11.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 512

Amsterdam: veiligheidsmaatregelen genomen in tientallen moskeeën

0

In Amsterdam zijn bij 53 moskeeën en andere islamitische instellingen de afgelopen twee jaar aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen. Dit scheef burgemeester Femke Halsema gisteren aan de Amsterdamse gemeenteraad.

Het Amsterdamse stadsbestuur had in februari 2019 besloten om de weerbaarheid van islamitische instellingen te verbeteren, aldus de burgemeester. Ze waren de afgelopen jaren doelwit van vandalisme en bedreigingen.

Een van de moskeeën die werd belaagd is de Westermoskee (foto). Vorig jaar december werden drie ramen vernield met een steen, in juli dit jaar werd een ruit met een bierfles ingegooid.

Om moskeeën tegen vernielingen te beschermen, zijn verschillende maatregelen genomen. Onder meer via folie op de ramen, schrikverlichting met bewegingscensoren, extra nachtverlichting, anti-inbraakstrips en een brandvertragende laag op houten buitendeuren.

Volgens Halsema betekenen deze maatregelen niet dat moskeeën nu voor 100 procent beschermd zijn tegen vandalisme en brandstichting, maar wel dat het gevoel van veiligheid is versterkt.

In totaal zijn 69 moskeeën en andere islamitische instellingen door de gemeente Amsterdam benaderd. 53 gingen in op het aanbod van de gemeente om het gebouw beter te beveiligen. Het project kostte de gemeente Amsterdam ruim 1 miljoen euro.

Corona-campagne voor én door Afro-Nederlanders: ‘Het gaat om herkenning’

0

De Rotterdamse ondernemer en D66-politica Joan Nunnely is een initiatief begonnen om via voorlichting het hoge aantal coronabesmettingen en -doden onder Nederlanders van kleur terug te dringen.

‘Twee weken geleden ben ik met dit initiatief begonnen’, vertelt Nunnely. ‘Aanleiding was het overlijdensbericht van een vriend van mij aan Covid-19. Dat kwam hard aan. Ik was er helemaal klaar mee.’

Beeld: Joan Nunnely

Nunnely bracht verschillende mensen uit de Afro-Nederlandse gemeenschap en andere gemeenschappen bij elkaar in het Covid Urgent Team, dat een voorlichtingscampagne uit zal rollen om de dodelijke desinformatie onder biculturele Nederlanders tegen te gaan.

Dat het coronavirus harder toeslaat onder Afro-Nederlanders en andere biculturele Nederlanders werd vorig jaar vrij gauw duidelijk. In april 2020 luidde het Landelijk Platform Slavernijverleden de noodklok: Afro-Nederlanders werden buitenproportioneel vaak en hard getroffen door het virus omdat zij weinig tot niet meegenomen werden in de besluitvorming.

‘Het achterliggende probleem is dat zwarte mensen onvoldoende gerepresenteerd worden in de verschillende bestuurslagen en in de Tweede Kamer’, stelt Nunnely resoluut. ‘Feitelijk zijn het nog steeds witte instituties.’

Nunnely gelooft niet dat de medische wetenschap racistisch is, maar: ‘We komen van ver. De toeslagenaffaire, de structureel te lage schooladviezen, het invechten in de witte samenleving: er zijn helaas genoeg redenen waarom veel mensen van kleur weinig vertrouwen hebben in de overheid.’

Nunnely komt onder Afro-Nederlanders veel achterdocht tegen. ‘‘Ga jij mij vertellen wat beter voor mij is?’, denken mensen als de overheid zegt dat mensen zich beter kunnen laten vaccineren. Ze vragen zich af of de overheid wel het beste met hen voor heeft, gezien hun ervaringen uit het verleden.’

De oplossing is volgens haar meer representatie. ‘Afro-Nederlanders en andere biculturelen kunnen pas echt bereikt worden als ze het gevoel hebben serieus te worden genomen. Artsen van kleur zeggen het net even anders. Naar hen wordt eerder geluisterd door mensen uit de zwarte gemeenschap. Het gaat om herkenning. De Nederlandse overheid onderkent dit onvoldoende. Daarom moeten ook biculturele deskundigen aan tafel aanschuiven.’

‘Het achterliggende probleem: dat zwarte mensen onvoldoende gerepresenteerd worden in de bestuurslagen en de Kamer’

NRC-columnist Lofti el Hamidi schreef vorige week: ‘Een huisarts merkte onlangs op dat besmettingshaard Rotterdam-Zuid niet geheel toevallig een brandhaard was van de Toeslagenaffaire.’ Juist inwoners in de achterstandswijken, met vaak een biculturele achtergrond, hebben volgens El Hamidi de gesel van de calculerende overheid het hardst gevoeld.

‘En nu heeft diezelfde overheid het over ‘samen’ het virus onder controle krijgen en wordt het vaccinatieprogramma gepresenteerd als een enorme gunst. Eindelijk iets gratis. Maar ook gratuit. Zo makkelijk worden deze mensen niet overgehaald. Niet meer in ieder geval’, schrijft hij.

Nunnely is het met deze cynische analyse eens, vertelt ze. En daar wil ze wat aan doen. ‘Ik heb onlangs meegelopen in de vrouwenmars in Rotterdam, die als doel had de slachtoffers van toeslagenaffaire recht te doen. Veel slachtoffers van de toeslagenaffaire waren inderdaad vrouwen van kleur, allemaal uit bepaalde wijken. Ik zie dat mensen sceptisch zijn geworden. En daarbij komt nog dat de Nederlandse overheid een te onduidelijk beleid voert als het om corona gaat. Dat voedt het wantrouwen. Om het vertrouwen van mensen van kleur in de overheid te herstellen moeten er meer mensen van kleur aan tafel, waar de beslissingen worden gemaakt.’

Het Covid Urgent Team is breed opgezet. ‘Ik ben van D66 en in maart zijn er verkiezingen, maar dit is geen campagnestunt. Daarom zijn er ook mensen van de PvdA, Denk, GroenLinks, ChristenUnie en BIJ1 bij ons initiatief betrokken, en het onpartijdige initiatief Kleur de Kamer van Ian van der Kooye (oud-strateeg bij Denk en BIJ1, red.).’ Wel zal Nunnely haar netwerk binnen D66 inzetten om aandacht te vragen voor het probleem.

‘We moeten niet doen alsof die olifant in de kamer er niet is’, besluit Nunnely. ‘We zijn niet machteloos tegen het virus. We kunnen er echt wat tegen doen en de vaccinatiegraad opkrikken, maar alleen als we op een positieve manier verbinding maken met mensen. De overheid, Den Haag, moet de hand in eigen boezem steken, omdat ze nauwelijks verbinding met de samenleving heeft gemaakt. Het probleem waarvoor we nu staan is urgent en schreeuwt om een oplossing. Daarom moeten we niet over Afro-Nederlanders en andere biculturele Nederlanders spreken, maar juist mét hen en zijn wij deze grassroots-beweging begonnen.’

Turkije vervolgt vrouwen die tegen Taliban demonstreerden

0

Een solidariteitsactie met Afghaanse vrouwen tegen de Taliban, uitgevoerd door Turkse vrouwen in Izmir, krijgt een juridisch staartje. Turkije is namelijk een onderzoek gestart naar de vrouwenactivisten in Izmir onder het mom van ‘het aanzetten tot haat en vijandigheid’. Dit meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

De solidariteitsactie vond plaats in het teken van de Afghaanse vrouwenprotesten die in augustus plaatsvonden, gedurende de machtsovername door de Taliban. Daarbij gooiden de Turkse vrouwen demonstratief hun sluiers op de grond en riepen ‘Taliban, handen af van vrouwen’.

Nadat een individu een klacht had ingediend op grond van het aanzetten tot ‘haat, vijandigheid en vernedering’, begon de openbaar aanklager een onderzoek.

‘We deden de zwarte sluiers symbolisch af om aandacht te vragen voor de misdaden die de Taliban pleegt tegen vrouwen. Verschillende media vielen ons aan en beweren dat we de sluiers hebben verbrand of verscheurd. Video’s laten zien dat dit niet waar is.’

Een van de kranten die de vrouwen tot doelwit heeft gemaakt is de islamistische krant Yeni Akit, die stelt dat de vrouwen geen problemen met de Taliban hebben, maar ‘alleen maar tegen de islam’ zijn.

De activiste verklaart, ongeacht de uitkomst van de rechtszaak, door te gaan met hun protest tegen de Taliban en ‘opkomen voor de rechten van Afghaanse vrouwen’.

Het bleef overigens bij het Turkse Openbaar Ministerie niet bij de rechtszaak tegen de vrouwenactivisten. Ook werd een onderzoek ingesteld naar 271 sociale mediagebruikers vanwege hun commentaar op de vrije val die de Turkse munt momenteel doormaakt. Dat schrijft de Turkse nieuwssite Turkish Minute.

De waarde van de Turkse lira zakte op dinsdag met 15 procent ten aanzien van de dollar en euro. Dit leidde tot straatprotesten en de oproep tot het aftreden van de AKP-regering en Erdogan.

Enquête: helft jonge Marokkanen tolereert seks buiten het huwelijk

0

Volgens het onderzoeksbureau Menassat tolereert 50 procent van de jonge Marokkanen seks buiten het huwelijk. De enquête werd afgenomen onder 1.320 respondenten.

50 procent van de ondervraagde Marokkanen is voorstander van het strafbaar stellen van seks buiten het huwelijk, terwijl 50 procent dit tolereert.

Tolereren is wat anders dan goedkeuren: 80 procent van de respondenten vindt dat maagdelijkheid voor het huwelijk bij een goede moslim hoort.

Zes op de tien vinden dat het dragen van de hoofddoek bij de islam hoort. Meer jonge vrouwen (65 procent) dan mannen (57 procent) vinden dit.

De studie werd uitgevoerd van 17 mei tot 17 juni 2021. De respondenten kwamen uit verschillende sociale groepen en uit de meeste regio’s van Marokko.

IND dreigt Jemenitische Aya (20) te scheiden van familie

0

Het Jemenitische meisje Aya dreigt vanwege de procedures van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van haar familie gescheiden te worden. Het asielverzoek van de familie is gehonoreerd, maar dat van Aya niet. Dat schrijft ze zelf in een hartenkreet op Twitter.

In Jemen woedt al jaren een verwoestende oorlog en is een humanitaire ramp gaande. Aya kwam na haar vlucht als eerste van haar zevenkoppige familie aan in Spanje, dat in 2019 haar vingerafdruk afnam.

Daarom wijst de IND erop dat volgens de Dublin Conventie Spanje verantwoordelijk is voor haar asielverzoek. De Dienst Terugkeer en Vertrek heeft haar in september gevraagd Nederland te verlaten.

Aya’s advocaat is in beroep gegaan. Ze wachten het beroep af, maar de bureaucratische rompslomp van de IND en de situatie in haar land van herkomst hebben hun tol geëist bij Aya. Ze zegt te lijden aan een depressie, suïcidale gedachtes en PTSS.

Het idee dat ze alleen naar Spanje moet om haar asielprocedure daar af te wachten, verergeren de klachten. Zo verliest ze namelijk de ‘onmisbare zorg’ van haar familie.

‘Wie is verantwoordelijk voor deze rotzooi?’ jammert ze, en voegt daaraan toe dat ze al ‘441 dagen wacht’.

‘Zonder werk of studie, helemaal niks. (…) Ik was 19 toen ik in Nederland kwam, en ik wordt straks 21, maar mijn leven maakt niet uit, omdat ik een asielzoeker ben!!’

Asieladvocaat Wil Eikelboom zegt dat ‘aandacht vragen’ het enige is wat nu voor Aya gedaan kan worden. ‘Het is belachelijk en schrijnend dat haar zaak geen voorrang krijgt die nu die al zo lang loopt (door toedoen van de IND), er sprake is van psychische schade en ze waarschijnlijk toch asiel krijgt (want uit Jemen). Er moet even iemand wakker worden bij de IND.’

Economische studie: Duitsland heeft 400.000 migranten per jaar nodig

0

Volgens nieuw onderzoek heeft Duitsland 400.000 arbeidsmigranten per jaar nodig om zijn huidige economische activiteiten voort te zetten.

Duitsland kampt met een grote vergrijzing en een afnemend geboorteaantal. Het Employment and Occupational Research Institute in Neurenberg berekende dat als er geen nieuwe migranten worden geaccepteerd, het aantal werkenden zal afnemen met 7 miljoen in 2035 en met 16 miljoen in 2060.

Kortom: er zijn meer krachten van buitenaf nodig. En dan een stuk meer dan nu het geval is. In 2020 werden 208.000 migranten toegelaten tot Duitsland.

Waar moeten die extra migranten vandaan komen? Vanuit EU-landen zal het lastig gaan, denkt het onderzoeksinstituut. Het aantal arbeidsmigranten uit EU-landen als Polen daalt de laatste jaren al in Duitsland. Andere EU-landen kampen met eenzelfde demografische uitdagingen en wijken qua lonen inmiddels niet zoveel meer af van Duitsland.

In sommige sectoren kampt Duitsland nu al met grote tekorten aan arbeidskrachten, zoals in de iT en andere technologische beroepen.

Volgens het Neurenbergse onderzoeksinstituut kan het sowieso geen kwaad om, naast het halen van arbeidsmigranten, in te zetten op een hogere arbeidsproductiviteit en beter onderwijs.

 

Marokko en Israël gaan militair samenwerken

0

Marokko en Israël hebben hun allereerste defensieovereenkomst gesloten in Rabat. Met deze overeenkomst wordt de veiligheidssamenwerking tussen beide landen na de Abraham-akkoorden geformaliseerd, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Marokko en Israël hebben een overeenkomst ondertekend voor samenwerking op het gebied van veiligheid, het delen van inlichtingen en toekomstige wapenverkoop. Hun ministers van Defensie kwamen gisteren tot overeenstemming in Rabat. Het was het eerste officiële bezoek van een Israëlische minister van Defensie aan een Arabische staat die vorig jaar de banden met Israël normaliseerde.

Marokko, de Verenigde Arabische Emiraten, Bahrein en Soedan ondertekenden overeenkomsten om de betrekkingen met Israël in 2020 te normaliseren. Dit, als onderdeel van de Abraham-akkoorden, die tot stand kwamen door de regering van Donald Trump.

Israël stelt dat de overeenkomst met Marokko ‘zeer belangrijk was en ons in staat zal stellen ideeën uit te wisselen, gezamenlijke projecten aan te gaan en Israëlische militaire export hier mogelijk te maken’.

In de jaren negentig onderhielden Marokko en Israël diplomatieke betrekkingen op laag niveau. In 2000 verbrak Marokko de diplomatieke betrekkingen met Israël, toen de tweede Intifada uitbrak. Desondanks bleven beide landen informele betrekkingen met elkaar onderhouden.

Marokko heeft de betrekkingen met Israël genormaliseerd in ruil voor de erkenning van de Marokkaanse soevereiniteit over de Westelijke Sahara door Israël en de Verenigde Staten.

KOZP-leider ‘heel blij’ met mea culpa ex-voorzitter antiracismebureau Art.1

0

Kick Out Zwarte Piet-voorman Jerry Afriyie accepteert de handreiking van Dave Ensberg-Kleijkers, die in zijn Kanttekening-column schreef dat hij tien jaar geleden meer had moeten doen voor Afriyie en zijn mede-activist Quinsy Gario toen zij tegen Zwarte Piet protesteerden.

Tien jaar terug was Ensberg-Kleijkers bestuursvoorzitter van Art. 1, het landelijk kenniscentrum discriminatie Nederland. Vlak na hun hardhandige arrestatie op tijdens de Sinterklaasintocht in Dordrecht van 2011 klopten Afriyie en Gario bij Art. 1 aan, voor steun in hun strijd tegen de politie.

Ensberg-Kleijkers besloot toen om deze hulpvraag niet-ontvankelijk te verklaren. Voornamelijk omdat Art. 1 zich niet bezighoudt met individuele zaken. Achteraf zegt hij dat hij dit ‘anders en vooral beter’ had kunnen doen, schrijft hij op de Kanttekening.

‘Ik weet nog dat antidiscriminatiebureaus ons 10 jaar geleden terugschreven dat zwarte piet-racisme voor hen niet speelde’, reageert Afriyie op Twitter. Dat was een teleurstelling, aangezien zij ons werk horen te doen. Ik ben dan ook heel blij met deze reflectie.’ Hij besluit zijn bericht met een hartje.

Moslima’s gaan huiselijk geweld te lijf met een religiesensitieve aanpak

0

Vandaag is de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen. We spraken (moslim)vrouwenorganisaties over hoe zij huiselijk geweld tegen moslima’s tegengaan. ‘We willen moslimvrouwen vooral bewust maken van hun rechten.’

De Verenigde Naties riepen de eerste dag tegen vrouwengeweld uit op 25 november 1993, ter nagedachtenis van drie Dominicaanse activistes die in 1960 op brute wijze werden vermoord. Sindsdien haken mensenrechten- en vrouwenrechtenorganisaties op 25 november aan met campagnes en informatiedagen voor meer bewustzijn rondom geweld tegen vrouwen. Zo ook de Nederlandse moslimvrouwenorganisatie Al Nisa.

Jaarlijks organiseert Al Nisa de cursus ‘Vrouw en Islam’ voor moslima’s die kennis willen opdoen over de islam en maatschappelijke thema’s. Ook deelt de stichting informatie op haar social mediakanalen over onderwerpen als vrouwelijk leiderschap en weerbaarheid. Op de Internationale Dag voor de Uitbanning van Geweld tegen Vrouwen houdt Al Nisa een live sessie op haar Instagram-account over huiselijk geweld tegen vrouwen.

‘Bij Al Nisa worden wij ook weleens gebeld door vrouwen die huiselijk geweld hebben meegemaakt of in een gewelddadige relatie zijn beland’, vertelt Al Nisa-voorzitter Esmaa Alariachi. ‘Wij zijn geen hulpverleningsorganisatie, maar we zijn wel bekend met hulpverlening, specifiek bij huiselijk geweld. Wanneer er dan een zuster bij ons aanklopt die huiselijk geweld of discriminatie heeft meegemaakt, wijzen we haar door naar de instanties die haar de nodige hulp kunnen bieden, zoals bijvoorbeeld een psychosociaal counselor, een therapeut of de noodopvang.’

Door jaarlijks activiteiten te organiseren, zoals een Nationale Vrouweniftar, biedt Al Nisa vrouwen de mogelijkheid om samen te komen en ervaringen met elkaar uit te wisselen. ‘Dat betekent ook dat wij als moslimvrouwenorganisatie een rol hebben in het bespreekbaar maken van de taboes rondom huiselijk geweld en andersoortig geweld tegen vrouwen.’

Binnen moslimgemeenschappen is geweld tegen vrouwen een zeer gevoelig onderwerp, weet de Al Nisa-voorzitter. ‘Daarom willen we moslimvrouwen met onze cursus Vrouw en Islam vooral bewust maken van hun rechten. Dat ze niet omwille van het geloof in een situatie moeten blijven waarin ze ongelukkig zijn, of in een huwelijk waarin ze worden mishandeld door hun partner.’

‘Bij jonge moslimvrouwen komt echtscheiding vaker voor dan bij de eerste generatie moslims, en daar kijkt men tegenwoordig minder van op’

Alariachi merkt wel een verandering in de houding van moslimvrouwen over huiselijk geweld. ‘Vooral de tweede en derde generatie Nederlandse moslima’s hebben, in tegenstelling tot hun migrantenouders, een hoge opleiding genoten en verdienen een eigen inkomen’, zegt zij. ‘Ze zijn in veel gevallen niet afhankelijk van het inkomen van hun echtgenoten, en hoeven daardoor niet in een schadelijke relatie te blijven om te kunnen overleven. Dat is wel anders geweest bij de eerste generatie. Bij jonge moslimvrouwen komt echtscheiding vaker voor dan bij de eerste generatie moslims, en daar kijkt men tegenwoordig minder van op.’

Religiesensitieve hulp

Dat geweld tegen vrouwen een gevoelig onderwerp is binnen moslimgemeenschappen weet ook de Egyptisch Amerikaanse moslimgeleerde Dalia Mogahed. Volgens haar worden vrouwenonderdrukking en geweld tegen vrouwen binnen moslimgemeenschappen in rechtse en in sommige seculiere kringen toegekend aan de islam. Dat schrijft zij in een paper uit 2017. Wanneer een moslimvrouw slachtoffer wordt van geweld binnen de moslimgemeenschap, dan wordt dat bestempeld als ‘eerwraak’ met de islam als oorzaak, schetst zij. Dat terwijl hetzelfde gruwelijke geweld tegen vrouwen in seculiere kringen wordt bestempeld als ‘huiselijk geweld’. Aan de andere kant erkent zij dat sommige moslims Koranverzen – al dan niet opzettelijk – verkeerd interpreteren.

Mogahed wijst op de controversiële Koranvers 34, in de Soera An-Nisa (De vrouwen): ‘Mannen zijn de beschermers en onderhouders van vrouwen, omdat Allah de één boven de andere heeft gesteld en omdat zij uitgeven uit hun middelen. Daarom zijn de goede vrouwen vroom en gehoorzaam en in afwezigheid van hun man waken zij over wat Allah hen bevolen heeft te bewaken. En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: waarschuw hen (eerst), weiger (vervolgens) het bed met hen te delen, en (als dat niet helpt) slaat hen (licht). Indien zij weer gehoorzaam zijn, zoek dan niets tegen hen. Waarlijk, Allah is Verheven, Groots.’

In haar paper beschrijft Mogahed dat dit vers niet zomaar één-op-één kan worden toegepast in het dagelijkse leven. De interpretatie moet worden overgelaten aan moslimgeleerden die hun levens hebben gewijd aan het bestuderen van de heilige teksten, de context en tijdsgeest waarin ze werden geopenbaard. Daarnaast kunnen Koranverzen niet los worden gezien van de Hadith – overleveringen – van de profeet Mohammed. In verschillende overleveringen blijkt dat de profeet geweld tegen vrouwen verafschuwt en daar ver van wegblijft, aldus Mogahed. Juist het gedrag en Sunnah – de gebruiken – van de Profeet Mohammed wegen zwaar als voorbeeld waarnaar moslims dienen te streven, stelt zij.

Om geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken binnen moslimgemeenschappen is een cultuur- en religiegevoelige aanpak daarom vereist, vindt Aziyme Akgun. Zij is oprichter en projectleider van projectbureau Productielab, een stichting die zich richt op de ontwikkeling en uitvoering van projecten met sociaal-maatschappelijke thema’s die vrouwen aangaan. Ze werkt samen met de gemeente Amsterdam om de bewustwording rondom huiselijk geweld tegen vrouwen in West te vergroten.

‘In dit project heb ik mij niet specifiek gericht op moslimvrouwen. Het is mijn doel is om een zo breed en divers mogelijk publiek aan te trekken. Maar mijn stichting werkt wel cultuur- en religiesensitief. Dat betekent dat ik rekening houd met iemands geloof en culturele achtergrond voordat ik voorstellen aandraag om ze te kunnen assisteren bij de hulpvraag’, zegt Akgun.

Het project over de bewustwording rondom huiselijk geweld tegen vrouwen bestaat uit drie delen. Eerst gingen de vrouwen naar een fototentoonstelling waarin slachtoffers van huiselijk geweld en hun hulpverleners werden gefotografeerd. Hun verhalen besprak Akgun dan samen met vrouwen die zich hadden ingeschreven voor het project. Daarna volgde een verdiepingsslag in verschillende themabijeenkomsten over fysiek, emotioneel en psychisch geweld. Ook over financiële uitbuiting en seksueel geweld van vrouwen werd gesproken.

Ten slotte worden alle onderwerpen samengevat en behandeld op 25 november. ‘Tijdens deze dag staat het wegnemen van oordeel rondom huiselijk geweld centraal. We gaan het ook hebben over de kracht en zelfredzaamheid van vrouwen die huiselijk geweld hebben overleefd’, vertelt Akgun.

‘Wat ik vrouwen met dit project wil meegeven, is dat huiselijk geweld niet inherent is aan etniciteit, cultuur, leeftijd of religie. Ik wil vrouwen ook helpen beseffen dat ze er niet alleen voor staan’, gaat zij verder. ‘Toen ik de deelnemers van het project naar de fototentoonstelling bracht, vroeg ik hen: ‘Wat valt je op aan de foto’s en verhalen die je hier ziet?’ Een van de deelnemers las het verhaal van een witte Nederlandse vrouw die slachtoffer werd van huiselijk geweld. Dat verbaasde haar. ‘Dit overkomt hen toch niet? En toch zeker niet als ze hoogopgeleid zijn en een baan hebben?’ Maar de realiteit is anders. Het kan iedereen overkomen.’

‘Door niet te spreken over taboes als huiselijk geweld, houden we die in stand’

Daarnaast wil Akgun vrouwen ook bewustmaken van de verschillende factoren die leiden tot geweld tegen vrouwen. ‘Door niet te spreken over taboes als huiselijk geweld, houden we die in stand. Naast cultuur- en religiegevoelig, is het ook belangrijk om geduldig te zijn bij het bieden van hulpverlening aan slachtoffers van huiselijk geweld’, zegt zij.

Akgun noemt een Marokkaans-Nederlandse deelneemster van haar project die niet over haar problemen wilde praten. Ze wilde er alleen met God over praten. ‘Dan zeg ik dat het goed is om je vuile was niet buiten te willen hangen en dat het goed is om selectief te zijn aan wie je je problemen vertelt, maar dat praten ook oplucht. Het kan je ook nieuwe inzichten opleveren. Bijvoorbeeld dat je partner misschien aan een geestelijke ziekte lijdt waardoor hij soms dingen doet waar die later spijt van krijgt’, stelt Akgun. ‘Als we met de juiste personen, of dat nu een psycholoog is of imam, de juiste gesprekken kunnen voeren, dan denk ik wel dat we koppels op weg kunnen helpen gezondere relaties te onderhouden en daarmee ook gezondere kinderen in de maatschappij groot te brengen.’

Met dit project wil Akgun vrouwen helpen eerder los te komen van situaties waarin geweld voorkomt. ‘Dat een vrouw bijvoorbeeld niet jarenlang hoeft te wachten voor ze haar problemen aanpakt of echtgenoot verlaat, uit angst voor haar omgeving of uit angst dat ze niet alleen zou kunnen overleven’, zegt zij. ‘Ik denk dat ik ook mijn doel heb bereikt als ik de heersende stigma’s doorbreek voor vrouwelijke slachtoffers. Dat we meer begrip tonen voor verschillende vrouwen die huiselijk geweld hebben meegemaakt, in plaats van dat we onze meningen en kant-en-klare oplossingen op hen projecteren. Ik wil dat deze vrouwen weten dat het ook anders kan.’

Rapport: Belarus én Polen schuldig aan mishandeling en pushbacks

0

De crisis aan de Poolse grens leidt tot ‘serieuze mensenrechtenschendingen tegen migranten en asielzoekers’ uitgevoerd door Belarus en Polen. Dat staat in het nieuwe rapport Die Here or Go to Poland van mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW).

‘Terwijl Belarus deze situatie heeft gecreëerd zonder enig omkijken naar de menselijke gevolgen, deelt Polen de verantwoordelijkheid voor het acute lijden in het grensgebied’, stelt HRW.

‘Mannen, vrouwen en kinderen worden nu al weken gepingpongd in de kou. Ze zijn wanhopig toe aan humanitaire hulp’, staat in het rapport, dat gebaseerd is op diepte-interviews met negentien vluchtelingen.

Tenminste dertien mensen zijn inmiddels gestorven, inclusief een Syrisch jongetje van slechts één jaar.

‘Mensen zitten zonder water en voedsel. Sommigen waren gedwongen om moeraswater te drinken of regendruppels op bladeren aan de boom.’

Een Congolese man van 35 met zijn vrouw en drie kinderen (allen onder de zeven jaar) is al twee keer door de Poolse grenswachten teruggeduwd. Aan zijn asielverzoek hadden de grenswachten geen boodschap. ‘Er is geen asiel, er is niks, ga terug waar je vandaan komt’, verklaarde de man aan HRW.

In een reactie op HRW ontkennen de Poolse autoriteiten dat ze aan pushbacks doen, alhoewel ze zelf menen gerechtigd te zijn om mensen onmiddellijk terug te sturen die ‘illegaal’ de grens passeren.