14.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 557

Massale armoede in Turkije of niet: Erdogan wil eigen loon opschalen

0

Uit de door de regering ingediende begroting valt op te maken dat het salaris van de Turkse president Erdogan met ruim 14 procent omhoog gaat. Dat meldt de Turkse nieuwswebsite Duvar.

Dat is een verhoging die gelijk staat aan vier-en-een-half minimuminkomens. ‘Daarmee zou het maandelijkse salaris van de president uitkomen op een kleine 10.000 euro. Het minimuminkomen in Turkije is ongeveer 280 euro.

De voorgestelde salarisstijging voor de president leidt tot boze reacties bij de oppositie.
‘Deze man is een krent tegen arbeiders, maar zeer genereus naar zichzelf! Het paleis krijgt pracht en praal, en het volk armoede!’, aldus Özgür Özel van de seculiere CHP op Twitter.

In 2018 verdiende Erdogan nog zo’n beetje de helft in Turkse lira van wat hij nu gaat verdienen. Aan de andere kant is de waarde van de lira sindsdien enorm gedaald en er is een enorme inflatie.

Daar staat dan weer tegenover dat de Turken hierdoor letterlijk niets kopen voor de spectaculaire groeicijfers die de Turkse economie de laatste maanden laat zien, terwijl die de afgelopen jaren in het slop zat. In een jaar tijd zijn voedselprijzen in Turkije met 30 procent gestegen. Dit treft de kwetsbaren extra hard.

New York verklaart racisme tot ‘volksgezondheidscrisis’

0

De gezondheidsraad van de stad New York heeft racisme tot ‘volksgezondheidscrisis’ verklaard. De raad heeft richtlijnen uitgevaardigd om een ‘raciaal rechtvaardiger’ herstel van de coronapandemie te bereiken, meldt de Amerikaanse nieuwszender NBC.

De gezondheidsraad zegt dat racisme als volksgezondheidsprobleem moest worden bestreden, om zo een gezondere stad op te bouwen.

De coronapandemie heeft volgens de raad raciale ongelijkheid vergroot, want gemeenschappen van kleur in New York zijn hier onevenredig hard door getroffen. Nu moet de stad New York deze gezondheidscrisis erkennen en tot actie overgaan, aldus de raad.

Een studie van het National Cancer Institute concludeerde dat de coronapandemie in 2020 een onevenredig aantal dodelijke slachtoffers eiste onder Afro-Amerikanen, Latino’s en inheemse Amerikanen.

Het Centers for Disease Control and Prevention, het Amerikaanse IVRM, zei eerder al dat racisme een ‘serieuze bedreiging’ voor de volksgezondheid vormt.

Ook tientallen andere steden en instanties in de Verenigde Staten hebben het verband tussen racisme en volksgezondheid erkend.

Frankrijk verbiedt wéér moslimorganisatie tegen ‘islamofobie’

0

Frankrijk heeft aangekondigd de islamitische organisatie Coordination contre le Racisme et l’Islamophobie (CRI) te verbieden, omdat die zich aan haat, geweld en discriminatie zou schuldig maken.

Het ontbindingsdecreet stelt dat CRI ‘werkt om verdenking van islamofobie binnen de Franse samenleving te cultiveren’, schrijft le Parisien. Door sociale netwerken te gebruiken, ‘instrumentaliseert ze gebeurtenissen’ om ‘gewelddadige reacties en een gevoel van opstand bij haar publiek uit te lokken’. Zo zou CRI direct of indirect geweld tegen de politie legitimeren en ook tegen mensen die door de organisatie van islamofobie worden beschuldigd.

CRI zou Franse instellingen ten onrechte als ‘islamofoob’ wegzetten en moslims onterecht het gevoel geven dat ze worden vervolgd. Ook zou het ‘anti-zionistische discours’ van CRI oproepen tot ‘berichten met een antisemitische inhoud’.

Ten slotte zou CRI terroristische daden legitimeren, door Samuel Paty te omschrijven als een ‘islamofobe leraar’, die ‘zijn studenten aanmoedigt om raciale en religieuze intolerantie te bedrijven’.

In de nasleep na de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty, die Mohammed-cartoons liet zien, heeft Frankrijk in de strijd tegen ‘islamistisch separatisme’ al twee andere islamitische organisaties ontbonden: het Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk en de islamitische NGO BarakaCity.

Het Turkse staatspersbureau Anadolu, dat al ruim een jaar campagne voert tegen het ‘islamofobe’ Frankrijk, is kritisch: ‘De Franse staat (is) verwikkeld in een ongekend offensief tegen moslimstructuren en degenen die strijden tegen islamofobie. Een aantal van hen is nog steeds in het vizier van de autoriteiten om vagere redenen dan de andere.’

De Frans-islamitische NGO CJL (Comité Justice et Libertés) reageert: ‘De laatste organisatie die strijdt tegen islamofobie in Frankrijk is zojuist opgedoekt. Dit is de zoveelste brute daad van repressie tegen moslims onder de regering Macron en zijn zogenaamde oorlog tegen de separatistische hoax.’

Yezidi-meisje Milena (14) uit Noord-Holland vecht tegen uitzetting

0

Een petitie om uitgeprocedeerde Yezidi-kinderen die Nederland dreigen te worden uitgezet alsnog hier te houden, is inmiddels ruim 13.000 keer ondertekend. Het gaat om Milena (14) en haar twee broertjes en zusje.

Milena is kort na haar geboorte met haar ouders vanuit Armenië naar Nederland gevlucht. De familie van de vader komt op voor de Yezidi’s en om die reden zijn meerdere familieleden van hem vermoord.

Volgens de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) verblijft het gezin niet rechtmatig in Nederland. Het gezin zit daarom al twee jaar ondergedoken op een zolderkamer ergens in West-Friesland.

Nadat het gezin in 2018 uitgeprocedeerd was, zijn ze terug naar Armenië gegaan. Om veiligheidsredenen reisden ze verder naar Rusland, waar ze zich ook niet veilig voelden.

‘Ze gingen me slaan met stokken en zeiden dat ik niet Russisch was, dat ik niets verdiende en niets kon’, vertelt Milena over haar schooltijd daar aan NH Nieuws. ‘Ik kan daar niet wonen.’ De vader voegt toe: ‘Omdat Armenië goede contacten heeft met Rusland werd ik zelfs daar gebeld: ‘Wij weten waar je bent.’’

Daarna keerden ze terug naar Nederland. Het gezin wil niet nog een keer terug naar Armenie, omdat de vader vreest daar te worden omgebracht.

De juriste van Milena is boos en is een bezwaarprocedure bij de IND gestart, meldt NH Nieuws. Dat doet ze op grond van artikel van het Verdrag op de Rechten van de Mens. Dat gaat over het recht op een privé- of familieleven. ‘Milena is hier opgegroeid vanaf haar tweede, zij is hier geworteld. Ze woont hier tot haar veertiende, daarmee is er sprake van een privéleven.’

De Yezidi’s zijn een vervolgde minderheid uit het Midden-Oosten, die in hun geschiedenis het slachtoffer zijn geweest van meerdere genocides. De laatste daarvan was de genocide in 2014 in Irak, uitgevoerd door IS. Meer dan 5.000 mensen werden vermoord en vele vrouwen werden verkracht en tot seksslaaf gemaakt.

Er zijn 40.000 handtekeningen nodig om de petitie in de Tweede Kamer te behandelen.

‘Nieuwkomers maken we zelf’: FvD-jeugd verkoopt ‘boreale babypakjes’

0

Op Twitter is ophef ontstaan over de nieuwste actie van JFVD, de jongerenorganisatie van Forum voor Democratie. JFVD verkoopt rompertjes voor baby’s onder het motto ‘Nieuwkomers maken we zelf’. Want ‘de inheemse Nederlander sterft langzaam uit’, terwijl de bevolking blijft groeien door ‘massa-immigratie’.

‘De JFVD is terug van nooit weggeweest en wil nu dat hun leden massaal Nederlandse baby’s maken om onze cultuur te beschermen’, twittert Parool-columniste Natascha van Weezel verontwaardigd. ‘Gek, gekker, gekst’, vindt filmmaker en Telegraaf-columnist Eddy Terstall.

‘Paar jaar geleden deden ze nog sneaky over dit soort Völkisch nationalistische ideeën met codewoorden en door alles in online achterkamertjes te bespreken. Nu pleuren ze het bij de JFvD op Instagram en t-shirts’, schrijft journalist Gillian de Nooijer.

‘‘Inheemse Nederlander.’ Het zijn de bruine tussenzinnen; de terloopse, ongekunstelde, als vanzelfsprekend gekend beschouwde aannames over cultuur en identiteit die zich bij deze lieden in het denken hebben vastgezet en dus als vanzelf in de taal tot uitdrukking komen’, zegt publicist Jurriaan Maessen.

Verschillende twitteraars vergelijken het pleidooi van JFVD voor meer witte kinderen met Lebensborn, het naziproject om meer ‘raszuivere’, Arische kinderen te krijgen.

Moskeeën vragen burgemeesters: ‘Spreek jullie uit tegen spionage’

0

Namens verschillende islamitische koepelorganisaties verzoekt de Rotterdamse moskeekoepel SPIOR het Nederlands Genootschap van Burgemeesters om zich uit te spreken tegen de heimelijke onderzoeken binnen islamitische organisaties.

Aanleiding is de onthulling dat de particuliere organisatie NTA voor verschillende Nederlandse gemeenten undercoveronderzoek deed in moskeeën, vermoedelijk illegaal. Hierdoor is het vertrouwen van islamitische organisaties in de Nederlandse overheid geschaad.

‘Het lijdt geen twijfel dat deze handelswijze onrechtmatig is’, aldus SPIOR. Alleen de AIVD mag zulke undercoveronderzoeken doen, en onder strenge voorwaarden.

Volgens SPIOR verdienen moslims als Nederlandse burgers het niet ‘om tot voorwerp te worden gemaakt van heimelijke bespieding’.

‘Eerlijk gezegd hadden wij verwacht dat burgemeesters zich als morele leiders en als hoofd veiligheid binnen de gemeenten zich niet met dit soort onrechtmatige en laakbare praktijken zouden inlaten’, aldus SPIOR.

De ouderdom van de aarde dient ook op school niet onderhandelbaar te zijn

0

Moet het onderwijs kinderen voorbereiden op een idealistische droomwereld, die er binnen elke religieuze of etnische bubbel weer anders uitziet, of op de vanuit dit perspectief misschien barre werkelijkheid?

Nadat al eerst vanuit de Angelsaksische wereld aan de universiteiten het idee van ‘safe spaces’ is overgewaaid, opdat studenten vooral niet meer geconfronteerd worden met nare teksten, blijken uitgevers volgens onderzoek door NRC ook bij het vervaardigen van lesmateriaal voor scholen aan zelfcensuur te doen. Dit, teneinde de tere kinderziel te sparen – of beter gezegd: vooral de tere ziel van de ouders van dat vermeend tere kroost.

De op religieus zelfisolement gebaseerde identitaire Apartheidstraditie, die bij ons Verzuiling heet, komt hier samen met de commerciële drijfveren van de uitgeverij. Met neoliberalisme zijn die namelijk in elke sector van de samenleving dominant geworden. Dominee en koopman blijken een onzalige verbinding te zijn aangegaan, omdat de koopman, niet geplaagd door enige inhoudelijke opvatting die winstmaximalisatie in de weg zou kunnen staan, vooral op een zo groot mogelijke afzet onder dominees uit blijkt te zijn.

Kort en goed: dat leidt er nu dus toe dat auteurs en illustratoren van schoolboeken gedwongen worden om aan zelfcensuur te doen: dino’s en homo’s, spaarvarkens en korte rokjes, spoken, draken en heksen, ja zelfs mannelijke piraten en vrouwelijke predikanten (ook langgerokte) blijken taboe. Bikini’s aan de waslijn: o foei! En kermis en carnaval zijn eveneens zaken die niet in hun teksten voor mogen komen. Kortom: zo’n beetje het halve Nederlandse woordenboek blijkt op de index te staan.

De naar aanleiding van recent NRC-onderzoek ontstane rel kent een drietal verschillende aspecten, die in de discussie door elkaar lopen.

Het eerste aspect betreft het feit dat, om een zo groot mogelijke markt te kunnen bedienen, ook aan het lesmateriaal van openbare scholen de sektarische normen van streng-religieuzen worden opgelegd. Zonder dat ze dat ook te horen kregen, en zij dus de onvrijwillige kuising beseften.

Terwijl het juist tot de kern van openbaar onderwijs behoort om de jeugd over de hele breedte met culturele fenomenen bekend te maken, waarover kinderen thuis niets vernemen omdat dat niet in het straatje van de ouders past. Ook kinderen in het protestantse Zeeland dienen te weten wat carnaval is, ook die in het katholieke Limburg wat ramadan is. En ook lijkt het mij wenselijk dat elk kind verneemt wie Zwarte Piet of Willem Alexander is – los van hoe je vervolgens over beiden denkt.

Sterker: dat is een hoofdtaak van het onderwijs – om kinderen voor te bereiden op een wereld waarin niet iedereen precies hetzelfde als de eigen ouders doet en vindt. Dus ook op de hoogte stellen van zaken die die ouders hartgrondig afkeuren. Iets afkeuren is namelijk niet voldoende om het vanzelf te laten verdwijnen. Die bredere culturele bagage is nodig om later als volwassene in de wereld te kunnen functioneren.

De kern van openbaar onderwijs is juist om kinderen met culturele fenomenen bekend te maken waarover ze thuis niets vernemen

Het tweede aspect betreft het door elkaar lopen van kennis en moraal, van objectieve waarheid en subjectieve waarden. In de taboesfeer van thema’s die veel leraren bij voorbaat mijden om geen gedoe met ouders of leerlingen te krijgen, liggen niet alleen de Holocaust en het Midden-Oosten, maar dus ook evolutieleer en seksuele voorlichting.

Het is niet toevallig dat het schriftelijk eindexamen voor de vakken geschiedenis en biologie zo problematisch is. Daarvoor geldt echter heel simpel dat aan alle scholen, ook de religieuze, de basale wetenschappelijke feiten onderricht moeten worden om de wereld te kunnen begrijpen, zowel op natuurkundig als op historisch gebied.

Zoals Ronald Plasterk elf jaar geleden als minister van Onderwijs aan Staphorst liet weten, toen de gemeenteraad in een overheidsrapport ook de Bijbelse visie op de ouderdom van de Aarde terug wilde zien: ‘De Aarde is vijf miljard jaar oud. En dat is helaas niet onderhandelbaar.’

Wat onvermijdelijk wel altijd voorwerp van moeizaam onderhandelen zal blijven, is het derde aspect: dat van die subjectieve waarden. Morele oordelen over Goed en Kwaad zijn voortdurend aan verandering onderhevig – ook al verkondigen religieuze fundamentalisten, van welke godsdienst ook, dat die in den beginne voor altijd zijn vastgelegd.

Palestijnse hongerstakers bijna dood: ‘Mijn zoon weegt nog maar 40 kilo’

0

De situatie van zeven Palestijnse hongerstakers, die protesteren tegen hun detentie door Israël zonder aanklacht, is ‘kritiek’. Dat meldt de Israëlische mensenrechtenorganisatie B’Tselem, die zich richt op Israëlische schendingen van mensenrechten in de bezette Palestijnse gebieden.

De zeven protesteren tegen hun detentie, waarvan ze niet weten wat de reden is en wat voor bewijzen er zijn verzameld. Het gaat onder meer om de 24-jarige Miqdad Qawasmeh (foto) uit Hebron, die al negentig dagen op hongerstaking is. Zijn moeder verklaart:

‘Toen ik naar het ziekenhuis kwam, kon ik mijn ogen niet geloven. Ik dacht dat ik iemand anders dan mijn zoon zag. Voor de arrestatie woog Miqdad tachtig kilo, en ik zag voor me een man die niet meer dan veertig kilo woog. Hij kon niet bewegen of duidelijk praten en lijdt aan interne infecties, zijn zicht is wazig.’

‘De Israëlische autoriteiten zijn op de hoogte hiervan, maar weigeren toch om hem onmiddellijk vrij te laten. Ze wachten op het moment dat hij zijn staking stopt, zodat ze zijn detentie kunnen voortzetten. Ik zit de hele dag aan zijn bed en kan niet slapen’, aldus zijn moeder.

‘Hun leven is in groot gevaar. Media, politici, zogenaamde rechtenverdedigers enzovoort moeten allemaal snel handelen’, tweet de Palestijnse mensenrechtenactivist Mohammed el-Kurd.

‘Moslimhaat Zemmour doet denken aan antisemitisme Dreyfus-affaire’

0

De Franse historicus Gérard Noiriel schreef twee jaar geleden een pamflet gericht tegen de radicaal-rechtse polemist Éric Zemmour. Het boek is weer actueel, nu Zemmour waarschijnlijk mee zal doen aan de Franse presidentsverkiezingen van april 2022.

In zijn pamflet vergelijkt de Noiriel de notoire polemist met de beruchte negentiende-eeuwse journalist Edouard Drumont, oprichter van de antisemitische krant La Libre Parole (‘Het Vrije Woord’), die een duistere rol speelde tijdens de roemruchte Dreyfus-affaire (1894-1906).

De Franse kapitein Alfred Dreyfus werd ten onrechte veroordeeld voor spionage en was slachtoffer van een antisemitische haatcampagne tegen zijn persoon, aangevoerd door La Libre Parole.

Het antisemitisme van Drumont en de moslimhaat van Zemmour volgen eenzelfde ‘discursieve matrix’, vertelde Noiriel aan de Franse krant Libération. Ze stellen allebei dat het christendom bepalend is voor de Franse identiteit en dat ‘echte’ Fransen slachtoffers zijn van een vijand van buiten én een vijand van binnenuit: bij Drumont waren dit Joden, bij Zemmour moslims en de ‘homolobby’.

Ook de vrees voor ‘ontmanteling’ van Frankrijk wordt door beide auteurs expliciet gemaakt in hun geschriften. Drumont vreesde dat Frankrijk hetzelfde lot te wachten stond als Polen, dat eind achttiende eeuw werd opgedeeld door Rusland, Oostenrijk en Pruisen. Ook Zemmour komt met dit Poolse voorbeeld aanzetten. Hij beweert dat de absolute monarchie Frankrijk in staat stelde ‘het rampzalige lot van Polen te vermijden’.

Beide auteurs vrezen ook voor ‘decadentie’ en dat als gevolg van vrouwenemancipatie de man wordt ontmand. Drumont en Zemmour hebben daarnaast allebei moeite met ‘buitenlandse’ voornamen. Drumont verweet de Joden dat zij familienamen hadden gekozen die herinnerden aan hun afkomst. Zemmour zegt in zijn nieuwe boek ‘buitenlandse’ voornamen te willen afschaffen.

En dan is er ook nog de angst dat ‘wij’ ons moeten aanpassen of onderwerpen aan ‘hen’. Zo schrijft Zemmour in Le Suicide français (2014): ‘Het is niet aan de islam om zich aan te passen aan de Franse natie, maar aan Frankrijk om zich aan te passen aan de islam.’ Deze passage doet Noiriel denken aan een passage van Drumont in La France juive (1886): ‘Jullie zijn het die zich moeten onderwerpen aan de Jood.’

In de Franse peilingen stijgt Zemmour, die zich dus nog niet eens officieel heeft gekandideerd, tot grote hoogtes en steekt hij de radicaal-rechtse Marine le Pen naar de kroon. Maar de huidige president Emmanuel Macron verslaan, dat zit er zeer waarschijnlijk niet in.

Tegen de Franse krant la Montagne zei Noiriel enkele weken terug dat iedereen in Frankrijk in principe weet dat Zemmour nooit president zal worden, maar ‘dat hij misbruik maakt van deze electorale context om zijn nieuwe boek te verkopen’.

GroenLinks-Europarlementariër: ‘Turkije niet veilig voor vluchtelingen’

0

Turkije kan niet als een veilig land voor migranten en asielzoekers worden beschouwd. Dat zegt de Nederlandse Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks) tegen het Turks-Zweedse platform Stockhol Center for Freedom.

Turkije vangt op dit moment zo’n vier miljoen migranten op, waarvan het overgrote deel Syriërs. Onlangs somde de Kanttekening op wat nieuwe Afghaanse vluchtelingen allemaal in Turkije te wachten staat: uitbuiting, verwaarlozing en vreemdelingenhaat.

Dat wil zeggen: als ze al binnenkomen, want het land zet alles in om ze tegen te houden. Deze week beschuldigde Human Rights Watch Turkije zelfs van het uitvoeren van pushbacks, waarbij het binnengekomen Afghanen eerst afranselt en daarna terug over de grens met Iran zet. In Iran lopen Afghanen vervolgens kans om teruggestuurd te worden naar Afghanistan.

Turkije heeft wel het vluchtelingenverdrag uit 1951 getekend, maar niet een daaropvolgend amendement uit de jaren zestig. Daardoor zegt het land niet gebonden te zijn ten aanzien van de rechten van vluchtelingen. Een groot probleem, zegt Strik: hierdoor moet de status van Syrische vluchtelingen in Turkije ‘echt uitgezocht worden’.

Syriërs krijgen nu een ‘tijdelijke beschermingsprogamma’ in Turkije als ‘gasten’, maar of er voldoende voorzieningen zijn om te leven, of ze toegang hebben tot de arbeidsmarkt, voldoende bescherming genieten tegen uitzetting en of er goed beleid is voor hun integratie? Dat is allemaal niet duidelijk, volgens Strik.

‘Ik hoor zorgwekkende verhalen over mensen die gedwongen documenten van vrijwillige terugkeer moesten invullen, en zodoende naar Syrië zijn gestuurd. We weten uiteraard niet of ze echt vrijwillig zijn teruggekeerd of niet,’ vraagt Strik zich af.

Ook wil Strik een ‘onafhankelijk monitoringssysteem’ om onderzoek te doen naar berichten over deportatiecentra waar mensen worden gemarteld. ‘Want ik denk: als de EU samenwerkt met Turkije, en als ze deze samenwerking willen voortzetten, dan moeten ze bewust zijn van de mensenrechtendimensie.’

De Turkije-deal, die op zichzelf niets zegt over de vraag of Turkije een ‘veilige derde land’ is, regelt alleen dat de EU geld geeft aan Turkije, met als tegenprestatie dat Turkije vluchtelingen in Turkije houdt. Voor Afghanen, Irakezen en mensen uit Iran heeft de Turkse president Erdogan al meerdere malen gezegd niet verantwoordelijkheid te willen nemen.

Strik heeft de indruk dat Turkije sinds maart vorig jaar minder doet om vluchtelingen te stoppen uit Turkije. ‘Dat zou kunnen veranderen als er een nieuwe financiële contributie van de EU komt.’ Strik vindt dat dan wel moet worden geregeld hoe vluchtelingen worden ontvangen en behandeld.