13.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 575

Predikanten: PKN moet excuses aanbieden aan Palestijnen

0

Een groep predikanten wil dat de Protestantse Kerk Nederland (PKN) excuses aanbiedt aan het Palestijnse volk.

De oproep is een initiatief van het vijfkoppige theologencollectief Kairos-Sabeel, dat zich inzet voor de rechten van Palestijnen. Ze doen hun oproep in een tijd dat het Israëlisch-Palestijnse conflict heviger is geworden, met spanningen in Jeruzalem en raketaanvallen over en weer. Bovendien herdenken de Palestijnen morgen al Nakba (‘de ramp’): het stichten van de staat Israël in 1948, waardoor veel mensen werden verdreven uit hun huizen.

Maar het onrecht tegen de Palestijnen is nog steeds niet voorbij, schrijven de theologen: ‘Levend in een apartheidsstaat of lijdend onder bezetting worden Palestijnen beroofd van hun menselijke waardigheid. Land wordt stelselmatig geannexeerd, bewegingsvrijheid ingeperkt, terreur van Joodse kolonisten wordt gedoogd, Gaza wordt afgeknepen.’

Kairos-Sabeel vindt daarom dat het hoog tijd is dat de PKN erkent het te weinig hebben opgenomen voor de Palestijnen en hiervoor haar excuses aanbiedt.

‘We hebben te lang naar Arabische volkeren gekeken door een oriëntalistische bril. We hebben Palestijnse christenen onvoldoende erkend als nazaten van de eerste volgelingen van Jezus. We hebben moslims onvoldoende erkend als kinderen van Abraham. We betoonden onvoldoende solidariteit toen u ons daarom vroeg. We hebben ons onvoldoende ingezet voor een duurzame, rechtvaardige vrede. Kritiek op de staat Israël is te snel weggezet als een vorm van antisemitisme.’

Vorig jaar november, tijdens de Kristallnachtherdenking, bood de PKN-baas René de Reuver (foto) al zijn excuses aan het Joodse volk aan voor het aandeel van de kerk in het antisemitisme dat uiteindelijk kon leiden tot de Holocaust.

Israëlische geweldsescalaties volgen altijd hetzelfde patroon

0

Weer horen en zien we in het nieuws de maar al te bekende berichten: de raketten vanuit Gaza en de reactie daarop vanuit Israël. Daaruit kun je als gemiddelde krantenlezer opmaken dat de boze Palestijn het niet kan laten om Israël aan te vallen en Israël zich daartegen keer op keer moet verdedigen. Maar als je kijkt naar de aanloop naar en het verloop van Israëls verschillende militaire offensieven tegen de Gazastrook, dan ontstaat een heel ander beeld.

Onder de Israëlische bezetting is stelselmatig sprake van onderdrukking, geweld en apartheid jegens de Palestijnen. En dat geweld is instrumenteel bij het in stand houden van de bezetting. Maar zo nu en dan wordt het geweld verder opgevoerd.

Wanneer dat gebeurt zien we steeds hetzelfde patroon: de bezettingsmacht voert geweld en/of onderdrukkende maatregelen in de Palestijnse gebieden op; de Palestijnse bevolking demonstreert hiertegen; Israëlische troepen reageren met geweld; er ontstaan rellen op de Westelijke Jordaanoever inclusief Oost-Jeruzalem; Palestijnse gewapende groepen in de Gazastrook dreigen met reactie, waarop media beginnen met verslag doen; Israëlisch geweld escaleert verder; Palestijnse groeperingen in de Gazastrook vuren raketten af op Israël; vervolgens doen de media verslag en laten de voorgaande vijf fasen grotendeels weg uit het verhaal; Israël voert luchtaanvallen uit op de dichtbevolkte Gazastrook, waarbij vele burgers worden gedood.

Deze keer begon dit patroon zich af te tekenen in Oost-Jeruzalem, in de wijk Sheikh Jarrah. De Palestijnse bewoners bieden al decennialang weerstand tegen Israëls plan om hen te verdrijven uit Oost-Jeruzalem. Sinds 2002 worden gezinnen er met geweld uit hun huizen gezet om plaats te maken voor joodse kolonisten. Begin deze maand dreigden nieuwe huisuitzettingen. Zowel in de bezette Palestijnse gebieden als daarbuiten demonstreerden Palestijnen en sympathisanten tegen de dreigende huisuitzettingen.

Eind vorige week werden vreedzame demonstraties, waaronder in Sheikh Jarrah en rondom de Al Aqsa-moskee, aangevallen en verschillende demonstranten werden gearresteerd. In reactie daarop stelde Hamas Israël maandag een ultimatum; uiterlijk om vijf uur ‘s middags moest Israël haar troepen hebben teruggetrokken uit Al Aqsa en Sheikh Jarrah of er zou een escalatie volgen. Diezelfde dag nog voerde Israël het geweld verder op: nog eens honderden Palestijnen raakten gewond wanneer Israëlische troepen de Al Aqsa-moskee bestormden. Later die dag vuurden gewapende groepen in Gaza raketten af op Israël. Daarbij viel een gewonde. Bij de Israëlische luchtaanvallen op de Gazastrook zijn inmiddels 113 Palestijnen gedood, waaronder 28 kinderen. In Israël zijn vijf mensen omgekomen door de raketaanvallen.

Je weet dat het echt helemaal mis is wanneer Israël de militaire aanvallen op de Gazastrook een naam geeft

Dat Israël de druk tegen de Palestijnen opvoerde heeft politieke redenen. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wil namelijk graag zijn macht vasthouden, Israël wil de politieke tweedeling tussen de Gazastrook (Hamas) en Westelijke Jordaanoever (Fatah) vergroten en heeft bovendien de intentie om Oost-Jeruzalem te ontdoen van alles wat Palestijns is.

De burgers in de Gazastrook betalen altijd weer de hoogste prijs. Zij kunnen nergens heen; ze worden door Israël al veertien jaar opgesloten in deze strook, met zo’n twee miljoen mensen op twee keer de oppervlakte Texel. Zoals bij alle voorgaande offensieven tegen Gaza is alles en iedereen doelwit: kinderen die buiten spelen, appartementencomplexen en mensen op straat.

Je weet dat het echt helemaal mis is wanneer Israël de militaire aanvallen op de Gazastrook een naam geeft. Dat is inmiddels gebeurd; deze operatie heet ‘Guardian of the Walls’. Dit is wellicht een verwijzing naar de heilige plekken in de bezette oude stad van Jeruzalem.

Eerdere militaire campagnes tegen de Gazastrook, met namen als Cast Lead (2008-2009), Pillar of Defense (2012) en Operation Protective Edge (2014) lieten hetzelfde patroon zien. De operatie uit 2014, waarbij ruim 2.100 Palestijnen werden gedood, werd voorafgegaan door het verder afknijpen van goederentoevoer naar de Gazastrook en enkele Israëlische luchtaanvallen op de Gazastrook. Israëls politieke motivatie voor de escalatie was toen het ontwrichten van de succesvolle toenadering tussen Fatah en Hamas.

Terwijl de burgers in Gaza overgeleverd zijn aan de nietsontziende luchtaanvallen, komt de internationale gemeenschap, waaronder Nederland, niet verder dan laffe statements. Maar de oplossing is simpel. Een einde aan de militaire bezetting en alles wat daarbij hoort: kolonisatie, apartheid, etnische zuivering.

Maar alle geweldsescalaties en oorlogen zijn symptomen van een structurele apartheid. Wanneer kunnen Nederland en Europa zich er eens toe zetten om aan de goede kant van de geschiedenis te staan? Wanneer gaan ze er alles aan doen om internationaal recht te handhaven? Een andere oplossing is er niet. En tijd is er ook allang niet meer.

73 jaar na de Nakba: Palestijnen willen hun toekomst terug

0

Wat is je droom, Israël?

De jonge vrouw met de hoofddoek zit op de grond, de handen vastgebonden, ingeklemd tussen de muur en een politiejeep, waartegen een soldaat of agent leunt. Van hem zien we alleen de benen. Het filmpje, dat laag perspectief toont, moet wel gemaakt zijn door een mede-arrestant. Het meisje kijkt omhoog, recht in het gezicht van de gezagsdrager, die zwijgt.

In het Engels vraagt ze: ’Waarom arresteer je mij? Omdat ik een meisje beschermde dat geslagen werd? Omdat ik families bescherm die uit hun huizen worden geschopt? Hoe voel jij je? Misschien heb je een gezin en kinderen? Is dit wat je wilde worden toen je een kind was? Toen je een kind was en opgroeide en grote dromen had, om aan de kant van de onderdrukkers te staan?’

Ja, is dat je droom, Israël?

De moedige vragen van het meisje, die pijn doen, en de man die quasi niet luistert, omdat hij weet dat hij oppermachtig is. Palestina en Israël. Zo gaat het al decennialang. In deze dagen vierden Israëli’s Jeruzalem Dag (10 mei 1967). De Palestijnen herdenken morgen al Nakba (15 mei 1948), oftewel de ramp, de vernietiging van hun land en hun hele gemeenschap, waardoor hun grootouders uit hun huizen verdreven werden.

Het volk ging voor een deel in ballingschap. De handgrote, verroeste sleutels die ze behielden, en veelal nog met eigendomspapieren stammend uit het Ottomaanse tijdperk, hebben ze na vijftig jaar, in 1998, in een gemeenschappelijke ceremonie overgedragen aan hun kinderen en kleinkinderen. Reken er dus maar niet te veel op dat die zich weg laten sturen zonder protest. Al helemaal niet uit de lommerrijke wijk Sjeikh Jarrah in Jeruzalem, met zijn stokoude paleizen.

De Palestijnen weten dat ze het tij mee hebben. Ze weten dat Netanyahu’s positie internationaal verzwakt is na het vertrek van Donald Trump. Daarnaast slaagt de Israëlische premier er verkiezing na verkiezing maar niet in een regering te formeren en heeft hij bovendien een corruptieproces aan zijn broek hangen. De Palestijnen voelen zich ook gehoord door het rapport van Human Rights Watch, met als toponderzoekers twee Joden, waarin Israël wordt beschreven als apartheidsstaat. De oorverdovende recente steun op de social media en van regeringen – ja, zelfs inclusief de Arabische, waarmee Israël onlangs akkoorden sloot – heeft ervoor gezorgd dat de Israëlische bezettingsmacht de Palestijnen niet meer afschrikt. Het betekent ook dat Israël – ondanks het feit dat de IDF tot de sterkste legers van de wereld behoort – zijn blik niet langer kan afwenden van de Palestijnse hunkering naar vrijheid.

Een bezetting heeft geen toekomst

Wat is je droom, Israël? Was dat wat je wilde toen je je huis inrichtte in 1948?

De man en het meisje. De wereld is zo moe van jullie geëtter. Jort Kelder verwoordde de tijdgeest zo: ‘Ik denk dat het Midden-Oosten moet affikken voordat we een oplossing hebben.’ Hij had blijkbaar niet gezien dat de regio al sinds 1948 brandt, maar dat door het vuur geen enkele vooruitgang is geboekt.

Uit zijn methodiek bleek ook dat hij er niemand kent, – je gunt je familieleden geen autodafe, lijkt me – en er vast ook nog nooit is geweest. Hij heeft de heuvels van de Westelijke Jordaanoever nooit langzaam roze zien kleuren, met uitzicht op de zilveren schittering van de Dode Zee vanaf Ram-allah, ja, de hoogte van Allah. Zeker heeft hij nooit met de bretels op de boot Het verhaal van Liefde en Duisternis van Amos Oz gelezen of Weerzien met Ramallah van Murid Barghouti, boeken die het conflict zo doen oplichten dat je echt zielevuur ziet. En voelt.

Jort en het Westen zijn bovendien even ‘vergeten’ dat zij medeverantwoordelijk zijn voor dit conflict, met hun gebroken belofte aan de Palestijnen van een eigen land. Doe daar dus wat aan, jongens. Want er zullen nog veel meer jonge vrouwen komen die de rechten van hun vriendinnen en families beschermen.

Een bezetting heeft geen toekomst. De gemeenschappen die het langst de heilige stad Jeruzalem en het land bestuurden, waren zij die tolerantie en vreedzame co-existentie tot stand brachten, in plaats van een dodelijk omhelzing van macht en soevereiniteitsdrift, stelt theologe Karen Armstrong in haar boek Jerusalem.

Wat was jouw droom, Israël?

Begrijp je dan, na 73 jaar existentie en 54 jaar bezetting, nog steeds niet wat Barghouti, de banneling, schrijft? ‘We willen niet het verleden, maar de toekomst terug.’

Vier christenen onthoofd in Indonesië

0

Vier christelijke Indonesische boeren uit het Indonesische eiland Sulawesi zijn dinsdagochtend op brute wijze onthoofd. Dit meldt de christelijke NGO Open Doors, die zich inzet voor vervolgde christenen wereldwijd.

De onthoofdingen vonden plaats in het dorp Kalimago in Centraal-Sulawesi. In dezelfde provincie, in de plaats Sigi, werden in november vorig jaar ook al vier christenen vermoord. Die aanvallen werden uitgevoerd door leden van de terroristische beweging East Indonesia Mujahedin.

Een politiewoordvoerder op het eiland vertelt in de lokale pers het verhaal van een getuige. ‘Deze getuige was onderweg naar zijn akker toen hij vijf personen op zich af zag komen. De man herkende het gezicht van een van de daders als lid van de East Indonesia Mujahidin van posters die door de autoriteiten in de regio waren verspreid. Hij is direct daarop weggerend om de mensen in zijn dorp te waarschuwen. Onderweg naar huis ontmoette hij twee vrienden en vertelde hun te vluchten, maar ze namen de waarschuwing niet serieus. De beide vrienden werden diezelfde ochtend vermoord teruggevonden.’

‘Dit is een absolute schok voor gelovigen in Centraal-Sulawesi. De bewoners in het gebied zijn de viervoudige moord van november 2020 nog niet te boven. Dit komt hard aan. Ze hebben onze gebeden nu meer dan ooit nodig’, laat Open Doors-partner Ari Hartono in Indonesië weten.

Hartono voegt eraan toe niet met zekerheid te kunnen zeggen dat de aanval religieus was gemotiveerd. ‘Het kan ook een wanhoopsdaad zijn om te overleven. Dit is een afgelegen gebied met veel boeren die op geïsoleerde plaatsen in het oerwoud leven.’ Dat gold ook voor de slachtoffers van dinsdag. De daders maakten na de onthoofding een geldbedrag buit ter waarde van (omgerekend) enkele honderden euro’s.

Sinds november vorig jaar hebben de Indonesische autoriteiten de druk op terroristische groepen in het gebied fors opgevoerd, waardoor de spanning op het eiland is toegenomen. De voorraden van de terroristen raken uitgeput. Hun enige manier om het hoofd boven water te houden is het beroven van mensen, aldus Open Doors.

Nederlandse christenen ongerust: Cyprus zingt ‘duivels’ Songfestivallied

0

Al Diablo (‘De Duivel’) is het liedje waarmee Cyprus volgende week aan het Eurovisie Songfestival meedoet. Verontruste christenen hebben tevergeefs geprobeerd deze inzending te voorkomen.

‘Ik ben verliefd, ik geef mijn hart aan de duivel’, zingt Elena Tsagrinou. Ze kan zich niet langer tegen de charmes van de Heer van het Duister verzetten, ‘omdat hij zei dat ik zijn engel ben’.

Verontruste christenen in Cyprus zijn woedend en hebben tegen El Diablo gedemonstreerd voor het gebouw van de Cyprische staatsomroep CyBC, waarbij ze crucifixen omhoog hielden en borden met teksten als ‘Wij houden van Christus.’ Tevens werd er een petitie tegen het liedje gestart.

De Cypriotisch-Orthodoxe Kerk steunt deze protesten. Cyprus zou zich met dit liedje niet alleen ‘wereldwijd belachelijk maken’, maar bovendien is El Diablo een ‘verheerlijking van een noodlottige onderwerping en overgave van de mens aan de heerschappij van de duivel’. De kerk wilde daarom dat Cyprus met een andere inzending zou komen.

‘We leven in een orthodox land waar onze Heer Jezus Christus (…) de macht van de duivel verbreekt en mensen bevrijdt van de ketenen van corruptie en dood. Laten we deze waarheid niet vergeten en veronachtzamen.’

De Cypriotische regering zwicht niet voor de druk en zegt nog altijd pal te staan voor ‘creatieve intellectuele en artistieke vrijheid’.

Christenen in Nederland maken zich ook zorgen. Onder hen circuleert nu een rondzend-app, meldt het Reformatorisch Dagblad, met de tekst: ‘Laten we bidden dat voorkomen wordt dat dit lied wereldwijd uit miljoenen mobieltjes zal klinken en onze (klein-)kinderen het (on-)bewust gaan meezingen.’

Frankrijk: partij Macron trekt steun in voor verkiezingskandidate met hijab

0

De Franse politica Sara Zemmahi wilde voor La République En Marche! (LERM), de partij van president Emmanuel Macron, aan de regionale verkiezingen van juni meedoen. Maar vanwege ophef over haar hijab besluit de partijtop haar niet langer te steunen.

Zemmahi, afkomstig uit de zuidelijke stad Montpellier, kwam in opspraak vanwege een verkiezingsposter waarop te zien is dat ze een hoofddoek draagt. Op de gewraakte poster wordt Zemmahi afgebeeld met een witte hijab. De woorden ‘Anders, maar verenigd voor jou’ op de poster promoten het idee van diversiteit.

In Frankrijk is het dragen van de hijab of andere religieuze symbolen op campagneposters niet verboden. Toch ontstond er ophef nadat nadat Jordan Bardella, de nummer twee van de radicaal rechtse partij Rassemblement National van Marine le Pen, een kopie van de flyer tweette met de boodschap: ‘Is dit hoe je separatisme bestrijdt?’

Frankrijk heeft de strijd aangebonden met ‘islamitisch seperatisme’. Moslims mogen moslim zijn, maar moeten loyaal zijn aan ‘de waarden van de Republiek’.

Stanislas Guerini, algemeen secretaris van LERM, reageerde direct op de kritiek van Bardella en anderen. Hij eiste dat de flyer zou worden ingetrokken, omdat Zemmahi anders de steun van de partij zou verliezen. Die steun verloor ze uiteindelijk ook.

Het besluit om Zemmahi aan de kant te zetten ligt gevoelig bij een deel van LERM. ‘Door achter (radicaal rechtse) stemmen aan te gaan zullen hun ideeën alleen maar sterk worden. Genoeg is genoeg’, twittert LERM-parlementariër Caroline Janvier.

Andere LERM-politici steunen het besluit van de partijtop. ‘Het is een explosief onderwerp. De politieke islam is een realiteit, het is een sluimerende dreiging in sommige wijken en we moeten heel standvastig zijn’, zegt LERM-parlementariër Roland Lescures tegen het internationaal persbureau Reuters.

Rim-Sarah Alouane, een Franse jurist aan de Universiteit van Toulouse, vertelt de Arabische nieuwszender al Jazeera: ‘Dit laatste schandaal is slechts een ander voorbeeld van hoe de zichtbaarheid van de islam het echte probleem is voor onze politieke elite, van beide kanten van het politieke spectrum.’

Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland: ‘Vier Eid thuis, knuffel niet’

0

Vandaag is het Eid ul Fitr, ook wel Suikerfeest genoemd. De Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland adviseert gelovigen om dit feest zoveel mogelijk thuis te vieren.

Ze moeten vanwege corona niet bij elkaar over de vloer komen en bij voorkeur ook niet in de moskee komen, aldus de raad.

Toch zijn veel moskeeën vandaag gewoon open. Said Bouharrou, woordvoerder van de raad, ziet dat met vertrouwen tegemoet.

‘Over het algemeen doen de moskeeën hun uiterste best om het Suikerfeest zo verantwoord mogelijk te organiseren’, zegt hij. ‘Vorig jaar ging het op de meeste plekken heel goed.’

Knuffelen is vandaag echter compleet uit den boze, aldus Bouharrou. ‘We zijn er nog niet. Zoek niet de grenzen op.’

De coronamaatregelen, die nu al ruim een jaar lang gelden, hebben een grote impact gehad op de moskeeën en moskeegangers. Dat zegt imam en onderzoeker Azzedine Karrat, die moskeegangers, moskeebestuurders en imams sprak.

Moskeeën drastische maatregelen moeten invoeren om besmettingen te voorkomen. Nu lijken deze maatregelen vanzelfsprekend, zoals preken die niet meer gegeven worden en wasruimtes die werden gesloten, maar ze hebben volgens Karrat een enorme impact op moskeegangers.

De communicatie tussen moskeeën en moskeegangers is goed gegaan, zegt Karrat. ‘Over het algemeen hebben de moskeegangers gehoor gegeven aan de maatregelen en zich eraan gehouden. Zelfs tegen de extra maatregelen hadden de moskeegangers geen bezwaren.’

Volgens Karrat is de financiële situatie van moskeeën een zorgpunt. Ze krijgen minder inkomsten omdat er geen collectes in de moskee meer kunnen worden gehouden.

Wij, moslims en Joden, moeten ons nu niet laten verdelen

0

De schermen staan op zwart. Zowel aan de Gaza-kant van de grens als aan Israëlische zijde. De elfjarige Mounisha in Deir al Balah in Gaza krijgt geen berichtjes meer door van de twaalfjarige Tamara uit Nir Oz in Israël. Het hoopgevende programma van Windows for Peace, waarin Palestijnse en Israëlische kinderen dwars over de grens heen online hun lotgevallen delen, ligt plat. Kinderverhalen moeten plaats maken voor grote mensen met bommen en raketten. Zo ging het tijdens de laatste Gaza-oorlogen. En zo gaat het nu ook.

De beelden van de vernietiging en van de haat, van de paniek en de uitzichtloosheid, worden ook over ons in het verre Nederland uitgestort. Met eigen ogen en oren zien en horen we opnieuw wat oorlogsverdriet inhoudt. Heeft het zin dat wij dit allemaal langs moeten zien komen? Wij kunnen het niet helpen dat ze daar niet in staat zijn om vreedzaam met elkaar te leven. Trouwens ‘wij’? Wie zijn ‘wij’ in het conflict?

‘Wij’, dat kunnen de in Nederland wonende Palestijnen en Israëliërs zijn. Maar ‘wij’ kan ook slaan op moslims of Joden. Of andere burgers die zich om allerlei redenen verbonden voelen met partijen in het strijdgewoel. Voor veel mensen is het wij-gevoel lastig. Niet iedereen wil geassocieerd worden met een conflict dat al inmiddels al langer duurt dan onze eigen Nederlandse Tachtigjarige Oorlog. En al helemaal willen mensen niet in of de ene of het andere kamp worden geduwd. En toch gebeurt dat.

‘Jij Jood, jij bent verantwoordelijk voor de bommen.’

‘En jij dan? Het zijn júllie raketten.’

Ook onder het geloei van het luchtalarm en het geweld van instortende gebouwen, geluiden en beelden die via de NOS onze woonkamers binnendringen, moeten wij ons niet tussen de verschillende kampen laten verdelen. Juist omdat wij moslims en Joden in vredestijd stevige contacten hebben in dit land, hebben wij in oorlogstijd de uitdaging om samen die banden te bestendigen en te verdiepen. De vraag is natuurlijk of dit, in alweer een volgend hoofdstuk van het onoplosbare drama, nog steeds mogelijk is. Wat mij betreft wel. Niet alleen mogelijk. Ook noodzakelijk.

Wat de premiers Netanyahu en Abbas in Palestina en Israël niet kunnen oplossen, gaat ons hier in Holland ook niet lukken. Maar dat betekent niet dat er voor ons geen taak is weggelegd.

Demonstreren mag. Maar kies ervoor om sámen de straat op te gaan

Dwars door onze Nederlandse diverse samenleving heen hebben wij die vriendschapsbanden. Het lijkt er vaak op dat vrede alleen kan worden geschapen door het voeren van oorlog. Wij zijn hier echter gezegend, omdat wij vrede kunnen scheppen door vriendschap en verbondenheid. Ook onder druk van al het nieuws uit het Midden Oosten. En dat is niet zomaar. Is het niet een opdracht, juist met al het voorbijkomende geweld, dat we ons niet weer laten afbeelden als historische vijanden? Het is onze taak gebruik te maken van de vrijheden die wij kennen om elkaar stevig vast te houden. En wij doen dat, als dwingend voorbeeld, door te tonen dat er een overtreffend alternatief bestaat voor oorlog. En dat is vrede.

Moslims en Joden, Palestijnen en Israëliërs, voor- en tegenstanders van partijen daar: blijf hier in Nederland in gesprek, houdt elkaar vast, zoek elkaar op, deel elkaars verdriet. Demonstreren mag. Maar kies ervoor om sámen de straat op te gaan. Alleen dat dient de vrede. Alleen sámen is een voorbeeld en een stimulans voor die bewonderenswaardige vredesinitiatieven die ook nu daarginds in stand worden gehouden. Daar waar nu de bommen en de raketten neerkomen.

In Gaza staat het scherm van Mounisha op zwart. Juist nu zij zo dolgraag haar verhaal wil delen met haar hartsvriendin Tamara in Israël. Een hartsvriendin die zij door die grens alleen nog maar kent van de computer. Kon Mounisha maar zien dat Tamara ook al met betraande ogen verlangend staart naar haar laptop.

‘Mounisha, ik wil je zien. Ik moet weten dat alles goed met je is!’

Voor Mounisha en Tamara, voor de kinderen van Gaza en Israël, zullen wij ons samen hier in Nederland moeten blijven inspannen. En dat doen wij door oorlog in te ruilen voor vrede.

Lockdown in Istanbul: alleen naar buiten als je protesteert tegen Israël

0

Istanbul is in lockdown. Scholen, café en restaurants zijn gesloten, de verkoop van alcohol is aan banden gelegd en er is een strenge avondklok. Maar die geldt niet voor Turken die tegen Israël demonstreren, twittert Turkije-verslaggever Olaf Koens (RTL).

‘Wij kunnen geen minuut stil zitten als honderden onschuldige Palestijnse burgers worden aangevallen en hun leven zwart wordt gemaakt en extremistische joden dit vieren’, antwoordt de vicevoorzitter van de Turkse regeringspartij AKP in Ankara.

‘Het lijkt Rotterdam wel’, zegt een andere Twitteraar over het volgestroomde Taksimplein. Daarmee doelt hij op de pro-Erdogandemonstratie in Rotterdam in 2016, vlak na de mislukte coup in Turkije.

In Marokko mag je juist niet tegen Israël demonstreren, bericht de Riffijns-Nederlandse website Arif News. De Marokkaanse autoriteiten maakten eergisteren een einde aan solidariteitsdemonstraties in Casablanca en Rabat voor de Palestijnen.

Onlangs normaliseerde Marokko de diplomatieke betrekkingen met Israël, in ruil voor erkenning van Marokko’s soevereiniteit over de Westelijke Sahara door de Verenigde Staten.

Enorme stijging van racismemeldingen in Duitsland

0

In Duitsland is in 2020 het aantal racismemeldingen met 78 procent gestegen. Dit komt door de Black Lives Matter-beweging en het coronavirus.

Volgens het Duitse Federale Antidiscriminatie Bureau (ADS) is de coronapandemie een belangrijke aanjager van discriminatie, sociale marginalisatie en racisme. Bestaande maatschappelijke ongelijkheid is versterkt als gevolg van de pandemie, aldus het rapport.

In 2019 waren er ‘nog maar’ 3.580 meldingen van discriminatie, dit steeg naar 6.383 meldingen in 2020. Het gaat vooral om discriminatie op basis van etniciteit of op racistische gronden.

‘Racisme neemt de waardigheid van mensen weg en verdeeld onze samenleving’ aldus het ADS, dat waarschuwt dat mensen die racisme en discriminatie ervaren geen vertrouwen meer hebben in de maatschappij en de overheid. Daarom mag discriminatie als onderwerp nooit worden genegeerd, vindt het bureau, ook niet tijdens een pandemie.