8.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 588

Excuses drinkwatermerk aan vastende moslims na ‘provocerende’ tweet

0

Gisteren maakte het Franse drinkwatermerk Evian excuses voor deze tweet: ‘Retweet dit als je vandaag al één liter hebt gedronken’. 

De tweet werd als provocerend gezien door veel islamitische twitteraars, omdat gisteren de ramadan is begonnen. Moslims mogen dan geen water drinken.

In reactie op de ophef bood Evian excuses aan voor ‘de onhandigheid’ van de gewraakte tweet. De opmerking was niet als provocatief bedoeld, aldus het merk.

Seculiere Franse twitteraars waren hier weer boos over, omdat Evian zou toegeven aan boze moslims.

Na de onthoofding van geschiedenisleraar Samuel Paty, die leerlingen een Mohammed-cartoon liet zien, ligt de islam in Frankrijk in de frontlinie van het debat. Het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk is er nu verboden en de senaat stelde voor om de hijab voor minderjarigen in openbare ruimtes te beperken. Tegenstanders, de Turkse president Erdogan voorop, beschuldigen Frankrijk van ‘islamofobie’.

Duitsland: Merkels partij wil hardere aanpak ‘politieke islam’

0

Duitsland moet feller optreden tegen de ‘politieke islam’. Dat vindt de Duitse christendemocratische regeringspartij CDU/CSU van bondskanselier Angela Merkel, melden Duitse media.

CDU/CSU zal vanaf nu een heldere positie innemen ten aanzien van de bestrijding van het politieke islamisme, stelt parlementslid Christoph de Vries. ‘Geen verdraagzaamheid voor onverdraagzaamheid. (…) Er kan geen religieuze korting op onze kernwaarden zijn.’

Zo bepleit de partij voor een einde aan overheidssamenwerking met islamitische organisaties die worden gemonitord door de Duitse inlichtingendienst.

Zulke nieuwe maatregelen gevolgen zouden hebben voor de grote Duitse moslimkoepelorganisaties, de Centrale Raad van Moslims en de Islamitische Raad. Enkele van hun grotere leden door binnenlandse inlichtingendiensten geobserveerd.

Een van die leden is de Turks-Islamitische Unie voor Culturele en Sociale Samenwerking (ATIB), die gelieerd is aan de extreemrechtse Turkse Grijze Wolven-beweging. Deze beweging is uit op het ‘systematisch kleineren van andere etnische of religieuze groepen, met name Koerden en Joden’, aldus de Duitse inlichtingendienst.

ATIB is een van de oprichtende organisaties van de Centrale Raad van Moslims in Duitsland. Een ATIB-lid is er zelfs vicevoorzitter van de Raad.

Een belangrijk onderdeel van het CDU/CSU-voorstel is verder onderzoek naar islamisme in Duitsland en de Europese Unie en het openbaren van buitenlandse geldstromen naar moskeeverenigingen.

Deze laatste eis klinkt ook in Nederland vanuit een meerderheid van het parlement. Het demissionaire kabinet Rutte-III geeft aan dat dit lastig te regelen is. Dit geldt al helemaal voor een verbod op geldstromen uit ‘onvrije landen’ aan moskeeën, aldus het kabinet.

Turkije veroordeelt ramadan-tweet Wilders: ‘Onaanvaardbaar’

0

Turkije heeft woedend gereageerd op een recente ramadan-tweet van Geert Wilders.

De PVV-leider deelde eergisteren op Twitter een filmpje met als bijschrift: ‘Ramadan: niet onze cultuur, niet onze geschiedenis, niet onze toekomst. Stop islamisering. De islam hoort niet bij Nederland.’

Het filmpje van Geert Wilders heeft in Turkse regeringskringen tot grote verontwaardiging geleid. Wilders geeft hiermee blijk van zijn ‘racistische en fascistische’ aard, aldus woordvoerders van de AKP en president Erdogan in een reactie.

Ali Erbas, hoofd van staatskerk Diyanet, veroordeelt de opmerkingen van Wilders als ‘onaanvaardbaar’. ‘Ik nodig de internationale gemeenschap uit tot een bewuste strijd tegen de racistische mentaliteit die aanzet tot islamofobie en gericht is tegen sociale vrede,’ zei de islamitische geestelijke volgens het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Afgelopen oktober haalde Wilders zich ook al de woede van Turkije op de hals, toen de PVV-leider een cartoon deelde van Erdogan met een bom als muts en een brandende lont. Dit was een verwijzing naar de controversiële Deense Mohammed-cartoon. Onder de cartoon stond ‘terrorist’. Erdogan deed hierna aangifte tegen Wilders.

Er bestaan soms toch hogere waarden dan de waarheid

0

Afwijken van de waarheid is echt niet iets van alleen maar een minister-president. De Thora, de Bijbel, kent een prachtig voorbeeld van waar zelfs de Allerhoogste ervoor kiest om van de feiten af te wijken om daarmee een hoger belang te dienen.

Aartsvader Abraham, of Ibrahim als u dat prefereert, – het verhaal staat immers ook in de Koran – ontvangt bezoek van een engel met een bijzondere boodschap: ‘Volgend jaar krijgt jouw vrouw Sara een zoon’.

Sara die net als Abraham al op hoge leeftijd is, luistert uit de verte wat de engel te vertellen heeft, lacht en zegt tegen zichzelf. ‘Ik een zoon? Mijn man is al zo oud’.

G’d spreekt Abraham op deze woorden van zijn vrouw aan en vraagt: ‘Waarom lacht Sara en zegt zij dat zij te oud is om te baren?’

Zo staat het letterlijk in de tekst. Sara vraagt zich bij het horen van de boodschap af hoe haar man haar nog een kind kan schenken. Maar de Eeuwige verdraait Sara’s woorden en ‘citeert’ haar: ‘Ben ík zelf niet te oud om nog een kind te krijgen?’

De Eeuwige maakt er iets moois van, door te zeggen dat Sara het heeft over haar eigen ouderdom, over zichzelf en niet over de ouderdom van Abraham. Het overbrengen van de letterlijke woorden van Sara zou alleen maar frictie geven tussen de twee huwelijkspartners op leeftijd. ‘Kom nou, wie is te oud om kinderen te krijgen. Jij of ik?’

G’d kiest er ter wille van de vrede voor om dan toch maar Sara’s woorden iets te verdraaien. In een goed huwelijk stookt Hij niet. Zelfs ten koste van de waarheid.

Ook voor de Eeuwige is de waarheid een hoogstaand goed. Maar: er bestaan soms toch hogere waarden dan sec de waarheid.

In een goed huwelijk stookt Hij niet. Zelfs ten koste van de waarheid

Deze bovenstaande passage uit onze Joodse bronnen vormt de basis voor het toepassen van de wetgeving daar waar het om het begrip ‘waarheid’ en om ‘feiten’ gaat. Er bestaan situaties waarbij het verdraaien van de waarheid boven de waarheid zelf gaat. Of een andere keer wordt gekozen voor het verhullen of zelfs het verzwijgen van de waarheid.

In de Joodse jurisprudentie van zo’n tweehonderd jaar geleden komt een zaak voor van een ingewikkelde gezinskwestie. Door overspel van een van de huwelijkspartners ontstond in een gezin een situatie die het noodzakelijk maakte de familieleden te informeren over de verschrikkelijke dingen die zich hebben voorgedaan:

‘Toch’, concluderen de Schriftgeleerden, ‘zal de schaamte en morele schade voor de familieleden, onder wie de kinderen, zo groot zijn, dat het maar beter is om de zwijgplicht te bewaren. Gewoon niets vertellen’. De waarheid wordt verhuld.

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Geneeskunst, de beroepsgroep van medici, heeft haar leden een aantal jaren geleden het volgende voorbeeld voorgelegd:

Een huisarts hoort dat een patiënt veel kritiek heeft op de samenleving. De man is ervan overtuigd dat hij ‘in actie moet komen’ als niemand anders iets doet, zo vertrouwt hij zijn arts toe. Bij een huisbezoek bij de man ziet de dokter boeken en spullen die er op wijzen dat de jongen best eens tot een terroristische daad over zou kunnen gaan. De arts twijfelt of hij de politie zal inschakelen.

Dit voorbeeld geeft aanleiding tot discussie. Zal de patiënt de arts nog wel in vertrouwen durven nemen als de zwijgplicht niet langer absoluut is?

En dan is er nog die casus van de dokter die zich afvraagt of het vertellen van de waarheid over het ziekteverloop aan een ernstig zieke patiënt niet nog meer schade aanricht dan wanneer de situatie, tegen de waarheid in, toch nog wat positiever wordt geschetst.

Of vergelijkbare zwaarwegende argumenten om zo met onwaarheden om te gaan van toepassing waren tijdens de recente debatten op het Binnenhof? Daarover buigen de Kamerleden zich nu. Feit is wel dat er toch echt iets hogers kan zijn dan de waarheid zelf.

Aramese christenen in Nederland op de bres voor monnik in Turkse cel

0

Nederlandse en Europese parlementariërs moeten zich uitspreken tegen de veroordeling van een Syrisch-orthodoxe kloosterpriester. Daartoe roept de Syrisch-orthodoxe christelijke beweging in Nederland op.

Het gaat om de monnik Sefer Aho Bilecen, die leiding geeft aan een klooster in het zuidoosten van Turkije. Hij kreeg 25 maanden celstraf voor het geven van eten aan twee personen die bij de kloosterpoort hadden aangeklopt.

Volgens de rechter waren dit PKK-strijders en hielp de monnik daarmee terroristen. De geestelijke ontkende niet dat hij beide strijders te eten en te drinken heeft gegeven, maar benadrukte dat dit zijn plicht als christen en als kloosterling was.

De PPK is een separatistische Koerdische organisatie die in het zuidoosten van Turkije strijd tegen het Turkse gezag. De organisatie heeft ook terreuraanslagen gepleegd en staat in Turkije, de EU en de Verenigde Staten op de terreurlijst.

‘De steeds kleiner wordende Aramese gemeenschap probeert daar in vrede met haar buren te leven, maar belandt herhaaldelijk in deze regio onbedoeld in een conflict tussen de hamer en het aambeeld van de strijdende partijen, waarin de neutrale positie die Arameeërs verkiezen, wordt gezien als verraad en collaboratie’, aldus de Aramese Beweging voor Mensenrechten en de Aramese Federatie.

‘ Beide partijen – veelal Koerdische milities en het regeringsleger – hebben er belang bij dat de Aramese gemeenschap uit deze regio verdwijnt, zodat de door hen verlaten dorpen en steden overgenomen kunnen worden. Hierbij gaat het vaak ook om strategische belangen van de strijdende partijen.’

In het uiterste zuidoosten van Turkije leven naar schatting nog zo’n drieduizend Aramese christenen. Zij worden voor hun zielzorg ondersteund door een vijftal kloosterkerken, waar in totaal nog geen tien Syrisch-orthodoxe priesters werkzaam zijn.

De Kanttekening pakt uit in ramadan: dagelijks verhaal, wekelijkse podcast

0

Ramadan mubarak! Tot en met 12 mei schotelt de Kanttekening elke dag inspirerend lees- en luistervoer voor in het teken van de vastenmaand.

Door de coronamaatregelen is er helaas minder gezelligheid mogelijk. Wij willen je daarom een dagelijkse energieboost geven. In de rubriek 30 dagen, 30 vragen vragen wij elke dag een Nederlandse moslim: hoe beleef jij de vastenmaand in coronatijd?

Vandaag stelt journalist Hoda Hamdaoui een vraag aan Dimple Sokartara. Zij is initiatiefnemer van Ivtar, dat moslims en niet-moslims samenbrengt voor het verbreken van het vasten – iftar – met een verantwoorde en vegetarische maaltijd. Hoe doet zij het deze ramadan qua gasten uitnodigen? Lees hier haar antwoord.

Nu we Dimple hebben geïntroduceerd: zijzelf verzorgt wekelijks de podcast Ramadan Stories. Daarin spreekt zij moslims en experts over ramadan en kinderen, gezondheid, corona en het vieren van Eid ul Fitr, ofwel het Suikerfeest. Elke vrijdag online!

12.000 krabbels voor petitie: ‘Ontsla EU-baas Michels na ‘sofagate’’

0

Een petitie waarin het ontslag wordt geëist van Charles Michel, voorzitter van de Europese Raad, heeft 12.000 handtekeningen opgehaald. 

De voorzitter van de Europese Raad nam vorige week plaats in de zetel naast president Erdogan tijdens een bezoek aan Turkije. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, was ook mee, maar voor de twee EU-leiders was maar één stoel beschikbaar. Von der Leyen moest daardoor op een bankje zitten.

Volgens de ondertekenaars van de petitie heeft Michel door akkoord te gaan met de vernedering van Von der Leyen de positie van de EU en vrouwenrechten geschaad.

De organisaties vinden dit extra erg vanwege het besluit van de Turkse regering om afstand te doen van de Istanbul Conventie, een Europees verdrag ter voorkoming en bestrijding van geweld tegen vrouwen.

Onder de ondertekenaars zich van de petitie bevinden zich internationale vrouwenrechtenorganisaties als Millennia2025 Women and Innovation Foundation en de International Law League of Women. Andere ondertekenaars zijn voornamelijk Belgische schrijvers, advocaten en parlementsleden.

Michel beweerde eerst dat hij niet verantwoordelijk was voor wat er was gebeurd. Toch bood hij later zijn excuses aan en gaf toe dat hij misschien een fout had gemaakt.

D66 Dordrecht ontploft door ‘Turkse kwestie’, verdwijnt van stembiljet

0

D66 doet in 2022 niet mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van Dordrecht. Dit besluit het landelijk partijbestuur in reactie op de ruzie binnen D66 Dordrecht over discriminatie van Turkse Nederlanders in de partij, meldt RTV Rijnmond.

Directe aanleiding van de ruzie was een optreden van het Turks-Nederlandse D66-raadslid Osman Bosuguy in het tv-programma Nieuwsuur op 9 maart, daags voor de verkiezingen. Bosuguy vertelde over discriminatie tegen hem binnen de partij en had zijn fractiegenoten hiervan niet eerst op de hoogte gesteld.

Daarop wilden fractieleden Paul Tiebosch en Dirk Loekemeijer Bosuguy uit de fractie te zetten. De eveneens Turks-Nederlandse fractievoorzitter Ahmet Polat koos partij voor Bosuguy, waardoor de fractie in tweeën werd gesplitst.

Het boterde al langer niet tussen de Turks-Nederlandse en autochtoon-Nederlandse D66-raadsleden in Dordrecht. Dit kwam mede door het feit dat Bosuguy en Polat in 2018 door middel van voorkeurstemmen in de raad werden verkozen. Hierdoor verloren ervaren D66-raadsleden hun zetel.

Het landelijk bestuur van D66 heeft geen partij in de kwestie gekozen. Wel heeft het dys besloten om rigoureus een streep te zetten door deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Ramadanreflectie: weg met de oude allochtonenpolitiek

0

Ramadan is back in town. Er is geen ontkomen meer aan. Miljoenen moslims over de hele wereld gaan er weer aan geloven. Een maand lang, van zonsopgang tot zonsondergang, mogen gelovigen niet eten, drinken, roken of seksuele handelingen verrichten, vanaf het ochtendgloren totdat de zon weer kopje onder gaat.

Oké, de gemiddelde Hollander zou vast nu al zijn afgehaakt met dit te lezen. Maar voor de doorzetter kan ik als vaste ramadangast zeggen dat het even wennen is, de eerste paar dagen. Maar daarna, eerlijk waar, is het zo onderdeel van je routine geworden, dat je nooit meer wil dat het stopt. (Dat laatste is uiteraard niet gemeend, maar eerder bedoeld als oppepper voor de aankomende periode van gezwoeg, gezwijg en zoeken naar zingeving. You can do it, Tayfun!)

Het is wel eens anders geweest. Dat hele gebeuren kon mij gestolen worden met de ramadanpolitie aan je broek, de uitbundige iftars waar je tot kotsens toe ongemakkelijk van werd, naar de moskee voor het gebed, enzovoorts. Tien jaar lang heb ik de ramadan zelfs geboycot, in mijn ‘niet zo religieuze periode’.

Ik vertikte het om me te conformeren aan de hypocrisie, zoals ik dat toen vond en nog steeds vind als ik sommige dreries zie: de rest van het jaar de boel verstieren, en dan tijdens ramadan van zonsopgang tot zonsondergang de heilige moslim spelen. Ga lekker fietsen met je pleuris-ramadan, dacht ik.

Niet dat ik nu een übermoslim ben ofzo, maar ramadan ben ik toch steeds meer gaan waarderen. Het is gewoon een moment van reflectie in het drukke bestaan waar iedereen een mening heeft over ditjes en datjes. Zo moet ik aan het begin van deze glorieuze periode – je weet inmiddels waarom ik deze bijvoegsels gebruik – aan ex-Kamervoorzitter Khadija Arib denken. Hoe zou zij deze ramadan ervaren?

We hebben allemaal haar gepijnigde blik kunnen aanschouwen toen de Kamer haar kandidatuur naast zich neerlegde, waardoor de weg werd geopend voor Vera Bergkamp van D66.

Zou ze ‘tfoe’ hebben gezegd? ‘Zó lang heb ik Martin Bosma van de PVV mee laten rijden naar Amsterdam, en dan krijg je alsnog Hollandse stank voor dank.’ Zou ze dat werkelijk hebben gedacht? Of maak ik mij nu schuldig aan leedvermaak, iets dat je tijdens de ramadan juist moet bezweren?

Nee, hoor. De ramadan is ook een periode waarin we, op z’n Turks, ‘scheef zitten en recht praten’ – of, op z’n Hollands gemixt, ‘scheeftoe’ rechtaan de waarheid vertellen. En daarom moeten we het hebben over de allochtonenpolitiek die in Nederland dominant is.

Arib is daar, samen met de burgemeesters Ahmed Aboutaleb en Ahmed Marcouch, al jaren de grootste vertegenwoordiger van. Het zijn dankbare allochtonen, die duizenden moslims voor bussen gooien en daarna weer overgaan tot de witte orde van de dag.

Arib, Marcouch en Aboutaleb zijn dankbare allochtonen, die duizenden moslims voor bussen gooien en daarna weer overgaan tot de witte orde van de dag

Bij Arib werd dat meerdere malen heel zichtbaar in Kamerdebatten, waar ze bijvoorbeeld Farid Azarkan van Denk onheus behandelde: steeds afkappen, tussenbeide komen, kort houden. Ook Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk viel zo’n allochtone behandeling door een mede-allochtoon ten deel.

In Nederland gaat dat goed, totdat je het in je ‘allochtone hoofd’ haalt om witte Kamerleden van de oude politiek op die manier te behandelen. Dan ben je opeens ‘achterbaks’, ‘koppig’ en te ‘eigengereid’, aldus anonieme bronnen tegen RTL Nieuws.

Hoezeer ik ook kritisch ben op Arib en andere dankbare allochtonen: deze witte terechtwijzingen van andere allochtonen, ook in de media, raken ook mij. En dan voel ik medelijden met mijn vroegere rolmodellen.

Daarom lijkt het mij goed om deze ramadan te gebruiken om voor eens en altijd afscheid te namen van de oude allochtonenpolitiek. Die mag in de prullenbak, net als de oude politiek van Mark Rutte. Ik hoop dat Sigrid Kaag meeleest.

Een fijne ramadan allemaal!

Evangelische club: ‘Bid in de ramadan voor moslims zodat ze Jezus vinden’

0

De evangelische organisatie Frontiers organiseert vanaf morgen een gebedsactie voor moslims. De organisatie beoogt hiermee dat moslims de weg naar Jezus Christus vinden, meldt het Reformatorisch Dagblad.

Een medewerker vertelt dat ze regelmatig verhalen hoort van moslims die gedroomd hebben over Jezus, of zelfs een visioen hebben gehad waarin ze hem ontmoeten.

‘We geloven dat God onze gebeden hoort en op Zijn manier gebruikt om moslims tot Hem te brengen.’

Frontiers is een organisatie van evangelische christenen, christenen die de nadruk op Jezus leggen en geloven in een ‘geestelijke strijd’ tussen engelen en demonen.

De organisatie houdt deze gebedsactie voor moslims al sinds 1992. Frontiers verwacht dat zo’n 4.000 Nederlandse christenen aan de gebedsactie meedoen.

‘Wij verlangen dat God wordt grootgemaakt door groepen moslims die nu nog nooit van Hem hebben gehoord’, aldus Frontiers op de eigen website. ‘Onze missie: met liefde en respect nodigen wij alle moslimvolken uit Jezus te volgen.’

Veel evangelische christenen beschouwen de islam als een duivelse macht, aldus onderzoeksjournalist Sander Rietveld in zijn boek Nieuwe kruisvaarders. Evangelische christenen geloven dat de kracht van gebed helpt in de geestelijke strijd tegen de duivel en zijn demonen.

Moslims geloven dat Jezus, die in de Koran ‘Isa’ wordt genoemd, een belangrijke profeet is. Volgens christenen is Jezus de Zoon van God.