7.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 772

Deze Koerdische journalist schreef een boek over Friesland – in het Turks

2

De Koerdische journalist Ibrahim Sediyani voelt zich verbonden met de Friezen. Volgens hem lijkt de emancipatiestrijd van de Friezen op die van de Koerden. Onlangs bracht hij zelfs een boek uit over Friesland: Frizya ve Günümüzde Frizler (Friesland en de tegenwoordige Friezen).

In zijn boek behandelt Sediyani, die tegenwoordig in Duitsland woont, in het Turks de Friese geschiedenis, van Magna Frisia – het Friese Rijk in de vroege Middeleeuwen – tot aan het heden. Ook befaamde Friese koningen zoals Redbad en de beroemde Friese zeerover en vrijheidsstrijder Pier Gerlofs Donia – ‘Grutte Pier’ – (1480 – 1520) mogen niet ontbreken.

Hoe kwam u op het idee om een boek over Friesland te schrijven?

‘Friesland heb ik altijd interessant gevonden. Ik houd van Friesland. Ik heb er veel over gelezen. Er was in het Turks nog geen boek over Friesland. Voordat mijn boek uitkwam kende niemand in Turkije de Friezen. Daarom wilde ik hier een boek over schrijven.’

Wat vindt u het mooiste van Friesland? De meren? De Waddeneilanden? Iets anders, misschien?

‘De eilanden, de mensen, de meren, de dorpjes, de molens, de natuur… In Friesland voel je je als in een film. Er is echt een hele mooie natuur. Ik kom er graag. En wat ook nog bijzonder is – helemaal voor iemand uit Koerdistan: er zijn geen bergen.’

Friesland kent de Elfstedentocht. Hebben de Koerden ook zoiets?

‘Als de lente op 21 maart begint vieren wij Koerden Newroz. Dat is ons nationale feest dat wij ieder jaar vieren. Maar de Elfstedentocht is – helaas – al meer dan twintig jaar niet gehouden.’

Wat vinden de Koerdische lezers van uw boek?

‘Mijn boek ligt nu twee maanden in de winkel. Van Koerdische lezers heb ik veel positieve reacties gekregen. Ze weten nu waar Friesland ligt. En er is meer bewustwording: de Koerden zijn niet het enige volk zonder eigen staat.’

Naties zonder staat: ik las dat daar uw belangstelling voor Friesland oorspronkelijk vandaan komt.

‘Dat klopt. In de wereld zijn er ongeveer tweehonderd landen. Zij zijn gevormd door oorlogen. Maar er zijn ook tweehonderd naties die geen eigen staat hebben. Die zie je niet op de wereldkaart: de Koerden, de Friezen, de Sorben, de Catalanen en Basken, de Assyriërs, de Balochi’s en Kashmiri’s, de Rohingya, de Oeigoeren, enzovoort. Voor die minderheidsvolken heb ik een sterke fascinatie. Als ik naar een land ga wil ik alles weten over de cultuur, de etniciteit, de taal. Ik schrijf ook poëzie over minderheidsvolken.’

‘Voordat mijn boek uitkwam kende niemand in Turkije de Friezen. Daarom wilde ik hier een boek over schrijven’

Aan het Koerdische medium Kurdistan 24 vertelde u dat Friesland en Koerdistan veel met elkaar gemeen hebben. Wat zijn die overeenkomsten, behalve dat beide naties niet onafhankelijk zijn?

‘Beide naties zijn ook opgedeeld. De Koerden zijn verspreid over Turkije, Syrië, Irak en Iran; de Friezen over Nederland, Duitsland en Denemarken. Beide volkeren hebben te maken met een assimilatieproces dat al heel lang aan de gang is en strijden voor het behoud van hun eigen taal en cultuur.’

En waarin verschillen Friesland en Koerdistan van elkaar?

‘Het assimilatieproces is bij de Friezen sterker. De meeste Koerden spreken Koerdisch, veel Friezen spreken hun taal niet meer. Maar de Friezen hebben het geluk dat ze verspreid zijn over drie democratische landen, terwijl de Koerden in het Midden-Oosten wonen. Turkije en Irak zijn niet bepaald democratisch, Syrië en Iran zijn dictaturen. Een ander belangrijk verschil is dat de Friezen met ongeveer 1,5 miljoen mensen zijn en de Koerden met 60 miljoen.’

De Friezen kennen geen PKK-achtige beweging. Is dat niet ook een kenmerkend verschil?

‘Inderdaad. De Friezen vinden dat niet nodig, ook omdat ze in democratische landen wonen.’

Wat vindt u eigenlijk van de PKK?

‘Ik heb zelf niets te maken met de PKK. Ik ben schrijver, ik ben democraat.’

Kun je in Duitsland wel in alle vrijheid Koerd zijn? Of word je daar geïntimideerd door Grijze Wolven en andere nationalistische Turken?

‘Mijn positie is anders dan van Koerdische activisten. Ik heb mij niet bij een bepaalde Koerdische vereniging of partij aangesloten. Ik schrijf boeken over geschiedenis en cultuur, daarom heb ik geen last van bedreigingen en dergelijke. Ik word niet als een politiek gevaar gezien.’

Maar u heeft toch vast wel een mening over dit soort zaken? U spreekt immers ook over Koerdistan.

‘Mijn lijn is dat ik voor vrijheid en democratie ben, voor beschaving, voor godsdienstvrijheid voor iedereen en voor rechten voor minderheden. Verder vind ik vrede heel belangrijk. Hier moet iedereen aan werken. Mijn wapen is niet het zwaard, maar de pen.’

Wilt u dat Koerdistan een onafhankelijke staat wordt?

‘Natuurlijk ben ik voor onafhankelijkheid. Ik ben Koerd. Er zijn 60 miljoen Koerden. Wij hebben recht op zelfbeschikking.’

Maar is dat politiek gezien wel haalbaar?

‘Voorlopig niet. In Irak en Syrië hebben de Koerden veel autonomie. Maar een referendum in Irak om de Koerdische gebieden onafhankelijk te maken mislukte, want het Irakese leger kwam op ons af. In Syrië en Irak is autonomie dus – voorlopig – het hoogst haalbare. In Turkije en Iran zelfs dat niet, want dat zijn veel sterkere staten. Maar ik hoop dat de tijden zullen veranderen.’

Moet Friesland ook een onafhankelijk land worden? Of is het nu wel goed zo?

‘Dat moeten de Friezen zelf beslissen. Willen ze niet onafhankelijk worden, dan moeten ze dat vooral niet doen. Maar de Friezen hebben ook recht op onafhankelijkheid, net zoals de Catalanen daar recht op hebben.’

Ik vermoed dat veel van onze lezers nu zitten te wachten op de Koerdische, Nederlandse en – natuurlijk – Friese vertalingen van uw boek. Wanneer komen die uit?

‘Dat hangt van de uitgevers af in Koerdistan, Nederland en Friesland. Het zou natuurlijk mooi zijn. En ze kunnen met mij contact opnemen. Maar het initiatief ligt bij hen.’

‘Vertrouw op God, maar bind eerst je kameel vast’: Indonesiërs vs. corona

0

Het coronavirus heeft het grootste moslimland ter wereld flink opgeschud. De moskeeën zijn gesloten, er zijn reisrestricties en een verbod op samenscholing. Familiebezoek, het gezamenlijk gebed en veel liefdadigheid gaan tijdens deze ramadan verloren.

Religieuze autoriteiten, islamitische rechtsgeleerden en de Indonesische overheid hebben moslims gevraagd om thuis te bidden en massale bijeenkomsten te mijden. Ook riepen de imams samen met de Wereldgezondheidsorganisatie gelovigen op om de avondmaaltijd te delen in kleine kring.

In april gaf de grootste organisatie van islamitische rechtsgeleerden een juridisch advies over verplichte gebeden tijdens de pandemie. Moslims werden geadviseerd om de groepsgebeden niet uit te voeren in die gebieden die hard waren getroffen door de pandemie, totdat de situatie weer normaal is.

Drie dagen voor het begin van de vastenmaand besloot de regering om de jaarlijkse ramadan-exodus naar het platteland te verbieden. De reisrestricties hebben ervoor gezorgd dat miljoenen arbeidsmigranten in Jakarta en andere grote steden vast zijn komen te zitten. Onder normale omstandigheden zouden veel van hen een groot deel van de maand niet werken en naar hun geboortedorp terugkeren.

Het gaat om zo’n twintig miljoen mensen. Nu zitten zij opgesloten in de stad, zonder werk en inkomen, waardoor het leven voor veel van deze werkloos geworden dagloners onbetaalbaar is geworden.

Vanwege het karige salaris en de relatief hoge kosten in miljoenensteden Jakarta en Surabaya hebben arbeidsmigranten het zwaar. De 36-jarige Cak uit Kalimantan werkte als krattensjouwer in een drukke haven in een voorstad van Jakarta. Hij raakte zijn baan kwijt en zit nu alleen, op zijn kleine kamertje.

‘Mijn huur is 800.000 rupiah (50 euro, red.) per maand. Mijn huur kan ik zonder inkomen niet betalen. Normaal gesproken is ramadan de enige keer per jaar dat ik naar huis kan. Nu kan dat niet, wat betekent dat ik mijn ouders, vrouw en kinderen twee jaar lang niet zie.’

Gebrekkige handhaving, trage reactie

In plaats van een totale lockdown wordt er door de provincies zelf besloten welke maatregelen er ingevoerd moeten worden. Aangezien Indonesië bestaat uit duizenden eilanden, is de situatie overal anders. De verspreiding van het virus is op de kleinere en minder dichtbevolkte eilanden makkelijker in te dammen dan elders.

Maar hoewel de restricties per gebied verschillen, is openbaar vervoer in het hele land beperkt, mogen restaurants alleen afhaalmaaltijden leveren en moeten ‘niet-essentiële’ winkels gesloten blijven. Op markten moet social distancing worden gehouden en maskers zijn door het hele land verplicht. Vooral in de hoofdstad Jakarta, met bijna veertig procent van de coronabesmettingen, zijn grootschalige restricties van kracht tot eind deze maand.

Het is maar de vraag of de mensen zich hier aan houden. Ondanks een verbod op samenscholing lijkt de handhaving chaotisch te verlopen en is het nog relatief druk op straat. Veel mensen kiezen er nog altijd massaal voor om tegen de regels in naar hun werk te gaan, uit angst om hun baan te verliezen.

Ook zijn groepen arbeidsmigranten ondanks het verbod op de exodus al wekenlang verwikkeld in een kat-en-muisspel met de politie, omdat ze per se thuis willen zijn voor het Suikerfeest op 23 mei. De illegale reizigers proberen checkpoints te omzeilen, verstoppen zich in vrachtwagencontainers of proberen simpelweg te voet in hun geboorteplaats te komen.

‘Er zijn per miljoen inwoners slechts 604 getest – logisch dat de cijfers zo laag zijn’

Indonesië reageerde traag op de komst van het coronavirus. Er werden aanvankelijk nauwelijks maatregelen genomen en president Joko Widodo riep de mensen op om vooral djamu te blijven drinken, een traditioneel medicinaal drankje met verschillende wortelsoorten, boomschors, bloemen en zaden. Politiek analist Kadek (48) uit Jakarta vindt dat de overheid met vuur speelt.

‘Als het virus overal ter wereld genadeloos toeslaat, zowel in moslimlanden als in niet-moslimlanden, hoe kun je dan zo laks optreden? Zeker gezien de staat waarin ons zorgstelsel verkeert hadden we veel eerder preventieve maatregelen moeten nemen. Nu heeft het virus de kans gekregen zich te verspreiden over het hele land, ook op het dichtbevolkte eiland Java.’

Er zijn volgens de officiële cijfers zo’n 20.000 mensen besmet en ongeveer 1.200 mensen overleden. Dit is op een bevolking van 267 miljoen relatief weinig. ‘De cijfers geven mensen een vals gevoel van veiligheid’, zegt de 49-jarige viroloog Solikin, ‘waardoor veel Indonesiërs hardnekkig blijven geloven dat ons land beschermd wordt door een bovennatuurlijke macht. Tot nu toe zijn er per miljoen inwoners slechts 604 getest – logisch dat de officiële cijfers zo laag zijn.’

Persbureau Reuters vermoedt dat het gemelde aantal doden ruim drie keer hoger ligt dan de overheid meldt. Het nationale covid-crisisteam geeft aan dat veel mensen niet zijn getest vanwege de trage verwerking en de enorme personeelstekorten in de slecht-bevoorraadde laboratoria. Veel van deze vermoede coronapatiënten overleden simpelweg voordat hun testresultaten binnen waren. ‘Als de laboratoria duizenden samples hebben om te testen, aan wie geven ze dan prioriteit? Juist, aan hen die nog in leven zijn’, aldus een woordvoerder tegen Reuters.

Gevaarlijke groepsgebeden

Ook in Indonesië zijn er religieuze leiders die de waarschuwingen van de overheid negeren en hun aanhangers oproepen om samen te bidden. De gouverneur van het streng-islamitische Atjeh is het met deze predikers eens. Hij zei dat mensen de verspreiding van het virus kunnen tegengaan door te bidden en de shariawetten te volgen. Nog altijd komen er dagelijks duizenden gelovigen samen in de Grote Moskee van Baiturrahman in het centrum van de provinciehoofdstad Banda Atjeh. Virologen vrezen nu dat Atjeh het centrum wordt van een nieuw infectiecluster.

Safrizal Rahman, voorzitter van de artsenvereniging in Atjeh: ‘De gebrekkige maatregelen in Atjeh kunnen niet worden gerechtvaardigd. We bevinden ons in het midden van een crisis. Natuurlijk respecteren we religieuze sentimenten, maar er zijn al aanbevelingen gedaan door de islamitische autoriteiten over het veilig uitvoeren van de ramadangebeden. We doen daarom een dringend beroep op de regering van Atjeh om de bijeenkomsten te stoppen.’

De 33-jarige muzikant Arif uit Atjeh vertelt een relevante anekdote. ‘Een oude man vroeg ooit aan de profeet Mohammed of hij zijn kameel kon achterlaten in de woestijn, zonder hem vast te binden. Als hij vertrouwde op God, dan zou de kameel toch niet weglopen? Maar de profeet zei: ‘Bind eerst je kameel vast en vertrouw dan op God.’

Volgens Arif is deze wijze les van Mohammed nog steeds actueel. ‘We moeten alles doen dat binnen onze macht valt, zodat we de rest uit handen kunnen geven. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar we zouden de moskee en ook onze familie voorlopig even moeten mijden. Ik ben moslim en het doet mij enorm veel pijn om de vastenmaand in isolatie te moeten doormaken, maar we moeten ons gezond verstand gebruiken, ook in ons geloof.’

‘Ik geloof zeker dat God of de natuur dit virus op ons af heeft geroepen’, vult zijn drie jaar oudere zus Yeni aan, ‘maar de verspreiding ervan ligt wel degelijk in onze handen. De Koran zegt dat wanneer er een epidemie uitbreekt in een land je hier niet moet komen. En als je zelf in dit land bent, je beter thuis kunt blijven. Waarom kunnen we dit simpele advies niet gewoon opvolgen?’

Arif ziet deze periode juist als een kans om dit soort waarheden te vinden in de Koran. ‘Ramadan is een maand van contemplatie en bezinning, om even uit de molen van het dagelijks leven te stappen. Ik neem de tijd om met mijn dochter de Koran te lezen, vooral de verzen die op dit moment van toepassing zijn. Zo werd ons 1.400 jaar geleden al verteld dat reinheid de helft van ons geloof is en dat we onze persoonlijke hygiëne strikt moeten bewaken.’

‘We moeten ons gezond verstand gebruiken, ook in ons geloof’

Veel moslims staan in dubio. Aan de ene kant is er de noodzaak om social distancing toe te passen, terwijl er tegelijkertijd de behoefte bestaat om dicht bij je familieleden te zijn voor troost en ondersteuning. Voor hen die een eenzame ramadan thuis moeten doormaken zijn er initiatieven gestart om gebeden en preken bij te wonen via Facebook, Youtube en Zoom.

Ook de populaire app Gojek biedt gelovigen digitale steun in de vorm van online gebeden, informatie en preken. Gojek maakt eveneens campagne voor het geven van liefdadigheid, wat voor moslims verplicht is tijdens ramadan. In plaats van het distribueren van maaltijden aan armen tijdens de vastenmaand vragen organisaties nu om een financiële donatie, om de distributie veilig en met minder besmettingsgevaar te laten plaatsvinden.

Studente Betahari, een 22-jarige studente uit Java, gebruikt de Gojek-app dagelijks. Ze ziet het probleem niet zo. Ze mist de gezamenlijke moskeebezoeken, het snacken en struinen over de avondmarkt en het roddelen met vriendinnen achteraf. Maar de coronapandemie heeft ook iets goeds gebracht, zegt ze.

‘Doordat we nu zonder werk thuiszitten met het hele gezin, kunnen we ons beter focussen op onze toekomst. Een ander voordeel voor de vrouwen: we hoeven nu niet voor dertig man te koken. Deze ramadan is een stuk minder hectisch dan normaal. De stemming is veel relaxter thuis.’

Varkenskop voor Duitse moskee wekt woede van Turkse regering

0

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken is woedend omdat twee onbekenden daar een varkenskop bij een Turks-Duitse moskee hadden neergelegd. Dit schrijft de onafhankelijke Turkse website Ahval News.

Afgelopen zaterdag werd bij een Turkse Diyanet-moskee in de zuidelijke deelstaat Baden-Württemberg een varkenskop neergelegd bij de voordeur.

‘Racisme en islamofobie zijn nog steeds aanwezig in Europa, zelfs tijdens de heilige Ramadanmaand en de pandemie’, twitterde de Turkse minister Mevlüt Cavusoglu (Buitenlandse Zaken, foto) hierop. De ontwijding van ‘onze moskee’ illustreert volgens hem ‘een zieke mindset’.

Vorig jaar ontving een andere Turks-Duitse moskee een brief van de Prinz Eugen Gruppe, een extreemrechtse groepering die vernoemd is naar een vrijwilligersbrigade van de Waffen-SS. In deze brief werden de islam, Turken en Arabieren beledigd en stond een getekende varkenskop.

In 2019 werden nog eens twee Turks-Duitse moskeeën onaangenaam verrast met een varkenskop op hun terrein.

‘Corona leidt tot discriminatie Turkse en Marokkaanse Nederlanders’

0

De coronacrisis leidt tot meer discriminatie tegen etnische minderheden en ouderen. Dat stelt Discriminatie.nl, de landelijke vereniging van antidiscriminatievoorzieningen. ‘Het is een mensenrecht om niet gediscrimineerd te worden, ook in tijden van crisis’, zegt voorzitter Frederique Janss.

Er kwamen alleen al drieduizend meldingen binnen over het lied Voorkomen is beter dan Chinezen, dat in februari op Radio 10 te horen was. In de periode februari-april kwamen er los hiervan nog 139 corona-gerelateerde meldingen binnen, zegt Discriminatie.nl in een nieuw rapport.

De meeste meldingen gaan over discriminatie tegen mensen met een ‘Oost-Aziatisch uiterlijk’. Omdat het coronavirus eerst in China opdook, worden deze mensen tot zondebok bestempeld. Ze worden uitgescholden op straat en niet geholpen in een winkel. Er verschenen racistische leuzen op de muren van een studentenflat.

Ook bedreigingen en fysiek geweld komen voor. Volgens Discriminatie.nl hebben sommigen aangegeven dat ze zich niet meer veilig voelen op straat.

Discriminatoire voorvallen beperken zich niet alleen tot deze groep, aldus Discriminatie.nl. De vereniging ontving ook meldingen van mensen met een Oost-Europese, Turkse of Marokkaanse achtergrond. Daarnaast zijn er meldingen gedaan over het aanspreken en beboeten van mensen met een donkere huidskleur vanwege het samenscholingsverbod, terwijl dit niet zou gebeuren met groepen witte mensen.

Een van de meldingen gaat erover dat in nieuwsberichten over corona veel migranten met een hoofddoek te zien zouden zijn. Ook Denk-Kamerlid Farid Azarkan maakte zich hier eerder zorgen over.

Maatregelen die bedoeld zijn om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan werken soms ook discriminatie in de hand, zegt Discriminatie.nl.

Zo hebben mensen met een beperking gemeld dat ze niet tot de supermarkt worden toegelaten omdat ze vanwege hun rolstoel of krukken het verplichte winkelwagentje niet kunnen gebruiken. Daarnaast kreeg Discriminatie.nl meldingen over winkels waar kinderen niet welkom zijn of waar je uitsluitend met pin kan betalen.

Er zijn ook meldingen gedaan door ouderen. Onder meer een uitspraak van Jort Kelder – ‘We zijn 80-plussers die te dik zijn en gerookt hebben aan het redden’ – valt bij hen niet in goede aarde. Ouderen geven aan dat ze het gevoel krijgen niet meer mee te tellen.

Denk-raadslid boos omdat Gülenisten lintje kregen, vergelijkt hen met nazi’s

0

Het Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz is boos. De reden: tijdens de afgelopen lintjesregen kregen ook Turkse Nederlanders die behoren tot de Gülenbeweging een koninklijke onderscheiding. Yilmaz vergelijkt hen in een opiniestuk met aanhangers van Adolf Hitler.

Op Facebook noemt het raadslid de Nederlandse Gülen-aanhangers ‘trouwe aanhangers van de terroristische organisatie FETÖ’, de benaming waarmee de Turkse president Erdogan de Gülenbeweging aanduidt. Volgens Yilmaz, tevens docent Burgerschap op een ROC, zijn Gülenisten ‘haatzaaiers die zelfs nepnieuws inzetten om de publieke opinie te beïnvloeden’.

Het feit dat ook Gülenisten een koninklijke onderscheiding hebben gekregen betekent een ‘devaluatie’ van deze onderscheiding, schrijft hij. ‘Zou een aanhanger van Hitler, Mussolini, Franco of Ratko Mladic ook deze onderscheiding krijgen?’

Sinds de mislukte coup van juli 2016 voert Turkije een klopjacht tegen de beweging achter de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, die tegenwoordig in Amerika woont. Erdogan houdt hem verantwoordelijk voor de staatsgreep.

De Turks-Nederlandse vrouwenrechtenactivist Selma Ablak is een van degenen op wie raadslid Yilmaz het heeft gemunt. Ablak kreeg enkele weken geleden een lintje en noemt zich geïnspireerd door Gülen. In en reactie noemt zij de aantijgingen van het Amsterdamse Denk-raadslid ‘op zijn zachtst uitgedrukt misselijk en lasterlijk’.

Ablak schrijft: ‘Je kunt een aversie tegen hem (Gülen, red.) hebben, maar om de beweging als terroristisch te bestempelen moet je toch met meer bewijzen komen dan het narratief van Erdogan en de zijnen.’

Eind vorig jaar kwam de Denk-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad ook al in opspraak. In december beschuldigde gemeenteraadslid Aysegul Kilic fractievoorzitter Mourad Taimounti van vrouwonvriendelijk gedrag.

De Nederlandse luchtmacht heeft diep gefaald in Hawija

1

Het luchtbombardement op een woonwijk in de Irakese stad Hawija houdt de gemoederen al lange tijd bezig. De door Nederlandse F-16’s uitgevoerde aanval heeft aan minstens zeventig Irakese burgers het leven gekost.

Dat het Nederlandse publiek, in wiens naam die fatale bommen zijn afgeworpen, hiervan überhaupt afweet, heeft niets te maken met de openheid van het ministerie van Defensie. Integendeel: daar is de houding tot op de dag van vandaag geheimzinnig, bagatelliserend en ontkennend. Dat we nu praten over deze gruwelijke gebeurtenis heeft enkel te maken met goed spitwerk van journalisten en betrokken Kamerleden. Zij dwingen het Nederlandse kabinet om rekenschap te geven over een mogelijke oorlogsmisdaad.

Vorige week was er weer een Kamerdebat. De vierde keer over Hawija, werd meerdere malen erbij gezegd. Eerder had militair jurist Paul Ducheine zijn defensieve ‘licht’ al laten schijnen op de zaak. Ducheine vindt dat het te weinig over de ‘rechtmatigheid’ van de aanval zelf gaat. Tussen neus en lippen trekt hij de terreurkaart: ‘Het is nog steeds niet helder hoeveel strijders er onder die 70-74 doden zijn’. Om vervolgens te zeggen: ‘Dat er ook burgers bij zaten, dat moet haast wel, als je kijkt naar het aantal gebouwen dat in die woonwijk verwoest is.’

Dat zijn welgeteld 25 gebouwen die compleet vernietigd zijn en nog eens 52 die zwaar beschadigd zijn. Hoewel een hele woonwijk naar de verdoemenis is gebombardeerd, wil Ducheine toch liever over het planningsproces praten, oftewel ‘de voorkant van de aanval’:

‘Wat je leest in de analyse over de aanval, is dat er vooraf werd ingeschat dat er geen burgerslachtoffers vallen. Met andere woorden: er zijn wel mensen overleden door de aanval, maar dat is eigenlijk in de juridische beoordeling volstrekt irrelevant. Dat klinkt hartstikke cru, maar het maakt voor de beoordeling van de rechtmatigheid van de aanval niet uit wat er achteraf blijkt te zijn gebeurd.’

Met zo’n redenering kan je natuurlijk een hele genocide goedpraten en niemand ooit ergens voor verantwoordelijk houden. Vergelijkbare vergoelijkingen werden ook in het Kamerdebat geuit, door minister Bijleveld zelf en uit de mond van VVD-Kamerlid Gerard Bosman: ‘Achteraf kijk je een koe in de kont’.

Er is geen excuus voor zoveel leed

Salima Belhaj van D66 sputterde wel tegen. Ze zegt dat we alleen over een ‘rechtmatige aanval’ kunnen spreken na een strafrechtelijk onderzoek. En daar heeft zij volkomen gelijk in. Als je namelijk weet dat de bommenfabriek in een woonwijk is gesitueerd, en je kan geen inschatting maken van hoeveel bommen er in die fabriek zijn geweest en dus ook never nooit weten wat voor ‘nevenschade’ een bombardement zal hebben, dan lijkt de enige rechtmatigheid in deze dat er helemaal geen aanval had moeten plaatsvinden.

Het is belangrijk dat zo’n strafrechtelijk onderzoek er komt, maar het staat buiten kijf dat de Nederlandse luchtmacht met zoveel burgerslachtoffers diep heeft gefaald in Hawija. Er is geen excuus voor zoveel leed. Het kabinet dient dat zo snel mogelijk te erkennen en over te gaan tot restitutie voor de nabestaanden van de Irakese slachtoffers.

Dit is overigens tegen beter weten in gezegd. De Nederlandse onwil om fouten toe te geven is wellicht niet zo sterk als Turkse ontkenningen van de zwarte pagina’s in de eigen geschiedenis, maar het is zeker hardnekkig. Zo gaf een Kamermeerderheid (de vier coalitiepartijen, de SGP, Wybren van Haga en FvD) de minister van Defensie Ank Bijleveld het voordeel van de twijfel en overleefde zij de motie van wantrouwen. Als de minister geen tweede nationaliteit heeft, dan geniet ze dat voordeel ook bij de belastingdienst.

‘Jongeren met moslimvrienden hebben minder vooroordelen over moslims’

0

Volgens onderzoekers hebben Duitse jongeren veel vooroordelen over moslims. Maar die vooroordelen worden minder als ze moslimvrienden hebben.

Het onderzoeksproject ‘Islamofobie onder jongeren’ is gedaan door onderzoekers van de Universiteit van Duisburg-Essen. Ze hebben hiervoor vijfhonderd middelbare scholieren en studenten in het beroepsonderwijs bevraagd die wonen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Het project, dat liep van 2017 tot 2020, laat zien dat vooral vriendschappelijke betrekkingen met moslims de afkeer van de islam onder jongeren verminderen. Kennis over hoe moslims hun geloof dagelijks beleven gaat hand in hand met minder vijandigheid.

De onderzoekers vinden dat de multiculturele samenleving en de bestrijding van racisme en discriminatie meer aandacht moeten krijgen in het curriculum.  Docenten moeten hierbij worden ondersteund, zeggen ze.

Richtingenstrijd bij AfD: oud-neonazi uit partij gezet, maar blijft fractielid

0

Het rommelt binnen de rechts-radicale partij Alternative für Deutschland.

Andreas Kalbitz, AfD-leider in de deelstaat Brandenburg, werd eind vorige week uit de partij gezet omdat hij vroeger lid was van een neonazigroep. Toch blijft hij gewoon in de fractie zitten.

Bij een stemming bleek dat een ruime meerderheid van de Brandenburgse fractie geen moeite heeft met het neonazi-verleden van Kalbitz. ‘De AfD-fractie in Brandburg is stabiel’, zegt Kalbitz er zelf over. Of hij als niet-lid ook fractievoorzitter kan blijven wordt nu juridisch uitgezocht, meldt hij.

Kalbitz zegt dat zijn aanblijven ‘geen oorlogsverklaring’ is naar partijvoorzitter Jörg Meuthen, degene door wie Kalbitz is geroyeerd. ‘We moeten eenheid uitstralen, maar we moeten tegelijkertijd ons duidelijk distantiëren van extreemrechtse stellingnames’, zei Meuthen eerder tegen de Duitse omroep ARD.

Volgens Duitse media was het neonaziverleden van Kalbitz allang bekend. Analisten zeggen dat AfD op dit moment haar radicale vleugel – ‘der Flügel’ – wil beteugelen om aantrekkelijker te worden voor grotere groepen kiezers. Kalbitz was een van de kopstukken binnen der Flügel.

Het uit de partij zetten van Kalbitz wekt de woede van Björn Höcke, de voorman van der Flügel. Hij beschuldigt de partijleiding van ‘verraad’. De radicale vleugel van AfD werd in maart dit jaar onder politiesurveillance geplaatst, vanwege banden met neonazi’s.

Op dit moment is AfD nauw betrokken bij demonstraties tegen de lockdown. Duizenden mensen zijn dit weekend in Duitsland de straat opgegaan, waaronder zo’n 5.000 demonstranten in Stuttgart

Dag van het Samenleven: ouderen en hulpverleners getrakteerd op cupcakes

2

Zaterdag was de Internationale Dag van het Samenleven in Vrede. Op initiatief van Platform INS samen met vrijwilligers van lokale organisaties die zich in zetten voor de Kunst van het Samenleven hebben over het hele land cupcakes uitgedeeld aan ouderen en hulpverleners.

45 organisaties en partners deelden in 22 steden ruim tweeduizend cupcakes uit, als hart onder de riem of als bedankje. Onder meer bewoners van een Rijswijks verzorgingstehuis en werknemers van een huisartsenpraktijk in Arnhem werden getrakteerd.

Mede-organisator Saniye Calkin spreekt over een geslaagde actie: ‘Veel glimlachjes ontvangen’ twittert ze. ‘Zo mooi om mensen bij elkaar te brengen.’

Platform INS is een organisatie die zich inzet voor de Kunst van het Samenleven om mensen van verschillende leeftijden en culturen met elkaar in gesprek te brengen.

VVD-jongeren zijn geen haar beter dan die van Forum voor Democratie

4

Stel je bent jong, wilt politiek actief worden, je hebt een beetje opvoeding gehad en je bent rechts. Waar zou je je dan in hemelsnaam bij aan moeten sluiten? Bij de jongeren van FvD wellicht? Met een beetje algemene ontwikkeling bedenk je je al snel. Je komt dan immers bij een organisatie waar dubieuze uitingen nogal eens voorkomen. Onlangs werd bekend dat in een appgroep van JFVD’ers terroristen als Anders Breivik worden verheerlijkt, verteld wordt dat Joden in nieuwsorganisaties bezig zijn anti-blanke retoriek te verspreiden en leden het Horst Wessellied zingen.

Naar de JOVD dan maar? Een fatsoenlijke rechtse jongere is ook daar snel weg. In een app-groep ter ere van het zeventig jarig bestaan van de VVD-jongerenorganisatie werd eveneens extremistische inhoud gedeeld. Thierry Baudet aan een galg met de tekst: ‘Hop hop hop, Baudet die hang je op’, Geert Wilders in een nazi-uniform en een zwart jongetje op een fiets, met de begeleidende tekst dat hij sneller gaat rijden omdat hij door de eigenaar achterna wordt gezeten. Het zijn helaas geen uitzonderingen: bij het lustrumcongres werd door wat leden de Hitlergroet gebracht en er was al eerder sprake van racisme in een andere app-groep.

Dan het CDJA maar? Mwa, een van de jongeren in de JOVD-appgroep blijkt een oud-CDJA-bestuurslid te zijn. Hij werd daarna ook nog CDA-raadslid. Hij deelde een foto van Baudet aan een galg en Wilders in een nazi-uniform. Christendemocratische waarden krijgen hier wel een hele vreemde klank.

Waar is de tijd gebleven dat jongeren uit zichzelf begrepen waar de grenzen van de vrije meningsuiting liggen en welke uitingen gelden als antisemitisch, racistisch of extremistisch? Misschien was dit probleem er vroeger ook al en hadden we toen geen app-groepen om jongeren op heterdaad te betrappen, maar toch. Nu dit soort extremisme vaker naar boven komt, is het kennelijk meer dan ooit nodig om een duidelijke norm te stellen. U raadt het al: die is er niet.

Het CDA-raadslid stapte meteen op nadat het bekend werd dat hij deze berichten had verstuurd. Zijn verweer? Hij had ‘domme berichten’ gepost en biedt ‘oprechte excuses’ aan als hij mensen heeft gekwetst. Hij heeft het allemaal ‘nooit gewild’. Hij toont een morele ontwikkeling die lager ligt dan die van een kleuter. Dit kwalificeert kennelijk om raadslid bij het CDA te worden. Maar ter verdediging van het CDA: hij is in ieder geval opgehoepeld en de partij gaat de kwestie onderzoeken.

Het brengen van de Hitlergroet is bij de JOVD geen reden voor royement

Bij JFVD weet men zich er geen raad mee. Aanvankelijk bagatelliseert men de extremistische apps, waarna het partijbestuur er onderzoek naar instelt. Het leidt tot drie royementen en drie schorsingen. Serieus onderzoek ernaar wordt niet gepubliceerd, niemand weet waar volgens FvD de grenzen liggen, schorsing is een straf die statutair onmogelijk is en JFVD duikt weg achter het partijbestuur van FvD. Nergens enige publieke reflectie wat er misging, hoe dat zo is gekomen en in de toekomst kan worden voorkomen. De kernvraag – waarom de JFVD- en FvD-top dit allang wisten maar niets deden – wordt helemaal niet aan de orde gesteld.

Is het bij de JOVD beter? Ook hier is nauwelijks bewijs voor een norm. Pas na de media-aandacht brengt de JOVD een statement naar buiten over de apps. Eigenlijk kon het bestuur er niets aan doen, zo luidt de verklaring, en men neemt er afstand van. Of er enig onderzoek naar is gedaan is onduidelijk, net als de vraag of de leden zijn gestraft. Duidelijk is in ieder geval wel dat het brengen van de Hitlergroet bij de JOVD geen reden voor royement is.

Hoewel de JOVD een onafhankelijke organisatie is, wil VVD-voorzitter Christianne van der Wal weten of JOVD-leden die extremistische inhoud in de appgroep hebben gedeeld ook VVD-lid zijn. Die krijgen mogelijk een royement aan hun broek. Wat beschamend dat politiek actieve jongeren dit soort basale grenzen niet zelf kunnen trekken.