17.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 676

Proces tegen Turkse columnist vanwege ‘beledigen’ president Erdogan

0

Vandaag begint het proces tegen journalist Erk Acarer, die in 2016 Erdogan zou hebben beledigd in een column. In Turkije is het beledigen van de president strafbaar.

Hoewel Acarer een gevangenisstraf van vier jaar en acht maanden boven het hoofd hangt, komt hij niet achter slot en grendel terecht: hij leeft inmiddels in ballingschap in Europa. Zijn proces vindt in afwezigheid plaats.

Sinds Erdogan in 2014 president werd vonden meer dan honderd rechtszaken plaats tegen journalisten en columnisten die Erdogan zouden hebben beledigd. 61 daarvan werden daadwerkelijk veroordeeld tot een gevangenisstraf of een geldboete.

‘Het is tijd dat de Turkse autoriteiten deze repressieve en antidemocratische wetgeving intrekken en zich aan het internationale recht houden’, vindt Reporters Without Borders (RSF). De perswaakhond spreekt van ‘een ernstige beperking van het recht om geïnformeerd te worden.’

In de persvrijheidsindex van RSF staat Turkije op plek 154 van de 180 landen.

Volgens RSF staat Acarer min of meer terecht omdat hij kritiek had op president Erdogan. In zijn gewraakte column uit 2016 beklaagt Acarer zich over de dood van een student die omkwam door politiegeweld tijdens de Gezi-protesten van 2013. De verantwoordelijke politieagent verdiende straf, vindt Acarer.

China: moskeeën maken plaats voor winkelcentra

0

Moskeeën in de Chinese provincie Xinjiang worden gesloopt en maken plaats voor winkelcentra, meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine.

De aanwezigheid van de communistische partij in Xinjiang is overal voelbaar. Op de plek waar de grote, zestiende-eeuwse moskee van Kargilik stond staat nu een winkelcentrum. Vorig jaar werd de moskee gesloopt, evenals duizenden andere moskeeën in de regio.

Deze vernietigingsgolf heeft in China officieel een naam: ‘moskeeverbeteringsprogramma’. De communistische overheid wil dat de Oeigoeren gaan consumeren in plaats van bidden. ‘Een kwestie van stedelijke ontwikkeling’, aldus een Oeigoerse politieagent aan Frankfurter Allgemeine.

In tegenstelling tot de mensen op straat zijn politieagenten in Xinjiang wel spraakzaam. Maar ze vergeten al snel hun Engels als de vragen kritisch worden. Ze willen er waarschijnlijk voor zorgen dat hun collega’s elk woord dat ze zeggen kunnen controleren door Chinees te spreken, denkt de krant.

Behalve moskeeën worden ook graven geschonden van lokale heiligen, die door de Oeigoeren vereerd worden, zoals dat van de tiende-eeuwse heerser Ali Arslan Khan in Ordam Padishah. In 2019 is dit graf volkomen vernietigd door de Chinese autoriteiten. Politieagenten bewaken de plek en zeggen dat niemand er naartoe mag vanwege het coronavirus, schrijft Frankfurter Allgemeine.

De krant legde ook nog de hand op een handleiding voor ambtenaren van de veiligheidsautoriteiten, over hoe om te gaan met terugkerende studenten die merken dat hun ouders er niet meer zijn. Ze moeten worden verteld dat ze dankbaar moeten zijn ‘dat de partij en de regering (hun ouders) gratis trainingen geven om hardnekkig verkeerd denken uit te roeien’.

Er worden minstens een miljoen Oeigoeren vastgehouden in zogenoemde heropvoedingskampen, waar ze onderworpen zijn aan een streng regime, ideologisch gehersenspoeld worden en dwangarbeid moeten verrichten. Ook vernietigt de Chinese overheid moskeeën in het gebied en worden veel Oeigoerse vrouwen verkracht door Han-Chinezen of gesteriliseerd. Critici vrezen een genocide.

BIJ1 wil ‘roofkunst’ in Nederland terug naar Afrika brengen

0

De politieke partij BIJ1 is solidair met de anti-kolonialistische activisten Emery Mwazulu Diyabanza, Laehtia Babin en Sore Brama. Zij liepen op 10 september het Afrika Museum in Berg en Dal binnen om ‘gestolen’ Afrikaanse kunst terug te stelen.

Actievist Mwazulu Diyabanza legde vorige maand zijn actie als volgt uit: ‘Overal in het Westen prijken er in musea voorwerpen die een diepe significantie hebben voor Afrikaanse volkeren. Dit zijn geen gewone kunstvoorwerpen, maar culturele uitingen van onze voorvaderen die een rol spelen in wie wij zijn. Ze horen niet in musea tentoongesteld te zijn, want bij ons hebben ze spirituele en sociaal antropologische waarde; en zeker ook economische waarde. Denk maar aan de landbouw en veeteelt; iets met spirituele waarde genereert een heleboel; het beïnvloedt de visvangst, bevrucht de grond. Dat is alleen maar goed voor de mensheid. Daarom moet het terug.’

BIJ1 is het hier in essentie mee eens. ‘Het teruggeven van roofkunst is een belangrijke stap in het proces van dekolonisatie waar BIJ1 voor wil strijden’, stelt de partij van Sylvana Simons in een persbericht. ‘BIJ1 is voor een Nederland waarin erkenning is voor het verleden van mensenhandel, slavernij, kolonisatie en uitbuiting. Die periode van onrecht kan niet worden afgesloten als we niet bereid zijn actie te ondernemen om scheve verhoudingen weer recht te zetten.’

De partij vindt verder dat er een onderzoek moet komen naar ‘de roof van kapitaal en eigendom uit de voormalige koloniën, maar ook van Joden in de Tweede Wereldoorlog, de waarde van gestolen arbeid van tot slaaf gemaakten en contractarbeiders (hindoestanen, die na de afschaffing van de slavernij in Suriname in 1863 werden geronseld, red.), en de gelden die Indonesië heeft betaald in ruil voor de soevereiniteitsoverdracht (van 27 december 1949, red.)’.

Nederlandse culturele instellingen moeten volgens BIJ1 proactief zijn en zelf contact opnemen met de rechtmatige eigenaren. Dat kunnen de lokale overheden, de makers of de eigenaars van deze kunst zijn. De bewijslijst moet volgens BIJ1 bij Nederlandse instellingen liggen. Zij moeten aantonen dat voorwerpen rechtmatig zijn verworven. Kunnen ze dat niet, dan zouden ze deze ‘roofkunst’ moeten teruggeven.

Wil de Nederlandse Wes Bellamy opstaan?

0

De videobeelden staan nog scherp op mijn netvlies. De witte mannen in de Amerikaanse stad Charlottesville, die in 2017 demonstratief door de straten ‘Jews will not replace us’ en ‘You will not replace us’ scandeerden. Deze extreemrechtse, witte nationalisten – waaronder ook neonazi’s en leden van de Ku Klux Klan – protesteerden tegen het voornemen om het standbeeld van Robert E. Lee te verplaatsen. Eén van de drijvende krachten achter dit plan was de Afro-Amerikaan Wes Bellamy, die activist én politicus is. We kunnen veel van hem leren.

In het jaar waarin Donald Trump president werd werd Wes Bellamy gemeenteraadslid van Charlottesville. Een stadje met bijna 48.000 inwoners en daarmee qua inwonertal vergelijkbaar met pakweg Woerden. Bellamy was voordat hij politicus werd maatschappelijk actief als docent aan een universiteit en zette zich als vrijwilliger actief in voor de jeugd. Zo richtte hij ‘Helping Young People Evolve’ op, waarmee jongeren in kwetsbare posities hun talenten kunnen ontwikkelen met behulp van sportprogramma’s. Bellamy nam in maart 2016 het initiatief om het standbeeld van Robert E. Lee – een generaal in het leger van de zuidelijke ‘Geconfedereerde Staten’ tijdens de Amerikaanse burgeroorlog en daarmee verdediger van de slavernij – te verplaatsen, bijvoorbeeld naar een museum.

Al vrij snel nadat dit plan bekend werd ontving Bellamy doodsbedreigingen, beledigingen en verwensingen. Vooral via social media viel het ‘n-woord’ regelmatig en kreeg hij kritiek vanuit zowel zwarte als witte stadsgenoten. Sommige zwarte stadsgenoten waren van mening dat zijn plan onrealistisch was. Ze hadden zich neergelegd bij de status quo die al sinds de achttiende eeuw aan de orde was: de witte dominantie was in alle facetten van de samenleving een feit.

Daarnaast kreeg Bellamy veel kritiek van rechts-conservatieve witte Amerikanen, die in dit plan een poging zagen om de geschiedenis te herschrijven. Ook vonden ze – toen al dus – dat de hele Black Lives Matter-beweging en activisme onnodig ontwrichtend zouden werken. Bellamy en anderen hielden echter de rug recht. In februari 2017 besloot de gemeenteraad tot het verwijderen van het standbeeld. En toen was het hek van de dam.

Na een protestmars van de KKK in juli volgde een grote extreemrechtse rally in augustus. Deze demonstratie liep compleet uit de hand. Een tegendemonstrant werd zelfs vermoord en negentien anderen raakten gewond toen een witte nationalist met een auto op een groepje tegendemonstranten inreed. President Trump had moeite dit extreemrechtse geweld te veroordelen: hij gaf aan dat de onderliggende haat van ‘meerdere kanten’ kwam.

De doodsbedreigingen richting Bellamy, nog altijd een activistische leider en politicus, stapelden zich op. Ze richtten zich nu ook op zijn echtgenote en zijn drie kinderen. Desondanks hield hij vast aan zijn missie. En dat niet alleen.

Bellamy wist de gemeenteraad unaniem achter zijn plan te krijgen om structureel bij te dragen aan de ontwikkeling en gelijke kansen van Afro-Amerikanen in zijn stad. Dit ‘Equity Package’ bevatte concrete maatregelen op het gebied van onderwijs, volkshuisvesting, de arbeidsmarkt en het voeren van een dialoog over racisme en gelijke behandeling. Vier miljoen dollar werd vrijgemaakt voor dit plan. Ook zorgde Bellamy ervoor dat elke inwoner van Charlottesville in een sociale huurwoning gebruik kon maken van supersnel internet – een basisbehoefte in de moderne westerse wereld.

Welke succesvolle activist kan ook effectief zijn als politicus en gelijktijdig op twee borden schaken?

Terwijl de media vooral symbolische maatregelen als het verwijderen van een historisch standbeeld in beeld brengen, wordt in de politieke arena op zeer concrete wijze gewerkt aan het verbeteren van het alledaagse leven van Afro-Amerikanen. Maar het een kan niet zonder het ander. Juist omdat Bellamy een zichtbare, activistische en maatschappelijk breed gedragen leider was, kon hij als gemeenteraadslid effectiever opereren. Hoe meer maatschappelijke invloed, des te meer politieke invloed.

Daarom ben ik erg benieuwd naar de Nederlandse Wes Bellamy: welke succesvolle activist kan ook effectief zijn als politicus en gelijktijdig op twee borden schaken? Dit type tweebenig leiderschap lijkt mij in het huidige kwetsbare tijdsgewricht waarin we leven van buitengewoon groot belang. Ik kijk met extra belangstelling uit naar de kandidatenlijsten voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart.

Libanese arts (40) afgewezen als Duits staatsburger: weigerde vrouw een hand

0

Een rechtbank in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg heeft geoordeeld dat een Libanese moslim het Duitse staatsburgerschap niet mag krijgen. De reden: hij weigert vrouwen de handen te schudden, meldt Deutsche Welle

Het gaat om 40-jarige Libanese arts, die sinds 2002 in Duitsland woont. Hij werkt nu als senior arts in een Duitse kliniek. Hij heeft in 2012 het Duitse staatsburgerschap aangevraagd en een verklaring van loyaliteit aan de Duitse grondwet ondertekend.

Hoewel de arts een maximale score haalde voor het staatsburgerschapsexamen, mag hij geen staatsburger worden. Hij weigerde de vrouw die hem het naturalisatiecertificaat moest overhandigen de hand te schudden. Zij weigerde vervolgens hem dit certificaat te overhandigen.

De arts besloot daarop naar de rechter te stappen, maar trok dus aan het kortste eind.

De rechter oordeelde dat iemand die een handdruk afwijst vanwege een ‘fundamentalistische opvatting van cultuur en waarden’ omdat hij vrouwen ziet als ‘een gevaar voor seksuele verleiding’ daarmee ‘integratie in de Duitse levensomstandigheden’ afwijst.

De Libanese arts kan tegen het besluit van de rechter in hoger beroep gaan.

Franse regering wil Organisatie Tegen Islamofobie verbieden

0

De Franse minister Gérard Darmanin (Binnenlandse Zaken) wil de Organisatie Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) verbieden. Deze moslimraad, die moslims in Frankrijk juridische bijstand biedt in moslimhaat-gerelateerde zaken, zou een ‘vijand zijn van de republiek’.

‘We moeten stoppen met naïef zijn en de waarheid onder ogen zien: er is geen mogelijkheid om ruimte te bieden aan de radicale islam. Elk compromis compromitteert’, twitterde de bewindsman vandaag. Darmanin wil ook de islamitische NGO BarakaCity verbieden.

De islamitische journaliste Aida Alami (the New York Times) vraagt zich op Twitter af of de minister daadwerkelijk CCIF kan verbieden. Ze zegt ook dat zijn tweet (uiterst) rechts in de kaart speelt.

CCIF ligt onder vuur na de moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty, die afgelopen vrijdag door een 18-jarige man werd onthoofd. Paty liet in zijn lessen de controversiële Mohammed-cartoons zien van Charlie Hebdo. Volgens de Franse krant le Monde heeft de 18-jarige verdachte contact met de leerlingen van Paty gezocht en hen geld aangeboden om de docent aan te wijzen.

CCIF is in 2003 opgericht en telt meer dan 12.000 leden. De organisatie registreert meldingen van moslimhaat en zegt dat ‘islamofobie’ groeiende is in Frankrijk. Begin dit jaar ontwikkelde CCIF een speciale tool om moslimhaat te meten, met financiële steun van de Europese Commissie.

Het CCIF heeft de naam dat het nauw aanleunt bij de Moslimbroederschap, een uiterst conservatieve moslimorganisatie die in Egypte is verboden en in het Westen met argusogen wordt bekeken.

De Franse president Emmanuel Macron verklaarde twee weken geleden al de oorlog aan ‘islamitisch separatisme’ in zijn land. Macron wil ‘ongewenste buitenlandse invloed’ beperken en een Franse islam ontwikkelen die met secularisme te verenigen valt.

51 islamitische verenigingen zullen deze week bezoek krijgen van de autoriteiten, zei minister Darmanin vanochtend op de Franse radio.

Kick Out Zwarte Piet: ‘Ook Grijze Piet is racistische karikatuur’

0

Volgens de antiracistische actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) is ook Grijze Piet racisme. Sommige gemeenten willen volgend jaar met een Grijze Piet komen, maar daar is KOZP het niet mee eens.

De Leeuwardense Sinterklaasvereniging introduceerde Grijze Piet vorige week als alternatief voor Zwarte Piet. Grijs zou ervoor zorgen dat Pieten ‘mythische onbekende personen’ blijven. ‘Daarnaast is grijs een neutrale kleur, grijs heeft geen negatief imago.’

Ook Venlo, Den Helder, Breda en Dordrecht zijn van plan om Grijze Piet te introduceren. In Arnhem weigerde de gemeenteraad onlangs een voorstel van de lokale Sinterklaasvereniging om Grijze Piet te introduceren. Grijze Piet lijkt nog altijd te veel op zijn zwarte evenknie, aldus een meerderheid.

Ook KOZP ziet Grijze Piet liever vandaag nog verdwijnen. ‘Vaak behoudt ook de grijze piet rode lippen en een ‘afro’-pruik en past deze variant perfect in het rijtje van de zwarte en bruine pieten’, schrijft KOZP in een statement.

De actiegroep vindt Grijze Piet een halfslachtige oplossing en geen dialoog waard. KOZP hoopt dat gemeentes geen subsidie meer geven aan intochtcomités die vasthouden aan deze Piet. Schoorsteenpiet, een Witte Piet met roetvegen, mag wel.

‘Wij werken graag met intochtcomités en gemeenten samen om een volwassen keus te maken voor een feest waar alle kinderen aan mee kunnen doen’, stelt de organisatie. Alleen racismevrije Sinterklaasintochten mogen nog subsidie krijgen, vindt KOZP.

Na het boerkaverbod een hijabverbod, vrezen sommigen: ‘Kans is reëel’

0

De Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding, ook bekend als het boerka- en nikabverbod, is wederom in opspraak. Dit verbod versterkt het al aanwezige klimaat van geweld en discriminatie tegen moslimvrouwen, stelt Stichting Meld Islamofobie. De stichting pleit voor onmiddellijke afschaffing, ook om verdere beperking van de godsdienstvrijheid – zoals een hijabverbod – te voorkomen.

Met ‘gezichtsbedekkende kleding’ duidt de wet op het dragen van onder andere helmen, bivakmutsen en de nikab. Het gedeeltelijke verbod geldt vanaf augustus 2019 in onderwijs- en zorginstellingen, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen. Zo kunnen burgers worden gevraagd om gezichtsbedekkende kleding af te doen. Weigeren ze dit, dan kunnen medewerkers van de desbetreffende instellingen de politie inschakelen. Vervolgens kan de politie een boete uitschrijven van 415 euro.

‘De wet heeft het niet specifiek over een boerka of nikab. Als we de formulering bekijken, dan lijkt het neutraal’, vertelt Ibtissam Abaaziz, onderzoeker en medeoprichter van Stichting Meld Islamofobie. ‘Toch weten we dat deze wet bedoeld is voor moslimvrouwen die ervoor kiezen een gezichtssluier te dragen. Dat zie je al aan de gekozen benaming van de overheid om deze wet aan te duiden. Op de website van de Rijksoverheid valt niet voor niets te lezen dat deze wet in de volksmond bekendstaat als het boerka- of nikabverbod.’

In 2005 deed Geert Wilders tijdens een Kamerdebat over radicalisering onder moslims het eerste aanzet voor een verbod op gezichtsbedekking. ‘Het heeft veertien jaar geduurd voordat het nikabverbod uiteindelijk werd aangenomen. Ondanks kritiek en juridische bezwaren van de Raad van State, het College voor de Rechten van de Mens en Amnesty International, werd de wet toch doorgezet’, aldus Abaaziz. Vlak na de invoering van de wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding plaatste Wilders de volgende tweet: ‘Nu het boerkaverbod is ingevoerd, kunnen we ons gaan inzetten voor de volgende stap: een hoofddoekverbod in Nederland.’

Volgens Abaaziz is het denkbaar dat een hoofddoekverbod zal volgen. ‘De kans op een hoofddoekverbod in Nederland is reëel. Uiteraard zal dit niet morgen of volgend jaar gebeuren, maar moslimvrouwen met hijab worden al regelmatig gediscrimineerd, zoals ook te merken is op de arbeidsmarkt’, zegt zij. ‘In 2017 deed het Europees Hof van Justitie een uitspraak over het weren van moslima’s met hoofddoek op de arbeidsmarkt. Zo mogen commerciële organisaties werknemers met hijab weigeren, wanneer zij aan kunnen tonen dat zij structureel een neutraliteitsbeleid hanteren. Het bedrijf zou daarmee niet in strijd zijn met de rechten van de moslimvrouw.’ 

Meld Islamofobie

Vanuit Meld Islamofobie doet Abaaziz sinds 2016 onderzoek naar meldingen van discriminatie en geweld tegen moslims. ‘Meld Islamofobie krijgt meldingen binnen van moslims die te maken hebben gehad met fysieke of verbale agressie op grond van hun geloof. Ze komen met uiteenlopende redenen. Wat wij voor deze mensen kunnen betekenen, hangt af van wat de melding is en wat de mensen er zelf mee willen doen’, vertelt Abaaziz. ‘Sommigen willen een luisterend oor, sommigen willen een melding doen voor de statistieken en anderen willen er ook echt iets mee doen.’

Mocht de benadeelde aangifte willen doen, dan kan een juristenteam vanuit Meld Islamofobie hulp verlenen. Volgens Abaaziz zijn niet alle casussen geschikt om strafrechtelijk te beslechten. ‘Vaak kunnen we meldingen doorverwijzen naar een discriminatiebureau of naar het College voor de Rechten van de Mens’, zegt zij. In sommige gevallen kan een simpele hashtag op social media zelfs uitkomst bieden, zoals toen in 2018 een medewerkster met hijab van parfumerieketen Douglas in Leeuwarden niet langer in de winkel mocht werken en naar het magazijn werd gestuurd. Na een hashtag die viral ging en een oproep om de winkelketen te boycotten, paste het hoofdkantoor uiteindelijk de kledingvoorschriften aan.

Burgerarrest

Vanwege de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding deed Meld Islamofobie opnieuw onderzoek naar moslimdiscriminatie. De bevindingen werden onlangs gepubliceerd in het ‘Zwartboek Boerkaverbod’, een bundeling van 54 meldingen van moslimhaat die sinds de invoering van het nikabverbod op 1 augustus 2019 zijn gedaan.

De stichting concludeert dat moslimvrouwen – met én zonder gezichtssluier – vaker doelwit zijn van moslimhaat sinds de invoering van het verbod. Ook worden vrouwen met boerka en nikab bejegend op plekken waar de wet niet geldt, zoals op speeltuinen, in winkels en op straat. Het valt Meld Islamofobie op dat de agressor vaak verwijst naar het verbod als reden om de gesluierde moslimvrouw aan te vallen. Ook zou de politie niet altijd goed op de hoogte zijn van wat de wet inhoudt. De stichting wijst erop dat de Nederlandse politie liet weten dat een burgeraanhouding bij overtreding van het nikabverbod mogelijk is.

Dat schreef ook het AD vlak na de invoering van de wet vorig jaar, aldus Abaaziz. In dat artikel was te lezen wat burgers stapsgewijs kunnen doen om een burgerarrest uit te voeren bij overtreding van het boerkaverbod. ‘Een dergelijke boodschap creëert niet alleen onveilige situaties waarin burgers het heft in eigen handen nemen, maar vormt ook een voedingsbodem voor het al aanwezige klimaat van geweld en discriminatie tegen moslimvrouwen’, zegt zij. Hoewel het artikel in het AD niet daadwerkelijk leidde tot een burgerarrest, heeft het op social media wel geleid tot klopjachten op gesluierde moslima’s, stelt Abaaziz.

‘Deze wet kwam uit de koker van een politicus die duidelijk anti-islam is, en dat is zorgelijk’

‘Wanneer er wordt gesproken over het nikabverbod en de redenen achter dit verbod, dan gaat het al snel over het ongemak dat mensen ervaren bij het aanzien van een nikab of boerka’, gaat zij verder. ‘Het argument voor een nikabverbod wordt verpakt in redenen als veiligheid, communicatie en identificatieplicht. Toch speelt het gevoel van sommige mensen die zich eraan storen een grote rol bij de totstandkoming en handhaving van deze wet. Dat gevoel moet toch niet de reden zijn waarom we in Nederland een wet in stand houden die niet alleen bijdraagt aan discriminatie, maar dit ook nog eens normaliseert?’

Bescherming

Dat sommige mensen een gevoel van ongemak ervaren bij een nikab of boerka begrijpt Soukhaina* echter wel. Zij werkt als onderwijzeres bij verschillende islamitische basisscholen en draagt zelf een hijab.

‘Als ik ervoor kies om bedekkende kleding te dragen, dan doe ik dat voor mijzelf’, zegt zij. ‘Het dragen van een hoofddoek of nikab is naast een vorm van godsbewustzijn ook een symbool van kuisheid, om je als vrouw te beschermen tegen lust. De boerka is natuurlijk ook een uitgesproken symbool van bescherming tegen lust. Maar wat de boerka in dit geval doet is het tegenovergestelde. Het gaat voorbij aan waar dit kledingstuk voor bedoeld is, omdat je in de Nederlandse maatschappij met boerka of nikab dan juist heel erg opvalt en dat er dan ongewild de aandacht op je wordt gevestigd.’

‘Ik vind het ingewikkeld, omdat ik gezichtsbedekking zie als een vorm van extremisme. Je scheidt jezelf dan van de werkelijkheid. Maar als je in de maatschappij wil functioneren moet je ook concessies maken’, gaat zij verder. Zelf denkt Soukhaina niet dat een hoofddoekverbod snel na het nikabverbod zal volgen. Ondanks dat sommige moslimvrouwen worden bekritiseerd om de hijab, zijn ze volgens haar niet weg te denken in de hedendaagse Nederlandse maatschappij.

De verwarring die nu is ontstaan, nu burgers vanwege de coronamaatregelen mondkapjes in het openbaar vervoer moeten dragen, is haar niet ontgaan. ‘Daarmee snijdt de overheid zichzelf wel in de vingers. Want als een moslimvrouw geen gezichtssluier in het OV mag dragen om de veiligheid, waarom zouden andere burgers dat dan wel mogen om de coronamaatregelen?’

Gezichtssluier verplicht?

In de Koranische verzen 53 en 59 van Soera Al Ahzaab 33 wordt gesproken over de kledingvoorschriften van de moslimvrouw. Vers 53 benoemt het aanspreken van vrouwen vanachter een scherm. Dit scherm duidt volgens sommige islamitische geleerden op de gezichtssluier. Echter denkt een groot deel van de geleerden dat dit vers enkel verwijst naar de vrouwen van de profeet Mohammed en niet naar alle moslimvrouwen, waardoor de gezichtssluier voor moslima’s niet verplicht zou zijn.

Binnen de islamitische traditie zijn de meningen over gezichtsbedekking verdeeld, stelt Leona Ahmed. Als geestelijk verzorger heeft zij zich verdiept in de bronnen waarin de gezichtssluier voor moslimvrouwen zijn oorsprong vindt. ‘Islamitische geleerden baseren hun oordeel op verschillende bewijzen uit de Koran en Hadith (overleveringen van de profeet Mohammed, red.)’, zegt zij. ‘Waar alle geleerden het over eens zijn is dat de gezichtsbedekking toegestaan of aanbevolen is. De uitspraak dat de gezichtsbedekking geen plek kent in de islam, wat beweerd wordt door sommigen, is incorrect’, aldus Ahmed.

‘De uitspraak dat de gezichtsbedekking geen plek kent in de islam is incorrect’

Beide meningen – de meerderheidsmening dat de gezichtssluier niet verplicht is en de minderheidsmening dat de sluier wel verplicht is – zijn met een beroep op de Koran en de Hadith te verdedigen, aldus Ahmed. ‘De beslissing is uiteindelijk aan de vrouw zelf. Vooral in een land als Nederland, waar de vrouw zogeheten autonomie en vrijheid heeft, zou ze dit voor zichzelf mogen en kunnen beslissen.’

De islam kent echter flexibiliteit in dit vraagstuk, waardoor de vrouw haar culturele en maatschappelijke context in acht kan nemen voordat ze tot een keuze komt, aldus Ahmed. Daarnaast zou de Nederlandse moslimvrouw zich kunnen afvragen of het dragen van de nikab haar eigen veiligheid belemmert. Dit omdat ze zich niet in een omgeving bevindt waar de nikab vanzelfsprekend is.

‘Maar dat betekent niet dat moslims voorschriften vanuit de Koran achterwege moeten laten als enkel de omgeving zich er niet prettig bij voelt. Stel dat een meerderheid ineens vindt dat de hoofddoek verboden moet worden en het daadwerkelijk leidt tot een wet die de hijab gedeeltelijk of volledig verbiedt. Moeten moslimvrouwen zich dan daaraan houden? Nee. Daarmee wil ik benadrukken dat de vrouw hierin het laatste woord heeft en niet haar omgeving’, zegt Ahmed.

Tegengeluid 

Wat betreft de afschaffing van het nikabverbod is het volgens Ibtissam Abaaziz van Meld Islamofobie belangrijk dat moslims verder denken dan hun persoonlijke bevindingen op de gezichtssluier. ‘Diverse stemmen binnen de moslimgemeenschap is een groot goed, en dat moet gekoesterd worden’, zegt zij. ‘Wanneer we het hebben over het boerka- en nikabverbod is het echter minder belangrijk of je als moslim vindt dat een gezichtssluier extreem is of niet, omdat het gaat om de beperking van de godsdienstvrijheid. Deze wet kwam uit de koker van een politicus (Geert Wilders, red.) die duidelijk anti-islam is, en dat is zorgelijk.’

Bovendien leidt de wet tot verbale en fysieke agressie, zegt Abaaziz. ‘Alleen al daarom moet je je tegen dit verbod uitspreken.’ Zo kwam Meld Islamofobie samen met actiegroep De Goede Zaak met een petitie voor de afschaffing van het boerkaverbod. De petitie wordt binnenkort aangeboden aan de Tweede Kamer en is inmiddels ondertekend door ruim 3.000 mensen.

‘Als je kijkt naar de politieke context, dan denk ik niet dat het nikabverbod snel zal worden afgeschaft’

Of de afschaffing van het nikabverbod daadwerkelijk zal leiden tot minder moslimhaat is moeilijk te voorspellen, vindt Abaaziz. Wel denkt ze dat daarmee de voedingsbodem voor meer verdeeldheid in de samenleving wordt weggehaald. ‘Als je kijkt naar de politieke context, dan denk ik niet dat het nikabverbod snel zal worden afgeschaft’, zegt zij. ‘Wat we echter hiervan kunnen leren is dat we scherp en alert voor signalen moeten zijn. Signalen die erop wijzen dat het de andere kant opgaat, de verkeerde kant. We moeten ervoor waken dat de verrechtsing van de politiek in Nederland niet zal leiden tot meer inperking van de godsdienstvrijheid. Het is daarom belangrijk dat het tegengeluid groeit. Als dat er niet is, dan is het bij voorbaat een verloren zaak.’

*Gefingeerde naam. Echte naam bij de redactie bekend.

Egypte boos op Miss Marokko: vindt Egyptische vrouwen ‘op mannen lijken’

0

Egypte heeft een concert van de Marokkaanse zanger Saad Lamjarred gecanceld, omdat hij verdacht wordt meerdere vrouwen te hebben aangerand. Miss Marokko Ibtissam Moumni verdedigde haar landgenoot in een Instagrambericht, waarin ze en passant Egyptische vrouwen tot op het bot beledigde – tot woede van veel Egyptenaren.

Egyptische feministen voerden een actie tegen zanger Saad Lamjarred, omdat hij twee vrouwen in Frankrijk en een vrouw in de Verenigde Staten zou hebben aangerand. Lamjarred werd bijna een jaar in Frankrijk vastgehouden, maar uiteindelijk besloot de aanklager de zaak te seponeren.

In de ogen van veel feministen in de Arabische wereld is Lamjarred wel degelijk schuldig. Een actie op social media maakte de organisator van het concert Lamjarrad dusdanig nerveus, dat dit concert werd afgeblazen.

In reactie daarop plaatste de zanger een foto van zichzelf op social media en schreef: ‘Niets brengt de glimlach van het hart uit evenwicht. Ik houd van mijn fans, ik houd van mijn familie’, vergezeld van Egyptische en Marokkaanse vlaggen.

Miss Marokko voelde zich genoodzaakt om voor haar landgenoot op de bres te springen, blijkens haar bericht op Instagram: ‘Jullie denken dat de artiest Saad Lamjarred een concert zal geven en jullie dochters onteren zal, die op mannen lijken’, vertelde ze aan haar ruim 228.000 volgers.

In Egypte is woedend gereageerd. Egyptische twitteraars maken grappen over de opgespoten lippen en gouden sieraden van Miss Marokko.

Ibtissam Moumni heeft inmiddels alweer teruggeslagen in een nieuw Instagrambericht. Daarin vertelt ze dat ze nooit in een Egyptische film zal spelen, omdat dat volgens haar net films zijn van een zeker genre waarvoor je achttien jaar of ouder moet zijn – en zij nu eenmaal een vrome moslima is.

Rotterdam wil aparte uitvaartlocaties voor moslims en hindoes

0

Het collegebestuur van Rotterdam werkt aan eigen uitvaartlocaties voor moslims en hindoes, meldt RTV Rijnmond. Naar deze twee locaties zal een haalbaarheidsonderzoek gedaan worden.

VVD-wethouder Henk Wijbenga legt de plannen van het college uit: ‘Als we verwachten dat iedereen vanaf het eerste begin meedoet in onze Rotterdamse samenleving, dan is het niet meer dan logisch dat je hier ook je laatste rustplaats kan vinden.’

Het gaat om een eventuele islamitische begraafplaats ten zuiden van de Zuiderbegraafplaats en een plek aan het water van de Delftse Schie, waar hindoes de as van de overledenen kunnen uitstrooien.

In maart besloot de Rotterdamse gemeente raad al dat er een islamitische begraafplaats moet komen. Alleen Leefbaar Rotterdam en de PVV stemden tegen. Moslimbegraafplaatsen kennen eeuwige grafrust, wat een voorwaarde is in de islam.

Op dit moment gebruiken hindoes voor de laatste rituelen een verlaten steiger vlak bij de Van Brienenoordbrug. Het verstrooien van de as in stromend water dat uitkomt in de zee is een belangrijke traditie onder hindoes. Op deze manier wordt de overledene weer één met de elementen, is de gedachte. Eerder lobbyde de Rotterdamse hindoegemeenschap voor een uitstrooiplek in de Maas.