11.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 772

Duitse dorpsraad zet ‘neonazi-voorzitter’ af

0

Het dorpsbestuur van het Duitse Altenstadt-Waldsiedlung heeft besloten Stefan Jagsch van de Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD) af te zetten als voorzitter.

Vorige maand besloten de fracties van de christendemocraten, sociaaldemocraten en liberalen unaniem om de 33-jarige Stefan Jagsch als voorzitter van de dorpsraad aan te wijzen. De reden: hij was de enige kandidaat.

De extreemrechtse NPD is de partij van de neonazi’s, meldt het Duitsland Instituut. De partij is het afgelopen decennium diverse keren ontsnapt aan een verbod. Het Grondwettelijk Hof oordeelde dat de partij ongrondwettelijk was, maar te klein om de democratie omver te kunnen werpen.

Dit besluit zorgde in Duitsland en daarbuiten dan ook voor veel ophef, ook bij landelijke politici. CDU-voorzitter Annegret Kramp-Karrenbauer eiste dat Jagsch zo snel mogelijk uit zijn ambt moest worden gezet. En SPD-voorzitter Lars Klingbeil tweette boos: ‘De SPD heeft een heel duidelijk standpunt. We werken niet samen met nazi’s! Nooit!’

Twee gemeentebestuurders, van de CDU en van de SPD, namen het initiatief om opnieuw over het voorzitterschap te stemmen. Zij waren bij de verkiezing van september niet aanwezig.

Jagsch werd dinsdagavond weggestemd, maar stelde zich direct daarna weer kandidaat voor het voorzitterschap. Hij kreeg bij de nieuwe stemming echter maar één stem.

De 22-jarige CDU-politica Tatjana Cyrulnikov is verkozen tot de nieuwe voorzitter van de raad van Altenstadt-Waldsiedlung, dat 2.650 inwoners telt. Jagsch overweegt nu juridische stappen.

De versterkte gebedsoproep nieuw in Nederland? Welnee

2

De versterkte gebedsoproep: ineens was-ie daar – als we de ophef in de (sociale) media mogen geloven, tenminste. Maar hoe terecht is dit beeld?

De Blauwe Moskee in Amsterdam-West was de afgelopen weken volop in het nieuws. De moskee wil de azan – de gebedsoproep – versterkt laten klinken, als eerste moskee in de hoofdstad.

De Blauwe Moskee wil dit één keer per week doen, voor elk vrijdagmiddaggebed. Volgens imam Yassin Elforkani helpt dit om de ‘islam te normaliseren’, zo bracht het Parool twee weken geleden.

Een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad staat welwillend tegenover de versterkte gebedsoproep. Toch zijn de negatieve reacties fel en talrijk. ‘Opdringerig islamiseren’, vindt FvD-raadslid Annabel Nanninga. Volgens haar is het tijd dat we een ‘grens stellen’.

De PVV grijpt de ophef aan voor Kamervragen. ‘Gillende haatpaleizen allemaal sluiten’, zegt Wilders in een tweet. ‘Doe maar in Saoedi-Arabië. Maar niet hier.’ Duizenden andere twitteraars vallen de PVV-leider bij.

Wil van Soest van de Amsterdamse Partij voor de Ouderen gaat zelfs een vergelijking met IS niet uit de weg: ‘We zijn net van het IS-gebeuren af’, verzucht Van Soest in het multiculturele debatprogramma de Nieuwe Maan.

Niets nieuws

IS, Saoedi-Arabië, een grens stellen – wie de afgelopen week het debat heeft gevolgd, zou wel eens de indruk kunnen krijgen dat Nederland met deze versterkte azan iets heel nieuws te verstouwen krijgt.

Het gekke is: de oproep tot gebed is al veel langer te horen op andere plekken in Nederland – maar zonder al die landelijke ophef, stelt Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland.

Volgens Bouharrou zijn er in ons land een veertigtal moskeeën die de oproep voor het vrijdaggebed laten horen met behulp van versterkers. ‘Het is niets nieuws’, reageert hij nuchter.

‘Voor sommige mensen is het even wennen’

Bouharrou geeft aan dat moskeeën die dit doen contact houden met hun omgeving en met de gemeente. ‘Acceptatie heeft ook te maken met informatie. Omwonenden hoeven niet onnodig ongerust te worden. In alle gevallen reageert de omgeving er goed op.’

Zijn ervaring is dat mensen even moeten wennen aan de nieuwigheid. ‘In het begin hoor je de gebruikelijke argumenten van tegenstanders, zoals de angst dat de waarde van hun woning zal dalen of dat ze opeens het gevoel krijgen dat ze in Saoedi-Arabië wonen. Zodra ze een oproep voor het gebed eenmaal ervaren hebben, blijkt het allemaal wel mee te vallen.’

Ergens betreurt Bouharrou het dat het voornemen van De Blauwe Moskee zo uitgebreid in de media is gekomen. Anders was er niet zoveel commotie geweest. ‘De dialoog moet gevoerd blijven worden’, benadrukt hij. ‘Nieuwsgierigheid is daarbij een belangrijk element. Bezoek eens een moskee.’

Even wennen

De lokale collegepartijen PvdA en D66 zeggen in Amsterdam een oogje in het zeil te houden wat betreft de duur en de sterke van de oproep vanuit de Blauwe Moskee. Het hangt het er per gemeente en per gebied ook maar net vanaf hoeveel ruimte de moskee krijgt.

Zo klinkt elke vrijdagmiddag de gebedsoproep vanuit de Mevlana Moskee in Rotterdam – alleen niet met versterkers. ‘Dat mag ook niet’, vertelt Ömer Biçen, voorzitter van het bestuur van de Mevlana Moskee. De moskee heeft een vergunning voor de oproep voor een specifiek aantal decibellen. ‘Daar houden we ons aan.’

De Mevlana Moskee zou de azan graag vijf keer per dag doen. ‘Maar dán krijgen we hoogstwaarschijnlijk wel problemen met omwonenden. Vooral in verband met de oproep in de vroege ochtend. Die is in de zomertijd rond vier uur – half vijf ‘s ochtends. Dat stellen niet-moslims beslist niet op prijs. Het verstoort hun nachtrust.’

De Mevlana Moskee staat aan de rand van de wijk Delfshaven en werd opgeleverd in 2001. Vanaf dat moment is er één keer per week een gebedsoproep in verband met het vrijdaggebed. Biçen: ‘We zijn daarover met omwonenden in gesprek gegaan. Er waren heel weinig mensen tegen. Voor zover bij mij bekend, zijn er geen klachten van buurtbewoners.’

Op de ophef in Amsterdam reageert Biçen begripvol. ‘Het ligt er ook aan in wat voor buurt de Blauwe Moskee zich bevindt. Dat weet ik niet precies. Voor sommige mensen is het even wennen.’

 

Marokko, Nederland en Aruba topbestemmingen voor 2020, volgens Lonely Planet

0

Reisgids Lonely Planet heeft haar jaarlijkse ‘top 10 beste bestemmingen’ bekend gemaakt. Opvallende bestemmingen voor 2020 zijn Bhutan, Aruba, Nederland en Marokko.

Actualiteit, ‘unieke ervaringen’, duurzaamheid en de ‘wow-factor’ zijn de graatmeters waar Lonely Planet haar top 10 op heeft gebaseerd. Op nummer 1 staat Bhutan, het Aziatische koninkrijkje dat ingeklemd zit tussen India en China. De reden: haar schoonheid, maar ook omdat Bhuthan het enige CO2-negatieve land ter wereld, meldt Lonely Planet.

Op de vierde plaats prijkt Aruba. Lonely Planet prijst haar goede ‘vibes’ en noemt het eiland een ‘laboratorium’ voor hernieuwbare energie-oplossingen. Bovendien werkt Aruba aan een verbod op wegwerpplastic.

Een opmerkelijke zevende plaats is voor Nederland. In 2020 staan er meerdere feesten op het programma die niet te missen zijn, aldus de gids. Het is dan 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog is afgelopen – een reden voor veel festiviteiten – en het Songfestival komt langs. Ook Koningsdag, Bevrijdingsdag en de Waddenzee zijn volgens Lonely Planet een tripje waard.

Marokko staat op de negende plaats. Lonely Planet is lovend over haar toeristische attracties en verbeterde infrastructuur. Zo heeft het land de eerste hogesnelheidstrein van Afrika. Ook kroont Lonely Planet Marrakesh tot de eerste Culturele Hoofdstad van Afrika, vanwege haar rijke erfgoed.

Britse politie voorkwam in 2,5 jaar 24 aanslagen: 16 islamistisch, 8 extreemrechts

0

Sinds april 2017 heeft de Britse politie in totaal 24 terroristische aanslagen voorkomen.

Zestien kwamen uit islamistische hoek, acht uit die van extreemrechts. Dit vertelde politietopvrouw Cressida Dick tijdens een persconferentie.

Op dit moment is de Britse terreurdreiging ‘zwaar’. Dat betekent dat de kans groot is dat er binnenkort weer een poging wordt gedaan om een terroristische aanslag te plegen.

De meesten die een aanslag beramen komen nog steeds uit islamistische hoek. Maar volgens de Britse politie, groeit extreemrechts terrorisme snel.

Een derde van de aanslagen die sinds april 2017 is voorkomen komt uit de koker van extreemrechts. Het gevaar van islamistisch geïnspireerd terrorisme is in deze periode hetzelfde gebleven ten opzichte van de jaren daarvoor.

Extreemrechtse dreiging is sinds 2016 het snelst groeiende terreurprobleem, stelde de Britse politie en maand geleden al.

VS wil dat Turkse regering ‘verantwoordelijk wordt gehouden’ voor oorlogsmisdaden tegen Koerden

1

Turkije moet verantwoordelijk worden gehouden voor de oorlogsmisdaden in Syrië die door de pro-Turkse rebellengroepen zouden zijn gepleegd. Dat stelt Mark Esper, de Amerikaanse minister van Defensie.

Esper zegt te denken dat de berichten over oorlogsmisdaden die de jihadistische rebellen zouden hebben gepleegd tegen de Koerdische milities waar zijn.

‘Ik heb de rapporten ook gezien, we proberen ze te monitoren. Ze zijn verschrikkelijk en als ze kloppen, en ik denk dat ze kloppen, dat zijn dit oorlogsmisdaden’, aldus Esper tegen de Amerikaanse zender CNN.

Ook zegt Esper dat zulke oorlogsmisdaden niet zonder gevolgen mogen blijven. ‘Ik denk dat degenen die hiervoor verantwoordelijk zijn hiervoor verantwoordelijk gehouden moeten worden, in veel gevallen is dit de Turkse regering.’

IS-onderzoeker Anne Speckhard waarschuwt: ‘Het kalifaat bestaat nog steeds’

0

De Amerikaanse terrorisme-onderzoeker Anne Speckhard interviewde honderd IS’ers in handen van de Koerden. Zij vreest de terugkeer van IS. ‘IS heeft duizenden leden en zet nog steeds mensen aan tot aanvallen over de hele wereld.’

Sinds Turkije Noord-Syrië is binnengevallen, is er onduidelijkheid over hoeveel IS’ers er uit de door Koerden bewaakte kampen zijn ontsnapt. De Syrian Democratic Forces (SDF), die de scepter zwaaiden over Noord-Syrië, komen met berichten dat honderden IS-aanhangers zijn weggelopen. Turkije beweert ondertussen honderden IS’ers opnieuw te hebben vastgezet. Onderwijl vrezen sommigen dat onder de islamistische milities van Erdogan zich ook oud-IS’ers bevinden.

De Kanttekening sprak over het gevaar van IS met psychiater en wetenschapper Anne Speckhard. Zij is universitair hoofddocent aan de Medical School van Georgetown University in Washington D.C en directeur van het International Center for the Study of Violent Extremism.

Speckhard onderzoekt de psychologische oorzaken die mensen ertoe bewegen zich in te zetten voor de terroristische zaak, zoals ze beschrijft in het boek Talking to terrorists (2012). Daarin zoomt ze onder meer in op jihadistische aanslagplegers. Voor een nieuw onderzoek naar terrorisme heeft zij inmiddels honderd IS-strijders geïnterviewd.

Onder die honderd IS-strijders zit ook de naam van Abu Mansour al Maghrebi, een topman binnen IS. Sinds zijn interview aan Speckhard van afgelopen maart staat hij te boek als de officieuze ‘ambassadeur’ van IS voor Turkije. Hij zei daarin speciale banden met Turkse ambtenaren te onderhouden.

Volgens Al Maghrebi heeft Turkije IS geholpen met water, voedsel en de behandeling van gewonden in ziekenhuizen. Deze relatie tussen Turkije en IS is gebaseerd op ‘wederzijdse voordelen’, zei Maghrebi tegen Speckhard. Hij voegde daar – met inmiddels profetische woorden – aan toe: ‘Zij (Turkije, red.) wilden het hele noorden van Syrië.’

Wat zijn de banden tussen IS en Turkije? Zijn er ook IS’ers onder Erdogans troepen? En hoe gevaarlijk kan IS nog worden? We vroegen het Speckhard zelf.

Hoe was het voor u en uw collega’s om IS-strijders te interviewen? Hebben deze strijders spijt van wat ze hebben gedaan?

‘We spraken met deze strijders terwijl ze in de gevangenis zaten. Ze waren daarom geen gevaar. Sommige IS-strijders waren ware gelovigen die nog steeds willen vechten. Maar anderen waren gedesillusioneerd, vooral degenen die helemaal naar Baghouz zijn gekomen. Daar hadden de Iraakse IS-strijders veel geld, reden rond in auto’s en kregen het beste voedsel, terwijl strijders uit Europa verhongerden – sommigen namen zelfs hun toevlucht tot gras. Dit veroorzaakte wrok. Het kan zijn dat ze logen, maar ze leken mij oprecht.’

U sprak ook uitgebreid met Abu Mansour al Maghrebi, die de rol van ‘IS-ambassadeur voor Turkije’ speelde. Wat was zijn belangrijkste onthulling?

‘Dat hij was uitgenodigd om met president Erdogan te praten. Natuurlijk heeft hij misschien gelogen, maar mijn Iraakse collega’s van de Iraakse contraterrorisme-diensten geloofden hem. We wisten dat IS een netwerk had verspreid over Turkije, met ‘veilige huizen’ in Istanbul en op de grens met Syrië en Irak. We wisten ook dat het Turkse leger en de Turkse inlichtingendienst MIT in sommige gevallen bij IS betrokken waren. Maar dat het zo goed georganiseerd was – met de Turkse MIT en het leger – en zo uitgebreid was? Dat was een verrassing voor ons.’

Hoe weet u zeker dat Abu Mansour al Maghrebi de waarheid sprak?

‘We waren vijf uur in gesprek, hij heeft zichzelf nooit tegengesproken. Als hij het antwoord op een vraag van ons niet wist, zei hij dat. Al Maghrebi werkte als ingenieur in Marokko. Hij is een zeer intelligente man, goed in cijfers, een goede manager. Maar hij was geen opschepper die trots zei dat hij een hoog figuur was. Toen hij zei wat hij deed en het kwartje bij mij viel, riep ik uit: ‘Oh mijn God, je was een emir.’ Dat gaf hij toe.’

‘Veel landen hebben IS ondersteund’

U heeft getuigenissen gehoord van Abu Mansour al Maghrebi en andere IS-strijders. Weet u of Qatar en Saoedi-Arabië IS steunden, zoals weleens wordt beweerd?

‘Het is belangrijk om te weten dat veel landen IS hebben ondersteund. Ze deden dit door wapens te geven aan het Vrije Syrische Leger, dat deze wapens doorverkocht aan IS. Ook Nederland, zoals je hebt kunnen lezen in de Nederlandse media, heeft wapens geleverd aan jihadistische groepen. Dat Qatar IS rechtstreeks zou hebben ondersteund wordt vaak beweerd, al geloof ik dit niet. Ik heb heel vaak om bewijs gevraagd, maar ik heb dit niet gekregen. Saoedische miljonairs hebben mogelijk het Vrije Syrische Leger ondersteund – en daarmee indirect IS.’

En hoe zit het met Turkije? In hoeverre steunde dat land IS?

‘De betrokkenheid van Turkije bij IS is het grootst. De Turken lieten 40.000 buitenlandse strijders hun land binnenstromen en oversteken naar Syrië. De Turkse inlichtingendienst MIT heeft wapens geleverd aan Syrische strijders met geheime vrachtwagentransporten. Dit is goed gedocumenteerd en hier hebben de media ook over bericht. Daarnaast horen we dergelijke verhalen van IS-strijders: dat ze in Turkse ziekenhuizen medisch werden behandeld als ze aan het front gewond raakten. De Turken zorgden ook voor water in de dam, zodat IS niet zonder stroom kwam te zitten. Turkije heeft de meeste fouten gemaakt, maar ik wil benadrukken dat Europa ook heeft gefaald. Belgische politieagenten vertelden mij dat ze blij waren om deze jongens naar Syrië te laten afreizen, in de hoop dat ze daar zouden sterven. En jullie premier Mark Rutte zei ook iets soortgelijks.’

Zou je achteraf kunnen zeggen dat de IS-strijders de nuttige idioten van Erdogan waren, omdat ze de Turkse invasie in Noord-Syrië mogelijk maakten?

‘Ja. Turkije heeft IS zeker gebruikt om de Koerden te bestrijden.’

Denkt u dat Erdogan opzettelijk IS-strijders in Syrië wil bevrijden?

‘Nee. Maar als je alleen zijn acties beoordeelt, zou je het je misschien kunnen afvragen. Mijn Iraakse collega grapte toen hij hoorde over de gevangenisbreuken: ‘Het lijkt erop dat Erdogan gehoor geeft aan de IS-oproep om de gevangenen te bevrijden.’ Het is een gevolg van willekeurige bombardementen en beschietingen en het roepen dat YPG’ers (de Koerdische milities die het grootste deel van de SDF uitmaken, red.) terroristen zijn, zodat bewakers bang zijn voor hun leven en posten verlaten.’

Zitten er nu veel voormalige IS-militanten in de nieuwgevormde pro-Turkse islamitische milities, die samen met het Turkse leger Syrië binnendringen?

‘Er zijn veel meldingen dat die er zijn. Onze SDF-partners, die ons hielpen bij het interviewen van honderd IS-kaderleden in SDF-gevangenissen en -kampen, vertelden ons dat ze degenen die ze gevangen hadden in Afrin konden traceren naar de strijdgroepen IS en Al-Nusra. Ik heb ze zelf nog niet geïnterviewd. De strijders die werden gefilmd vertelden dat ze ongewapende gevangenen vermoorden en neerschoten. Ook hoorde je sommigen de IS-slogan ‘baqiya’ uitroepen, waarmee ze zeggen dat IS zal blijven en zich zal uitbreiden. Dat is huiveringwekkend.’

Zal Erdogan dreigen IS-strijders naar Europa te sturen om ons zo te kunnen chanteren? Of zal hij subtiel zijn in zijn aanpak?

‘Nee, dat laatste hoeft hij niet. Hij beschikt over alle Syrische vluchtelingen en over nog veel meer mensen uit andere landen die Turkije zijn binnengestroomd, in de hoop hun weg naar Europa en de VS te vinden. Hij dreigt met een nieuwe vluchtelingenstroom wanneer hij iets nodig heeft of iets wil en dat is een zeer reële bedreiging voor Europa.’

In Irak pleegde IS genocide tegen de Jezidi’s en tegen de Assyrische christenen. Denkt u dat de jihadistische milities – met Erdogans zegen – ook in Syrië een genocide zullen plegen tegen Koerden en christenen?

‘De Syrische Arabische militanten die Turkije steunt zijn bloeddorstig en in sommige gevallen zelfs blij om te moorden uit naam van Allah.’

Denkt u dat het kalifaat weer zal opstaan? Of denkt u dat IS in een andere vorm zal terugkeren?

‘Het kalifaat beschikt niet meer over een territorium, maar bestaat nog steeds. IS heeft duizenden leden en zet nog steeds mensen aan tot aanvallen over de hele wereld. IS zal waarschijnlijk nooit meer over zoveel middelen beschikken en zo rijk zijn als het ooit was, maar IS heeft het goud dat de organisatie heeft gestolen verborgen, dus wie weet? Ik betwijfel of ze ooit weer over een territorium zullen heersen. Niemand zal het toestaan. Zelfs Turkije zal geen doorvoerland meer willen zijn voor islamitische jihadisten. IS is geschapen onder ‘ideale’ omstandigheden als de mislukte Syrische lente en slecht bestuur in Irak.’

‘Erdogan heeft een punt bereikt waarop geen terugkeer meer mogelijk is’

Een grote meerderheid van de Turken steunt Erdogan in het binnenvallen van Syrië. Hij behaalt hiermee een enorme binnenlandse overwinning, nietwaar?

‘Erdogan heeft de lokale verkiezingen eerder dit jaar in de grote steden verloren. Hij wordt geconfronteerd met enorme binnenlandse problemen zoals de economische malaise, de politieke repressie en de Syrische vluchtelingen die hij heeft opgenomen en weerstand oproepen bij veel Turken. Maar het nationalistische, anti-Koerdische verhaal domineert nu de media, ook omdat de media in handen zijn van Erdogan en onafhankelijke journalisten zijn gevlucht of in de gevangenis zitten. Wat de Koerden betreft heeft Erdogan nu een onderwerp dat de Turken bindt.’

Erdogan maakt zich door deze invasie in Syrië ook populair bij veel moslims zonder Turkse roots. Zij zien hem als de sterke man die het Westen een lesje leert. Hoe denkt u daarover?

‘Erdogan heeft een punt bereikt waarop geen terugkeer meer mogelijk is. Kinderen stierven als gevolg van de bombardementen, honderdduizenden mensen sloegen op de vlucht. Je zag die beelden, toch? Hoe kun je dat verdedigen?’

Duitse CDU-politicus met dood bedreigd in brief die afsluit met ‘Heil Hitler’

0

Mike Mohring, fractieleider van de CDU in de Duitse deelstaat Thüringen, wordt bedreigd door een extreemrechtse groepering. Hij kreeg een email die met de woorden ‘Heil Hitler’ eindigt.

Komende zondag vinden in Thüringen verkiezingen plaats. De radicaal-linkse partij Die Linke staat aan kop in de peilingen. Het christendemocratische CDU en de radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland strijden om de tweede plek.

In de email aan CDU-leider Mohring staat dat hij zich moet terugtrekken uit de race. Zo niet, dan krijgt hij een mes in zijn nek of wordt hij opgeblazen door een autobom, luidt het dreigement.

De email eindigt met de nazigroeten ‘Sieg heil’ en ‘Heil Hitler’.  De ondertekenaars noemen zichzelf de ‘Muzikanten van het Staatsgreep Orkest’ en claimen een wereldwijde organisatie te zijn.

Duitsland is de laatste tijd enkele keren opgeschrikt door extreemrechts geweld. Begin deze maand vermoordde een rechtsextremist twee mensen. Hij wilde een synagoge binnenvallen, maar dat lukte niet en vervolgens ging hij naar een kebabzaak. En in juni schoot een neonazi de Duitse CDU-politicus Walter Lübcke dood omdat hij voor een ruimhartige opvang van vluchtelingen was.

De email aan Mohring was niet de eerste bedreiging aan zijn adres. Vorige maand ontving de CDU-politicus een ansichtkaart, waarop stond: ‘Nummer twee die binnenkort een kopschot krijgt.’

Ophef in België: carnavalisten in Aalst lachen om ‘onvervalst antisemitische’ cartoons

0

In aanloop naar het aankomende carnaval in Aalst zijn daar grappig bedoelde afbeeldingen over Joden in omloop. Dit tot schrik van veel Joden, de burgemeester en wellicht ook Unesco, dat het carnaval in Aalst nu nog op de werelderfgoedlijst heeft staan.

Dit voorjaar was er ook al ophef. Toen was er een praalwagen met karikaturale koppen en haakneuzen te zien. Critici noemden het carnaval in Aalst antisemitisch. Unesco riep de burgemeester van Aalst op het matje.

Deze bemoeienis gaat veel bewoners van de stad te ver. Enkelen hebben in de aanloop naar het aankomende carnaval 150 lintjes uitgebracht met grappen over Unesco en Joden.

‘Unesco, wa ‘n klucht’, is een van de leuzen. Op dit lintje en op andere lintjes zijn orthodoxe joden te zien met pijpenkrullen en grote neuzen.

Hans Knoop van de Vlaamse koepelorganisaties Forum van Joodse Organisaties reageert boos. ‘Dat er nu opnieuw afbeeldingen worden gelanceerd, met dezelfde stereotiepe haakneus en hoeden, is een pure provocatie. Dit zijn cartoons met een onvervalste antisemitische insteek’, aldus Knoop.

Aan de Vlaamse krant het Laatste Nieuws vertelt de ontwerper van de lintjes, Kris Vonck: ‘Er staan geen gore zaken op. Het gaat niet over vergassen of concentratiekampen. Echt rechtstreeks lachen met joden doen we ook niet. We richten ons vooral naar Unesco, het is niet tegen joden.’

Hans Knoop van het Forum van Joodse Organisaties is niet overtuigd door de uitleg van KV.: ‘Die man gebruikt wel exact dezelfde antisemitische stereotiepe afbeeldingen die tot de concentratiekampen en gaskamers hebben geleid. Datzelfde soort afbeeldingen verscheen in de jaren dertig in der Stürmer, het nazi-blad bij uitstek.’

De burgemeester van Aalst, Christoph D’Haese (N-VA), wil de actie niet veroordelen. Toch is hij ook niet blij met de lintjes.

‘Ik heb geen zin om de vleugels van de carnavalisten te knippen. De timing is niet zo gelukkig, op een moment dat Unesco nog moet beslissen over Aalst carnaval. Het is niet zo simpel om als Aalsterse burgemeester dit aan Unesco te duiden, in tijden dat het antisemitisme in een stijgende lijn zit in Europa.’

In december beslist Unesco of het carnaval in Aalst op de werelderfgoedlijst blijft staan.

Frictie tussen Iran en Turkije over militaire aanwezigheid in Syrië

0

Iran is tegen een langdurige Turkse militaire aanwezigheid in Syrië. Dit stelt het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

‘We zijn tegen het stichten van militaire posten in Syrië door Ankara. De kwesties moeten opgelost worden met diplomatieke middelen. De territoriale integriteit van Syrië moet gerespecteerd worden.’

Dit zei de Iraanse buitenlandwoordvoerder Abbas Moussavi op een persconferentie die werd uitgezonden op de staatstelevisie. Syrië is een belangrijke bondgenoot van Iran in de regio.

Vorige week ging Turkije akkoord met een staakt-het-vuren. De Koerdische strijders hebben vijf dagen gekregen om zich terug te trekken uit de ‘bufferzone’ die Turkije in Noord-Syrië wil vestigen.

Zaterdag dreigde de Turkse president Erdogan om de ’terroristen’ alsnog uit te schakelen als de terugtrekking van de Koerden niet voor 100 procent wordt uitgevoerd. Het staakt-het-vuren eindigt vanavond.

Halalvlees maak je niet door enkel een gebedje op te zeggen

0

Ritueel slachten is actueel en roept veel vragen op. De aanleiding hiervan is het nieuwe wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren voor een algehele verplichting tot bedwelming van dieren voorafgaand aan de slacht. De initiatiefwet van de Partij voor de Dieren gaat ervan uit dat er bij reguliere slacht veel minder sprake is van het lijden van dieren. Aan de andere kant wordt de rituele slacht weggezet als ‘dieronvriendelijk’.

Het is echter de vraag of halal slachten per se dieronvriendelijker is dan verdoofd slachten. In de discussie over onverdoofd slachten valt regelmatig de term ’diervriendelijk slachten’. Wellicht is het absurd om te zeggen, maar het komt er uiteindelijk op neer dat we de discussie voeren over hoé wij het dier kunnen doden.

Het is heel simpel: bij elke vorm van slacht wordt het dier gedood en opgegeten. Ieder weldenkend mens – ook de vleeseter – beseft dat het slachten van een dier pijnlijk is. Dat is een feit. Maar, zoals mijn Joodse collega Hanneke Gelderblom zei: ‘Het uitgangspunt in zowel de Joodse als de islamitische voorschriften is identiek. Het doel is dat het dier zo min mogelijk lijdt.’

Bij de reguliere slacht krijgen kippen een elektriciteitsschok toegediend met een staf, terwijl ze ondersteboven met hun poten aan een lopende band hangen. Of ze worden door een waterbad gehaald waar stroom op staat. Bij koeien houdt de ‘verdoving’ in dat de beesten meestal een schot door hun kop krijgen. Varkens worden in een afgesloten ruimte opgesloten, waar ze ten minste één minuut worden blootgesteld aan gas.

We hebben het dan niet over de mislukkingen en de fouten die gemaakt worden. De beelden daarvan zijn bekend. En denk ook aan de schokkende beelden die Animal Rights eind vorig jaar naar buiten bracht bij een varkensfokkerij in Nuenen, waar biggetjes in kratten werden gegooid en het uitkrijsten toen hun staartjes werden afgesneden.

Dit schijnt de normale gang van zaken te zijn in de gehele varkenshouderij, volgens dierenartsenorganisatie Caring Vets. ‘Wat het meest schokkend is aan deze beelden, is dat zo veel mensen denken dat het hier om excessen gaat op twee varkensfokkerijen. Mensen hebben blijkbaar geen idee hoe er wordt omgegaan met dieren waar ons voedsel van geproduceerd wordt.’

De bio-industrie geeft prioriteit aan kostenbesparing, dierenwelzijn is irrelevant. Dit soort praktijken moeten we massaal bestrijden en op geen enkele wijze tolereren. Een dier mag niet lijden.

Alvorens ik verder inga op het ritueel slachten, nodig ik de Partij van de Dieren graag uit om samen met moslims, joden en andere belanghebbenden de krachten te bundelen om het welzijn van dieren te beschermen. Dat is namelijk ook wat de islam mij voorschrijft. Ik begrijp dat islamitisch slachten vanuit de politiek helaas meer restricties heeft gekregen, maar ik leg graag uit hoe het echt zit.

Dit neemt niet weg dat er in de praktijk helaas fouten worden gemaakt, ook in de halal-industrie. Niettemin ben ik van mening dat dit een onderdeel is van het grotere geheel van de vleesindustrie.

Als moslims proberen wij om de dieren zo goed mogelijk te behandelen. Je maakt er geen ‘halal-vlees’ van door enkel een gebedje op te zeggen. Het dier moet tot zijn slachtproces op de juiste wijze behandeld worden en zo min mogelijk lijden.

Islamitisch slachten houdt in dat je een snede aanbrengt in de halsslagader en door middel van één snelle beweging het dier slacht. Het hoeft geen betoog dat dit werk niet voor iedereen geschikt is. Er wordt zelfs rekening gehouden met de grip en de expertise van de slachter.

Als rituelen rond de slacht niet het probleem zijn, wat is het dan wel?

Het belangrijkste bij het halal slachten van dieren is dat het dier op een eerbiedige en zo pijnloos mogelijke wijze geslacht wordt. Daarom vind ik het perspectief van de Koran op het dierwelzijn fascinerend, eufemistisch gezegd. De Koran stelt namelijk dat alle dieren onderdeel zijn van onze ‘gemeenschap’ en dus vriendelijk behandeld dienen te worden:

‘En er is geen levend wezen op aarde en geen vogel die met zijn vleugels vliegt, of het behoort tot gemeenschappen zoals die van jullie. En Wij hebben niets in het Boek veronachtzaamd en zij zullen allen bij hun Heer verzameld worden.’ (Soera 6, het vee: vers 38)

Ook de Profeet (vrede zij met Hem) legt een belangrijk moreel fundament voor het slachten van dieren. Hij zegt: ‘Voorwaar, Allah heeft goedheid in alle dingen voorgeschreven. Dus als je slacht, slacht op de minst pijnlijke manier die je kunt; en wanneer je een dier slacht, doe het op de best mogelijke manier; ieder van jullie moet zijn mes zo slijpen dat het lijden van een dier voorkomen kan worden.’ (Muslim 1955)

Om het slachten zo goed mogelijk uit te voeren zijn er richtlijnen en voorschriften in de islam. Aan deze voorschriften dient een islamitisch slachthuis zich te houden. Daarnaast zijn er andere voorwaarden die in acht genomen moeten worden voordat een geslacht dier als ‘100 procent halal’ bestempeld kan worden. De belangrijkste voorschriften rond het slachten luiden als volgt:

    • Het is aanbevolen om het dier gerust te stellen en snel te zijn met het slachtingsproces met een scherp element, zoals een mes, zodat het lijden en pijnigen van het dier kan worden vermeden. De Profeet (vrede zij met Hem) zegt hierover: ‘Als jullie slachten, slacht dan op de beste wijze en laat eenieder van jullie zijn mes (goed) slijpen en het te slachten dier geruststellen.’ Sterker nog, er zijn geleerden die van mening zijn dat het aangeraden is om het dier water te geven, voorafgaand aan de slacht.
    • Het is afgeraden om het mes te slijpen in het bijzijn van het dier. Ibnoe ʿAbbaas, een metgezel, heeft overgeleverd dat een man zijn ooi (een vrouwelijk schaap) op de grond liet liggen om te slachten terwijl hij zijn mes sleep, waarop de Profeet (vrede zij met Hem) zei: ‘Wil je haar meerdere malen laten sterven? Heb je je mes dan niet geslepen voordat je haar op de grond legde?’
    • Vervolgens worden in één beweging de luchtpijp, de halsslagader en de zenuwbanen naar de hersenen doorgesneden. Hierdoor verliest het dier zeer snel het bewustzijn en stopt het hart met kloppen. Dit garandeert een snelle dood en daarmee minder pijn. Een tweede halssnede is toegestaan als de eerste niet adequaat is gebleken.
    • Het is afgeraden om de nek van het dier te breken of elk ander deel af te snijden voordat het dier koud is geworden, om te garanderen dat elke vorm van pijn vermeden kan worden.
  • Als rituelen rondom de slacht niet het probleem zijn, wat is het dan wel? Het échte probleem is de toenemende illegaliteit, de onduidelijke certificering, de massaproductie en het veronachtzamen van dierenwelzijn in de vleesindustrie. Het probleem is dat wij er niet in slagen om samen te werken en de dieren kunnen beschermen. Het probleem is dat wij niet voor elkaars vrijheden opkomen, maar elke kans grijpen om te ‘scoren’.

    Het zou de Partij voor de Dieren sieren als zij zich houdt aan het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM) en het convenant dat in 2018 in werking is gesteld. Het EVRM stelt namelijk dat minderheden rechten hebben die bescherming verdienen, ook als de meerderheid hier anders over denkt. In 2012 was dit voor de Eerste Kamer het doorslaggevende argument om de initiatiefwet van Marianne Thieme tegen onverdoofd ritueel slachten te torpederen.

    Daarnaast: zo’n verbod gaat simpelweg niet werken. Moslims en joden zullen niet opeens vegetariër worden. Het gevolg is dat halal en koosjer vlees uit het buitenland geïmporteerd zal worden.

    Waarom kiest de Partij voor de Dieren ervoor nog een keer dit wetsvoorstel in te dienen, terwijl het enkele jaren geleden werd getorpedeerd? Wil de partij het probleem echt bij de wortels aanpakken? Of is het werkelijke doel moslims en joden te pesten?

    Deze column is een bewerking van deze lezing over onverdoofd ritueel slachten op het ‘Symposium islamofobie en burgerrechten’, georganiseerd op 28 september door het Collectief tegen Islamofobie en Discriminatie (CTID) en de afdeling antropologie van de Universiteit van Amsterdam.