hindu Advocacy zijn een exponent van hindutva, het hindoe-nationalisme dat gelooft dat India beschermd moet worden tegen ‘gevaren’ van ‘buiten’, vooral de islam. Sinds Narendra Modi van de nationalistische BJP-partij minister-president is geworden, heeft het hindoe-nationalisme wereldwijd aan kracht gewonnen.

In Nederland wordt het hindoe-nationalisme vertolkt door de organisaties Hindu Swayamsevak Sangh en de Overseas Friends of BJP. Het hindoe-nationalisme heeft aanhangers onder Indiase Nederlanders en Hindoestaans-Surinaamse Nederlanders.

Moordaanslag op Koerdische vrouw door Turkse extremist wekt afschuw

0

De brute moord op de twintigjarige Koerdische vrouw Deniz Poyraz door een extreemrechtse Turk wekt veel afschuw, ook in Nederland.

Deniz Poyraz werkte op het partijkantoor van de pro-Koerdische partij HDP in de Turkse stad Izmir. Ze is gisterochtend doodgeschoten door Onur Gencer, een Turkse nationalist die sympathie heeft voor de rechtsextremistische Grijze Wolven.

Volgens de HDP heeft Gencer drie schoten gelost, ramen gebroken en Poyraz gegijzeld in het HDP-partijkantoor in Izmir, voordat hij brand stichtte in het gebouw en de jonge vrouw vermoordde.

De inmiddels opgepakte Onur Gencer, die op de foto het Grijze Wolven-gebaar maakt met zijn hand, zegt tegen de politie dat hij niet verbonden is aan een politieke groepering. Hij beweert dat hij de PKK haat, daarom het gebouw betrad en willekeurig begon te schieten.

De HDP houdt het ministerie van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk voor de aanval, omdat de partij verboden dreigt te worden omdat de partij door de overheid wordt gelinkt aan de PKK.

De HDP zegt dat de moordenaar eigenlijk veertig man die een partijbijeenkomst zouden bijwonen wilde vermoorden. Deze bijeenkomst werd op het laatste moment afgezegd. De partij beweert ook dat de politie van te voren is gewaarschuwd voor een mogelijke poging tot een aanslag, maar dat de politie deze waarschuwing in de wind heeft geslagen.

Een woordvoerder van regeringspartij AKP veroordeelt de aanslag. ‘Onze veiligheidstroepen en de rechterlijke macht zullen alle aspecten van dit incident boven water halen.’ Ook Kemal Kilidaroglu van de seculiere oppositiepartij CHP veroordeelt de aanslag.

Devlet Bahceli, de leider van de aan de Grijze Wolven gelieerde ultranationalistische partij MHP, veroordeelde de aanslag indirect, maar noemde de naam van Poyraz niet. Hij zegt dat anderen niet met de beschuldigende vinger naar de MHP moeten wijzen, omdat dit slecht voor de eenheid van het land zou zijn.

Ook in Nederland wordt met afschuw gereageerd. De Turks-Nederlandse historicus Tayfun Balcik, columnist bij de Kanttekening, spreekt op Twitter over een ‘fascistische aanval’:

‘Ik heb een aantal Turkse mediakanalen bekeken en wat er nu gebeurt is een totale schande. Als een partijmedewerker van de regerende AKP of MHP op kantoor werd vermoord, zou de regering de boel op stelten zetten en het 24 uur per dag uitzenden. Nu wordt het totaal genegeerd en zelfs tegen de Koerden gebruikt…’

Het Haagse GroenLinks-raadslid Serpil Ates, zelf ook slachtoffer van intimidaties en doodsbedreigingen door Turkse nationalisten in Nederland, noemt op Facebook Onur Gencer een staatsterrorist, daarmee de suggestie wekkend dat hij in opdracht van de Turkse staat handelde.

Britse erfgoedinstantie linkt bekende kinderboekenschrijfster aan racisme

0

Het bestuursorgaan English Heritage, dat in Engeland monumenten beheert, heeft zijn website aangepast. Het linkt de boeken van de bekende Engelse kinderboekenschrijfster Enid Blyton (1897-1968) vanaf nu aan racisme en xenofobie.

Blytons schreef ruim zeshonderd kinderboeken, die in negentig talen zijn vertaald en ruim zeshonderd miljoen keer zijn verkocht. Ze is in Nederland het bekendst van de avonturenserie De Vijf (1942-1963), waarin vier kinderen samen mysteries oplossen als amateurdetectives.

Op de website van English Heritage staat nu over Blyton te lezen: ‘Blytons werk werd gedurende haar leven en daarna bekritiseerd voor zijn racisme, vreemdelingenhaat en gebrek aan literair niveau.’

Ook meldt English Heritage dat ze in 2016 niet op een muntje mocht staan, omdat een adviescommissie van Royal Mint (dat alle Engelse munten slaat) stelde dat ze ‘racistisch, seksistisch, homofoob en een niet hooggeachte schrijfster was.’

In een van haar boeken, Little Black Doll, krijgt de pop van een kind pas liefde als zijn ‘lelijke zwarte gezicht’ schoongewassen wordt door de regen.

Ook de Amerikaanse pamflettist en Founding Father Benjamin Franklin (1706-1790) en de Britse schrijver Rudyard Kipling (1865-1936), bekend van Jungle Book, hebben een nieuwe biografie gekregen van English Heritage. Daarin worden Franklins visie op slavernij en zwarte mensen bekritiseerd, evenals Kiplings ‘racistische en imperialistische sentimenten’.

Leden van de fanclub van Enid Blyton zijn het oneens met de kritiek. Ze vinden dat haar verhalen bekeken moeten worden in de context van de tijd waarin ze geschreven zijn. Ook denken ze dat de auteur het in deze tijd anders zou hebben gedaan.

Blijk ik opeens een sympathisant van Sylvana Simons

0

Onlangs kwam de biografie van Joyce Sylvester uit. Ze heeft een imposante carrière: senator voor de PvdA, waarnemend burgemeester van Anna Paulowna en Naarden en tegenwoordig substituut ombudsman. Ze stond meerdere keren in lijstjes van de meest invloedrijke Nederlanders. Haar biografie gaat over haar weg naar de bestuurlijke top van Nederland, van haar jeugd tot aan het burgemeesterschap. We lezen over haar korte periode in Suriname, haar terugkomst in Nederland en haar politieke werk.

Deze biografie zal velen bijblijven om een hele specifieke reden. Bent ú de burgemeester? gaat bij vlagen over racisme en vooroordelen. Dat begint al in Sylvesters jeugd, als het publiek tegen het einde van een voetbalwedstrijd bananen op het veld gooit. Iemand schreeuwt: ‘Nikkertjes! Rot op naar jullie apenland!’ Sylvester leert van haar ouders hoe ze ermee om kan gaan: ze moet vooral proberen vooruit te komen in het leven en vertrouwen op een goede afloop. Dat is een hele uitdaging.

Het grootste deel van dit boek gaat niet over racisme, maar af en toe is het er opeens. Sylvester doet het goed op school en heeft een prima Cito-score, maar het VWO zou voor haar te zwaar zijn. In de overvolle tram zit niemand naast haar. In de Senaat vertelt een collega aan Sylvester dat haar overgrootvader slaven had in Suriname. En natuurlijk de scène die verwijst naar de titel: bij een receptie laat een man blijken dat hij zich niet kan voorstellen dat een zwarte vrouw burgemeester is.

Wat moeten we hiervan leren? Dat het allemaal wel meevalt met racisme, omdat Sylvester toch de top heeft bereikt? Of dat racisme zo alom aanwezig is dat heel veel Nederlanders van kleur er last van hebben? Sylvester laat dit in het midden, zo lijkt het, maar de tweede conclusie lijkt me logischer dan de eerste. Bijna tegelijk publiceerde presentatrice Naeeda Aurangzeb eveneens een boek. Ze wordt als geboren Nederlandse regelmatig aangesproken op haar Pakistaanse achtergrond en islamitische religie. Soms goedbedoeld, maar vaak ook niet.

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel lang duurt voordat je dit patroon ziet: het feit dat veel Nederlanders de term ‘Nederlander’ bewust of onbewust voorbehouden aan witte mensen

Dit zijn lastige inzichten voor mensen zoals ik, die opgroeiden in een vrijwel geheel wit Nederland, lange tijd meewarig hebben gekeken naar het verzet tegen zwarte piet, niet opkeken van het standpunt dat ‘buitenlanders moeten integreren’ en die andermans ervaringen met racisme en discriminatie afdeden met de dooddoener dat dat allemaal wel meevalt omdat er hele goede voorbeelden zijn van ‘integratie’. Er zijn immers honderden voorbeelden: Joyce Sylvester en Naeeda Aurangzeb zijn er slechts twee van.

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel lang duurt voordat je dit patroon ziet: het feit dat veel Nederlanders de term ‘Nederlander’ bewust of onbewust voorbehouden aan witte mensen, waardoor bij Nederlanders van kleur wordt getwijfeld of ze van hier wel thuishoren. Dat heeft nogal wat consequenties: je gekleurde buren zijn in die visie mensen die je ‘het land uit kunt zetten’, terwijl ze meestal hier geboren zijn en even Nederlands zijn als jij. Als Nederlanders van kleur bezwaar maken tegen zwarte piet, hoef je dat niet serieus te nemen, want de klagers zijn vaak geen ‘Nederlanders’ en hebben dus ook niets over de Nederlandse cultuur te zeggen. Zo kunnen we eindeloos doorgaan.

Hoe komen we van dit probleem af? Het enige wat zeker is, is dat dit nog wel even gaat duren. Het heeft mij ook jaren gekost om dit patroon te zien. Bij de anekdotes van Naeeda Aurangzeb krijg ik het Spaans benauwd of ik wellicht ook een illustratie ben van deze ellendige Nederlandse traditie. Voorlopig houd ik mezelf maar voor dat ik er inmiddels in ieder geval over nadenk en erop aanspreekbaar probeer te zijn. Soms doe ik zelfs een poging dit probleem aan anderen uit te leggen. Pas dan merk je hoe diep het zit ingebakken. Er is werkelijk geen beginnen aan.

Daarom vind ik het goed dat Sylvana Simons de politiek in is gegaan. Ze heeft veel werk te doen.

India jaagt op journalisten die rapporteerden over moslimhaat

0

De Indiase overheid heeft een aanklacht uitgevaardigd tegen journalisten die rapporteerden over een voorval van moslimhaat in de noordelijke stad Ghaziabad, naast New Delhi. De reden: het verspreiden van ‘nepnieuws’.

In India ging een video viral van een 72-jarige Indiase moslim die werd mishandeld. Zijn belagers knipten onder meer zijn baard af (foto) en dwongen hem de hindoe-groet Jai Shree Ram te roepen. De politie beweert dat de man mishandeld is door hindoes én moslims die ontevreden waren over de amuletten die hij hen had verkocht. Journalisten zouden nepnieuws verspreiden door het incident als moslimhaat te framen.

India gaat nu achter tenminste drie journalisten aan die het bericht hadden verspreid dat het om moslimhaat zou gaan. Zij worden vervolgd vanwege het ‘aanwakkeren van tegenstellingen.

Het Indiase Genootschap van Hoofdredacteuren springt nu op de bres voor zijn collega’s en eist dat de aanklachten tegen hen onmiddellijk worden ingetrokken.

Ook Twitter speelde een kwalijke rol, aldus de Indiase overheid, door de berichten over het incident niet te verwijderen na de verklaring van de politie dat het niet om moslimhaat ging. De Indiase regering stelt Twitter medeverantwoordelijk voor de content die op het platform wordt geplaatst.

Het is de eerste zaak van India tegen Twitter waarin de sociale mediagigant aansprakelijk wordt gesteld voor de inhoud van derden, nadat nieuwe wetgeving voor online nieuws in India in werking is getreden.

Eind mei zei Twitter al te vrezen dat de nieuwe Indiase wetgeving de vrijheid van meningsuiting in gevaar zou brengen.

Oproep tot boycot Zara na aanvaring ontwerpster met Palestijns model

0

Op social media wordt opgeroepen het Spaanse modeketen Zara te boycotten. Dit, nadat Zara-ontwerpster Vanessa Perilman het mannelijke Palestijnse model Qaher Hashash volgens sommigen ‘islamofobe’ berichten stuurde.

Perilman, hoofdontwerpster bij Zara, beschuldigde Hashah er in een persoonlijk bericht van Israël als een ‘verschrikkelijk kwaadaardig land’ af te schilderen.

‘De mensen in mijn industrie kennen de waarheid over Israël en Palestina en ik zal nooit stoppen met het verdedigen van Israël’, schreef de modeontwerpster.

Sinds de beschietingen tegen tussen Israël en Gaza vorige maand liggen de acties van Israël onder een vergrootglas. Maar zoals de Joden de Holocaust hebben overleefd, zullen ze ook deze mediastorm overleven, vervolgde Perilman.

En: ‘Als jullie mensen opgeleid waren, dan zouden ze geen ziekenhuizen en scholen opblazen die Israël heeft helpen betalen in Gaza.’

Ook viel Perilman de islamitische identiteit van Hashash aan. ‘Ik vind het grappig dat je een model bent, want in werkelijkheid is dat in strijd met de islam en als je in een moslimland uit de kast zou komen, zou je gestenigd worden.’

Hashash besloot Perilmans berichten op Instagram te delen, waarna de hashtag #BoycottZara en ‘Zara must apologize’ (Zara moet excuses aanbieden) trending werden op social media.

Daarna besloot Perilman Hashash weer persoonlijk te benaderen op Instagram, nu in een mildere stemmening. ‘Nu loopt het uit de hand’, schreef Perilman. ‘Ik ontvang letterlijk doodsbedreigingen tegen mijn kinderen.’

Perliman maakte ook excuses: ze zei zich ‘verschrikkelijk en ’zo slecht’ te voelen bij haar stroom van berichten. ‘Dit is niet wie ik ben’, schreef ze. ‘Het spijt me zo’, voegde ze eraan toe. ‘Ik hoop echt dat je me kunt vergeven.’

Inmiddels heeft Perilman haar Instagramaccount verwijderd.

Zara veroordeelt de opmerkingen van Peril. ‘We veroordelen deze opmerkingen die onze kernwaarden van respect voor elkaar niet weerspiegelen, en we betreuren de beledigingen die ze hebben veroorzaakt.’

Rotterdam: in 2020 dubbel zoveel discriminatiemeldingen als in 2019

0

In 2020 kwamen in de regio in en rond Rotterdam 1.871 discriminatiemeldingen binnen bij het regionale meldpunt Radar. In 2019 waren dit er ‘slechts’ 853, aldus RTV Rijnmond.

Volgens wethouder Bert Wijbenga (VVD) zijn de coronapandemie en de Black Lives Matter-protesten verantwoordelijk voor de toename.

Meer dan achthonderd meldingen hadden te maken met de coronacrisis, waaronder een liedje van Radio 10, waarin Chinezen werden bespot en de schuld kregen voor de coronauitbraak.

Het domein waarover de meeste meldingen binnenkwamen was de arbeidsmarkt, aldus wethouder Wijbenga: ongeveer 230. Dit is vergelijkbaar met de cijfers uit 2019. Het gaat om leeftijdsdiscriminatie bij sollicitaties, het niet verlengen van een contract bij zwangerschap of mensen die getreiterd worden vanwege hun etnische achtergrond.

Amsterdam: OM onderzoekt roepen ‘Khaybar’ tijdens Palestina-demo

0

De officier van justitie stelt een strafrechtelijk onderzoek in naar het roepen van ‘Khaybar’ tijdens de pro-Palestijnse demonstratie van een maand geleden in Amsterdam. De officier acht de kreet ‘in beginsel strafbaar’, meldt het Centraal Joods Overleg, dat aangifte had gedaan.

Het gaat om de kreet: ‘Khaybar, Khaybar, ya Yahud, Jaish Muhammed, sa Yahud’  (‘Joden, herinner je Khaybar, het leger van Mohammed keert terug’). Islamistische demonstranten refereerden hiermee naar de door de profeet Mohammed gewonnen slag bij Khaybar (629), waarna alle mannelijke leden van een Joodse stam nabij Medina werden uitgemoord.

Islamistische activisten in Amsterdam droegen ook borden (foto) met teksten als ‘The Muslim Ummah is like one body’ (De islamitische wereldgemeenschap is als één lichaam’) en pleitten in plaats van een tweestatenoplossing (een Israëlische en een Palestijnse staat) voor ‘One State – The Caliphate’ (‘Eén staat: het kalifaat’). Tevens werden er Taliban-vlaggen gespot.

‘Diep triest dat nu ‘Khaybar’ door ons Amsterdam klinkt met oproepen voor één kalifaat-staat; wat neerkomt op opheffen staat Israël. Ranzig antisemitisme’, reageerde CDA-raadslid Diederik Boomsma toen. En toenmalig VVD-Kamerlid (nu staatssecretaris) Dilan Yesilgöz schreef: ‘Zo ziet Jodenhaat eruit. Niets te maken met opkomen voor Palestijnse burgers. Maar alles te maken met puur antisemitisme. We gaan dit nooit accepteren.’

Ook in Utrecht werd een maand geleden ‘Khaybar’ geroepen op een pro-Palestijnse demonstratie.

Is Rutte de Nederlandse Netanyahu?

Afgelopen weekend kwam na meer dan elf jaar in Israël een einde aan het premierschap van Benjamin Netanyahu. Keer op keer was hij er tot dusverre in geslaagd om de grootste partij te worden en vervolgens via allerlei ingewikkelde coalities aan de macht te blijven. Door de ene helft van de bevolking wordt hij op handen gedragen, door de andere helft in toenemende mate als amoreel verafschuwd.

Omdat zijn tegenstanders onderling te verdeeld waren, wist hij echter met elk schandaal uiteindelijk weer weg te komen. Slechts door de totstandkoming van een Coalitie van Gemeenschappelijke Afkeer beet hij nu in het zand. Alleen die gemeenschappelijke afkeer houdt die politiek-inhoudelijk zo onwaarschijnlijke coalitie bijeen. De vraag is hoe houdbaar zij daarmee is.

Ook in Nederland hebben we al tien jaar dezelfde premier wiens partij bij vier verkiezingen als de grootste uit de bus is gekomen – de eerste twee keer slechts ternauwernood – en door zeer diverse coalities zijn politieke leven steeds weer weet te rekken. En ofschoon het er in het Nederlandse parlement minder luidruchtig en (van Dion Graus afgezien) handtastelijk aan toegaat dan in het Israëlische: ook Mark Rutte klampt zich verbeten vast aan de macht.

Dat konden we begin april zien, toen zijn positie door zijn zoveelste leugen in Ollongrengate even aan het wankelen leek te worden gebracht. Een motie van wantrouwen, gericht tegen zijn persoon – als premier was hij door het toeslagenschandaal inmiddels al met zijn kabinet demissionair – werd door de complete oppositie gesteund, een formeel niet-verplichtende motie van afkeuring ook door de coalitie minus zijn eigen VVD.

Formeel niet-verplichtend, en hoewel de boodschap in feite duidelijk was, ging Rutte om zijn baantje te behouden op de formalistische tour. Een motie van afkeuring is in feite een elegante, diplomatieke vorm van een motie van wantrouwen, die – en dat was ook de boodschap van ex-diplomaat Sigrid Kaag – de betrokkene de kans geeft om de eer aan zichzelf te houden. Dat vergt alleen wel één ding: dat de betrokkene inderdaad over eergevoel beschikt.

Inmiddels ziet het ernaar uit dat hij er inderdaad in slaagt om zichzelf weer terug in het torentje te chanteren. Dit, omdat het hele VVD-mastodontendom zich als een ondoordringbare haag rond Rutte heeft geschaard en de andere partijen zich daar weer zuchtend bij neerleggen.

Ook Mark Rutte klampt zich verbeten vast aan de macht

Om hem en het aan hem vastgeklonken CDA van Hoekstra-minus-Omtzigt uit het regeerkasteel weg te houden zou in Nederland een even onwaarschijnlijke Coalitie van Gemeenschappelijke Afkeer nodig zijn, die reikt van PvdA tot PVV – overigens allemaal partijen met wie Rutte in het verleden zonder schroom heeft samengewerkt.

Daardoor geldt voor Nederland hetzelfde als voor Israël: net zomin als alle aan hem klevende schandalen tot afgelopen weekend de verkiezingszeges, en daarmee de eeuwige terugkeer van Netanyahu in de weg stonden, zo geldt dat tot dusver voor de schandalen rond Ruttes VVD. Het toeslagenschandaal interesseert zijn kiezers geen lor.

Corruptie: ook al is Ruttes VVD in dat opzicht minder ver ontspoord dan Netanyahu’s Likud, het was het afgelopen decennium met afstand de partij die het meest met integriteitsschandalen te kampen had.

Netanyahu schroomde niet om te pacteren met ultra-orthodoxe joden en agressieve extreemrechtse nationalisten, die het liefst alle Palestijnse moslims zouden deporteren. Rutte had in 2010 evenmin moeite om in die hoek coalitiesteun te zoeken. Het Nederlandse equivalent van de Israëlische theocraten, de SGP, betitelde hij als ‘een hele leuke partij’, en het Nederlandse equivalent van de Israëlische extreemrechtse nationalisten, de PVV – die het liefst ook alle moslims zou deporteren, zowel die in Nederland als die in Israël – als ‘een hele normale partij’.

Dat beide partijen toch op gespannen voet staan met de liberale beginselen vormt voor Rutte geen belemmering, omdat hij als ex-manager van een multinational Nederland als BV beschouwt en geen beginselen heeft.

Dat aan de Wilderscoalitie een voortijdig einde kwam, was ook niet vanwege een morele opstand in Ruttes eigen partij. Daar raakt men alleen van de kook vanwege mogelijke samenwerking met GroenLinks. Samenwerking met partijen die de rechtstaat willen opdoeken: geen bezwaar.