15.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 571

Wat te bingen deze vakantie? Onze kijk- en luistertips

0

Er viel dit jaar weer veel te kijken en te luisteren over biculturaliteit, zingeving en vrijheid – te veel om bij te houden. Redactie, journalisten en columnisten van de Kanttekening maakten een selectie uit de eindeloze stroom films, series en podcasts.


Film: Meskina (bioscoop) | Hoe ziet een modern sprookje eruit als de prins van zijn witte paard valt en de prinses er zelf op klimt? Wanneer je als vrouw de dertig aantikt, verwacht iedereen van alles en nog wat van je. Leyla heeft geen man, geen kind, geen duidelijk carrièrepad en wordt daarom bestempeld als ‘meskina’ – een zieligerd. Meskina is een sprankelende moderne komedie over een dertiger die haar eigen weg probeert te vinden, ondanks alle verwachtingen en vanzelfsprekendheden die horen bij het ideaalbeeld van familie, liefde en werk. Met onder meer Maryam Hassouni, Nasrdin Dchar, Soundos el Ahmadi en Bilal Wahib. Hoda Hamdaoui


Film: Quo vadis Aida? (bioscoop) | Vertaler Aida werkt op een VN-basis ten tijde van de Bosnische genocide. Terwijl het gebied steeds onveiliger wordt, zoeken ook Aida’s echtgenoot en zonen onderdak op de basis. Aida is vastberaden hen in veiligheid te brengen. De film toont de verhouding tussen de Nederlandse Dutchbatters, de Servische militairen en de Bosnische burgers. Een film waarvan je weet hoe hij eindigt, maar toch hoopt dat er ergens een God groot genoeg is om de geschiedenis te veranderen. Te zien in de bioscopen in Den Haag en Amsterdam. Süheyla Yalcin


Podcast: Unlocking Us (Spotify) | Podcastshow van de Amerikaanse Brené Brown over hoe kwetsbaarheid onze kracht is. Een speciale shout-out naar de aflevering met Dr. Clint Smith die het boek How the Word is Passed schreef, waarin hij blootlegt hoe Amerikanen vandaag de dag naar het Amerikaanse slavernijverleden kijken. In deze aflevering legt hij een link tussen het Amerikaanse gevangenisleven en het slavernijverleden op een manier die je zelden hoort. Süheyla Yalcin


Film: His House (Netflix) | In deze Netflix-original ontsnapt een stel aan de oorlog in Zuid-Soedan, om te belanden in een vervallen Engels dorpje. In het aftandse huis waar ze worden neergezet, worden ze geplaagd door demonen uit hun moederland – figuurlijk, maar ook letterlijk. Kunstige, zeker geen platte, horrorfilm die oorlogstrauma’s verweeft met het bovennatuurlijke. Arnout Maat


Film: In the Heights (bioscoop) | Deze Amerikaanse musicalfilm onder regie van Jon M. Chu is een sprankelende verfilming van de gelijknamige Broadwaymusical. De film verhaalt over het leven van Latino’s in de wijk Washington Heights in New York. Terwijl zij hun dromen najagen, worden panden in de wijk opgekocht door grote bedrijven en speculanten. Nu in de bioscoop te zien. Mercita Coronel


Podcast: The Misfits (Spotify) | Zet de radio even uit en doe gelijk ook je brein maar uit. The Misfits Podcast is zeer waarschijnlijk iets waar je nog nooit naar hebt geluisterd. Zes YouTubers vertellen over hun avonturen, worstelingen en transities – zoals een van de leden die uitkomt als transgender – die ze meemaken in het leven en de online YouTube-wereld. Caner Mert


Film: Bumi Manusia (Netflix) | Zoals Multatuli’s Max Havelaar verplichte kost is tijdens de Nederlandse geschiedenislessen, zo is Bumi Manusia dat voor Indonesische studenten. Deze historische roman, geschreven door de Indonesische Pramoedya Ananta Toer in 1980, beschrijft op pijnlijke wijze hoe de Indonesische bevolking door de Nederlandse koloniale bezetters werd behandeld. Het boek is in 2019 verfilmd door de veelgeprezen regisseur Hanung Bramantyo. Wellicht ooit verplichte kost voor Nederlandse geschiedenislessen, maar deze zomer kun je de film in elk geval op Netflix bekijken. Fitria Jelyta


Serie: Arslan Senki / The Heroic Legend of Arslan (Netflix) | Deze intelligente Japanse anime-serie is gebaseerd op de fantasieboeken van Yoshiki Tanaka, op hun beurt gebaseerd op het 19-eeuwse Perzische epos Amir Arsalan. Kroonprins Arslan probeert het koninkrijk Pars terug te veroveren op Lusitania. Pars staat voor Perzië, Lusitania is een christelijk rijk uit Europa – met inquisitie en een gestoorde geestelijke – en ten oosten van Pars ligt Turan, dat staat voor de Turkse landen. De wendingen, de karakters, de humor en vooral de actie maken het de moeite waard. De geweldige Japanse intro- en ending-songs maken het af. Ewout Klei

Schotse politiek praat over verplichte ‘anti-islamofobie-training’ voor pers

0

Journalisten moeten training krijgen over de rol van de media bij ‘het aanmoedigen van islamofobie’, aldus een rapport in opdracht van de Schotse Labourpartij.

Volgens Newcastle University, de samensteller van het rapport, is zowel fysieke als verbale moslimhaat in Schotland de afgelopen jaren toegenomen. Dit geldt vooral in het openbaar vervoer. Maar liefst 80 procent van de Schotse moslims zegt ooit moslimhaat te hebben ervaren.

Het rapport beveelt onder meer aan: het opstellen van een formele definitie van ‘islamofobie’, het diverser maken van de overheid en de media, en verplichte trainingen om moslimhaat tegen te gaan. Behalve politieagenten, lokale autoriteiten en scholen moeten ook journalisten deze trainingen volgen.

Het rapport is geschreven in opdracht van de Schotse Labour-leider Anas Sarwar (foto), zelf ook moslim. Net als de Engelse Labourpartij maakt ook de Schotse Labourpartij zich zorgen over moslimhaat in het Verenigd Koninkrijk.

In reactie op de bevindingen en aanbevelingen van het rapport zegt de Schotse regering in een verklaring: ‘We zijn vastbesloten om haatmisdrijven en vooroordelen aan te pakken, inclusief islamofobie in al zijn vormen, en we zullen de aanbevelingen van dit onderzoek zorgvuldig in overweging nemen.’

Media in Schotland zijn minder enthousiast, omdat ze vrezen dat de persvrijheid misschien in gevaar komt. De Schotse belangenvereniging voor de dagbladpers verklaart: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid om vooroordelen te voorkomen zeer serieus, maar wij moeten ervoor zorgen dat deze worden aangepakt zonder de vrijheid van meningsuiting in gevaar te brengen of wettelijke regelgeving voor de pers in te voeren.

Turkije vraagt Noord-Macedonië om uitlevering Gülen-sympathisanten

0

De Turkse regering wil dat Noord-Macedonië twintig Gülen-sympathisanten aan Turkije uitlevert. Dit schrijft de website Balkan Insight.

In een dubbelzinnige verklaring zegt het ministerie van Justitie van Noord-Macedonië dat het in deze kwestie ‘samenwerkt’ met de Turkse autoriteiten. ‘We zullen handelen in overeenstemming met de nationale wetgeving en internationale normen en overeenkomsten’, zei het ministerie.

Fethullah Gülen, de leider van de Gülenbeweging, wordt door president Erdogan gezien als brein achter de staatsgreep tegen hem, die gisteren precies vijf jaar geleden plaatsvond. Gülen heeft altijd ontkend en de Verenigde Staten weigeren om de geestelijke aan Turkije uit te leveren.

Turkije en Noord-Macedonië hebben geen uitleveringsverdrag, maar de twee landen hebben traditioneel nauwe betrekkingen en hebben een economische en militaire samenwerking ontwikkeld.

Al eerder, In 2019, zei Skopje dat Ankara de uitlevering van vijftien Turkse burgers had geëist. Maar omdat Noord-Macedonië ernaar streeft om deel uit te maken van de EU, heeft het land geen enkel uitleveringsverzoek van Turkije ingewilligd.

In Turkije zitten duizenden vermeende Gülen-sympathisanten in de gevangenis. Ruim 80.000 Turken zijn aangeklaagd wegens ‘poging tot staatsgreep’ en/of ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. Meer dan 50.000 ambtenaren zijn ontslagen of geschorst, net als ruim 20.000 militairen. Turkije heeft tientallen vermeende Gülen-sympathisanten uit het buitenland gekidnapt, vooral uit Afrika en de Balkan.

Ophef om krantenartikel over zucht naar vlees in ‘genen’ van Surinamers

0

Een artikel in het Reformatorisch Dagblad over Surinamers en hun eetgewoontes schiet bij veel twitteraars in het verkeerde keelgat.

‘Knoop met een doorsnee Surinamer een gesprek aan over dieren en de kans is groot dat het al snel over eten gaat. Niet over wat je het diertje zou voeden, maar of het zelf te eten is’, schrijft correspondent Armand Snijders. ‘Het klinkt cru, maar het zit in de genen van veel Surinamers.’

Volgens Snijders zijn er maar weinig dieren ‘waar Surinamers liefdevol mee kunnen omgaan’. Als je als dier wilt overleven in Suriname, ‘zorg dan dat je smakeloos of klein bent.’

Twitteraars vallen massaal over dit artikel. ‘Aaah ja, de zwarte barbaren eten alles. Ach, vergeef het hen vader, opdat zij niet weten wat zij doen. Zij hebben het blanke leiderschap nodig. Amen’, schrijft een twitteraar sarcastisch, refererend aan het kolonialisme en christelijke zendelingen en missionarissen die dit ondersteunden.

Ook Volkskrant-columniste Harriet Duurvoort uit Rotterdam, die Surinaamse roots heeft, vindt het maar een vreemd artikel: ‘Mijn vader at nauwelijks vlees en ik eet plantaardig.’

De Surinaams-Nederlandse SP-politica Sunita Biharie reageert: ‘Kan het nog fouter? In de genen van een Surinamer? Weet je wel hoeveel afkomsten daar samen leven? Overigens zijn bijvoorbeeld veel Hindoes vegetarisch. (…) Doe ff normaal!’

‘Echt niemand bij het Reformatorisch Dagblad die dacht: ‘Dit is racistisch, publiceren we niet’?’, vraagt de Caribisch-Nederlandse Journalist John Samson (NTR) zich af.

Redacteur Wim Pekaar van het Reformatorisch Dagblad probeert de ophef te nuanceren door te stellen dat correspondent Snijders hoofdredacteur is van een Surinaamse dagblad. De reacties ‘laten mooi de gevoeligheid in Nederland zien’, twittert hij.

Moslimorganisaties: ‘Peter R. de Vries benoemde dubbele maat in islamdebat’

0

Diverse moslimorganisaties reageren geschokt op het overleden van Peter R. de Vries, die vorige week dinsdag werd neergeschoten in Amsterdam.

De moslimorganisaties prijzen Peter R. de Vries om zijn bijdrage in het politiek-maatschappelijke debat. ‘Als één van de weinige bekende Nederlanders ontmaskerde en bestreed hij de extreemrechtse retoriek van bepaalde politici in de Tweede Kamer’, schrijven ze.

In mediaoptredens wierp Peter R. de Vries zich op als criticus van de PVV en Geert Wilders. Ook maakte hij zich hard voor een warm welkom van vluchtelingen uit Syrië.

‘Hij weigerde mee te gaan in het gure en xenofobische klimaat dat onze samenleving steeds meer domineert en bedreigt. Hij hield de samenleving een spiegel voor en kon op treffende wijze de hypocrisie en dubbele maat benoemen als het gaat om het maatschappelijk debat rond islam en moslims in Nederland.’

De verklaring is ondertekend door samenwerkingsverbanden van islamitische organisaties in de regio’s Haaglanden, Utrecht, Rijnmond (SPIOR), Noord-Brabant, Zeeland en Limburg.

‘De daders, medeplichtigen en opdrachtgevers moeten opgespoord worden, berecht worden en voor een lange tijd achter de tralies verdwijnen’, besluiten ze. ‘Dat zijn wij als samenleving verplicht aan de man die zoveel voor ons allen heeft betekend.’

Een laatste kans voor de PvdA om een eigen koers te gaan varen

0

De PvdA zoekt een nieuwe partijvoorzitter nu Nelleke Vedelaar binnenkort opstapt. Alleen mensen met een gezonde dosis zelfhaat lijken de functie te ambiëren: geen enkele bekende PvdA’er heeft zich tot dusver gekandideerd. In plaats daarvan strijden vijf onbekende namen om de eer. Deze week kwamen ze bijeen voor een eerste debat.

Context is alles en deze is bij de PvdA nogal veranderd ten opzichte van 2017, toen Nelleke Vedelaar voorzitter werd. Destijds was de partij net aan het bijkomen van de enorme nederlaag bij de Tweede Kamerverkiezingen. Voor het eerst had de partij maar negen zetels. Dat gaf de verkiezing van de partijvoorzitter een bepaalde uitstraling: de partij bevond zich op een dieptepunt en moest nu de weg omhoog gaan vinden. Vier jaar later kunnen we rustig aannemen dat de tijd dat de PvdA groot en invloedrijk was niet meer snel terugkeert. Wat nu?

Je zou denken dat het tijd is voor een stevig debat over de toekomst van de partij, maar de kandidaten komen bij hun debat nauwelijks verder dan een analyse van organisatorische problemen. Veel PvdA-afdelingen zijn op sterven na dood, zeker nu er al tijdenlang geen jonge leden meer bijkomen. Afdelingen zijn ouderwets georganiseerd en moeten aan te veel procedurele vereisten voldoen, wat de mogelijkheden verkleint om de straat op te gaan. Er is ook geen goed intern debat en meedoen aan de ledendemocratie is een hobby van een enkeling geworden.

Het probleem van de PvdA laat zich raden: al deze organisatorische problemen gaan niet opgelost worden, ongeacht wie er partijvoorzitter wordt. Het is uit de mode om lid te worden van een partij, behalve als je een functie ambieert. Het is niet erg waarschijnlijk dat de PvdA binnenkort gemeentelijke afdelingen met honderden leden heeft, laat staan jongeren. De partij als debat-organisatie is al even ouderwets: dat vindt online allang plaats en daar heeft niemand de PvdA voor nodig. Ledendemocratie is ook zoiets: de partijtop zal bij belangrijke besluiten eerder naar opiniepeilingen kijken dan naar het partijcongres.

Slechts één van de vijf voorzitterskandidaten – de Barendrechtse wethouder Reshma Roopram – bepleit stevige inhoudelijke vernieuwing

De vraag moet natuurlijk zijn wat de inhoudelijke toekomst van de PvdA is. De kandidaat-voorzitters praten bij hun eerste debat al snel over een eventuele fusie met GroenLinks. De ene kandidaat wil absoluut fuseren, de ander niet en weer anderen willen vooral samenwerken en kijken wat daaruit voortkomt. De grote vraag is waarom de PvdA tegenwoordig zo graag over een fusie praat terwijl niet eens zeker is dat GroenLinks eraan mee wil doen. Het antwoord is: het is kennelijk tot nogal wat PvdA’ers doorgedrongen dat de buitenwereld het verschil met GroenLinks nog maar nauwelijks ziet en dat dat ook moeilijk is op te lossen. Lokale flyers van de twee partijen verschillen alleen qua layout van elkaar.

De toekomst van de PvdA laat zich gemakkelijk beschrijven: de kans dat de partij ooit nog groot wordt is minimaal en dus is men het grote pluspunt – macht en invloed – kwijt. Dat maakt een onderscheidend programma essentieel. De fusie- en samenwerkingsvoorstellen met GroenLinks laten zien dat de PvdA er zelf niet meer in gelooft. Eigenlijk zijn voor veel PvdA’ers de twee partijen vergelijkbaar, behoudens kleine verschillen qua geschiedenis, interne cultuur en gezichtsbepalende politici. Zo oppervlakkig is het al: is Lilianne Ploumen een beter gezicht dan Jesse Klaver?

Als de PvdA zelfstandig wil blijven bestaan, wordt het tijd voor een eigen verhaal dat onderscheidend is van dat van GroenLinks. Met projectjes om meer jongeren te betrekken, ombudsteams en andere interne procedures gaat dit niet lukken. Een partijvoorzitter is niet leidend bij de vraag wat de koers zou moeten zijn, maar kan wel een zetje in de juiste richting geven. Wat zien we in bij het eerste debat? Slechts één van de vijf kandidaten – de Barendrechtse wethouder Reshma Roopram – bepleit stevige inhoudelijke vernieuwing. Je kunt twisten of ze goede ideeën heeft, maar zonder vernieuwing gaat het in ieder geval mis. Zou de PvdA zich daar al bij hebben neergelegd?

Nazaten tot slaafgemaakten boos om ‘koloniale’ grafopgraving St. Eustatius

0

Nakomelingen van tot slaaf gemaakten op het Caribische eiland Sint Eustatius zijn boos op Nederland. De reden: een begraafplaats met tenminste 48 graven van tot slaaf gemaakten wordt opgegraven, vanwege het winnen van zand en een uitbreiding van het vliegveld.

‘Laat onze tot slaaf gemaakte voorouders met rust’, zegt Kenneth Cuvalay van de zwarte Nederlandse partij Ubuntu Connected Front tegen Afro Magazine. Cuvulay is geboren en getogen op Sint Eustatius, waar zijn partij Ubuntu met 50,5 procent in maart de grootste partij werd. Hij vindt dat de grafrust van zijn voorouders wordt verstoord.

‘Het opgraven van de lichamelijke resten van onze voorouders zonder gegronde reden getuigt van een diepe minachting naar ons en onze voorouders. Als het hen erom ging ons te helpen met informatie over onze voorouders, dan hadden ze ons er vanaf het begin bij betrokken…’

De Monument Foundation op St. Eustatius vindt de argumentatie om menselijke resten uit hun graf te halen ‘flinterdun en opportunistisch in elkaar gedraaid’. Bewoner Claudia Charles voegt toe: ‘Eerst werden onze voorouders ontvoerd uit Afrika en degenen die overleefden, kunnen niet eens blijven rusten in vrede! Dit is echt walgelijk.’

Cuvalay vertelt Afro Magazine dat veel eilandbewoners de uitvoerende organisatie, St. Eustatius Center for Archaeological Research (SECAR), een weinig transparante organisatie vinden. Inwoners vroegen SECAR tevergeefs wat er met de minstens 22 menselijke resten op een plantage aan de westkust van het eiland is gebeurd, waar een soortgelijke opgraving heeft plaatsgevonden.

‘Ze werkten in het geheim, lieten de plek in erbarmelijke staat achter en legden de overblijfselen ergens neer zonder de lokale gemeenschap te vertellen waar ze zijn of wat ze ermee hebben gedaan’, aldus Cuvulay.

Met zijn partij Ubuntu en andere organisaties houdt Cuvulay nu protesten. Een petitie tegen de opgravingen heeft bijna duizend handtekeningen opgehaald.

Canada: twee moslima’s overleven aanval door man in auto

0

Een 40-jarige man in de Canadese stad Hamilton is gearresteerd op verdenking van een haatmisdrijf tegen twee moslima’s met een hoofddoek.

De aanklacht: het uiten van doodsbedreigingen, mishandeling met een wapen, het gevaarlijk besturen van een motorvoertuig en het niet naleven van de proeftijd. De politie van Hamilton zegt dat de naam van de verdachte niet wordt vrijgeven totdat hij voor de rechter verschijnt.

Volgens een verklaring die de NCCM namens de familie van de slachtoffers heeft vrijgegeven, enkele uren voor de arrestatie, vond de aanval plaats op maandagavond. Het ging om een individu dat ‘gevaarlijk op onze familieleden afreed’.

‘Hij schold hen uit. Hij schold hen uit met een aantal racistische en islamofobe scheldwoorden. Hij dreigde hen te vermoorden. Hij probeerde hen in zijn voertuig naar huis te volgen’, aldus de verklaring. ‘We zijn geschokt maar niet gebroken na de aanval op ons gezin. Laten we duidelijk zijn: dit individu probeerde onze familie te terroriseren.’

Moeder en dochter liepen op een parkeerplaats, toen ze bijna werden aangereden door een auto. De bestuurder beledigde de twee vrouwen met racistische en anti-islamitische leuzen.

In de politieverklaring staat dat beide vrouwen zich achter de bosjes hebben verstopt, uit angst voor de man die naar hen op zoek was. Uiteindelijk wist hij hen te vinden en dreigde hen te vermoorden. Een van de vrouwen schreeuwde om hulp, waarop getuigen tussenbeide kwamen en de verdachte besloot om te vluchten.

Volgens de Canadese moslimraad doet de aanval denken aan de aanslag in London, in de Canadese provincie Ontario. Op 6 juni reed de 20-jarige Nathaniel Veltman met een zwarte pick-up truck vier islamitische familieleden dood.

Sinds de aanslag in Londen zijn er andere aanvallen geweest die gericht waren tegen de Canadese moslimgemeenschap. Eind juni viel een gemaskerde man twee moslimvrouwen in St. Albert, Alberta aan, waarbij de ene vrouw bewusteloos werd geslagen en de andere bedreigd werd met een mes.

Enkele dagen later werd een 32-jarige moslims in Saskatoon in de staat Saskatchewan aangevallen door twee mannen. Hij werd in zijn rug gestoken met een mes en een deel van zijn baard werd afgesneden.

De Canadese moslimraad wil dat de autoriteiten strenger optreden tegen anti-moslimincidenten: een speciale coördinator tegen moslimhaat, meer aandacht voor het gevaar van moslimhaat in het onderwijs en een betere aanpak van racistische incidenten op staat.

Raad van State: Enschede mag nieuwe moskee niet zomaar tegenhouden

0

De Raad van State heeft besloten dat de gemeenteraad van Enschede opnieuw een oordeel moet vellen over de komst van een Turkse Diyanet-moskee in de stad. In december zei de meerderheid van de gemeenteraad nee, maar dit is volgens de Raad van State onvoldoende onderbouwd.

‘Hoewel de raad een grote mate van beleidsvrijheid toekomt bij het niet vaststellen van een bestemmingsplan, moet de raad zijn besluit daarover wel deugdelijk motiveren en daar moet een kenbare belangenafweging deel van uitmaken’, oordeelt de Raad van State.

Het getouwtrek rond de bouw van een nieuwe moskee van de Islamitische Stichting Nederland, gelieerd aan het Turkse staatsorgaan Diyanet, is daarmee nog niet voorbij.

Bestuurder Abdurrahman Bicici van de Selimiye Moskee, die in het nieuwe gebedshuis wil opgaan, is blij met de uitspraak. Hij verwacht dat de gemeenteraad nu wel instemt met de plannen. ‘Ze moeten hier goed over nadenken, we bouwen een heel modern gebouw’ (foto), zegt hij tegen RTV Oost.

Maar het is de vraag of de gemeenteraad nu wel voorstemt. Coalitiepartij Burgerbelangen blijft bij het bezwaar dat er te veel verkeersdrukte bijkomt.

‘Dan kunnen we twee dingen doen: opnieuw kijken naar onze motivering of terug naar de tekentafel en een nieuw bestemmingsplan voorleggen’, zegt fractievoorzitter Marc Teutelink tegen RTV Oost. Teutelink is voorstander van de laatste optie.

Dankzij gesprekken met buurtbewoners is Teutelink van mening dat veel zorgen over de verkeersdrukte worden weggenomen als het bestemmingsplan alleen nog een gebedsruimte omvat en het bijbehorende cultureel centrum wordt gecanceld.

Nieuwe ambassadeur VS in Ankara: stemde tegen genocide-erkenning

0

De Amerikaanse president Joe Biden heeft de Republikein Jeff Flake aangesteld als nieuwe ambassadeur in Turkije. Flake zal in goede aarde vallen bij Ankara als het gaat om de de Armeense Genocide.

Als lid van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat bestreed Flake consequent de pogingen van het Congres om de Armeense Genocide van 1915 erkend te zien. Afgelopen april zorgde Biden nog voor een primeur door de Armeense Genocide alsnog te erkennen.

‘We kunnen en moeten beter doen’, vindt Raffi Hamparian, voorzitter van de belangenvereniging voor Armeense Amerikanen. Hij hoopt dat de commissie voor Buitenlandse Zaken van de Senaat de nominatie van Flake heroverweegt.

Hamparian wijst in dit verband op Henry Morgenthau, die tijdens de Eerste Wereldoorlog de ambassadeur van de VS in Istanbul was. Hij zette zich in voor de Armeniërs die werden vervolgd en vermoord door het Ottomaanse Rijk, de voorloper van Turkije.

De genocide op Armeense christenen kostte tussen de anderhalf en twee miljoen Armeniërs het leven heeft. Ook werden er in die tijd tussen de 150.000 en 300.000 Assyrische en andere christenen vermoord, alsmede Jezidi’s. Turkije ontkent dat er een genocide heeft plaatsgevonden.