17.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 748

Arts en HDP-politicus: ‘Kans op massale corona-sterfte in Turkse cellen’

0

De Turkse oppositiepoliticus Ömer Faruk Gergerlioglu hekelt Erdogans aanpak van de coronacrisis. ‘Het is een ramp als de coronapandemie ook uitbreekt in de gevangenissen.’

Vanwege de coronapandemie wil Turkije zo’n 90.000 niet-politieke gevangenen vrijlaten of onder huisarrest plaatsen, zodat ze niet met het virus besmet worden. Het gaat om gevangen die vastzitten voor relatief kleine misdrijven of al veertig procent van hun straf hebben uitgezeten. Dit plan geldt uitdrukkelijk niet voor de tienduizenden politieke gevangenen in de gevangenissen.

Deze week zal het Turkse parlement stemmen over het lot van deze politieke gevangenen. De Kanttekening sprak hierover met Ömer Faruk Gergerlioglu, voormalig arts en tegenwoordig parlementariër voor de pro-Koerdische HDP. Hij vindt dat politieke gevangenen worden gediscrimineerd en is een petitie voor hen begonnen. Ook vroegen we hem naar de reactie van de Turkse overheid op de coronacrisis.

Onderschatten de autoriteiten het coronagevaar?

‘Pas na 10 maart begon de regering het aantal besmettingen en sterfgevallen bekend te maken. De autoriteiten waren onvoorbereid en onvoorzichtig. Het was zeker dat deze pandemie ook naar Turkije zou overwaaien, maar de regering negeerde het gewoon.

Ze veroorzaakten helaas dat het virus zich door heel Turkije verspreidde, door zo’n 21.000 mensen naar de umrah (de ‘kleine’ bedevaart naar Mekka, red.) te sturen en de noodzakelijke maatregelen bij hun terugkeer te negeren. De laatste vijfduizend Mekkagangers die terugkeerden van hun bedevaart werden in quarantaine ondergebracht in studentenhuizen. Dit toont aan dat de regering onhandig inspeelde op de crisis en zich daar later van bewust werd. De regering wil nu strikte maatregelen nemen en we moeten haar daar de credits voor geven, maar dit zou allemaal niet nodig zijn als ze in het begin al strikte maatregelen had genomen.’

In Hongarije heeft premier Viktor Orbán de coronacrisis aangegrepen om het parlement voor onbepaalde tijd buiten spel te zetten. Denkt u dat president Recep Tayyip Erdogan en zijn AKP ook met een soortgelijke machtigingswet zullen komen?

‘Erdogan is een pragmatische leider die elke crisis opportunistisch uitbuit. Met Goebbels-achtige tactieken weet hij de mensen heel goed te overtuigen. Hij is een behoorlijke expert in zulke zaken en hij zal in deze crisis wellicht het autoritarisme verdiepen, omdat de mensen druk bezig zijn met hun leven, gezondheid en economie. Misschien kan hij een systeem creëren waarin het autoritaire nog dominanter is. Erdogan kan ook een meer despotische regering creëren omdat hij vreest dat deze crisis, die de gezondheid en de economie van mensen bedreigt, kan leiden tot rellen tegen hem. Dit zijn allemaal dingen die van Erdogan mogen worden verwacht.’

Turkije arresteert honderden mensen vanwege ‘provocerende’ berichten over de coronacrisis. Ook tegen de Koerdische journaliste Nurcan Baysal loopt nu een strafrechtelijk onderzoek. Net als u roept ze op om politici en mensenrechtenactivisten vrij te laten uit de gevangenis. Wat wil Erdogan bereiken?

‘Erdogan doet zijn best om te verhullen dat de epidemie aanhoudt en dat de autoriteiten niet in staat zijn de nodige maatregelen te nemen. Hij vindt journalistieke publicaties over de trage reactie van de Turkse autoriteiten op de crisis, waardoor er veel mensen zijn besmet en overleden, uitermate bedreigend. Hij beperkt het recht van mensen op informatie en doet zijn best om hen niet te informeren over de dingen die fout gaan.

En daarin slaagt hij min of meer: een vrachtwagenchauffeur kan worden aangehouden en ontslagen wegens kritiek op de regering op sociale media. Journalisten kunnen worden gearresteerd en naar de cel worden gestuurd vanwege het publiceren van nieuws. Er zijn veel mensen die worden bedreigd omdat ze nieuws willen brengen over de coronapandemie.

‘Met Goebbels-achtige tactieken weet Erdogan de mensen heel goed te overtuigen’

De repressie is uitermate succesvol. Nu zijn mensen bang om zelfs maar één zin over dit onderwerp te schrijven, omdat er enkele absurde zaken zijn gevoerd tegen mensen die hun mond open deden. Dit was waar Erdogan tijdens bijna alle crises de meeste aandacht aan heeft besteed. Helaas is hij alleen geïnteresseerd in de vraag of een crisis leidt tot kritiek op hem – en hoe hij dit kan stoppen als die kritiek er is.’

U zet zich in voor politieke gevangenen. Waarom komen zij, in tegenstelling tot andere gevangenen, niet in aanmerking voor vervroegde vrijlating of huisarrest?

‘Politieke gevangenen worden in Turkije ongelooflijk en wreed gestraft voor het uiten van hun mening. Vanwege hun niet-strafbare acties worden ze geïdentificeerd als leden van illegale gewapende terroristische organisaties. De rechterlijke macht handelt niet volgens de universele rechtsbeginselen, maar staat onder controle van de uitvoerende macht.’

Wat zullen de gevolgen zijn van een corona-uitbraak in de Turkse gevangenissen, denkt u als medicus? Zullen veel mensen besmet raken en overlijden?

‘De omstandigheden in Turkse gevangenissen zijn al verschrikkelijk, maar het moment kan bijna niet slechter gekozen zijn. Er zitten 300.000 mensen in gevangenissen, terwijl die slechts capaciteit hebben voor slechts 120.000 gevangenen. Op afdelingen voor vijf tot tien personen worden 25 tot 30 gevangenen vastgehouden. In sommige gevangenissen verblijven 45 mensen zelfs op een afdeling voor zeven personen. Dit zijn ongelooflijke aantallen. Het is een ramp als de coronapandemie ook uitbreekt in de gevangenissen. Een corona-uitbraak kan voor massale sterfte zorgen.

Er bevinden zich belangrijke intellectuelen onder de politieke gevangenen. Mensen zoals de 70-jarige schrijver Ahmet Altan (foto, midden, red.), voormalig HDP-covoorzitter Selahattin Demirtas (foto, links, red.), die ondanks zijn jonge leeftijd last heeft van een hoge bloeddruk en ademhalingsproblemen, en Osman Kavala (foto, rechts, red.), een van de belangrijkste intellectuelen van Turkije. Deze mensen lopen een groot risico bij een uitbraak van de coronapandemie. Dat deze mensen straks misschien in een levensbedreigende situatie terecht komen of misschien zullen overlijden, kan voor onrust en chaos in het land zorgen.’

Onder de politieke gevangenen in Turkije bevinden zich prominenten als zakenman en filantroop Osman Kavala (rechts), schrijver en journalist Ahmet Altan (midden) en Selahattin Demirtas (links), oud-voorman van de pro-Koerdische HDP-partij (Foto’s: Associated Press, Ahmet Altan)

U bent een petitie gestart om politieke gevangenen in Turkije dezelfde rechten te geven als gewone gevangenen. Wat verwacht u van deze petitie?

‘Het verzoekschrift kreeg 80.000 handtekeningen en trok veel aandacht. De petitie is uitgebracht in het Turks, Duits en Engels. We gaan het verzoekschrift indienen bij de parlementsvoorzitter en bij het ministerie van Justitie. We gaan om dringende stappen vragen. De parlementsleden staan ​​onder druk van alle geledingen van de samenleving om een eerlijke wet te maken, die gelijkheid garandeert.

Sommige AKP-parlementariërs negeren deze eis omdat ze zich aan Erdogan hebben gecommitteerd alsof ze hem aanbidden. Andere AKP’ers, die nog een beetje een geweten hebben, zijn geraakt door de ernst van de situatie. Als dit niet werkt, geloven we dat de internationale gemeenschap invloed zal hebben. De Verenigde Naties en de Europese Unie hebben er al op aangedrongen dat ook politieke gevangenen van de amnestieregeling gebruik moeten kunnen maken.’

Deze week stemt het Turkse parlement over een voorstel om politieke gevangenen dezelfde rechten te geven als gewone gevangenen. Maar wat als het parlement dit voorstel naast zich neerlegt?

‘We denken dat onze petitiecampagne van invloed zal zijn en dat deze autoritaire regering een stap terug doet. Maar hoogstwaarschijnlijk zal er geen amnestiewet komen die alle gevangenen beschermt. Toch is dit niet de laatste stap. We zullen wachten tot de zaak aanhangig wordt gemaakt bij het Constitutionele Hof. We verwachten dat het Constitutionele Hof een discriminerende wet intrekt.’

‘Helaas is Erdogan alleen geïnteresseerd in de vraag of een crisis leidt tot kritiek op hem’

Onlangs tweette u dat een gevangene in Ankara positief is getest op COVID-19. Het Openbaar Ministerie zegt dat u liegt en daardoor loopt er nu een strafrechtelijk onderzoek tegen u. Bent u bang dat u zult worden opgepakt en in de gevangenis zal worden gegooid?

‘Het ziekenhuis verklaarde dat deze persoon vanaf 23 maart op de intensive care-afdeling voor coronapatiënten was geweest en last van zijn longen had, maar dat ze het coronavirus niet konden detecteren. Toen ik het ziekenhuis vroeg waarom hij dan wel op de intensive care-afdeling voor coronapatiënten lag, kreeg ik geen antwoord. Dit was de maximale informatie die ik kon krijgen, maar zelfs deze informatie liet ons zien dat de aanklager in zijn verklaring feiten achterhield. Het parket meldde namelijk niet of de persoon al naar de gevangenis was teruggekeerd.

Een officier van justitie die liegt namens de staat en een strafrechtelijk onderzoek is begonnen naar een afgevaardigde die is gekozen met 90.000 stemmen. Ziehier de toestand van het justitieel apparaat in Turkije. We weten heel goed dat dit soort druk er is om te voorkomen dat de feiten aan het licht komen. Als het zover is, dan gaan we tegen deze aanklagers een klacht indienen wegens ambtsmisbruik.’

27 februari, toen de coronacrisis eraan zat te komen, zette Turkije de grenzen met Europa open. Hierdoor probeerden tienduizenden vluchtelingen Griekenland en Bulgarije binnen te komen. De vluchtelingen zijn nu weer terug naar Turkije gebracht. Is er met onschuldige mensenlevens gespeeld?  

‘Erdogan gebruikte de vluchtelingen als een troef. Hij kreeg geld van Europa voor de opvang van vier miljoen vluchtelingen en gebruikte ze als chantage tegen Europa. Hij speelde de vluchtelingenkaart onmiddellijk na de nederlaag en de dreiging die hij onderging tijdens de oorlog in Syrië. Hij zette ze in het geheim op transport naar de grens met Griekenland. Omdat hij de volledige controle heeft over de reguliere media bleven deze geheime transporten verborgen, ook al meldden oppositionele media dit wel.

Later ontdekten we dat de coronapandemie in Turkije toen al was begonnen, terwijl de autoriteiten pas op 10 maart het aantal coronadoden begon te tellen. Denk hier eens over na: Erdogan heeft – het is ongelooflijk – tienduizenden mensen naar de grens gereden, terwijl hij deed alsof hij het coronagevaar helemaal onder controle had. Nadat de vluchtelingen door de Griekse autoriteiten waren gedwongen terug te keren naar Turkije, gebruikte minister van Binnenlandse Zaken Suleyman Soylu duizend man aan speciale eenheden om de vluchtelingen op brute wijze terug te dringen. Dit waren erg lelijke, walgelijke spelletjes. Turkije speelde met mensenlevens.

‘Erdogan heeft tienduizenden mensen naar de grens gereden, terwijl hij deed alsof hij het coronagevaar onder controle had’

Godzijdank is de coronapandemie nu zichtbaar. De Turkse regering is gestopt met haar vluchtelingenspelletje na dit nieuws en vervoerde de vluchtelingen met officiële voertuigen naar Istanbul. Sommigen vluchtelingen zijn dan wel omgekomen of gewond geraakt, maar ik geloof niet dat de autoriteiten hier wakker van liggen.’

Tijd voor reflectie

1

Wat een bizarre en vreemde periode maken we met zijn allen mee. Wij zijn inmiddels een aantal weken verder, maar de situatie zal voorlopig zo blijven. Het coronavirus heeft abrupte gevolgen voor het individu en op de samenleving als geheel. Bijna iedereen moet gedurende deze crisis het leven opnieuw uitvinden.

Ook voor mij is het een zoektocht om een balans in het leven te vinden. En dat gaat niet van een leien dakje. Alles dat vanzelfsprekend was, is nu anders.

Mijns inziens heeft de mensheid dit reflectiemoment nodig om in de goede richting te gaan. De mensheid lijkt haar compassie te hebben verloren. Geweld lijkt geaccepteerd te worden, armoede heerst, discriminatie neemt toe en kansengelijkheid is ons niet onbekend.

Wat kunnen we dan van het coronavirus leren om onze situatie te verbeteren, om de wereld beter en mooier te maken? Bespiegelend daarop denk ik dat corona geen straf van God is, maar slechts een keiharde en dringende les. Een les die we echt nodig hebben om onze verantwoordelijkheid als mensen te nemen. We moeten de menselijkheid weer centraal stellen in plaats van materialisme, individualisme en egoïsme.

Deze pandemie laat ons zien dat wij mensen allemaal hetzelfde zijn. Het coronavirus discrimineert niet, wij wel. Het virus maakt geen onderscheid tussen rijk en arm, hoogopgeleid en laagopgeleid, man en vrouw – dat doen wij.

Het coronavirus discrimineert niet, wij wel

Ook in Nederland moeten we niet wegkijken voor de verborgen problemen in de samenleving, die nu door het coronavirus zichtbaar zijn geworden. Hier moeten bijvoorbeeld de kinderen sinds deze uitbraak vanuit huis de schoollessen volgen. Mijn kinderen ook.

Samen met mijn vrouw staan we elke dag vroeg in de ochtend op om onze kinderen te helpen met hun schoolactiviteiten. Elke dag besef ik dat er veel kinderen zijn die dit niet kunnen. Elke dag als ik de computer voor mijn kinderen aanzet om online lessen te volgen, besef ik dat zij wellicht een uitzondering zijn.

Veel andere kinderen hebben geen laptop of een internetverbinding thuis. En zij kunnen daarom hun ‘schoolwerkjes’ niet maken. Deze kinderen schamen zich hiervoor, waardoor ze dit niet tegen de juf of de meester durven te zeggen. Ik vraag mij elke dag af hoe andere gezinnen het doen, gezinnen die arm zijn of niet voldoende kennis in huis hebben om hun kinderen thuis te ondersteunen. Het is een hardnekkig probleem dat om een goede oplossing vraagt.

Voor dit jaar lijken de Cito-toetsen te zijn afgelast. Ik maak mij hier zorgen over. Wat betekent dat voor de kansengelijkheid in het onderwijs? Wij weten dat kinderen uit laagopgeleide gezinnen twee keer zo vaak te laag worden ingeschat als kinderen met hoogopgeleide ouders. Die laatste groep kinderen krijgt vaker een te hoog advies voor de middelbare school. Het is onze kans om hier iets aan te doen.

Wij moeten het coronavirus bestrijden zodat wij ons kunnen focussen op andere virussen in onze samenleving. De sociale isolatie vraagt om een samenwerking die wij nog niet eerder kenden. Deze pandemie laat ons zien dat we allemaal met elkaar verbonden zijn, of we het nou willen of niet, dat we allemaal mensen zijn van vlees en bloed.

Ik wil afsluiten met een uitspraak van de profeet Mohammed: ‘Jullie zijn allen van Adam en Adam is van aarde.’

Moge Allah ons behoeden tegen al het kwaad en ons van wijsheid voorzien om de wereld beter en mooier te maken.

‘Bouw nieuwe paleis Turkse president Erdogan gaat door, ondanks verbod’

0

Ondanks een negatief besluit van het constitutionele hof is Erdogan doorgegaan met de bouw van zijn nieuwe paleis. Dat meldt oppositiepoliticus Veysi Uyanik op Twitter.

Uyanik is voorzitter van de provinciale afdeling van de links-seculiere oppositiepartij CHP in de oostelijke provincie Bitlis. In deze provincie, in de oude stad Ahlat aan het Van-meer, zou het nieuwe paleis voor de Turkse president Recep Tayyip Erdogan worden gebouwd.

Ahlat wordt beschouwd als een openluchtmuseum: er zijn veel sporen te vinden van de Seltsjoeken, de Turkse stam die in de elfde eeuw Anatolië veroverde. Ahlat was tijdelijk hun hoofdstad en wordt gezien als de eerste grote Turkse stad in Anatolië. Erdogan is een groot bewonderaar van het Ottomaanse en Seltsjoekse verleden van Turkije, en kent deze geschiedenis maar al te goed.

Begin 2019 kondigde Erdogan aan dat hij in Ahlat een nieuw paleis wilde bouwen. Het Turkse constitutionele hof verbood de bouw vorige zomer omdat de kust van Ahlat publiek bezit is, waar niet voor privédoeleinden gebouwd mag worden. Toen al liet Erdogan al doorschemeren zich hier niet zoveel van aan te zullen trekken.

Het in 2014 voltooide presidentiële paleis van Erdogan in Ankara was ook omstreden. Dit, vanwege het grote budget, de dure interieurs, de meer dan duizend kamers en het luxe ontwerp, evenals het kappen van bomen in de buurt. Toen Erdogan in 2014 het paleis betrok, waren de kosten opgelopen tot meer dan 233 miljoen Euro – twee keer zo veel als begroot.

Egypte overweegt ramadan te verschuiven vanwege corona

8

Egypte zal de islamitische vastenmaand dit jaar mogelijk opschorten vanwege de coronapandemie. Dat zeggen geleerden van de Azhar Universiteit in Caïro, een belangrijke soennitische instelling die bevoegd is om fatwa’s uit te vaardigen.

De ramadan zou eind deze maand moeten beginnen, maar het is de vraag of de vastenmaand dan al van start kan. De fatwa-raad aan de Azhar Universiteit gelooft dat een verschuiving van de ramadan als gevolg van de coronapandemie mogelijk is.

‘We wachten om te kijken wat het Egyptische ministerie van Volksgezondheid en de artsen zullen beslissen’, aldus Sheikh Khaled Omran. Hij is secretaris-generaal van de fatwa-raad. ‘Dit betekent dat we ook wachten op de beslissingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, red).’

Als de WHO zegt dat mensen wel moeten eten en drinken tijdens de vastenmaand, dan zal de raad een fatwa uitvaardigen dat moslims de gemiste dagen na het einde van crisis moeten inhalen.

Sowieso hoeven zieken tijdens de ramadan niet te vasten. Maar volgens medische experts zijn mensen die net beginnen met vasten kwetsbaarder voor het coronavirus, omdat ze dan verzwakt zijn.

Eerder al besloot de Azhar Universiteit dat het vrijdaggebed en andere gebeden in de moskeeën niet meer doorgingen. Grote bijeenkomsten zorgen er immers voor dat het virus zich sneller verspreidt.

De Azhar-geleerden beroepen zich hiervoor op de soenna, de traditie uit de tijd van de profeet Mohammed.

‘Een voorbeeld uit de soenna is dat de profeet op sommige avonden, wanneer de omstandigheden het gezamenlijke gebed in de moskee niet toelieten, de gelovigen opgedragen heeft om thuis te bidden. De profeet zei tegen de gelovigen: ‘Bid in uw tenten of in uw huizen!’’

Marokko vergoedt begrafeniskosten Marokkaanse Nederlanders

1

Marokko gaat de begrafeniskosten van Marokkaanse Nederlanders met een laag inkomen deels vergoeden. Dit heeft de Marokkaanse ambassade bekendgemaakt.

Veel Marokkaanse Nederlanders kiezen ervoor om in Marokko begraven te worden, maar de coronacrisis gooit roet in het eten: er is nu een vliegverbod. Als noodoplossing worden sommige overledenen tijdelijk in Nederland begraven, om straks naar Marokko te worden gevlogen als de coronacrisis voorbij is. Maar dit is erg duur.

De Marokkaanse overheid, die van de Europese Unie vorige week 450 miljoen euro toegezegd kreeg om de coronacrisis te bestrijden, heeft besloten om Marokkaanse Europeanen financieel tegemoet te komen. Mensen met een laag inkomen of zonder een islamitische uitvaartverzekering krijgen een deel van de begrafenis vergoed. De vergoeding hangt af van het inkomen.

De Marokkaanse consulaten in Nederland in overleg met nabestaanden oppakken een aanvraag indienen bij het ministerie in Marokko. Als deze aanvraag is goedgekeurd krijgen families en begrafenisondernemers toestemming voor het transport. Dit proces zal twee dagen duren.

Sommige moslims kiezen ervoor om in Nederland begraven te worden. De islam schrijft eeuwige grafrust voor, maar plekken waar die eeuwige grafrust wordt gegarandeerd zijn zeldzaam. Vanwege de coronacrisis willen nu meer moslims in Nederland begraven worden. Islamitische organisaties en partijen willen daarom dat Nederland haast maken met de aanleg van islamitische begraafplaatsen.

Doden, honger en massamigratie: India’s draconische lockdown

0

Op 25 maart besloot de Indiase regering plotseling tot het grootste en strengste lockdown-experiment ter wereld. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werden ruim 1.3 miljard mensen gesommeerd om thuis te blijven – inclusief miljoenen daklozen, slumbewoners en buitenlandse toeristen.

Met strenge politiecontroles, een complete stilstand van het openbaar vervoer en een groot deel van de economie hoopt India zijn doel te bereken. In de media circuleerden foto’s en filmpjes van colonnes dagloners met rugzakken, potten, pannen en soms zelfs kinderen op hun arm. Zij probeerden vanuit de grote steden terug te keren naar hun geboorteplaats op het platteland. Daarnaast waren er de beelden van duizenden arbeidsmigranten, opeengepakt bij busstations in Delhi, wachtend op een bus naar huis.

Omdat de lockdown pas een paar uur van tevoren werd aangekondigd, hadden de meesten geen kans meer om naar huis te komen. Honderdduizenden arbeidsmigranten werden genoodzaakt de reis te voet af te leggen. Daardoor kan dit nu al een van de grootste volksverhuizingen in de recente Indiase geschiedenis wordt genoemd.

Veel mensen vragen veel mensen zich af of het leed dat mogelijk voorkomen wordt niet dubbel gedragen wordt door de slachtoffers van de maatregelen. Terwijl de mensen mét geld eten inslaan en beginnen met thuiswerken, zitten miljoenen Indiërs in krottenwijken bovenop elkaar – zonder werk en inkomen.

Daarnaast zijn honderdduizenden arbeidsmigranten op straat komen te staan. Zij hebben geen eten en onderdak. Veel van hen komen uit arme plattelandsgebieden en zijn naar de grote steden getrokken om als dagloner te werken. Deze mensen slapen en eten op de plek waar ze werken, onder geïmproviseerde zeiltjes en in de buitenlucht.

‘Mijn baas zette me zomaar op straat, zonder achterstallig loon te betalen’, klaagt schoonmaakster Priyanka (41) tegen een journalist van the Times of India. ‘Hij zei dat ik hem en zijn familie zou besmetten en stuurde mij zonder geld en eten de deur uit. Aangezien er geen bussen en treinen meer gaan naar mijn geboorteplaats hier 120 kilometer vandaan, zit er niets anders op dan naar huis te lopen.’

Priyanka en vele andere migranten bewegen als een lange stoet over de verlaten snelwegen in de brandende zon. Hoewel sommigen zelfgemaakte mondkapjes dragen, is social distancing hier geen prioriteit. Honger, uitdroging en politiegeweld hebben een veel directer effect dan het onzichtbare virus.

‘Als je elke dag net genoeg kan verdienen om te eten en je ineens geen onderdak en werk meer hebt, maak je je over een waarschijnlijk niet-dodelijke ziekte ook niet zoveel zorgen,’ redeneert bouwvakker Samir (28). ‘Blijkbaar hebben arme mensen niet het recht op een gezond en veilig leven. We lopen honderden kilometers naar huis omdat de rijken in Delhi ons niet meer om zich heen wilden hebben.’

India zorgt ervoor dat daklozen kunnen slapen in scholen en andere overheidsgebouwen. Ook krijgen 15.000 mensen in Delhi elke dag een gratis lunch en avondeten. Deze maatregelen zijn onvoldoende, getuige de duizenden daklozen die urenlang in de rij staan voor een karige portie eten. Ook worden ze door de politie hardhandig weggejaagd uit parken en openbare plekken.

India kent rond de tachtig miljoen slumbewoners, naast miljoenen daklozen en arbeidsmigranten die net genoeg verdienen om zichzelf van dag tot dag in leven te houden. Deze kwetsbare groepen worden extra hard getroffen door de crisis. Er is voor hen nauwelijks een vangnet. Honger, vermoeidheid, uitdroging, politiegeweld en ongevallen hebben de afgelopen dagen vele leven geëist.

‘Blijkbaar hebben arme mensen niet het recht op een gezond en veilig leven’

Terwijl het aantal gemelde coronabesmettingen in India de duizend nog niet had gepasseerd, besloot de Indiase overheid tot een complete lockdown – met strengere regels dan China, Italië en Spanje. Zo kregen arbeidsmigranten geen tijd om naar huis terug te keren, werd al het openbaar vervoer en vliegverkeer stilgezet en mogen mensen alleen met een vergunning hun huis verlaten om noodzakelijke inkopen te doen.

Volgens the New York Times was de Chinese lockdown de grootste sociale controle-campagne in de geschiedenis, maar lijkt het erop dat India China nu overtreft. De abruptheid van de maatregelen, het feit dat werkelijk het hele land op slot ging en het afdwingen van de verordening met politiegeweld hebben de lockdown in India de grootste en strengste van de wereld gemaakt.

‘Maar wat was het alternatief?, vraagt politicologe Harshi (38) zich af. ‘We weten dat India niet op haar gezondheidsstelsel kan leunen. Ondanks dat ons land de beste doktoren ter wereld heeft, ligt ons zorgsysteem in duigen. We hebben een van de laagste zorgbudgetten ter wereld en minder dan één ziekenhuisbed per duizend inwoners. Daarom kunnen we niet gokken en afwachten. We moeten het probleem hard aanpakken, voordat het te laat is.’

Indiërs hebben niet de beste reputatie als het gaat om luisteren naar regels, vertelt Harshi. De Indiase politie heeft sinds 25 maart duizenden mensen gearresteerd omdat ze de regels niet volgden.

‘We vinden altijd wel een manier om het systeem te omzeilen, wat nu levensgevaarlijk kan zijn. Daarom treedt de politie hier zo hard op, vaak terecht ook. We zien op Youtube filmpjes van mannen die gedwongen worden op straat push-ups te doen of waar agenten mensen met stokken naar huis jagen. Misschien is de harde hand wel de enige manier om ze te laten luisteren.’

Het is een mysterie waarom het dichtbevolkte India nog maar zo weinig officiële coronagevallen heeft: bijna vierduizend. Artsen vrezen dat het werkelijke aantal besmettingen veel hoger is. India heeft niet de middelen om miljoenen mensen te testen. Er wordt gevreesd dat een grote ramp ligt te wachten als de crisis hier net zo toeslaat als in West-Europa.

Koeienurine en gezegende kruidnagels

Ondanks pogingen van de overheid om nepnieuws over het coronavirus tegen te gaan, worden Indiërs overspoeld met desinformatie over de pandemie. De BJP-partij van premier Narendra Modi maakt zich hier ook schuldig aan. Enkele weken geleden organiseerden BJP-leden een anticorona-bijeenkomst, waar koeienurine werd gedronken en door hindoemantra’s gezegende kruidnagels werden uitgedeeld.

Ook circuleren er filmpjes op Youtube met een stal vol zieke geiten, die zogenaamd door het coronavirus getroffen zijn. Daarnaast zijn er geruchten dat overheidsvliegtuigen pesticiden over het hele land willen spuiten tegen het virus. Ook geloven veel mensen dat je door kip en ijs te eten sneller besmet kan raken.

‘De kans is groot dat de schade reeds is aangericht, gezien het gedrag van WhatsApp-gebruikers in India’, zegt journalist Karen Rebelo. Zij werkt bij BoomLive, een Indiase nieuwssite die de verspreiding van nepnieuws bestrijdt. ‘Mensen stellen hier geen kritische vragen over de bron. Dit soort berichten zorgen voor paniek, hamstergedrag, ongegronde vooroordelen en andere vormen van irrationeel gedrag’.

‘India is bevangen door een paranoïde sfeer’

Dit irrationele gedrag heeft ook zijn impact gehad op de behandeling van buitenlanders in India. Duizenden toeristen, studenten en expats zijn door de lockdown vast komen te zitten. Ze strandden op vliegvelden, in dure hotels en in grote steden, zonder uitzicht op een vlucht naar huis.

Van de Indiase gastvrijheid merken veel toeristen niets meer. Zo kwam de Italiaanse Roberto (29) in Goa in een klein hotel terecht, nadat hij bij zijn oorspronkelijke accommodatie de deur uit werd gestuurd. ‘Ze gooiden mijn koffers nog net niet zelf de straat op toen de lockdown aangekodigd werd. Dat betekende dat ik nog maar een paar uur de tijd had om een nieuw onderkomen te vinden.’

Dat lukte uiteindelijk, als is het hotel waar Roberto nu zit erg duur en zat hij de eerste twee dagen zonder eten en vers drinkwater. ‘Niemand wilde of durfde me te helpen en ik mocht de deur niet uit. Gelukkig komt een buurvrouw me nu elke dag proviand brengen, maar ik was de wanhoop nabij.’

Ook de Israëlische Shahar (34) moest zijn accommodatie plotseling verlaten. ‘Gelukkig vond ik onderdak op een boerderij in de buurt, anders had ik echt niet geweten waar ik heen had gemoeten. Ik hoorde verhalen over het gewelddadige optreden van de politie, maar ook op de boerderij was ik niet veilig. Mensen uit de buurt kregen te horen dat er een buitenlander sliep en kwamen in een grote groep verhaal halen. Het liep met een sisser af, maar ik moest wel in een auto naar het ziekenhuis om mij te laten testen.’

De Britse nieuwsanalist Carl (46) vertelt dat vooral plattelandsbewoners extreem gevoelig zijn voor nepnieuws en complotverhalen. ‘Sinds het virus is opgedoken voel ik me steeds vaker persona non grata. Alsof ik door mijn afkomst bij voorbaat al geïnfecteerd ben. India is bevangen door een paranoïde sfeer. Ik woon al meer dan vijf jaar in India, maar dit heb ik niet eerder meegemaakt.’

Al in de aanloop naar de lockdown besloten veel hotels geen buitenlandse reizigers meer te accepteren. Volgens de Amsterdamse Joost (32) zorgde dit voor lichte paniek onder toeristen.

‘Ik kwam aan in het kustplaatsje Gokarna, nadat ik de strenge restricties in de naburige staat Kerala was ontvlucht. Geen enkele accommodatie wilde mij nog hebben. Ze zijn bang voor de politie, maar sommige mensen geloven ook dat alle buitenlanders besmet zijn. Mensen riepen ‘Corona!’ naar ons. We konden op veel plekken geen eten of drinken krijgen.’

Reguliere vluchten van en naar India zijn tot tenminste half april gecanceld, hoewel er wel noodvluchten worden georganiseerd. De 58-jarige Petra uit Dedemsvaart vertelt dat ze al dagen op zoek is naar een vlucht naar Nederland. Probleem: er is geen vervoer naar de internationale vliegvelden en ze zit in de stad Varanasi, op meer dan 800 kilometer afstand van Delhi.

‘De Nederlandse ambassade heeft een verklaring voor ons geregeld om ons te mogen verplaatsen binnen India, maar ze weten zelf ook dat we geen mogelijkheid hebben om te reizen.’

De Vlaamse Tom (31) kampt met hetzelfde probleem, maar lijkt hier niet echt onder te lijden. ‘Gelukkig zit ik met een paar vrienden vast in een prachtig bergdorpje’, vertelt hij. ‘De buren maken zich niet teveel zorgen over ons. Een vriend komt onze boodschappen brengen en ik wandel in de jungle rond mijn huis.’

‘Gelukkig zit ik vast in een prachtig bergdorpje’

Tom kwam naar India om te leren mediteren en dat is precies waar hij nu tijd voor heeft. ‘Of de heilige mantra’s en koeienurine helpen tegen corona weet ik niet, maar ik voel mij hier wel veilig.’

Het debat over een plan B moet juist nu gevoerd worden

0

De anticoronamaatregelen van het kabinet roepen een belangrijke vraag op. Hoe kunnen wij onszelf beschermen tegen het coronavirus, terwijl wij tegelijkertijd de economische schade zo veel mogelijk beperken?

Het doel lijkt op dit moment duidelijk te zijn: voor onze veiligheid gaan de economie en het openbare leven voor een deel op slot. De hoop is dat door onze gezamenlijke inspanningen en offers het virus op korte termijn met succes bestreden kan worden.

Maar wat als dit virus hier is om te blijven? Zullen de verregaande maatregelen dan ook blijven, met alle gevolgen van dien? Is er misschien in sommige opzichten niet sprake van paniekvoetbal? En is het niet een utopie om te denken dat we dit virus, net als andere virussen, wel even de baas kunnen?

Op dit moment hebben we als samenleving nog de hoop dat we op relatief korte termijn dit virus kunnen verslaan. Laten we daar ook van harte op hopen en daar ons nu maximaal voor inzetten. Tegelijkertijd hebben we als samenleving de morele verplichting om na te denken over wat te doen als dat niet lukt, of als het virus in de zomer verdwijnt en daarna in volle hevigheid terugkeert.

Blijven we dan bijvoorbeeld de economie en vrijwel het gehele sociale leven platleggen? De gevolgen van zelfisolatie en een op zijn gat liggende economie zullen op termijn niet mals zijn. Denk aan de volksgezondheid: andere belangrijke operaties worden uitgesteld, want de bestrijding van het coronavirus heeft nu voorrang. Denk aan onze psychische gesteldheid en onze overheidsfinanciën, waar op haar beurt de zorg van afhankelijk is.

Wat als dit virus hier is om te blijven?

We kunnen deze maatregelen maar een beperkte tijd volhouden. Niet voor niets stellen vooraanstaande wetenschappers dat we in sommige opzichten misschien wel veel te ver gaan in het bestrijden van het coronavirus.

Als het virus niet verdwijnt en we door willen gaan met ons normale leven, wat is dan het alternatief? Het virus is vooral gevaarlijk voor 65-plussers, in meerderheid mannen, al dan niet met overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Wanneer de huidige economische of sociale schade te groot dreigt te worden, kunnen we de samenleving zo inrichten dat we deze en andere kwetsbare groepen afschermen – net zo lang het virus onder ons is.

Enkele van de huidige maatregelen kunnen we dan in stand houden, zoals het niet meer toelaten van bezoekers in verpleeghuizen of het aparte uur voor ouderen in de supermarkt. We kunnen deze maatregelen eventueel uitbreiden naar andere sectoren. Zo zorgen we ervoor dat aan de ene kant die mensen die het meest gevaar lopen worden beschermd, terwijl we aan de andere kant voorkomen dat de sociaaleconomische schade te groot wordt.

De komende weken zal blijken of we ons huidige beleid kunnen blijven voortzetten of dat we de anticoronamaatregelen weer deels moeten terugdraaien. We hebben als samenleving de plicht om deze strijd te voeren, maar ook om na te denken over een plan B voor als de huidige aanpak toch niet zal blijken te volstaan. Dat debat dient gevoerd te worden, juist nu dit virus in alle hevigheid in onze samenleving rondwaart.

‘Betere baankans autochtone aanrander dan migrant zonder strafblad’

1

Autochtone zedendelinquenten hebben betere baankansen dan Nederlanders met een migratieachtergrond zónder strafblad. Dat blijkt uit recent onderzoek door wetenschappers van de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Utrecht.

De wetenschappers analyseerden sollicitaties door 520 sollicitanten voor praktische beroepen als timmerman, elektricien, orderpicker en chauffeur. Eerder onderzoek toonde al aan dat stereotypering een grotere rol zou kunnen spelen bij dit soort functies dan bij bijvoorbeeld kantoorbanen of wetenschappelijk werk.

De onderzoekers keken specifiek naar de sollicitaties door mensen met een strafblad zoals gewelds- en zedendelinquenten. Zij worden niet significant minder vaak uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, is hun bevinding. Wel zagen ze dat werkgevers vaker negatieve reacties terugsturen aan mensen die behoren tot een etnische minderheidsgroep.

Als je een autochtone Nederlander bent en solliciteert voor bijvoorbeeld chauffeur, dan heb je – bij een even goede sollicitatiebrief en vergelijkbaar cv – dus meer kans om uitgenodigd te worden dan wanneer je een niet-Westerse migratieachtergrond hebt. Deze bevinding ligt in de lijn van eerder onderzoek uit Amerika, aldus de wetenschappers.

Amnesty: Griekenland schiet met scherp op migranten

3

Griekse troepen hebben bij de grens met Turkije met scherp geschoten op mensen die de grens wilden oversteken. Hierbij zijn tenminste twee mannen gedood en één vrouw vermist geraakt. Dit stelt Amnesty International in een nieuw rapport.

Nadat Turkije 27 februari zijn eigen grenzen openzette, trokken duizenden migranten richting de Griekse grens. Griekenland probeerde deze mensen tegen te houden en zette hierbij traangas, waterkannonnen, rubberen kogels en munitie in.

Amnesty International kan de dood bevestigen van een Pakistaanse en een Syrische man, op 2 en 4 maart. Een derde persoon, een vrouw uit Syrië, wordt nog vermist. Ze werd vermoedelijk gedood nadat zij en haar man werden gescheiden van hun zes kinderen tijdens een poging om de Meric-rivier over te steken naar Griekenland.

Naast deze drie doden registreert Amnesty tenminste 164 gewonden onder de migranten.

Griekse grenswachten slaan mensen met knuppels, houden hen soms dagen vast in het grensgebied en sturen hen dan terug naar Turkije, aldus het rapport. Asielzoekers en migranten hebben Amnesty verteld dat grenstroepen ook hun geld – soms gaat het om duizenden euro’s – in beslag hebben genomen.

Ook over Turkije is het rapport kritisch. Turkije stimuleerde mensen om naar Griekenland te gaan en bracht hen soms met bussen naar de grens, stelt Amnesty.

Voor de grens met Griekenland zouden ook nauwelijks voorzieningen zijn. NGO’s zorgden voor chemische toiletten en deelden hygiënekits uit, maar hier waren er volgens Amnesty te weinig van. Turkije zou niet hebben toegestaan dat NGO’s douches konden installeren.

Ook werden journalisten ter plaatse geïntimideerd door de autoriteiten en zijn dertien journalisten – Turken en buitenlanders – vastgehouden omdat Turkije het grensgebied als  ‘militaire zone’ had bestempeld. Tegelijkertijd konden Turkse journalisten van staatsmedia en regeringsgezinde media ongestoord hun reportages maken, zegt Amnesty.

De mensenrechtenorganisatie roept Griekenland op om het recht op asiel weer in te voeren. Ook vraagt het de EU om druk te zetten op Griekenland. Amnesty vindt daarnaast dat Turkije zich in het vervolg moet onthouden van ‘het nemen van eenzijdige acties die waarschijnlijk eerder resulteren in meer schade dan bescherming voor mensen die veiligheid zoeken’.

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het aantal migranten dat probeert de grens met Griekenland over te steken drastisch gedaald. Wel maken Amnesty en andere mensenrechtenorganisaties zich ongerust dat het virus als een voedgolf zal trekken over zij die nog vastzitten bij de grens en op de Griekse eilanden.

Ook is Amnesty bang dat politieke gevangenen in Turkije massaal het coronavirus zullen oplopen. Om een humanitaire ramp in de gevangenissen te voorkomen is dat land bezig om vele gedetineerden vervroeg vrij te krijgen, maar politieke gevangenen zijn hiervan uitgezonderd. Daarom is de mensenrechtenclub een mailactie richting Turkije begonnen.

Oproep tot vrijdaggebed klinkt vanuit tientallen moskeeën

0

Moskeeën in Nederland zijn vanwege de coronacrisis gesloten. Toch is vandaag op tientallen plekken de oproep tot het middaggebed te horen. Het gaat om moskeeën in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Friesland.

De oproep tot gebed begint om twee uur en duurt vijf minuten. ‘We doen dit om onze samenleving een hart onder de riem te steken en wij vragen onze Schepper om ons bij te staan, en ons standvastig te laten zijn in deze lastige periode’, aldus de Raad van Marokkaanse Moskeeën Noord-Holland tegen het ANP.

Ook de Blauwe Moskee (foto) in Amsterdam, die zichzelf beschikbaar heeft gesteld als noodopvang voor coronapatiënten, doet aan de oproep tot gebed mee. Het gaat verder om moskeeën in onder meer Alkmaar, Emmeloord, Haarlem, Heerenveen, Hilversum, Hoorn, Leeuwarden en Zaandam.

De muezzin roept via luidsprekers om dat God de grootste is en Mohammed zijn profeet. Gewoonlijk zegt hij vervolgens dat moslims zich naar de moskee moeten begeven, maar nu roept hij de gelovigen op thuis te bidden.