19 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 762

Turkse oppositie: regering knoeit met corona-cijfers

0

Critici beschuldigen de Turkse regering ervan nep-data te verspreiden over het coronavirus.

Niet alleen het aantal besmettingen, maar ook het aantal doden zou in werkelijkheid een stuk hoger liggen. Dit schrijft het onafhankelijke Turkse medium Ahval News.

Afgelopen zaterdag beging het ministerie van Volksgezondheid een opmerkelijk feit. Het meldde dat er in heel Turkije zestien doden waren gevallen. Maar alleen al in Istanbul waren er die dag twintig coronadoden gevallen, zo stond op de gemeentelijke website van Istanbul te lezen.

Nadat een parlementariër van de links-seculiere oppositie hierop wees, werd die gemeentelijke website geblokkeerd door de staat.

De Turkse minister van Volksgezondheid reageerde vanochtend op de commotie. Kritiek op de corona-cijfers van de regering is ‘volkomen ongegrond’, tweette hij. Volgens hem vielen de ‘extra’ doden in de cijfers van Istanbul nadat de Turkse overheid zijn data had verzameld, wat zou verklaren dat Istanbul meer doden meldde dan Turkije als geheel.

De Turkse staat reageert vaker geprikkeld op kritiek. Vorige week werden 410 mensen opgepakt omdat zij op social media ‘provocerende’ opmerkingen over het coronavirus zouden hebben gemaakt.

En gisteren werd een vrachtwagenchauffeur opgepakt en voor een tijdje vastgehouden, nadat een kritische TikTok-video van hem viral ging. In de video vraagt de chauffeur zich af waarom de regering mensen thuis wil houden, maar ze niet tegemoet wil komen als ze in de financiële problemen komen.

Turkije doet een beroep op social distancing en heeft scholen, uitgaansgelegenheden en moskeeën gesloten. Ook is er gedeeltelijke avondklok voor ouderen en chronisch zieken en een verbod op picknicken.

Volgens sommige medische experts is dit nog niet genoeg en dreigt de coronacrisis in Turkije te escaleren. Ze willen dat er meer getest wordt en strengere veiligheidsmaatregelen. Volgens de Duitse omroep das Erste is de geloofwaardigheid van de Turkse regering nu in het geding.

Oeps! Regeringspartij Suriname lapt samenscholingsverbod aan laars

0

Dat de Surinaamse regeringspartij NDP afgelopen zaterdag een grote vergadering hield zou normaal geen nieuws zijn, maar nu wel.

Een dag eerder kondigde president en NDP-leider Desi Bouterse namelijk een samenscholingsverbod af. Dit schrijft het Surinaamse medium Waterkant.

Het samenscholingsverbod werd vrijdag door president Bouterse zelf afgekondigd. Er mogen geen samenscholingen van meer dan tien personen zijn.

Maar de NDP hield zaterdag een vergadering in hoofdstad Paramaribo. Op een filmpje is te zien dat veel bezoekers het houden van afstand niet bepaald in acht namen:

Waarom de vergadering toch doorging? NPD-ondervoorzitter André Misiekaba wijst op een praktische reden: niet iedereen kon meer worden bereikt om de bijeenkomst op tijd af te zeggen, zegt hij.

Het filmpje van de NPD-vergadering ging al snel viral op Facebook gedeeld en riep in Suriname veel verontwaardiging op. ‘Is de lockdown voor de show ingevoerd?’, vraagt iemand zich bijvoorbeeld af. Een ander reageert: ‘Corona kijkt om het hoekje…’

Suriname telt op dit moment officieel acht zieken en nul doden als gevolg van corona.

Videodagboek brengt verhaal Anne Frank bij jongeren

0

Wat als Anne Frank in plaats van haar dagboek een camera had? Vanaf vandaag publiceert het Anne Frank Huis elke maandag en donderdag om vier uur ’s middags een videodagboek op YouTube.

Het videodagboek is een initiatief van onder meer de Anne Frank Stichting, bedoeld om het verhaal van Anne Frank bij jongeren wereldwijd onder de aandacht te brengen. Het is een eigentijdse hertaling van Anne Franks dagboek Het Achterhuis en zal uit vijftien afleveringen bestaan.

Anne Frank wordt gespeeld door de 13-jarige actrice Luna Cruz Perez. De voertaal in de serie is Nederlands, met ondertiteling in het Duits, Engels, Portugees en Spaans.

Op YouTube volg je Anne Frank vanaf 29 maart 1944. Ze is dan veertien jaar en zit op dat moment meer dan anderhalf jaar ondergedoken samen met haar familie, de familie Van Pels en Fritz Pfeffer. Het videodagboek stopt op 4 augustus 1944, als Anne Frank en haar mede-onderduikers worden gearresteerd.

Ronald Leopold, algemeen directeur van de Anne Frank Stichting: ‘Ik hoop dat veel jongeren door het videodagboek geraakt worden, dat zij leren over Anne Franks levensverhaal en nadenken over antisemitisme en discriminatie vandaag de dag. Ook hoop ik dat het videodagboek jongeren stimuleert om Annes dagboek zelf te lezen, haar prachtig geschreven dagboekbrieven.’

In totaal zat Anne Frank met haar familie ruim twee jaar ondergedoken in het achterhuis van het pand aan de Prinsengracht 263. Hier had Otto Frank, Annes vader, zijn bedrijf.

Het Anne Frank Huis is tegenwoordig een museum. Vanwege het coronavirus is het pand in ieder geval tot 31 mei gesloten voor het publiek.

De trailer:

Nieuw: speciale corona-hulplijn voor ouderen met migratieachtergrond

1

Vanaf vandaag kunnen ouderen met een migratieachtergrond bellen naar een speciale hulplijn. De lijn is bedoeld voor vragen met betrekking tot het coronavirus, meldt het ANP.

Initiatiefnemers van de speciale hulplijn zijn seniorenorganisatie KBO-PCOB en het Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM). Ouderen worden te woord gestaan door vrijwilligers met een Caribische, Chinese, Italiaanse, Marokkaanse, Molukse, Spaanse, Surinaamse en Turkse achtergrond.

Er was al een algemene corona-hulplijn voor senioren. Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB, is blij dat er nu ook een aparte hulplijn is voor senioren met een migratieachtergrond.

‘In deze tijd van het coronavirus, waarin senioren een risicogroep vormen, is het van belang dat alle senioren in Nederland de informatie krijgen die ze nodig hebben of hun vragen kunnen stellen.’ Ouderen met een migratieachtergrond horen hier volgens Vanderkaa ook vanzelfsprekend bij.

Het nummer van de corona-hulplijn voor ouderen met een migratieachtergrond is 030-3400600.

‘De rechter zei: ‘Jij bent een Turk, het kind hoort dan toch bij de moeder te zijn?’’

14

Armand Sag is een verstoten vader. En hij is niet de enige. ‘Als vader moet je nooit met Jeugdzorg in aanraking komen.’ 

Lezers van de Kanttekening kennen Armand Sag misschien als een Turks-Nederlands historicus. Vorige week liet de NPO in de documentaire Verstoten vaders (BNN-VARA) een hele andere kant van de historicus zien. Sag is namelijk ook zo’n vader. Hij heeft nu bijna een jaar zijn vierjarige dochtertje niet mogen zien. Zijn ex doet er alles aan om hem het contact met hun kind te beletten.

Sag is er kapot van, maar blijft knokken. In gesprek met de Kanttekening blikt Sag terug op zijn strijd om zijn dochtertje te mogen zien. Ook kijkt hij naar de toekomst. ‘Ik ga er vanuit dat ik deze zaak niet ga winnen. Met deze documentaire wil ik het signaal afgeven dat veel vaders in hetzelfde schuitje zitten.’

Hoe gaat het nu met je? Heb je veel reacties gehad op de documentaire?

‘Het is nog steeds moeilijk dat ik mijn dochtertje niet mag zien. Ik voel mij wel gesterkt door de vele positieve reacties. Heel veel vaders die hetzelfde hebben meegemaakt hebben mij gemaild, maar ook veel gescheiden moeders die het met mij eens waren. Er waren maar twee gescheiden moeders die mij mailden dat het kind bij de moeder hoorde. Ook rechters en mensen van de politie hebben mij gecontacteerd. Ze schreven dat ze het zeer vervelend vonden dat het zo gaat, maar konden helaas niets voor mij doen. Jeugdzorg heeft echter niet gereageerd. Dat vond ik wel opvallend.’

Wat vond je advocaat eigenlijk van het feit dat je aan deze documentaire hebt meegewerkt?

‘Ik ben zelf benaderd door BNN-VARA en besloot om mee te werken aan de documentaire. Ze hebben mij een jaar lang gefilmd. Toen ik naar de rechtszaal kwam met een filmploeg was mijn advocaat niet blij: hij was bang dat dit mijn zaak zou schaden. Ik heb nog geen reactie van hem gehad, wat hij van de documentaire vond.’

Maar is de documentaire schadelijk voor je zaak?

‘Nou, ik ga er vanuit dat ik deze zaak niet ga winnen. Deze documentaire is mijn legacy. Hiermee wil ik het signaal afgeven dat veel vaders in hetzelfde schuitje zitten als ik.

‘Zij wil gewoon dat ik mijn dochtertje nooit meer zie’

De documentaire heeft positieve effecten. Rechters hebben gereageerd. Ze hebben nu meer begrip voor mijn situatie en die van andere vaders die hun kinderen niet mogen zien van hun ex. Ik heb ook contact met een Kamerlid van de VVD. Misschien dat de wetgeving wordt aangepast en vaders meer rechten krijgen.’

Hoe zit het nu precies? Waarom kun je je dochtertje niet zien? Kun je wel met haar bellen?

‘Op papier hebben we een omgangsregeling en is ze elke dinsdag bij mij. We werken officieel naar een co-ouderschap. Maar in de praktijk kan ik mijn dochtertje niet zien omdat mijn ex om de twee maanden aangifte tegen mij doet. Jeugdzorg zet dan alles stop, mijn dochter blijft dan bij mijn ex en ik mag haar dan niet zien totdat alles is uitgezocht. Ik heb afgelopen maandag gevraagd om op zijn minst te bellen via WhatsApp of Skype, maar mijn ex negeert mijn verzoek.

In het verleden heeft ze meermaals aangifte gedaan als ik haar ‘te vaak’ mailde met een verzoek om toch mijn dochtertje te zien, te spreken of minstens een foto te ontvangen. Ik heb mijn verzoek vrijdag neergelegd bij Jeugdzorg, maar die verwijzen me door naar mijn ex met als bijschrift dat ze ‘begrip hebben voor de actie van je ex en dit zullen gedogen’. Waarom ze begrip hebben, wilden ze niet zeggen: iets met ‘zorgsignalen die moeder ’s avonds om negen uur telefonisch heeft doorgebeld’. Jeugdzorg weigert mij te zeggen wat dit dan is. Het zou het coronavirus kunnen zijn, maar ook een nieuwe aantijging van – seksueel – misbruik.’

Jeugdzorg heeft in deze onverkwikkelijke geschiedenis dus een kwalijke rol gespeeld?

‘Ja, dat kun je inderdaad wel zo stellen. Mijn ex zei tot twee keer toe dat ik mijn dochter zou willen ontvoeren naar Turkije. De rechtbank concludeerde uiteindelijk dat mijn ex geen enkel steekhoudend argument had om mij te beletten mijn dochtertje te zien. Maar toen beweerde mijn ex opeens dat ik mijn dochtertje zou hebben misbruikt, waarop de omgangsregeling door Jeugdzorg direct werd stopgezet. Uit onderzoek van Jeugdzorg bleek dat haar beschuldigingen ongegrond waren.

Ik heb mijn dochtertje na 311 dagen weer een half dagdeel bij me gehad – we zijn op 11 februari naar de dierentuin geweest – en sindsdien weer niks. Dit kwam door een kort geding dat ik had aangespannen tegen Jeugdzorg. De rechter noemde Jeugdzorg toen ‘tranentrekkend slecht’.

Na het bezoek aan de dierentuin is de omgangsregeling weer stopgezet door Jeugdzorg. Mijn ex beschuldigt mij nu van smaad en laster vanwege de documentaire.’

Armand Sag in zijn verlaten kinderkamer (Foto: ‘Verstoten vaders’)

Waarom gaat Jeugdzorg steeds mee in het verhaal van je ex, ondanks dat haar beschuldigen telkens ongegrond bleken?

‘Mijn ex speelt het spel heel geraffineerd. Ze zegt: ‘Jullie hebben geen bewijzen gevonden. Mijn dochter vertelt mij wel dat ze is misbruikt.’ Jeugdzorg is bang om fouten te maken, daarom zijn ze heel voorzichtig. Ook zijn ze uit op verzoening tussen de partners en kiezen ze daarom steeds voor een ‘gulden middenweg’. Maar door zich zo toegeeflijk op te stellen neemt mijn ex een steeds extremer standpunt in, zodat het compromis steeds meer naar haar richting opschuift. Zij wil gewoon dat ik mijn dochtertje nooit meer zie.

Als vader moet je nooit met Jeugdzorg in aanraking komen. Ik wist niet dat het zo erg was. Ik dacht: ze zijn professionals, zij gaan mij helpen. Maar dat doen ze dus niet. Vrienden en kennissen van mij die ook gescheiden zijn vertelden mij vroeger dat Jeugdzorg partijdig is, altijd partij kiest voor de moeder. Ik geloofde dat toen niet. Maar het is waar.’

Het doen van valse aangifte is strafbaar. Hoe kan het dat je ex hiermee wegkomt?

‘Ze zegt: ‘Ik dacht dat het echt zo was.’ Daarmee gaat de rechter akkoord. De overheid heeft mijn proceskosten vergoed, die zijn niet op haar verhaald. Ze kan valse aangiftes blijven doen.’

Had je je misschien niet wat voorzichtiger moeten opstellen en je ex wat meer moeten gunnen? Is ze misschien ontevreden over de hoogte van de alimentatie?

‘Ze wordt royaal onderhouden. Ze mocht het huis houden dat ik had gekocht, ik betaalde vijfhonderd euro maandelijkse kosten voor mijn dochtertje, duizend voor haar. Maar toen de wasmachine stuk ging eiste ze opeens dat ik eenmalig vijfhonderd euro extra moest betalen. Ik antwoordde mijn ex dat ze dat makkelijk kon betalen van haar alimentatie, maar daar was ze het niet mee eens. Hier is de ruzie ook begonnen.’

Je ex heeft een nieuwe partner. Is hij wel goed voor je dochter?

‘Tegen Jeugdzorg heeft mijn ex gezegd dat hij slechts een hele goede vriend is. Mijn dochter weet wie hij is. Ik vroeg een keer naar hem toen ik mijn dochtertje nog wel zag. Toen was ze verbaasd: ‘Hoe weet je zijn naam?’ Ze is denk ik geïnstrueerd door mijn ex om niets over hem te vertellen.’

‘Mijn ex beweerde dat ik mijn dochtertje zou willen ontvoeren naar Turkije’

Je bent op een gegeven moment zelfs gearresteerd en hebt in de cel opgesloten gezeten.

‘Dat was ook het meest heftige moment in de documentaire. De agenten waren heel agressief, maar hebben mij niet geslagen. Dat kwam omdat een agent de-escalerend heeft opgetreden. Ik wilde hem daarom nog een bos bloemen geven, maar agenten mogen zulke geschenken natuurlijk niet aannemen. Ik heb hem daarom alleen maar heel erg bedankt. Hij was op dat moment de enige die zijn hoofd koel hield.’

Je hebt de rechter tot drie maal toe gewraakt. Waarom?

‘De rechter in kwestie, ik mag zijn naam niet noemen, was partijdig. Tijdens de rechtszaak zei de rechter tegen mij. ‘Zij is bang. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.’ Daarmee vergoelijkte hij haar valse beschuldigingen. Maar toen ik beweerde dat ik niets verkeerds had gedaan, viel dat slecht bij de rechter. ‘Ik zie dat je graag de strijd aangaat.’ Toen mijn ex beweerde dat ik mijn dochtertje zou willen ontvoeren naar Turkije, legde mijn advocaat uit dat ik in Nederland woon, mij Nederlander voel, een kritisch boek over Turkije heb geschreven, dat ik al jaren niet meer in Turkije ben geweest – maar daar had de rechter geen boodschap aan. De rechter zei: ‘Hij is Turks, het zou mij niets verbazen.’ Een rechter moet neutraal zijn, niet vooringenomen.

De daaropvolgende wraking is op procedurele gronden afgewezen. We deden het mondeling, niet met een briefje. De tweede zitting werd voorgezeten door dezelfde rechter, die boos was dat we hem hadden gewraakt. Toen was hij weer zeer vooringenomen en maakte hij wederom een kritische opmerking naar mijn hoofd, wat zijn partijdigheid verried.’

En die derde wraking?

‘Tijdens de derde zitting waren er drie rechters, waaronder de vooringenomen rechter. Toen de politie zei dat er geen signalen waren dat ik mijn dochtertje zou wil ontvoeren, zei ik dat ik mijn co-ouderschap terug wilde. De rechter reageerde daar kritisch op. ‘Jij bent een Turk, het kind hoort dan toch bij de moeder te zijn?’ Hij discrimineerde mij weer op mijn etniciteit. We hebben er toen wederom voor gekozen om hem te wraken. In de vierde zitting was hij nog steeds een van de rechters, maar was hij niet meer de voorzitter. Hij bleef echter vervelend doen. Een college-rechter beet hem toen toe dat hij zijn mond moest houden.’

En toen?

‘Die vierde rechtszaak heb ik gewonnen. Ik kreeg het co-ouderschap terug. Maar dat was slechts formeel. Mijn ex deed heel moeilijk over het nieuwe ouderschapsplan, beweerde dat mijn dochter mij niet wilde zien en moest huilen. Ze deed daarna valse aangiftes. Daardoor zette Jeugdzorg de omgangsregeling telkens weer stop.’

‘Ik ben wel eens naar het balkon gelopen en in tranen uitgebarsten’

Je zei eerder al dat je niet gelooft dit gevecht met je ex te zullen winnen. Dit betekent dat je haar pas weer mag zien als ze achttien jaar is.

‘Daar heb ik weinig vertrouwen in. Formeel mag het dan wel, maar we hebben geen band met elkaar omdat mijn ex mij van mijn dochter heeft weggehouden. Ze wil mij wellicht niet eens zien.’

Ik hoopte –  maar misschien was deze hoop ijdel – op een klein lichtpuntje.

‘Nou, ik ben gelukkig bij mijn nieuwe partner. We hebben ook een zoontje, hij is nu zes maanden. Ik ben erg blij met hem. En met haar, natuurlijk. Maar soms, als ik met hem speel, dan wordt het mij soms even te veel. Dan moet ik denken aan dat ik al die mooie momenten niet met haar beleven mag. Ik ben wel eens naar het balkon gelopen en in tranen uitgebarsten. Het is zoals het is.’

Islamitische hogeschool in ‘crisis’ door corona, rector vraagt om aalmoezen

0

De Islamic University of Applied Sciences Rotterdam (IUASR) heeft door de coronacrisis financiële klappen opgelopen en verkeert in nood. Dat stelt Ahmet Akgündüz, rector van deze particuliere hogeschool in Rotterdam.

‘Momenteel is er een financiële CRISIS vanwege het coronavirus’, twittert Akgündüz in het Turks. ‘Daarom is het onze plicht om dit jaar je zakat (aalmoes, red.) te geven aan de Islamitische Universiteit Rotterdam.’ Hij zegt de binnengekomen aalmoezen te willen uitgeven aan de salarissen van zijn medewerkers.

Begin dit jaar kwam rector Akgündüz ook in het nieuws. Het bestuur van zijn hogeschool nam toen, na druk van onderwijsminister Ingrid van Engelshoven, afstand van Akgündüz’ uitlating uit 2018 dat aanhangers van de geestelijke Fethullah Gülen gedood mogen worden. Erdogan zegt dat Gülen achter de mislukte coup van 2016 zit.

‘Geheim wapen’: neonazi’s juichen coronavirus toe

0

Terwijl tienduizenden mensen doodgaan en de wereld voor een groot deel is stilgevallen, zijn veel neonazi’s juist blij met de uitbraak van het coronavirus. COVID-19 zien ze als hun ‘geheime wapen’ om samenlevingen te doen instorten, een zondebok te zoeken in minderheden en om doelbewust Joden te infecteren.

De Arabische nieuwszender al Jazeera sprak met sociologe Cynthia Miller-Idriss, een deskundige op het gebied van rechtsextremisme. Volgens haar versterkt de coronapandemie niet alleen apocalyptische ideeën, maar zorgt de onzekerheid die het virus teweegbrengt ook voor een vruchtbare grond voor pleidooien voor radicale verandering.

Neem de Zweedse afdeling van de neonazistische Noordse Verzetsbeweging. Die zegt op haar site dat het virus ‘precies datgene [kan] zijn wat we nodig hebben om een echte nationale opstand te beginnen. Op de verrotte fundamenten van vandaag kunnen we geen samenleving bouwen die duizend jaar zal standhouden.’

Neonazi’s in Duitsland hebben andere motieven om de corona-uitbraak met open armen te ontvangen. De beweging Die Rechte ziet dit als gelegenheid om alle Duitse grenzen voorgoed dicht te gooien voor niet-Europeanen.

De Oekraïense Azov-beweging grijpt COVID-19 aan om een zondebok aan te wijzen: de uitbraak in Italië zou niet de fout van witte mensen zijn, maar van etnische minderheden in Italië.

Of neem de bekende Amerikaanse neonazi Timothy Wilson, die de uitbraak van het virus als gecreëerd door Joden ziet – of, beter gezegd, zag: Wilson overleed eerder deze week na een vuurgevecht met de FBI.

Nog meer neonazi’s hebben het, zoals bekend, voorzien op Joden. De internationale neonazigroep Feuerkrieg Division vraagt haar leden via appjes om, als ze het virus hebben, opzettelijk Joden te besmetten.

Een neonaziwebsite in de Verenigde Staten roept mensen op om expres te kuchen op deurkrukken van synagogen, in de hoop dat Joden besmet zullen raken met het coronavirus.

Niet voor niets blijkt uit een memo van het Amerikaanse ministerie van Justitie dat iedereen die doelbewust het virus verspreidt kan worden aangeklaagd onder de anti-terrorismewet. ‘Het lijkt erop dat het virus wordt gezien als een ‘biologisch middel’, aldus het ministerie.

Deze Marokkaanse bisschop wil geloven verenigen met ‘gebeden-pandemie’

0

De aartsbisschop van Rabat roept moslims, joden en christenen op om gezamenlijk te bidden – niet samen in één ruimte, maar thuis.

Marokko riep een week geleden de noodtoestand uit. Sindsdien is het land in lockdown. Mensen moeten thuis blijven en winkels en gebedshuizen zijn dicht. Voor Marokkanen is dit de eerste keer dat zij niet naar de moskee, kerk of synagoge kunnen gaan. Toch proberen veel inwoners er maar het beste van te maken.

‘Laten we allemaal een kaars voor het raam aansteken en samen bidden’, aldus de Marokkaanse aartsbisschop Cristóbal López Romero begin deze week op zijn Facebookpagina. De kardinaal hoopt dat joden het Shema, christenen het Onze Vader en moslims de Fatiha tegelijkertijd opzeggen.

Dit zou dan moeten leiden tot ‘een pandemie van gebeden’, zoals Romero het zelf omschrijft. ‘Verlos ons van deze plaag’, vraagt hij aan God.

Dat is ook de strekking van het gebed dat moslims in de kustplaats Tanger eerder samen beleefden vanaf hun balkons. Op een opname, geschoten op zaterdagavond, is te horen en te zien hoe deze Marokkanen ondanks de lockdown samen weten te bidden: op het balkon.

Er zijn nog geen beelden opgedoken waarin de wens van Romero daadwerkelijk verhoord wordt. Wel krijgt hij op Facebook steunbetuigingen van moslims. Gebruiker Moustapha Kaddouri antwoordt met de hoop dat God ‘ons van deze pandemie zal ontdoen vóór de heilige maand van de Ramadan.’

Eerder zei aartsbisschop Romero dat het coronavirus geen straf van God kan zijn. Wie dat wél denkt, die doet volgens hem aan blasfemie. ‘Laten we God niet verantwoordelijk houden voor wat onze verantwoordelijkheid is, onze manier van leven, onze manier van handelen.’

Ondertussen is het coronavirus in Marokko aan een gestage opmars bezig. Het land heeft inmiddels 275 coronapatiënten geregistreerd, waarvan tien mensen zijn overleden.

OM bekijkt tweet Haags raadslid over corona en Israëlisch laboratorium

0

Waarnemend burgemeester Johan Remkes van Den Haag heeft een controversiële tweet van Arnoud van Doorn onder aandacht van het Openbaar Ministerie gebracht.

Het raadslid van de islamitische Partij van de Eenheid twitterde naar aanleiding van het feit dat een Israëlisch laboratorium aan een corona-vaccin werkt: ‘’Toevallig’ het lab waar het virus ook is ontwikkeld?’ Later verwijderde hij deze tweet weer.

Waarnemend burgemeester Remkes is niet te spreken over Van Doorns tweet. Hij noemt het een complottheorie gericht tegen de staat Israël. ‘Stop daarmee’, aldus Remkes. Hij heeft de tweet onder de aandacht van het OM laten brengen, dat volgens Omroep West ernaar aan het kijken is.

Raadslid Van Doorn laat weten dat hij er ‘niet wakker’ van ligt. ‘Mijn tweet is niet strafbaar. Remkes is hier slechts een irrelevante passant. Hij weet nog niet dat ik niet intimideerbaar ben. Misschien werkt dat in Groningen, maar niet hier.’

Er loopt overigens al een justitieel onderzoek tegen Van Doorn. Hij zou geluidsfragmenten van een vertrouwelijke bijeenkomst over de aanstelling van Remkes als waarnemend burgemeester zou hebben gelekt.

Van Doorn is niet de eerste die vanwege een tweet over Israël onder vuur is komen te liggen. Zes jaar geleden kwam ambtenaar Yasmina Haifi onder vuur te liggen omdat ze IS ‘een vooropgezet plan van zionisten’ noemde. Ze verloor hierna haar baan.

Rotterdammer en ex-wethouder Hamit Karakus: ‘Tegenslag is geen pijn’

1

Toen Dick Gebuys zei graag een boek over Hamit Karakus te willen schrijven, antwoordde de voormalig wethouder nederig: ‘Wie zit er op een boek over mij te wachten?’ Gebuys hield voet bij stuk. Wij spraken de twee over het boek Jezelf blijven ontwikkelen en Karakus’ loopbaan. ‘Een tegenslag moet je verwerken en verder gaan. Kansen zijn veel belangrijker.’

Hamit Karakus was de eerste wethouder van Rotterdam met een Turkse achtergrond. Van 2006 tot 2014 zwaaide hij de scepter over alles wat met bouwen en onroerend goed te maken had. Het was niet de eerste keer dat hij pionierswerk verrichtte: in de jaren tachtig was Karakus een van de eerste mensen met een niet-westerse achtergrond bij de politie.

Foto: Dick Gebuys

Het boek Jezelf blijven ontwikkelen is geen biografie over Karakus, Gebuys (foto) is ook geen ghostwriter. Dit boek over Karakus is zijn verhaal, over zijn leven, zijn werk en zijn visie op de samenleving. De inhoud vloeit voort uit gesprekken die Gebuys met Karakus heeft gevoerd. De twee kenden elkaar omdat schrijver en docent Gebuys al jaren actief is binnen het Rotterdamse en voor de lokale PvdA-afdeling diverse politieke cafés hielp samenstellen.

Karakus zat voordat hij wethouder werd in het bestuur van de PvdA in Rotterdam. Toen Karakus in 2014 lijsttrekker werd, verrichte Gebuys hand- en spandiensten voor hem. ‘Hamit heb ik altijd een mens met visie gevonden. Ik was teleurgesteld over de verkiezingsuitslag in 2014, want Hamit verloor.’

Na het drinken van een paar koppen koffie bij café Dudok besloten Karakus en Gebuys dat het boek er zou komen. Karakus en Gebuys voerden ruim veertig gesprekken, de helft in Rotterdam en de andere helft in Gebuys’ woonplaats Heerlen.

Gebuys: ‘Dat was Hamits initiatief. We zijn ook in Steenwijk geweest, waar hij jaren heeft gewoond. Daar had hij als jochie zijn naam op een muur gekalkt. Dat een ingetogen jongen zoiets doet, intrigeerde me. We hebben een foto genomen bij deze muur, maar die was niet scherp genoeg om hem voor de cover van het boek te gebruiken.’

Tijdens de gesprekken voor het boek leerde Gebuys Karakus veel beter kennen. ‘Hij verraste me regelmatig. Zijn vader wilde dat hij naar de LTS ging om een vak te leren, ook uit onbekendheid met het Nederlandse schoolsysteem. Daarna ging Hamit bij een tapijtfabriek werken. Hij merkte dat daar stukken tapijt werden weggegooid waar niets aan mankeerde. Die mocht hij meenemen en hij begon er een handeltje mee. Dit is een voorbeeld van verder kijken dat typerend is voor hem.’

Jezelf blijven ontwikkelen

Van sommige mensen komt de aansporing om jezelf te blijven ontwikkelen belerend over, maar Hamit Karakus kan zich dit permitteren: hij heeft zelf hard aan zijn ontwikkeling gewerkt en doet dit nog steeds. Karakus (1965) kwam in 1972 vanuit Turkije naar Nederland in het kader van gezinshereniging en ging in Steenwijk wonen. Daar viel hij op.

Karakus: ‘Er waren wat Ambonees-Indische mensen, verder niet. Ik dacht: ik moet zorgen dat ik erbij hoor. Kinderen hadden het over me, ook omdat ik anders gekleed was: bonter gekleurd in vergelijking tot Nederlandse kinderen.’

In Turkije ging het er op school heel anders aan toe, vertelt hij. ‘Voordat de les begon, zongen we het volkslied. Als de leraar of lerares het lokaal binnenstapte, dan stond je uit respect op. We droegen ook een schooluniform, een zwart jasje met een witte kraag eronder. Je broek mocht je zelf kiezen. Dit was om het verschil tussen arm en rijk qua uiterlijk te beperken, maar het materiaal van je jasje zei vaak wel iets over je welstand.’

Het was in Nederland wennen. Niet alleen aan een nieuwe taal en een nieuw land. ‘Vrouwen op het platteland raakten eraan gewend dat hun man in het buitenland werkte, waardoor ze heel zelfstandig werden.’ Eenmaal in Nederland kreeg de kleine Hamit zijn eerste inkomsten: namelijk de ontdekking van onbenutte statiegeldflessen.

‘Mensen maken zich oprecht zorgen en doen alsof anderen daar de schuld van zijn’

Na de LTS ging Karakus bij een tapijtenhandel werken. Een goede baan, maar hij wilde meer. Hij probeerde het bij de marine, maar dan moest je de Nederlandse nationaliteit hebben. Uiteindelijk werd het de politie, wat een ander probleem met zich meebracht. Want waar moest hij tijdens zijn opleiding van leven?

‘Je kreeg wel een uitkering als je werkloos was, maar niet als je voor je ontslag nam om bij de politie te kunnen werken. Ik weigerde echter om me te laten gijzelen door een systeem. Ik kwam in Steenwijk een gemeenteraadslid tegen en vertelde alles. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik via een regeling in mijn onderhoud kon voorzien tijdens mijn opleiding.’

Karakus was één van de eerste migranten bij de politie en ging naar Rotterdam. Zijn omgeving vond het vreemd. Een goede baan opgeven om bij de politie te gaan werken? Door sommige collega’s werd hij niet met open armen ontvangen. ‘Een Turk bij de politie?’ Eenmaal aan het werk als agent stuitte hij ook op weerstand.

‘Aan de ene kant was ik laagdrempelig voor de doelgroep omdat ik de taal spreek en weet hoe een niet-Nederlander zich voelt. Nederlandse mensen hadden er ook geen probleem mee. Ik was een prima gozer, zolang ik niet op mijn strepen stond. Ik matste niemand als er een bon moest worden uitgeschreven, ongeacht hun achtergrond.’

Naast zijn werk werd hij actief binnen de politievakbond. Het was eerst gebruikelijk dat je na een tijdje vanzelf promotie kreeg, maar Karakus waarschuwde dat dit ging veranderen. ‘Je moest een opleiding gaan volgen om in aanmerking te komen voor promotie. Dat geloofde bijna niemand. Ik deed het wel en werd benoemd als brigadier in Schiedam. Wat waren ze kwaad! Ik was jonger, kwam uit Rotterdam én ik was een Turk!’

Politiek, integratie en migratie

Het was tijd voor een nieuwe uitdaging en Karakus kwam na een periode in de makelaardij in 2006 in de politiek terecht. Hij werd wethouder in een lastige periode. De economische crisis brak los en verschillende bouwprojecten zoals de Markthal dreigden niet door te gaan. Karakus heeft doorgezet en wilde blijven bouwen.

‘Er werd me verweten dat ik voor leegstand bouwde. Onzin. Er moest iets zijn als de crisis voorbij was. Ik ben daarbij geholpen door Eberhard van der Laan (de toenmalig minister van Wonen, red.). De bouwkosten waren zelfs goedkoper dan geraamd, want aannemers hadden werk nodig en werkten tegen lagere tarieven. Nu denk ik: hadden we maar meer gebouwd. Het huidige woningtekort komt deels voort uit het niet of minder bouwen tijdens de crisis.’

In het boek komt integratie meer dan eens voorbij. Volgens Karakus is er te weinig intercultureel contact. ‘Taalproblemen? Dat gaat bijna niet meer op, zeker niet voor hoger opgeleiden. Maar vanuit de samenleving worden individuen tot concurrent gemaakt, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en de woningmarkt.’

Er moet meer gezamenlijkheid komen, vindt hij. ‘Beide groepen vragen zich af of er nog wel plek voor hen is. Tot slot is er de zoektocht naar identiteit: de Zwarte Piet-discussie, wel of geen islamisering, noem maar op. Mensen maken zich oprecht zorgen en doen alsof anderen daar de schuld van zijn.’

Foto: Leon van Dorp

Het debat over allerlei zaken rond migratie en migranten is hard. In de politiek mist de nuance, stelt Karakus. ‘De tijd is nog niet rijp is om in Nederland van het Suikerfeest een vrije dag te maken. Op dit moment zou het koren op de molen van bepaalde politieke anti-islampartijen kunnen zijn.’

Jezelf blijven ontwikkelen is geen boek dat zuiver over politiek gaat, maar over kansen. Het optimisme van Hamit Karakus komt duidelijk in het boek naar voren.

‘Tegenslag is geen pijn. Een tegenslag moet je verwerken en verder gaan. Kansen zijn veel belangrijker. Kansen zien, kansen bieden, kansen grijpen. Als wethouder koos ik vaak medewerkers die onervaren waren, maar een kans verdienden. Het gevolg was dat ik een loyaal team om me heen had. Want kansen moet je wel krijgen.’