18.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 641

Primeur in Canada: hijabi presenteert primetime nieuwsshow

0

Ginella Massa (33) is de eerste Canadese journaliste met een hoofddoek én een landelijke tv-show.

Maandag presenteerde Massa (foto) op de Canadese publieke omroep voor het eerst haar nieuwe dagelijkse primetime nieuwsshow Canada Tonight, een soort Canadese versie van Nieuwsuur. Hiervoor was ze voornamelijk actief bij lokale media.

In Canada klinkt ook kritiek, voornamelijk vanuit social media gebruikers die een hijabi op tv nog een brug te ver vinden. Maar die kritiek glijdt van haar af als water van een nat eendje, laat ze weten.

‘Ze beoordelen mij niet om wat ik kan, maar voor wat ik heb gekozen om te dragen’, zegt ze. ‘En dat is hun probleem.’

Sowieso heeft ze de nodige kritiek op het probleem van racisme en discriminatie in Canada, het land dat de laatste tijd zo vaak als de fatsoenlijke noorderbuur van Trumps Amerika wordt gezien.

‘We doen hier zo zelfvoldaan dat we denken dat wat aan de zuidelijke kant van de grens (met Amerika, red.) gebeurt een Amerikaanse probleem is. We weten dat dat soort retoriek erg zichtbaar is in Canada, zowel op het internet als in de mainstream politiek.’

Antiracistische professor Philomena Essed wint Amsterdamse prijs

0

De Nederlands-Amerikaanse wetenschapper Philomena Essed heeft de ‘Nieuw Amsterdam Prijs: Een leven lang voor de stad’ ontvangen. Ze kreeg de prijs voor haar jarenlange werk en bijdragen binnen de strijd tegen alledaags en institutioneel racisme.

De prijs werd uitgereikt in debatcentrum Pakhuis De Zwijger, tevens initiatiefnemer van de prijs, door activist Jerry Afriyie van actiegroep Kick Out Zwarte Piet.

Esseds boek Alledaags Racisme (1984) ‘gaf een nieuw vocabulaire om de strijd (tegen racisme, red.) en het gesprek op een andere manier te voeren’, aldus Afriyie. Hij noemt Essed ‘een van de reuzen op wier schouders ik sta’.

In Alledaags Racisme onderzocht de antropologe het racisme dat leden van etnische minderheden ervaren in de alledaagse omgang met mensen buiten hun etnische groep. Alledaags racisme wordt gedefinieerd vanuit de perceptie van de mensen die het racisme ondervinden.

Of het racisme wel of niet opzettelijk is vindt Essed niet relevant, zo betoogt ze in haar boek: ‘Bewust of onbewust, gewild of niet, iedere witte persoon in de Nederlandse samenleving profiteert direct of indirect van de eigen bevoorrechte positie ten opzichte van zwarte medeburger.’

In 1984 vond haar pleidooi nog nauwelijks weerklank in Nederland, maar antiracistische activisten hebben haar boek herontdekt. Essed (Antioch University, VS) en emeritus hoogleraar Gloria Wekker (Universiteit Utrecht) worden beschouwd als de éminences grises van de Nederlandse antiracismebeweging.

Erdogan wil betrekkingen met EU ‘opnieuw op de rails zetten’

0

De Turkse president Erdogan staat klaar om de relatie tussen zijn land de Europese Unie ‘opnieuw op de rails te zetten’, zegt hij.

Erdogan deed zijn uitspraken tijdens een online meeting met de ambassadeurs van de EU-landen in Ankara. ‘Wij hopen dat onze Europese vrienden dezelfde bereidwilligheid zullen tonen’, zei de president.

‘Onze prioriteit is van 2021 een succesjaar maken in de relaties tussen Turkije en de EU. We kunnen er geraken met een langetermijnvisie, ver verwijderd van vooroordelen en vrees.’

De uitspraken van Erdogan komen op een moment waarop de verhoudingen ernstig bekoeld zijn. De EU bereidt nu sancties tegen Turkije voor. Dit, in reactie op de uitdijende activiteiten van Turkije in de oostelijke Middellandse Zee, waar Griekenland last van heeft. Ook de Turkse inmenging in de conflicten om Syrië, Libië en Nagorno-Karabach kan op afkeuring rekenen vanuit de EU.

Om de betrekkingen met de EU te verbeteren, reikt Erdogan nu enkele olijftakken uit. Op donderdag 21 januari heeft de Turkse minister van Buitenlandse Zaken een topontmoeting in Brussel. Erdogan zelf telefoneerde met Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie. Von der Leyen verklaarde na afloop een constructieve relatie met Turkije te willen.

De Duitse Groenen-politicus Cem Özdemir reageert met de nodige hoon. ‘Ik heb een paar ideeën voor Erdogan’, twittert hij: ‘Geen fascismevergelijkingen meer, voortgang in de bijeenkomst met Griekenland op 25 januari, vrijlatingen van de politieke gevangen, wetenschappelijke vrijheid, einde aan de militaire avonturen in de Europese achtertuin.’

Rapport: meer christenvervolging in India en Turkije door nationalisme

0

De christelijke NGO Open Doors heeft een nieuwe Ranglijst Christenvervolging uitgebracht. Op de lijst staan met name islamitische landen. Snelste stijger is Turkije.

Traditiegetrouw staat het communistische Noord-Korea op plek 1 van de jaarlijkse ranglijst. Plaats 2 tot en met 9 is ingeruimd voor islamitische landen en op nummer 10 staat India.

Volgens Open Doors is het geweld tegen christenen in India enorm toegenomen sinds premier Narendra Modi aan de macht kwam in 2014, en verergerde de situatie in 2019 na zijn herverkiezing.

‘Hindoe-extremisten zetten hun gewelddadige aanvallen tegen christenen en kerken onverminderd voort. Opvallend is dat er nauwelijks strafrechtelijke vervolging plaats vindt. Dit dient de hindoe-nationalistische agenda van de regering. De boodschap die zeer actief wordt uitgedagen is: ‘Om Indiaas te zijn, moet je hindoe zijn’.’

Daarnaast bemoeilijkt de Indiase overheid het werk van christelijke scholen, ziekenhuizen en kerkelijke organisaties met een in 2020 aangenomen wet, die bepaalt dat NGO’s niet langer afhankelijk mogen zijn van giften uit het buitenland. Hierdoor zijn veel christelijke NGO’s in de problemen gekomen.

Turkije steeg van 36 naar 25 en is daarmee de snelste stijger. Sinds de mislukte staatsgreep tegen Erdogan voert de Turkse president een uitgesproken nationalistische agenda, aldus Open Doors, en doet hij daarbij steeds openlijker beroep op islamitische geloofswaarden. Hierdoor is de atmosfeer ten aanzien van de christelijke minderheden in het land, zoals de Armeense en Grieks-orthodoxe christenen, ‘ronduit haatdragend’ geworden.

Open Doors noemt onder meer de transformatie van de Hagia Sophia-kathedraal en de Chora-kerk in een moskee. Ook de onopgeloste moord op een Chaldeews-christelijk echtpaar in Zuidoost-Turkije komt aan bod, evenals de mishandeling van Armeense en Chaldeeuws christenen in Ankara door extreemrechtse bendes en de Turkse militaire operaties in Noord-Syrië en Noord-Irak, waar behalve Koerden ook christenen het slachtoffer van zijn geworden.

Andere trends uit het rapport zijn toenemend geweld tegen christenen in Afrika, met name in Nigeria en de toenemende surveillance van de Chinese Communistische Partij, die christenen scherp in de gaten houdt. Het rapport ziet ook een rol weggelegd voor de coronapandemie, waarbij christenen in India en sommige islamitische landen worden overgeslagen bij het uitdelen van voedselhulp.

Moeten we Amerika nog serieus nemen?

0

Lenin had het professioneler aangepakt. De Trump-putsch eindigde, hoe bedreigend zij ook even was, uiteindelijk in een farce. Hij toonde daarbij niet alleen de ontsporing van de Amerikaanse democratie, maar ook de absurditeiten van de Amerikaanse samenleving: op CNN werd de revolutie onderbroken voor reclame – de commercie gaat altijd voor.

En dan de ongedisciplineerde revolutionaire meute zelf: gezien hun merkwaardige uitdossing was het voor sommigen vooral een soort van historische re-enactment, alsof ze 1776 over gingen doen. Verbaal kwam men daarbij niet verder dan het brullen van ‘USA, USA’. Dan hadden de Founding Fathers indertijd toch meer tekst achter de hand.

Voor anderen had het meer iets van een toeristisch uitje: selfies schietend in het bolwerk van de macht – niet de verovering van die macht leek centraal te staan, maar de eigen aanwezigheid. Waarmee zij, in hun vergaande domheid, meteen zelf al aan de rechter het materiaal voor hun veroordeling hebben geleverd.

Het is tekenend voor een typisch Amerikaanse vorm van naïviteit. In een land waar men zich – ondanks alle retoriek over ‘bevrijding van Washington’ door al die tot de tanden bewapende halvegaren die in de Mid-West militietje spelen – nooit echt door de overheid bedreigd hoeft te voelen. Syriërs zouden het uit hun hoofd laten, zich zo letterlijk op de sociale media te kijk te zetten.

De intellectuele equivalent van deze wereldvreemdheid – en een gebrek aan ervaring met daadwerkelijke tirannie – vormde ooit het boek van de Amerikaanse historicus Daniel Goldhagen over de Holocaust. Waarom waren de Duitsers niet massaal de straat opgegaan, om zich tegen de Jodenvervolging te verzetten? Wel, omdat Hitler geen Trump was, tegen wie je nog zonder gevaar voor eigen leven demonstreren kan.

Wat Trump ook van Hitler onderscheidt: het gebrek aan enig plan

Dat de Omwenteling in Oost-Europa in 1989 slaagde, kwam ook omdat Gorbatsjov niet naar de wapens greep. Stalin had meteen laten schieten, en Hitler ook – precies zoals Saddam Hoessein en Assad in recenter dagen demonstreerden, en ook Xi uiteindelijk niet zal schromen te doen als zijn macht echt in gevaar komt.

Hier wreekte zich de typisch Amerikaanse can do-mentaliteit, waarin dit land zo sterk van Europa verschilt. Wat de Amerikanen ontberen is het Europese gevoel voor tragiek: dat er dingen zijn die je overkomen en waaraan je als gewone burger niets kunt doen, omdat bepaalde ontwikkelingen eenvoudig over je heen walsen – en dat je dan soms elke poging tot verzet daartegen automatisch met de dood bekoopt. De Amerikaanse levensleugen ‘van krantenjongen tot miljonair’ vloeit ook uit dat extreme individuele maakbaarheidsidee voort.

Wat Trump ook van Hitler onderscheidt: het gebrek aan enig plan, gevolg van zijn chaotische en impulsieve natuur. Net als Reagan leeft hij in een droomwereld, in zijn geval die van de realityshow als opvolger van Hollywood: de macht spelen is de macht hebben. De leider van een opstand die, nadat hij tot bestorming van het Capitool heeft aangemoedigd, naar zijn witte huis gaat om er op tv naar te kijken. Hitler en Mussolini marcheerden wel aan de kop van hun stoet. Met organisatorische luiheid is nog nooit een staatsgreep gelukt.

Desondanks is het een blamage voor het wereldwijde aanzien van Amerika: zelfs een coup plegen kunnen ze daar niet goed. In Kirgizië is na een bestorming van het parlement een maffiabaas vanuit de gevangenis in het presidentieel paleis gekozen. In de Verenigde Staten gebeurt straks eerder het omgekeerde: daar belandt na zo’n bestorming de maffiabaas vanuit het presidentieel paleis mogelijk in het gevang.

Hoon was Amerika’s deel vanuit alle hele en halve autocratieën, waarvan Washington het verkiezingsproces terecht als frauduleus heeft bekritiseerd. Hoe eerlijk waren die in Amerika? Is er een gewapende interventie nodig om democratie te brengen? Wat is het verschil tussen Amerikanen die tegen de uitslag protesteren, en Russen die dat doen? Waarom heten de eersten terroristen plots en de tweeden democraten?

Dat verschil is er – maar omdat een groot deel van de Republikeinen tot het laatst toe de uitslag bleef aanvechten, zal het Biden heel wat moeite kosten om het buitenland het onderscheid tussen een Amerikaanse en een Kirgizische bananenrepubliek uit te leggen.

Opnieuw roep binnen Turkse coalitie om verbod op pro-Koerdische partij

0

De Turkse politicus Devlet Bahceli heeft opnieuw opgeroepen om de pro-Koerdische partij HDP te verbieden. Hij is de leider van de extreemrechtse MHP, de coalitiepartner van president Erdogans AKP.

Bahceli pleitte in december ook al voor een verbod. Hij linkt de HDP aan de separatistische PKK, de Koerdische organisatie die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat en al vier decennia een gewapende strijd tegen Ankara voert.

‘De HDP is een terreurprobleem, een thuishaven voor separatisme en een sinister wapen om onze democratische veiligheid te vernietigen’, tweette Bahceli toen.

Als de aanklager geen zaak wil maken tegen de HDP, dan zal MHP proberen de HDP te verbieden op basis van de Turkse partijenwet. De HDP moet volgens de MHP-leider verboden worden, omdat de pro-Koerdische partij in 2014 mensen had aangemoedigd om te protesteren tegen de Turkse regering.

De HDP beschuldigt Bahceli ervan te proberen invloed uit te oefenen op de rechterlijke macht.

In november kondigde Erdogan een reeks juridische hervormingen aan, in het licht van de groeiende economische en politieke crisis in Turkije. Bahceli vreest dat die hervormingen een verbetering van Erdogans betrekkingen met de Koerden inhouden. De AKP-regering kwam voor 2015, toen de betrekkingen met de PKK verslechterden, nog een wapenstilstand overeen met de PKK.

Erdogan zelf heeft het nu aan de stok met Kemal Kilicdaroglu. Hij is de leider van de CHP, de grootste oppositiepartij in Turkije. De Turkse president heeft maandag aangifte tegen de CHP-voorman gedaan en eist een boete van 110.000 euro omdat Kilicdaroglu hem een ‘zogenaamde president’ had genoemd. Kilicdaroglu maakte zijn opmerking zondag, in een speech met felle kritiek op het gebrek aan persvrijheid in Turkije.

Locatiedata populaire islamitische app doorverkocht aan immigratiepolitie VS

0

Ook de populaire moslimgebedsapp Salaat First heeft locatiedata doorverkocht aan de Amerikaanse overheid, meldt Vice. Vorig jaar berichtte Vice al dat gebedsapp Muslim Pro en datingapp Muslim Mingle locatiegegevens hadden doorverkocht aan het Amerikaanse leger.

De locatiedata van Salaat First, dat ruim tien miljoen is gedownload, werden via tussenbedrijven doorverkocht aan ICE, de Amerikaanse politiedienst die als taak heeft illegale immigratie aan te pakken. Gebruikers van de gebedsapp wisten dit niet, schrijft Vice.

Salaat First meldt in een reactie de locatiegegevens inderdaad te hebben doorverkocht aan het databedrijf Predicio. De gedacht was dat Predicio de gegevens zou anonimiseren en enkel zou gebruiken voor gerichte advertenties, aldus Salaat First, dat verder aangeeft begin vorige maand een streep te hebben gezet door het contract met Predicio.

Predicio zelf gaf geen antwoord gegeven op meerdere verzoeken van Vice om een reactie te geven.

‘Trump gaf in telefoongesprek Antifa schuld van bestorming Capitool’

0

Trump heeft in een privégesprek extreemlinkse activisten de schuld gegeven voor de bestorming van het Capitool. Dit meldt het Amerikaanse onderzoeksplatform Axios op basis van Republikeinse bronnen.

In een telefoongesprek met de Republikeinse politicus Kevin McCarthy zou Trump gisteren hebben gezegd dat extreemlinkse ‘mensen van Antifa’ verantwoordelijk waren geweest voor het geweld in en rond het Capitool, niet zijn eigen aanhangers.

McCarthy was het daar niet mee eens, bericht Politico: ‘Het is niet Antifa, het is MAGA (Make America Great Again, de aanhangers van Trump, red.). Ik weet dat. Ik was erbij.’

Uit de beschikbare videobeelden blijkt dat de bestormers van het Capitol Trump-aanhangers waren.

Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet, die er geen geheim van maakt te  sympathiseren met Trump, beweerde onlangs in gesprek met Ongehoord Nederland dat de rellen in het Capitol mogelijk het werk waren van extreemlinkse ‘agents-provocateurs’.

Trump begon tegen McCarthy ook over de zogenaamde verkiezingsfraude, maar het Congreslid vertelde Trump nogmaals dat hij de verkiezingen echt had verloren en dat het voorbij was.

Activiste verliest baan na ‘extreemrechtse hetze’

0

Een prominent lid van de antiracismebeweging is haar baan kwijtgeraakt na een ‘extreemrechtse hetze’ door GeenStijl en fanatieke twitteraars, melden boze mede-activisten.

Het gaat om BIJ1-lid Marisella de Cuba. Onlangs bekladde zij, in naam van de antiracistische actiegroep We Promise, verschillende plekken op straat rond het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen in Hoorn.

We Promise geeft aan dat er teksten werden aangebracht met behulp van milieuvriendelijk spuitkrijt, dat met een regenbui verdwijnt. Toch deed de gemeente aangifte tegen haar.

Ook berichtte het anonieme Twitter-account ‘Vizier op Links’ over de actie van De Cuba. Het bericht werd massaal geretweet. Het Twitter-account noemde ook haar werkgever. GeenStijl nam het bericht vervolgens over.

Nu is De Cuba haar baan kwijtgeraakt, zegt zijzelf op Facebook. Haar werkgever zal haar contract niet verlengen.

Het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen reageert op hetzelfde medium furieus: ‘Als gevolg van de extreemrechtse hetze raakt zij nu haar baan kwijt. Dit zouden wij niet mogen laten gebeuren.’ Hij zegt met andere activisten bezig te zijn ‘om solidariteit te organiseren’.

Het BIJ1-raadslid roept mensen ook op om de werkgever van De Cuba te mailen: ‘Laat hen weten waarom zij niet moeten zwichten voor de druk vanuit extreemrechts en waarom vreedzaam verzet tegen de verering van een koloniale massamoordenaar een noodzaak is!’ Tientallen mede-activisten hebben zijn oproep gedeeld.

De uit Hoorn afkomstige Jan Pieterszoon Coen (1587-1629) was als gouverneur-generaal van de VOC verantwoordelijk voor het afslachten van de bewoners van de Banda-eilanden in Indonesië. Het standbeeld voor Coen in Hoorn staat daar sinds 1893.

UPDATE: De Cuba vond vandaag onderstaande brief in de bus, meldt Veldhuizen. De activiste is in het verleden ’talloze malen’ bedreigd door extreemrechtse lieden, schreef Veldhuizen al op Facebook.

Beeld: Twitter

De joodse messias uit Turkije

0

In 1666 zorgde Sjabtai Tsvi (1626-1676), ook bekend als Sabattai Zevi, voor veel beroering. Deze uit Smyrna (het huidige Izmir, Turkije) afkomstige rabbi claimde dat hij de beloofde messias was die de joden zou redden. Nadat hij zich gedwongen tot de islam bekeerde, keerden de meeste volgelingen zich gedesillusioneerd van hem af. Een kleine groep bleef hem echter trouw. In Turkije bestaat nog steeds de islamitisch-Joodse dönme-sekte, afstammelingen van de bekeerlingen rond Tsvi. Over deze sekte doen de bizarste complotverhalen de ronde.

De Brits-Amerikaanse schrijver Christopher Hitchens (1949-2011) noemde in zijn boek God is not great (2007) Tsvi ‘de indrukwekkendste nepmessias die er ooit is geweest’. Uiteraard was Tsvi niet de eerste joodse geestelijke die claimde de messias te zijn. Dat was Jezus van Nazareth, die door de Romeinen werd gekruisigd en door de christenen nog steeds wordt vereerd als de Zoon van God. Na hem kwamen echter vele andere messiassen.

Een hele interessante messias was Mozes van Kreta in de vijfde eeuw na Christus, die beweerde dat hij de joden op Kreta via een droog pad door de zee naar het Beloofde Land zou leiden. Zijn volgelingen sprongen op de Beloofde Dag van een rots in de zee en verdronken. Mozes was verdwenen. Sommige kroniekschrijvers menen dat hij met zijn discipelen was verdronken, anderen dat hij stiekem een demon was die goedgelovige mensen in het verderf wilde storten.

Tsvi was geen martelaar en natuurlijk ook geen demon. Maar wat was hij wel? Waarom kreeg hij zoveel aanhangers? Waarom besloot hij zich tot de islam bekeren? En wie zijn de dönme-Joden, waarover in Turkije zoveel bizarre samenzweringstheorieën bestaan?

Messiaanse aspiraties

Volgens zijn aanhangers werd Tsvi geboren op Tisja Beav, de dag waarop de joodse tempel in Jeruzalem werd verwoest. De naam Sjabtai betekent letterlijk ‘de planeet Saturnus’, die soms geassocieerd werd met de komst van de messias. Tsvi groeide op in Smyrna, een Ottomaanse havenstad aan de westkust van Klein-Azië dat een belangrijk centrum was van de handel op de Levant (het oostelijk Middellandse Zeegebied). Tsvi bekwaamde zich in de studie van de Thora en de Talmoed, maar was vooral geboeid door de kabbala, de joodse mystiek.

Veel joden geloofden dat het einde der tijden op het punt stond om aan te breken. 1648 was een cruciaal jaar, omdat toen de kozakkenopstand uitbrak. De kozakken in Oekraïne trokken niet alleen ten strijde tegen hun Poolse overheersers maar organiseerden ook pogroms tegen de joden, die voor de Polen de belasting inden.

Tienduizenden joden werden vermoord tijdens deze antisemitische orgie en velen sloegen voor het geweld op de vlucht, naar Nederland en andere West-Europese landen maar ook naar het Ottomaanse Rijk, dat op religieus gebied een tolerant beleid voerde. Tsvi, die op dat moment tweeëntwintig was, vertelde in 1648 aan zijn kleine schare volgelingen over zijn messiaanse aspiraties. Toen de rabbi’s in Smyrna hier enkele jaren later lucht van kregen besloten ze om Tsvi te verbannen uit de stad.

Tsvi trok naar Salonika, het huidige Thessaloniki in Griekenland, waar hij ook discipelen maakte en in conflict raakte met de rabbi’s. Vervolgens maakte hij een reis langs allerlei steden in het Ottomaanse Rijk, waaronder Alexandrië, Athene, Constantinopel (Istanbul), Smyrna en Jeruzalem, om uiteindelijk in Caïro te belanden. Daar werd Tsvi vrienden met Raphael Joseph Halabi, een hooggeplaatste Ottomaanse ambtenaar die als taak had om onder de joden belastingen te innen.

In 1663 reisde hij in opdracht van Halabi naar Jeruzalem, om ervoor te zorgen dat de joodse gemeenschap voldoende belasting betaalde. Omdat Tsvi zeer regelmatig vastte, ’s nachts Spaanse liefdesliedjes zong die hij mystiek interpreteerde en de kinderen in Jeruzalem op snoepjes trakteerde, geloofden veel mensen dat hij een heilige man was.

Sara en Nathan

Terug in Caïro trouwde Tsvi met Sara, een zeer aantrekkelijke jonge joodse vrouw. Zij was in 1648 voor het kozakkengeweld uit Polen gevlucht en kwam in Italië terecht, waar zij het beroep van prostituee uitoefende. Sara wilde echter meer van haar leven maken, want ze beweerde dat haar geopenbaard was dat ze de bruid van de messias zou worden. Toen Tsvi van Sara’s verhaal hoorde wilde hij meteen met haar in het huwelijk treden, niet alleen omdat ze zo knap was, maar ook omdat hij dan net als de profeet Hosea getrouwd zou zijn met een prostituee. Als messias was hij namelijk ‘veroordeeld’ tot een leven met een onkuise vrouw.

In 1665 ontmoette Tsvi Nathan van Gaza, die de nummer twee van de beweging zou worden. Deze profeet was de nieuwe Elia – net zoals Johannes de Doper dat was van Jezus – die de komst van de messias zou aankondigen. Nathan vertelde bovendien dat het messiaanse tijdperk in 1666 zou beginnen, met de verovering van de wereld, zonder bloedvergieten. De messias zou daarna de Tien Verloren Stammen van Israël terugbrengen naar het Heilige Land, terwijl hij op een leeuw zou rijden met een zevenkoppige draak in zijn kaken.

Omdat de rabbi’s in Jeruzalem Tsvi als een oplichter beschouwden, vertrokken hij en zijn discipelen terug naar Smyrna, waar ze de macht over de joodse gemeenschap overnamen. Inmiddels was de messias wereldberoemd geworden, mede dankzij handelaren uit Nederland die de wonderlijke verhalen van Tsvi verder verspreidden. In Nederland, Duitsland en Italië waren aanhangers van de beweging te vinden. Rijk en arm waren betoverd door de messias. De handel stokte, bezittingen werden verkocht en rijke Joden schonken enorme bedragen aan liefdadigheid. In Amsterdam, de uitgevershoofdstad van de wereld, rolden boeken vol gebeden tot inkeer en boetedoening van de pers, in het Hebreeuws, Spaans en Portugees, met afbeeldingen van messias Tsvi op een troon.

Godsgericht

In 1666, het jaar dat het messiaanse tijdperk zou aanbreken, werd Tsvi gearresteerd in Constantinopel. De Ottomaanse machthebbers beschouwden hem als een gevaar voor de staat. Nathan van Gaza had namelijk geprofeteerd dat Tsvi sultan zou worden in plaats van de echte sultan die toen op de troon zat, iets waar de Ottomanen natuurlijk niet op zaten te wachten. De oelema, de islamitische religieuze autoriteiten, adviseerden echter om Tsvi niet te executeren, opdat zijn fanatieke aanhangers geen nieuwe religie zouden stichten.

Twee jaar duurde de gevangenschap van Tsvi. Hij werd door zijn aanhangers in de watten gelegd en leefde in luxe. Maar aan alles kwam een eind. Nehemia Cohen, een voormalige discipel, klaagde bij de grootvizier in Adrianopel, het huidige Edirne, dat Tsvi zich schuldig maakte aan ketterij en immorele praktijken.

Toen Tsvi voor de grootvizier werd geleid, werd de messias gevraagd of hij zou instemmen met een godsgericht (een rechtsprocedure waarmee de wil van God wordt vastgesteld). De boogschutters uit het paleis zouden Tsvi als doelwit gebruiken. Als de pijlen door goddelijk ingrijpen uit koers zouden worden gebracht dan was Tsvi waarlijk de messias. Als Tsvi niet wilde meewerken aan deze beproeving dan zou hij worden gespietst.

Er was echter nog een derde optie: Tsvi mocht blijven leven als hij zich tot de islam zou bekeren. De messias koos eieren voor zijn geld, zei dat er geen God was behalve Allah en dat Mohammed zijn boodschapper was en verloste daarmee zichzelf.

Zo’n driehonderd joodse families besloten zich ook tot de islam te bekeren, maar voor vrijwel alle andere noden had Tsvi nu afgedaan. Hij had zichzelf ontmaskerd als een bedrieger. In 1676 overleed de messias in zijn ballingsoord Ulcinj in Montenegro, door bijna iedereen vergeten. De dönme-Joden die Tsvi trouw waren streken neer in Salonika, waar ze een bloeiende gemeenschap stichtten die tot de jaren twintig van de twintigste eeuw zou bestaan.

Geheimzinnige gemeenschap

Bijna tweeënhalve eeuw kende Saloniki een grote gemeenschap dönme-Joden (ook wel dönmeh, van het Turkse woord dönmek, dat draaien of bekeren betekent) van zo’n twintigduizend zielen. Ze hadden zich tot de islam bekeerd, maar bleven tegelijkertijd trouw aan hun joodse tradities. Eind negentiende eeuw speelden de dönme-Joden een belangrijke rol in het opkomende Turkse nationalisme. Ze hadden progressieve privéscholen in Saloniki gesticht, waar op hoog niveau onderwijs werd gegeven. Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938, stichter en eerste president van de Republiek Turkije) volgde onderwijs op zo’n school en had ook vrienden uit de dönme-gemeenschap.

Na de Grieks-Turkse Oorlog (1919-1922) werden christenen uit Klein-Azië naar Griekenland gedeporteerd en moslims uit Griekenland naar Turkije. Ook de dönme-Joden uit Saloniki moesten naar Turkije vertrekken, omdat ze moslim waren. In de Turkse samenleving was er voor de dönme-Joden veel minder ruimte. Ze werden vanwege hun Jood-zijn gewantrouwd, ondanks het feit dat ze ook moslim waren. Voor de islamistische tegenstanders waren Atatürks connecties met de dönme-Joden het bewijs dat de door hem gestichte seculiere Turkse Republiek in werkelijkheid een Joods complot was. Sommige islamisten geloofden bovendien dat Atatürk zelf een Jood was.

Dit zijn echter niet de enige samenzweringstheorieën over de dönme-Joden. De dönme-Joden zouden er volgens nationalisten op uit zijn om Turkije over te leveren aan buitenlandse machten. In seculiere Turkse kringen bestaat er de theorie dat de huidige president Recep Tayyip Erdogan stiekem een dönme-Jood is; Koerdische nationalisten beschuldigen Turkse parlementariërs ervan stiekem dönme-Joden te zijn; volgens sommige Turkse nationalisten die wel geloven dat de Armeense Genocide heeft plaatsgevonden is deze volkerenmoord in werkelijkheid de schuld van de dönme-Joden; Soner Yelcin ten slotte schreef in 2004 de bestseller Efendi: het diepe duistere geheim van de witte Turken, waarin de linkse journalist beweert dat de Turkse elite uit dönme-Joden bestaat die verantwoordelijk zijn voor alle rampen waarmee Turkije sinds haar oprichting in 1923 kampt.

De complottheorieën over de dönme-Joden zijn een lokale Turkse variant op de klassieke samenzweringstheorieën over Joden. In De protocollen van de Wijzen van Sion, een antisemitisch schotschrift dat begin twintigste eeuw vervaardigd werd door de geheime dienst van de Russische tsaar, wordt bijvoorbeeld ‘bewezen’ dat de Joden uit zijn op de wereldmacht en in samenwerking met de Vrijmetselaars de christelijke beschaving willen vernietigen. Efendi doet sterk denken aan La France juive uit 1886, waarin de Franse antisemitische journalist Édouard Drumont ‘aantoonde’ hoe invloedrijk de Joden in de Franse samenleving waren en dat de Joden de financiële wereld in handen hadden.

Vanwege het vijandige klimaat komen de weinige dönme-Joden in Turkije niet uit voor de Joodse kant van hun identiteit. Maar het feit dat ze hun Joodse identiteit strikt verborgen houden voor de buitenwereld zorgt ervoor dat ze met geheimzinnigheid en schimmige complottheorieën in verband worden gebracht. Wetenschappers schatten dat er nu nog maar tweeduizend dönme-Joden in Turkije wonen, maar dit is een hele ruwe schatting. Dönme-Joden willen niet met de pers praten, of alleen anoniem. The Jerusalem Post sprak in 2016 met twee dönme-Joden, die vertelden dat ze het liefste zouden willen emigreren, omdat ze in Turkije niet vrij kunnen zijn. Driehonderdvijftig jaar na Tsvi is dit wat er nog over is van de eens zo bloeiende messiaanse beweging.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op de Kanttekening op 18 oktober 2018.